Friday, 23 June 2017

Beg raya

Jangan kau pertikai apa bini kau buat.

Jangan ingat kemas beg tu senang.

Walaupun kemas beg tu like kemas BEG je, tapi ia merupakan task paling mencabar bagi seorang isteri.

Dia perlu fikiran yang tenang, mood yang stabil, fokus yang bertumpu dan masa yang optimum untuk lakukan task tu dengan baik.

Jangan kau fikir semua baju adalah BAJU.

Baju ni ada banyak jenis baju.

Baju balik kampung.
Baju untuk masak di malam raya.
Baju pagi raya.
Baju ke dapur pada hari raya.
Baju berjalan ke rumah saudara.
Baju casual di malam hari pada hari raya.

Tu baru kategori baju isteri tu sendiri.
Belum masuk tudung.
Tudung jangan kau ingat satu jenis je.
Ada tudung sarung untuk ke dapur.
Ada shawl nak pakai pagi raya.
Ada tudung bawal nak match dengan baju casual.
Inner tudung.
Anak tudung.
Pin tudung.

Pin ni pun ada banyak kelas.
Pin kat telinga kena tajam.
Pin kat dagu kene kecik.
Pin kat bahu kena besar sikit.
Pin kat baju kebaya kena besar gedabak.
Pin baju biasa tu pun kena ada takut kain longgar 😂😂😂

Belum baju anak.
Uiii..tu lagi banyak jenis.

Baju raya.
Baju bila dah tengah hari.
Baju tidur.
Baju ganti kalau baju raya dah comot.
Baju kalau tido dalam aircond.
Baju untuk turn tidur rumah yang takde aircond.
Baju berlubang, baju takde lubang.

Tu kalau seorang anak.
Kalau ada 5?6? 😂

Suami punya pun dia kena fikirkan jugak.
Bukan takat baju melayu je.
Butangnya, sampin nya, songkoknya.

Itu baru baju.
Baju tu pulak ada dekat 20 pasang yang dia dah siap iron. Siap congak hari pertama baju ni, hari kedua baju ni. Kalau seminggu kau balik kampung, ha memang nak roboh lah handle tangan kat ceiling kereta tu dia sangkut. Silap aribulan boleh melengkung bumbung kereta.

Belum dia nak bawa balik kipas, tilam, bantal selimut, extension, ubat nyamuk letrik dan segala keperluan alat tidur agar tidur suami dan anak anak lena.

Iron pun dia bawak weh!

Kasut?
Ha..ada kasut raya.
Ada kasut kalau nak pergi pasar kat rumah mak nanti.
Ada kasut kalau nak jalan jauh.
Hmmmmmm 😯

Fuh...tu je..
Tu je?
Belummmmmm...

Kuih raya..kerepek raya..kek lapis..kek coklat...serunding..dodol...

Ha...mandi cemane mandi...
Sabun mak..sabun anak..sabun bapak tak payah. Dia tibai je sabun apa apa yang ada dalam bilik mandi tu karang.

Shampu, ubat gigi, berus gigi, semua tu mesti cukup. Takde nak main sebat je orang lain punya walaupun dalam bilik air rumah mak tu karang ada dekat 10 jenis sabun mandi sebab semua orang bawak sendiri punya 😂

Ha..ok...cukup dah kot. Nak meletup dah pun beg tu ha.

Eh...ada lagi!
Barang mekaaappppp...

Bedak anak, bedak mak, shaver bapak, minyak rambut bapak..deodoran aih semualah... Ketip kuku pun dia bawak.. Cotton bud.. Dan penyepit bulu ketiak pun ada. Entah bila dia ada masa nak proses pun tak tahu 😜

Charger handphone..charger charger..
Tuuuuu kalau dia tak ingat memang takde le bercaj handphone tu karang.

Dan...dan...
Dia siap ada plan kontigensi.
Bawak panadol..minyak angin..blood pressure meter..home thermometer..mopiko..tiger balm..kot anak demam lah..takut anak kene gigit sengkenit lah. Macam macam.

Jarum jahit pun ada..benang..gunting...kot tertetas jahitan kat ketiak ke..tercabut butang baju raya anak ke..

Haaaaa......
Ok.
Ada dah semua.
Fuhh...legaa....
Ok zip beg!

Suami kerjanya apa?
Angkat je beg banyak banyak tu susun dalam kereta.
Jangan cakap pape.

Angkat.susun.senyum.

😂😂😂😂😂

10 ingatan

RENUNGAN RAMADHAN

Jom bersihkan hati...hati bersih, hidup bahagia

1. Jangan cari salah orang. Salah sendiri banyak pun kita tak sedar.

2. Jangan hina orang. Allah tak pernah hina kita.

3. Jangan buka aib orang. Allah simpan aib kita sampai hari akhirat.

4. Jangan perlekehkan orang. Allah hargai setiap usaha hambaNya.

5. Jangan mengata orang. Mana tahu di masa depan orang yang kita kata itu lah yang akan tolong kita dalam kesusahan.

6. Jangan sakitkan hati orang. Doa orang yang teraniaya itu makbul.

7. Jangan bangga dengan amal ibadah kita. Hanya Allah yang tahu amal tersebut diterima atau tidak.

8. Jangan sombong dengan apa yang kita ada. Allah boleh tarik bila2 masa.

9. Jangan bandingkan orang lain dengan kita. Allah buatkan rezeki setiap org itu berbeza.

10. Jangan sedih dengan kekurangan kita. Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Mohon terasa untuk kebaikan diri

Thursday, 22 June 2017

Subuh

🍃JIKA SUBUH

Jika subuhnya sentiasa dipelihara
Tanda akan selamat dari neraka

Jika subuhnya tiada dia tinggal
Allah melindunginya dari aral

Jika subuhnya didahului sunat
Berganda isi dunia dia mendapat

Jika subuhnya bergelapan ke musolla
Di kegelapan akhirat mendapat cahaya

Jika subuh ke cerah berwirid lagi
Mendapat pahala umrah dan haji

Namun...

Jika subuhnya tiada dijaga
Pada wajahnya tiada cahaya

Jika subuhnya sengaja terlupa
Tanda imannya tiada bernyawa

Jika subuhnya terasa berat
Tanda munafik sudah mendekat

Jika subuh tiada dipeduli
Tanda iman menghampiri mati

Jika subuhnya tiada berjamaah
Tanda hidupnya akan hilang barakah

Jika subuhnya tiada ke masjid
Tanda imannya ada penyakit

Jika subuhnya selalu terlewat
Tanda imannya semakin cacat

Jika subuhnya di akhir waktu
Tanda iman semakin kelabu

Jika subuhnya hari dah siang
Tanda rezekinya sudah hilang

Jika di subuh masih berdengkur
Tanda syaitan memeluknya tidur...

Dan...
Jika subuh berjamaah diringan-ringankan,
Dapatkah dia memimpin keluarga, masyarakat dan negara 💚💚💚

Sunday, 18 June 2017

Duit raya

Kisah Air Mata Pegawai Bank Wanita:
Datang seorang pemuda nak tukar duit raya. Setelah tiba giliran, beliau menghulur sampul berisi wang utk ditukar. Beliau nak 200 keping duit RM 1 , pastu 100 keping RM5 dan 50 keping RM10.
Pegawai bank wanita  mula melaksanakan tugas. Sambil memerhatikan pegawai kira duit, dia ternampak air mata pegawai bank menetes.
Dia terharu dan bertanya..."Adik..sedih sebab teringat duit raya mak abah bagi masa kecik dulu??" ...Pegawai bank mengeleng kepala..."Sebab boss tak bagi cuti awal??".. Pun tidak kata pegawai bank wanita tersebut..
Tetiba pegawai Bank dongak kepala dan mengesat air mata dengan tisu. Mengukir senyum mencari keyakinan semula untuk berhadapan pelanggan. Dengan nada tenang dia jawab.
" Saya sedih dengan sistem pendidikan kita..."
Pemuda tanya.."..kenapa??...
"Mana tak sedih encik..NAK TUKAR TOTAL DEKAT RM1200..YANG AWAK BAGI RM50 JE!"...sekolah Matematik dapat berapa???

Saturday, 17 June 2017

Ilmu

Kalam Ulama':
Dalam berkongsi ilmu,
tiada istilah,
"Ni idea aku, copy jangan lupa letak nama aku..apa ni tak letak nama aku"
"Apa ni ambil hasil nukilan orang lain."Kita hanya pencatat ilmu ulama2.
malu nak mengaku itu ,ini ilmu aku.Adakah kalian minta izin kepada ulama2 yg anda nukil...
"Nak share atau copy beritahu dulu, jangan pakai copy je hak orang.",Simpan sahaja kalau mahu begitu..
Tapi dalam berkongsi ilmu,
dalam menyebarkan kebaikan,
"Ambil lah, saya tak kisah. Berkongsi ilmu selagi mampu."
"Tak perlu minta izin untuk copy, ini semua milik Allah."
"Ilmu ni Allah punya, Bersyukurlah Allah jadikan kita wasilah untuk sampaikan.
Share lah selagi bermanfaat."
jgn lokek ilmukan..benda baik harus disebarkan
Kalau kita nak berpegang kpd hakikat tu "ilmu x akn brkmbng" sekiranya ia mnjdi milik hakiki seseorang tu.
Akal Ilmu Hak Cipta Allah.Orang yang mengarang itu hanya menyusun ilmu Allah.Matlamat ilmu adalah di sampaikan untuk mensyukuri nikmat Akal ,membunuh kebodohan,membina kefahaman.semoga nama nama kalian mewangi di sisi Pemilik Ilmu.Ilmu tiada apa apanya kalau disimpan dan tidak beramal dengannya.Carilah yang Abadi

Ada yang menggunakan ilmu untuk mempengaruhi manusia, ada yang menggunakan ilmu untuk menipu manusia dan ada yang menggunakan ilmu untuk mendapat pangkat nama dan kedudukan. Hal yang sedemikian ini berkait dengan niat asal waktu mereka menuntut ilmu.

Apa-apa yang dilakukan bermula dengan niat sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w: “Sesungguhnya amal itu bergantung pada niatnya, dan bagi setiap orang akan mendapatkan pahala dari amalnya) bersesuaian dengan apa-apa yang diniatkan.” (Riwayat Mustafa ‘alaih). Niat merupakan rukun atau asas kepada setiap amal yang dilakukan.

Allah SWT memerintahkan agar manusia melakukan sesuatu amalan dengan niat ikhlas dan bersungguh-sungguh. Firman Allah SWT:
“ Dan orang yang bermujahadah (berusaha sungguh-sungguh) untuk (mencari keredhaan) Kami. Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah berserta orang yang muhsinin.” (Surah al-Ankabut 29:69).

Berkata Imam al-Syatibi rhm ada menyebut dalam kitabnya al-I’tisham, “Sesuatu yang paling akhir hilang dari orang yang soleh adalah keinginan untuk berkuasa dan keinginan untuk popular.”  Hal ini diakui memang cukup susah untuk menjaga atau mengawal diri dan syahwat, niat memainkan peranan perkara ini disebut oleh Imam Syufian al-Tsauri, “Tidak ada satu urusan yang lebih berat bagiku untuk aku rawat (pelihara) selain niat.”

Luruskan niat      
Mencari ilmu dan menambah ilmu perbuatan yang disukai oleh Allah SWT. Akan tetapi dalam batas menuntut ilmu niat itu yang penting. Betulkan niat semoga Allah SWT memberkati ilmu yang dipelajari selama ini. Hindari sikap rasa bangga dengan diri sendiri atau rasa ingin komen orang lain dengan bahasa yang tidak ilmiah atau menghina para ulama yang telah meninggal dunia. Rasulullah s.a.w telah mengingatkan kepada para pencari ilmu, sabda Baginda s.a.w: “Janganlah kamu mempelajari ilmu untuk membanggakan diri di hadapan para ulama atau mendebat orang bodoh. Jangan kamu mencarinya agar dapat memilih majlis ilmu yang terbaik. Barang siapa yang berbuat demikian maka baginya neraka.” (Riwayat Ibn Majah dan al-Hakim). Begitu juga sabda Rasulullah s.a.w: “ Siapa yang mencari ilmu untuk membanggakan diri di hadapan para ulama, mendebat orang bodoh, atau agar hati manusia suka kepadanya, maka ia menuju neraka.” (Riwayat al-Tirmdhi).

Sifat membangga diri dalam meneroka bidang ilmu perlu dijaga dan dikawal agar diri sentiasa diberkati oleh Allah SWT. Keredhaan Allah SWT bukan terletak betapa banyak sijil yang dikumpulkan tetapi ia terletak kepada niat orang yang menuntut ilmu. Sebuah hadis yang panjang yang mana Rasulullah s.a.w menceritakan bahawa Allah SWT menilai keberkatan ilmu pada niat seseorang itu, sabda Rasulullah s.a.w: “Sesungguhnya manusia yang pertama kali dihisab pada hari kiamat adalah tiga golongan;… ‘Dan seorang yang belajar ilmu dan mengajarkannya, serta yang membacakan al-Quran, kemudian didatangkan kepadanya pelbagai kenikmatan, sehingga dia pun mengetahuinya

dengan jelas. Allah SWT bertanya, ‘Apakah yang telah engkau lakukan padanya?’ Dia menjawab, ‘Aku telah belajar ilmu dan mengajarkannya, aku membaca al-Quran demi Engkau’ Allah SWT berfirman, ‘Engkau berbohong, akan tetapi engkau belajar ilmu dan mengajarkannya agar dikatakan bahawa engkau adalah seorang alim (berilmu). dan engkau membaca al-Quran agar dikatakan bahawa engkau adalah seorang qari (yang mahir membaca al-Quran), lalu engkau pun dikatakan demikian’ Kemudian diperintahkan untuknya, agar dia diseret di atas wajahnya, sampai dia dicampakkan ke dalam api neraka…( Riwayat Muslim).
     
Khalifah Umar al-Khaththab r.a. ketika melihat kerumunan orang sedang berjalan di belakang Ubay bin Ka’ab, maka beliau pun menegur perbuatan tersebut lalu berkata, “Berhentilah daripada perbuatan tersebut kerana sesungguhnya ia menjadi fitnah (ujian) bagi yang diikuti, dan kehinaan bagi orang yang mengikuti.” (Al-I’tisham oleh Imam al-Syatibi). Para ulama dahulu sangat menjaga diri mereka kerana takut dipengaruhi oleh niat yang tidak baik. Kalau diperhatikan nukilan yang diungkapkan oleh Bisyr bin al-Harits dalam kitab Siyar A’lam al-Nubala’, katanya, “Tidaklah bertakwa kepada Allah siapa yang mencintai populariti.” Begitu juga dengan Imam Ahmad rhm apabila mendengar berita orang mendoakannya, lalu beliau berkata, “Aku berharap itu bukan istidraj (kebaikan yang memperdayakan).”

Berkongsi ilmu tidak perlu LETAK Nama
  Kelebihan ilmu yang diberi oleh Allah SWT itu perlulah dikongsi, jika anda seorang penceramah kongsilah dengan masyarakat, jika anda seorang yang hebat di pejabat kongsilah ilmu dengan rakan sekerja, jika anda seorang guru perturunkan ilmu dengan baik kepada pelajar. Kalau mereka yang berilmu kedekut ilmu atau menyembunyikan ilmu apabila diminta untuk diajarkan maka balasan akan disediakan kepada mereka di akhirat nanti, sabda Rasulullah s.a.w: “Barang siapa yang ditanya tentang suatu ilmu tapi menyembunyikannya maka pada hari kiamat ia akan dibelenggu dengan tali kekang dari api neraka.” (Riwayat Tirmidhi).
       
Oleh itu, perbetulkanlah niat dan akhlak dengan ilmu yang dianugerahkan oleh Allah SWT. Ilmu bukan digunakan untuk menghukum orang yang lain sesat tetapi ilmu digunakan untuk memberikan pencerahan atas apa-apa yang diperselisihkan. Itu dikatakan orang mempunyai akhlak dengan ilmunya. Sekarang ramai yang memiliki ijazah jika ijazah yang dimiliki digunakan untuk memberikan manfaat kepada manusia dengan menjadi guru, pengarah atau penceramah maka ia merupakan kebaikan dan dibolehkan. Oleh kerana pada zaman sekarang, masyarakat tidak menghargai seseorang kerana ilmunya, tetapi kerana ijazah atau gelarnya. Apa-apa pun betulkan niat masing-masing jangan salah guna dengan ilmu tersebut.

     Ilmu yang diperoleh jika tidak diamalkan atau salah guna, pemiliknya akan malu di akhirat nanti. Perhatikan sebuah hadis, sabda Rasulullah s.a.w: “Akan didatangkan pada hari kiamat nanti seorang alim yang jahat, lalu dilemparkan ke dalam neraka, ia berputar-putar dengan ususnya yang terburai sebagaimana seekor keldai berputar mengelilingi penggilingan. Dikatakan kepadanya, ‘Kerana apa kamu mendapatkan (seksaan) ini, padahal dulu kami mendapatkan petunjuk kerana mu?’ Ia menjawab, ‘Aku dulu melanggar larangan yang ku sampaikan kepada kamu.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak khusyuk, nafsu yang tidak puas, dan doa yang tidak dikabulkan.” (Riwayat Muslim).

@ maulabillah

Friday, 16 June 2017

Persatuan kanak²

Raya dah nak dekat ooiii ....Persatuan kanak-kanak pulak nak berpesan !

1. Jangan nak tgk cop/cap pakaian yg kami pakai. sampai belek label belakang baju kami

2. Jangan bg kami air gas /gula berlebihan..nanti mak kami ushar daring. sbb nanti kami terlebih aktif n kami jga kene cubit. 🙊

3. Jangan pertikaikan kami dh 2-3 thn lebih pkai pampers lg ke? Sbb kami keliru lg kencing tu berak..berak tu kencing..

4. Jangan nak tanya lebih2 kenapa kami tak cakap selaju f1..kenapa pelat2..stress taw

5.Jangan dok compare perkembangan ank kami dgn ank@cucu@cicit org lain..Doktor pun x kata apa depa sibuk nak compare..

6. Jangan tanya muka kami ikut muka sapa pastu jgn menyebok nk kata kami iras2 mcm cucu sulung pakcik sebelah umah wan punye ank sedara tiri tu ek!

7. Jangan tanya kanak kanak tu tadika di mana. Bila cakap tadika gomen, korang bandingkan dengan anak korang yang tadika swasta

8. Jangan banding2 kami ni dah pandai baca ke tadika exam markah berapa ke... annoying tau...
Jangan bandingkan berat badan kami

9. Jangan bandingkan kami ni tak pakai emas, anak makcik tu pakai emas sebeban. Mama kami takmo kami kena ragut. Sbb tu tak pakaikan kami barang kemas 🙄klu kami pakai barang kemas jgn dk sindir2 kami dgn panggilan "tok peraih"

10. Jangan tanya bila dia nak jadi abang atau kakak..

11. Jangan kata kami kurus .kena makan banyak....

12. Jangan duk kata  kami umur 4-5 tahun dk minum dlm botol susu lg

13. Jangan duk banding2 kan  kami dgn anak cucu y lain...hat ni putih,hat ni kelam....

tlg list kan yg lain......

Doa terawih

DOA SELEPAS TERAWIH YG MENUSUK KALBU

Selepas solat Witir tadi, imam membacakan doa dalam Bahasa Melayu. Memang amat jarang sekali kita dengar imam baca doa dalam Bahasa Melayu. Amat tersentuh, menitis air mata apabila imam membacakan doa. Sewaktu moreh saya tanya imam, ambil mana doa tadi, JAKIM ke, Majlis Agama ke fikir saya dalam hati? Dia kata dia buat sendiri. Lalu saya minta dia hantarkan doa tersebut untuk tatapan kita, semua.

Sila baca dengan teliti dan penuh syahdu. Di bawah doanya;

Ya Allah…ya Rahman…ya Rahim…

Dalam dakapan Ramadhan yg suci ini, dengan rasa rendah diri, Kami yg kerdil dan hina ini memohon doa dgn penuh pengharapan kpdMu ya Allah… semoga Engkau sudi mendengar permintaan kami, krn sesungguhnya Engkaulah Tuhan yg Maha Mendengar.

Ya Fattahu ya 'Alim…
Ajarkanlah kami yg lemah ini utk melihat jln keluar dr semua masalah yg membelenggu kami, bukakanlah hijab kpd kami yg tak mampu melihat setiap kebaikan pd kejadian dan takdirMu. Ya Allah..takdirkanlah yg baik2 utk diri kami, Jgnlah kau menguji kami pd apa yg tidak mampu kami lalui.. Bukakanlah pintu2 rahmatMu utk kami ya Allah…

Ya Allah Rabbul Jalil….
Sejahterakanlah utk kami dgn kesihatan yg baik..supaya dgnnya kami dpt beribadah kpdMu. Ya Allah..ampunkanlah segala dosa kami, krn kami terlalu byk dosa kpdMu ya Allah…Kami lupa akan Engkau ketika sihat, kami ingat pdMu bila ditimpa sakit, Kami lupa kdpMu ketika senang, kami ingat pdMu bila dtg kesusahan. Kami lupa kpdMu disaat kami gembira, Kami ingat kpdMu ketika sedih dan kecewa, Kami habiskan usia muda dgn keseronokan dunia, kami mula mengingatiMu tika usia sdh tua.. justeru ya Allah...ampunilah semua dosa kami..berilah kekuatan kpd kami utk melawan hawa nafsu dan dunia yg sentiasa mlalaikan kami drp mengingatimu ya Allah…

Ya Allah…ya Rahman..ya Rahim…

Ampunkanlah dosa kedua ibubapa kami, setiap titik susu ibu yg mgalir dlm diri kami...kau gantilah dgn kebajikan utknya yg boleh mbawanya ke syurgaMu ya Allah...ya Rahman...pd setiap keringat yg mngalir pd tubuh ayah kami dlm mcari rezki kpd kluarga kami...kau gantikanlah dgn keampunan yg mbawa ke syurgaMu ya Allah. Sesungguhnya pengorbanan mereka tdk akan mampu kami membalasnya. Bahkan terkadang mereka hidup dlm kesusahan dan kesempitan, sdgkan kami berada dlm kesenangan dan kemewahan...Justeru kurniakanlah kpd kedua ibubapa kami tempat yg istimewa d syurgaMu ya Allah…..

Ya Allah….

Kami juga memohon ampun utk kaum kerabat kami, sahabat2 kami dan guru2 kami yg terlebih dahulu pergi meninggalkan kami kealam barzakh…golongkanlah mereka dlm org2 kau redhai…apabila tiba pula giliran kami menuju barzakhMU..maka Kau ambillah kami dlm keadaan yg baik2…dlm keampunan dan rahmatMu ya Allah…

Ya Allah ya Aziz…
Kurniakanlah kpd kami jiwa yg tenang dan tenteram…hiasilah hati kami dgn sifat syukur, redha, sabar, ikhlas, amanah dan bertanggungjawab…Kau jauhkanlah drp kami sifat ujub, riak, takabbur, fitnah, mengadu domba, sangka buruk dan khianat.

Ya Rashid…ya Rahman…ya Rahim..
Jika ada diklgan kami mereka yg diuji dgn kesusahan, maka kau bantulah mereka, permudahkanlah urusan mereka, jika ada d klgn kami mereka yg bersedih hati, berikanlah ketenangan dan jln kluar kpd mereka, jika ada d klgn kami sdg berhajat dgn keperluannya, maka tunaikanlah hajat mereka, dan cukupkanlah keperluan mereka, jika ada d klgn kami mereka yg diuji dengan sakit, maka kau sembuhkanlah mereka ya Allah…agar dapat beribadah bsama kami. Jika ada dklgn kami mereka yg derhaka kpd ibubapa atau terkurang dlm melayani mereka, maka kau ampunilah mereka, jdkanlah kami anak2 yg taat dan berbakti..sesungguhnya Engkaulah tuhan yg maha mendengar dan mengasihi…

Ya Allah ya Malikal Mulk…

Ya Razak..ya Fattahu ya 'Alim…
Kurniakan kpd kami rezeki yg halal lg dberkati dan jdkanlah dgn rezeki itu kami semakin dekat dgnMu..sebaliknya, jgnlah kau jdkan kami drp golongan yg lupa diri setelah mndapat padanya tempat kami mencari kehidupan, Elokkanlah urusan akhirat kami, yg padanya tempat  akan kembali utk selama2nya.. jdkanlah kehidupan kami ini sebagai tambahan segala kebaikan kpd kami, dan jadikanlah kematian sebagai ketenangan kpd kami dr segala kejahatan, Sesungguhnya kami ingin kembali kpdMu dgn jiwa yg tenang….

Ya Allah ya Zal jalali wal ikram…

Ya Allah….Jgnlah kau jdkan ramadhan ini sbg yg terakhir buat kami, temukanlah kami dgn Ramadhan yg akn dtg…
Tapi, Andai ini Ramadhan terakhir buat kami, jdkankanlah puasa kami sbg puasa yg Kau rahmati, jdkanlah ramadhan ini paling bererti, penuh dgn cahaya iman, menerangi kegelapan hati kami menuju redha serta kasih sayangmu ya Allah…jdkanlah Ramadhan ini sebagai penghapus dosa2 kami.. Ya Allah…temukanlah kami dgn lailatul qadr…pilihlah kami dikalangan hambaMu yg dpt beramal d mlm al-Qadr….Ya Allah..terimalah amalan kami..terimalah taubat kami..ampunkanlah segala dosa  kami...amankanlah kehidupan kami disana nanti yg kekal abadi…kurniakanlah kpd kami syurgaMu yg maha luas nikmatnya…

Tuesday, 13 June 2017

Ayat power

✨k.nor✨:
Peperiksaan sudah selesai, saps dan buku pelaporan murid x isi lagi? Tak perlu pening2. Ni antara ayat yang cikgu boleh tulis dlm buku pelaporan murid.

...............................................

Tahniah atas kejayaan anda yang cemerlang.  Teruskan berusaha untuk  kejayaan lebih cemerlang untuk masa depan yang gemilang.

Sekalung tahniah atas kejayaan anda. Teruskan usaha dengan lebih gigih untuk kejayaan lebih baik.

Prestasi anda memberangsangkan. Usaha lagi untuk kejayaan yang lebih cemerlang.

Pencapaian anda pada tahap yang memuaskan. Berikan lebih tumpuan kepada mata pelajaran tertentu.

Kejayaan tertakluk kepada daya usaha anda. Oleh itu tingkatkan usaha anda untuk kejayaan yang lebih baik daripada hari ini.

Usaha anda telah menunjukkan hasil yang agak baik. Gandakan usaha anda untuk mencapai kejayaan yang  lebih baik.

Tingkatkan usaha anda. Anda pasti akan berjaya dengan lebih baik daripada hari ini ………….

Hargailah masa dan tingkatkan usaha anda.

Pencapaian masih lemah. Tingkatkan usaha dan ubah sikap demi masa depan anda.

Hargailah masa dan buangkan sikap kerap ponteng kelas.Pencapaian memuaskan. Teruskan usaha anda. Anda pasti berjaya.

Berusaha dengan lebih gigih untuk berjaya.

Pencapaian agak lemah. Perlu lebih banyak mengulangkaji pelajaran.

Jangan jadikan kekurangan sebagai beban, itu hanya akan membuatmu sulit untuk berlari mengejar impianmu

Anda seorang yang berpotensi untuk berjaya. Tingkatkan keyakinan anda dan berikan sepenuhnya tumpuan ketika belajar.

Hidup adalah satu kesilapan yang berterusan di mana kita belajar untuk menjadi sempurna.

Tanamkan minat sentiasa mahu belajar dan teruskan usaha.

Kebolehan anda boleh digilap lagi. Teruskan usaha anda untuk lebih berjaya.

Kegagalan hanyalah satu peluang untuk anda mencuba lagi untuk berjaya.

Seorang yang tekun dan berkeupayaan menyiapkan tugasan yang diberi dengan baik. Mampu menguasai dan  memahami apa yang diajar oleh guru dengan   baik dan berfokus. Berpotensi tinggi untuk lebih cemerlang. Tingkatkan usaha anda

Bertanggungjawab dalam melaksanakan tugasan yang diberikan.

Anda mesti mempunyai motivasi yang tinggi dan minat terhadap pengajaran dan pembelajaran di  dalam kelas. Anda mampu mencapai lebih kecemerlangan dengan bersikap proaktif di dalam kelas.

KEHADIRAN

Anda sungguh bersemangat kerana kehadiran yang penuh dapat membantu ke arah kemerlangan dalam pelajaran

Pelajar ini telah menunjukkan kehadiran 100%.

Tahniah. Teruskan usaha ini Tahniah kerana lulus bagi semua mata pelajaran .

Anda pasti berjaya jika mempunyai komitmen yang tinggi dalam pelajaran. Tingkatkan usaha  bagi  mata pelajaran Matematik, Matematik Tambahan, Sejarah dan Pendidikan Jasmani dan  Kesihatan.

Tahniah kerana lulus bagi semua mata pelajaran. Kehadiran anda ke sekolah agak baik. Anda mempunyai motivasi yang tinggi dan minat terhadap pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Anda mampu mencapai lebih kecemerlangan dengan bersikap proaktif di dalam kelas.

=====================

Ayat best yang lain cikgu cikgi bole tambah ikut perasa sendiri..

# copy paste Fb Dunia Guru


Monday, 12 June 2017

Ibu

Di saat kita berdoa, memohon kepada Allah agar didatangkan seorang lelaki yang baik untuk menjadi suami kita, Allah tidak serta merta menurunkan suami kita dari langit begitu saja..

Tapi jauh sebelum kita memohon kehadirannya bagi kita, ada seorang wanita yg terlebih dulu memohon kehadirannya kepada Allah, dalam rahimnya.

Wanita itu, dgn segala susah payah mengandungkannya dan melahirkannya, penuh doa dan harapan terhadap keselamatan bayinya. Wanita itu, bersabung nyawanya di bilik bersalin, demi kehidupan bayi yg dilahirkannya. Wanita itu yg menyusuinya, memberikan siang dan malam waktunya utk merawat buah hatinya itu. Mendidik dan mengasuhnya dengan mengorbankan semua yg dimilikinya.

Menghabiskan masa mudanya, untuk membesarkan anakanda, kerana begitu besar cintanya terhadap puteranya. Anak lelaki itu tumbuh menjadi seorang pemuda yang baik dan gagah. Bayi yg telah dewasa itu adalah suami kita. Ternyata kita hanya wanita kedua dalam hidup suami kita..

Dan kini…
Wanita itu telah menjadi seorang wanita tua. Tak ada yg dia harapkan selain cinta tulus dari puteranya. Setulus cinta wanita itu sepanjang hidupnya, semenjak mengandung dan membesarkannya hingga dewasa.

Maka...
Jgn rebut cinta suami kita dari ibunya. Biarkan dia mengisi satu tempat istimewa di hati suami kita. Satu sisi istimewa lain di hatinya pasti diperuntukkannya untuk kita. Relakan suami berbagi cinta untuk kita dan ibunya. Kerana kita hanya wanita kedua dalam hidup suami kita..

Mengalahlah, biarkan suami kita lebih mengutamakan kebahagiaan ibunya. Hormatilah dia, muliakanlah dia, sebagaimana kita menghormati dan memuliakan ibu kita. Kerana kita hanya wanita kedua dalam hidup suami kita..

Bantulah suami kita utk berbakti kepada ibunya. Bantulah suami kita menjaga pintu syurgaNya. Nescaya kita akan mendapatkan tiga cinta sekaligus. Cinta suami kita, cinta ibunya dan yang paling utama cinta Allah. Semoga pahala yg besar akan Allah berikan utk kita kerananya..

آمِينْ... آمِينْ... يَارَ بَّ الْعَالَمِينَ

Bahasa

Ibu ini namanya Prof. DR. Soheir Ahmad as-Sokari, ahli lingiustik di berbagai univesitas besar, di antaranya Georgetown University. Pernah juga menjadi penerjemah di PBB.

Beliau mengutarakan bagaimana Barat menghancurkan kemampuan bahasa arab anak muslim, yang berpengaruh besar terhadap kemajuan umat Islam.

Bercerita tentang ilmu linguistik yang membahas tentang bagaimana otak mencerna bahasa, info dll., dan bagaimana otak menyikapi hal itu dalam bahasa & kondisi apapun.

Beliau sangat mementingkan anak. "Saya menemukan perbedaan yang banyak sekali antara anak-anak kita & anak-anak negara maju. Anak kita hanya bicara bahasa `ammiyah (pasaran) sampai masuk sekolah. Seluruh kata `ammiyah yang kita pakai sekarang hanya 3 ribu kata.

Tanpa bahasa = tidak ada pemikiran, penemuan baru, khayalan, bayangan.

Jadi, anak barat ketika berumur 3 tahun, mereka punya 16 ribu kata. Sementara anak di negara arab terkurung dalam bahasa `ammiyah yang dipakai di rumahnya, yang jumlah katanya sangat terbatas, hanya 3 ribu kata.

Bayangkan! Mereka tidak bisa menggunakannya, kecuali dalam batasan yang sangat sempit.

Ketika saya mempelajari hal ini dalam bidang lingusitik, saya terkejut sekaligus kasihan pada anak-anak kita. Saya mengkhawatirkan mereka.

Setelah itu, saya baca kitab di masa revolusi Khomeini. Saya baca kitab terkenal berjudul "Militant Islam."

*Jason menyebutkan bahwa, Inggris & Prancis, sebelum menguasai kawasan Utsmani, mereka melakukan penelitian tentang penyebab kekuatan dan ketangguhan orang-orang Arab yang mampu membuka negara sekitarnya dari India sampai perbatasan Cina, dan menemukan bahwa rahasia dari semua itu adalah cara pendidikan anak Arab, yang mana itu dimulai dari 3 sampai 6 tahun pergi ke "kuttaab" (tempat pendidikan al-Qur`an) & menghafal al-Qur`an. Lalu pada usia 6-7 tahun mereka menghafal Alfiah Ibn Malik. Anak-anak itu pun perkasa. Dalam al-Qur`an ada 50 ribu kata. Bayangkan kemampuan anak-anak itu*.

Lalu Inggris & Prancis datang. Mereka yakin, "kuttaab" lah penyebabnya. Prancis pun menutup habis semua kuttaab. Mereka hilangkan di kawasan Afrika dan semua jajahannya, termasuk Suria. Meskipun ada sedikit yang tersisa di Suria saat ini.

Sementara Inggris, mereka tidak melakukan itu. Mereka menyatakan bahwa orang Mesir lah yang menciptakan agama semenjak 3500 SM. Kalau kita katakan tidak ada agama & al-Qur`an; maka mereka akan hancurkan dunia. Jadi, kita hancurkan saja al-Qur`an dengan memberikan citra buruk.

Caranya?

Mereka membuat sekolah-sekolah asing untuk anak-anak orang kaya. Namun mereka tidak mengajarkan pelajaran yang sama dengan yang mereka ajarkan di negara mereka, tapi lebih rendah. Karena bahasa level tinggi hanya untuk kalangan atas. Sementara negara-negara arab yang dijajah mereka, INDONESIA, Pakistan, India dll., semuanya belajar Inggris dengan metode yang lebih rendah dari Inggris sendiri.

Setelah itu, mereka mulai membuat sekolah-sekolah modern. Anak-anak pun mulai sekolah pada usia 6 tahun. Tiga tahun pertama, mereka dibiarkan bermain & melompat-lompat. Buat apa dia diajarkan bahasa? Akhirnya, anak-anak kehilangan masa terpenting hidupnya untuk belajar bahasa, yaitu dari lahir sampai 7 tahun, bahkan mungkin hingga 12 tahun.

Si anak yang seumur hidupnya pakai `ammiyah, ketika masuk sekolah; menemukan bahasa Arab sendiri merupakan bahasa asing.

Inggris sukses menghilangkan masa penting anak untuk belajar bahasa fushha (arab resmi), yang sebenarnya mungkin dia pakai sebagaimana kita berbicara bahasa `ammiyah. Seumur hidupnya, dia tidak mampu berbicara bahasa fushha dengan mahir. Lebih dari itu, hilanglah 50 ribu kata."

Ibu itu menjelaskan, bahwa *anak yang benar-benar dididik seperti model zaman dulu itu akan menjadi anak-anak cemerlang.*

Beliau juga menyebutkan bahwa laporan Jason itu dirahasiakan selama 75 tahun agar tidak diketahui umat Islam.

Lanjutkan menyimak langsung:
https://www.youtube.com/watch?v=LdHEc679s-k

__

Syekh Ali Jum`ah selalu mengingatkan ajaran masyayikh beliau bahwa bahasa & agama merupakan 2 sisi dari 1 mata uang...

#ayo_belajar_bahasa_arab
#Ilmu_Adalah_Solusi
#alAzhar_maju
#الأزهر_قادم

AlQuran


المر ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ ۗ وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ

"Alif, Laam, Miim, Raa'. Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran); dan apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari Tuhanmu adalah benar; tetapi kebanyakan manusia tidak (mahu) beriman"
[Surah ar-Ra'd 1]

Al-Quran diturunkan bukan sekadar utk dibaca tetapi utk diimani, dikenali, difahami, dihafal, dikaji dan diamalkan. Pelbagai manfaat dan ganjaran yg bakal diperolehi drp al-Quran jika di selami isi kandungan, maksud tersurat dan tersiratnya.

Bersempena hari ni di Malaysia disambut hari Nuzul al-Quran, marilah kita mengkaji serba sedikit ttg al-Quran.

Al-Quran mengandungi 114 surah. Ulamak al-Quran mengelompokkan surah2 ini kpd 4 kategori iaitu:

1. As-Sab'u ath-Thiwal iaitu tujuh ayat yg panjang spt surah al-Baqarah, Ali Imran, an-Nisak, al-A'raf, al-An'aam, al-Maidah dan Yunus
2. Al-Mi'un iaitu surah dgn lebih 100 ayat spt surah Hud, Yusuf, al-Mukminun dll
3. Al-Matsani iaitu surah panjang tetapi kurang sedikit dr 100 ayat spt surah al-Anfal, al-Hijr dll
4. Al-Mufashshal iaitu surah2 pendek spt surah ad-Dhuha, al-Ikhlas dan sbgnya.

Surah2 al-Quran dikategorikan kpd Makkiyyah dan Madaniyyah berdasarkan masa penurunannya:

1. Surah Makkiyyah ialah surah yg ayatnya diturunkan dlm tempoh 13 tahun pertama dakwah Rasulullah saw yg berpusat di Mekah
2. Surah Madaniyyah ialah surah yg ayatnya turun dlm tempoh 10 tahun kedua dakwah Rasulullah yg berpusat di Madinah

Cara Rasulullah saw menerima wahyu:

1. Malaikat Jibril menyampaikan wahyu dlm rupa manusia
2. Malaikat Jibril memasukkan terus ke dalam dada/hati Nabi
3. Malaikat Jibril menyampaikan wahyu dlm rupa asalnya diiringi bunyi yg gemersik sekali spt bunyi loceng

Jumlah ayat al-Quran adalah sebanyak 6236. Inilah pdpt yg termasyhur di kalangan ulamak al-Quran.

Ayat yg terakhir diturunkan ialah ayat 281 surah al-Baqarah berdasarkan pdgn yg paling tepat.

Bagi memudahkan pembacaan dan penghafalan umat Islam, maka ulamak al-Quran membuat sistem pembahagian kandungan al-Quran:

1. Juzuk - 30 juzuk
2. Hizb - setiap juzuk dibahagi sama byk kpd 2 bahagian yg disebut hizb. Kesemuanya tdpt 60 hizb.
3. Rubuk - setiap hizb dibahagi sama byk kpd 4 bahagian. Rubuk bermaksud suku
4. Rukuk - pembahagian berdasarkan topik atau isu dlm satu2 surah. Terdapat 554 rukuk kesemuanya. Ada simbol huruf 'ain ditepi muka surat sbg simbol rukuk
5. Manzil - dibahagikan kpd 7 manzil bg memudahkan sesiapa yg mengamalkan khatam al-Quran seminggu sekali (7 hari)

Sabda Nabi saw yg diriwayatkan oleh Abu Dawud:

"Sesiapa yg membaca al-Quran dan beramal dgn isi kandungannya, dianugerahkan kedua2 ibubapanya mahkota pd hari kiamat. Cahayanya (mahkota) itu lebih baik drp cahaya matahari di rumah2 dunia. Kalaulah yg demikian itu matahari berada dirumah kamu  (dipenuhi dg  sinarannya) maka apa sangkaan kamu terhadap orang yg beramal dengan ini (al-Quran)"

"Sesungguhnya generasi sebelum kamu melihat al-Quran spt surat2 daripada Tuhan mereka. Maka mereka sentiasa mentadabburnya pada malamnya dan mengkajinya pada siang hari"

♡Jom kita mendekati al-Quran dgn memahami selok belok ttg al-Quran dan belajar tafsir al-Quran utk memahaminya bagi memudahkan utk diamalkan♡

Selamat menyambut Nuzul al-Quran

Sunday, 11 June 2017

Qatar


TERNYATA QATAR MEMANG NEGARA PALING ANEH DI DUNIA !!!!

BAGAIMANA TIDAK ANEH...

Seluruh rakyatnya.
Yang bayi...yang tua...yang jejaka...yang wanita.
Begitu .. Bayi lahir ke dunia.
Negara....sudah menyiapkan ...sebuah rumah untuknya.

Begitu...usia sekolah....
Pilih sahaja...sekolah atau kuliah dimana saja...
Negara yang membayar...bahkan...Negara memberi wang saku.

Setelah tamat belajar...sekadar pilih pekerjaan....
Yg pasti....masih didalam Negara.
Pasti....Negara memberi kerja....dengan Gaji...yang lebih tinggi dari Expatriat (TKA) untuk kualifikasi setara dan sejenis.
Rakyat harus lebih tinggi dari Orang Pendatang Asing.

