Rabu, 18 September 2024

Lawatan menteri

 Cnp

sumber: fb OT

Lawatan KERJA Menteri Pendidikan tu apa ?

Lawatan kerja merujuk kepada kunjungan ke satu lokasi untuk tujuan mengetahui REALITI dan mendapatkn INFO sebenar, antaranya...


a. berinteraksi dan berbincang dengan individu yang terlibat secara langsung, seperti murid, ibubapa, guru, pihak pengurusan, atau komuniti setempat, untuk memahami cabaran, keperluan sebenar mereka.


b. mengumpul maklumat untuk membuat keputusan dasar atau strategi selanjutnya.


c. lawatan yg bertujuan untuk meningkatkan kefahaman menteri dan membuat tindakan berdasarkan pemerhatian langsung di lapangan.


Utk mencapai tujuan di atas jika melibatkan menteri.... wajar 

1. lawatan tanpa pengaturan khas, memaklumkan lebih awal untuk melihat keadaan sebenar sekolah, tanpa persiapan untuk menunjukkan yang terbaik. Ini akan memberi gambaran yang lebih jujur tentang situasi di sekolah.


2. menteri mengadakan sesi dialog tertutup dengan guru, pelajar, dan kakitangan sekolah tanpa kehadiran pegawai kementerian utk memberi peluang kepada warga sekolah bercakap secara terbuka


3. menteri mengarahkan audit bebas terhadap pengurusan sekolah yang meliputi aspek penggunaan dana, kualiti pengajaran, dan kebajikan pelajar utk dilaporkan utk pengetahuan beliau. Hasil audit ini boleh dijadikan asas untuk tindakan susulan bagi penambahbaikan yang diperlukan.


4. selepas lawatan, pastikan ada tindakan susulan yang dicatatkan berdasarkan penemuan semasa lawatan.. berbincang juga dgn kementerian lain utk sama2 membantu. 


5. setiap lawatan perlu disusuli dengan pengumpulan data dari guru dan pelajar tentang kualiti pendidikan dan cabaran sebenar di sekolah. 


6. menteri memastikan bahawa isu kebajikan guru dan pelajar, seperti beban kerja yang tidak munasabah, ketiadaan sokongan emosi, atau masalah disiplin, diatasi dengan mekanisme yang jelas. 


7. menteri boleh menemui komuniti setempat, termasuk ibu bapa dan badan bukan kerajaan dan berdialog terbuka 


8. menteri boleh mengarahkan pegawai2 KPM mengadakan program intervensi khusus untuk sekolah yang menghadapi cabaran tertentu, disesuaikan mengikut keperluan spesifik.


9. beri lebih banyak autonomi utk pihak sekolah bertindak balas lebih cepat terhadap masalah unik yang dihadapi.


10. elakkan acara2 persembahan, pameran dll yg murid dan guru sediakan khusus utk mdpt pujian menteri.. atau menteri menyampaikan sumbangan yg boleh dilakukan oleh JPN atau PPD.


Kesimpulan:

Menteri patut rasa bersalah JIKA lawatan yg menggunakan dana rakyat dlm urusan kerja rasmi lebih berbentuk lawatan yg memberi kerja pula kpd pihak yg dilawat utk menyantuni rombongan yg datang melawat... dari mencapai objektif sebenar lawatan..


Selamat Hari Malaysia !


Foto: Buat hiasan sahaja..


OT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan