Selasa, 17 September 2024

Sahabat

 Lelaki yang Nabi ﷺ gali kuburnya dengan tangan baginda sendiri dan menolak bantuan orang lain dalam menggali kubur tersebut, kemudian Rasulullah ﷺ turun ke dalam kubur dan berbaring di dalamnya dengan jasadnya.


Namanya sebelum memeluk Islam ialah Abdul Uzza al-Muzani, berasal dari bandar Muzainah. Beliau memeluk Islam ketika berumur 16 tahun dan meninggal dunia pada usia 23 tahun. Dia seorang pemuda yang kaya dan hidup mewah. Ibu bapanya meninggal dunia ketika dia masih kecil, lalu dia dibesarkan oleh bapa saudaranya.


Dia seorang pemuda yang sangat istimewa di kalangan pemuda lain dengan pakaian mahal dan cantik yang diimport khas dari Syam untuknya. Dia satu-satunya pemuda yang memiliki kuda pada masa itu, sedangkan pemuda terbaik di Muzainah hanya memiliki seekor keldai kecil. Bapa saudaranya adalah salah seorang pembesar di Muzainah.


Ketika Abdul Uzza berusia 16 tahun, itulah masa para sahabat berhijrah dari Mekah ke Madinah. Mereka melalui Muzainah dengan sangat cepat kerana kaum Quraisy mengejar mereka. Suatu hari, seorang sahabat menemuinya semasa dalam perjalanan hijrah dan menawarkan Islam kepadanya. Dia segera memeluk Islam. Setelah itu, dia meminta para sahabat untuk mengajarkannya sesuatu dari Al-Quran. Namun, para sahabat berkata, "Kami tidak dapat tinggal lama kerana Quraisy mengejar kami, tetapi jika engkau mahu, ikuti kami dalam perjalanan untuk belajar Al-Quran." Dia berjalan di belakang mereka sambil mendengar bacaan Al-Quran sejauh 15 kilometer di padang pasir, kemudian kembali ke Muzainah dan pada hari berikutnya dia berdiri di sempadan Muzainah menunggu sahabat lain lalu untuk mengajarnya bacaan Al-Quran yang baru dia hafal.


Suatu hari, seorang sahabat berkata kepadanya, "Mengapa tidak berhijrah bersama kami kepada Rasulullah?" Dia menjawab, "Aku tidak akan berhijrah sebelum bapa saudaraku memeluk Islam kerana dialah yang membesarkanku. Aku tidak akan berhijrah sebelum membawa dia kepada Islam." Dia tinggal di Muzainah selama tiga tahun, menyembunyikan keislamannya. Dia mencari setiap peluang untuk berbicara dengan bapa saudaranya tentang agama Islam yang dibawa oleh Muhammad, tetapi bapa saudaranya enggan mendengarnya. Setiap kali dia ingin solat, dia pergi jauh ke padang pasir agar tidak dilihat oleh sesiapa.


Setelah tiga tahun berlalu, pada suatu hari dia berkata kepada bapa saudaranya, "Engkau telah melambatkan aku dan membuat aku tertinggal dari Rasulullah. Aku tidak lagi mampu menahan rindu kepada Nabi. Aku ingin memberitahumu bahawa sejak tiga tahun yang lalu aku telah bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Rasulullah. Aku sekarang ingin berhijrah kepada Rasulullah. Aku harap engkau menyertai aku, tetapi jika engkau menolak, tiada apa yang akan menghalang aku dari berhijrah."


Bapa saudaranya sangat marah dan berkata, "Jika engkau tetap mahu memeluk Islam, aku akan mengambil segala milikmu." Dia menjawab, "Lakukanlah apa yang engkau mahu, aku tidak akan memilih apa pun selain Allah dan Rasul-Nya." Bapa saudaranya berkata, "Jika engkau berkeras, aku akan mengambil bahkan pakaian yang ada padamu." Lalu, bapa saudaranya merobek pakaian yang dipakainya. Abdul Uzza berkata, "Demi Allah, wahai bapa saudaraku, aku akan berhijrah kepada Rasulullah walau apa pun yang engkau lakukan padaku."


Dia memulakan hijrahnya hampir dalam keadaan telanjang di padang pasir sehingga dia menemui sebuah karung guni daripada bulu. Dia memotongnya menjadi dua, satu bahagian diikat di pinggangnya dan satu lagi diletakkan di atas bahunya. Ketika dia sampai di Madinah, dia masuk menemui Rasulullah. Nabi bertanya, "Siapa engkau?" Dia menjawab, "Aku Abdul Uzza." Nabi bertanya, "Mengapa engkau berpakaian begini?" Dia menjawab, "Aku telah memeluk Islam dan bapa saudaraku telah mengambil segala milikku, termasuk pakaian. Aku tidak menemui apa-apa di jalan ini kecuali dua helai kain ini." Nabi bertanya, "Engkau benar-benar melakukannya?" Dia menjawab, "Ya." Lalu Nabi berkata, "Mulai hari ini engkau adalah Abdullah Dzul Bijadain, bukan lagi Abdul Uzza. Allah telah menggantikan dua helai kain ini dengan pakaian syurga yang engkau boleh pakai sesuka hati."


Oleh kerana kemiskinannya, dia tinggal di rumah para ahli Suffah, iaitu tempat tinggal orang-orang miskin di belakang rumah Nabi. Pada usia 23 tahun, dia menyertai Ghazwah Tabuk bersama Nabi dan dia berkata, "Ya Rasulullah, berdoalah agar aku mati syahid." Nabi mengangkat tangannya dan berdoa, "Ya Allah, haramkan darahnya dari pedang orang kafir." Abdullah berkata, "Ini bukan yang aku mahu, wahai Rasulullah." Nabi menjawab, "Wahai Abdullah, ada di kalangan hamba Allah yang keluar di jalan Allah, lalu dia dijangkiti demam dan meninggal dunia, maka dia syahid. Dan ada juga yang keluar di jalan Allah lalu terjatuh dari kudanya dan meninggal dunia, maka dia syahid. Mungkin engkau akan dijangkiti demam dan mati, maka engkau akan syahid."


Abdullah menyertai Ghazwah Tabuk dan kaum Muslimin meraih kemenangan. Dalam perjalanan pulang, Abdullah dijangkiti demam yang sangat kuat dan mula merasai kesakitan kematian. Abdullah bin Mas'ud menceritakan kisah kematian Abdullah Dzul Bijadain, katanya, "Pada suatu malam yang sangat sejuk dan gelap, aku sedang tidur. Tiba-tiba aku mendengar suara menggali di luar khemahku. Aku hairan, siapa yang menggali dalam kesejukan dan kegelapan ini? Aku bangun dan mencari Nabi, Abu Bakar, dan Umar di khemah mereka, tetapi aku tidak menemui mereka. Aku hairan ke mana mereka pergi. Aku keluar dari khemahku dan melihat Abu Bakar dan Umar memegang pelita, sementara Nabi sedang menggali kubur. Aku pergi kepadanya dan berkata, 'Apa yang berlaku, wahai Rasulullah?' Baginda mengangkat wajahnya dan air mata mengalir dari matanya. Baginda berkata, 'Saudaramu, Dzul Bijadain, telah meninggal dunia.'"


Abdullah bin Mas'ud berkata, "Aku melihat Abu Bakar dan bertanya, 'Apakah engkau akan membiarkan Rasulullah menggali kubur sendirian sementara engkau hanya berdiri memegang pelita?' Abu Bakar menjawab, 'Nabi tidak mahu orang lain menggali kubur ini selain dirinya.'"


Nabi menggali kubur Dzul Bijadain dengan tangannya sendiri. Kemudian baginda turun ke dalam kubur dan berbaring di dalamnya. Setelah itu, baginda meminta Abu Bakar dan Umar mengangkat jenazah Abdullah dengan berhati-hati. Baginda berkata, "Berlembutlah dengannya. Demi Allah, dia sangat mencintai Allah dan Rasul-Nya."


Abdullah bin Mas'ud berkata, "Aku melihat Nabi memeluk jenazah itu dengan penuh kasih sayang dan air mata baginda jatuh ke atas kain kafan. Baginda bertakbir empat kali dan berkata, 'Semoga Allah merahmatimu, wahai Abdullah. Engkau adalah seorang yang selalu bertaubat dan rajin membaca Al-Quran.' Kemudian baginda mengangkat wajahnya ke langit dan berkata, 'Ya Allah, aku bersaksi kepada-Mu bahawa aku sangat redha dengan Dzul Bijadain, maka redhailah dia.'"


Abdullah bin Mas'ud berkata, "Demi Allah, pada hari itu aku berharap akulah yang berada di dalam kubur itu."

رضي اللّه عنهم أجمعين


Ustaz Umar Nasir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan