Selasa, 2 Ogos 2011

Polis & Malaikat...

Oleh SUBKY LATIF

ADAPUN polis itu wajib ia taat dan mematuhi undang-undang dan melaksana segala perintah yang diturunkan kepadanya. Tiada boleh iatidak menjalankan tugas. Salah ia kalau tidak menjalan ia akan perintah.

Oleh itu apabila minta longgar seseorang akan tindakan polis, maka berkata polis, ia menjalankan tugas.Apabila metakwil seseorang akan tindakan polis, maka menjawab polis, ia mematuhi undang-undang dan melaksanakan peraturan.Ia suka atau tidak suka ia kena buat sekalipun ia tidak disukai orang.


Sebagaimana setiap malaikat memetahui segala perintah Allah, maka begitulah polis mesti mematuhi yang diturunkan kepadanya.

Malaikat itu tiada membantah ia akan perintah Allah. Tidak seperti iblis, apabila diperintah Allah supaya sujud kepada Adam, tiada mahu sujud iblis. Berkata ia begitu dan begini kepada perintah Allah itu. Akan tetapi sujud sekalian malaikat pada Adam.

Perintah sujud kepada Adam itu dirasa pelik oleh malaikat, maka bertanya mengapa tidak dijadikan mereka saja sebagai khalifah di bumi, kerana manusia itu suka menumpah darah sesama sendiri dan melakukan banyak kerosakan?

Menjawab Allah, Dia lebih tahu. Maka patuh sekaliannya.

Akan polis itu adalah manusia. Tiada dijadikan ia seperti malaikat. Walaupun manusia juga mesti mengikut perintah dan tiada boleh ia engkar, tetapi patuh manusia itu tidak seperti patuh malaikat.

Polis tidak boleh jadi macam malaikat. Malaikat diberi otak tetapi tidak boleh memikir. Tidak boleh malaikat menggunakan akal dalam menjalankan tugasnya. Kecil besar tugas dijalankan mengikut yang Allah perintah secara terperinci.

Tidak boleh ia berfikir untuk buat begitu dan begini semasa mematuhi perintah Allah. Ia buat seperti yang Allah suruh.

Polis tidak begitu dalam menjalan perintah. Polis itu manusia, diberi otak untuk berfikir dan menggunakan akal bagi melaksanakan perintah. Perintah itu ada ketat, ada longgar, ada khusus dan ada umum. Sebagai manusia polis dikehendaki membuat yang terbaik bagi melaksanakan perintah.

Ia mesti menggunakan budi bicara. Tidak seperti malaikat. Malaikat tiada budi bicara. Kalau ada orang sakit terlantar bertahun-tahun, ikut adanya orang itu patut sudah lama mati. Malaikat Maut tidak serta-merta mengambil nyawanya, melainkan menunggu isyarat daripada Allah barulah nyawanya diambil.

Malaikat Maut buat kerja lain dulu seperti memburu orang yang segar dan sihat yang sudah tiba ajalnya, megambil nyawa orang kena pukul kepala dan patah tulang kerana dipukul polis anti rusuhan. Bila Tuhan kata ambil nyawa orang terlantar tadi barulah ia jalankan perintah itu.

Ada Malaikat Maut diminta mengambil nyawa Nabi Musa a.s. Biasanya perintah itu tidak dapat ditangguh. Tetapi Nabi Musa memberi alasan begitu dan begini mengapa nyawanya tidak boleh diambil masa itu. Malaikat pergi bertanya Allah macam mana nak buat. Setelah Allah beri perintah selanjutnya barulah ia ditunaikan.

Adapun polis tidak boleh jalan perintah macam malaikat jalankan perintah. Ia ada otak kena guna budi bicara jalankan perintah. Kalau jalan perintah 100 peratus macam malaikat, polis kena minta jadi malaikat. Jangan lagi jadi manusia.

Kalau polis sudah jadi malaikat seperti melaksanakan tugas menghalang Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu, polis tidak boleh pancut gas pemedih mata ikut suka hati, tak boleh kejar penunjuk perasaan begitu saja. Ia kena tunggu perintah Allah dulu.

Apabila polis yang malaikat itu diperintah rukuk ia rukuk saja. Yang diperintah sujud, ia sujud saja. Tidak akan buat lain selagi tidak diperintahkan. Kalau polis manusia itu sudah jadi malaikat dan buat kerja seperti malaikat, orang yang melihatnya merasa pelik. Apabila buat macam itu orang akan kata ia orang gila. Tapi kalau malaikat yang buat begitu, ia tidak gila. Memang cara malaikat itu begitu.

Kalau polis itu sudah malaikat, siapa saja yang langgar peraturan, perintahnya mesti pukul atau tembak dengan meriam air. Maka ia tidak boleh dibantah, kerana yang melangar peraturan itu mesti buat begitu.

Tetapi manusia itu diberi peluang memikir. Ikut peraturan orang mencuri dipotong tangan. Tetapi ada orang mencuri yang diadukan kepada Sayidina Umar ditanya dulu oleh Sayidina Umar, mengapa dia mencuri.

Yang mencuri itu adalah jiran orang yang kena curi. Jawabnya, dia dan keluarganya lapar, kerana itulah dia mencuri makanan di rumah jirannya. Baginda bebaskan pencuri itu dan memberi amaran kepada jiran yang kena curi itu, kira dia tidak mengambil tahu hal jirannya, jika dia mencuri lagi dan apabila diadukan, bukan tangan pencuri itu dipotong tetapi tangan jiran itu yang dipotong.

Ada seorang perempuan mengaku dia berzina kepada Rasulullah s.a.w. Baginda tidak mempedulikan aduannya. Baginda tidak terus laksanakan hukum rejam. Baginda nasihatkan dia begitu dan begini.

Ertinya baginda menggunakan otak dan budi bicara. Setelah semua nasihat dipatuhinya dan wajar hukuman dilaksanakan baginda tidak laksanakan kerana datang wahyu memberitahu taubatnya diterima.

Nabi menimbangkan peraturan tidak dilaksanakan segera pertama kerana berhati-hati dan kedua kerana wanita itu datang untuk menuntut keadilan. Dia mahu dia diadili.

Tuntutan keadilan wajar didengar sekalipun ia nampak seperti melanggar peraturan. Tuntutan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu adalah satu tuntutan dan rayuan bagi mendapatkan keadilan.

Sesudah berbagai rayuan dan cara dibuat tidak mendapat perhatian, maka timbul apa yang dipanggil Bersih 2.0. cara terakhir tuntutannya ialah dengan tunjuk perasaan besar-besaran.

Polis mengenakan peraturan tunjuk perasaan itu dikatakan melanggar undang-undang, maka ia haram. Siapa melanggar peraturan akan dikenakan tindakan serta risikonya.

Perintah itu dibuat oleh manusia. Dunia tidak mengharamkannya, cuma negeri seperti Malaysia saja yang melarangnya. Ulama berbeza pendapat. Ulama makan gaji bersetuju ia haram tetapi ulama yang tidak terikat dengan kerajaan mengiranya harus.

Kerajaan dan polis berhujah, apakah tunjuk perasaan itu saja caranya bagi menuntut keadilan itu? Mengapa tidak guna cara lain? Tetapi apakah mengharamkan tunjuk perasaan Bersih itu saja menyelesaikan isu tunjuk perasaan itu? Tidak adakah cara lain bagi menangani tunjuk perasaan itu selain dari menggerahkan polis bertindak keras?

Tunjuk perasaan itu banyak dilakukan di seluruh dunia bagi menyelesaikan tuntutan keadilan.

Malah ia pernah digunakan oleh Barisan Nasional pimpinan Hussein Onn-Mahathir Mohamad dan Ibrahim Ali untuk menumbangkan kerajaan PAS di Kelantan menjelang pilihan raya negeri tahun 1978.

Tunjuk perasaan restu Hussein Onn-Mahathir tegang, panas dan provokasi. Tetapi kerjasama polis terhadap demonstrasi itu dapat mengawal keamanan dan ketenteraman. Tiada kejadian buruk berlaku.

Cara polis masa itu menghadapi demonstrasi itu sekali pun melanggar peraturan polis, tetapi polis bertindak sebagai cara manusia menangani perintah dan undang-undang. Polis mematuhi undang-undang dan perintah sama seperti malaikat mematahui perintah Allah.

Sesuai dengan sifat polis itu sebagai manusia, maka ia tidak bertindak seperti kejadian malaikat mematuhi perintah Allah. Kepatuhan malaikat mengikut perintah itu sama sejak kejadian mula kejadian malaikat itu. Ia tidak berubah dari masa ke semasa. Hingga selepas kiamat, malaikat yang menjaga neraka bertindak sama.

Manusia ada syariatnya daripada satu nabi ke satu nabi. Peraturan itu tiba ke peringkat yang sempurna dengan turunnya Rasulullah s.a.w. rahmat kepada alam dan dengan turunnya al-Quran serta pengumpulan sunnah, manusia diberi otak untuk mentafsir kitab Allah dan sunnah Nabi.

Dengan peraturan itulah polis mesti menjalankan peraturan mengikut keperluan manusia, bukan mengikut keperluan yang dilalui para malaikat. Kepatuhan malaikat kepada perintah Allah itu adalah mutlak, kepatuhan polis kepada perintah polis tidak mutlak seperti malaikat menjalankan perintahan Allah, tetapi mesti sesuai dengan keperluan manusia.

berubah kerana Allah!!! TAKBIR...!


perjuangan untuk berubah
Banyak orang yang mengeluh, sulitnya untuk mengubah orang lain. Tetapi tahukah wahai saudaraku, bahawa yang paling sulit sebenarnya adalah untuk mengubah diri sendiri. Bila diri sendiri sukar diubah, apatah lagi  mahu menuntut orang lain untuk berubah?
Masalahnya, ada juga orang yang sudah ingin berubah, tetapi keadaannya belum membenarkannya untuk berubah. Ada juga yang sudah mula untuk mengubah perangai  negatifnya, mengubah sifat buruknya, tetapi langsung tidak mendapat penghargaan dan perhatian dari orang terdekat dengannya. Akibatnya, dia merasa sia-sia berubah diri…
Ada juga yang berani  mencari perhatian dari sekitarnya, maksud hatinya mahu memberitahu pada dunia kalau dia sudah berubah. Tetapi cemuhan dan kata-kata  sinis yang dihadapinya. Ada yang akhirnya trauma untuk berubah kerana dikatakan hipokrit.
Kenapa kita harus mencemuh seseorang dahulunya  freehair, sekarang berubah memakai tudung?
Kenapa mahu disindir orang yang dahulunya tidak solat, sudah rajin mengunjungi rumah Allah?
kenapa?
Yang ingin saya sampaikan di sini adalah, kita harus “Menghargai” Perjuangan seseorang untuk mengubah dirinya, dengan memberikan kesempatan padanya untuk memperbaiki dirinya. Berikan sokongan moral, dan dorongan kepada mereka yang ingin memperbaiki diri, memperbaiki hubungan dengan Tuhan dan seterusnya ‘hubungan’ yang kurang harmoni menjadi hubungan yang jauh lebih mesra. Berikan kesempatan bagi mereka yang ingin menjalin kembali tali-tali persahabatan yang telah putus..
Mudah untuk mencari musuh, tetapi sulit untuk mencari sahabat; mudah mencari pasangan hidup baru, tetapi sukar mempertahankan pasangannya sendiri; mudah mencari cinta nafsu, tetapi sulit mencari cinta yang ikhlas; mudah menyalahkan orang lain, tetapi sukar melihat kesalahan sendiri; mudah untuk berpisah, mengapa sukar untuk ‘bersatu’ lagi?
Mudah memberi ‘label’ pada seseorang, tetapi mengapa sukar mencabut ‘label’ yang sudah diberikan?
Bila anda seorang pejuang, maka akan sangat mengerti erti sebuah pengorbanan. Bila anda adalah seorang yang senang berkorban, maka anda akan sangat mengerti erti menjadi ‘korban’ itu sendiri.  Apapun pengorbanan dan  perjuangan anda, semua itu tidak akan sia-sia… Dan ingatlah, bila orang-orang masih sukar menerima anda, dari sudut lain, pasti banyak yang menanti kebaikan anda.
Yang paling penting, Allah sentiasa menerima segala pengorbanan hambanya kearah kebaikan.
Itulah adalah sebaik – sebaiknya, berubah kerana Allah.
Bila  sahabat, pasangan anda yang lalu, tidak dapat kembali disisi lagi, jangan khuatir,  pasti masih banyak orang yang ingin menerima anda menjadi  sahabat, saudara, ataupun pasangan anda. Jangan menyerah… Tiada seorang pejuang yang mudah menyerah…
Semoga semua orang yang berhubungan dengan kita, akan dapat menghargai perjuangan kita  untuk melangkah ke arah yang lebih terang, baik, damai, dan tenang..  Masa lalu biarlah berlalu, sambutlah masa depan yang ceria, dengan memperbaiki diri kita yang sekarang.Tidak perlu dengar “apa kata orang” tetapi dengarlah “apa kata hati mu”
Tentunya,  mendengar dari  kata hati yang tidak akan ‘makan hati’…
sumber: akuislam.com

Isnin, 1 Ogos 2011

Ribut di PD


PORT DICKSON, 30 Julai -- Sebuah papan tanda tumbang dan menghempap sebuah kereta yang diletakkan di tepi jalan di Batu 4, Port Dickson ekoran ribut yang melanda secara tiba-tiba dalam kejadian yang berlaku kira-kira 12 tengahari tadi.


Ribut beserta hujan lebat itu turut menyebabkan beberapa buah kereta yang diletakkan di tepi jalan oleh orang ramai yang hadir untuk menyaksikan majlis Perbarisan Tamat Latihan Perdana yang di adakan di Pusat Latihan Tentera Darat (PUSASDA) rosak teruk kerana dihempap oleh beberapa batang pokok yang tumbang.


Musa Bulat, 68, menggaru kepala ketika melihat van yang di bawanya untuk menyaksikan majlis Perbarisan Tamat Latihan anaknya Mohd Ibnu Sofian di Pusat Latihan Tentera Darat (PUSASDA) rosak teruk kerana dihempap sebatang pokok yang tumbang ekoran ribut yang melanda secara tiba-tiba dalam kejadian yang berlaku pada kira-kira 12 tengahari tadi.

Dia yang datang bersama 11 lagi ahli keluarganya terpaksa menunggu adiknya yang akan datang dari kampong di Kampong Paya, Pulai, Johor untuk membawa mereka pulang kerana van yang mereka naiki itu rosak teruk.



Sebuah kereta yang diletakkan di tepi jalan di Batu 4, Port Dickson dihempap sebatang pokok yang tumbang ekoran ribut yang melanda secara tiba-tiba dalam kejadian yang berlaku pada kira-kira 12 tengahari tadi.Ribut beserta hujan lebat itu turut menyebabkan beberapa buah kenderaan yang diletakkan di tepi jalan oleh orang ramai yang hadir untuk menyaksikan majlis Perbarisan Tamat Latihan Perdana yang di adakan di Pusat Latihan Tentera Darat (PUSASDA) rosak teruk kerana dihempap beberapa batang pokok yang tumbang.


Sebuah kereta yang diletakkan di tepi jalan di Batu 4, Port Dickson dihempap sebatang pokok yang tumbang ekoran ribut yang melanda secara tiba-tiba dalam kejadian yang berlaku pada kira-kira 12 tengahari tadi.

Ribut beserta hujan lebat itu turut menyebabkan beberapa buah kenderaan yang diletakkan di tepi jalan oleh orang ramai yang hadir untuk menyaksikan majlis Perbarisan Tamat Latihan Perdana yang di adakan di Pusat Latihan Tentera Darat (PUSASDA) rosak teruk kerana dihempap beberapa batang pokok yang tumbang.













Seven

 Banyak orang yang tidak percaya bahawa Al-Quran adalah wahyu ALLAH. Tetapi ketika ALLAH menentang manusia agar membuat kitab seperti Al-Quran, tidak ada satu pun manusia yang mampu. Ya, Al-Quran adalah mukjizat yang luar biasa dipandang dari sudut ilmu mana pun. Sebagai kitab suci yang berlaku sepanjang masa, Al-Quran mengandung berbagai mukjizat. Mulai dari mukjizat linguistik, keghaiban, jagat raya, perubatan, matematika, dan mukjizat-mukjizat lain yang kesemuanya dapat diketahui sesuai dengan kemampuan dan waktu kapan manusia hidup.


Kemukjizatan Al-Quran yang mencakup semua bidang ilmu membuat para ilmuwan dari berbagai disiplin ilmu berlumba-lumba mengungkapkan keajaiban yang terkandung di dalamnya. Mereka berusaha membuktikan bahawa isi Al-Quran tidak lekang oleh waktu, sejalan dengan pemikiran manusia dan sesuai dengan perkembangan zaman.

Tulisan ini disarikan dari buku Misteri Angka Tujuh dalam Mukjizat Matematika Al-Quran, karya ‘Abd Ad-Da’im Al Kahil. Ia mengulas secara mendalam kemukjizatan Al-Quran dalam bidang numerik. Ia membuktikan bahawa semua surah, ayat, kata, dan huruf dalam Al-Quran disusun ALLAH secara teratur dengan sistem berbasis angka 7 sebagai dalil bahawa ia bersumber dari Rabb 7 lapis langit.

Angka Istimewa

Tidak dapat dipungkiri, angka paling istimewa dalam Al-Quran setelah angka 1 adalah angka 7. Angka ini memiliki keistimewaan dalam berbagai rutinitas ibadah, alam semesta, dan sejarah. Apa rahsia angka ini? Mengapa ia disebut berulang-ulang di berbagai tempat dalam Al-Quran?

Bagaimana alam raya yang luas dengan setiap bahagian, orbit dan bintang-bintangnya terikat dan terkait satu sama lain? Dengan hikmah-NYA, ALLAH menetapkan hukum-hukum matematik yang tepat untuk keterkaitan alam, di antaranya hukum gravitasi. Hukum ini membumi mengelilingi matahari dan bulan menelilingi bumi.

Sebagaimana kita lihat, banyak sekali indikasi angka 7 di alam semesta dan kehidupan di sekitar kita. Kita juga melihat tatanan yang sempurna dengan basis angka 7 dalam Al-Quran. Ini menunjukkan keesaan ALLAH dan Al-Quran adalah kitabullah.

Hikmah pemilihan angka 7 sebagai poros penelitian ini adalah banyaknya indikasi angka 7 di dalam Al-Quran dan hadiths Nabi, juga pengulangan angka ini dalam tatanan yang sangat teratur di Kitabullah yang dalil-dalilnya akan dikemukakan. Ketika tahu bahawa tatanan alam semesta berbasis angka 7 dan kita menemukan angka ini terulang-ulang secara sistematik di dalam kitab suci yang diturunkan 14 abad lalu, kita yakin bahawa Pencipta alam raya adalah Yang Menurunkan Al-Quran.

Sekarang mari kita lihat kehadiran angka 7 di alam semesta. Ketika mencipta alam, ALLAH menjadikan langit berjumlah tujuh lapis, demikian juga bumi. ALLAH berfirman, “ALLAH lah yang menciptakan tujuh langit dan demikian juga bumi. Perintah ALLAH berlaku padanya agar kamu mengetahui bahawa ALLAH Maha Kuasa atas segala sesuatu dengan ilmu-NYA.” (QS Ath-Thalaq: 12).

Bahkan atom, sebagai unit fundamental struktur alam semesta, juga tersusun dari tujuh lapisan elektron. Tidak mungkin lebih. Jumlah hari dalam minggu tujuh, jumlah not musik tujuh, jumlah warna tujuh, dan para geologi menemukan bahawa bola bumi tersusun dari tujuh tingkatan.

Angka 7 juga menampakkan kehadiran yang nyata dalam sunnah Nabi. Beliau telah menyampaikan banyak sekali hadiths dan angka 7 memiliki “jatah” yang besar di dalamnya. Ini menunjukkan urgensi angka ini serta keragaman indikasi dan rahsianya.

Ketika menerangkan hal-hal yang merosak, Rasulullah membatasinya pada tujuh hal. Beliau bersabda, “Jauhilah tujuh hal yang merosak.”

Ketika menerangkan perihal kezhaliman dan mengambil tanah orang lain tanpa alasan, beliau menjadikan angka 7 sebagai simbol azhab pada hari kiamat, dan bersabda: “Orang yang menzhalimi orang lain walau hanya beberapa jengkal tanah, akan dikalungkan kepadanya azhab dari tujuh bumi.” (HR Bukhari Muslim).

Nabi menerangkan bahawa ALLAH memerintahkan kita bersujud dengan tujuh organ tubuh. Beliau bersabda, “Aku diperintahkan untuk bersujud dengan tujuh tulang.” (HR Bukhari Muslim). Ketika berbicara tentang Al-Quran, beliau menyatakan, angka 7 memiliki hubungan yang sangat erat dengan kitabullah ini. Beliau bersabda, “Al-Quran diturunkan dengan tujuh huruf.” (HR Bukhari Muslim).

Ketika seorang sahabat meminta Nabi menjelaskan rentang waktu untuk mengkhatamkan Al-Quran, beliau bersabda, “Khatamkan Al-Quran setiap tujuh hari, dan jangan lebih cepat dari itu.”

Demikianlah, angka 7 adalah angka yang paling istimewa dalam hadiths-hadiths Nabi.

Angka 7 dalam Kisah-kisah Al-Quran

Penyebutan angka 7 diulang-ulang dalam kisah Al-Quran. Nabi Nuh menyeru kaumnya untuk memikirkan tujuh lapis langit. Beliau berkata kepada mereka, “Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana ALLAH menciptakan tujuh langit berlapis-lapis.” (QS Nuh: 5).

Angka 7 juga disebutkan dalam kisah azab bagi kaum Nabi Hud yang dikirim kepada Qabilah Ad. ALLAH berfirman, “Kaum Ad telah dibinasakan dengan angin itu kepada mereka selama tujuh malam delapan hari terus-menerus.”

Dalam kisah Nabi Musa disebut angka 70, yang merupakan kelipatan 7. ALLAH berfirman, “Musa memilih 70 orang dari kaumnya untuk waktu yang telah Kami tetapkan (QS Al A’raf: 155).

Penyebutan angka 7 tidak terbatas pada kehidupan dunia, tetapi kita dapatkan juga dalam kehidupan akhirat. Kata alqiyamah terulang dalam Al-Quran sebanyak 70 kali, kelipatan 7. Kata jahanam terulang 77 kali, yang bererti juga kelipatan 7. Tentang tujuh pintu jahanam, ALLAH Subhanahu wa Ta’ala berfirman, “Ia memiliki tujuh pintu. Setiap pintu untuk golongan tertentu dari mereka.” (QS Al-Hijr: 44).

Tentang azhab ALLAH pada hari kiamat, kita temukan kehadiran angka kelipatan 7. ALLAH berfirman, “Tangkaplah dia. lalu belenggulah tangannya ke lehernya, lalu masukkanlah dia ke dalam api neraka yang menyala-nyala, lalu belitlah dia dengan rantai yang panjangnya 70 hasta.” (QS Al-Haqqah: 30-32).

Jangan lupa, ALLAH juga menyebut angka 7 ketika mendeskripsikan kata-kataNYA. ALLAH berfirman, “Jika pohon-pohon di bumi menjadi pena dan lautan menjadi tinta, lalu ditambahkan kepadanya tujuh lautan lagi, kata-kata ALLAH tidak akan habis-habisnya. Sesungguhnya ALLAH Maha Perkasa dan Maha Bijaksana (QS: Luqman: 27).

Angka 7 disebut untuk menunjukkan pahala yang diberikan ALLAH kepada orang-orang yang menginfakkan hartanya di jalan-NYA. ALLAH berfirman, “Perumpamaan orang yang menginfakkan harta di jalan ALLAH seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai. Pada setiap tangkai ada 100 biji. ALLAH melipatgandakan bagi siapa yang DIA kehendaki dan ALLAH Maha Luas lagi Maha Mengetahui. (QS Al-Baqarah)
 
keretaburuk 

Mazmumah


"Riak adalah  rasa bangga di dalam hati yang membuatkan diri terasa hebat. Sifat ini sekeluarga dengan ‘ujub, samaah dan takabur. Ujub lantunan rasa ajaib akan kehebatan diri, samaah buat supaya orang dengar-dengar kehebatan diri dan takabbur membesar diri apabila bercakap. Senang cakap sifat-sifat ini adalah milikan orang-orang yang jahil dalam beragama.

Apabila tidak belajar agama, seseorang itu tidak sedar bahawa perbuatan itu sangat bersalahan di sisi agama. Itulah sifat pembakar amal. Beramal ibadat banyak tetapi pulangannya kosong. Contohnya, malam bertahajud, pagi esok sudah cerita kepada rakan sepejabat. Tak sampai sehari, amal sudah jadi kosong. Tahun lepas banyak bersedekah di bulan puasa, tahun ini mengungkit balik apa yang dilakukan setahun lepas. Padam pula pahala. Inilah yang dikatakan pembakar amal.

Ingat, jangan pakai pakaian kebesaran Ilahi ini. Bukankah iblis itu merupakan hamba Allah yang taat; penghuni syurga lagi. Hanya kerana sekali takabbur, iblis dinyahkan daripada syurga. Iblis rasa dirinya mulia kerana diperbuat daripada api sedangkan Adam daripada tanah. Dia enggan sujud kepada Adam apabila Allah perintahkan. Iblis menyarungkan pakaian kebesaran Allah dengan  sifat takabbur tadi. Nah, dia menunggu azab di akhirat kelak.

Bagaimana hendak mengelakkan diri daripada sifat-sifat mazmumah ini? Tidak senang juga untuk mengatasinya. Kadang-kadang perasaan hebat ini datang  sendiri tanpa diundang; hanya orang jahil yang wewenang riak dan takabbur. Penulis juga selalu diganggu lintasan-lintasan pembakar amal ini. Astaghfirullah sahajalah. Cuma satu sahaja penulis hendak kongsi bersama. Apabila mari lintasan itu, lalu diri ini kembalikannya kepada Allah. Buang cepat-cepat mainan iblis  itu lalu  diganti dengan rasa syukur melalui iktikad bahawa ‘ ya Allah, syukur aku kepada-Mu kerana memilih aku untuk menzahirkan sifat mulia-Mu melalui tanganku, lidahku dan anggotaku’.

Dua  misalan diberikan. Pertama, jika kita banyak berderma. Hakikatnya duit yang kita dermakan itu hak Allah yang dipinjamkan kepada kita. Allah hendak beri sebahagiannya kepada fakir miskin lalu Allah laksanakannya melalui tangan kita yang juga milik Allah juga sebenarnya. Habis di mana lebih dan hebatnya kita? Kedua, jika kita banyak berzikir. Allah hendak membesarkan diri-Nya sendiri melalui lidah kita. Lidah juga milik-Nya. Lagi tiada lebih dan hebatnya kita. Yang patut ada ialah rasa syukur tadi. Mengapa? Kerana Allah memuliakan kita dengan cara memilih kita untuk menzahirkan kemuliaan dan kehebatan-Nya. Maka tiadalah  lagi perkara yang hendak dibanggakan sebaliknya  melimpahlah rasa kesyukuran.Semoga perkongsian ilmu ini menjadi pahala yang berpanjangan untuk guru-guruku, diriku dan para dai’ yang memanjangkannya pula kepada hamba-hamba Allah yang melata di muka bumi ini.