Rabu, 18 Oktober 2017

Usahawan

10 DISIPLIN USAHAWAN

1. Bangun awal pagi, sebelum masuk waktu Subuh.

2. Fikir yang baik-baik. Doakan kebaikan kepada semua orang. Sekiranya terima WhatsApp buruk tentang orang lain, delete.

3. Tepati waktu. Sekiranya kita akan terlewat (atas apa sebab pun), maklumkan. Tepati janji. Sekiranya ada halangan, maklumkan lebih awal. Usah buatkan orang ternanti-nanti.

4. Sentiasa pandang dan bergerak ke hadapan. Usah ungkit pertolongan masa lalu. Usah riak dengan pencapaian masa lampau. Fokus kepada sasaran.

5. Elakkan berbalah, termasuklah di media sosial. Sekiranya kita ada pendapat yang berbeza, kemukakan secara hormat dan berhemah. Jika ada orang ajak bertumbuk, biarkan dia bertinju dengan angin.

6. Usah perlekeh orang lain. Orang lain mungkin lekeh, kita belum tentu hebat. Usah cuba jadi hebat dengan meremehkan orang lain.

7. Ambil ilmu walaupun orang yang berikan ilmu itu kita nampak “lebih rendah” dari kita. Orang di atas bukit akan nampak orang di bawah itu kecil. Usah lupa, orang di bawah pun nampak orang di atas bukit itu kecil.

8. Sentiasa menjaga kesihatan. Elakkan mengambil makanan atau minuman yang memudaratkan badan. Senaman berterusan.

9. Solat awal waktu. Sebaik-baiknya berjemaah. Kenali dan bina hubungan dengan komuniti. Usahkan biarkan imam mula kenal kita sewaktu dia nak solat jenazah.

10. Tidur awal. Dapatkan tidur secukupnya supaya kita lebih bertenaga dan dapat bangun awal pagi esok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan