Semua kita tahu dan akui yang memiliki rumah menjadi impian setiap ra kyat  yang menjadi ketua isi rumah. Ketiadaan rumah tidak lah sampai  menyebabkan kita mati namun ianya tetap menjadi keperluan asas.  Mana-mana kerajaan perlu memikirkan bagaimana  merumahkan rakyat  mengikut kemampuan mereka. Namun rumah juga kini menjadi satu “komoditi“  yang diperniagakan.
kyat  yang menjadi ketua isi rumah. Ketiadaan rumah tidak lah sampai  menyebabkan kita mati namun ianya tetap menjadi keperluan asas.  Mana-mana kerajaan perlu memikirkan bagaimana  merumahkan rakyat  mengikut kemampuan mereka. Namun rumah juga kini menjadi satu “komoditi“  yang diperniagakan. 
 kyat  yang menjadi ketua isi rumah. Ketiadaan rumah tidak lah sampai  menyebabkan kita mati namun ianya tetap menjadi keperluan asas.  Mana-mana kerajaan perlu memikirkan bagaimana  merumahkan rakyat  mengikut kemampuan mereka. Namun rumah juga kini menjadi satu “komoditi“  yang diperniagakan.
kyat  yang menjadi ketua isi rumah. Ketiadaan rumah tidak lah sampai  menyebabkan kita mati namun ianya tetap menjadi keperluan asas.  Mana-mana kerajaan perlu memikirkan bagaimana  merumahkan rakyat  mengikut kemampuan mereka. Namun rumah juga kini menjadi satu “komoditi“  yang diperniagakan. Perniagaan rumah  atau pemajuan hartanah rumah merupakan salah satu perniagaan yang  memberi keuntungan besar. Anihnya di dalam perniagaan menjual rumah di  Negara kita, risikonya ditanggung oleh pihak pembeli semata-mata. Pemaju  rumah juga menanggung risiko namun pemaju rumah dan pemodal mempunyai  kuasa dan daya untuk menentukan projek mereka boleh berjaya atau tidak.  Berlainan dengan pembeli yang tidak mempunyai kuasa (not within their  control at all) langsung untuk menentukan yang kepentingan mereka  dilindungi.
Di dalam perniagaan biasanya risiko  ditanggung oleh peniaga atau pemodal. Kuasa pembeli terhenti apabila  mereka menandatangani dokumen perjanjian jual beli @sales and purchase @  S&P untuk pembelian rumah. Selepas itu sekiranya apa-apa terjadi  kepada projek perumahan mereka, bank tetap akan mendapat bayaran balik  pinjaman yang dikeluarkan mereka kepada pemaju. Syarikat pemaju pula  kalau tidak berjaya melaksanakan projek perumahan kerana apa sebab pun  tidak menerima hukuman. Syarikat mungkin ditutup dan  di istiharkan  bangkrap, projek perumahan terbengkalai dan dahsyat lagi tidak dapat  diselamatkan langsung.
 Pengarah syarikat, CEO  syarikat, jurutera dan kontraktor semuanya terlepas bebas. Paling keras  pengarah syarikat disenarai hitamkan. Tiada ganti rugi, tiada pembelaan  setimpal  kepada pembeli. Yang menanggung adalah pembeli yang terpaksa  mengemis hak mereka di sana sini untuk mendapat pembelaan. Mereka  “diperas ugut” oleh pihak bank menuntut pembeli membayar hutang bank  walaupun rumah tidak siap dan tidak boleh diduduki, jika tidak membayar  pinjaman bank mereka akan di CTOSkan, disenarai hitamkan  tanpa belas  kasihan. Oleh kerana tiada pilihan lain, pembeli terus membayar pihak  bank kerana takut dibangkrapkan oleh pihak bank pula dan urusan pinjaman  di masa depan dengan institusi kewangan tidak dibenarkan. Inilah  penganiayaan, penindasan dan kezaliman yang canggih dan dibenarkan oleh  pihak pemerintah dihalalkan oleh undang-undang. Ini yang dikatakan the  RULE OF LAW! Undang-undang digubal untuk memberi keadilan tetapi di  dalam undang-undang yang mengawal pemajuan dan pembelian rumah, ia tidak  melindungi pembeli. Ia menganiayai pembeli. Di dalam perbahasan  persidangan parlimen bulan Disember lepas, saya memohon satu skim  insurans atau ganti rugi digubal untuk membantu pembeli rumah  terbengkalai. Wakil rakyat BN tak sokong pun, kata bukan tanggung jawab  kerajaan kerana masalah ditimbulkan pihak pemaju, kenapa kerajaan perlu  tanggung menggunakan guna duit rakyat. Kalau tidak boleh dahulukan  rakyat jangan cakap pencapaian diutamakan. Kalau tidak keluarkan duit  rakyat untuk bantu rakyat, perketatkan undang-undang atau ujudkan polisi  yang adil kepada rakyat.
Kerajaan seolah-olah  merestui perkara ini berlanjutan puluhan tahun dengan enggan bertindak  terhadap pemilik dan pengarah-pengarah syarikat perumahan. Menjadi  pengetahuan umum yang pemilik dan pengarah syarikat perumahan yang  dikatakan bangkrap ini akan terus bermain di pesada industri perumahan.  Mereka boleh menubuhkan syarikat pemaju perumahan baru dengan memakai  proksi yang tiada sejarah hitam yang memang bersih. Hakikatnya mereka  terlepas dari tindakan undang-undang kerana tiada undang-undang dalam  Negara ini yang mempertanggung jawabkan mereka di atas kecuaian dan  amalan pengurusan buruk yang menyebabkan projek perumahan terbengkalai.  Saya tertanya juga Dato’ yang di Pertua, kenapa Pengarah Pengurusan  syarikat tidak boleh dipertanggung jawabkan bila projek perumahan gagal?  Kenapa pihak bank tidak menjadikan mereka penjamin kepada pinjaman  syarikat  bila memohon pembiayaan projek perumahan. Kenapa setiap kali  projek perumahan gagal, yang menanggungnya ialah pembeli sahaja, pemaju  terlepas.? Pihak bank tetap mendapat bayaran balik. Peminjam menanggung  segala kerugian dan kepayahan. KPKT tidak dapat buat apa-apa terhadap  pemaju. Beritahu Dewan ini berapa buah syarikat pemaju atau pengarahnya  pernah diheret ke mahkamah dan apa tuduhan yang dikenakan dan apa  hukuman yang mereka terima?
Mungkin bila ditanya,  ada pihak akan menjawab, pemaju pun bukannya sengaja atau mahu projek  mereka tidak siap. Kerajaan sudah mengadakan pelbagai peraturan dan  langkah untuk memantau kemajuan projek. Ini tidak mencukupi dan jika  kita tinjau jawapan-jawapan mengenai jumlah rumah terbengkalai kepada  KPKT perkara ini masih berlaku. Masalah ini bukan baru. Sudah berdekad.  Namun Kerajaan enggan melaksanakan dasar BTS/ bina dan jual kepada  pemaju atas alasan ia akan melembabkan industry pembinaan dan kalau  dilaksanakan hanya syarikat bermodal tinggi sahaja yang akan mampu  menjadi pemaju rumah dan akan menyebabkan monopoli dan harga rumah akan  naik. Ini seolah-olah memberi tanggapan yang menteri atau kerajaan tiada  kuasa untuk menetapkan harga rumah atau dengan sengaja tidak mahu  menentukan dasar penetapan harga rumah. Pada masa yang sama kerajaan  mengatakan yang harga rumah sentiasa dipantau tetapi tertakluk kepada  harga pasaran. Sungguh mengelirukan.
POLISI BTS@BINA DAN JUAL
Di  Negara kita, cadangan untuk membina BTS (Bina dan jual) rumah sudah  bercambah dari tahun Sembilan puluhan lagi 1990’s. Persatuan Kebangsaan  Pembeli rumah dan Perstuan Pengguna (atau National House buyers  association HBA) sudah lama memperjuangkan isu konsep BTS. Hingga kini  sudah 20 tahun perjuangan mereka. Malaysia masih tidak kemana. Kerajaan  enggan mengenakan polisi yang mewajibkan pembinaan rumah secara BTS ini  dan hanya membiarkan REHDA (Real Estate and Housing Developers  Association) yang menentukan bila mereka bersedia untuk melaksanakannya.   Berbagai alasan yang mereka berikan dan kerajaan menerima bulat-bulat  tanpa sedikit pun mahu mengenakan tekanan ke atas mereka.
Di  Singapura konsep pembinaan rumah secara DBSS (Design,Build and sell  Scheme ) bermula sejak tahun 1960an lagi. Walaupun konsep pasaran bebas  diamalkan di Singapura, namun dalam mendahulukan rakyat, jelas yang di  dalam  polisi merumahkan rakyat terbanyak, jiran kita lebih maju dan  terkedepan 30 tahun. Mungkin mereka terpaksa berbuat demikian kerana  tanah Singapura sekangkang kera dan Malaysia mempunyai tanah yang  banyak.
MY FIRST HOME /POLISI RUMAH PERTAMA KU
Pengumuman  Perdana Menteri di dalam bajet 2011 pada Disember yang lepas  seolah-olah memberi kelegaan kepada golongan muda. Pinjaman 100% kepada  golongan Muda berpendapatan bawah RM3000 sebulan untuk pekerja SWASTA  untuk membeli rumah berharga di antara RM100,000 ke RM220,000 dan  memanjangkan masa bayaran balik sehingga 35 tahun hingga ke generasi  selepas peminjam pun boleh dipertimbangkan. Sekali pandang memang nampak  seolah-olah akan menyelesaikan sebahagian masalah pemilikan rumah. Kita  tidak menafikan yang sebahagian daripada golongan muda yang tinggal di  luar kota besar akan mendapat faedah dari skim Rumah Pertama ku ini.  Yang tinggal di kota besar seperti di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Johor  Baru, Ipoh dan lain-lain Bandar akan terpaksa tinggal jauh dari Bandar  untuk membeli rumah dalam lingkungan kos ini. Masalahnya dibandar-bandar  besar rumah di dalam lingkungan kos ini sudah tiada atau amat sedikit  berbanding dengan permintaan. Di lembah Kelang ini pun, harga purata  rumah ia lah RM390,000 (mengikut CAP). Kajian Persatuan Pemaju Perumahan  dan Hartanah (REHDA), harga purata rumah teres di Lembah Kelang suku  akhir 2011 ialah RM430,000.
 Memang banyak rumah  yang dibina tetapi nisbah rumah mampu dibeli dengan permintaannya sangat  tidak sepadan. Ini telah dibuktikan dengan Jawapan kepada soalan  bertulis saya kepada KPKT pada bulan Disember 2010 yang menunjukkan dari  2,875,600 unit rumah yang telah dibina di Lembah Kelang di antara tahun  2005 hinggan bulan ogos 2010, 80% (2,296,900 buah) adalah kos rumah  harga tinggi. Rumah kos sederhana hanya 10%  dan rumah kos rendah juga  hanya 10% sahaja. Bagaimana pihak kerajaan boleh meluluskan permohonan  sebegini apabila 40% daripada rakyat kita masih berpendapatan kurang  dari RM1500 sebulan. Saya kira rumah di antara RM100,000 ke RM220 jatuh  di bawah kategori rumah kos sederhana. Ini bermakna pekerja swasta yang  berpendapatan isi rumah RM3000 sebulan tidak akan dapat membeli rumah di  lembah Kelang. Mereka kena beli rumah di MERU, SERENDAH, KUALA SELANGOR  dan pekan-pekan lain di luar KL dan berulang kerja berpuluh KM. Dengan  masalah pengangkutan awam yang tidak efisien dan harga petrol yang  tinggi, adakah kumpulan ini akan ada “disposable income” @ pendapatan  boleh belanja lagi selepas membayar pinjaman rumah, pinjaman kenderaan  dan lain-lain perbelanjaan perlu? Saya skeptical dengan skim ini. Ia  hanya indah khabar dari rupa.
Paling akhir  pengerusi REHDA sudah awal-awal lagi mengatakan kajian REHDA dikalangan  ahlinya menjangka harga rumah akan melonjak 20% dalam enam bulan pertama  tahun ini disebabkan kenaikan harga petrol dan bahan binaan. Malah  mereka dari awal mengatakan yang mereka tidak boleh bina rumah yang  berharga RM200,000 di  Lembah Kelang kerana kos tanah yang tinggi. REHDA  awal-awal lagi meminta kos rumah yang dibenarkan di bawah skim ini di  tingkatkan ke RM350,000. Kalau ini dibenarkan oleh pihak kerajaan,  bermakna samada peminjam di bawah skim ini akan makan pasir atau bayaran  balik hanya boleh diselesaikan oleh generasi kedua!
Apakah  perancangan kerajaan untuk memastikan polisi ini disokong oleh pihak  pemaju? Apakah polisi kerajaan untuk memastikan nisbah rumah mampu milik  dengan jumlah pembeli mencukupi? Adakah kerajaan akan memastikan di  dalam melaksankan “greater KL” nanti peruntukan kawasan perumahan kos  rendah sederhana dan rendah dibina berhampiran dengan laluan MRT dan  tidak hanya mementingkan pembinaan kawasan perniagaan semata-mata.?  Apakah polisi kearajaan untuk memastikan yang rumah kos rendah dan  sederhana dimajukan berhampiran pusat-pusat Bandar dan aktiviti ekonomi.  Skim ini akan gagal jika pihak kerajaan tidak mewujudkan  kawasan-kawasan perumahan kos rendah dan sederhana ini di tanah-tanah  milik institusi kerajaan seperti di RRI dan Sg Besi. Jangan apabila  kawasan ini dibangunkan ianya dipenuhi dengan rumah tidak mampu milik  rakyat. Nanti hanya yang kaya akan tinggal di KL dan pusat-pusat Bandar.
Trend  pembangunan Bandar di Negara ini telah menunjukkan setiap kali sesebuah  kawasan dibangunkan, rumah atau pangsapuri yang dibina berhampiran  dengan nadi ekonomi terlalu mahal dan tidak mampu dibeli golongan  berpendapatan rendah dan sederhana. Penduduk yang telah lama tinggal di  situ akan di usir dan dipindahkan di satu tempat yang jauh dari tempat  mereka mencari rezeki.  Kerajaan terlalu memberi muka kepada pemaju  hingga mengabaikan golongan berpendapatan rendah. Sekarang trend  memajukan kawasan ladang-ladang beribu-ribu ekar, yang dahulunya memberi  tempat tinggal berpuluh tahun kepada pekerja ladang, bila hendak  dibangunkan pemilik enggan memberi tanah untuk rumah dan ganti rugi yang  diberikan terlalu sikit, tidak dapat beli rumah kos rendah pun… kalau  dulu pekerja ladang tergolong sebagai golongan luar Bandar yang miskin ,  bila kawasan mereka dimajukan, mereka jadi golongan miskin Bandar pula.  Kita lihat sekarang bagaimana pekerja estet di Sepang diberi gantirugi  hanya RM11,000 sebagai ganti rugi….
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan