Selasa, 28 Mei 2013

Jom Utah

Anda tiada wang untuk mengembara ke Utah, Amerika Syarikat? Tiada masalah kerana anda boleh menikmati pengalaman seolah-olah berada di sana.  Bagaimana caranya?  Hanya klik link di bawah satu-persatu dan anda boleh melihat pemandangan panorama dalam 3D kawasan-kawasan yang menarik di Utah.  Setelah anda klik, tunggu gambar loading sampai siap, dan klik serta heret cursor mouse untuk melihat suasana sekeliling.



Delicate Arch - Arches National Park

Lake Blanche and Sundial Peak - Utah 360 degree panorama
Lake Blanche and Sundial Peak - Utah

Snow Canyon - Hidden Pinyon Overlook - Utah 360 degree panorama
Snow Canyon - Hidden Pinyon Overlook - Utah

Snow Canyon - Hidden Pinyon Trail - Utah 360 degree panorama
Snow Canyon's Hidden Pinyon Trail - Utah

Capitol Reef National Park - Moenkopi Sandstone- Utah 360 degree panorama
Capitol Reef National Park - Moenkopi Sandstone

Horseshoe Gallery in Horseshoe Canyon - Utah 360 degree panorama
Horseshoe Gallery in Horseshoe Canyon - Utah

North Fork, Virgin River - Zion Narrows - Utah 360 degree panorama
North Fork, Virgin River - Zion Narrows

Goblin Valley with Orion setting - Utah 360 degree panorama
Goblin Valley with Orion setting - Utah

Bridal Veil Falls - Provo Canyon - Utah 360 degree panorama
Bridal Veil Falls - Provo Canyon - Utah

Dead Horse Point, Near Moab, Utah 360 degree panorama
Dead Horse Point, Near Moab

Grand Staircase National Monument at Night, 360 degree panorama
Grand Staircase National Monument at Night

Along Utah's Nebo Loop Road - Payson Canyon, 360 degree panorama
Along Utah's Nebo Loop Road - Payson Canyon

Great Salt Lake - 360 Degree Panorama
Dusk on the Great Salt Lake

  VR panorama of Grotto Falls
Dusk at Grotto Falls in Payson Canyon, Utah

kucil

Anak Pak Ali, Hasan, 9 tahun di dalam kelas khusyuk mendengar kuliah ustaz Idris tetiba mendapati seluarnya basah dan ada air di bawah kerusinya.

Hasan terkejut kerana dia tidak tahu bagaimana ia berlaku kerana ia tak pernah berlaku. Apa yang Hasan tahu ialah apabila rakan sekelasnya tahu… dia akan mendapat malu besar dan perkara ini bakal jadi ejekan yang memalukannya tak putus-putus.

Hasan menundukkan kepalanya dan terus berdoa memohon Allah memberi pertolongan untuk menyelamatkan diri daripada aib.

Pada masa yang sama, Ustaz Idris sedang bergerak ke arah Hasan yang sedang menundukan kepala.

Tetiba rakan Hasan yang duduk di sebelahnya, Anak Che Ali, Ibrahim dengan cepat menumpahkan bekas air dia di atas meja ke arah Hasan dan membasahi seluruh seluar dan bawah kerusi Hasan.

Hasan mengambil peluang untuk menunjukkan dia berang terhadap rakannya Ibrahim dengan memaki hamunnya di depan Ustaz Idris menyebabkan seluarnya basah untuk menutup aibnya.

Tapi dalam hati, Hasan gembira kerana ‘pertolongan’ sudah tiba.

Hasan mengambil kesempatan daripada hampir menjadi orang yang bakal mendapat aib di kelas kepada orang yang mendapat simpati.

Ustaz Idris membawa Hasan ke bilik sukan dan memberikan satu seluar untuk ditukarkan.

Rakan-rakan lain pula sibuk membersihkan lantai yang basah dengan air daripada bekas air Ibrahim dan najis Hasan.

Simpati yang didapati Hasan semakin banyak tapi sebaliknya Ibrahim pula dicemuh kerana menyebabkan kuliah terhenti dan rakan-rakan sekelas terpaksa membersihkan kelas kerana tidak sengaja menumpah bekas airnya.

“Cukuplah Ibrahim, enta ini menyusahkan sahaja,” kata Hasan, yang tidak mengucapkan terima kasih kepada Ibrahim walaupun sedar tindakan tidak sengaja tadi telah menyelamatkan dia daripada keaiban.

Semasa sekolah tamat, Ustaz Idris memanggil Hasan ke biliknya.

“Hasan, besok ucap terima kasih kepada Ibrahim kerana menyelamatkan Hasan daripada aib tadi ya,” Ustaz Idris berpesan kepada Hasan.

“Mengapa? Dia menyebabkan seluar saya basah dan semua orang kena membersihkan kelas,” Hasan cuba pertahankan peristiwa aibnya.

“Hasan, awak ini kena bertaubat. Ibrahim tadi sengaja menumpahkan air pada Hasan untuk menutup aib Hasan kencing dalam seluar. Tadi, Ibrahim datang memohon maaf pada Ustaz kerana tindakan dia menyebabkan kuliah terhenti dan memberitahu dia terpaksa buat supaya Hasan tidak diaibkan. Hasan dahlah maki hamun pada dia, walhal dialah orang yang menyelamatkan Hasan,” kata Ustaz Idris.

Hasan tersentak dengan penjelasan Ustaz Idris dan keesokkan harinya memohon maaf kepada Ibrahim.

“Mengapa bantu ana semalam?” tanya Hasan.

“Ana pun pernah terkencing dalam seluar. Ana faham keadaan itu dan tidak mahu Hasan melaluinya,” jawab Ibrahim.

Kita semua akan melalui fasa-fasa kehidupan yang mencabar semasa di muka bumi ciptaan Allah swt ini. Kita harus sering mengingatkan diri mengenai perasaan kesusahan ketika waktu mencabar dan jangan menghina orang yang turut berada dalam situasi yang sama. Cuma memahami keadaan orang lain sebagaimana diri sendiri di dalam situasi tersebut, dan berdoalah kepada Allah untuk kita dapat menghulurkan bantuan sewaktu orang memerlukannya.

Ahad, 26 Mei 2013

No touch


Kita dulu pernah dengar kan istilah generasi X.... Pastu ada pulak istilah generasi Y... Tapi aku rasa kat Malaysia nie ada satu lagi generasi yang bakal timbul... Aku dah nampak dah kesan-kesannya di universiti... Mungkin cikgu-cikgu kat sekolah pun dah merasainya.... Generasi yang bakal timbul ialah.... Generasi NO TOUCH!

Kenapa aku panggil generasi NO TOUCH? Sebab teknologi sekarang ke? Ye la... semua sekarang nak yang touch screen je... Henset biasa-biasa dah tak pandang.... Walaupun terpaksa menyembah kaki mak bapak semata-mata nak beli henset touch screen tu kan.... Bukan duit sendiri pun... he he.. Generasi NO TOUCH nie takde kaitan dengan teknologi touch screen tu ok... Ermmm.... mungkin ada la sikit-sikit faktor-faktor yang menyumbang ke arah tu.... Baik...camne nak kenal generasi terbaru nie? kenapa dipanggil generasi NO TOUCH?

Sebab.... dekat Malaysia nie... didikan di sekolah dah tak sama.... Dulu-dulu.... cikgu-cikgu diberi kuasa penuh terhadap anak muridnya oleh mak bapak...asalkan takde kesan patah dan lebam yang melampau... Dan biasanya memang akan ada anak-anak yang balik ni mengadu sebab kena denda macam-macam... kena berdiri atas kerusi la... kene duduk luar bilik darjah la... kene rotan tiga kali di tapak tangan la... Ada jugak yang kena potong rambut sebab panjang sangat! Dan mungkin pelik bagi budak sekarang... ITU PERKARA BIASA!!! 

Sekarang..... jentik pun dah datang mak bapak kat pintu bilik darjah... Sound cikgu yang jentik tu.... "He's my son...not yours.. So do not TOUCH him. I pay u to teach him in class...not to torture him!" bla bla bla.... something like that la kan.... Betul tak cikgu-cikgu sekalian? Aku dapat berita nie dari kawan-kawan aku sendiri... And diorang akui memang nie le kes nya sekarang.... 

Dan yang peliknya... suruh berdiri atas kerusi pun tak boleh!! Bukannya sakit pun...berdiri je... Denda yang paling ringan masa zaman aku dulu... pun tak boleh! What the FFFFFFFF... Astaghfirullah... Lupa plak... jangan mencarut... tu pun golongan generasi NO TOUCH gak tu.... he he..

Dan apa kesannya? Aku nie... atau dengan perkataan sopannya, saya... dah dapat melihat kesan-kesannya di universiti... tempat saya bekerja... We can see the effect bit by bit right now.. Dah mula menampakkan kesannya di peringkat universiti.... Apa yang kami nampak? Setiap kali nak ajar something... we need to teach them from BASICS! Please remember... belajar di universiti nie bukan sekolah bai.... Universiti...u must be independent... Kitorang cuma memberi guideline...and u must find ways to dig more by yourself! Ada faham? Bukannya makan suap guna sudu garpu dah... suap la sendiri guna tangan kanan korang yang bersih tanpa dirotan tu.....

Yang kedua... pertuturan... Ya Allah.... jarang yang ada ADAB SOPAN SANTUN... Kebanyakan pakai terjah semberono je... Bagi terajang semberono baru tahu kan... Tapi komfem tak boleh... Sebab mesti mengadu kat mak bapak lagi... he he he. Sebab apa? Sebab generasi ini dah mula selesa dengan perlindungan melampau yang dikecapi sepanjang persekolahan... TIADA DIDIKAN dalam soal ini barangkali... Atau depa tu sendiri dah BLOCK kan didikan adab-adab nie disebabkan terlampau mengikut trend kengkawan atau trend PERCAKAPAN DALAM BENTUK TEXT MESEJ DALAM SMS, WECHAT, WHATSAPP, DSB... SoooooOOOOOooooo obvious la... It's a fact!

Generasi NO TOUCH nie jugak kitorang kategorikan sebagai generasi KERAS KEPALA... Ye ler... bagi nasihat... bukannya sepatah dua... siap bagi details dan contoh yang boleh dibuat sebagai teladan dan tauladan.... Tapi apa yang diterjemahkan generasi nie...nasihat ikhlas yang panjang itu diterjemahkan sebagai MEREPEK dan MEMBEBEL tanpa perlu DIDIAGNOSIS oleh mereka... Oleh sebab itu, maka timbul lah istilah SEPERTI MENCURAHKAN AIR KE DAUN KELADI.... Masalahnya... bila kesalahan tu berulang... disalahkan kepada pihak yang dituduh membebel nie... WHATT???? Penyelesaian jangka masa pendek... belilah cotton bud banyak-banyak... Korek la telinga tu dalam-dalam...Mengharapkan supaya adaaa la nanti nasihat didengari walaupun sedikit...

Generasi NO TOUCH nie jugak ada masalah sosial... Disebabkan tumbesaran jasmani dan rohaninya banyak berlaku di depan KOMPUTER...di depan IPAD...depan Iphone... dan segala I lagi lah... Yang penat dekat mak bapak la kan... sebab depa la yang terpaksa guna I yang lagi satu... I PAY... I PAY your IPHONE tu... Ada depa kisah?? takdenye... Masa dapat Ipad...Saaaaayang bapak...Saaaayang mama... Bila dah lama dapat... Panggil makan sekali pun tak nak... Siap marah lagi kene kacau..Tak remaja depa kata... Is it rudeness is youth?? Bukan kan... so..kenapa nak biadap dengan orang yang paling menyayangi kita? Nampak ketidakmatangan di situ... he he..

Ok....oleh sebab tumbesaran dah berlaku depan PC nie.... Maka ada la keburukannya... Apa yang aku nampak... Skil nak berinteraksi dengan orang luar dah takde...dah kurang..... nak berinteraksi dengan golongan yang lebih tua...golongan cikgu-cikgu... golongan atasan.... golongan adik-adik.... Cara berinteraksi dah jadi sangat teruk dan sangat BAD ASS... Astaghfirullah... terkeluar lagi istilah Generasi NO TOUCH nie... Maafkan saya... Haa... apa jadi? Itonasi suara dan gaya percakapan dah macam bercakap dengan kawan-kawan seangkutan ke longkang je semua....Di manakah kesopanan dan kesusilaan yang selalu diikrarkan tu?

Banyak lagi simptom-simptom yang boleh kita lihat untuk generasi NO TOUCH nie... Inilah kesannya kalau tak mengikut apa yang Rasul ajar.... Masa umur di peringkat persekolahan tu.... memang ada hadith nabi mengatakan...pada peringkat umur ini...boleh dipukul untuk mendidik... Walaupun hadith tu untuk didikan solat... Tapi ia boleh digunakan untuk didikan lain... Ni tidak.... bukan saja didikan ilmu persekolahan je tak boleh pukul... Didikan agama pun langsung tak boleh pukul!! Nie dah salah....

Satu lagi...didikan agama di sekolah aku rasa sangat la sikit buat masa sekarang... Tu yang ramai dari generasi NO TOUCH nie tak solat... tak puasa... tak takut berzina... Dengan pengaruh barat yang banyak boleh di akses dalam internet... Lepas tu perlindungan diri (AGAMA) pun dah kurang... memang senang la terpengaruh... Nie haa...pengaruh terbaru..K-POP...sampai ada yang sanggup memaki hamun dan mengugut semata-mata tak dapat pegi konsert K-POP... Apa sudah jadi nie baah.... Beratur panjang rela demi live konsert... Tapi tak sanggup beratur dalam saf di masjid... he he...

Wahaaaaai Generasi NO TOUCH... Ingat lah kamu... bahawa TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH... dan NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH... Ingatlah persaksian yang selalu disebut dalam solat nie... Yes kamu ada authority sekarang di sekolah....yes kamu ada hak asasi sekarang... tapi jangan disebabkan hak-hak yang agak hak tuihh tu... kamu tergolong dalam golongan yang ROSAK AKHLAKNYA... ROSAK AKIDAHNYA... ROSAK PEMIKIRANNYA.... Dan yang paling takut...jangan lah tergolong dalam golongan-golongan yang SESAT seperti yang dimaksudkan dalam ayat terakhir Surah Al-Fatihah itu....

P/S: Jadilah GENERASI ULUL ALBAB...

Akhir zaman

Di sini hangat, di sana hangat... Di sini panas... di sana pun panas... Masing-masing tak mahu kalah dengan hangatnya dan panasnya sesuatu cerita... Cerita yang diolah...disusun...disunting...dan digarap... Molek sungguh jalan ceritanya...Sampaikan ramai yang melenting...ramai yang percaya...ramai yang sampaikan menagis teresak-esak menghabiskan tisu berkotak-kotak... Sedangkan ia hanyalah sebuah cerita... Cerita rekaan sandirawa drama bersiri yang dicipta khas untuk santapan emosi....

Diceritakan lagi di sana-sini.... cerita yang tidak ada benarnya... cerita yang sekadar rekaan...makin buruk makin bersemangat untuk diceritakan.... satu cerita yang dikategorikan sebagai satu fitnah... Fitnah yang dianggap masyarakat sebagai satu fakta bukan auta... Percaya sampai sanggup menepuk meja melempar kerusi... membaling batu dan menampar kawan sekampong... Sungguh mudah diri ditipu... Sungguh mudah manusia dipermain.... Ibarat satu patung mainan...dipasang tali di setiap sendi... Si syaitan sedang menggerak-gerakkan jari jemarinya...menggerakkan sendi-sendi kita yang diikat tali itu... Sambil si syaitan ketawa berdekah-dekah...Telinga kita yang pekak masih belum dengar ketawa yang kuat itu...didengarnya cerita bercampur maki hamun dan fitnah laknatullah....


Mana yang benar? mana yang tipu? Apakah persamaan matematik yang boleh menjawab persoalan yang sudah berabad lama ini... Apakah penyelesaian mantik yang perlu dihurai.... Apakah teori-teori sains yang perlu dirungkai oleh saintis-saintis? Mana jawapannya? Sedangkan jawapan sudah tertulis di dalam sebuah kitab... Kitab yang berkurun lamanya... Kitab yang diakui semua sasterawan dunia dan bangsa... Sememangnya sebuah kitab itu... tiada tolok bandingnya dari segi ilmu sasteranya...ilmu sainsnya... ilmu kehidupannya.... Kitab apakah itu? Kitab apakah yang sangat berharga itu?

Kitab itu adalah kitab yang selalu berada di atas hantaran perkahwinan... selalu dijadikan hiasan almari lapuk... Selalu dijadikan hiasan di atas dashboard kereta... yang selalu dibacakan untuk pertandingan semata-mata... Selalu dijadikan bacaan ketika susah sahaja... Yang selalu dijadikan azimat air sembahyang hajat sahaja... Sedangkan di dalamnya wujudnya ilmu beribu-ribu jenis... yang sesuai untuk semua jenis bangsa... semua jenis umur... semua jenis masalah sang makhluk bernama manusia....

Mana sang penakluk...mana sang bangsawan... mana sang wira... Mana sang penyelamat bangsa? Mana penyelamat seluruh manusia? Oh.... ada di situ rupanya.... tapi kenapa ia dicerca... kenapa dia dihina? Kenapa? Kenapa mereka yang berjuang demi bangsa dan agama selalu dikutuk? Mengapa sang penjilat kaki Dajjal juga ramai yang diikut? Apa ajaran bonda dan ayahanda mu? Apa ajaran ustaz di sekolah mu? Apa ajaran cikgu-cikgu mu? Apaaa??? Oh....mereka lupa mengajarkan ia kepada kalian? Mungkin terlalu banyak ilmu dunia yang dikejar... Mungkin dunia terlampau banyak urusan... Sehingga lupa... Lupa akan amanah kita kepada Tuhan...

Ibarat kata.. syurga dijelmakan sebagai neraka, neraka dijelmakan sebagai syurga.. yang mana imannya lemah, ilmu agamanya cetek, ilmu pengetahuan yang tandus kering kontang.. akan percaya bulat-bulat perkara yang dijelmakan...sedangkan perkara sebenar hanya segelintir sahaja yang dapat mengenalpasti...dicuba beritahu kepada kawan-kawan, digelak diketawa terbahak-bahak bagaikan satu lawak yang sungguh lucu dan kelakar.. lumrah dunia akhir zaman..

Ayuh anak muda... sedarkan diri...bangun berdiri menunaikan solat ikhlas lillahi ta'ala... Sujudlah... rendahkan ego mu... Tingkatkan iman mu... Sedarlah.... Kita sangat mundur...kita sangat ketinggalan.... Malu ... Sangat malu jika berjumpa dengan para sahabat Nabi... Inikah warisan generasi islam yang dibangga-bangga akan jumlahnya yang ramai? Inikah bangsa yang dikatakan bangsa Jawi yang dicari-cari? Inikah tempat dikatakan munculnya Sang hero penyelamat dunia sejagat? Jauh.....sangat jauh jika dihitung dan diamati dari setiap jiwa kita semua.... sipi pun takde... 

Melayu.... adakah kita memang layu? Layu diganyang bermacam jenis cabaran....Cabaran itu dijelmakan sebagai hiburan... Hanyut.... Hilang dibawa arus penipuan sang penjajah... Sehingga diri sendiri tak tersedar dijajah... Inikah melayu yang kita kehendaki? Melayu yang lupa akan asal-usulnya... Lupa akan tanah airnya... Lupa akan agamanya.... Lantang bersuara perkara karut... Tapi malu bersuara perkara akidah... Malukah? Atau tidak tahu langsung topik itu... Dek terlampau asyik dengan hanyutan ombak di lautan? Tamparlah diri sendiri... sedarlah.... Kita semakin mundur....Mundur dari segi ilmu hakiki... Malu....Aku malu dengan para sahabat Nabi... Allahu Rabbi.... 

UaI is-3

Barakallahulakuma Wabaraka 'alaikuma Wajama'abainakuma Fi Khoir.


Tahniah diucapkan ke atas Ustaz Azhar Idrus (UAI) yang baru selamat dinikahkan dengan anak saudara Tn Hj Omar bin Tahar, Ketua Cawangan Keramat Permai AU 1, Hulu Klang, Gombak, atas pernikahan beliau dengan isteri ke-3 hari ini.

Kami Mengucapkan Tahniah dan Selamat Pengantin Baru Buat Ustaz Azhar Idrus, semoga berpanjangan sehingga akhir hayat dan bertambah hendaknya keluarga besar UAI.

Jom tengok gambar selebihnya.....




Megatron

Tidak dapat dinafikan keputusan PRU 13 telah memperlihatkan peningkatan sokongan golongan muda kepada parti pembangkang. 

Walaupun belum dapat membentuk kerajaan, pihak Pakatan Rakyat sudah mampu tersenyum gembira kerana dalam diam, mereka telah berjaya menawan hampir keseluruhan bandar-bandar besar dan ibu negeri di Malaysia.

Antara punca utama Barisan Nasional kehilangan banyak kerusi adalah disebabkan generasi muda pada hari ini makin ramai yang menyokong Pakatan Rakyat. 

Golongan yang distilahkan sebagai generasi Y ini adalah golongan yang lahir dalam era teknologi maklumat, suka berfikir dan tidak menerima sesuatu maklumat secara membuta tuli. 

Mereka tidak menerima maklumat dari sebelah pihak sahaja tetapi lebih gemar menceduk maklumat daripada kedua-dua belah pihak menerusi internet dan akhbar. 
Oleh itu, tidak hairanlah jika Utusan Malaysia dan Harakah kedua-duanya dibeli untuk dibawa balik ke rumah, dibaca dan dikaji. 

Walaupun menang, keputusan PRU baru-baru ini telah membuatkan Najib tidur tak lena, mandi tak basah. Najib sedar kedudukannya tergugat dan semakin terancam. 

Ini kerana sungguhpun Barisan Nasional memenangi 133 kerusi Parlimen dan menang mudah bagi membolehkan parti itu terus memerintah, tetapi presidennya seolah-olah sedar bahawa Barisan Nasional hanya menunggu masa untuk dimakamkan. 

Atas kesedaran inilah, presidennya mengeluarkan kenyataan bahawa beliau sedia memperbaiki kelemahan dalam pentadbirannya dan bersedia mendengar masalah rakyat demi memastikan jentera pentadbiran Barisan Nasional berada dalam kedudukan yang lebih selesa pada PRU 14. 

Itu Najib Tun Razak. Bagaimana pula dengan timbalannya, Muhyiddin Yassin yang masih dikekalkan sebagai Menteri Pelajaran? Mungkin kini beliau sedang berangan-angan di atas kerusi empuknya untuk mencipta kuasa enjin paling tinggi supaya guru-guru dapat menjadi “Transformers” paling lasak seiring dengan transformasi yang dilaung-laungkan. 

Bezanya, Tranformers ini tidak melawan Megatron, tetapi “Transformers” yang ingin diciptakan Muhyiddin Yassin adalah transformers yang makanannya adalah lambakan fail, ribuan data dan ratusan ‘evidence’ PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah). 

Inilah Transformers impian Muhyiddin. Transformers yang mampu bekerja 24 jam tanpa berasa penat, tak perlu tidur, tak perlu makan dan tak perlu berehat.
Adakah Muhyiddin (gambar) tahu bahawa beliau kini semakin dibenci oleh warga pendidik lantaran ketidakpeduliannya dalam menjaga kebajikan warga guru? Nampak bayangan Muhyiddin di kaca televisyen pun sudah cukup untuk membuatkan tekak berasa loya dan mual. 

Mana tidaknya, di bawah pentadbirannya, guru-guru pernah dicadangkan untuk bekerja 9 jam pada tahun 2012. Pada tahun lepas juga, yang menjadi  tikus makmalnya adalah 5000 orang guru dari 104 buah sekolah  di Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak.

Sedarkah beliau para guru bekerja lebih dari 9 jam sehari termasuk waktu yang diperuntukkan di rumah? Itu belum mengambil kira kedatangan pada hari Sabtu dan Ahad untuk program-program sekolah, kelas tambahan, melatih para pelajar dalam aktiviti ko-akademik (contohnya perbahasan dan pidato), sukan (contohnya bola baling dan bola sepak) serta aktiviti unit beruniform (contohnya kawad kaki). 

Bukan itu sahaja, segala penat lelah, masa, kesungguhan dan wang ringgit  ini dicurahkan dengan ikhlas demi kasih sayang kepada sekolah dan para pelajar tanpa mendapat satu sen pun elaun ‘over time’ atau tuntutan ‘mileage’ sebagaimana kakitangan awam yang lain.

Ingatlah, kami tidak pernah meminta supaya pengorbanan dan jasa kami dikenang. Apa yang kami minta adalah supaya orang atasan prihatin dengan masalah yang kami hadapi. Bila kami suarakan keluhan, Muhyiddin menjawab, “Multi tasking bukan hanya berlaku di sekolah, tetapi di tempat lain pun berlaku ‘multi tasking’”. 

Betapa kecewa dan tergurisnya hati ini. Usahkan nak berterima kasih, jawapan yang diberikan seolah-olah golongan guru ini adalah golongan yang berkira untuk melakukan sesuatu di luar bidang tugasan mereka. 

Tetapi tahukah anda ‘selama enggang mengeram selangkas betik berbuah’ itulah yang kami lakukan saban hari? Jika dikaji baik-baik, 70 peratus daripada tugasan yang kami laksanakan adalah tugas-tugas di luar bidang pengajaran. 

Saya, bagi pihak warga pendidik ingin menjelaskan sekali lagi, masalah kami bukannya ‘multi tasking’ kerana dari dulu lagi guru melakukan segala-galanya. Di sekolah, guru adalah kerani, supir (pemandu), jururawat, ‘cleaner’, tukang kebun, tukang cat dan segala-galanya. 

Kalau masih tidak percaya lihat sahajalah pada hari sukan, yang tercegat di bawah  matahari menjadi pengadil untuk pelbagai acara sukan adalah guru dan terbongkok,-bongkok mengutip sampah bersama pelajar selepas acara sukan juga guru. 

Selain itu, guru jugalah tukang jahit maskot rumah sukan, tukang cuci berbelas-belas baju perbarisan, tukang masak, dan segalanya-galanya. 

Tetapi ini bukanlah masalahnya. Masalah kami pada hari ini adalah tugas yang kami terpaksa laksanakan semakin bertambah dan terus bertambah di bawah pentadbiran Muhyiddin sehingga kami sudah tidak ada masa untuk menanda buku latihan dan kertas peperiksaan pun terpaksa ditanda ala kadar. 

Lebih teruk lagi dengan adanya PBS, guru-guru makin tidak menang tangan sehingga terpaksa memberi latihan kepada para pelajar untuk dijawab di rumah. 

Tidak kurang juga guru yang memberikan jawapan kepada pelajar dan yang paling membimbangkan apabila kesuntukan masa markah pelajar dimasukkan dalam SPPBS (Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah) secara rawak atau ‘pakai belasah’. 
Pelaksanaan PBS yang tidak mengikut  prosedur adalah rahsia terbuka di bilik guru. Jadi di manakah ‘validity’ PBS ini? 

Ketiadaan ‘validity’ dalam PBS adalah antara punca mengapa PBS tidak diiktiraf oleh golongan pendidik dan ibubapa. Penolakan golongan pendidik terhadap sistem PBS juga terbukti apabila Peperiksaan Akhir Tahun untuk pelajar Tingkatan Satu dan Tingkatan Dua masih dijalankan di sekolah bagi mencari pelajar terbaik untuk Hari Anugerah Cemerlang. 

Sama ada Muhyiddin sedar atau tidak, guru-guru tanpa segan silu telah menyuarakan penolakan terhadap sistem PBS ciptaan Menteri Pelajaran itu  bersama kroni-kroninya. 

Sekiranya guru-guru mengiktiraf PBS, sudah tentu pelajar terbaik akan dipilih berdasarkan keputusan PBS tanpa perlu diadakan lagi Peperiksaan Akhir Tahun.

Terus terang saya katakan saya memang berasa bersalah dan berdosa kerana tidak dapat melaksanakan tugasan melibatkan PBS dengan baik dan kerana itulah saya tampil menulis surat ini. 

Apa yang akan saya jawab pada Allah S.W.T nanti kerana tidak melaksanakan tanggungjawab dengan jujur dan telus? Saya juga tidak mahu mengheret Muhyiddin bersama-sama saya di neraka kerana ketidaktelusan dalam PBS. 

Jujurnya, kami, guru-guru terpaksa melakukan penipuan secara halus ini sejak PBS diperkenalkan kerana kami memang tidak menang tangan walaupun telah mengorbankan masa tidur dari tujuh jam menjadi tiga jam. 

Apabila ramai warga pendidik meluahkan kekesalan terhadap bebanan tugas melampau di facebook, twitter, blog dan lain-lain lagi, kami dikatakan mengkhianati kerajaan. 

Kami diambil tindakan tegas sedangkan kami hanya meluahkan perasaan kepada sahabat handai dan keluarga di laman sosial. Salahkah kami jika meluahkan perasaan terhadap bebanan kerja di sekolah yang membuatkan kami ditimpa pelbagai penyakit seperti darah tinggi, ‘depression’ dan ‘migrain’?

Itu juga antara punca kebencian di hati warga pendidik sehingga mendorong kami meluahkan kekesalan di kertas undi dengan memangkah parti pembangkang.  

Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi haruslah mengambil iktibar kekalahan dua orang timbalan menterinya iaitu Dr Puad Zakarshi dan Datuk Saifuddin Abdullah. 

Benarkah kejatuhan kedua-dua timbalan menteri ini adalah satu kebetulan? Atau mungkinkah kejatuhan dua nama besar ini disebabkan ketidakpuasan di hati rakyat, khususnya ibubapa dan guru-guru terhadap sistem pendidikan yang dilihat semakin bercelaru? Fikir-fikirkanlah, renung-renungkanlah dan tenung-tenungkanlah. 

Saya secara peribadi berasa amat gembira jika benar apa yang dikatakan oleh Najib yang beliau mahu mendengar masalah rakyat dan memperbaiki kelemahan pentadbirannya. Sememangnya inilah yang patut dilakukan dari dulu lagi dan bukannya mengambil tindakan apabila kakitangan kerajaan meluahkan rasa tidak puas hati.


Guru-guru yang ditangkap mengeluarkan kenyataan yang bersifat memprotes akan ditukar tempat kerja atau dibuang terus. Ini adalah satu tindakan bodoh kerana sudah tentu kebencian yang sedia ada akan bertambah dengan momentum protes yang lebih kencang.

Kepada yang dibuang kerja bukan sahaja mendapat simpati, bahkan mempunyai lesen lebih besar untuk menghentam kerajaan kerana sudah tidak terikat dengan mana-mana pihak.

Jika kita kaji betul-betul, PRU kali ini menyaksikan polarisasi kaum yang hebat. Majoriti kaum Cina dilihat lebih senang dengan parti pembangkang lebih-lebih lagi DAP. Jika golongan guru yang majoritinya orang Melayu juga tidak menyokong kerajaan ke manakah halatuju dan masa depan Barisan Nasional pada PRU akan datang?

Jadi hargailah kaum guru dan jangan terlalu menindas kami kerana pada hakikatnya kebanyakan kami terdiri daripada orang yang sentiasa berdiri teguh di belakang pemimpin dan sentiasa mendukung agenda dan aspirasi kerajaan dalam memajukan bangsa dan negara.
Besarlah harapan kami, guru-guru di seluruh Malaysia agar Perdana Menteri dapat mengkaji semula sistem PBS yang pada pendapat kami, golongan pendidik, para ibu bapa dan pelajar tidak ada ‘validity’.

Dalam kekalutan berhadapan dengan PBS, timbul ura-ura yang mengatakan pelajar tingkatan 3 pada tahun hadapan akan menjalani pentaksiran berpusat yang menyamai PMR untuk menentukan sama ada mereka layak untuk memasuki aliran Sains, Perakaunan atau Sastera bagi kemasukan ke Tingkatan Empat. Pelbagai persoalan bermain di benak kami. Antaranya:

1. Mengapa perlu ada pentaksiran berpusat lagi setelah pemansuhan PMR (Penilaian Menengah Rendah)?

2. Mengapa kemasukan pelajar ke tingkatan 4 untuk aliran Sains, Perakaunan dan Sastera tidak dibuat berdasarkan keputusan PBS?

3. Adakah ini bermakna Kementerian Pelajaran juga tidak mengiktiraf PBS?

Nampaknya segala keringat yang dicurahkan oleh guru-guru  siang dan malam sia-sia sahaja. Bukan sahaja golongan guru tidak mengiktiraf PBS malah Kementerian Pelajaran juga secara tidak langsung telah mengakui kesilapannya memperkenalkan PBS. Kini mereka sedang terkulat-kulat mencari idea untuk menutupi kelemahan PBS. Akhirnya ‘back to square one’ pentaksiran berpusat yang menyamai PMR terpaksa dijalankan.

Jelaslah, PBS adalah kutu yang disangkakan berlian. Ia dibawa masuk pihak-pihak tertentu setelah lawatan singkat ke luar negara. Parasit ini dibawa masuk atas slogan  ingin menjana transformasi pendidikan negara.

Demi mendapatkan nama, apa-apa sahaja yang menampakkan berlakunya transformasi diserap tanpa diselidiki dan dikaji terlebih dahulu dan yang menjadi mangsa adalah para pelajar dan guru. Ingatlah, sistem pendidikan bukanlah bahan ujikaji.

Ianya harus diambil dengan serius dan tidak boleh dibuat main-main. PBS sangat tidak sesuai untuk diaplikasikan di Malaysia apatahlagi di peringkat sekolah menengah.  Malah negara-negara maju juga telah banyak memansuhkan PBS.

Najib juga ada mengatakan untuk memberi perhatian segera dalam mengurangkan beban tugas guru melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025).

Bagi guru-guru, setiap hari yang berlalu umpama memikul sederetan gunung di atas kepala dan tahun 2025 adalah penantian yang terlalu lama. Sementara mencari jalan penyelesaian terbaik, saya cadangkan Kementerian Pelajaran mengeluarkan surat pekeliling agar bilangan aktiviti dikurangkan dan diselaraskan di semua sekolah.
1. Hadkan penglibatan ko-kurikulum di semua sekolah kepada salah satu sahaja sama ada unit beruniform, sukan atau kelab. Jika ingin juga melaksanakan program-program ko-kurikulum dan menjalankan dasar ‘1 Murid, 1 Sukan’ mungkin pihak kementerian boleh mempertimbangkan untuk membawa masuk pegawai dari Jabatan Belia dan Sukan dan berikan mereka sedikit elaun untuk memantau dan merancang aktiviti ko-kurikulum pada setiap hari di sebelah petang.

2. Begitu juga dengan majlis rasmi di sekolah, Kementerian Pelajaran boleh menetapkan beberapa acara rasmi sahaja untuk dijalankan setiap tahun dan diselaraskan untuk semua sekolah.

(Tugas guru sudah di mana-mana - gambar hiasan)

3. Selain itu keluarkan arahan rasmi kepada Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) agar tidak lagi membebankan guru-guru dengan pemantauan berbagai-bagai fail kerana pada pendapat saya penilaian terhadap prestasi seseorang guru itu perlu dilihat dari aspek pengajaran dan bukannya sistem dokumentasi yang nampak begitu gah dari luar, tetapi jarang dilaksanakan dengan baik.

4. Menteri Pelajaran juga harus sedar arahan untuk mengisi maklumat dalam pelbagai pangkalan data juga semakin menjadi-jadi pada hari ini sehingga kami terpaksa membeli ‘broadband’ semata-mata untuk kerja mengisi data.

Setiap unit di jabatan dan kementerian seperti berlumba-lumba untuk menampakkan kemantapan unit masing-masing dengan memperkenalkan pelbagai pangkalan data diisi. Ada kalanya kami terpaksa mengisi data yang sama berulangkali untuk JPN dan PPD.

Apabila terlalu banyak maklumat yang perlu dimasukkan dalam pelbagai pangkalan data, maka berlakulah penipuan secara halus yang melibatkan angka-angka dan maklumat-maklumat rekaan. Bukan itu sahaja, adakalanya kami terpaksa meninggalkan kelas kerana mengejar tarikh tutup pengisian data. Ini berlaku apabila ada masalah ‘network’ di rumah dan data terpaksa dimasukkan di sekolah keesokan hari sebelum tarikh tutup.

Persoalannya, kami menerima arahan dari kementerian pendidikan untuk melindungi waktu P &P (pengajaran dan pembelajaran), jadi mengapa pada masa yang sama kami dibebani dengan kerja perkeranian yang tidak henti-henti sehingga adakalanya terpaksa meninggalkan kelas?

Jika data sangat diperlukan oleh JPN atau PPD, turunkanlah beberapa orang JPN atau PPD selama seminggu khusus untuk pengisian data. Guru-guru boleh membantu untuk mengagihkan borang-borang kepada pelajar dan selebihnya diuruskan oleh JPN dan PPD kerana sememangnya kami tahu, pegawai PPD dan JPN sukakan maklumat online kerana ianya memudahkan kerja mereka.
Jadi pegawai JPN dan PPD perlu bersama-sama membantu kami, bukan hanya tahu mencari kelemahan guru-guru dan memalukan kami di bilik mesyuarat apabila pencerapan dilakukan atau apabila keputusan peperiksaan tidak baik. Selamilah juga apa yang kami terpaksa lalui kerana anda juga adalah bekas-bekas guru.

Kami dipaksa melakukan pelbagai kerja dalam satu hari.  Jadi bilakah masanya untuk kami membuat persediaan untuk mengajar dan menghasilkan keputusan yang cemerlang untuk sekolah?

Sesungguhnya, Najib tidak boleh mengambil masa terlalu lama dalam memikirkan penyelesaian terhadap bebanan tugas guru. Sekiranya, kerajaan tidak mampu menggaji kerani, pembantu guru atau kakitangan luar, sudah sampai masanya pihak kementerian mengurangkan bebanan guru dengan mengehadkan aktiviti di sekolah, menghentikan prosedur penilaian yang berasaskan sistem dokumentasi dan mengurangkan arahan untuk mengisi maklumat dalam pelbagai jenis pangkalan data yang saya kira tidak praktikal kerana tanggungjawab seorang guru adalah mengajar dan bukannya meninggalkan kelas kerana kerja perkeranian.

5. Saya mewakili guru-guru dan saya juga sebagai ibubapa menasihatkan Kementerian Pelajaran untuk menghentikan PBS serta merta demi masa depan anak-anak kami. Jangan bazirkan waktu mereka di sekolah dengan PBS lagi.

Sudah sampai masanya PBS dihentikan dari terus manjadi bahan ujikaji untuk pelajar-pelajar lain. Jadilah kesilapan ini sebagai satu pengajaran agar pihak kementerian lebih berhati-hati dalam melaksanakan suatu sistem baru.

6. Jika pihak Kementerian Pelajaran malu untuk mengakui kesilapan mereka dan takut ego mereka tercalar, jalankanlah PBS tetapi bukan dengan cara penyediaan beratus ‘evidence’ yang perlu ditanda, difailkan dan kemudian diisi pula dalam SPPBS kerana ianya membebankan guru-guru dan langsung tidak memberi apa-apa manfaat kepada pelajar.

Demi kepentingan sistem pendidikan dan pelajar, saya cadangkan PMR dikembalikan semula dan PBS dikekalkan namanya tetapi diganti dengan kerja projek. Mungkin satu tahun pelajar boleh melaksanakan satu kerja projek yang menyumbang lebih kurang 30% dari markah keseluruhan PMR. Ini bermakna 10% markah diperuntukkan bagi satu kerja projek untuk satu tahun, bagi setiap matapelajaran.

Sekiranya kerajaan dapat melaksanakan cadangan saya ini, saya yakin kualiti pengajaran guru-guru akan lebih baik dan sistem pendidikan akan gah semula. Apatah lagi semua ini tidak melibatkan apa-apa kos peruntukan. Jika ini dapat dilaksanakan, saya pasti martabat guru di Malaysia juga akan meningkat secara mendadak seperti guru-guru pada zaman ayah dan ibu kita suatu ketika dahulu yang begitu dihormati dan disegani oleh masyarakat.

Kepada Muhyiddin Yassin, nasihat saya, janganlah asyik ke hulu ke hilir menjaja cerita yang kementerian Tan Sri sedang bermesyuarat untuk menyelesaikan masalah bebanan guru. Kami sudah mula bosan dan putus asa dengan jawapan Tan Sri.

Sampai bilakah Tan Sri mahu bermesyuarat? Kalau Tan Sri dan pemimpin-pemimpin UMNO bertandang, kamilah orang pertama yang akan dikerah untuk memenuhi dewan. Berjam-jam lamanya terpaksa melangut dan menguap di situ.  Sebetulnya, kami sudah jemu dan loya dengan ucapan Tan Sri. Kami sudah mula mual dengan janji-janji manis Tan Sri. Adakalanya terasa nak muntah dengan lambakan kerja yang Tan Sri dan anak-anak buah Tan Sri campakkan di atas muka kami.

Pada tahun 2010, Tan Sri tubuhkan jawatankuasa khas untuk mengkaji bebanan tugas guru. Belum pun ada apa-apa penyelesaian terhadap isu yang dikekemukakan sebelum ini, timbul lagi kerja-kerja baru. Pada tahun 2012 Tan Sri perkenalkan pula PBS dan bermacam-macam lagi pangkalan data untuk diisi.

Bukan itu sahaja, pada tahun sama Tan Sri juga ada mencadangkan agar guru-guru bekerja mengikut waktu pejabat. Inikah penyelesaian yang Tan Sri mesyuaratkan selama ini? Perangai Tan Sri ini bertepatan sangatlah dengan kata pepatah “tahi yang dulu belum dicuci, kini membuat tahi yang baru”. Jadi, bagaimanakah kami, warga pendidik mahu percaya kepada kata-kata dan janji-janji Tan Sri lagi?

Saya dan warga guru sandarkan harapan kepada Perdana Menteri agar dapat melakukan sesuatu dengan segera untuk mengurangkan bebanan tugas guru dan carilah pemimpin yang lebih berkredibiliti dan mampu berfikir pada masa hadapan untuk menerajui sistem pendidikan dan bukannya pakai tangkap muat. Muhyiddin adalah salah satu contoh pemimpin yang hanya tahu mengangguk dan menggeleng sahaja. Sekiranya Muhyiddin lebih cerdik dari orang bawahannya, sudah pasti sistem-sistem mengarut dalam pendidikan kita tidak ada pada hari ini.