Isnin, 13 Mei 2013

taaruf

Ada orang bertanya kenapa kita tak bolih rasis tapi bangsa lain rasis tak apa? Yang bertanya tu orang Islam.. 

Ini jawapan saya. Bukankah Quran mengingatkan umat islam itu menjadi saksi (contoh/kepimpinan) kpd manusia dan Rasulullah saw menjadi saksi ke atas mereka. Dan bukankah pd diri Rasulullah Saw qudwah (ikutan) yg terbaik? Bukankah Quran mengingatkan 'kamu adalah sebaik baik umat yg dikeluarkan utk manusia? kamu mengajak pd makruf, cegah mungkar dan kamu beriman kpd Allah'.

Formula mana yg kamu hendak ikut? Tangani rasisme dgn rasisme? Atau hadapi rasisme dgn sifat 'Rahmatal lil alamiin'.

Siapa contoh dan ikutan kamu? Rasulullah SAW? Atau kamu nak ikut Yahudi dan Hitler? Yahudi dgn konsep 'God's chosen people' dan Hitler dengan 'the pure race'nya? Apa kesudahannya? Bunuh membunuh dan tindas menindas? Atau Ku Klux Klan dgn 'the white supremacist' yg bertopengkan agama untuk melakukan 'lynching' street justice ke atas 'nigger' . Atau nak contohi 'skin heads', neo-nazis, atau pendokong regim kulit putih Apartheid Afrika Selatan satu masa dulu.

...atau Israel dengan konsep Jewish statenya dan projek Judaization of Jerusalem? Mengusir orang orang Arab Palestin dan merampas hak mereka.

Aku tahu reaksi kamu. Kamu akan jawab-mana bolih samakan kami dgn Hitler dan Israel? Kami tak halau mereka dan tak bunuh mereka. Ya kamu tak bunuh mereka dan tak halau mereka. Kamu melakukan lebih dahsyat dari itu. Hitler dan Israel bertindak atas rasa benci sedang mereka tdk ada sebarang harapan di akhirat sana. Tetapi tindakan dan kebencian kamu menjauhkan mereka dari Islam dan tidak mustahil mereka menolak dakwah Islam kerana sikap permusuhan kamu ke atas mereka. Mereka melihat tindakan kamu atas nama Islam sebab melayu kamu dengan islam agama rasmi kamu tak dapat dipisahkan. Islam menjadi mangsa keadaan di negara ini. dan sekali-kali perbuatan kamu tidak sedikitpun menggambarkan kehendak Islam. Bahkan Rasulullah saw memberi amaran kpd kita semua-'Barangsiapa menyakiti orang bukan Islam (tanpa izin syarak) mereka menyakiti ku' Dan Allah juga mengingatkan 'Takuti orang yg dizalimi kerana doa dan rintihan mereka didengari. Meski dilarang mereka menggunakan nama Allah pd kitab mereka; namun tiada hijab antara mereka dengan Allah; walau apapun nama Allah yg mereka seru itu.

Jadi jangan balas rasisme dengan rasisme, apatah lagi sikap perkauman itu diapi-apikan oleh sebahagian umat Islam dan pemimpinnya yg tdk bertanggungjawab.

Bila seorang tentera Italy ditawan oleh pejuang as Sanussiy dan tentera itu hendak dibunuh. Umar Mukhtar menegahnya. lalu salah seorang pejuang berkata 'itu yg dilakukan oleh mereka jika kita tertawan'. Dijawab oleh Umar Mukhtar 'Mereka itu bukan guru kamu..'

Kesimpulannya bagi kaum ku yg rasis ingatlah ikutan kamu ialah Rasulullah SAW. dan Tuhan kita dan Tuhan mereka bahkan Tuhan seluruh alam adalah Tuhan Allah yg sama yg menjadikan manusia berbilang bangsa bahkan berbilang agama hanya utk 'litaarafu' (berkenal kenalan).

Bukan untuk menyemai rasisme, kebencian, perseteruan, curiga-mencurigai dan pertelingkahan.

Semuga negara ini terus makmur dengan semangat setiakawan dan muhibbah sesuai dgn slogan '1 Malaysia' yg dicanangkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan