Saturday, 30 December 2017

Spoon feed

Assalam

Mana² pendidik yg myokong bhw kjayaan pelajar bgantung kpd krajinan/usaha guru dan bukannya dari usaha pelajar itu sendiri adalah terkesima atau syok sendiri dgn kehebatan dirinya.. aka masuk bakul angkat sendiri

sebab tu lah mereka anggap pendidik tu gagal jika pelajar dpt result teruk dlm periksa

Klu kita x tahu nk naikkan martabat profesion sendiri....Nk hrp pada siapa pula????

Makcik klener?... pak gad?

Hyperkalisme

DURIAN JADI PEMBUNUH
Oleh: Dr Mohd Syamirullah

Sejak seminggu dua ini, di hospital tempat saya bertugas,  kami mendapati peningkatan kes-kes jantung (serangan jantung dan tekanan darah tidak terkawal), kencing manis (diabetis ketoacidosis dan paras gula tidak terkawal) yang sangat ketara. Saya sendiri selaku pegawai perubatan nefrologi (buah pinggang) menerima beberapa kes pesakit buah pinggang yang berkomplikasi sehingga ada yang terpaksa dihantar ke hospital besar, bahkan ada yang meninggal dunia.

"Makcik nak makan durian..dah sembilan tahun sejak dia disahkan menghidapi penyakit buah pinggang, dia tak pernah sentuh durian. Jadi semalam dia minta kat anak dia..makan seulas sahaja.. sedar-sedar pagi ini dah keletihan, sesak nafas, sakit dada." ujar seorang gadis muda, sambil mengurut-urut dada ibunya yang laju.

Pesakit ini datang ke jabatan kecemasan dengan bacaan serum potassium setinggi 7.3. Rentak jantungnya (ECG) menunjukkan sinus arrest, dengan kadar denyutan jantung hanya 32 per minit. Hemodialisis kecemasan dilakukan, hanya menurunkan bacaan serum potassium untuk sementara sahaja sebelum kembali meningkat.

Beliau meninggal dunia akibat kegagalan jantung (cardiogenic shock).

POTASSIUM

Ada banyak jenis mineral dan garam galian yang diperlukan oleh badan manusia. Kalsium, fosfat, magnesium, potassium, sodium adalah diantaranya. Kesemua galian dan garam mineral ini, dikawal kandungan dan kuantitinya oleh buah pinggang kita. Tidak boleh terlalu kurang, dan tidak boleh terlalu lebih.

Potassium, adalah sejenis bahan galian dan unsur elemen yang penting bagi tubuh manusia. Ia bertanggungjawab ke atas fungsi otot untuk mengecut (contraction). Kekurangan potassium, dipanggil hypokalemia, contohnya disebabkan muntah atau cirit birit yang berterusan boleh menyebabkan seseorang menjadi lemah, sengal dan lenguh seluruh badan, cramping dan muscle ache (myalgia).

Terlebih potassium pula, dipanggil hyperkalemia, boleh membahayakan nyawa kerana ia mengganggu fungsi contraction otot jantung. Hyperkalemia, adalah sebuah medical emergency yang perlu dirawat SEGERA, kerana ia boleh menyebabkan cardiac arrhythmia bahkan asystole.

Bagi orang yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang, khususnya end stage yang bergantung kepada dialisis, mereka ini tidak lagi boleh menghasilkan air kencing. Tubuh badan mereka tidak lagi boleh mengeluarkan bahan-bahan kumuh yang antaranya terdiri daripada garam mineral dan zat yang berlebihan ini. Dalam kes ini, potassium.

Umum mengetahui, bahawa antara makanan yang paling banyak mengandungi potassium, adalah pisang. 100 gram pisang, mengandungi 358 mg potassium. Yang keduanya, adalah sayur bayam (spinach). 100 gram bayam mengandungi 558 mg potassium.

Namun tak ramai yang mengetahui, dua jenis buah-buahan tempatan kita sebenarnya mempunyai kandungan potassium yang tinggi. 100 gram durian mengandungi 436 mg potassium, iaitu lebih tinggi dari pisang. Begitu juga dengan nangka, 100 gram nangka mengandungi 448 mg potassium, lebih tinggi dari keduanya.

Atas sebab itulah, saya menggesa kepada anda yang mengenali sesiapa sahaja sama ada ahli keluarga, jiran mahupun rakan yang menghidapi penyakit kerosakan fungsi buah pinggang, khususnya yang bergantung kepada dialisis, agar BERPANTANG buah-buahan ini. Ia boleh meragut nyawa mereka.

BERPANTANG dalam erti kata mengurangkan atau kalau boleh, berhenti terus pun tak apa. Mungkin sekali sekala hanya dalam kuantiti yang sedikit, bukannya sekaligus. Secara kasarnya, pesakit buah pinggang tetap memerlukan dietary potassium yang mencukupi, iaitu sekitar 1500 ke 2000 mg sehari. Pendek kata jika pesakit mahu makan durian, maka kurangkan makanan high potassium lain seperti yang dinyatakan di atas.

Jangan pula tengahari sudah makan gulai nangka, malamnya hendak menjamah durian pula!

Saya kongsikan di sini, sebuah case study yang berlaku di sebuah hospital di tanah air : http://e-mjm.org/2011/v66n1/Hyperkalaemia.pdf

Bahkan sebenarnya, KURMA yang kita selalu makan, mengandungi kandungan potassium yang jauh lebih tinggi. 100 gram kurma mengandungi 656 mg potassium, hampir dua kali ganda pisang.

Cumanya, kita lazimnya jarang mengambil kurma dalam kuantiti yang banyak mencecah 100 gram. Kita biasa makan ketika berbuka puasa dalam jumlah kiraan ganjil sahaja, kerana itu ia jarang memberi kesan kepada kita.

Namun awas, kerana mutakhir ini ada banyak produk yang memproses kurma. Ada yang dijadikan jus yang sudah tentu memekatkan konsentrasi potassium yang ada didalamnya. Ada yang menjadikannya cokelat, ada yang diproses dalam minuman seperti kopi dan sebagainya.

Tapi, kurma kan makanan Nabi? Makanan "sunnah"? Mustahil lah ia boleh bawa keburukan.

"Itula dengar sangat cakap doktor ni, doktor ni semua kan belajar ilmu dari yahudi, sampai tak reti nak bezakan mana sunnah. "

Dalam bidang toksikologi, kita ada sebuah prinsip asas yang dipanggil sola dosis facit venenum, bermaksud "the dose makes the poison."

Kita juga ada dalam bidang farmakologi, sebuah subbidang khas dipanggil farmakokinetik yang mengkaji tentang bagaimana tubuh badan manusia memproses setiap bahan khususnya ubat-ubatan.

Setiap tubuh badan manusia secara individu, mempunyai kapabiliti tersendiri memproses setiap bahan yang ada.

Bagi manusia yang sihat seperti kita, habiskan sebijik durian pun tak apa. Kerana buah pinggang kita sihat, ia boleh mengkumuhkan dan membuang potassium berlebihan.

Tetapi bagi pesakit ESRD, ini tidak boleh bagi mereka. Mereka tidak boleh mengkumuhkan potassium, sebab itulah hatta seulas durian pun boleh membahayakan nyawa mereka.

Begitu juga dengan pesakit ESRD dan kegagalan fungsi jantung. Mereka ini, PANTANG air berlebihan.

Air, benda yang bagus bagi manusia. Bahkan kita digalakkan meminum sehingga 4 litre air sehari.

Tetapi ini, tidak benar bagi pesakit ESRD dan CCF. Mereka ini, hanya dibenarkan meminum sekitar 500ml air sahaja. Sekiranya lebih, air ini tidak dapat dikumuh keluar dan akan berkumpul di kaki sembab, bahkan sehingga ke paru-paru menyebabkan sesak nafas.

Begitu juga contoh seterusnya, nasi untuk pesakit kencing manis. Benar, nasi tu makanan berkhasiat dan berzat. Namun sudah tentulah pesakit kencing manis, tidak boleh mentekedarah nasi seperti orang sihat.

Atas sebab itulah, saya mengambil kesempatan ini menyeru kepada kita semua, agar BERHATI-HATI dengan sesetengah pihak yang bermotifkan keuntungan menjual "bahan-bahan beracun."

Mereka ini mengambil kesempatan atas keterdesakan dan atas nama "ikhtiar" seorang pesakit, serta memanipulasi dan memomokkan dengan ketakutan ke atas "bahan kimia".

Bahkan ada yang sanggup menggunapakai nama agama. Arwah seorang ahli keluarga saya sendiri, antara yang terpedaya, mengamalkan "kopi habbatussauda" kerana terpengaruh dengan dakwaan penjualnya bahawa ia mampu menyembuhkan penyakit darah tinggi yang dihidapinya. Beliau dihasut dengan dakwaan ubat hospital tidak boleh menyembuhkan, boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dsb, dan disuruh mengamalkan 'perubatan sunnah' iaitu habbatussauda. Kesudahannya, kombinasi darah tinggi yang tidak terkawal dan faktor pengambilan kaffein yang berterusan, beliau meninggal dunia akibat strok (angin ahmar).

Berhati-hatilah dengan apa sahaja yang dipanggil "natural" kerana apa yang "natural" bagi seorang, mungkin menjadi "pathological" bagi seorang yang lain.

Dapatkan nasihat doktor YANG MERAWAT ANDA, bukannya orang sebarangan, hatta saya sekalipun sering ditanya di FB "bolehkah saya ambil supplemen ini", saya tidak akan menjawabnya kerana saya tidak mempunyai maklumat mengenai kesihatan orang yang bertanya. Saya tidak tahu fungsi buah pinggang anda normal atau tidak, fungsi hati anda ok atau tidak, apa masalah kesihatan yang anda ada.

*Akhir kata, orang yang bertanggungjawab atas kesihatan anda, first and foremost adalah diri anda sendiri. Justeru buatlah pilihan yang selamat dan letakkanlah kepercayaan kepada orang yang betul. Kerana in the end, yang akan menanggung kesannya, adalah anda sendiri.*

Status asal di sini: http://bit.ly/2b42FIo

Rompakan

Nak cerita sikit ptg ni pasal kejadian aneh yang berlaku di sebuah rumah.  Rumah ni sudah 13 kali dipecah masuk pencuri dan perompak. Lebih aneh lagi,  yang melakukannya adalah orang yang sama dan dikenali oleh tuan rumah tersebut.

Oleh kerana tiada tindakan oleh tuan rumah, makin bermaharajalelalah perompak. Lucu tapi sadis..  bila tuan rumah merungut rungut asyik rumahnya yang kena rompak, lalu ditinggalkan perompak beberapa keping not atas lantai. Sempat lagi perompak minta tuan rumah berterima kasih. Tuan rumah pun berhenti merungut dan memuji perompak,  kerana tak ada perompak yang budiman dan berbudi bahasa seperti itu sekarang ni.

Bila jumlah rompakan akhir akhir ini makin banyak diambil dan makin sikit jumlah rm yang ditinggalkan untuk tuan rumah, tuan rumah dah mula makin naik darah.

Tapi perompak ni pandai memujuk..  katanya, nasib baik dia yang rompak. Kalau perompak lain tentu lebih teruk. Di luar sana ada yang lebih ganas dan lebih jahat lagi. Jadi, diberinya pilihan nak biarkan perompak sedia ada atau yang di luar sana datang merompak?.

Tuan rumah tadi terpaksa merelakan rumahnya terus dirompak..  gara gara rasa takut kalau dia dirompak oleh perompak yang lebih jahat lagi, kononnya.

Tanpa pengetahuan tuan rumah,  sebenarnya perompak tadi sudah berpakat dengan perompak luar negara yang jauh lebih berkuasa. Apabila tuan rumah semakin faham dengan taktik perompak.. berpura-puralah dia menangkap perompak perompak tua yang dah tak berdaya dan kurang pengaruhnya,  untuk menunjukan kepada tuan rumah yang dia adalah perompak bertanggungjawab melindungi harta tuan rumah.

Maka berterusanlah rompakan, kerana tuan rumah merasa lebih selamat dirompak oleh perompak yang dikenali hati budinya dari perompak yang tak diketahui asal usulnya. Walhal,  menurut desas desus jiran sebelah.. kali ni, bukan nak dirompak lagi,  malah rumah itu yang nak dijual terus kepada perompak luar negara tadi.

Sedihnya,  tuan rumah masih belum sedar kerana masih percaya perompak yang ada masih jauh lebih baik dari perompak perompak lain.

Thursday, 28 December 2017

Peti sejuk

JANGAN LUPA SIMPAN SYILING DALAM FREEZER - UNCLE CHAN
.
.
Bro,
.
.
Harini Uncle Chan pesan kat aku, kalau nak tinggalkan rumah lama-lama, jangan lupa simpan syiling dalam freezer. 
.
.
Ape kena orang tua ni kasi pesanan pelik camni. Boleh kasi syiling tu beranak ke? Simpan lah duit syiling dalam tabung, tu pesan yang selalu aku dengar.
.
.
Benda ni mudah tapi sangat penting. Ramai orang tak buat sebab tak tau.
.
.
Kalau U tinggal rumah lama-lama, U tak tau kan kalau ada gangguan bekalan elektrik kat rumah? Kalau ada, U tak tau kan berapa lama sebelum elektrik sambung balik?
.
.
Saya tak kisah sangat pun Uncle, takde siapa dalam rumah tu pun. TV, kipas lampu semua tu memang dah OFF.
.
.
Young man (terasa muda kejap), ayam, ikan, daging dalam u punya freezer tu macam mana? Nuggets, sosej dan daging burger untuk anak U macam mana?
.
.
Kalau terputus 2 - 3 jam OK lg. Kalau TNB rasa nak biar 2 - 3 hari? Kalau seminggu?
.
.
Kalau semua tu dah defrost dan dibiarkan terlalu lama, ia akan mula rosak. Lepas elektrik sambung semula, freezer U akan bekukan balik semua tu. Mungkin ada yang sudah rosak dan U tak perasan.
.
.
Betul jugak. Kalau tak perasan rasa macam ok je lagi (beku lagi kot), masak buat kari lepas tu makan. Memang ke hospital la lepas tu. Silap-silap boleh mati.
.
.
Lepas tu masak sosej yang dah rosak tu kasi anak makan. Aduhh..
.
.
Tapi apa kaitan syiling tu?
.
.
Ini tips untuk agak berapa lama freezer tu OFF. U perlu;
.
Syiling
.
Gelas plastik yang lut sinar
.
Air
.
.
Mula-mula u isi air dalam gelas plastik tu 3/4 penuh dan letak dalam freezer. Biar jadi ais.
.
Lepas tu letak syiling atas ais tu.
.
.
Setiap kali balik rumah lepas cuti panjang, check syiling dalam gelas tu.
.
.
Kalau syiling tu masih diatas, bermakna mungkin tiada gangguan elektrik. Bagus!
.
.
Tapi kalau syiling tu di lantai gelas, bermakna ais tu dah pernah cair sepenuhnya. Mungkin terdapat gangguan elektrik yang lama.
.
.
Buang je lah semua bahan makanan atau minuman yang kemungkinan besar sudah rosak. Good indicator to check all your food supply inside your freezer. Jangan ambil mudah, pilih jalan yang paling selamat.
.
.
Terima kasih Uncle Chan Kui Peng - wise old man.
.
.
#teorikehidupanmanusia

Monday, 25 December 2017

Soya

Minuman kacang soya boleh menyebabkan kanser? Macam tak percaya kan? Tapi, itulah kenyataannya yang ditulis oleh Doktor Haji Noorul Amin melalui facebook beliau. Jom baca dengan teliti kerana maklumat ini sangat berguna untuk anda sekeluarga.

Oleh: Dr Hj Noorul Amin Hj Abd Rahman

Pernahkah anda minum air soya ? Kemungkinan besar jawapannya pernah sebab KACANG SOYA dipromosikan sebagai makana n atau minuman kesihatan yang sangat berkhasiat. Pergi saja mana-mana kedai mini mart, kalau tidak ada air soya, itu bukan mini mart namanya.

Kenapa tidak ? Sebab KACANG SOYA begitu “gila” sekali dipromosikan sebagai makanan/minuman kesihatan yang baik untuk badan kita.

KACANG SOYA mula dipromosikan secara besar-besaran sebagai makanan/minuman kesihatan pada awal 1990an. Sebelum itu, amat jarang sekali kita dengar pasal SOYA. Cuba kita tanya datuk nenek kita adakah pada zaman muda mereka SOYA begitu popular seperti zaman ini. Jawapan mereka mungkin tidak.

Begitu banyak produk berasaskan KACANG SOYA seperti minuman KACANG SOYA, tauhu, malah minyak KACANG SOYA diperkenalkan kepada masyarakat kita dan diangkat sebagai “super food”. Berjuta-juta duit dilaburkan untuk pemasaran supaya masyarakat yakin KACANG SOYA ini selamat.

Dalam satu kajian yang dibuat di Amerika Syarikat pada tahun 2007, 85% penduduk Amerika percaya bahawa KACANG SOYA adalah baik untuk kesihatan dan tidak merbahaya kepada kita. Maka berjayalah syarikat-syarikat pengeluar SOYA memperbodohkan kita bahawa KACANG SOYA ini selamat tetapi sebenarnya TIDAK !!!

Amerika adalah pengeluar KACANG SOYA terbesar di dunia dengan pengeluaran sebanyak 108 juta tan metrik setahun.



Tidak ada SATU bahan pun dalam SOYA yang baik untuk kesihatan. Kesemuanya JAHANAMKAN kesihatan kita, Beratus-ratus kajian telah dibuat diseluruh dunia dan kesimpulan daripada kajian itu menunjukkan KACANG SOYA menyebabkan bermacam-macam masalah kesihatan seperti masalah penghadaman, mengurangkan sistem imun badan, merosakkan sistem saraf, masalah kemandulan, penyakit jantung dan juga KANSER!!!

KACANG SOYA mengandungi suatu bahan yang dinamakan PHYTOESTROGEN. Ini adalah bahan yang menyerupai hormon wanita iaitu ESTROGEN. Phytoestrogen ini tidak dihasilkan dalam badan kita tetapi ianya adalah daripada sumber tumbuhan antaranya daripada KACANG SOYA.

Kaum lelaki tidak sepatutnya makan/minum bahan berasaskan KACANG SOYA sekiranya anda ingin kekalkan kelakian anda.

Lelaki yang selalu mengambil bahan berasaskan KACANG SOYA boleh mengalami masalah kurang nafsu seksual, mati pucuk dan kemandulan. Ia juga akan menyebabkan berat badan bertambah seterusnya menyebabkan obesity.

Wanita yang mengambil Phytoestrogen secara berlebihan berisiko tinggi untuk mengidap KANSER PAYUDARA dan juga masalah obesiti.

Phytoestrogen ini akan mengganggu kelenjar sistem endokrin badan iaitu kelenjar adrenal dan kelenjar thyroid. KACANG SOYA juga dikategorikan sebagai makanan yang mengandungi GOITROGEN. Goitrogen ialah bahan yang mengganggu aktiviti kelenjar thyroid.

Adakah anda sentiasa berasa letih, kurang tenaga, kurang penumpuan, kulit kering, kurang nafsu seksual dan tinggi kolesrol ? Jika ya, anda mungkin mengidap penyakit HYPOTHYROIDISM, satu keadaan yang disebabkan oleh kelenjar thyroid kurang merembeskan hormon thyroid.

Perubatan moden menyalahkan “autoimmune” sebagai punca penyakit ini tanpa mengambil kira faktor pengambilan berlebihan produk berasaskan KACANG SOYA yang mungkin menjadi penyebab penyakit ni. Ini tidak memeranjatkan kerana faktor pemakanan ditolak seratus peratus dari perubatan moden.

Tanyalah mana-mana pelajar perubatan, adakah mereka diajar tentang DIET yang salah menjadi punca penyakit ? Jawapan mereka saya yakin TIDAK kerana Perubatan Barat tidak menitik beratkan soal DIET atau MAKANAN sebagai punca penyakit.

“Jangkitan kuman”, “punca tidak diketahui”, “autoimmune” – inilah antara punca penyakit yang dicanangkan setiap hari dengan MENOLAK faktor diet yang salah.

BERHENTI SEGALA PRODUK BERASASKAN KACANG SOYA SEKARANG SEKIRANYA ANDA PENTINGKAN KESIHATAN BADAN ANDA

Sumber: FB Dr Hj Noorul Amin Hj Abd Rahman

Sunday, 24 December 2017

Mulia

Daripada Saidina Khalid bin Al-Walid RA berkata :

“Telah datang seorang Arab Baduwi kepada Rasulullah SAW dan dia menyatakan tujuannya:

Wahai Rasulullah...!
Kedatanganku untuk bertanya engkau mengenai apa yang akan menyempurnakan diriku didunia dan akhirat.”

Rasulullah berkata kepadanya:
“Tanyalah apa yang engkau kehendaki.”

Arab Baduwi itu berkata:
Aku mahu menjadi orang alim.

Baginda menjawab:
"Takutlah kepada Allah SWT"

Dia bertanya lagi:
“Aku mahu menjadi orang paling kaya.”

Rasulullah menjawab:
“Jadilah orang yang yakin pada diri.”

Bertanya lagi Arab Baduwi itu:
“Aku mahu menjadi orang yang adil.”

Lalu dijawab oleh Rasulullah:
“Kasihanilah manusia lain seperti engkau kasih pada diri.”

Dia bertanya:
“Aku mahu menjadi orang paling baik.”

Baginda menjawab:
“Jadilah orang yang berguna kepada masyarakat.”

Dia bertanya lagi:
“Aku mahu menjadi orang istimewa di sisi Allah.”

Dan dijawab oleh Rasulullah:
“Banyakkan zikrullah.”

Arab Baduwi itu bertanya:
“Aku mahu sempurnakan imanku.”

Baginda menjawab:
“Perelokkan akhlakmu.”

Dia bertanya lagi:
“Aku mahu termasuk dalam golongan orang yang muhsini (baik). “

Baginda menjawab:
Beribadatlah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya dan jika engkau tidak berasa begitu, sekurang-kurangnya engkau yakin Dia tetap melihat engkau.”

Arab Baduwi bertanya lagi:
“Aku mahu termasuk dalam golongan yang taat,”

Lalu dijawab baginda:
“Tunaikan segala kewajipan yang difardukan.”

Dia bertanya lagi:
“ Aku mahu berjumpa Allah dalam keadaan bersih daripada dosa.”

Rasulullah menjawab:
“Bersihkan dirimu daripada najis dosa.”

Dia terus bertanya:
“Aku mahu dihimpun pada hari kiamat di bawah cahaya.”

Baginda menjawab:
“Jangan menzalimi seseorang.”

Dia bertanya lagi:
“Aku mahu dikasihi oleh Allah pada hari kiamat.”

Baginda berkata:
“Kasihanilah dirimu dan kasihanilah orang lain.”

Dia bertanya:
Aku mahu dihapuskan segala dosaku.”

Baginda menjawab:
“Banyakkan beristighfar.”

Dia berkata:
“Bagaimana pula aku mahu menjadi semulia-mulia manusia,”

Lalu baginda menjawab:
“Jangan mengesyaki sesuatu perkara pada orang lain.”

Dia bertanya:
“Aku mahu menjadi segagah-gagah manusia.”

Baginda menjawab:
“ Sentiasa menyerah diri (tawakal) kepada Allah.”

Dia bertanya lagi:
“Aku mahu dimurahkan rezeki oleh Allah.”

Baginda menjawab:
“Sentiasa berada dalam keadaan bersih (daripada hadas).”

Dia bertanya:
“Aku mahu termasuk dalam golongan yang dikasihi Allah dan rasul-Nya.”

Baginda menjawab:
“Cintailah segala yang disukai Allah dan Rasul-Nya.”

Dia bertanya:
“ Aku mahu diselamatkan daripada kemurkaan Allah pada hari kiamat.”

Baginda menjawab:
“Jangan marah kepada orang lain.”

Dia bertanya lagi kepada Rasulullah:
“Aku mahu diterima segala permohonanku.”

Baginda menjawab:
“Jauhilah makanan haram.”

Dia bertanya:
“ Aku mahu Allah menutupkan segala keaibanku pada hari kiamat.”

Baginda pun menjawab:
“Tutuplah keburukan orang lain.”

Dia bertanya:
“Siapa yang terselamat daripada dosa?”

Rasulullah menjawab:
“Orang yang sentiasa mengalir air mata penyesalan, meraka yang tunduk pada kehendak-Nya dan meraka yang ditimpa kesakitan.”

Dia terus bertanya:
“Apakah sebesar-besar kebaikan disisi Allah?”

Baginda menjawab:
“Elok budi pekerti, rendah diri dan sabar dengan ujian (bala).”

Dia bertanya lagi:
“ Apakah sebesar-besar kejahatan di sisi Allah?”

Baginda menjawab:
“Buruk akhlak dan sedikit ketaatan.”

Dia bertanya:
“Apakah yang meredakan kemurkaan Allah di dunia dan akhirat?”

Baginda menjawab:
“Sedekah dalam keadaan sembunyi (tidak diketahui) dan menghubungkan kasih sayang.”

Dia bertanya lagi:
“Apa yang akan memadamkan api neraka pada hari kiamat?”

Baginda menjawab:
“Sabar didunia dengan bala dan musibah.”

Dan telah berkata Imam Mustaghfirin:

“Aku tidak pernah menemui hadis sebegini lengkap merangkumi kesempurnaan agama dan kehidupan selain hadis ini.”

Saturday, 23 December 2017

Haram melawat alquds

Mohon laluan sikit, mohon bertanya dari yg arif, kesahihan pandangan ini dan fatwa ziarah ke al qud:-

[SHARE ilmu ini jika anda rasa bermanfaat]

ZIARAH KE MASJID AL-AQSA? FIKIR-FIKIRKAN DAHULU.

Hari ini semakin banyak pakej lawatan ke Masjid al-Aqsa ditawarkan. Agensi-agensi pelancongan pun sudah mula mempromosi lawatan ke masjid ke-3 termulia dalam Islam itu.

Yang lebih mengejutkan, ada yang membawa pelancong sehingga ke Tel Aviv!

Ia cukup menghairankan.

Kenapa?

.

Tahukah anda Masjid al-Aqsa terletak Baitul Makdis (Jerusalem)?

Dan tahukah anda Baitul Makdis berada di bawah kawalan tentera Israel sejak Perang Arab-Israel 1967?

Ya, Masjid al-Aqsa telah dijajah sejak lebih 46 tahun yang lalu!

Laluan keluar dan masuk kini berada di bawah kawalan tentera Israel. Pelbagai cara telah digunakan oleh Israel untuk menghalang rakyat Palestin daripada memasuki Masjid al-Aqsa. Malah, Israel telah mengehadkan umur para pengunjung dan waktu yang dibolehkan untuk penduduk Palestin memasuki masjid ini.

Namun, dengan tidak semena-mena, Israel mengalu-alukan kehadiran rakyat Malaysia yang pada pasportnya jelas tercetak:

"Pasport ini sah digunakan untuk semua negara kecuali..... ISRAEL!!!"

Tidakkah anda merasa curiga?

Mengapa anda dibenarkan masuk sedangkan rakyat Palestin tidak?

Jawapannya mudah. Kerana anda datang sebagai PELANCONG!

.

Tahukah anda jalan masuk ke Baitul Makdis dan Masjid Al-Aqsa adalah melalui Jordan? Dan tahukah anda Jordan dibenarkan untuk memiliki keistimewaan ini hanya selepas ia MENGIKTIRAF kewujudan Israel dan BERDAMAI pada tahun 1994?

Nah, dari sudut syarak, apakah HUKUM berdamai dengan Israel? Apakah pula hukum meraih keuntungan daripada perdamaian ini?

Bukankah kunjungan kita ke Masjid Al-Aqsa secara tidak langsung juga akan mengiktiraf kewujudan negara haram Israel? Mana tidaknya, kita hanya dapat masuk ke sana dengan kebenaran mereka!

.

Tahukah anda industri pelancongan di Baitul Makdis memberikan keuntungan kepada Israel sekurang-kurangnya 1 bilion US dollar setiap tahun? Dan jumlah ini semakin bertambah dari setahun ke setahun.

Malah, pada tahun 2016, sektor pelancongan Israel menaik sehingaa 3.6%.

Lebih mengejutkan lagi, pelancong dari Malaysia bertambah sebanyak 35%!

"The countries from which tourism to Israel grew the most substantially in 2016, compared with 2015, were China (69%), Croatia (62%), Belarus, Latvia, and Georgia (41%), MALAYSIA (35%), Philippines (27%), and India (13%). The US and Russia continue to lead in the number of tourists arriving in Israel, followed by France, the UK, Germany, and Ukraine."

http://www.globes.co.il/en/article-tourism-to-israel-up-36-in-2016-1001171126

Keuntungan ini tidak dikongsi walau sesen sekalipun dengan Pihak Berkuasa Palestin (Palestine Authority) yang lebih berhak tetapi digunakan untuk terus menjajah Palestin dan pastinya untuk membiayai keperluan tentera Israel!

Ya, wang yang kita bayar untuk masuk digunakan untuk membunuh saudara-mara kita di Palestin! Sangat tak berbaloi!

.

Dan yang lebih penting lagi ialah pemergian kita ke sana adalah sebahagian daripada proses NORMALISASI yang disusun sendiri oleh Israel.

Kalau tak takkanlah Israel yang angkuh tu boleh senang-senang benarkan warganegara asing yang di pasportnya jelas tertulis 'tidak mengiktiraf Israel' masuk? Semuanya tertakluk kepada mereka. Nak benarkan masuk boleh, tak benarkan pun boleh.

Israel berusaha untuk menyatakan kepada pelancong yang hadir bahawa tiada kezaliman dan penderitaan di sana. Semuanya BAIK-BAIK sahaja; AMAN. Kalau tak aman bagaimana nak terima kehadiran PELANCONG?

Dengan kata lain, asal sahaja anda berkunjung ke Masjid al-Aqsa sebagai pelancong, Israel tidak punya masalah dengan anda. Malah, mereka meraikan.

Tetapi jika anda datang sebagai 'pejuang pembebasan' atau aktivis, usah bermimpi anda akan dapat masuk ke sana.

.

Israel sangat LICIK. Mereka ingin mengaburi pandangan kita sehingga tindakan kita yang salah dilihat seakan-akan benar dan tiada masalah.

Kita benar-benar telah TERTIPU sekiranya kita merasakan bahawa kunjungan kita ke Masjid al-Aqsa dengan niat untuk MENGIMARAHKANNYA, merebut PAHALA menjejakkan kaki ke sana, membantu peniaga di sana dan sebagainya ketika ia MASIH BERADA DI BAWAH PENJAJAHAN Israel sebagai sesuatu yang baik dan benar-benar membantu Palestin.

BAIK SUNGGUH ISRAEL benarkan kita bantu rakyat Palestin!

.

Jika seribu kali pun kita berfikir, kita tidak mungkin membebaskan Palestin dan Masjid al-Aqsa melalui rombongan melawat dan mengimarahkan Masjid al-Aqsa. Mustahil!

Dibimbangi kita sekadar memenuhi kehendak dan kepuasan peribadi untuk menatap masjid tersebut, melawat tempat-tempat bersejarah dan menyimpan memorinya dalam kamera dan video; tidak lebih dari itu.

Tidak wajar kita merelakan diri menjadi 'pelancong' di bumi Palestin sedang di luar sana jutaan rakyat Palestin terus dizalimi, dinafikan hak untuk pulang ke tanah air mereka (memasuki al-Aqsa adalah mimpi yang sangat jauh), dipenjara, dikepung, dibunuh. Lawatan kita tidak mengubah sedikit pun hakikat ini!

Bukalah mana-mana kitab fiqh dan fahamilah tentang permasalahan bumi Islam yang dijajah/diperangi. Nescaya kita akan sedar bahawa TANGGUNGJAWAB UTAMA kita ke atas Palestin dan al-Aqsa adalah untuk membebaskannya, bukan menziarahinya.

Berusahalah memahami sebaik-baiknya konflik di Palestin; bukan sekadar dari sudut fiqhnya semata-mata, tapi juga dari sudut politik, ekonomi, budaya dan sebagainya. Kenalilah musuh kita di Palestin dan perancangan mereka agar kita tidak mudah terperdaya.

Apalah makna pahala kita solat di Masjid al-Aqsa dalam keadaan ia masih dijajah? Ia umpama orang yang tidak pernah puas merebut pahala dengan melakukan ibadah haji dan umrah berkali-kali sedang masih ramai jiran-jirannya yang hidup melarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Moga kita tidak termasuk dalam golongan seperti ini.

.

Justeru, berfikirlah dengan lebih mendalam sebelum anda berniat untuk menyertai pakej-pakej lawatan ke Masjid al-Aqsa. Dalam tidak sedar, anda sebenarnya telah tertipu dan telah membayar harga yang MAHAL demi sebuah kepuasan peribadi.

Apakah harganya? Harganya PEMBEBASAN PALESTIN dan MASJID AL-AQSA!

🔴 FATWA HARAM ZIARAH MASJID AL-AQSA  ADALAH FATWA MUKTABAR (SELAGI IA DI BAWAH PENJAJAHAN ZIONIS)

Fatwa HARAM ziarah Masjid al-Aqsa ketika di bawah penjajahan adalah fatwa yang MUKTABAR yang disokong oleh:

🔴 SYEIKH RAED SOLAH
🔴 SYEIKH YUSUF QARDAWI
🔴 HAMAS
🔴 BRIGED AL-QASSAM
🔴 KESATUAN ULAMA SEDUNIA
🔴 KESATUAN ULAMA PALESTIN,
🔴 ULAMA-ULAMA AL-AZHAR
🔴 SYEIKH IKRIMA SOBRI (khatib Masjid al-Aqsa)
🔴 DR. NAWWAF TAKRURI
🔴 dan ramai lagi.

(fatwa dan rujukan ada di akhir artikel)

.

Fatwa ini popular bukan kerana Zionis tetapi kerana ialah fatwa yang TELAH DIPEGANG SEJAK AWAL JATUHNYA Baitulmaqdis ke bawah penjajahan Zionis pada tahun 1967.

.

Ulama-ulama al-Azhar adalah pelopor kepada pendirian ini selepas Presiden Anwar Sadat berkunjung ke Baitulmaqdis untuk menandatangani perjanjian damai dengan Zionis Israel pada tahun 1977. Kunjungan beliau dikecam dan dianggap telah mengkhianati perjuangan pembebasan Palestin.

.

Lihatlah nasib Anwar Sadat yang dibunuh rakyat sendiri dan nasib Mesir hari ini yang terhina; daripada pembela Palestin yang paling kuat kepada rakan subahat Zionis yang paling dekat.

.

Pendirian ini terus menjadi pegangan umat Islam hatta ketika Jordan dan Palestine Liberation Organization (PLO) berdamai dengan Israel pada tahun 1993 dan 1994.

.

Pengkhianatan demi PENGKHIANATAN OLEH PIMPINAN ARAB YANG KORUP yang menjalin hubungan dengan Israel (NORMALISASI) atas tekanan Amerika dan habuan duniawi telah menyebabkan para ulama seperti:

🔴 Syeikh Yusuf al-Qaradhawi, Pengerusi Kesatuan Ulama Sedunia;

🔴 Syeikh Raed Salah, Ketua Gerakan Islam Palestin 1948;

🔴 Hamas dan al-Qassam

🔴 dan Syeikh Ekrema Sobri, Khatib Masjid al-Aqsa..

... TERUS MEMPERTAHANKAN FATWA INI.

.

Memang benar ada segelintir ulama yang masih MENGHARUSKAN ziarah al-Aqsa. Sebahagian besar meletakkan SYARAT-SYARAT YANG SANGAT KETAT kepada pengunjung.

Namun, sebahagian yang lain sekadar memuntahkan gesaan pemimpin Arab yang korup yang telah bersedia untuk berdamai dengan Zionis. (Rujuk Arab Peace Initiative, 2002)

.

ZIONIS sebaliknya SANGAT MENGALU-ALUKAN kedatangan pelancong Islam ke Masjid al-Aqsa kerana ia membantu mereka menjayakan strategi menjadikan Baitulmaqdis sebagai pusat pelancongan agama terbaik di dunia (Yahudi, Kristian dan Islam) yang terbuka untuk semua.

Jika tidak, sudah pasti para pelancong dari negara-negara Islam tidak akan diizinkan masuk!

.

🔴 ZIARAH AL-AQSA KETIKA DI BAWAH PENJAJAHAN ZIONIS BERTENTANGAN DENGAN PERJUANGAN PEMBEBASAN PALESTIN DAN SEMANGAT UKHUWAH

Ironisnya, ketika umat Islam lain dibenarkan masuk, ramai rakyat Palestin dihalang dan dinafikan hak untuk masuk.

.

JIKA BENAR MASJID INI TERBUKA UNTUK DIZIARAHI OLEH SEMUA UMAT ISLAM, MENGAPA PENDUDUK ASAL DI SANA DIHALANG MASUK WALHAL MEREKALAH YANG PALING LAYAK DIDAHULUKAN? MENGAPA INI BERLAKU?

.

Tidak lain dan tidak bukan kerana rakyat Palestin masuk untuk MEMPERTAHANKAN al-Aqsa dan umat Islam yang lain datang sekadar MELANCONG!

.

Dengan kata lain, jika kita datang sebagai pelancong, yang masuk dengan izin Israel dan perlu mematuhi undang-undang mereka, kita bukanlah ancaman kepada agenda Zionis. ISRAEL BUKAN NAIF untuk membenarkan kemasukan yang membawa mudarat kepada mereka.

.

Hukum haram ziarah Masjid al-Aqsa perlu dilihat dalam konteks perjuangan yang lebih besar. Pengharaman ini pula BERSIFAT EKSKLUSIF DAN SEMENTARA berdasarkan realiti semasa.

.

Rasulullah SAW pernah menghalang para sahabat ra. menziarahi Masjid al-Aqsa ketika ia di bawah penguasaan Byzantine. Baginda memujuk para sahabat ra. dengan mengatakan solat di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi lebih besar ganjarannya (100,000 dan 1,000).

.

Namun, tidaklah bermakna Rasulullah SAW melupakan al-Aqsa!

Lembaran sejarah membuktikan usaha Rasulullah SAW berdakwah kepada pemimpin Rom dan menghantar operasi-operasi ketenteraan dan pengintipan dalam usaha membuka jalan ke Baitulmaqdis. Rasulullah SAW bahkan mempersiap mental dan emosi para sahabat dengan peringatan-peringatan seperti.

"Kira 6 perkara dari sekarang hingga kiamat: ..kewafatanku, umat Islam akan menguasai Baitulmaqdis..."

dan "...al-Quds akan dibuka dan kamu dan keturunanmu akan menjadi imam di sana."

.

Inilah obsesi yang benar; obsesi dengan nuansa perjuangan. Ia menjadi tradisi para sahabat ra., generasi Imaduddin Zinki, Nuruddin Zinki dan Salahuddin al-Ayyubi.

(Dakwaan Imam al-Ghazali menziarahi al-Aqsa ketika di bawah penjajahan Tentera Salib tidak benar. Imam al-Ghazali menziarahi al-Aqsa sebelum ia jatuh ke tangan Tentera Salib. Ulama-ulama silam lain pula menziarahi al-Aqsa ketika berlaku gencatan senjata antara tentera Islam dan Tentera Salib).

Seruan Presiden Erdogan juga perlu difahami dengan nuansa perjuangan bukan pelancongan.

.

Justeru, ayuhlah kita bersama-sama menyahut seruan perjuangan pembebasan al-Aqsa berdasarkan panduan fiqh, prinsip perjuangan dan kecerdasan politik yang jelas.

.

PUN BEGITU,

Jika anda ingin pergi dengan MISI yang jelas untuk MEMBEBASKANNYA atau anda ingin mengutip mutiara-mutiara hikmah di sana dan PULANG DENGAN SEMANGAT YANG TINGGI UNTUK MERANCANG STRATEGI MEMBEBASKANNYA, maka pergilah dan usah bertangguh walau sesaat sekalipun!

Jangan sekali-kali anda biarkan pemergian itu sia-sia dan tinggal sekadar 'imarah' sahaja. Anda perlu sedar bahawa kunjungan anda itu mahal harganya!

Jika tidak, kami sarankan supaya anda menyalurkan wang anda kepada saluran yang benar-benar dapat membantu membebaskan Palestin.

Dan kalau boleh berjihadlah bersama-sama pihak yang berterusan membantu perjuangan pembebasan Palestin. Sesungguhnya perjuangan ini adalah sunnah para anbiya, para sahabat dan tabi' tabiin.

Semoga Allah SWT mengampuni dosa, kelalaian dan keterlanjuran kita.

Semoga Allah SWT mengganjari amal kita.

🔴 Sekali lagi kami ingatkan FATWA HARAM ini bukanlah direka-reka oleh kami, tetapi ia dinyatakan sendiri oleh tokoh-tokoh yang kita sendiri kenali iaitu Syeikh Yusuf Qardawi, Syeikh Raed Salah, Syeikh Ekrema Sobri, HAMAS, al-Qassam dan banyak lagi.

*Kenali siapakah mereka, apakah sumbangan mereka, apakah perjuangan mereka, dan bagaimana para ulama mengeluarkan sesuatu hukum.

.

"Al-Aqsa yantaziruka faatihan la saaihan!"

"Al-Aqsa menunggu kita sebagai al-fatehnya/pembukanya, bukan pelancong!"

Berfikir selangkah kehadapan,
agar tidak terus ditipu amal peribadi,
sedang umat menderita,
musuh tertawa,
dan kemenangan terpaksa ditunda,
untuk kesekian-kalinya.

KJ | 28 Feb 2014 | 3:11 PM [Ph] [ws]

Disunting semula: 15 Dec 17.

***

🔴 Rujukan:

1. Kesatuan Ulama Sedunia (2014), 'Qaradhagi: Tidak Harus Ziarah al-Quds Kepada Selain Rakyat Palestin', http://iumsonline.org/ar/aboutar/newsar/1023/

2. Kesatuan Ulama Palestin (2015), 'Ulama Palestin Menolak Seruan Ziarah al-Aqsa Ketika di Bawah Penjajahan Israel', The Palestinian Information Centre, https://www.palinfo.com/news/2015/1/7/-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%D9%8A%D9%86--%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D9%86%D9%83%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%A9-%D9%84%D8%B2%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%82%D8%B5%D9%89-%D9%81%D9%8A-%D8%B8%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84--

3. Syeikh Raed Solah (2015), 'Syeikh al-Aqsa Perbaharui Penekanan Haram Ziarah al-Quds dan al-Aqsa Ketika di Bawah Penjajahan', Yarmouk TV,

https://www.facebook.com/aqsa.syarif/videos/1578319405525055/

https://www.youtube.com/watch?v=P2OfCPL8DyY

4. Briged Ezzedeen Al-Qassam (2013), 'Hamas Menegaskan Pengharaman Ziarah al-Quds Ketika di Bawah Penjajahan', alqassam.net,

https://www.facebook.com/aqsa.syarif/posts/1108904619133205

https://www.alqassam.net/arabic/%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B3%D8%A7%D9%85/22954/%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D8%A4%D9%83%D8%AF-%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%A9-%D8%B2%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84

5. Ismail Adam Patel (2005), '40 Hadis Tentang al-Aqsa', Al-Aqsa Publishers.

6. Abd Fattah El-Awaisi (1997), 'Jerusalem in Islamic History and Spirituality: The Significant of Jerusalem In Islam - An Islamic Reference', Islamic Research Academy, UK.

7. Arab Center for Research and Policy Studied (2012), 'Policy Analysis - Visit to Jerusalem Under Occupation: Support for Steadfastness or Normalization?'

(Artikel 1: Passport Malaysia VS Diplomasi Jordan-Israel. Sini: http://goo.gl/ox1uYl)

(Artikel 2: Kami juga mahu, apabila Palestin dibebaskan. Sini: http://goo.gl/LtxhRF)

Friday, 22 December 2017

kedai Mamak

Penting😭😭😭😌😌😌😭😭
*Kempen Kesihatan Berhenti Makan (Tak makan) di Kedai Mamak*
Apa kedai namak praktis:
1) Guna straw recycle w/pun ada kesan org buat sbg pencungkil gigi ..

2) Mahal padahal x sedap mana pun???

3) Pernah kluar dlm berita kedai mamak ada yg guna dadah supaya kita rasa ketagih utk singgah makan walhal x sedap mana pun ???

4) Pengotor, kws dapur lipas & tikus jd haiwan peliharaan ..

5) Staff x faham apa kita ckp. Itu yg jd apa yg kita orde lain yg sampai ???

6) Recycle lauk semlm e.g ayam goreng, kari n kuah dal dll utk masakan keesokannya ..

7. Bersih pd pandangan mata kasar tp lepas kluar tandas x basuh tangan terlebih dahulu sblm menebar roti canai ???

8. Sudu tidak dibasuh dgn sabun, dicelup didlm air .. disental dgn tangan  terus dihidangkan pd pengguna ...

9. Kantoi pembelian mee kuning, kuetiaw, tauge dan tauhu drp pengeluar cina ...

10. Caj mahal n ada caj tersembunyi .. suruh kira balik mesti berbeza .. alasan gst ..

11. Air suam adalah air paip + air panas bukan air yg telah dimasak ..

12. Ada kes pekerja dikesan fungus kaki .. kantoi klinik kesihatan depan doktor mengaku uli roti malam tadi guna kaki ..

13. Guna minyak sapi impot india .. status halal amat diragui .. dikhuatiri + lemak babi ..

14. Bila kena marah .. meludah dlm air minum yg pelanggan orde ???

15. Suka pegang potongan makanan dengan tangan kiri bila memotong guna pisau ..

16. Tahi lalat kerap jumpa dlm lauk ...

17. Minyak goreng tak pernah bertukar ..

18. Pekerja mengaku Islam tp agama hindu ..(buruh selatan india murah) ???

19. Guna serbuk teh yg diharamkan kkm dgn pewarna tiruan n  beracun .. punca stroke n pembentukan darah beku ..

20. Terutamama mamak bistro majunas maulana jamek maju sekitar serdang

Berhati2lah shbt .. Elakkan masalah dgn menjauhi kedai mamak .. sedap di tekak x semestinya baik utk perut n kesihatan kita!!
Perhati apa yg kita makan sbb dia menjadi darah daging kita ..
Sayangi diri n keluargamu .. Sebaik2nya makan kedai melayu atau di rumah 😆😎

Thursday, 21 December 2017

Nota sendiri

Kburukan bagi nota

1. Peljr bgntung kpd nota semata. Malas buat rujukan lain. Ilmu peljr sgt terhad

2. Tidak pergi lib. Budaya pi lib tiada

3. Tidak kenal buku2 esp international. Where psembahan buku2 bagus sbb towards understanding

4. Peljr anggap nota mcm KITAB SUCI. Jika nota ada yg salah, mreka ikut. Nota lebih bny salah dr buku.

5. Peljr demand psl nota. Banding2 nota lec, mrh lec yg x bagi nota. Mrh lec bagi nota lmbt. Padahal bagi nota tu x wajib utk psyarah

6. Nota lebih mhl dr beli buku. Buku senang simpan or jual. Sbb standard

7. Nota btk point. Peljr boleh slh fhm. Pnerangan kurang. Sbb tu students kita x tau buat ayat. X tau cari keywords. Sbb nota bagi keywords/points direct

8. Nota spoonfeed. x increase skill ambil nota. Cornell note taking system kena dilaksanakan

 Cadangan ganti nota:

1. Guna min satu buku ruj. Dlm kuliah. Semua mesti beli buku tu

2. Lec buat mindmap Subtopics/outline je. Stu isi mklumat/isi sendiri dgn cara wat rujukan tambahan

Rezeki

Rezeki tu bukan bermakna kau dapat apa kau nak. Tapi bila kau terima apa yang Tuhan beri.

Kau belajar tentang sirah. Tahu Mariam tak berkahwin tapi dapat anak. Itu rezeki dia.

Kau tengok pula sirah Aishah. Kahwin tapi tak dapat anak. Itu pula rezeki dia.

Tuhan hantar Musa ke rumah Firaun sebagai anak angkat untuk membawanya ke syurga. Tapi tetap juga Firaun menjadi manusia paling celaka yang memilih neraka.

Tuhan hantar Nuh untuk menyelamatkan kaumnya tapi anak isterinya sendiri derhaka dan enggan terima.

Pelajari sesuatu dari kisah-kisah seperti itu. Sungguh. Rezeki masing-masing tak sama. Semua ada pro dan kontranya!

Orang yang ada suami, ada isteri, ada anak ni bermakna ada tanggungjawab juga. Mudah dapat pahala. Tapi mudah juga dapat dosa.

Yang tak bertemu jodoh, yang tak dikurniakan zuriat pun satu rezeki juga. Rezeki terlepas tanggungjawab dan risiko nak menjawab depan Allah nanti.

Jadi, sebelum kau terus mengeluh tentang itu ini, kena faham dulu konsep rezeki. Ada, tak semestinya untung. Tak ada, tak semestinya rugi.

Kau dapat apa kau nak, tak semestinya kau boleh terus bergembira. Kau tak dapat apa kau nak, tak semestinya kau tak boleh bahagia.

Takdir Allah ni misteri sifatnya. Entah-entah airmata redha yang kau titiskan dalam mengharung kecewa itulah yang menghanyutkan kau ke syurga.

So..again and again..

"Rezeki tu bukan bermakna kau dapat apa kau nak. Tapi bila kau terima apa yang Tuhan beri."

Ya! Yang penting, kau percaya.. kalau dah itu takdir kau, itulah yang sebaik-baiknya.

Kau hanya akan bahagia kalau kau terima.

Percaya dan terima.

Sport rim

Apabila Gaji Naik Dan Dapat Bonus
********************************

Setiap tahun pasti ada yang naik gaji kan? Ada juga yang akan dapat bonus. Penjawat awam kompem dapat RM1000 pada Januari nanti.

Jadi, apa yang korang akan buat dengan wang bonus atapun gaji yang akan naik nanti?

Rancanglah dengan baik supaya dapat dimanfatkan sepenuhnya.

***

Bila gaji naik ataupun dapat bonus;

1. Sayangi kereta lama jika masih elok, bukannya tukar kereta baharu.

2. Belikan rumah untuk orang rumah bukannya tambah orang rumah lagi satu.

3. Selesaikan hutang jahat dulu, bukannya cipta hutang jahat yang baharu.

4. Belajar menabung bagi cukup dana kecemasan 6 bulan dulu, bukannya menabung untuk beli Iphone X.

5. Jangan tambah apa-apa dalam rumah jika masih elok dan baharu.

6. Buat perlindugan takaful untuk isteri dan anak sebagai tanda kasih sayang sebagai ayah dan suami.

7. Belikan beras wangi yang berkualiti untuk keluarga, bukannya tukar sport rim kereta.

8. Belanja ibu bapa dan keluarga makan di luar untuk hiburkan hati mereka, bukannya pergi beli jam berjenama untuk menunjuk-nunjuk kepada rakan pejabat.

9. Belikan isteri rantai emas dan cincin sebagai tanda berterima kasih kerana siapkan sarapan dan pakaian kerja kita. Bukannya tukar tayar jadi kepak keluar.

10. Tambahkan nilai derma tabung masjid. Jika dulu RM1 saja apa salahnya masukkan RM10 ataupun RM20. Bukannya masih kekal derma RM1 walaupun bergaji RM3000.

***

Gunakan bonus dan gaji yang naik dengan sebaik-sebaiknya. Mulakan menyimpan 10% daripada pendapatan untuk masa hadapan.

Yang bergaji kecil, tak mengapa. Mulakan melabur di instrumen seperti Tabung Haji dan ASB. Purata dividen 6-7% akan membantu korang sedikit sebanyak dalam mengharungi zaman GST ni.

Naik gaji, cuba kekalkan gaya hidup. Tak perlu tambah komitmen hutang yang tak perlu. Binalah aset di usia muda. Bukannya duk bina liabiliti.

Ambil tahu, ambil peduli tentang kesihatan kewangan korang. Korang mampu mengubahnya.

Kaum isteri tu, dapat bonus jangan duk berlumba-lumba beli Tupperware ye. Dah penuh satu almari dah korang kumpul tu. Baik beli emas. Kah!

[ASY]

#AmirSyahir
#NotaKewanganASY

Wednesday, 20 December 2017

Ustaz adib

md.rozi:
NI SATU LAGI KISAH...apa punya mak bapak la. Ustaz cuba bentuk akhlak anak pun dah jadi isu mahkamah dah. Alahaiii..cabaran buat mereka bergelar guru. Nak buat baik pun salah!.

Pakat viral kes ustaz adib..
Kes Suruh Pelajar Solat Ustaz Dihadapkan Ke MAHKAMAH
Assalamualaikum semua . Maaf jika terdapat pelbagai soalan yang diajukan saya tak dapat berikan makluman secepat mungkin sehingga kalian tertanya tanya.
Kes saya ni berlaku masa bulan 8 baru ni . Dah masuk 5 bulan kes masih berjalan . Lebih kurang macam kes cikgu azizan. Kes saya juga melibatkan 4 orang pelajar tahun 5 juga.
Saya dah mengajar masuk tahun ni baru tiga tahun . Dan bukan kali pertama saya minta murid untuk solat bilamana tiba waktu solat. Nak dijadikan cerita sesama kejadian 4 orang ni saya suruh pergi solat tapi tidak pergi . Banyak kali saya suruh tapi tiada tindakan . Malahan mereka menyembunyikan diri. Setelah saya nampak saya panggil mereka. 2 daripadanya melarikan diri. Kemudian saya ambil tindakan pada keempat pelajar ni. Saya maklumkan pada mereka untuk beritahu pada ibubapa mereka apa yang terjadi . Tiga daripadanya maklumkan pada ibubapa akan tetapi sorang ni tak maklumkan.
Saya tahu tahu pelajar yang tidak maklumkan pada ibubapa call marah marah saya . Saya nak terangkan hal sebenarnya padanya tetapi dia tidak mahu dengar dan mengatakan bahawa dia tidak akan tarik balik report . Nak terang apa apa settle dimahkamah.
Esoknya saya dapat call dari ipd kajang menyatakan bahawa saya diminta untuk hadir ke ipd kajang untuk memberi keterangan. Bila sampai je di ipd kajang tidak diambil keterangan tetapi dimasukkan ke dalam lokap. Duduklah saya bersama sama mereka yang berada di dalam itu selama 5 hari .
Saya denda dia dengan rotan sebab tak mahu solat .. bila disuruh banyak kali menyorok . Bila saya panggil dia lari . Kes saya ni melibatkan 4 orang murid . Dua murid datang . Dua lagi lari termasuk budak yang parent report tu . Saya tanya dia cakap tak dengar sedangkan lagi dua tu datang . Kemudian dia sedar dia menipu . Saya minta maklum pada parent tapi murid yang parent report tu tak maklum. Cuma yang saya tahu parent dia report polis pasal hal saya ni . Dia dakwa saya dera anak dia
Selepas selesai tempoh tu saya keluar dan tiap bulan kena hadir bicara di mahkamah.
Minggu hadapan pula saya kena hadir pada 26/12 di majistret kajang.
Apa pon saya hanya minta kalian semua doa baik baik untuk saya ye. Terima kasih semua yang turut mendoakan saya.
#doabaikbaik :)
#pray4ustazadib

Darjah satu

Ada anak Darjah 1 tahun 2018? Ini persiapan kau sebagai ibu bapa.

1) Pastikan anak kenal huruf dan boleh membaca dan mengeja walau sedikit. Operasi asas nombor, tambah dan tolak bawah 10 dia dah kuasai.

Silibus KSSR Semakan 2017 sangat tinggi arasnya. Murid yang masuk dengan 'zero', pasti ketinggalan jauh ke belakang. Silap-silap akan masuk kelas pemulihan.

Bahasa Malaysia tahun 1 silibus baru ini murid dah kena pandai bina ayat berdasarkan gambar menjelang pertengahan tahun.

Matematik pula dah diperkenalkan asas bundar, asas pecahan malah pengurusan data. Ini semua topik di Tahun 4 kalau ikut silibus lama, KBSR. KSSR ni lain macam dia punya pergi.

Bayangkan kalau anak kita masuk dengan 'zero'. Pasti tertinggal kerana cikgu tak akan tunggu anak kita seorang.

2) Bimbing anak di rumah. Ini sangat penting. Berhenti merungut kata silibus tinggi dan soalan terlampau KBAT.

Anak walau ada asas membaca dan tahu operasi asas nombor pasti ketinggalan juga jika tiada bimbingan lanjut di rumah.

Silibus berat, masa singkat. Namun sebenarnya anak-anak kita boleh kuasai. Majoriti murid mampu ikut dengan baik.

Kebanyakan murid yang tertinggal adalah yang tidak diberi bimbingan lanjut di rumah.

Nak anak berjaya? Bantu mereka. Jangan harap ilmu di sekolah dan guru semata-mata.

3) Ajar anak kenali wang. Ajar anak guna wang. Ajar anak tunggu terima baki. Ajar anak jangan bagi wang jika murid lain minta. Ajar anak maklumkan pada cikgu kalau murid lain minta wang dari mereka.

Semua asas ini perlu diajar dari rumah lagi. Cikgu tak mampu nak ajar beratus murid cara guna wang dan cara jaga duit poket mereka.

Fakta : Ramai murid tahun 1 tidak tahu guna wang.

4) Ajar anak guna tandas awam/sekolah. Jangan buat macam di rumah. Ajar anak minta izin untuk ke tandas.

Fakta : Ada murid buka seluar di luar pintu tandas dan seluar basah kuyup kena air kat lantai dan kotor dipijak kawan yang lalu lalang.

5) Jangan takutkan murid dengan bagitahu mereka cikgu garang. JANGAN!

Ramai ibu bapa takutkan anak mereka dengan ayat,

" Abang jangan nakal-nakal. Nanti cikgu rotan."

Akibatnya, murid takut nak minta izin ke tandas.

Fakta : Kebanyakan murid yang kencing berak dalam seluar kerana takut untuk minta izin sebab dimomokkan oleh ibu bapa mereka bahawa cikgu garang.

6) Ajar anak berkongsi dan menjaga barang sendiri.

Bekal makanan buatlah lebih. Suruh anak berkongsi dengan murid lain. Ini amalan mulia.

Begitu juga pensel, pemadam dan alat tulis. Berkongsi, tapi sila pastikan mereka ambil dan simpan semula.

Fakta : Ramai murid tidak pandai jaga harta sendiri. Hasilnya, di kantin lambakan botol air dan bekal makanan yang murid tinggal. Dalam kelas, lambakan alat tulis yang jatuh tidak dikutip, buku ditinggalkan di bawah meja.

7) Jangan bagi murid pakai kasut bertali jika mereka tak pandai ikat. Ajar juga anak buka dan pasang tali pinggang.

Ramai murid tahun 1 pakai tali pinggang buat kali pertama bila menjejak kaki di sekolah. Mak ayah yang pakaikan di rumah.

Fakta : Ramai murid terkencing dan terberak dalam seluar gara-gara tak pandai buka tali pinggang.

8) Ajar anak susun jadual ikut hari. Jangan bawa semua buku. Bawa buku mengikut jadual sahaja. Baru beg tak berat.

Ajar ayah dia sekali susun jadual anak. Ini pun penting!

Fakta : Biasa murid bawa buku ikut jadual dan beg tak berat. Suatu hari semua buku murid itu bawa. Rupanya ibu dia 'out station' dan ayah tukang susun buku.

Semua buku ayah dia sumbat. Banana punya ayah. Kesian kat anak.

9) Jika ada group wasap kelas, jangan wasap tengah-tengah malam buta dan mengharap balasan segera. Cikgu bukan kedai 7-Eleven yang setiap masa tunggu nak reply mesej anda.

Hormati group wasap tersebut. Jangan post status politik, jangan spam dengan nasihat, kata-kata hikmah, perkongsian cerita menarik atau apa jua. Cukuplah group itu untuk maklumat anak dan kelas.

Nak sangat post isu semasa, hadis, kata nasihat, mutiara kata, mutiara naga, kau buka group wasap lain dan add lah semua parent. Post lah semua benda sesuka hati kamu.

Paling penting, jangan promote barang anda berniaga dalam group tu. Menyampah dan mengganggu tahu tak?

10) Usah lagi diratib tentang sukarnya silibus baru dan payahnya soalan KBAT.

BERHENTI MERUNGUT!

Sebaliknya bertindaklah. Merungut tidak mampu mengubah apa-apa. Orang lain yang bertindak anak mereka dah maju ke depan.

Kita yang sering merungut di hadapan anak tentang sukarnya silibus sehingga anak pun set dalam kepala 'payahnya belajar'.

******

Sesi persekolahan untuk tahun 2018 akan bermula sekitar 12 hari sahaja lagi. Masih ada masa untuk ibu bapa ajar anak sebagai persiapan mereka melangkah ke alam persekolahan nanti.

Banyak lagi tips yang aku nak tulis. Tapi dah penat. Cukup la dulu 10 tips ini ya. Kalau aku rajin aku tulis lagi.

Oh ya, kau yang ada tips penting silalah kongsi diruangan komen. Nanti kawan-kawan boleh pakat baca.

#MFS
- Cikgu Tahun Satu.

Guru sejati

Isu Cikgu Azizan patut jadi iktibar besar utk rakan guru. Beberapa bulan lalu saya telah menulis satu panduan penting sebagai nasihat ikhlas kepada warga pendidikan seluruh negara. Pengalaman bertugas selama 23 tahun, di tiga buah sekolah mengajar saya tentang sifat sebenar rakan sekerja, watak pentadbir, pegawai di Ppd, JPN dan KPM. Saya mengenali ramai mrk dan berdasarkan pengalaman itulah saya menulis panduan berikut..Baca POINT NO 2 dan No 3...Yang terbukti hari ini.

Berkongsi sesuatu yg bermanfaat umpama memberikan emas kepada sahabat. Share jika memberikan kebaikan kpd orang lain.

SATU PANDUAN DAN INGATAN BUAT WARGA PENDIDIKAN MALAYSIA

1. Jangan terlalu over dos kerja sbg guru. Ramai yang sakit jiwa, stress dan mati mengejut. Zaman berhempas pulas umpama lilin membakar diri sudah berlalu. Ini zaman bayar bil baru lampu bernyala.
Nota ;Kajian Kesihatan Mental terbaru mengesahkan 90% punca stress banyak berlaku di tempat kerja (sekolah)

2. Guru bukan aktivis badan kebajikan tapi 'Pembina Modal Insan'..Nasib mu belum pasti dapat pembelaan.Ianya bukan auta tapi fakta. Pilihlah pengerusi kelab staf yang berani menyuarakan masalah  dalaman dan bukan pandai sembang hebat. Jangan lantik tujuan pekena kawan-kawan. Kelab Staf bukan sekadar konsultan menyambut hari guru dan jamuan. Suarakan yg hak dan isu kebajikan rakan-rakan.
Kesatuan guru pula sudah tiada taring sengatan, Bayaran yuran umpama mencurah air di dalam lautan.Tengoklah sendiri, tiada hasil yg mengembirakan !!
Nota ; Atas cadangan kpd pentadbir dan setelah dipersetujui PIBG semasa menjadi Pengerusi Majlis Staf, salah satu beban guru yang dapat dikurangkan ialah pemansuhan majalah sekolah (ditukar eMajalah)

3. Pemegang jawatan di sekolah, PPD, JPN dan KPM tidak mampu  melakukan perubahan. Menyelesaikan isu kecil pun mrk terikat dasar dan punca kuasa peraturan. Anda mungkin terkontang kanting kemudian.  Segelintir cuma mrk yg tidak mengutamakan pangkat kedudukan. Suatu hari anda akan merasai kebenaran pepatah 'habis madu sepah dibuang bertaburan'. Ketika memerlukan sokongan, rakan sekolah hilang lari bertempiran. Sikap 'enau dalam belukar' akan kelihatan. Yakinlah ini kenyataan !

4. Berubah kerajaan persekutuan atau 10 kali Menteri Pendidikan berganti jawatan, belum tentu kita ada pembelaan. Pilihan yg ada, kerjalah dengan kegembiraan. Usah risau dgn sistem dan dasar tak ketahuan. Yang boleh ikut, kita ikut. Jika anda tidak mampu mengubah angin, laraskan layar anda!

5. Pemimpin sekolah harus berani berubah. Jangan terlalu rigid, belajarlah bertoleransi, bina karektor disegani dan disayangi. Anda pasti lebih dihormati. Persaraan dan kehilangan akan dirasai. Malangnya ramai yg mencipta jurang benci, macam kukubesi, alahai sedih sekali. 80% pentadbir pendidikan kini tak cukup masak dan tiada kualiti.

6. Markah prestasi usah kecewa jika tidak memuaskan hati. Bekerjalah dgn penuh komitmen dan rendah diri. Sentiasa syukur dan redha. Jgn merungut atau kecewa, mungkin itu bukan hak kita. Kerjalah dgn ikhlas, jangan dengki atau tikam kawan utk tunjuk prestasi kepada majikan. Usah fikir target APC dan imbuhan. Paling utama  biar hati gembira, hubungan silatulrohim mesra berkekalan.
Nota; Sy telah meminta dua pengetua membuat pengecualian penilaian APC selagi bertugas, sebabnya sy mendengar perbualan rancak rasa tak puashati APC yg diterima rakan lain. Sifat irihati yg wujud dalam kalangan guru sgt tinggi.

7. Sokong dan hargai rakan taulan. Berikan ucapan tahniah kpd mrk yg terima anugerah prestasi atau kemajuan. Ingati harijadi rakan dan doakan mrk kejayaan. Salurkan aura positif kpd sahabat kenalan. Doakan mrk kerana itulah senjata paling berkesan.

8. Hakikat  kebenaran 90% persekitaran pendidikan berada pada tahap negatif dan punca stress. Semangat menurun akibat sikap dalaman. Sokongan dan penghargaan kurang diberikan rakan sejawatan. Persaraan awal semakin jadi pilihan. Banyak keluhan pentadbiran rigid, tidak terbuka terhadap teguran, mesyuarat kerap, lama dan membosankan. Ada pentadbir mula lemas dalam kuasa pinjaman. Lupa diri dek ujian jawatan yang mengubah perwatakan.

9. Targetlah umrah atau Ibadah haji seawal usia. Semua perkara akan lebih indah setelah kesempurnaan agama dilaksana.. percayalah janji Allah mana ada dusta !
Cuti sekolah jalanlah sepuasnya. Ianya ubat minda dan kesihatan utk  menghilangkan tekanan dalaman.  CRK kita 7 hari sahaja, sapulah cuti sekolah jalan cari makan yang memang hak kalian.

10. Tuisyen dan kelas tambahan, tak salah anda minta bayaran. Masa bekerja @ mengajar  sudah padan.  Teringin buat kelas tambahan..silakan. Jangan kecewa jika tidak dihargai pengorbanan. Kos yang paling mahal ialah penghargaan dari persekitaran.

11. Semasa di sekolah kerjalah sehabis baik, Menepati masa, cekap berwibawa, jangan benarkan kita dipandang lekeh pada personaliti dan perwatakan. Keluar pagar jgn pandang belakang, jalan terus ke depan, buat apa yang anda suka dan cuba usaha menambah pendapatan, asal halal, bermanfaat dan jangan peduli kritikan jenis manusia hantu syaitan. Mrk nak kita fail dalam kehidupan.

12. Jika tiada masalah  kewangan dan beban hutang pencenlah awal sebagai pilihan.

Cr Lukman Moidin
Pengerusi
Pertubuhan Kebajikan Warga Pendidikan Malaysia @ Pertubuhan BARAKAH Malaysia
#copypaste_group_sebelah

Monday, 18 December 2017

Guru

RENUNGAN CUTI SEKOLAH HUJUNG TAHUN......

ZAMAN DULU murid cari pelbagai alasan untuk ponteng ke sekolah kerana takut guru hukum apabila dah buat salah...

ZAMAN SEKARANG guru cari pelbagai alasan untuk tidak datang ke sekolah kerana takut selepas hukum murid yang buat salah...

TELAHKU BEKALKAN anakku dengan SATU PESANAN andainya suatu hari nanti dia ditakdirkan menjadi GURU !!!...

Anakku, tugas utama guru ialah MENGAJAR MATA PELAJARAN / SUBJEK yang telah diluluskan / tetapkan oleh kementerian. Jadi hendaklah kamu fokus perkara itu kerana kamu dibayar gaji untuk itu !!!...

Kiranya anak muridmu bertumbuk JANGANLAH kau mencampuri atau meleraikanya kerana kamu TIDAK dibayar untuk menjadi PENDAMAI !
Itu tugas pihak keselamatan....

Kiranya anak muridmu menghidu gam/hisap dadah JANGANLAH kamu mencampuri dengan melarang perbuatan itu kerana kamu TIDAK dibayar untuk menjadi pencegah penyalahgunaan dadah !
Itu tugas pihak Pencegah Penyalahgunaan dadah...
Begitulah seterusnya dengan perkara² yang bukan berkaitan kamu dibayar selain mengajar mata pelajaran/subjek yang telah ditetapkan.

Sekiranya ibu bapa datang mempersoalkan atau mempersalahkan kamu atas perbuatan anak mereka itu dengan bertanya;
KENAPA CIKGU TIDAK MELERAIKAN PERGADUHAN ITU @ TIDAK MELARANG ANAK SAYA MENGHISAP DADAH ?

Maka jawablah dengan tenang ;
Encik/Puan, TUGAS SAYA TERBATAS,  HANYA MENGAJAR MATA PELAJARAN mengikut jadual waktu yang telah ditetapkan pada kelas anak Encik/Puan saja. Sama dengan tugas Encik/Puan yang terbatas hanya TAHU BUAT ANAK SAJA !!!...

Sekiranya anak Encik/Puan bergaduh maka Encik Puan serahkan kepada polis agar bulan direhatkan dalam penjara !!!
Sekiranya anak Encik/Puan menghisap dadah serahkan kepada PEMADAM agar boleh ditempatkan di Pusat Sehenti !!!...

Saya tidak mahu menggelapkan hidup saya AKIBAT MENERANGKAN masa hadapan anak Encik/Puan !!!....

Sunday, 17 December 2017

Meeting

🇸 🇨 🇭 🇦 NIMS:
10 rules bertukar pejabat sbb naik pangkat atau tukar tempat kerja. Slogan dia, respect and harmony. What you give you get bek.. Haha.

Rule 1. Jangan baru tukar pejabat, terus nak tukar itu dan ini, ini tak betul, ni salah. Hormati sbb kamu masuk rumah orang.

Rule 2. Jangan baru ambik kepimpinan terus cakap "saya tak nak seperti sebelum ni.. Lembab, teruk dll. Simpan dlm hati kalau betul pun. Kene ingat jasa org sblm ini.

Rule 3. Jangan tukar terus berlagak nak tukar semua perkara. Mesti ada sebab orang dulu tak buat. Study dulu. Orang dulu pun tak kurang cerdik dari kamu.

Rule 4. Bekerja dengan tangan dan hati, bukan dengan mulut dan air liur.

Rule 5. Understudy, baca fail dan pekeliling. Paling kurang 2 minggu. Selepas 2 minggu bukan lagi orang baru. Jangan sampai 6 bulan cakap errr " saya masih orang baru".

Rule 6. Masuk meeting, dengar dahulu. Tengok cara orang bermeeting. Lain tempat lain cara. Jangan sibuk nak cakap itu ini. Kalau diberi peluang atau ditanya barulah jawab. Nanti orang tahu kita tak tahu. Jgn suka sebut, kat pejabat saya dulu mcm ni... Mcm bagus sgt pejabat dulu.

Rule 7. Org baru, sila sapa semua orang. Ada masa perkenalkan diri. Paling penting untuk dikenali adalah para pemandu dan makcik cleaner.

Rule 8. Jangan masuk-masuk bising itu tak cukup ini tak cukup. Guna sekadar yang ada. Yang penting satu pen hitam di poket. Kita bukan pegawai kerusi meja. Mintak pelan2.

Rule 9. Jangan masuk terus nak cari musuh, tembak orang tak tentu hala dalam meeting.

Rule 10. Hormati pegawai/kakitangan senior umurnya. Jangan kira dia apa pangkatnya. Mereka berpengalaman. Jangan marah atau tegur kesalahan mereka di khalayak. Jaga airmuka mereka.

Semoga bahagia.  Pejabat adalah rumah kedua kita. Kita bekerja untuk hidup bukan kerja untuk bermusuh. Ular menyusur akar tidak hilang bisanya. Tapi lebih hebat Semoga berjaya

Kredit artikel asal oleh: Saudara Mohd Amiruddin Hamzah.

Kahwin

Kahwin ni dik macam ni..

Ada masa bahagia dan senyum sampai ke telinga ❤

Ada masa bergaduh sampai rumah macam nak runtuh 😬

Ada masa ribut datang dengan goncangan pelakon tambahan 😢

Ada masa mak mertua datang bertandang dan tinggalkan sedikit kesan 😢

Ada masa mak sendiri beri sedikit pandangan dan menantu pun tersenget hati sambil memendam 😖

Ada ketika ipar duai mulut macam celaka 😕

Ada masa rasa nak lari tinggalkan anak tinggalkan pasangan 😅

Ada masa macam menyesal tapi tak boleh nak patah balik ke belakang 😱

Ada masa rasa macam beruntungnya kahwin dengan pasangan 🌺

Ada masa rasa  apasal lah macam ni kehidupan 🤔

Ada masa duit tak cukup nak makan jauh sekali nak berjalan2 💰

Ada masa bila tengok anak rasa berbaloi hutang perkahwinan 💸

Ada masa rasa romantik macam dalam dunia perfileman 😍

Ada masa basah lenjun dua orang sebab naik motor dalam hujan. Berhenti kat traffic light nampak ada couple acah2 romantik dalam kereta padahal tak jadi kahwin in the future 😜

Macam tu kahwin dik. Banyak suka dan banyak jugak duka ✔❌

Orang bertahan bukan sebab harta tapi sebab tanggungjawab to each other. Sebab sayang anak dan mahu anak ada ibubapa. Sebab dah janji pada diri akan bersama dalam duka dan suka.

Dalam filem cinta tu 2 jam aje. Dia tak tunjuk anak berak pukul 3 pagi. Dia tak tunjuk anak melalak tak henti2. Dia tak tunjuk korek tabung sebab nak beli nasi. Dia pun tak tunjuk waktu gaji selesai dalam masa sehari.

Realiti tak sama dengan fantasi 💑

Kepada yang dah berkahwin, doalah perkahwinan kalian sampai ke jannah.

Kepada yang belum berkahwin, ada masanya jodoh tiada itu adalah rahmah.

Kepada yang nak sangat berkahwin, mohonlah kepada Allah.

Kepada yang tengah dalam proses penceraian, moga Allah yang memegang hati manusia menunjukan jalan yang betul dan benar.

#khidmatmasyarakat

Kredit: Nurmaliza
Photographer: @hamizahhhh

Thursday, 14 December 2017

Rumah

#PESAN_IBU_YANG_MEMBUAT_SAYA_TERSENTAK ..

"Ingat nak. Kadang-kadang orang beli rumah, mereka terlupa yang umur dia makin lama makin meningkat tua. Tenaga kita pun bukan semakin bertambah.

Berapa ramai orang yang beli rumah dua tingkat, tiga tingkat, akhirnya cuma guna bilik kecil di tingkat bawah dan yang paling hampir dengan tandas.

Katil yang tinggi dan mewah, turun ke lantai. Dapur yang di 'renovate' berpuluh ribu diganti dengan meja makan 20x40 inci tepi katil. Kolam renang cuma mampu dilihat. Besen berisi kain buruk yang diletak ditepi katillah kolam renang kita.

Kita fikir nak senangkan anak-anak, tapi bila kita tua dan mati, anak-anak dah ada rumah sendiri. Design rumah 30 tahun akan dtg tak sama dgn sekarang. Taknak mereka duduk rumah pusaka. Akhirnya dijual. Kalau rambang mata silap-silap pusaka kita jadi fitnah bergaduh sesama saudara.

Ambillah jalan sederhana. Beli rumah yang cukup-cukup untuk kita berselisih bahu dengan ahli keluarga. Lebih mesra. Bukan yang 10 kali laung pun tak muncul-muncul depan muka. Lebihan duit yang ada, binalah rumah mewah utk keluarga kita disyurga sana"

Perkongsian yg cukup hebat untuk kita semua😊😊😊

Wednesday, 13 December 2017

Sedih

Assalamualaikum..
Si Cerdik dan Si Lembam adalah adik beradik kembar tetapi berlainan dari segi sikap dan kecerdasan akal. Mereka hanya dua beradik sahaja dan tidak punya adik beradik yang lain. Si Cerdik adalah abang yang lahir beberapa minit awal dari Si Lembam.

Abangnya Si Cerdik diberi nama Rafiq dan Si Lembam diberi nama Raqib. Indahkan nama mereka. Tapi, semakin mereka dewasa, nama indah yang diberi tidak diguna pakai oleh keluarga dan rakan-rakan. Semua lebih selesa memanggil pasangan kembar ini dengan nama Si Cerdik dan Si Lembam.

Semasa mereka masih bayi, seawal umur 10 bulan, Si Cerdik sudah pandai berjalan manakala Si Lembam, masih lagi meniarap. Merangkak pun tak pandai lagi. Menginjak ke umur 5 tahun, Si Cerdik sudah pandai membaca dan mengira. Si Lembam pula, jangankan membaca, buku pun pegang terbalik lagi.

Bermula dari kehidupan harian, pembelajaran dan pergaulan dengan rakan-rakan, Si Lembam selalu ketinggalan jauh dari abangnya Si Cerdik. Sebab itulah, ibu dan bapanya menggelarkan Raqib dengan nama Si Lembam dan abangnya Rafiq dengan gelaran Si Cerdik kerana kecerdasan akalnya yang melangkaui umur kanak-kanak sebayanya.

Si Lembam walaupun sudah berumur sembilan tahun, masih tidak pandai membaca dan tidak pandai bergaul dengan rakan-rakan kelasnya. Pihak sekolah telah menempatkan Si Lembam di dalam kelas khas bagi kanak-kanak yang perlu diberikan perhatian lebih dan cara pembelajaran yang berbeza sedikit berbanding kanak-kanak normal yang lain.

Walaupun Si Lembam lambat dari segala segi, tapi dia sangat pandai mengaji. Allah berikan kelebihan kepada Si Lembam untuk mudah mengenal ayat-ayat Allah. Disebabkan selalu dipinggirkan oleh kedua ibu bapa dan juga abangnya, Si Lembam selalu mengisi masanya dengan mengaji Al-Quran dan berzikir. Si Lembam juga rajin solat berjemaah di masjid yang tidak jauh dari rumahnya.

Balik dari masjid selepas Isyak, selalunya Si Lembam akan berkaki ayam kerana seliparnya sudah disorokkan oleh abangnya dan konco-konco abangnya sekali. Si Cerdik lebih suka melepak di depan masjid bersama dua tiga orang kawannya dan sebaik sahaja jemaah masjid selesai menunaikan solat, mereka akan menyorokkan selipar Si Lembam di dalam longkang. Pada awalnya, Si Lembam akan mencari seliparnya di merata-rata tempat; di sekeliling masjid, di depan rumah orang, di atas pokok, tetapi lama kelamaan Si Lembam biarkan sahaja. Sudah malas mahu mencari. Hari-hari seliparnya akan hilang dan bila dia sampai di rumah dengan berkaki ayam, ibunya pula akan menengking Si Lembam. Selalunya selipar Si Lembam akan ada di depan pintu rumah semula keesokan harinya.

“Woi Lembam! Ko nak balik kaki ayam lagi ke? Nanti Ibu rotan lagi kaki ko sampai berbirat. Padan muka! Hahahahaha,” seronok Si Cerdik gelakkan adiknya. Ditambah dengan gelak tawa dari rakan-rakan Si Cerdik.

“Kenapa Abang suka sangat sorokkan selipar Adik. Abang bagilah balik selipar Adik. Adik taknak Ibu rotan Adik lagi hari ni. Kesian Ibu selalu nangis sebab Adik,” Si Lembam yang sememangnya baik hati, tidak sedikit pun marah abangnya. Dia hanya merengek-rengek gaya seperti budak berumur enam tahun walaupun umurnya sudah pun mencecah sembilan tahun.

“Ko pergilah cari sendiri selipar ko. Lain kali jaga la betul-betul! Elok je aku tengok tiap-tiap pagi selipar ko kat depan rumah. Boleh je tu ko cari balik,” tak ada sekelumit pun rasa simpati dalam hati Si Cerdik. Dia tinggalkan adiknya di depan masjid dan mengayuh basikalnya pergi.

“Aik! Bukan Abang ke yang letak balik depan rumah hari-hari,” Si Lembam bermonolog seorang diri sambil berjalan kaki pulang ke rumah. Dia tidak mempunyai basikal seperti abangnya. Ayahnya hanya membelikan sebuah basikal kepada Si Cerdik kerana selalu mendapat tempat pertama di dalam kelas. Bukan sahaja di dalam kelas tetapi untuk keseluruhan darjah tiga, Si Cerdik sentiasa berada di ranking yang teratas. Tapi Si Lembam tidak pernah mengeluh apabila tidak dihadiahkan basikal seperti abangnya sebab dia sayangkan keluarganya lebih dari harta benda dunia walaupun layanan yang diterima tidak seperti Si Cerdik.

Seperti diduga, sampai sahaja di rumah, ibunya merotan kaki Si Lembam dan memaki hamun anaknya itu yang tidak habis-habis menyusahkan hidupnya.

“Kau ni Lembam! Tak boleh ke kau jaga elok-elok selipar kau tu. Dengan kaki kotor macam ni kau balik rumah. Ni sampai kaki kau berdarah ni kenapa?? Pergi basuh kaki tu dulu! Aku penat tahu tak jaga kau! Tak boleh ke kau ni ikut macam abang kau,” menangis Si Lembam di kaki ibunya. Berkali-kali dia meminta maaf. Tidak sekali pun dia mengadu pada ibunya semua yang berlaku adalah kerana Si Cerdik yang suka membuat onar.

“Ibu, Adik mintak maaf Ibu. Maafkan Adik. Adik janji tak buat lagi. Ibu jangan pukul Adik lagi ye. Sakit,” teresak-esak Si Lembam di kaki ibunya. Ayahnya yang sedang menonton televisyen, tidak sedikit pun hiraukan rayuan dan tangisan Si Lembam.

Si Lembam dengan kaki yang terhencut-hencut akibat dipukul tadi naik ke tingkat atas dan berbaring di atas katil lalu tertidur dengan airmata yang sudah kering di tepi mata dan pipinya. Tapak kakinya yang berdarah terpijak kaca sewaktu pulang tadi, dibiarkan kering sehingga keesokan harinya. Sejak dari hari itu, Si Lembam tidak lagi pergi ke masjid untuk solat berjemaah. Dia hanya solat di rumah sahaja dan setiap masa yang terluang dia akan gunakan untuk mengaji. Dia tidak mahu lagi lukakan hati ibu dan ayahnya. Padahal, kehilangan selipar Si Lembam bukanlah berpunca dari dirinya.

Sikap kedua ibu bapa Si Lembam, abangnya Si Cerdik dan juga orang-orang di sekelilingnya tidak pernah berubah. Sehinggalah umurnya menginjak ke 12 tahun, dia masih lagi menerima layanan yang sama dari ahli keluarganya.

Layanan Si Cerdik terhadapnya saban hari semakin teruk. Beg sekolahnya habis koyak digunting oleh abangnya. Tidak cukup dengan itu, buku-bukunya direndam di dalam baldi air dan baju sekolahnya dicelup dengan pewarna. Setiap hari ibu dan ayahnya akan memarahi Si Lembam kerana suka merosakkan barang-barang sendiri. Bukan setakat ditengking, habis berbirat belakang badan Si Lembam dipukul oleh kedua ibu dan ayahnya. Walhal, semua itu adalah perbuatan Si Cerdik. Kendatipun Si Cerdik ini bijak dari segi pembelajaran tapi sikapnya tidak ubah seperti orang yang cetek akal.

Walaupun habis barang-barang Si Lembam dirosakkan oleh Si Cerdik, Si Lembam perasan begnya dijahit semula, buku-bukunya telah dikeringkan kembali dan barang-barangnya yang bersepah telah dikemaskan semula keesokan harinya. Si Lembam pada mulanya berasa agak hairan. Gerangan siapakah yang baik hati mengemas kembali barang-barangnya. Namun, setelah beberapa tahun mengalami pengalaman yang hampir sama sebelum ini, Si Lembam tidak mahu ambil pusing.

Di suatu petang, sedang ibunya memasak di dapur, Si Lembam memeluk pinggang ibunya dari belakang. Ibunya yang terkejut, terus menepis tangan Si Lembam.

“Ibu, Adik tak pernah rasa Ibu peluk Adik. Bagilah Adik peluang peluk Ibu. Nanti bila Adik dah tak ada, Ibu mesti sunyi duduk rumah sorang-sorang,” Si Lembam tersenyum lebar sehingga menampakkan giginya yang tersusun cantik.

“Jangan nak mengada-ngadalah Lembam. Pergi duduk depan sana. Jangan kacau Ibu nak masak,” ditolaknya Si Lembam jauh ke luar dapur.

“Ibu, mulai dari hari ni, Ibu jangan panggil Adik lembam lagi. Panggillah Adik atau Raqib. Kan cantik nama yang Ibu dan Ayah bagi dekat Adik,” Si Lembam masih lagi tersengih-sengih melihat ibunya memasak dari luar pintu dapur.

Melihatkan ibunya yang tidak mengendahkan sedikit pun permintaannya, dia berlalu ke ruang tamu, sambung mengaji dan berzikir. Setiap kali Si Lembam mengaji, pasti akan ada ‘suara’ yang mengikutnya mengaji bersama. Disebabkan sudah kerap terdengar ‘suara’ tersebut, Si Lembam buat tidak endah sahaja.

Selesai mengaji, Si Lembam naik ke tingkat atas menuju ke biliknya. Si Lembam membersihkan diri dan menunaikan solat Zohor. Di atas tikar sejadah yang sudah lusuh kerana sudah bertahun tidak berganti baru, Si Lembam menadah tangan mendoakan kesejahteraan keluarganya. Kesihatan yang baik kepada ibu, ayah dan abangnya serta dikurniakan kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat.

Mulia sungguh hati anak ini. Kemuliaan hatinya tidak dipandang oleh ahli keluarganya yang hanya memandang luaran anak-anaknya. Si Cerdik yang luarannya bijak dan berkebolehan serba serbi tetapi ditutupi dengan hati yang gelap. Berbeza jauh dengan Si Lembam.

Ahli keluarganya seolah-olah tidak mensyukuri anugerah yang dikurniakan oleh Allah itu. Mereka tidak boleh menerima kelemahan yang ada pada diri Si Lembam dan tidak pula nampak kelebihan Si Lembam yang tidak ada pada diri anak-anak kecil di masa kini yang lebih leka dengan keseronokan duniawi.

Si Lembam yang sentiasa dipinggirkan dan tidak diendahkan oleh ibu, ayah dan abangnya, akhirnya di’pulang’kan kembali kepada Pencipta Yang Esa. Dia menghembuskan nafasnya yang terakhir di dalam keadaan yang sedang lena tidur. Sungguh mudah Si Lembam pergi menghadap Illahi. Wajahnya tenang seolah tidak punya masalah dan seperti orang yang bahagia sahaja semasa hayatnya.

Bibirnya yang sentiasa basah dengan ayat-ayat suci Allah kelihatan kemerahan dan tersenyum seperti masih lagi bernyawa.

Matanya yang sentiasa melihat perkara-perkara baik semasa hayatnya tertutup rapat tanpa sebarang beban.

Tangannya yang sentiasa memanjatkan doa yang indah-indah kepada keluarganya, tersangatlah lembut apabila dimandikan.

Pengurusan jenazah Si Lembam dipermudahkan oleh Allah S.W.T dan berjalan lancar tanpa satu pun cacat cela. Sepanjang jenazah Si Lembam dibawa ke liang lahad, awan mendung berarak di atas kepala seolah olah satu payung yang besar memayungi orang-orang yang menguruskan jenazahnya.

Ibu dan ayahnya yang berada di tanah perkuburan tidak sedikit pun menitiskan airmata dan kelihatan berduka di atas pemergian Si Lembam. Wajah mereka menzahirkan kelegaan kerana Si Lembam yang mereka anggap sebagai beban, kini sudah ‘pergi’ dan tidak akan kembali lagi.

Si Cerdik yang sememangnya tidak pernah sayangkan kembarnya itu galak bergelak ketawa bersama rakan-rakannya di luar pagar tanah perkuburan. Hari yang sepatutnya diluangkan dengan membaca surah Yasin untuk roh adiknya digunakan untuk bergembira bersama rakan-rakannya.

Setelah selesai semua urusan pengebumian, mereka bertiga menjalani kehidupan seperti biasa. Disangkakan dengan ketiadaan Si Lembam, hidup mereka akan lebih aman dan bahagia. Namun, sebaliknya yang berlaku.

Rumah mereka yang selama ini kelihatan ‘terang’ dan ber’cahaya’ kerana bacaan Al-Quran yang dialunkan oleh Si Lembam setiap hari, kini kelihatan suram dan kelam. Penghuninya sentiasa berada di dalam keadaan yang tidak tenang dan berasa rimas apabila tinggal di dalam rumah tersebut.

Seminggu selepas kematian Si Lembam, ibunya memasak di dapur seperti kebiasaan. Ketika memasak, ibunya selalu menjenguk ke ruang tamu tempat di mana Si Lembam selalu duduk bersila mengaji dan berzikir. Tiba-tiba dia berasa sebak.

Dahulunya dia tidak sedar, anak istimewa itu yang selalu menemaninya di rumah di kala suaminya sibuk bekerja manakala Si Cerdik pula sibuk bermain dengan rakan-rakannya di taman. Dahulunya juga dia tidak sedar, anak istimewa itu yang rajin berdiri di pintu dapur berceloteh tanpa henti dengannya walaupun dia tidak pernah melayan setiap cerita yang disampaikan Si Lembam.

Tanpa diduga, airmata si ibu ini mengalir. Tangannya menyeka laju airmata yang mengalir di pipi. Dia menyandarkan diri di kabinet dapur sambil memandang ke bawah.

Tiba-tiba dia rindukan celoteh Si Lembam.
Tiba-tiba dia rindukan alunan suara Si Lembam mengaji di ruang tamu.
Tiba-tiba dia rindukan Si Lembam yang sentiasa ringan tulang membantunya di dapur walupun dihalau keluar olehnya beberapa kali.

Setiap kali Si Lembam membawa pinggan nasi ke meja makan, pasti akan ada pinggan yang pecah. Sebab itu, dia selalu memarahi Si Lembam dan menyuruhnya duduk di luar dari menyusahkan dia. Tetapi baru kini dia sedar, anak istimewa itu rupanya penyeri hidupnya selama ini. Anak istimewa yang dianggap lembam dan bodoh itulah yang banyak membantunya di rumah.

Terduduk dia di dapur sambil menyeru nama Si Lembam. Dia teringat kembali bait-bait perkataan yang disampaikan Si Lembam tiga minggu lepas.

“Ibu, Adik tak pernah rasa Ibu peluk Adik. Bagilah Adik peluang peluk Ibu. Nanti bila Adik dah tak ada, Ibu mesti sunyi duduk rumah sorang-sorang,”

Benarlah kata Si Lembam. Kesunyian itu sudah dirasai.

Ibu Si Lembam berlari naik ke tingkat atas menuju ke bilik Si Lembam lalu memeluk bantal tidur anaknya. Dilihatnya cadar dan sarung bantal Si Lembam yang sepatunya berwarna biru dan bercorak kartun Mickey Mouse tetapi sudah pudar warnanya dan rupa kartun juga sudah hilang. Baru dia sedar, sejak dia membelikan katil kepada Si Lembam semasa umurnya enam tahun, cadarnya tidak pernah bertukar ganti.

Dia juga tidak pernah sekalipun masuk ke bilik Si Lembam melihat barang-barang keperluan Si Lembam sama ada mencukupi atau pun tidak. Bantal kekabu Si Lembam juga sudah nipis seperti tidak punya apa-apa bantal di dalam sarung bantal tersebut. Anak istimewa ini tidak pernah merungut seperti abangnya Si Cerdik yang hampir setiap bulan bertukar cadar.

“Maafkan Ibu, Adik. Banyak dosa Ibu pada Adik. Ya Allah, Kau tempatkanlah anakku ini di kalangan hamba-hambaMu yang dikasihi dan terpuji. 12 tahun Kau pinjamkan anak istimewa ini kepada kami, tidak sedikit pun kami hargai anugerah yang Engkau berikan. Besar sungguh dosa aku pada Raqib. Anak Ibu rehatlah dengan tenang. Jumpa di syurga nanti sayang.”

Semahu-mahunya ibu Si Lembam menangis dan meratap kehilangan Si Lembam. Jikalau penyesalan ini menjengah awal dahulu lagi, pasti ibunya dapat memeluk Si Lembam sepuas-puasnya di hari pengebumian Si Lembam.

Sesungguhnya, semasa hayat Si Lembam, Allah hantarkan ‘seseorang’ untuk melindunginya. Seliparnya yang hilang, begnya yang koyak, baju sekolahnya yang basah, semuanya diperbetulkan dan diperbaiki semula oleh ‘seseorang’. Tidak dapat dilihat menggunakan mata kasar tidak bermakna ia tidak wujud.

Milikilah hati yang bersih dan sifat-sifat yang terpuji supaya kita sentiasa dilindungi oleh-Nya.

“Ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh manusia ada segumpal daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuh manusia, dan jika buruk daging itu maka akan buruklah seluruh tubuh manusia. Dan ketahuilah bahawa daging itu adalah HATI”.
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Jadilah seperti Raqib yang mempunyai hati yang bersih, tiada celanya. Janganlah jadi seperti Rafiq yang memiliki hati yang gelap, pekat hitam warnanya.

sayu baca 😭 semoga kita mempunyai hati bersih..... Aamiin

Tuesday, 12 December 2017

Kenduri

BOLEH MAKAN SEKETUL SAHAJA SEORANG

Saya menghadiri satu kenduri kahwin atas jemputan.Makan secara buffe, setelah beratur agak panjang, sampailah saya ke station makanan.Saya menyenduk nasi, tetapi bila nak mengambil lauk ayam dan seterusnya,disenduk oleh pelayan yg memegang senduk.Saya langsung bertanya,"Tak bolehkah saya senduk sendiri"Pelayan itu menjawab,"maaf cik,tuan rumah suruh kami sendukkan.Lauk ayam dan daging seorang seketul sahaja setiap jenis."
Saya memang mulut capoi,lalu membalas,"Masa tuan rumah jemput saya ke majlis ini tak sebutpun makan seorang seketul,bahkan dia kata makanlah apa yang ada."Pelayan itu diam,saya memohon maaf kepadanya lalu beredar ke meja makan tanpa mengambil lauk ayam dan daging yg nak disendukkan.

Saya nak ajak anda merenung hal ini. Apa beza bila kita jemput seseorang ke rumah kita untuk makan tengahari dg menjemput seseorang makan kenduri yg kita adakan?Sama,cuma berbeza majlis. Jika tetamu yg dijemput makan tengahari,adakah kita bagi tau dia yg dia hanya boleh makan seketul ayam dan seketul daging?Atau kita suruh dia makan bagi banyak,suruh tambah?Jadi jika orang bertamu kita suruh makan bagi banyak,mengapa bila buat kenduri nak tetapkan seorang seketul,nak kawal,macam tak ikhlas jemput orang makan.

Dalam adab yg diajar oleh nabi,tetamu disuruh makan apa yg dihidang bagi banyak utk menyukakan hati tuan rumah,bahkan nabi pernah menghabiskan buah limau yg masam yg dijamu disebuah
rumah sahabat tanpa merungut.Ada orang akan memberi hujah konon utk tidak membazir,soal membazir itu tertanggung kpd tetamu,jika dia ambil lauk lebih,makan tak habis,dialah yg membazir,bukan tuan rumah.Lagipun ini berburuk sangka kpd tetamu..Apa hal jika tetamu makan tak kenyang kerana kita membatas lauk?Mana patut didahulukan, memuaskan hati tetamu atau konon menghalang mereka membazir.Hakikatnya ada sedikit sifat kedekut dlm berkenduri.

Dalam menjemput juga,kita tak pernah kata makan seorang seketul,tapi kita sebut, apa yg ada , makanlah.Lagipun dalam konsep layan diri, seorang itu dibebas melayan dirinya.Bila ada orang tolong senduk,bataskan pula,mana istilah layan diri?Takut lauk tak cukup?Bukankah kita menjemput berdasar kad dan tempahan makanan berdasar kad.Itu maknanya kita telah berusaha utk mencukupkan.Maka berserah kpd Allah,soal cukup atau tidak itu,Allah yg tentukan setelah kita berusaha.Jika ada rezeki tetamu yg terakhir,akan tetap cukup,jika Allah tetapkan tiada rezekinya,dibuat macam manapun tetaplah tiada rezekinya.

Jika tak mampu,buat kecil-kecilan.Bukan wajib berkenduri.Jangan juga buat kenduri besar,dok kawal lauk,menu cincai.

Bebaskan tetamu kita.Jangan jadikan mereka macam bebudak asrama, atau orang kem tahanan, yg menadah pinggan bagai peminta sedekah utk disendukkan lauk.Jangan rendahkan martabat tetamu kita.Ada orang suka bahagian ayam yg berbeza,saiz ketulan yg diagak dapat dihabiskannya.Bahkan jika dibebaskan lebih tidak membazir kerana setiap orang tahu ukuran kemampuan seleranya, bukan ditentu oleh pelayan.Jika disenduk kepak ayam,sedangkan dia tidak suka bahagian itu,inilah yg membawa pembaziran.

Saya hanya mengajak anda berfikir. Kalau tak setuju,buatlah ikut yg anda mahu.Jika majlis kenduri disendukkan lauknya, saya hanya hadir memenuhi jemputan dan minum sahaja.Saya rasa seperti tuan rumah berburuk sangka yg tetamunya gelojoh,kuat makan dan suka membazir hingga diletak 'pengawal' pada lauk kendurinya. Maafkan saya.
Wallahu'alam abdghaniharon.

Sumber :
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1444718075636954&id=100002963270241

Monday, 11 December 2017

Android

Apa yang kami ingin kongsikan kali ini harap tiada yang terasa hati pula ya. Tips kali ini khusus untuk anda yang bercadang untuk membeli telefon pintar Android, sama ada yang baru ataupun yang terpakai. Sebelum anda terbeli peranti yang silap dan menyesal dikemudian hari adalah lebih baik dipertimbangkan terlebih dahulu spesifikasi telefon pintar yang ingin dibeli.

Berikut antara spesifikasi yang tidak relevan lagi pada telefon pintar sekarang.

1.Jangan beli telefon pintar dengan RAM dibawah 2GB

Ini kerana peranti dengan RAM dibawah 2GB tidak mampu lagi untuk menjalankan aplikasi daripada playstore dengan sempurna. Apatah lagi untuk menjalankan aplikasi secara “multitasking”, peranti anda juga akan kerap berlakunya masalah “hang”.

2.Jangan beli telefon pintar dengan OS Android dibawah versi “Marshmallow”

Adalah sangat penting untuk memastikan OS Android adalah yang terkini, sekurang-kurangnya Marshmallow. Ini kerana sistem operasi yang lama seperti Kitkat, Lolipop dan sebagainya adalah tidak lagi mendapat sokongan kemaskini dan tidak serasi dengan kebanyakan aplikasi yang disediakan oleh playstore.

3.Jangan beli telefon pintar “low-end” dari jenama terkenal

Harga untuk telefon daripada jenama terkenal sememangnya adalah mahal walaupun dengan spesifikasi yang rendah. Dengan harga tersebut anda sudah mampu memiliki peranti berspesifikasi tinggi daripada jenama pertengahan yang lain seperti meizu, oppo, vivo, one plus dan lain-lain.

4.Jangan beli telefon pintar dengan harga melebihi RM2800

Menurut pandangan kami, harga peranti Android dengan harga melebihi RM2800 adalah agak keterlaluan. Untuk mendapatkan telefon dengan spesifikasi yang mantap dan tinggi cukup sahaja degngan bajet RM1800. Tindakan membeli peranti Android dengan harga hampir tiga ribu adalah sangat membazir dan pada pendapat kami  ianya disebabkan oleh pengaruh persekitaran semasa sahaja.

5.Jangan beli telefon pintar terpakai yang berusia lebih daripada 3 tahun.

Selain daripada sistem operasi yang ketinggalan zaman, usia perkakasan dalaman juga akan mudah rosak oleh kerana usia peranti yang boleh dikatakan agak “tua”, semakin lama usia peranti semakin berkurangan kemampuannya untuk beroperasi dengan baik.

Itu sahaja 5 tips daripada kami, harap dapat membantu anda membuat keputusan yang tepat. Semoga bermanfaat.

Wiser.my

https://wiser.my/jangan-lagi-beli-telefon-pintar-dengan-spesifikasi-berikut/

Friday, 8 December 2017

Cermin diri

Dua orang ahli bomba masuk ke dalam hutan untuk memadamkan satu kebakaran kecil. Sesudah selesai, mereka berdua lantas menuju ke arah sebuah sungai.

Wajah salah seorangnya telah dilumuri abu hitam; sebaliknya wajah seorang lagi adalah bersih sama sekali tanpa sebarang noda.

Soalan: Ahli bomba manakah yang akan membasuh muka?

Mengapa Cermin Dicipta?

Sebab utama cermin dicipta adalah untuk melihat kalau-kalau ada yang tidak kena pada penampilan diri. Adakah rambut kita tersisir rapi? Adakah tudung yang dipakai itu senget? Adakah jambang yang dicukur itu kemas lagi licin? Adakah celak dan gincu yang ditempek itu herot? Atau masih adakah saki-baki air liur basi yang terlekat di pipi?Dengan kata lain, kita melihat cermin untuk memastikan kesempurnaan fizikal diri.

Kata kunci di sini ialah "memastikan kesempurnaan". Ini bermaksud, melihat cermin dengan tujuan untuk "syok sendiri akan kesempurnaan" diri adalah sangat terpesong daripada tujuan asal mengapa cermin dicipta.

Berbalik kepada soalan di awal-awal tadi, siapakah yang akan membasuh muka?

Yang berwajah kotor atau pun yang berwajah bersih?

Jawapan yang betul adalah si ahli bomba yang berwajah bersih.

Mungkin jawapan ini agak mengelirukan. Mengapa pula yang si berwajah kotor tidak membasuh mukanya?

Begini : Apabila yang berwajah kotor itu melihat rakannya yang berwajah bersih, maka dia pun berpendapat bahawa wajahnya pasti lah bersih seperti rakannya. Namun perkara yang sebaliknya berlaku kepada yang berwajah bersih. Apabila dia melihat kekotoran pada wajah rakannya itu, maka dia pun berkata kepada diri sendiri : "Muka aku pun mesti kotor juga macam dia. Baik aku basuh."

Cermin yang betul dan Cermin yang salah?

Cermin yang betul, apabila memandangnya, kita mampu menginsafi akan kelemahan diri. Ia adalah analogi kepada apa yang berlaku apabila ahli bomba berwajah bersih melihat wajah kawannya yang kotor itu.

Jika kita ada seorang kawan yang baik sifatnya, maka mereka adalah cermin untuk menilai apa yang masih kurang pada diri.

Jika kawan itu kurang baik pula sifatnya, ia tetap boleh menjadi cermin bagi mengingatkan adakah kita juga begitu sebenarnya?

Itulah dia cermin yang digunakan oleh mereka yang selalu muhasabah diri.

Cermin yang salah pula, apabila memandangnya, kita semakin berbangga akan kesempurnaan palsu pada diri.

Ia adalah analogi kepada apa yang berlaku apabila ahli bomba berwajah kotor melihat wajah kawannya yang bersih itu.

Dalam kes ini, kawan di sekeliling dijadikan cermin untuk melihat betapa sempurnanya diri kita jika dibandingkan dengan mereka.

Pada akhirnya, cermin yang salah ini dijadikan justifikasi untuk kita kekal di takuk lama.

Kata kita kepada diri sendiri, "Aku ni kira baguslah. Kalau nak dibandingkan dengan si polan yang duduk seberang jalan, lagi macam setan dia tu!"

Nabi SAW bersabda :' Seseorang itu akan ikut siapa yang dia berkawan. Jika kamu berkawan dengan tukang jual minyak wangi dan kamu tidak mampu membeli minyak wangi itu tetapi setidak-tidaknya bau harum minyak wangi akan kena juga pada pakaian kamu DAN jika kamu berkawan dengan tukang ketuk besi, biarpun percikkan api daripada ketukan tidak kena pada kamu tetapi bau asap api akan kena juga pada pakaian kamu.Itulah dia cermin yang digunakan oleh mereka yang selalu syok sendiri akan kesempurnaan diri.

~Jadi siapakah kita antaranya?~

Thursday, 7 December 2017

Rezeki

Kelmarin aku berjumpa dengan seorang ahli perniagaan. Cadangnya cuma nak dengar kisah jatuh bangun perjalanan beliau berniaga. Rupanya Tuhan mahu beri aku pengajaran yang betul-betul berbekas dalam jiwa.

"Maaflah hari tu tak jadi jumpa, kereta saya rosak. Habis kena repair enjin," kata beliau.

"Wah, teruknya. Macam mana boleh rosak tu?"

Beliau terdiam sebentar.

"Ada kisah di sebaliknya. Allah nak beri peringatan."

Aku meneguk air kopi yang baru dihidangkan sambil memasang telinga.

"Ini saya beritahu sebagai pengajaran saja ya. Bukan untuk saya menunjuk-nunjuk," beliau memulakan cerita.

"Saya sudah sekian lama menyumbang wang untuk sebuah surau. Saya bayarkan bil elektrik surau tersebut. Dari puluhan ringgit sebulan hinggalah jadi seribu lebih sekarang. Setiap bulan tak pernah tinggal, selama beberapa tahun."

"Tapi itulah, kita rasa kita ini pandai."

"Tempoh hari saya beritahu pada pengerusi surau terbabit yang saya nak berhenti menyumbang sekejap. Saya nak rehat 6 bulan. Yalah, dalam keadaan ekonomi sekarang, saya fikir saya nak jimat sedikit duit. Pengerusi itu pun kata tak mengapa, dia akan cuba bayar bil elektrik itu dari duit tabung masjid dan sumbangan yang lain."

"Selang beberapa hari, kereta MPV saya mula meragam. Lampu indicator menyala. Saya rasakan mungkin masalah enjin. Bila bawa ke mekanik, dia kata kalau nak betulkan kena RM7000. Saya biarkan saja, tak mahu repair lagi."

"Suatu hari, saya sedang memandu. Tiba-tiba perasan suhu enjin naik, tak lama kemudian keluar asap. Saya terus berhentikan kereta. Panggil tow truck untuk bawa ke bengkel berdekatan."

"Awak tahu berapa saya kena untuk baiki? RM10,000!"

Tercengang aku dengar. Aduh, banyaknya nak kena bayar. Kalau aku kena memang menangis.

"Bila jadi macam tu, terus saya teringat pada sumbangan surau tadi. Itu perkara pertama yang terlintas dalam kepala saya."

"Kononnya saya nak jimat 6 bulan punya bil, Tuhan ambil dari saya lagi banyak dari itu."

"Kita tak sedar, rupanya selama ini duit kita masuk, kita mampu bayar bil sana sini, semuanya Tuhan yang bagi izin. Kita ingat kita pandai, konon nak jimat, padahal Tuhan yang bagi kecukupan itu untuk kita."

Beliau berhenti seketika untuk menghirup kopi, kemudian menyambung,

"Tapi saya bersyukur, sebab Tuhan cuma ambil RM10,000. Bayangkan apa yang terjadi kalau saya ditimpa kemalangan akibat kerosakan enjin tadi? Mungkin belanjanya lebih besar, mungkin saya atau ahli keluarga cedera. Tentu lebih teruk."

"Tuhan cuma ingin menyedarkan."

"Apa pengajaran yang kita dapat dari kisah saya ini? Kalau awak dah biasa buat sumbangan atau sesuatu amalan, jangan tinggalkan. Jangan rasa pandai, nak rehat atau nak relaks kejap. Jangan."

"Setakat mana yang awak mampu bagi, buat saja. Sikit pun tak apa. Yang penting jangan dihentikan.

"Jangan takut tak cukup atau tak mampu. Tuhan yang cukupkan dan Tuhan yang beri awak kemampuan. Kita mungkin ada buat pelbagai pengiraan matematik, namun hakikatnya rezeki ini sesuatu yang kita tak boleh jangka. Bila-bila masa Tuhan boleh beri dan ambil."

Fuh, tersandar aku mendengar kisah beliau.

Aku teringat amalan-amalan yang aku buat. Kadang rajin kadang malas. Betul, bila dah selalu buat, sampai satu masa kau akan rasa letih. Kau rasa nak rehat sekejap. Konon nanti bila dah puas rehat, boleh sambung balik.

Bila dengar cerita beliau ini, aku terus insaf. Tak jadi aku nak bermalas-malasan dalam memberikan 'hadiah' kepada Tuhan.

Ya, kita ingat kita ini cukup pandai. Waktu tak ada duit, merayu berhari-hari minta bantuan Tuhan. Bila Tuhan sudah bagi senang sedikit, mulalah nak rehat.

Kau lupa, yang izinkan kau untuk beribadat itu Tuhan. Yang izinkan kau untuk bersedekah itu juga Tuhan. Kerja kau, buat saja. Tuhan akan uruskan yang lain-lain. Kau rasa tak cukup, nanti Tuhan akan tambah.

Dia macam ini, duit kau dan rezeki kau yang hakiki, Tuhan dah asingkan siap-siap, langsung tak luak pun. Kau tak perlu risau yang itu. Sekarang ini Tuhan bagi kau lebihan duit, hanya untuk kau sedekah dan dapat pahala percuma.

Tapi kalau begitu pun kau rasa penat dan nak berhenti, kalau duit lebihan itu pun kau rasa kau yang punya, maka wajarlah Tuhan bagi peringatan.

Sungguh aku insaf.

Aku harap kau pun dapat pengajaran juga dari kisah ini. Sama-samalah kita beringat. Dalam harta kita, ada juga hak untuk orang lain. Sikit kongsi cara sikit, banyak kongsi cara banyak, namun jangan ditinggal terus.

Selamat beramal.

Imam dan berjemaah

Basic Solat Berjemaah yang sebenarnya ramai masih tak tahu.
.
1. Kalau Imam bangun (terlebih rakaat), jangan ikut. Sapa ikut batal solat. Bilangan rakaat solat dah tetap tak boleh tambah dengan sengaja melainkan terlupa.
.
2. Kalau Imam lupa tahiyat awal dan terus berdiri, kena ikut. Jangan pandai2 suruh Imam duduk semula. Kalau imam duduk, batal solat dia (Mazhab Syafie).
.
.
Nak cerita sikit pengalaman sebenar :
.
1. Ada solat kat satu masjid baru-baru ini, Imam terlupa duduk tahiyat awal. Beliau terus berdiri tegak. Kemudian punyalah ramai jemaah belakangnya tegur 'Subhanallah' (sambil duduk tahiyat awal). Aku yang dah berdiri ni harap sangat janganlah Imam pergi duduk semula. Tiba-tiba Imam turun pergi duduk balik. Terpaksa Mufarraqah (berpisah dari imam).
.
2. Pernah berhenti solat kat satu surau waktu Zohor, dah rakaat ketiga. Tiba-tiba Imam terbatal ketika duduk antara dua sujud (kentut yang berbunyi). Semua jemaah bubar dan batalkan solat tersebut. Sepatutnya, orang belakang imam tu ambil alih jadi imam dengan kuatkan suara. Boleh langkah ke depan selangkah bila berdiri.
.
3. Ketika Solat Asar kat masjid kampung sendiri tahun lepas. Imam terus berdiri selepas rakaat ke-4. Ramai yang ikut berdiri sedangkan mereka tahu itu dah masuk rakaat ke-5. Imam tu sah solat sebab dia terlupa. Tapi makmum yang ikut dengan tahu/sedar, semua batal solat. Takde solat Asar 5 rakaat. Kita ada 2 pilihan, Mufaraqah (berpisah dari imam dan terus bagi salam) atau tunggu Imam kat Tahiyat akhir dan bagi salam bersama-sama.
.
.
Sebab tu dalam hadis ada sebut, orang yang belakang Imam tu kena yang paling baik ilmu agamanya. Supaya tahu nak buat apa untuk gantikan Imam bila diperlukan.
.
Ini adalah ilmu yang kita semua kena belajar lebih dari ilmu lain. Belajar solat ni tak sampai setengah haripun. Tapi ilmu tu kekal sampai kita mati.

Tolong betulkan kalau salah.

Wallahua'lam.