Isnin, 11 Julai 2016

Tido

JiwaKental:
Eksperimen 'Celik' tanpa tidur selama 30 hari oleh Ahli sains Russia..keputusannya??mengerikan!

Tidur adalah sangat penting dalam kehidupan kita , tidur untuk merehatkan fizikal dan mental kita yang penat bekerja seharian.
Bagaimana kalau kita tak tidur?dipaksa jangan tidur? Mata lebam, otak sengal ting tong kan..huhu..

Pada tahun 1940an, beberapa ahli Saintist Russia buat satu ekperimen dimana memilih  5 orang lelaki yang merupakan pembelot atau musuh negara itu. Mereka disuntik dan dipakaikan topeng gas peransang selama 30 hari berturut2. Matlamatnya hanya untuk melihat bagaimana keadaan manusia jika mereka tak tidur selama sebulan?

Mereka ditempatkan dalam satu bilik tertutup yang terdedah dengan gas dan menggunakan
mikrofon untuk berkomunikasi sesama sendiri. Mereka dibekalkan dengan buku bacaan,  tandas dengan air, makanan yang cukup untuk bertahan selama sebulan, katil setiap seorang dan bantal tilam untuk tidur.

Hari 1-3:

Bagi tempoh tiga hari pertama, keadaannya seperti biasa.  Tahanan diberi janji palsu bahawa jika mereka bekerjasama dengan baik, dan berjaga (tidak tidur) selama 30 hari, mereka akan dibebaskan terus. Semua perbualan mereka dipantau, emosi  perasaan  perbualan mereka juga direkodkan.

Hari ke4:

Selepas empat hari berlalu, perbualan mula berkurang. Tak banyak yang dibualkan.

Hari ke 5-9:

Menjelang hari kelima hingga ke9, banduan mula mempamerkan  paranoia masing2, kebimbangan mereka , apa nasib mereka dan berbisik2 sesama sendiri dan menyatakan mereka dikhianati serta diberi janji manis, semuanya stress.

Hari ke 10-13:

Menjelang hari yang kesepuluh, mereka mula menjerit-jerit stress. Selama tiga jam mereka berlari kesana kemari sambil menjerit dengan kuat. Dan berlanjutan hingga hari ke13.

Hari ke14:

Hari ke14, suara mereka mula lemah. Doktor yang memeriksa menyatakan pita suara mula terkoyak. Semuanya diam tidak lagi menjerit2.Mereka diberikan pesanan dari sistem  interkom , Sekiranya mereka bekerjasama, mereka akan dibebaskan. Namun jawapan yang diterima amat memeranjatkan...
"Kami tidak lagi mahu dibebaskan" kata suara itu dengan tenang.

Hari ke 15:

Pada hari yang kelima belas, para penyelidik mengeluarkan gas-perangsang dari dewan itu dan menggantikannya dengan udara segar. Sebagai tindak balas, tahanan merayu untuk gas untuk dihidupkan semula..seperti mereka telah imune dengan gas tu. Semasa diperiksa,   empat daripada lima nya masih bernafas. Makanan yang dibekalkan langsung tidak disentuh dalam tempoh lima hari. Kepingan kulit dan daging bahagian dada, peha mereka juga mula terkopek.

Seorang dari tahanan mayatnya bernanah kerana kulitnya terkopek teruk.

Bila hendak diusung keluar mereka memberontak. Bila ditanya kenapa? Mereka menjawab "kami mesti tetap berjaga disini kami tidak mahu bebas"

Pelik. Tapi itulah keputusan eksperimennya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan