Wednesday, 29 July 2015

Manusia

KEBANYAKAN manusia TAK pernah puas dengan apa yang dia ada.

1) Yang kurus, nak jadi gemok.

2) Yang gemok, nak jadi kurus.

3)Yang kurus keding, nak jadi sado.

4) Yang sado, nak jadi hulk (?)

5) Yang pendek, nak jadi panjang.

6) Yang panjang, nak jadi sederhana.

7) Yang kulit putih, nak jadi hitam (berjemur tepi laut).

8) Yang kulit gelap, nak jadi putih.

9) Yang takde jambang, nak berjambang.

10) Yang dah ada jambang, tak suka ada jambang.

11) Yang miskin nak jadi kaya.

12) Yang kaya, nak jadi makin kaya. Tapi ada juga bila tengok orang miskin, dia baru tahu yang dia tak cukup bahagia.

13) Yang ada kening, nak cukur.

14) Yang takde kening, mengada nak lukis (sapa suruh cukur).

15) Yang ada anak, teringin tak nak ada anak.

16) Yang tak ada anak, teringin nak ada anak.

17) Yang dah ada anak, teringin nak anak-anak macam jiran atau kawan-kawan (konon pandai, bijaksana sini dan lain2).

18) Dah ada mak bapak, teringin nak ada mak bapak macam orang lain (konon sporting, kaya dan lain2).

Dan sebagainya. Begitulah sebahagian besar manusia, tak bersyukur dan tak reti nak rasa CUKUP (qonaah).

Kecuali..

Golongan yang Rasulullah sebut,

"Ajaibnya urusan seorang MUKMIN. Apabila dia diberi nikmat, dia bersyukur. Apabila diuji, dia bersabar."

Kita nak apa sebenarnya?

Ayah

UNTUK RENUNGAN AYAH-AYAH

1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu..

2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar 'membuat' anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua.

3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri..

4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja. Hu hu Muhasabah diriku..

5. Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH tidak sedar bila anak lelakinya memasuki alam baligh.. dan anak perempuannya dah mula malu-malu.. Ruginya ayah..

6. Jika ada anak yang durhaka, sebenarnya ia juga dari AYAH yang durhaka. Ini istilah Sayyidina Umar Al Khattab..

7. Sekiranya seorang AYAH yang ingin didoakan oleh anaknya, berdoalah selalu dari sekarang untuk anaknya dan didiklah dengan agama..

8. Sekiranya AYAH ingin dimuliakan oleh anaknya, usahalah memuliakan anaknya dengan ilmu agama..

9. Mengikut kajian, ramai ayah-ayah yang hampir kehilangan ciri-ciri AYAH yang sebenar. Kerana semua pengajar anak di masa kanak-kanak diisi oleh kaum ibu sahaja.

10. Padahal keberanian, survival dan ketegasan, harus diajarkan di usia kecil oleh ayah-ayah. Dimanakah AYAH sang pengajar utama?

11. Dunia AYAH ketika ini bagi anak-anak hanyalah angan-angan mereka sahaja. Anak-anak mencari ayah mereka di surat khabar, tv dan komputer...

12. Banyak anak-anak sudah merasa yatim sebelum waktunya, sebab AYAH dirasakan tak hadir lagi dalam kehidupan mereka. Kerana amat sibuk dengan dunia ayah.

13. Ayuh wahai ayah-ayah semua, ambillah Semangat Al Quran mengenai pendidikan mengedepankan AYAH sebagai tokoh. Kita kenal Lukmanulhakim, Ibrahim, Ya'qub, Imron. Dalam Al Quran mereka adalah contoh AYAH yang perihatin.

14. Ibnul Qoyyim dalam kitab Tuhfatul Maudud berkata: Jika terjadi kerusakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH..

15. Ingatlah! Seorang anak bernasab kepada AYAHnya bukan ibu. Nasab yang merujuk kepada anak menunjukkan kepada siapa Allah meminta dipertanggung jawapan kelak.

16. Rasulullah yang mulia, sejak kecil ditinggal yatim oleh AYAHnya. Tapi nilai-nilai keAYAHan tak pernah hilang dan diperolehi dari datok dan ayah saudaranya sendiri..

17. Generasi sahabat menjadi generasi gemilang kerana AYAH terlibat dalam mengasuh anak bersama ibu-ibu mereka. Mereka digelari umat terbaik.

18. Di dalam AlQuran ternyata terdapat 17 dialog pendidikan anak-anak. 14 diantaranya iaitu antara AYAH dan anak. Ternyata AYAH lebih banyak disebut di dalam alquran!

19. Marilah semua wahai AYAH-ayah untuk melibatkan diri dalam pendidikan baik di rumah, sekolah dan dimasjid..

20. Ibu memang madrasah pertama seorang anak. Tetapi AYAHlah yang menjadi mudirnya. (Pengetuanya).

21. Ibarat burung yang punyai dua sayap. anak memerlukan kedua-duanya untuk terbang tinggi ke angkasa. Kedua sayap itu adalah AYAH dan ibunya.

22. Ibu mengasah kepekaan rasa, AYAH memberi makna terhadap logik. Kedua-duanya diperlukan oleh anak

23. AYAH mengajarkan anak menjadi pemimpin yang tegas. Ibu membimbingnya menjadi pemimpin yg peduli. Tegas dan perihatin itu sikap utama.

24. Jom wahai ayah-ayah pujuklah diri untuk berubah dan sebarkan perkongsian ini agar makin banyak AYAH-ayah yang perihatin dengan urusan pengasuhan dan membentuk generasi pejuang dunia akhirat. Allahuakbar..
Wallahua'lam.

👌utk semua yg brgelar Ayah

40

😊 Hati kita ini, kadang terlalu memendam.
😁 Simpan segalanya diam-diam.
😪 Hidup yang ceria menjadi kelam.
😪 Mungkin terlupa mencari ketenangan di sepertiga malam.
😊 Kadang rasa tak mampu bertahan.
😔 Langkah kian perlahan.
😢 Air mata tak tertahan-tahan.
😭 Mengalir laju tanpa kehendak tuan.
☺Seriously, hati kita ini bukan kuat mana.
❤Kalaulah doktor bedah keluarkan hati kita, kena pijak hancur kot.
👉 Tapi, inilah, istimewanya hati, Allah letak di dada.
😊 Agar dekat sentiasa dengan tuannya.
😊 Hadiah terindah Tuhan buat hambaNya.
☺Pemilik segala rahsia juga jiwa.
😊 Senyum.
😌 Feel blessed kan? :)
😪 Jangan bersedih dengan ujian Allah,
🌹 “Ingatlah, yang menulis ujian atasmu adalah yang menulis nikmat untukmu. Percayalah, andai bahagia itu bukan milik kita di dunia, Allah pasti menyimpannya di sana, kerana DIA tidak pernah menzalimi hambaNya”🌹
☺Walau apa jua, terimalah seadanya. Allah terlalu sayangkan kita.
😌 Kena ketuk dengan ujian sekali sekala apa salahnya.
😌 Terima saja. Terima saja.
☺Dunia bukan tempat untuk orang manja.
😌 Dunia menjadi ladang untuk kita membenih pahala membaja jiwa dengan segala cintaNya.
😊 Untuk apa?
Untuk pulang ke tempat asal kita.
Mana?
Syurga sayang.
Syurga.
😒 Hmm.
😒 Kita yang muda-muda ini dah merengek macam-macam kat Tuhan, mintak Tuhan mudahkan jalan.
😏 Kau pernah fikir tak ujian apa pakcik tua umur 40 tu dah berdepan?
😏 Huisshhh, dah berlori-lori agaknya ujian.
😏 Sebab itu, orang tua-tua umur 70 tahun larat lagi nak bangun malam, dating dengan Tuhan.
☺Something yang jarang-jarang orang muda lakukan.
👉 Ingat ini.
Pesan pada diri.
Pesan pada hati.
Kita bakal punyai suami.
Kita bakal punyai isteri.
Kita bakal punyai generasi sendiri.
Anak-anak yang bakal lahir dari rahim kita ini.
Anak kecil itu bakal punyai abi, bakal punyai ummi.
Adakah kita dah sedia wahai diri?
Berdepan ujian yang lebih besar nanti?
Jangan sampai kita menyesal bila dah tua nanti.
Menyesal dah tua okay lagi.
😌 Kalau dah sampai masa Izrail menjemput diri sekarang ini, mana nak lari?
😊 Mana nak lari?
Kembalilah, raih Ilahi.
Baiki diri. Baiki hati.
🍁 Benar, kadang-kadang kita tak pernah faham apa yang Allah cuba aturkan untuk kita. Tak pernah tahu apa yang Allah sediakan untuk kita di masa hadapan.
🍁 Tapi percayalah, suatu saat  kita kena yakin, jalan pilihan Allah ini akan indah pada waktunya. Percaya dan terus percaya.

Tuesday, 28 July 2015

Mukjizat

Rahsia Al-Quran
Di dalamnya mempunyai angka2 aneh. Terselit ENCRYPTED CODE
pada sesuatu surah yang hanya
segelintir sahaja memahaminya.
Setiap 114 surah itu SENGAJA diperintahkan oleh baginda Nabi
Muhammad supaya disusun seperti
yang anda semua lihat sekarang,
dan susunan itu LANGSUNG tidak
sama dengan susunan WAHYU yang
turun dari angkasa lepas mengikut
turutan penerimaannya? Mengapa
SENGAJA ianya diadakan begini,
rahsianya terletak pada "garisan
emas" yang menjadi TRADEMARK
kepada Allah, yang akan membawa
kita kepada pemecahan kod berikut:
- perihal masa depan (sudah jadi,
sedang jadi, belum jadi)
- yang sedang jadi ada yang tak
sempat kita "rasa"
- yang akan jadi pula (ada yang
ditakdirkan untuk sebahagian kita
"rasa")
Sebab itu "kebanyakan" wahyu-
wahyu yang dikirimkan kepada
baginda Nabi Muhammad hanya
dapat dibuktikan kebenarannya
secara SAINTIFIK, yakni era hidup
yang kita sedang bernafas ini,
sedangkan ketika wahyu itu turun
itu pun, para sahabat Nabi HANYA
PERCAYA BULAT-BULAT tanpa
sebarang pembuktian. Tapi Allah
MAHA ADIL, mukjizat (kecanggihan)
Al-Quran adalah untuk tontonan
sepanjang zaman, kalau pun
mukjizat itu LIVE ditonton di zaman
nabi, tapi sebahagian MUKJIZAT
LAIN dapat dinikmati oleh umat
kemudiannya, tapi tak dapat pulak
dilihat oleh zaman nabi, nak contoh
eh...?
CONTOH:
- sudah berlaku pencemaran darat &
laut (mereka tak lihat, kita melihat)
- bulan pernah terbelah menjadi 2
(mereka pernah lihat, kita tak
pernah)
- kecanggihan cap jari (mereka tak
lihat, tapi kita melihat mukjizatnya)
- keluar air minum dari jari nabi
(mereka menikmatinya, kita tiada
peluang)
- alam semesta ini mengembang
(mereka tak lihat, kita lihat pakai
video)
- awan selalu iringi nabi (mereka
kagum akannya, tapi kita tak dapat
rasa)
- umat Islam berpecah jadi 73
golongan (mereka tak rasa, kita
betul2 rasa)
- laut itu dalam & berawan (mereka
hanya beriman, tapi kita dibuktikan)
- kelajuan israk mikraj (mereka tak
melihat, tapi kita rasa nikmat
FLIGHT)
- besi datang dari angkasa lepas
(mereka hanya percaya, kita dibukti
pula)
- firaun memang tenggelam (kita
melihat buktinya, mereka hanya
beriman)
- dajjal itu ada (mereka hanya
percaya, sedangkan kita
MERASAINYA)
Jadi.......
Ilmu itu cahaya daripada Allah… memancar keluar melahirkan amal…
memancar ke dalam menzahirkan iman.
Buta mata tanpa cahaya, buta hati tanpa ilmu. ilmu itu cahaya, jahil itu kegelapan… Mati jasad kerana Roh, mati Roh kerana tiada ilmu, mati ilmu kerana tiada amal, mati amal kerana ikhlas.. Orang berilmu, bila bersuara, kata-katanya indah, penuh hikmah, diamnya fikir, suaranya zikir…
Sesungguhnya awal-awal agama itu
ialah mengenal Allah dan Allah dikenal melalui Ilmu..benar seperti
yang dikatakan oleh Imam Ghazali,
“gunung adalah pendakian pertama
seorang hamba menuju TuhanNya

Wanita solehah

WANITA SOLEHAH
Siapakah mereka?
Ada tak ciri-ciri tersebut dalam diri kamu?
1- Wanita solehah dirinya susah nak dikenali malah ada yang tak dikenali.
2- Wanita solehah susah dicari kerana dia tidak menonjolkan diri.
3- Wanita solehah auratnya dan kehormatan dirinya terpelihara.
4- Wanita solehah jalannya diam, tak berbunyi. Datang dan pergi seperti angin yang bertiup.
5- Wanita solehah akhlaknya mulia, kerana dia sentiasa mendahulukan agamanya.
6- Wanita solehah ibarat permata di celah-celah kaca. Hanya orang-orang tertentu yang dapat memetiknya.
7- Malunya berbalut takwa.
8- Sebelum dirinya berjumpa yang selayaknya, cintanya hanyalah untuk Yang Maha Esa.
9- Wanita solehah sentiasa menjaga setiap tutur kata, setiap perbuatannya kerana dia tahu, wanita itu fitnah dunia.
10- Wanita solehah penemannya Allah, tempat luahannya Allah, dan buah hatinya Allah.
11- Wanita solehah tak semestinya
yang berniqab/berpurdah. Kerana keimanan seseorang bukan dinilai dari pemakaiannya.
12- Wanita solehah dirinya tidak
menjadi rebutan para lelaki biasa. Kerana dirinya hanya untuk lelaki yang luar biasa.
13- Dirinya seperti pokok semalu. Bila
dengan ajnabi dirinya akan menguncup
malu. Durinya sebagai pertahanan. Itulah wanita solehah.
14- Jalannya tunduk, jalannya tak
mendahului lelaki ajnabi, kakinya tak
dihentak dengan kuat bila berjalan.
Itulah cara wanita solehah berjalan.
15- Wanita solehah tak banyak
mengeluh, tak banyak bicara.
16- Wanita solehah kamu digelar penyeri
dunia. Jadilah kamu penyeri pada suamimu, bukannya penyeri kepada lelaki selain suamimu.
17- Wanita solehah tak akan mengaku dirinya solehah.
18- Ingatlah wanitasolehah  kelembutan
fizikalmu bukan tandanya itu kelemahanmu. Bukan juga penghinaan dari Tuhan, tapi ia sebagai hiasan kecantikanmu.
19- Wanita hiasan dunia. Dan seindah hiasan itu adalah WANITA SOLEHAH.
20- Isteri yang solehah? Isteri solehah ibarat tongkat bagi si buta. Yang melengkapkan hidup suaminya. [ c/p from whatsapp group ]
#SmileIsSadaqah
#AkuJugaWanitaBiasaYgSdgBerusahaUtkJdSolehah

Monday, 27 July 2015

Tabi

1."jika anda ingin mengubah dunia, ubahlah ketika anda masih bujang.. selepas berkahwin anda sukar mengubah walaupun saluran tv..

2."mendengar kata2 bini adalah seperti membaca syarat2 dan terma2 dalam sebuah laman web.. anda tidak faham apa2, tetapi tetap bersetuju."

3."catur adalah satu-satunya permainan didunia yg mencerminkn status suami.. raja yg lemah boleh ambil satu langkah dlm satu masa..sebaliknya queen boleh melakukan apa saja yg dia suka.."

4."Semua lelaki dilahirkan berani.. Semua filem seram tidak menakutkan mereka.. tetapi 5 'missed call' dari bini....matilah...aku."

Hantar ini kepada semua LELAKI yg BOLEH tersenyum selepas membacanya atau kepada semua WANITA yg BERSIMPATI..✌😜

Mandi nabi

CARA MANDI RASULULLAH SAW
Cara mandi yang diajarkan oleh
Rasulullah SAW:
1. Bermula dari segayung siramkan
di telapak kaki.
2. Segayung di betis.
3. Segayung di paha.
4. Segayung di perut.
5. Segayung di bahu.
6. Berhentilah sejenak 5-10 saat.
Kita akan merasakan seperti wap/
angin yang keluar dari ubun-ubun
bahkan meremang, setelah itu
lanjutkan dengan mandi seperti
biasa.
Hikmahnya: Seperti pada gelas yang diisi air panas kemudian kita isi dengan air sejuk. Apa yang terjadi?
Gelas akan retak !!!
Jika tubuh kita .... apa yang retak?
Suhu tubuh kita cenderung panas dan air itu sejuk, maka yang terjadi jika kita mandi langsung menyiram
pada badan atau kepala, angin yang harusnya keluar jadi terperangkap atau boleh membawa maut kerana
pecahnya pembuluh darah.
Maka sebab itu kita sering
menjumpai orang jatuh di bilik mandi tiba-tiba kena 'stroke'.
Boleh jadi kita sering masuk angin kerana cara mandi kita yang salah.
Boleh jadi kita sering migrain kerana cara mandi yang salah.
Cara mandi ini baik bagi semua peringkat umur terutama yang mempunyai sakit diabetes, darah tinggi, kolesterol dan migrain/sakit kepala sebelah.
Inn shaa Allah..
****Jangan kedekut ilmu. Sila kongsi untuk manfaat bersama....

Bahasa Arab

Jom belajar ungkapan yang biasa digunakan dalam bahasa arab
terima kasih - syukran (ﺷﻜﺮًﺍ )
sama sama - afwan ( ﻋﻔﻮﺍً )
saya minta maaf - aseef (asif) ( ﺁﺳﻒ )
baiklah - hasanan ( ﺣﺴﻨﺎً )
mungkin - rubbama (ﺭﺑﻤﺎ )
awas! - intabih ( ﺍﻧﺘﺒِﻪ )
berhati hatilah - ihzar ( ﺍﺣﺬﺭ )
jangan lupa - la tansa ( ﻻ ﺗﻨﺴﻰٰ )
samiinun - gemuk ( ﺳﻤﻴﻦ )
Tawiilun - panjang ( ﻃﻮﻳﻞ )
Qasirun - pendek ( ﻗﺼﻴﺮ )
khofiidhun - rendah ( ﺧﻔﻴﺾ )
nahiifun - kurus ( ﻧﺤﻴﻒ )
yaum - hari ( ﻳﻮﻡ )
usbu' - minggu ( ﺃﺳﺒﻮﻉ )
syahr - bulan ( ﺷﻬﺮ )
sanah - tahun ( ﺳﻨﺔ )
semoga berjaya ..
Ucapan dalam bahasa arab .
Selamat malam - laila sa'edah ( ﻟﻴﻠﺔ ﺳﻌﻴﺪﺓ )
sobahul khair - selamat pagi ( ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﺨﻴﺮ )
ucapan balas sobahul khair - sobahannur ( ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﻨﻮﺭ )
semoga berjaya - bitaufiq wannajah ( ﺑﺎﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻭﺍﻟﻨﺠﺎﺡ )
salam ukhuwah - salam perkenalan ( ﺳﻼﻡ ﺍﺧﻮﺓ )
jazakallah hukhairan - semoga Allah membalas jasamu ( ﺟﺰﺍﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍ )
tobat masauk - selamat tengahari ( ﻃﺎﺑﺖ ﻣﺴﺎﺅﻙ )
azhoma allahu ajrak - semoga Allah memuliakan amalan kamu ( ﻋﻈّﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺃﺟﺮﻙ )
uhibbuki - saya sayang awak (perempuan) ( ﺃﺣﺒﻚِ )
uhibbuka- saya sayang awak (lelaki) ( ﺃﺣﺒﻚَ )
semoga berjaya ..
Ganti nama/personal pronouns
..aku/saya - ana ( ﺃﻧﺎ )
..kamu (lelaki) - anta ( ﺃﻧﺖَ )
..kamu (perempuan) - anti ( ﺃﻧﺖِ )
..dia (lelaki -seorang ) - huwa ( ﻫُﻮَ )
..dia (perempuan-seorang) - hiya ( ﻫِﻲَ )
..dia (lelaki/perempuan -2orang) -huma ( ﻫﻤﺎَ )
..dia (lelaki -3 dan keatas) - hum ( ﻫُﻢْ )
..dia (perempuan-3 dan keatas) - hunna ( ﻫﻦَّ )
..kami - nahnu ( ﻧﺤﻦُ )
..kalian (ramai) - antum ( ﺃﻧﺘﻢ )
..mereka - hum ( ﻫُﻢْ )
..cantik = jameelah ( ﺟﻤﻴﻠﺔ )
..buruk = qabih ( ﻗﺒﻴﺢ )
..Bersih = nadziifun ( ﻧﻈﻴﻒ )
..Malas = kaslaan ( ﻛﺴﻼﻥ )
..Ata'allamu = saya belajar ( ﺃﺗﻌﻠﻢ )
..a'kulu = saya makan ( ﺃﺍﻛﻞ )
..Asyrobu = saya minum ( ﺃﺷﺮﺏ )
..Aqrou = saya membaca ( ﺃﻗﺮﺍ )
..aktubu = saya menulis ( ﺃﻛﺘﺐ )
..Atakallamu = saya berbicara ( ﺃﺗﻜﻠﻢ )
..Amsiku = saya memegang ( ﺃﻣﺴﻚ )
..A'malu = saya mengerjakan ( ﺃﻋﻤﻞ )
..Albasu = saya memakai ( ﺃﻟﺒﺲ )
..Toriiqon = jalan ( ﻃﺮﻳﻖ )
..Baytun = rumah ( ﺑﻴﺖ )
..Mirsamun = pensil ( ﻣِﺮﺳﻢ )
..Qolamun = pulpen ( ﻗﻠﻢ )
..Mimsahatun = pemadam ( ﻣﻤﺴﺤﺔ )
..Mishbaahun = lampu ( ﻣﺼﺒﺎﺡ )
..Sabbuurotun = papan tulis ( ﺳﺒﻮﺭﺓ )
..Kaifahaluka- apa khabar (lelaki) ( ﻛﻴﻒ ﺣﺎﻟﻚَ )
..Kaifahaluki- apa khabar (girl) ( ﻛﻴﻒ ﺣﺎﻟﻚِ )
..Askunufi- saya tinggal di ( ﺃﺳﻜﻦ ﻓﻲ )
..Umri- umur saya ( ﻋﻤﺮﻱ )
..Masmuki? Siapa namamu (untuk perempuan) ( ﻣﺎ ﺍﺳﻤﻚِ )
..Masmuka? Siapa namamu (untuk laki2) ( ﻣﺎ ﺍﺳﻤﻚَ )
..Ana tilmiidzatun = saya seorang murid (untuk perempuan) ( ﺍﻧﺎ ﺗﻠﻤﻴﺬﺓ )
..Ana tilmiidzun = saya seorang murid (untuk laki2) ( ﺍﻧﺎ ﺗﻠﻤﻴﺬ )
..Ahlam Saiidah = semoga mimpi indah ( ﺍﺣﻼﻡ ﺳﻌﻴﺪﺓ )
..Syafakallah-smoga Allah menyembuhkn kamu ( ﺷﻔﺎﻙ ﺍﻟﻠﻪ )
smoga bermanfaat
♪BELAJAR BAHASA ARAB♪
*Ukhwahfillah = Pshabatan Krna Allah ( ﺍﺧﻮﺓ ﻓﻲ ﺍﻟﻠﻪ )
*Ukhtin = Kakak @ Saudara Perempuan ( ﺍﺧﺖ )
*Akhun = Abang @ Saudara Lelaki ( ﺃﺥ )
*Zauj = Suami @ Pasangan (L) ( ﺯﻭﺝ )
*Zaujah = Isteri @ Pasangan (P) ( ﺯﻭﺟﺔ )
*Asiff Jiddan = Saya minta maaf sangat2 ( ﺁﺳﻒ ﺟﺪﺍً )
*Ukhwahfillah Abadan Abada = Psaudaraan krna Allah Selama2nya ( ﺍﺧﻮﺓ ﻓﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﺃﺑﺪﺍً ﺍﺑﺪﺍ )
*Fa'idza Adzamta fatawakkal'alallah = Stelah kmu brazam maka bertawakallah pd Allah ( ﻓﺈﺫﺍ ﻋﺰﻣﺖ ﻓﺘﻮﻛﻞ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ )
*Inni Akhafullah = Ssguhnya aku takutkan Allah ( ﺇﻧﻲ ﺃﺧﺎﻑ ﺍﻟﻠﻪ )
*Maafi Qalbi Ghairullah = Tiada di hatiku selain Allah ( ﻣﺎﻓﻲ ﻗﻠﺒﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﻠﻪ )
*Lau Samatha = Maafkan saya ( ﻟَﻮ ﺳﻤﺤﺖَ )
*Naltaqi Ghadan = Kta jmpa esok ( ﻧﻠﺘﻘﻲ ﻏﺪﺍً )
*Illalliqa' = moga bertemu lagi ( ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻠﻘﺎﺀ )
*Syafakallah = moga Allah myembuhkan awak (L) ( ﺷﻔﺎﻙَ ﺍﻟﻠﻪ )
*Syafakillah = moga Allah myembuhkan awak (P) ( ﺷﻔﺎﻙِ ﺍﻟﻠﻪ )
*Tafaddhol = Silakan ( ﺗﻔﻀﻞ )
*La Aadri = Saya Tak Tahu ( ﻻ ﺃﺩﺭﻱ )
*Maa fii Musykilah = tiada masalah ( ﻣﺎﻓﻲ ﻣﺸﻜﻠﺔ )
*Jazakallahu khairan khatsiira = Smga Allah mblasmu dgn kbaikan (L) ( ﺟﺰﺍﻙَ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍً ﻛﺜﻴﺮﺍً )
*Jazakillahu khairan khatsiira = Smga Allah mblasmu dgn kebaikan (P) ( ﺟﺰﺍﻙِ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍً ﻛﺜﻴﺮﺍً )
*Jazakumullahu khairan khatsiira = Smga Allah mblasmu dgn kebaikan (L&P) ﺟﺰﺍﻛﻢُ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍً ﻛﺜﻲ

Sunday, 26 July 2015

Raya 1436H











Raya 1436H II













Fb

10 Peribahasa Modern

1.Bagaikan smartphone tiada data internet.

Maksudnya : Org yg punyai byk ilmu tapi tidak dimanfaatkan ilmunya.

2.Ibarat whatsapp dan facebook.

Maksudnya : 2 orang yang bersahabat baik.

3.Bagaikan twitter tiada followers.

Maksudnya : Melakukan kerja yang sia-sia.

4.Bagaikan akaun instagram tiada bergambar.

Maksudnya : Org yg tidak mendatangkan manfaat kepada sesiapa.

5.Bagaikan camera 360

Maksudnya : Org yg suka menipu org lain.

6.Ibarat look arround menggunakan weechat.

Maksudnya : Org yg rajin bersilaturrahim.

7.Seperti ada whatsapp tapi tak boleh download gambar.

Maksudnya : Org yang tidak dapat maklumat sepenuhnya.

8. Ibarat status facebook tiada orang like.

Maksudnya : Orang yg tidak dipedulikan oleh orang lain.

9.Sudah ada whatsapp, wechat berguna juga.

Maksudnya : Orang yang sering memanfaatkan sesuatu.

10.Bagaikan diviral di dalam YouTube

Maksudnya : Sesuatu berita yang telah dihebohkan.

Saturday, 25 July 2015

Shaari

* 10 mesteri kebaikan cg.saari berbanding satu keburukkan yang sering kita perkatakan (dicopy & paste dr wassap cikgu kat bilik seblah)

1.walaupun cg.saari tidor dalam kelas tetapi dia masih memberi tugasan kepada murid.
* cg kini bukan saja takat tidor kadang2 tak masuk kelas pun.

2.walaupun gb.memarahi cg.saari tetapi dia tidak memarahinya dihadapan murid sebaliknya di bilik gb.
* sekarang kita sering mendengar seorang guru dimarahi oleh gb.didepan murid.

3.gb dan cg.saari saling hormat menghormati antara satu sama lain.
* guru sekarang tidak saling menghormati antara satu sama lain akibat pengaruh harta kuasa dan ego masing2.

4.cg.saari sanggup meninggalkan kerjaya sambilan sebagai pemuzik demi tanggujawab sebagai guru.
* guru sekarang sanggup abaikan kerjaya demi mencari pendapatan lebih.

5.cg.saari sentiasa berdisiplin dan kemas semasa berada di sekolah.
* guru sekarang tidak lagi menghiraukan etika berpakain semasa berada di sekolah.

6.semasa meninggalkan bilik mesyuarat dia sempat berpesan bahawa dia akan akur apa keputusan mesyuarat.
* guru sekarang akan membantah sekiranya sebarang keputusan tidak disukainya.

7.cg.saari merupakan seorang yang setia dan menghormati masa.
* kebanyakkan guru kini tidak pentingkan masa dan setia pada tugas.

8.sebelum pergi kesekolah dia hanya minum secawan kopi dan sebiji pisang.sarapan yang seimbang pada waktu pagi.
* guru sekarang suka mengambil sarapan yang berat diwaktu pagi dan banyak menghabiskan masa di kedai kopi.

9.cg.saari tidak pernah membawa masalah rumahtangganya  kesekolh.
*guru sekarang terbawa2 masalah dirumah ke sekolah yg.jadi mangsanya adalah murid.

10.akhirnya cg.saari menjadi guru yang berjaya..mana tidaknya diakhir cerita dia menjadi gb.

Walaupun satu keburukkan yang hanya kita nampak...tetapi banyak mesteri pengajaran yg.perlu kita ambil...itulah masej sebenarnya yang hendak disampaikan oleh tan sri p.ramlee kepada generasi kini.

Kawen

An Economist beautifully explained two reasons for having 2 wives.

A- Monopoly should be broken.
B- Competition improves the quality of service.
If u have 1 wife, She fights with u!
If u have 2 wives, They will fight for u!

Feel the difference & decide.

❗Disclaimer:
Sender is not having any such experience and not responsible for any side-effects.

When you are in love,
Wonders happen.
But once you get married,
You wonder, what happened.
-----------------
Philosophy of marriage :
At the beginning,
every wife treats her husband as GOD..
Later, somehow don't know why.. alphabets get reversed..
-----------------
Secret formula for married couples...
"Love One Another"
And if that doesn't work, bring the last word in the middle.!!!!
-----------------
Don't laugh alone pass it on !!

Friday, 24 July 2015

Siput dan babi

Ada 3 jenis sikap manusia di dalam diri kita dan di sekeliling kita yang perlu kita kenal pasti:-
1. Sikap “Hero” - Mereka proaktif, mereka menimbangkan sesetiap perkara dengan ilmu dan iman kemudian fokus untuk bertindak untuk capai matlamat mereka. Mereka percaya bahawa diri mereka bertanggungjawab dengan setiap tindakan mereka selain dari yakin dengan doa dan kuasaNya. Mereka kurangkan fokus kepada masalah tetapi fokus cari jalan penyelesaian. Mereka bersedia melakukan apa sahaja yang perlu untuk capai matlamat mereka. 
2. Sikap "Biawak" - Ada kisah kenapa kita namakan sikap "biawak", di mana biawak suka makan bangkai. Sikap biawak adalah sikap mereka yang masanya sangat banyak fokus kepada masalah, alasan, negatif, prasangka buruk, salahkan orang lain dan tidak bertanggungjawab. Manusia yang suka mengumpat dan bercakap buruk di belakang orang lain dikatakan manusia yang suka makan bangkai atau makan daging saudara mereka sendiri, jadi ada persamaan dengan kebiasaan biawak. 
3. Sikap "Siput Babi" - Ada sebab kenapa dipanggil sikap "Siput Babi". Saya selalu kongsikan satu lawak jenaka di dalam seminar saya tentang Siput Babi. Saya selalu bertanya kenapa Siput Babi bergerak perlahan? Saya jawab, sebab Siput Babi keliru (confuse) samada dia Siput atau Babi. Dek sebab asyik fikir dan keliru sepanjang hayat dia samada dia siput atau babi, maka bergeraklah dia dengan perlahan-lahan. Ini gurau sahaja! Gurau pun tak boleh? Mende entah! Jangan jadi umpama Siput Babi. Sikap mereka yang umpama siput babi ni, mereka ni bijak, pandai, CGPA mungkin bagus, tahu segala perkara dalam dunia tetapi tidak berani bertindak! Tidak berani ke hadapan untuk lead sesuatu perubahan atau perkara. Mereka pilih jadi pengikut dan ikut bodoh-bodoh walaupun yang diikutnya itu mungkin bukan pandai sangat atau betul sangat... Pernah jumpa orang macam tu?

Wednesday, 22 July 2015

Kite rumpun melayu

PERINGATAN UNTUK KITA SEMUA:

Dr Shukri Abdullah
( Pakar Motivasi Malaysia )
Melayu Mundur Kerana Melayu !

Memang mudah tuding jari kepada DAP

Memang senang tuduh MCA atau MIC

Betul ke Cina dan India yang menyebabkan Melayu mundur ?

Melayu alpa.
Melayu merempit.
Melayu ambil dadah.
Melayu gila hiburan.
Melayu asyik berkonsert.

Di dewan - konsert, di padang - konsert,

Di staudium - konset, di TV - konsert.

Hebat Melayu, dari Bintang Kecil ke Bintang Tua !

Angkara Cina dan India kah semua tu ?

Memang banyak cerita Cina diskriminasi Melayu di dunia pekerjaan.

Dalam sektor swasta mereka kuasai.

Sukar anak Melayu nak naik pangkat.

Dunia perniagaan mereka control.

Payah peniaga Melayu nak mencelah sama.

Kita tidak kata Cina dan India 100% tidak bersalah.

Tetapi Melayu juga ada diskriminasi Cina dan India !!

Kita berkata, dimana Melayu boleh kawal kenapa Melayu tidak kawal.

Kenapa Melayu tak kawal hiburan hingga melekakan remaja Melayu.

Hingga kini bukan saja remaja Melayu

Mak bapak Melayu pun asyik dengan hiburan

Barangkali tok dan tok wan Melayu juga !

Bukan saja anak kecil, datuk dan nenek Melayu pun menyanyi.

Pun bergencok.
Pun berlenggang.
Pun lupa diri.

Jadi kalau ramai pelajar Melayu tak tau solat.

Kalau lagi ramai yang tau solat tak bersolat.

Terlalu ramai tak pernah jemaah di mesjid,

Salah Cina dan India lagi ????

Siapa perintah negara setakat ini .... Cina dan India ?

Siapa kesemua PM setakat ini .... Cina dan India ?

Siapa semua hampir kesemua MB-KM setakat ini ... Cina dan India ?

Siapa majoriti ketua2 jabatan setakat ini ... Cina dan India ?

Siapa ketua Polis dan ketua Tentera setakat ini ... Cina dan India ?

SEKARANG ini mari kita pakat perbaiki diri kita.
Perbaiki bangsa kita.
Perbaiki amalan agama kita
Perbaiki anak muda kita.
Perbaiki pelajar kita

Dengan menoleh ke dalam diri kita

Dengan muhasabah kesilapan kita

Dengan ikhlas dengan kekurangan kita

Dengan usaha perhebatkan bangsa kita.

Hanya Melayu yang Islam boleh maju kedepan.

Melayu yang Melayu sukar, lambat dan tak nampak jalan !
Lihat dalam Islam ...

Kita diajak berjaya 15 kali sehari, 450 kali sebulan, 5400 kali setahun.

Kan berkemundang "Haiyya Alal Falah"

Dua kali dalam azan, sekali dalam iqamah ... 5 kali sehari.

Mari berjaya.

Come to success.

Tetapi "Haiyya Alal Falah" didahului dengan "Hayya Alal Solah"

Maksudnya berjaya ikut acuan Islam.

Mari bersolat, mari berjaya.

Come to solat, come to success.

Rumusan:
Renung bangsa sendiri.
Tengok amalan agama bangsa sendiri.
Teliti kesilapan kealpaan bangsa sendiri.
Muhasabah bangsa sendiri.

Apabila kita asyik tuduh CIna dan India.

KIta tambah dengan Kadazan dan Iban

KIta Melayu, kita Muslim lupa perbaiki diri kita.

Itu salah kita selama ini.

Usah beralasan lagi.

Mari kita sama-sama cari jalan keluar.

Ayuh Melayu ... sama-sama fikir, sama-sama renung.
Sama-sama bertindak dengan bijaksana.

Bukan emosi tak tentu hala !

Pak natsir

Pak Natsir adalah Perdana Menteri Indonesia yg ke 5. Ya. indonesia pernah punya PM. Beliau dipecat oleh Sukarno kerana prinsip yg dipegangnya.

Dia pulang ke rumah kediaman rasmi dan parkir kenderaan rasmi yg juga sudah buruk. Pakaiannya sendiri koyak pd hujung lengan sehingga al Malik Faisal Saudi menawarkan kenderaan baru untuk beliau. Beliau tolak kerana rakyat masih ramai yg hidup susah.

Bila dipecat dia pulang ke rumah mengayuh basikal milik peribadinya.

Amat mudah melepaskan jawatan kerana beliau tidak menggunakan jawatan atau pejabat untuk mengumpul harta.

pak natsir - amat cocok dengan panggilan 'Hati Nurani Umat Ini'

Wahai pemimpin - Milikilah hati nurani...

‪#‎LifeLessonsFromHistory‬

Mukmin

Kecintaan Mukmin yang benar


Mukmin yang baik
bukan pada lambakan kitab
bukan pada banyak sujudnya
bukan pada basah bibirnya
bukan pada lapar perutnya
tapi pada  hati yang mulia
lisan yang aman dari menyakiti sesiapa…

Mukmin yang benar
tiada boleh dilihat pada bicaranya
tiada boleh dilihat pada wataknya
jika dia seorang lelaki
tanya pada isteri dan ibunya
jika dia perempuan
tanya pada suami dan anaknya
jika mereka mengatakan baik
maka benarlah mereka baik
lantaran sifat sebenar hanya  yang rapat mengetahui…

Berhati-hatilah dengan dunia hari ini
sebagaimana yang disebut oleh Saidina Ali
zaman yang tiada boleh kamu berbaik sangka
kerana dunia penuh dengan kefasikan dan kemunafikan
sehingga atas nama Allah dan Rasul pun mereka sanggup menipu…

Jadikan khalwah sebagai kekasihmu
jadikan bersama majlis yang soleh kecintaanmu
lantaran dua perkara ini adalah penghidup jiwa yang mati
penolong dirimu dalam mencapai Cinta Illahi…

🌹Ayahanda Walid Al Malik🌹

Monday, 20 July 2015

Jutawan

[ KENAPA ORANG BERJAYA ITU BERJAYA ]
⏳ Sikap dia berbeza
Orang berjaya dia tak suka komplen. Tak macam orang
gagal. Semua nak komplen. "Apa la tak ada parking",
"Apa la tak ada majan?" " Apa la pen kertas pun tak
bagi" dan banyak lagi.
Orang gagal sibuk kira benda yang tak jadi. Mentaliti dia
berbeza. Sikap dia berbeza. Kesabaran dia berbeza. Dia
suka duduk saja. Walaupun dia tak ada kerja, dia x cari
kerja.
⏳ Mereka ini pantas.
Pantas buat keputusan, pantas buat tindakan. Dia nak,
dia nak. Tak pikir pun macamana nak jadi. Nak berniaga
buat je dulu. Ada orang pikir langit dan bumi, tapi orang
berjaya buat je dulu, dia tau Allah akan uruskan
seterusnya.
⏳ Mereka sanggup invest untuk kejayaan mereka.
Invest wang, tenaga dan masa.
⏳ Mereka bina networking yang bagus.
Maksud networking: Anda adalah siapa kawan anda.
Siapa nak hidup berubah? Upgrade kawan.
⏳ Mereka dah buat keputusan dari awal yang mereka
nak berjaya.
Tak percaya? Pegi tanya mereka yang berjaya.
⏳ Mereka berkawan dengan orang yang betul.
⏳ Mereka tidak bertangguh.
Fast action fast result. Kepantasan pemilik bisnes
mempengaruhi keputusan bisnes dia. Bisnes berkenaan
kepantasan.
Kalau sikap owmer ni lembap, agak barang yang order
tu bila nak siap?
⏳ Tidak menghiraukan kutukan
Ada setengah orang berniaga, bisnes bagus. Tapi sibuk
melayan apa orang cakap. Tak ada ilmu, sibuk layan
kutukan orang.
⏳ Fokus
Fokus 1 produk pada 1 masa. Itu pun dah boleh jadikan
anda NENEK JUTAWAN!.
Fokus 1 masalah pada 1 masa. Dimana ada masalah, di
situ ada peluang. Dimana ada peluang,di situ ada wang.
Dimana ada wang, di situ ada kekayaan.
⏳ Mereka konsisten & persisten.
Persistent, tak mudah putus asa. Dia nak, doa nak
jugak. Kalau mentaliti biasa mesti tak dapat le.
Untuk insan-insan HEBAT!!
Semoga kalian kaya & berjaya dunia akhirat!!!!

Friday, 17 July 2015

Ketupat

Ketupat Idul Fitri

Dalam filosofi Jawa, ketupat lebaran bukanlah sekedar hidangan khas hari raya lebaran. Ketupat memiliki makna khusus. Ketupat atau kupat dalam bahasa Jawa merupakan kependekan dari Ngaku Lepat dan Laku Papat.
Ngaku lepat artinya mengakui kesalahan.
Laku papat artinya empat tindakan.

Ngaku Lepat

Tradisi sungkeman menjadi implementasi ngaku lepat (mengakui kesalahan) bagi orang Jawa.
Prosesi sungkeman yakni bersimpuh di hadapan orang tua seraya memohon ampun, dan ini masih membudaya hingga kini.
Sungkeman mengajarkan pentingnya menghormati orang tua, bersikap rendah hati, memohon keikhlasan dan ampunan dari orang lain, khusunya orang tua.

Laku Papat

Laku papat artinya empat tindakan dalam perayaan Lebaran.
Empat tindakan tersebut adalah:
1. Lebaran.
2. Luberan.
3. Leburan.
4. Laburan.

Arti Lebaran, Luberan, Leburan dan Laburan

Lebaran
Lebaran bermakna usai, menandakan berakhirnya waktu puasa. Berasal dari kata lebar yang artinya pintu ampunan telah terbuka lebar.

Luberan
Bermakna meluber atau melimpah. Sebagai simbol ajaran bersedekah untuk kaum miskin.
Pengeluaran zakat fitrah menjelang lebaran pun selain menjadi ritual yang wajib dilakukan umat Islam, juga menjadi wujud kepedulian kepada sesama manusia.

Leburan
Maknanya adalah habis dan melebur.
Maksudnya pada momen lebaran, dosa dan kesalahan kita akan melebur habis karena setiap umat Islam dituntut untuk saling memaafkan satu sama lain.

Laburan
Berasal dari kata labur atau kapur.
Kapur adalah zat yang biasa digunakan untuk penjernih air maupun pemutih dinding.
Maksudnya supaya manusia selalu menjaga kesucian lahir dan batin satu sama lain.

Nah, itulah arti kata ketupat yang sebenarnya.
Selanjutnya kita akan mencoba membahas filosofi dari ketupat itu sendiri.

Filosofi Ketupat:
1. Mencerminkan beragam kesalahan manusia.
Hal ini bisa terlihat dari rumitnya bungkusan ketupat ini.

2. Kesucian hati.
Setelah ketupat dibuka, maka akan terlihat nasi putih dan hal ini mencerminkan kebersihan dan kesucian hati setelah memohon ampunan dari segala kesalahan.

3. Mencerminkan kesempurnaan.
Bentuk ketupat begitu sempurna dan hal ini dihubungkan dengan kemenangan umat Islam setelah sebulan laman0ya berpuasa dan akhirnya menginjak Idul Fitri.

4. Karena ketupat biasanya dihidangkan dengan lauk yang bersantan, maka dalam pantun Jawa pun ada yang bilang “KUPAT  SANTEN“, Kulo Lepat Nyuwun Ngapunten (Saya Salah Mohon Maaf).

Thursday, 16 July 2015

Cinta Allah

jika benar kau mahukan cinta Allah, jika benar kau tidak mahu cinta kau itu palsu, maka, daku menyarakan agar dikau melakukan perkara ini. Moga-moga ianya adalah bukti cinta dikau pada tuhanmu, Allah.

1) Janganlah kau terus menerus melakukan maksiat. 

Kita semua melakukan dosa dan maksiat. Namun, andai kau dan aku inginkan cinta Allah, janganlah lakukan maksiat berulang kali. Dosa yang terus menerus harus di hentikan. Berjuanglah bersungguh-sungguh menghentikan dosa tersebut. Andai kau tewas dan ulanginya kembali, maka, taubatlah kembali. Kerana:

"Sesungguhnya Allah amat mencintai orang-orang yang bertaubat...."

2) Segeralah meninggalkan teman-temanmu yang jahat, yang sering mengajak dirimu melakukan maksiat, kecil atau besar.

3) Kerjakanlah solat LIMA waktu tepat pada waktunya, dan istiqomahlah dengannya. Jangan sekali kau tinggalkan dengan sengaja wahai kawan!

4) Mulakanlah solat berjemaah di masjid! Mulakan dengan satu waktu solat di masjid, kemudian dua, kemudian tiga, dan hinggalah kau mampu solat lima waktu berjemaah di masjid.

5) Banyakkanlah zikir pada Allah, banyakkan berdoa, terutamanya doa agar di beri kekuatan untuk berubah, kekuatan untuk tinggalkan maksiat, kekuatan iman dan terpelihara dari maksiat.

6) Lancarkanlah bacaan quran. Kalau kau tak lancar walaupun usia dah 20 ke atas sekalipun, janganlah engkau malu untuk rendahkan diri, belajar semula dari iqra' 1. Janganlah engkau malu. Kemudian, usahalah untuk baca quran setiap hari, dan hafal juz 30, supaya kau mampu baca di dalam solatmu.

7) Bergaullah dengan orang-orang yang baik. Doalah pada Alla agar kita di kurniakan sahabat yang serng mendororang kita supaya kembali pada Allah.

8) Dan, berdakwahlah pada keluarga serta kawan-kawan agar mereka kembali pada cinta Allah.

Lebaran banjar

Wadai kiping, kalakatar,
gegatas balungan hayam,
kad raya kulir menghantar,
sms pun jadiam.

Tulak ka kadai tahaga kulaan,
bertapeh hanyar kadak bergigik,
jom pang kita barilaan,
kolukok kadak tahaga lagik.

Tulak sakolah basango dodol,
tahaga upeh diulah kurita,
puasa kan talah raya pula mencongol,
talabih takurang barilaanlah kita.

Selamat Hari Raya dr Faiz sekeluarga 😁

Wednesday, 15 July 2015

pesanan Raya UPS

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua pelajarku.
Saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Maaf Zahir dan batin kepada semua. Semoga anda semua boleh berhari raya dengan seharusnya. Ingatlah bahawa anda semua akan menghadapi UPS pada 10 - 14 Ogos nanti. Jadi seeloknya anda perlu menggunakan masa cuti pertengahan semester ini untuk membuat refleksi berkenaan kaedah pembelajaran anda dan merancang strategi pembelajaran yang lebih berkesan setelah kembali ke kolej kelak.
Disamping itu masa cuti yang agak panjang ini perlu digunakan sebaiknya untuk mengulangkaji bagi menghadapi UPS. Fikirlah bahawa hari raya akan dilalui setiap tahun selagi anda hidup, akan tetapi kursus yang anda sedang ikuti hanya sekali sahaja akan anda lalui. Oleh itu gunakanlah cuti hari raya ini sebaiknya untuk mendapat hasil pembelajaran yang terbaik untuk kursus anda supaya anda tidak menyesal di kemudian hari.
Perkara lain yang anda perlu tanamkan dalam diri anda adalah anda tidak akan berjaya dalam hidup berdasarkan hakikat sebenarnya jika anda selalu mengharapkan belas kasihan dan pertolongan dari orang lain. Mohonlah pertolongan dan bantuan dari Allah SWT. Rancang dan berusaha dengan sebaiknya untuk mendapat hasil yang terbaik dalam apa sahaja lapangan termasuklah pembelajaran anda. Jika anda berjaya dengan baik melalui susah payah dan usaha optimum anda, anda tentu akan merasa kepuasan yang sebenarnya di sepanjang hidup anda.
Ingatlah, sebelum anda boleh membantu orang lain, anda perlu berusaha membantu diri anda menjadi insan yang terbaik. Jika anda atau keluarga anda hartawan hebat, ingatlah harta itu boleh hilang dalam sekelip mata. Hanya ilmu yang ada pada anda yang dapat membantu anda ketika ditimpa kesusuahan melalui usaha bersungguh-sungguh dan ikhlas dan diredhai Allah SWT. Jadi belajar sebaiknya dengan penuh kejujuran dan keikhlasan untuk diri sendiri untuk membolehkan anda menjadi manusia berjaya di masa depan yang akan membolehkan anda membantu orang lain.
Sekian saja pesanan ringkas saya untuk kali ini. Lagi sekali Selamat Hari Raya.