Bila waktu menikah tiba.
Suami...boleh punya 4 (empat) isteri.
Negara ....menyediakan untuk masing masing dari setiap Isteri ....Pembantu rumah dan pemandu.
Negara yang menggaji Pembantu dan pemandu.

Bila Isteri melahirkan....pilih rumah sakit mana saja...
Negara yang bayar.

Negara ini....
Tahun 2015-2016...Pendapatan Perkapita (GDP) adalah USD 132 ribu pertahun.

Di Negara ini..
Tidak ada Pajak untuk rakyatnya.

Apakah ada Bank...
Ada ...
tetapi...
Tidak ada Riba.

Kadang
Bila hari Ulang Tahun Raja.
Seluruh hutang Rakyatnya kepada Bank.
Dihapuskan oleh Raja.
Rakyat...tidak punya hutang di Bank.

Negara ini adalah......

*Sebuah Kerajaan yang menjadikan Al Qur'an sebagai Undang Undang dan Hukum positif*

Tidak ada Hukum atau Undang Undang yang lebih tinggi dari Al Qur'an di Kerajaan Qatar.

Negara Paling Kaya....Nombor satu
Negara yang tidak punya hutang kepada negara manapun

*DENGAN KATA LAIN GAJI/PENDAPATAN RATA-RATA PENDUDUKNYA RM5 RIBU SEBULAN*.

Saturday, 10 June 2017

Tua

SELEPAS PENCEN, BARU MAHU FOKUS BERIBADAH.

Seorang pemuda berborak dengan seorang pakcik, usia pakcik tersebut sekitar awal 70an. Pakcik ini antara jemaah tetap setiap kali waktu solat fardhu di masjid.

PEMUDA: Seronok saya tengok pakcik, setiap kali solat fardhu mesti pakcik ada. Seronoknya kalau dapat istiqamah kan.

PAKCIK: Alhamdulillah, ini pun Allah yang mudahkan. Dah tua-tua ni, bukan nak kejar apa lagi, esok lusa sampai ajal, jumpalah dengan Tuhan.

PEMUDA: Alhamdulillah Allah panjangkan umur pakcik sampai sekarang. Mesti pakcik seronok kan, biasanya bila dah berusia, nafsu dunia pun dah berkurangan. Lebih mudah beribadat. Tak banyak fikir soal lain dah.

PAKCIK: Tidak nak.. kebanyakkan orang fikir begitu. Masa muda kerja kuat, kumpul harta, nanti dah pencen boleh tumpu pada ibadah. Kononnya jika sudah tua lebih mudah beribadah. Tetapi itu bukan realiti sebenar.

PEMUDA: Eyh kenapa pula pakcik, saya tengok ramai di masjid-masjid ramai orang tua. Ada yang terbongkok-bongkok pun tetap solat berjemaah. Kalau waktu muda memang susah sikit nak istiqamah solat jemaah, sebabnya banyak kerja 😔

PAKCIK: Yang kau nampak orang-orang tua di masjid tu berapa ramai ? 10, 15 orang ? Jumlah tu tak sampai pun 10% dari jumlah orang tua di kariah sini. Jika kariah ini ada 100 orang tua, mana lagi 80-90 orang-orang tua yang kau tak pernah nampak di masjid ni ?

PEMUDA: hmmm...

PAKCIK: Konsep dah tua baru nak beribadat ini adalah salahfaham terbesar dalam masyarakat zaman sekarang. Beribadah ini paling susah sekali ialah istiqamah.
Bayangkanlah berpuluh-puluh tahun kau mengejar dunia, solat & mengaji kau letak no 3 no 4 dalam hidup kau, selepas pencen kau ingat kau boleh automatik jadi ahli ibadah yang konsisten ?
Tidak nak..

PEMUDA: Tetapi bukan bila dah tua tak fikir benda lain ke kecuali nak tumpu pada ibadah ?

PAKCIK: Ibadah ini adalah hubungan kau dengan Tuhan. Ganjarannya tak nampak dengan mata kasar.
Bila dah tua baru nak mula belajar, kau kena tahu cabarannya lebih besar. Kau dah biasa solat berseorangan hujung waktu , tiba-tiba kau kena datang masjid ikut waktu.
Kau nak belajar Al quran pun masa tu merangkak mengalahkan anak kecil. Pakcik dah tengok banyak kawan-kawan pakcik yang berputus asa.
Masa mula-mula pencen, rajin ke masjid solat berjemaah & belajar mengaji. Tetapi lepas seminggu dua masing-masing dah mula putus asa. Akhirnya lebih selesa duduk di rumah bermain dengan cucu. Ada antara mereka lebih gemar habiskan masa di kedai-kedai kopi.
Kau kena tahu nak, di usia tua ini, kalau kau tak berubah, bagaimana cara kau hidup macam itulah cara kau mati.

PEMUDA: Tetapi kan pakcik, bukan hidayah itu Tuhan yang beri ke ?

PAKCIK: Memang betul hidayah tu Tuhan yang beri. Sebab itulah mereka merancang untuk tumpu ibadah bila dah tua. Walaupun Tuhan buka pintu hati kau untuk berubah, tetapi diri kau sendiri yang kena berusaha untuk berubah. Sebab tu pakcik cakap, cabaran bila dah tua baru nak mula beramal ini lagi susah sebenarnya. Cepat penat, ingatan tak kuat, cepat putus asa. Tambah lagi jika kau dah ada kehidupan yang selesa.
Ingat nak, dalam hidup kita ni berkali-kali Tuhan bukakan pintu hati kita untuk berubah. Tetapi yang payahnya itu ialah istiqamah. Jadi belajarlah solat di awal waktu dan jangan tinggal al quran setiap hari. Inshaallah jika sudah terbiasa ia akan kekal sampai akhir hayat.

Setelah tamat perbualan, pemuda itu pun pulang ke rumahnya. Sepanjang perjalanan dari masjid ke rumahnya yang mengambil sekitar 1KM, baru beliau sedar..
.
.
Benar kata pakcik tersebut, orang-orang tua yang melepak di kedai-kedai kopi lebih ramai dari orang-orang tua yang istiqamah di masjid.

Tazkirah Ramadhan

Saturday, 3 June 2017

Mahar

SEDUTAN KISAH SAHABAT (SIRI 6)

Abu Talhah al-Ansari
~ Mahar Paling Berharga Di Dunia ~

Nama sebenar beliau adalah Zaid bin Sahl daripada kabilah al-Najjar. Memeluk Islam awal sedikit daripada peristiwa Hijrah.

Beliau terkenal sebagai pemilik kebun Bairuhak, sebuah kebun yang sangat indah dan subur di Madinah. Nabi SAW sangat suka minum dari mata air yang keluar dari kebun tersebut. Bairuhak adalah harta yang paling beliau sayangi. Tatkala turun firman Allah:

لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.
[Aal-E-Imran:92]

Maka tatkala itu juga beliau berkata:
"Bairuhak adalah harta yang paling aku sayang. Sekarang aku jadikan ianya sedekah demi Allah. Aku mengharapkan kebaikan dan ganjarannya di sidi Allah. Gunakanlah ianya megikut kemahuanmu wahai Rasulullah."

Beliau amat mengasihi baginda Nabi SAW. Beliau pernah berikrar, untuk menjadikan tubuhnya tebusan kepada tubuh Rasulullah dan wajahnya menjadi pelindung kepada wajah Rasulullah.

Sewaktu perang Uhud, beliaulah yang menjadi benteng melindungi batang tubuh Nabi SAW ketika musyrikin menyerang hendap khemah Rasulullah. Rasulullah diletakkan di belakangnya sedang dia bersenjatakan busur memanah sesiapa sahaja yang cuba mendekati.

Pernah Rasulullah cuba menjenguk kepalanya untuk melihat keadaan di hadapan, tapi ujar Abu Talhah:
"Jangan buat begitu Wahai Rasulullah. Lehermu aku tak sama dengan lehermu. Dadaku tak sama dengan dadamu. Biarlah aku sahaja yang jadi tebusan untuk dirimu."

Beliau menyertai semua peperangan bersama Rasulullah. Dan beliau terus berjihad sehingga ke hujung usia. Sejak kematian Rasulullah, dikhabarkan beliau tidak pernah meninggalkan puasa, melainkan pada hari yang diharamkan sahaja. Ketika umurnya sudah tua, anak-anak pernah berkata:
"Wahai ayah. Kau telah berperang sejak zaman Rasulullah sampailah dia wafat. Kau berperang juga zaman Abu Bakar sampai dia wafat. Zaman Umar kau terus berjihad sampai dia pun wafat. Kau sudah tua sekarang. Biarkan kami sahaja yang berjihad dan kau berehat."

Jawab Abu Talhah:
"Tidak. Bukankah Allah perintahkan dalam al-Quran pergilah kamu semua berjihad dalam keadaan ringan atau berat? Ringan itu muda. Berat itu tua. Kita semua tidak pernah terkecuali."

Begitulah keadaannya, terus berpuasa dan berjihad sehingga menemui ajalnya di tengah lautan, di atas sebuah kapal ketika dalam sebuah misi jihad.

Sebenarnya, sejarah kehidupan Abu Talhah dengan Islam bermula sejak beliau mula menaruh hati kepada seorang janda bernama Rumaisha' binti Milhan, juga dari kabilah Najjar. Sebaik sahaja mendapat tahu suaminya meninggal, Abu Talhah terus ke rumah Rumaisha untuk merisik. Pada waktu itu Abu Talhah belum memeluk Islam tetapi Rumaisha' sudah Islam.

Tatkala dilamar, Rumaisha' menjawab:
"Orang seumpamamu selayaknya tidak ditolak. Tetapi aku tidak boleh mengahwinimu selama-lamanya. Kerana engkau adalah kafir.."

Abu Talhah tidak memahami akan peraturan Islam. Beliau berusaha memujuk:
"Aku rasa bukan itu sebabnya. Tapi sebenarnya kau mahu cari orang lebih kaya dari aku. Bukan begitu?"

Jawab Rumaisha':
"Demi Allah wahai Abu Talhah. Seandainya kamu memeluk Islam, aku akan terima kamu tanpa kau berikan satu pun emas atau perak padamu. Aku jadikan Islammu sebagai mahar bagiku.."

Mendengar ucapan Rumaisha' itu, kepala Abu Talhah teringatkan berhalanya di rumah, yang diperbuat daripada kayu yang mahal.

Rumaisha' seakan dapat membaca fikiran Abu Talhah, lalu mencelah:
"Takkah kamu sedar tuhan yang kamu sembah itu diperbuat dari kayu yang tumbuh dari tanah?"

Jawab beliau: "Benar"

Rumaisha menyambung:
"Tak malukah kamu kamu menyembah batang kayu, yang orang lain jadikan ianya sebagai bahan api untuk membakar roti sahaja?"

Kata-kata Rumaisha membuat Abu Talhah tersentak dan mula sedar. Lantas dia bertanya:
"Siapa mahu bimbing a

ku kepada Islam."

Pantas Rumaisha' menjawab:
"Aku."

"Justeru bagaimana?" Tanya Abu Talhah.

Rumaisha membalas:
"Ucapkanlah dua kalimah syahadah, selepas itu kamu pulang dan dapatkan berhala kamu, kemudian campak buanglah ia."

Abu Talhah menurut sahaja kata-kata Rumaisha'. Dia terus mengucap, kemudian pulang dan membuang berhala itu.

Tidak lama selepas itu, kedua mereka diijab kabulkan sebagai suami isteri yang sah.

Para sahabat berkata: "Kami tak pernah jumpa orang yang memiliki mahar yang paling mulia selain dia. Dia telah menjadikan ISLAM sebagai mahar."

Orang beriman tidak akan menjadikan mas kahwin atau hantaran sebagai harga kepada diri mereka. Sebaliknya yang lebih penting adalah apa yang akan menentukan masa depan setelah berkahwin itu. Mahar beratus ribu belum tentu bahagia. Tetapi mahar Islamnya Abu Talhah membawa kepada syahid, yang bakal memberi syafaat untuk memimpin tangan Rumaisha ke negeri bahagia abadi.

9 Ramadhan 1438
4 Jun 2017

Friday, 2 June 2017

Lembut

*ORANG YG TAK TERSENTUH API NERAKA*

Rasulullah saw bersabda :

‎ﻋَﻦِ ﺍﺑْﻦِ ﻣَﺴْﻌُﻮﺩٍ، ﻋَﻦِ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲِّ - ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ - ،ﻗَﺎﻝَ : ﺃَﻻَ ﺃُﺧْﺒِﺮُﻛُﻢْ ﺑِﻤَﻦْ ﺗُﺤَﺮَّﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ؟ ﻗَﺎﻟُﻮﺍ : ﺑَﻠَﻰ ﻳَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ، ﻗَﺎﻝَ : ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞِّ ﻫَﻴِّﻦٍ، ﻟَﻴِّﻦٍ، ﻗَﺮِﻳﺐٍ، ﺳَﻬْﻞٍ

"Maukah kalian aku tunjukkan orang yang Haram baginya tersentuh api neraka?" Para sahabat berkata, "Mau, wahai Rasulallah!" Beliau menjawab:
"(yang Haram tersentuh api neraka adalah) orang yang *Hayyin, Layyin, Qarib, Sahl*."
(H.R. At-Tirmidzi dan Ibnu Hiban).

1. *Hayyin*
Orang yang memiliki ketenangan dan keteduhan lahir maupun batin.
Tidak mudah memaki, melaknat serta teduh jiwanya..

2. *Layyin*
Orang yang lembut dan santun, baik dalam bertutur-kata atau bersikap. Tidak kasar, tidak semaunya sendiri. Lemah lembut dan selalu menginginkan kebaikan untuk sesama manusia

3. *Qarib*
Akrab, ramah diajak bicara, menyenangkan bagi orang yang diajak bicara. Dan murah senyum jika bertemu.

4. *Sahl*
Orang yang tidak mempersulit sesuatu. Selalu ada solusi bagi setiap permasalahan.

"Telah aku sampaikan, YA RABB."

Wednesday, 31 May 2017

Peniaga online

Untuk Peniaga-Peniaga atas Talian.. Baca dan Fahami..
Selesai sesi Fiqh Bisnes oleh Ustaz Dr Azman dan Ustaz Dr Zaharuddin. Alhamdulillah, banyak ilmu baru dan ilmu refresh dan persoalan berkenaan bisnes kontemporari terjawab.
Kawan-kawan yang berniaga secara berkumpulan, dan suka komen testimoni di post ‘rakan sejemaah’, boleh baca point no 11 di bawah.
Saya Ringkaskan apa yang dapat saya serap selain perkara asas tidak boleh menipu, bebas riba dan gharar, dan sebagainya:
1. Sesiapa yang menjadikan akhirat sebagai tujuan utama, maka dunia akan datang kepadanya dalam keadaan tunduk. Bisnes dan perniagaan adalah satu alat untuk mencari Redha Allah <- Pegangan.
2. Perniagaan adalah sesuatu yang datang seiringan dengan syaitan. Sangat berat amanah yang dipikul oleh peniaga. Peniaga yang benar dan amanah akan dibangkitkan bersama nabi-nabi, siddiqqiin dan syuhada’.
3. Saidina Umar melarang seseorang dari berniaga sebelum belajar hukum-hakam perniagaan.
4. Semua urusan jual-beli bertangguh (samaada bayar secara ansuran atau barang dibeli secara tempahan dengan bayaran penuh) masuk dalam kategori dain (hutang). Ayat paling panjang dalam Quran menyebut tentang dain – iaitu ditulis segala details dan kalau boleh, adakan saksi.
5. Islam menjaga hak bukan sahaja hak pembeli, tetapi juga hak penjual. Oleh itu, gangguan kepada harga pasaran adalah sesuatu yang dilarang dalam Islam.
.
Contohnya, buang harga (jual dengan terlalu murah berbanding harga pasaran) atau naikkan harga dengan melampau tanpa sebab yang munasabah (contohnya tiada nilai tambah diberikan).
6. Ketelusan Wajib ada. Peniaga kena perjelaskan semua perkara berkenaan barang yang dijual dan kualiti barang. Peniaga juga tidak sembunyikan keburukan barang dengan sengaja. Kena ada jaminan pulangan semula kalau tak puas hati. Kenapa? Sebab ada isu gharar – barang tak boleh disentuh. Kos penghantaran dan segala kos lain mesti dimaklumkan kepada pembeli. Untuk pemulangan semula, siapa akan tanggung kos penghantaran etc. Untuk refund, kos caj bank ditanggung siapa.
.
7. Hukum affiliate dan dropship – dengan mendaftar i.e. persetujuan pemilik produk adalah HARUS
8. Selain ejen dropship dan affiliate dan lain-lain konsep ejen, tidak boleh jual barang yang tidak dimiliki. Sekalipun terdapat perselisihan pendapat untuk menjual barang yang tidak dimiliki, syarat yang dikenakan oleh ulama yang cakap boleh, adalah amat ketat.
9. Untuk produk affiliate dan dropship, TIDAK BOLEH guna istilah ‘produk saya’ kerana kita tidak memiliki barang tersebut. Boleh guna istilah “Produk Kami” kerana kita dikira wakil kepada penjual.
10. Agen tidak boleh menjual pada harga yang tidak dibenarkan oleh pemilik produk (buang harga), sekalipun pemilik produk memberikan harga yang murah kepada agen.
11. Untuk perniagaan secara berkumpulan, tidak boleh mewujudkan testimoni atau sokongan palsu.
Contohnya, bila ada salah seorang rakan post tentang sesuatu produk, kita ramai-ramai berikan testimoni dan sokongan yang tidak tepat. Ini banyak terjadi dalam grup yang menjual produk kesihatan.
12. Tidak boleh juga membuat bid palsu untuk menaikkan harga lelongan.
13. Tiada iklan yang memaparkan aurat. Tidak boleh promo produk yang menampakkan aurat.

Tuesday, 30 May 2017

Melayu

Wasiat Buat Bangsaku Melayu!!!
Oleh: YBhg Ayahanda Syeikh Haji Abdul Rahim Pfordten

Masa aku kanak2 dulu aku telah menyaksikan bangsa China yang datang ke Tanah Melayu ini adalah terdiri dari apek2 Tongsan yang berpakaian seluar ‘katok’. Masih terbayang keadaan seluar mereka yang panjangnya hanya sekerat pada kadar dibawah sedikit dari lutut. Mereka seharian berbaju kain kasar yang berbutang lima sambil menghisap candu dengan menggunakan paip buluh.

Mereka tidur bergelempangan, bermalas-malasan dek ketagih candu. Untuk tidur, cukup dengan berbantalkan kayu dan berselimut pendek berwarna merah. Itulah yang aku ingat.

Kerja mereka di bandar-bandar pada ketika itu adalah sebagai penarik "langcha". Bukan beca roda tiga tetapi beroda dua yang merekalah penariknya. Itulah pengangkutan ’teksi’ di bandar-bandar ketika itu.

Selain itu orang-orang Cina ini juga bekerja sebagai tukang kandar tong najis dari jamban-jamban (tandas) jenis angkut. Hiii! Najisnya yang penuh di dalam tong itulah yang mereka pikul untuk dikumpul dan dibuang di tempat pembuangan. Busuk? Tak usah ceritalah. Sekarang tugas itu diambil alih oleh Indah Water!!

Mereka juga jadi kuli-kuli dan pekerja lombong bijih timah milik orang puteh. Tinggal di berek-berek dan rumah papan ala setinggan – bersesak dan tanpa kemudahan asas.

Dikampung-kampung pula mereka menumpang tanah orang Melayu yang terbiar bersemak-samun,. Mereka duduk percuma sambil menyangkul dan bertanam sayur. Hasil tanaman mereka, meraka kandar (pikul) - bawa berjaja keliling kampung dan ke pekan-pekan.

Mereka bertungkus lumus mencari sesuap nasi untuk makan minum – mengalas perut mereka sekeluarga. Mereka terpaksa pandai berjimat cermat. Rezeki yang di dapat tidak dibelanjakan semua. Mereka datang sebatang kara. Tiada saudara mara yang boleh menolong ketika sesak dan sulit.

Orang Melayu hidup manja di kelilingi keluarga dan saudara mara. Ketika susah, ada tempat untuk meminta pertolongan. Paling mudah mereka akan pandai berhutang hingga dikatakan hutang keliling pinggang. itulah salah satu kepakaran bangsaku. Sebab itu orang melayu jarang beringat dan berjimat. Lebih banyak boros dan berpesta kenduri kendara. Sanggup berhutang asal status terjaga atau dapat elak dari diumpat kata nesta jiran tetangga.

Orang Melayu yang belajar diasuh pula dengan pemikiran makan gaji. Kalau makan gaji, walaupun gajinya kecil dan 'ciput', itu sudah jadi kebanggaan sekampung dan dibualkan dengan penuh rasa puas tercapai hajat yang sangat hebat.

Orang Cina dalam susah dan derita air mata, mengharung hidup dengan mata menjeling peluang. Apa saja yang terleka dek orang Melayu, mereka berlumba-lumba menyambarnya.

Tidak perlu sakit hati dengan mereka. Itulah lumrah kehidupan. Yang pemalas dan manja akan tertinggal jauh di belakang. Yang rajin berusaha dan gigih mencari peluang baru akan berpindah menapak setakah demi setakah.

Orang Melayu kekal semakin jauh di himpit kesusahan. Orang Cina akhirnya muncul menjadi bangsa yang berada di atas, dalam kitaran ekonomi. Orang Melayu tercungap-cungap kelemasan. Aku tak tahu bilakah watak bangsa Melayu ini boleh diubah menjadi bangsa yang rajin, bangsa yang bersungguh-sungguh dan sanggup bangkit membela masa depan mereka sendiri.

Kalau dulu, orang-orang Cina datang sehelai sepinggang, hari ini ramai orang Melayu yang papa kedana dan merempat di tanah air sendiri. Bangsa yang tidak leka akan lebih peka dan berjaya. Orang-orang Cina sedang melakar sejarah mereka yang hebat di bumi tanah tumpah datuk nenek kita.

Hari ini anak cucu mereka sudah jadi taukeh-taukeh besar membangun perniagaan di bandar-bandar yang mereka ciptakan. Tanah orang Melayu mereka beli dengan harga yang murah dan dibangunkan hartanah yang ratusan kali ganda nilai harganya!! Mereka kuasai ekonomi dalam negara ini dan orang Melayu menjadi kuli malah ada yang jadi ‘hamba pecacai’ mereka.

Jangan sakit hati dengan mereka. Negara kita berlaku adil dengan semua bangsa yang ada. Kaum yang cerdik dan pintar akan berjaya berada di persada indah. Kaum yang lemah, penakut, berjiwa kecil, bersikap negatif akan terus hanyut di telan banjir bah arus dunia tanpa sempadan.

Tidaklah salah jika kaum Cina merancang merebut kuasa politik yang selama ini didominasi oleh orang Melayu. Dengan wang yang ada, ramai orang Melayu yang mudah rosak dengan ganjaran wang di depan mata. Orang Melayu yang lemah dalam semua sudut ini mudah untuk menjual apa saja demi untuk makan minum sehari dua. Orang Melayu lebih serius memikirkan hal makan minum dalam jangka waktu hanya sehari dua. Bangsa lain merancang mengukuhkan pegangan dalam pelbagai sektor kehidupan.

Inilah yang sedang berlaku di dalam negara kita. Puncanya pada orang Melayu sendiri. Kesian pada anak cucu kita yang kemungkinan akan jadi penumpang dalam negara bertuah ini seperti apa yang berlaku kepada orang-orang Melayu di Singapura. Malah agama mereka pun turut semakin hilang.

Orang Melayu mudah dirosakkan dengan hiburan, keseronokan mungkar dan maksiat. Kini, sudah ada sejumlah sejuta orang anak-anak muda Melayu yang kebanyakannnya berusia seawal belasan tahun sudah menjadi penagih dadah. Taukeh dadah yang kaya raya tentulah bukan orang Melayu. Yang menjadi pengedar dan yang ditangkap untuk dihukum di tali gantung pun adalah anak-anak Melayu.

Adakah kehinaan bangsa ini, sudah sampai kemuncaknya? Terlalu ramai anak-anak melayu penagih dadah yang sedang menjadi bangkai bernyawa. Jika tidak berbuat sesuatu, mereka akan mati beragan dan bayangkan api neraka yang sedang mengaum hendak meratah tubuh badan mereka.

Percayalah wahai bangsaku, kekuatan tunggal kita bukan semangat kebangsaan lagi tetapi kekuatan iman dan taqwa. Dengan iman dan taqwa sahajalah orang Melayu akan kembali sayangkan negara tercinta ini. Dengan keyakinan terhadap kasih sayang dan rahmat Allah, orang Melayu boleh bangkit membaiki diri, keluarga dan masyarakat mereka.

Orang Melayu yang dipimpin hati jiwanya dengan rasa takut Allah rindu Nabi saw tak akan sanggup jual syurga dan bidadarinya dengan keseronokan dunia yang mungkar dan maksiat. Mereka tak akan sanggup berzina, mengandung luar nikah dan membuang anak di merata tong sampah.

Mereka akan kembali menjadi bangsa yang mulia, berharga, bernilai dan dihormati kawan dan lawan. Taqwalah sahaja cara bagaimana hati mereka perlu dididik. Dengan kekuatan taqwa,  Allah yang Maha Gagah Perkasa akan menjadi pembela kepada bangsa Melayu.

Insaflah wahai bangsaku!!! Cari lah ilmu agama sebagai asas kepada iman dan taqwa. Dapatkanlah bimbingan orang-orang soleh dan insan-insan bertaqwa yang masih ada. Laksanakanlah suruhan Allah dan jauhilah laranganNya. Hayatilah sembahyang yang menjadi anak kunci kepada mendapatkan taqwa. Laksanakanlah solat dengan bersungguh-sungguh tepat pada waktunya. Peliharalah mata, telinga, lidah, kaki-tangan, perut dan kemaluan dari menyentuh dosa. Jauhilah akhlak keji dan amalkanlah akhlak mulia.

Bermodalkan iman dan taqwa bangsa Melayu akan jadi satu bangsa yang kuat dan mulia. Bangsa yang berani, berwibawa, rajin, berkasih-sayang dan berpadu. Inilah bangsa yang akan digeruni oleh musuh. Dan Allah janjikan syurga di akhirat. Lihatlah sejarah, bagai mana umat Islam dulu telah pernah menguasai tiga suku dunia selama tujuh ratus tahun dengan bermodalkan kekuatan iman dan taqwa. Inilah jalan-jalan kemenangan dan kejayaan yang Allah janjikan. Tidak ada jalan lain selain ini.

Ya Allah! limpahkanlah kepada bangsaku Melayu akan rahmat, hidayah dan taufiqMu. Amiin ya Allah!

Sunday, 28 May 2017

Huruf alquran

*Huruf dalam Alquran*

Sejak 1200 tahun silam, ketika dunia blm mengenal KOMPUTER atau alat hitung sejenis, IMAM SYAFI'I telah mampu mendata JUMLAH masing-masing HURUF dalam AL-QURĀN secara detail dan tepat.

Imam Syafi’i dalam kitab Majmu al-Ulum wa Mathli’u an Nujum dan dikutip oleh Imam ibn ‘Arabi dalam mukaddimah al-Futuhuat al-Ilahiyah menyatakan jumlah huruf-huruf dalam Al Qur'an disusun sesuai dgn banyaknya:

o ا Alif  : 48740 huruf,
o ل Lam : 33922 huruf,
o م Mim : 28922 huruf,
o ح Ha ’ : 26925 huruf,
o ي Ya’ : 25717 huruf,
o و Waw : 25506 huruf,
o ن Nun : 17000 huruf,
o لا Lam alif : 14707 huruf,
o ب Ba ’ : 11420 huruf,
o ث Tsa’ : 10480 huruf,
o ف Fa’ : 9813 huruf,
o ع ‘Ain : 9470 huruf,
o ق Qaf : 8099 huruf,
o ك Kaf : 8022 huruf,
o د Dal : 5998 huruf,
o س Sin : 5799 huruf,
o ذ Dzal : 4934 huruf,
o ه Ha : 4138 huruf,
o ج Jim : 3322 huruf,
o ص Shad : 2780 huruf,
o ر Ra ’ : 2206 huruf,
o ش Syin : 2115 huruf,
o ض Dhadl : 1822 huruf,
o ز Zai : 1680 huruf,
o خ Kha ’ : 1503 huruf,
o ت Ta’ : 1404 huruf,
o غ Ghain : 1229 huruf,
o ط Tha’ : 1204 huruf dan terakhir
o ظ Dza’ : 842 huruf.

Jumlah semua huruf dalam al-Quran sebanyak 1⃣.0⃣2⃣7⃣.0⃣0⃣0⃣  (satu juta dua puluh tujuh ribu).

Setiap kali kita khatam Al-Quran, kita telah membaca lebih dari 1 juta huruf.

Jika 1 huruf = 1 kebaikan dan 1 kebaikan = 10 pahala, maka kira-kira 10 juta pahala kita dapatkan.

Mudah-mudahan ini menjadi motivasi kita untuk terus membaca al-Quran dan memahami maknanya ✍🍂🍃
Wallahu a'lam..

Is3

Terima kasih ibu2 dan para isteri..

**Mungkin fenomena biasa
Hargai pengorbanan mereka**

*Dah kunci jam pukul 3* _Tersedar pukul 2_ Termenung sekejap. Nak sambung tidur lagi takut tak tersedar pula nanti. Ralit sekejap melayan mata..

'Aduhai.. mengantuknya! Hmm.. Takpelah. Tidur sikit lagi.'
*Jam berbunyi pukul 3, mata melekat macam kena gam tikus pula. Tutup jam, dan tutup mata semula*

*Sedar-sedar dah 4.30. Allahuakbar! Teringat nasi belum masak. Mulalah berdebar!*
Cong ceng, cong ceng kat dapur, alhamdulillah. *Pukul 5, siap terhidang semuanya.*

*Sekarang, misi mengejut suami dan anak-anak sahur.*_

Macam-macam ragam masing-masing bila dipaksa bangun tidur. Aneh juga. Yang penat memasak, tak mengeluh. Yang tukang makan pula yang merusuh. Macam-macam kerenah ada. Yang mengamuk, yang mencuka, hadap sahaja!_

*Begitulah. Saban hari sepanjang Ramadhan - rutin seorang isteri dan ibu.*

 Orang lain lena tidur. Dia asyik berjaga-jaga, bimbang tidak terkejut sahur. Orang lain enak dibuai mimpi. Dia asyik terjaga, menjeling jam berkali-kali.

_Bukan risaukan dirinya, tapi memikirkan keperluan keluarga. Walaupun waktu dia uzur dan tak boleh berpuasa, tugas menyediakan sahur tetap seperti biasa._

*Duhai anak-anak dan para suami, pernahkah terfikir pengorbanan ini? Tinggal sehari nk masuk Ramadhan, mari tanya diri, sudah berapa kali anda mengucapkan terima kasih kepada mereka yang berkorban masa tidur untuk menyiapkan hidangan sahur?*

"Terima kasih Yang - masakkan yang sedap untuk abang."
*"Terima kasih mama - nasib baik mama kejutkan sahur."*

Sungguh. Setiap kali saya mendengar kata-kata sebegini, sejuk hati! Sebaris kata-kata mereka sudah cukup buat saya tersenyum lebar. Setiap debar dan ikhtiar rasa terbayar.

*Ringankanlah mulut berterima kasih. Biar manis mulutmu itu yang mengikat kasih.*

*Selamat berdepan dengan detik-detik Ramadhan. Semoga beroleh lailatul qadar yang diimpikan. 😇*

Buat ibu-ibu dan para isteri..jasa kalian mmg sukar dibalas...
*Copy & paste dari group whatsapp.

Tuesday, 23 May 2017

Autophagy

Nobel Prize!!!!!!!
Fasting and this year Nobel prize..what is the connection.

.Please read on...��This year's
Nobel prize for medicine has gone to a Japanese scientist Dr. Yoshinori Ohsumi for his research on autophagy. Autophagy means to "self eat". In other words, the process by which the human body eats it own damaged cells and unused proteins. Autophagy is a natural process and also one which occurs in cases of starvation. The failure of autophagy is one of the main reasons for accumulation of damaged cells which eventually leads to various diseases in the body. Autophagy is important to prevent/fight cancer and also plays a vital role in degrading and 'consuming' cells infected by bacteria and viruses.

��We have to observe here that Allah has recommended a practice of fasting  Many of us religiously follow this practice of rozas (ramzan, weekly, or monthly 13th, 14th, 15th) without any idea of the biological and therapeutic benefits of this practice. Through this process of fasting induced autophagy, our body repaired its damaged and degenerated cells or used up the proteins of the damaged cells for its survival.

��Whenever modern science conquers a frontier in any field, it somehow relates to a practice of our Deen ��Once a year roza, Mondays and Thursdays, 5prayers and tahajjud... the time spent in divine contemplation is a tonic for the mind and soul while the practice of fasting ensured that the body would heal and rejuvenate itself.��

Clearly, Allah knows the process of holistic healing of both the body and the mind.🌹

Kanser

Ustazah zaimah Ibrahim:
Berat hendak saya kongsikan hal ini. Namun demi semua wanita yang dikasihi, saya gagahkan mencatat. Ini adalah hal antara hidup dan mati.

Perhatikan angka-angka ini:
S - 33 tahun - kanser payudara
M - 32 tahun - kanser payudara
M - 35 tahun - kanser servik
E - 33 tahun - kanser kelenjar
Z - 44 tahun - kanser hati & servik
M - 40 tahun - kanser payudara & tulang

Catatan di atas adalah senarai rakan dan saudara yang dekat dalam hidup saya. Ditakdirkan mereka telah diduga serangan kanser. Mereka ini bekerjaya, mempunyai keluarga, ada suami dan anak-anak.

Satu hal penting perlu dicatat - mereka juga tidak culas membuat ujian kesihatan setiap enam bulan atau setahun sekali.

Daripada enam sahabat saya ini, dua orang sedang berjuang,  mengharapkan sokongan untuk sembuh. Empat yang lain sudah pergi dulu daripada kita yang bakal menyusuli mereka.

Intipati tulisan ini sebenarnya hendak beritahu, semakin ramai wanita Malaysia mendapat kanser ketika usia muda. Mengapa?

Kata doktor, pemakanan dan corak pemakanan adalah antara punca kanser. Turut menyumbang ialah stres bekerja, kemurungan dan tidak ada masa merehatkan fikiran.

Kanser ini jahat, lagi kita murung lagi cepat selnya membiak.
Sepuluh peratus lagi punca kanser ialah kerana faktor keturunan.

Kerap membuat pemeriksaan ulangan setiap enam bulan atau setahun sekali, bukan boleh dipercayai seratus peratus.

Kanser boleh membiak dari Tahap 1 ke Tahap 3, hanya dalam tempoh seminggu. Menjelang hari ke lapan, kanser sudah terus ke Tahap 4!

Kawan, jika sayang sahabat wanita kita, jangan beratkan fikiran mereka. Mudahkan tugas mereka, tolong ringankan stres dia. Sumbangan itu walau nampak sikit namun besar impaknya. Tolonglah.

Nasihat kepada golongan suami, tolonglah ringankan stres isteri.
Anak-anak pula, tolong jangan serabutkan fikiran mak.
Kawan-kawan perempuan, jangan pentingkan diri sendiri dan sesakkan fikiran kawan lain dengan hal remeh-temeh.

Stres adalah punca kemurungan. Apabila murung, sel kenser akan bangkit bermaharajalela!

Terima kasih Drzubaidi HjAhmad. Komen Dr menginspirasikan tulisan ini. Kita tidak mahu lebih ramai lagi wanita menderita kanser pada usia muda.

#PRIDE #LindaMohdNor
#cancerfighter

Sharekan dgn rakan2 wanita lain & suami agar mereka lebih alert dgn penyakit maut ni.

Sunday, 21 May 2017

Menteri

KISAH 3 ORANG MENTERI DAN POKOK BUAH

Diceritakan oleh SYEIKH ALI SOLEH MUHAMMAD ALI JABER

Guru Tahfiz Masjid an-Nabawi,

tentang kisah tiga menteri dan seorang Raja.

Pada suatu hari Raja memanggil tiga orang menteri tersebut, maka baginda memberi tiga karung guni.

Berkata Raja, “Pergi panjat pokok dan memetik buah di pokok tersebut sehingga penuh guni masing-masing".

Maka terpinga-pingalah ketiga-tiga menteri tersebut, kenapa seorang menteri diberi arahan sebegitu?

Disebabkan arahan khalifah maka mereka pun melakukan apa yang disuruh.

Menteri A merupakan menteri yang jujur dan amanah, maka beliau pun bersungguh-sungguh panjat pokok buah tersebut dan mencari buah yang paling baik dan berkualiti dan memenuhi karung guni yang di beri oleh raja.

Menteri B merupakan menteri yang kadang-kadang amanah, kadang-kadang tidak

Beliau beramanah mengikut situasi yang dihadapi

Imamnya tidak sekukuh menteri A.

Maka dia panjat dan sampai separuh pokok...

Terfikir dia, “buat apa aku berusaha ambil yang elok-elok, cukup la sekadar mengutip buah yang jatuh di bawah,

Cukup sekadar penuh buah dengan karung guni sudah cukup"

Lalu menteri tu pun turun dan mengutip buah yang bercampur ada yang baik dan ada yang busuk.

Menteri C seorang yang sungguh tidak amanah, beliau hanya mementingkan diri sendiri.

Beliau berfikir “ Buat apa aku susah-susah, akukan menteri...ini bukan kerja aku, baik aku kutip batu je cukup, janji penuh karung guni nie,

Lagi pun raja mana ada masa untuk melihat isi dalam karung ini’.

Lalu beliau pun mengutip batu dan memenuhi karung guninya.

Sampai masanya, mereka bertiga menghadap raja.

Benar-benar telahan Menteri C, raja tidak melihat karung guni tersebut.

Namun Raja yang bijak mempunyai cara yang lebih bijak.

Baginda mengarah pengawal memasukkan ketiga-tiga menteri ke dalam penjara.

Dan mengarahkan makanan yang hanya boleh di makan, apa yang ada dalam karung mereka.

Maka mereka menghadapi situasi berbeza:

Menteri A, sudah tertentu mempunyai bekalan mencukupi dan dapat menikmati buah yang lazat dan berkualiti.

Menteri B, terpaksa memilih buah yang baik, kadang terpaksa mengikat perut untuk mencukupi bekalan makanan.

Menteri C. Inna lillahi......itu jawapan yang mampu diberi

Mari kita ambil pengajaran cerita ini dalam kehidupan kita,

Bayangkan Allah SWT telah mengarah kita supaya mengutip amalan dengan amanah dan bertujuan untuk mencari redhaNya,

Watak menteri mana yang kita pilih, Menteri A, Menteri B atau Menteri C ????

Dan penjara itu seumpama Kubur.

Di situlah tempat perhentian kita, tempat yang kita semua kena melalui.

Di dalam suasana yang sempit dan gelap itu adakah amalan kita mampu membantu kita.?

Atau kita ini hanya menteri C sahaja?

Marilah kita sama2 renungi dan ambil Pengajaran dari kisah ini.

~ Semoga bermanfaat ~

Muallim

Antara info penting:
*KALAM MURABBI*
Oleh : Prof. Dato' Dr. Abdul Halim Tamuri
( Rektor Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor )

1- Cuba sedaya upaya utk solat jemaah bersama pelajar.

2- Jika kita mendidik anak murid kita dengan bersungguh-sungguh nescaya Insya-Allah Allah akan balas anak kita mendapat guru yg bersungguh-sungguh mendidiknya..

3 - Didiklah anak sendiri menghargai guru,nescaya kita sebagai guru akan dihargai.

4 - Personaliti Guru :
      - sahsiah unggul
      - sentiasa bermotivasi sms p&p ( suara @ mimik muka dll )
      - Gunakan IT sebagai menarik minat pelajar tetapi jangan salah gunakannya  salah gunakannya ( contohnya jgn kedekut nk add pelajar sbg friends dlm fb )
      - kepelbagain kaedah mengikut subjek
      - kuasai ilmu @ subjek yg diajar ( muraja'ah, membaca dll)

5- Konsep 5 M dlm Pendidikan Islam :
Mudarris ( sebagai guru cemerlang )
   - Muaddib (sebagai  role model )
   - Murabbi ( sebagai penyayang )
   - Mursyid ( sebagai pemimpin )
   - Mu'allim ( sebagai Da'ie )

*Himpunan Pendidik Islam Malaysia 5.0*
*Guru Pembentuk Generasi Rabbani*

Friday, 19 May 2017

Bola

Hukum dan Dhawabit Menonton Dan Bermain Bola Sepak

1: Hukum bermain bola adalah harus secara umumnya apabila terlibat dengan unsur unsur haram berdasarkan qaedah ibahah asliah.

2: Hukum menutup aurat adalah wajib ketika bermain. Masalah penutupan paha ada masalah khilaf dikalangan ulama begitu juga dengan penutupan lutut.

Pandangan jumhur adalah terkuat  iaitu penutupan paha adalah wajib. Namun undang undang bola yang sekarang tidak mengizinkan penutupan aurat penuh yang menjadikan mazhab Maliki  sebagai penyelamat di dalam isu ini di atas nama umum al balwa di dalam isu khilafiah maka tidak ada pilihan kepada pemain pemain bola  muslim melainkan bertaqlid kepada mazhab Maliki yang manyatakan paha tidak aurat walaupun pandangan untuk lemah pada pandangan saya.

3: Menjadi kewajipan kepada pemain bola sepak muslim mendirikan solat agar tidak termasuk di dalam golongan yang lalai.

4: Wajib ke atas pihak pengurusan stafium menyediakan tempat solat dan berwuduk di stadium untuk pemain pemain bola dan penonton penonton bola bagi mendirikan solat kerana termasuk di dalam mengagungkan Syiar Allah.

5: Perlu para penonton menjaga etika pencamburan bebas sehingga tidak berlaku pencabulan atau sentuhan syahwat dikalangan penonton lelaki dan wanita.

5: Hukum sorakan adalah harus selagi tidak mempunyai cacian atau kata kata lucah dikalangan penonton kerana sorakan distadium tidak menganggu ketenteraman awam.

6: Para penonton wajib menjaga akhlak dan adab serta tidak melakukan kerosakan atau pencerobohan distadium.

7: Sifat musafir penonton penonton ke perlawanan bola adalah safar harus tidak mengambil safar ibadah. Diharuskan mereka melakukan solat jamak dan qasar dan perkara perkara yang diharuskan ketika musafiir.

8 Maka dengan sifat safar yang harus inj maka perbanyakkanlah zikir agar menjadikan perjalanan mendapat pahala.

9: Pemain bola yang menjaringkan gol digalakan menyebut alhamdulilah tanpa perlu sujud syukur dalam keadaan memakai seluar pendek . Sekiranya nereka sujud sykur mudahan tidak mengapa.

10: Jadikan pertandingan bola untuk membina sukan negara bukannya untuk menjadikan rasis dikalangan penyokong  tanpa wujud kesalahan menyokong pasukan masing masing .

11:  Kepatuhan kepada peraturan peraturan adalah wajib dipatuhi sekiranya menjaga keselamatan awam dan etika awam. Penjualan tiket haram adalah terlarang  disisi Syarak kerana ia adalah satu penipuan.

Mudah mudahan panduan ini mampu untuk membina sukan patuh Syariah. Sekiranya tepat maka ia datang daripada Allah sekiranya terdapat kesalahan maka ia daripada kelemahan  diri ini.

Al Faqir ila Allah
Fauwaz Fadzil
*viralkal perkara bermanfaat*

Wednesday, 17 May 2017

Jaya

Nak berjaya ,

Jangan tunggu orang.
Jangan ikut orang.
Jangan harap pada orang.

Berdiri sendiri.

Kalau rasa nak tanya, tanya.
Kalau tak faham, belajar sampai faham.
Kalau tak tahu, jangan buat buat tahu.

Jangan takut nak minta penjelasan. Jangan segan nak suruh orang fahamkan.

Kita kat dunia ni, konsepnya belajar.

Biar penat, malu, sakit dan susah. Itu semua jatuh bangun dalam kehidupan.

Perkara biasa. Semua orang pernah rasa benda yang sama.

Cuma yang berbeza, cara kita untuk menghadapinya.

Semua orang ada masalah,
Semua orang pernah rasa kehilangan, semua orang pernah rasa sakit nya gagal dan kalah.

Tapi.. Itulah yang menunjukkan kuatnya kita.

🌸☁️️ semoga berbaloi semua pengorbanan di dunia,

Agar bahagia nanti di taman taman syurga. ☁️🌸

Bijak

Belajar Bahasa Arab 📓:
معادلة بين الجهل والعلم

(PERBANDINGAN ANTARA KEBODOHAN DAN PENGETAHUAN)+-×=

1 - الجهل + الفقر    =  إجرام
1. Kebodohan + Kefakiran = Kejahatan

2 - الجهل + الثراء   =  فساد
2. Kebodohan + Kekayaan = Kerosakan

3 - الجهل + الحرية =  فوضى
3. Kebodohan + Kebebasan =  Kekacauan

4 - الجهل + السُلطة = استبداد
4. Kebodohan + Kekuasaan = Diktator, Sewenang-wenang

5 - الجهل + الدين   =  إرهاب
5. Kebodohan + Agama = Terorisme

استبدل مكان الجهل العلم
وانظر ماذا يفعل العلم بالجهل

Gantilah kata kebodohan dengan pengetahuan (ilmu), lalu lihat apa yg diperbuat ilmu atas kebodohan:

1 - العلم + الفقر    =  قناعة
1. Ilmu + Kefakiran = Qona'ah

2 - العلم + الثراء   =  إبداع
2. Ilmu + Kekayaan =  Penemuan, Inovasi

3 - العلم + الحرية =  سعادة
3. Ilmu + Kebebasan = Kebahagiaan

4 - العلم + السُلطة =  العدل
4. Ilmu + Kekuasaan = Keadilan

5 - العلم + الدين   =  استقامة
5. Ilmu + Agama = Istiqamah

Semoga kita semua termasuk ahli ilmu serta pandai memanfaatkan ilmu. AMIN

وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا وارزقني فهما

Maka berdo'alah: "Tuhanku, tambahkanlah ilmu kepadaku dan kurniakanlah pemahaman kepadaku".

Kawen

Sudah Berkahwin? Banyak Hati Kena Jaga

“Anakku, kalau kamu sudah berkahwin kelak, banyak perasaan kamu mesti jaga, bukan sahaja perasaan ibu bapa, mertua dan kerabat terdekat, termasuk juga orang disekeliling kamu”, pesan Guru.

“Ya Guru, aku akan ingat pesan Guru tapi aku kurang mengerti menjaga perasaan orang sekeliling, apa kaitan mereka dalam hidupku kelak”, tanya murid.

“Anakku, jika di khayalak ramai, usah menunjukkan kemesraan melampau dengan pasanganmu, banyak pihak yang menilai, yang bujang seksa melihat. Jika dikurniakan rezeki anak yang ramai, usah terlalu berbicara perihal anak dihadapan teman yang belum ada anak, mereka tersenyum mendengar tetapi hati mereka kesedihan, jika kamu berkahwin awal, usah menyindir-nyindir kawan yang masih bujang. Semua perkara di atas sangat sensitif yang kita harus elakkan". Jawab Guru.

"Ingat, orang lain berkahwin juga, bukan kita sahaja. Orang lain tenang-tenang sahaja, jangan pulak kita over

Hari guru

*PONTENG SEKOLAH KERANA TAK BAWA HADIAH*

Ketika menjadi pengetua dulu, suatu pagi seorang imam masjid yang saya kenali menelefon saya.
Katanya ada seorang budak sekolah di masjid, macam ponteng sekolah. Hari itu hari guru 16 Mei, pelajar dan guru tidak berada dalam kelas tetapi di dewan dan padang dg aktiviti sambutan.

Saya bergegas sendiri ke masjid yg disebut. Parking kereta agak jauh di penjuru masjid, saya mula meninjau ke masjid. Tidak ada di balai lintang, saya menjengah ke dewan solat. Tidak ada juga tetapi ketika beralih ke bahagian muslimat, saya ternampak satu susuk tubuh.
Saya segera ke bahagian itu dan memang ada seorang pelajar perempuan. Dia begitu terkejut melihat saya. Bibirnya terketar mengucap salam pada saya, tangannya meraup sejadah lalu dipeluk ke tubuh, bagai seorang anak takutkan bapa yg garang.

Dia segera berdiri menghormati saya, tetapi saya suruh duduk, saya kenal pelajar ini kerana pernah naik menerima hadiah kecemerlangan di pentas. Bila ditanya sebab apa ponteng sekolah sedangkan dia pelajar baik, dia hanya berkata,"Tak ada apa cikgu.".
Saya tak puas hati kerana ini bukan tabiatnya. Saya desak dia bercakap benar.

Matanya mula berair bila dia memulakan bicara lagi, saya tahu,dia akan berkata benar,
"Cikgu, saya malu nak ke sekolah hari ini kerana saya tidak ada hadiah untuk diberi pada guru sempena hari guru. Ayah tak ada duit untuk beli hadiah kerana waktu ini tengah bulan, ayah saya kerja jaga. Emak telah meninggal."
Dia berhenti bercakap. Kepala terhanguk-hangguk menahan tangis. Dia menyambung, "Cikgu, saya malu ditanya rakan apa hadiah yg dibawa pada cikgu, lebih malu bila ada bertanya, Nurul tak bawa hadiah ka? Ini telah berlaku tahun lalu."
Air matanya yg deras dikesat dg kain tudung yg separuh lusuh. Saya pula yg turut sedih dan tidak terucap kata.

Saya menghantarnya balik ke rumah, dlm perjalanan fikiran berkecamuk. Rupanya kegembiraan hari guru dan sambutannya telah mencederakan hati seorang insan pelajar, bahkan saya yakin lebih ramai lagi pelajar yg miskin merasa gundah resah bila datang hari guru.

Menjadi kelaziman hari guru 16 Mei disambut oleh pelajar dg memberi hadiah kpd guru di samping program sekolah. Memanglah ia sesuatu yg baik. Tetapi banyak ibubapa yg miskin, yg kurang mampu, menghadapi situasi serba salah bila anak merengek minta dibeli hadiah, tak mau ke sekolah tanpa hadiah. Yg  berada minta hadiah lebih baik utk mengatasi rakan. Anak yg telah besar di sekolah menengah mungkin tidak mendesak, tetapi memilih jalan lain untuk mengelak, memendam rasa, tetapi siapa yg peduli.

Maka adalah baik jika hadiah kpd guru tidaklah diberi penekanan, high light, kerana ia juga boleh disalahguna untuk meraih perhatian guru, dan jika dibuat biarlah secara tertutup bukan dlm kelas yg menyebabkan pelajar lain terasa, maksudnya hadiah pd guru biarlah diserah sendiri di bilik guru. Bagi sekolah yg di luar bandar yg ibubapa berpendapatan rendah, lebih lebih lagilah perkara ini kena diberi perhatian. Hakikatnya, pelajar yg baik bukan memberi hadiah kpd gurunya, tetapi memberi khidmat kpd gurunya, bekerjasama dan patuh pada semua arahan.

Hari guru sebaiknya disambut dg penzahiran rasa syukur kepada Allah, bukan di zahir dgn berseronok suka. Mungkin sukan, sukaneka itu baik utk menjalin hubungan, tetapi sketsa yg mendidik, majlis tahlil, bacaan Yasin, solat hajat dan sujud syukur, kenduri satu sekolah, explorace yg bersifat pelajaran dsbnya juga boleh dilakukan  .

Guru kena bersyukur kerana ada pekerjaan, ada murid, murid kena bersyukur kerana ada guru yg mendidik, ibubapa kena bersyukur kerana ada yg mengambil tanggungjawab mendidik.
Marilah kita berubah bila menyambut sesuatu perayaan dari berseronok suka kpd penzahiran rasa syukur kpd Allah.
Kpd ibubapa, minta anak menghadiahkan hari guru dgn janji untuk menjadi pelajar yg baik, yg taat, gigih yg berdisiplin, itu lebih besar maknanya kpd seorang guru dari sekotak hadiah.

-Cikgu Abd Ghani-

Hujan

Sesiapa yg kurang sihat & tidak segar @ sekiranya kurang subur utk menjana zuriat... Mandilah hujan-hujanan = ketika hujan turun dgn lebat duduklah tengah2 hujan lebat tanpa berlindung dibawah pokok @ dibawah sehelai daun pun...dok lah hingga benar2 kesejukan menggigil sambil mendongak ke langit & berdoa apa hajat kita. Jika nak sihat tubuh badan mintalah sihat...jika nak zuriat minta lah zuriat. Sediakan 1 bekas aluminium letak atas tempat tinggi & tadah air hujan tsb & minum utk pulihkan tenaga & kesuburan. Kemudian keluar dari hujan tsb..jgn dilap & biarkan kering sendiri...air hujan itu akan menjerab ke dlm tubuh badan & urat saraf kita utk pemulihan kesihatan & kesuburan. Kita selalu sebut hujan itu rahmat kenapa kita tidak menafaatkan rahmat Allah yg percuma itu tanpa apa2 bayaran 1 sen pun. Malah kita mendapat menafaatnya. Cuba tengok jika bumi yg gersang @ pokok tumbuh-tumbuhan yg hampir mati & layu pun kembali segar & subur. Pokok lalang & rumput yg terkena racun kembali hidup & subur. Itulah rahmatNYA yg dlm air hujan mengandungi Ph202 nitrojen & hidrojen & oksijan & pelbagai lagi kandungan alkalinya. Kenapa kita sengaja tak ambil tau hal itu...jika kita terkena hujan @ hujan turun kita resah & gelisah takut demam la...alergik la & sebagainya. 🌧🌧HUJAN ITU RAHMAT & MINUM AIR HUJAN ITU PEMULIH TENAGA & KESUBURAN MENJANA ZURIAT🌧🌧✴👍✅

Tuesday, 16 May 2017

Luahan

Assalamualaikum wbt...

Salam awal pagi, di kesunyian dan kesepian...

Selamat Hari Guru

Teman memilih medium ini untuk mengucapkan Selamat Hari Guru.

Lewat sehari..

Teman tujukan khas buat semua insan bergelar guru seantero negara

Setelah 13 tahun meninggalkan kolej matrikulasi melaka teman semakin mengenali dunia pendidikan pra U.
Teman semakin bijak mengendalikan emosi sendiri.

Temanjuga semakin mudah memaafkan pelajar apabila kemahuan  melangkau batas kemampuan anak pelajar.

Namun, sayugia diingat 24 jam sehari yang setiap pelajar dilahirkan sama. Setiap anak pelajar wajib cuba untuk menggapai setiap ilmu yang dikongsi oleh para psyarah.

 Seandainya tiada usaha daripada pelajar, teman merasakan sewajarnya pelajar itu menerima hukuman yang setimpal iaitu gagal dalam exam pspm

Teman sekadar seorang psyarah biasa, BUKAN sekadar bagi nota dan spoon feed.

U want it... u get it
be yourself

Sekian

Guru Pembina Negara Bangsa

Terima Kasih Cikgu

Guru

Che'gu HbJ:
KAMILAH GURU PRASEKOLAH

Biar hari pertama sekolah
tak pernah didedah
Kami berkhidmat tanpa diarah

Biar orang kata Cikgu Pra takde class
Asal kita mengajar penuh ikhlas

Biar orang kata jangan anta anak ke Pra
Nanti anak tak pandai baca
Tapi kami pulun bagai berlumba

Biar orang kata Cikgu Pra tahap SPM je
Ramai tak tahu Cikgu Pra dah tahap ijazah
Asal Kita bersifat slumber

Biar orang kata Kita Cikgu tadika
Asal berkat rezeki Kita

Biar orang pandang kita sebelah mata
Asal kaya budi bahasa

Biar Kita tak setaraf guru kelas perdana
Asal ilmu terus dijana

Biar wajah tak terpandang
Biar nama tak dijulang
Biar jasa tidak didendang
Semangat kami tak pernah kecundang

Biar nama kami jarang disebut
Jiwa kami tak pernah luput

Biar kerja kami ibarat pengasuh
Asal murid elok terasuh

Biar bergegar bumi bertuah
Kami Cikgu prasekolah

Takkan sesekali mengalah!!!

Didedikasikan buat semua rakan guru prasekolah dengan ucapan semangat maju jaya!!

Selamat hari guru semua.
Biar jauh dari keluarga semua tetap dihati. Jalankan hari2 penuh semangat🔥🔥🔥

Monday, 15 May 2017

Luahan

Selamat Hari Pendidik buat semua yg bgelar pendidik......

Buat anak2 didikku, saya mohon maaf jika sepanjang saya mengajar saya garang, tegas & buat awk semua tkut dgn saya......Tujuan saya hanya 1 supaya awk serius & betul2 fokus dlm menuntut ilmu & tak sia2kan peluang yg ada....

Wahai ank2 didikku, saya tak mengapa jika awk benci saya kerana btegas tika mengajar, saya juga tak kisah tika xglamer d hati awak kerana saya lebih mnyesal jika awak kecundang dlm pjuangan menuntut ilmu........SATU HARI NANTI KAU KAN MENGERTI KENAPA, MENGAPA, UNTUK APA SEMUA TINDAKAN SAYA..........bkn sanjungan yang saya harapkan......tugas & tanggungjawab saya harus saya langsaikan dengan sempurna.......

Ketika kau berjaya wahai ank2 didikku, itulah hadiah plg bmakna buat seorang yg pnah mndidikmu.....

Nukilan rasa seorang pendidik yg xmrasa mrai hari guru

Guru

Jika kita terlihat seorang guru 👦 yang segak  memakai pakaian kerja dalam perjalanan 🚶 ke sekolah 🏤, kita mesti terbayang dia mengajar didalam kelas  dan menanda buku 📗📘📙TAPI SEBENARNYA KITA TAK PERNAH BAYANGKAN KERJA CIKGU OR KEMUNGKINAN YANG LAIN DI SEKOLAH. ANTARANYA :
1. Panjat tangga or pagar nak pasang banner🎫
2. berpeluh 😓 mengadap komputer 💻 dgn fail tebal 📕 key in data pelajar.
3. Berpanas 😰tengah padang buat garisan
4. Bertungkus lumus memasang PA sistem 🎤🔈
5. berjalan ke hulu ke hilir menghantar surat 📄
6. menyapu 😷 dan mengemas bilik-bilik khas
7. tolak roller mengukur setiap bangunan yang ada di sekolah 🏡
8. muka boring kena meeting sampai 5 petang 😴
9. terkejar-kejar mencari kehadiran budak 👬
10. hantar budak sakit ke hospital 🚑
11. ulang -alik ke pejabat ambik surat n cari t.tangan ✒
12.  jadi penyiasat 🔎 selesaikan kes kecurian n dll
13. menyusun peralatan dalam stor 🎻🎺🎷
14. jadi tukang kayu
15. cari punca nape elektrik 🏮xde di bangunan berkenaan.
16. Syok sendiri pd hari guru (rancang aktiviti sendiri,buat aktiviti 👯👯👯, beli hadiah 🎁🎁🎁sendiri n bayar sendiri) heheee

🎉🎊SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA RAKAN2 GURU, ADIK2, ABANG2 N KAKAK2 GURU, MAKC IK2 N PAKCIK2 GURU🎊🎉

Hari guru

Kpd Yang menuding2 pada Cikgu2 dan MEREKA2 yg memekak pasal yuran PIBG...baca nukilan ni...

Selamat Hari Guru
Cikgu dicaci org xbising...
Cikgu dihina org xbising....
Cikgu diherdik org xbising...
Cikgu dipukul org xbising..
Cikgu disaman org xbising....
Niat Cikgu sering disalah ertikan...
Cikgu korban duit utk murid org xpandang....
Cikgu korban masa utk murid org xpandang...
Cikgu korban tenaga utk murid org xpandang...
Cikgu korban rasa untuk murid org xpandang....
Cikgu korban perasaan anak2 dan keluarga utk murid orang xpandang....
Cikgu buat sgala kebaikan utk murid orang xpandang....
Pengorbanan Cikgu  orang xpandang....
Niat Cikgu sering di salah ertikan.....

Di sekolah ;
Cikgu sentiasa ingatkan murid supaya sentiasa menghormati ibu bapa...
Sentiasa mengenang jasa ibu bapa....
Sentiasa menyayangi ibu bapa....
Jangan bercakap kasar dengan ibu bapa...
Jangan biadab dengan ibu bapa....
Jangan melawan ibu bapa...
Jangan derhaka pada ibu bapa...
Tapi berapa ramai ibu bapa yg ingatkan anak supaya hormati Cikgu.....
Supaya mengenang jasa Cikgu...
Supaya menyayangi Cikgu...
Supaya tidak bercakap kasar dengan Cikgu...
Supaya tidak biadap dgn Cikgu...
Supaya tidak melawan Cikgu...
Supaya tidak derhaka pada Cikgu....

Gaji Cikgu yg sering diungkit...
Hadiah utk Cikgu yg sering diungkit...
Cuti Cikgu yg sering diungkit....

Seorang dua Cikgu  yg buat silap,
Semua Cikgu kena kutuk...
Seorang dua Cikgu  yang buat salah,
Semua Cikgu kena hina...
Cikgu pun manusia biasa....

Orang yg bukan Cikgu ;
Tidak pernah memahami perasaan Cikgu....
Tidak pernah memahami hati Cikgu...

Orang xtahu...
bila tiba hari kejohanan sukan,
Cikgu kumpul duit utk tampung beli makanan murid....
Bila tiba hari anugerah kecemerlangan Cikgu kumpul duit utk tampung beli hadiah utk murid cemerlang....
Bila dekat hari raya Cikgu kumpul duit untuk beri sumbangan pada murid miskin..

Orang xtahu,
ada Cikgu yg menitiskan mata kerana terharu menerima hadiah sebàtang pensil yg bernilai 30 sen drp seorg murid yg miskin...
Ada Cikgu yg menitiskan air mata kerana terharu menerima hadiah sebatang pen yg bernilai 50 sen drp seorg murid yg miskin..
Ada Cikgu yg menitiskan air mata kerana terharu menerima hadiah sesikat pisang drp pelajar yg miskin...
Orang x tahu....

Cikgu dikata kejar nama....
Cikgu dikata kejar duit...
Cikgu dikata kejar pangkat...
Cikgu dikata kejar glamour....

Wahai Cikgu...
Biarkan apa org nak kata...
Biarkan apa org nak cerca...
Biarkan apa org nak nista...
Biarkan apa org nak hina...

Bukan pujian yg Cikgu pinta...
Bukan sanjungan yg Cikgu damba....
Bukan darjat yg Cikgu puja..
Bukan hadiah yg Cikgu paksa...

Serahlah saja pada yg Esa..
Sekali Cikgu, selamanya Cikgu..

Kepada sahabat2ku yg bergelar CIKGU...
SELAMAT HARI GURU
Terima kasih CIKGU...

Nukilan rasa:Cikgu Saleh Ibrahim

Wednesday, 10 May 2017

Tabah

Ketika dipinta syurga tanpa hisab, Tuhan sebaliknya mengurniakan ujian.  Lalu hati bertanya, "mengapa yang dipinta Jannah sebaliknya yang dikurniakan musibah? "

Lalu Allah mengingatkan: “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah Yang dicukupkan pahala mereka tanpa hisab.” (QS. Az-Zumar: 10)

Untuk mendapat syurga tanpa hisab, mungkin dengan  pahala tanpa hisab jua. Lalu Allah berikan musibah kerana dengan musibah itulah kita membina tabah.

Allah tidak akan berhenti menguji, walaupun kita telah bersabar sekali. Justeru, Allah ingin kita  bersabar berkali-kali. Sabar dalam bersabar itulah sabar yang indah.

Ada musibah, baru ada tabah...bila ada tabah baru ada Jannah. Ingat itu wahai diri...Setiap kali kau diuji!

Tuesday, 9 May 2017

Puasa

🌻🌹

JOM PREPARE🔜🔜🔜🔜🔜🔜

*30 MENU LAZAT SEPANJANG RAMADHAN*

1. Tilawah al Quran sejuzuk sehari paling kurang.

2. Solat tarawih minima 8 rakaat setiap mlm.

3. Solat Witir minima 3 rakaat semalam.

4. Beri makan org berbuka puasa walaupun dgn sebiji tamar setiap hari.

4. Solat fardhu 5 waktu berjamaah setiap hari.

5. Tahajud setiap malam minima 2 rakaat.

6. Sunat dhuha setiap pagi.

7. Sedekah setiap hari minima seringgit.

8. Pastikan sahur setiap hari.

9. Iktikaf di masjid setiap hari walau sekadar 10 minit.

10. Tadarus al Quran sambil usaha memahami maksudnya.

11. Ziarah orang yg kurang bernasib baik.

12. Kurangkan ziarah ke bazar2 ramadhan.

13. Pilih makanan sunnah sebagai menu harian.

14. Elakkan membeli makanan dari tangan2 orang yg fasik.

15. Jauhkan aktiviti yg lagha.

16. Zikir harian, banyakkan berdoa.
17. Lazimi bibir beristighfar sekurang2nya 70x dlm sehari.

18. Ajari diri dengan sifat rendah hati kerana Allah.

19. Mudah memohon maaf dan memberi maaf.

20. Menjaga dan menghubung silaturrahim.

21. Menjaga dan menutup aurat dengan sempurna ( bukan berpakaian tp bertelanjang)

22. Menjaga lisan, pandangan, pendengaran & hati dari perkara2 yg dilarang.

23. Tidak berlebih2an maupun membazir dgn makanan terutama juadah berbuka.

24. Perbanyakkan amalan2 sunat- solat sunat rawatib.

24. Lazimi sunnah Rasulullah yg ringan tulang dlm urusan rumah tangga (terutama suami & anak2 lelaki)

25. Lazimi utk kawal dan tahan marah, didik diri untuk lebih bersabar.

26. Lazimi lidah utk sentiasa bersyukur dan memperbanyakkcan syukur kpd Allah di kala senang maupun susah.

28. Menjaga ikhtilat - hubungan antara lelaki dan perempuan.

29. Membayar zakat fitrah dalam waktu yg telah ditetapkan.

30. Ikhlaskan hati kerana Allah..

hadirkan Allah di dalam hati,

 berusaha menjalani Ramadhan kali ini dgn sebaik mungkin seolah2 inilah Ramadhan terakhir kita.

🌹🌻

Guru 2017

Che'gu HbJ:
Sk Cg Zulkifli:
~ Antara buruh kasar dan seorang cikgu ~

Aku melihat buruh kasar bekerja ditengah panas. Tabah mengangkat batu batu yang berat demi sesuap rezeki. Peluh menitik tiada henti. Penat. Sangat memenatkan. Balik rumah tidurnya lena yang amat akibat seharian keletihan di tengah panas.

Aku melihat sahabatku seorang guru. Hanya perlu mengangkat pen marker sahaja. Ringan. Kerjanya bawah bumbung yang teduh. Bawah kipas berpusing ligat lagi. Namun bebanan kerja yang menanti tidak sedikit. Perlu kejar itu, perlu siapkan ini.

Badannya tidak penat. Tapi masanya sibuk. Kerjanya tidak hanya di sekolah. Sampai ke rumah dibawa pulang lagi. Buat pula kerja dengan peralatan sendiri. Duit poket sendiri.

Laptop itu harganya beribu. Projektor itu pun beribu juga. Printer dan laminate itu harganya beratus-ratus. Belum campur harga scanner, toner dan seribu macam benda lagi.

Tapi dia diam, walau suami dia sering tidak senang. Tidak senang dia sampai ikat perut untuk beli keperluan demi pekerjaannya yang mulia, tidak senang bila masa bersama keluarga terpaksa dikurangkan demi kecintaan pada kerjaya.

Memberi tumpuan pada anak orang lain melebihi anak sendiri. Ya, itulah guru.

Badannya mungkin tidak sepenat si buruh kasar yang bekerja dibawah mentari terik. Namun emosinya penat. Sangat penat.

Emosinya penat bila pasangan mula menyindir kurang perhatian (bagi pasangan yang tidak memahami). Emosinya penat ditekan pihak atasan yang mahu kesempurnaan. Emosinya penat ditekan karenah ibubapa yang terlampau manja dan mengada-ngada.

Ya, emosinya penat. Tolong faham itu.

Tidur si buruh kasar penuh lena lantaran kepenatan tubuh badan. Namun emosi sang guru yang penat merosakkan nafsu tidur. Mencarikkan segala mimpi indah.

Malah, mengurangkan nafsu makan juga. Yang kemurungan pun ada juga.

Mana tidaknya. Dia berkorban segala benda. Dari duit poket, tenaga, masa, malah keluarga. Tapi sedikit salahnya dibesar-besarkan. Dibuat laporan. Dihadap kamar keadilan.

Salah apa dia?

Salahnya kerana dia cinta. Ya, dia cinta akan professionnya.

Salahnya, hanya sedikit sentuhan fizikal untuk mendidik dan mengajar anak orang lain supaya pandai. Supaya berjaya. Supaya menjadi insan berguna. Supaya menjadi manusia.

Buat sahabat guru diluar sana yang diuji ujian sebegini, dibuat laporan dan diserang ibubapa, bertabahlah. Seluruh doa para guru bersama anda.

Semoga yang dihadapkan ke mahkamah menang kes, yang dibuat laporan polis pula laporan dapat ditarik balik.

Kami melihat diri kami dalam kamu. Kerana kamu guru, dan guru itu adalah kami.

============

- Artikel ini ditulis oleh Cikgu Fadli, penulis buku bestseller, Cikgu Kelas Sebelah.

*SELAMAT HARI GURU SEMINGGU LAGI*
😁😁😁😁😁