Tuesday, 25 October 2016

Muslimah

Perempuan Muslim merupakan perempuan terBERSIH di dunia.

Perempuan yang diceraikan suaminya perlu menunggu sekurang-kurangnya 3 kali suci dan perempuan yang kematian suami perlu menunggu 4 bulan 10 hari sebelum mereka boleh berkahwin semula. Jika dia hamil, dia perlu menunggu sehingga bersalin. Ini mengejutkan sains moden selepas menemui bekas air lelaki. Cecair ini mengandungi 62 protein, dan ia berbeza bagi setiap lelaki, seperti cap jari. Ianya seperti kod peribadi bagi setiap lelaki dan tubuh wanita mempunyai computer di mana kod tersebut bole diletakkan. Jika perempuan itu mengahwini lelaki lain sebaik sahaja selepas bercerai, ia membenarkan kod lain memasuki tubuhnya, seperti virus memasuki computer. Ini akan menyebabkan ketidakseimbangan, dan akan mengakibatkan jangkitan penyakit merbahaya.Ini telah terbukti secara sintifik, semasa haid pertama selepas bercerai, perempuan akan melepaskan 32% hingga 35%, haid kedua 67% hingga 72% dan haid ketiga 99.9% cecair lelaki. Rahim dibersihkan daripada cecair yg lalu selepas 3 kali suci dan ia akn bersedia untuk menerima cecair baru tanpa kecedaraan atau keburukan.
Oleh itu, pelacuran, atau tidur dengan lebih daripada seorang lelaki akan menyebabkan penyakit merbahaya hasil daripada percampuran sperma di dalam Rahim. Tempoh menunggu seorang balu perlu lebih lama untuk menyahkan kod ini. Kerana kesedihan menyebabkan cecair dalam Rahim akan lebih lama bertahan. Sebab itu Allah menyakatan 4 bulan 10 hari. Tempoh ini untuk cecair lelaki lupus sepenuhnya dalam Rahim seorang balu. Fakta ini membuatkan seorang pakar embrio menjalankan penyelidikan ke atas penduduk Muslim Afrika di Amerika. Dia mendapati semua wanita ini membawa cecair suami mereka sahaja. Penyelidikan kejiranan wanita bukan Muslim menunjukkan mereka memiliki pelbagai cecair lelaki, daripada dua hingga tiga. Daripada situ mereka mendapati bahwa hanya Islam menjamin imuniti wanita. Oleh itu wanita Muslim adalah wanita paling bersih di bumi.


Allahuakbar

Monday, 24 October 2016

Poligami

Apabila seorang isteri @ wanita mendengar *"suaminya @ lelaki berkahwin lain"* maka wanita akan terbahagi kepada 7

1⃣ wanita yg murtad akan berkata *saya bantah poligami. Poligami dalam Islam TIDAK ADIL ."*
2⃣ wanita yg munafik akan berkata *"langkah mayatku dahulu. Sy tidak suka poligami sampai mati"*.
3⃣ wanita yg kufur akan berkata *"saya benci lelaki yg berpoligami"*
4⃣ wanita yang tipis imannya akan berkata *"nanti sy potong anunya".*
5⃣ wanita yang 50-50 *tidak akan* berkata apa2. Senyum tidak, bimbangpun tidak.
6⃣ wanita yg imannya kuat akan berkata *"takda masalah, yang penting ADIL".*
7⃣ wanita yg imannya LUAR BIASA akan berkata *"Alhamdulillah, saya akan membantu suamiku membina keluarga SAKINAH".*

Wallohua'lam

RENUNGAN UNTUK LELAKI AKAN MENYUSUL
insya Allah. 😊

Jom kita JAGA AKIDAH

Sunday, 23 October 2016

Aurat

Hawa: Assalamualaikum mak...
Nih Ikan yang emak pesan,nak letak Kat mana??
Ibu : seekor letak bawah tudung saji, seekor lagi letak jew dalam pinggan atas meja..
Hawa : Baik mak..

Tak lama lepas tuh datang seekor kucing, makan Ikan di atas meja..
Si ibu hanya melihat sambil tersenyum..
Datang si Hawa lalu terkejut...

Hawa : ibu...kucing makan Ikan atas meja.. kenapa ibu x halau..
Ibu : (sambil tersenyum) kenapa nk halau..
Hawa : yew lah, kucing makan Ikan yang Hawa beli tuh..letih kot..
Ibu : biarkan lah, Hawa yg tak tutup Ikan tuh.. bukan salah kucing.. dia nampak "rezeki"..
So dia makan lah..
Hawa : ibu yang suh letak mcm tuh atas meja, Hawa ikut jew.. hmmmmmmm
Ibu : Hawa, ibu saja jew nk suh Hawa letak Ikan mcm tuh.. kucing tuh pun ibu yg bagi masuk..
Hawa : Tapi kenapa..??
Ibu : Dalam hidup nih kita dibagi pilihan.. Tapi apa pilihan yang kita ambil, itu kite tentukan..
Hawa : Hawa tak paham lah ibu.
Ibu : kucing itu seperti lelaki(sambil melihat kucing yg tgh sibuk mkn..nyum nyum) dan Ikan itu pula ibarat Hawa..
Hawa : hahahaha..tp apa maksud ibu??
Ibu : Hawa beli 2 ekor Ikan, seekor ada bawah tudung saji, elok x trusik pun oleh kucing.. nampak pun x.. seekor lagi yg tengah sedap di ratah kucing..Nak marah kucing tuh pun xboleh jgak sebab Hawa yg letak terserah mcm tuh... Hawa, Hawa anak ibu.. selama ini ibu lihat Hawa berpakaian ketat, tudung jarang² pakai..Hawa sedar x yg banyak mata lelaki memerhati.. yang cuba ambil peluang untuk "meratah" Hawa.. andai takdir Hawa seperti Ikan yg d ratah kucing itu.. ibu marah "kucing" yg dah meratah pun x guna sebab Hawa sendiri tak jaga.. apa yang sepatutnya Hawa jaga.. masa tuh sesal pun x guna..
Hawa: ibu 😔..
Ibu : ibu x nak marah anak ibu sebab anak ibu syurga ibu, so ibu tunjuk dengan Cara nih.. ibu harap Hawa paham apa yg ibu nk tunjukkan..
Kita kaum wanita, kalau x jaga diri dan kehormatan diri.. Jangan marah kalau ada yang ambil kesempatan.. sebab kita yg bagi peluang..
Hawa : ibu, maaf kan Hawa sebab buat ibu sedih.. mulai hari ini, Hawa akan berubah..
Sebab Hawa nk ke syurga Allah dengan ibu..
Sayang ibu..

#SekadarPerkongsian
#JagaDiriKaumHawa
#Meeeoowwwwww

Wednesday, 19 October 2016

Solat

Pertandingan bola : 90 minit

Film serial : 60 minit

Film : 130 minit

Solat : 5 minit

Neraka Jahannam : sepanjang hidup

Syurga : sepanjang hidup

Mari kita merenung

Whatsapp : 300 kawan

Contact : 80 kawan

Kawan dikampung : 50 org

Kawan dimasa susah : 1

Kawan di jenazahmu : keluargamu

Kawan di kubur : kau sendirian

Jangan merasa aneh inilah kehidupan

Hakikatnya : tak ada yang memberimu manfaat selain solatmu

Jika kau mendapati debu di mushafmu

Maka Tangisilah dirimu sendiri!

🔴🔴🔴🔴🔴hakikat

Salam maghrib👆📣🕌📿

Poligami

*TARBIAH SENTAP...*

NASIHAT YANG JARANG-JARANG DIDENGARI DI AKHIR ZAMAN

*POLIGAMI SUATU YANG SUCI*

Tajuk :  Poligami, Takut Bini, Takwa Islami

*KAUM HAWA TIDAK LAYAK CEMBURU ATAS HAL AGAMA*
Sebenarnya, 'Cemburu' itu hak suami tapi bukan hak isteri, isteri tidak boleh cemburu sekiranya suaminya ingin berpoligami seperti tuntutan sunnah (*hal ketentuan agama*). Isteri hanya boleh sikit cemburu dalam hal hal yang tiada punya pertalian dengan hukum hakam agama.

Poligami adalah hal hukum yang telah dihalalkan Allah SWT. Maka apakah layak seorang 'wanita' berlaku cemburu atas hukum "Ketetapan Allah" ? Beraninya kamu cemburu atas "Hukum Allah?" Wahai kaum hawa, bertakwalah kamu!

*POLIGAMI MELUKAKAN HATI?*
Poligami akan membuat hati isteri sedikit terluka dan 'sakit hati, tetapi kamu (kaum wanita) akan dianggap 'zalim' apabila membiarkan 'wanita' lanjut usia yg lain (andartu) terluka hati bilamana masih tidak mempunyai suami sepertimu?

Siapakah yang lebih 'terluka hati' ? Kamu atau mereka yang 'andartu?'. Kamu yang mendapat 'adik baru' (madu) lebih terluka, atau seorang wanita yang berhajat mempunyai suami tetapi hajat itu tidak kesampaian bilamana kamu menghalangi mereka dari berumahtangga dengan suamimu? Kan itu namanya sebuah kezaliman? Mereka yang andartu itu lebih "terluka hati" dengan gelaran orang "Anak Dara Tua Lanjut Usia!"

Kamu tidak beri mereka menikahi suamimu, tapi bagaimana perasaanmu jika Andartu itu adalah "diri kamu sendiri??" Masa tu barulah kamu pula tergedik gedik nak mencari pasangan dari suami orang atas sebab peluang 'andartu' mendapat yang bujang adalah sangat tipis (pasangan sebaya).

*Wahai kaum Hawa! Janganlah begitu Tamak atas suamimu itu! Mereka bukan milikmu selamanya, dan jika kamu engkar menderhaka atas 'hajat' kehendak suamimu, ingatlah bahawa suamimu itu akan menjadi hak milik para Bidadari di syurga, sedangkan nasibmu dipinggir-pinggir kawah jahanam bilamana kamu menjadi penentang hukum Allah.*

Izinkanlah suami suamimu yang berkemampuan agar mereka berpoligami .. berilah peluang adik adik madumu yang 'masih bujang' merasai 'kebahagiaan' yang telah Allah beri kamu rasai sebelum ini. Janganlah berlaku tamak atas 'barang' yang bukan milikmu selamanya, suamimu itu adalah "pinjaman Allah" yang sementara buatmu.

*POLIGAMI ITU ADALAH JIHAD FISSABILILLAH*
Redha Allah atasmu bilamana kamu membenarkan para suami berjihad berpoligami dijalan Allah! Poligami itu adalah sebuah JIHAD terbesar diakhir zaman, maka bantulah para suamimu untuk jihad memerangi maksiat.

Bilamana ramai wanita lanjut usia dinikahi, demi Allah maksiat umat terhadap Allah di atas mukabumi ini akan merendah dan berkurangan - demi Allah!

*POLIGAMI DIANGGAP BERDOSA?*
Selagi mana Poligami masih dianggap suatu 'dosa' oleh kaum hawa, maka selagi itulah maksiat dari kaum hawa akan terus 'bertebaran' melata di atas bumi Allah ini! Kita dapat 'menyaksikan' "segala" kejahatan kaum hawa itu! Itulah kesannya jika poligami masih dipandang sepi di akhir zaman ini!

Maksiat bertebaran atas umat islam bilamana hukum Allah diremehkan. Hudud ditolak! Poligami ditentang! Kesannya umat umat muslim 'awam' semakin menjadi jahat bilamana Hukum Agama Allah tidak dapat ditegakkan atas umat manusia yang telah hilang 'pedoman' agama yang tulen.

*TIDAK KAWIN KUNCI MAKSIAT KAUM HAWA*
Jika berlaku kemaksiatan atas wanita wanita bujang lanjut usia, maka dosanya akan ditanggung oleh para isteri isteri "penentang" hukum Allah (poligami). Mereka menjadi jahat dengan bermaksiat dengan Allah atas kerana kamu tidak membenarkan para suamimu dinikahi oleh mereka yang masih bujang masak ranum.

*POLIGAMI ITU PENUTUP PINTU ZINA*
Penikahan dan Poligami itu adalah peng'reduce maksiat umat Islam! Kalaulah tidak atas kerana kemaksiatan para hamba hamba Allah yang Islam, nescaya umat manusia tidak diwajibkan untuk bernikah @ poligami. Tapi ia diwajibkan (pada yang 'berhajat') bagi menutup segala pintu-pintu Iblis ke lorong kemaksiatan kepada Allah.

*IBLIS & SYAITAN ANTI POLIGAMI*
Iblis suka ramai wanita wanita tidak berkahwin, maka dengan jalan ini Iblis dan Syaitan mudah menghasud agar kamu @ kaum hawa berbuatan dosa dan noda terhadap Allah SWT. Iblis dan Syaitan itu adalah Penentang No Satu Poligami - Mereka tidak suka umat Islam menikah, maka tertutuplah pintu maksiat terbesar atas para hamba hamba Allah! Ingatlah apa yang berlaku atas Adam & Hawa di syurga? Angkara siapa?

*WANITA LEBIH RAMAI DARI LELAKI 1:40*
Apa yang kamu faham dengan Nisbah angka 40 Wanita Bujang dibandingkan dengan 1 Pria Bujang di tanah melayu ini? Hanya 1 wanita sahaja dari 40 yang layak 'mempunyai' suami ?? 😱.. Maka apa yang akan berlaku dengan 39 wanita lain yang bujang terlajak? Dan dari 39 itu, berapa ramaikah pula yang mampu menjaga & mempertahankan kehormatan diri mereka dari terjebak ke lembah maksiat yang dikutuki Allah?! 🙄🤔??

Apakah kamu faham apa yang saya sampaikan ini? Dan apa yang kamu faham tentang nisbah 9 nafsu wanita berbanding dengan 1 akalnya?? Apa kaitannya terlajak 'bujang' dengan nisbah nafsu yang 9 itu? 🤔😳🙈

*POLIGAMI JALAN KELUAR BAGI KRISIS 'ANDARTU'*
Atas kerana itulah POLIGAMI di akhir zaman ini yang mana pada asalnya hukumnya 'sunat'(Sunnah) akan menjadi sunnah yang wajib!

Dengan Poligami itu, kaum Adam (Khalifah Allah) mampu me'reduce kemaksiatan dikalangan kaum hawa (namapun dah "hawa nafsu"), Allah SWT menghalalkan pernikahan dan poligami atas kerana untuk menjauhi para hamba-hamba-Nya dari terjebak kelembah kemaksiatan!! Itulah Kunci utama yang perlu kamu fahami mengapa umat islam perlukan hukum Poligami ini.. ia adalah "Penawar" bagi dosa dan noda umat di akhir zaman. Rasulullah tinggalkan kita 'Penawar' bagi penyakit kemaksiatan di akhir zaman. TAPI MENGAPA KAMU 'MASIH' BUAT-BUAT TIDAK 'FAHAM' TENTANGNYA?

*APA ITU UBAT MAKSIAT DI AKHIR ZAMAN?
Zina dan Onani itu adalah suatu "jenayah" di dalam agama Allah. Ia dikutuk dan dilaknati Allah SWT atas setiap pelakunya. Maka jalan keluarnya adalah pernikahan yang halal dan "POLIGAMI". Jika tiada poligami, maka jumlah wanta bujang terlajak semakin ramai. Peluang mereka mendapat suami semakin 'susut' jika tiadanya hukum Poligami ini.

Rasulullah menikahi lebih dari 4 orang wanita bukan atas kerana Baginda tinggi nafsu (*seperti tuduhan kaum kafir), tetapi Baginda berpoligami dengan isteri isteri yang kematian suaminya (syahid perang) demi meringankan 'beban jiwa' & batin buat para isteri isteri yang 'solehah' yang kehilangan tempat bergantung! Rasulullah SAW berpoligami demi 'menutup' kemaksiatan yang 'terbuka' dihadapan wanita wanita yang tidak mempunyai suami. Hal itulah yang harus kamu fahami.

*UMAT TAMPA PEDOMAN & NASIHAT*
Apa lagi jika kamu berada pada zaman di mana Rasululah SUDAH TIADA dan NABI-NABI PUN SUDAH TIADA INI! Kamu akan hilang pedoman jika mengikut suatu hatimu (*menjadi para penentang Poligami secara "senyap").

*JANGAN JADI PARA ALIM YANG DAYUS*
Suami yang ingin beristeri lagi tetapi Takut pada isterinya, dia mungkin menjadi lelaki dayus di sisi Allah sekalipun dia seorang alim agama, sedangkan seorang alim agama yang tulen tidak akan "Takut" kepada sesiapa selain Allah demi menegakkan hukum-Nya @ Sunnah demi kebaikan umat Islam.

*PENYAKIT 'TAKUT ISTERI'*
Rasulullah SAW sendiri menyatakan 1400 tahun silam akan penyakit-penyakit umat islam diakhir zaman. Salah satunya ; "Penyakit Lemah Iman" dan satu lagi adalah "Penyakit Takut Isteri"😊(*telinga berdesing - Rasulullah sedang memanggil) .. para suami mengabaikan ibu sendiri atas sebab demi menjaga hati si isteri @ takut bini hinggakan ibu ayah sendiri terabai di kampung halaman.

*NASIHAT TERAKHIR BUAT KAUM HAWA BERIMAN*
Note : Buat kamu Hawa, dengarlah nasihatku ini. Sekalipun kamu tidak suka dimadukan. TETAPI jangan kamu menjadi salah seorang dari para Penentang Poligami. Jadilah seorang muslimah yang mendengar dan taat segala perintah hukum Allah yang diamanahkan ke atasmu.

Sekarang ini terdapatnya sebilangan Ustazah yang menjadi menentang secara "halus" poligami.. Yang sebenar-benarnya, ustazah ni juga 'takut' sekiranya suaminya menambah 'adik baru', maka ditakut takutkan bagi suami yang ingin berpoligami ini. Mereka meremeh remehkan kaum Adam dengan perkataan tajam yang menyakitkan hati.

*Koleksi Ucapan para Ustazah2 di TV :* 😊 Semua ini kata kata yang tidak mendorong ke arah keimanan dan ketakwaan kepada Allah.

✳"Bila bab kawin, baru nak ikut sunnah?"
✳"Seorang isteripun tak mampu nak tanggung, inikan 2?
✳"Belanja dapurpun minta duit isteri, ada hati nak kawin lagi?"
✳"Wahai kamu Adam, janganlah ikutkan hawa Nafsu"
✳"Poligami itu tidak termasuk sunnah!"
✳"Kerjapun kilang dan sekurity, gaji tak seberapa tapi ada hati nak buka cawangan? Sedar diri tu sikit!" .... (*ermmm.. Nabi kerja apa? Berapa isteri Nabi Wahai ustazah?)

Poligami itu bukanlah hal untuk bersuka suka, melainkan untuk mengelakkan umat dari jatuh ke lembah maksiat selain meramaikan 'umat islam' sebab Rasulullah suka umatnya ramai dan suka umat islam yang mempunyai anak yang ramai.

*NASIHAT BUAT PARA SUAMI YANG BERIMAN :*
Jika kamu berkemampuan kewangannya, dan baik agamanya yang bisa memimpin & membimbing umat, maka apa salahnya jika kamu cuba cuba memasang niat menambah 'adik baru' ... kasihanilah 'mereka-mereka' yang masih tidak mempunyai suami di luar sana.

Jika kamu menutup hati atas Poligami, bermakna kamu telah menutup ruang 'wanita wanita' bujang di luar sana untuk memilikimu dan menumpang kasih sayang daripadamu. Mereka jadi "bujang terlajak" atas kerana kamu Taboo kepada Poligami, padahal ia telah Allah halalkan atas kaum Adam.

Kamu telah ditakut-takutkan dimomokkan agar kamu menjauhi "Poligami" ini kaum hawa, semua itu adalah bisikan bisikan syaitan agar manusia terjebak ke lembah yang dimurkai Allah.

*JADILAH UMAT MUSLIM YANG "TAAT HUKUM"*
"Jika kamu taat perintah Allah & Rasul, maka pandanglah Poligami itu sebagai suatu yang "BAIK" dan "MULIA" tapi bukan suatu yang harus ditakuti dan dijauhi.

*SEKOLAH TAKWA BAGI KAUM HAWA*
Hanya dengan poligami sahaja isteri isteri beriman akan bertambah menjadi "lebih baik"... Poligami itu sebenarnya adalah "SEKOLAH IMAN & TAKWA" buat kaum Hawa.

Hanya dengan poligami sahaja dapat diuji sejauh mana tingginya keimanan 'seorang isteri' yang muslimah atas segala ketentuan hukum Allah SWT. wassalam. 😊
☀✨🙏✨☀

P/S :
*Maaf pada yang terguris hati & 'rasa'... tapi tidaklah kami berbicara mengikut kehendak rasa, kecuali semua itu adalah kehendak Allah agar kami menyampaikan hal 'Kebenaran' yang HAQ dari ajaran agama Islam silam - Ampun maaf pada kaum Hawa yang tersinggung

Monday, 17 October 2016

Insaf

*"PILIH AKU ATAU IBUMU" ( Merinding bacanya )*

  Berpuluh kali membaca postingan ini,tidak akan bosan. Subhan Allah
Pagi-pagi sekali, Sarah mengetuk pintu rumah ibunya. Ia menggendong anaknya dan membawa satu tas besar di tangan kanannya.
Dari matanya yang sembab dan merah, ibunya sudah tahu kalau Sarah
pasti habis bertengkar lagi dengan  suaminya.

Meski heran, karena biasanya Sarah hanya sebatas menelpon sambil menangis jika bertengkar dengan suaminya. Ayah Sarah yang juga keheranan, segera menghampiri Sarah dan menanyakan masalahnya.
Sarah mulai menceritakan awal pertengkarannya dengan suaminya tadi malam.
Sarah kecewa karena suaminya telah membohongi Sarah selama ini.
Sarah menemukan buku rekening suaminya terjatuh didalam mobil.
Sarah baru tahu, kalau suaminya selalu menarik sejumlah uang setiap bulan, di tanggal yang sama.
Sementara Sarah tahu, uang yang Sarah terima pun sejumlah uang yang sama.
Berarti sudah 1 tahun lebih, suaminya membagi uangnya, setengah untuk Sarah, setengah untuk yang lain. Jangan-jangan ada wanita lain??

Ayah Sarah hanya menghela nafas, wajah bijaksananya tidak menampakkan rasa kaget atau pun marah.

"Sarah...,
» Yang pertama, langkahmu datang ke rumah ayah sudah 'Dilaknat Allah dan para MalaikatNya', karena meninggalkan rumah tanpa seizin suamimu"
Kalimat ayah sontak membuat Sarah
kebingungan.
Sarah mengira ia akan mendapat dukungan dari ayahnya.

» "Yang kedua, mengenai uang suamimu, kamu tidak berhak mengetahuinya.
Hakmu hanyalah uang yang diberikan suamimu ke tanganmu.
Itu pun untuk kebutuhan rumah tangga.
Jika kamu membelanjakan uang itu tanpa izin suamimu, meskipun itu untuk sedekah, itu tak boleh".
Lanjut ayahnya.

"Sarah.., suamimu menelpon ayah dan mengatakan bahwa sebenarnya uang itu memang diberikan setiap bulan untuk seorang wanita.
Suamimu tidak menceritakannya padamu, karena kamu tidak suka wanita itu sejak lama.
Kamu sudah mengenalnya, dan kamu merasa setelah menikah dengan suamimu, maka hanya kamulah wanita yang
memilikinya".

"Suamimu meminta maaf kepada ayah karena ia hanya berusaha menghindari pertengkaran denganmu.
Ayah mengerti karena ayah pun sudah mengenal watakmu" mata ayah mulai berkaca-kaca.
"Sarah...,
kamu harus tahu, setelah kamu menikah maka yang wajib kamu taati adalah suamimu.


Jika suamimu ridho pdmu,
maka Allah pun Ridho.


Sedangkan suamimu, ia wajib taat
kepada ibunya.
Begitulah Allah mengatur laki-laki untuk taat kepada ibunya.
Jangan sampai kamu menjadi
penghalang bakti suamimu kepada ibundanya".
"Suamimu, dan harta suamimu adalah  milik ibu nya".
Ayah mengatakan itu dengan tangis. Air matanya semakin banyak membasahi pipinya.
Seorang ibu melahirkan anaknya dengan susah payah dan kesakitan.

• Kemudian ia membesarkannya hingga dewasa hingga anak laki-lakinya menikah, ia melepasnya begitu saja.

• Kemudian anak laki-laki itu akan sibuk dengan kehidupan barunya.

• Bekerja untuk keluarga barunya.

• Mengerahkan seluruh hidupnya untuk istri dan anak-anaknya.

• Anak laki-laki itu hanya menyisakan sedikit waktu untuk sesekali berjumpa dengan ibunya. sebulan sekali, atau bahkan hanya1 tahun sekali.

"Kamu yang sejak awal menikah tidak suka dengan ibu mertuamu.
Kenapa?
Karena rumahnya kecil dan sempit? Sehingga kamu merajuk kepada
suamimu bahwa kamu tidak bisa tidur disana.
Anak-anakmu pun tidak akan betah disana.
Sarah.., mendengar ini ayah sakit sekali".

"Lalu, jika kamu saja merasa tidak nyaman tidur di sana.
Bagaimana dengan ibu mertuamu yang dibiarkan saja untuk tinggal disana?"
"Uang itu diberikan untuk ibunya.
Suamimu ingin ayahnya berhenti berkeliling menjual gorengan.
Dari uang itu ibu suamimu hanya memakainya secukupnya saja, selebihnya secara rutin dibagikan ke anak-anak yatim dan orang-orang tidak mampu di kampungnya.
Bahkan masih cukup untuk menggaji seorang guru ngaji di kampung itu" lanjut ayah.

Sarah membatin dalam hatinya, uang yang diberikan suaminya sering dikeluhkannya kurang.
Karena Sarah butuh banyak pakaian untuk mengantar jemput anak sekolah.
Sarah juga sangat menjaga
penampilannya untuk merawat wajah dan tubuhnya di spa.
Berjalan-jalan setiap minggu di mall.
Juga berkumpul sesekali dengan teman-temannya di restoran.

Sarah menyesali sikapnya yang tak ingin dekat-dekat dengan mertuanya yang hanya seorang tukang gorengan.
Tukang gorengan yang berhasil
• Menjadikan suaminya seorang sarjana,
• mendapatkan pekerjaan yang di idam-idamkan banyak orang.
• Berhasil mandiri, hingga Sarah bisa menempati rumah yang nyaman dan mobil yang bisa ia gunakan setiap hari.

"Ayaaah, maafkan Sarah", tangis sarah meledak.
Ibunda Sarah yang sejak tadi duduk di samping Sarah segera memeluk Sarah.

"Sarah...
• kembalilah ke rumah suamimu.
Ia orang baik nak...
• Bantulah suamimu berbakti kepada orang tuanya.

• Bantu suamimu menggapai surganya, dan dengan sendirinya, ketaatanmu kepada suamimu bisa menghantarkanmu ke surga".

Ibunda sarah membisikkan kalimat itu ke telinga Sarah.

Sarah hanya menjawabnya dengan anggukan, ia menahan tangisnya.
Bathinnya sakit, menyesali sikapnya.

Namun Sarah berjanji dalam hatinya, untuk menjadi istri yang taat pada suaminya...
Subhanallah....

* Kirimkan Kisah ini ke semua sahabat Anda, siapa tahu ada orang yang mau mencoba dan mengambil manfaat dari kisah ini, sehingga anda pun akan mendapatkan pahala.
Insya Allah...

Wednesday, 12 October 2016

Qiam

K O Y A K:
Sila baca tanpa ada gangguan bunyi-bunyian dan kalau boleh di dalam bilik berseorangan. PERCAYALAH!! AIR MATA ANDA AKAN MENGALIR TATKALA SELESAI MEMBACA DIALOG INI.

