Jumaat, 2 Mac 2012

Bocor perahu

Satu hari, Dr Ala’ Hilat berkongsi akan satu kisah menarik.

   Kisah itu kisah biasa. Aku pun awal-awal mendengar maudu’nya, rasa kurang berminat. Kisah seorang lelaki soleh yang biasanya orang panggil dengan panggilan Khidir, dengan Nabi Allah Musa. Ya, mungkin ramai akan menarik muka terlebih dahulu. “Ala, dah tahu.” Sebab aku juga begitu.

                Tetapi Dr Ala’ Hilat berkata:

                “Al-Quran bukan buku sejarah. Al-Quran bukan buku fizik mahupun kimia. Al-Quran adalah Kitab Hidayah. Petunjuk buat yang memerhati dan membuka hati. Maka kisah Khidir dan Musa bukanlah kisah tarikhi(sejarah), tetapi adalah petunjuk, penenang hati daripada Allah SWT.”

                Ketika itu aku diam dan mula memandang wajah guru kesayanganku itu.

                Menanti apakah yang menarik yang akan disampaikan olehnya. Sebab Dr Ala’ memang terkenal dengan manusia yang mampu menggugah jiwa manusia yang lain.

Sepintas kisah Khidir, menandakan bukan itu perhatian utamanya

Dr Ala’ tidak panjang menceritakan kisah Khidir dan Musa. Dia sekadar mengeluarkan point penting. Katanya ada enam point penting, tetapi dikeluarkan tiga point terlebih dahulu. Dr Ala’ kata, tiga point yang hendak dikeluarkan ini adalah perjalanan Khidir dan Musa.

                1 – Khidir membocorkan perahu milik seorang miskin, yang digunakan oleh mereka berdua untuk merentas sungai.

                “Lalu berjalanlah keduanya(Khidir dan Musa) sehingga apabila mereka naik ke sebuah perahu, kemudian dia(Khidir) membocorkannya.” Surah Al-Kahfi ayat 71.

                2 – Khidir membunuh seorang anak kecil.

                “Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu ia membunuhnya.” Surah Al-Kahfi 74.

                3 – Khidir menegakkan sebuah dinding yang hampir roboh.

                “kemudian keduanya mendapatkan dalam negeri itu dinding rumah yang hampir roboh, maka dia(Khidir) menegakkan dinding itu.” Surah Al-Kahfi ayat 77.

                Dan Dr Ala’ memberitahu betapa Musa AS, dalam setiap perlakuan itu, menimbulkan pertanyaan. Sedangkan, perjanjian yang dipersetujui mereka di awal perjalanan adalah, Musa tidak akan bertanya apa-apa.

                Kemudian Dr Ala’ menceritakan juga hikmah-hikmah mengapa Khidir melakukan semua itu. Dan semua itu terdapat di dalam Al-Quran pada ayat 79-82 Surah Al-Kahfi. Dibocorkan perahu, kerana hendak menyelamatkan perahu itu daripada raja zalim yang suka merampas perahu-perahu yang baik. Dibunuh anak itu, kerana anak itu akan membesar dan menyesatkan kedua ibu bapanya. Dibina semula dinding, kerana di situ terdapat harta untuk dua anak yatim yang tinggal di negeri itu. Dibina semula untuk melindungi harta mereka, agar nanti kala mereka dewasa, mereka akan mendapatkannya.

                Laju sahaja Dr Ala’ menceritakan semua itu.

                Seakan-akan, bukan itu maudu’ utamanya.

                Dan sampai setakat ini, aku masih tidak nampak, apa yang menariknya?

Tiga point yang ditinggal.

Pada titik inilah, Dr Ala’ bertanya kepada kelas:

                “Apakah tujuan utama Allah SWT apabila Dia menceritakan kita kisah ini?”

                Seorang pelajar menjawab – “Kebijaksanaan Khidir?”

                Dr Ala’ menggeleng. “Tetapi bagus kamu utarakan jawapan itu.”

                Seorang pelajar menjawab – “Bagaimana Allah memberikan pengajaran kepada Musa?”

                Dr Ala’ menggeleng. “Musa telah mati.”

                Kelas diam. Aku diam juga. Sebab aku tidak pasti hendak menjawab apa.

                “Apakah benar Khidir itu bijaksana? Atau sebenarnya dia tidak mempunyai ilmu langsung?” Dr Ala’ menimbulkan persoalan. Memecahkan kesunyian. Aku terkejut, begitu juga seluruh isi kelas. Dr Ala’ nak kata Khidir bukan bijaksana? Tak berilmu?

                Aku lihat senyuman Dr Ala’ ketika itu, dan aku yakin dia yakin kata-katanya benar.

                “Tahukah apa yang pertama sekali Allah sebut apabila memperkenalkan Khidir ini?”

                Kami diam tidak menjawab. Dr Ala’ pun membacakan satu potong ayat. Ayat pertama ketika Allah memperkenalkan Khidir kepada pembaca Al-Quran.

                “Lalu mereka bertemu dengan  seorang dari hamba-hamba Kami yang telah kami kurniakan kepadanya rahmat daripada Kami, dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu dari sisi Kami.” Surah Al-Kahfi ayat 65.

                “Khidir sebenarnya, bukan bijaksana. Sebab ilmu Khidir bukanlah ilmu yang dicarinya sendiri. Bukan berdasarkan pengalaman. Bukan berdasarkan pemikiran. Khidir tidak berfikir. Dia hanya ‘bergerak’ berdasarkan apa yang telah ‘ditetap’kan. Sebab ilmu Khidir hakikatnya adalah ilmu Allah SWT secara langsung. Sebab itu Allah menyebut – dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu dari sisi Kami. Ilmu itu adalah yang kita kenali sebagai Ilmu Ladunni. Ilmu yang datang terus daripada Allah SWT. Atau pendek kata, Ilmu Allah itu sendiri. Yang tak terjangkau dek manusia.”

                Ketika ini mata aku terbuka. Itu point pertama, dari tiga point yang belum disebut.

                “Maka, segala keputusan Khidir di dalam peristiwa ini, bukanlah keputusan dia. Bukan terhasil dari pemikirannya. Bahkan sebenarnya, itu bukan keputusan seorang Khidir pun. Tetapi hakikatnya adalah keputusan Allah SWT. Lihat sendiri apa kata Khidir di akhir perjalanannya dengan Musa.”

                Dan Dr Ala’ membaca: “dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemahuanku sendiri.” Surah Al-Kahfi ayat 82.

                “Apa yang Khidir lakukan itu, hakikatnya bukan tindakan dia. Khidir hanyalah ibarat robot yang diprogramkan Allah SWT untuk melakukan itu dan ini. Sebab itu, apakah kamu pernah mendengar riwayat sohih akan kewujudan manusia seperti Khidir ini di zaman-zaman lain? Dia hanya wujud untuk Musa dalam perjalanan ini, dan tidak diketahui wujud baik sebelum itu mahupun selepas itu.”

                Sekali lagi aku macam tersentak. Itu point kedua dari tiga. Dada berdegup kencang. Rasa teruja. Rasa macam Allah SWT telah membukakan satu lagi ilmu yang luas untuk diri ini.

                “Dan dengan kisah Khidir, Allah hendak mendidik kita untuk bersabar dengan keputusan-keputusanNya. Sebab itu, isu perjalanan Khidir dengan Musa, hakikatnya adalah isu BERSABAR DENGAN KEPUTUSAN ALLAH SWT. Tidakkah kamu melihat, apakah perjanjian utama mereka di dalam perjalanan ini?”

                "Musa berkata kepada lelaki itu(Khidir): Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang telah diajarkan kepadamu? Dia menjawab: Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersamaku. Dan bagaimana kamu dapat sabar atas sesuatu, yang kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal itu? Musa berkata: Insya Allah kamu akan mendapati aku sebagai seorang yang sabar, dan aku tidak akan menentangmu dalam sesuatu urusan pun. Dia(Khidir) berkata: Jika kamu mengikutiku, maka janganlah kamu menanyakan kepadaku tentang sesuatu apa pun, sampai aku sendiri menerangkannya kepadamu.” Ayat 66-70 Surah Al-Kahfi.

                Dan lengkaplah tiga point yang ditinggalkan di awal cerita tadi.

Keputusan Allah, dan bersangka baik kepadaNya.

Dr Ala’ memberitahu bahawa, kisah Khidir dan Musa adalah untuk menunjukkan bagaimana Allah SWT dalam membuat keputusan.

                “Apa-apa musibah yang melanda itu, hakikatnya baik untuk kita.” Itu point yang paling penting yang diberikan Dr Ala’ kepada kami.

                Kisah Khidir adalah buktinya. Apabila semua yang dilakukan itu, hakikatnya mempunyai sebab. Tuan punya perahu, perahunya tidak lagi dirampas kerana bocor. Dan bocor itu boleh dibaiki dan dia masih boleh berniaga dengan perahunya lagi. Ibu bapa yang kehilangan anak, keimanan mereka terselamat, dan mereka takkan dicampak ke neraka Allah nanti. Dua anak yatim yang dibantu, memang akan terjaga hartanya sampai mereka dewasa nanti.

                Ada perkara itu, Allah berikan yang pahit dahulu. Perahu bocor, anak mati. Ada perkara, Allah berikan terus-terus nampak baik. Bina dinding yang hampir roboh. Tetapi kesimpulannya, semua itu akan menghala kepada kebaikan.

                “Pokoknya, kita perlu bersabar, dan bersangka baik dengan keputusan Allah SWT. Tidakkah kita belajar bahawa, manusia yang tidak mampu bersabar, adalah manusia yang rugi?”

                Kami tersentak sekali lagi. Eh? Kita belajar daripada mana?

                “Lihatlah Musa, bagaimana dengan ketidak sabarannya, dia terpaksa berhenti dari mengikuti Khidir, sedangkan kalau dia bersabar, mungkin lebih banyak lagi hikmah yang akan dibukakan kepadanya.” Dr Ala’ tersenyum. Kami akhirnya memahami.

                “Orang-orang yang bersabar, dan sentiasa bersangka baik dengan Allah SWT, mereka takkan terganggu dengan musibah-musibah yang melanda mereka. Kerana mereka tahu, Allah SWT hanya mahukan yang baik-baik sahaja.”

Penutup: “Aku ceritakan ini, agar kamu membuka fikiranmu.” 

Dr Ala’ kemudian berkata:

                “Ilmu Allah itu, memang takkan terjangka oleh kita. Apa kata kita letakkan sepenuhnya kepercayaan kita, kepada Allah SWT Yang Maha Mengetahui Segala-galanya itu?”

                Itulah pointnya dinyatakan jenis ilmu Khidir. Ilmu Ladunni. Bukan Ilmu manusia. Tetapi Ilmu Ilahi. Tak sama ilmu manusia, dengan ilmu Ilahi.

                “Musa telah tiada. Tetapi kisah itu kekal hingga ke hari ini. Sebab pengajaran di dalam kisah itu, hakikatnya untuk kita. Maka perhatikanlah. Aku ceritakan ini, agar kamu membuka fikiranmu. Kalau kita melihat ini sekadar tarikhi(sejarah), kamu takkan sampai kepada apa yang aku sampaikan kepada kamu hari ini.”

                Aku rasa puas.

                Indah sungguh Al-Quran. Indah sungguh ilmu Allah SWT. Cantik sungguh cara penceritaan di dalam Al-Quran. Dan besar sungguh pengajaran yang Allah mahu berikan.

                Hanya dari satu cerita, yang orang selalunya menyangka biasa-biasa.

                Semoga bermakna kepada kita semua.


Ps: Dr Ala' Hilat adalah pensyarah di Kuliah Syariah University of Yarmouk, Jordan. Merupakan seorang yang khusus(pakar) di dalam bidang Muqorantul Adyan(perbandingan agama). Juga antara sebilangan kecil orang-orang arab yang mengambil pengkhususan mendalami agama Yahudi sehingga ke akar umbinya. Dr Ala' Hilat juga pakar dalam bidang Ilmu An-Nafs. Umurnya baru awal 30-an. Hampir seluruh jenis mata pelajaran Aqidah(Aqidah, Muqorantul Adyan, Firaq fi tarikhil islam), saya belajar dengan dia


Dr Ala' Hilat. Takhassus Muqaranatul Adyan wal Firaq Islami, Pakar dalam Agama dan Hal Ehwal Yahudi. Mendalami juga Ilmu An-Nafs. Dengan dia, belajar boleh menerawang ke angkasa. Puas hati. (mode gembira tersangat-sangat. Alhamdulillah. ^__^)

babi di hutan


Istilah makanan?? Kenapa kita TIDAK TAHU???
Istilah Makanan Yang Berkaitan Dengan Babi..

Mungkin ramai umat Islam tidak tahu bahawa label bertulis 'This product contain substance from porcine.Sebenarnya bermaksud 'Produk ini mengandungi bahan daripada babi. Selain itu, antara label yang kerap digunakan adalah 'The source of gelatin capsule is porcine' yang bermaksud 'Kapsul dari gelatin babi.

Berikut antara istilah sains yang digunakan dalam produk yang mengandungi unsur babi:

1. Pork:Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.

2. Swine:Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.

3. Hog:Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50 kg.

4. Boar:Babi liar.

5. Lard:Lemak babi yang digunakan bagi membuat minyak masak dan sabun.

6. Bacon:Daging haiwan yang disalai, termasuk babi.

7. Ham:Daging pada bahagian paha babi.

8. Sow:Istilah untuk babi betina dewasa (jarang digunakan).

9. Sow Milk:Susu babi.

10.Pig:Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang daripada 50 kg.

11.Porcine:Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal daripada babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan sumber yang berasal daripada babi.

Sebarkan dan maklumkan kepada semua saudara-saudara kita agar lebih berhati-hati..Moga Allah SWT akan membalas jasa baik anda dan semoga Allah memelihara kita di dunia dan di akhirat.

PPSMI

Dalam Utusan Malaysia hari ni dilaporkan tentang calon UPSR tahun ni yg merupakan penanda aras keberkesanan program pengajaran matematik sains dalam bahasa inggeris. Isu ni telah ramai yg membincangkannya semenjak kali pertama ianya di bincangkan untuk dilaksanakan pada 5 tahun yg lepas. Saya benar2 sedih dengan langkah ini. Peggunaan Matematik Sains dalam bahasa inggeris idea sapelah agaknye yg karut ni.. atas dasar apalahhhh diorang pandai2 je buat dasar tanpa mengambil kira pendapat cerdik pandai yg terbanyak bukan cerdik pandai yg rasuah !!

PUTRAJAYA 9 Sept. – Seramai 518,616 murid yang menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) hari ini akan menjadi penanda aras kepada kelangsungan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom berkata, mereka adalah kumpulan pertama murid-murid yang mempelajari Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris sejak Tahun Satu setelah PPSMI diperkenalkan pada 2003. - Utusan Malaysia online


Isu PPSMI ini sebenarnya ada rahsia yg tersembunyi yg ramai tak tahu. Kenapalah begitu beria kerajaan nak laksanakan pengajaran dua subjek ini dlm Bahasa Inggeris? Adakah untuk menyediakan para pelajar kita... generasi kita .. agar boleh bersaing diperingkat global dgn lebih baik lagi? Benarkah begitu? Adakah rakyat Jepun yg diajar fully bahasa Jepun tu ... bukan bahasa Inggeris tak boleh bersaing diperingkat Global? Bagaimana juga dgn bangsa Italy, Peranchis, German, Thailand, dan banyakkkk lagi negara2 maju lain yg terbukti amat maju yg tidak menggunakan bahasa inggerispun didalam sistem pendidikan mereka?


Saya masih ingat sewaktu saya transit kejap di Prague dulu tahun 2002... saya bercakap dlm Bahasa Inggeris tanya diorang restoren kat mana.. diorang wat derkkk je... tapi bila saya ckp dlm Bahasa Malaysia walaupun diorang tak paham tapi diorang beriya2 nak tolong. Betapa mereka bangga dgn bahasa ibunda mereka.


