Saturday, 23 November 2013

7P

Tips 7 P agar terus istiqamah di jalan hijrah menuju keredhaanNya. 

P - Penuntut.
Jadilah seorang penuntut ilmu, kerana sesungguhnya ilmu andai kita inginkan dunia maka dengan ilmu. Andai inginkan akhirat jua, perlukan ilmu. Maka jika dengan ingin kedua-duanya, maka dengan ilmu.

P - Pengajar.
Jadilah seorang pemberi ilmu, agar keberkatan ilmu itu mampu mendidik hati lebih memahami setiap ilmu yang dimiliki dan akhirnya membentuk jiwa yang terus istiqamah dalam jalan mujahadah.

P - Pemurah.
Jadilah insan yang ringan untuk memberi, supaya sedekah itu menjadi magnet kepada keberkatan rezeki yang kita miliki.

P - Peneman yang soleh.
Jadilah seorang peneman yang soleh kepada orang lain, agar mampu memberi sekelumit cahaya dan menjadi 'minyak wangi' kepada keparahan kepada jiwa masyarakat hari ini agar tempias harumannya mampu dinikmati oleh sesiapa sahaja di sekeliling. Nak lebih mudah, hiduplah secara berjemaah.

P - Persekitaran yang baik.
Wujudkanlah persekitaran yang baik dalam diri jiwa kita sendiri biarpun hakikat persekitaran luar tidak sesihat yang kita harapkan. Setidak-tidaknya, kita tidak diubah oleh masyarakat.

P - Pencetus kebaikan.
Jadilah seorang yang menjadi pencetus kebaikan walau di mana jua suasana kita berada. Orang pertama memberi salam, beri senyuman, mengajak kepada yang makruf, mencegah kepada yang munkar.

P - Penawar.
Carilah 'penawar' sebagai bekalan sepanjang jalan, agar keikhlasan hati untuk istiqamah dalam perubahan mampu terus ditetapkan hanya keranaNya. Tiada penghujung jalan bagi pencari kebaikan, agar kita tidak tertipu dengan helah syaitan, sehinggalah ia menemukan Allah adalah segala-galanya dalam kehidupan.

Monday, 18 November 2013

Julaibib

Julaibib satu nama yg begitu asing di kalangan sahabat Nabi. Beliau tidak begitu dikenali berbanding dengan nama-nama besar yang lain di kalangan para sahabat Rasulullah saw. Dilahirkan ke dunia tanpa mengetahui siapa ibu dan bapanya. Hidupnya seolah-olah tidak bernasab. Bertubuh kerdil, berwajah buruk,berkulit hitam, pakaiannya lusuh dan kakinya pecah-pecah kerana tak beralas.

Hidupnya tersisih, tidak ada rumah untuk berteduh,tidurnya berbantalkan lengan sehinggakan Abu Barzah pemimpin Bani Aslam pernah berkata "Jangan sesiapa yg membenarkan Julaibib duduk bersama-sama kamu..demi Allah aku akan menyakiti dirinya"

Allah memberikan hidayah Islam padanya. Julaibib sentiasa berada di soff paling hadapan ketika solat dan jihad biarpun para sahabat yg lain tidak menyedari akan kehadirannya. Namun Rasulullah saw sentiasa menegurnya.

Rumahnya hanyalah suffah (serambi) Masjid Nabawi di Madinah. Suatu hari Nabi menegurnya dgn suara yg lembut. 'wahai Julaibib.. adakah tidak mahu berkahwin dan mempunyai keluarga..?"Siapakah yg mahu bersuamikan diriku ini dan mahu menikahkan putrinya dengan manusia hina spt diriku ini..." Jawab Julaibib.

Rasulullah tersenyum dan berlalu pergi. Besoknya Nabi mengulangi pertanyaan yg sama dan Julaibib juga menjawab dgn jawapan yang sama. Sehinggalah pada hari ketiga Rasulullah saw memanggil Julaibib dan membawanya ke salah satu rumah seorang pemimpin Ansor. Lalu Rasulullah menjelaskan tentang kedatangannya untuk meminang puterinya.

Alangkah gembiranya pemimpin Ansor tersebut yg beranggapan bahawa Rasulullah ingin mengahwini putrinya tetapi apabila Nabi menjelaskan bahawa ia datang untuk meminang bagi pihak Julaibib.

Berubah air muka pemimpin Ansor tersebut dan mencari alasan untuk menolak pinangan Rasulullah kerana baginya Julaibib tidak layak untuk putrinya. Isterinya sendiri mengeluarkan kata-kata apakah pemuda yang tidak bernasab tidak berharta dan berwajah buruk sepadan dengan puterinya yang cantik jelita.

Allah mencampakkan cahaya dalam hati si anak yang tiba-tiba meluru keluar dengan tegasnya menyatakan. "Demi Allah...aku bersedia menerima Julaibib sebagai suamiku kerana ini adalah pilihan Rasulullah. Apakah layak bagi kita untuk menolak sesuatu yg datang dari Rasulullah sendiri?

Mendengar pengakuan itu Rasulullah saw terus berdoa "ya Allah limpahkanlah kebaikan dan keberkatan dalam hidup anak gadis yg solehah ini.."

Perkahwinan diatur, Berbahagialah Julaibib hanya satu malam,namun pada awal paginya gendang perang dipalu. Bingkas Julaibib bangun dan berpesan pada isteri yg dikasihi bahawa ia akan pergi berjihad dan doakanlah pemergiannya. Isterinya melepaskan Julaibib dgn penuh redha suami yg baru dikahwininya.

Di medan perang Rasulullah sendiri melihat Julaibib menghayun pedang, gemerincing mata pedang dihayun membunuh musuh. Akhirnya nabi tidak lagi melihat kelibat Julaibib. Selesai peperangan Nabi bertanya pada para sahabat apakah kamu kehilangan sesuatu..? Tidak Ya Rasulullah" Jawab Para Sahabat. Nabi bertanya lagi "Adakah kamu tidak terasa kehilangan sesuatu...? Para sahabat terus menjawab "tidak Ya Nabi Allah"

Lalu dgn tegasnya Rasulullah bersabda 'Aku kehilangan Julaibib pemuda yg kamu tak kenali,dipandang rendah tetapi amat mulia di sisi Allah. Carilah ia sama ada hidup atau syahid..."

Benarlah janji Allah, Julaibib gugur syahid, di kelilingnya musuh bergelimpangan. wajahnya dipenuhi luka. Rasulullah berpaling mengadap para sahabat dan menyatakan sesungguhnya Julaibib adalah sebahagian dari diriku dan aku adalah sebahagian daripadanya. Air mata Rasulullah saw menitis melihat jenazah yg begitu mulia pada sisi Allah swt.

Bayangkan kehidupan kita. memiliki isteri yg cantik. Sanggupkah kita tinggalkan isteri kita untuk pergi berjihad. Kalau boleh 24 jam kita nak bersama isteri begitulah sebaliknya. Kita tak mahu siapapun mengganggu kebahagian kita dalam tempoh berbulan madu. Alangkah lemahnya iman kita berbanding dengan para sahabat Rasulullah saw.

pendinding

Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;

• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.

Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan

Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita. 

Terhindar Daripada Sihir

Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati. 

Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau. 

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.

Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.

Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.

Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya'Allah. 

isteriku bukan ustazah

Isteriku Bukan Ustazah 
-------------------------

Suatu hari, ada reunion sekolah lama. Sekolah lama tu pelajar lelaki sahaja. Sekarang semua dah dewasa, ada kerjaya bagus, ada famili. 3 sekawan Zainal, Amar dan Najmi berkumpul kembali. Maka, bermulalah dialog dan sesi taaruf. Dah lama tak jumpa kan.

Zainal: "Ko kawin tahun lepas kan, Amar? Kita taaruf Encik Amar dululah ya. Ceritalah sikit pasal isteri ko kalo tak keberatan."

Amar: "Yup. Isteri aku orang utagha. Alhamdulillah, sejuk mata memandang isteri aku tu. Kerja ustazah."

Zainal: "Wah, samalah kita. Orang rumah aku pun ustazah gak. Aku nikah 2 tahun lepas. Untung dapat ustazah ni."

Amar: "Yup. Senang. Tak perlu didik sangat dah. Majoriti hal agama dia dah tahu. So, smooth sangatlah nak menguruskan famili."

Zainal: "Betul-betul. Aku ni ko tahulah kepala gila-gila sikit. Tapi dapat ustazah. Fuh, dahsyat tak? Isteri aku tu tutup aurat dari hujung rambut sampai hujung kaki. Tudung labuh, pakai jubah. Syukur sangat-sangat aih."

Amar: "Hehe. Samalah dengan aku pun. Macam dia pula duk bimbing aku. Kadang-kadang dia yang ajar aku al-Quran bila aku salah baca. Untung."

Zainal: "Wah. Pendek cite, isteri ustazah ni benar-benar untung besar pada kita suami dunia dan akhirat."

Amar: "Eh, Najmi ko plak camana?"

Najmi cuma tersenyum.

Najmi: "Er. Isteri aku bukan ustazah. Dia nurse."

Amar: "Maaf kalau aku salah cakap ni. Tapi nurse bukan ke kita tahu susah wooo nak dapat yang betul-betul solehah. Bukan kita tak pernah ngorat nurse zaman2 kolej dulu."

Zainal: "Betul2. Aku setuju. Sosial tu lebih lah. Aurat tak terjaga sangat. Tengok pakaian pun dah tahu. Lagi-lagi duk treat pesakit tu lah, pesakit ni lah. Hish, tak terjaga sangatlah."

Najmi: "Aku tak setuju korang cakap gini. Tu dah macam pukul rata. Jangan sebab segelintir yang tak baik, semua angkatan jururawat se-Malaysia kita labelkan macam tu. Aurat mereka di hospital tu ada hukum khusus. Boleh buka bila rawat pesakit jika darurat, kena tutup after rawatan. Kalau bukan adanya jururawat, siapa yang nak tolong doktor? Siapa yang nak peduli pesakit buang air?

Tidak bermakna bila jururawat sentuh pesakit lelaki, itu dinamakan tidak terjaga. Sempit pandangan tu. Sentuh bukan suka-suka, sentuh untuk rawat dan cuci luka. Bukan sentuh untuk menggatal. Kadang2 yang menggatal adalah pesakit lelaki. Nurse ni banyak kerja dan penat. Takde masa nak menggatal pun."

Amar dan Zainal terdiam sekejap.

Najmi: "Takpelah. Aku pun nak balik dah. Isteri aku dah datang tu. Dia kena balik hospital."

Kelihatan seorang gadis cantik berjalan ke arah mereka. Berpakaian sempurna. Tak ada pun tak tutup aurat. Sampainya dekat mereka, didekatinya Najmi.

Najmi: "Kenalkan ni isteri aku. Maaf, aku didik dia tak tengok lelaki lain kecuali bertugas. So, dia tengok aku je. Satu lagi aku nak cakap, actually tugas mendidik adalah tugas suami. Bukannya isteri yang bimbing suami. Terbalik. Suami tak patut goyang kaki dan harapkan isteri dah solehah, so tak perlu didik sangat lagi. Mendidik adalah proses sepanjang hayat.

Solehah atau tidak seseorang isteri itu bergantung pada kesungguhan suaminya untuk juga jadi soleh.

Ok, maafkan aku kalau aku salah cakap. Assalamualaikum."

Amar dan Zainal menjawab salam dan menyambut huluran tangan Najmi. Ditinggalkan mereka berdua terkebil2 muhasabah diri. 

emak berjemaah

Baru ini seorang sahabat saya berniaga. Dia buat pemasaran tapi tidak berjaya. Dia usaha pelbagai cara. Tapi tiada orang datang. Cara marketing biasa melalui radio juga dia tidak dapat.

Dia jumpa saya tanya nak buat macam mana. Hidup semakin sempit. Susah. Dan macam jalan mati katanya.

Allah sayang kita. Dia nak hati kita sentiasa padanya. Saya kata jaga solat berjemaah. Janji Allah rezeki dalam solat berjemaah. Belajar minta Redha dan kasih sayang Allah. Dia ada mak maka saya kata khidmat pada mak. Beri sedekah pada orang susah.

Pagi tu dia ada appoinment. Dalam dompet ada rm300 sahaja. Tiada simpanan lain. Dia ambil rm200 bagi pada maknya. Rm 20 dia beri kepada seorang susah yang minta padanya.

Dalam apoinment pagi tu dia dapat projek yang besar yang harganya RM 32 ribu dan dapat cek dalam masa 2 hari.

Allah nak mudahkan rezeki kita melalui amal soleh. Khidmat pada ibu kerana Allah. Allah Maha Kaya....Allah Pemberi rezeki. Orang ingkar pada Allah dunia ini hanya darul asbab. Orang beriman dunia ini darul a'mal ( usaha,doa, tawakal,amal soleh, jujur, ikhlas)- ebit lew.

Suami isteri2

Soalan: Jika suami sudah sediakan makan minum, tempat tinggal, pakaian, dan segala keperluan rumah, adakah suami perlu memberi duit setiap bulan pada isteri?

Ustaz Azhar Idrus:

Jika suami telah menyediakan tiga perkara iaitu makan minum, pakaian, dan tempat tinggal, maka dia telah dikira menunaikan nafkah isteri.

Jika isteri duduk di rumah tak buat kerja apa-apa, tak masak, tak basuh baju, makan order dari restoran saja, baju hantar dobi, dia tak kemas rumah, dia tak melahirkan anak, tak jaga anak, tapi dia hanya main facebook siang malam 24 jam, maka tak perlu lagi beri duit belanja setiap bulan.

Tapi jika isterinya membuat kerja-kerja di rumah seperti memasak, membasuh baju, mengemas rumah, dan sebagainya, maka suami kena lah beri duit untuk isteri setiap bulan. Tak perlu tunggu isteri mintak baru nak beri, jadilah suami yang gentleman. Diakan isteri kita yang kita duduk tergila-gila sebelum akad nikah dulu. Jangan buat tak ingat pulak.

Jangan lupa, isteri juga yang mengandung sembilan bulan dan dia yang menggadai nyawa melahirkan anak kita dengan kesakitan yang amat sangat semasa nak keluar anak. Suami ada rasa sakit begitu? Tak ada. Yang adanya suami hanya duduk mundar-mandir saja di luar bilik bersalin, kadang-kadang siap mengurat nurse lagi.

Jadi, suami cuba fikirlah samada dengan memberi seribu ringgit sebulan untuk isteri itu cukup atau tidak berbanding dengan kesakitan dia melahirkan anak, kesusahan dia menjaga anak, beri susu anak, basuh berak anak, dan sebagainya...

Suami isteri

Soalan :

Apabila seorang lelaki menjadi suami, dosa-dosa isteri, anak-anak perempuan belum kahwin, dan anak lelaki yang belum baligh, si suami yang menanggung. Betul ke uztaz? Adakah dosa-dosa perempuan sebelum dia berkahwin, suami dia yang tanggung selepas bernikah? Setiap sentuhan di antara si suami dan si isteri mendapat pahala dan gugur nya dosa-dosa kecil apabila suami dan isteri berpegangan tangan?

Jawapan :

Suami merupakan ketua rumahtangga dan suami bertanggungjawab untuk memberikan segala nafkah kepada isterinya. Di antara tanggungjawab yang penting ialah memberikan didikan agama kepada isteri dan anak-anaknya supaya tidak berlaku perkara-perkara yang dilarang oleh Islam di dalam rumahtangganya.

Segala dosa yang dilakukan oleh isteri dan anak-anaknya akan ditanggung oleh mereka sendiri dan TIDAK dipertanggungjawabkan kepada suami atau orang lain. Suami atau ayah hanya menanggung dosa kecuaiannya sahaja kerana tidak mendidik isteri dan anak-anaknya ke jalan yang benar iaitu Islam. Firman Allah yang bermaksud :

“Katakanlah: "(Sesudah Aku mentauhidkan Allah dan berserah diri kepadaNya) Patutkah Aku mencari Tuhan selain Allah, padahal Dia lah Tuhan bagi tiap-tiap sesuatu? dan tiadalah (kejahatan) Yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja Yang menanggung dosanya; dan seseorang Yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kamu kembali, lalu ia menerangkan kepada kamu akan apa Yang kamu berselisihan padanya.” (Al-An’am : 164)

Suami yang memberikan didikan agama dan teguran kepada isteri dan anak-anaknya supaya jangan melakukan perkara-perkara yang dimurkai Allah dan mematuhi segala peraturan Islam, tetapi isteri dan anak-anaknya tetap melakukan perkara dosa juga, maka di sini suami tersebut terlepas dari dosa kecuaiannya, kerana suami tersebut telah menunaikan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga.

Jangan jadi suami yang dayus, kerana suami dayus adalah suami yang menghalalkan atau tidak berani menegur isterinya melakukan dosa. Suami dayus tidak layak masuk syurga, kerana beliau tidak mencegah isteri dan anak-anaknya melakukan kemungkaran, segala amalan suami tersebut ditolak oleh Allah dan dihumbankan ke dalam neraka Allah disebabkan ia adalah suami yang tidak menunaikan amanah dan tanggungjawabnya. Firman Allah yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman jauhkanlah dirimu dan ahli keluargamu dari azab api neraka."

Anak-anak yang belum baliqh, tidak ditetapkan lagi dosa dan pahalanya, kerana mereka tidak dikira orang yang mukallaf lagi, segala kejahatan dan dosa ditanggung oleh ayahnya sendiri, kerana ayahnya merupakan ketua keluarga yang bertanggungjawab untuk memberikan pendidikan agama kepada anak-anaknya. Apabila anak tersebut telah baliqh, maka segala dosa akan ditanggung oleh mereka sendiri, kerana segala peraturan syariat telah ditetapkan atas diri mereka di sebabkan telah baliqh.

Benar bagi suami isteri yang berpegangan tangan atau bersalaman antara satu sama lain, maka dosa kecil mereka akan keluar melalui celah-celah jari mereka. Islam mengajar umatnya yang telah berkahwin saling bersalaman dan berpegangan tangan kerana segala dosa-dosa kecil suami isteri hilang disebabkan perbuatan tersebut.

Wallahu'alam.

Penangan Pesbuk

pesanan dan teguran seorang alim yg perlu kita renung2kn bersama.. ^^

AMBIL TAHU :TANDA-TANDA KITA LALAI DALAM MENGGUNAKAN FB !!

(1) IBADAH HARIAN KITA SEMAKIN TUMPUL, dan kita leka serta habiskan banyak masa dengan ber'fb'... KEMANISAN UNTUK BERIBADAH KIAN HILANG... kelazatan dan kenikmatan membaca al-QURAN, mendirikan solat wajib, berzikir dan lain-lain amalan soleh tidak lagi menjadi sesuatu yang dinanti-nantikan... bahkan, terasa akan kehambarannya.... pernah, salah seorang PENGKULIAH menasihati: "TANDA KITA HILANG KEMANISAN BERIBADAH, KITA TIDAK RASA PENTINGNYA SOLAT BERJEMAAH!"...

(2) KETIKA AZAN BERKUMANDANG DI UDARA, kita masih melayari fb dan terus leka dibuai indah bersama alam FB.... dalam hati, tidak mengapa – awal lagi... kita teruskan dengan dunia FB... sehinggakan, kita tersentak – waktu solat tinggal beberapa minit sahaja lagi!...

(3) KITA SEMAKIN JARANG MEMBUKA AL-QURAN, yang menjadi penguat rohani kita... jika dahulu, sempat menghadap AL-QURAN setiap hari, kini kita semakin jauh daripada roh al-quran... kita kata kita tidak sempat untuk mentadabbur al-quran kerana sibuk dengan tugasan harian... berhati-hati dengan istilah kesibukan... ia akan disoal di hadapan ALLAH S.W.T kelak...

(4) ZIKRULLAH YANG HARUS MENEMANI KEHIDUPAN KITA BERGANTI DENGAN FB, sebagai peneman hidup yang akrab... kita kian larut dengan teman hidup yang baru, namanya fb... kita begitu asyik berdampingnya dengannya sehingga lupakan sesuatu yang lebih penting buat jiwa dan hati kita... zikrullah, zikir-zikir yang menjadi penenang diri kian luntur dalam sebutan bibir dan hati – lama kelamaan jiwa kita gersang, kosong dan hampir mati....

(5) TUGASAN DI TEMPAT KERJA GAGAL DISIAPKAN TEPAT PADA MASANYA... bertangguh-tangguh, bertimbun-timbun... dateline terlepas... ALASAN nya: "Saya sibuk dan tidak sempat.." ... dan akhirnya kita tidak perform!...

(6) BUDAYA KUTUK MENGUTUK, menyemai bibit2 benci dan marah, usik mengusik, termasuk berlawanan jantina, berbincang tanpa asas kemanfaatan dan sebagai mendominasi aktiviti harian kita... suntikan jarum syaitan mulai membawa kepada bibit-bibit yang menyeronokan dan mengasyikkan...

(7) GAMBAR-GAMBAR YANG DI'SHARE', DI'TAG' DAN DIKOMEN lebih banyak membawa kepada kemudaratan, menuju ke arah penyebaran dosa dan maksiat... gambar-gambar yang mendedahkan aurat, menghairahkan, membawa kepada fitnah dan sebagainya, harus dielakkan....

*Muhasabah Diri ..
renung2kn..
peace no war.. ^^

fake

Si ayah terlihat anak gadisnya update status di fb :
“Nape la hati ni tak tenang..somebody pls.. i need someone”

Maka ramailah jejaka mula membalas status tersebut. Ada jejaka handsome..ada jejaka poyo, ada yang alim-alim kucing. ‘ah,semua hanya nak mengurat’ getus hati si gadis. Sampailah komen jejaka yang ke 199..

Jejaka 199 komen :

“Mana hati nak tenang;
kalau solat pun kurang
tahajjud pun sekali dlm 12 bulan
nangis sujud taubat pun jarang lakukan
bila sedih kau cari kawan dan pergi have fun!
ada masalah,muzik kau layan,al-Quran kau tinggalkan!

ngada-ngada punya perempuan!”

Apabila gadis terbaca komen jejaka 199,terus dia berang dan cari button block! dan terus update status baru ;

“i dah block mamat poyo mana ntah! semua pasal aku dia tahu! berlagak alim!”

Si ayah tersenyum di hadapan laptop. Dalam hatinya berkata
"nasib baik aku buat 5 lagi fake accounts. Baru block satu je pun hehe"

Sunday, 17 November 2013

Zina

Hari ni,salah sorang kawan talaqqiku kantoi dengan syeikh yang dia ada berhubung dengan seorang wanita bukan mahram di phone..*yakni couple*...

kemudian syeikh bagi nasihat yang sangat lembut tapi betul-betul menyentuh hati kami semua....

syeikh: kamu suka dia?

fulan: ya syeikh....

syeikh: kamu suka tu suka-suka atau kamu rasa dia memang yang terbaik untuk menjadi teman hidupmu,menjadi ibu untuk anakmu,menjadi pembantu agamamu?

fulan: ya syeikh...pada pandangan saya,dia yang terbaik untuk jadi teman hidup saya dan agama saya...

syeikh: bila kamu akan menikahinya?

fulan: lepas belajar syeikh...dalam 3 tahun lagi...

syeikh: jadi kenapa kamu rosakkan dia?
kamu bukan nak menikah sekarang?
kamu rosakkan dia sekarang dan 3 tahun akan datang?
kenapa kamu jadikan air mutlak menjadi air musta'mal tanpa sebab?

bukankah dia wanita suci yang bakal menjadi ibu untuk anakmu?
kenapa kamu bercouple dengannya sedangkan jika kamu sukakan dia, dia sukakan kamu,bersabarlah hingga sampai waktu kalian benar-benar ingin menikah kemudian baru kamu jumpa ayahnya
dan pinang dia secara suci?

bukankah cara itu lebih suci?

wanita umpama air mutlak, mereka suci, tetapi apabila mereka mula berhubung dengan lelaki tanpa sebab, apatah lagi ber couple, wanita itu umpama air musta'mal..ia tidak boleh digunakan untuk bersuci tetapi hanya digunakan untuk perkara selain bersuci seperti basuh pinggan, basuh najis, basuh bontot dan sebagainya...apa kamu sanggup ibu untuk anakmu setaraf itu?

sesungguhnya wanita ini akalnya pendek, nafsu mereka didepankan atas segalanya, kalau lelaki datang ucapkan kata-kata palsu, mereka akan mempercayainya melebihi mereka percayakan al-quran...sedangkan lelaki memang perangai mereka hanya main-main kecuali mereka benar-benar bersedia untuk nikah, tapi sekiranya mereka belum sedia,contohnya mereka masih belajar dan sebagainya, jelas permainan mereka dengan wanita itu hanya tipu daya, tapi tipu daya semudah itu pun dapat menipu para wanita hingga membawa mereka ke ranjang perzinaan..itu tandanya akal mereka sangat pendek...nabi utuskan para lelaki sebagai penjaga para wanita bukan perosak mereka....bagi kamu,couple, chatting, cakap dalam phone semua itu dosa kecil sedangkan ia jelas haram kerana Allah haramkan kita untuk dekati zina....dekati zina pun tak boleh,makna kata kalau kita masih jauh 50km dari zina, tapi 1cm kita gerakkan kaki ke arah zina itu telah haram kerana perintah ini....jadi janganlah pandang remeh perkara zina ini...sesungguhnya ramai yang mati tanpa berzina tetapi di mahsyar kelak buku amalan mereka penuh dengan dosa zina.....apa berbaloi kau bahagia sementara dengan teman wanita yang kau tak ingin nikahi diganti dengan azab neraka yang panasnya 70x ganda api dunia?

note: kepada lelaki bapuk di luar sana yang gemar permainkan wanita...ketahuilah bahawa kalian adalah MUSUH ALLAH DAN MUSUH RASULULLAH ! ! ! kalian permainkan para wanita yang akalnya pendek, tidak dapat bezakan baik dan buruk...memang para wanita walaupun akal pendek, tapi mereka dikurniakan sifat malu yang tinggi....fb, phone,twitter, internet ni semua dicipta dajjal untuk menghakis sifat malu para muslimah sehingga mereka jadi umpama kucing betina yang menggoda2 kucing jantan untuk mengawan...wanita yang berpurdah yang kononnya wanita paling pemalu (tak mau orang lihat wajah mereka) pun pamerkan gambar mereka walaupun berpurdah di fb untuk tatapan jutaan lelaki bukan mahram,mereka tanpa segan silu bergurau senda, tanpa malu inbox lelaki dan sebagainya...sekarang akal mereka tidak dapat jaga diri mereka, bahkan sifat malu juga tidak dapat jaga diri mereka..jadi siapa yang bertanggungjawab menjaga maruah para bidadari RasulAllah kalau bukan LELAKI???

#lelaki yang couple2 dan yang bersayang2 dengan bukan mahram atas nama "tunang" tu..tolong lah....korang ada akal kuat..korang tak bodoh....korang nak memusuhi Allah dan Rasul, itu hak korang...tapi korang kena sedar,nanti korang pun akan ada anak perempuan, korang suke ke jantan tah mana-mana berhubung,bermanja, bersayang secara haram dengan anak perempuan korang? kalau korang redha...nampak sangat korang dayus dan lelaki dayus nabi khabarkan mereka DIHARAMKAN SYURGA KEPADANYA WALAUPUN BAUNYA....~

bacalah

Wahai anakku,
Bagaimana hal kamu jika kamu menerima surat dari orang yang kamu sayang? Tentulah engkau membacanya dengan penuh perasaan. Tentulah engkau akan mengulang-ulangi bacaan itu, dan tentulah engkau akan cuba memahami setiap kalimah yang ditulis. Betapa hal kamu bilamana engkau menerima risalah dari Tuhanmu, berapa kali kamu membacanya dan apakah kamu berusaha untuk memahaminya?

Wahai anakku,
Al-Quran adalah risalah dari Tuhanmu. Jangan engkau membiarkannya tanpa dibaca. Engkau sepatutnya rasa bersalah bilamana engkau membiarkannya lebih dari tiga hari. Ia pelembut hatimu. Membacanya berulang kali akan melembutkan jiwamu dan menambah kasihmu kepadaNya. Bacalah dan renungilah setiap kalimahnya, kerana ia adalah sebaik-baik pengajaran. Ikutilah arahannya kerana ia sebaik-baik petunjuk.
Wahai anakku,
Aku sangat dukacita melihat banyaknya Al-Quran yang langsung tidak diusik. Setiap kali engkau menghampirinya, ia meminta agar engkau mengambilnya. Andainya engkau rindu kepada Tuhanmu, bacalah kalimahNya. Dan andainya engkau ingin berbicara dengan Tuhanmu, hayatilah setiap kalimahNya.

Wahai anakku,
Janganlah engkau gopoh-gapah sewaktu membacanya, kerana perbuatan itu menyebabkan engkau tidak merasai kemanisan setiap ayatnya. Renungilah hadis Rasulullah bilamana Baginda menyatakan setiap huruf diberi pahala oleh Allah. Maka setiap huruf mempunyai hak pada sebutannya dan hukumnya. Maka sempurnakan haknya nescaya engkau akan merasai kelazatan menyebut setiap kalimahnya.

Wahai anakku,
Jangan sesekali kamu terpedaya dengan bisikan syaitan yang membisikkan perasaan malasmu untuk membaca Al-Quran. Syaitan terkadang menanam perasaan tidak pandai membaca untuk menjauhkan kamu dari Al-Quran. Sedangkan engkau membaca dengan mengeja satu persatu diganjar pahala dua kali ganda oleh Allah. Lantaran itu, berusahalah mempelajarinya. Jangan kamu merasa malu mempelajari Al-Quran, kerana tiada manusia dilahirkan dalam keadaan alim.

Wahai anakku,
Aku sangat bahagia mendengar bergemanya Al-Quran dari suara anak-anakku. Kerana itu adalah hiburan yang amat indah yang akan mengundang rahmat Allah dalam rumah dan memberkati semua penghuninya. Janganlah engkau biarkan rumahmu bergema muzik, dan sunyi dari Al-Quran. Kerana rumah yang tidak dibacakan Al-Quran, dan sunyi dari zikrullah adalah kuburan.

Senyumlah nescaya engkau mendapat kasih sayang Allah.
Senyum

Dramalay

Sedikit Nota Tentang Siri Seperti "Love You Mr. Arrogant" & "Playboy Itu Suami Aku" dan Bagaimana Drama TV Dapat Merevolusikan Individu.

Kebelakangan ini (atau sebenarnya sejak sekian lama sebab perkataan kebelakangan ini diletak hanya sebagai penyedap, kakakaka!) drama-drama siri melayu berjaya mewujudkan komuniti peminatnya sendiri. Meskipun sebahagian besar plotnya diseragamkan kepada konflik percintaan, peminatnya tetap tidak jemu menagih cerita yang berakarkan emosi berlebihan.

Antagonis mengoda protagonis (unsur seks dan curang). Anak kepada hartawan atau tokoh korprat. Makan di restoran eksklusif. Memandu kereta mewah. Ini semua adalah apa yang yang sering kita lihat dari drama melayu. Seakan tidak mencerminkan pendapatan perkapita negara dan fakta 78.6% pekerja bergaji dibawah RM3000.

Apa yang kita dapat belajar dari semua ini? Ya, ada mesej kesetiaan dan kekeluargaan. Tapi semuanya dihidangkan berlebihan seperti menjadi hamba kepada hubungan barbarik.

Memandangkan premis artikel ini adalah untuk dijelaskan bagaimana drama TV dapat merevolusikan individu ke arah progresif seperti menjadi lebih produktif, maka perbandingan antara drama melayu dan drama dari Amerika perlu dijadikan sampel untuk meneliti lakaran seni yang berbeza dan sumbangannya kepada penonton.

Perbandingan Plot dan Idea Dari Kepelbagaian Disiplin

Perhatikan senarai drama-drama popular tempatan dan drama TV dari Amerika ini (dipilih secara rawak tanpa kronologi):

Tentang Dhia (cinta/cinta seorang isteri yang suci)
Setia Hujung Nyawa (cinta/kahwin segera)
Dejavu di Kinabalu (cinta/pertemuan tiba-tiba)
Adam & Hawa (cinta/bertemu selepas berpisah)
Sehangat Asmara (cinta/pasangan suami/isteri bertemu kembali)
Cinta Jannah (cinta/kahwin segera)
Sebenarnya Saya Isteri Dia (cinta/kahwin segera)
Teduhan Kasih (Cinta/cemburu/kemelut perkahwinan)
Love You Mr. Arrogant (cinta/kahwin paksa)
Jodoh Itu Milik Kita (cinta/kahwin paksa)

Sementara itu drama TV Amerika pula:

House MD (perubatan/socratic method)
Breaking Bad (sains/guru kimia bertukar kerjaya menjadi raja dadah)
Lie to Me (penyiasatan/applied psychological)
Under the Dome (sains fiksyen)
Elementary (penyiasatan/deductive reasoning)
Hostages (thriller/rancangan membunuh presiden)
The Big Bang Theory (sains/komedi sekumpulan saintis)
The Walking Dead (ikhtiar hidup/konflik kemanusiaan)
Suits (legal/case management strategy)
The Mentalist (penyiasatan/social engineering)

Barisan drama melayu popular seperti dijangka majoritinya berkonsepkan tema yang sama, melestarikan emosi. Sementara drama TV Amerika menampilkan ledakan kerjaya dan fokus kepada ikhitar kehidupan dari segi ekonomi dan sosial. Skrip digarap kemas dan secara falsafahnya membuat komentar terhadap kehidupan.

Sementara skrip melayu seperti biasa terikat dengan emosi, emosi dan emosi.

Penonton drama TV Amerika terdedah kepada berbagai-bagai lapangan ilmu. Input berbentuk cerita mengenai sains, perubatan, psikologi, pemikiran saintifik dan ikhtiar hidup boleh menjadi sumber inspirasi kepada prestasi peribadi sama ada dalam bidang pendidikan dan kerjaya. Dalam hal ini, penulis drama tv Amerika seakan berjaya mempromosi ilmu pengetahuan sebagai sesuatu yang kool untuk dikuasai.

Tun Dr. Mahathir sendiri sebelum ini yang pernah menghalang cerita seram semasa pentadbirannya berkata filem seram ini tidak mengalakkan masyarakat menyelesaikan masalah dengan pendekatan saintifik. Even seorang Perdana Menteri pun sempat lagi meneliti kesan rancangan TV. Dalam kata yang lain, dia akan menyokong drama atau filem yang menyubur budaya saintifik.

Produktivi

Harvey Specter dalam cerita Suits tekun menaip di laptopnya sebaik sahaja masuk ke biliknya, begitu juga Mike Ross, dengan keupayaan memori fotografik, dia bekerja keras dalam menyelesaikan satu-satu kes. Dari timbunan fail dan dokumen, dia menganalisa sehingga menemui ‘peluru' untuk mengalahkan pihak lawan. Sherlock Holmes dalam versi New York di Elementary bukan sekadar duduk bersahaja sambil meneka. Di beberapa babaknya dia kelihatan meneliti berpuluh-puluh lembaran dokumen serentak dengan tekun.

TV Melayu sebaliknya berbeza, meskipun agak kerap diwacanakan watak-watak yang bekerjaya tinggi, babak kerjaya hanya sepintas lalu. Walau berada di pejabat tapi wataknya seakan terperangkap dengan isu-isu emosi. Duduk di pejabat tetapi fikiran ke arah lain. Dalam dunia sebenar, pekerja seperti ini kemungkinan besar akan menghadapi masalah untuk berdepan dengan performance appraisal.

Bahasa Inggeris

Beberapa tahun kebelakangan ini ada polemik tentang pengajaran sains dan metamatik dalam bahasa inggeris, sehingga pejuang bahasa atau penentangnya duduk protes di jalanan.

Realitinya, isu ini bukan hendak membunuh bahasa melayu. Isu import bahasa inggeris ke bahasa melayu yang berterusan sehingga kinilah yang patut dikritik seperti perkataan koreksional dan destini.

Disebabkan polemik dan sikap komik yang tidak berkesudahan ini, kita terpaksa mengambil langkah sendiri untuk memantapkan penguasaan bahasa inggeris. Menonton drama TV berbahasa inggeris adalah salah satu daripada cara yang kreatif untuk menambahkan kemahiran berbahasa inggeris tanpa perlu mengharapkan kerajaan atau mana-mana ahli politik. Pendidikan adalah tanggungjawab peribadi dan cara untuk belajar sebenarnya bebas. Jadi, lebih banyak drama TV berbahasa inggeris yang ditonton, lebih meluas pendedahan kepada bahasa inggeris. Malahan ada diantara skrip drama TV ini boleh digunakan ketika perbualan, semasa mesyuarat dan juga untuk diabstrakkan ke kertas kerja.

Semasa artikel ini sedang ditulis, TV3 baru sahaja menyiarkan siri terbaru berjudul “Playboy Itu Suami Aku”. Ini adalah antara adaptasi dari novel-novel yang mana plot seirasnya bergelimpangan di kedai buku-buku. Habis apa selepas ini? “Isteriku Seorang MILF”?, “Suamiku Dulu Ganas Kini Manja”?

Entah lah. Saya hanya mampu mengeleng kepala. Terpulang kepada mereka sama ada mahu mengunakan hiburan dari drama TV sebagai hiburan berintelektual yang memberi semangat dan inspirasi, atau mahu terus horny dengan emosi.

Pilihlah sendiri. 

True malay


1100
Pernahkah Anda Diberitahu Bahawasanya...

1. pernahkah anda diberitahu bahawa baginda Nabi Muhammad sangat kenal dengan Empayar Melayu Srivijaya?

2. pernahkah anda diberitahu bahawa seluruh dunia perdagangan antarabangsa tidak mengira apa zaman pun mengetahui bahawa teruna yang memakai TANJAK adalah lelaki Melayu yang datang dari timur yang mengagumkan?

3. pernahkah anda diberitahu bahawa batalion tentera bangsa Melayu siap bertanjak dengan barisan pendekar paling handal sepanjang zaman pernah berperang melawan Empayar China dan Empayar Mongol melalui kerajaan Melayu bernama Champa (tiada pernah hampa)?

4. pernahkah anda diberitahu bahawa 700 tahun ++ sebelum lahirnya baginda Nabi Muhammad, sebuah kerajaan gergasi Melayu bernama Tanah Merah dengan gelaran Globalisasi ketika itu iaitu dengan timangan nama Empayar Agung Chih Tu adalah kerajaan Melayu terawal di Asia Tenggara?

5. pernahkah anda diberitahu bahawa 200 tahun ++ selepas kelahiran baginda Nabi Isa, nama bangsa Melayu tercatat kemas dalam epik sejarah Maharaja China sebagai empayar yang terbilang untuk mengenangkan betapa hubungan indah antara Empayar Diraja Melayu Chih Tu yang anda kenali hari ini sebagai Kelantan?

6. pernahkah anda diberitahu bahawa Banjir Besar Nabi Nuh ada kaitan dengan "salah 1 rumpun" bangsa Melayu yang terlebih canggih di ketika itu?

7. pernahkah anda diberitahu bahawa sememangnya Atlantis dan Lemuria itu adalah Tamadun Melayu Canggih yang hilang, diabadikan kisahnya dalam Al-Quran tanpa menyebutkan pun apakah nama bangsa yang hilang itu? Wahyu itu jelas menyebut umat itu jauh lebih "canggih & kuat" dari kamu pada hari ini.

8. pernahkah anda diberitahu bahawa terdapat beberapa buah Pyramid Mega di Tanah Melayu telah diabadikan HIDDEN KODNYA oleh kerabat diraja dengan 1 slogan sepanjang zaman telah ditanam secara tak sengaja pada semua anak Melayu pada hari ini? Slogan itu berbunyi ((( GUNUNG DAIK BERCABANG 3 ))).

~NAG4
tunggu kupasan ahli panel pada episod yang seterusnya... 

Saturday, 16 November 2013

examthon

PELUK ANAK ANDA WALAUPUN UPSR MEREKA COROT.

Tahniah untuk anak-anak yang berjaya mendapat keputusan UPSR yang cemerlang. Jangan risau jika tak cemerlang kerana
 itu hanya ukuran akademik sahaja. Saya juga murid corot dalam UPSR. Tetapi saya bangkit mendahului yang lain apabila saya mula mengetahui mengapa perlu saya pelajari sesuatu di sekolah dan mengenali minat sendiri.

Emak-emak dan ayah-ayah, jangan tekan anak untuk keputusan akademik yang cemerlang. Tekankanlah akhlaknya, nanti akademik itu akan mengikut.

Atuk-atuk dan nenek-nenek, cukup-cukuplah bertanyakan anak masing-masing apakah keputusan periksa cucu-cucu anda. Cukup-cukup juga membuat perbandingan antara cucu ini dengan cucu yang lain.

Cukuplah dalam perlumbaan ini. APakah tujuan peperiksaan? Untuk kenal kemampuan anak anda? atau untuk membanggakan diri bila anak anda jadi nombor satu?

Kita kenali kemampuan anak kita lebih dari peperiksaan mampu beritahu kita. Mengapa perlu pecah kepala untuk masuk ke perlumbaan mengejar terbanyak A atau kedudukan pertama?

Saya gusar bila sekolah tadika juga sudah mula ada exam sekarang ini. Bila saya berhubung dengan pengusaha tadika itu, mereka menjawab "Tadika kami memang asalnya tiada peperiksaan, tetapi ibu bapa yang minta peperiksaan untuk menilai keberkesanan sekolah dalam mendidik anak mereka".

Jika di negara maju seperti Finland (sistem pendidikan terbaik dunia ketika ini) guru mereka sendiri memberi laporan dan berbincang dengan ibu bapa akan prestasi anak. Tiada peperiksaan kecuali untuk kemasukan ke universiti sahaja.

Apabila tiada peperiksaan, maka tiadalah perlumbaan. Pernahkah anda lihat semangat marathon ada orang yang telah ke hadapan mahu memperlahankan larian untuk membantu peserta lain? Pasti tidak, semua mahu habiskan perlumbaan untuk hadiah. DAN HANYA ADA 1 HADIAH TEMPAT PERTAMA. Inilah sistem KOMPETITIF.

Saya lebih melihat kepada sistem KOPERATIF yang tidak berlumba tetapi semua murid akan memastikan rakan yang terlambat juga dibantu bersama dengan semangat berpasukan yang kuat. Dengan cara ini, anak balik rumah tidak sesak otak nak buka buku untuk menghafal. Apabila ada koperatif, akan ada perbincangan. Perbincangan adalah untuk pemahaman bukan penghafalan maka ANAK MENJADI ORANG FAHAM KONTEKS DARI MENGHAFAL TEKS.

Hari ini, jika anak anda pulang dengan sekeping slip keputusan yang tidak cantik, dakaplah anak anda dan peluklah mereka dengan erat lalu katakanlah

"It's ok, it's just an exam. I know you more than what exam can tell". 

citer sebenar Haiyan


TAUFAN HAIYAN BALASAN ALLAH KERANA....

( teruskan membaca artikel AKHIR 2 KEKUATAN untuk jawaban kepada persoalan kenapa dan mengapa )

Kita sadis dan simpati apabila melihat bencana alam yang menimpa Filipina baru-baru ini. Taufan Haiyan telah meragut banyak nyawa dan memusnahkan harta benda. Kini wilayah tengah Filipina kini bagaikan padang jarak padang tekukur selepas dibadai Taufan Haiyan yang merupakan ribut paling kuat di dunia pada tahun ini.

Taufan yang dahsyat tersebut mencetuskan ombak besar seperti tsunami yang melanda pulau-pulau di Filipina sejak Jumaat lalu. Taufan Haiyan turut mengakibatkan kemusnahan teruk di sekurang-kurangnya enam daripada 7,000 kepulauan negara itu dengan Leyte, Pulau Samar dan bahagian utara Cebu paling teruk terkesan.

Di sebalik daripada kejadian ini pasti ramai tak tahu, mungkin ini adalah salah satu bala yang menimpa negara tersebut setelah sebuah masjid di robohkan di Manila pada September 2013 dan Allah turunkan bala dengan kelajuan angin 315km/sejam di mana yang terkuat sekali terjadi di dunia yang pernah di catatkan.

Dalam kejadian perobohan masjid tersebut pergolakan telah berlaku bagi mempertahankan masjid tersebut dan dikatakan 3 orang terbunuh dalam kejadian tersebut.

Abdelmanan Tanandato, seorang pemimpin Islam berkata, tiga orang terbunuh dalam pertembungan - Yakob Macalnas, 37; Hakim Usman, 30, dan Rajid Batalo.

Beliau berkata Macalnas meninggal dunia di Hospital San Juan de Dios daripada dua luka tembakan manakala Usman dan Batalo terbunuh di tempat kejadian.

Penduduk cedera apabila polis melepaskan tembakan amaran menguatkuasakan perintah untuk merobohkan masjid pada masyarakat Islam di daerah Baclaran dan melepaskan tembakan bagi menentang penduduk yang mempertahankan masjid tersebut.

Salah seorang yang memberikan komen pada video pemusnahan masjid berkata:

They destroy the mosque, Allah gave them instant disaster, they said oh we have this kind of typhoon every year so nothing to do with Allah curse, but they forget to open eyes and see how many victim dead this time, it's not normal and it should be remembered.

Wa Allahu'alam..
sumber : waazin

Tawaddu' Nabi SAW

"Nabi Muhammad sallAllahu `alaihi wa sallam sangat tawadhu` orangnya, yakni suka merendahkan dirinya terhadap orang lain. Sifat mulia ini sangat asing ada pada ramai manusia, apatah untuk dijumpai sifat ini pada seorang ketua, pemimpin atau seumpamanya.

Namun sifat ini sangat subur terpancar dari jiwa Baginda sallAllahu `alaihi wa sallam yang bukan sahaja merupakan Pesuruh ALLAH, juga merupakan seorang pemimpin negara yang sangat berwibawa. Membuatkan manusia yang menemuinya pasti berasa terhormat dan jatuh cinta.
  • Apabila berjalan, pandangan mata Baginda akan selalu memandang menunduk ke tanah.

  • Apabila berjalan dengan sahabat-sahabatnya, Baginda selalu memilih untuk berjalan di belakang. Bukan di depan seperti sebahagian raja atau pemimpin yang berjalan dengan megah di hadapan pengikut-pengikutnya.

  • Apabila makan, Baginda selalu akan berkongsi makanan dengan orang lain dan makan bersama-sama mereka di dalam bekas yang sama.

  • Baginda tidak membazirkan makanan. Makanan yang dihidangkan padanya dihabiskan sehingga licin bukan sahaja pada bekasnya bahkan juga di jari-jarinya juga Baginda sisip sehingga licin. Betapa Baginda menghargai rezeki yang dikurniakan buatnya.

  • Apabila bertemu dengan orang di jalanan, sentiasa Baginda memulakan ucapan salam terlebih dahulu kepada orang lain, hatta kepada kanak-kanak sekali pun.

  • Apabila Baginda bercakap dengan orang lain, Baginda akan mengadapkan tubuh dan dadanya tepat kepada orang yang bercakap dengannya, tidak sekadar memaling muka. Baginda cukup hormat dan mesra dengan orang lain. Perbuatan Baginda ini membuatkan semuan yang bercakap dengannya rasa dihormati, diberikan perhatian dan dihargai.

  • Baginda tidak mengecewakan permintaan orang lain samada permintaan itu berbentuk pertolongan atau permintaan harta benda.

  • Baginda selalu senyum dan berwajah manis apabila menemui orang.

  • Baginda juga selalu bergurau senda dengan ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya.

  • Baginda memakai pakaian yang sangat sederhana. Tidak memakai pakaian yang mempunyai ciri kemegahan atau kebesaran.

  • Baginda sentiasa menjaga air muka yakni perasaan orang yang berada di sekelilingnya.

  • Apabila membuat keputusan untuk masyarakatnya, Baginda tidak bersifat diktator dengan kuasanya, bahkan selalu meminta pandangan orang lain untuk dipertimbangkan.
  • Apabila para sahabat ingin bangun memberikan penghormatan kepada Baginda ketika Baginda masuk menemui mereka, Baginda akan menegah mereka kerana Baginda tidak mahu dirinya diberikan penghormatan seperti raja-raja di istana.
  • Dengan Tuhannya, Baginda sentiasa memohon ampun dan rahmat ALLAH sepanjang masa. Beribadah dengan penuh kerendahan dan kesungguhan mengharap agar Baginda diangkat menjadi hamba ALLAH yang paling dekat dan dikasihi olehNYA, Tuhan Sekalian Alam.
Banyak lagi contoh sifat tawadhu` Nabi Muhammad sallAllahu `alaihi wa sallam yang digambarkan para sahabat radhiAllahu `anhum ajma`in. Yang tersenarai di atas cuma sebahagian ringkasan daripadanya sahaja.

Sifat tawadhu` Baginda sudah cukup untuk membuatkan Baginda sallAllahu `alaihi wa sallam disayangi oleh ahli keluarga, para sahabat dan semua yang mengikutinya. Bahkan disegani oleh orang-orang yang membenci ajarannya. Penduduk bumi dan langit semua mengasihinya.

Itu cuma sebahagian sifat tawadhu` Baginda yang sempat disenaraikan, belum lagi kita bicarakan sifat-sifat mulianya yang lain. Mudah-mudahan menjadi contoh buat kita semua, in shaa’ ALLAH.

أللهم صل على محمد و على آل محمد

muzir.wordpress.com

Insan gembira

DALAMramai-ramai kawan, kita pasti ada seorang kenalan yang sungguh baik hatinya. Dia suka menolong dan murah dengan senyuman. Jika kita perhatikan, dia bukan jenis orang yang suka marah-marah.
Kerana itu, dia sering jadi bahan gurauan samada secara bahasa mahupun secara fizikal. Jika digusti atau digeletek pun dia akan tertawa hingga kita pun turut berair mata. Bila diperhalusi perangainya, dia seorang yang jujur, malah ada kalanya lurus bendul. Betapa pun, kita senangi dia kerana akhlaknya baik serta boleh dipercayai. 
Kadangkala perangai dan sikapnya ini menjadikan kita iri hati. Maklumlah, sikapnya yang sederhana dan selamba itu berbeza dengan kita yang punyai mood yang pelbagai. Kita mudah tersenyum tetapi mudah juga mencebir. 
Kita ada kalanya menggunakan bahasa tinggi dalam pertuturan tetapi selalu juga menggunakan bahasa kesat dan celupar. Ada waktu kita memberi laluan pada orang yang hendak berselisih troli dengan kita di pasaraya. Tetapi ada masanya kita tak pandang pun rakan yang bersalaman dengan kita selepas solat berjemaah. Begitulah bezanya perangai kita dengan kawan kita itu. 
Tetapi apakah yang membuatkan teman kita itu sentiasa manis dengan senyuman?  Orang begini dikenali sebagai happy people atau insan gembira. Dr. Linda Mintle, seorang pakar psikologi perhubungan dari Virginia, Amerika menggariskan beberapa ciri insan gembira. 

Ciri yang paling utama ialah mereka ini tidak gemar untuk membandingkan dirinya dengan orang lain. Sebab itulah, dia berbeza dari kebanyakkan daripada kita yang mudah teruja untuk mendapat apa yang orang lain ada. Kalau tak dapat apa yang orang lain peroleh, kita mudah berasa malu kerana tidak mampu seperti orang lain.

Sikap ingin berebut untuk mengempunya material bukannya matlamat insan gembira. Apa yang diperoleh itu lebih banyak datang kepada mereka daripada yang mereka dikejar. Oleh kerana itu kepuasan memperoleh harta minda dan harta spiritual sudah amat mencukupi buat mereka. Kerana itu mereka tidak berkeluh kesah walaupun dalam keadaan yang sukar. Bandingkan dengan kita yang suka berebut-rebut mahukan sesuatu meskipun adakalanya ia bukannya hak kita. Akibat ghairah inginkan sesuatu itu dengan cepat, kita gunakan cara yang haram untuk mendapatkannya.

Insan gembira ini tidak sibuk atau kalut dalam melaksanakan kerja. Tatkala orang lain kelam-kabut menyiapkan kerja, dia tenang sahaja menyudahkan tugas kerana dia tidak pernah bertangguh dalam menyiapkan apa yang ditugaskan. Bandingkan dengan kita yang buat apa yang tidak disuruh lebih dahulu. Bila sudah suntuk masa, mulalah kita buat-buat menyibuk kononnya tugas yang diberi itu sukar dilaksanakan.

Dia juga orang yang mudah memberi maaf. Malah, sikapnya yang sentiasa tersenyum bila dikutuk atau dipermainkan itu bukannya kerana dia tidak tahu marah. Sebaliknya, sikap pemaafnya yang cepat itulah yang segera memadamkan api kemarahannya. Berbeza pula dengan kita yang cepat naik darah apabila diapa-apakan. Mungkin esok, mungkin lusa atau berminggu-minggu baharulah kita mahu memaafkan seseorang yang bersalah dengan kita.

Satu lagi ciri insan gembira ini ialah nilai kesyukurannya yang tinggi. Oleh kerana itu dia anuti sikap qanaah, iaitu berpada dengan apa yang ada. Dia tawaduk, iaitu merendah diri, patuh dan tekun dalam menjalankan kerjanya. Dia juga bukan alim, tetapi secara konsisten sahaja melaksanakan ibadah. Berbeza dengan kebanyakan daripada kita yang punyai pola iman yang bergelombang tinggi-rendahnya.

Akhirnya, insan gembira ini mempunyai sikap yang payah juga kita ikuti. Mereka mudah sahaja mentertawakan kesilapan diri. Kita yang naik angin hingga terjojol biji mata pun boleh hilang rasa marah padanya bila insan gembira ini hanya senyum seraya mengakui kesilapannya. Melihatkan wajahnya pun, kita akan memaafkannya sebelum dia memohonnya.

Friday, 15 November 2013

UAI

1.Mengenai Percintaan/Perkahwinan
  • Jangan pikat wanita kalau anda tak bersedia cintakan dia.
  • Jangan buat wanita itu jatuh cinta kalau anda tak cintakan dia.
  • Jangan memberi wanita harapan kalau anda tidak pasti.
  • Jangan sakitkan hati wanita kalau anda tiada hati untuknya.
  • Jangan mainkan perasaan wanita kalau anda tiada perasaan untuknya.
  • HARAM jika jadikan wanita itu kekasih tetapi tiada niat untuk nikahinya.
  • Istikharah – Bila hati terasa lapang itu tanda jodoh yang baik dan sebaliknya.
  • Perkahwinan paling berkat – Yang paling murah mas kahwin paling murah belanja. RM10 ribu belanja mas kahwin untuk wanita yang reti belaker, serba-serbi reti (agama dll) HARAM wat menantu yang tidak solat walaupun sah nikah. Tinggal 1 waktu 6 ribu tahun bakar dalam neraka.
  • Lelaki soleh digalakkan kahwin dengan perempuan tak solehah, Perempuan solehah tak digalakkan kahwin dengan lelaki tak soleh.
  • Luah perasaan nak kahwin pada wanita boleh tapi bukan dalam keadaan khalwat. (cth depan mak dia)
  • Hendaklah kamu pergi melihat dulu perempuan itu, baru berkahwin. Makruh tak tengok. Yang dah couple tapi akhirnya bernikah, wajib bertaubat juga dosa-dosa couple lepas.
  • Yang dah tunang bawa tunang gi jalan-jalan boleh tapi kena bawa mak ayang dia sekali.
  • Kalau dah berkenan, pergi ke rumah merisik dan bertanya jujur & ikhlas nyatakan hajat nak kahwin.

  • Cara melamar si dia :)
  • Hukum bercouple/berpasang-pasangan sebelum berkahwin adalah HARAM kerana bukan dari sunnah Nabi tetapi meniru gaya barat.
  • Cinta, Kasih, Nak bergalok, adalah selepas nikah baru seronok,
  • Dop payoh/sukar nikoh ni, bende yang mudoh.
  • Perempuan yg cantik akan membuka "mata lelaki" Tapi perempuan yg baik akan membuka "hati lelaki".
  • Bercouple dengan Bercinta adalah berbeza.
  • ‎"Assalamualaikum. Hai cik adik leh kenal? Tak jawab dosa tau!"Makruh jawab salam ini sebab boleh membawa kepada fitnah.
  • Semua lelaki adalah sama kacak, namun yang paling kacak di antara mereka ialah yang paling baik iman dan akhlaknya.
  • Sunat buang air kecil dalam keadaan duduk. Oleh itu siapa yang kencing berdiri, perbuatannya makruh tapi tak berdosa.
  • Carilah harta sebanyak mana pun tapi jangan jual agama. Sampai masa solat kita solat, jangan kejar dunia semata-mata.
  • Syaitan tidak pernah berputus asa untuk menarik kita ke neraka.
2.Umum
  • Jangan hanya melihat KEBURUKAN ORANG, kerana SEBURUK-BURUKNYA dia, ada 1001 KEBAIKAN yang kamu tidak pernah lihat :)
  • Masih bernyawa adalah nikmat yang luar biasa. Sayangnya, jarang-jarang manusia mensyukurinya.
  • Bila terasa diri itu terlebih baik dalam segala hal maka sebenarnya dia berada di atas jalan syaitan.
  • Jangan terlalu sombong kecuali jenazah kita boleh bergolek masuk sendiri ke dalam lubang kubur.


    Melayu tanpa ISLAM
  • Kita janganlah taksub sangat dengan artis. Haram jadinya kalau kita terlampau taksub dan memuja mereka.

3.Suami isteri/Rumahtangga
  • Satu suap rezeki yang halal masuk ke dalam mulut isteri kita sama macam kita bagi satu sedekah kepada fakir miskin.
  • Kena ingat bila menjadi suami atau isteri, kedua-duanya ada tanggungjawab yang akan ditanya oleh ALLAH pada hari akhirat nanti.
  • Sayangi isteri mung/kamu walau seburuk mana pun perangai mereka. Mereka anugerah yang tak ternilai bagi insan yang bernama suami.
  • Isteri bila pergi shopping kalau boleh dengan tauke kedai pun dia nak beli. Sebab tu suami kena selalu pimpin tangan isteri.
  • Bimbinglah isterimu dengan penuh kasih sayang, didiklah mereka menjadi wanita solehah kerana mereka bakal menjadi kekasih syurgamu.
  • Suami yang terbaik adalah suami yang memaafkan segala dosa isterinya setiap hari sebelum tidur.