Friday, 29 April 2016

Selfie

Bacalah!! ;)
.
Wanita 1: "Alhamdulillah, jubah hitam baru ini saya beli dari butik fulan fulan, cantik kan???? *Upload Gambar Posing Body"
.
Wanita 2: hehe..muka ana bila kekenyangan lepas makan. Alhamdulillah..ini kurniaan dari Allah.
*gambar kepala sengget
.
Wanita 3: alhamdulillah. Baru balik dari majlis ilmu. Jaga Iman, Jaga Hati, Jaga mata.. *post gambar body tangan buat Peace
Wanita 5: laparnya, jam baru pukul 9, *golek-golek atas Katil
.
Wanita 6: Pandang luar tingkap, tangan didagu, status: "Aku masih menunggumu pulang, jom bercinta selepas nikah"
.
Wanita 7: Selfie sambil buat reaksi muka comel, terkejut, sedih. Status: "Sangat islamik sebar dakwah, banyak kata-kata motivasi" tapi Motif? Inginkan like perhatian menjual maruah diri mahupun menyebarkan dakwah?
.
Wanita 8: Gambar cincin dijari manis. Status: "Cantik kan? Eh jangan fikir bukan-bukan, ini hadiah dari mak #bukancincintunang #belumnikah #stillsingle
Kecantikanku ini hanya untuk bakal imamku."
.
Wanita 9: Aku Pendosa Tanpa Noktah *upload Gambar Tangan
.
Wanita 10: Ya Allah sweetnya.. bercinta lepas nikah is more awesome and more barakah. *Gambar laki bini beraksi macam titanic
.
Wanita 11: Alhamdulilah ,sampai juga kt rumah ... #selfie dalam kete dengan monopod yg ADA.. ..laki Sana Sini puji memuji,cntik lh akk,cntik lh awk,cntik lahhhhh..!!!
.
Wanita 12 . Tangkap gambar, Alhamdulilah cntik sungguh jubah ,niqab, tudung yg sy bli ni..posing mcm2, ..gaya macam2..
.
Wanita 13. Tengah mkn,selfie ,tngkp gmbr.. Alhamdulilah sedapnye mknn kt cni,buat Mata mengoda.. Lelaki coment.. Cntik Nye, sejuk Mata memandang, . Ad sorg hamba ckp ?? Perlu ke mkn nk amik gmbr ?? Berniqab plk tu..huhu.. Mula lh pergaduhan...

Sepatutnya kalian sebagai wanita berniqab, muslimah yang bertudung labuh, tunjukkanlah teladan yang baik kepada wanita diluar sana.
Bukan tergedik-gedik memperagakan Body. Tergedik-gedik mencari komen lelaki.
.
Yang Gedik kini bukan setakat gambar-gambar, tapi turut disertakan status, ayat-ayat, aksi-aksi berinteraksi dengan lelaki berkopiah, berserban, yang mengaji Luar negara. Siap berbalas-balas text dengan penuh suasana ‘islamic’ gedik.
.
Kalian kena sedar, lelaki berkopiah juga bernafsu. Bukannya semakin dilayan puluhan lelaki berkopiah, membuatkan kalian bertambah semakin solehah. Bukan!!!
.
Kalian kena sedar, kalian membawa imej Islam. Membawa imej ajaran Rasulallah. Jagalah akhlak kalian, dengan sebaik-baiknya. Masyarakat awam memandang tinggi kepada kalian, bila kalian sendiri yang meninggalkan akhlak wanita solehah?
.
Siapa lagi yang hendak tunjuk akhlak solehah? Bila kalian sendiri yang mempergadaikan body dikhalayak? Siapa lagi hendak dijadikan contoh buat khalayak?
.
Wahai wanita yang digelar muslimah! Ingat! Media social network bukan tempatnya untuk menjual diri, meluahkan isi hati, meraih simpati dan mengejar perhatian orang lain untuk diri. Seharusnya sebagai wanita perlunya ada sifat privacy menjaga nilai martabat maruah diri yang telah diangkat oleh islam itu sendiri.
.
Taqwa itu bukannya dengan Upload banyak gambar Possing siap berstatus gedik. Taqwa itu dihati. Jadikan taqwa itu pakaian kita. Kerana taqwa itulah sebaik-baik pakaian.
.
Kalam Al Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid: “Carilah pintu kelemahan kamu dan tutupkah pintu itu jangan bagi syaitan masuk menipu daya dan mengawal hawa nafsumu.”
.
Fuhh,, berpeluh!!  Siapa Makan cili,terasa pedasnye!!! ;)

Wednesday, 27 April 2016

Nama bayi perempuan

NAMA2 BAYI PEREMPUAN YG BAGUS

Nama bayi Awalan A

1. AFIFA FITIYA
Anak perempuan yang suci dan memiliki harga diri

2. AFRA NAILA ARKARNA
Anak perempuan sebagai anugerah di malam ke-13 bulan purnama yang menerangi hati

3. AINA TALITA ZAHRAN
Mata seorang gadis yang berkilau

4. AINIYA FAIDA AZMI
Anak yang memiliki ketegaran hati dan bermanfaat bagai pohon rimbun yang bersemi

5. AINUN MAHYA
Mata yang bersinar

6. AISHA ALIFA
Keramahtamahan yang hidup

7. AISHA FARHANA
Anak perempuan yang hidup dan bergembira

8. AKIFA NAILA
Wanita yang raji beritikaf di masjid dan suka memberi

9. ANNISA FAIHA
Anak perempuan yang memiliki banyak kelebihan

10. ANNISA KASTURI NAIM
Anak perempuan penghuni surga yang harum bagai bunga kasturi

11. ARIQA FATINA
Anak perempuan baik budi dan menarik hati

12. ASKANA SAKHI
Anak perempuan yang baik hati dan murah hati
13. ASSYIFATU HAIFA
Anak perempuan yang bagaikan obat penawar dahaga

14. ATHIFA FARIHAN WARDA
Anak perempuan yang memiliki perasaan gembira bagai bunga mawar

15. ATIKA BALQIS AZIZAH
Ratu mulia yang pemurah

16. ATIKA ZAHRA RATIFA
Anak perempuan yang berakhlak baik, pemurah dan berseri-seri

17. ATIQA FAIRUZ KHALISA
Anak perempuan yang cantik bagai permata murni
18. AULIA IZZATUNNISA
Anak perempuan yang penuh rasa cinta dan kemuliaan

Nama bayi Awalan B

19. BADRIYYA SHALIHA
anak perempuan yang cantik dan shalihah

20. BAHIYYA ATIQA FAIHA
anak perempuan yang cantik yang memiliki keindahan dan banyak kelebihan

21. BAITI DURRIYA
Rumahku adalah cahaya mutiara

22. BALQIS ADZRA
Ratu yang terhormat

23. BARIA KAMILIA
Anak perempuan yang bagaikan pepohonan yang selalu hijau dan unggul

24. BASIMA SHALIHA
Senyuman anak perempuan yang shalihah

25. BASIMA WARDATUL ZHAHIRA
Anak perempuan yang tersenyum bagai bunga mawar yang bercahaya

26. BASYASYA AFIFA
Anak perempuan yang memiliki wajah berseri-seri sedang mensucikan diri

27. BILQIS FAIHA RIFDA
Ratu yang memiliki banyak kelebihan pemberi pertolongan

28. BILQIS UFAIRA
Ratu yang pemberani

29. BURAIRA BALQIS FAIHA
Ratu yang memiliki banyak kelebihan dan selalu berbuat baik

30. BUSYRA FITRIYANI
Kabar gembira dari anak perempuan yang suci

31. BUTSAINA IFTITAH NAILA
Permulaan dari anak perempuan yang cantik adalah anugerah

Nama bayi Awalan D

32. DALIYA ZAHRA KHASIEB
Anak perempuan yang bagaikan bunga pohon anggur yang subur

33. DARY ARRIFDA
Anak perempuan pemberi pertolongan yang lemah lembut

34. DARY AZZALFA
Anak perempuan yang bagaikan permukaan mutiara yang lembut

35. DIANA DURRIYATUL JANNA
Agama yang bercahaya bagai mutiara surga

36. DIANA SYAUQIA
Anak perempuan yang bagaikan agama yang dirindukan

37. DURATU ANNASIHA
Mutiara nasihat

38. DURATUL HIKMAH
Mutiara Hikmah

39. DURRATUL JINAN
Mutiara Surga

40. DURRRIYA NAILA TALITA
Gadis yang suka memberi bagaikan cahaya mutiara

41. DZAKIRA AFTANI
Anak perempuan yang memiliki ingatan yang mengagumkan

42. DZAKIRA TALITA ZAHRA
Gadis yang berzikir bagai bunga

43. DZAKIYYA TALITA SAKHI
Gadis cerdas yang murah hati

Nama bayi Awalan F

44. FADYA JAMIL ANNIDA
Seruan indah yang menyelamatkan
45. FAIDA ANNAILA

Pemberian yang bermanfaat
46. FAIHA NADA ZALFA

Anak perempuan yang bagaikan embun di kulit mutiara yang banyak kelebihannya

47. FAIZA ALYA AZIZA
Pemenang yang tinggi dan mulia

48. FAJRA NADA NADIFA
Anak perempuan yang bagaikan embun pagi yang bersih

49. FAKHIRA SALWA NABILA
Burung puyuh yang bagus dan cerdik

50. FANY AZHAR AZIZA
Bunga yang fana dan mulia

51. FARAH AZHAR
Anak perembuan yang bagaikan Bunga-bunga dan kesenangan

52. FARHANA RAQWANI
Kemajuan yang menggembirakan

53. FARIDA KAMILA ZUHDI
anak perempuan yang bagaikan permata yang mahal dan sempurna yang rendah hati

54. FATIHA RUSYDA ADDIEN
Agama pembuka jalan yang lurus

55. FAUZIA RAFIFA
Anak perempuan yang berakhlak baik adalah kemenangan yang gemilang

56. FITRI SYAFIA
Anak perempuan yang suci dan sehat

Nama bayi Awalan G

57. GHAZIYA HAFIZA
anak perempuan pejuang yang menjaga kesuciannya

Nama bayi Awalan H

58. HAFIZA KHAIRA LUBNA
Kebaikan dan kecerdasan yang terpelihara kesuciannya

59. HAIFA AISH FAIHA
Anak perempuan yang ramping dan memiliki banyak kelebihan

60. HAMDA SAKHIA
Anak perempuan yang banyak bersyukur dan murah hati

61. HANA AISH SALMA
Anak perempuan yangyang bahagia dan selamat

62. HANA KHAIRUNNISA
Sebaik-baiknya anak perempuan yang bahagia

63. HANIA SYAKIRA
Ucapan selamat dan rasa syukur

64. HANIFA RASYIDA
Muslimah yang teguh dan tegar

65. HASNA NABILA
Anak perempuan yang cantik dan cerdik

66. HAURA NAZHIFA
Anak perempuan yang berkulit putih dan bersih

67. HUSNIA RANI ZAHRA
Bunga yang indah dan mempesona

Nama bayi Awalan I

68. IFFA ASTILA RAHMA
Anak perempuan yang memiliki keturunan yang baik, rasa hormat dan kasih sayang

69. IFTINA ASSYABIYA RAFIFA
Gadis kecil yang berakhlk baik yang mengagumkan

70. ILMI SUHAIMA
Anak perempuan yang memiliki ilmu tentang keberuntungan

71. IMA SHABIRA
Pemimpin yang penyabar

72. INAYA AZMI ATHIFA
anak perempuan yang memiliki perhatian, keteguhan hati dan perasaan

73. INAYA AZMI ATHIFA
anak perempuan yang memiliki perhatian, keteguhan hati dan perasaan

74. INAYA RAFA
Anak perempuan yang memiliki perlindungan yang tinggi

75. INSYIRA FAUZIA
Kegembiraan atas kemenangan yang gemilang

76. IRTIA NAZIHA
Kesenangan yang jauh dari hal-hal yang buruk

77. IZA NAJDA
Anak perempuan yang memiliki keberanian dan kehormatan diri

Nama bayi Awalan J

78. JAMILA RAFIF LUTHFIA
Anak perempuan yang cantik dan lembut yang berakhlak baik

79. JANNATU SAUQIYA
Anak perempuan bagaikan surga yang dirindukan

80. JARIA SALSABILA
Amal yang tak terputus laksana mata air surga

81. JAUHARA ZAHRANI
anak perempuan yang bagaikan permata yang berkilauan

82. JAUZA JAHIRA
Anak perempuan yang bagaikan buah kenari yang berkilau

83. JIHAN TALITA ULFA
Gadis berwawasan luas yang ramah

84. JUHAINA ZAKIYA
anak perempuan yang bagaikan kebun yang tumbuh dengan baik

Nama bayi Awalan K

85. KALILA RIFDA
Anak perempuan yang memberi pertolongan dengan lemah lembut

86. KAMILIA ULFA
Persahabatan yang sempurna

87. KARIMA HAURA ZUHDA
Anak perempuan berkulit putih yang mulia dan rendah hatiWanita berkulit putih yang mulia dan rendah hati

88. KHADZIYA NISRINA
Bunga mawar putih yang harum baunya

89. KHAIRA TALITA RUMI
Gadis yang baik hati laksana seorang penyair Ibnu Rumi

90. KHAIRUNNISA SALSABILA
Sebaik-baiknya wanita laksana mata air surga

91. KHALIFA SAKHI
Anak perempuan sebagai pemimpin yang murah hati

92. KHANSA SABIHA
Semoga seperti seorang pejuang muslimah yang wajahnya berseri-seri

93. KHATAMI SAHIRA
Mata air terakhir

94. KHAZANA RIDHA NAILA
Anak perempuan yang suka memberikan hartanya dengan ikhlas

Nama bayi Awalan L

95. LABIBAH ZAKIYYA
Anak perempuan yang cerdik dan cerdas

96. LAILA FAIHA
Malam yang memiliki banyak kelebihan

so
97. LAIMUNA HAURA HASNA
Gadis berkulit putih yang cantik laksana jeruk yang manis

98. LATIFA QOTRUNNADA
anak perempuan yang lembut bagaikan tetesan embun

99. LUJNA KAMILA
Bukit datar yang ditumbuhi pepohonan yang selalu hijau

100. LUQYANA FARHA
Perjumpaan kita yang menggembirakan

101. LUTHFIA NISRINA
Gadis yang lembut bagaikan bunga mawar putih

102. LUTHFIA ZAHRA TALITA
Gadis lemah lembut yang selalu berseri-seri

Nama bayi Awalan M

103. MAHDIYATU SYAUQIYA
Anak perempuan yang selalu rindu mendapatkan hidayah

104. MAHIRA HASNA KAMILA
Kepandaian dan kecantikan yang sempurna

105. MAISYARA SALSABILA
Ketenangan mata air surga

106. MARDIYATU EL-HAZIMA
Anak perempuan yang teliti dan mendapatkan keridhoan Allah

107. MAWADDATU SHIFWA
Kasih sayang seorang sahabat akrab

108. MUAZARA ULFA
Anak perempuan yang mendapatkan pertolongan dari persahabatan

109. MUFIDA SALSABILA
Anak perempuan yang bermanfaal laksana mata air surga

Nama bayi Awalan N

110. NABILA HASNA AMIRA
Kecerdikan dan kecantikan seorang ratu

111. NADA FAJRIA SALSABILA
Embun pagi dari mata air surga

112. NADHIFATUL AZHAR
Bunga-bunga yang bersih

113. NAFLA SYAKIRA
Bunga matahari yang pandai bersyukur

114. NAILA MUAZARA ULFA
Anak perempuan yang suka memberi pertolongan dan keramahan

115. NAJWA KHAIRA WILDA
Bisikan kebaikan dari seorang bidadari

116. NAURA HASNA ANNIDA
Anak perempuan yang mempesona bagai bunga yang indah

117. NAURA NADHIFA AKMAL
Bunga yang bersihnya lebih sempurna

118. NIDA RANIA FAJRIA
Seruan yang mempesona di pagi hari

119. NISRINA ARIJ HISANA
Bunga mawar putoh yang sangat harum dan cantik

120. NUDA BAHIRA RAMADHANI
Pelangi yang indah di bulan Ramadhan

Nama bayi Awalan Q

121. QONITA ISMAN TAQIYYA
Anak perempuan yang taat kepada suami dan bertaqwa kepada Tuhannya

122. QOSAMA AFKAR BASHIRA
Keindahan dari buah pikiran yang bijaksana

123. QOTRUNNADA SALSABILA
Tetesan embun dari mata air surga

Nama bayi Awalan R

124. RAFIA FATINA
Anak perempuan anggun yang menarik perhatian

125. RAFIFATU RIFDA
Anak perempuan yang berakhlak baik dan suka memberi pertolongan

126. RAHIMA TALITA SHALIHA
Gadis baik yang penuh kasih sayang

127. RAHMA SHAFIYYA
Kasih sayang dari seorang kawan yang tulus

128. RAIDA FAKHIRA
Pemimimpin perempuan yang membanggakan

129. RAIHANA YASMINA FAIHA
Bunga melati yang harum dan memiliki banyak kelebihan

130. RANIATU JANNA
Surga yang mempesona

131. RASYIDATU MARWA
Petunjuk jalan yang lurus di bukit Marwa

132. RASYIDATU NAJA
Petunjuk yang menuju keselamatan

133. RASYIDATU SHAFA
Petunjuk jalan yang lurus di bukit Shafa

134. RAUDHATU JANNA
Taman surga

Nama bayi Awalan S

135. SAHLA SAIDA
Anak perempuan yang mendapatkan kemudahan dan kebahagiaan

136. SAKINATU MARWA
Ketengangan saat berada di bukit Marwa

137. SALIMA NAZIHA
Anak perempuan yang selamat dan bersih dari noda

138. SALSABILA NADHIFA
Mata air surga yang bersih

139. SALWA ZAKIYYA
Burung puyuh yang tumbuh dengan baik

140. SAYYIDA HAKAMA
Pemimpin perempuan yang bijaksana

141. SAYYIDATU HAIBA
Pemimpin perempuan yang berwibawa

142. SHOFIE SALSABILA
Mata air surga yang jernih

143. SUHAILA ILMA NAFIA
Kemudahan dalam mendapatkan ilmu yang bermanfaat

144. SUKAINA FARIHA
Anak perempuan yang tenang dan periang

s
145. SYAFIYYA RAHMA
Seorang teman yang tulus penuh kasih sayang

146. SYAWWAL HUSNAYAN
Bulan Syawwal yang penuh kemenangan

147. SYIFA SAUQIYA
Anak perempuan laksana obat penawar rindu
Nama bayi Awalan T

148. TAHANY SYAKIRA
Ucapan selamat dan rasa syukur

149. TALITA HASNA HUMAIRA
Gadis yang cantik yang pipinya kemerah-merahan

150. TAMIMATU EL-QAIDA
Pemimimpin perempuan yang kuat

151. TASMIRA KAMIL
Permata yang indah dan sempurna

152. TASNIM THUFAILA
Angin semilir yang lembut dan halus

153. TSABITA SHIFWA
Sahabat yang memiliki keteguhan hati

Nama bayi Awalan U

154. UFAIRA NUR AFIFA
Anak perempuan pemberani yang memancarkan cahaya kesucian diri

155. ULFA ALIYA FITRI
Anak perempuan yang memiliki rasa persahabatan yang tinggi dan suci

156. ULFA KHAIRUNNISA
Sebai-baik wanita yang ramah terhadap orang lain

157. ULFA RAHMA HAYATI
Wanita yang penuh rasa persahabatan dan kasih sayang dalam kehidupanku

158. UZDA JAMILA
Anak perempuan yang memiliki kelebihan yang indah

159. UZDA SHAFIYYA
Kawan yang tulus dan memiliki kelebihan

Nama bayi Awalan W

160. WAFIYATU WARDA
anak perempuan yang bagaikan bunga mawar yang sempurna

161. WARDA FATINA
Bunga mawar yang mengagumkan

162. WAZIRA HUWAIDA
Menteri wanita yang lemah lembut

Nama bayi Awalan Y

163. YAFIA AZHAR
Bunga-bunga yang tinggi

164. YASMINA KHAIRUNNISA
The best woman like jasmine

165. YUMNA FARIHA
Anak perempuan yang mendapatkan beruntung dan bahagia

166. YUSRIYYA KAMILA
Anak perempuan yang bagaikan kemudahan yang sempurna

Nama bayi Awalan Z

167. ZAHIDA QALBI NADHIFA
Anak perempuan rendah hati yang memiliki hati yang bersih

168. ZAHIRA FAIRUZ
Anak perempuan yang bercahaya bagaikan permata

169. ZAHIYA KAMILIA
Indah bagaikan pepohonan yang selalu hijau

170. ZAHRA ALMAIRA RAHMAN
Putri (kerajaan) bunga yang penuh kasih

171. ZAHRA AMIRA RAHMANI
Anak perempuan yang bagaikan Bunga yang memimpin dengan kasih sayang penuh kasih

172. ZAHRATU NIDA
Bunga yang mempesona

173. ZALFA NAQIYYA
Permukaan mutiara yang jernih

174. ZARA NADIA AKHYAR
Fajar menyingsing yang mengawali segala kebaikan

*copy paste fb tgk munawar juli

Guru

Jangan Kagumi.

Guru bukan untuk disanjungi melangit
Tetapi,sanjunglah pencipta si guru itu
Sang pencipta meminjamkan secebis ilmuNYA
Berbanding keluasan lautan kehebatan ilmuNYA yang tidak bertepi

Manusia bisa mungkir janji
Janji si pencipta tidak pernah dimungkiri

Jika kesalahan pada makhluk
Bencilah keburukan kelakuannya
Bukan pada empunya diri
Tampak mulia diri kita
Kerana allah selindung aib kita

Bila aib terdedah
Terbongkar buruknya kita
Pelihara aib insan pendosa
Moga akhirat ada sinar bahagia

Sasterawan Negara Syazli Khamis
Penyair Tengah Malam

Zaidi guru

Kenalkan..students S1ET3.
Antara kump tut, ranking antara yg rendah. Di dlm & luar kelas bagus..buat keja, xbising, byk brtanya...selalu dtg brty, sopan dll. Tp result cukup2 mkn, selalu cakap susah nak fhm fzk, walaupun diulang prkara yg sama! Saat terakhir di kmkt, minta sy doakn kejayaan mereka & akan dtg semula jika mereka dpt A, kalau xdpt A mereka kata akan lari walaupun terjumpa sy, rasa malu & mengecewakn sy. Sy terfikir..apa tujuan kita jd guru? Adakah semata2 ingin pelajar dpt A? KPI yg tinggi? Pujian jika students kita ramai A? Result kolej yg cemerlang? Mungkin...Tp slps itu apa? Apa yg students dpt? Kerja yg bagus? Duit yg byk? Mungkin..tp akhirnya apa?? Kenapa malu jika xdpt A? Adakah semua org perlu dpt A? Xdpt A dikira gagal? Bukannya semua org dilahirkn pandai, lg pun sapa kata dpt A tu pandai? Kalau pun dpt A & pandai, adakah blh jd manusia yg berguna? Yg penting bg sy bukannya keputusan pep yg menentukn hidup kita tp kita yg menentuknnya sendiri dgn ilmu yg kita dpt dr pembelajaran..utk jd insan brguna...jumpa lg S1ET3..!

Zahari

When I saw  Mr.zahari appeared in the lecture hall for the 1st Physic class, I was astonished and surprised because he is one of the famous Physic lecturer who is expert in science related subjects. Whenever there is Physics class, I will come earlier anxiously waiting for him . I really like the way he conduct his class , one of the reason is he would link other scientific knowledge when he is teaching  certain topic even they are out of syllabus. Mr.zahari is not only an expert science lecturer, he is a life educator too. He has conveyed messages about the significance of etiquettes to be applied in our daily life. "Open your eyes , open your mind, otherwise you'll go byebye! " quoted by Mr.zahari the great. It may look funny to others but magically it has thrown procrastination and laziness from myself. His willingness to contribute for the youths in education level  has made me inspired and encouraged .I solute you, Mr.zahari and thank you for imparting knowledge, giving us those mesmerizing teaching moment and the best you got. It is really grateful and honourable to meet you in person,Mr.Zahari.

See you again !
 Sir Zahari          
                     By your lovely S2A student,
                                    Cheng Wei Feng

Tuesday, 26 April 2016

Hati lelaki

Minat mengatasi  segalanya

Kenapa susah nak faham minat lelaki? betul ke susah nak faham? sebagai lelaki aku rasa kaum lelaki ni spesies yang simple dan paling senang nak difahami berbanding kaum wanita yang lebih kompleks.
Secara umum kaum lelaki lebih mudah untuk lebih memahami kaum mereka sendiri. Lelaki dan wanita nyata dua sifat yang berbeza baik dari segi fizikal dan mentaliti. Wanita yang berlainan gender ini mungkin sukar untuk memahami sikap lelaki.

Sebagai lelaki aku cuba ulas serba sedikit kenapa wanita susah nak faham sifat lelaki. Untuk memahami diri lelaki sebenarnya tidak susah. Malah jika wanita itu bijak,  wanita tersebut boleh mengawal lelaki tanpa perlu bersusah payah dan tanpa rasa sakit hati.

Secara jujurnya aku rasa wanita yang cari keyword ini sebenarnya cuba mengawal tindak tanduk lelaki, terutama suami atau teman lelaki mereka. Ini adalah salah satu tindakan daripada wanita yang tidak faham sifat lelaki.

Kamu lelaki secara pukul rata memang tidak suka apabila diri mereka dikongkong. Apatah lagi jika ada wanita yang cuba mengawal diri mereka, seperti melarang keluar malam, lepak dengan kawan atau marah apabila lelaki berbelanja 'make-up' kereta. Makin dilarang makin la kami buat hahaha.

Walaupun bab sifat in agak subjektif, setiap ada perangai dan tabiat tersendiri, hobi dan minat setiap berbeza. Disebabkan minat yang sama juga kaum lelaki boleh bersatu hati. Macam orang yang minat kereta tu, daripada utara boleh turun ke selatan semata-mata untuk 'TT' kelab kereta.
Bagi wanita, ini perkara yang sangat mengarut, sudah kahwin dan ada anak tapi kereta tetap jadi bini no.1. Tak masuk akal bila kaum wanita fikirkan. Ada lelaki lambat matang, jadi bersabarlah duhai wanita.Minat itu mengatsi segalanya.

Jangan sekat dahulu minat mereka, berikan sedikit kelonggaran dengan bersyarat. Sebagai contoh boleh keluar malam, tetapi kenakan syarat balik sebelum pukul 2..hahaha...cuba disiplinkan mereka agar tak jadikan rumah macam hotel dan ingatlah ada isteri dan anak di rumah.Nak senang ikut je sekali.

Wanita juga sebagai isteri cuba merapati sang lelaki, suami sendiri yer bukan suami orang...cuba ambil tahu pasal minat suami kita..jika dia minat kereta cubalah cucuk jarum. Buat-buat minat kereta juga, kalau suami nak pergi berlumba cuba ikut sekali suami tu...hahaha.

Bagi lelaki juga kawan-kawan mereka sangat penting. Kawan call malam buat nak pinjam spanar 10 pun sanggup lagi dia pergi hantar.

Lelaki juga suka wanita yang hormat kepadanya, jadilah isteri yang hormat kepada suami. Akan makin sayang suami anda nanti. Hormat juga ibubapa suami, lagilah suami akan hormat pada isteri, sayang pun bertambah, nanti dapat upah.

Ambil berat, lelaki suka wanita yang ambil berat pasal dirinya. Jangan pula duk timbang kilo suami anda tiap-tiap hari pulak. Lelaki akan lebih menghargai jika ada wanita yang tersangat mengambil berat.

Lelaki ada ego. Memang tak dinafikan. Aku sendiri pun ada ego aku sendiri, dah habis bayar pun  ego aku tu. Wanita perlu tahu menjaga dan mengawal ego sang lelaki, perkara yang si dia tidak suka, kalau boleh jangan diusik, bak kata orang sarang tebuan jangan dijolok. Jika terpaksa usik juga, cubalah lakukan dengan cara yang lemah lembut dan jangan terburu-buru.

Bagi aku untuk kenal dan memahami lelaki, suami, wanita perlukan masa. Kenal satu persatu apa jua yang dia diminat, apa yang dia tak suka, dari segenap sudut perlu perhatikan sikap dan sifatnya. Cuba selami hati si dia, cuba baca fikiran seorang lelaki.

Masih tak faham sikap lelaki ke? haaishh susah benar aku nak terangkan. Sebab setiap orang sangat berbeza dan sangat subjektif. Yang sebenarnya lelaki lagi susah nak faham wanita..hahaha..Yang paling penting adalah sebagai pasangan suami isteri..lelaki dan wanita perlu saling memahami antara satu sama lain.

Kna pandai cari isteri
Kna pandai terang plan2 kt isteri

#slmtsptisteriygpaham
#syukur

KPI

KUALA LUMPUR - Golongan pendidik di negara ini dinasihatkan agar tidak terlalu mengejar sasaran indeks petunjuk prestasi (KPI) dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran (PDP) sehingga lari daripada objektif sebenar tugasan mereka.

Presiden Pertubuhan Universiti Antarabangsa (IAU), Prof Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak berkata, KPI hanya merupakan satu sistem yang diwujudkan sebagai tanda aras kepada hasil sesi PDP yang dilakukan oleh seseorang tenaga pengajar terhadap pelajarnya.

Beliau berkata, perkara itu (KPI) tidak boleh dijadikan matlamat utama oleh seorang pengajar kerana hasil yang diberikan dalam sesi pembelajaran dan pemahaman pelajar terhadap sesuatu perkara yang dipelajarinya adalah lebih penting.

"Saya khuatir sekiranya sikap terlalu mengejar KPI ini menjadi budaya kerja, ia akan mendorong tenaga pengajar melakukan penipuan dengan membantu pelajar mereka lulus di dalam peperiksaan hanya kerana mahu mendapatkan rekod peribadi cemerlang di dalam jabatan atau institut masing-masing.

"Perkara itu kelak dikhuatiri menjadi liabiliti besar dalam sistem pendidikan negara sehingga berpotensi menggangu kualiti PDP seterusnya menyebabkan objektif pembelajaran di mana-mana institut pengajian tidak tercapai," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri program Touronkai edisi keempat bertemakan Pendidikan Abad ke-21: Melangkaui Sempadan anjuran Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa, di sini hari ini.

Touronkai atau dalam bahasa Jepun bermaksud syarahan intelektual.  Program selama dua hari bermula hari ini yang berbentuk perbincangan dan perdebatan itu berjaya menarik penyertaan lebih 900 peserta dari 16 negara termasuk Azerbaijan, Indonesia, Thailand, Kemboja dan Vietnam melibatkan golongan guru, pensyarah dan pelajar institut pengajian tinggi.

Touronkai kali ini memberi fokus kepada bidang penerokaan ilmu berkaitan pendidikan dan keperluan semasa selaras hasrat serta aspirasi kejaraan melalui Program Transformasi Pendidikan Negara.

Dzulkifli yang juga merupakan Pengerusi Lembaga Tadbir Urus Universiti Sains Islam Malaysia berkata, KPI mempunyai kebaikan tersendiri sekiranya warga pendidik dapat menggunakannya sebagai galakan untuk meningkatkan kualiti dalam perkhidmatan mereka.

"Jika kualiti pendidikan itu ditambah baik, semestinya prestasi yang dicatatkan kelak akan menunjukkan peningkatan tanpa perlu menggadaikan kepentingan dan hak pelajar untuk mendapat pembelajaran terbaik semata-mata kerana terkejarkan KPI.

"Harus diingat, tiada gunanya kita mengejar KPI jika pada realitinya apa yang dipelajari oleh anak murid tidak mencapai tahap seperti yang tercatat di dalam kertas," katanya. - Bernama

tatacara Konvoi

Panduan dan Etika Konvoi untuk semua kelab Permotoran di Malaysia.

MARSHAL berkereta di bahagikan kepada sepuluh (10) bahagian:
1. ZERO Marshal (LEAD CAR)
2. CONTROL Marshal
3. KONVOI Marshal
4. SWEEPER / HOT CAR Marshal
5. TEAM LEADER Marshal
6. ASSISTANT TEAM LEADER Marshal
7. Kereta Peserta
8. BACK MARKER Marshal (LAST CAR)
9. MEDIK Marshal
10. MEKANIK Marshal

ZERO MARSHAL (LEAD CAR)
ZERO bertanggungjawab keatas keselamatan semua kenderaan konvoi. ZERO juga mestilah kerapkali berkomunikasi dengan CONTROL, BM, SP, & HC untuk mengetahui situasi keadaan di dalam konvoi. ZERO mestikan melaporkan segala situasi traffic kepada CONTROL, BM, SP dan HC untuk mengambil langkah seterusnye seperti brek, mengelak dan memberhentikan kenderaan. ZERO mestilah berwaspada pada setiap masa dan memberikan arahan kepada CONTROL, SP, & HC untuk memastikan konvoi bergerak lancer. Mana-mana kenderaan konvoi tidak dibenarkan memotong ZERO kecuali diberi arahan sebaliknya.

CONTROL MARSHAL
CONTROL adalah penolong kepada ZERO. CONTROL mestilah mengagihkan semua arahan kepada TL. Jika ZERO tidak berkeupayaan untuk meneruskan tugasan, CONTROL mestilah mengambil alih tugas ZERO seperti yang diarahkan oleh ZERO. CONTROL mestilah melaporkan keadaan trafik kepada semua TL untuk berwaspada serta bersedia untuk memberhentikan kenderaan serta berjaga-jaga.

KONVOI MARSHAL
Sentiasa berhubung pandang dengan kereta Lead (Jika Perlu). Menggunakan hubungan 2 hala (Walkie Talkie) untuk menghubungi Kereta Lead. Jika Kereta Lead memberikan isyarat memotong kepada kereta lain. Biarkan kereta yang tidak berada di dalam konvoi untuk memotong dalam keadaan selamat di samping tidak menganggu konvoi. Hubungi kereta Lead jika kereta di belakang ingin bergerak laju dalam sesuatu keadaan kecemasan.

SWEEPER @ HOT CAR MARSHAL
SP/HC – Bilangan kenderaan SP/HC bergantung kepada bilangan kenderaan konvoi dan komplesiti perjalanan tersebut. Mereka menerima arahan dari ZERO dalam memastikan semua kenderaan konvoi berada dalam keadaan selamat, menandakan persimpangan, memberikan amaran kepada semua kenderaan jika ada kenderaan yang memandu secara merbahaya, menemani konvoi di lampu trafik dan membawa mereka ke dalam barisan konvoi. Adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menemani mana-mana kenderaan konvoi yang mengalami kerosakan atau terlibat dalam kemalangan. SP/HC akan sentiasa memberikan pertolongan kepada ZERO dengan memintas mana-mana kenderaan untuk berada dalam posisi yang boleh menghulurkan bantuan kepada ZERO bagi memastikan konvoi berjalan lancar. Hanya SP/HC dibenarkan untuk berada dihadapan ZERO jika diperlukan. Semua kenderaan konvoi mestilah menberikan kerjasama dengan memberi laluan untuk mereka memintas konvoi demi menjalankan tugas mereka.

TEAM LEADER MARSHAL
TL dipertugaskan untuk memastikan semua ahli konvoi yang dipertanggungjawabkan menerima arahan. TL hanya menerima arahan cari CONTROL.

ASSISTANT TEAM LEADER MARSHAL
ATL dipertanggungjawabkan untuk membantu TL dalam menguruskan ahli masing-masing. ATL hanya menerima arahan dari TL. Dalam keadaan yang tidak dijangka, jika TL tidak dapat menjalankan tanggunjawab, ATL akan mengambil alih tugas TL.

KERETA PESERTA
Tidak di benarkan memotong kecuali jika ada kecemasan.
Memerhatikan kereta lead jika ingin memotong (gunakan isyarat)
Menjarakkan antara kereta di depan dalam keadaan selamat dan selesa
Tidak membiarkan kereta di hadapan terkeluar dari susunan.
Flash kan lampu jika ada kecemasan.

BACK MARKER MARSHAL (LAST CAR)
BM adalah kenderaan yang paling terakhir di dalam sesebuah konvoi. BM tidak dibenarkan sama sekali berada dihadapan mana-mana kenderaan konvoi kecuali SP atau HC. BM mesti melaporkan segala activiti yang berlaku di belakang kepada ZERO pada setiap masa yang mana kenderaan konvoi telah melepasi lampu traffic, persimpangan atau jika berlaku perpecehan dalam barisan konvoi.
Ahli konvoi hanya akan menerima arahan dari TL/ATL. Jika pada bila-bila masa TL/ATL tidak boleh di hubungi, CONTROL akan di pertanggungjawab keatas mereka dengan arahan dari ZERO.

Meninjau laluan adalah satu kemestian kepada ZERO, CONTROL, BM & SP/HC dalam membuat persediaan sebelum berlangsungnye konvoi.
Sewaktu Perlepasan

Semua kenderaan mestilah dalam keadaan berdaftar, rekod bersih dan mempunyai permit yang sah sebelum berlepas. Pastikan kenderaan anda mempunyai minyak yang penuh, periksa minyak enjin dan air radiator sebelum bermula dan pastikan ianye boleh menamatkan perjalanan konvoi. Pastikan datang awal sebelum waktu pelepasan. Ini akan memberikan pihak urusan masa untuk memberi penerangan ringkas sekali tanpa mengulanginye untuk ahli yang dating lewat. Sila pastikan yang ada melapik perut anda sebelum dating ke tempat pelepasan untuk mengelakkan rasa lapar dan kurang tenaga.

Semasa Konvoi
Kepada semua kenderaan konvoi biasa, apabila berada dalam konvoi, hendaklah sentiasa mematuhi undang-undang dan keselamatan jalan raya. Jikalau tersekat di lampu merah, jangan risau, ada SP/HC akan menemani ada untuk berkumpul semula dalam barisan konvoi dihadapan. Apabila konvoi mendekati lampu merah, sila penuhkan lorong-lorong yang sedia ada. Ini adalah bagi memastikan yang semua orang boleh melepasi lampu merah. Cara ini boleh juga digunakan semasa mendekati Plaza Tol. Jika kenderaan awam hendak memintas anda, sila berikan laluan kepada mereka kerana mereka mungkin hendak cepat akan tetapi anda tidak, jadi biarkan mereka. Sila berikan isyarat lampu kepada kenderaan di hadapan anda yang ada kenderaan awam hendak memintas kenderaan konvoi. Jangan sesekali berada dalam keadaan bumper ke bumper bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini kecuali berdekatan dengan persimpangan. Peringatan jangan sesekali mancelah komunikasi konvoi kerana ini akan menbuatkan konvoi berada dalam keadaan kelam-kabut.

Jika hendak membuat perhentian sementara (mengisi minyak, ke tandas atau kecemasan), anda hendaklah memberitahu kepada TL/ATL dahulu. Jangan keluar dari barisan konvoi sesuka hati kerana barisan konvoi lain akan mengikuti anda! Tunggu untuk TL/ATL untuk memberikan lampu hijau untuk pergi. ZERO will instruct SP/HC untuk menolong anda keluar dari barisan konvoi. Memotong barisan adalah tidak dibenarkan sama sekali, pastikan anda berada dalam barisan yang sepatutnye dari mula hingga akhir. Sentiasa ingat kenderaan yang berada dihadapan dan dibelakang anda. Sentiasa bersabar. Disiplinkan diri anda semasa berada dalam posisi masing-masing. Anda hanya boleh memintas kenderaan lain untuk memasuki posisi barisan anda selepas traffic light dan tol tetapi jangan tergesa-gesa kerana ada banayak masa untuk anda berbaris semula di posisi anda.

Peraturan² Di Jalanraya
Barisan konvoi mestilah tidak mendominasi jalan raya. Jika ada yang hendak memintas sila beri kerjasama dan lepaskan mereka memintas.
Jika konvoi berhenti pastikan yang semua kenderaan berada di bahu jalan dan bukan di atas jalan raya.
Memintas/Memotong Kenderaan
Hanya dibenarkan apabila diarahkan.

Memecut
Sentiasa berada dalam limit kelajuan yang dibenarkan. Jikalau trafik perlahan kelajuan kenderaan juga haruslah mengikuti kelajuan trafik.
Kenderaan Ketua haruslah menjadi panduan kepada pemandu yang lain yang mana, setiap pemandu haruslah bertanggungjawab memastikan yang kenderaan dibelakang sentiasa berada dalam barisan konvoi.
Tip untuk ZERO dan CONTROL

Adakan meeting untuk menerangkan laluan dan destinasi kepada semua pemandu.
Sila sediakan arahan atau map kepada setiap pemandu sebelum mulakan perjalanan.

Jika konvoi mempunyai barisan kenderaan yang banyak, adalah digalakkan untuk memecahkan konvoi dalam beberapa kumpulan dengan di ketuai oleh TL/ATL.
Jika boleh dapatkan senarai infomasi setiap kenderaan dengan pemandu dan penumpangnye sekali.

Pemeriksaan kenderaan secara terperinci
Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa harus kita buat pemeriksaan terperinci terhadap kenderaan kita. Pemeriksaan ini amatlah penting demi keselamatan pemandu dan kestabilan kenderaan. Ini kerana jika berlaku kecelakaan disebabkan kecuaian pemeriksaan kenderaan sewaktu menjalankan konvoi, ia amatlah merbahaya kepada ahli kumpulan konvoi yang lain. Oleh kerena itu pemeriksaan terperinci amatlah penting dan dipandang serius. Mungkin kalau kita ada pun kenderaan mekanik kecemasan, bukan semua alat ganti yang mereka simpan dalam simpanan mereka.

Ianya amatlah bagus kalau anda membuat pemeriksaan sendiri atau menghantar kenderaan anda ke Pusat Servis untuk tujuan pemeriksaan dan membaiki bahagian-bahagian yang perlu dia baiki.

Contohnye seperti:
1. Minyak enjin (Engine Oil)
2. Penapis minyak (Oil Filter)
3. Air bateri (Battery Fluid)
4. Radiator, cecair kolan dan hos (Radiator, Hose and Coolant)
5. Cecair Brek (Break Fluid)
6. Pelapik brek (Break Pad)
7. Pum Brek (Break Pump)
8. Disk brek (Disc Break)
9. Pum clutch (Clutch Pump)
10. Cecair Clutch (Clutch Fluid)
11. Cecair Power Streering (Power Steering Fluid)
12. Pum dan tali power steering (Power steering pump and belt)
13. Penghawa dingin (Air-Condition)
14. Air cuci cermin (Windows Washer Fluid)
15. Tayar (Tyre)
16. Tekanan Tayar (Tyre Pressure)
17. Tayar Sokongan (Spare Tyre)
18. Lampu Suluhan dan Lampu Hadapan (Front Spot and Headlamp)
19. Lampu Belakang (Rear lamp)
20. Peti Kecemasan (First Aid Kit)
21. Peralatan piawaian (Standard Tool Kit)
22. Peralatan Sokongan (Standard Jack)
23. Bilah pengelap (Wiper Blade)

UNTUK MARSHALL:
1.Apakah peranan paling utama setiap marshall?
-Ketahanan mental dan fizikal
-Menjaga keselamatan peserta konvoi dan pengguna jalan raya yg lain.. kedua2nya mesti dititik beratkan.
-Kelengkapan diri (Ilmu, Pakaian dan lain2..)
-Mentaklimatkan peserta dan Marshall yg dilantik (bg ketua Marshall..)

2.Marshall terdiri kepada berapa?
- Leader
- Runner
- Sweeper
* Runner plak ade 2..
- satu menjaga barisan
- satu lagi bersama leader untuk membuka jalan jika diarahkan leader..

3.Apakah yg boleh dan tidak boleh dilakukan oleh marshall ketika didalam berkonvoi?
*Boleh..

Monday, 25 April 2016

Ujian الله

UJIAN KIFARAH DOSA ?

Apabila kita diuji..
Hati berbisik..
Orang sekeliling menasihati..

"Allah uji sebab nak hapus dosa"
......
......

Ya betul.... tapi..
Kita makin sedih.. makin kecewa.. makin meratapi dosa..
ALLAH jua diajukan soalan..
Kenapa dan Mengapa...
Kenapa aku.. kenapa aku.. kenapa aku..... ??

Wahai kawan.. berhenti sejenak.. tukarkan fikiran kita yang negatif itu..

Allah dah janji,

INNA MA'AL USRI YUSRO..
INNA MA'AL U'SRI YUSRO
INNA MA'AL U'SRI YUSRO
(setiap kesusahan itu BERSAMA kesenangan)

Nabi Muhammad juga diuji.. bahkan lebih hebat daripada kita.. adakah kerana DOSA ??
(Allahumma solli a'la saiyidina Muhammad)

Nabi Zakaria dipotong badannya.. terputus dua.. adakah kerana DOSA ??

Sumayyah dicampak ke dalam parit api.. habis sekeluarga.. adakah kerana DOSA ??

Bilal bin Rabah juga terseksa di dunia.. dihenyakkan batu besar diatas dada.. adakah kerana DOSA ????

Bukan.. bukan.. bukan..
Bukan kerana DOSA semata2..

Allah uji untuk MENAIKKAN DARJAT.. ALLAH UJI SEBAB DIA KASIHKAN KITA.. ALLAH RINDU AIRMATA KITA.. bahagianya !!

Manusia tak suka tengok orang menangis..
Tapi ALLAH suka !!

BILA KITA MENANGIS, MALAIKAT TADAH AIRMATA.. SIMPAN DI AKHIRAT.. AIRMATA KEINSAFAN KITA YANG RINDUKAN DAN TAKUTKAN ALLAH MAMPU MEMADAMKAN API NERAKA..

Jangan prejudis pada Allah apabila diuji..
Jangan menghukum diri apabila diuji..
Lebih baik ambil wudhu'.. solat dua rakaat.. lepas salam.. istighfar dan selawat.. senyum memandang ke langit.. biarlah airmata berlinang.. bisik dalam hati sedalam-dalamnya....

"Ya Allaaaaahhhhhh.. terima kasih kerana TIDAK MELUPAKAN aku.."

Allah itu ADIL..
Allah itu PENUH KASIH SAYANG..
Allah itu PENCIPTA kita..

Siapa lagi nak UJI kita kalau bukan Allah ..
Siapa lagi nak SAYANG kita kalau bukan Allah ..
Siapa lagi nak MULIAKAN kita kalau bukan Allah ..

Jangan berhenti MENGGALI kasih sayang Allah... ALLAH MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG...

Solat berjemaah

Sekadar perkongsian sesama kita...
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُه ُ

Renungan Pagi selasa
26 April 2016

🌵BERATNYA TUNTUTAN SOLAT BERJEMAAH

عن ابن مسعود رضي الله عنه قال: مَنْ سَرَّهُ أنْ يَلْقَى اللهَ تَعَالَى غدًا مُسْلِمًا، فَلْيُحَافِظْ عَلَى هؤُلاَءِ الصَّلَوَاتِ حَيْثُ يُنَادَى بِهِنَّ، فَإنَّ اللهَ شَرَعَ لِنَبِيِّكم صلى الله عليه وسلم سُنَنَ الهُدَى، وَإنَّهُنَّ مِنْ سُنَنِ الهُدَى، وَلَوْ أنَّكُمْ صَلَّيْتُمْ في بُيُوتِكم كَمَا يُصَلِّي هذا المُتَخَلِّفُ فِي بَيْتِهِ لَتَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ، وَلَوْ تَرَكْتُمْ سُنَّة نَبِيِّكُم لَضَلَلْتُمْ.... (رواه مسلم)

TERJEMAHAN
Dari Ibu Mas'ud رضي الله عنه melaporkan: Barangsiapa yang merindui untuk bertemu dengan Allah esok (pada hari Kiamat) sebagai seorang Muslim, maka hendaklah dia menjaga solat-solat yang wajib itu di mana ia (solat itu) diserukan azan (di masjid atau surau dll). Sesungguhnya Allah telah mensyariatkan kepada Nabi kamu صلى الله عليه وسلم dengan Sunnah-sunnah petunjuk yang mana solat berjemaah itu adalah di antara Sunnah-sunnah petunjuk  itu. Andaikata kamu semua hanya solat di rumah-rumah kamu sebagaimana solatnya orang yang tercicir ini (golongan munafik/hipokrit) di rumah maka kamu telah meninggalkan Sunnah Nabimu. Dan jika kamu meninggalkan Sunnah Nabimu nescaya kamu sesat... (Mafhum HR Muslim)

INTISARI HADITH
1. Solat fardhu secara berjemaah adalah sangat dituntut oleh Syara' kerana selain daripada pahalanya yang berganda lebih baik dari solat bersendirian ia juga merupakan antara Syiar (lambang kebesaran) Islam yang tidak boleh diremehkan,
2. Tempat yang paling afdhal untuk solat berjemaah adalah tempat yang dilaungkan azan (masjid atau surau dll),
3. Orang yang sengaja meremehkan solat berjemaah di masjid (terutama golongan lelaki) adalah berada dalam kesesatan (jauh daripada petunjuk Ilahi), na'uzubillah...

Sunday, 24 April 2016

Matrikulasi dihatiku

MATRIKS.

Kelas dari 8pgi sampai 5ptg . Kemudian, sambung lagi 8malam-10malam. Tu belum lagi homework, jotter dan lab report ! Tidur memamg pukul 3pagi . Tambahan lagi, tanggungjawab masing-masing dalam menjayakan sebuah events.Uruskan itu ini, event habis pukul 12. Balik bilik 1/2 pagi. Sabtu ahad pun kadang-kadang tak outing sebab events penuh.

 Tapi kenapa tak rasa penat time ni? tapi kenapa masih ada kekuatan nak pergi kelas esok pagi? tapi kenapa boleh bertahan hingga penghabisan ? tapi kenapa tak pernah terfikir nak berhenti atau tukar kolej ? dan sekarang masing-masing berada di Universiti

SEBAB .. ada mereka.

Lectures yang mendidik. Tak datang kelas , lecturer penuh sabar tackle hati students sampai datang kelas. Tak perform waktu quiz, lectures lah yang menjemput untuk cikgu tu ajar satu persatu sampai pelajar tu faham. Setiap kali kami datang ke meja cikgu untuk menuntut ilmu , cikgu dengan hati terbuka menerima pelajar. Datang ke Meja cikgu bukan dapat ilmu sahaja tapi perut pun kenyang . Perut pun sakit sebab ketawa je. Apabila sedih .. rungutan beribu patah perkataan . Cikgu lah orang yang mendengar dan memberi nasihat. Kalau lah tak belajar betul-betul rasa bersalah terhadap cikgu sampai mati. Pengorbanan cikgu, Usaha cikgu balik lewat petang . Kerenah yang macam-macam. cikgu Tk pernah give up! tak pernah kata " kamu akan gagal ! kamu akan diberhentikan " tak pernah...

Kedua, sahabat . Pergi kelas sekali. Makan sekali . Tidur sekali. "Kau tak bangun subuh aku yang dosa. kau tak solat aku yang dosa."
" Kau tidur dalam lecture , tak pa aku ajar kau dari A-Z "
Esok final, make sure semua bangun 3 pagi study sama-sama. Maggie satu packet kita kongsi 5 orang.
"Kau sakit tak pa , aku belikan makanan untuk kau, aku teman kau pergi klinik okay? ".
" Hari ni nak makan apa? jom makan ni ,,jom makan tu .. "
"Events ni penat ,, pening,, masalah ni masalah tu.. tak pa kita buat sama-sama"
Petang joging , main tenis lepastu makan ais krim pelangi lah rama-rama lah.hahaha..

Terlalu banyak kenangan . Banyak!  Kawan dekat matrik adalah kawan yang betul-betul sayang orang lain seperti mereka sayang terhadap diri sendiri.

Musim bunga sakura datang iaitu pada bulan 4.
Mengalu-alukan permergian dan kepulangan ke
negeri masing-masing.
Mekar cantik macam kenangan kita di Matrik
Bunga Gugur seperti memahami hati-hati yang hendak meninngalkan tempat yang terindah! sangat indah..

Mesti punya..
Malam-malam ada syndrome tersedih sebab TERrindu.
Pagi-pagi orang yang selalu kita tengok tak ada depan mata.Rasa eh apa lah dia buat sekarang.

TAPI yang penting kita tak jadikan mereka hanya kenangan.
Kita jadikan kebaikan mereka itu sebahagian dalam character dan attitudes kita pada hari ni.
sebab itu tuhan hantar kita dekat sini.

Thursday, 21 April 2016

مصلح

ORANG BAIK BANYAK TEMAN, PENYERU KEBAJIKAN BANYAK MUSUH

Untaian Hikmah nan Indah

 ما الفرق بين الصالح والمصلح ؟

Apa bezanya Orang Baik (Soleh) dan Penyeru Kebaikan (Musleh)..?

 الصالح خيره لنفسه والمصلح خيره لنفسه ولغيره.

Orang Baik, melakukan kebaikan untuk dirinya.
Sedangkan Penyeru Kebaikan (Musleh) mengerjakan kebaikan utk dirinya dan orang lain..

الصالح  تحبُه الناس. والمصلح تعاديه الناس .

Orang Baik, dicintai manusia..
Penyeru Kebaikan dimusuhi manusia..

 لماذا !!!؟
Kenapa begitu...?!?!

الحبيب المصطفى(صلى الله عليه وسلم) قبل البعثة أحبه قومه  لأنه صالح .

Rasulullah SAW sebelum diutus, baginda dicintai oleh kaumnya kerana baginda adalah orang baik..

ولكن لما بعثه الله تعالى صار مصلحًا فعادوه وقالوا ساحر كذاب مجنون.

Namun ketika Allah ta'ala mengutusnya sebagai Penyeru Kebaikan, kaumnya langsung memusuhinya dengan menggelarkannya; Tukang sihir, Pendusta, Gila..

 ما السبب ؟
 لأن المصلح يصطدم بصخرة
أهواء من يريد أن يصلح من فسادهم .

Apa sebabnya..?
Kerana Penyeru Kebaikan 'menyekat' batu besar nafsu angkara dan memperbaikinya dari kerosakan..

ولذا أوصى لقمان ابنه بالصبر حين حثه على الإصلاح لأنه سيقابل بالعداوة.

Itulah sebabnya kenapa Luqman al hakim menasihati anaknya agar BERSABAR ketika melakukan kebaikan, kerana dia pasti akan menghadapi permusuhan..

( يا بني أقم الصلاة وأمر بالمعروف وانهَ عن المنكر واصبر على ما أصابك )

Hai anakku tegakkan solat, perintahkan kebaikan, laranglah kemungkaran, dan bersabarlah atas apa yang menimpamu..

قال أهل الفضل والعلم : مصلحٌ واحدٌ أحب إلى الله من آلاف الصالحين ،

Berkata ahli ilmu:
Seorang penyeru kebaikan lebih dicintai Allah daripada ribuan orang baik...

لأن المصلح يحمي الله به أمة ،والصالح يكتفي بحماية نفسه .

Kerana melalui penyeru Kebaikan itulah Allah jaga umat ini..
Sedang orang baik hanya cukup menjaga dirinya sendiri...

فقد قال الله عزَّ و جلَّ في محكم التنزيل :

Allah SWT berfirman :

( وَمَا كَانَ رَبُّكَ  لِيُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُون َ).

"Dan tidaklah Tuhanmu membinasakan satu negeri dengan zalim padahal penduduknya adalah penyeru kebaikan.."

ولم يقل صالحون ...

Allah tidak berfirman;
"...Orang Baik (soleh)"

كونوا مصلحين ولا تكتفوا بأن تكونوا صالحين.

Maka jadilah PENYERU KEBAIKAN, jangan merasa puas hanya sebagai ORANG BAIK saja...

Tuesday, 19 April 2016

Grup wasap

10 PERKARA PERLU KITA LAKSANAKAN JIKA INGIN SESEBUAH PERSATUAN/GRUP ITU KEKAL LAMA.

1.  Dipermulaan setiap hari sebaik2nya didahului ucapan salam dan doa.

2.  Jawablah salam tersebut walaupun cuma seorang saja yg mampu menjawabnya.

3.  Kirimlah apa saja Artikel agar grup tidak terlalu sunyi.  Artikel yg Lucu utk menghiburkan. Artikel yg berguna sbg ilmu pengetahuan. Semua itu sbg sedekah jariah kita.

4. Semua ahli biar sama2 aktif. Tapi sederhana dlm segala hal.

5.  Sesekali tunjukkan suasana tempat kita dan apa aktiviti kita, utk lebih merapatkan silaturahim.

6.  JANGAN sekali2 mengirim sesuatu artikel, imej atau video dgn NIAT Untuk Menyindir/perli seseorang dlm Grup. Biasanya ahli grup yg disindir itu akan Faham dgn sindiran itu hingga timbul rasa tersinggung, merajuk dan marah.

7.  Jika berlaku suasana yg tegang dlm grup, maka wajib seseorang cuba damaikan dan redakan ketegangan itu.

8.  Jika berlaku sesuatu perkara yg melukakan hati kita, jgn cepat sangat Left Grup atau marah. Cuba bersabar demi mengekalkan silaturahim.

9. Saling maaf memaafkan dan jangan berdendam demi silaturrahim.

10. Bila terima sesuatu artikel/info, sebaik2nya berilah respon jk perlu spt komen atau berikan tanda spt ini 😍😄👍👏 dsbnya sbg tanda kita berterima kasih n menghargai atas usaha org trsebut menyampaikan berita utk kita.

Perkongsian dari sahabat..peace yaw ✌🏻

Friday, 15 April 2016

Sakit gout

Saya berpengalaman 20 tahun mengidap gaut. Saya tak mampu solat dengan sempurna kerana lutut bengkak dan tak boleh dibengkokkan.

Saudara saya beri kapsul Gout dari Amerika..! Saya minum 2 hari, sakitnya cuma berkurang sedikit saja.

Dengan izin Allah swt saya ditemukan  dengan orang Lamongan, umurnya 110 tahun, masih gagah, anaknya yang umur 90 tahun kelihatan lebih tua darinya.

Dia tanya saya, "Sakit apa ya..?"

Saya jawab, "Gout Pak..!"

"Cuba cari sebiji nanas yang masak dan satu batang lobak putih kira-kira 250 gram. Dikisar dan tambah 3 biji buah keras. Jadikan minuman Jus lalu diminum sekaligus..!" Katanya.

"Berapa kali minumnya..?" Tanya saya lagi.

"Sekali saja cukup. Untuk penjagaan yang berterusan minumlah 3 bulan sekali..!" Katanya menegaskan.

Saya buat sebagaimana yang diajarkan. Gout saya dah hilang sama sekali. Sembuh sepenuhnya Alhamdulillah..!

Saya teruskan tiap 3 bulan sekali hingga bertahun-tahun. Ternyata Gout saya dah ucapkan selamat tinggal.

- 1 biji Nenas yang masak
- Lobak putih 250gm
- 3 biji Buah Keras.

⤴ utk kawan2 yg ada masalah Gout

Wednesday, 13 April 2016

Musibah

Tulisan ebit liew
Rahmat di sebalik musibah...

Baru ini saya sedang parking di depan rumah ayah mertua. Tiba-tiba ada sebiji kereta depan mata saya di bawa laju-laju dan bergesel dengan kereta saya. Dia terus pergi laju-laju. Saya tengok calar dari depan sampai belakang. Terkejut juga, saya cuma doa Ya Allah pasti ada rahmatmu. Ada kebaikan nak datang ni. Rahmat Allah..

Malam yang sama sedang saya di surau. Ada sebuah kereta budak-budak muda pasang lagu kuat-kuat langgar kereta saya lagi. Bertambah colour pada kereta saya. Saya cepat-cepat solat taubat dan beri sedekah. Ya Allah maafkan saya. Salah saya. Rahmat Allah. Pasti ada rahmat ni..kebaikan nak datang..

Esok pagi semasa nak ke pejabat. Semasa di traffic light ada sebuah kereta laju meluru langgar belakang kereta saya. Sepanjang saya bawa kereta ini kali kedua orang langgar belakang kereta saya. Saya tengok boleh tahan teruk kedua-dua kereta. Saya termenung sekejap sebab bertubi-tubi pulak rasa. Terus sangka pasti ada rahmat besar Allah nak bagi..

Saya kata pada akak pakai sexy tadi. Dia panik dan cuba terangkan. Saya kata akak nak tahu yang sebenarnya? Semua yang berlaku dalam dunia ini telah ditakdirkan Allah. Hari ini dan waktu ini akak langgar belakang kereta saya. Dia terkejut. Saya senyum jer. Buat apa nak marah. Allah dah tulis..

Saya tolong dia uruskan keretanya. Lepas tu dia ambil nombor telefon saya dan tanya saya kerja apa. Saya kata saya buat training motivasi..

Esoknya dia call saya. Dia ajak ke pejabat bincang pasal kursus untuk kakitangan di tempat kerjanya. Dia antara bos utama. Ramai orang presentation. Semua datang dalam team. Pakai hensem dan dengan baju korporat dan atau kot. Saya salah seorang datang. Saya datang seorang jer..tak sempat ajak staf. Saya tempat ceramah saya pakai jubah jer..dia tak kenal saya pun. Tak pernah langsung tahu..diaorang tengok saya atas ke bawah.

Takdir Allah saya dapat 6 siri program teambuilding untuk organisasi tu. 3hari 2malam. Saya belajar satu perkara di sebalik susah dan musibah ada rahmat Allah nak bagi. Rahmat dapat buat dakwah pada sebuah pejabat yang tak pernah ambil training islamic. Sebelum ni katanya semua non muslim punya training. U punya quo paling murah dan saya terkejut bila kereta u teruk tapi u senyum dan kata ini semua takdir Allah. Saya suka bila dapat program di syarikat orang pakai tudung boleh kira dengan jari.. saya yakin dengan Islam kita jadi amanah, hati yang mulia, cekap dan bahagia di hati.

Siapa tahu rupanya Allah simpan kegembiraan disebalik semua kesedihan yang kita lalui.

Adik beradik kita yang paling nakal akhirnya menjadi anak yang paling baik dan banyak khidmat buat ibubapanya..

Pelajar yang direndahkan dan dipandang rendah tiba-tiba jadi paling berguna buat masyarakat..

Orang yang lambat kahwin dan tiada anak akhirnya paling bahagia dan gembira sampai akhir usia..bercinta sampai syurga. Diberi anak lewat tapi anak daie yang gegarkan dunia dengan kebaikan.

Orang paling gengster akhirnya orang paling banyak menangis depan Allah..

Buat dakwah tapi sentiasa dihina dan direndahkan dan mungkin disalahfahami tetapi tiba-tiba menjadi orang yang kata-katanya diingati dan jadi asbab hidayah. Semua ulama yang soleh dulu pernah masuk penjara kerana kebenaran..

Orang baik-baik tidak dikedepankan supaya mereka diselamatkan dari cinta dan fitnah dunia. Ada orang tidak dikenali di dunia tapi di kenali di sisi penghuni langit.

Kematian orang paling disayangi supaya dia diberi rehat dan Allah ingin kita belajar erti kehidupan agar menjadi lebih bermakna..

Belajarlah melihat disebalik kesusahan ini Allah sediakan rahmat yang besar..

Jika Allah ingin beri kebaikan pada seseorang,Allah mula beri musibah.

Hakikatnya tidak ada orang akan gagal di dunia dan akhirat melainkan orang yang berputus asa dari rahmat Allah. Ubat bagi segalanya sangka baik pada Allah

Thursday, 7 April 2016

Saya boleh ان شآءالله

SAYA ! SAYA ! SAYA ! SAYA ! BUKAN ORANG LAIN!

1. Kejayaan SAYA di masa depan, ditentukan oleh tindakan SAYA sekarang , bukan prestasi SAYA masa lalu.

2. Kecemerlangan dan kesederhanaan atau kegagalan adalah pilihan SAYA. Ya, SAYA sendiri bukannya orang lain.

3. SAYA boleh pilih untuk memalaskan diri dan jadi bodoh atau merajinkan diri dan jadi pandai. Semuanya terletak ke atas SAYA.

4. Ibu bapa, guru dan kawan-kawan hanya boleh membantu, tetapi SAYA yang kena berusaha bersungguh-sungguh.

5. Sama ada SAYA mahu membuka pintu kecemerlangan seluas-luasnya atau tidak, terletak ke atas diri SAYA sendiri.

6. SAYA gagal bukan sebab bodoh tapi sebab melakukan kerja bodoh.

7. SAYA harus pilih kawan yang membantu bukan yang membantutkan SAYA.

8. SAYA  pelajar cemerlang. SAYA akan mencari jalan, SAYA bukan pelajar gagal yang mencari alasan.

9. Selagi SAYA berusaha, selagi itulah SAYA berpeluang untuk berjaya.

10. Tiada kejayaan tanpa pengorbanan. Lagi banyak SAYA berkorban, maka lagi baiklah peluang SAYA untuk berjaya.

11. Biarlah SAYA sakit untuk mendisiplinkan diri daripada SAYA sakit menyesal.

12. SAYA  adalah :
      Pelajar cemerlang – jika Faham sepenuhnya
      Pelajar sederhana – jika Faham sebahagian sahaja
      Pelajar lemah – jika Banyak yang tak difahami

13. Rahsia kejayaan pelajar:
“SAYA faham apa yang diajar di kelas dan boleh menjawab soalan latihan dibilik ”

14. Tidak ada pelajar bodoh, yang ada hanyalah pelajar malas kerana tidak ada pelajar mengingini untuk jadi bodoh tetapi banyak pelajar mengingini untuk jadi malas.

15. Lebih baik SAYA tidur pada awal malam di bilik, daripada SAYA tidur di dalam kelas di siang hari.

16. Berikan tumpuan dan konsentrasi- JANGAN TIDUR DI DALAM KELAS.

17. SAYA  boleh Tukarkan IMPOSSIBLE kepada I’M POSSIBLE.

18. Salah satu sebab SAYA gagal – SAYA SENDIRI TAK BERI PELUANG KEPADA DIRI SAYA UNTUK BERJAYA. Kenapa? – SAYA TIDAK PERCAYA, TIDAK YAKIN AKAN KEBOLEHAN YANG ADA PADA DIRI SENDIRI.

19. KEPERCAYAAN – Sesuatu perkara yang diterima sebagai benar. Ia mungkin benar, ia mungkin karut ! Ia menjadi benar jika SAYA mempercayainya, WALAUPUN SEBENARNYA IA PERKARA KARUT.

20. SAYA harus mempercayai kebolehan atau kemampuan diri sendiri. Barulah SAYA tidak akan malas.

21. SAYA  mesti berSIKAP POSITIF (YES, I CAN DO IT)
Dan menjauhi SIKAP NEGATIF ( NO, I CAN’T DO IT)

24. SAYA mesti percaya bahawa SAYA akan berjaya jika SAYA mahu berjaya.

25. Minda adalah batasannya. Selagi SAYA dapat membayangkan bahawa SAYA boleh melakukan sesuatu, SAYA mampu melakukannya selagi SAYA mempercayainya 100%.

26. Maksud Hadith
“ Empat perkara yang aku takut berlaku ke atas ummatku”.
Pertama – kuat makan
Kedua – Banyak tidur
Ketiga – Malas
Keempat – Lemah Keyakinan

27. Don’t just talk, DO IT.(Usah bercakap banyak, mengeluh dan dan bising. Tetapi bertindaklah sekarang!)

Kisah niaga

Aku tak paham la jenis dengki mengki ni. Dulu aku tak percaya tapi sejak aku meniaga ni,nak terpejam bijik mata aku. Berat sangat nak bukak. Tapak kosong pun kedekut. Sanggup letak meja kosong semata mata tak nak kasi orang lain/newbie berniaga. Pelik aku. Rasa sedih aku tengok perangai mcm ni. Hati bila hitam macam macam depa sanggup buat. Teringat waktu aku mula meniaga, menagis mengangkut barang cari tempat. Mintak tolong mampuih nak tolong. Takot kurang apa aku pun taktau. Bila orang baru nak cuba berniaga, ada ja mata mata yang kata TIDAK BOLEH NENIAGA. ada yang sanggup tak ambik peduli sebab lantak lah. Aku kalau boleh nak move skrg jugak sebab aku bukan dikalangan mereka. Minda jutawan ni lain tau. Hahahahha...tapi taktau la tolong la doakan aku untuk aku buktikan pada orang diluar sana bahawa berniaga secara hati terbuka amat menyeronokkan. Tambah bila kita dapat sama sama cari rezeki. Rezeki tu datang golek golek melimpah ruah. Tak rugi langsung kalau kita tolong orang lain yang nak berniaga. Minda jutawan dah memang macam ni.

Lagi banyak produk lagi meriah lagi banyak pilihan lagi ramai datang lagi bertambah rezeki.sama sama rasa nikmat Allah sama sama berkerja. Apa yang nak ditakutkan pun aku tak paham.

Aku tahu dalam kalangan follower aku ni ada mata mata yang sentiasa memerhatikan aku di tempat berniaga dan mulut yang menyampai. Tapi aku harap mulut yang menyampai tolong sampaikan bahawa rezeki Allah itu perlu dicari dengan cara yang Allah bagi. Percaya dan yakin. Apa yang membezakan solat anda dan solat orang lain? Kalau sama maka sama la dapat. Kalau lain lain la dapat.

Itu baru kisah tapak/meja kosong. Belom kisah seterusnya

Sunday, 3 April 2016

Hamba dunia

27 TANDA-TANDA ANDA SUDAH MENJADI HAMBA DUNIA:

1. Anda tidak bersiap-siap saat waktu solat akan tiba.

2. Anda melalui hari ini tanpa sedikit pun membuka lembaran Al-Qur'an lantaran Anda terlalu sibuk.

3. Anda selalu berfikir setiap waktu bagaimana caranya agar harta Anda semakin bertambah.

4. Anda marah ketika ada orang yang memberikan nasihat bahawa perbuatan yang Anda lakukan adalah haram.

5. Anda terus menerus menunda untuk berbuat amal soleh. “Aku akan mengerjakannya besuk, nanti dan seterusnya.”

6. Anda sangat kagum dengan gaya hidup orang-orang kaya.

7. Anda selalu bersaing dengan orang lain untuk meraih cita-cita duniawi sehingga terabaikan amal ibadah

8. Anda tidak merasa bersalah saat melakukan dosa-dosa kecil.

9. Anda tidak mampu untuk segera berhenti berbuat yang haram, dan selalu menunda bertaubat kepada Allah.

10. Anda tidak kuasa berbuat sesuatu yang diredhai Allah sekiranya perbuatan itu boleh mengecewakan orang lain.

11. Anda sangat menumpukan perhatian terhadap harta benda yang sangat ingin Anda miliki.

12. Anda merencanakan kehidupan hingga jauh ke hadapan.

13. Anda menjadikan aktiviti belajar agama sebagai aktiviti pengisi waktu luang saja, setelah sibuk berkerjaya

14. Anda memiliki teman-teman yang kebanyakannya tidak bisa mengingatkan Anda kepada Allah.

15. Anda menilai orang lain berdasarkan status sosialnya di dunia.

16. Anda melalui hari ini tanpa sedikit pun memikirkan kematian, bahkan anda benci pada mati dan tidak ingin memikirkannya

17. Anda meluangkan banyak waktu sia-sia melakukan sesuatu yang tidak bermanfaat bagi kehidupan akhirat.

18. Anda merasa sangat malas dan berat untuk mengerjakan suatu ibadah.

19. Anda tidak kuasa mengubah gaya hidup Anda yang suka berfoya-foya, walaupun Anda tahu bahawa Allah tidak menyukai gaya hidup seperti itu.

20. Anda diberi nasihat tentang bahaya memakan harta riba, akan tetapi Anda beralasan bahawa beginilah satu-satunya cara agar tetap bertahan di tengah kesulitan ekonomi.

21. Anda ingin menikmati hidup ini sepuasnya-puasnya

22. Anda sangat perhatian dengan penampilan fisik Anda.

23. Anda meyakini bahawa kematian dan hari kiamat masih lambat lagi dan lama datangnya.

24. Anda ikut menguburkan orang lain yang meninggal, tapi Anda sedikit pun tidak mendapat pengajaran dari kematiannya.

25. Anda mengerjakan solat dengan tergesa-gesa agar bisa segera melanjutkan pekerjaan.

26. Anda tidak pernah berfikir bahawa hari ini bisa jadi hari terakhir Anda hidup di dunia.

27. Anda merasa mendapatkan ketenangan hidup dari berbagai kemewahan yang Anda miliki, bukan merasa tenang dengan mengingati Allah.

- Semoga Allah melindungi kita dari hal tersebut dan semoga kita termasuk golongan hamba-hamba Nya yang soleh..

Aamiin

Saturday, 2 April 2016

Maut

Ust Mohd Syakirin Husin
Kuliah Maghrib Jemputan
Surau Ar Raihan, Bdr Teknologi Kajang
Rahsia Kematian & Alam Akhirat
Selasa 23hb Feb 2016
*******************************************
▶Kehidupan kita di dunia tidak kekal dan disebut juga sbgai 'Darul Fana' (tidak kekal)
▶Itulah sifat kita sbgai makhluk dan seluruh isi kehidupan dunia yg lain2 yg akhirnya akan bertemu dgn titik penamat (kematian)(pengakhiran)
▶Makhluk (juga yg khaib)...........adalah yg 'diciptakan' dan lwn kpdnya ialah 'yg mencipta' iaitu Allah SWT
▶Sifat Allah adalah kekal dan sifat Makluk dari 'tiada' kpd 'ada' dan kemudian dibinasakan (mati).....hatta Malaikat Maut pun akan mati akhirnya
▶Sabda Nabi Muhammad SAW dgn mahfumnya ;

     "Org beriman dan yg paling bijak/cerdik (di kalangan kamu) adalah org yg paling banyak mengingati mati dlm akalnya (fikiran) dan bersiap sedia (mencari jalan) memperelokkan amalan2nya utk menghadapi mati".

▶Yg dimaksukan dgn persiapan utk mati ialah, apa2 jua yg kita lakukan di atas dunia (amalan) utk persiapan mati

▶Surah Aal-e-Imran, Ayat 185:

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.

▶Setiap yg bernyawa (makhluk)(selain drpd Allah SWT) pasti akan mati. Termasuklah para2 rasul/nabi & malaikat2. Adabnya kita sebut wafat utk para nabi/rasul, mangkat utk raja2/sultan2, meninggal dunia utk org2 islam dan mampus utk org selain drpd org Islam. {[Adab dan Akhlak adalah buah kpd Ilmu]}. Mati bagi Bumi/Dunia (dan seluruh isinya) disebut sbgai KIAMAT.

▶Dunia bukanlah tempat pembalasan kpd amalan2 kita, hari kiamat/akhirat adalah tempatnya. Juga disebut sbgai hari utk kita mendpt keputusan dari Allah SWT. Keyakinan kpd hari akhirat akan membawa kita utk beribadah. Yakin (kpd balasan akhirat) akan memandu kita utk tekun dlm beribadah. 'Keimanan' itu seiring dgn 'Keyakinan'.

▶Sesiapa yg terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dlm Syurga adalah org2 yg paling berjaya (kejayaan yg sebenar/hakiki)

▶Kehidupan di dunia (kemewahan dan pangkat) adalah perhiasan semata-mata (penuh dgn tipu daya). Isteri yg Soleh adalah sebahagian dari perhiasan di dunia (sebaik-baik perhiasan). Manusia selalu tertipu dgn dunia (rezeki yg telah dijamin) sehingga mereka berhempas pulas mengejarnya (rezeki). Hakikatnya kita tidak berusha sehebat memburu dunia berbanding balasan akirat yg tidak dijamin oleh Allah SWT. Rezeki, Ajal dan Jodoh kesemuanya telah diberikan jaminan oleh Allah SWT. Tiada jamian yg kita akan mati dlm kebaikan. Pemburuan dunia menyebabkan kita rakus dan melanggar batas halal dan haram.

🔺semulia-mulia kematian adalah dlm keadaan 'TAUHID' (mampu mengucap kalimah syahadah)
🔺jgn membelakangkan perintah/suruhan Allah (ketika di dunia)........mudahan kita dipilih oleh Allah utk mati dlm keadaan 'TAUHID'
🔺mati itu adalah, 'tiada lagi kehidupan dunia' (hidup di dunia hanya sekali). As Sajda 12 ; mengambarkan penyesalan mereka yg melakukan dosa2 ketika di dunia.

Surah As-Sajda, Ayat 12:

وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ

Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin".

🔺setelah ditayangkan segala dosa2 di dunia dan azab dari dosa2 tersebut, manusia meminta utk dikembalikan ke dunia utk beribadah/beramal
🔺begitulah bagaimana penyesalan manusia di hadapan Allah SWT kerana mensiakan waktu di dunia
🔺setelah mati, tiada lagi peluang utk beribadah

Kesimpulan
Mudahan kita sentiasa beramal dan bersiap sedia utk menghadapi kehidupan selepas kematian.

Wallhuaklam
Mudah-mudahan ada manfaatnya
Mohon maaf jika ada kesilapan di dlm mencatit

Al Faqir
Dzul Alias
14 JamadilAwwal 1437H