Sunday, 20 August 2017

Adab

Aku ini budak nakal sejak kecil lagi. Rakan sekelas aku sejak sekolah rendah, menengah dan sampailah zaman kat maktab tahu lah hal ini. Nakal sungguh!

Tapi aku masih ingat satu peristiwa. Waktu itu aku ditahun 3 kalau tak silap. Masa tu bersekolah di Sk Kamil (1) Pasir Puteh, Kelantan.

Abah datang ke sekolah. Berjumpa dengan guru kelas aku dan berpesan,

" Kalu anok ambo ni tak dengar kato, buas, cikgu buat lah lagu mano pun. Perlu pulah, cikgu pulah. Perlu rotan, cikgu rotan."

Aku menunduk malu. Segan dan hormat pada guru. Risau guru ceritakan segala kelakuan nakal aku pun ya juga. Serba tak kena masa tu.

Cikgu kelas aku tersenyum lantas menjawab,

" Molek la gitu. Mudah sayo ambik tindakan nanti. Asal tak patah riuk jah kan?"

" Kalu patoh gak bowok gi spital. Payoh apo gak?" Balas ayah aku.

Kemudian mereka berdua gelak terbahak-bahak. Kelakar bagi mereka, menggerunkan bagi aku. Gila tak gerun, bapak sendiri bagi lesen cikgu belasah anak sampai patah riuk. Aku dah la budak nakal.

Namun, walau lesen sebesar alam telah ayah aku bagi kat guru-guruku, belum pernah aku masuk hospital sebab dibelasah guru. Paling kuat kena penampar, kena tarik sideburn, kena pulas perut, kena pulas tetek, kena sebat dengan rotan sampai berbirat-birat.

Itu semua biasalah. Proses memanusiakan manusia. Dah memang aku nakal. Nakal sungguh!

Balik rumah tak pernah nak mengadu. Gila kau nak mengadu. Kena tambah lagi rotan kat rumah. Cari minyak gamat, sapu sendiri dalam bilik sudahlah. Kata lelaki. Kena kuatlah hadapi semuanya. Lagipun, semua hukuman yang aku dapat tu memang berpunca dari kenakalan aku.

Dari kecil memang aku dah diterapkan dengan tanggungjawab. Kau buat, kau tanggung. Tak payah nak mengadu domba.

Simple.

Zaman sekarang ni memang aku pelik betul. Anak-anak menjadi tuan. Ibubapa dan guru pula jadi hamba. Segala apa yang tuan suruh, semua kena patuh. Tuan luka sedikit, satu alam bergegar. Siapa punya angkara, cepat-cepat dicari dan diambil tindakan.

Kita melahirkan tuan. Satu fakta yang menyedihkan.

Isu kecil diperbesar-besarkan. Tarik hidung pun sampai kena laporan polis. Dunia apa yang aku hidup sekarang? Ketuanan apakah yang melanda anak-anak sekarang?

Langsung tak boleh sentuh. Langsung tak boleh marah. Aku ingin cadangkan kat ibubapa jenis macam ni,

"SEKOLAHKAN SAJA ANAK ANDA DI RUMAH!"

Settle masalah.

Kau jadilah hamba anak-anak sendiri. Cikgu-cikgu dah meluat nak jaga dan didik anak-anak kau yang jenis kurang ajar. Ada beratus ribu lagi murid lain yang sudi diajar dan penuh hormat pada guru.

Keberkatan ilmu yang dibawa guru tidak lagi dipandang tinggi zaman ini. Tak apa lah. Tak apa. Yang tidak lagi menjunjung keberkatan ilmu, tak payah lah hantar anak ke sekolah.

Kami guru di sekolah bukan hamba. Kami guru di sekolah bukan orang gaji.

Murid buat salah kami mesti didik. Kami tak boleh biarkan mereka terus hanyut jadi sampah masyarakat. Kerana kami GURU!

Dan dah banyak kali aku tulis. Kami guru bukan malaikat. Kami juga ada salah dan silap.

Datanglah dengan penuh hormat. Tegurlah dengan beradab. Sebagaimana teguran yang layak seorang guru terima.

Dan ingatlah...

MURID bukan TUAN, GURU bukan HAMBA.

#MFS
.

Cikgu

✨k.nor✨:
JENIS-JENIS CIKGU...(Sekadar Renungan)

CIKGU WAJIB
Kehadirannya dalam organisasi amat diperlukan.... satu kerugian kepada organisasi apabila beliau bertukar atau ditukarkan....Kalau jadi bos anak buah akan terasa sangat kehilangannya....Mungkin ada yang menangis

CIKGU SUNAT
Kehadirannya dalam organisasi diperlukan...tapi kalau tak de pun tak ape....

CIKGU HARUS
Ada atau tak de dalam organisasi sama je...Ada tak menambah ...tak de pun tak mengurang

CIKGU MAKRUH
Yang jenis ni kalau ada dalam organisasi banyak masalah ditimbulkan ...kalau tak de orang jenis ni amannya organisasi..Dia ada problem dia tak tak de no problem....Boleh juga disebut sebagai pengacau atau langau dalam organisasi

CIKGU HARAM
Kewujudannya merugikan organisasi dan ketiadaanya sangat-sangat dan sangat diharapkan...kalau jadi pentadbir memang orang bawah akan harap cepat ler deme tukor atau pencen atau yang lebih teruk lagi ada yang mendoakan berhenti le jadi orang...

Renung-renungkan le di mana kita agaknya....Peace Yo
Copy paste...✌

Adab guru

👨Kanda😃:
ANTARA AKHLAK PELAJAR TERHADAP GURU

1. CINTA DAN KASIH

Ada perasaan cinta dan kasih kepada guru-guru yang pernah mengajar dan mendidik mereka, sekalipun sedikit sahaja ilmu dan pengetahuan yang dicurahkan oleh guru itu. Cinta dan kasih kepada guru akan mendapat keberkatan daripada Allah kerana guru adalah mulia di sisi Allah s.w.t.

2. JAUHI RASA CURIGA

Tidak wajar seorang murid menaruh perasaan curiga terhadap seorang guru, apalagi merasa benci dan marah terhadap sesuatu tindakan mereka, mungkin tujuan atau objektif dari tindakan guru belum difahami murid. Oleh itu jauhi perasaan benci kepada guru, kerana ia akan merugikan diri sendiri.

 3. BERHUBUNG BAIK

Seorang pelajar hendaklah mempunyai hubungan baik dengan guru, bukan sahaja di sekolah , malah di luar sekolah.

4. MENGHORMATI

Pelajar yang menghormati guru sentiasa mengucapkan salam, serta mempamirkan air muka yang gembira dan ceria ketika bertemu danm bersua dengan guru mereka.

5. MENGGUNAKAN SUARA PERLAHAN

Semasa bercakap dengan guru, gunakanlah suara yang perlahan dan kurang bercakap. Jangan gunakan suara yang nyaring melebihi suara guru mengakibatkan guru merasa tercabar dan dengan tindakan pewlajar. Ini mencerminkan sikap pelajar yang kurangsopan di hadapan guru.

6. DIAM SERTA MEMAHAMI

Semasa guru sedang bercakap, mengajar di dalam ke;las, pelajar sewajarnya diam serta memahami apa yang disampaikan oleh guru. Hendaklah belajar dengan penuh minat dan tekun, Pelajar boleh bertanya sekiranya tidak memhami dan ada kemusykilan.

7. BERTANYA

Janganlah bertanya kepada guru yang sedang bercakap atau sedang mengajar, kecuali ada arahan daripada guru meminta pelajar bertanya tentang kemusykilan di akhir pembelajaran.

8. MENGGUNAKAN PENGAJARAN

Sebelum bertanya kepada guru. Pelajar hendaklah menggunakan sesuatu isyarat seperti mengangkat tangan terlabih dahulu.serta meminta izin untuk bertanya.

9. MENGIKUT PENGAJARAN

Pelajar mesti mengikuti sesi pembelajaran    dari awal hingga akhir, kecuali ada sebab dan halangan pada masa tersebut , hendaklah berada dalam keadaan tenang suasana yang harmoni  ketika berada dalam kelas dihadapan guru. Pelajar yang baik sentiasa mengelakkan diri dari ponteng kelas.

10. MENGAMBIL INGATAN

Pelajar yang perihatin sentiasa ambil ingatan dengan menulis atau mencatat apa-apa  pendapat atau pengajaran guru di dalam buku.

11. MEMINTA KEIZINAN

Jika hendak keluar kelas hendaklah meminta keizinan dari guru terlebih dahulu,

12. BERTERIMA KASIH'

Pelajar yang menghargai guru  sentiasa tidak lupa untuk ber terima kasih kepada guru sesudah guru memberi pengajaran atau mengajar  dan turut mendoakan mereka. Ini bertujuan memohon  keberkatan ilmu yang disampaikan guru masa pembelajaran.
 "berterima kasih memohon keberkatan ilmu"

13.  MERENDAH DIRI

Pelajar cemerlang selalu merendahkan diri dan tidak memanggil guru dengan namanya, tetapi menggunakan kata-kata dengan panggilan yang sesuai seperti cikgu, ustaz, ustazah , tuan guru dan sebagainya.

14. MEMBANTU GURU

Membantu guru dengan ikhlas

15. MENGUNJUNGI GURU

Elok mengunjungi guru pada hari raya, dan pada hari sambutan tertentu, begitu juga di kala waktu guru itu sakit. Pohonkanlah kemaafan dan nasihat mereka ketika berkunjung.

16. MENGENANG JASA GURU

Pelajar yang baik selalu mengenang jasa guru yang telah mencurahkan ilmu dan membimbing pelajar dengan penuh didikasi  tanpa mengira penat dan lelah .

17. MENYAMPAIKAN BERITA KEJAYAAN KEPADA GURU

18. JANGAN MENYAKITI PERASAAN GURU

19. BERTEGUR SAPA

20. MENDOAKAN GURU

21. MENCONTOHI AKHLAK YANG BAIK

Contohilah akhlak yang baik terutama guru dan para ulama rabbani(ilmuwan yang patuh pada hukum Allah s.w.t dan rasul-Nya. melebihi diri mereka sendiri.

(rujukan:Akhlak pelajar cemerlang- Hasnan Kasan)

Saturday, 19 August 2017

Suami

Sedikit perkongsian daripada Kuliah Ustazah Syadiah semalam:
Jadikan rumah kita syurga sebelum syurga...
1) temani suami makan sampai habis...walaupun dia ajak makan luar tgh malam dan kita tgh diet...
2) kasi air walaupun dia tak mintak
3) jgn bagi suami tidur seorang...kalau dia ckp nak tidur...tinggalkan apa yg tgh dibuat dan temani dia tidur....lepas dia tidur lena bolehlah bangun balik abiskan kerja balik.....kalau takde anak kecik kena monitor maybe boleh diamalkan

Bagus pesanan ustazah...😍

Falsafah kimi-A!

Saya seorang yg berfalsafah pendidikan yg agak konservatif.

Sy kurang gemar pada teknik2 shortcut.

Sebab? Bg sy kefahaman asas yg kuat dpt membentuk "shield" yg kuat utk pergi ke tahap yg lebih tinggi.

Kerana dgn cara inilah ulama' dulu jadi ulama' yg faqih. Mereka melalui sistem yg diatur secara sistematik dgn prerequisites tertentu utk pergi dari satu tahap ke tahap yg lebih tinggi.

Inilah sistem pengajian & coaching yg ingin sy terapkan di matrix

Adapun step2 yg sistematik itu mestilah digarap dgn presentation yg mudah difahami agar pelajar tidak berasa berat.

#falsafahkimi-A!
A stand for الله

Friday, 18 August 2017

Nikah

*Isteri Soleha Seindah Bidadari* 🌺🍃

Pernikahan 1 ibadah yg terlama. Kalau kita lihat ibadah kita yg lain xde yg lama seperti pernikahan. Sebuah pernikahan itu diharapkan berkekalan hingga akhir hayat. Sepanjang hari adalah ibadah. Sepanjang hayat,sepanjang hidupnya adalah ibadah.

Yg dilupakan orang sekarang adalah niat untuk ibadah bagi sebuah pernikahan. Ketika seorang yg ingin melangkah ke pernikahan niatnya yg utama. Kalau dari awal bukan utk yg soleha,1 kunci kesalahan dalam niat pernikahan. Niat hanya kerana dunia,itu menjadi salah dalam sebuah pernikahan.

Orang yg niat ibadah dalam pernikahan, berjihad menjalankan tanggungjawab dlm rumah tangga melahirkan anak, menjaga anak, membesarkan anak pahalanya syurga.

Di dalam sebuah pernikahan, kita tentunya pasti di uji. Tapi jika kita berhenti sampai situ saja,macam mana kita nak dapat syurganya Allah. Pernikahan adalah sebuah perjalanan yg panjang. Wanita yg soleha sangat dicemburui bidadari syurga. Seorang isteri yg bertahan dalam sebuah rumah tangga,walau di uji dengan pelbagai halangan,dia sangat di cemburui bidadari syurga.

Saat kita memilih sebuah pernikahan,jangan kita berhenti di tengah jalan,teruskan melangkah jangan mengalah. Kita boleh memilih pintu syurga yg mana saja untuk di masuki. Kalau kita naik kereta juga pasti ada ujian,mesti akan ada risiko,jalan jem. Kita naik train pun ade ujian,naik flight pun ada ujiannya,cuaca x elok. Jalan apa pun yg kita lalui pasti akan ada ujian,Allah sudah sediakan ujian setiap jalan yg akan kita lalui,pasti akan ada. Ujian bukan kita lari,tapi kita hadapi tanpa peduli apa kata orang. Kita lebih peduli pandangan orang,sedangkan kita tidak pentingkan apa kata Allah apa kata rasul. Kita buat orang cakap,kita x buat pun org tetap cakap. Apabila seseorang isteri menjalani sebuah rumah tangga,dia mesti ada 1 tujuan untuk mendapat keredhaan Allah dan rasul. Seperti yg dicontohi saidatina khadijah. Kebahgiaan sebuah rumah tangga bukan terletak pada keberhasilan harta,tapi sebanyak mana kita redha dengan pernikahan tersebut.

Ketika kita menerima seseorang sebagai jodoh,itu adalah pilihan yg terbaik dari Allah. Pasti d situ ada kebaikan,ade sesuatu kesempurnaan yg Allah sembunyikan pada sosok tubuh suami kita.

Harta itu rezki dari Allah. Yg buat rezki itu berkah adalah isteri yg redha akan suaminya,isteri yg soleha.

Isteri yg dicemburui bidadari syurga adalah isteri yg solehah,yg membangunkan suaminya waktu malam,mengajak solat tahajud bersama,yg mengajak ke majlis ilmu.

Isteri yg tidak soleha,rezki nya akan dtutup oleh Allah,rezki jadi sempit.

Kunci menjadi isteri yg soleha adalah redha,tidak pernah mundur dengan ujian sepanjang pernikahan. Jadilah kita seorang wanita yg siap diuji,siap menempuh segala ujian di hadapan kita.

Saidatina khadijah tidak pernah menyesal saat hartanya habis utk dakwah rasulullah. Sehingga memberikan tulangnya jika saat dia sudah tiada,tiada harta lagi untuk digunakan dlm dakwah. Seorang yg mahal d hadapan Allah,mahal d mata rasulullah. Mempunyai kedudukan yg sangat mulia di hati nabi muhammad s.a.w.

Kalau kita ingin memiliki suami yg mulia,jadikan diri kita yg baik,yg soleha.

Doakan agar suami kita diberi hidayah andai dia melakukan hal yg tidak baik,cukuplah hanya tersenyum. Doakan sentiasa suami kita agar bisa jadi suami yg terbaik di sisi Allah. Doakan suami kita yg sudah tiada,doakan keampunan suami. Suami yg diredhai akan membawa kita ke syurga.

Mengurus suami adalah pahala,mengurus anak adalah pahala,mengurus keluarga adalah pahala. Jadilah hamba yg bersyukur,seorang hamba yg mengeluh tidak akan bahagia.

Thursday, 17 August 2017

Dorong

Masa aku di tingkatan 4, aku pernah kena gantung sekolah sebab dicekup oleh warden asrama ketika galak menjual rokok.

Setelah hukuman dijatuhkan, maka bapa aku perlu ambil aku untuk pulang. Aku punya takut nak berhadapan dengan bapak aku, sampai 4-5 kali pergi tandas. Sampai dah tak ada air kencing nak keluar.

Bila bapak aku sampai, aku naik kereta dan membatukan diri. Jantung aku berdegup seolah ia menendang-nendang dinding dada aku.

“Banyak untung?” soal bapak aku. Suara dia serius. Aku jeling padanya sekilas pandang. Mata dia tertancap pada jalan raya, tapi rasakan seolah-olah mata dia terjegil pandang aku.

“Tak berapa.” jawab aku.

“Kalau tak berapa untung, buat apa jual?”

“Sebab benda tu je yang ada market.”

Selepas itu, perbualan kami dah kurang tegang. Bapak aku cerita pasal bagaimana susah dia nak mulakan bisnes. Kongsi cara simpan duit. Cara tambat hati klien. Cerita tentang visi dia. Perancang masa depan. A-Z tentang bisnes.

Sepanjang perjalanan ke rumah yang mengambil masa 1 jam lebih itu. Sedikit pun bapak aku tak sentuh tentang keburukan rokok atau kebodohan tindakan aku.

Aku tahu bapak aku tak suka aku jual rokok, tapi dia lebih tumpukan perbualan kami kepada perkara yang kami berdua suka, iaitu bisnes. Dia lebih memberi perhatian kepada perkara positif yang dia lihat ada dalam diri aku.

Dia sokong. Dia puji. Dia beri galakan. Akhir sekali baru dia kata “Ayah tak kisah kau nak meniaga, tapi jual benda lainlah.”

Lepas naik sekolah semula. Kau tahu apa aku jual?  Zaman tu pelajar tak mampu beli telefon bimbit. Jadi kena guna telefon awam. Masalahnya, kena tunggu giliran nak guna telefon awam sangat panjang. Jadi aku sediakan servis untuk menelefon awek di asrama puteri.

Gunakan duit untung jual rokok, aku beli 2 buah telefon bimbit. Satu aku pegang, satu lagi aku suruh ejen aku di asrama puteri pegang. Kalau ada pelajar lelaki nak telefon awek, aku call ejen aku, suruh dia sampaikan pada penerima call.

Panggilan aku caj per minit.

Tak lama lepas tu. Aku jual telefon bimbit terpakai pula. Lepas tu jadi tauke prepaid pula. Bisnes aku berkembang sampai aku ada 4 biji telefon. Zaman tu, kau ada sebuah telefon bimbit pun dah kira boleh bongkak. Hahaha.

Malangnya, akhirnya 3 daripada 4 telefon bimbit aku kena rampas semasa spot check besar-besaran dibuat. Dulu, memiliki telefon bimbit di asrama adalah satu kesalahan. Maka berakhirlah zaman kegemilangan aku sebagai kartel telefon bimbit.

Apapun, aku sebenarnya kongsi cerita ni untuk beritahu, cara bapak aku tangani masalah aku tu, adalah cara yang aku rasa sangat bagus.

Fokus pada bina kekuatan anak. Beri perhatian. Pupuk kekuatan itu sehingga ia jadi pendorong ia untuk terus maju. Apabila anak mendapat perhatian pada sesuatu positif yang dia lakukan, lama-lama dia akan tinggalkan perkara negatif.

Kebanyakan ibubapa sekarang, beri lebih perhatian pada anak, apabila mereka melakukan kesalahan. Lagi seronoklah budak itu buat kesalahan, sebab dia tahu dia akan dapat perhatian. Tak boleh salahkan anak. Memang naluri nereka untuk mendapat perhatian ibubapa.

Maka, berilah perhatian kepada pencapaian positif anak-anak. Tumpukan pada kekuatan mereka. InsyaAllah mereka akan menjadi insan-insan yang cemerlang di masa hadapan.

Nak tahu betapa berkesannya cara ini membentuk anak-anak?

3 daripada 4 adik beradik aku, kini adalah doktor.
Seorang lagi tu sedang menyusul, kini pelajar perubatan.
Ketiga-tiga menantu mak bapak aku, juga doktor.

Siapa nak jadi menantu bapak aku? Ada satu lagi tempat kosong.

Kamarul Ariffin Nor Sadan
Doktor/Penulis/Usahawan
@psychology_motivational🌸

Tuesday, 15 August 2017

Korban

​KISAH BENAR YANG BOLEH DIAMBIL PELAJARAN. MOGA BERMANFAAT​


Kisah semalam yg mengajar saya...

Moga menjadi motivasi buat kita yg jauh lebih dewasa..

Semalam kami ziarah anak bongsu berumur 15 tahun di Madrasah Hafizah Tamam Bangi kepunyaan Ustazah Asni Abu Mansor (Personaliti TV 1, TV3, TV 106, Oasis, TV Hijrah).

Setelah membawa anak "outing", semasa dlm kereta saya terdengar perbualan diantara ayah dan anak.


Ayah: Huda, tahun ini Ayah nak buat ibadah Qurban utk Huda di Kemboja.. Nanti ayah bayarkan rm280.


Huda : Tak payah le Ayah..


Ayah : Kenapa pulak tak payah?


Huda : Bukan tak payah......Huda nak buat Qurban..tapi Ayah tak payah bayar utk Huda. Huda nak bayar sendiri dgn duit Raya Huda.


Ayah : Oh ye ke..Ok le tu.


Huda : Ayah, lbu,..Ustazah Asni cakap dlm Tazkirah di Madrasah....Binatang Qurban yg kita sembelih didunia akan menjadi kenderaan kita di Padang Masyar nanti. Tapi ramai yg tak nak buat..Ada yg kata tahun lepas dah buat...tahun ini tak payah lah.....

Kenapa pula mcm tu? Ustazah kata....

Kalau kenderaan kita didunia kita bolih "renew" roadtax setiap tahun, kenapa kita tak boleh renew lbadah Qurban setiap tahun? Hanya 1 tahun 1 kali sahaja dibulan Dzulhijjah...kita buat bukan utk org lain tetapi diri kita.

Kita kene yakin...perintah Allah SWT pasti baiķ


Ibu : Alhamdulillah...Syukur..lbu dpt llmu baru.....Ye kan... ibaratkan Renew Roadtax!!..

Takde roadtax bukan main risau dgn polis dan JPJ.....Takde kenderaan di Padang Masyar kita tak risau...pada hal kita nafsi nafsi...sendirian tiada siapa dpt menolong kita hanya dgn Amal kita..........hanya org beriman dan beramal soleh shj yg akan selamat.

Alhamdulillah....


Ibadah Qurban Bukti Cinta❤ kita kpd Allah SWT


Moga menjadi Amal Soleh Ustazah Asni Abu Mansor dan juga Huda.

Tk Huda atas llmu yg dikongsikan..simple tapi amat bermakna..❤


CnP..

Monday, 14 August 2017

Solat

Assalamualaikum n Salam Sejahtera
Semoga ceria sentiasa, sihat walafiat n dipermudahkan urusan, Aamiin.

Sekadar perkongsian n renungan...

Jahat @ Baik kita....
Solat jgn pernah tinggal...
Solat Bukan sebab kita baik...
Solat sebab perintah Allah...
Solat kita adalah lambang Kehidupan kita...
Ada orang x dpt Nikmat pun dlm solat...tenung sejenak,apa kah solat kita sekadar perlakuan solat?
Yg tidak Ada Allah lgsg dlm solat....
Solat lah ...Kerana Allah menjanjikan Rahmat,kebahagiaan,kberkatan hidup & rezeki...
Berapa Ramai yg tkejar2 Mencari duit,harta kekayaan Tanpa solat...?
Rezeki sentiasa di rasa x pernah cukup.....
Kerana  kita merasa duit adalah segala2nya...jadilah kita hamba kepada duit....
Nabi tidak Kagum dgn kekayaan...nabi tidak kagum dgn pangkat & kekayaan manusia...klu tidak,gunung2 ,Bukit yg hendak di tukarkan kpd emas permata,di tolak baginda...
Syukur Tanpa hilang Allah....itu lah perjuangan hidup....
Yakinlah dgn solat ....solat Akan merubah seluruh Kehidupan kita...

Orang bekerja seronok klu dapat bonus...
Itu masa hidup....
Klu dah mati...
Dapat anak tak tinggal solat itu bonus..
Dapat anak yg pandai al Quran itu bonus...
Sedekah masa hidup itu bonus...
Ilmu yg di kongsi itu bonus...

Sehebat apapun kita...kita tetap Akan mati....
Sehina manapun kita...kita tetap Akan mati...
Takut mcm manapun dengan mati...tetap Akan mati...
Berani mcm manapun ...tetap Akan mati ....
Sayang Macam manapun kita dengan Kehidupan Ini...tetap Akan mati...
Hakikat hidup di dunia Ini adalah kematian di akhirnya....
Mati itu pasti...
Sakaratul maut itu pasti...
Alam barzakh itu pasti...
Ingat mati ...
Leburlah sifat2 langit yg tak layak pada diri....
Renungkan Saat sendirian setelah mati...
Lenyaplah sangkaan buruk kepada sesiapapun....
Kita tak bawa segunung harta setelah mati
Kita tak bawa sijil tertinggi yg kita Ada
Kita hanya mengharap Rahmat Allah tuhan sekelian alam....

Semoga Bermanfaat .. 😊😊

C&P

Skor A

Bila exam dah dekat sangat..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ada mak ayah yang tanya saya, boleh tak anak dia dapat A kalau hantar tuisyen sekarang? ( tinggal sebulan dua je lagi nak exam besar)

Begini lah.. Saya jawab sebagai ibu dan guru.

Pertama:
Kita kena kenal anak kita.

Kalau anak kita dari kecil, perkembangannya lambat setahun atau dua tahun dari anak-anak orang lain, atau dalam istilahnya tidak ikut 'milestones' yang sepatutnya, jadi kita kena terima hakikat yang anak kita mungkin 'tidak dapat sama laju' seperti anak orang lain. Terutamanya kalau anak kita mempunyai 'masalah' lain yang mungkin kita sedari.

Kalau anak kita, dalam tempoh 'persediaan' untuk ke arah peperiksaan ini, ada terlibat dengan 'kemalangan' dan 'kecederaan' atau 'penyakit' yang lambat sembuh, kita kena terima hakikat yang anak kita mungkin banyak tertinggal berbanding anak orang lain.

Kalau anak kita, tiba-tiba terpaksa mengharungi 'masalah keluarga' di saat mereka inginkan sokongan dan harapan, besar kemungkinan mereka 'hilang' fokus dengan peperiksaan. Contohnya, bertukar sekolah, ibubapa bercerai, ahli keluarga meninggal, ayah kahwin lain, kes buli, kes dera, kes terabai..

Semua ini serba 'sebanyak' akan menjatuhkan prestasi dan kejayaan anak-anak. Jadi, mak ayah kenalah rasional bila meletakkan harapan pada anak dan cikgu.

Kedua:
Kita kena 'lihat' usaha kita (mak ayah)

Kalau kita sudah dapat kenalpasti masalah anak kita sejak awal, dan kita banyak usaha untuk memulihkan anak kita, kita kena dapat UKUR tahap usaha kita adalah sepadan dengan tahap peningkatan anak kita. Dan mesti mencapai tahap yang kita inginkan. Kalau tidak sepadan,mak ayah kena belajar terima hakikat!

Bukan semua anak dilahirkan untuk peroleh 'A' dalam hidup. Tetapi tepat untuk dilahirkan cemerlang dalam lingkup hidupnya.

Sedaya upaya lah kita mak ayah menjaga 'kesihatan' anak kita apabila anak kita bertarung dengan musim peperiksaan. Kesihatan ini bermaksud dari segi fizikal dan mental. Sekiranya kita mak ayah tidak mampu lari dari takdir yang 'menyakitkan', berlapang dadalah untuk menerima hakikat prestasi anak kita juga turut sama terjejas.

Kenalpasti bagaimana kita melayan 'kerenah' anak kita. Kalau kita jenis memanjakan, jenis memenangkan anak, atau jenis tak suka paksa-paksa, jadi kena terima hakikat anak yang C tidak boleh bertukar menjadi A dengan sekelip mata.

Ketiga:
Kita kena SEDAR usaha anak kita.

Kalau kita sudah banyak berusaha, tetapi anak kita jenis buat tak tahu, jenis 'tak makan saman', jenis 'ketegaq' atau jenis 'pahat dengan penukul', terimalah hakikat A dalam exam bukan target utama kita. Target kita adalah A pada akhlak dahulu, kemudian baru boleh bincang untuk dapat A dalam pelajaran.

Kalau kita sedar anak kita usahanya sudah banyak, tetapi tetap ditakuk itu juga, bertabahlah. Mungkin bukan A untuk kali ini, tetapi A untuk masa akan datang. Kuatkan semangat juang anak supaya tidak menyalahkan takdir dan tidak sesekali menyalahkan Tuhan.

Setelah mengambilkira ketiga-tiga faktor di atas, sekiranya ibubapa berhajat menghantar anak tuisyen di akhir-akhir waktu begini semata-mata untuk memastikan anak mendapat 'straight A' dalam peperiksaan, waima 'one to one' sekalipun, 24/7, hanya ada satu lagi yang boleh saya katakan..

Keempat:
Keajaiban.

1. Boleh dapat A kalau kena 'soalan target'.
2. Boleh dapat A kalau dapat 'soalan bocor'.
3. Kun Fa Ya Kun.. InsyaAllah. Tiada yang mustahil pada kejadian Allah.

==============================
RENUNGAN

~ Sebagai cikgu sekolah menengah, saya lihat ramai budak yang A masa UPSR , 'kantoi' bila naik sekolah menengah. Sehingga saya terfikir, macamanalah budak-budak ni boleh dapat A masa UPSR dahulu... Sesungguhnya 'keajaiban' itu tidak mustahil.

Dan betapa bahagianya saya melihat ramai murid yang dapat B dan C boleh bersaing dengan jayanya dan lebih cepat pemahamannya di sekolah menengah. Biarpun ketika UPSR, tidak peroleh 5A atau 6A.

Ya, apa yang saya lihat adalah mereka ini sifatnya pejuang. Mereka yakin ada sinar di hadapan. Semangat mereka jujur dan tulus. Dorongan dan doa ibubapa sentiasa konsisten. Akhlak juga semakin baik. Murid begini lah yang saya yakin boleh dapat A dalam hidupnya. Kalau bukan sekarang, mesti akan dapat pada masa akan datang!

Jadi, untuk menjawab soalan cepu emas ibu ayah yang mengharapkan A di saat-saat akhir, adalah suatu yang sukar. Itu kerja Tuhan. Pada saya A bukan segala. Peningkatan itu yang saya mahu ukur dan lihat.

Cuma saya berharap, tolonglah jangan hantar anak tuisyen hanya apabila masa sudah 'suntuk'. Hantarlah awal-awal! Kita boleh 'screaning', kita boleh 'baiki'.

Sebaiknya dari tahun 4 untuk UPSR, tingkatan 1 untuk PT3 dan tingkatan 4 untuk SPM.

Lagi baik, upahlah tutor peribadi yang berkelayakan. Senang mahu fokus pada kelemahan anak. Kita bukan mahu hantar tuisyen untuk belajar macam di sekolah, kita mahu hantar anak tuisyen untuk fokus membantu membaiki kelemahan dan melonjak kejayaan..

Kalau target nak A, cikgu kat sekolah pun semuanya harapkan A. Lagi banyak usaha dan kerja mereka dalam memastikan anak kita dapat A.

Jadi, fikir-fikirkan, kenapa dan apa sebenarnya yang kita mahu untuk anak-anak kita?

Thursday, 10 August 2017

Rezeki

KISAH YANG BOLEH KITA JADIKAN PELAJARAN.....

Pada Zaman Nabi Musa عليه سلام ada sepasang suami isteri yg hidup dalam kesusahan dan kefaqiran bertahun-tahun sehingga suatu malam ketika keduanya sedang istirehat, sang isteri bertanya kepada suaminya : "Wahai suamiku bukankah Musa adalah utusan Allah?"
Suaminya menjawab : "Iya betul"
Isteri : "Mengapa kita tidak menghadapnya dan mengadukan keadaan kita kepadanya agar dia memohon kepada Allah sehingga kita boleh menghabiskan sisa usia kita dalam keluasan rezeki?"
👍👍👍
Suami : "Idea yg bagus wahai isteri ku"..

Di pagi harinya, keduanya bergegas menghadap Nabi Musa عليه سلام dan menyampaikan hajat mereka kepada beliau....

Lalu Nabi Musa a.s memohon kepada Allah agar sepasang suami isteri tersebut diluaskan rezekinya.  Maka Allah mengabulkan permintaanya tapi itu hanya tahan 1 tahun sahaja.

Nabi Musa عليه سلام pun menyampaikan kabar baik tersebut kepada mereka dan mengingatkan mereka juga bahawa itu hanya 1 tahun sahaja lalu mereka menyetujuinya...l
Setelah itu rezeki datang kepada mereka dari segala penjuru tanpa mereka bayangkan sehingga mereka bisa hidup dalam kecukupan dan kebahagiaan.

Sang isteri berkata kepada Suaminya : bukan kita akan seperti ini hanya 1 tahun saja?
Suami : iya betul
Istri : mengapa kita tidak gunakan kesempatan ini untuk berbuat baik. sehingga apabila nanti kita dalam kesulitan mereka akan ingat kepada kebaikan kita.
Suami : tepat sekali wahai istriku.
🏚🏘🏡🏠🏭🏢

Setelah itu mereka membangun rumah di persimpangan jalan yg dilalui oleh musafir dari 7 arah, dirumah tersebut  dibuatkan 7 pintu yang menghadap setiap jalan sehingga keduanya bisa menjamu para musafir yg melewati rumat tersebut.
⏱⏰🕰

Mulai sejak itu mereka berdua sibuk membuat makanan untuk para tetamu yang datang siang dan malam  dan haripun berganti minggu,  minggu berganti bulan, dan bulan berganti tahun dan mereka terus dalam keadaan seperti itu.

Akhirnya Nabi Musa عليه سلام bertanya kepada ALLAH : bukankah mereka akan Engkau luaskan rizkinya satu tahun saja?

Allah berfirman : "ya Musa...  Aku bukakan kepada mereka satu pintu karuniaku sedangkan mereka membukakan 7 pintu kedermawanan,  maka Aku malu kepada mereka,  apakah mereka lebih pemurah dan dermawan dariKu?? "

SUBHANALLAH

Pelajar

Kita sebagai Manager/Ketua selalu susah nak percaya kepada orang bawah. Semua kita nak buat sendiri.

Cubalah ubah sekali, percayakan orang bawah dan berikan mereka kebebasan untuk bekerja. Kita cuma perlu pastikan mesej yang kita sampaikan jelas dan boleh difahami.

Para Manager akan rasa satu beban pergi begitu sahaja.

Cubalah!

Wednesday, 9 August 2017

Orang tua

Punca kebanyakan krisis ekonomi dunia: ageing population

Ageing population ni satu masalah demografi. Iaitu apabila peratusan orang tua semakin tinggi di kalangan rakyat satu-satu negara tersebut. Contohnya Jepun, 46% daripada rakyat mereka berusia 50 tahun ke atas, berbanding Malaysia yang hanya 19%.

Tak susah untuk kita faham kenapa ageing population ni merupakan bencana kepada ekonomi

1) orang tua dah tak spend sebanyak orang muda

2) kalau kita ada business restoran, antara ada 10 orang pelanggan muda yang suka makan dengan ada 10 orang pelanggan tua yang kena jaga makan, mana yang lagi menguntungkan business? Yang 10 orang muda

3) maka apa jadi kalau demografi kawasan kita bertukar dari orang muda kepada orang tua? Pelanggan restoran akan berkurang

4) apa restoran akan buat kalau pelanggan mula berkurang? Kurangkan pekerja

5) macam mana hasil pendapatan kerajaan kalau semakin banyak rakyat dah tak berkerja sebab tua? Duit kerajaan akan berkurang

6) tapi sistem perubatan kerajaan kita hampir percuma, pesara kerajaan pula dapat duit selagi hidup, kalau meninggal waris pulak dapat. Jadi apa kesan kepada perbelanjaan kerajaan dengan orang tua semakin ramai? Perbelanjaan naik

7) hasil berkurang, perbelanjaan terpaksa terus dinaikkan. Maka apa jadi kepada kerajaan? Kerajaan akan terus naikkan cukai dan akan terus berhutang dengan banyak

8) yang paling sengsara siapa? Orang muda yang baru nak masuk berkerja

Baru-baru ni seorang professor UM berbangsa Jepun beritahu. Di Jepun, majoriti orang muda tidak mampu nak dapatkan 'permanent job'. Majoriti mereka hanya mampu dapatkan temporary job. Kenapa? Sebab businesses pun x confident nak ambil pekerja tetap dengan demografi yg semakin tua dan business yang semakin perlahan dari tahun ke tahun. Tahu tak 40% drpd kerja di Jepun adalah 'temporary'!

Permanent job is a 'luxury' utk orang muda Jepun. Lebih malang lagi, tanpa permanent job, diorang tak dapat kahwin! Kesannya, (mengikut prof tu), hampir 50% drpd mereka yang berumur 40 masih belum berkahwin. Sebab diorang tak ada kerja 'permanent'. Sob2 sian diorang

Kesannya, spiral masalah demografi ni menjadi lebih kronik. Kurang orang kahwin, kuranglah anak. Maka population Jepun terus menerus shrinking. Cuba tengok kat bawah ni utk population pyramid Jepun. Ekonomi diorang memang tidak mampu nak diselamatkan, tidak kiralah walau apa pun dilakukan central bank atau kerajaan mereka

https://www.populationpyramid.net/japan/2016/

Lebih malang lagi, Jepun bukanlah english-friendly country. Jadi diorang susah nak dapatkan immigrants. Berbeza dengan US, UK ataupun Australia yang mana ekonomi diorg dibantu oleh immigrants (walaupun immigrants membawa isu yang lain)

Di website yang sama, kalau korang tengok untuk Greece, situasinya sama. Hence the reason kenapa mereka mengalami krisis hutang (pesara diorang bersara awal dan bayaran pencen adalah tinggi, maka duit kerajaan habis di situ). Atau spain, atau germany. Atau europe as a whole. Semuanya shrinking, hence explaining why until now, ekonomi diorang struggling to recover sejak 2008 (Global Financial Crisis)

Hanya US yang mampu recover dengan elok sejak GFC. Kenapa? Haa pergilah tengok demografi diorang. Orang duk kata sejak 10 tahun lepas USD akan collapse lah apa lah. Sampai sekarang tak berlaku. Kenapa? Sebab isunya bukan dengan USD ke fiat money ke hutang ke apa. Isunya pada demografi. US punya population pyramid in fact macam sangat 'ideal' untk kestabilan ekonomi

Macam mana dengan Malaysia?

Haa apa lagi pergi tengok population pyramid Malaysia. Perasan tak? Population pyramid kita mula berhenti berkembang dengan laju pada tahun 1990. Sejak daripada tu, rakyat Malaysia dah kurang beranak

Perasan tak? Datuk kita adik beradik diorang ada berbelas. Ibu bapa kita dalam 8-10 orang. Kita dalam 4-6 orang. Tapi anak-anak kita? Ramai antara kita kemungkinan besarnya anak akan berada dalam lingkungan 0-3 orang (maaflah aku assume yang baca ni majoriti orang2 muda macam aku hehe)

Banyak faktor. Tapi kalau tanya aku antara penyumbang utama sebab ibu bapa dah mula semakin sibuk berkerja. World Bank tak habis-habis suruh Malaysia tingkatkan bilangan wanita berkerja, katanya untuk tingkatkan economic potential dan equality. Sedangkan kementerian wanita pun tengah struggle nak seimbangkan antara pastikan perempuan berkerja + diorang nak kahwin dan ada anak yang 'mencukupi' untuk sustain Malaysia economic population

Sebab tu kalau perasan dari tahun ke tahun, polisi ekonomi Malaysia banyak menjurus ke arah nak mudahkan parent berkerja melahirkan anak. Utk wujudkan nursery di tempat kerja. Atau berikan paternity leave untuk lelaki. Etc3. Silap-silap akan tiba masanya kita jadi macam UK. Maternity leave setahun beb! Hahah

Moving forward, population kita confirm akan menjadi ageing population. Pesara akan ramai, kos perubatan akan meningkat. Orang muda akn sengsara sebab tersekat dengan kos sara hidup yang tinggi, gaji yang rendah, tapi cukai yang tinggi.

Krisis ekonomi itu pasti akan berlaku. Kerajaan pun sedar benda ni, sebab tu pekerja kerajaan tengah dikurangkan, untuk kurangkan beban pencen di masa depan. Akan tiba waktu pekerja kerajaan yang baru tidak lagi ada pilihan untuk memilih pencen. Fiscal deficit dan hutang negara perlu dikawal dari sekarang, kalau tak kita berisiko menjadi seperti Greece apabila population Malaysia sudah menjadi tua nanti. Dan businesses kita memang akan menjadi semakin sakit, kerana orang tua tidak suka berbelanja. Tidak ada kaitan dengan fiat currency ke apa.

Tp untunglah kita, sebab kitalah orang tua tu nanti. Orang muda (anak cucu kita) pada masa tulah yang akan sengsara membayar cukai tinggi untuk kos rawatan dan pencen kita. Disebabkan kita ramai, ahli politik juga akan terus menjaga kebajikan kita. Dan kalau kita businessman yang bijak, maka kita akan dapat baca pun business apa yang akan turun dan naik berdasarkan demographic pattern ni

Last. Tau tak kenapa US dan China terkejar2 untuk buat hubungan dengan ASEAN? Sebab demografi kita akan terus berkembang for the next 30 years, sedangkan negara maju lain dah mengecut. Dan kenapa diorg mula buat baik dengan africa? Sebab hanya Africa akan berkembang for the next 30-60 years.

Sekian

#notaekonomi

P/S: psst. Harga minyak akan naik banyak malam ni. Cepat2 isi

FB izzuddin yussof

Tuesday, 8 August 2017

Pilu

PONDOK JAGA SEPARUH DARI HIDUP KAMI
(Sekadar satu renungan)

Sy persembahkan satu lagi pengalaman sedih sy semasa menjadi pegawai pljran daerah utk tatapan krn lebih ramai org suka membaca pengalaman dari tulisan berbentuk ilmu semata.
Ambillah iktibar.
Bukalah hatimu.

Mlm itu sy bersama pemandu membuat semakan ke sekolah2 utk menyelia kerja pengawal keselamatan sekolah.
Bbrp sekolah disinggahi.
Akhirnya sy sampai di satu sekolah kebangsaan  dipinggir bandar.

Bila kenderaan kami berhenti di pintu pagar sekolah,
Sy turun.
Seorg llaki tua berunifom jaga,
Yg sy jangka 60 an menegur sy.

Sy cepat memperkenal diri dan minta memeriksa bbrp perkara.
Dia spt keberatan utk membenarkan sy masuk ke pondok pengawal,
Ttp bila di minta dia beralah.

Sy menolak pintu bilik pengawal utk masuk.
Pintu yg ditolak tertampan sesuatu,
Lalu sy menjengok ke dlm.
Ya Allah,
Seorg remaja perempun belasan tahun sdg tidur beralas tikar rumput di lantai,
Brbantal lipatan kain.
Tidurnya mengiring krn kakinya kena di bengkok disbbkan bilik yg sempit.

Begitu nyenyak dia hingga tidak sedar kakinya tertampan pintu.
Kasut sekolah,
beg dan unifom sekolah menengah diletak ditepinya.

Sy tidak menerus hajat utk masuk dan mengajak org tua itu berbual di luar.

Dlm nada yg sedikit terketar,
Mgkn rasa bersalah,
dia berkata,
"Minta maaf encik,
Anak sy,
Mnumpang tidur di pondok ini"

Dia terhenti.
Tutur kata perlahan dan tertib dan spt menahan sebak.

"Tak ada siapa dirumah,
Mak dia dah meninggal,
Anak2 dh kawin dan pindah.
Sy tinggal dua beranak.

"Sy kena kerja utk belanja kami berdua dan cari duit sekolah anak perempuan bongsu sy tu.
Kerja lain dh tak larat,
Kerja jaga ni blhlah.
Sy bimbang nak tinggalkan dia seorg dirumah.
Minta maaf encik,
Minta maaf."

Air matanya mula tergenang di sinar lampu yg berbalam.
Bahunya sy gosok utk menenangkannya.
Sy pula yg serba salah dan sedih.

Dia terus merintih,
"Hidup waktu mlm kami di sinilah telah setahun lebih bila krn sy kerja syif mlm sbb rakan ada masalah nk kerja mlm.

"Rumah jaga ni separuh dari hidup kami dua beranak.
Esok pagi anak sy akan ke sekolah menengah dgn basikal,
Dia menumpang mandi di sekolah ini.

"Encik,
Tlg,
Jgn repot kat tokey sy dan guru besar,
Sy takut kena buang kerja.
Spt mana kami hidup."

Di sini dia dah teresak dan mengesat air mata dgn lengannya.
Sy menepuk bahunya,
Mnyuruhnya bersabar dan menjengok sekali lagi ke dlm pondok.

Tgn anak itu sy lihat menampar nyamuk di pipi.
Ya Allah,
Anak semuda ini telah diuji dgn kepayahan hidup.

Sesungguhnya llaki ini seorg yg tabah,
Hnya ini jln hidup yg ada baginya.
Sy dh tak sggup mendengar kata2 pak cik ini..

Bila sy menaiki kenderaan,
Pemandu nampak kehairanan krn bbrp sekolah yg dilalui sy bersungut itu ini,
Tapi kali ini diam dan mengesat air mata,
Ttp dia tidak berani bersuara.

Pengorbanan seorg bapa hingga penghujung usianya,
Slagi kudrat masih ada,
Keringat diperah demi menyambung hidup anak.

Bila isterinya dijemput Allah,
Apa pilihan lagi yg ada padanya demi sesuap nasi dan keselamatan anak dara suntinya.

Jika anda prnh bersungut teruknya bekerja,
Susahnya hidup,
Ukurlah dgn org tua ini.

Jika anak anda bersungut tilam nipis,
Lama,
Katil kecil,
Bilik panas tak ada aircond,
Ukurlah dgn anak dara org tua ini yg bermlm ditikar rumput di lantai simen rumah jaga yg kakinya pun tidak boleh berlunjur.

Jika anak anda bersungut bilik air tak selesa,
Srpn tidak sedap,
Ukurlah dgn anak ini yg mandi di tandas sekolah,
Srpn di mana yg sempat.

Jika nk mrh anak murid lewat ke sekolah,
Mengantuk dalam kelas,
Pakaian lusuh tidak di seterika, penampilan yg comot,
Mulut jgn cepat mengungkap kata yg tidak elok,
Ambil tahulah kisah hidup yg dilalui mrk.

Jika jd ketua,
Ambil tahu sedikit kisah hidup org bawah,
Jgn tahu mengarah shj.

Pejamkan mata,
Hayati keperitan hidup pak cik ini dan menangislah krn byk menangis melembutkan hati.

Sunday, 6 August 2017

Ibu bapa

😢😢😢😢

Ibuu..👱🏻‍♀
Ayah..👨🏼
Jangan sumpah anak2 walaupun hatimu tercabar!!
Tahan marahmuu..😓

😶Bila anak2 mencabar kesabaran ibu dan ayah, mengguriskan hati ,,
Lalu terdetik rasa marah hingga kesudut hati,
Rasa benci dan menyampah,
Maka Hilanglah redho seorang ibu disaat itu.
Hilang jugalah redho Allah pada anak itu.

😔Ingatlah wahai ibu..wahai ayah..

😥Cepat2lah beristighfar,,
 jangan dibiarkan benci dan marah itu bertakhta  walaupun sekejap..
 Dirisaukan ketika itu Allah cabut nyawa kita
Ataupun nyawa anak kita.

😧Maka tergolonglah anak itu dalam golongan anak derhaka,,

😳selayaknya neraka jahannamlah buatnya..
Nauzubillah.

😲Sanggupkah ibu dan ayah biarkan anak yang dikandung itu begitu pengakhiran hidupnya?

🤚Sedangkan anak2 itu tidaklah begitu..

🤝Sebetulnya ibu dan ayah kembali kepada permulaan kehidupan..

🙌Selidikilah diri kita:

🤔Sejauh mana kita didik mereka dengan ilmu agama?

🤔Sejauh mana kita dampingi anak2 dengan nasihat berguna?

🤔Sehebat mana kasih sayang yang kita curahkan?

🤔Sejauhmana keperihatinan kita pada mereka disaat diperlukan?

⏰Ibu ayah Jangan lupa..

🤡Anak yang terlalu dimanjai juga akan  bersikap degil kelak kerana mereka sukar memahami hak ibubapa.

😡Anak yang sering dimarahi tidak akan ada jati diri, akhirnya sifat itu dilepaskan kembali.

😠Anak melawan cakap kemungkinan kerana diri kita yang selalu melawan dengan orang tua kita

😖Anak jadi liar kerana punca rezeki yang didapati tidak berkat

😒Anak tidak mesra dengan ibu ayah kerana tiada komunikasi yang sempurna.

😟Anak menjadi kurang ajar kerana kurang ketaatan kepada Allah.

😭Anak yang degil bukan kehendaknya kerana pengaruh gangguan jin iblis yang menguasi jiwanya. Rawatlah ia.

⭐Carilah dimana silap kita dalam mendidik anak2.
Bukan semata2 mencari salah si anak.

😀Anak2 itu acuan kita

💪🏻Didiklah dari seawal kejadiannya.

🤗Peluk dan usaplah anak disaat dia memberontak.

🌟Ada sesuatu mesej yang Allah nak kita faham disebalik kesulitan itu.

👌Belajarlah dari kerumitan agar tidak berulang kesilapan.

😍Pupuklah cinta Allah dalam keluarga.

👍Insyaallah..kita tak akan hilang pedoman.

👨‍👩‍👧‍👦Anak2 jadi soleh solehah kerana punya bimbingan bukan kutukan.

*Muhasabah Diri* 😔😔

Untuk Peringatan Kita Bersama

Belajar kimi-A!

Tips utk budak2 nak UPS :
1. Solat subuh berjemaah
2. Jangan tiru tutor
3. Jangan main dlm lab
4. Tak paham jumpa lecturer
5. Jangan bergantung dengan soalan ramalan
6. Cari kawan yg jenis ada matlamat bukan yg nak main-main
7. Jangan bercouple
8.Belajar bukan hanya 3k (Kelas, kafe, katil)
9.jangan main handphone dalam kuliah
10. Jangan kutuk lecturer          blkng2x
11.kutuk lecturer dpn2 pon x bole
12. Elak last minit preparation
13. Jangan tido pleasee
14. Nampak hala tuju ( target kita)/ tujuan kita bljr sbb apa. Nak guna apa yg kita belajar utk apa.Baru lah mudah utk kita faham
15. Jangan tiru lab
16. Belanja pensyarah
17. Selalu btanya khabar pensyarah
18. Ziarah ke rumah psyarah
19. Mdoakan kesejahteraan psyarah

Selamat

Selalu bila waktu pagi,
Bila suami/isteri nak ke tempat kerja,
Atau anak-anak ke sekolah,
Apa yang selalu kita buat?

Mungkin yang selalu atau kebanyakkan dari kita akan saling bersalaman, cium pipi kiri kanan, simple morning hugs,

Then?
Say goodbye, drive safely, take care etc,
Betul tak?

Ok so, mulai hari ini mari kita ucapkan:

*فِي أَمَانِ الله*

*"Fii Amanillah"* instead of goodbye, take care kepada pasangan atau anak-anak kita ketika mereka hendak pergi.

Apa maksud *Fi Amanillah*?

Ia perkataan Arab membawa maksud *semoga  engkau dilindungi Allah.*

Wah hebat maksudnya kan?
Siapa lagi pelindung yang hebat?
Tentu sekali Tuhan yang Maha Esa, Allah SWT.

Bila Allah lindung, tiada siapa yang boleh ganggu mereka-mereka kesayangan kita walau seinci pun.

So jom ubah!

Salam *Fi Amanillah* buat anda semua.

Friday, 4 August 2017

MRTA

Berapa ramai di sini yang dalam proses beli rumah?,


Atau mempunyai kawan kawan, saudara mara yang sedang dalam proses beli rumah?,


Berapa banyak yang lu orang dah stadi pasal skim perlindungan rumah?,


Berapa harga rumah?, 100k, 300k, 500k, sejuta-k?


Apply loan dari bank mana?, atau tak kisahla mana mana bank pun asalkan dapat sebijik rumah?,


Insuran rumah macam mana kira?, atau.."Ahh pergi mati lah dengan insuran rumah, bayar saja nanti bank setelkan semua".


Ya. Kesilapan yang sering dilakukan oleh ramai orang ketika membeli rumah ialah dalam part mengenalpasti pilihan skim perlindungan rumah. Sebenarnya ada beberapa hal yang perlu dititikberatkan dalam proses pembelian rumah, antaranya:


1. Loan

2. lawyer fee/SnP

3. Insuran


Dan antara 3 perkara di atas, perkara dibawah tajuk Insuran menjadi perkara paling selekeh sekali, di mana pembeli rumah akan menuruti sahaja nasihat pihak bank supaya menandatangani dokumen di sini dan di sana, dan jeng jeng jeng...setel!

Dan menjadi ilmu pedoman juga pada semua pembeli rumah yang malas mengambil untung, apa bila membeli rumah kos nya mestilah 10% downpayment dari harga rumah, bayar lawyer dalam rm5-7 ribu, dan bayar insuran. Insuran ni pula dimasukkan sekali dalam loan, jadi tak payah fikir banyak, sain saja. Atau kalau berduit sikit, bayar juga Insuran yang harganya mungkin RM4 ribu, RM8 ribu, RM 15 ribu, RM25 ribu, bergantung pada harga rumah.

Insuran inilah yang kita panggil sebagai MRTA, atau bahasa penuhnya Mortgage Reduce term Assurance. Kalau produknya islamik, nama MRTA ni akan bertukar kepada MRTT, Mortgage Reduce Term Takaful.


Faedahnya?


Tanya saja sesiapa yang sudah memiliki rumah, kata mereka..

"Rumah ni, kalau aku mati...bini aku tak payah bayar apa dah, rumah dapat free terus"


Itulah faedah memiliki MRTA bilamana lu orang membeli rumah. Katakanlah, harga rumah RM500,000. Katakanla insuran MRTA punya harga bank impose dalam RM15 ribu. So lu orang setel semua, dan start bayar loan mungkin RM2000/sebulan selama 20 atau 25 tahun. Hidup menjadi gembira sebab kalaupun lu orang mati pada tahun ke 3 semasa pembayaran loan masih berjalan, balance hutang lagi 17 atau 22 tahun tu tak payah bayar, rumah jadi percuma dan anak bini anda juga gembira kerana sudah mempunyai tempat berlindung. Begitu juga halnya kalau lu orang mati pada tahun ke 17 atau tahun ke 22, balance hutang lagi 3 tahun tu tetap tak payah bayar, dan rumah masih tetap menjadi percuma untuk diwarisi oleh anak isteri.


Cool tak?, cool kan?, insuran bayar Rm15 ribu je dan RM15 ribu ni burnt, unrecoverable, tapi kalau mati rumah yang harga RM500,000 jadi percuma dan tiada bebanan hutang rumah yang ditanggung oleh ahli keluarga.


Sedihnya gua ingin nyatakan, disebabkan ramai pembeli rumah lebih gemar take for granted, maka ramai orang jadi tak tahu yang sebenarnya, ada lagi satu skim yang lebih power, lebih cool, lebih awesome, lebih berfadeh dari MRTA atau MRTT seperti lazim digunapakai oleh kebanyakan orang.


Skim yang gua maksudkan ini diberi nama, MLTA = Mortgage Level Term Assurance, atau MLTT = Mortage Level Term Takaful.


Now, apa yang power sangat dengan MLTA/MLTT ni?,


Kita ambil contoh yang sama, rumah harga RM500,000. Sepatutnya, secara tardisi pembeli akan ambil MRTA/MRTT dan bayar RM15 ribu lump sum, atau build in kos insuran tu dalam principle loan supaya tak nampak sakit sangat kena bayar cash RM15 ribu.


Tapi kali ni rileks dulu...jangan bayar MRTA RM15 ribu ni.


Beritahu bank:


"Gua tak nak MRTA/MRTT pebenda ni semua..gua nak amik MLTA/MLTT dari Pidomat".


Bank akan tanya pula, "Apa yang power sangat MLTA/MLTT yang Pidomat bagi pada kau?"


Kahkahkah, bila bank tanya macam ni lu orang bertenang, dan ingat fakta fakta gua nyatakan kat bawah ni. Bila dah ingat, jawab pada bank.


Brader bank, pertama sekli...Lu punya MTA/MRTT ni kalau gua bayar RM15k, duit ni burnt, gua tak dapat balik. Kalau gua hidup lepas habis bayar hutang pun gua tak dapat duit ni balik. Manakala MLTA/MLTT yang Pidomat offer is recoverable. Duit yang gua bayar dalam MLTA/MLTT masuk investment link dan ada high cash value bila tahun berganti tahun. Secara pemahaman mudahnya, kalau gua masih hidup lepas habis bayar loan, duit Rm15k ni akan dapat balik. Mungkin dapat lebih sikit, mungkin dapat kurang sikit, bergantung pada suasana pelaburan.


Yang ke duanya pula brader bank, lu punya MRTA/MRTT ni cuma bagi rumah free. Itu saja yang lu boleh bagi. Lu cuba fikir macam ni brader bank, kalau gua bayar loan sebulan RM2000 selama 2 tahun, maknanya gua dah bayar RM48,000 selama 2 tahun. Ditakdirkan gua mati pada tahun ke 3.

Maka nilai hutang RM500,000 - RM48,000 = RM452,000 (baki hutang rumah) akan dilupuskan.


Bunyi macam power, tapi apa cerita pula kalau gua mati lepas 20 tahun bayar hutang?.


Ok kita buat matematik. 20 tahun x 12 bulan x Rm2000 = RM480,000 (jumlah yang telah dibayar). Maka baki hutang yang dilupuskan cuma RM500,000 - RM480,000 = RM20,000.


RM20,000 je ke yang waris gua dapat lupuskan?,


Sekarang gua nak story pasal MLTA/MLTA Pidomat punya...Untuk cover harga rumah RM500,000 ni, kos yang gua kena bayar adalah sebanyak lebih kurang RM250-350 sebulan. Bunyi macam down sebab bayar bulan bulan, tapi rileks dulu...tengok apa dia boleh bagi.


Katakanlah gua mati pada tahun ke 3, MLTA/MLTT akan bagi pada waris gua solid RM500,000. Jadi apa waris gua akan buat?, Dia akan bayar hutang rumah sebanyak RM452,000 seperti contoh di atas. Bukan setakat setelkan hutang rumah, waris gua juga siap boleh simpan balance RM48,000 lagi.


Itu kalau gua mati dalam tahun ke 3, kalau gua mati tahun ke 20 pun sama juga kesnya. Waris gua akan dapat solid RM500,000. Jadi apa waris gua akan buat?, Dia akan bayar hutang rumah sebanyak RM20,000 seperti contoh di atas. Dan cuba brader bank kira sendiri dengan akal fikiran yang waras, RM500,000 - RM20,000, berapa banyak ratus ribu cash yang waris gua ada dalam tangan sekarang?, boleh beli sebijik BMW 3 series cash dan buka restoran KFC sekali. Dan ada lagi brader bank..gua belum habis sekolahkan lu lagi...ingat keyword gua awal awal tadi?, MLTA/MLTT ni investment link...jadi maknanya, RM250 gua bayar bulan setiap bulan tu akan dilaburkan...makanya, selepas pelaburan selama 20 tahun, kurang lebih nilai investment gua ada dalam lingkungan RM40,000 - RM60,000!. Pehhhhh!.


Jadi sekarang brader bank, apa gilanya gua nak beli rumah ni pakai lu punya MRTA/MRTT?,

rugi tahu tak, rugi!.


Ya..Ya..lu orang selama ni tak tahu ada skim MLTA/MLTT yang power, sebab tu sekarang ni gua beritahu. Supaya lu orang sedar dan menjadi sedikit pandai dalam hal ehwal insuran/takaful dari aspek pemilikan property.


Kahkahkahkah.


Sebab tu lepas ni jangan sombong, jangan kata semua benda hal takaful ni lu orang dah tahu. Jangan fikir Takaful ni menipu nak kelepet duit lu orang, jangan fikir Takaful ni tak berfaedah sebab lu orang dah ada medikel kad kompeni (bab medikel kad ni lain hari gua bagi pengajaran). Bila orang nak bercakap sikit pasal takaful lu orang blahh, lepas tu rugi sendiri.


Sebelum gua mengakhiri entry pendidikan ni, gua nak bagi satu real life example.

Kawan gua beli sebijik condo di area Jalan Ampang, harganya RM1,040,000. Sekiranya dia ikut cakap bank, dia kena bayar MRTA/MRTT sebanyak RM34,000, cash!.


Namun kawan gua ialah seorang yang bijak dan hatinya tidak benak, maka dia memilih MLTA/MLTT dengan bayaran RM540/sebulan.

Selepas 20 tahun, nilai pelaburannya (cash value) boleh mencecah RM102,000. Lagi penting, ditakdirkan pada tahun bila pun kawan gua ni mati, waris beliau tetap akan mendapat pampasan MLTA/MLTT sebanyak Rm1,040,000.


Perbadingan:


MRTA/MRTT

1. Unrecoverable

2. Takde cash value

3. Coverage value berkurang dari tahun ke tahun (Reduced Term)

4. Tidak boleh ditukar dari satu harta ke harta yang lain.


MLTA/MLTT

1. Recoverable

2. Ada cash value

3. Coverage value TAK berkurang dari tahun ke tahun (Level term)

4. Boleh ditukar dari satu harta ke harta yang lain.


*Kalau tak faham lagi pasal MLTA/MLTT ni, boleh emel gua di;


fird_ahmad@yahoo.com


Mohon share kan juga maklumat ini pada semua kawan kawan dan saudara mara.

Wednesday, 2 August 2017

Ingatan

Copy & paste tapi sangat terkesan di hatiku;

Seorang warga emas ditanya, apakah yg beliau pelajarinya dr usianya yg lalu?

Beliau menjawab:

Sy belajar...
Bahawa dunia ini adalah pinjaman yg akan dipulangkan..

Sy belajar...
Bahawa org yg dizalimi lambat laun akan mendapat haknya..

Sy belajar...
Bahawa anak panah malam (doa & munajat) x pernah tersasar..

Sy belajar..
Bahawa kehidupan ini akan tamat pd bila2 masa walaupun ketika leka..

Sy belajar..
Bahawa kata2 yg baik, wajah yg ceria & sifat pemurah adalah punca akhlak yg mulia..

Sy belajar..
Bahawa org yg paling kaya di dunia adalah yg memiliki kesihatan & keamanan..

Sy belajar..
Bahawa usia akan habis tetapi urusan dunia tidaka kan habis..

Sy belajar..
Siapa yg mahu kata2nya didengari, perlu bersedia mendengar dr org lain..

Sy belajar..
Bahawa bemusafir dgn org lain adalah pengukur paling tepat keaslian manusia..

Sy belajar..
Org yg sering berkata : (akulah, akulah) sebenarnya kosong dr dalam..

Sy belajar..
Bahawa emas akan kekal emas, manakala besi akan berubah & berkarat..

Sy belajar..
Bahawa semua manusia yg telah mati, mempunyai agenda n perancangan yg tidak sempat dilaksanakan..

Sy belajar..
Kita sering mengemas katil & menyejukkan ruang bilik utk menikmati 'mati kecil'..

Sudahkah kita mengemas amalan kita & menyejukkan kubur kita dgn ketaatan utk kita menikmati 'mati besar'?

Berkata seorang soleh:
"Aku hairan drpd manusia yg sering mengingatkan tntg makanan yg boleh mendatangkan penyakit, tetapi tidak mengingatkan tntg dosa yg boleh menghumban ke dalam api neraka"

Thursday, 27 July 2017

Asnaf

*COPY DARI GP SEBELAH*
~ Masjid nilai berjuta sedang asnaf di depan mata ~

Bismillahirrahmanirrahim...
Pertama sekali, tulisan aku kali ini tidak ditujukan kepada mana-mana masjid secara khusus. Ini ialah pandangan umum aku sebagai seorang makmum dan manusia.

Sepanjang Ramadhan lepas, aku ziarah lebih 30 keluarga asnaf. Keluarga yang benar-benar hidup dalam kesempitan. Hal ini membuka mata aku untuk menulis dan memberi cadangan. Satu cadangan yang pernah aku utarakan tapi dipandang sepi suatu ketika dulu.

Kali ini, aku menulis lagi. Utarakan semula cadangan dan pandangan aku, moga-moga ada yang mempertimbangkannya.

Masjid kita punya dana. Sesetengahnya punya dana yang sangat besar sehingga lebih 20k sebulan hasil derma orang ramai. Setiap Jumaat, masjid yang besar-besar perolehi jumlah kutipan derma mencecah ribuan ringgit.

Aku cadangkan, sisih 10% sebulan dari derma orang ramai untuk beli makanan asas. Beras, sardin, susu budak, gula dan pampers. Mana-mana penduduk setempat yang kesempitan duit untuk beli makanan asas, boleh ambil di masjid.

Jangan rumitkan prosedur. Jangan tengok gaji dan kerja. Bagi saja. Miskin di bandar ni lain macam dugaannya. Kadang kita tengok orang tu pakai kereta, duduk rumah sewa, kita sangka dia ada duit. Sedangkan beras di dapur telah lama habis. Maka peninglah ketua keluarga memikirkan dengan siapa pula perlu dipinjam. Sedang hutang sudah keliling pinggang.

Orang yang terdesak ni, takkan sesekali tamak. Dia akan ambil cukup-cukup untuk kegunaan keluarganya sahaja. Kalau bulan depan dia 'lega' dia tak berbaris untuk ambil bekalan dari masjid lagi. Percayalah!

Malahan, jika dilaksanakan, perasaan malu pasti menusuk kalbu. Yang jarang-jarang ke masjid, mula mendekati masjid kerana rasa malu itu. Kan indah cara dakwah macam ni. Bukan dengan sindiran sinis sehingga orang menjauhi masjid.

Masjid kita, sesetengahnya dana sampai tak tahu nak buat apa. Maka ditukar pagar baru, di'upgrade' tandas-tandas, ditukar karpet baru, di upah penceramah luar yang bayarannya hingga beribu. Sedang asnaf, rumahnya hanya di depan pagar masjid. Telan air liur tengok masjid elok ditukar cat baru. Sedangkan beras secupak di dapur pun hutang dengan kedai runcit.

Tidakkah AJK masjid membuka mata? Perkara ini cukup mudah, tapi memberi manfaat kepada ramai orang.

Mengapa kita tidak mencontohi gereja? Begitu mudah menyalur bantuan tanpa mengira bangsa dan agama. Hanya tinggalkan nama dan no phone sahaja. Ambillah duit dalam kotak itu berapa yang diperlukan. Tidak ditanya kerja, tidak ditanya mengapa. Esoknya pihak gereja call pula, tanya tentang kehidupan. Masih sempit atau sudah lega. Kalau sempit dijemput ke gereja ambil dana lagi. Mudah kan? Jangan pelik lagi kalau ada yang murtad. Itu salah satu punca.

Melainkan dana masjid itu cukup-cukup untuk bayar bil api dan air sahaja. Itu lain cerita, ini kisah masjid yang kaya raya.

Sungguh. Aku cukup kecewa. Sangat kecewa sebenarnya melihat masjid yang gah-gah, tapi asnaf di depan mata. Rela membayar upah penceramah ternama sedang ahli kariah berlapar dahaga.

Mungkin ada ajk masjid dalam friendlist aku. Mohon panjangkan cadangan aku ini. Kalau setiap kampung buat begini, alangkah bagusnya. Si fakir rasa dipeduli, masjid makin didekati.

Sila viralkan hingga sampai ke AJK Masjid/Surau, Pegawai Majlis Agama Negeri dan JAKIM.

Sunday, 23 July 2017

Guru ikhlas

" Mak, cikgu minta seringgit. Cikgu nak buat fotostat soalan latih tubi."

" Cikgu kamu ni pun, setiap minggu minta seringgit. Kedekut betul cikgu kamu ni. Setakat seringgit pun minta dengan anak murid lagi.

Sedekah je lah. Sekelas baru 30 orang. Baru RM30. Macam inilah guru zaman sekarang. Bukan macam guru dulu-dulu yang ikhlas mengajar. Guru sekarang semua mata duitan. Tak ikhlas langsung.

Cakap kat cikgu kamu, belajar ikhlaskan niat. Jangan nak jadi mata duitan sangat. Bersedekahlah pada murid-murid," bebel Mak Semah sambil mengambil duit RM1 yang diselit dicelah baju dalam.

Dan si anak, penuh jujur menyampaikan pesan ibu pada guru mulianya. Si guru menarik nafas panjang. Ingin sahaja dipulangkan paku buah keras, tapi dia masih sedar dia merupakan guru.

Dia merenung kembali kehidupan dan perjalanan dia sebagai seorang guru sehari-hari. Dia mengajar 5 kelas yang bakal menduduki peperiksaan. Setiap kelas punya 35 orang murid. 5 kelas bermaksud 175 orang murid.

Saban minggu dia perlu fotostat sejumlah latihan yang bernilai RM1 untuk setiap murid. Kadang jumlah itu lebih dari itu, tapi dia diamkan sahaja. Yang lebih itu anggaplah sedekah.

Tapi kalau nak sedekah untuk 5 kelas, dah RM175 seminggu. Kalau sebulan dah RM700. Lepas dah bayar ansuran Myvi dan bil api air tu.

Malah, setiap hari dia bawa pensel, pemadam dan pembaris tambahan. Untuk diberi pada murid yang selalu sangat hilang semua alat tulis itu. Belum dikira hadiah yang diberi setiap kali murid berjaya menjawab dengan betul.

Dia tak kira semua itu. Semua itu dibeli dengan duit poketnya. Bukan boleh claim walau seringgit. Tak pernah dia berkira, tidak pernah dia merungut derita.

Tapi hari ini, seorang anak didik yang dikasihi datang membawa pesan ibu yang mengguris hati.

Seolah semua tunjuk ajarnya selama ini tidak bererti. Seolah semuanya itu demi duniawi. Seolah dia seorang guru yang langsung tak punya ikhlas dihati.

Setelah bertenang, dia menjawab kepada muridnya,

" Awak pulang nanti, bagitahu emak awak macam ini;

Hari ini, abang TNB datang rumah cikgu membawa resit bil bulanan. Tapi dia tak serahkan pada cikgu, sebaliknya dia berkata,

" Cikgu merupakan guru paling ikhlas di dunia. Maka cikgu tak perlu membayar bil elektrik seumur hidup."

Kemudian datang pula abang Syabas membawa resit bil air, pun begitu katanya pada cikgu.

Yang paling cikgu terkejut, bila cikgu pergi bank untuk bayar ansuran kereta Myvi cikgu, pegawai bank itu berkata,

" Cikgu tak perlu membayar ansuran kereta lagi seumur hidup. Ini kerana semuanya telah dibayar dengan keikhlasan cikgu. Pergilah pilih kereta baru pula, jangan risau, cikgu tak perlu bayar apa-apa."

Hal ini juga berlaku di pasaraya, kedai makan dan segala tempat yang cikgu kunjungi."

Si anak murid mengangguk-angguk kepala tanda faham. Dan cikgu itu tersenyum sahaja melihat gelagat muridnya. Dia berharap, mesejnya itu sampailah kepada si ibu ini.

Mesej yang mudah dan jelas. Kan?

Yang faham tu, fahamlah. Yang tak faham-faham juga, tak perlu susah hati. Pergi kedai beli guli dan main kat tanah. Mainlah dengan gembira, ok

- Ikhlas itu dinilai Allah taala, bukan manusia.

Tunai haji

Berkongsi Tips buat Sahabat2 & Sdramara yg bakal mengerjakan Haji....

*Sajer nak Kongsi Tips haji:*

 *1.* Bawak berus & sabun cap buruh untuk basuh bju dll. Sebab dia tahan kena air. Sabun serbuk di sana kuat boleh reput kain. Di hotel ada servis dobi kena bayar.

*2.* Bawak extension cord. Banyak jasanya berkongsi dgn kawan sebilik untuk caj telefon.
Banyak jasanya nanti di Mina. Bawak juga Internasional adapter.

*3.* Bawak tali ampai. Buat gantung baju dlm bilik. Keringkan baju di bumbung hotel. Ada juga buat ampaian di tangga.

*4.* Bawak ubat panadol dll Banyak gunanya untuk diri sendiri dan kawan2. Terutama di kem Mina.

*5.* Bawak quran kecik yg sendiri punya.Senang nak baca di mana2. Niat nak khatam di Mekah.
Baru ada nostalgia... best.

*6.* Makanan di sana tak pedas..banyak guna sos tomato. Bawa cili sos..kicap...serunding daging, sambal dah siap dibotolkan dll.

*7.* Masa ke Muzdalifah bawa sudu..untuk korek tanah cari batu kecil (untuk melontar)..jangan cari di Mina. Ada yg cari di Mina tapi sukar sebab ramai orang. Kumpul batu bagi lebih sikit masuk siap2 dlm uncang  Lampu suluh kecil jgn lupa. Siap melontar batu lebih dibuang. Haram bawa balik.

*8.* Di dlm Masjidil Haram tidak boleh duduk dekat suami isteri waktu solat..Polis dan pegawai masjid akan arah isteri ke saf lain...jadi jika takut terpisah bila isteri di suruh ke saf lain..janji dgn isteri di luar masjid di satu tempat yg dijanjikan(pilih satu mercu tanda). Jika nak iktikaf bukan waktu solat boleh bersama suami isteri. Elok pi dlm kumpulan rakan sebilik. Jika terpisahpun tak risau.

*9.* Ingat mercu tanda dan bangunan masa ke masjid dll supaya tak sesat. Jika ada telefon lagi baik. Senang nak hubungi.

*10.* Pilih rangkaian telefon yg senang nak top up...spt Zain, Mobile. STC susah sikit. Biasanya TH akan bagi simkad Mobile..kena top up. Jika top up 100Riyal boleh guna Whatsapp untuk whatsapp ahli keluarga.

*11.* Di hotel ada perkhidmatan tel guna kad iTalk lagi jimat jika nak call keluarga di Malaysia. Jika pandai guna line internet hotel buat panggilan video dll.

*12.* Di hotel ada klinik dan perkhidmatan keluar duit TH..boleh keluar duit hari2 yg mampu nak Shooping. Kalau lebih boleh simpan balik.

*13.* Masa Taklimat sebelum flight ada kaunter utk tukar duit Saudi Riyal di TH untuk
duit poket.

*14.* Bila ke masjid pakat kawan2 sebilik siapa gilir2 boleh ambil nasi makanan tgh dan mlm ikut bilangan kawan2 sebilik. Ambil letak di bilik.

*15.* Tok Arab di sana ramai pandai cakap melayu tak perlu risau jika nak beli apa2....jgn takut minta tawar

*16.* Patuh pada arahan TH. Masa pi melontar jangan ikut jalan lain atau turun tangga. Nanti sesat.

*17.* Jika nak beli Al Quran untuk wakaf di Masjid pastikan yg ada tali kuning dicetak di Madinah. Jangan beli yang tali biru..hijau. Jika diletak di masjid akan diambil oleh pekerja masjid. Hanya Al Quran cetakan Madinah dibenarkn diletak didlm masjid.

*18.* Sebelum pergi kena banyak buat solat hajat..solat sunat taubat dll...minta juga dipermudahkan segala urusan. Mudah2an dimaqbulkan.

*Selamat berangkat..... semoga dipermudahkan... mendapat Umrah dan Haji Mabrur...Aamiin*.

Last sekali:

Bila nak guna bilik Barakah jgn rebut2 ye. Jgn malu2.Tanya sapa yg simpan kunci.... he he he

 Cp gp lain..mungkin bermanafaat.

Rm2

Seorang ibu diekori 3 orang anaknya dilihat berjalan menuju ke kedai serbaneka RM2. Sebaik sampai dihadapan kedai, ibu itu berhenti lalu dengan tegas berkata pada anak-anaknya,

" Setiap orang hanya boleh ambil satu sahaja barang kat kedai ini. Tak boleh lebih. Siapa ambil lebih, mama tinggal dia kat kedai ini. Lain kali mama tak bawa dah dia jalan-jalan!"

Tegas si ibu memberi amaran. Bagai ibu tiri pula. Anak-anak mengangguk tanda faham. Orang ramai yang lalu-lalang hanya tersenyum kecil.

Mereka pun tahu, kat kedai RM2 itu godaannya terlalu besar buat anak-anak. Eh jap, bukan buat anak-anak sahaja, malah buat mak mak juga.

Semua barang dirasakan murah yang amat. Yelah, RM2 sahaja. Jadi semua barang dia nak beli. Bila bayar, beratus-ratus rupanya. 😅

Si anak bertiga itu patuh. Setiap seorang hanya pegang satu barang. Adik yang kecil beli mainan. Si abang ngah, beli set papan tulis bersama marker mini, yang sulung pula beli set alat tulis.

Mama?

Berbondong-bondong membawa barang. Bagai askar pulang dari medan perang membawa harta rampasan perang. Nasib baik semua barang itu ringan-ringan. Kalau tidak, terpaksa upah bangla agaknya untuk angkat semua itu.

Ada pasu bunga, ada alas meja, ada replika daun, replika binatang, ada bunga hiasan, ada jam dinding, ada 10 spek mata budak-budak, ada bertimbun alat tulis, ada berpeket-peket gula-gula, ada 'double tape',ada alas kaki, ada botol air, cawan, ada macam-macamlah.

Maka seronoklah anak bertiga itu. Mama mereka melarang mereka ambil lebih dari satu barang, rupanya mama mereka beli berpuluh-puluh barang.

Sebaik sampai di rumah, si abang berkata,

" Mama, pasanglah alas kaki baru tu."

" Tak boleh! Itu untuk kelas mama."

" Mama, abang ngah nak pembaris dan pemadam banyak-banyak yang mama beli tu boleh?"

" Tak boleh! Itu untuk murid mama yang selalu tak bawa dan hilang alat tulis."

Tiba-tiba si adik mengambil spek mata lalu memakainya dan bergaya di depan cermin.

" Adik! Jangan main spek hitam tu. Itu mama beli untuk murid mama buat persembahan sempena Sambutan Bulan Merdeka nanti,"   tegas dan bengkeng sekali mama bersuara.

" Jadi mama beli banyak-banyak tu semuanya untuk kelas mama dan murid mama? Untuk papa tak ada satu benda pun mama beli?

Sampai hati mama lebihkan kelas dan murid sendiri melebihi suami,"  si suami bertanya dengan nada sedih.

Sebenarnya dia cuma mengusik sahaja. Dia dah kenal benar dah perangai isteri yang dikahwini 13 tahun dulu. Rela berhabisan demi sekolah, kelas dan anak-anak didik tercinta.

" Untuk abang ada. Saya belikan cermin kecil. Senang abang bawa ke mana-mana dan cermin diri tu bila terasa gatal nak mengorat perempuan lain," sinis balas si isteri.

" Hahahaha," gelak besar si suami mendengar jawapan isterinya.

Tapi benarlah, kalau ternampak sesiapa yang keluar dari kedai serbaneka atau alat tulis dengan barang berbondong-bondong, kemungkinan besar itu merupakan seorang guru.

Ya, kemungkinan besar itu seorang guru.

Dan kebanyakan dari barangan itu untuk sekolah, kelas atau muridnya.

Dan hari ini, masyarakat terus-menerus menyalahkan guru atas apa jua isu pendidikan.

Senyum sahajalah cikgu. Senyum sahajalah. Kita tidak mampu nak puaskan hati semua orang. Kita tidak mampu menghalang netizen dari menulis pendapat dan pandangan mereka.

Cuma agaknya, bagaimana dan siapa yang mengajar mereka untuk menulis baca itu?

Ya, tulisan kecaman, sindiran dan makian yang mereka tulis itu; agaknya siapa yang ajar ya?

Mungkin bila lahir mereka terus pandai. Ya, kemungkinan itu ada. Bersangka baik-lah. 😌


- Kisah di kedai RM2.

Report card

I came home from work.
Was tired. Sat down on the sofa. Put my feet up.

Wife brought me a glass of water. Son gave me a sheet of paper 📄

English.    17 /100
BM.        35/100
Maths.      40 /100
Physics     37/100
Chemistry 42/100

I lost my temper
😤😤😤😡😡😡

"What is this?
All the time on phone and TV.
How dare you show me such marks?"
😡😡😡

Wife said: "Be patient. Listen...."

I told her:
"Shut up. It's your love and pampering that has spoilt him. He is no good."

Wife said: "Oh. Really?"

I said:
"No one in our family has performed so badly ever."

Son said:
"Dad. I was cleaning the old cupboard and I found this."
 "This is your old school report card."

😂😂😂

Petua daging halal

Bila suruh gunapakai PETUA , dikatakan kolot .
Bila Daging Kambing bercampur Daging Babi , baru nak kecoh .

Ni Abam nak bagi petua Arwah Pak Ngah Abam , seorang Imam Masjid Kariah sewaktu hayatnya .

Petua nak tahu samada Daging , apa saja jenis Binatang itu Sah Cara sembelihan atau tercampur Daging Binatang Haram ie Babi dan Anjing -

Ambil Daging tersebut dan rendam dalam air , Bismillah serta Niat nak tahu .
Jika Daging tersebut tenggelam , maka Halal .
Jika Daging tersebut timbul terapung , maka perlulah was² .

* sila share utk pengetahuan

Saturday, 22 July 2017

Bersara awal

✨k.nor✨:
Safiya@Rozita Abdul Rashid:
TAJUK: PERSARAAN PILIHAN

Soalan Penjawat Awam (Bakal Pesara):

Nama saya Julia Jamali, Saya berumur 45 tahun dan telah berkhidmat selama 18 tahun (dilantik pada 1 Oktober 1999) sebagai Penolong Pegawai Tadbir di Jabatan Kajicuaca. Saya telah memilih skim pencen dan memilih opsyen umur persaraan 60 tahun.

Jika saya ingin bersara pada 1 Disember 2017, bagaimanakah cara untuk saya memohonnya? Apakah faedah-faedah persaraan yang akan saya terima? Betulkah pencen bulanan saya hanya akan dibayar pada umur saya 60 tahun?

Jawapan:

Puan Julia, mengikut Seksyen 12, Akta Pencen 1980 :

Syarat-syarat memohon persaraan pilihan:
- berumur sekurang-kurangnya 40 tahun pada tarikh  kuatkuasa persaraan pilihan;
- berkhidmat sekurang-kurangnya selama 10 tahun dalam perkhidmatan yang boleh diambilkira (tanpa sebarang cuti tanpa gaji, cuti berlebihan atau tempoh yang tidak layak); dan
- mendapat sokongan Ketua Jabatan

Cara memohon?
- hantar surat permohonan kepada Ketua Jabatan
- Permohonan dihantar ke JPA/KWAP melalui perakuan dan sokongan Ketua Jabatan
- Dokumen yang lengkap perlu dikemukakan ke JPA/KWAP dalam tempoh tidak kurang dari 3 bulan daripada tarikh persaraan pilihan (Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4 tahun 2003)

Faedah-faedah yang bakal diterima setelah diluluskan persaraan pilihan?
1. Award Wang Tunai Gantian Cuti Rehat (GCR)
    Formula perkiraan
    1/30 x GCR x Gaji (gaji pokok termasuk imbuhan tetap)

2. Ganjaran perkhidmatan (gratuity)
    Formula perkiraan
    7.5% x tempoh perkhidmatan dalam bulan x gaji pokok akhir

Pencen bulanan bila akan dibayar?

- ianya bergantung kepada tarikh lantikan anda

- sekiranya anda dilantik sebelum 12 April 1991, jika anda ingin bersara pilihan, maka pencen bulanan akan mula dibayar

a) pada umur 45 tahun bagi semua anggota/pegawai wanita, anggota polis berpangkat rendah daripada ASP (Inspektor ke bawah), anggota bomba berpangkat rendah, pegawai penjara (bawah dari pangkat penguasa penjara) jururawat lelaki yang bertugas di hospital mental Kerajaan; dan

b) pada umur 50 tahun bagi semua anggota / pegawai lelaki selain jawatan di atas (a).

- sekiranya anda dilantik selepas 12 April 1991, sekiranya anda ingin bersara pilihan, pencen akan mula dibayar kepada anda apabila anda mencapai umur 55 tahun, walaupun opsyen umur persaraan wajib anda adalah pada 60 tahun, anda tetap akan menerima pada umur 55 tahun dan tidak sebelum umur itu.Ini bagi menjawab soalan ke 3 puan di atas. Peraturan ini adalah sepertimana pindaan yang telah dibuat pada tahun 2011 dan masih berkuatkuasa sehingga ke hari ini.

** tiada sebarang konsep persaraan pilihan bagi penjawat awam yang memilih skim KWSP. Anda dikira meletakkan jawatan dan anda hanya layak menuntut caruman majikan dan caruman pekerja/anggota sahaja, tiada sebarang faedah persaraan dan perubatan akan diberikan kepada anda sekeluarga

Sekian dimaklumkan, terima kasih.

 👆🏻utk yg bercadang nak bersara awal

Wednesday, 19 July 2017

Darah

Puteri Norizan:
"Manisnya' darah haid...." - yang benar,  akulah 'dia' ....

#kisahbenar... darah itu keluar dari rahim wanita kemudian melalui faraj & akhirnya diratah 'dia'..

"Setiap hari masa bungkus plastik yang penuh pad dalam tong sanitary tu... bau dia tersangat busukk... ada yang penuh pad & berketul2... ada sekali tu dalam pukul 10.10 malam saya dengaq bunyi bising dalam bilik ayaq tu... bila bukak tengok... ada 2 pad yang penuh darah kat lantai.. macam ada orang keluaqkan.... meremang saya masa tu.... balik pun tak boleh nak tidoq sebab fikir macam macam... "

Ini pengakuan dari Aini... seorang cleaner di Langkawi.

"Kami jadi cleaner ni pun kadang tak sangka orang Islam kita pun biaq pad lagu tu...  takkan depa tak tau 'benda tu' suka darah? Dulu tok saya pun cerita... ada sorang perempuan ni dia buang pad dia dalam tong sampah... pastu keluaq sat nak ambil pad baru.. masa dia masuk bilik ayaq tu semula.. dia tengok ada sorang perempuan tua makan2 pad dia yang penuh darah tu... lepas dia cerita kejadian tu kat mak dia... 3 hari dia demam panas.. pastu meninggal....Tolonglah basuh pad"

Menurut Aini.... sepanjang dia buat kerja cuci tandas.. kerja yang dia paling seram nak buat adalah bungkus tong sanitary kerana dia sangat percaya 'banyak yang berkumpul' di situ....

Seram bila bercakap dengan Aini..... tapi saya tak nafikan kebenarannya sebab dalam Quran pun dah diterangkan....

Surah Az-Zukhruf Ayat 62

وَلَا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطَانُ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Dan janganlah kamu sekali-kali dipalingkan oleh syaitan; sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.

"Saya pernah tegur seorang adik yang buang pad penuh darah ni... supaya basuh elok2 pad tu baru buang... pastu dia marah saya balik & cakap saya kolot"

Dalam Quran dah diterangkan yg syaitan iblis ni tunggu untuk sesatkan anak cucu Adam. Ya... walaupun kita tak nampak tapi dia memang ada.

Disebabkan ramai tak tahu pantang larang ni lah... finally jadi macam macam benda pelik.

Cuba fikir...
Kenapa ibu yang berpantang tak boleh keluar rumah?
Sebab darah nifasnya sangat disukai makhluk halus...

Cuba fikir...
Kenapa kita tak boleh mandi tanpa seurat benang?
Sebab 'dia & sekutunya' mengintai kita.... & kalau dia dah jatuh hati tu boleh bawa sampai ke bilik....

Cuba fikir ...
Kenapa anak anak kecil kena azan & iqamat sesudah lahir?
Sebab ada syaitan - Ummu Sibyan yang tunggu untuk sesatkannya....

Cuba fikir....
Kenapa uri perlu ditanam dengan mengikut cara Islam?
Sebab uri tu keluar dari faraj seorang wanita... yang punya bau hanyir yang sangat2 disukai makhluk halus.... sebab tu kena hilangkan baunya & tanam sedalamnya....

Banyak kes yang saya terima di #9bulan10hari berpunca dari kecuaian... & disebabkan kecuaian tulah ramai yang menyesal....

Buat semua wanita... basuhlah pad/kain yang terkena darah haid/nifas ni secuci cucinya dengan menggunakan sabun sehingga hilang bau... kemudian balutlah dengan kertas surat khabar & masukkan dalam plastik kemudian baru buang.

Rahim... faraj... semua tu 'barang' kita yang nak guna lama... uruskan benda yang ada kaitan dengannya sebaiknya....

Mesej ini khas untuk kaum  Hawa, yang bergaya hidup moden,terutama anak gadis hidup bebas, meremehkan kebersihan peribadi Sendiri sehingga kerap mendapat gangguan makhluk halus, penyakit misteri, kemurungan,
meroyan,tidak mahu lagi menghormati suaminya,dllnya.


Semoga berfaedah.

Anak²

Ada 13 permintaan ANAK yang mungkin tidak pernah mereka ucapkan:..*

1. Cintailah aku sepenuh hatimu.

2. Jangan marahi aku di khalayak orang ramai.😡

3. Jangan bandingkan aku dengan kakak, abang, adikku atau orang lain.👐

4. Ayah dan bonda jangan lupa, aku adalah fotocopimu.

5. Kian hari umurku kian bertambah, maka jangan selalu anggap aku anak kecil.🙇

6.  Biarkan aku mencuba, lalu beritahu aku apabila salah.🏃

7. Jangan ungkit-ungkit kesalahanku.🙈

8. Aku ialah Ladang Pahala bagimu.🎁

9. Jangan memarahiku dengan mengatakan hal-hal buruk, bukankah apa yang keluar daripada mulutmu sebagai orang tua ialah doa bagiku?😔

10. Jangan melarangku hanya dengan mengatakan "JANGAN" tetapi berilah penjelasan kenapa aku tidak boleh melakukan sesuatu.😇

11. Tolong ayah ibu, jangan rosakkan mentalku dan pemikiranku dengan selalu kau bentak-bentak aku setiap hari.

12. Jangan mengheret aku ke dalam masalahmu yang tidak ada kaitannya denganku. Kau marah sama yang lain, aku imbasnya.

13. Aku ingin kau sayangi dan cintai kerana engkaulah yang ada dalam kehidupanku dan masa depanku.

*"SEMOGA BERMANFAAT, BAGI PARA ORANG TUA DAN BAKAL IBU BAPA"*

Subuh berjemaah

Assalaamualaikum.
Riwayat drp Imam Ibnu Abi Syaibah:
عن هشيم عن ابيه قال:
فقد عمر رضي الله عنه رجلا فى صلاة الصبح فارسل اليه فجاء فقال: أين كنت؟فقال: كنت مريضا ولو لا عن رسولك أتانى لما خرجت. فقال عمر : فإن كنت خارجا إلى أحد فاخرج للصلاة.
Makudnya: Hashim drp ayahnya,katanya: Suatu pagi Saidina Umar mendapati seorang lelaki tidak ada ketika solat subuh berjamaah.Oleh itu,beliau tlh menghantar seorang utusan menemuinya.Bila lelaki itu dtg menemui Saidina Umar, dia pun bertanya: Di mana kamu??(tidak kelihatan semasa solat subuh berjamaah tadi). Jawab lelaki itu, Sebenarnya saya sakit..Kalau bukan kerana tuan menghantar seorang utusan menjemput saya menemui tuan,nescaya saya tak akan dtg kemari..Jawab Umar, Sesunguhnya jika kamu masih mampu datng menemui seseorang dlm keadaan sakit begini,maka sepatutnya kamu mesti dtg(ke masjid) utk solat subuh berjamaah (pagi tadi).

Semoga menjadi peringatan utk diri ini terutamanya..

Monday, 17 July 2017

Sahabat

Allah aturkan antara kita 1 pertemuan di tetapkan 2 hati..

Dalam 2 hati di berikan 3 rasa..
Iaitu.. Sayang.. Kasih.. Kasihan..

Dalam 3 rasa itu di selitkan 4 tujuan..
Iaitu... Berkenalan.. Berteman.. Berkawan.. Bersama..

Dalam 4 tujuan itu tersembunyi 5 perkataan..
Iaitu.. Teman Baik Selalu Ada di Sisi...

Dalam 5 perkataan itu tersembunyi 6 Impian.. Iaitu Sayang.. Kekal.. Setia.. Mengerti.. Menghargai dan Mengingati..

Dalam 6 impian itu tersimpul 7 huruf keramat..
Iaitu.. *S. A. H. A. B. A. T*

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di kasihi bukan untuk di sakiti..

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di sayangi bukan di benci..

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di hormati bukan di kasari..

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di pegang jangan di buang..

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di hargai jangan di musuhi...

*S. A. H. A. B. A. T*
Tempatnya di hati bukan di kaki...

Selemah-lemahnya manusia ialah orang yang tak mau mencari sahabat ... Dan orang yang lebih lemah dari itu...
Ialah orang yang mensia2kan sahabat yang telah di cari...

PERSAHABATAN BAGAIKAN SEKOTAK CRAYON.. BERBEZA PENUH WARNA..
T E T A P I... JIKA MEREKA BERSAMA...
MEREKA DAPAT MEMBUAT PELANGI YANG INDAH....

itulah

*_S A H A B A T_*

Khas buat anda semua sahabatku yang tersayang..

Sunday, 16 July 2017

Guru

✨k.nor✨:
Rohaiza Abdul Rahim:
Khas untuk rakan2 guru.. Semoga memberi inspirasi👇🏼👇🏼...

*SATU PANDUAN DAN INGATAN BUAT WARGA PENDIDIK*

1. Jangan over dos kerja sbg guru. Ramai yang sakit jiwa, stress dan mati mengejut. Zaman berhempas pulas umpama lilin membakar diri sudah berlalu. Ini zaman bayar bil baru lampu bernyala.

2. Guru bukan aktivis badan kebajikan tapi 'Pembina Modal Insan'..Nasib mu belum pasti dapat pembelaan.Ianya bukan auta tapi fakta. Pilihlah pengerusi kelab staf yang berani menyuarakan masalah  dalaman. Jangan lantik tujuan pekena kawan-kawan. Kelab Staf bukan sekadar konsultan menyambut hari guru dan jamuan. Suarakan yg hak dan isu kebajikan rakan-rakan.
*Kesatuan guru pula sudah tiada taring sengatan*, Bayaran yuran umpama mencurah air di dalam lautan.Tengoklah sendiri, *tiada hasil yg mengembirakan !!*

3. Pemegang jawatan di sekolah, PPD, JPN dan KPM tidak mampu  melakukan perubahan. Menyelesaikan isu kecil pun mrk terikat dasar dan punca kuasa peraturan. Anda mungkin terkontang kanting kemudian.  Segelintir cuma mrk yg tidak mengutamakan pangkat kedudukan. Suatu hari anda akan merasai kebenaran pepatah *'habis madu sepah dibuang bertaburan'.* Ketika memerlukan sokongan, rakan sekolah hilang lari bertempiran. Sikap 'enau dalam belukar' akan kelihatan. Yakinlah ini kenyataan !

4. Berubah kerajaan persekutuan atau 10 kali Menteri Pendidikan berganti jawatan, belum tentu kita ada pembelaan. Pilihan yg ada, *kerjalah dengan kegembiraan*. Usah risau dgn sistem dan dasar tak ketahuan. Yang boleh ikut, kita ikut. Jika anda tidak mampu mengubah angin, laraskan layar anda!

5. Pemimpin sekolah harus berani berubah. *Jangan terlalu rigid, belajarlah bertoleransi*, bina karektor disegani dan disayangi. Anda pasti lebih dihormati. Persaraan dan kehilangan akan dirasai. Malangnya ramai yg mencipta jurang benci, macam kukubesi, alahai sedih sekali.

6. Markah prestasi usah kecewa jika tidak memuaskan hati. Bekerjalah dgn penuh komitmen dan rendah diri. Sentiasa syukur dan redha. Jgn merungut atau kecewa, mungkin itu bukan hak kita. Kerjalah dgn ikhlas, *jangan dengki atau tikam kawan* utk tunjuk prestasi kepada majikan. Usah fikir target APC dan imbuhan. Paling utama  biar hati gembira, hubungan silatulrohim mesra berkekalan.

7. *Sokong dan hargai rakan taulan*. Berikan ucapan tahniah kpd mrk yg terima anugerah prestasi atau kemajuan. Ingati harijadi rakan dan doakan mrk kejayaan. Salurkan aura positif kpd sahabat kenalan. Doakan mrk kerana itulah senjata paling berkesan.

8. Hakikat  kebenaran *Kajian kami mengesahkan 90% persekitaran pendidikan berada pada tahap negatif dan membimbangkan*. Semangat menurun akibat sikap dalaman. Sokongan dan penghargaan kurang diberikan. Persaraan awal semakin jadi pilihan. Banyak keluhan pentadbiran rigid, tidak terbuka terhadap teguran, mesyuarat kerap, lama dan membosankan. Ada pentadbir mula lemas dalam kuasa pinjaman. Lupa diri dek ujian jawatan yang mengubah perwatakan.

9. Targetlah umrah atau *Ibadah haji seawal usia*. Semua perkara akan lebih indah setelah kesempurnaan agama dilaksana.. percayalah janji tuhan mana ada dusta !
 *Cuti sekolah jalanlah sepuasnya*. Ianya ubat minda dan kesihatan utk  menghilangkan tekanan dalaman.  CRK kita 7 hari sahaja, sapulah cuti sekolah jalan cari makan yang memang hak kalian.

10. Tuisyen dan kelas tambahan, *tak salah anda minta bayaran*. Masa bekerja @ mengajar  sudah padan.  Teringin buat kelas tambahan..silakan. Jangan kecewa jika tidak dihargai pengorbanan. Kos yang paling mahal ialah penghargaan dari persekitaran.

11. Semasa di sekolah *kerjalah sehabis baik*, Menepati masa, cekap berwibawa, jangan benarkan kita dipandang lekeh pada personaliti dan perwatakan. Keluar pagar jgn pandang belakang, jalan terus ke depan, buat apa yang anda suka dan cuba usaha menambah pendapatan, asal halal, bermanfaat dan jangan peduli kritikan jenis manusia hantu syaitan. Mrk nak kita fail dalam kehidupan.

Friday, 14 July 2017

Tutor

Faham dlm kelas sahaja tak cukup.

Ada sebilangan pelajar kelas saya yg faham apa yg sy ajar, tp sayangnya tiada tindakan lanjutan sendiri selepas kelas.

Trainer or tutor bukan magician yg boleh turn markah anda dr fail kpd A.

Kami hanya buka jalan. Tunjuk jalan. Destinasi tu, anda sendiri yg kena berlari ke arahnya.

Betulkan sikap, insyaallah anda akan berjaya!

Ok?

Thursday, 13 July 2017

Malam jumaat

Malam ni malam jumaat
Malam yang penuh berkat
Jangan hanya pikir hal syahwat
Banyaklah baca selawat

Malam ni malam jumaat
Banyak sungguh perkara sunat
Kutip lah ia dengan semangat
Ngaji zikir tazkirah dan bertaubat

Malam ni malam jumaat
Alam dijadikan dengan rahmat
Dunia  dihancurkan dengan kiamat
Hendaklah kita selalu beringat

Malam ni malam jumaat
Tafakur disejadah baca munajat
Mohon ampun segala khianat
Masa berdosa selalu tak ingat

Malam ni malam jumaat
Alam kubur hendaklah diingat
Disana jarang orang yang selamat
Kerana hidup dalam gelap gelemat

Malam ni malam jumaat
Baca selawat beroleh syafaat
Semuga hidup dapat berkat
Dan mati pula dalam rahmat

Malam ni malam jumaat
Basahi mata dengan air yang hangat
Menangis dan merintih dalam munajat
Semuga segala dosa diangkat

Wahai Allah yang bersifat kamalat
Ampuni dosa hambaMu ini yang jahat
Terangi hatiku yang gelap gelemat
Dengan kasihMu berserta rahmat...

Sesekali utk berkongsi...satu kelainan..

*peringatan buat diri sendiri...
😭😭😭

Pancung

PERLAKSANAAN HUKUMAN JENAYAH DI KHALAYAK & KESANNYA

Sepanjang hampir 10 tahun keberadaan saya di Arab Saudi, negara yang masih menjalankan hukum jenayah Islam, hanya 3 kali sempat saya menyaksikan hukuman qisas…2 kes di Madinah dan 1 kes di Riyadh...

2 kes di Madinah dilaksanakan hukumannya selama 2 hari berturut-turut, iaitu semasa tahun akhir saya di sana 2007/2008...Kes pertama melibatkan 4 orang yang seingat saya kerana rogol dan bunuh berkumpulan, dan 1 orang pada kes kedua kerana kes bunuh...
Kes ketiga di Riyadh melibatkan seorang warga Sudan yang membunuh seorang wanita dan merogolnya setelah mati, lalu merompak duit dan barang-barang kemas bernilai ratusan ribu riyal, kemudiannya cuba meletupkan rumah dengan membuka saluran gas...
Kesemua mereka dihukum mati, kecuali kes ketiga ditambah dengan jasadnya digantung seketika selepas dipancung kerana melibatkan kes yang berat...

Bukan mudah dan selalu untuk menyaksikan hukuman tersebut selama saya berada di bumi Haramayn...Ramai dari kalangan sahabat dan para pelajar yang tidak pernah berkesempatan atau berpeluang menyaksikannya, kerana kesnya jarang berlaku...

Saya hidup di sana tanpa sebarang kerisauan jenayah berat sepeti rompakan dan pembunuhan...Rumah, kedai seringkali ditinggalkan tidak berkunci, bahkan kereta juga kosong tidak dimatikan enjinnya ketika singgah di kedai-kedai yang menggambarkan keamanan yang wujud...Namun biasalah jenayah-jenayah kecil dan sederhana wujud di mana-mana hasil kurang kesedaran dan tarbiah...Apatah lagi dengan pelbagai jarum fitnah zaman sekarang yang masuk ke rumah dan hati kita melalui satelit dan hujung jari kita...Sikap “nakal” masyarakat juga kadangkala menggugat keamanan masyarakat...

Justeru sebaik sahaja mendengar berita akan berlaku hukuman tersebut di tanah lapang berhampiran masjid Nabawiy berdekatan pejabat Tabung Haji di Madinah (ketika itu), buat pertama kalinya setelah tahun ke-5 berada di sana, saya bertekad untuk ponteng kelas yang merupakan pantang buat saya ketika belajar di sana...
Saya ingat lagi ketika itu kami sedang di kelas Takhrij Syeikh Rusyaydan yang merupakan anak murid yang melazimi syeikh ‘Abd al-Muhsin al-‘Abbad (muhaddith Madinah)...Walaupun beliau "bekeng", saya tetap memberanikan diri memohon keizinan beliau untuk  “skip” kelas hari tersebut demi merebut peluang yang jarang kunjung tiba..!

Saya ke sana bersama sahabat baik Dagestan saya Magomed Gazimagomedov...Setibanya kami di sana kelihatan ramai yang telah hadir berkerumun dengan halangan kepungan polis terhadap kawasan tanah lapang yang saya kira seluas setengah padang bola...Jarak polis yang mengepung juga agak rapat sesama mereka, sekitar 2 meter siap dengan Kalashnikov AK-47...Pihak polis bertindak sebagai pagar yang menghalang orang ramai dari masuk terlalu hampir ke kawasan dan melarang dari sebarang rakaman menggunakan kamera atau telefon bimbit...Maka ramailah juga yang naik ke bumbung-bumbung rumah, tembok, bahkan ada yang memanjat pokok-pokok..!

Alhamdulillah saya tidak lewat sampai di sana, kerana tidak lama kemudian sampailah 4 bas bersaiz sederhana yang setiap satunya membawa seorang penjenayah...Suasana sememangnya sepi dan mendebarkan...
4 beg mayat dihamparkan dengan jarak setiap satunya  sekitar 5/6 meter menurut anggaran saya...Lalu 4 ambulan digerakkan setiap satunya berhampiran setiap beg mayat menanti untuk menyambut jasad yang bakal kehilangan nyawa tidak lama lagi...

Kemudian semua penjenayah diturunkan dari bas dalam keadaan mata yang telah dibalut...Ada antara mereka kelihatan berjalan terhuyung-hayang yang saya rasakan kerana ketakutan yang amat sangat...
Mereka dibawa ke beg mayat yang telah disediakan buat mereka dan didudukkan di atasnya dengan posisi seakan duduk antara dua sujud dengan tangan diikat di belakang...Jubah bahagian kolar leher juga dipotong sedikit dan dilipat ke dalam agar bahagian tengkuk belakang lebih terdedah...

Setelah itu, seorang wakil polis membacakan kesalahan yang dilakukan dan beberapa maklumat utama berkaitan dan rumusan hukuman...

Sementara itu kelihatan hakim sedang merayu dan berunding buat kali terakhir dengan pihak waris mangsa agar dimaafkan para penjenayah tersebut dengan bayaran diyat...Barangkali hakim masih cuba menjelaskan kepada mereka kemaafan itu lebih utama dan disukai Allah dari hukuman...Agak lama juga ia berlangsung...

Seorang algojo (pemancung) profesional pula sedang menyemak beberapa bilah pedang khas agar proses hukuman lancar, dan ada beberapa algojo “back-up” juga kelihatan “stand-by” di sana...Setelah memilih pedang terbaik (bentuknya serupa pedang arab tradisional yang sedikit melengkung dan sederhana panjang saiznya), seorang algojo berdiri di sebelah penjenayah pertama menanti arahan hakim jika rundingan akhir tidak berjaya...

Suasana ketika itu begitu sepi menanti hasil rundingan...Bayangkan debaran perasaan para penanti hukuman ketika itu...Antara bayangan maut di hadapan mata dan barangkali masih menaruh harapan agar masih diberi peluang meneruskan kehidupan...

Tatkala saya melihat algojo membisikkan sesuatu ketika menundukkan penjenayah pertama dan mengangkat pedangnya, saya sedar rundingan akhir tersebut telah gagal dan pihak waris tegas menggunakan haknya untuk meneruskan hukuman walaupun telah diperingati dengan firman Allah:
فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ
“Maka sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya)” [al-Shura: 42].
فَمَنۡ عُفِىَ لَهُ ۥ مِنۡ أَخِيهِ شَىۡءٌ۬ فَٱتِّبَاعُۢ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَأَدَآءٌ إِلَيۡهِ بِإِحۡسَـٰنٍ۬‌ۗ
“Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa) dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya” [al-Baqarah: 178].

Akhirnya, satu kepala jatuh ke bumi bagai buah masak yang gugur dari tangkainya...One after another...
Setiap penjenayah dibisikkan sesuatu sebelum dipancung...Barangkali disuruh mengucap kalimah tauhid buat kali terakhir sebelum menghembuskan nafas terakhir menuju ke arah kehidupan yang kekal abadi...
Ada yang terpancut deras darahnya, ada pula yang tidak...
Setelah kepala jatuh ke bumi, jasad juga tersembam jatuh tanpa kelihatan menggeletar terseksa, seolah-olah nyawa pergi dengan begitu mudah penuh ihsan setelah Medula Oblongata sebagai pengawal fungsi otonomik sudah terputus tidak lagi berfungsi...

Dari kalangan hadirin, ada yang tergamam...Ada yang menyebut "Allahu Akbar"...Ada yang menutup mata...
Kelihatan juga seorang lelaki berkulit hitam yang tegap jatuh pengsan setelah melihat kepala bercerai dari badan...

Menyaksikan hukuman sedemikian di khalayak menyedarkan kami tentang banyak perkara untuk direnungi...
Adakah kita mahu berada di tempat dan situasi sama seperti penjenayah tersebut yang kita baharu saksikan sebentar tadi?
Adakah kita mampu menanggung ketakutan menanti ziarah malaikat maut dan keperitan nyawa direntap?
Adakah berbaloi kepala kita dipisahkan dari jasad hanya kerana kelakuan kita yang seharusnya boleh dielakkan dengan akal yang sejahtera?

Demikianlah Allah menuntut kita menerusi firmanNya:
وَلۡيَشۡہَدۡ عَذَابَہُمَا طَآٮِٕفَةٌ۬ مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ
“Hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman” [al-Noor: 2].

Supaya kita dapat mengambil pengajaran darinya sebagaimana firmanNya:
وَلَكُمۡ فِى ٱلۡقِصَاصِ حَيَوٰةٌ۬ يَـٰٓأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ لَعَلَّڪُمۡ تَتَّقُونَ
“Dan di dalam hukuman Qisas itu ada kehidupan (pengajaran) bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertakwa” [al-Baqarah: 179]...

Sunday, 9 July 2017

Tua

Antara ciri2 tua sudah datang melawat:

1. Pelupa ✅
2. Cakap berulang-ulang✅
3. Sakit lutut✅
4. Rambut menipis dan memutih✅
5. Mata semakin rabun✅
6. Mudah marah✅
7. Penyakit satu-satu datang✅
8. Kurang suka berfikir yg berat2✅
9. Suka mengenang masa lampau✅
10. Suka lagu2 dolu2✅
11. Suka re-union✅
12. Kuat merajuk dan left grup✅
13. Org start panggil pakcik, uncle, makcik✅
14. Suka copy paste bnda sama je✅
15. Suka post gambo air minuman n makanan...nk tunjuk dia sihat...padahal sakit byk✅

17. Mudah terkejut 😳. ✅

Rasanya disini.. paling kurang tentu ada satu.. kan. Saya pun ada.. biarlah rahsia..!!

Henponan

KONCO2 SENG REMONGSO ESEK DOYAN NGOMONG JOWO YO DI BOCOLAH

Ora tuwo
Ora enom
Ora lanang
Ora wedok
Angger wis nyelehke HP ditinggal sedilut didelok maneh , ditutup sedilut dibukak maneh.....

Kabeh sayang banget karo sing jenenge HP,
Lungo nggembol HP,
Jagong nggowo tas isine HP,
Sedino HP iso mlebu metu soko tas utowo kanthong Hem luwih soko ping seket...😳

Bar adus ndelok hp
Bar nyapu ndelok hp
Bar masak ndelok hp
Bar nyuci ndelok hp
Bar sarapan ndelok hp
Bar ketamon dayoh ndelok hp
Bar tangi turu ndelok hp
Tengah wengi nglilir ndelok hp...jiiiiiiaannn ... 😞😞😞😞😞

Pokoke angger bar opo wae sing di delok HP...
Soko setiyane karone HP pulsa kari sithik ndangNdang di tukokje
Lowbat sak strip bingung golek i colokan listrik ,
Sinyale lemah bingung golek nggon ,
Opo meneh yen pas lowbat listrik mati pisan, PLN sing di unek2ke .. .. ..

Diceluk bojone rekak ra krungu ,
HPne muni langsung mlayu nggoleki panggone...😀😀😀😀😀

Pokoke angger bubar opo wae sing digolek i hp...

Yen wedok, jenenge Nokia Binti Samsung

Yen lanang jenenge Sony Bin Lenovo.

Tujune aku ora ketularan koyo ngono...😂

Sing rumongso ngono ojo mesam-mesem dewe...
Mengko ndak ngerti bojone...😁😁😁😁😁

*DO'A NGGOWO HP*📱📞

*YA ALLAH*, ampuni dosa2 kulo ingkang gadah *HP* puniko
 *YA* *ALLAH*                                                                                                                                      *Amergo.kulo :*                                              
* Luwih akeh *NGISI PULSA* tinimbang *SEDEKAH* ...
.
* Luwih akeh moco
*SMS/WA/FB/BB*
tinimbang moco *AL-QUR'AN* ...
.
* Luwih sering *update status* daripada *update amal sholih* kalihan panjenengan *YA ALLAH*...

* Luwih sering bukak *BLUETOOTH* tinimbang *BERLUTUT SUJUD*...

* Sering *TELPON* tapi jarang *SILATURAHIM*....
.
*Ngisi pulsa* Rm50 *orak puas*, tapi *isi KOTAK AMAL* Rm10 mawon kroso *kakehan banget*....

* Yen *krungu HP muni* langsung *gedandapan ngangkat* karo pecicilan, tapi pas *sworo ADZAN* ngumandang malah
santai *INTERNETAN*..
.
*Ya ALLAH* mugi.. Panjenengan *ngapuro dosa-dosa kawulo* ingkang *gadahi HP* puniko...
Lan mugio *HP ingkang kulo* gadahi langkung saget migunani *kangge sarana IBADAH* dumateng panjenengan *YA ALLAH*...

Lan mugio *Poro Dulur* kulo ingkang kadhos kulo inggih panjenengan *ngapuro ugi YA ALLAH*...

*Aamiin..*

*Edisi bukan nyindir, tapi ngelingno awakku dhewe*

_*nyuwun ngapunten bila tersinggung.. he he 🙂 hanya untuk renungan lembut tapi nyata..._*

wassalam