Ahad, 9 Jun 2019

SPBYDA

Sama macam warisan capal nabi yang diletak di kepala sebagai lambang junjung kini dihina oleh Melayu jahil dan dipanggil bidaah, syirik dan capaliyyun.

Padahal "Capal Nabi s.a.w. di junjung" ni sudah lama diamalkan oleh kesultanan Melayu Islam sejak beratus tahun lamanya.

Sebab tu raja kita digelar "Ke bawah Duli Yang Maha Mulia, Seri Paduka Baginda."

Duli tu Habuk, Maha Mulia tu Allah, maksudnya Sultan ni Habuk (di bawah naungan) Allah.

Paduka pula maksudnya Capal, baginda pula merujuk kepada Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم yang membawa maksud para sultan menjunjung capal baginda atau para sultan berada di makam bawah capal baginda nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم.

Jadi ulama Melayu dulu dah tetapkan cara sembah hormat raja mengikut tertib ini:

-Allah ku junjung paling tinggi dan sultan hanya habuk-Nya sahaja.
-Rasulullah raja paling tinggi dan para sultan bernaung di bawah capalnya sahaja.
-Para Sultan yang dijunjung perintahnya (bukan orangnya), kerana perintah mentaati perintah sultan itu datangnya dari nabi pemilik paduka dan juga junjungan tertinggi iaitu lah Allah.

Sebab tu bila Sultan bertitah, rakyat pipit kena jawab "menjunjung perintah Tuanku". Sebab yang kita junjung tu Allah dan Rasul yang perintah kita taat perintah Sultan Islam. Memang betul Sultan manusia biasa, tapi mereka ada mandat dari Allah dan Rasul yang diamanahkan untuk jaga urusan umat Islam.

Jadi Sultan adalah "penyeri" kepada Capal Nabi. Capal nabi tu jadi junjungan para Sultan dan juga rakyatnya. Maka berbanggalah menjadi golongan "Capaliyyun" kerana kita bernaung di bawah capal baginda nabi.

Punyalah hebat Warisan Melayu kita yang bersulamkan Islam. Sayangnya lebih ramai bangsat dari bangsa.

Memang benar,

"Berdebat dengan orang bodoh hanya akan menjadikan orang bodoh menjadi dua."

Bangsa yang paling hina  ialah bangsa yang tidak tahu sejarahnya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan