Monday, 30 January 2017

Ngaji

Bila x dak kelas mengaji,suruh buka kelas mengaji,bila dah buka x mai plak

Bila kena yuran,dia x mau mai,pasai x dak duit,bila free pun x mai jgk

Bila org ajak ngaji dia kata sibuk,Bila sakit suruh org doa bg lega nak mai ngaji,bila dah lega,haram x mai pun

Bila sihat x mau belajaq Quran,bila sakit suruh org baca yasin,bila mati suruh org baca Quran

Bila ust tutup pusat ngaji pasai x dak org nak mai ngaji,dia kata ust ada ilmu x mau ajaq org

Bila org mai ngaji dia kata geng ust,bila org x mai ngaji dia kata org benci dkt ust

Bila org ajak ngaji dia kata dah tua ,malu dkt org,bila ada org tua mai ngaji,dia kata tua tua baru nak ngaji

Bila org mai ngaji dia kata x ikhlas menunjuk dkt org,bila org x mai dia kata penyegan,malas

Bila mai ngaji ust tegur dia kata kerap sangat tegur,bila ust x tegur dia kata dia baca betul semua,dah pandai dah,x mai dah, dah pandai

Bila org suruh jadi imam ,dia kata baca x betul,x boleh jadi imam,bila org ada kelas perbetul bacaan dia x mai,sampai bila2 x boleh jadi imam

Bila ust mai dia x mai,bila ust x mai dia mai,mula kata mgaji mcm mana ust x dak,last2 terus x mai

Bila org baca x betul dia tegur,bila dia baca x betul org tegur,mula kata jgn tegur,bg ust sorang saja tegur

Bila kelas start awal dia kata awal sangat,bila mula lewat dia kata lewat sangat,letih esok ada keja ,x larat

Bila org hina Quran dia bising,bila org buka kelas Quran ,dia kata org bt bising,

Bila ngaji duduk dibawah dia kata lengoh,bila duduk atas kerusi dia kata nyamuk ketik kaki

Bila ust ajaq mengaji suara x sedap,dia kata suara dia lagi sedap,bila kita bawa ust suara sedap,dia kata bkn nak masuk tanding,org nak mengaji

Bila org dah pandai,khatam Quran puluh2 kali,dia dok tera tu,,x mengenal ,khatam lg dak

Last sekali sampai bila bila pun....x mai ngaji....hidayah milik Allah....amin

Mohon maaf sekadar nasihat utk diri ana sendiri dan sama2 kita berkongsi....

Tenkiu

Scammer

Cara buat Report Polis yang betul bila ditipu Online..

Memandangkan timbul pelbagai persoalan didalam kes-kes penipuan online yang mana kita merasakan yang tiada tindakkan diambil oleh pihak Polis walaupun kita telah membuat report diatas kejadian penipuan yang menimpa kita apabila berurus niaga jual beli gajet/barangan secara online, saya telah cuba mendapatkan pandangan Saudara Kamal Affandi Hisham yang merupakan Penganalisis Jenayah yang dikenali di Malaysia bagi mendapatkan pandangan beliau terhadap apa yang sering dan sedang terjadi dikalangan pengguna yang menggunakan medium facebook/mudah/lelong untuk membeli atau menjual secara online

Setelah berbual dengan saudara Kamal Affandi Hashim, nampaknya ada perkara2 yang tidak kita ketahui dalam membuat polis report yang menyebabkan sesetengah report kita tidak dapat diambil tindakkan.

Dalam membuat report berkenaan “tertipu” dgn jual beli online, perkataan tipu tidak boleh digunakan kerana sebenarnya tiada elemen jenayah disitu. Mangsa tidak dipaksa, diugut atau diancam keselamatan untuk melakukan transaksi pembayaran kepada pemangsa. Ayat dalam report nak kena betul contohnya penggunaan perkataan “MEMPERDAYA” dan “MENDORONG”.

Contoh ayat: “saya tertarik dengan iklan penjualan blablabla dan seterusnya menghubungi si polan untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut berkenaan barangan yang dijualnya. Saya merasakan si polan telah memperdaya saya dan mendorong saya melakukan transaksi pembayaran sebanyak blablabla. Setelah saya membuat pembayaran tersebut melalui blablabla, si polan telah bertindak menyekat saya dari menghubunginya baik menerusi laman facebook dan panggilan/sms pun tidak dijawap, blablablabla”. Selepas ada 2 perkataan memperdaya dan mendorong, barulah boleh digunakan perkataan tipu, ditipu dan sebagainya.

Saya tanyakan juga pada beliau kenapa tak boleh mention ditipu je terus, katanya sebab itu adalah pertuduhan yang direct sedangkan tiada elemen-elemen jenayah yang berlaku dalam transaksi yang dibuat. Mangsa tidak diugut, tidak dipaksa, tidak diancam keselamatannya untuk membuat transaksi terbabit, jadi tidak boleh nak charge apa-apa kesalahan. Contoh la saya tulis saya kena tipu, saya masih boleh dipersoalkan sebab kaitannya dengan tiada paksaan tadi, namun jika perkataan memperdaya dan mendorong digunakan, itu memang ada clause undang2. Jadi kot mana-mana pun polis nak kena buat kerja/siasatan yang mana ianya akan dirujuk kepada Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

So yang paling penting sekarang adalah pengunaan ayat yang betul dalam membuat laporan Polis. Ingat keyword yang penting ya, “MEMPERDAYA” dan “MENDORONG”.

#reportpolisSnpo
Throwback... yg lama sudah hilang...nah amik yg baru ni utk share..

Jangan buat report salah bank in nanti scammer makin berleluasa...

dari group sebelah

Plat

Mr. Bravo:
ASAL USUL PLAT KENDERAAN MALAYSIA

Mesti ada yang tak tahu asal usul no plat ni. Kenapa plat Johor mula dengan J? Kenapa Perak dgn A?

Sejarah pendaftaran kenderaan bermula selepas British datang ke Tanah Melayu menjelang Perang Dunia Pertama. Pemberian nombor plat A B C D dan lain-lain ditentukan berdasarkan kemampuan penduduk di sesebuah negeri untuk memiliki kenderaan.

KENAPA PERAK BERMULA DENGAN A?

Plat kenderaan di Perak bermula dengan huruf A kerana ketika itu, penduduk Perak merupakan orang pertama yang mampu untuk memakai kereta dan Perak juga mencatatkan jumlah pemilikan kenderaan paling tinggi ketika itu. Ketika itu, Perak lebih maju berbanding negeri-negeri lain kerana adanya bijih timah.

Kebanyakannya kereta yang dipakai di negeri ini bukanlah dari penduduk Tanah Melayu itu sendiri tetapi dipakai oleh pemerintah British bertugas di Perak.

Pada tahun 1914, jalan raya dibina menghubungkan ke Kinta membuatkan penggunaan kereta semakin meluas.

Berdasarkan penentuan sebegitu maka dapat dikatakan bahawa negeri kedua yang memiliki kereta ialah Selangor (Plat B) diikuti oleh Pahang (Plat C) dan Kelantan (Plat D).

Penentuan plat kenderaan selepas itu kemudiannya diubah berdasarkan huruf permulaan sesebuah negeri. Akhirnya, plat lesen kenderaan di Malaysia bermula dengan huruf tertentu mengikut negeri/fungsi.

A = Perak
B = Selangor
C = Pahang
D = Kelantan

E = Sabah (sebelum tahun 1980-an)
i) EJ: Jesselton (sekarang Kota Kinabalu, sejak 1968)
ii) ES: Sandakan
iii) ET: Tawau
iv) ED: Lahad Datu
v) EU: Keningau
vi) EK: Kudat
vii) EL: Labuan

F = Putrajaya (mulai Jun 2016)
H = Teksi (diikuti dengan huruf negeri)
J = Johor

K = Kedah
i) KV = Langkawi

L = Labuan
M = Melaka
N = Negeri Sembilan
P = Pulau Pinang

Q = Sarawak
i) QA dan QK: Kuching
ii) QB: Sri Aman
iii) QC: Samarahan
iv) QL: Limbang
v) QM: Miri
vi) QP: Kapit
vii) QR: Sarikei
viii) QS: Sibu
ix) QT: Bintulu

R = Perlis

S = Sabah (ditukar daripada E)
i) SA, SAB & SAC: Kota Kinabalu
ii) SB: Beaufort
iii) SD: Lahad Datu
iv) SK: Kudat
v) SS: Sandakan
vi) ST: Tawau
vii) SU: Keningau

T = Terengganu
V = Kuala Lumpur (siri kedua; mulai Julai 2016)
W = Kuala Lumpur (siri pertama)

Z = Angkatan Tentera Malaysia (ATM)
i) Z: Panglima Angkatan Tentera (Pemerintah Tertinggi ATM)
ii) ZA ke ZD: Tentera Darat Malaysia (TDM)
iii) ZL: Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM)
iv) ZU: Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM)
v) ZZ: Kegunaan staf Kementerian Pertahanan Malaysia
vi) JZ: Askar Timbalan Setia Negeri Johor (JMF)

PLAT KHAS

- Putrajaya
- Proton
- Tiara
- Perdana
- Satria
- Chancellor
- Perodua
- NAZA
- LOTUS
- KRISS
- Jaguh
- BAMBee
- SUKOM
- X OIC
- XIII NAM
- XI ASEAN
- XXX IDB
- G1M
- 1M4U
- Patriot
- TTB
- GP
- Putra
- VIP (Visit Pahang 2017)


😊penduduk Perak dulu paling ramai ada kereta

Penipuan

#KPM

Terpampang di pintu gerbang salah sebuah universiti di Afrika Selatan, tertulis:

*"Untuk menghancurkan sebuah bangsa, tidak perlu dengan bom, roket, dan senjata berat, tapi cukup dengan MEMPERMUDAH MURID TIDAK JUJUR / MENIRU DALAM PEPERIKSAAN dan LEMAH DALAM DISIPLIN BELAJAR"*

Maka :
Orang akan banyak yang mati di tangan para doktor yang lulus karena tidak jujur itu!

Rumah dan bangunan akan banyak yang roboh di tangan para arkitek yang lulus karena tidak jujur itu!

Perusahaan akan banyak yang bangkrap di tangan para akauntan yang lulus karena tidak jujur itu!

Agama akan menjadi jualan murahan di dalam ceramah dan pidato para ulama, ustaz dan kiyai yang lulus karena tidak jujur itu!

Keadilan akan hilang di tangan hakim yang lulus karena tidak jujur itu!

Kebodohan dan kekasaran akan menjadi karakter anak bangsa yang lulus dari tangan para guru dan pendidik yang lulus karena tidak jujur itu!

KEMUNDURAN DALAM DUNIA PENDIDIKAN ADALAH KEHANCURAN SEBUAH BANGSA!

(Renungan utk semua Pendidik / Guru / Ustaz)

DISIPLIN BELAJAR itu boleh ditafsirkan sebagai pelajar  mengamalkan semua proses yang diperlukan ketika belajar, seperti membuat nota, merujuk kepada bahan berkaitan seperti sukatan / sinopsis kursus dan buku-buku rujukan yang disenaraikan dan tidak disenaraikan, mencerna bahan yang dipelajari, menyelesaikan soalan tugasan / tutorial dengan bersungguh-sungguh, menyelesaikan apa juga laporan seperti laporan amali tanpa meniru atau menipu dan lain-lain lagi.

Sekiranya ada pihak menafikan keperluan yang dinyatakan dalam DISIPLIN BELAJAR di atas, pembaca bebas mentafsir maksudnya.

Is 2

PERLU DIFIKIRKAN BERSAMA2.....

Di suatu seminar membina keluarga sakinah..ust bgtau katogeri keluarga 4 manusia ternama ini:
1) keluarga nabi Noh dn nabi Luth- suami sholeh isteri tidak..
2) keluarga firaun- isteri soleh suami tidak
3) kelurga nabi ibrahim-suami isteri soleh dn soleha
4) keluarga abu lahab- suami dn isteri derhaka pd Allah..
Kemudian ust tanya " ibu2 mau spt yg mana"..
Ibu2 menjawab: "keluarga ibrahim..!!!
Kemudian ust berkata : keluarga nabi ibrahim itu isterinya 2, iaitu Sarah dn Hajar...
Dan para ibu pun terdiam...

Kuliah fesyen

Kalam Ulama':
KULIAH MUSLIMAT KE KULIAH FESYEN NI?

Pernah sekali, selepas kuliah ada seorang lelaki jumpa saya. Dia kata: Tadi Ustaz kata perempuan kalau nak ke masjid tak boleh bergaya lawa-lawa sebab akan menimbulkan fitnah. Saya nak tanya, kalau perempuan tu datang kuliah muslimat boleh tak dia bercantik-cantik? Sebab bukan ada orang lelaki.

Saya jawab: Tetap tak boleh. Sebab walaupun tiada lelaki, tetapi perbuatan bergaya tu akan menimbulkan fitnah sesama mereka sendiri. Nanti masing-masing nak lawan sapa paling cantik, beg tangan siapa paling mahal. Bila ada seorang perempuan datang dengan bergaya, nanti minggu depan ada pula perempuan lain yang nak lawan. Minggu depannya pula ada orang lain pula nak tunjuk dia lagi cantik.. Akhirnya kuliah muslimat jadi tempat memperagakan fesyen 'busana muslimah' (lah sangat..). Akibatnya golongan yang miskin dan tak berkemampuan akan rasa rendah diri untuk datang ke majlis ilmu. Maka sebab tu tak boleh.

Pakcik tu jawab: Haah la Ustaz. Apa yang Ustaz cakap tu memang berlaku di tempat saya. Kuliah muslimat dah jadi macam tempat fesyen.

Dalam hati saya: Bukan tempat pakcik je.. Kat mana-mana pun berlaku benda ni (terutama di bandar-bandar).

VIA : Ustaz Abdul Rahman Dan Zaujah

Friday, 27 January 2017

Solat

Ustaz Mad Kemasik menyedarkan kita tentang solat. Katanya, “Ramai orang solat tapi sikit orang yang menjaga waktu solat.” Maksud ustaz kebanyakan orang yang solat sendiri tidak menjaga waktu solatnya. Tidak ramai orang yang solat pada awal waktu, apalagi solat sejurus takbir imam di masjid dan surau. Banyak orang solat  di hujung waktu. Malah ada yang solat selepas waktu luput atas alasan sibuk menguruskan majlis kahwin, sibuk menyiapkan kerja dan sebagainya.

Kedua, ustaz Mad berpesan bahawa sedekah yang  paling Allah sukai  ialah sedekah apa yang disayangi. Itulah sedekah terbaik. Tapi janganlah bersedekah sesuatu yang kita sendiri pun tak akan sudi menerimanya seperti bersedekah pakaian buruk atau peralatan yang telah rosak.

Ketiga, Ustaz mengingatkan bahawa ada orang yang mendapat pahala dengan sebab binatang.dan ada orang yang masuk neraka disebabkan binatang. Ada orang yang berperikemanusiaan akan sentiasa memberi makan kepada haiwan belaan atau haiwan yang kelaparan. Malah ada orang yang sanggup membawa binatang yang sakit ke klinik haiwan. Sebaliknya ada orang yang sanggup mencederakan haiwan dan menyeksanya.

Keempat , ada orang yang mengaku melawati orang mati tetapi sebenarnya dia melawat rumah orang mati. Dia tidak naik ke atas rumah untuk melihat wajah terakhir jenazah sambil mendoakannya. Sebaliknya dia hanya duduk bersembang di halaman rumah.

Kelima, Ustaz berpesan agar apabila berjumpa dengan anak yatim, usaplah kepala mereka kerana Nabi s.a.w. amat suka melakukannya.

Keenam, betapa ramai menziarahi orang sakit,tapi begitu berat mulut untuk mengingatkan pesakit tentang solat. Kononnya takut pesakit berkecil hati.

Akhirnya, Ustaz menyentuh tentang tingkah-laku pengantin perempuan. Banyak pengantin perempuan yang bermake-up tidak melakukan solat semata-mata kerana takut rosak make-up yang menyaluti wajah.

Semoga teguran Ustaz Mad menjadi renungan kita semua

Thursday, 26 January 2017

Madu

*Ketika datang mendengar wasiat, barulah tahu saya bukan isteri pertama*

January 26, 2017




Assalamualaikum wrbt buat anak-anak pembaca budiman semua.

Saya berusia 55 tahun jadinya saya tak pandai nak berkias ayat. Tapi saya nak berkongsi dgn pembaca kisah madu saya yang saya doakan agar dia dikurniakan Syurga Teragung setelah apa yang dilaluinya selama ini. Amin.. Moga sama-sama kita ambil iktibar ye.

Pada tahun 1988 saya bernikah dgn seorang lelaki yang sama profesion dgn saya sebagai seorang pegawai perubatan. Pada ketika itu saya tidak mengetahui latar belakang lanjut tentang suami saya. Yang saya tahu, dia seorang lelaki bujang dan keluarganya datang melamar saya.

Kehidupan kami serba serbi sempurna. Saya dan dia bekerja di hospital berbeza tapi apabila pulang ke rumah, kami berkongsi cerita yang sama. Cerita tentang pesakit kami di hospital masing-masing. Tiada perubahan pada suami, bahkan tiada apa yang saya nampak pelik pada dia. Hari-hari dia ada dengan saya. Ada masa bersama keluarga apabila waktu cuti sekolah.

Hinggalah saya ditukarkan ke PPUM, saya agak berjauhan dengan suami yang bekerja di utara semenanjung.

Tapi masih, tiada perubahan yang saya nampak pada dia. Namun suami selalu berpesan, andai ada pelajar perubatan bernama Aisy (Bukan nama sebenar) dan Asyraff (bukan nama sebenar), dimintanya ajar betul-betul dua pelajar ini seperti anak kandung sendiri.

Saya sebagai doktor dan ibu sememangnya bersikap profesional dan beranggapan setiap pelajar perubatan adalah anak saya sendiri tanpa membezakan mereka. Anak-anak saya juga merupakan pelajar perubatan maka haruslah saya mengajar pelajar lain sama seperti saya mengajar anak saya.

Hinggalah satu hari, suami jatuh sakit. Terlantar lama di hospital. Dia acap kali menyebut, tengok-tengokkan Aisy dan Asyraff. Ajar mereka sampai jadi doktor yang berguna.

Saya masih sama. Tidak merasa pelik kerana suami saya memang seorang yang prihatin. Saya iyakan sahaja apa yang dikatakan. Hinggalah ketika suami semakin tenat dan dia berhajat berjumpa dengan kedua pelajar perubatan tadi.

Ketika sesi pertemuan, saya hanya melihat mereka berdua. Bercakap seperti biasa hinggalah akhirnya, suami saya berkata, “Jaga ibu dan sampaikan maaf saya pada ibu.”

Saya mulanya agak pelik tapi masih positif kerana beranggapan mungkin dia sayang dua pelajar ini. Petang itu juga selepas solat asar, suami saya menghembuskan nafas yang terakhir. Saya redha dengan pemergiannya namun ada sesuatu yang lebih menarik perhatian saya. Aisy dan Asyraff hadir ke pengebumian suami saya bersama seorang wanita tua dlm linkungan usia lewat 50-an. Wanita itu buta dan hanya duduk di kerusi roda. Tapi mereka tidak datang dekat. Hanya sekadar melihat dari jauh.

Saya cuba untuk menuju ke arah mereka untuk bertanya namun mereka sudah berlalu dan majlis pengebumian belum selesai doanya lagi.

Selang beberapa hari, saya dan anak-anak dipanggil ke pejabat peguam untuk mendengarkan wasiat arwah suami. Saya dan 2 org anak sudah hadir untuk mendengarkan wasiat tersebut namun peguam mengatakan harus menunggu lagi pemegang wasiat lain.

Sekali lagi saya diam dan hanya menunggu. Hinggalah datang dua orang anak muda bersama seorang wanita yang saya kenal amat. Aisy dan Asyraff bersama wanita tua yang saya nampak di kubur haritu. Ketika itu, hati saya berbolak balik. Kenapa Aisy dan Asyraff selalu ada dan disebut-sebut oleh arwah. Kini ketika mendengarkan wasiat juga mereka ada bersama.

2 orang anak saya, Amira dan Adhlina juga bagaikan senang dengan kehadiran Aisy dan Asyraff kerana mereka sekawan di PPUM.

Peguam mulakan pembacaan wasiat dan alangkah terkejutnya saya apabila perkataan pertama yang keluar dari mulut peguam ialah, “Pemegang wasiat pertama ialah isteri pertama iaitu Puan Hasidah..”

Allah… Berderau jantung saya. Kenapa nama itu bukan nama saya. Terus saya menoleh ke arah perempuan buta yang disorong kerusinya oleh Aisy dan Asyraff. Saya cuba untuk bertenang dan mendengarkan dahulu segala apa amanat suami saya yang ditinggalkan. Saya tak boleh terburu-buru.

Suami saya hanya meninggalkan sejumlah wang untuk Puan Hasidah dan juga sebuah pondok di kawasan yang saya sendiri tak pernah tahu. Selebihnya, rumah yang kami duduki, kereta, aset lain semuanya untuk saya dan anak-anak.

Selesai pembacaan wasiat, saya menurunkan tandatangan sebagai tanda penerimaan. Begitu juga Puan Hasidah yang menggunakan cop jari.

Selesai semuanya, saya mendekati Aisy dan Asyraff bersama ibunya. Cuba untuk bertanya macammana boleh semua ini terjadi.

Lama kami duduk berbual hinggakan basah kuyup baju saya kerana air mata yang melimpah keluar mendengarkan kisah madu saya.


Kisahnya, pada tahun sama perkahwinan saya dan suami, arwah suami saya sudah pun terlebih dahulu bernikah dgn Puan Hasidah. Jarak lebih kurang 6 bulan beza perkahwinan kami. Ketika suami menikahi saya, dia sedang hamil 4 bulan dan anak dlm kandungannya kembar iaitu Aisy dan Asyraff.

Perkahwinan Puan Hasidah tidak diterima ibu mertua saya kerana Puan Hasidah seorang gadis yatim piatu dan tidak bersaudara. Makanya ibu mentua saya menghinanya sebagai perempuan tidak sah taraf. Ibu mentua saya yang juga ibu kepada arwah suami turut mengancam Puan Hasidah untuk tidak mengganggu keluarga baru anaknya jika mahu berteduh di pondok tersebut. Makanya Puan Hasidah merelakan kata-kata ibu mertuanya dan sama sekali tidak mengganggu kami. Kerana itu saya tidak mengetahui apa-apa selama lebih 30 tahun.

Saya bertanya kenapa dan macam mana Puan Hasidah boleh menjadi buta. Dan jawapannya tersangat merundum hati saya. Ketika ibu mertua saya hilang penglihatan kerana terjatuh dari tangga rumahnya, saya dan suami puas mencari penderma mata hinggalah suami mengatakan dia telah berjumpa dgn seorang penderma iaitu seorang perempuan. Ketika itu saya bersyukur kerana ada yang sudi menderma kerana saya tidak mengetahui apa-apa. Rupanya penderma tersebut ialah Puan Hasidah yang juga menantu paling dibenci dihina oleh ibu mentua sendiri !! Ketika mendengarkan kisah itu, saya terbakar dan mendidih hati serta kebencian saya terhadap ibu mentua menjadi-jadi. Mujur orang tua itu sudah 3 tahun meninggalkan kami. Jika tidak, akan saya suruh dia melutut maaf di hadapan Puan Hasidah.

Namun Puan Hasidah tenang dan menjawab, “Saya tiada ibu, puan. Saya lakukan semua ini demi mendapatkan rahmat seorang ibu.”

Allah.. Berderai lagi air mata saya. Sambung Puan Hasidah,

“Saya anggap semua ini takdir hidup saya. Saya tidak mengeluh bahkan saya bersyukur. Saya mempunyai suami walaupun hanya 3 bulan. Paling tidak saya terlepas dari fitnah manusia. Saya dikurniakan anak lelaki. Bukan seorang tapi dua. Yang boleh jagakan saya. Saya tiada saudara mara, puan. Ini sahaja harta saya. Dan saya sama sekali tidak mengharapkan harta dari arwah suami. Cukuplah dikekalkan pondok kami sebagai tempat berteduh.”

Saya rasakan bagai tersepuk ke lantai mendengarkan kata-katanya. Bagaimana seorang isteri mampu hidup sendirian begitu tanpa suami. Saya pandang wajah Aisy dan Asyraff, tertanya juga saya samada mereka tahu atau tidak Doktor Ahmad (bukan nama sebenar) adalah ayah mereka.

Jawapan mereka, “Ya.. Kami kenal ayah kami. Tapi kami tak boleh panggil ‘ayah’ kerana arwah nenek akan hukum ibu kalau tahu panggil ‘ayah’.”

Sekali lagi saya terdiam. Ya Allah, kenapa kejam sangat orang tua ni masa hidupnya?!

Saya bertanya lagi samada mereka berdendam atau tidak dgn arwah nenek dan arwah ayahnya, jawab mereka,

“Ibu tak pernah didik kami membenci. Kerana disetiap perbuatan arwah nenek dan arwah ayah, ada sedikit kebaikan mereka yang harus dilihat.”

Saya? Bermandi air mata melihat mereka. Berjayanya Puan Hasidah mendidik anaknya untuk tidak membenci selepas semua perkara ini terjadi.

Tenang sangat saya lihat wajah Puan Hasidah. Seolah-olah dia tidak mempunyai masalah sekalipun dia kini buta.

Memadailah pembaca tahu, saya jatuh cinta dgn sikap madu saya yang teramat mulia hatinya. Saya selalu fikir, bermadu ini seperti anjing dan kucing. Bercakaran dan berlawan. Tapi alhamdulillah syukur Ya Allah.. Madu saya teramat baik dan saya doakan syurga teragung untuk dia dan anak-anak kerana keikhlasan hatinya.

Hingga ke saat ini, Puan Hasidah enggan untuk memijak rumah agam kami kerana katanya, ibu mentuanya dulu pernah mengharamkan kakinya menjejak ke rumah suami. Andai dia melakukannya, ibu mentua akan menidakkan dia sebagai anak.

Andai saya ditempatnya, mungkin saya akan bantah sekerasnya perilaku ibu mertua. Tapi tidak pada Puan Hasidah. Dia mengagungkan dan memuliakan ibu mertua sama seperti ibu kandungnya sendiri. Kerana itu, dia hanya menurut.

Pada pembaca budiman, saya harap kita sama-sama ambil iktibar bahawa dalam kesenangan kita, ada air mata orang lain yang kita lupa. Sebagaimana saya sedang belajar untuk ikhlas seperti madu saya, anak-anak pembaca budiman juga belajarlah untuk ikhlas. Inshaa Allah, syurga untuk kita semua.

Amin

– Dr. Fauziah Ahmad

(Dipetik dari laman IIUMC – Madukuku Ke Syurga Teragung)

Mentua

Maduku Ke Syurga Teragung
Assalamualaikum wrbt buat anak-anak pembaca budiman semua.
Saya berusia 55 tahun jadinya saya tak pandai nak berkias ayat. Tapi saya nak berkongsi dgn pembaca kisah madu saya yg saya doakan agar dia dikurniakan Syurga Teragung setelah apa yg dilaluinya selama ini. Amin.. Moga sama-sama kita ambil iktibar ye.
Pada tahun 1988 saya bernikah dgn seorang lelaki yg sama profesion dgn saya sebagai seorang pegawai perubatan. Pada ketika itu saya tidak mengetahui latar belakang lanjut tntg suami saya. Yg saya tahu, dia seorang lelaki bujang dan keluarganya dtg melamar saya.
Kehidupan kami serba serbi sempurna. Saya dan dia bekerja di hospital berbeza tapi apabila pulang ke rumah, kami berkongsi cerita yg sama. Cerita tentang pesakit kami di hospital masing-masing. Tiada perubahan pada suami, bahkan tiada apa yg saya nampak pelik pada dia. Hari-hari dia ada dgn saya. Ada masa brrsama keluarga apabila waktu cuti sekolah.
Hinggalah saya ditukarkan ke PPUM, saya agak berjauhan dgn suami yg bekerja di utara semenanjung.
Tapi masih, tiada perubahan yg saya nampak pada dia. Namun suami selalu berpesan, andai ada pelajar perubatan bernama Aisy (Bukan nama sebenar) dan Asyraff (bukan nama sebenar), dimintanya ajar betul-betul dua pelajar ini seperti anak kandung sendiri.
Saya sebagai doktor dan ibu sememangnya bersikap profesional dan beranggapan setiap pelajar perubatan adalah anak saya sendiri tanpa membezakan mereka. Anak-anak saya juga merupakan pelajar perubatan maka haruslah saya mengajar pelajar lain sama seperti saya mengajar anak saya.
Hinggalah satu hari, suami jatuh sakit. Terlantar lama di hospital. Dia acap kali menyebut, tengok-tengokkan Aisy dan Asyraff. Ajar mereka sampai jadi doktor yg berguna.
Saya masih sama. Tidak merasa pelik kerana suami saya memang seorang yg prihatin. Saya iyakan sahaja apa yg dikatakan. Hinggalah ketika suami semakin tenat dan dia berhajat berjumpa dgn kedua pelajar perubatan tadi.
Ketika sesi pertemuan, saya hanya melihat mereka berdua. Bercakap seperti biasa hinggalah akhirnya, suami saya berkata, “Jaga ibu dan sampaikan maaf saya pada ibu.”
Saya mulanya agak pelik tapi masih positif kerana beranggapan mungkin dia sayang dua pelajar ini. Petang itu juga selepas solat asar, suami saya menghembuskan nafas yg terakhir. Saya redha dgn pemergiannya namun ada sesuatu yg lebih menarik perhatian saya. Aisy dan Asyraff hadir ke pengebumian suami saya bersama seorang wanita tua dlm linkungan usia lewat 50-an. Wanita itu buta dan hanya duduk di kerusi roda. Tapi mereka tidak dtg dekat. Hanya sekadar melihat dari jauh.
Saya cuba utk menuju ke arah mereka utk bertanya namun mereka sudah berlalu dan majlis pengebumian belum selesai doanya lagi.
Selang beberapa hari, saya dan anak-anak dipanggil ke pejabat peguam utk mendengarkan wasiat arwah suami. Saya dan 2 org anak sudah hadir utk mendengarkan wasiat tersebut namun peguam mengatakan harus menunggu lagi pemegang wasiat lain.
Sekali lagi saya diam dan hanya menunggu. Hinggalah datang dua orang anak muda bersama seorang wanita yg saya kenal amat. Aisy dan Asyraff bersama wanita tua yg saya nampak di kubur haritu. Ketika itu, hati saya berbolak balik. Kenapa Aisy dan Asyraff selalu ada dan disebut-sebut oleh arwah. Kini ketika mendengarkan wasiat juga mereka ada bersama.
2 org anak saya, Amira dan Adhlina juga bagaikan senang dgn kehadiran Aisy dan Asyraff kerana mereka sekawan di PPUM.
Peguam mulakan pembacaan wasiat dan alangkah terkejutnya saya apabila perkataan pertama yg keluar dari mulut peguam ialah, “Pemegang wasiat pertama ialah isteri pertama iaitu Puan Hasidah..”
Allah… Berderau jantung saya. Kenapa nama itu bukan nama saya. Terus saya menoleh ke arah perempuan buta yg disorong kerusinya oleh Aisy dan Asyraff. Saya cuba utk bertenang dan mendengarkan dahulu segala apa amanat suami saya yg ditinggalkan. Saya tak boleh terburu-buru.
Suami saya hanya meninggalkan sejumlah wang utk Puan Hasidah dan juga sebuah pondok di kawasan yg saya sendiri tak pernah tahu. Selebihnya, rumah yg kami duduki, kereta, aset lain semuanya utk saya dan anak-anak.
Selesai pembacaan wasiat, saya menurunkan tandatangan sbgai tanda penerimaan. Begitu juga Puan Hasidah yg menggunakan cop jari.
Selesai semuanya, saya mendekati Aisy dan Asyraff bersama ibunya. Cuba utk bertanya macammana boleh semua ini terjadi.
Lama kami duduk berbual hinggakan basah kuyup baju saya kerana air mata yg melimpah keluar mendengarkan kisah madu saya.
Kisahnya, pada tahun sama perkahwinan saya dan suami, arwah suami saya sudah pun terlebih dahulu bernikah dgn Puan Hasidah. Jarak lebih kurang 6 bulan beza perkahwinan kami. Ketika suami menikahi saya, dia sedang hamil 4 bulan dan anak dlm kandungannya kembar iaitu Aisy dan Asyraff.
Perkahwinan Puan Hasidah tidak diterima ibu mertua saya kerana Puan Hasidah seorang gadis yatim piatu dan tidak bersaudara. Makanya ibu mentua saya menghinanya sebagai perempuan tidak sah taraf. Ibu mentua saya yg juga ibu kepada arwah suami turut mengancam Puan Hasidah utk tidak mengganggu keluarga baru anaknya jika mahu berteduh di pondok tersebut. Makanya Puan Hasidah merelakan kata-kata ibu mertuanya dan sama sekali tidak mengganggu kami. Kerana itu saya tidak mengetahui apa-apa selama lebih 30 tahun.
Saya bertanya kenapa dan macam mana Puan Hasidah boleh menjadi buta. Dan jawapannya tersangat merundum hati saya. Ketika ibu mertua saya hilang penglihatan kerana terjatuh dari tangga rumahnya, saya dan suami puas mencari penderma mata hinggalah suami mengatakan dia telah berjumpa dgn seorang penderma iaitu seorang perempuan. Ketika itu saya bersyukur kerana ada yg sudi menderma kerana saya tidak mengetahui apa-apa. Rupanya penderma tersebut ialah Puan Hasidah yg juga menantu paling dibenci dihina oleh ibu mentua sendiri !! Ketika mendengarkan kisah itu, saya terbakar dan mendidih hati serta kebencian saya terhadap ibu mentua menjadi-jadi. Mujur orang tua itu sudah 3 tahun meninggalkan kami. Jika tidak, akan saya suruh dia melutut maaf di hadapan Puan Hasidah.
Namun Puan Hasidah tenang dan menjawab, “Saya tiada ibu, puan. Saya lakukan semua ini demi mendapatkan rahmat seorang ibu.”
Allah.. Berderai lagi air mata saya. Sambung Puan Hasidah,
“Saya anggap semua ini takdir hidup saya. Saya tidak mengeluh bahkan saya bersyukur. Saya mempunyai suami walaupun hanya 3 bulan. Paling tidak saya terlepas dari fitnah manusia. Saya dikurniakan anak lelaki. Bukan seorang tapi dua. Yg boleh jagakan saya. Saya tiada saudara mara, puan. Ini sahaja harta saya. Dan saya sama sekali tidak mengharapkan harta dari arwah suami. Cukuplah dikekalkan pondok kami sebagai tempat berteduh.”
Saya rasakan bagai tersepuk ke lantai mendengarkan kata-katanya. Bagaimana seorang isteri mampu hidup sendirian begitu tanpa suami. Saya pandang wajah Aisy dan Asyraff, tertanya juga saya samada mereka tahu atau tidak Doktor Ahmad (bukan nama sebenar) adalah ayah mereka.
Jawapan mereka, “Ya.. Kami kenal ayah kami. Tapi kami tak boleh panggil ‘ayah’ kerana arwah nenek akan hukum ibu kalau tahu panggil ‘ayah’.”
Sekali lagi saya terdiam. Ya Allah, kenapa kejam sangat orang tua ni masa hidupnya?!
Saya bertanya lagi samada mereka berdendam atau tidak dgn arwah nenek dan arwah ayahnya, jawab mereka,
“Ibu tak pernah didik kami membenci. Kerana disetiap perbuatan arwah nenek dan arwah ayah, ada sedikit kebaikan mereka yg harus dilihat.”
Saya? Bermandi air mata melihat mereka. Berjayanya Puan Hasidah mendidik anaknya utk tidak membenci selepas semua perkara ini terjadi.
Tenang sangat saya lihat wajah Puan Hasidah. Seolah-olah dia tidak mempunyai masalah sekalipun dia kini buta.
Memadailah pembaca tahu, saya jatuh cinta dgn sikap madu saya yg teramat mulia hatinya. Saya selalu fikir, bermadu ini seperti anjing dan kucing. Bercakaran dan berlawan. Tapi alhamdulillah syukur Ya Allah.. Madu saya teramat baik dan saya doakan syurga teragung utk dia dan anak-anak kerana keikhlasan hatinya.
Hingga ke saat ini, Puan Hasidah enggan utk memijak rumah agam kami kerana katanya, ibu mentuanya dulu pernah mengharamkan kakinya menjejak ke rumah suami. Andai dia melakukannya, ibu mentua akan menidakkan dia sebagai anak.
Andai saya ditempatnya, mungkin saya akan bantah sekerasnya perilaku ibu mertua. Tapi tidak pada Puan Hasidah. Dia mengagungkan dan memuliakan ibu mertua sama seperti ibu kandungnya sendiri. Kerana itu, dia hanya menurut.
Pada pembaca budiman, saya harap kita sama-sama ambil iktibar bahawa dalam kesenangan kita, ada air mata orang lain yg kita lupa. Sebagaimana saya sedang belajar utk ikhlas seperti madu saya, anak-anak pembaca budiman juga belajarlah utk ikhlas. Inshaa Allah, syurga untuk kita semua.
Amin.
– Dr. Fauziah Ahmad

Tuesday, 24 January 2017

Poem

Che'gu HbJ:
*Some One Liners to make you Smile...! Brilliant.*

Q: Can February March?
A: No. But April May!

Q: Did you hear about the painter who was hospitalized?
A: Reports say it was due to too many strokes!

Q: Have you heard the joke about the butter?
A: I better not tell you, it might spread!

Q: How do you know that carrots are good for your eyesight?
A: Have you ever seen a rabbit wearing glasses?

Q: Music Teacher: What's your favourite musical instrument?
A: Kid: The lunch bell!

Q: What did the triangle say to the circle?
A: You’re pointless!

Q: What do you call a ghosts mom and dad?
A: Transparents!

Q: What do you call a group of men waiting for a haircut?
A: A Barbercue!

Q: What do you call a person that chops up cereal.
A: A cereal killer!

Q: What do you call a South American girl who is always in a hurry?
A: Urgent Tina!

Q: What do you call two fat people having a chat?
A: A heavy discussion!

Q: What kind of emotions do noses feel?
A: Nostalgia!

Q: What kind of shorts do clouds wear?
A: Thunderwear!

Q: Who cleans the bottom of the ocean?
A: A Mer-Maid!

Q: Why can't a leopard hide?
A: Because he's always spotted!

Q: Why can't your nose be 12 inches long?
A: Because then it would be a foot!

Q: Why did the boy tiptoe past the medicine cabinet?
A: He didn't want to wake the sleeping pills!

Q: Why did the tomato turn red?
A: It saw the salad dressing!

Q: Why did the tree go to the dentist?
A: To get a root canal!

Q: Why don't you see giraffes in elementary school?
A: Because they're all in High School!

Q: Why was the math book sad?
A: Because it had too many problems!

Pahala solat bjemaah

APABILA SOLAT DI MASJID

INSYAALLAH INILAH PAHALA YANG AKAN PEROLEHI:

1. Pahala sahut seruan azan
2. Pahala melangkah ke masjid
3. Pahala masuk masjid.
4. Pahala melangkah kaki kanan kedalam masjid
5. Pahala doa masuk masjid
6. Pahala solat tahiyyatul masjid
7. Pahala i'tikaf
8. Pahala solat berjamaah
9. Pahala takbiratul ihram bersama imam
10. Pahala amin bersama imam
11. Pahala rapatkan sof,
12. Pahala luruskan sof
13. Pahala dengar tilawah quran
14. Pahala hubung silaturrahim
15. Pahala duduk dalam majlis zikir
16. Pahala duduk dalam majlis ilmu
17. Pahala jadi makmum
19. Pahala membersihkan masjid
20. Pahala menuntut ilmu
21. Pahala nasihat menasihati
22. Pahala sedekah ditabung masjid
23. Pahala mempelajari bacaan Quran yang betul melalui bacaan imam.
24. Pahala mengingatkan imam jika beliau lupa
25. Pahala menghidupkan sunnah rasulullah saw
26. Pahala menghidupkan syiar agama Islam
27. Pahala doa keluar masjid dan dengan langkah kiri..

Daripada darjat-darjat ini, berapa darjat dpt dicapai jika solat berjamaah dirumah?

Oleh itu marilah kita berjemaah di masjid sedapat yang mungkin.
Wallahu'alam

-USTAZ IQBAL ZAIN

Monday, 23 January 2017

Kematian

BAGAIMANA JIKA ADA KEMATIAN MENGEJUT DALAM RUMAH KITA TENGAH MALAM??

1. Jangan cemas

2. Maklumkan kpd ahli jawatankuasa masjid terdekat. InsyaAllah orang masjid akan membantu uruskan jenazah. ( kena simpan no tel ahli jwtkuasa masjid)

3. Sementara itu sapu minyak di kelopak mata arwah untuk lembutkan kemudian cuba rapatkan mata arwah jika masih terbuka.

4. Begitu juga dengan tangan, sapu2 sedikit minyak di kedua2 siku untuk lembutkan kemudian letakkan kedua-dua tangan di atas perut.

5. Letak sesuatu yg agak berat sikit spt gunting besi atas perut, supaya tak masuk angin.

6. Kelopak mata kalau payah nak tutup,letakkan syiling

7. Tangan diikat dengan perca kain.

8. Kepala hingga dagu juga elok ikat dgn perca kain.

9. Jika ada darah yang keluar dari hidung/telinga, sumbatkan dengan kapas untuk menahan darah dari terus menitik keluar

10. Selimutkan arwah dengan kain yang dapat menutup seluruh jasad dari kepala hingga kaki.. boleh guna sebarang kain samada kain batik panjang dsb, asal saja dapat menutupi jenazah

11. Rehatlah dan cubalah untuk tidur dulu sementara menunggu subuh kalau kematian berlaku seawal jam 12 atau 1 pagi.

12. Mesti ada pengesahan kematian dari doktor klinik/hospital.

13. Bila dapat surat pengesahan tersebut baru buat laporan di balai polis berhampiran.

14. Polis kemudiannya akan keluarkan Permit Pengkebumian/surat mati untuk urusan pengkebumian jenazah.

Menjadi ahli khariat kematian samada di surau berdekatan rumah/masjid.

Jika kita tiada khairat kematian, hanya perlu ada sejumlah RM520(mungkin jumlah RM berbeza di masjid lain) untuk pengurusan jenazah dari awal urusan dimandikan, dikafankan sehinggalah selamat dikebumikan(wang boleh serah kemudian, pihak masjid boleh dahulukan).

Pihak masjid yang akan menghubungi penggali kubur untuk menyediakan tempat, begitu juga urusan kain kapan dan sebagainya. waris simati tidak perlu bimbang tentang semua perkara itu.

Patut juga kita ambil tahu nama-nama ajk masjid, yang lebih baik lagi kenal dan cam wajah2 mereka.

Ramai yang tidak tahu dan tak terfikir tentang adanya kemungkinan perkara itu tiba-tiba terjadi dalam rumah masing2.

Harus bersedia menghadapi kematian. Mati yang pasti.
Semua orang akan mati.

Wallahu’alam.

Saturday, 21 January 2017

Hafiz

*TAZKIRAH KHAS*
       
Kelebihan penuntut ilmu khasnya ilmu al- quran:-

1)    Sebaik-baik manusia
        ialah yang *belajar* dan
        *mengajar* Al-Quran.

2)    Ahli Al-Quran adalah
        insan yang harus
        diperlumbai amalannya
        kerena tiada amalan      
        yg lebih *mulia* dari      
        *membaca* Al-Quran.

3)    Yang *mahir*dengan  
        Al-Quran akan bersama
        dengan para malaikat
        yang termulia dan para
        nabi ‘alaihimussalaam.

4)    Pembaca Al-Quran
       diibaratkan seperti limau
        yang manis yang
       mempunyai *bau*    
       & *rasa yang enak* iaitu
       dsukai ramai.

5)    Darjat dan tingkatan
        syurga untuk ahli Al-
       Quran ialah sebanyak
       *mana ayat yang*
       *dbaca sewaktu*
        *d dunia*

6)   Pembaca Al-Quran yang
       terbaik ialah bacaannya
       menandakan yang ianya
       *takutkan Allah.*

7)   Pendamping Al-Quran
      akan dipakaikan
      mahkota dan pakaian
      serta mndpt kemuliaan
      dan akan mndpt
      *keredoan* Allah Ta'ala.
     
8)  Sebanyak mana
      seseorang itu menghafal
      Al-Quran sebanyak itulah
      ia telah menerima wahyu
      cuma bezanya ianya
      bukan nabi.

9)   Hafiz Al-Quran dapat
      memberi *syafa’at* untuk
      masuk syurga kpd *10*
      orang dari ahli
      keluarganya yang telah
      *wajib masuk neraka.*

10) Barangsiapa yang
       beramal dengan
       al-Quran maka akan
       *terselamat dari*
       kesesatan di dunia
       dan kesusahan di
       akhirat.

11) Pendengar kepada
       bacaan Al-Quran ialah
       orang yang paling cepat
       *mndapt rahmat*dari
       Allah.

12) Pembacanya *tidak*
      *digolongkan dalam*
      *kalangan orang-orang*
      *yang lalai.*

13) Pembaca yang bertajwid
       sempurna dapat *70*
       *pahala*bagi setiap
       *huruf*
      (70×340 740= 23851800)
      berbanding yang baca
      secara biasa.

14) Pembaca yang ikut
       hukum tajwid dapat
       *pahala syahid.*

15) Allah *berbual* dengan
       pembaca Al-Quran.

16) Manusia yang paling
       *dicintai Allah* ialah
       mereka yang paling
       pandai dalam ilmu Al-
       Quran.

17) Pembaca yang tahu
      makna Al-Quran adalah
      *lebih mulia* dari    
      yg tidak memahami isi
      kandungannya.

      Kongsikan kpd org2 yg    
      anda sayangi...!! 😊

📖📖📖📖📖

Roti hangit

KISAH ROTI HANGIT

Seorang anak menceritakan:
Setelah sepanjang hari ibu ku melakukan pelbagai kerja yang meletihkan. Ibuku meletak di hadapan ayahku roti bakar, tetapi roti hangit sepenuhnya.

Ayahku menghulur tangan, mengambil cebisan roti sambil tersenyum manis ke arah ibuku.
Kemudian ayahku mengajukan soalan kepadaku, bertanya bagaimana sekolah aku hari itu.

Aku sudah lupa apa jawapan aku padanya. Tetapi yang aku terbayang sampai saat ini, bagaimana aku melihat ayahku menyapu roti dengan butter dan jem, lalu memakannya tanpa bersisa.

Saat aku bangun meninggalkan meja makan aku mendengar ibuku memohon maaf kerana roti hangit ketika dia membakarnya.
Dan aku tidak akan lupa jawapan ayahku terhadap permohon maaf ibuku: "Sayang, jangan risau tentang itu.. Memang terkadang abang teringin makan roti yang dibakar lebih lama sedikit, biar ada rasa hangit sedikit.
Ketika lewat malam, saat aku ingin mencium ayah sambil mengucap selamat malam. Aku bertanya, betulkah ayah suka makan roti dibakar sampai hangit."

Ayahku merangkul aku ke dada nya dan berbisik ayat-ayat yang perlu diteliti:
"Anak ku, hari ini ibumu telah melakukan kerja-kerja berat dan ibumu sangat letih.
Lagi pun.. Roti yang dibakar lebih daripada biasa, wa hatta rentung sekalipun tidak akan membawa kepada mati.

Hidup ini memang penuh dengan kekurangan, tidak ada orang yang sempurna tanpa ada aib.
Kita perlu belajar membiasakan diri menerima kekurangan pada setengah urusan, kita perlu bersikap terbuka dengan keaiban orang lain.
Ini antara perkara penting dalam membina hubungan dan akan menjamin hubungan kekal utuh.

Jangan sampai roti yang hangit sedikit menjadi punca berkecai hati yang baik. Berilah keuzuran kepada orang lain. Abaikan perkara-perkara remeh.
Asyik membantah akan mematikan kelazatan sesuatu perkara.

Sebab itulah pokok yang ditiup angin berterusan akan kehilangan daun dan berguguran buahnya
Begitulah perumpamaan seseorang yang selalu terdedah kepada kritikan pedas, dia akan menjadi manusia negatif.

Pujilah kebaikan orang sekeliling kamu, langkauilah kesilapan mereka. Percakapan yang cantik umpama anak kunci, ia akan menutup mulut tetapi ia membuka hati.
#istiqamah

Friday, 20 January 2017

Ibu bapa

Selalu kita wasap lawak tapi kali ni sedih juga so sesapa yg masih ada mak ayah pegi jumpa minggu ni wpun dah selalu jumpa

Pernah tak, ada dalam situasi ni??

= Bawa mak ayah gi klinik, mak ayah bayar sendiri sebab kita pun tak mampu nak tolong bayar..sedangkan dari kecil mak ayah yang bayarkan bil kita..kadang terpaksa meminjam...ada yang sampai sekarang masih mengharapkan mak ayah yang bayar..

= Bawa mak ayah gi pasar malam / supermarket..mak ayah bayar sendiri..sedangkan dari kecil lagi mak ayah yang turuti apa yang kita nak sampai abaikan keinginan sendiri..

= Mak ayah pegang pape tapi kita buat tak tahu, sebab nanti short duit belanja kita..dulu, berguling2 kita berontak nak juga sesuatu tu..

= Nak keluar makan takut nak pelawa mak ayah sekali sebab nanti kena bayar lebih..padahal dulu kita menangis2 nak kfc mak ayah terpaksa ikat perut waktu kerja sebab terguna duit belanja...

= Nak balik kampung melawat mak ayah pun tak mampu sebab kos minyak, tol dan belanja di kampung..padahal dulu nak ke mana pun mak ayah sanggup pinjam kereta, sanggup naik turun bas bawa kita berjalan..

= Waktu balik kampung tak hulur wang belanja padahal dari sekolah mak ayah la yang bagi duit blanja..

Tak payah cakap bab memberi..sampai dah kahwin dah ada anak pun masih meminta pada mak ayah.....waktu seronok, waktu senang..insan pertama yang kita cari ialah pasangan kita..rai kan bersama...tapi waktu susah, waktu musibah insan pertama yang kita cari ialah mak ayah...

Mak ayah kita tak pernah berfikir 2kali untuk beli atau berbuat sesuatu untuk kita walaupun dia pun takda duit waktu tu...tak pernah sebut dan bagi alasan ..semuanya ditelan..kalau cakap takut kita rasa serba salah nak minta tolong...sedangkan kita sekarang mak ayah minta sikit..panjang berjela pnerangan kita..untuk itu ini...

Persoalannya BILA???? Kita nak mampu beri balik..bukan soal wang..sikit atau banyak sebab mereka bukan mengharapkan kemewahan tapi pemberian dari insan bergelar anak walaupun sikit...ingat, setiap kali alasan yang kita beri..umur mak ayah kita makin meningkat dan mereka takda masa yang banyak untuk tunggu kita "mampu"...dan bagi mereka yang sudah tiada mak ayah..ia bukan alasan untuk kita berenti memberi pada mereka..

»renungan dan ingatan untuk terus kuat buat diri "sendiri" dan mereka yang saya sayang...(masih banyak yang harus diperbetulkan..janji untuk jadi yang terbaik dan beri yang terbaik buat mereka)

Wednesday, 18 January 2017

Harta

Kepada penanya pertama, ia menjelaskan ilmu warisan para nabi, harta merupakan warisan Qarun, Fir’aun dan lainnya.

“Ilmu menjagamu, sedang harta kamulah yang menjaganya,” terangnya

kepada penanya ketiga. “Pemilik ilmu sahabatnya banyak, pemilik harta musuhnya banyak.

“Ilmu akan bertambah jikau kau pergunakan. Harta akan berkurang jika kau gunakan.”:

Kepada orang kelima dijawabnya, ”Pemilik ilmu akan dohormati dan dimuliakan.

Pemilik harta akan ada yang menjulukinya si pelit.
“Harta perlu dijaga dari pencuri, ilmu tidak perlu menjaganya.

“Pemilik harta pada hari Kiamat akan dimintai tanggung jawab. Pemilik ilmu akan menadapat syafaat.

“Ketika dibiarkan dalam waktu yang lama harta akan rusak. Sedangkan ilmu tak akan musnah dan lenyap.

“Harta membuat hati jadi keras. Ilmu menjadi penerang hati.

“Pemilik harta akan dipanggil Tuan Besar. Pemilik ilmu akan dijuluki ilmuan.

How to fish

Didik Pelajar "How To Fish"
=====================

Kesilapan besar sebahagian daripada ahli masyarakat termasuk pendidik hari ini adalah terlalu ingin menonjolkan ramainya pelajar yang mendapat gred yang hebat daripada setiap peperiksaan tanpa mengira peringkat, walau pun pada hakikatnya kemudiannya pelajar itu gagal mengekalkan kehebatan itu apabila berada di peringkat lebih tinggi atau ketika berada di alam pekerjaan. Keadaan ini cuba dimanfaatkan oleh golongan tertentu untuk memenuhi cita-cita memaparkan angka-angka sasaran untuk menonjolkan kononnya kehebatan pengurusan atau pengajaran mereka masing-masing.  Dalam menjustifikasikan pelaksanaan kepincangan ini, kadang-kadang ramai juga yang suka menyalahkan orang lain seperti nyanyian lagu "bangau oh bangau ..." itu, dan terlalu sedikit yang ingin meneliti dan mengkaji punca permasalahan dan berusaha memperbaiki kepincangan itu.

Pada hari ini secara umumnya, "gred" adalah sesuatu yang mengukur kemampuan penguasaan pelajar terhadap kandungan pelajaran yang diajar, tetapi biasanya tidak mampu mengukur penguasaan dan amalan kemahiran belajar dan sikap pelajar mengikut aras umur mereka.  Mungkin ramai pelajar yang mendapat gred A dalam peperiksaan, hanya mendapat D dalam amalan kemahiran belajar (yang sememangnya tidak diukur). Jarang sekali pelajar akan mendapat A dalam peperiksaan dan mendapat A juga dalam kemahiran belajar dan sikap. Kemahiran dan pembinaan sikap yang baik hanya boleh dicapai jika proses dan pendekatan pendidikan itu tepat dengan keperluan untuk aras umur / peringkat pelajar yang berkenaan.

Kita perlu mendidik pelajar dengan pendekatan 'how to fish', bukan mendidik dengan 'give /feed them fish'. Jika kita guna pendekatan 'how to fish', InsyaAllah mereka mempunyai kemahiran dan mampu untuk  meneruskan hidup dan tidak akan mati kelaparan jika tidak ada yang memberi 'fish'. They still can use their skill to fish and get their own fish.

Dalam konteks 'How to fish', pemberian handout / nota perlu tindakan penelitian semula secara serius. Jika ia membawa kepada 'give them fish', maka perlulah ia diberhentikan. Tetapi jika pemberian handout boleh membantu dalam proses untuk memperkuatkan skill 'how to fish', maka adalah kemunasabahannya untuk diberikan 'handout'.

Pemerhatian menunjukkan ramai pelajar yang  mengusung (membawa) nota yang dibekalkan pensyarah / guru yang penuh dengan tandaan 'highlighter' dibawa ke sana dan ke mari, tanpa mereka berusaha membuat nota sendiri. Apakah sebenarnya kemahiran yang pelajar seperti ini miliki? Ia akan lebih tertumpu kepada membaca nota itu dengan menghafal membuta tuli dan tidak mengamalkan proses untuk menulis semula bahan yang dibaca dan merumuskan apa yang dipelajari. Ia akan memusnahkan amalan pembelajaran yang sangat penting untuk masa depan kejayaan berterusan pelajar.

Pelajar perlu buat nota sendiri (yang unggul mengamalkan lima (5) fasa membuat nota, iaitu nota sebelum kelas (menggunakan sinopsis kursus dan buku rujukan yang disenaraikan), nota semasa kelas (boleh memberikan lebih tumpuan kepada perkara yang disampaikan pensyarah, menyalin keyword atau poin penting sahaja secara ringkas), nota selepas kelas (berdasarkan ingatan, kefahaman dan rujukan kepada buku-buku rujukan yang disenaraikan), melengkap dan menambah nota (memperkayakan nota dengan merujuk kepada pelbagai sumber) serta memadatkan / memindahkan nota ke bentuk lain seperti kad-kad kecil, rakaman suara, membuat carta peta minda, membuat nota satu muka-surat dan sebagainya (merumus dan memadatkan nota)), mengatur penggunaan masa dengan pertimbangan yang tepat (membuat senarai keutamaan dalam pembelajaran dan tindakan) melalui pembinaan jadual waktu peribadi, mengamalkan proses pencernaan (memproses bahan yang diterima untuk menjadi ilmu sendiri, membuat nota dengan ayat sendiri, berusaha menerbitkan formula yang boleh diterbitkan untuk mengurangkan hafalan membuta-tuli, berlatih menjawab soalan sama ada untuk aras rendah atau aras tinggi mengikut hiraki pengkelasan taksonomi Bloom, mengkaji persamaan dan perbezaan, mengkaji hubungkait antara konsep2 yang dipelajari, dan lain-lain).

Jika anda bandingkan situasi di mana seseorang yang sampai ke satu tempat tertentu dengan memandu sendiri berbanding dengan memandu dengan bantuan orang lain di sebelahnya atau menggunakan alat GPS. Pada pendapat anda, keadaan manakah akan membolehkan pemandu itu lebih cepat sampai ke tempat yang sama sekali lagi tanpa bantuan seperti yang diterima pada kali pertama itu? Saya yakin pemandu yang memandu dengan situasi pertama akan sampai ke tempat itu lebih awal kerana banyak perkara telah dipelajari semasa perjalanan pertama itu walaupun beliau mungkin mengambil masa yang agak lebih panjang. Itulah perumpamaan untuk orang yang belajar. Seorang yang belajar lebih 'independent' berbanding dengan seorang yang belajar terlalu bergantung kepada guru dan orang lain akan menguasai bahan yang dipelajari dengan lebih baik.

Dalam standard yang digariskan oleh UNESCO untuk Students Learning Time (SLT), masa belajar sendiri oleh pelajar itu juga dikira untuk memastikan mereka menjadi manusia terpelajar yang mampu meneruskan pembelajaran sepanjang hayat yang akhirnya mampu membuat penyelidikan dan inovasi untuk kemajuan negara dan manusia sejagat. Dalam pelaksanaan konsep SLT, contihnya satu jam kuliah rasmi memerlukan dua jam pelajar belajar sendiri. Ini boleh dikaitkan dengan proses membuat nota. Dua jam masa pelajar belajar sendiri itu berkaitan dengan menyediakan nota sebelum kuliah (satu jam) dan menyediakan nota selepas kuliah (1 jam). Untuk satu jam tutoran rasmi, pelajar juga memerlukan dua jam untuk belajar sendiri. Jika digabungkan semua mod pengajaran dan pembelajaran itu, peruntukan masa dalam SLT untuk kuliah, tutoran dan amali itu maka ia mampu memberikan ruang secukupnya untuk pelajar membina kemahiran yang akhirnya mampu belajar sepanjang hayat.

Dalam konsepsualasi proses pembelajaran yang saya bangunkan, saya merumuskan pada tahap umur pelajar 18 tahun, seharusnya pelajar memiliki tahap berdikari lebih kurang 80 peratus, dan tahap pergantungan mereka kepada pensyarah atau guru dan orang lain adalah lebih kurang 20 peratus. Kedua-dua perkara ini akan berbeza dan berubah mengikut umur pelajar. Pelajar yang berumur lebih kurang 12 tahun seharusnya mempunyai tahap daya usaha sendiri dan kebergantungan kepada orang lain sebanyak 50 peratus. Model ini dibina berdasarkan sifat manusia itu sendiri di mana seorang bayi yang baru lahir bergantung sepenuhnya kepada ibubapa, manakala seorang graduan yang baru tamat ijazah pertama pada usia 23 - 24 tahun sepatutnya mempunyai tahap berdikari hampir 100 peratus, dan pergantungan kepada orang lain seharusnya hampir sifar (kerana inilah sifat yang diperlukan majikan daripada staf baru mereka). Berdasarkan model ini, di manakah kedudukan pelajar-pelajar yang dididik pada hari ini? Saya memang amat yakin, sebahagian besarnya telah tersasar jauh sebab itu kualiti lulusan hari ini banyak dipersoalkan oleh pelbagai pihak terutamanya majikan dan pengurusan kanan korporat.

Di sini saya tidak bincangkan secara terperinci berkenaan pengkelasan taksonomi Bloom kerana ia lebih kepada kemahiran kognitif yang berkaitan juga dengan penguasaan kandungan dan proses mental. Kalau kemahiran proses asas pembelajaran seperti dibincangkan di atas tidak dikuasai, kemahiran kognitif tidak akan membawa makna yang besar kepada lulusan yang dihasilkan. Pelajar mungkin mendapat ijazah dengan purata nilai gred kumulatif (CGPA) 3.5, tetapi tidak mampu untuk membuat persediaan, menyediakan nota dan minit yang baik ketika bekerja kelak, kerana mungkin graduan itu lulus dengan baik kerana bantuan yang terlalu banyak daripada pensyarah atau sistem pendidikan itu sendiri.

Oleh kerana sifat itulah maka penekanan amalan 'How to fish' itu sangat perlu diutamakan untuk menjadikan pelajar itu mampu berdikari bersesuaian dengan peringkat umur dan keperluan hidup mereka.

Tuesday, 17 January 2017

Akad

assalamualaikum semua sahabat2,


Kuliah Ustaz Azhar Idrus
14/1/2017
Masjid Daerah Seberang Prai Tengah..

soalan :
apakah hukum main duit kut/kutu?

haram hukumnya sekiranya tidak menyatakan akad lafaz hutang kpd kawan2.....

💰💰sekiranya kita  penerima kut bulan itu, kita perlu katakan :

' saya berhutang kepada awak semua'

💰💰 sekiranya kita bayar bulan2 untuk kutu orang lain perlu katakan
'saya bayar hutang awak'

💰💰manakala orang terakhir yg dalam pusingan kutu/kut perlu berkata:

' saya terima hutang awak semua kpd saya'

sekiranya semua akad2 ini dilafazkan maka hukum bermain duit kutu/kut adalah HARUS,

*sekiranya tidak dilafazkan akad hukumnya adalah HARAM*

🤔 bagaimana hukum kpda main kutu/kut yang dah berlalu...

😇 mari beristiqfar kepada Allah semoga Allah ampunkan dosa2 kita yg lalu kerana jahil tidak tahu hukum tersebu....

Wallahua'lam...

Friday, 13 January 2017

EO

Salam semua
sudah lama aku tidak berkongsi tentang penjagaan motor.
kali ni nak bercakap sikit tentang minyak hitamlah.
banyak yang bercerita tentang minyak itam sejak dua menjak
banyak kes valve patah dan piston bocor.
ramai yang tiba tiba menjadi enginer dan pomen tersohor memberi komen.
ada yang suruh letak 2.4 liter,ada yang cakap pakai 3 liter pon ada.
tuang bagi penuh cermin tepi...takut enjin panas.
walhal enjin versys dan er6 cuma menggunakan 1.9l ja.
ada jugak yang bagi tau pomen suruh letak 1.8l...
bagi kurang sikit..
takut enjin berat...

apa yang aku nak kongsi disini adalah...
kita tau tak qualiti minyak yang kita beli dan pakai selama ni?
pomen atau bengkel akan suggest brand tertentu.
dia kata brand ni bagus sebab mahal,import,racer gp pon pakai.
sebab orang putih punya lah.
ada yang beli sebab ikut kawan kawan,nengok iklan.
walhal kawan kawan pon sama jugak tak tahu amenda.

sedikit makluman bahasa mudah paham

API=American Petroleum Institute
JASO=Japanese Engine Oil Standards Implementation Panel
SAE=Society of Automotive Engineers

S=minyak untuk enjin petrol
C=minyak untuk enjin disel

Gred minyak untuk enjin petrol dan motorsikal menggunakan pangkal huruf "S"
contohnya yang dijual dipasaran.

SM=untuk enjin tahun 2010 dan sebelomnya
SL=untuk enjin tahun 2004 dan sebelomnya
SJ=untuk enjin tahun 2001 dan sebelomnya
SH=sudah tidak boleh digunapakai -obselete
SG=sudah tidak boleh digunapakai -obselete
SF=sudah tidak boleh digunapakai -obselete

Gred Minyak untuk enjin disel pangkal hurufnya adalah "C"
bermaksud commercial.
kalau motor korang tu kenderaan commersial macam bas skolah,
bas ekspress,lori kontena,teksi.maka digalakkan lah pakai.

CI4-diperkenalkan tahun 2002
CH4-diperkenalkan tahun 1998

Pengeluar motorsikal jepun atau motor yang pakai enjin jepun,adalah di
galakkan menggunakan minyak hitam yang menepati piawaian/standard JASO.

Piawaian JASO yang common dan terkini adalah JASO MA ,JASO MB.
Ujian makmal/lab test untuk DFI,SFI,STI mestilah menepati JASO T 904-2006.

Jadi...
lepas ni kalau korang nak tukar minyak itam...
belek lah dulu botol tu sebelom tuang dalam enjin

paling koman.. mesti ada API SM JASO MA
bawah dari tu mmg minyak enjin tu untuk motor yang sangat tua
dan teknologi lama
korang pakai minyak zaman dulu lah untuk enjin korang
melainkan motor korang dah berusialah...

walaupon minyak tu di import...
walau pon minyak tu brand baik....
walaupon minyak tu jual sangat mahal...

minyak tu untuk enjin lama.

luangkan sedikit masa membaca label pada botol minyak.
jangan sampai tertipu oleh penjual.
yang jahanam nanti motor korang...
kedai dah kenyang makan duit korang dah..
enjin barai lagi..
lagi diorang happy..dapat makan lagi duit korang..
akhir kata...
duit gaji korang,motor korang,sukahati koranglah..
aku cuma share aja..
nak baca dan share boleh..
nak baca aja pon boleh.

owh..dan juga ...
berhati hatilah..
sekarang ni banyak sangat minyak enjin recycle...
nengok nengok lah time pomen tu tukar minyak itam..
ramai dah terkena

sekian copy dari group sebelah..😜

Thursday, 12 January 2017

Cry

Che'gu HbJ:
Psikologi & Motivasi:
BIARKAN ANAK MENANGIS

Anak-anak mula belajar untuk mencapai keseimbangan emosi seawal 5 tahun.

Diusia ini, anak mula belajar mengawal emosi . Dia cuba untuk mengawal emosi negatif seperti takut dan sedih.

Pernah tak anda buat?

Ketika memarahkan anak dengan tegas, akan berkata:

+ “Berhenti menangis!”
+ “Dah jangan menangis!”
+ “Berhenti, rotan nak?”

Jika ada, maka anda perlu sedar.

+ Anda sedang menyekat “gunung berapi yang sedang meletus”

+ Gunung berapi yang sedang meletus jika disumbat dengan batu yang amat besar, lama kelamaan akan meletus juga.

Ketika dimarahi, anak-anak seusia ini sedaya upaya menangis semahu-mahunya, sekuat-kuatnya dan sepuas hatinya.

+ Ini adalah cara mereka melepaskan perasaan mereka
+ Ini adalah cara mereka melepaskan kesedihan mereka

Tetapi setiap kali mereka menangis

+ Anda paksa berhenti

+ Anda desak supaya jangan menangis

+ Anda ugut dengan hukuman

+ Anda telah MENYEKAT mereka daripada berasa lega!

Jika dibuat selalu begini

Maka akan wujudlah situasi dimana anak-anak seusia ini tidak menangis lagi jika dimarah dengan tegas kelak. Sebaliknya akan berdiam diri dan bersendiri

+ Jika anak anda tidak menangis bila dimarah dengan tegas oleh ibu atau ayahnya, anda tidak seharusnya berasa gembira, malah anda perlu  berjaga-jaga dan mula berasa risau.

+ Itu bukan petanda anak anda sudah tidak manja atau sudah matang

+ Kerana hakikatnya anak-anak diusia ini perlu menangis

+ Jika dia mendiamkan diri tanpa menangis, bermakna dia sedang cuba menahan emosi sedihnya

+ Perasaan sedih meluap-luap yang terhalang akan terbuku didalam hati dan jika tak diluahkan apa terjadi?

Jika dibiarkan berulang, dikhuatiri satu hari nanti dia akan jadi seorang yang pasif, pendiam, dan mungkin paling teruk akan jadi panas baran dan mudah marah.

Kita yang dewasa pun jika memendam perasaan sedih apa yang terjadi?

+ Orang dewasa juga perlu menangis

+ Apatah lagi anak-anak seusia 5 tahun?

Menangis adalah cara dia meluahkan perasaan

+ Dengan menangis mereka akan berasa lega

+ Dengan menangis mereka seolah-olah telah melepaskan satu beban dalam diri mereka

Jika dimarahi dan anak-anak menangis, biarkan dia menangis dan dalam masa sama, bersama-sama ada dengan dia, pujuk dia agar dia berhenti menangis dalam keadaan yang sudah lega

Jika mereka dimarahi ayah dengan teruk dan tidak menangis, sebaliknya dia berlalu pergi sahaja. Anda sebagai ibu cepat-cepat cari mereka.

Begitu juga sebaliknya jika ibu yang memarahi anak, si ayah cepat-cepat cari anak

+ Peluk mereka, Tanya dengan kasih sayang dan buatkan dia menangis.

+ Peluk mereka sekuat hati, tunjukkan bahawa dia selamat bersama anda

+ Biarkan dia melepaskan kesedihan dan tangisan

Percayalah, selepas itu lihat wajahnya akan ceria dan tersenyum kelegaan.

Ingat. Nabi kita mendidik anaknya dengan tegas ketika anaknya mencapai umur 7 tahun.

Info: Ibu Bapa Prihatin
@psychology_motivational🌸

Wednesday, 11 January 2017

صدقه

Peristiwa pertama, saya seorang bekas murid sebuah sekolah menengah berasrama di Pahang. Masa zaman saya bersekolah (14 tahun lepas) , duit syiling sangat penting macam nyawa lah. Gigih belanja 20sen kat koperasi semata-mata nak dapatkan syiling 80sen. Nak buat apa? Nak telefon mak ayah tanya bila nak datang, tolong bawak itu ini dan sebagainya. Ada satu hari saya ke klinik sebab demam. Semasa menunggu van sekolah ambil saya selepas menerima rawatan, ada seorang makcik datang kepada saya. “Nak, tolong telefon anak makcik nak. Bagitau makcik dah siap. Boleh ambil dah. Makcik cari syiling tak jumpa”. Masa tu syiling saya sangat kritikal. Sangat sangat. Ada tak sampai seringgit. Nak call mak ayah lagi. Tapi saya pergi kat telefon awam, call no anak makcik tu. Bagitau dah siap semua. Makcik tu tunggu agak jauh dari saya. Tiba-tiba makcik tu datang. “Nah ambil semua duit ni. Tadi guna duit anak kan? Anak makcik dah datang. Terima kasih ye”. Allah. Allah. Allah. Dapat lah dua genggam syiling masa tu. Subhanallah. Terkedu kat situ jugak.

Peristiwa kedua, ketika saya sudah bekerja. Saya bekerja sebagai guru. Ada satu hari saya tengok anak murid saya macam selekeh sangat. Tak makan, tak terurus. Saya panggil beliau dan bertanya “tak rehat ke?”. Jawab beliau “tak cikgu, ayah saya tak kerja” simple. Saya tahu kesusahan beliau tapi tak terfikirlah sampai sedaif itu. Saya hulur RM10. Saya cakap “ambil duit ni buat belanja sampai esok. Jangan tak datang pulak”. Lepas ucap terima kasih terus beliau pergi rehat. Saya pun naik bilik guru. Tiba-tiba ada seorang cikgu jumpa saya “ni RM100 duit dari PIBG penghargaan sebab buat kelas sepanjang tahun lepas”. Dalam masa 10 minit, RM10 saya dah digantikan dengan RM100. Allah Maha Kaya.

Peristiwa ketiga, saya seorang yang ingin punya anak awal. Rezeki saya mengandungkan anak pertama kira-kira lima bulan selepas berkahwin. Sebenarnya tidak terlalu awal bagi sesetengah orang. Sebelum saya tahu saya mengandung, saya pergi ke sebuah rumah anak yatim yang betul-betul dhaif. Masa tu tiada orang sebab semua orang pergi solat jumaat. Saya tinggalkan beberapa beg beras dan saya masukkan sedekah saya di dalam tabung di luar pejabat rumah anak yatim tersebut. Saya tinggalkan nota berbunyi “Sedekah untuk anak-anak. Doakan saya juga dapat rezeki anak.” Beberapa hari kemudian saya dapat tahu saya pregnant. Syukurnya Ya Allah. Saya harap nota tu tak terbang di bawa angin.

Saya rasa cukuplah tiga peristiwa ini sebagai pendorong anda untuk bersedekah. Di sini saya ingin kongsikan sedikit tips : –

1. Jangan tunggu bila ada duit baru nak sedekah. Bila dah sihat baru sedekah. Sebab potensi untuk anda lupa tu sangat tinggi. Sedekahlah supaya anda ada duit. Sedekahlah agar anda sihat.

2. Niat semasa sedekah. “Ya Allah, aku sedekah ni bagi pihak aku dan keluargaku. Berikanlah aku sekian sekian sekian.” Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

3. Seeloknya sedekahkan makanan. Biar terus menjadi darah daging dan beranak pinak dengan darah daging hasil derma anda.

4. Kalau nak sedekahkan kepada anak yatim, cari yang betul-betul memerlukan. Biar mereka merasa sama apa yang anda dan anak-anak anda rasa.

5. Nak mengandung? Nak rezeki datang? Sedekahlah. Kadang-kadang kita terlupa bahawa Yang Memberi Rezeki ialah Allah swt.

6. Kalau nak orang doakan, sila nyatakan dengan jelas apa yang anda nak. “Doakan saya dapat baby” “Doakan saya dapat 10A+”

7. Jangan rasa jemu bersedekah. Minggu lepas anda sedekah tak dapat apa-apa yang luar biasa? Ketahuilah anda bahawa mungkin sebenarnya ketika anda pulang dari kerja minggu lepas sebenarnya tayar anda akan pancit. Tapi kerana sedekah anda, rezeki anda untuk berjimat sebanyak RM100. Kita tak tahu. Allah Maha Mengetahui.

8. Sedekahlah pada hari Jumaat untuk dapatkan pahala berganda.

9. Doa juga sedekah. Alfatihah juga sedekah.

10. Kongsikan entry ini juga sedekah. Tolong saya. Saya nak dapat pahala. Orang lain baca dan bersedekah, anda juga dapat pahala.

Semoga kita semua diberi kesempatan untuk bersedekah sebanyak mungkin dan sedekah kita bermanfaat sebelum kita menghadap pencipta. Saya doakan yang terbaik buat kalian, doakan juga yang terbaik untuk saya dan keluarga.

Ingatlah, rezeki yang berkat itu ada tiga : makanan yang dihabiskan, pakaian/barangan yang digunakan hingga lusuh dan rezeki yang disedekahkan.

Hamba Allah yang mengharapkan pahala tidak putus.

Stroke

STROKE

Jika ada di antara keluarga kita yang terkena stroke, jangan panik. Itu kuncinya. Sebab, jika anda panik, justru akan memburukkan lagi stroke yang dialaminya.

Ada 1st aid (langkah pertama) dijamin sangat berkesan. Cara ini sudah diperkenalkan secara meluas, agar menjadi pertimbangan masyarakat sebagai alternatif pertolongan pertama bagi orang yang terkena stroke.

Cara ini merupakan kaedah penyembuhan melalui "Pelepasan Darah". Tujuannya untuk menolong si pesakit agar stroke itu tidak 'fatal'. Bahkan dipastikan hampir tidak ada kesan sampingan.

Perlu diketahui, orang yang terkena stroke, pembuluh darah di bahagian otak lambat laun akan menuju ke proses perpecahan. Bila menghadapi keadaan demikian, jangan panik ... jangan sekali panik.

Dimana pun pesakit berada (bilik mandi, bilik tidur, atau ruang tamu), jangan dipindahkan terburu-buru. Kerana bila dipindahkan, akan mempercepatkan proses pecahnya pembuluh darah itu.

Di tempat kejadian itu, alihkan si pesakit supaya dalam posisi duduk, agar dia tidak terjatuh lagi.

Setelah berada dalam posisi duduk, kini tiba masanya untuk melepaskan darah.

Jika di rumah ada jarum suntik, itu lah paling baik. Kalau tidak ada, pakailah jarum jahit atau jarum pentol. Sebelum itu, jarum sepatutnya disterilkan dengan dibakar api sejenak.

Kemudian tusuklah kesepuluh hujung jari kedua tangan agar berdarah. Bila darah tidak keluar, boleh dipicit atau diurut, hingga kesepuluh jari itu menitiskan darah (setiap jari setitis).

Beberapa minit kemudian, si pesakit dengan sendirinya akan sedar kembali.

Bila mulutnya sumbing atau condong, tariklah telinganya sampai merah. Di bahagian daun telinganya juga harus ditikam dua tusukan jarum, sehingga masing-masing telinga menitis dua titisan darah.

Beberapa minit kemudian mulutnya akan kembali normal.

Setelah semuanya dirasakan normal, tanpa gejala lain, barulah si pesakit dihantar ke tempat rawatan. Insya Allah masa krisis sudah boleh ditangani.

Jika anda terburu-buru mengangkut mangsa dengan ambulans, maka sepanjang jalan akan terjadi goncangan/gegaran. Sesampainya ke rumah sakit, hampir semua saluran darahnya akan pecah, dan akan berlaku pendarahan yang teruk di dalam otaknya.

Jika itu berlaku, mangsa sukar untuk diselamatkan oleh rawatan perubatan, ada mujizat pun sukar untuk mempertahankan nyawanya.

Umumnya, reaksi daripada ahli keluarga atau masyarakat ialah akan terburu-buru membawa pesakit stroke ke rumah sakit untuk rawatan. Padahal, kejutan sepanjang jalan akan mempercepatkan pecahnya pembuluh darah. Banyak pesakit yang mengalami kerosakan fatal di bahagian pembuluh darahnya.

Maka, pendarahan otak menduduki tempat kedua dalam ranking punca kematian. Mungkin ada yang bernasib baik kerana tidak fatal. Tetapi yang lumpuh seumur hidup merupakan suatu kerugian besar bagi si mangsa, keluarga, dan masyarakat.

Sememangnya pendarahan otak sungguh mengerikan.

Andai kita dapat mengingati cara pelepasan darah ini, maka itu dapat memberi pertolongan pertama. Oleh itu, dengan pantas dapat menolong si pesakit, supaya tidak berlaku kematian.
*Saiful*
*MEDIC JPAM*

Sharing is caring...
Untuk perkongsian bersama.

Autoshow

Anda ingin menang?



Seperti yang diketahui, acara seperti auto show/auto salon sememangnya banyak dianjurkan oleh pelbagai pihak. Mengikut pengalaman KERETA sendiri, masih ramai peserta yang masih keliru tentang corak pengadilan acara-acara seperti ini. Adakah dengan membawa masuk supercar seperti Ferrari akan menjamin kemenangan? Ataupun enjin Evo III yang menghasilkan 500hp akan menjaminkan kemenangan? Jawapannya tidak sama sekali!
                Nasihat pertama KERETA kepada peserta ialah supaya memahami terdahulu corak pertandingan tersebut. Sebagai contoh, perkataan Auto Show bermaksud "Peragaan Kereta" dan perkataan "Salon" yang ser­ing disalah eja sebagai Saloon diambil daripada bahasa Perancis yang bermaksud kedai kecantikan(beauty salon).


Jadi dari perkataan tersebut, kita boleh menganggapkan bahawa pertandingan ini mementingkan kecantikan lebih daripada yang lain, dan apabila dikaitkan dengan kereta ubahsuai, sudah tentulah pengadil mahu lihat sebuah kereta ubahsuai yang CANTIK, KEMAS dan BERSIH (Sangat penting!)            Sebagai langkah permulaan, selalunya pertandingan seumpama ini mempunyai 5 orang pengadil. Jumlah markah keseluruhan akan dikira mengikut purata daripada 5 orang pengadil tersebut. Oleh itu, tidak timbul masalah ketidakadilan ketika proses pemberian markah dijalankan kerana terdapat 5 kertas pengadilan yang berbeza. Sepanjang perjalanan pertandingan, KERETA belum lagi berjumpa dengan situasi di mana kelima-lima pengadil tersebut mengenali secara peribadi dengan pemilik kereta yang bertanding. Setakat ini, sistem 5 pengadil ini masih relevan dan dianggap yang paling sesuai.
                   Sebagai pengadil, beliau akan melihat beberapa aspek kereta bagi menentukan markah yang patut diberikan. Pertama, beliau akan melihat bahagian dalaman enjin. Bila kita bicrakan tentang "enjin", pasti ramai yang berpendapat enjin tersebut mestilah “power" dan telah diubahsuai sepenuhnya dari segi mendapatkan kuasa kuda mutlak. Pendapat itu salah. Segala ubahsuai tambahan seperti menukar enjin hanya dianggap bonus kepada kereta tersebut. Yang penting enjin kereta tersebut BERSIH, KEMAS dan kalau boleh dihias dengan cantik seperti rocker cover dicat semula/krom, kabel plug berwarna, hos-hos silikon / braided. Benda-benda tu semua akan menarik perhatian pengadil untuk memberi markah yang lebih. Ingat, ruang enjin yang kotor dan selekeh adalah faktor utama yang menyumbangkan markah sedikit di bahagian enjin! Jadi, ambillah usaha membersihkannya sebelum pertandingan.
                   
                 Dari segi keselamatan pun diambil kira jugak sebab kereta-kereta yang memasuki pertandingan ini semuanya kereta-kereta kegunaan jalan raya (road use). Secara jujur pengadil tidak berupaya untuk mengadili aspek ini dengan ketepatan 100% sebab aspek ini sebenarnya hanya PUSPAKOM sahaja yang boleh memeriksa dengan ketepatan 100%. Oleh tu, pangadil akan melihat ubahsuai-ubahsuai yang boleh dilihat secara fizikal kesemua aspek yang boleh melibatkan keselamatan keseluruhan kenderaan. Sebagai contoh, jika kereta tersebut menggunakan enjin turbo, sudah tentulah sistem breknya terpaksa dipertingkatkan, sekurang-kurangnya ia mestilah menggunakan brek cakera keseluruhannya (kecuali Kancil dgn enjin L200 yang hanya perlu menukar brek cakera hadapannya). Aspek seperti tayar akan dilihat dari segi bunga tayarnya sudah haus ataupun tidak, kalau direndahkan, pengadil akan tengok pada kesan menyagat dan kalau yang terlebih perihatin, cukai jalan pun akan diperiksa untuk sama ada enjin sudah didaftarkan atau tidak.

Monday, 9 January 2017

Rokok

Anak 1 Tahun Meninggal Dunia Kerana Asap Rokok, Ingat Jangan Cium Dan Peluk Anak Selepas Merokok!!


 Anda bila lagi nak berhenti,jangan sampai macam saya,menyesal nanti”pesan lelaki yang kini berusia 35 tahun kepada orang ramai setelah anaknya yang berusia 1 tahun 10 hari meninggal dunia akibat terlalu terdedah kepada asap rokok.



Katanya anaknya itu meninggal akibat pneumonia atau radang paru-paru,di usia yang sangat muda tentulah sangat tipis untuk menyelamtkannya.
Kesal berbalut rindu lelaki ini mengisahkan ceritanya tentu untuk mengingatkan kepada orang lain.
Saya adalah bekas perokok tegar selama 18 tahun,anak saya pompuan sangat comel,genap usianya 1 tahun 10 hari dia wafat akibat di jangkiti radang paru paru yang berpunca dari asap rokok yang saya hisap setiap hari.

Saya tidak merokok di sebalahnya,saya merokok jauh dari anak saya meskipun masih duduk di ruangan yang sama.
Lalau bagaimana boleh membahayakan anak?Anak saya terkena racun rokok yang melekat pada baju ketika saya mendukung dan bermain dengannya selepas merokok.
Pengakuan lelaki ini turut mendapat perhatian dari doktor pakar sama ada bau racun rokok yang melekat pada baju berbahaya.
Menurut Dr. Arif orang tua yang merokok di manapun baik dekat atau jauh ia akan tetap berbahaya,terutamanya bagi kanak kanak.

Asap rokok masih berbahaya dalam jarak 10 meter jadi walaupun merokok di luar rumah masih besar kemungkinan asap rokok masuk kedalam rumah.
Racun yang melekat pada baju disebut third hand smoker ,residu racun rokok bahanya sama seperti second hand smoker yang di sebut perokok pasif.
Tentu sangat berbahaya selepas habis merokok kita mendukung anak kita terutama bayi,kalau masuk rumah selepas merokok pastikan anda mandi terlebih dahulu dan menukar baju sebelum bermanja dengan anak.tegasnya.

Sunday, 8 January 2017

Guruku

Teruja bila melayan kisah 'aura' seorang cikgu.

Bagi para pendidik, mereka selalu tertanya-tanya : "Bagaimana mereka mengenaliku sebagai seorang cikgu, sedangkan kami tidak saling mengenali dan tidak pula pernah memberitahu mereka bahawa saya ini cikgu?"

Kata pelayan restoran : "Boleh tahu dari cara bercakap, berpakaian dan cara meminta anak supaya diam."

Kata pegawai bank : "Hanya cikgu yang teliti ketika mengisi borang."

Kata peniaga : "Biasanya cikgu yang selalu berterima kasih."

Kata jurujual : "Cikgu ini kebanyakan teliti dan mendengar."

Pada diri seseorang guru, pada dahinya ada cop 'CIKGU'. Bagi para guru, mungkin mereka sendiri tidak menyedari akan hal itu. Tapi bagi orang kebanyakan, mereka mengenalinya.

Seorang cikgu yang orang lain betul tekaannya bahawa ia seorang cikgu, maka berbahagialah.

Seorang bukan cikgu tapi disangka sebagai seorang cikgu, maka bertuahlah.

Seorang cikgu tapi tak dikenali pun sebagai seorang cikgu, maka kasihanlah.

Selamat kembali mengajar cikgu-cikgu!

Luahan

HASIL BANGANG DARI DASAR YANG BANGANG. SIAPA YANG BANGANG KALAU BUKAN KITA YANG MEMILIH MEREKA PEMBUAT DASAR BANGANG?
COPY PASTE TULISAN RAKAN DI SEBUAH IPT DI WASSAP. SILA BACA SAMA ADA ANDA SUKA ATAU TIDAK SUKA.
Generasi Miskin dan Baghal
Makcik Kiah masa kecil2 tahun 60an dulu seorang pelajar yang pintar. tetapi kerana kemiskinan, kerana dia anak sulung ditambah dengan adik2 yang ramai terpaksa mengorbankan pelajarannya, terpaksa membantu keluarga agar adik2 yang lain dapat teruskan pelajaran.
Tak pernah kita terfikir yang senario ini akan berulang kembali pada tahun 2017…60 tahun selepas merdeka dan berbaki tiga tahun sebelum kita melangkah menuju negara maju. Pada hari ini berapa ramai anak2 melayu khususnya yang terkandas bukan kerana tidak pandai tetapi tidak mampu untuk meneruskan pelajaran.
9A dalam SPM tidak membawa apa2 makna lagi kerana biasiswa sudah hampir pupus. Tempat untuk ke universiti awam sangat terhad, swasta mencecah 50-60 ribu setahun dan PTPTN kita tahu lebih memudaratkan daripada membantu.
Jurusan yang diminati tidak disokong, maka akhirnya anak2 terpaksa berpuashati dengan bidang yang langsung tidak diminati. Kos sara hidup yang tinggi menyebabkan ibubapa tenggelam punca menabung duit sen-sen demi menyambung pendidikan anak2. Kalau iman sudah menipis, dia pasti sanggup mencuri bahkan membunuh demi anak2.
Seorang rakan bercerita bagaimana dia cuba memujuk anaknya untuk menukar bidang daripada perubatan kepada kejuruteraan kerana perubatan tidak lagi mendapat tempat dinegara ini dan kosnya mencecah jutaan ringgit. Si anak tidak membantah cuma berkata…”kita suka menjadi doktor bukan kerana nak jadi kaya, tetapi nak membantu memberi rawatan kepada orang miskin dan menyelamatkan sebanyak mungkin nyawa. setidaknya itu jihad kita untuk membalas jasa mak dan abah, juga jihad untuk agama, bangsa dan negara.” Si ayah tidak terkata apa2. Hari ini si anak sudah 4 tahun mengaji untuk jadi doktor dengan keputusan cemerlang, tetapi tiada sesiapa pun yang tampil membantu.
Kerajaan kemudian menukar PMR kepada PT3. Anak jiran yang seorang lagi mendapat keputusan cemerlang. Memang boleh sahaja diserap ke sekolah berasrama penuh, tetapi kerana menyahut seruan kerajaan melahirkan insan berkemahiran, kebetulan si anak memang ada sedikit bakat maka dihantar ke kolej vokasional. Tup-tup hari ini keluar berita lulusan diploma KV tidak diiktiraf dan tidak boleh menyambung ke university jika tiada sijil SPM. Apa ke jadahnya mahu SPM lagi kalau sudah 4 tahun berhempas pulas mendapatkan diploma?
Tahun lepas setengah juta pelajar menduduki peperiksaan UPSR dengan format baru yang susahnya macam SPM. Keputusan jatuh mendadak apabila hanya 4000 sahaja mendapat semua A berbanding lebih 40 ribu pada tahun tahun sebelumnya. Jika kualiti yang dicari…nah sudah tersedia didepan mata, namun tanpa modal yang mencukupi apa peluang anak2 ini untuk ke peringkat yang seterusnya? jika yang 4000 sudah tercekik, yang lagi 496000 bagaimana pula?
Hari ini semua mesti bayar sendiri. Ramai ibubapa yang kecewa. Yang ada tiga anak sudah azab, yang ada 5, 7, 10 anak bagaimana? Mereka yang sudah “give-up” akan berkata “buat apa suruh anak belajar tinggi-tinggi? Last-last berhutang juga, baik terus kerja, baik kahwin dengan menteri, baik jadi orang biasa-biasa jual goreng pisang.”
Apa jawapan kita kepada soalan-soalan kecewa seperti diatas? Adakah menteri bertugas masih boleh mendabik dada konon dasar-dasar yang direkanya berjaya? Apakah dana2 yang dikata sudah sedikit itu mengalir ke tempat yang sepatutnya atau sudah masuk ke kocek sendiri menjadi jam-jam tangan mewah, menjadi ‘mansion’, kereta sport dan jongkong-jongkong emas? Atau ditabur kepada manusia paling tak berguna, pakai baju merah bikin kecoh demi mengekalkan kuasa?
Nation building bermula dengan pendidikan berkualiti dan mampu buat semua rakyat Malaysia. Berkualiti dan murah apabila kerajaan menyediakan perbagai inisiatif membantu mereka yang ada usaha, ada sedikit kepandaian dan kemahiran.
“spare no expense” pada tempat yang betul, janganlah terlalu berkira untuk mewariskan negara ini kepada anak2 yang bakal mewarisi.
Peliknya apabila pasukan bolasepak negeri tiada penaja, maka gegak gempitalah menteri-menteri, kerabat dan tokoh politik mengherdik syarikat korporat, agensi kerajaan pusat dan negeri kerana tidak turun membantu. Tidak sampai 2 minggu beritanya menghuni muka hadapan (bukan muka sport di belakang lagi), selesailah segala isu…semua happy dan business is back as usual.
Kita marah menteri bodoh dan bangang. Kita pun sama bangang juga.
Semoga Allah selamatkan negara ini dan gantikan pemimpin celaka kepada pemimpin yang berjiwa beragama.

Saturday, 7 January 2017

Bom lidah

BOM LIDAH

Kisah Pertama :
Seorang kakak bertanya kepada adik perempuannya ketika bertandang ke rumah seminggu setelah adiknya itu melahirkan seorang bayi yang comel...
"Hadiah apa yang diberikan oleh suamimu setelah engkau melahirkan bayi untuknya?"...
"Tidak ada." Jawabnya ringkas...
Kata kakaknya lagi.."Uish!! Takkan camtu?.. Adakah engkau tidak berharga di sisinya? Aku sendiri kerap dapat hadiah dari suamiku walaupun tanpa alasan yang istimewa."..
Petang itu ketika suaminya penat pulang dari bekerja..
Dilihat isterinya sedang merajuk sedih  di rumah...
Mereka berdua sering bergaduh sejak itu...
Tak lama kemudian.. suami dan isteri ini bercerai...
Dari mana punca masalah rumahtangga mereka?
Hanya dari pertanyaan  yang diucapkan oleh kakak kepada isterinya...

Kisah Kedua :
Seorang ibu mertua bertanyakan soalan tentang keselesaan rumah anak menantunya... "Kamu tak rasakah rumah kamu ini terlalu sempit? Bukankah anak2 kamu sudah ramai?”...
Rumah yang tadinya terasa lapang..ketika itu mula dirasa sempit oleh penghuninya...
Ketenangan yang dulu membajai rasa kasih di dalam keluarga juga turut hilang ketika keluarga ini mula tersepit dengan hutang kerana cuba membeli rumah yang lebih besar dengan berhutang diluar kemampuan kewangan keluarganya...

Kisah Ketiga :
Seorang kawan bertanya kepada sahabatnya..
''Berapa gaji ko sebulan?"
Kawannya menjawab.." Adala 2 ribu ringgit"...
" 2 ribu ringgit je? Sikitnya!!!..majikan ko x reti menghargai kerja ko.Mana cukup nak memenuhi keperluan hidup nko? "

Sejak itu dia membenci pekerjaannya...
Dia meminta kenaikan gaji pada majikannya... Sayangnya majikan tidak mampu serta menolak dan terpaksa menamatkan perkhidmatannya...
Kini dirinya tidak berkerja dan mengganggur...

Kisah Keempat :
Seseorang bertanya kepada makcik tua...
"Berapa kali anak2 makcik datang melawat makcik dalam sebulan? "...
Makcik itu menjawab.. "Sebulan hanya sekali."..
Si penanya menempelak...
"Uish!! melampau sekali anak2 makcik ni.Di usia makcik sebegini, sepatutnya mereka mengunjungi makcik dengan lebih kerap lagi."..
Hati si makcik tadi menjadi sedih...
Sedangkan sebelum ini dirinya terlalu rela dan memahami kesibukan anak2nya...
Makcik tadi mula menangis dan bersedih...
Ini memburukkan kesihatan tubuhnya sehingga dia jatuh sakit...

Apakah sebenarnya keuntungan dan manfaat yang kita perolehi ketika bertanya seperti pertanyaan2 di atas?

Jagalah lidah kita dari mencampuri kehidupan orang lain...
Tidak perlu cemburu dgn kebahagiaan yg diperolehi org lain..
Setiap manusia ada kelebihan dan kekurangannya..
Andai dia berbahagia,lihatla corak dan gaya kehidupannya..
Bukan menghukum dgn membawa cerita..

Mengecilkan dunia mereka itu hanya akan menanamkan rasa tidak redha pada apa yang mereka miliki...

Jika terus berperangai seperti itu..
Kita juga akan menjadi agen kerosakan di muka bumi ini...
Perosak kebahagiaan orang lain...

Andai ada 'bom' yang meletup...
Cubalah periksa diri...
Adakah kita yang menyalakan sumbunya?

Na'uzubillahi minn zaalik..

~selalu kann..kita tanya soalan2 cmtu..isk8

Khutbah polis

HEBAT BILA *POLIS* , NAIK MIMBAR😍

Seorang polis trafik telah bersara dan menjadi imam.
Dalam khutbahnya yg pertama, beliau naik ke mimbar dan berkata :

“Wahai sidang Jumaat yg dimuliakan!!
Perbaharuilah lesen taubat.
Pakailah tali pinggang taqwa.
Perlahankanlah kelajuan maksiat.
Pastikanlah kawasan liputan niat.
Bersihkanlah jentera dalaman
Patuhilah isyarat-isyarat al-Quran.
Memandulah di atas jalan Allah.
Sesungguhnya di hadapan kalian roadblock (pemeriksaan).
Hindarkanlah daripada mendapat saman yg senilai neraka!!!.

* Kata2 yg sangat tepat hasil daripada pengalamannya..
Tahniah anggota polis...

Friday, 6 January 2017

Debit

KAD DEBIT -
Nilaikan sendiri

Baru semalam aku baca.. sharing sorang owner farmasi yang citer kisah ada mak ayah tu duk swipe debit card banyak kali tapi decline. .. kali ke 3, dah unsucces sebab apa? sebab duit dalam bank dah licin. sebab apa? sebab yg decline 3-4 kali tadi tu.. sebenarnya succes.. duit tolak... tp... xtau kenapa decline tu.

Jadinya. Nak jadi cerita. Harini turn aku pulak. Lepas register Inas taska, mau melayang cash semua.. licin wallet...tinggal asap. So.. mmg broke sangat dah masatu. Cikgu pulak bagi listed apa nak kena ada.. esok dah masuk sekolah nii...harini maknya br terkial2 nak register & membeli.

Pergi la shoppingmall paling dekat, Aku pun start la.. grab itu, grab ini... biasa la. sindrom mak-mak over anak nak masuk sekolah.

Dah siap. Kumpul dekat cashier. Total RM149.40
Kali pertama swipe debit - DECLINE
Kali kedua swipe - DECLINE
KALI KE TIGA - DECLINE

Aku nampak la.. asyik decline jadi aku tanya. ada option selain ni x? akak x ada cash ni...

cashier jawab. ada-- pergi bank lah. tak pn sy cuba kali last kak....sekarang kad baru semua sy cuba. semua decline kak. Harini saja dekat 6 kasteme decline.

aku angguk. nampak la.. dia ambil pemadam gosok2 dekat cip KAD MAYBANK BARU AKU TU.

Kali ke empat. DECLINE.
Aku tanya... duit x tolak dik ekk.. Decline tu..sambil sengih2... dia kata.. x lah kak.. resit x kua pun.

Ok xpe. akak pi bank jap ambil cash.Pergi semula. Bayar. Masuk kereta && entah mcm mana. macam nak buka apps Maybank2u untuk tengok history.

&&&& Yessssss. Keempat-empat transaksi berjaya. RM149.40 X 4kali.

&& total tu semua dia dah deducted dari akaun aku.

Aku ni... spechless. Aiii baserrr betul Maybank ni.. MUJUR LA AKU CHECK.Terus la call Maybank..

Dapat cakap dengan Operator.  Dia pun  check sistem dia dan sahkan mmg ada transaksi dan semua berjaya.

Aku tanya. tp kenapa dekat sana semua transaksi DECLINE?

Dia jawab. Succes tapi FLOATING. Dalam account tolak... tapi tak masuk pun account mana2 pihak. Sebab tu asyik decline jeee..

Aku mls nak tanya banyak. Just get thru guana nak dpt balik duit tu.

Dia jawab isi form dalam website Maybank & email pada diorang && akan dapat balik dalam masa 30 hari. Sebulan...bodo kan?! Bapak lama... Mujur aku ada duit lagi! Kalau tu je duit aku ada..

Ok..abis citer. Pasni mmg x mau la gamble je swipe debit. Pakai cash lagi senang.

Pandai2 la korang nilai semula penggunaan KAD DEBIT BARU NI..BILA MINTA TUKAR, berdegor2 citer.. nak upgrde la apa la..kad dulu x ada gini punn... korang pn. ada cash. byr cash.. biarlah old fashion pun.. nak dpt balik.duit tu.. bukan senang.
$2-Syakilla Nordin
#komunitikuantan_info

Motivasi guru

Assalamu'alaikum wbt

TIGA BELAS MOTIVASI
untuk para Guru مربى

Jadikan Point-point ini sebagai Panduan & Muhasabah Diri sama ada dalam keadaan Gembira, Stress dan sebagainya.
__________________________
🔹MOTIVASI PERTAMA janganlah kamu mengambil cuti sakit sedangkan kamu tidak sakit. Kerana kamu telah menghimpun dua ma'siat, yaitu berbohong dan makan wang gaji yang haram. Demi Allah kamu bersusah berserta taqwa & takut kepada Allah SWT lebih baik untukmu.

🔹MOTIVASI KEDUA Terimalah  pelajar-pelajarmu dengan segala kekurangan yang ada pada mereka, kerana mereka bukanlah Malaikat atau Syaitan. Tidak ada jalan untuk kamu lari daripada memperbaiki apa-apa kekurangan atau kesalahan mereka, kerana kamu adalah pendidik dan HARAPAN mereka.

🔹MOTIVASI KETIGA  Tunjukkanlah penghargaanmu terhadap PELAJAR/MURID dan terangkan kelebihan mereka sebagai penuntut ilmu, agar kesan pengajaranmu lebih cepat sampai kelubuk hati mereka.

🔹MOTIVASI KEEMPAT Ingatlah sesungguhnya ramai orang-orang BESAR, disebabkan tunjuk ajarmu itu sebagai Guru, melonjakkan dan menyalakan lagi cita-cita mereka hingga sampai kepuncak. Maka jadilah kamu 'MASTER PLAN' orang-orang besar.

🔹MOTIVASI KELIMA  Baikkanlah layananmu terhadap pelajar-pelajar dan tinggalkanlah kesan yang baik kepada mereka. Berapa ramai daripada guru mendapat do'a kebaikan yang  berterusan, meskipun sudah berada didalam tanah.

🔹MOTIVASI KEENAM  Setiap mata pelajaran boleh dihubung kaitkan dengan pendidikan agama kita dengan mencari kaedah yang bersesuaian.

🔹MOTIVASI KETUJUH Setiap detik yang kamu TERLAMBAT atau kamu tinggalkan kelas sebelum selesai masa tugasmu, itu adalah hak pelajar yang akan dituntut pada hari hisab/akhirat kelak.

🔹MOTIVASI KELAPAN  Berapa ramai daripada guru kerana memberi tunjuk ajar yang baik kepada anak muda, lantas dengan sebab itu dia mendapat do'a yang ikhlas dan kebaikan yang berterusan.
"Ya Allah..!, tambahkan ilmu, rahmati dan berkatilah kepada guru-guru kami yang kuat cergas dan amanah".

🔹MOTIVASI KESEMBILAN Dihadapanmu ada generasi yang jiwa mereka berkobar dengan kesedaran, cintakan ilmu dan semangat yang tinggi. Semoga pengajaranmu menyalakan hati dan cita-cita mereka yang akan membawa KEBAIKAN kepada umat.

🔹MOTIVASI KESEPULUH
Ingatlah sesungguhnya kamu punya anak-anak yang mereka belajar dengan para guru seperti kamu mengajar anak orang lain. Maka ajarlah anak-anak muridmu dengan baik agar anak-anakmu diajar oleh para guru dengan baik pula.
Balasan untukmu sepadan dengan amal perbuatanmu.

🔹MOTIVASI KESEBELAS
Ikhlaskanlah kerjamu kerana Allah, kerana kamu sedang melaksanakan kerja para Nabi. Bila kamu mengharapkan upah daripada kerjamu, maka sesungguhnya semua kerja buatmu itu adalah memberatkan timbangan amal KEBAIKANMU diakhirat nanti.

🔹MOTIVASI KEDUA BELAS
Pesanan  ini  adalah merupakan hadiah BERHARGA kepada para guru agar dapat jadikan amalan untuk mendapatkan kebaikan yang banyak.

🔹MOTIVASI KETIGA BELAS
Sesungguhnya Allah perintahkan kamu untuk menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya. Dan sesiapa yang terpilih menjadi Guru adalah manusia yang beruntung kerana kerja seorang Guru adalah MULIA.
__________________________
* TERIMA KASIH kepada para Guru,  kerana respon baik yang diberikan.
*Tugas Guru bukan hanya Mengajar tetapi Mendidik.
*Kunci untuk berkhidmat adalah IKHLAS🔹SABAR🔹 ISTIQAMAH🔹
___________________________
ان الله يامركم ان تؤدوا الامانات الى اهلها..👍0

MP

Job Interview.

*OFFICER:- What is your name?*

*Manoj :-  M.P. sir*

*OFFICER:- In full please*

*Manoj :-  Manoj Pandey*

*OFFICER:- Your father's name?*

*Manoj:-  M.P. sir*

*OFFICER:- What does that mean?*

*Manoj:-  Madan Pandey*

*OFFICER:- Your native place?*

*Manoj:   M.P. sir*

*OFFICER:- What's that?*

*Manoj:-  Manipur Province*

*OFFICER:- What is your qualification?*

*Manoj:-  M.P.*

*OFFICER:- (angry) What is that?!!!*

*Manoj:-  Matric Pass*

*OFFICER:- So why do you need a job?*

*Manoj:-   It is because of M.P. sir*

*OFFICER:   Meaning?*

*Manoj:-  Money Problem*

*OFFICER:- Would you explain yourself and stop wasting my time? What's your  personality like?*

*Manoj:    MP sir.*

*OFFICER:   And what is that?*

*Manoj:-  Marvelous Personality*

*OFFICER:- I see... I will get back to you.*

*Manoj:-  Sir, how was M.P. sir?*

*OFFICER:- And what's that again?*

*Manoj:-   My Performance.*

*OFFICER:-  I think you have M.P.*

*Manoj:-   Meaning?*

*OFFICER:-  Mental Problem!!!*
                                *Don't laugh alone.*
*Send this to M.P. (Many People)*  *to put smile on their faces.*

*I have sent this to u because u are M.P. (My People).*

_*Sy yg MP*_
(menurut perintah)

Wednesday, 4 January 2017

البغاث

Kalam Ulama':
BUGHATS (BURUNG GAGAK)

Seorang ulama dari Suriah bercerita tentang do'a yang selalu ia lantunkan. Ia selalu mengucapkan do'a seperti berikut ini.

ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺭﺯُﻗﻨَﺎ ﻛَﻤَﺎ ﺗَﺮﺯُﻕُ ﺍﻟﺒُﻐَﺎﺙََ

Ya Allah, berilah aku rezeki sebagaimana Engkau memberi rezeki kepada bughats.

Apakah "bughats" itu?
Dan bagaimana kisahnya?

"Bughats" anak burung gagak yang baru menetas. Burung gagak ketika mengerami telurnya akan menetas mengeluarkan anak yang disebut "bughats".

Ketika sudah besar dia menjadi gagak (ghurab).
Apa perbedaan antara bughats dan ghurab?

Telah terbukti secara ilmiah, anak burung gagak ketika baru menetas warnanya bukan hitam seperti induknya, karena ia lahir tanpa bulu. Kulitnya berwarna putih.
Saat induknya menyaksikanya, ia tidak terima itu anaknya, hingga ia tidak mau memberi makan dan minum, lalu hanya mengintainya dari kejauhan saja.

Anak burung kecil malang yang baru menetas dari telur itu tidak mempunyai kemampuan untuk banyak bergerak, apalagi untuk terbang.

Lalu bagaimana ia makan dan minum...?
Allah Yang Maha Pemberi Rezeki yang menanggung rezekinya, karena Dialah yang telah menciptakannya.

Allah menciptakan _aroma_ tertentu yang keluar dari tubuh anak gagak tersebut sehingga mengundang datangnya serangga ke sarangnya. Lalu berbagai macam ulat dan serangga berdatangan sesuai dengan kebutuhan anak gagak dan ia pun memakannya.
ماشاءالله
Keadaannya terus seperti itu sampai warnanya berubah menjadi hitam, karena bulunya sudah tumbuh.

Ketika itu barulah gagak mengetahui itu anaknya dan ia pun mau memberinya makan sehingga tumbuh dewasa untuk bisa terbang mencari makan sendiri.

Secara otomatis aroma yang keluar dari tubuhnya pun hilang dan serangga tidak berdatangan lagi ke sarangnya.

Dia-lah Allah, Ar Razaq, Yg Maha Penjamin Rezeki.

... نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَّعِيشَتَهُمْ فِى الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا

...Kamilah yang menentukan penghidupan mereka dalam kehidupan dunia...
(QS. Az-Zukhruf: Ayat 32)

Monday, 2 January 2017

Ayah

NASIHAT UNTUK SI AYAH...

1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu..

2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar 'membuat' anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua.

3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri..

4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja...

5. Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH tidak sedar bila anak lelakinya memasuki alam baligh.. dan anak perempuannya dah mula malu-malu.. Ruginya ayah..

6. Jika ada anak yang durhaka, sebenarnya ia juga dari AYAH yang durhaka. Ini istilah Sayyidina Umar Al Khattab..

7. Sekiranya seorang AYAH yang ingin didoakan oleh anaknya, berdoalah selalu dari sekarang untuk anaknya dan didiklah dengan agama..

8. Sekiranya AYAH ingin dimuliakan oleh anaknya, usahalah memuliakan anaknya dengan ilmu agama..

9. Mengikut kajian, ramai ayah-ayah yang hampir kehilangan ciri-ciri AYAH yang sebenar. Kerana semua pengajar anak di masa kanak-kanak diisi oleh kaum ibu sahaja.

10. Padahal keberanian, survival dan ketegasan, harus diajarkan di usia kecil oleh ayah-ayah. Dimanakah AYAH sang pengajar utama?

11. Dunia AYAH ketika ini bagi anak-anak hanyalah angan-angan mereka sahaja. Anak-anak mencari ayah mereka di surat khabar, tv dan komputer...

12. Banyak anak-anak sudah merasa yatim sebelum waktunya, sebab AYAH dirasakan tak hadir lagi dalam kehidupan mereka. Kerana amat sibuk dengan dunia ayah.

13. Ayuh wahai ayah-ayah semua, ambillah Semangat Al Quran mengenai pendidikan mengedepankan AYAH sebagai tokoh. Kita kenal Lukmanulhakim, Ibrahim, Ya'qub, Imron. Dalam Al Quran mereka adalah contoh AYAH yang perihatin.

14. Ibnul Qoyyim dalam kitab Tuhfatul Maudud berkata: Jika terjadi kerosakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH..

15. Ingatlah! Seorang anak bernasab kepada AYAHnya bukan ibu. Nasab yang merujuk kepada anak menunjukkan kepada siapa Allah meminta dipertanggung jawaban kelak.

16. Rasulullah yang mulia, sejak kecil ditinggal yatim oleh AYAHnya. Tapi nilai-nilai keAYAHan tak pernah hilang dan diperolehi dari datok dan ayah saudaranya sendiri..

17. Generasi sahabat menjadi generasi gemilang kerana AYAH terlibat dalam mengasuh anak bersama ibu-ibu mereka. Mereka digelari umat terbaik.

18. Di dalam AlQuran ternyata terdapat 17 dialog pendidikan anak-anak. 14 diantaranya iaitu antara AYAH dan anak. Ternyata AYAH lebih banyak disebut di dalam alquran!

19. Marilah semua wahai AYAH-ayah untuk melibatkan diri dalam pendidikan baik di rumah, sekolah dan di masjid..

20. Ibu memang madrasah pertama seorang anak. Tetapi AYAHlah yang menjadi mudirnya. (Pengetuanya).

21. Ibarat burung yang punyai dua sayap. anak memerlukan kedua-duanya untuk terbang tinggi ke angkasa. Kedua sayap itu adalah AYAH dan ibunya.

22. Ibu mengasah kepekaan rasa, AYAH memberi makna terhadap logik. Kedua-duanya diperlukan oleh anak

23. AYAH mengajarkan anak menjadi pemimpin yang tegas. Ibu membimbingnya menjadi pemimpin yg peduli. Tegas dan perihatin itu sikap utama.

24. Jom wahai ayah-ayah pujuklah diri untuk berubah dan sebarkan perkongsian ini agar makin banyak AYAH-ayah yang perihatin dengan urusan pengasuhan dan membentuk generasi pejuang dunia akhirat. Allahuakbar..
Wallahua'lam.

Selamat pg ayah dan bakal2 ayah