Ahad, 26 Februari 2012

Info minyak

Mungkin dgn sedikit ilmu di dada.. saya nak jelaskan sedikit.. sekira nya ada salah dan silap, harap maaf kan, sekira ada yang terkurang, dan ada kawan2 lain yang tahu dgn lebih lanjut.. mungkin dapat tambah…
Dgn sedikit pengalaman bekerja di hub petroleum di Kertih, Terengganu, walau pun di bidang bukan Teknikal, namun dgn pergaulan dgn org2 Teknikal dan Pemasaran, dapat tahu sedikit info ttg syarikat majikan sendiri..
Memang betul, dgn kurniaan Illahi, Alhamdulillah minyak mentah di luarpantai Msia adalah “sweet crude”. Sweet crude minyak ini mmg gred nye baguih, dan di dagangan antarabangsa kerana kandungan sulfur yg rendah, antara minyak yg sentiasa dicari oleh pasaran (minyak Msia dipanggil “Tapis Crude” di dalam crude oil trading.. minyak2 di medan minyak seluruh dunia semua ada nama utk “trademark” di dagangan antarabangsa, contoh nye “Brent Crude” utk minyak dari laut UK, “Nile Crude” untuk minyak dari Sudan, etc).. Tapis Crude adalah antara yang terbaik, Gred A lah, oleh sbb kurangnya kandungan sulfur di dalam nye..
Kenapa Petronas jual minyak Msia ke luar? Ini adalah strategi perniagaan.. sesungguh nya.. minyak mentah, di mana2 di dunia ni pun, sama sahaja kandungan nye setelah di proses.. cumanye, sebelum di proses, ada bahan2 lain yang “mengotori” minyak itu.. salah satu nye adalah sulfur, yg kalau kandungannya tinggi, proses penapisan makin rumit… jadi.. actuallly nye, bila Petronas jual minyak Tapis Crude ke luar, dapat untung yang lebih sebab minyak itu mahal harga nye, orang nak beli sbb nak proses Tapis Crude ni mudah.. dan Petronas beli minyak Gred C (yang byk sulfur) dgn harga yg murah, dan petronas buat proses penapisan sendiri di PETRONAS Penapisan Terengganu (PPTSB) dan di PETRONAS Penapisan Melaka (PPMSB) yang mempunyai teknologi yang tinggi utk tapis minyak sedemikian.. hasilnya.. masih minyak yang bersih.. yang sama.. untuk kegunaan semua syarikat minyak di malaysia..
kenapa saya cakap untuk kegunaan semua syarikat minyak di malaysia? Sbb semua minyak yang ditapis dalam Malaysia, whether it is being done by Petronas at PPTSB or PPMSB, or by Shell di penapisan nya di Port Dickson atau by Exxonmobil di penapisannya juga di Port Dickson.. semua minyak bertapis itu adalah hak milik Kerajaan Malaysia.. ianya akan dikumpulkan setempat di satu depot besar (di Kelang kalu tak silap saya) kemudiannya baru lah syarikat minyak itu masing2 ambil minyak yg dtelah ditapis tadi mengikut jumlah PSC (Petroleum Sharing Contract) masing2 yang telah ditandatangani antara syarikat dgn Kerajaan Msia sejak 1974 (di bawah Petroleum Development Act 1974)..
then.. PETRONAS, Shell, Exxon, masing2 bawak minyak bertapis tadi balik kat depot sendiri2 pulak.. and letak additives… additives inilah sebenarnya yang membezakan minyak antara syarikat2 minyakk… additives ini adalah “rahsia” besar syarikat minyak masing2.. ia merupakan ramuan tambahan untuk memberi “edge” atau kelainan kpd minyak itu.. so, dgn penambahan additives, baru lah ada minyak “Primaxx3″, minyak “VPower” dan minyak “Exxon”.. barulah ada kaler hijau.. biru… merah.. kuning.. dll..
Sekarang, keuntungan PETRONAS, 75% dipulangkan kepada kerajaan Malaysia.. 25% sahaja diguna semula sebagai modal pusingan..
jadi, jgn ditanya sama ada PETRONAS sudah menjalankan tanggungjawab nya kepada rakyat atau belum.. tapi tanyalah soalan itu kepada sesiapa yang menguruskan nya..
sekian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan