Sabtu, 15 Jun 2024

Burung

 Kisah burung pipit yang bertasbih namun kecewa, terdiam & mengadu kepada Allah SWT.


Dikisahkan bahawa ada seekor burung pipit yang bertasbih mensucikan Allah setiap hari namun beberapa hari yang berlalu suara tasbihnya tidak lagi kedengaran.


Maka para Malaikat pun bertanya “Ya Rabb, kenapa suara tasbih burung itu tidak kedengaran lagi?”


Allah SWT segera menjawab, “Kalian akan segera tahu jawapannya, sebentar lagi ia akan datang mengadu kepada-Ku kerana ia tiada tempat untuk mengadu selain kepada-Ku.”


Selang beberapa lama kelihatan burung pipit itu bertenggek di ranting pokok, diam.... kemudian Allah berkata kepadanya “Sampaikanlah apa hal gerangan yang menyesakkan dadamu?”


“Ya Rabb, aku mempunyai sarang kecil untuk ku beristirehat, Engkau kirimkan angin kencang yang menghancurkan sarangku.” Ucap burung pipit itu sambil menahan rasa sedih yang sangat dalam yang membuat penduduk langit terdiam & terharu.. 


Allah SWT kemudian berkata “Sebetulnya semasa kamu terlelap, ada seekor ular yang mendekati sarangmu & ingin menjadikanmu mangsanya. Maka Aku sengaja kirimkan angin agar kamu terbangun, terbang & selamat.. betapa besarnya ancaman yang telah Aku jauhkan darimu”


Air mata burung pipit semakin bergenang, bukan kerana kecewa & sedih. Namun sangat terharu, suara tangisnya membelah keheningan langit. “Alangkah lembutnya Engkau Ya Rabb.” 🥺


Kesimpulan ceritanya, janganlah bersedih ketika Allah menghalang kita dari sesuatu yg kita cintai. Redha dengan ujian yang diberi. Seandainya kita tahu bagaimana Allah mengatur urusan kita, nescaya hati kita akan sentiasa larut dengan cintaNya. Cinta kepada Allah SWT, cinta kepada agama Allah.


Betapa agungnya Engkau ya Rabb, Allahu Akbar 🤍.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan