Tuesday, 31 May 2016

Kembali

Alkisah seorang pelajar yang terlampau sedih…

Suhaimi seorang pelajar yang cemerlang. Namun ketika mengaji di luar negara, Suhaimi mendapat tamparan hebat apabila mendapat berita keluarganya mati dalam satu kemalangan.

Hanya tinggal Suhaimi seorang di luar negara. Selepas menyelesaikan segalanya, Suhaimi pulang mengaji di luar negara.

Kesedihan melampau Suhaimi menyebabkan beliau hilang arah. Hatinya perit dan mindanya lesu, dan ada kalanya terfikir untuk membunuh diri.

Akhirnya Suhaimi terjebak dengan arak. Arak yang memabukkan mengkhayalkan Suhaimi daripada kesakitan di dunia ini. Suhaimi juga mula terlupa menjaga solat.

Rakan-rakan serumah mula mengesan perubahan Suhaimi. Rakan karib beliau Mat Lutfi sedih melihat keadaan Suhaimi. Beliau cuba membantu sedaya upaya untuk menyelamatkan rakan karibnya.

“Dia sahabat ana. Ana tak akan tinggalkan dia. Ana akan selamatkan dia,” kata Mat Lutfi kepada rakan-rakan serumah yang ingin menghalau Suhaimi keluar dari rumah.

“Ustaz ana mengajar saya sejak kecil kena jauhi orang yang tidak jaga solat walau apa alasannya sekalipun,” kata seorang rakan serumah.

“Orang kata kalau kita dekat dengan penjual minyak wangi, kita akan dapat wanginya. Jika kita dekat dengan tukang besi, kita akan dapat kotornya,” itulah kata-kata Hashim, ketua usrah pada Mat Lutfi agar beliau bersetuju dengan keputusan menghalau Suhaimi keluar dari rumah.

“Itu bukan Suhaimi sebenar. Kita boleh selamatkan dia. Dia cuma tersasar kerana nasib malang yang menimpa keluarganya,” tegas Mat Lutfi.

Rakan-rakan serumah semasa duduk bersama pernah membuat perjanjian bertulis bahawa sesiapa yang hendak meninggalkan rumah, bukan kerana nak kahwin, perlu ada konsensus dari semua pihak.

Sesiapa saja yang tidak bersetuju, hasrat meninggalkan rumah perlu dibatalkan. Disebabkan memegang pada perjanjian, maka rakan-rakan serumah terpaksa terima bantahan Mat Lutfi untuk Suhaimi terus tinggal bersama.

Di rumah, setiap kali Mat Lutfi tiada, Hashim akan mengingatkan Suhaimi dengan nada yang keras tentang balasan di akhirat dan suruh Suhaimi bertaubat dengan segera.

Apabila masa solat tiba dan Suhaimi tidak muncul dan Mat Lutfi tiada, Hashim akan berkata: “Tak yah panggil dia. Hati dia tiada Allah. Kalau dia ingat Allah dia sendiri akan datang. Biarkan dia. Kita teruskan.”

Sekiranya Mat Lutfi ada, Mat Lutfi akan memastikan Suhaimi solat berjemaah bersama-sama. Mat Lutfi tidak akan membiarkan Suhaimi berseorangan di dalam bilik. Demi menyelamatkan rakan baiknya, Mat Lutfi sanggup meninggalkan privacy tinggal seorang di dalam bilik untuk tinggal bersama Suhaimi di dalam bilik yang sama.

Tapi kesedihan melampau Suhaimi menyebabkan beliau masih tertarik dengan arak.

“Tanpa arak ini, ada tak tahu macam mana nak hidup Fi. Sekarang ana tinggal seorang di muka bumi ini. Fi, biarkan ana. Ana tak boleh diselamatkan lagi,” rayu Suhaimi setiap kali Mat Lutfi cuba memujuknya kembali ke pangkal jalan.

“Ada Allah lagi. Ada syurga menanti. Mi cuba buang dulu. Cuba pun dapat pahala dah,” kata Mat Lutfi.

“Petang tadi, Hashim kata hati ana dah hitam, keras tak boleh baiki lagi. Ana pun rasa begitu… Fi jangan dekat dengan ana, nanti Fi pun terkena dosa,” kata Suhaimi.

“Boleh Mi. Bagi ana cuti ini – anta ikut program ana. Sekarang dah mula cuti, ana tak balik Malaysia kali ini. Ana tinggal sini,” kata Mat Lutfi.

Sebelum pulang ke negara, Hashim memberikan amaran terakhir buat Suhaimi ketika Mat Lutfi di dalam tandas.

“Jikalau lepas cuti ini, aku balik jumpa botol arak lagi, aku akan tendang kau keluar rumah ini. Aku tak nak tinggal dengan orang yang tak ingat Allah dan langgar perintah Allah. Aku tak nak tinggal dengan orang berdosa. Jikalau terpaksa, aku akan halau kau dengan Mat Lutfi keluar bersama. Kamu ini malukan agama Islam! Menyampah,” kata Hashim.

Mat Lutfi terdengar kata-kata itu. “Cukuplah itu. Ini ujian Allah pada kita untuk menyelamatkan rakan. Bukannya rosak buang! Kalau tiga bulan ini aku gagal, aku keluar bersama Suhaimi, kau usah bimbang.”

Sepanjang cuti, Mat Lutfi mengatur program padat bersama Suhaimi. Suhaimi tidak dibiarkan keseorangan dan tidak letih pada waktu malam. Hari-hari awal, setiap malam, Mat Lutfi akan mengajak Suhaimi mengikutnya membaca Quran sehinggalah beliau tertidur. Waktu Suhaimi tertidur, Mat Lutfi mengambil botol araknya dicuci bersih dan digantikan dengan fruit juice.

Mat Lutfi tahu Suhaimi masih curi-curi minum ketika beliau tidur kepenatan. Diharapkan Suhaimi dapat menyesuaikan diri dengan fruit juice itu dahulu.

Setelah seminggu, Suhaimi bertanya: “Fi, anta tukar semua arak ana jadi fruit juice ya?”

“Ya.  Sorry… Sebab di internet, dia kata untuk mengubati ketagihan arak, tak boleh terus, kena slow-slow. Ana harap dengan pertukaran itu, Mi boleh buang ketagihan itu walaupun terpaksa minum dari botol arak,” kata Mat Lutfi.

“Sedap juga. Terima kasih,” kata Suhaimi.

Setiap hari, program dipenuhkan untuk Suhaimi, Mat Lutfi menghabiskan segala masanya dan sebahagian besar duitnya untuk menyelamatkan Suhaimi – dengan membawanya berjalan-jalan, apabila tiba waktu solat singgah di masjid, menyertai program kebajikan membantu anak-anak yatim dan orang tua dan sebagainya.

Pada tengah malam satu hari selepas bulan kedua minggu ketiga, Suhaimi bangun tetiba, Mat Lutfi sedar Suhaimi bangun.

“Tolonglah Mi. Tahan. Jangan pergi sentuh arak itu. Jangan. Ya Allah, berilah kekuatan pada sahabatku ini,” doa Mat Lutfi dengan air mata bergenang.

Suhaimi masuk ke tandas – agak lama. Mat Lutfi terfikir, “Rasanya sebelum tidur tadi saya dah check, tiada arak dalam tandas. Mengapa lama sangat?” Mat Lutfi tidak bangun.

Suhaimi keluar dari tandas. Mukanya basah dengan air seolah-olah baru mengambil wuduk. Mat Lutfi curi-curi melihat.

Suhaimi mendekati almari yang biasa disimpan araknya. Malam semalam Mat Lutfi tidak sempat menukar araknya menjadi fruit juice kerana keletihan.

Melihat Suhaimi membuka almari, Mat Lutfi teringin nak bangun menghalang. Apabila melihat Suhaimi membawa keluar kain sejadah, Mat Lutfi terus batalkan niat untuk bangun.

Suhaimi buat solat tengah malam. Hati Mat Lutfi cukup gembira dan tidur kembali sekembalinya Suhaimi ke katil selepas solat.

Besok pagi, Suhaimi yang mengejutkan Mat Lutfi untuk solat subuh.

“Mi. Anta ok?”

“Ok. Mengapa?”

“Anta bangun solat tengah malam semalam. Ana sangat gembira.”

“Ana pun tak tahu mengapa. Tetiba terasa nak solat. Terasa ada benda nak kata pada Allah. Hati terasa Allah dekat,” kata Suhaimi.

“Apa dia?” tanya Mat Lutfi.

“Baru sedar, Allah tidak pernah putus harapan pada ana. Selama ini, ana marah mengapa ana dibiarkan keseorangan di bumi ini. Ana hilang punca sehingga tersesat. Jika Allah tak sayangkan ana, manalah Allah akan bagi kekuatan pada anta untuk membawa ana kembali ke pangkal jalan. Allah tak pernah putus asa pada ana dan ini terbukti bila ana diberikan sahabat terbaik macam anta. Jikalau Allah tak sayang ana, anta dah pergi balik bercuti kot dan ana mungkin dah mati dalam mabuk,” kata Suhaimi.

Mat Lutfi terus memeluk Suhaimi – segala usahanya berjaya.

Sekembalinya semua rakan serumah dari Malaysia, mereka melihat Suhaimi seperti seorang yang lain – bukan yang lain, tapi Suhaimi yang lebih baik daripada dulu.

Hashim kagum tapi terlampau bangga untuk mengakuinya.

“Jangan kau buat dosa maksiat lagi. Aku tak akan bagi peluang kedua,” tegas  Hashim.

Tapi rakan-rakan serumah semua menggerumi Mat Lutfi dan bertanya apakah yang dia lakukan untuk menyelamatkan rakan mereka yang pada hemat mereka tidak dapat diselamatkan lagi.

“Tak apa. Ana cuma faham Islam ini sempurna. Tapi orang Islam tidak. Jadi melalui itu, ana percaya Suhaimi boleh kembali ke pangkal jalan. Kita kan pewangi, takkan pewangi boleh tewas pada tukang besi.”

Senyum.

Sekadar perkongsian. Tulisan ini ditulis anak angkat selepas menonton video terbaru “Sebelah Sayap” Mat Luthfi. Tahniah atas filem yang memberikan renungan mendalam dalam kegiatan berdakwah.

Kadang-kala manusia sering terlupa kita hanyalah makhluk berdosa yang kaki masih berpijak di bumi Allah. Ujian Allah datang pada bila-bila masa dan pelbagai bentuk – seperti Suhaimi yang terjerumus ke dalam arak dan maksiat, tapi adakah kita mampu mengharunginya seperti Mat Lutfi atau melarikan diri seperti Hashim? Renungkan.

Sunday, 29 May 2016

Asma الله

Rukun Syahadah

1. Mengisbatkan ada Zat Allah Ta'ala. Mengesakan Allah, dia sajalah yang wujud sedia ada. Zat itu adalah rahsia Allah tidak ada yang boleh menggambarkan, menceritakan atau mensyaratkan. Dari dia semua makhluk dijadikan dengan kehendaknya seperti Arsy Allah, Kalam, Luh Mahfuz, Syurga dan neraka, 7 tingkat langit, dunia dan segalanya.

2. Mengisbatkan ada Sifat Allah Ta'ala. Menyedari bahawasanya tidak akan terjadi sesuatu melainkan terjadinya didahului dengan sifat Allah. Dialah yang maha Wujud, telah sedia ada, kekal, bersalahan dengan sekalian makhluk dan tidak berhajat kepada makhluk. Allah maha mendengar, melihat, berkata-kata maka bersaksi bahawa melihatnya mata kita ini bukan disebabkan mata tetapi disebabkan sifat Bashar Allah. Mendengarnya telinga ini bukan kerana telinga tetapi disebabkansifat Sama`a Allah. Berdiri, bergerak, melakukan ibadah dan segalanya adalah dengan sifat Qudrat Allah. Dengan itu janganlah kita sekali-kali berasa bangga, berasa pandai, berasa kuatnya diri ini padahal semuanya adalah dengan kehendak Allah (Iradat Allah).

3. Mengisbatkan asma dan `afal (Perbuatan) Allah Ta'ala. Setiap sesuatu yang berlaku adalah disebabkan `afal Allah. Makhluk tidak mampu menyembuhkan penyakit. Tidak mampu memberi rezki, tidak mampu mematikan atau menghidupkan.

Kita ambil contoh bila kita ditimpa penyakit. Kemudian kita makan ubat. Setelah itu sembuh. Yang menyembuhkan itu bukanlah ubat tetapi dengan adanya `afal Allah dari asmanya ar-rahim.

Kita juga selalu mengharapkan sesuatu dari orang, contoh dalam hal gaji. Dalam kepala dah tertanam yang bagi gaji itu adalah syarikat atau kerajaan atau bos. Tetapi sebenarnya ianya adalah disebabkan `afal Allah dari sifat asmanya Al-Razzaq dialah yang memberi rezki.

Yang memotong itu bukan pisau tetapi Al-Aziz. Yang menggerakkan kenderaan itu bukan enjin tetapi Al-Muqtadir dan yang menghidupkan enjin dengan pembakaran minyak ialah AL-Qadir Yang Maha Berupaya. Yang mengenyangkan dan menghilangkan dahaga adalah dengan afalnya dari asmanya Al-muhyi Yang Maha Menghidupkan. Kalau kita ditimpa musibah, masaalah tidak ada selain kerana afalnya dari asmanya Al-Muntaqim.

Nah Nampak tak disini. Kemana perginya diri kita atau makhluk tadi? Semuanya lenyap dalam afal dan asma Allah. Inilah yang dinamakan matikan diri kamu sebelum kamu mati.

Apabila kita kenal sifat, asma dan afal Allah, hilanglah perasaan marah, hasad, dengki, menyalahkan sesuatu, dendam, bangga dengan diri sendiri, meninggi diri, menunjuk-nunjuk dan banyak lagi sifat-sifat keji yang dah terbuku didalam hati kita.

Siapa lagi nak dimarah kalau gaji dibayar lambat? Siapa lagi nak dipersalahkan kalau berubat kesana sini tidak juga sembuh-sembuh, mekanik mana nak dimaki kalau enjin kereta kita rosak lagi ditengah jalan. Sebab itu lah Allah terangkan :

“Dan orang-orang yang sabar karena mencari keridhaan Tuhannya, mendirikan shalat, dan menafkahkan sebagian rezki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik) (Al-Rad : 22)

Maka dari situlah datangnya sifat sabar barulah terpancar keimanan bila adanya kesabaran tadi.

“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.” (Al Imran: 142)

Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: “ Kami telah beriman” padahal mereka masih lagi belum diuji. Dan sesungguhnya kami telah menguji mereka yang telah terdahulu maka sesungguhnya Allah telah mengetahui siapakah yang benar iman mereka dan mereka yang berdusta. – (Al Ankabut ayat 2-3)

Dan tidaklah beriman lagi seseorang itu selagi belum diuji Allah. Dengan ujianlah juga kita dapat merasakan betapa ujudnya Allah, meneguhkan iman dan kesaksian syahadah kita.

4. Dan yang terakhir – Mencintai Rasullulah dan menetapkan dan meyakini bahawa agama yang dibawa Rasulullah adalah benar serta menjadikan Rasullullah sebagai contoh akhlak didalam ap

Friday, 27 May 2016

Temuduga

Jawapan: Tak perlu diperkenalkan lagi. Saya kan sudah terkenal. Encik saja yang belum kenal saya lagi.

Soalan: Kenapa awak memilih company ini?
Jawapan: Jangan perasan, temuduga ini saya anggap sebagai latihan sahaja. Saya ada temuduga kerja untuk company yang lebih besar dari ini.

Soalan: Apa kelebihan awak berbanding orang lain?
Jawapan: Saya lebih bagus dari encik.

Soalan: Kenapa saya perlu mengambil awak bekerja?
Jawapan: Kerana dalam masa satu tahun saya telah bekerja dengan 100 company.. Saya ada banyak pengalaman.

Soalan: Adakah awak mampu bekerja dalam pasukan?
Jawapan: Ya saya mampu. Dan sayalah ketua pasukan itu. Arahan saya adalah yang terbaik.

Soalan: Apa yang awak boleh lakukan untuk company ini dalam masa 5 tahun?
Jawapan: Saya rasa company ini akan muflis dalam masa 2 tahun. Jadi dengan adanya saya, company ini akan muflis dalam masa 5 tahun.

Soalan: Ada apa2 yang awak nak tanya?
Soalan: Erm.. berapa umur encik?
Jawapan: 50 tahun. Kenapa?
Kenyataan: Encik perlu berhenti kerja.

Monday, 23 May 2016

Anak kecil

Perkongsian sebelum off hp

Resepi yg mendidik anak2 syurga kita

1— Jika melihat anakmu menangis, jangan buang waktu untuk mendiamkannya. Coba tunjuk burung atau awan di atas langit agar ia melihatnya, ia akan terdiam. Karena psikologis manusia saat menangis, adalah menunduk.

2— Jika ingin anak-anakmu berhenti bermain, jangan berkata: "Ayo, sudah mainnya, stop sekarang!". Tapi katakan kepada mereka: "Mainnya 5 menit lagi yaaa". Kemudian ingatkan kembali:"Dua menit lagi yaaa". Kemudian barulah katakan:"Ayo, waktu main sudah habis". Mereka akan berhenti bermain.

3— Jika engkau berada di hadapan sekumpulan anak-anak dalam sebuah tempat, yang mereka berisik dan gaduh, dan engkau ingin memperingatkan mereka, maka katakanlah: "Ayo.. Siapa yang mau mendengar cerita saya, angkat tangannya..". Salah seorang akan mengangkat tangan, kemudian disusul dengan anak-anak yang lain, dan semuanya akan diam.

4— Katakan kepada anak-anak menjelang tidur:"Ayo, tidur sayang.. besok pagi kan kita sholat subuh", maka perhatian mereka akan selalu ke akhirat. Jangan berkata: "Ayo tidur, besok kan sekolah", akhirnya mereka tidak sholat subuh karena perhatiannya adalah dunia.

5— Nikmati masa kecil anak-anakmu, karena waktu akan berlalu sangat cepat. Kepolosan dan kekanak-kanakan mereka tidak akan lama, ia akan menjadi kenangan.

Bermainlah bersama mereka, tertawalah bersama mereka, becandalah bersama mereka. Jadilah anak kecil saat bersama mereka, ajarkan mereka dengan cara yang menyenangkan sambil bermain.

Selain itu, jangan lupa berdoa dan bermohon kepada Allah, agar anak-anak kita menjadi perhiasan yang menyenangkan
.
"Ketahuilah anak menjadi hebat bukan karna sekolahan atau pesantren tapi karna pendidikan di rumahnya dari ayah dan ibunya karna itu jadikan rumah-rumah kalian tempat didik untuk anak-anak dan cucu kalian."

- Habib Abu Bakar Adni AlMasyhur -

2 roti

NAFSU TERSEMBUNYI

Beberapa pakar sejarah Islam meriwayatkan sebuah kisah menarik, kisah Imam Ahmad bin Miskin, seorang ulama abad ke-3  dari kota Basrah, Iraq. Beliau bercerita:
Aku pernah diuji dengan kemiskinan pada tahun 219 Hijriyah.
Saat itu, aku sama sekali tidak memiliki apapun, sementara aku harus menafkahi seorang isteri dan seorang anak.
Lilitan hebat rasa lapar terbiasa mengiringi hari-hari kami.
Maka aku bertekad untuk menjual rumah dan pindah ke tempat lain. Akupun berjalan mencari orang yang bersedia membeli rumahku.

Bertemulah aku dengan sahabatku Abu Nashr dan kuceritakan keadaanku. Lantas, dia malah memberiku 2 lembar roti isi manisan dan berkata: “Berikan makanan ini kepada keluargamu.”
Di tengah perjalanan pulang,
aku berselisihan dengan seorang wanita faqir bersama anaknya. Tatapannya jatuh di kedua lembar rotiku.
Dengan nada yang sayu dia memohon:
“Wahai Tuan, anak yatim ini belum makan, tak terdaya terlalu lama menahan rasa lapar yang melilit diri.
Tolong beri dia sesuatu yang boleh dia makan.
Semoga Allah Ta'ala merahmati Tuan.”
Sementara itu, si anak menatapku tekun dengan tatapan yang takkan kulupakan sepanjang hayat.

Tatapan matanya menghanyutkan fikiranku dalam khayalan ukhrawi, seolah-olah syurga turun ke bumi, menawarkan dirinya kepada siapapun yang ingin meminangnya, dengan mahar mengenyangkan anak yatim miskin dan ibunya ini.
Tanpa ragu sedetikpun, kuserahkan semua yang ada ditanganku. “Ambillah, beri dia makan”, kataku pada si ibu.
Demi Allah, padahal waktu itu tak sesen pun dinar atau dirham kumiliki. Sementara di rumah, keluargaku sangat memerlukan makanan itu.

Spontan, si ibu tak dapat membendung air matanya(menangis) dan si kecilpun tersenyum indah bak purnama.
Kutinggalkan mereka berdua dan kulanjutkan langkah kakiku,
sementara beban hidup terus bergelutan dipikiranku.
Sejenak, kusandarkan tubuh ini di sebuah dinding, sambil terus memikirkan rencanaku menjual rumah.
Dalam posisi seperti itu, tiba-tiba Abu Nashr dengan kegirangan mendatangiku.
“Hei, Abu Muhammad...!
Kenapa kau duduk duduk di sini sementara limpahan harta sedang memenuhi rumahmu?”, tanyanya.

"Masyaallah....!”,
jawabku terkejut.
“Dari mana datangnya?”
“Tadi ada lelaki datang dari Khurasan.
Dia bertanya-tanya tentang ayahmu atau siapapun yang punya hubungan kerabat dengannya.
Dia membawa berduyun-duyun kenderaan barang penuh berisi harta,” ujarnya.
“Jadi?”, tanyaku kehairanan.
“Dia itu dahulu saudagar kaya di Basrah ini. Kawan ayahmu,dulu ayahmu pernah memberikan kepadanya harta yang telah
ia kumpulkan selama 30 tahun.
Lantas dia rugi besar dan bangkrap.
Semua hartanya musnah, termasuk harta ayahmu.Lalu dia lari meninggalkan kota ini menuju Khurasan.
Di sana, keadaan ekonominya beransur-ansur baik.

Bisnesnya meningkat jaya.
Kesulitan hidupnya perlahan-lahan pergi,
berganti dengan limpahan kekayaan.
Lantas dia kembali ke kota ini, ingin meminta maaf dan memohon keikhlasan ayahmu atau keluarganya atas kesalahannya yang lalu.
Maka sekarang, dia datang membawa seluruh harta hasil keuntungan niaganya yang telah dia kumpulkan selama 30 tahun berniaga dan ingin berikan semuanya kepadamu,
berharap ayahmu dan keluarganya berkenan memaafkannya.”

Ahmad bin Miskin melanjutkan ceritanya:
“Kalimah puji dan syukur kepada Allah Ta'ala  meluncur dari lisanku.
Sebagai bentuk syukur.
Segera kucari wanita faqir dan anaknya tadi.
Aku menyantuni dan menanggung hidup mereka seumur hidup.
Aku pun terjun di dunia perniagaan seraya menyibukkan diri dengan kegiatan sosial, sedekah, santunan dan berbagai bentuk amal solih.

Adapun hartaku, terus bertambah melimpah ruah tanpa berkurang.
Tanpa sedar, aku merasa TAKJUB dengan amal solihku.

Aku MERASA, telah MENGUKIR lembaran catatan malaikat dengan hiasan AMAL KEBAIKAN. Ada semacam HARAPAN PASTI dalam diri, bahawa namaku mungkin telah TERTULIS di sisi Allah Ta'ala dalam daftar orang orang SOLIH.

Suatu malam, aku tidur dan bermimpi.
Aku lihat, diriku tengah berhadapan dengan hari kiamat.
Aku juga lihat, manusia bagaikan berombak lautan.

Aku juga lihat, badan mereka membesar.
Dosa-dosa pada hari itu berwujud dan berupa, dan setiap orang memikul dosa-dosa itu masing-masing di punggungnya.
Bahkan aku melihat, ada seorang pendosa yang memikul di punggungnya beban besar seukuran kota Basrah,
isinya hanyalah dosa-dosa dan hal-hal yang menghinakan.
Kemudian, timbangan amal pun ditegakkan, dan tiba giliranku untuk perhitungan amal.

Seluruh amal burukku diletakkan di salah satu sisi timbangan,
sedangkan amal baikku di sisi timbangan yang lain.

Ternyata, amal burukku jauh lebih berat daripada amal baikku..!
Tapi ternyata, perhitungan belum selesai.
Mereka mulai meletakkn satu persatu berbagai jenis amal baik yang pernah kulakukan.
Namun alangkah ruginya aku.
Ternyata dibalik semua amal itu terdapat "NAFSU TERSEMBUNYI".

Nafsu tersembunyi itu adalah riya', ingin dipuji, merasa bangga dengan amal solih.
Semua itu membuat amalku tak berharga. Lebih buruk lagi, ternyata tidak ada satupun amalku yang terlepas dari nafsu-nafsu itu.Aku putus asa.
Aku yakin aku akan binasa.
Aku tidak punya alasan lagi u  ntuk selamat dari seksa neraka.

Tiba-tiba, aku mendengar suara,
“Masihkah orang ini punya amal baik?”
“Masih...”,
jawab suara lain. “Masih berbaki ini.”
Aku pun menjadi tidak tentu, amal baik apakah gerangan yang masih berbaki?
Aku berusaha melihatnya.
Ternyata, itu HANYALAH dua LEMBAR ROTI isi manisan yang pernah kusedekahkan kepada wanita fakir dan anaknya.
Habis sudah harapanku...

Sekarang aku benar benar yakin akan binasa sebinasanya.
Bagaimana mungkin dua lembar roti ini menyelamatkanku,
sedangkan dulu aku pernah bersedekah 100 dinar sekali sedekah dan itu tidak berguna sedikit pun.
Aku merasa benar-benar tertipu habis-habisan.
Segera 2 lembar roti itu diletakkan di timbanganku.
Tak kusangka, ternyata timbangan kebaikanku bergerak
turun sedikit demi sedikit, dan terus bergerak turun sehingga lebih berat sedikit dibandingkan timbangan keburukkanku.
Tak sampai disitu, tenyata masih ada lagi amal baikku.

Iaitu berupa AIR MATA wanita faqir itu yang mengalir saat aku berikan sedekah.
Air mata tak terbendung yang mengalir kala tersentuh akan kebaikanku. Aku, yang kala itu lebih mementingkan dia dan anaknya dibanding keluargaku.
Sungguh tak terbayang, saat air mata itu diletakkan, ternyata timbangan baikku semakin turun dan terus memberat.
Hingga akhirnya aku mendengar suatu suara berkata,
“Orang ini selamat dari seksa neraka...!

Masih adakah terselit dalam hati kita nafsu ingin dilihat hebat oleh orang lain pada ibadah dan amal-amal kita..????!!!

Allahuakbar!!!aku bermohon kehadrat Allah Tuhan Pemilik Hari Pembalasan agar diriku,keturunanku juga sahabat²ku semua dijauhkan dari sifat dan juga amal dari Nafsu Yang Tersembunyi.

Sumber tazkirah telah kupetik dari kitab"KISAH TAULADAN"
"Ar-Rafi’i dalam  Qalam (2/153-160)".

semoga bersama kita beroleh manfaat.

Selamat beramal dan beristiqomah

Oleh Abu Musoddiq

SILA SHARE DAN SEBARKAN

Vida

Assalamualaikum Sahabat² Rakan Hati ❤

✍🏻 *TIPS KEJAYAAN*
_Seorang Lagenda & Tokoh Usahawan Paling Popular & berpengaruh di Malaysia_

*Dato Seri Vida*
========================

Seperti yang dijanjikan, FJ nk berkongsi ilmu yang kami dapat semalam dalam sesi Q&A bersama dato seri vida di Persada JB. Walaupun ilmu itu harus dituntut langsung pd tuannya, tapi FJ Harap pembacaan ini dapat mencetuskan inspirasi.

Tiba masuk je DSV dalam dewan, gegak gempita seisi dewan. Diiring dengan polis & pengawal keselamatan, aura dato vida mmg tak boleh disangkal lagi. Ibarat Beyonce datang malaysia. Mcmtulah jugak Dsv dikawal. Luar biasa hebat! Pakaian yg sgt cantik menonjolkan sisi cantik DSV. Penuh blink2. Makeup yg mapan . Kemas & menutup usia sebenarnya 45. Boleh dikatakan DSV founder kosmetik paling menonjol dlm sejarah malaysia.

Mula je DSV memegang microfon, semua da menjerit. eMcee buat tagline qu puteh sambil ajuk2. Dato vida tegur " salah tu. takde karakter! " die tegas orangnya menegur ssiapa je dia rasa tak betul. Lpastu, DSV pon tnjuk tagline dengan gaya yg menggoda, lucu, semua tergelak. Katanya , TAGLINE perlu beserta GAYA, mimik muka, pergerakan. Orang akan ingat Brand kita. Penggunaan warna yang terang sangat penting dalam jenama!

DSV jugak tekankan, pembuatan video. Kos video iklan die je dah 25k. Die bayar 500k setahun lumsump di tv3. Die kata, iklan kena teliti. Sebab nak menangkap perhatian pelanggan , bukan suka je tapi nak pergi beli. Kata DSV, dia taknak jadi macam senior2 beliau. Bile dah meletop, diam. Terus tenggelam. Nak naik semula dah susah. *IKLAN MESTI BERTERUSAN* ! DSV dah banyak labur duit , 8 tahun dlm bisnes. Dia pada awalnya, orang di belakang tabir. Tak nak promosi diri. Guna artis anzalna untuk jadi model Produknya. TAPI katanya dia guna artis tak berjaya! Sebab mcm " tak cukup " Disebabkn ni, dsv buat keputusan tonjolkan diri dlm iklan. Barulahhhh booooommm!!! FJ setuju hal ni, founder kena tonjolkan diri. Jangan malu. U have to be proud.

*Tips Kejayaan DSV* :

1- iklan yang kreatif
2- founder tonjolkan diri dlm iklan
3-tagline dengan karakter
4- offline & media sosial
5- menaja program2 hiburan
6- Fb Ads
7- Pergi ke pemborong , check sendiri barang tiruan.
8- hati kena kering. Sskali kita kena garang!
9- mengekalkan momentum hebat dengan berdoa. Doa yang jelas. Sebelum buat keputusan mohon doa. Doa mesti ada skrip. Kena betul2 spesifik.
10- dsv tuka duit beli emas. Emas harga naik bbanding simpan duit dlm bank. dsv buka kedai emas.
11- nak beli kreta, cari yang selesa. Dia plg suka " vellfire" walaupun ade banyak kreta.
12- sedekah anak yatim. Zakat bayar lebih. Sebab takot termakan hak org lain.
13- DSv percaya pada metafizik. Fengshui.
- jangan ada air yg bocor di rumah.
-air terjun depan rumah ke arah rumah, bukan bertentangan.
- matahari kena masuk smua kawasan dlm rumah
14- dsv tak sombong. Humble. Ikhlas mengajar. Nampak gaya cikgu. Sbb dsv bekas guru
15- disebabkan kes brunei haramkan qu puteh, 500,000 set tak boleh dijual.katanya, agen pemutih dlm krim kalau xde macamana nk putih.
16- kalau bukak kedai, jgn bazir duit pada kos nak renovate, banyakkan produk.
17- money make money.
18- dia jarang holiday. Kena bg perhatian pd biznes. Kena fikir.
19- nak jual produk, tanya " kenapa orang kena beli produk aku. "
20- wajib pegang 7p ( product, price, place, promotion, people.. )
21- jangan bazir duit buat kempen awareness. Bila buat iklan, kena ada sale lepastu. Tu tujuan iklan.
22- segala- galanya dia serah pada allah.
23- cari pekeja yg jujur. Bukan pencuri.
24- walaupun 2 org anaknya meninghal dunia kebakaran, tapi dia yakin anak2nya doakan & menunggunya di sana
25- carilah pasangan yg memahami perjuangan anda! Kerana biznes ialah satu perjuangan!

U are truly DiVA
Thank you Dato Seri Vida

Jika anda rase post ni bermanfaat, kongsikan kejayaan ni dengan rakan2 ni semoga ekonomi ummah terus maju.

Komen " aku boleh ! " ツ cheeeseee!

Saturday, 21 May 2016

Usia

Ketika umur kita bawah 10 tahun, kita percaya bahawa bermain merupakan perkara sangat penting. Sebab itu kita suka bermain. Pagi petang siang malam mahu bermain.

Ketika umur kita belasan tahun pula, kita merasakan kebebasan itu lebih penting. Sebab itu kita ingin menyuarakan pendapat sendiri. Ingin suara didengari. Kita banyak memberontak dan sedikit keras kepala. Kita menjadi degil dan tidak mahu mendengar kata.

Beranjak kepada umur 20-an, kita berasakan pendidikan dan kerjaya pula penting. Sebab itu kita belajar bersungguh-sungguh untuk memperoleh kerjaya yang setimpal. Kadang-kadang kita berasa menyesal tidak belajar bersungguh-sungguh dahulu. Melihat kawan-kawan mendapat pekerjaan yang baik kita berasa cemburu. Alangkah ruginya kita mempersiakan hidup sebelum ini.

Meningkat kepada umur 30-an, kita semakin sedar bahawa kewangan itu pula penting. Masa inilah kita sedang membina hidup. Membina keluarga. Ingin membeli kereta,  rumah, tanah, aset, melancong dan sebagainya.

Namun akhirnya, kita akur tatkala memasuki fasa 40-an. Bahawa perkara yang paling penting dalam hidup ialah kesihatan. Kekayaaan dan lain-lain tidak bermakna dengan tahap kesihatan yang tidak memuaskan. Pada masa ini darah tinggi, kencing manis, jantung sakit  dan lain-lain sedang cuba melamar. Masa inilah kita menyesal kerana sibuk dengan kerjaya sehingga lupa untuk bersenam, menjaga kesihatan ketika umur remaja dan meningkat dewasa.

Memasuki era 50-an, tatkala kita sudah memiliki semua impian, akhirnya kita sedar bahawa perkara yang lagi penting dalam hidup ialah kasih sayang. Kita sedikit kesunyian tatkala anak-anak sudah berkahwin dan tinggal di tempat lain. Anak-anak yang sibuk dengan kerjaya menjadikan kita rindu saat-saat indah bersama mereka di usia kecil. Rumah banglo besar, kereta besar seakan-akan tidak lagi bermakna. Rumah besar kosong dan sunyi sepi.

Kehidupan mesti diteruskan. Tatkala memasuki usia 60-an, kita semakin sedar bahawa hanya amal ibadat perkara yang cukup bermakna sebagai bekalan menuju ke sana. Segala kemewahan dan kebendaan tidak lagi bermakna. Kubur bakal menjemput bila-bila masa. Rumah hampir setiap hari menyatakan selamat tinggal. Mujurlah Tuhan masih membuka pintu dan menerima taubat yang kita pohon.

Demikianlah kitaran hidup. Kanak-kanak akan menjadi remaja. Remaja akan menjadi dewasa. Dan dewasa akan melangkah ke alam usia emas. Usia hanyalah pinjaman. Dunia hanyalah pinjaman. Amatlah rugi jika kita mempersiakan hidup dengan perkara yang merugikan dan melalaikan. Terlibat dengan gejala dadah, berkawan dengan rakan yang melalaikan, atau terlalu sibuk dengan kebendaan.

Hidup ini hanya sementara kawan. Kejarlah akhirat sebelum tertiarap. Dunia juga penting. Kerana dengan dunialah kita akan ke akhirat. Semoga kita semua kekal dalam keberkatan, keredaan dan kasih sayang Tuhan.

Friday, 20 May 2016

Melayu

Assalamualaikum.....
Wahai sahabat ahli bai'ah dunia akhirat
KISAH ASAL MELAYU...
DARI KITAB SHEIKH DAUD AL FATANI....

 "Kisah Kerajaan Kedah Tua Melalui Kalam Ulamak Amalan Pusaka Khalifah Wali Islam "

Bukan Melalui Sarjana Barat...

Kedatangan Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi Yamani Bersama 11 Sahabatnya Yang Lain Di Puncak Gunung Jerai,Kedah Darul Aman

Kisah Yang Diceritakan Oleh Tuan Guru Syekh Ahmad Junaidin,seperti yang
di ceritakan oleh Syekh Mahmud Nasri Usmani(Anak Murid Tok Kenali) seperti yang di ceritakan oleh Sultan Badlishah Kedah terdahulu pada Tuan Guru seperti yang ditulis di dalam beberapa Buku@Kitab,Ceramah Kuliah Tuan Guru kepada Murid-Muridnya di dalam Jemaah Abjad dan Warga Melayu.

Sejarah PengIslaman Penduduk Di Tanah Melayu Oleh Syekh Abdullah Al Qumairi melalui Pengislaman Raja Phra Ong Mahawangsa :

Islam bermula apabila Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani menghantar 12 orang muridnya yang diketuai oleh Sayyid Syeikh Abdullah Bin Abdul Qumairi daripada Baghdad ke Gunung Jerai pada kadar satu langkah dalam waktu zohor

Melalui Perjalanan Lipat Bumi Yakni Karamah Yang Dizahirkan Oleh Allah dengan Satu Langkah atau seperti Pegerakkan Tikar atau Karpet yang di gulung

Azan yang pertama dilaungkan di Puncak Gunung Jerai pada Waktu Zohor.

5 kali Azan, Asar,Magrib,Isyak dan Subuh.

Selepas Azan Zohor ke -2
Sayyid Syeikh Abdulah Al Qumairi menghadap Raja Phra Ong Mahawangsa di Istana Bukit Meriam(Lembah Bujang)

Mereka tidak melakukan apa apa serangan dan hanya mengambil tempat Uzlah selama 40 hari dan tidak secara tergesa gesa untuk melakukan kerja mengislamkan Raja Phra Ong Mahawangsa

Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi dan 11 Sahabatnya mengambil Tapak Langkahan Hulubalang dan Kafiat Adab sebagai Persiapan menentang Ilmu Istidraj oleh Raja Phra Ong Mahawangsa

Raja Phra Ong Mahawangsa beserta Sami saminya dan kesemua Puak yang disebut tadi menyerang Sayyid Syeikh Abdulah Al Qumairi dan 11 Orang Sahabatnya dengan segala bentuk Sihir dan Silap Mata melalui Latihan Pertahanan Diri,Perbomohan,dan lain-lain cara.

Agama yang dianuti ketika itu adalah Hindu dan Budha atau Sembahan Permujaan Patung dan Kepercayaan Animisme yang lain

Raja Phra Ong Mahawangsa juga menjemput Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi Yamani ke dalam Istana dan mempamerkan ilmu Istidrajnya namun berjaya di patahkan oleh Sayyid Syekh Abdullah Al Qumairi dengan Langkah Gerak Hulubalang yang di zahirkan oleh Allah kepadanya (Seumpama Kisah Nabi Musa Menentang Sihir Pengikut Firaun)

Kesemuanya itu tidak memberi bekas dan hasil.

Akhirnya Raja Phra Ong Mahawangsa dan Bala Tenteranya datang menghadap Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi dan bertanya kepada Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi :

Apakah yang Tuan Pakai ?

(Raja Phra Ong Mahawangsa Menyangkakan Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi mengamalkan Ilmu Sihir sepertinya)

Kami jumlah yang besar kalah dengan kamu jumlah yang kecil !

Sayyid Abdullah Al Qumairi menyebut Islam !

Apabila ditanya Apa itu Islam?

Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi menghuraikan dengan Panjang Lebar...

Raja Phra Ong Mahawangsa terus menerima Islam sebagai Agama melalui Ucapan "Talqin Syahadah" dan memerintahkan Pembesar-pembesarnya menerima Agama Islam.

Apabila Raja masuk Islam,Pembesar Pembesar pun turut masuk Islam diikuti Rakyat Jelata.

Mereka datang dengan Tempayan dan Gelas untuk menjamu Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi.Akhirnya Raja Phra Ong Mahawangsa perintah Tempayan dan Gelas dimusnahkan kecuali mangkuk kaca Baginda yang di cuci bersih dan dihadiahkan kepada Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi .

Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi pun menyebut

حزا قده دار الا من

Haza Qodah Darul Aman

بالد ت طيبه ورب غور

Negeri yang Baik(nyaman) dan Aman sedang (Tuhanmu) adalah Maha Pengampun

(Surah Sa"ba -15)

Negeri Kedah Dinamakan Sempena Bekas Minuman Arak Yang Selalu Diminum oleh Raja Phra Ong Mahawangsa dan Bekas itu kemudian di pecahkan oleh Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi lalu hari itu disebut perkataan "Haza Qodah Darul Aman" iaitu Negeri Yang Aman Bebas Segala Jenis Syirik,Kufur,Kafir,Munafik dan Murtad dan segala Jenis Perbuatan Thoghut setelah menerima Islam..

Perkataan Gelaran Al Mala U (Melayu) telah diberikan oleh Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi kepada Penduduk Kedah ketika itu yang ada pelbagai warna kulit dan keturunan yang terdiri dari Arab,Parsi,India,China,Monggolia dan 24 Jenis keturunan

Gelaran Al Mala U bermaksud Bangsa Yang Menerima Agama Islam (Bangsa Yang Beragama)

Juga digelar Ahli Jawi Jadid kerana menulis Tulisan Jawi dan bertutur dalam Bahasa Melayu

Nama Raja Phra Ong Mahawangsa kemudian ditukar kepada Raja Muzaffar Syah dan berguru kepada Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi kemudian diarahkan Pembinaan Menara Masjid di Puncak Gunung Jerai.(Menara Azan Tertinggi di Asia Tenggara Kerana Berada Di Puncak Gunung Jerai )

Sayyid Syekh Abdullah Al Qumairi adalah Guru Murabbi paling Kanan kepada Sultan Auliak Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani

Ketika Pembinaan Menara Puncak Gunung Jerai Sayyid Syeikh Abdullah Al Qumairi jatuh Sakit lalu Wafat

Setelah itu Sultan Auliak Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani Guru kepada Sayyid Syeikh Abdullah Qumairi telah datang melawat Puncak Gunung Jerai dan kemudian telah Melantik Raja Phra Ong Mahawangsa dengan memakai Gelaran Sultan (Yang Pertama Di Alam Melayu)

Sultan istilah Bahasa tanpa Menuntut Jawatan Khalifah

Sultan juga bermaksud Ketua@Pemimpin kepada Orang Beriman

Wilayah yang berada di Wilayah Sultan dan Kerajaan Taklukkannya secara Automatik menjadi Wilayah Bangsa Al Mala U atau Milik "Islam Melayu Melayu Islam"

Dikatakan juga pada Tahun 1187 Masihi Tentera Al Mala U yang berpusat di Kedah telah menghantar 10 Ribu bala Tentera untuk membantu Sultan Salehudin Al Ayubi pada Misi Perang Salib ketiga di BaitulMaqdis dan hasilnya mereka berjaya merampas BaitulMaqdis(Tak pernah dinyatakan dalam Sejarah)

Pandangan Syekh Ahmad Fatani mengenai Bangsa Al Mala U

" al-Malayuwiyah itu dibangsakan kepada Milayu, dengan baris di bawah (kasrah) huruf Mim, atau baris di atas (fathah) dan baris depan (dhammah) huruf Ya", takrif yang diberikan bererti menurut dialek Arab dibunyikan dengan perkataan "mi" (Mi-layu) atau "ma" (Ma-layu) sedangkan dalam dialek Melayu sendiri ialah "me" (Me-layu)"

Negeri Melayu itu terletak di antara negeri India dan Cina. Adalah alam Melayu itu terdiri dari kebanyakan pulau yang terpencar-pencar atau terpisah-pisah. Pakar/ ahli ilmu geografi mengibaratkan bahawa alam Melayu itu adalah sebahagian daripada negeri-negeri India-Cina.

"Orang-orang Hijaz/Arab dan selain mereka menamakan Melayu dan bangsa-bangsa di wilayah-wilayah itu dengan sebutan "Jawah", iaitu satu golongan manusia di satu pulau yang besar di sana. Orang Melayu bukanlah daripada orang Jawa.

"Bahasa Melayu adalah satu bahasa yang paling ringan/mudah daripada bahasa-bahasa penduduk wilayah-wilayah itu. Sebab itulah kebanyakan orang Hijaz/Arab memakai menggunakan bahasa Melayu dalam pergaulan dengan bangsa-bangsa tersebut, yang berlainan bahasa mereka dengan bahasa Melayu.

"Bangsa Melayu itu adalah bersifat ikhlas, lemah lembut, lunak, berperibadi sopan. Mereka memiliki kehormatan yang sopan, menguasai pembaikan pertukangan, menerima pemodenan teknologi, mereka memperoleh pendidikan dan ilmu pengetahuan serta kecemerlangan kefahaman padanya.

"Bangsa Melayu mempunyai kedaulatan-kedaulatan yang besar, maka kekuasaan-kekuasaan kafir telah menipu daya mereka."

Sumber Kitab Hadiqatul Azhar

"Digelarnya mereka ini kumpulan atau kelompok Melayu kepada mereka yang tinggal di Wilayah Kepulauan Melayu yang bermula di Utara Segeting Kera Thailand dan Timurnya di Filipina,dan Selatannya di Sempadan Australia,dan hingga di Kepulauan Madagascar"
- Syeikh Ahmad Junaidin

"Islam&Melayu,Melayu Islam"

Wednesday, 18 May 2016

Grup wasap

WHATSAPP GROUP

Umur 10-12 tahun

Masa ni, semua orang jadi admin. Ada 5 group, semua ahli yang sama, nama group je berbeza. Perbincangan berkisar tentang jadual persekolah dan gosip bilik sebelah.

Umur 13-15 tahun

Masa ni dah mula berpuak-puak mengikut special interest masing-masing. Admin tak semua. Group yang sama, ahli yang sama, mereka dah tak buat group lebih-lebih! Perbincangan masih lebih kepada jadual persekolahan. Cuma kisah-kisah teknologi smartphone mula bercambah.

Umur 16-17 tahun
Kumpulan ni lebih specialised. Perbincangan mula tertumpu kepada kecemerlangan peperiksaan. Maklumlah, dah nak SPM. Dah mula pandai share gambar-gambar skandal.

Umur 18-19
Kumpulan ni dah mula masuk alam pengajian tinggi. Tapi, perbincangan berkenaan akademik jarang sangat. Banyaknya duk mencari identiti sendiri. Masa ni mula berjinak-jinak dengan politik. Dah pandai dah hentam pihak berkuasa dan kerajaan. Cakap-cakap bisnes jauh sekali.

Umur 20-22
Awal penubuhan, masing-masing bersemangat dengan alam sebenar pengajian tinggi. Yang teruna dah mula pasang perangkap. Yang dara masih jual mahal. Kononnya nak fokus belajar dulu katanya di dara. Di pertengahannya, lagak hero heroin politikus mula ditonjolkan apabila tiba musim pihanraya kampus. Dah mula carut mencarut dalam open group. Cakap-cakap bisness dah mula ada. MLM kebanyakkannya.

Umur 23-28
Masa ni, kebanyakkan group tak aktif sangat. Masing-masing dah mula bawa haluan mengikut kerjaya. 70% makan gaji sama ada kerajaan atau swasta. 25% menganggur. 5% yang bisness sendiri.

Umur 29-35
Ramai yang dah establish dalam organisasi. Gaji dah besar, kereta dah besar, keluarga dah besar, bual pun dah mula besar. Cakap politik masa ni memang top. Siap left group lagi. Kalau nak ajak jumpa, 80% yang terdiri daripada makan gaji akan bagi amaran. Syarat nak jumpa, tak payah nak cakap-cakap bisness. Setakat main boling, minum-minum, bual kosong takpe. Yang sedang bisness, terpaksa la kongsi idea bisness dengan orang yang tidak dikenali dan membina rangkaian lain.

Umur 36-40
50% yang makan gaji dah mula terasa kepayahan hidup. Mula la berjinak-jinak dengan bisnes. Dulu masa kengkawan yang duk buat bisnes mintak support dia buat tak tahu. Siap ban lagi. Hah, sekarang dah terhegeh-hegeh nak share bisness dalam group. Yang dah lama bisnes, senyum dari jauh. Cakap-cakap politik masing-masing bernas. Hujah mengalahkan Pak Hamka. Fatwa-fatwa baru juga banyak dicipta.

Umur 41-50
Dah start share pasal tips-tips kesihatan. Ucapan takziah kematian pun dah mula rancak. Cakap politik makin menjadi. Ditambah pula, ada ahli-ahli yang dah jadi wakil rakyat atau memegang jawatan penting parti.

Umur 51-60
Ahli group dah mula berkurangan akibat sakit atau kematian. Ada juga yang dah mula bertaubat dan mula menjauhkan diri daripada perbincangan kosong. Idea dah mula berkurangan. Asyik forward sharing imej-imej dan kata-kata sama je.

Umur 60-65
8Aa9sa97sa0s8a08sa...asyik salah tekan keypad je...

😁

Sunday, 15 May 2016

Tiru exam

Lawak Student:
#KANTOI

Student : Sir.. Kalau student kantoi meniru time exam kan, apa tindakan paling power yang kitorang akan kena ? Apa nasib yang paling buruk ?

Sir : The worst ialah awak tak kantoi.

Student : Aik.. Kenapa macam tu ? Kalau takkantoi la best, kalau kantoi habislah. Failed exam, kena denda bagai.

Sir : Itulah kamu takfaham. Tak kantoi la paling hardcore. Hang punya result akan dapat flying colours, tapi result tu haram. Dengan result haram tu hang mohon kerja pula, kerja haram. Dapat gaji, gaji haram. Bagi makan anak dan isteri pakai duit haram. Anak-anak awak membesar makan duit haram. Tak ada berkat.

Student : Wuu.. Tapi sir, kalau tak tiru dan failed lagi teruk.

Sir : Sebab itu kamu kena usaha. Kemudian tawakal kepada-Nya. Jangan sampai meniru kerana kesannya adalah terhadap hidup kamu. Mungkin kita tak rasa apa-apa , tapi ingatlah Allah itu Maha Adil

Student : Gulp..... 😳

Wanita solehah

KESIAN LELAKI ?
sering kite dengar tentang sifat dan keburukan seorang lelaki dari seorang wanita ,
bila sebut tentang CURANG ! lelaki . MAIN KAYU TIGA ! lelaki .
PENIPU ! lelaki . MENCABUL MARUAH ! lelaki . PERAMPAS DARA ! lelaki . Lelaki tu playboy
TETAPI ,
para lelaki , kurang bercakap tentang wanita . seperti wanita post sana . post sini .
seolah-olah . LELAKI ini terlalu buruk sifatnya !
MACAM laa ,
wanita itu tidak curang , menipu , main kayu tiga , perampas hak orang ,pengoda yang paling handal ! dan sebagainya !
MARAH !
apabila terdengar wanita dicabul maruahnya ! dirogol ! ditipu oleh kekasihnya ! WAH ! wanita mula marah ! lelaki ini celaka ! lelaki ini tidak boleh dipecayai !
INGAT !
lelaki ini bukan nabi dan rasul yang kuat imannya . yang tinggi akhlaknya . yang suci sepenuhnya!
LELAKI ini manusia biasa wahai wanita ?
yang mudah tergoda dengan kecantikanmu .
ada lelaki yang baru ingin berubah ,
lalu kecundang kerana godaan kamu wanita !
CERITAKAN !
wanita mana yang dirogol ?
wanita mana yang ditipu ?
wanita mana yang daranya dirampas ?
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-** !!
adakah wanita yang berjubah labuh ?
adakah wanita yang bertudung labuh ?
adakah wanita yang tidak keluar bebas diwaktu gelap ?
adakah wanita yang taat kepada ibu bapa ?
adakah wanita yang kuat sifat malunya ?
jarang didengar wanita ini diperkosakan , wanita ?
JADI !
jangan keluar kenyataan seperti orang yang sempit akalnya .
jangan bercakap seperti kamu tidak kesekolah sebelum ini .
jangan bercakap seperti lelaki itu takut kepada ahklakmu .
KEMUDIAN !
wanita pandai membalas pula ?
lelaki sepatutnya melindungi wanita .
lelaki sepatutnya memelihara wanita .
lelaki sepatutnya berlembut dengan wanita .
WAHAI WANITA ?
sebelum lelaki melindungimu !
adakah kamu melindungi auratmu ?
sebelum lelaki memeliharamu !
adakah kamu memelihara ahklakmu ?
sebelum lelaki berlembut denganmu .
adakah kuat sifat malu kamu wanita ?
INGATLAH MUSLIMIN DAN MUSLIMAT ,
SAMA-SAMALAH KITA SALING MEMBETULKAN KESILAPAN KITA .
SAMA-SAMA MENJAGA AHKLAK KITA .
SAMA-SAMA MENASIHATI .
pesan NABI MUHMMAD S.A.W.
"SEBAIK-BAIK WANITA ADALAH YANG TIDAK DIPANDANG, DAN MEMANDANG"!!!!!  
_ALLAHUAKBAR_
       

Saturday, 14 May 2016

Tinggi ilmu

Seorang ayah yang buta huruf bersama dengan anaknya yang  berpendidikan tinggi, sama-sama berkhemah di atas padang.

Selepas mendirikan khemah, mereka tidur dalam khemah sebab kepenatan.

Beberapa jam kemudian , tiba-tiba siayah terjaga kerana kesejukan dan mengejutkan anaknya.

Bila anaknya sudah terjaga, sibapa berkata " Cuba tengok ke atas langit. Apa yang kau lihat?"

Si anak kebingungan dan menjawab "Saya melihat berjuta-juta bintang di langit, ayah"

Si ayah bertanya lagi, " Dengan ilmu yg kau ada, anakku, apa maknanya?"

Si anak berfikir dengan lama dan mencari teori ilmu yang dipelajari untuk menjelaskan makna bintang2 tersebut.

Akhirnya dia menjawab "Terdapat berjuta-juta galaksi dan planet di atas langit sana" dan menyambung dengan panjang lebar menerangkan tentang jenis-jenis galaksi yang dia ketahui.

Setelah puas menerangkan, si ayah berkata, " Anakku, pada pendapat ayah yang tak belajar tinggi ini, bahawa kita dalam masalah. Khemah kita telah tiada. Mungkin dicuri orang"

MORAL CERITA:
*Bila terlalu banyak ilmu, ia boleh merosakkan akal kita. Ramai yang mengambil 'nonsense' dan melupakan 'common sense*

#selamatharipsyarah2016

Wednesday, 11 May 2016

Doa ibu

Pada suatu hari, saya sedang membersihkan rumah. Tiba-tiba anak lelaki saya yg masih kecil berlari ke arah saya, ia tidak sengaja terlanggar satu pasu bunga yang dibuat daripada kaca.. pecah hancur berderai...
Saya benar-benar marah ketika itu. Kerana pasu itu amat mahal harganya. Hadiah dari Ibu saya yg amat saya sayangi, maka saya menjaganya bagai menatang minyak yang penuh.
Saya amat marah tanpa disedari saya telah melontarkan kata-kata :
" Semoga kamu ditimpa dinding bangunan dan tulang-belulangmu hancur...! ”
Tahun demi tahun berlalu, anak lelaki saya dah membesar, saya dah lupa akan doa itu, saya pun tak anggapnya penting, dan saya tidak tahu bahwa doa itu telah naik ke atas langit…
Anak lelakiku dan adik-adiknya yang lain sedang membesar, dia anak sulong yang paling aku sayangi dari anak-anakku yang lain. Dialah anak yang rajin dan pandai menghormati aku dan berbakti kepadaku dibandingkan adik2nya yang lain.
Kini dia telah bekerja, menjadi seorang Jurutera yg Berjaya, tak lama lagi dia akan berkahwin. Tak sabar rasanya aku nak menimang cucu.
Ayahnya ada sebuah bangunan yang dah uzur dan ingin dibuat baik pulih.
Maka pergilah anakku bersama ayahnya ke gudang itu. Para pekerja sudah bersiap-siap untuk merobohkan satu dinding yang sudah usang.
Sedang mereka melakukan kerja penyediaan renovation, anakku pergi kebelakang bangunan tersebut tanpa pengetahuan sesiapa pun.
Oleh itu kerja2 utk meruntuhkan dinding itu akan dilakukan oleh para pekerja suamiku tanpa mengetahui bahwa anakku ada di belakang dinding tersebut, dgn tidak semena mena dinding bangunan itu terjatuh menimpanya.
Kendengaran suara berteriak didalam runtuhan tersebut sehinggalah suaranya tak kerdengaaran lagi.
Semua pekerja berhenti. Hairan suara siapa..? Mereka berlari ke arah runtuhan itu...
Mereka mengangkat dinding yang menghimpit anakku itu dengan susah payah dan segera memanggil Bomba dan ambulans.
Mereka tidak boleh mengangkat badan anakku. Ia remuk, Seperti kaca yang jatuh, pecah berkeping-keping.
Mereka mengangkat badannya yang hancur dengan berhati hati dan segera membawanya ke Hospital Unit Kecemasan untuk pertolongan lebih lanjut.
Ketika ayahnya menghubungi aku untuk mengkhabarkan hal itu, seakan akan Allah menghadirkan kembali apa yang telah aku doakan untuknya semasa ia kecil dahulu..
Aku menangis hingga jatuh pengsan. Ketika sedar, aku berada di Hospital dan aku meminta untuk melihat keadaan anakku.
Ketika melihatnya, seakan-akan aku mendengar suara Tuhan berkata: INI DOA MU KAN?
Sudah AKU kabulkan setelah sekian lama, engkau berdoa dan sekarang Aku akan mengambilnya.
Ketika itu, jantung aku seakan berhenti berdetik.
Anak aku menghembuskan nafasnya yg terakhir.
Aku berteriak dan menangis sambil berkata:
" Jangan pergi nak...!!
Andai kata ia masih hidup... Tidak mengapalah jika dia nak hancurkan semua perabot didalam rumah aku....."
Asalkan saya tidak kehilangan ia… YA ALLAH....
Seandainya lidah ini idak mendoakannya 25 tahun yang lalu.....
Andaikan… Andaikan… Andaikan… Tetapi, kalimat ‘andaikan’ ini tidak berguna lagi… waktu ini..
SEKIAN
# satukisahbenar
Pesanan kepada para ibu: Jangan terburu-buru mendoakan anakmu ketika kamu sedang marah.
Berlindunglah kepada Allah dari godaan setan,… Jika kamu ingin memukulnya, pukul saja, tapi jangan mendoakannya macam-macam, sehingga kalian akan menyesal seperti saya!
Saya menuliskan ini dengan airmata yang membanjir…
Aku rela rohku pun turut bersamamu, Hingga aku bisa beristirahat dari kepedihan yang aku rasakan sepeninggalanmu.
Kisah benar ini...Tolong sebarkan keseluruh wanita, Doa itu akan terjawab, walau sekian lama... tunggu la.. Allah pasti akan mengkabulkanya...!!
OLEH ITU BERDOALAH YANG BAIK-BAIK UNTUK SEMUA ANAK2MU

#credittointanshuhaieda
#copypaste

Telco

KENALI OWNER SIMKAD YANG ANDA GUNA
.
CELCOM ditubuhkn pada tahun 1988. CEO Dato Sri Shazzaly Ramly (Melayu)
.
MAXIS diasaskan pada tahun 1993. CEO Ananda Krishnan (India)
.
DIGI dilancarkan pada tahun 1995. CEO Morten Lundal (Yahudi - Norway)
.
UMOBILE ditubuhkan pada tahun 1998. CEO Tan Sri Vincent Tan (Cina)
.
XOX ditubuhkan pada tahun 2005. CEO Datuk Eddie Chai (Cina)
.
ONEXOX dilancarkan pada tahun 2014. CEO Bobby Farid (Melayu)
.
REDTONE ditubuhkan pada tahun 2008. Penjenamaan kepada pelan pascabayar REDONE pada tahun 2012. CEO Farid Yunus (Melayu)
.
TUNETALK dilancarkan pada ogos 2009. CEO Jason Lo (Cina)
TONEEXCELL dilancarkan pada februari 2010
TONEPLUS ditubuhkan 2012
TE & TP d bawah syarikat TONEGROUP SDN BHD sebagai perniagaan Program Rujukan (Referral Program)
.
ALTEL dilancarkan pada oktober 2015. CEO Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (Melayu)

Tazkirah jawa

TAZKIRAH JAWA

Ngerungokne songko ustaz sing huraine woconane kitab ngisahne suargo karo neroko....tibak an ne Titian As Syirat kuwi peteng dedet.

Sahabat takon karo kanjeng nabi Muhammad saw, nek puuueteng kepiye arep melaku nang duwure?

Jarene kanjeng nabi Muhammad saw...karo dimar (cahaya) sing metu songko awakA adewe (anggota wudhu') Terang opo ora kuwi melu karo ngamal ibadahe adewe nang dunio.

Eneng wong sing sekujur awakA tuuuerang jinglang...gampang wae ngeliwati titian As Syirat.

Ono wong sing dimare kor nang pucuk jentik sikil wae...dadine wong kuwi rodok kangelan arep nyebrang.

Ono wong sing dimare sedilut urip sedilut mati...dong wayahe dimare kuwi urip, dekA melaku....tapi dong wayahe mati, yo mandek disek...yo koyo ngono lah sak dawane melaku.

Ya Allah...nek ngerungokne iki... kito ki oleh opo ra yok dimar sing terang jinglang???... opo sing delut eneng delut ora...opo kor oleh sing nang pucuk jentik sikil wae??
Wedineeee...!!!

Dungone kanjeng Rasulullah saw mohon dimar.

Ya Allah,
Dadekno dimar nang jero meripatku,
Dadekno dimar nang jeru kupingku,
Dadekno dimar nang jero ilatku,
Dadekno dimar nang jero atiku,
Dadekno dimar nang kananku,
Dadekno dimar nang kiwoku,
Dadekno dimar nang ngarepku,
Dadekno dimar nang buriku,
Dadekno dimar nang duworku,
Dadekno dimar nang ngisorku,
Dadekno kambek aku dimar nang dino Kiamat,
Karo wehonolah aku dimar sing terang jinglang.

Aamiin Ya Rabbal'alamiin..

Ahli2 suargo kuwi, wong sing ora seneng omong perkoro-perkoro sing lagha

Ahli2 suargo kuwi, wonge sing ora omong, angger metu, angger muni, angger meletek, ngelarakne ati wong lio.

Ahli2 suargo kuwi, wonge sing kerep ngisi wayahe lapang di entekno gawe moco al Qur'an karo ziki muji gusti Allah.

Jarene nabi Muhammad saw....Ahli neroko kuwi wonge ora mati yo ora urip...maknane wonge kuwi koyo wong tgh sakaratul maut....koyo urip koyo mati...sediluk urip sediluk neh mati...yo wes tekan mboh kapan wayahe, sapek entek wayahe nerima balesan duso nang dunio.
Nauzubillah...

AwakA anak Adam bakale di gedekno karo gusti Allah nang neroko mboh pirang hasta ora reti ben dirasakne loro disekso lebih loro.........
Neroko kuwi puuueteng dedet jerone pasale sankeng puuuanase.

Bayangno suwine neng neroko pasal dusone kito?
Ono wong di obong nang neroko sampek entek wayahe....eneng sing dadi areng eneng sing entek dadi awu... bar kuwi tekan wayahe kabeh di tokne songko neroko kon melebu suargo...

Bayangno... wong islam sing okeh dusone di obong mboh pirang ewu taun opo maneh wong ora islam. Nek duwe konco urong islam jak en masuk islam. Gelem opo ora kuwi nombor loro. Samare mbesok koncomu kuwi nyalahne adewe pasal nang dunio ora pernah ngejak dadi islam.

Pumpong kito iki isek urip manuto perintahe gusti Allah..nek cetuk wong alim otow ulama jalok dungone ben nek mati ngesok, matine manut perintah gusti Allah.

Nabine adewe nabi Muhammad saw ngeteni kabeh umate melebu suargo barulah kanjeng nabi ngelangkah melbu.

Diriwayatno, nabi Muhammad saw ngenteni wong sing paling keyri dewe (paling last) melaku nang titian As Syirat....nek melaku timak timik. Uwalon tenan. Ngeremet tapi kanjeng Nabi telaten ngenteni. Ora ono siji pun umate sing ketinggalan.

Titian As Syirat iku manggone nang duwure neroko jahannam.

Neng ngarepe titian As Syirat kuwi suargo. Ono sing melakune koyo angin...wong iki wonge ora pernah ngelarakne atine wong lio...selalu ngewehi ketimbang nerimo....

Wong sing paling keyri.....wong sing paling ora kuat imane (lemah iman).

Diriwayatno suargo kuwi...tepine wae wes uuuwapik...ora ono bandingane...kuwi urong melebu gek weroh jerone....ahli suargo kuwi suorone pun gayah dirungokne.

Lepas wae wong sing paling keyri kuwi...dekA weroh nang ngarepe ono pokok uwapik eneng banyu mili nang ngisore. DekA pun jalok mareng gusti Allah arep njagong (duduk) nang kono... gusti Allah ngizini wong kuwi njagong...

Sik baru entes wae nek jagongan sor pokok kuwi, dekA weroh pokok lia ne sing meneh apik...jalok ngalih meneh. Weroh maneh, ngalih meneh sampeklah tekan pokok sing paling cepak/cedek (dekat) karo suargo.

Nang kono kuwilah dekA kerungu suoro wong nang jero suargo...suorone pinak/ngayah di rungokne....jaloklah wong kuwi arep melebu suargo. Gusti Allah pun ngolehi melebu...

Sekali dekA ki melebu...dekA kuwi metu maneh.kaget....dekA nakoni gusti Allah..."Iki gon ku ke Ya Allah?"

Allah nakoni..."Sampian niku pernah kerunggu sopo sing paling sugeh nang dunio biyen?" Wong iku nyawuri "pernah"...Gusti Allah ngandakno "Sak temenane arep tak wehi karo sampian anugerah sing10x ganda malah lebih2 maneh kesugihane karo wong sing paling sugeh nang dunio".... masyaAllah pemurahe gusti Allah. Wong sing paling keyri pun di wehi nikmat sak mono guwedi...opo maneh wong sing manut perintahe gusti Allah.
sampekno sing apik walau sak baris ayat..mugo mugo ono manfaate..inshaAllah..

Kopi & Pasta seko sumber Whatsapp. Wallahu alam

Udang galah

MENUKAR REZEKI KERANA KEPERLUAN HIDUP

Di pintu masuk kawasan market pada suatu pagi,saya disapa oleh seorang tua untuk membeli udang galah yg dijualnya,ada hampir 10 ekor.Saya hanya senyum kepadanya sambil memberi isyarat tidak mahu,tetapi seorang pemuda dibelakang saya bertanya berapa harga semuanya.RM50.00 kata orang tua itu,lalu dibayar oleh pemuda tersebut.Udang itu dimasuk dalam plastik,ada yg besar dan sederhana.Bila uncang plastik itu diserah kepada pemuda itu,tetiba dia bertanya,"Pak Cik,ada tidak udang galah ini yang Pak Cik bawa balik untuk makan dirumah?"Orang tua itu tercengang mendengar soalan itu.

Dalam senyum dia berkata,"Encik,Allah beri rezeki udang ini untuk kami lihat sahaja kerana ada yang lain yang lebih perlu.Beras,gula,tepung untuk makan anak anak adalah lebih utama dari makan udang ini.Jualan hari ini cukup untuk kami makan 4 atau 5 hari,berbanding jika kami makan udang ini hanya untuk sekali makan."Saya tunduk mendengar jawapanya,dalam hati meraung  menyebut kebesaran Allah.Air muka pemuda itu cepat berubah menjadi redup mendengar jawapan itu,lalu dia menghulur kembali bungkusan udang itu kepada orang tua itu dan berkata,"Pak Cik,hari ini pak cik dan anak anak anak dapat makan gulai udang galah yg ditangkap oleh pak cik sendiri.Ambillah,saya sedekahkan semua."Pemuda itu cepat berlalu,sedangkan orang tua itu sepert kebingungan seketika.Ketika meninggalkan tempat itu dg udangnya,saya melihat tangannya menyapu mata.Bertuahlah pemuda itu memiliki hati yang dapat menjangka sesuatu yg disebalik pandangan.

Ada orang,rezekinya hanya untuk tatapan kerana perlu ditukar bagi mendapatkan sesuatu yg lebih perlu untuk hidup.Contoh nya nelayan yg menangkap hasil tangkapan yg mahal harganya,akan semuanya dijual untuk mendapatkan wang bagi membeli keperluan hidup,sedangkan mereka makan ikan yg kecil,yg murah.Maka kita yg berada patut juga belajar dari keadaan ini,ada rezeki yg kita perolehi mungkin tidak sesuai dengan taraf hidup kita.Contoh walau kita ada pendapatan tetap,sebaiknya tidaklah berhutang besar untuk kemewahan yg melebihi kemampuan seperti membeli kereta mahal,menghias rumah lebih dari keperluan,berpakaian dan accessori berjenama yg tidak sepadan.Maksud saya kisah ini seolah Allah mahu menunjukkan supaya manusia hidup mengikut kemampuan dan tarafnya,ukur baju dibadan sendiri.Pak Cik itu tak perlu makan udang galah kerana ia lebih perlu beras,tepung,gula dsbnya utk hidup.

Jika kita makan yg hebat,ingatlah ada orang menelan air liur,ada orang yg berpenat lelah kerananya, ada orang yg teringin tetapi tidak berupaya.Sesekali kongsikan kenikmatan hidup kita dengan mereka yg miskin dg bersedekah,berbuat jamuan,memberi apa yg selalu kita makan,apa yg sedap pada lidah kita supaya orang lain juga merasa.Janganlah kita hanya memikir diri kita sahaja, seperti pemuda ini yg terfikirkan keluarga penjual udang ini.Kita setiap hari makan hebat hingga berbulu perut,tetapi tak pernah sedetikkah terfikir insan lain yg memamah sayur kangkung, ikan temenung dan sambal belacan setiap hari.Firman Allah,"Kamu sesekali tidak sampai kepada kebajikan yang sempurna,sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai.Dan siapa saja yang kamu nafkahkan,maka sesungguhnya Allah mengetahui."Ali Imran 92.Fikirkanlah
ZnZ😊

Friday, 6 May 2016

Jutawan ahmad dawjee dadabhoy

AHMAD DAWJEE JUTAWAN INDIA MUSLIM YG MEWAKAFKAN 1.2 EKAR TANAH DI JALAN PERAK, JUTAAN LOT SAHAM DI BURSA SAHAM LONDON TETAPI MATI DALAM FLAT KECIL DI JALAN MASJID INDIA

Pernahkah kita dengar cerita tentang Ahmad Dawjee Dadabhoy? Beliau merupakan seorang jutawan Malaysia berketurunan India Muslim. Di akhir hayatnya beliau mewakafkan hampir keseluruhan hartanya berupa sebidang tanah yang luasnya sekitar 1.2 ekar di Jalan Perak dan juga lot lot saham bernilai jutaan dolar di Bursa Saham London dan beberapa bursa saham lain.

Tanah beliau di Jalan Perak, Kuala Lumpur dibangunkan sebuah menara wakaf 34 tingkat yang hari ini dikenali sebagai Menara Wakaf Bank Islam. Bangunan yang dibina dengan modal dikeluarkan Tabung Haji itu pada tahun 2007 dengan kos RM151 juta.

Hari ini disewakan sebagai pejabat Kelas A di kawasan segitiga emas yang kedudukannya tidak jauh dari KLCC.

Diberitakan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) sebagai pemegang amanah harta wakaf Ahmad Dawjee Dadabhoy ini akan menerima RM56.6 juta hasil sewaan bangunan ini selama 25 tahun.

Dihari kematian beliau pada 24 Januari 1987, beliau meninggal di sebuah rumah flat kecil di Jalan Masjid India di kelilingi oleh buku-buku bacaan beliau. Tidak ada harta lain lagi bersama beliau melainkan sedikit itulah.

Selebihnya sudah diwakafkan keseluruhannya untuk ummah. Pernah keluarganya datang dari Afrika Selatan ke Malaysia. Apabila dibawa melawat tanah tanah wakaf beliau di kawasan segitiga emas Kuala Lumpur, mereka menitiskan air mata melihat betapa tingginya nilai hartanah tersebut dan tingginya ketaqwaan saudara mereka Ahmad Dawjee yang mewakafkan hartanya itu kepada ummah.

Inilah tauladan kepada kita di zaman ini sebagaimana yang kerap kita dengar kisah sahabat sahabat Nabi SAW yang meninggal dunia tanpa harta kerana mewakafkan harta mereka sebelum meninggal dunia walaupun ketika hidupnya kaya raya.

Ia juga petunjuk kepada kita bahawa agama menggalakkan kita mencari harta dan mengembangkan harta. Tetapi perlu diingat harta kekayaan itu bukanlah milik mutlak kita. Perlu dikongsikan dengan ummah berupa zakat, sedekah dan wakaf. Di hari kematian kita, tinggal di alam barzakh, pahala sedekah itu akan terus menerus berjalan. Kemudian dibangkitkan di akhirat kelak menjadi lebih kaya untuk tempoh yang tiada penghujungnya disebabkan ketinggian taqwa kita kepada Allah atas harta yang kita infakkan.

* Kisah Ahmad Dawjee Dadabhoy ini diceritakan oleh Ustaz Mohd Ramadhan Fitri Elias (Senior Vice President Maybank Islamic/ Ketua Jabatan Pengurusan Syariah Maybank Islamic Malaysia) dalam pembentangannya di Konvensyen Pejuang Hartanah di Cyberjaya semalam. InsyaAllah saya cuba catatkan isi isi penting pembentangan beliau bertajuk 'Islam dan Harta Membentuk Kehidupan Taiyyibah' dan juga isi isi pembentangan speaker yang lain berkait hartanah.

#JutawanAkhirat


اللهم اجعلنا منهم...
Ya Allah, jadikan kami seperti mereka...

Monday, 2 May 2016

Kata sambung arab

Penanda wacana Bahasa Arab

1- بعد ذلك  :
selepas itu
2- لذلك :
oleh itu
3- إذا كان اﻷمر كذلك :
kalau begitu
4- علاوة على ذلك :
tambahan pula
5- قبل ذلك :
sebelum itu
6- ولذلك :
oleh demikian
7- وعلى الرغم :
walaupun/sungguhpun
8- خاصة :
terutamanya
9- في البداية / في بادئ الأمر :
pada awal nya
10- إن لم يكن :
sekiranya tidak
11- وباﻹضافة إلى ذلك :
di samping itu
12- مم لا شك :
tidak di ragui
13- لا ينافي أحد أن :
tidak di nafikan bahawa
14- ومع ذلك :
walau bagaimanapun / namum demikian
15- وعلى سبيل المثال :
sebagai contohnya
16- بناء على ذلك :
berdasarkan demikian
17- في الواقع :
realitinya
18- على هذا النحو :
berhubung dengan itu
19- وفي الوقت نفسه :
pada masa yang sama
20- وبالتالي :
berikut nya
21- في نهاية المطاف :
kesudahannya
22- وبذلك :
dengan ini
23- وعرضا من هذا :
sebalik dari
24- باختصار شديد :
pendek kata
25- بسبب :
oleh kerana
26- على الرغم من :
meskipun
27- بعبارة أخرى :
dengan kata lain
28- بعدئذ :
sesudah itu
29- بيد أن :
akan tetapi
30- رغم عن :
walaupun
31- على كل حال :
walaupun bagaimanapun juga
32- عندئذ :
ketika itu
33- غير أن :
akan tetapi
34- فضلا عن :
di samping itu/ tambahan pula
35- من أجل / ﻹجل :
oleh kerana
36- وانطلاقا من هذا :
bertitik tolak daripada
37- من جانب آخر :
dari sudut yang lain
38- من المعلوم أن / من المعروف أن :
sebagaimana yg di ketahui bahawa
39- وبالجدير بالذكر أن :
suka di ingatkan bahawa
40- قصارى القول أن :
kesimpulannya
41- عندما :
ketika mana
42- لا بد لنا :
kita mestilah
43- من مظاهر ذلك أن :
daripada fenomena itu sesungguhnya
44- مهما يكن من أمر ف... :
walau apa pun yang terjadi maka
45- نظرا إلى :
berdasarkan kepada/ melihat kepada
46- من خلال ذلك :
menerusi perkara tersebut
47- وعلى صعيد آخر :
dari aspek yang lain
48- من العوامل التي تساهم هذه الظاهرة :
antara faktor2 yg menyumbang terjadinya fenomena ini
49- من الخطوات في طرق علاج :
antara langkah yang perlu dilakukan untuk
50- من محاسن / ومن مساوئ :
Antara kebaikan/ antara keburukan

Sunday, 1 May 2016

Laduni kashaf

Laduni dan Kashaf sebenarnya bukan ilmu. Ia merupakan cara ilmu itu disampaikan. Laduni bermaksud Allah memasukkan terus maklumat berkenaan sesuatu perkara kedalam pengtahuan orang itu. Tidak melalui pendengaran atau penglihatan. Dengan perkataan lain tidak ada guru.

Khasaf pula bermaksud keupayaan seseorang itu melihat perkara-perkara yang ghaib pada mata kasar. Pandangan khasaf ialah pandangan menggunakan mata basir (mata batin atau mata ruhani). Kalau mata kasar menggunakan cahaya (cahaya matahari atau lampu) untuk melihat, mata basir menggunakan “nur” untuk melihat. Kekuatan mata basir berbeza-beza. Paling rendah boleh melihat dimensi jin (dan syaitan). Peringkat lebih tinggi boleh melihat dimensi malaikat (alam malakut), kemudian dimensi roh. Paling tinggi ialah dimensi ketuhaan

Guru pensyarah

Semua sekolah ada:
1. Seorang cikgu perempuan senior yg suka berlagak macam mak datin.
2. Seorang cikgu yg sentiasa nampak kalut sebab banyak kerja.
3. Seorang cikgu lelaki yg tenang walaupun tak siap kerja.
4. Seorang cikgu yg sangat suka komen kerja orang lain (mcm la dia bagus sgt)
5. Seorang cikgu yg suka menjaga cenderahati & makan minum utk pengetua
6. Seorang cikgu yang suruh buat apa pun senyum je.
7. Seorang cikgu yang suruh buat apa pun menolak je.
8. Seorang cikgu yg anggap dia sorang je dlm dunia ni ada prinsip
9. Seorang cikgu yg layak dapat APC tiap2 tahun, tapi tak dapat tiap2 tahun
10. Seorang cikgu yg asyik mengintai jawatan di PPD walaupun tak layak
11. Seorang cikgu yg dah disuruh naik pangkat byk kali asyik menolak.
12. Seorang cikgu yang cool aje walaupun byk kerja, dan kerja selalu siap.
13. Seorang cikgu yang mengeluh dapat kerja tapi kerja tetap siap.
14. Seorang cikgu yang besar2kan kerja yang dia buat padahal kerja itu byk dibntu oleh orang lain.
15. Seorang cikgu yg selalu ugut nak pindah sekolah lain sebab byk kerja yg dipikul di sekolah.
16. Seorang cikgu yang nampak rileks saja. Orang lain kalut dengan kerja sekolah dia pula sempat berbisnis.
17. Seorang guru yg cool walau buat tugas org lain.
18. Seorang guru yg cool walau semua tugas dskola dia sahaja dharap siapkan.
19. Seorang guru yg gelisah klo ada mesyuarat
20. guru balik-balik kasi umum "hari ini gaji"
21. guru selfie
22. Jadi JKKK
23. Guru cuti..
24. Guru lambat datang awal balik.
25. Cikgu 7 hari seminggu
26. Guru "25 haribulan"
27. Guru susa ati lama betuuuuul dua pulu lima aribulan
28. Guru fb whtsapp tlgram
29. Guru pek pok pek pok
30. Guru pncukup korum d skul
31 Guru tapau kursus..balik2 muka dia pegi kursus..bila in house tak mao bt pula..
32. Guru gabra bila dtng plawat
33. Guru berlagak mcm YB
34. Guru mls buat rph
35. Guru yg mau anaknya diajar bagus2 tp diri sendiri tdk mengajar anak/murid lain dgn baik
36. Guru last minute... sebarang kerja tugasan dibuat last minute... malah selalunya terlebih minute