Saturday, 29 April 2017

Marah

KENAPA MANUSIA MENJERIT-JERIT MASA MARAH?

Seorang Syeikh berjalan dengan para muridnya. Mereka  melihat ada sebuah keluarga yang sedang bertengkar dan saling berteriak.

Syeikh tersebut berpaling kepada muridnya dan bertanya : "Mengapa orang saling berteriak jika mereka sedang marah?".

Salah seorang murid menjawab : "Karena kehilangan sabar sebab itulah mereka  berteriak."

"Tetapi , mengapa harus berteriak kepada orang yang berada di sebelahnya?
Bukankah pesan yang ia sampaikan boleh diucapkan dengan perlahan saja?" Tanya Syeikh menguji murid2nya.

Muridnya pun saling memberikan jawapan, namun tidak satupun jawapan yang mereka sepakati.

Akhirnya Syeikh  berkata : "Bila dua orang sedang marah, ketahuilah hati mereka saling berjauhan. Untuk dapat menempuh jarak yang jauh itu, mereka mesti berteriak agar perkataannya dapat didengar. Semakin marah, maka akan semakin kuat teriakannya.  Karena jarak kedua hati semakin jauh".

"Begitu juga sebaliknya, di saat kedua insan saling jatuh cinta?" Tanya Syeikh.

"Mereka tidak saling berteriak antara yang satu dengan yang  lain. Mereka berbicara lembut karena hati mereka berdekatan. Jarak antara ke 2 hati sangat dekat."

"Bila mereka semakin lagi saling mencintai, apa yang terjadi?", Mereka tidak lagi bicara. Mereka Hanya berbisik dan saling mendekat dalam kasih-sayang. Pada Akhirnya , mereka bahkan tidak perlu lagi berbisik. Mereka cukup hanya dengan saling memandang. Itu saja. Sedekat itulah dua insan yang saling mengasihi."

Syeikh memandang muridnya dan mengingatkan dengan lembut : "Jika terjadi pertengkaran di antara kalian, jangan biarkan hati kalian berjauhan. Jangan ucapkan perkataan yang membuat hati kian menjauh. Karena jika kita biarkan, satu hari jaraknya tidak akan lagi boleh ditempuh"!!!

Kemo

😓😢 (c&p dr Fb)
Pagi itu saya membuat round seperti biasa. Setelah berulang kali selama dua bulan saya menjaganya, buat pertama kali saya menatapnya tidak memakai tudung. Beberapa helai rambut sahaja yang ada kesan dari kemoterapi. Wajahnya tabah. Ada sesuatu yang lebih menyentuh hati saya. Kebersamaan suaminya mengharungi hari-hari sukar menjalani rawatan kemoterapi. Kerjaya suaminya stabil membuatkan dia berupaya mengambil cuti menemani isterinya. Tiada bunga, tiada kad-kad ungkapan cinta tapi setiap tingkahlaku si suami adalah bukti cintanya.

Catatan intake/output dicatat oleh suami. Saat isteri menghadapi komplikasi cirit (neutropenic colitis), suaminya boleh memberikan gambaran penuh najis si isteri. Botol-botol untuk stool ova and cyst, stool feme, stool c&s dihulur suami. Semasa dia ke tandas, suami menemani di penjuru pintu, bimbang apa-apa terjadi pada si isteri.

Pernah berbual dengan suaminya, saya mengungkap taajub dengan ketabahan isterinya. Dia ceritakan hari pertama perkhabaran, dia memberi peluang si isteri menangis sepuas jiwa. Namun hari-hari seterusnya adalah hari-hari untuk bangkit melawan penyakit.

Cinta. Saat rambut yang cantik gugur satu persatu, saat kulit menjadi gelap, saat bulu mata hilang, saat urat-urat darah menjadi corak-corak hitam kesam dari kemoterapi, berapa ramai pasangan yang mampu setia seperti itu?

Pernah sekali saya bertemu dengan seorang pensyarah, mempunyai ketumbuhan besar di leher (huge fungating mass) dengan luka besar yang busuk. Selama setahun dia menghidap penyakit tersebut sebelum diagnosis tepat dibuat. Satu bilik menjadi busuk kerana ketumbuhan itu. Dan si isteri terus tabah duduk di sisi suami. Allah izin kemoterapi membantu ketumbuhan itu mengecut dan beransur pulih. Sejauh mana kita mampu setia seandainya pasangan kita diuji sebegitu?

Di sisi lain, pernah sekali saya melihat seorang wanita jurutera dirujuk ke klinik. Dia mengalami komplikasi pendarahan selama melahirkan, jantung terhenti, CPR beberapa minit dan sesudah itu mengalami HIE (hypoxic ischemic encephalopathy). Perlakuannya seperti anak kecil yang terencat perkembangannya. Air liur meleleh, telatahnya bagai anak kecil. Dan yang membawanya adalah ayah dan abang. Suami hilang entah di mana. Pilu melihatnya. Setelah berperang nyawa melahirkan zuriat, hilang kudrat, dia dipulangkan semula pada keluarga tanpa belas.

Semua pesakit ini terkadang adalah muhasabah dalam kehidupan saya sendiri. Cinta bukan tulisan dan aksi di laman maya. Sakinah, mawaddah dan rahmah tersangat besar pengertiannya. Ungkapan lafaz nikah yang tak sampai dua minit itu adalah mithaqan ghaliza, perjanjian berat antara kita dengan Allah. Tiada siapa di antara kita yang pasti, andai diuji sebegitu, mampukah untuk lulus dalam ujian bahtera perkahwinan.

Yang benar,
Saya yang masih belajar untuk mengerti dan memaknai..

Friday, 28 April 2017

Claim

Petikan dari tazkirah Ustaz Don Daniyal.

Mari fikir-fikirkan.
"Bukan hanya daging babi, haiwan tak disembelih, atau pun arak sahaja yang kita perlu jaga sangat-sangat supaya tak masuk ke dalam perut.

Ada lagi sumber yang lain kita perlu dielak campurkan dengan darah daging.

Nasi yang dimakan memang halal, tetapi kalau dibeli dengan gaji yang ditipu..pun ragu statusnya.

Jadi ragu disebabkan semasa waktu kerja, guna talian internet ofis berjam-jam melayan Facebook peribadi, lepak-lepak di kantin, kafeteria, ataupun konon keluar jumpa klien tetapi sebenarnya klien untuk bisnes sendiri.
Ataupun pergi rumah kawan untuk dengar gosip terbaru.

Makan ayam goreng yang JAKIM sahkan halal, tetapi dibeli guna wang claim yang diada-adakan. Claim hotel, tetapi sebenarnya menginap percuma di rumah saudara-mara.

Minta pemandu teksi keluarkan resit palsu. Claim mileage ke lokasi meeting, tetapi melencong shopping sebelum pulang ke ofis.
Sengaja lengah kerja waktu pejabat kerana mahu claim OT. Ambil kertas A4, sampul surat, selotep, guna mesin fotostat pejabat untuk urusan bisnes online milik sendiri.

Kadang-kadang, badan asyik sakit-sakit, duit asyik tak cukup, masalah bertimpa-timpa..bukan sebab Tuhan tak sayang. Bukan sebab orang aniaya. Bukan sebab santau atau kerja jin. Tetapi puncanya daripada diri sendiri yang tak mengawal hati.

Fikir dalam-dalam. Apabila musibah; tak perlu tuding jari, ataupun bertanggungjawab atas perilaku sendiri".

KEBERKATAN YANG DICARI
6 cara utk mendapat pahala setelah mati:

1. Beli Al - Quran kpda sseorang, setiap kali dia mmbacanya kamu akn mnerima pahala.
2. Sedekah kerusi roda kpda hospital, setiap kali org sakit mnggunakannya nescaya kamu akn mndapat pahala.

3. Turut serta dlm pembinaan masjid.

4. Meletak watercooler di tempat awam.

5. Menanam pokok. Kamu mnerima pahala skiranya ada manusia ataupun binatang berteduh dibwahnya atau mkan darinya.

6. Cara yg terakhir dan paling mudah adalah kongsi mesej ini kpda semua, sekiranya ada org yg mampu melakukan salah satu perkara di atas maka kamu akn mndpat pahala.

Tazkirah israk mikraj

Tahfiz

Share cerita dari seorang Azhariah yang kini memegang jawatan Nazir di KPM..

ANTARA HARAPAN & KEBIMBANGAN

Sy tidak mahu menyentuh isu Arwah Adik Thaqif krn kita serahkan sglnya kpd pihak berkuasa.Tanpa perlu kita buat pelbagai spekulasi menyebelahi mana² pihak. Bimbang reputasi institusi al Quran ini terjejas dan jg tidak adil menilai sebelah pihak shj.

Kebetulan kes yg sdg sy handle ini mendahului kes Adik Thaqif. Situasinya hampir sama.  Kes ini jg masuk paper minggu lps krn mungkin parents skrg menjadikan surat khabar sebagai platform berkesan meluah mslh,  melepaskan dendam atau meraih simpati masyarakat.  Kalau kebetulan netizen cpt melatah,  akan terus mempersalahkan pihak yg kena adu.

Selepas mendapat aduan anak kembarnya didera dibuli oleh tenaga pengajar dan siap dg laporan polis,  emel rasmi ke Bahagian Nazir dan surat khabar yg memainkan peranan penting,xcukup dg itu,  ugut pula akan bw terus ke Pejabat Kementerian Pendidikan,   lantas dg segera sy dan 2 pegawai ke Sekolah Tahfiz. Wlpn sekolah² ini tidak mendaftar,  atau tidak di renew pdftarannya,  tp sy mengambil tanggungjawab bertindak atas arahan.
Sesampai di sana, kawasannya cukup terjaga dan bersih,  susunan kasut pljr menggambarkan akhlak mereka. Pusat tahfiz tersebut sunyi dan bila dijengok ke dlm,  terdapat 4 kumpulan pljr bersama tenaga pengajar masing².Semua sdg tekun menyemak bacaan quran. Setelah sy bgtau hasrat dan tujuan kedatangan sy sebagai nazir utk menyiasat kes penderaan yg berlaku, semua pihak samada tenaga pengajar,  pentadbir dan pelajar² tlh memberi kerjasama yg baik. Sy tlh menemubual guru², pljr² dan pentadbir.  Sy jg sempat menebuk hafazan bbrp pljr yg tlh hafiz 30 juzuk wlpn baru berusia 10 thn. Dan alhamdulillah,  lancar shj bacaan mereka dan sy terasa begitu kerdil krn diri sendiri pn xmampu menghafaz seperempat dr quran.
Spjg pemantauan sy,  sy menyaksikan betapa disiplinnya mereka dan hormatnya anak² syurga ini kpd guru² mereka dan tetamu yg hadir. Hujan yg turun dg lebat tiba² membataskan perbualan n temubual sy. Sy arahkan pegawai sy agar membawa kasut² kami ke dlm agar tidak basah. Namun rupanya pljr² ini lbh awal lg membawa masuk kasut kami agar tidak basah.
Sy pulang dlm keadaan 360darjah berubah persepsi terhadap aduan yg diterima.  Malah kami hanya temui sikap pengadu yg penuh dendam kesumat dan agenda yg Allah shj yg Tahu. Hampir 80%  dakwaannya ke atas pusat tahfiz ini jg adalah satu pembohongan. Nasihat sy kpd semua shbt,  jgn sekali² percaya 100% terhadap apa yg dilaporkan oleh surat khabar. Dgr lah dr kedua² belah pihak.  Hasilnya kes td,  demi maruah sekolah  tersebut, mereka tlh membalas kembali aduan dan menyatakan hal sbnr sehingga phk pengadu merasa malu sendiri terhadap sikap anak² mereka sendiri. Allah nk sembunyi aib mereka,  tp mereka sendiri yg membuka aib. Jgn mengambil jln terakhir mendidik anak² dg melambakkan mereka yg bermasalah di pusat² tahfiz. Kalu ibubapa sendiri pun xmampu menahan sabar mendidik anak², jgn pula menyaman guru² di pusat tahfiz  yg sdg berusaha mendidik bukan sj anak² kita,  tetapi ramai lg anak²  bermasalah yg dipaksa parents menghafaz al quran.

Ayah,  ibu!  jgn jadikan pendidikan Tahfiz sebagai pilihan terakhir utk anak2 kita.  Andai akhirat matlamat kita,  daftarlah mereka tatkala mereka dpt result yg bagus dlm upsr, atau pt3. Barulah  mampu melahirkan huffaz yg hebat.  Yakinkan,  insan yg hidup dg al Quran,  pasti x akan mengecewakan. Andaikata suatu hari nanti anak² kuta diuji Allah dg kemaksiatan,  yakinlah Allah akan memanggilnya ke jln pulang dg adanya bekalan al Quran.
Jgn sebab kebiadaban ibubapa terhadap guru² kpd anak² kita,  menyebabkan Allah hijabkan kejayaan kpd anak kita,  dan lbh teruk lg Allah hancurkan seluruh kehidupan kita dan anak² di masa akan dtg.. Ajari anak² hormati guru.!!!!

 Sy jg ada anak di pusat Tahfiz,  yg mana beliau yg desak sy dan suami supaya di dftrkan di sana wlpn bg sy,  belum masanya lg.  Namun atas dasar minat dan kesedaran yg tinggi yg Allah cmpakkan pd anak sy, sy terus ubah arah.  Dlm bljr,  anak² kena merasai kepayahan,  kena hijrah jauh dr ibubapa,  kena dididik dg kesukaran wlpn bertemankan rotan.Kelak kita akan ketemu hikmahnya.
 Akhirnya,  kami pulang dr pemantauan pd hari tersebut,  dg perbncgan sesama kami di atas kereta.... "alangkah bagusnya kalau anak² kita didaftarkan di tmpt yg penuh disiplin ini... "

#WarnaWarniKehidupan12

Hospital

PENGAJARAN :

Sebelum keluar dr hospital kita baca ayat matsurat atau ayat qursi lalu kita hembus kiri, kanan, dpn & blkg sblm pulang ke rumah. Amalkanlah. Kita tak tahu apa yg mengikut kita pulang. Yg mnjadi mangsa ialah anak2 kita.

*“Bila Aku Masuk Ke Dalam Wad, Tengok Kat Atas Siling, Banyaknya Makhluk Merayap!" April 19, 2017*

Ingin aku kongsikan pengalaman sewaktu berada di hospital. Ini dari kaca mata seorang yang sepet matanya.

Bila aku memasuki wad hospital, mata aku yang sepet ini pasti akan memerhati sekeliling atas dan bawah sebab terlalu banyak makhluk-makhluk yang tak dapat dilihat dengan mata kasar.Aku bukan bertujuan menakutkan sesiapa, tetapi itulah pengalaman si mata sepet.

*KES SATU*
Aku masuk ke wad kelas 3 Hospital Besar ***** ******. Bila tengok ke atas siling, begitu banyak makhluk merayap. Ada mata bulat, mata panjang, ada telinga panjang, ada muka menggerikan bagai. Mereka seakan-akan menanti saatuntuk terjun ke bawah.
Di hujung pula, aku melihat seorang lelaki berjalan sambil memegang kepalanya sendiri. Darah memancut keluar dari tengkuknya.Jururawat dan doktor seperti biasa menjalankan tanggungjawab mereka.

Hanya aku yang kadang-kadang melihat di bawah katil pesakit, mayat sedang tidur di bawahnya.Seorang kanak-kanak pula menarik tangan ibunya sambil jari menunjuk ke arah lembaga di bawah katil. Marah si ibu pada anaknya.
Lain kali ibu-ibu yang ada anaknya seperti ini, percayalah bahawa mereka dapat melihat apa yang orang lain tidak dapat lihat dengan mata kasar.

*KES DUA*
Aku melihat begitu ramai orang datang menziarahi ahli keluarga mereka yang sakit pada waktu melawat. Seorang wanita kelihatan jalannya begitu perlahan. Di atasnya ada seekor beruk sedang bertenggek dan matanya kemerah-merahan.Bila aku ceritakan pada isteri, dia terus terdiam.Aku terus baca ayat quran lalu aku hembus ke arah makhluk tersebut.

Makhluk itu terjatuh dan wanita tersebut terhoyong hayang sebelum dipegang oleh keluarganya yang menyangka dia mahu pitam atau tidak sihat.Makhluk itu tadi bangun dan mukanya kelihatan begitu marah.Dia tahu siapa empunya angkara yang menyebabkan dia terjatuh. Matanya tepatmemandang ke arah aku.

Aku baca ayat qursi dan hembus sekali lagi, terus hilang.“Laa, pasaipa abang pi hembus? Sat lagi kecoh wad,”tegur isteri bila aku ceritakan semula kepadanya.
Ada betul juga katanya, aku hanya terdiam.Itulah sikap aku melihat sesiapa yang bawa benda ghaib yang dia sendiri tidak tahu. Aku akan buat dari jauh dan kadang-kadang aku sendiri diserang bila tertidur.

*KES TIGA*
Sedang aku melihat orang ramai mengelilingi seorang lelaki, rupa-rupanya dia di ambang sakaratul maut. Anak-anaksibuk dengan handphone, telefon sana sini.Mungkin sedang memaklumkan kepada sanak saudara tentang perkhabaran ayahmereka.

Yang paling sibuk ialah makhluk yang telinga panjang, tanduk panjang sedang menganggu lelaki itu.Saat inilah kita harus bisikkan kalimat Laaila Haillallah padanya. Kita ajarnya kalimat itu.

Bukan kita tengok dan kata pada ayah,“Ayah, mengucap ayah. Mengucap…”sambil tersedu-sedu.Kalau kita sayang mereka, kita bantu mereka saat ini.

Pedulikan handphone, bisikkan di telinganya Laaila haillallah. Saat itu matanya hanya memandang ke atas. Dia diganggu sebenarnya.
Kalau kita sayang ayah dan ibu ketika ketika saat mereka hampir sampai tak kisah sama ada anak-anak lelaki atau perempuan, ajarlah kepada ibu bapa anda. Itu tanda kasih kita pada mereka. Jangan hanya melihat dan menangis.
Kadang-kadang kalau aku ziarah, aku akan nasihatkan dan ajar anak-anak tentang kalimah ini. Biarlah mereka akhiri dengan penyudah yang baik.

*KES EMPAT*
Pernah aku masuk bilik mayat untuk meminta surat kematian ibu.Aku melihat ada beberapa makhluk sedang berdiri berhampiran peti mayat. Cuma aku tidak pasti adakah peti itu kepunyaan mereka. Mereka berpakaian seperti biasa yang kita nampak pada manusia.Ada juga yang berwajah hodoh rupanya muka pecah, lidah terjelir keluar. Cepat-cepat aku jumpa yang mengeluarkan surat dan terus pergi ke pejabatnya.

*KES LIMA*
Aku masuk ke wad jantung sewaktu ziarah ibu mertuaku.Seorang jururawat begitu tekun membantu pesakit. Tapi tanpa dia sedar dia diekori sesuatu. Wanita berambut panjang berjalan mengikutnya dari belakang. Kemana saja jururawat itu pergi, dia akan ikut. Matanya hanya pandang ke bawah saja.Sesekali rambutnya akan tersangkut atasbahu jururawat dan aku melihat jururawat itu menguis seolah-olahnya gatal. Aku hanya dapat melihat tanpa dapat melakukan apa-apa terhadap jururawat berkenaan. Biasalah kalau bertugas di hospital.Sebab itu paling bagus kita amalkan ayat al Matsurat.

Sebelum keluar dari hospital kita baca ayat matsurat atau ayat qursi lalu kita hembus kiri, kanan, depan dan belakang sebelum pulang ke rumah. Amalkanlah.

Kita tak tahu apa yang mengikut kita pulang. Yang menjadi mangsa ialah anak-anak kita..

Waktu singkat

*S E K A D A R    R E N U N G A N*
(sebahagian drpd kasih ALLAH kpd umat Nabi Muhammad SAW)

*Umur kita terlalu singkat*
... hingga ALLAH kurniakan  lailatul qadar untuk menambah umur amal.

*Umur kita terlalu singkat*
... ALLAH pinta bersilatulrahim untuk memanjangkannya.

*Umur kita terlalu singkat*
... ALLAH kurniakan puasa ramadhan ditambah dgn puasa enam syawal spt berpuasa setahun.

*Umur kita terlalu singkat*
... ALLAH kurniakan surah Al Ikhlas spt membaca sepertiga Al-Quran.

*Umur kita terlalu singkat*
... ALLAH kurniakan solat di Masjidil Haram spt solat 100 ribu lebih di masjid lain.

*Umur kita terlalu singkat*
... ALLAH kurniakan solat berjemaah 27x lebih drpd solat sendirian

*Hidup ini terlalu singkat*
... ALLAH kurniakan satu huruf bacaan Al-Quran dgn 10 pahala.

*Hidup ini terlalu singkat*
...ALLAH kurniakan sesiapa yg beramal soleh/bersedekah, meninggalkan ilmu bermanafaat  tinggalkan anak yg soleh, pahala mengalir ke alam kuburnya.

*HIDUP INI TERLALU SINGKAT...JANGANh SIA-SIAKAN...*

_HARAP PNJGKAN KPD SHBT2 LAIN..._

Thursday, 27 April 2017

Solat

Cuba berborak dengan orang yang tidak pernah solat. Tanya dia kenapa tidak solat. Tak takut dosa ke? Jika dijawabnya malaslah, tak sempatlah namun dalam masa yang sama dalam diri dia tetap ada rasa bersalah, dia berdosa.. tapi iman masih ada dalam diri dia.

Namun demikian, jika dijawabnya, tak solatpun boleh hidup senang lenang, tak ada masalah pun. Jika disambung lagi, tengok orang yang tak pernah tinggal solat.. tapi hidup susah memanjang. Apa guna solat katanya. Itu tandanya imamnya makin goyang. Tak mustahil dia boleh *tergelincir akidah.* Apatahlagi jika dia anggap solat tidak wajib sudah sah gugur akidah dia. Nauzubillahi min zalik.

Banyak orang tidak solat sebab inilah:
Sebab pertama dia ukur diri dia.
Sebab Kedua dia ukur orang lain.

Bila dia ukur diri dia - dia tak solat tapi hidup tetap gembira. Duit senang lenang. Bisnes maju. Tidak pernah rasa sakit. Tidak pernah rasa bimbang. Makan berselera macam biasa. Jadi dia rasa tak ada bezanya dia solat ke tidak. Buat apa susah-susah solat kalau semua yang dia nak ada depan mata.

Ukuran kedua dia lihat orang lain. Orang lain yang hari-hari ke masjid, solat wajib tidak pernah tinggal, solat sunat hari-hari buat tapi dia tengok orang tu tak sesenang diapun. Naik motor buruk macam tu jugak. Rumah dinding papan buruk berbumbungkan zink bertampal-tampal macam tu jugak. Patutnya dia rajin solat, Allah dah bagi rezeki melimpah ruah dekat dia. Tapi tak adapun. Akhir sekali ukuran jahil dia kata 'baik tak payah solat kalau gitu.'

Ramai golongan macam ni dalam masyarakat. Solat dianggap tidak bernilai. Bahkan lebih teruk anggap solat boleh menyekat rezeki. Semuanya kerana cetek ilmu agama.
Ada satu kisah menarik untuk dikongsikan sebagai teladan
Ada dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, seorang lagi muslim yang taat kepada Allah. Ketika menebar jala, nelayan yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala nelayan muslim itu membaca bismillah. Bila tiba masa jala diangkat, nelayan penyembah berhala mendapat banyak ikan, sedangkan nelayan muslim tadi, tidak memperolehi seekorpun. Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada Allah " Ya Allah, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, Kau berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambamu yang menyebut namaMu, Kau tidak memberikan dia apa-apa." Allah menjawab, “ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti Neraka. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadanya? Tetapi hambaKu yang beriman itu, Aku hendak memberi ganjaran syurga, maka Aku suka mengujinya untuk melihat kebenaran imannya”.

Saya pasti ramai yang pernah dengar cerita ini termasuk orang yang tidak solat tersebut. Peringatan dari Allah amat jelas samada kita nak faham atau tidak.

*Jangan bersangka baik dalam keadaan kita gembira kerana tidak solat. Tidak solat bermakna lain-lain ibadat kita - puasa, zakat, sedekah tidak bernilai di sisi Allah.*
Azab akhirat pasti tersedia jika kita dijemput dalam keadaan kita tidak pernah mengenal sejadah.

Renungan hari Jumaat

Wednesday, 26 April 2017

Tahfiz

PUNCAK KEBODOHAN.

Harini ada yang minta semua sekolah tahfiz ditutup kerana kes adik thaqif. Ini lah jenis pemikiran yang terhasil dari otak manusia yg telah mencapai puncak kebodohan dirinya sndri.

Orang eksiden mati , tutup jalan?

Orang mati lemas , timbus sungai?

Gula penyebab kencing manis , tutup kilang?

Rumah terbakar , haram kan pengunaan gas ?

Sedang rumah judi dan rumah urut telah bnyak ' membunuh ' rumah tangga , akhlak dan merosakan negara dibiar berleluasa.. Rokok penyebab cancer dan sebagainya dijual merata2.

“Tidak beriman salah seorang dari kalian sehingga aku lebih dicintai daripada orang tuanya, anaknya dan seluruh manusia.”

(HR Bukhari)

#Akhirzaman
#Thaqifanaksyurga
#Alfatihah

Tahu tak kita...

Anak kita bermasalah pembelajaran, disiplin akhlak.. kita cari sekolah tahfiz utk daftar anak kita..kot2 boleh berubah!..kita rasa tahfiz ni ada tongkat ajaib...( sangat banyak aku dapat permintaaan begini)

Guru2 tahfiz ni tidak terlatih, hanya gunakan pengalaman belajar dulu..tak kurang ramai jugak yang berjaya menjadi hafiz !

Bisnes kita bermasalah..kita cari sekolah tahfiz ni utk buat solat hajat baca yaasin..kononnya maqbul itu lebih mudah!..apabila Untung kembali..kita sepi seribu bahasa..

Nasi Lemak kita tak habis..kuih pasar malam tak habis..kita sedekah kat sekolah tahfiz ni..yang tak habis baru nak sedekah!

Keluarga kita meninggal..cari sekolah tahfiz utk solat jenazah, buat tahlil..kononnnya lebih afdal!

Tahu tak kita betapa kebanyakan sekolah2 ni berjalan sendirian..berdikari..tok2 guru tebal muka bersusah payah membangunkan tahfiz ni..betapa mereka hingga tahap ini usaha utk bangunkan tahfiz ini!

Tahu tak kita, betapa tak semua kerajaan bantu sekolah2 ni..banyaknya hanya datang musim pilihanraya!

Tahu tak kita, kebanyakan sekolah tahfiz ni tak ada PIBG...kalau ada pun tak hidup sbb tak komit!  Tak glamour..banyak komplen dari membantu!

Tahu tak kita..hampir 30% yuran  pelajar dari sekolah tahfiz ni  tak berbayar..tapi anak2 ini terus dijaga, dididik ,di beri makan!

Tahu tak kita..betapa susahnya menjaga anak2 bermasalah ini dengan guru2 yang tak terlatih!

Tahu tak kita..betapa Jabatan2 Berkaitan hanya tahu siasat dan tutup apabila jadi kes..tapi tak pernah bantupun sepanjang tahfiz ni beroperasi..lagi mudah niaga goreng pisang banyak skim bantuan ada berbanding buka sekolah agama ni!

Teman..aku tidak bela "Jenayah " ini sekiranya betul.. kerana bagiku Jenayah ini ada di mana2...di sekolah2 kerajaan... di Asrama Penuh...di MRSM...di Pejabat kita..dlm Keluarga kita..dlm Masyarakat kita..tunggu sehingga dihakimi..yang bersalah pasti dihukum..

Cuma aku pohon..berlaku Adil lah teman..bantulah Institusi ini dengan kepakaran kalian...bukan sekadar menghukum apabila terjadinya kes2 berat ini..

Jadilah Masyarakat yang Membantu berbanding Masyarakat yang Menghukum..

Aku bukan Pengusaha Tahfiz tapi ku punya ramai teman2 jujur yang korbankan hidupnya utk Jalankan Operasi Tahfiz ini..

Kusta

*Viral tentang budak tahfiz yg kena pukul dgn getah paip tempoh hari & kaki dia jadi hitam....... Baca cerita d bawah.* 👇

*Gangren / Apabila Sel sel mati*
*Biar kita tersilap ampun dari kita tersalah hukum*

Saya kongsikan cerita ini hampir 14 tahun saya simpan. Tidak ada siapa tahu suatu ketika dulu keluarga saya berada di bawah pemantauan kementerian kesihatan kerana penyakit yang dijangkiti oleh maid saya.

Ingin saya berkongsi cerita tentang gangren. Gangren ini berlaku apabila sel sel telah mati menyebabkan daging busuk. Daging busuk tadi disebabkan oleh kuman.

Kiranya kuman ini memang sudah lama ada di dalam tubuh seseorang tetapi duduk rehat/ pasif.

Suatu hari maid saya terjatuh , terjelepok kelantai menyebabkan kakinya sakit. Katanya terseliuh. Salah urat. Cuma disapu minyak panas dan urut sikit sikit.

2 hari selepas tu maid saya demam. Saya bawa ke klinik, doktor kata demam denggi. Kakinya bengkak dan kehitam hitaman. Doktor kata seperti berlaku pendarahan. Sepatutnya nampak kemerah merahan tetapi kulit maid saya gelap, warna merah jadi warna hitam. Bimbang akan lebih mudarat doktor menasihati agar dibawa ke hospital. Oleh kerana maid warga asing, saya masukkan maid ke hospital swasta. Hospital Pakar Johor.

4 hari berada di wad. Doktor pakar benar benar melakukan siasatan kenapa kaki maid saya yang asalnya cuma terseliuh boleh bengkak dan bertukar warna hitam. Doktor memaklumkan kepada saya bahawa sel sel telah mati. Kaki maid jadi gangren. Doktor pakar menasihati saya agar maid dipindahkan ke Hospital Kerajaan. Kos rawatan sangat tinggi jika meneruskan rawatan di situ. Setelah urusan discaj, bil rawatan selama 4 hari mencecah RM 5,500.00. Doktor menyediakan surat rujukan untuk meneruskan rawatan di hospital kerajaan. Satu saja yang hospital pakar sembunyikan mereka tak nak bagitahu kenapa gangren boleh terjadi. Mereka suruh saya tanya pakar di hospital kerajaan. Doktor pakar menasihati saya mesti dibawa menerima rawatan segera dan jangan sekali kali bawa pulang ke rumah.

Memandangkan maid memang sakit dan lemah, terus saya bawa dari Hospital Pakar Johor ke Hospital Sultanah Aminah. Saya sudah tidak kira lagi kos rawatan yang perlu saya tanggung demi membantu orang yang sakit. Memang kena bayar deposit sebab maid warga asing.

Baru 2 hari duduk dalam wad, doktor pakar perubatan dan doktor pakar kulit HSA sudah memanggil saya datang untuk menerangkan kenapa kaki maid jadi gangren dan rawatan selanjutnya.

Doktor menerangkan kaki maid jadi gangren, sel sel mati disebabkan maid saya telah dijangkiti kusta. Kusta ini bukan baru tetapi telah ambik masa bertahun tahun berada dalam tubuh maid cuma tidak aktif. Maid terjatuh telah merangsang kuman aktif dan menyebabkan sel sel dikaki mati. Pendek kata kuman ni serang kaki dulu. Sebenarnya kuman tu telah berada diseluruh tubuh tapi yang lain masih tidor. Jelas kelihatan kulit dibeberapa bahagian menebal dan hilang deria rasa. Itu pun kami tahu setelah doktor pakar memeriksa secara terperinci disetiap bahagian tubuh maid saya. Banyak lagi simpton lain yang mengesahkan maid saya mengidap kusta.

Kusta bukan alang alang penyakit. Penyakit kusta ada tercatat dalam kisah nabi Musa. WHO telah mengistiharkan mana mana kawasan atau sesiapa yang terkena penyakit kusta perlu diasingkan/ dikuarantin. Hidup dalam pengasingan. Dulu di Sg Buluh, Selangor ada sebuah Hospital untuk merawat orang orang yang berpenyakit kusta. WHO juga telah mengistiharkan rawatan untuk orang sakit kusta adalah percuma.

Plan rawatan awal yang doktor maklumkan kepada saya ialah menjalani pembedahan plastik keatas kaki maid. Bermakna daging daging kaki semuanya dibuang termasuklah kulit kulit kaki. Asalnya jatuh terseliuh tu sebelah kaki saja, tetapi terjadi gangren dikedua dua belah kaki. Pembedahan plastik dilakukan dikedua dua belah kaki dari buku lali hingga ke lutut. Doktor kata kuman tu baru merosakkan sel sel dalam daging saja belum masuk ke tulang, jadi tidak perlu potong kedua dua kaki.

Plan seterusnya doktor menasihati selepas pembedahan dijalankan, ubat diberikan maid mesti dihantar pulang ke negara asalnya. Saya akur kerana ini adalah perintah Kementerian Kesihatan Malaysia apabila laporan diberikan terdapat seorang pesakit kusta warga asing berada di Malaysia. Tahun 2002 Malaysia sudah diistiharkan negara bebas kusta. Jadi bila ada kes  yang melibatkan warga asing, kerajaan dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia mengarahkan warga asing itu mesti dihantar pulang setelah diberikan rawatan.

Selama 56 hari maid menerima rawatan di HSAJB. Hari hari saya melawat dan menjaga maid. Semua kos rawatan di hospital swasta saya tanggung. Baru saya tahu kenapa hospital swasta tidak mahu memaklumkan kepada saya tentang penyakit sebenar kerana saya boleh memohon pengecualian kos rawatan. Sebaliknya selepas saya bayar semua bil rawatan, saya dinasihatkan masukkan maid ke hospital kerajaan.

Ikut kiraan kos rawatan warga asing di hospital kerajaan selama 56 hari, dengan pembedahan plastik lagi jumlah boleh mencecah RM 10,000.00. Tetapi kerana kusta dibawah pemantauan WHO maka kos rawatan dikecualikan. Sebaik keadaan maid stabil, berbekalkan ubat ubatan untuk sebulan surat dari KKM telah dikeluarkan agar dihantar pulang ke negara asal. Saya terpaksa menghantar maid pulang melalui jalan laut. Bantuan imegresen dan kastam maid ditemani saudara pulang. Bila sampai negaranya maid perlu dimasukkan semula ke hospital dinegaranya. Bukan pulang ke rumah. Jika ikutkan saya , saya tak mahu hantar maid pulang ke negara asalnya sebab nanti maid tentu tidak mampu biaya rawatan di sana dan tidak ada siapa yang akan ambik peduli kesihatan dan rawatannya.

 Benar maid ini bukan orang kaya. Kos rawatan kesihatan dinegaranya tinggi. Ubat ubatan yang KKM bekal untuk sebulan telah habis. Untuk membeli ubat lagi maid tidak mampu. Beberapa bulan selepas itu saya mendapat khabar, bekas maid saya ini telah meninggal dunia. Kuman kuman telah menyerang seluruh anggota tubuhnya menyebabkn daging daging busuk. Banyak sel sel tubuh mati. Tanpa rawatan yang sepatutnya kaki dulu tu dipotong menyebabkan kuman aktif dan bermaharajalela.

Kesan keatas keluarga saya ialah kami semua telah dikehendaki menjalani pemeriksaan kesihatan di bawah klinik pakar kulit HSA selama beberapa tahun. Oleh kerana ketika maid mula bekerja di rumah saya, saya sedang mengandung anak bongsu, anak bongsu lahir dia yang menjaga ketika saya keluar bekerja. Maka anak bongsu yang paling kerap bersama maid sepanjang setahun maid bersama saya. Anak bongsu diletakkan bawah pemantauan doktor pakar kulit selama 10 tahun. Siapa saja yang pernah tinggal bersama saya dalam tempoh maid tinggal dengan saya perlu menjalani pemeriksaan kesihatan berkala.  Sehingga kami diistiharkan bebas dari jangkitan kusta.

Saya hampir hilang kewarasan dalam bertindak kerana rasa tertekan. Seluruh ahli keluarga terdedah dengab kuman kusta. Kuman kusta ini bukan bertindak cepat sebalik pasif sehingg tiba saat diaktifkan dan apabila sudh aktif tidak dapat dihentikan lagi. Walaupun doktor menerangkan keadaan keluarga saya terkawal kerana maid sempat diberikan ubat ubatan. Tetapi sebelum maid menerima rawatan seluruh keluarga saya terdedah dengan penyakit itu. Anak anak saya masih kecil ketika itu.

Sungguh Allah yang Maha Berkuasa menjaga keluarga saya dari terkena jangkitan kuman kusta. Keluarga saya sudah melepasi tahanan kawalan. 14 tahun telah berlalu. Tidak lagi keluarga saya perlu menjalani pemeriksaan pemantauan penyakit kusta.

Ini saya kongsikan agar kita tidak khilaf menuduh seseorang yang menyebabkan gangren dan kaki terpaksa dipotong.  Sebatan getah paip mungkin asbab kuman dalam tubuh aktif dan menyerang sel sel.  Tapi bukan orang itu yang mencelakakan hingga kaki dipotong.

Takut takut dosa membuat tuduhan membukit nanti dan payah kita mencari orang yang kita tuduh untuk memohon maaf.

Melihat sel sel kaki mati, daging busuk boleh muntah. Saya pernah membawa anak melawat maid di hospital, anak saya terus muntah kerana tidak tahan bau dan ngeri. Kulit terkoyak dan daging tu jatuh sendiri sebelum pembedahan plastik dijalankan.

Ambillah pelajaran dan iktibar bahawa setiap berlaku ada asbabnya sedang itu memang sudah tertulis sejak azali.

Wahai anak anak, Ahmad Ali Aqbar, Ali Gaban, Dr Najdah Othman , Dr Amiratun Nazihah,احمد بيهقي بن عثمان , Omar Abdul Aziz, Abdullah Mubarak , Ali Imran , Darjah Satu

Masih ingatkah kamu semua?

Muna Liza Binti Ismaill dan Dr Othman Al-Banjarii
22/04/2017

#C & P

PHd

WHAT A PHD IS AND WHAT IT IS NOT

By Prof. Dr. Kamisah Osman

After having completed a PhD degree myself, and having supervised, co-supervised and examined a number of PhD students over the years, I would like to offer some humble advice and pointers to those aspiring to pursue a PhD degree themselves. I find that many Malaysians misunderstood the purpose of getting a PhD degree and the commitments and sacrifices that it calls for.

A PhD is the highest academic and research degree from a university. I have seen both remarkable successes and disappointing failures amongst students pursuing this academic accolade. It takes more than just brain power to complete a PhD.

A degree by research is very different from a degree by coursework. A course degree whether at the undergraduate or masters level is heavily structured. A student just have to be disciplined and rigorous in following this predetermined structure regimentally, without much creativity required from him or her. Of course, creativity is demanded from the student in completing assignments and projects but the demand is nothing close to what is required for a PhD degree.

The most important prerequisites for pursuing a successful PhD program are passion, inquisitiveness, creativity, discipline, persistence, perseverance and meticulousness (or attention to detail). I did not mention intelligence not because it is not important, but because it is less important than the other attributes I mentioned. At least, it is in my book. Others may feel differently.

Of those many attributes, I consider passion the most important. Some students start out enthusiastically but loses steam halfway through or towards the end. They lack passion or the love of knowledge. Ever heard of the saying, "when the going gets tough, the tough gets going?" Success in a PhD is simply that. The harder it becomes, the harder you will strive. Sometimes, you do not see the light at the end of the tunnel but you still keep looking for it because you know it is there. When you love what you do, failure is not an option.

Some people do PhD for the wrong reasons. Some take up postgraduate because they could not secure a job after their first or second degree. Some do it because the jobs they have taken up require them to acquire a PhD, for e.g. an academic or a research post. These cannot be the sole reason for pursuing a PhD. You cannot force yourself to do a PhD. You must want to do it badly enough. You cannot force yourself to love something; you must love or want something bad enough to force yourself to get it.

The PhD is an academic journey. There will be failures but mainly successes along your way. You may encounter some foes but mainly friends in the same boat as yourself. It always help to be in a group of students to share both your setbacks and achievements. Working alone in a silo is the worst you can do to yourself. There are certain things you want to discuss with your fellow students that you cannot discuss with your supervisor; matters that are either academic or personal.

Your supervisor is your mentor, guide and consultant, not your teacher. He cannot teach you your PhD knowledge, you have to teach yourself through his guidance and wisdom. He is more your friend than he is your master. He does not dictate to you what you must do, he merely points you in the right direction. At the end of your PhD journey, you would have been more knowledgeable on the subject of your research than your supervisor. I have heard of students not being able to complete their PhD because they could not get along or see eye to eye with their supervisor. This is the worst scenario that can happen to you. If you do not have a supervisor you can work with, you will not get your PhD no matter how good you are or how hard you work. So, choose your supervisor well, not just the university you want to do your PhD in. Just a few months back, I met a doctoral graduate who told me that to be supervised by this one professor carries more prestige among his peers in the working world.

A PhD degree needs sacrifices, especially when you are a family person; a wife, mother, husband or dad. Family is always important and should always be your priority. However, you and your family members must be willing to make sacrifices that are necessary. There can be no gain without pain. That is why when you finally get your PhD degree, your family members can even be happier and more proud of you than you yourself, because it is as much their accomplishment as it is yours. Their sacrifices must be duly appreciated.

So what does it mean when you have a Dr. before your name? Does it mean that you are an expert on a certain subject matter? Hardly so, I think. It means that you are both a seeker as well as a generator of knowledge. It means that you have enriched the world and added on to the vast body of knowledge through your PhD contribution. The world has become a slightly better place from the knowledge that you have contributed through your PhD thesis and publications. The world now knows more on a subject than before you completed your PhD. Your work get referred and cited by other researchers in your field, as they absorb your new knowledge to generate new knowledge of their own.

Your PhD is an end that should be justified by its means. The research methodology, the analysis and the interpretation should justify the conclusion. The new knowledge must have been tested and challenged by your peers and rigorously defended by you. It is an accomplishment unequal by any other feat. Once you have obtained a well-deserved PhD degree, you become your own teacher as self-teaching becomes common practice. You are always curious and tends to read a lot, not just on your subject matter but on everything. You will find doing new things, exploring new frontiers and taking up new challenges more scintillating. In other words, it will change your life and your outlooks forever.

I hope I have inspired some of you to pursue a PhD degree if what you read here is what you really want from a PhD. On the other hand, I hope I have also discouraged others who have a misconception of what a PhD degree entails, so that you will not go down the road of failure. A PhD is not for everyone.

You may share this post if you think it would help people you know in deciding whether pursuing a PhD degree is the right path for them to take.

Tuesday, 25 April 2017

Syiar

Dalam agama ada amal yang kena buat terang terang dan ada amal yang kena buat sembunyi-sembunyi.

Amalan yang di buat terang-terang di pangil SYIAR,
Dan sudah perintah Allah suruh korang SYIAR amalan WAJIB dan sembunyikan amalan sunnat.

Contoh solat berjemaah, bila azan bilal pakai speker 12 watt, nak suruh semua orang kampung dapat dengar, nak riak ke?

Kemudian, korangpun ambik wudhu ke masjid, tak kan nak sembunyi sembunyi?, ini kena syiar, lainlah jika korang nak solat tahajjud ke qiamulai ke, itu memang patut kena sembunyikan.
Allah suruh kita SYIAR amalan WAJIB dan sembunyikan amalan SUNNAT.

Contoh lain: Orang yang berpuasa pun kena syiar, terutama puasa wajib, nabi bagitahu jika ada orang mengumpat cakap kat mereka :

AKU SEDANG BERPUASA!!!

Begitu jugak zakat, kena syiar, kalau sedekah kena sembunyi.

Begitu jugak haji, kena syiar, buat jamuan makan, hilang dari kampong 40 hari orang tahu ke mana korang pergi..

Begitu jugak kahwin, kena syiar, buat kenduri, bagitahu dunia
dan seluruh warga kampung bahawa korang dah kahwin, bukan nak riak, tapi itu perintah Allah, nak kahwin lagi satu, pun kena syiar, tak lah orang tuduh korang khalwat ke apa,

Moralnya dah dengar azan, pergi masjid, syiar suasana agama, lelaki berulang alik ke masjid, bersaksilah itu adalah ahli shurga..

Jangan biar setan tipu korang. Meninggalkan amal kerana takut riak konon, habis bila nak buat amal, nak tunggu hati suka baru buat?

Anak istimewa

Perkongsian daripada sahabat

Zaini Abas

January 12 ·

10 PERKARA WAJIB TAHU BAGI IBU BAPA KEPADA ANAK SYURGA/ ANAK ISTIMEWA / ANAK KURANG UPAYA

1 - Kita wajib yakin bahawa anak itu bukan "defect creation" oleh Pencipta nya. Allah tidak pernah menciptakan sesuatu yang sia-sia
2 - Memohon pertolongan Allah mesti lebih dari mengharap pertolongan makhlukNya. Cari support group bukan untuk sekadar mengadu tapi belajar dari mereka yang terdahulu
3 - Berhenti menyalahkan pasangan,keturunan nya atau orang keliling dan datangkan rasa syukur dalam diri. Stay positive, walaupun ada yang akan mengatakan anak itu hadir kerana kifarah dosa lampau kita.
4 - Perlu tahu bahawa anak itu masih lagi ada deria kerana roh nya masih bersama jasad. Kita bukan hanya bertanggungjawab menjaga jasad anak
5 - Kita perlu ada ilmu untuk memahami dan mendidik mereka kerana mereka diberi kelebihan yang berbeza berbanding kita dan anak yang lain.
6 - Sedangkan insan yang di hujung nyawa pun kita ajarkan mereka kalimah Allah, kenapa tidak untuk mereka yang mungkin Hyper, hanya boleh kelip mata & angguk kepala dan lain-lain lagi
7 - Mereka mungkin tidak dikurniakan kemahiran berfikir, namun mereka masih mampu berzikir. Ajarkan mereka. Jangan fokuskan dengan keputusan apa yang kita dapat jika kita berbuat sesuatu, tapi fokuskan apa usaha kita
8 - Sekiranya mereka dikatakan "tiket syurga", pastikan tiket kita itu boleh digunakan dan terus valid
9 - Antara fungsi mereka di dunia ini adalah mendoakan kita, ajar kan mereka. Semoga permintaan mereka tiada hijab
10 - Jangan hanya fokuskan pendidikan vokasional, kemahiran, akademik dengan meninggalkan perkara fardhu ain - pendidikan al-Quran kerana ia bukan alternatif, bukan komplementari. Ia adalah asas (foundation)
#Quran4SpecialNeeds
#yayasanFAQEH
#dakwahOKU

Monday, 24 April 2017

Duit

JANGAN DIKEJAR DUIT ITU!

Perjalanan REZEKI itu sangat unik. Rasanya ramai yang sedia maklum REZEKI itu bukan hanya duit semata-mata. Duit hanyalah medium pertukaran barang sahaja.

Puas difikir bagaimana caranya untuk dapatkan duit. Kerja siang malam menjadi hamba untuk duit. Semuanya untuk duit, duit, duit. Sedarkah kita sebenarnya niat kita sudah terpesong?

Sebenarnya, kita tidak perlu mencari duit.
"Eh, mana boleh? Habis tu kita nak makan apa?"
Begitulah ayat-ayat yang biasa kita dengar.

Apa yang perlu kita buat sebenarnya, hanya jalankan amanah dan tanggungjawab kita sebaik-baiknya. Ingat, rezeki Allah tidak pernah salah alamat, tidak pernah lambat atau cepat. Ia akan datang pada waktunya.

Jika bukan rezeki kita, nasi di dalam mulut pun boleh keluar semula. Jika memang rezeki kita, jangan risau ia akan datang juga.

Jika ada ujian yang melanda, ada kesusahan yang menimpa, percayalah, Allah mahu kita belajar darinya. Ingat, Allah tidak akan menguji hambaNya dengan ujian yang hambaNya tak mampu hadapi. Setiap ujian pasti ada hikmahnya.

Jadi, bersyukurlah tidak kira ketika susah mahupun senang. Jangan kita lari dari masalah, hadapinya dengan jiwa yang besar. Yakinlah ada sesuatu yang Allah janjikan untuk kita.

Berusahalah menjalankan amanah Allah. Kenali Allah, kenali ciptaanNya. Duit hanyalah ciptaan manusia, apalah sangat jika dibandingkan dengan ciptaan Allah.

Duit dicipta oleh manusia. Jadi mengapa harus kita jadi hamba kepada duit? Sepertimana kita harus sujud kepada pencipta kita, begitu juga duit harus sujud kepada kita. Tetapi kenapa rata-rata manusia sekarang sujud kepada duit, dan berpaling dari Penciptanya? Sedarkah kita? Cuba kita teliti aturan alam yang telah Allah tetapkan.

Sekali lagi, dekati Allah dan fahami apa yang diciptaNya. Pasti harta dunia berlari-lari menuju ke arahmu.

#NotaKaki

Agong

1446 tahun yang lalu, tahun itu dinamakan TAHUN GAJAH. Tanggal ISNIN 20 atau 22 APRIL  itu - MUHAMMAD S.A.W. dilahirkan atau  MAULIDURRASUL.

1395 tahun yang lalu, setahun sebelum HIJRAH.. tanggal 27 REJAB itu - MUHAMMAD S.A.W. melalui pengalaman ISRA' MIKRAJ.

========================
Perhatikan TAKDIR ALLAH ini!!
========================

Tahun 2017 ini, ISNIN 24 APRIL ALLAH TAKDIRKAN jatuh bersamaan dengan TARIKH 27 REJAB 1438 - Negaraku MALAYSIA meraikan PERTABALAN DYMM YDP AGUNG ke-15 .

Apa Istimewanya??!

1. Nama DYMM YDP AGUNG kita ini - Sultan MUHAMMAD V.

*sama seperti nama Baginda Rasulullah S.A.W.

*negara kita belum pernah ada Agung yang bernama Muhammad.

*dan Sultan Muhammad V satu-satunya sultan yang menggunakan nama rasmi yang paling ringkas.
.
.

2. Tarikh Pertabalan iaitu 24 April 2017 bertepatan pada 27 REJAB 1438.

*APRIL adalah bulan RASUL MUHAMMAD S.A.W. dilahirkan.

* REJAB adalah bulan RASUL MUHAMMAD S.A.W. Israk Mikraj.

* lebih menarik untuk diketahui, Sultan Muhammad V juga lahir di bulan REJAB iaitu pada 25 REJAB 1389H.

* perhatikan KEBETULAN ISTIMEWA ini juga.. jika Sultan Muhammad V lahir pada 25 Rejab, maka bermaksud ia adalah 3 hari lepas iaitu pada sabtu 22 APRIL 2017 atau 25 REJAB 1438 H. FAKTA SEJARAH MENULIS.. Nabi MUHAMMAD S.A.W. lahir pada 20 atau 22 APRIL!! Lalu, tahun 2017 ini menyaksikan bahawa Ulangtahun KELAHIRAN HIJRI DYMM YDP Agung jatuh bertepatan dengan tanggal MAULIDURRASUL dalam kalendar masihi. Kebetulan??!

* lebih-lebih menarik lagi.. Sultan Muhammad V juga lahir pada HARI ISNIN - SAMA seperti Baginda Rasulullah S.A.W.
.
.

3. Usia DYMM YDP AGUNG Sultan Muhammad V saat pertabalan 24 April 2017 adalah 47 TAHUN. Jika kita rujuki AL-QURAN (kitab untuk Rasulullah MUHAMMAD S.A.W.) yang terbina dari 114 SURAH, kita akan dapati SURAH ke-47 adalah SURAH MUHAMMAD!!

kebetulan??

4. DYMM YDP AGUNG Sultan Muhammad V adalah Agung ke-15. Jika kita guna kaedah di atas, tatkala merujuki Al- Quran yang ada 114 surah.. SURAH KE-15 adalah SURAH AL-HIJR. Surah ke 15 ini memiliki 99 ayat.

* sepanjang Al Quran hanya ada 1 SURAH iaitu surah Al- Hijr ini yang ada 99 ayat!! Angka 99 ini sinonim dengan 99 NAMA ALLAH atau ASMAULHUSNA.

* jika kita susun dan campurkan NO SURAH & JUMLAH AYAT iaitu Surah 15 : 99 Ayat, maka :

15 + 99 = 114 !!

sama seperti JUMLAH SURAH AL-QURAN!
Bukankah kita rujuki "clue" nombor-nombor yang muncul dalam diskusi ini dengan Al-Quran yang ada 114 surah?

KEBETULAN??
.
.

5. 27 REJAB adalah hari ISRA' MIKRAJ. Nama ReJaB terbina dari 3 huruf arab:
‘ro’ (R),
‘jim’ (J) &
‘ba’ (B).

seolah:

R: RASUL &
J : JIBRIL naik
B : BURAQ… (R-J-B)

Allah sebut kisah-kisah ini di SURAH AL-ISRA’ ayat 1 serta di SURAH AN-NAJM ayat 6-18.

PERISTIWA ISRA' disebut kisahnya di dalam AL-QURAN pada SURAH 17 ayat 1. Manakala kisah MIKRAJ pada SURAH 53 ayat 6-18. Kemuncak KISAH MIKRAJ terdapat pada ayat 14 PADA KATA 'SIDRATUL MUNTAHA' yang merupakan DESTINASI akhir peristiwa Mikraj.

Dari kedua fakta KOORDINAT ANGKA ini kita mendapat PERTUNJUK ANGKA untuk diselidiki atau kaji; yakni angka 1 (dari ayat 1 Surah 17 - Al-Isra') dan angka 14 (dari ayat 14 surah 53 - An-Najm).

* Dari petunjuk angka tadi: ISRA' - 1 dan MIKRAJ - 14, maka TATKALA menyusun angka ini SEBARIS :

1 & 14

hasilnya adalah 114.

Kembali BERTEMU 114!!

KEBETULANKAH??!!

* tatkala kita campurkan kedua angka ini:

1 & 14
1 + 14 = 15

angka 15 membawa kita kembali bertemu SURAH AL- HIJR yang ada 99 ayat tadi!!

Kebetulan??
Inilah KEKUNCI KEISTIMEWAAN yang cuba digambarkan dari fakta sebelumnya tadi iaitu KOORDINAT DYMM YDP AGUNG sebagai AGUNG KE- 15 yang ditabal di bulan REJAB ini.

menarik bukan?!

Kebetulan??! Tidak!!
Ianya KEISTIMEWAAN atas KETETAPAN TUHAN buat yang mahu MELIHAT dan KONGSIKAN kehebatan aturan ALLAH.

Sekian 5 kisah ISTIMEWA tentang Hari Pertabalan Sultan Muhammad V

Daulat Tuanku!


Bukan kebetulan biasa.. tapi PETUNJUK ISTIMEWA..


Kredit : Tuan Mir Hazil Azran Ramli

Big why

Terus terang kata, nak buat bisnes kena ada big why. Bila ada big why, baru semangat bisnes melekat kat jiwa.

.

Especially, yang baru berjinak-jinak dengan bisnes. Sebab bila dah berbisnes, bab usaha ni sure tak kira masa. Kalau asyik nak berkira-kira tang usaha, nanti sampai bila-bila korang rasa result tu tak seberapa.

.

Saya pun sama je dulu. Masa mula berbisnes, start dengan part time je. Masa mula-mula tu, jiwa pun tak berapa nak ada. Apa yang nak dikejar pun tak jelas mana. Boleh kata terowong tu sunyi gelap gelita je. Satu cahaya pun takde.

.

Bila jiwa tu tak berapa nak ada, rasa ownership pada bisnes pun langsung takde. Dari A sampai Z semua caca merba. Banyak perkara buat cuma separuh jalan je. Segala kerja kelam kelibut. Itu yang akhirnya semua target pun cantik-cantik je karam kat dasar laut.

.

At some point tu, mula duduk dan pikir dalam-dalam semula. Rupanya, berniaga cuma dengan kemahuan dan niat je takkan ke mana-mana. Kalau takde jiwa, tak pulun dengan usaha, lambat laun nanti sendiri yang merana.

.

Everything, start dengan Big Why. Kebetulan masa tu, lagi 5 bulan nak kahwin. So, saya jadikan menda tu big why saya. Nampak big why tu simple, tapi saya jadikan menda tu big thing dalam goalsetting bisnes saya.

.

Bila setiap hari konsisten dengan usaha, sikit sikit, bisnes tu dah melekat dalam jiwa. Rasa ownership pada bisnes pun mula ada. Automatik sel-sel otak pun giat berhubung sama. Makin lama rasa nak bagi usaha lebih pada bisnes tu sentiasa ada.

.

Dengan siapa kita bergaul pun mainkan peranan juga. Buat bisnes ni tak bole menyumbang macam kera. Buat hal sendiri dan harap tiba-tiba sales meletop gile gile. Ekosistem keliling tu seriously kena jaga. Sebab tu yang akan bagi influence paling besar pada character kita bila berniaga.

.

Berbisnes ni seronok sebenarnya. Kalau nak kata cabaran, buat apa benda pun mesti ada. Tapi bila jiwa dah ada, tabur apa challenge pun, emosi kita stabil dan bole face dengan selamber.

.

Jangan perkecilkan bisnes yang ada di depan mata. Tak kira lah siapa korang. Owner, stockist, ejen atau cuma dropshipper. Apa-apa bisnes pun sama je. Sentiasa treat bisnes tu macam besar gilerrrr.

.

Set Big Why. Bisnes biar ada jiwa. Jangan dok menoleh, jalan terus jer!

Sunday, 23 April 2017

Penawar kencing manis

Saya pernah mengidap kencing manis dan kini kencing manis saya dah sembuh sepenuhnya dan ramai kawan-kawan saya sembuh selepas saya bagi cara mengubatinya.

Ambil sebiji limau nipis.Sumbat sebiji garam kasar di dalam limau tersebut.Kemudian rebus limau yang disumbat garam itu dengan 3 gelas air.Rebus agak lama dari 3 gelas air, rebus lama sampai airnya tinggal agak-agak 1 gelas.Siap rebus, kemudian hancurkan limau tadi. Yang penting biji limau tu mesti dihancurkan bersama-sama. Boleh guna senduk untuk hancurkannya.Apabila dah hancur, tapis air tu dan sejukkannya.Apabila dah sejuk, bolehlah diminum air tu.

Masa minum tu, sila sediakan gula-gula atau makanan yang manis-manis kerana biasanya gula dalam badan akan jadi sangat rendah.

Garam kasar, size biasa jer. Tak perlu la besar sangat. Belah sikit limau tu untuk sumbat garam tu.

Amalkan dengan minum air tu selang sehari.

Ingat, yang penting hancurkan biji limau tu. Sebab kalau tak hancur, penyakit kencing manis tak akan sembuh sepenuhnya. Walaupun ia dapat mengurangkan, tapi tak sembuh sepenuhnya kalau tak hancurkan biji limau tu.

Saya dapat kaedah cara rawatan ini setelah saya buat solat hajat mohon ubat kencing manis dari Allah subhanahu wata’ala, kerana waktu itu kaki saya dah hampir nak dipotong sebab dah busuk.

Tapi Alhamdulillah, dengan pertolongan Allah, sekarang ni dah 6 tahun saya pulih sepenuhnya. Saya juga kini saya tak pernah pantang makan gula lagi.

Saturday, 22 April 2017

Tumpang harta

SIAPA KATA HARTA TIDAK BOLEH DIBAWA MATI ??

Haji Osman. Pemilik salah sebuah pengusaha kilang batik & pakaian terkemuka di Semenanjung, memang dikenal atas kedermawanannya, seakan harta tidak begitu berharga baginya. Seakan dunia ini telah begitu hina di matanya.

Inilah mungkin pandangan mata dari orang yg dunia di tangannya & akhirat di hatinya.

Maka beberapa orang pengusaha muda yg bersemangat mendatangi beliau.

“Ajarkan pada kami, Ji,” kata mereka.. “bagaimana caranya agar kami seperti haji Osman. Boleh berniaga maju sukses, tidak cinta pada harta dan tidak sayang pada kekayaan... Hingga seperti haji Osman, bersedeqahnya terasa ringan”.

“Wah", sahut Haji Osman tertawa, “Antum salah alamat!”

“Mengapa?”...

Kalian datang pada orang yg salah.... Saya ini SANGAT SAYANG PADA HARTA DAN SUKA PADA HARTA SAYA. Saya ini sangat mencintai aset yg saya miliki ".

“Sebab apa?”..

“Oleh kerana sangat cinta & sayangnya saya pada harta, SEHINGGA SAYA TIDAK RELA MENINGGALKAN HARTA SAYA DI DUNIA INI. AKAN SAYA BAWA MATI BERSAMA KE DALAM KUBUR.

Sebenarnya saya TIDAK MAHU BERPISAH dengan kekayaan saya. Makanya sementara saya masih hidup ini saya titipkan dulu.

Tumpangkan pada masjid,
Tumpangkan pada anak yatim,
Tumpangkan pada fakir miskin,
Tumpangkan pada surau,
Tumpangkan pada pondok pengajian,
Tumpangkan pada pejuang fii sabilillah.
Tumpangkan pada Guru2 Agama
Tumpangkan pada karyawan yg rajin Ibadah.
Tumpangkan pada saudara-mara dan sahabat handai yg sedang sakit di hospital.

Alhamdulillah ada yg berkenan mahu ditumpangi, saya senang sekali.

Alhamdulillah ada yg sudi diamanahi, saya bahagia sekali.

Insyaa Allah... DI AKHIRAT NANTI SAYA BOLEH AMBIL BALIK, APA-APA YANG SAYA TUMPANGKAN DULU.

Saya ingin kekayaan saya itu dapat saya nikmati berlipat-lipat di alam kubur & di akhirat".

“Jadi..!” Siapa bilang harta tidak dibawa mati....?

Harta itu dibawa mati....!!! Caranya ? ...

JANGAN BAWA SENDIRI... Minta tolong dibawakan oleh anak yatim, fakir miskin, orang-orang yang berjuang di jalanNya dan lain-lain..
kerana anak & keluarga, saya cuma bagi pakai kain putih sahaja..
.

Terus sahaja SHARE jika bermanafaat.

Thursday, 20 April 2017

Pendidikan

CHE KAMALIAH ENDUD:
Rakan2 semua, cuba kaji sejarah.
1.   1998 seorang Timb. Menteri Pendidikan bangsa cina mencadangkan supaya PMR bukan jadi penentu naik ke Ting 4. Naik T4 secara "automic promotion". Budak2 MELAYU melompat "kegirangan". Tak payah lulus pun boleh naik darjah.
Akibatnya, PMR dapat SEMUA E pun naik.ke Ting 4.

2.  1999 Timb. Menteri Pend cina yg sama mencadangkan agar  BM sahaja diperlukan utk LULUS SPM. Sekali lagi budak2 melayu melompat "keseronokan"  dan rasa sangat bertuah. Pengetua2 pun seronok - Results SPM 100% setiap tahun. PPD dan JPN tak.bising pasal percentage lulus sbb Lulus BM, maka Lulus SPM.
Akibatnya, berlambak2 budak Melayu lulus tapi gagal m/pelajaran lain dan melepak, merempit dan jadi pekerja kilang lepas SPM.
Bilangan anak melayu yg masuk.ke aliran sains merosot. Bangsa lain sedar cepat, mereka tidak leka.

3.   Tahun 2002 ada wakil rakyat cina cadangkan agar yuran PMR dan yuran SPM dimansuhkan. PM ke-5 masa tu setuju.
Akibatnya, yuran pemeriksa kertas soalan PMR dan SPM tak naik2. Tiada insentif. LPM kaku...nak beli mesin OMR pun tak ada upaya. Kebocoran kertas soalan berleluasa.
Results melambung2 hebat.
Akhirnya LPM tukarkan PMR kpd PBS? PT3? School-based assessment yg diurus oleh guru2 dan tak.perlu dibayar.
Anak2 melayu "berseronok" lagi. PMR mula tiada harga.

4.  Tahun 2000 Kertas 3 utk Bio/ Kimia/ Fizik diperkenalkan. Anak2. Science dan Math di perkenalkan. Anak2 Melayu sangkut. Bangsa lain tetap di hadapan.

5.  Lepas tu diperkenalkan calculator. Cuba check bila dan siapa bawa usul ini? Siapa menterinya?? Anak melayu seronok sebab tak payah buat kira2 secara congak. Tak payah press otak....

6.  Sekarang, isu hp pulak dibawa. Anak2 melayu "meraung2 bersorak". Check siapa menteri2 dalam education kita.

Saya berada selama 30 tahun dalam LPM - dapat melihat data mentah results anak2 melayu selepas sesuatu POLISI dibuat. memang menyedihkan. Kita si SBP tak nampak benda2 macam ni sbb kita dapat yg " creme de la creme". Tak ramai guru kita yg jadi KETUA PEMERIKSA Subjek2 Sains di LPM.

Ketua Pemeriksa Maths, Kimia, Fizik dan Add Maths Biasanya di pegang oleh orang cina. Mereka beri feedback kpd menteri mereka. Menteri mereka buat strategi bgmn nak lemahkan orang melayu agar pemimpin2 melayu yang lahir lemah dan tiada idea dan mudah dipulas.

Saya mengikuti sejarah perubahan2 dalam sistem pendidikan ini sejak saya jadi guru lagi. Setiap kali, kesannya merugikan orang Melayu. Kita mudah digula2kan dengan keseronokan dan keselesaan.
MELAYU MUDAH LUPA.. memang betul.

SAYA MENCADANGKAN, KALAU NAK FIGHT BENDA NI MESTI PAKAI DATA YG KONKRIT, BUKAN SENTIMEN. KAJI SEJARAH, BUKAN SEKADAR APA YG KITA RASA PATUT DAN APA YG KITA INGIN.  MUNGKIN KENA BUAT KAJIAN IMPAK DI SEKOLAH2 KITA - TAK.PAYAH SEKOLAH HARIAN. DAPATKAN INPUT DARI GURU2 PEMERIKSA KERTAS. SEEK AUDIENCE DGN MENTERI. PROTES TANPA DATA TAK KUKUH.

Perkara ini bukan pasal handphone. Ini berkaitan dengan "SURVIVAL BANGSA MELAYU".

Dalam tempoh 40 tahun, saya terus melihat bagaimana bangsa ku diPERKOTAK-KATIKKAN tanpa disedari.
Inilah yg dikatakan "ethnic cleansing" melalui pendidikan.

Kamaliah.

KAJI KESAN SESUATU POLISI  MENGIKUT KAUM. GUNA DATA.
Jangan terkejut, bangsa kitalah yg paling ghairah menyokong polisi tersebut dan kemudian yg paling kuat melalak apabila nasi dah menjadi bubur.

Tuesday, 18 April 2017

Kerusi roda

Utk renungan semua yg bergelar anak...

*ANTARA _"KERETA BARU ANAK"_ DAN _"KERUSI RODA ABAH"_*

Seorang rakan fb memaklumkan tentang seorang lelaki tua yg memerlukan kerusi roda kerana kerusi roda yg ada telah lusuh dan rosak.

Saya memandu sendiri menyusuri kampung tepi laut, singgah bertanya di satu warung, akhirnya saya sampai ke rumah tersebut. Rumah kayu yg agak lama, tinggal sepasang suami isteri yg lanjut umur. Bila saya memberi salam, seorang wanita yg mungkin 70an muncul dipintu. Bila saya menerangkan tujuan, dia segara menjemput saya masuk.

Suaminya yg juga dlm lingkungan 70an saya lihat duduk bersila ditilam yg diletak ditengah rumah. Disebelahnya ada sebuah kerusi roda yg telah gugur tempat letak kaki, terkoyak tempat menyandar dan kelihatan berkarat, roda getah telah pecah-pecah.

Setelah bertanya khabar, saya menurunkan kerusi roda yg dibawa dan membawa masuk kedlm rumah. Pakcik itu bersuara, "Cikgu, terima kasihlah kerana walaupun tak kenal saya, tapi masih mahu menolong. "Dia berhenti sejenak, bila dia menyambung kata, saya sudah melihat mata tuanya mula berkaca dg air mata."

Anak-anak hanya tahu membeli dan menukar kereta baru untuk diri mereka sahaja, kerusi roda abah mereka yg dibeli 5 tahun dulu tidak pernah bertukar.

Mereka biar abah mereka meminta pada orang lain" Dia mula sebak. Isterinya yg bersimpuh ditepinya menyapu-nyapu belakang suaminya sambil sebelah tangan lagi menyapu air mata dengan lengan bajunya. Jauh dilubuk hati mereka memendam rasa yang cukup pedih. Air mata turut tergenang.

Esakannya bertali arus membayangkan betapa kesalnya mereka atas tidak pedulinya anak-anak pada keadaan mereka hingga dia tidak boleh meneruskan kata, lalu saya mohon diri sambil berpesan dengan kesabaran. Baru meninggalkan laman rumah orang tua itu, saya ditegur oleh seorang jirannya.

Bila saya memberitahu tujuan saya datang, lelaki itu langsung berkata, "Encik anak-anak dia semua kerja besar di Kuala Lumpur, kereta besar, sepatutnya mereka yg belikan bukan kita.

_" Saya segera membalas,"_ Saya membantu orang tua ini kerana ia memerlukan, jika anaknya tidak pedulikannya, jangan kita juga sedemikian. Yang berjawatan besar, yang berharta itu anaknya, yang miskin dan memerlukan adalah orang tua ini. "Dia terus terdiam.

Saya meninggalkan kampung itu dengan rasa lega bercampur sedih. Kata-kata orang tua itu, 'mereka hanya tahu membeli dan menukar kereta baru untuk diri mereka sahaja....'perlu direnung oleh mereka yg bergelar anak.

Jom kita fikir kita dah berapa kali beli kereta, tukar kereta, upgrade rumah, dapur, ruang tamu, bilik fully aircond, berapa kali dah melancong keluar negara...

Tanyalah pula apakah abah masih bermotor buruk itu juga sejak kita sekolah, basah kuyup hendak ke masjid, rosak di merata jalan. Apakah abah dan emak masih berselipar buruk, berbaju lusuh, kopiah bertaik lalat, pelikatnya bertampong.

Apakah emak ayah masih tidur berkipas angin buruk, menggawang nyamok dan kepanasan, dapor emak penuh berjelaga, tandas diluar rumah dg pintu goyah masih perlu dicurah, rumah berlantai simen dan.... Ingatlah, kita tiba disini dg kemewahan yg dimiliki, adalah dari jerih payah dan air mata serta darah ibu ayah.

Hakikatnya apa yg kita miliki sebenarnya dari pelaburan ibu ayah, jadi mengapa mereka yg menanam tetapi bukan mereka yg menuai, bukan mereka yg memperoleh hasilnya. Terlalu tamaklah seorang anak yg meraup semua hasil dari tanaman ibu ayahnya.

Mengapa tidak dahulukan mereka atau sekurangnya mengangkat taraf hidup mereka. Apa salah membeli motor baru untuk abah, kerusi roda kawalan letrik berbateri, kerusi urut, upgrade bilik tidur, tandas, dapur, belikan pakaian baru dsbnya.

Setiap sen yg dibelanja untuk ibu ayah sebenarnya kembali ke sisi Allah sebagai satu ibadat tanda ketaatan kpd ibubapa, sebagai sedekah jariah.

Saya mengajak anda semua menolehlah kebelakang melihat keadaan hidup ibubapa sebelum membaiki kehidupan sendiri. Berikan kesempatan untuk mereka merasa nikmat hidup setelah begitu lama bergelumang kepayahan membesar dan mendidik kita.

Ingatlah mereka membela kita utk membesarkan, tetapi kita menjaga mereka untuk menanti hari matinya.
Wallahua'lam

Monday, 17 April 2017

Dok gong

🔥🔥🔥*SOMBONG*🔥🔥🔥

Sedikit perkongsian, teguran buat diri sendiri dan sahabat yg disayangi, insyaAllah banyak manfaatnya....

*Sombongkah Aku?????*

🚩Merendahkan orang lain itu sombong.
🚩Mentertawakan orang atas kelemahannya pun sombong.
🚩Menunjuk2 kelebihan itu sombong.
🚩Berlumba2 menunjukkan kekayaan pun sombong.
🚩Memperbodohkan org lain itu sombong.
🚩Sentiasa nak menang itu juga sombong.
🚩Mementingkan diri sendiri itu sombong.
🚩Berbangga dengan kecantikan itu juga sombong.
🚩Bersangka buruk itu sombong.
🚩Berbangga dengan kepandaian itu juga sombong.
🚩Merasa diri hebat itu sombong.
🚩Sentiasa merasa diri betul itu juga sombong.
🚩Tidak boleh ditegur itu sombong.
🚩Memperkecilkan dan meremehkan org lain itu juga sombong....

*YA ALLAH HINDARILAH AKU DARI SIKAP INI..*

#MuhasabahDiriSendiri

Saturday, 15 April 2017

Kwsp

UNDANG UNDANG PELIK OLEH KERAJAAN MALAYSIA..( tolong share dan viralkan) anda kena bantu saya mempertahan kan  HAK anda dan masa depan anak anak anda.

Baru baru ini saya pergi ke KWSP untuk mendaftarkan nama anak anak saya sekiranya saya dijemput kembali ke rahmatullah, maka mereka ada jaminan utk terus hidup.

Betapa terkejutnya saya bila dimaklumkan semua anak saya boleh didaftarkan sebagai pewaris tetapi tidak berhak menuntut wang caruman saya.

Saya bertanya lanjut, dan pegawai bertugas menegaskan hanya anak anak berusia 18 tahun keatas sahaja layak megambil caruman.  Kalau nak namakan juga anak dibawah 18 tahun , mereka tak layak mengeluarkan caruman itu, tetapi tempoh mengeluarkannya hanya selama 12 bulan dari tarikh kematian..dgn kata lain bahagian anak yang bawah 18 tahun akan terbatal selepas tidak dikeluarkan dalam masa setahun. Pertama.

Kedua, selepas kematian, tarikh tuntuntan mestilah dalam masa setahun, sekiranya tidak dituntut wang pendeposit akan ditahan dibawah amanah raya...yang menteri nya merican naina. Dah kata anak saya baru umur 6&8 tahun, pewaris yang boleh menuntut umur 18 tahun keatas, nampak tak secara halus menafikan hak anak saya sebagai pewaris?

Saya bagi soalan kepada pegawai itu. Kalau saya mati..dan isteri saya ditakdirkan mati bersama..konon lah sehidup dua dua mati. Anak anak saya masih kecil..apakah mereka tidak layak menerima wang simpanan saya?.

Jawab pegawai..masih layak..tapi kena tunggu usia 18 tahun baru boleh ambil. Sekarang umur 6&8 tahun terpaksa mengemis dulu sampai umur 18 tahun? Tengok bagaimana kebodohan melampau sistem kerajaan ini??

Saya tanya lagi. Kalau sekarang usia mereka 8 dan 6 tahun tak layak mengeluarkan caruman sebagai pewaris. Dan saya dan isteri mati serentak..apa sumber kewangan untuk mereka terus hidup sedangkan caruman saya ditahan dan dibekukan oleh kerajaan sehingga mereka usia mereka 18tahun kelak?

Pegawai itu terdiam.

Soalan saya seterusnya..apakah pihak kwsp exactly akan inform anak anak saya tepat ketika usia mereka 18 tahun nanti untuk memberitahu wang telah boleh diambil?

Sekali lagi pegawai itu terdiam.

Soalan saya seterusnya. Andai pewaris saya tidak ada data lengkap dan pihak kwsp gagal menghubungi mereka, apakah duit simpanan saya akan lesap?

Tidak. Wang itu hanya dibekukan :
Wang itu akan dibekukan didalam tabung amanah raya.

Soalan berikutnya : saya simpan dalam KWSP secara force statutory; selepas amanah raya mengambil dan membekukan wang  saya, SEBENARNYA WANG ITU DIGUNAKAN UNTUK PELABURAN ATAU INVESTMENT, SELAIN TIDAK MENDAPAT SEBARANG FAEDAH SEBAGAI SHARE HOLDER MALAH SEBALIK NYA DI CHARGE PULA 4% UNTUK KOS PENYELENGARAAN AMANAH RAYA. ANDA AMBIL DUIT SAYA..ANDA LABUR DAN SAYA KENA BAYAR PULA KOS PENYIMPANAN ?? SEPATUTNYA BUKAN SAYA ATAU PEWARIS KENA BAYAR. ANDA YANG KENA BAYAR SHARE PROFIT KEPADA PEWARIS? KENA DI PIHAK SAYA DI KENAKAN DOUBLE CHARGE. ANDA SUDAH BUAT DOUBLE SIDE INCOME DAN BERHARAP CHARGE 4% terkumpul akhirnya caruman itu akan berjumlah kosong. Anda hanya perlu beri kertas kosong dan menunujjk kan baki simpanan kosong kepada pewaris saya kelak.

Saya tanya lagi, apakah tuan pasti wang itu dibekukan atau digubal menjadi wang perbelanjaan kerajaan?

Dia menjawab saya tidak pasti.

Baik lah anda sudah menjawab semua soalan saya dan saya jelas apa motif kerajaan sebenarnya..

MENJADI TANDATANYA SAYA SAMPAI KE HARI INI. KALAU PEWARIS SAYA TIDAK BOLEH MEBGELUARKAN WANG CARUMAN SEBELUM UMUR 18 TAHUN SAYA FIKIR TAKUT DISALAH GUNAKAN TETAPI DUIT.ITU DIBELANJA SEWENANG WENANGNYA OLRH KERAJAAN..WAJARKAH??

Oh...statement saya ni salah..kerajaan bagus..saya saja cari pasal..???

fikirlah!!!!! Semua rakyat Malaysia mengenai wang caruman kita seandainya kita  mati dahulu dan anak kita di bawah 18  akan jadi apa dan bagaimana??
Page dari adik

Wednesday, 12 April 2017

Hidung

MENGAPA LUBANG HIDUNG ADA DUA?

Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri dan kanan.

Apakah fungsinya sama?

Sebenarnya fungsinya TIDAK sama dan dapat kita rasakan bezanya.

Sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yang kiri mewakili bulan (mengeluarkan sejuk).

Jika SAKIT KEPALA, cubalah MENUTUP Lubang hidung sebelah KANAN, bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

Jika merasa LELAH/PENAT, lakukan sebaliknya.

Tutup lubang hidung sebelah KIRI dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan.

Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya MUDAH sekali sejuk.

Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga CEPAT sekali marah.

Apakah Anda memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung mana yang bernafas lebih cepat?

Sebelah kiri atau kanan?

Jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat, Anda akan merasa sangat lelah.

Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi kesannya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.

Pada suatu malam, saya duduk menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri.

Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh.

Saya terus melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang, sakit kepala saya tidak kembali lagi.

Luar biasa, sungguh sempurnanya pengaturan ciptaan Allâh.

Silakan di-share untuk teman, sahabat, keluarga, dan lain-lain

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Inshaa ALLAH.....

Sumber: Ustaz Ahmad Nasir https://goo.gl/JOot0O

Sunday, 9 April 2017

Ibu

Assalam...
Di Malaysia
- anak kandung menuntut ibunya atau ayahnya di mahkamah hanya kerana wang/geran tanah, rumah dan harta yang lainnya...

Tapi,
 Di Saudi, dua adik beradik ke mahkamah hanya untuk berebut hak penjagaan ibu kandungnya... masya Allah

-------------

SENGKETA DUA BERADIK HINGGA KE MAHKAMAH

👥 Dua Orang Adik Beradik (Di Saudi Arabia) Bergaduh dan Merebut Hak penjagaan ibu  Hingga ke Mahkamah.

⚖ Di salah satu pengadilan Qasim, Kerajaan Saudi Arabia, Hizan al Fuhaidi dgn air mata yg bercucuran air mata hingga membasahi janggutnya...

🔨 Kenapa?

Kerana ia kalah terhadap kepada saudara kandungnya di mahkamah!!!

⚔ Tentang apakah kekalahan dgn saudaranya??

Tentang tanah ??

atau harta???

👋 Bukan kerana itu semua!!

💝Ia kalah terhadap saudaranya berkenaan hak penjagaan ibunya yg sudah tua & bahkan hanya memakai sebuah cincin timah di jarinya yg telah kusam,,

Seumur hidupnya, beliau tinggal bersama Hizan yg selama ini menjaganya,,

Tatkala beliau telah semakin tua, datanglah adiknya yg tinggal di kota lain,

Untuk mengambil ibunya agar tinggal bersamanya, dengan alasan, kemudahan kesihatan dll di kota jauh lebih baik daripada di desa,,

🗣 Namun Hizan menolak dgn alasan, selama ini ia mampu untuk menjaga ibunya.

Perbalahan ini tidak berhenti sampai di situ, hingga berlarutan ke mahkamah!!

Sidangpun bermula,, hingga sang hakim pun meminta agar sang ibu hadirkan di mahkamah..

👥Kedua bersaudara ini mendukung ibunya yg sudah tua yg beratnya sudah tdk sampai 40 Kg!!

Hakim bertanya kpdnya, siapa yg lebih berhak tinggal bersamanya.

Ibu itu memahami pertanyaan hakim, ia pun menjawab, sambil menunjuk ke Hizan,
“Ini mata kananku!”

Kemudian menunjuk ke adiknya sambil berkata,
“Ini mata kiriku!!

🔎Hakim berpikir sejenak kemudian memutuskan hak penjagaan kepada adik Hizan,
berdasar pertimbangan kemaslahatan bagi si ibu!!

🏅Betapa mulia air mata yg dikeluarkan oleh Hizan!!

Air mata penyesalan kerana tdk dapat memelihara ibunya tatkala beliau telah meningkat usianya semakin lanjut!!

Dan, betapa bangga dan agungnya seorang ibu!! direbut oleh anak-anaknya hingga seperti ini,,!!

💎Andaikata kita dapat memahami, bagaimana seorang ibu mendidik kedua anak lelakinya hingga ia menjadi ratu dan mutiara termahal bagi anak-anaknya!!

🏆 Ini adalah pelajaran & pengajaran yang sangat mahal tentang berbakti kepada orang tua,, dizaman yg sudah hampir kiamat ini betapa banyak anak yang derhaka,,

✅ _“Ya ALLAH, Roob kami!! Anugerahkan kepada kami keredhoan ibu kami dan berilah kami kekuatan agar selalu dapat berbakti kepadanya!!”_

Aamiiin!!!

*Aamiin ya Rabbal'alamiin*

Friday, 7 April 2017

Mimpi


Pada suatu hari ada seorang budak bernama Hameed yang tinggal di sebuah kampung di Perak.
Kesemua rakan-rakannya benci dengan kebodohannya terutama sekali guru kelasnya iaitu Noraini.

Guru kelasnya selalu memarahi Hameed dengan berkata "Cikgu dah tak tahu nak buat macam mana dengan awak ni Hameed".

Pada suatu hari ibu Hameed datang ke sekolah untuk melihat bagaimana keadaan Hameed di sekolah.
Cikgu Noraini berterus-terang dengan ibu Hameed bahawa Hameed sudah tidak dapat dilakukan apa-apa usaha lagi terhadapnya. Ibu Hameed kecewa dengan kenyataan tersebut lalu terus membawa Hameed keluar dari sekolah itu dan berpindah ke daerah lain.

25 tahun kemudian, Cikgu Noraini mengalami masalah jantung, dan ramai doktor mencadangkan dia ke pakar sakit jantung untuk membuat pembedahan, dan hanya ada seorang doktor sahaja yang sangat pakar dengan pembedahan tersebut.
Cikgu Noraini tiada pilihan lalu bersetuju untuk melakukan pembedahan tersebut, dan sekaligus pembedahan tersebut berjaya.

Ketika dia membuka matanya, dia melihat ada seorang doktor yang kacak berada di sampingnya merenung Cikgu Noraini sambil tersenyum.
Cikgu Noraini masih lagi dalam keadaan lemah ingin mengucapkan terima kasih kepada doktor tersebut tetapi terlalu lemah untuk mengeluarkan suara.

Semasa mereka saling merenung antara satu sama lain, doktor muda itu mendapati muka Cikgu Noraini kelihatan lebam kebiru-biruan seakan lemas. Cikgu Noraini cuba mengangkat tangannya dengan keadaan yang bersusah payah untuk memberitahu sesuatu.

Doktor muda itu terkejut dan cuba memahami apa yang sedang Cikgu Noraini cuba bagitau, lalu doktor muda tersebut memandang ke belakang dan mendapati Hameed yang bekerja sebagai cleaner hospital telah mencabut plug alat bantuan pernafasan untuk meletakkan plug vakum dia...

*Jika anda fikir Hameed adalah doktor muda tersebut, ini adalah kerana anda terlalu banyak menonton filem Tamil atau Hindustan, atau terlalu banyak membaca buku-buku motivasi...*

Kawe

Assalamualaikum

Ada sesuatu yang boleh kita pelajari dari Kisah ini. BACALAH...

Alkisah satu pertengkaran

Satu ketika dahulu di sekolah, Hamzah bergaduh hebat dengan rakan baiknya Farid mengenai sesuatu sehingga hampir bergaduh.

Pada pandangan Hamzah ialah “saya betul, Farid yang salah.” Pada pandangan Farid pula, “saya betul, Hamzah yang tak betul.”

Pertengkaran itu kuat sehingga Ustaz Haron terpaksa campur tangan.

Ustaz Haron membawa Hamzah dan Farid ke dalam bilik mesyuarat guru yang mempunyai satu meja yang panjang.

Hamzah dan Farid disuruh duduk bertentangan jauh antara satu sama lain di meja tersebut.

Ustaz Haron memulakan pertanyaan: “Apakah warna cawan di tengah meja?”

Kerana tidak ingin kalah, kedua-dua cepat-cepat menjawab soalan Ustaz Haron:
Hamzah menjawab: “Hitam.” Farid menjawab: “Putih.”

“Tengok ustaz, cawan ini memang berwarna hitam. Tapi kerana saya berkata hitam, Farid terus berkata putih untuk melawan saya meskipun cawan ini hitam,” keluh Hamzah.

“Apa kamu merepek ini Hamzah? Cawan ini memang putih. Kamu buta warna patut pergi buat cermin mata. Jangan nak fitnah saya. Ustaz, lihatlah cara Hamzah fitnah saya. Saya jawab putih bukan kerana dia kata hitam, tapi kerana cawan ini putih,” bidas Farid.

“Apa lagi kamu berdua nak adu?” tanya Ustaz Haron.

Hamzah dan Farid bertengkar lagi untuk 30 minit sehingga dua-dua keletihan.

“Ustaz, cukuplah. Saya dah malas nak cakap dengan kerbau ini,” kata Hamzah kepada Ustaz Haron.

“Ustaz, saya pun sama. Susah nak berhujah dengan manusia yang tak nak menerima hakikat,” kata Farid.

“Ok, kamu berdua tukar tempat,” kata Ustaz Haron.
Selepas menukar tempat, Hamzah dan Farid terus diam. Rupa-rupanya cawan di tengah meja memang berwarna dua, separuh hitam dan separuh putih.

“Nak bertengkar lagi ke? Kadangkala kita kena berdiri di tempat orang lain untuk memahami pandangan mereka. Bukan semua yang ada di depan mata itu ialah betul. Ada benda yang kita tak nampak melainkan kita boleh melihat daripada semua sudut yang ada,” kata Ustaz Haron.

Selepas itu, Hamzah dan Farid saling bermaafan dan mula mengerti untuk menghormati pandangan masing-masing meskipun berbeza.

Wahai Sahabat ku...
Jangan selalu menganggap kamu sendiri betul. Belajarlah berdiri di kasut orang lain untuk memahami pandangan mereka sebelum membuat kesimpulan sendiri. Sehebat-hebat mata manusia, ia masih memerlukan cermin untuk melihat wajah mereka sendiri.

Matahari hanya satu, tapi kedudukan matahari di Timur ataupun Barat menyebabkan manusia menggelarkannya matahari terbit atau terbenam meskipun ia adalah matahari yang sama.

Senyum. Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official) 💚

Wednesday, 5 April 2017

Sahabat

Cikgu BM kata~🌸Sahabat utk selamanya
Cikgu BI kata~🌸Best Friend Forever
Cikgu SEJARAH kata~🌸Mengingatkan sahabat adalah kenangan
Cikgu MATH kata~🌸Nilai persahabatan tdk terkira
Cikgu PM kata~🌸Sahabat adalah teladan
Cikgu EKONOMI kata~🌸Sahabat tdk ternilai dgn wang
Cikgu SAINS PERTANIAN kata~🌸Tanam nilai persahabatan di hati
Cikgu KIMIA kata~🌸Bersahabat perlu ada chemistry
Cikgu BIOLOGI kata~🌸Sahabat itu kekal dan hdup utk selamanya
Cikgu SASTERA kata~🌸sahabat begitu indah
Cikgu PJK kata~🌸Sahabat bkn utk di permainkn
Cikgu SENI kata~🌸Sahabat adalah lukisan yg mewarnai hidup setiap hari
Cikgu Agama kata~🌸Sahabat till jannah

‪#‎hargailah_sahabat ☺😍😘 love you All
  💋erin yahaya💋

Jawatan

*JANGAN SOMBONG DGN JAWATAN*

Seorang wanita berumur 40 tahun..baru saja menjadi Pengarah disebuah syarikat membawa anaknya datang ke pejabat untuk makan.

Selesai makan anaknya membuang plastik bekas makanannya dilantai. Datanglah seorang nenek dengan penyapunya dan menyapu bersih sampah tadi. Wanita yang baru saja menjadi Pgarah ini hnya melihat nenek ini menyapu.. Wajahnya sudah berkerut bukan pencen, tetapi sebaliknya harus jadi tukang sapu. Kerana itu dengan senyum sinisnya, wanita itu berkata kepada anaknya "Nak sudah besar nanti, jangan jadi seperti dia. Tu sudah tua masih lagi pungut sampah". Anaknya hanya mengangguk kepala kerana masih belum mengerti apa-apa. Nenek ini melihat kesombongan wanita itu lalu dia bertanya. "Mohon maaf, tumpang tanya.. Puan ini siapa?", katanya tenang. Dengan angkuhnya wanita itu menjawab "saya Pengarah baru disini, kenapa?!. "

Nenek ini hanya mengangguk, tidak menjawab. Dari jauh datang seorang lelaki dengan baju rapi menghampiri nenek tua itu. "Puan CEO, silakan masuk ke ruangan puan". Nenek tua ini membuka jaket lesunya, dan terlihat baju dan jas rapi dibalik jaket lesunya. *Ternyata dia adalah pengasas syarikat ini!*

Tanpa mengubah expresinya, dia berkata kepada lelaki itu. "Tolong tarik balik jawatan wanita sombong ini. Kita tidak perlu orang sombong seperti dia di syarikat ini".

Lelaki itu pun mencatat nombor pekerja wanita itu dan dihari itu juga dia dipecat. Wanita itu tidak bisa menjawab apa -apa terpaku. Nenek CEO ini berkata ke anaknya,"aku memecat mamamu  & berharap kamu mengerti,  MENJADI ORANG BESAR BUKAN DITENTUKAN DENGAN KEPINTARAN ORANG ITU, TETAPI BAGAIMANA KITA, ORANG BESAR MAMPU MENGHARGAI ORANG-0RANG YANG RENDAH DIBAWAH DAN MEMBANTU MEREKA.

*MESEJ*
Hidup ini seperti roda. Banyak liku2 kehidupan orang lain yang tidak kita fahami. Jangan pandang seseorang hanya dari luar fizikalnya semata mata. Jgn sombong.🤗🤗

Tawassul

Kalam Ulama':
TAWASSUL.

Syirik itu bukan pada meminta tolong, tapi pada meyakini ada Allah yang berkuasa memberi manfaat dan menolak mudarat.

Seorang pesakit didalam hospital meyakini doktor yang menyembuhkan penyakit itu adalah suatu kesyirikan.

Sedangkan, seorang yang sedang berdoa kepada Allah di kubur orang soleh, dalam keadaan bertawassul dengan empunya kubur kepada Allah, dengan husnudzonnya bahawa orang soleh itu mempunyai kedudukan disisi Allah. Sebagai asbab dengan keyakinan yang kuat bahawa hanya Allah sahaja yang membantunya, maka itu masih lagi tauhid.

Isunya bukan tempat, kubur ataupun hospital. Syirik itu pada keyakinan. Zaman ini mungkin sahaja ramai orang awam bergelumang dengan syirik yang tidak disedari dimana-mana.

Mayat

Kalam Ulama':
KAMU MASIH BERPELUANG UNTUK MENDEKATKAN DIRI KEPADA-NYA.

Al-Hasan al-Basri berdiri di sisi kubur setelah selesai urusan pengkebumian sahabatnya.

Kemudian beliau memandang ke arah seorang lelaki yang berada di sebelahnya, lalu berkata :

Apakah pandanganmu jika mayat tersebut kembali semula ke dunia, apakah perkara yang akan dilakukan olehnya?

Lelaki itu menjawab :

Nescaya dia akan beristighfar memohon keampunan daripada Allah, mendirikan solat dan mempersiapkan dirinya dengan pelbagai amalan kebaikan.

Maka berkata al-Hasan al-Basri kepadanya :

Dia (mayat) tidak berpeluang lagi untuk melakukannya tetapi kamu masih belum kehilangan peluang tersebut.

PERINGATAN DAN MUHASABAH

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,

1) Ambillah peluang beribadah kepada Allah dengan melaksanakan dengan sempurna segala ibadah fardhu dan mempertingkatkan amalan sunat khususnya kita sudah semakin hampir dengan bulan Ramadhan al-Mubarak.

2) Dekatkanlah diri dengan masjid, surau, majlis ilmu dan sahabat-sahabat yang baik dan berakhlak mulia.

3) Jauhilah segala perkara yang melalaikan dan hindarilah diri daripada bergaul dengan mereka yang jauh daripada Allah.

4) Sesungguhnya kita tidak tahu bilakah akan dipanggil kembali kepada Allah.

5) Berdoalah semoga Allah mengurniakan husnul khatimah (pengakhiran hidup yang baik) kepada kita semua.

"Ya Allah, taufiqkanlah kami untuk sentiasa memanfaatkan setiap detik hidup kami untuk mendekatkan diri kepada-Mu."

Monday, 3 April 2017

Usia tuamu

TERLENA

Waktu berlalu begitu pantas menipu kita yang terlena.

Belum sempat berzikir di waktu pagi, hari sudah menjelang siang, Belum sempat bersedekah pagi, matahari sudah meninggi.

Niat pukul 9.00 pagi hendak solat Dhuha, tiba-tiba azan Zuhur sudah terdengar.

Teringin setiap pagi membaca 1 juzuk Al-Quran, menambah hafalan satu hari satu ayat, itu pun tidak dilakukan.

Rancangan untuk tidak akan melewatkan malam kecuali dengan tahajjud dan witir, walau pun hanya 3 rakaat, semua tinggal angan-angan.

Beginikah berterusannya nasib hidup menghabiskan umur? Berseronok dengan usia?

Lalu tiba-tiba menjelmalah usia di angka 30, sebentar kemudian 40, tidak lama terasa menjadi 50 dan kemudian orang mula memanggil kita dengan panggilan "Tok Wan, Atok...Nek" menandakan kita sudah tua.

Lalu sambil menunggu Sakaratul Maut tiba, diperlihatkan catatan amal yang kita pernah buat.

Astaghfirullah, ternyata tidak seberapa sedekah dan infak cuma sekadarnya, mengajarkan ilmu tidak pernah ada, silaturrahim tidak pernah buat.

Justeru, apakah roh ini tidak akan melolong, meraung, menjerit menahan kesakitan di saat berpisah daripada tubuh ketika Sakaratul Maut?

Tambahkan usiaku ya Allah, aku memerlukan waktu untuk beramal sebelum Kau akhiri ajalku.

Belum cukupkah kita menyia-nyiakan waktu selama 30, 40, 50 atau 60 tahun?

Perlu berapa tahun lagikah untuk mengulang pagi, siang, petang dan malam, perlu berapa minggu, bulan, dan tahun lagi agar kita BERSEDIA untuk mati?

Kita tidak pernah merasa kehilangan waktu dan kesempatan untuk menghasilkan pahala, maka 1000 tahun pun tidak akan pernah cukup bagi orang-orang yang terlena.

PAK HAMKA
(Pujangga Nusantara)

Organic

ALKANES:
Free radical substitution

ALKENES:
1)Preparation Of Alkenes:
   -Dehydration: Conc. H2SO4 (heat)
   -Dehydrohalogenation: KOH, ethanol

2)Chemical Reaction:
   -Hydrogenation: H2, Pt (Pt=catalyst, can be Ni or Pd etc)
   -Hydration: H30+ or H20,H+
   -(i) Hydrohalogenation: Markovnikov: HX
    (ii) Hydrohalogenation: Anti-Markovnikov: HBr, ROOR(peroxides)
   -(i) Halogenation: X2,CH2Cl2 (inert) dihalides major
    (ii) Halogenation: X2, H2O (Forms Halohydrin as major product)
        {Halohydrin:  R-CH(OH)=C(X)-R  }

3)Oxidation Of Alkenes:
   -Cold KMnO4 (dilute), OH-
   -Hot KMnO4/conc. H+
   -Ozonolysis: (i)O3 (ii)Zn, H2O

BENZENES:
1)Chemical Reactions on Benzene Ring:
   -Halogenation: X2, FeX3
   -Nitration: Conc. HNO3 '&' Conc. H2SO4
   -Friedel-Craft Alkylation: RCl, AlCl3
   -Friedel-Craft Acylation: R(Cl)C=O, AlCl3

2)Chemical Reactions of Toluene:
   -Oxidation: KMnO4, H3O+ (heat)
   -Halogenation: X2, uv

3)Additional Notes:
CH3 of toluene is an ortho, para director. Thus, nitration, F-C Alkylation, F-C Acylation and reaction with X2, CH2Cl2 will not disturb the CH3 group on toluene but it will substitute with H on benzene ring at Ortho and Para position. Both Ortho and Para formed are major products.

HALOALKANES:
1)Chemical Reactions:
   -NaOH(aq) (forms alcohol
   -CH3CH2OH (forms ether)
   -NH3, ethanol (forms RNH2)
   -CH3ONa, ethanol (forms ether)
   -KCN, ethanol (forms RCN)
   -CH3CH2COONa, ethanol (forms ester)

2)Gridnard Reagent, RMgX:
   -Formation of RMgX:
    {  RX+Mg, dry ether -> RMgX  }
 
   -Reaction of RMgX with:
    -metanal, H3O+ : forms primary ROH
    -other aldehydes besides methanal, H3O+ : forms secondary ROH
    -ketone, H3O+ : forms tertiary ROH
    -H3O+ : forms alkane

Slamat mnduduki PSPM II😄✌
Share3! Ingt, jika kita permudahkn urusan org lain, Allah juga akan permudahkn urusan kita.. Insyaa AlLah

Sunday, 2 April 2017

Bungkus

QUOTE PHOTO VIDEO:
Mari Mengambil Hikmah

BUNGKUS DAN ISI

Hidup akan sangat melelahkan, sia-sia dan menjemukan bila fikiran hanya digunakan untuk mencari dan mengurus BUNGKUS-nya saja serta mengabaikan dan mengacuhkan ISI-nya.

Apa itu “BUNGKUS”-nya,
Dan apa itu “ISI”-nya?.

“Rumah yang indah” hanya bungkusnya.
“Keluarga bahagia” itu isinya.

“Pesta pernikahan” hanya bungkusnya.
“Sakinah, mawadah, warahmah” itu isinya.

“Ranjang mewah” hanya bungkusnya.
“Tidur nyenyak” itu isinya.

“Kekayaan” itu hanya bungkusnya.
“Hati yang bahagia” itu isinya.

“Makan enak” hanya bungkusnya.
“Gizi, energi, dan sihat” itu isinya.

“Kecantikan dan Ketampanan” hanya bungkusnya.
“Keperibadian dan hati” itu isinya.

“Bicara” itu hanya bungkusnya.
“Amal nyata” itu isinya.

“Buku” hanya bungkusnya.
“Pengetahuan” itu isinya.

“Karisma” hanya bungkusnya.
“Akhlak karimah” itu isinya.

“Hidup di dunia” itu bungkusnya.
“Hidup sesudah mati” itu isinya.

Utamakanlah ISI-nya.
Namun rawatlah BUNGKUS-nya.

Jangan memandang rendah dan hina setiap BUNGKUS yang kita terima, kerana berkah tak selalu datang dari BUNGKUS kain sutera melainkan juga datang dari BUNGKUS kertas suratkhabar.

Janganlah setengah mati mengejar apa yang tak dapat kita bawa mati.

Semoga bermanfaat