Sebenarnya pada pendapat saya kerajaan laksanakan PPSMI ni hanya lah satu tujuannya iaitu UNTUK JUAL LCD PROJECTOR DAN LAPTOP semata-mata. Pernah tak sesiapa semak nama pembekal yg mengaut keuntungan besar dlm 5 tahun ni melalui pembekalan sistem ICT ke sekolah2 seluruh Malaysia bagi membantu PPSMI ni? Berbilion ringgit habis kat situ. Itu aje tujuannya. Ceritanya begini.. Bermula pada tahun 1989 .. masa tu ekonomi Malaysia amat baik dan pada tahun 1992 kita antara yg terbaik di rantau ini. Pada masa tu kerajaan Malaysia menghantar ramai pelajar ke luar negara. Banyak twinning program yg dilancarkan seperti AAD (Amercican Associate Degree, International Bachalaurette, A-Level, Australian Matriculation dsbg.). Pelajar yg dapat SPM sederhanapun ada yg dapat offer program ni maka ramailah yg berpeluang ke luar negara.


Di tempat kursus persediaan ini antaranya ialah di MARA Community College Kuantan yg dahulunya dikenali sebagai Maktab Sains Mara, Kolej MARA Banting, PPP Shah Alam, Kolej MARA Seremban, Trolak dan banyak lagilah...di tempat2 inilah anak2 malaysia berkumpul untuk belajar bahasa asing dan buat persediaan untuk ke luar negara. Ramai gilerrr masa tu termasuklah Ally Iskandar dan Suami pelakon sitcom Puteri yg baru bercerai tu (Anak Ramli Ngah Talib).


Sebenarnya ada dua kategori pelajar yg dihantar ke luar negara pada masa tu. Pertama pelajar tajaan MARA, JPA dan Petronas. Yg ni yg cream. Yg ni power giler result SPM terutama tajaan Petronas dan JPA. Tapi ada satu lagi group tajaan FAMA (Father and Mother). Yang ni private student. Haaaaa... disinilah punca segalanya. Private student ni kebanyakkannya buat kurus degree in TESL atau Degree in English. Biasanya anak orang miskin takkan buat or apply degree in TESL or ENGLISH sebab bagi orang miskin nanti keluar nak kejer apa... tambahan pulak rata2 anak orang miskin tak berapa padai Bahasa Inggeris sebab datang dari kampung. Anak orang kaya ni lain... Bahasa Ingeris dah power dah.. mak bapakpun dh speaking dah dari kecik... Lagi satu anak2 orang kaya bukannya terror sangat Math, Fizik, Add Math dll subjek penting tu. So mcm mana nak buat engineering ke, Accounting ke or kursus2 kritikal lain? Maka anak orang kaya nipun masukla ketempat2 persediaan ni dgn tajaan sendiri buat kursus Bed(TESL) atau BA(English)... lepas dapat result bagus di kursus persediaan ni mereka semua boleh apply loan MARA untuk further studies ke overseas...


Maka ramailah anak Malaysia pergi ke luar negara bermula pada tahun 1990 kalau taksilap sampailah ekonomi Malaysia merudum tahun 1998 kerajaan stop dah beberapa program dan limit jumlah pelajar yg dihantar ke luar negara.


Disinilah bermula segala masalah. Anak2 menteri, anak kroni, anak2 orang kaya yg buat degree in TESL dan degree in English ni bila balik M'sia diorang takkan nak jadi cikgu bahasa inggeris?? Eh... tak masuk akal langsung... so diorang pakai kabel mak bapak diorang apply PTD. So diorang lah yg jadi pegawai2 penggubal dasar kat kementerian-kementerian kerajaan tu. Apa lagi dioranglah yang cadangkan agar Math Sains diajar dlm Bahasa Inggeris... kononya agar anak Malaysia akan jadi lebih cekap berbahasa Inggeris dan boleh bersaing diperingkat global. Sakittnya hati Ya ALLAHHH... dan kerana cadangan diorang tulah maka beratus juta duit rakyat dihabiskan beli LCD Projector dan Laptop yg rata2 cikgu kitapun tak reti dan tak selesa nak guna.


Banyak IPT, cendikiawan, research telah dibuat, dibincangkan dan diterbitkan bahawa pengajaran Math Sains dlm Bahasa Inggeris ini tidak membantu meninkatkan pencapaian Bahasa Ingeris. Antaranya kajian yg dibuat di Universiti Malaya dan kajian oleh Prof. Dr. Jusoh dari UiTM. Negara Jepun, Italy, Peranchis , Jerman tak ajar dlm Bahasa Inggerispun jauh lebih maju... Malah pengajaran dlm bahasa Ingerislah puna anak Malaysia semakin lemah dlm pelajaran... yg paling teruk anak melayu laaahhhh...


Kalau iapun nak ajar dlm Bahasa Inggeris kenapa tak mulakan di MRSM dan SM Sains ke dulu... biar budak2 yg selected tu dulu yg jadi pengasas..lepas tu tengok and check keberkesanannya... Bila pembangkang dan masyarakat terutama cendikiawan dan ahli akademik yg genuine yg tidak rasuah marah dgn isu PPSMI ini maka setiap kali ujian UPSR ke PMR ke SPM ke soalan dipermudahkan. Kalau takpun cara marking dipermudahkan. Melihat skima pemarkahan peperiksaan setiap tahun aku sedih la... ada tu asalkan ada je satu perkataan tu dah dikira betul dah dapat markah. Begitu terdesaknya kerajaan nak tunjukkan bahawa rakyat Malaysia boleh follow la sistem PPSMI ni... hakikatnya rakyat Malaysia sendiri yg dibangangkan... kawan2 kat sekolah jenis kebangsaan cina kata diorang disekolah cina tak pernah patuh pada PPSMI.. diorang tetap ajar guna bahasa cina... sebab pelajar lebih mudah paham...


Akhirnya bila keputusan peperiksaan diumumkan memanglah menunjukkan yg subjek Math Sains tu semuanya ok.. dah soalan dipermudahkan... dan marking juga dipermudahkan... memanglaa result keseluruhan nampak gempak tapi sedar tak bahawa semua ni sandiwara yang akhirnya kena tanggung oleh kita semua rakyat Malaysia. Dahtu lama pulak tu kena menanggung...


Masa konvensyen kecemerlangan IPT di Sri Iskandar baru2 ni... ramai pensyarah IPT seluruh Malaysia bengang dengan PPSMI sebab yg masuk U nipun bukannya pandai sangat. Result SPM bagus tapi Y=mX + C pun tak tahu apa punya equation. Inilah jadinya bila kerajaan berniaga menggunakan rakyat. Inilah jadinya bila sesuatu itu dilakukan demi kepentingan politik dan bukan kepetingan agama, bangsa dan negara. Selepas 5 tahun barulah nak revise balik dan nak tengok balik keberkesanannya. Alaahhh... keberkesanan tu boleh dibuat... boleh direka... buat soalan senang... arangkan unit peperiksaa kementerian pendidikan buat soalan senang pastu marking juga senang. Contohnya soalan sains Rainbow consist of how many strips?? Buatlah sistem pemarkahan tu asalkan ada perkataan SEVEN je terus betul jawapannya tak kiralah seventy ke , seventeen ke... itulah hakikat yg terjadi semenjak PPSMI ni dilaksanakan.


Bila budak yg tak sepatutnya layak masuk IPT tiba2 dapat result bagus dan masuk IPT maka sistem IPT pulak bercelaru... sampailah masuk alam pekerjaan... habisss semuanya bercelaru... nanti akan keluarlah makin ramai engineer yg corrupt, doktor yg careless dsbg. Makin banyaklah jambatan yg runtuh... makin banykla tuala yg ertinggal dlm perut lepas pembedahan... semuanya gara2 satu tindakan yg bodoh!

Hedonisme vs Sains & Math

najibtun

"Saya masih ingat kata-kata pensyarah saya. Semasa beliau berada di Amerika Syarikat, ternyata pelajar-pelajar di Amerika Syarikat lebih cenderung ke arah bidang hiburan dan muzik. Kelas-kelas kuliah bagi bidang Matematik, Sains dan Kejuruteraan pada masa itu ternyata didominasi oleh pelajar-pelajar dari Asia.

Kini budaya dan fahaman hedonisme mula menular di Malaysia. Rata-rata muda-mudi di negara ini berpendapat, tidak perlu belajar Matematik dan Sains untuk hidup senang. Cuma perlu tahu menyanyi, berlawak dan menghiburkan orang, sudah boleh jadi kaya. Janji perlu kreatif dan tahu kehendak masyarakat, maka semua penghibur pun boleh hidup senang.
Cuba lihat ganjaran dan hadiah yang ditawarkan kepada para pemenang pertandinganh hiburan, semuanya bernilai lebih daripada empat digit, malah ada yang mencecah ke angka juta. Pengaruh pertandingan hiburan sebagai pencetus fahaman hedonisme di Malaysia memang kuat, sehingga ramai orang mula menyertai pertandingan berunsur hiburan. Tidak kira penganggur, pelajar universiti, golongan bekerja, suri rumah, malahan nenek turut beraksi di gelanggang pertandingan hiburan. Pertandingan berunsur hiburan seperti nyanyian kini dianggap sebagai pencetus inspirasi untuk berjuang. Berjuang dalam bidang hiburan, untuk meraih kesenangan atau kepuasan dalam kehidupan, atau kedua-duanya sekali.

 BAHAYANYA FAHAMAN HEDONISME!!:Lambakan Pertandingan Hiburan Antara Punca Utama Pelajar Sekolah Tidak Minat Masuk Aliran Matematik dan Sains
 

Hedonisme menguasai pemikiran masyarakat Malaysia kini. Setiap bulan, setiap minggu, ada saja program-program berunsur hedonis. Bukan sahaja di pasaraya, kompleks membeli belah, malah juga di pentas universiti, sekolah dan juga tadika. Perkembangan fahaman hedonisme di Malaysia menyebabkan Matematik dan Sains yang menjadi teras pembangunan teknologi negara dianggap tidak lagi penting. Buat apa memenatkan otak, menebalkan kaca mata, menggugurkan helaian rambut untuk mempelajari konsep Sains dan Matematik yang menyakitkan otak kiri, jika dengan menyanyi sahaja pun sudah boleh jadi kaya, sudah boleh jadi popular, sudah boleh mengumpul peminat dan menjadi pusat tarikan.

Sokongan media massa dan elektronik terhadap perkembangan pemikiran hedonisme ternyata positif. Kerjasama dan sokongan antara media dan hedonisme bagaikan isi dengan kuku, saling lengkap-melengkapi, saling memberi keuntungan bagi kedua-dua pihak. Pihak media untung dengan menjual cerita tentang bintang-bintang hiburan, manakala rancangan-rancangan hiburan untung besar kerana dipromosikan oleh pihak media. Duit dan keuntungan mengalir masuk ke simpanan kedua-dua pihak, makin kaya, makin mewah, makin senang, maka makin hebat persembahan yang dapat dibuat.

Akhirnya, keyakinan sesetengah rakyat Malaysia mengenai betapa untungnya jika boleh menyanyi, bermain muzik berbanding betapa pentingnya Sains dan Matematik. Jika mahu menyambung pengajian dalam bidang Sains dan Matematik di universiti, mesti ada wang yang banyak, tetapi jika mahu masuk pertandingan hiburan atau akademi hiburan seperti rancangan realiti, pasti ada sponsor, tambahan lagi sudah boleh cepat popular, mengumpul peminat, dan lagi dapat duit yang banyak jika menang. Kemudian laku dalam industri hiburan, boleh jadi bintang filem, boleh jadi duta, dan boleh dijemput untuk menyaksikan konsert atau persembahan rancangan teleivisyen atau rancangan realiti tertentu secara percuma. Malah disanjung oleh para peminat, bagaikan dewa yang disembah manusia!

Bagaimana fahaman hedonisme berjaya menarik minat masyarakat kita?

1- Menggunakan Teknik Menyentuh Emosi sama ada Peserta Mahupun Penonton
Menerusi rancangan realiti yang jelas memberi ruang kepada seberapa ramai rakyat Malaysia untuk sama-sama melibatkan diri, merasai dan mengalami sendiri keseronokan, kemanisan dan kenangan dalam dunia hiburan. Tidak kira sama ada sebagai peserta, atau penyokong, kesemua individu yang terlibat akan mendapat sentuhan emosi, kepuasan, perasaan berjuang, kesedihan, keseronokan, dan pelbagai jenis perasaan lagi yang menyebabkan mereka rasa begitu mesra dengan hiburan. Apa lagi dengan ganjaran-ganjaran lumayan sama ada berbentuk fizikal seperti wang tunai, kereta mewah, rumah banglo, unit kondominium atau berbentuk moral seperti populariti, disanjungi, diminati dan diangkat sebagai orang penting, menyebabkan betapa mudahnya fahaman hedonisme menyerap masuk ke lubuk jiwa rakyat Malaysia. Hedonisme dilihat sebagai satu bentuk pelarian daripada kesusahan mencapai kejayaan menerusi ilmu Sains dan Matematik yang dianggap abstrak dan mencabar imaginasi manusia. Hedonisme dianggap sebagai satu bentuk pujukan untuk setiap manusia yang gagal dalam menguasai Matematik dan Sains, serta satu cara untuk hidup senang dengan cara yang lebih mesra terhadap jeritan emosi dan kepuasan hidup, menjadi raja dan dihargai dari satu sudut yang luar biasa.

2-Menampilkan Harapan Peserta dari Seorang Yang kurang bernasib baik Kemudiannya bangkit berjuang mencipta Kejayaan.
Rancangan realiti hiburan biasanya akan menampilkan harapan peserta, dengan latar belakang yang miskin, datang dari keluarga yang tidak bernasib baik, terabai, tetapi mempunyai bakat dan kesungguhan dalam bidang seni, lalu mereka ini mencuba nasib, meraih simpati sama ada dengan sengaja atau pun tidak, dengan kisah sedih masa lampau, lalu berjaya menitiskan air mata simpat ribuan rakyat Malaysia. Dari satu sudut yang lain, perjuangan mereka, kesungguhan mereka untuk mengubah nasib hidup mereka berjaya memikat hati ratusan ribu rakyat Malaysia untuk bersimpati dan menjadikan mereka sebagai inspirasi, orang yang berjaya mengubah nasib. Terasnya, hedonisme. Terasnya budaya berhibur. Jika tidak pandai Sains dan Matematik, tidak dapat masuk ke universiti pun tidak apa asalkan memiliki kesungguhan untuk menjadi penghibur yang baik.

Kesan BUDAYA HEDONISME pada Masyarakat Malaysia Kini
Apa yang dapat saya saksikan kini, bagaimana akibatnya apabila budaya hedonisme dibiarkan berleluasa, maka manusia kini tertarik pada dua perkara. Pertama, hiburan, dan yang kedua, wang. Menyedari betapa kroniknya minat pelajar kini terhadap Sains dan Matematik, maka ada organisasi yang mencadangkan agar setiap pelajar yang mengambil jurusan Sains dan Matematik diberikan elaun sebagai ganjaran. Budaya memberi ganjaran kini terpaksa ditegaskan, lantaran sukarnya untuk mewujudkan kesedaran para pelajar terhadap kepentingan Matematik dan Sains dalam kehidupan dan masa depan manusia. Sesetengah pelajar tidak lagi nampak betapa pentingnya Matematik dan Sains dalam membantu meneruskan kelangsungan tamadun manusia, kini, mereka lebih tertarik terhadap jaminan kesenangan hidup yang boleh diperolehi jauh lebih mudah melalui hiburan, khususnya pertandingan berunsurkan hiburan seperti rancangan realiti dan pertandingan nyanyian.

Mari Rakyat Malaysia Kita PERANGI Fahaman HEDONISME ini
Bersediakah kita, rakyat Malaysia, berusaha untuk memerangi budaya dan fahaman hedonisme yang menular di Malaysia? Bagaimana masa depan Malaysia, sekitar 10 tahun lagi? Negara kita memerlukan ramai jurutera dan saintis untuk meneruskan kelangsungan tamadun rakyat Malaysia. Membangkitkan semula semangat cintakan Sains dan Matematik demi memajukan tamadun bangsa Malaysia adalah usaha yang amat penting. Mari kita semai semula rasa prihatin dan tanggungjawab rakyat Malaysia terhadap pentingnya menguasai ilmu Matematik dan Sains.

Awesome

Haa, ni la antara gambar-gambar dalam pejabat Google di Zurich, memang best la kan la dapat duk lam pejabat macam ni, santai je rasa.. haha. meja pool ada, kerusi urut, permainan, gym dan banyak lagi.. memang cool la~
Kredit gambar oleh Popgive ~



P/s: pehhh.. memang awesome kan, kalau la dapat keje tempat macam gini tak balik rumah pun tak pe lah.. ekeke