RBT spt padi hampa...
1. Tindakan memperkenalkan subjek seperti RBT tanpa makmal dan guru berkelayakkan lebih kpd beri gambaran atau persepsi luaran utk kagumkan orang ramai. Ini mmg kepakaran pemikir dlm KPM.
2. Dalam konteks ini, kementerian cuba menonjolkan pencapaian atau inovasi baru dalam pendidikan untuk menunjukkan bahawa mereka progresif dan responsif terhadap keperluan masa kini, walaupun pelaksanaan sebenar lebih byk menyusahkan tanpa byk faedah, malah menekan murid dan guru.
3. KPM mementingkan imej impresif supaya kelihatan hebat di mata umum berbanding realiti keupayaannya berfikir dan bertindak untuk memberi manfaat kepada pelajar.. manfaat lebih penting kpd imej kementerian. Jika byk kekurangan, pandai2lah guru handle.. dan jawablah bila murid tak perform. Yg penting bila YBM dtg melawat.. tunjukkan semua yg hebat2.
4. KPM mmg pakar impresif, di atas kertas sungguh gah tetapi realiti dalam pelaksanaannya guru yg diperah.. ramai murid yg rebah, ibubapa hanya mampu pasrah.
5. Tentulah sedih bila mengetahui pemikiran pelaksana pendidikan negara lain yg maju, yg utamakan pencapaian murid secara kolektif dari 'bermuka2' mencipta dan meluncur mcm2 program dan dasar hebat, tapi realitinya spt padi hampa, dari jauh nampak menguning tapi isinya 'nothing'.
OT
Tiada ulasan:
Catat Ulasan