Dialog TUHAN dan manusia
.
Tuhan: "hamba Ku, bangunlah! Lakukan solat malam 11 rakaat!"
.
Hamba: "Ilahi, aku lelah, tidak sanggup rasanya."
.
Tuhan: "hamba Ku, lakukan 2 rakaat syafa' dan 1 rakaat witir saja!"
.
Hamba: "Ilahi, aku lelah dan rasanya sukar bagiku untuk bangun di tengah malam."
.
Tuhan: "hambu Ku solat witir saja.."
.
Hamba: "Ilahi, aku letih sekali, apa tidak ada cara lain?"
.
Tuhan: "hamba Ku, wudhuklah sebelum tidur lalu menatap ke langit katakan YA ALLAH..."
.
Hamba: "Ilahi, aku sudah mengantuk kalau aku bangun nanti mengantuknya hilang."
.
Tuhan: "hamba Ku, tayammum saja di tempat tidur mu dan katakan YA ALLAH.."
.
Hamba: "Ilahi, udara terasa sejuk sekali, aku tak sanggup mengeluarkan tanganku dari dalam selimut."
.
Tuhan: "hamba Ku, kalau begitu sebut saja dari dalam hati YA ALLAH, dan akan kami hitung itu sebagai solat malammu."
.
Sampai disini si hamba sudah tidak peduli kerana tertidur lena.
.
Tuhan: "lihatlah wahai malaikat Ku, bagaimana telah Aku mudahkan semua baginya, akan tetapi dia pergi dari Ku dan tidur tanpa meninggalkan apapun..
Bila datang waktu subuh bangunkan dia agar dia bermunajat pada Ku, Kerana Aku merindukan suaranya."
.
Malakat: "Ya Ilahi, telah kami bangunkan dia tapi dia kembali tidur."
.
Tuhan: "bisikkan di telinganya bahawa Aku menantinya."
.
Malaikat: "Ilahi, dia tetap tidur."
.
Tuhan: "katakan, sudah azan...sebentar lagi matahari terbit. Bangunlah sebelum habis waktu subuh kerana aku ingin memberkati sepanjang harinya."
.
Malaikat: "Ilahi, apa Engkau tidak ingin marah padanya?"
.
Tuhan: "Hamba ku tidak memiliki siapapun selain Aku, Aku menangguh marah Ku menunggu dia bertaubat. Hamba Ku, ketika engkau solat Aku memandangmu, seakan Aku tidak memiliki hamba selainmu... Namun engkau lalai seakan kau memiliki ratusan Tuhan....??!.
.
Betapa PENYAYANG ENGKAU YA ILAHI..
Betapa PENGAMPUN ENGKAU YA ILAHI..
Betapa AGUNG ENGKAU YA ILAHI... Ampuni kami hambaMu yang lemah ini"
.
P/s Sila repost kepada sahabat2 lain semoga mampu mengejutkan hati yang sedang tidur, jiwa yang sakit. Semoga kita istiqamah. In Shaa Allah.


Monday, 10 October 2016

Curi

*Mencuri wang anak sendiri*

*Airmata Rasulullah saw minitis kerana kejadian ini..

*Seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw mengadukan hal ayahnya yang menggunakan wang miliknya tanpa meminta izin terlebih dulu darinya..!*

*Rasulullah saw memanggil ayah orang itu ke hadapan Baginda. Ketika lelaki itu datang dengan tertatih-tatih bersandar pada tongkatnya, Rasulullah saw bertanya..!*

*“Betulkah kau mengambil wang anakmu tanpa seizinnya..?”*

Sambil menangis lelaki itu berkata,

*“Wahai Nabi Allah..! Ketika aku kuat dan anakku lemah..! Ketika aku kaya dan dia miskin..! Aku tidak membelanjakan wangku kecuali untuk memberi makan kepadanya..!"*

*"Bahkan terkadang aku membiarkan diriku kelaparan asalkan dia makan..!"*

*"Sekarang aku telah tua dan lemah, sementara anakku tumbuh kuat. Aku telah jatuh miskin sementara anakku menjadi kaya. Dia menyembunyikan wangnya dariku..!"*

*"Dahulu aku menyediakan makan untuknya..! Tapi sekarang dia hanya menyiapkan makan untuk dirinya. Aku tak pernah buat seperti dia buat pada aku sekarang..!"*

*"Jika saja aku masih sekuat dulu, aku tetap akan merelakan wangku untuk dia..!"*

*Ketika mendengar hal ini, airmata Rasulullah saw jatuh berlinangan seperti untaian mutiara menimpa janggutnya yang suci..!*

Maka Rasulullah saw pun dikatakan berkata,

*“Baiklah..! Habiskan seluruh wang anakmu sekehendak hatimu. Wang itu milikmu..!"

*Saudara-saudaraku,*

*Apakah orangtua anda masih hidup..? Mungkin kesempatan anda untuk berbakti kepada mereka tidak begitu lama lagi.*

*Sangat dianjurkan bagi anda yang tinggal jauh dari orangtua, pulanglah.*

*Temuilah dan pandang wajah mereka dengan penuh cinta yang tulus, kerana boleh jadi wajah itu tidak lama lagi akan menghilang dari pandangan anda untuk selama-lamanya..!*

*KESEMPATAN KAMU UNTUK BERBAKTI KEPADANYA TIDAK BEGITU LAMA LAGI*

*P U L A N G L A H*
*D A N  P A N D A N G L A H*
*W A J A H  M E R E K A  D E N G A N*
*K A S I H  S A Y A N G  D A N  I K H L A S*

*Wajah itu akan menghilang dari pandangan kamu buat selama-lamanya tak lama lagi.*

Sunday, 9 October 2016

Last lecture

*Dikutip dari Buku Karya Ausberg 49 tahun buku yang berjudul*
*"THE LAST LECTURE"*
*(Pengajaran Terakhir)* yang menjadi salah satu buku best-seller di tahun 2007.""

*KUNCI UNTUK MEMBUAT HIDUP ANDA LEBIH BAIK,*

 terdiri atas
*--Personality,*
*--Community* and
*--Life.*

Berikut penjelasannya:

   *A.  PERSONALITY:*

*1*. Jangan membandingkan hidup Anda dengan orang lain karena Anda tidak pernah tahu apa yang telah mereka lalui.

*2.* Jangan berfikir negatif akan hal-hal yang berada diluar kendali Anda, melainkan salurkan energi Anda menuju kehidupan yang dijalani saat ini, secara positif

*3.* Jangan bekerja terlalu keras, jangan lewati batasan Anda.

*4*. Jangan memaksa diri Anda untuk selalu perfect, tidak ada satu orang pun yang sempurna.

*5.* Jangan membuang waktu Anda yang berharga untuk gosip.

*6*. Bermimpilah saat anda bangun (bukan saat tertidur).

*7*. Iri hati membuang waktu, Anda sudah memiliki semua keinginan Anda.

*8*. Lupakan masa lalu. Jangan mengungkit kesalahan pasangan Anda di masa lalu. Hal itu akan merosak kebahagiaan Anda saat ini.

*9.* Hidup terlalu singkat untuk membenci siapapun itu. Jangan membenci.

*10*. Berdamailah dengan masa lalu Anda agar hal tersebut tidak menganggu masa ini.

*11*. Tidak ada seorang pun yang bertanggung jawab atas kebahagiaan Anda kecuali Anda.

*12*. Sedari bahwa hidup adalah sekolah, dan Anda berada di sini sebagai pelajar. Masalah adalah sebahagian daripada kurikulum yang datang dan pergi seperti kelas aljabar (matematik) tetapi, pelajaran yang Anda dapat bertahan seumur hidup.

*13*. Senyumlah dan tertawalah.

*14*. Anda tidak dapat selalu menang dalam perbezaan pendapat. Belajarlah menerima kekalahan.

      *B. COMMUNITY:*

*15.* Hubungi keluarga Anda sesering mungkin

*16. Setiap hari berikan sesuatu yang baik kepada orang lain.

*17*. Ampuni setiap orang untuk segala hal

*18.* Habiskan waktu dengan orang-orang di atas umur 70 dan di bawah 6 tahun.

*19*. Cuba untuk membuat paling sedikit 3 orang tersenyum setiap hari.

*20.* Apa yang orang lain fikirkan tentang Anda bukanlah urusan Anda.

*21*. Pekerjaan Anda tidak akan menjaga Anda di saat Anda sakit, tetapi keluarga dan teman Anda. Tetaplah berhubungan baik

           *C. LIFE:*

*22*. Jadikan Allah sebagai yang pertama dalam setiap fikiran, perkataan, dan perbuatan Anda.

*23.* Allah menyembuhkan segala sesuatu.

*24.* Lakukan hal yang benar.

*25.* Sebaik/ seburuk apapun sebuah situasi, hal tersebut akan berubah.

*26*. Tidak peduli bagaimana perasaan Anda, bangun, berpakaian, dan keluarlah!.

*27.* Yang terbaik belumlah tiba.

*28*. Buang segala sesuatu yang tidak berguna, tidak indah, atau mendukakan.

*29.* Ketika Anda bangun di pagi hari, berterima kasihlah pada Allah untuk itu.

*30.* Jika Anda mengenal Allah, Anda akan selalu bersukacita. So, be happy.

Mati tak menunggu Tua....Mati tidak menunggu sakit...nikmati hidup....sebelum hidup tidak bisa dinikmati.

*Sahabatku !,*
*Saat membaca dan selesai menyemak semua hal di atas, saya mohon kepada sahabat2  untuk berkongsi tulisan ini dengan "orang" yang kita cintai, "teman" sepermainan kita, "teman" sepejabat, mahupun "orang" yang tinggal dengan kita.*

*Pengetahuan ini tidak hanya akan memperkaya kita, tetapi juga orang disekeliling kita*.

*KERANA BAIK HADIR UNTUK MEMBAHAGI HAL" YANG BAIK...!!*

Saturday, 8 October 2016

Labah²

SARANG LABAH-LABAH

Umum mengetahui bahawa lambang sarang labah-labah mempunyai lapan bucu dan mempunyai tiga lapis jaringan yang menghubungkan antara satu bucu ke satu bucu yang lain.

Bagi masyarakat Cina, sarang labah-labah adalah simbol perlindungan dari gangguan makhluk halus dan ia digabungkan dengan simbol PAKUA atau 69 yang mempunyai maksud YING dan YANG iaitu dua elemen semangat rohani dan jasmani dalam kepercayaan TAOISME yang diasaskan oleh KUNG FU TZE atau CONFUISME.

Bagi umat Islam pula sarang labah-labah berkait rapat dengan peristiwa sejarah hijrah Rasulullah SAW bersama Saidina Abu Bakar di mana baginda berdua bersembunyi di dalam Gua Tsur setelah dikejar oleh lebih seratus orang musyrikin Quraisy untuk membunuhnya. Allah mengilhamkan kepada kala jengking untuk merayap dan menghilangkan kesan tapak kaki baginda. Allah mengilhamkan sepasang burung merpati untuk membuat sarang di atas pintu gua dan Allah mengilhamkan kepada labah-labah untuk membuat sarang menutupi pintu gua setelah baginda berdua memasuki gua tersebut.

Itu adalah tentang kepercayaan masyarakat Cina dan sirah rasul bagi umat Islam.

*KAITAN SIMBOL SARANG LABAH-LABAH*

8 X 3 = 24
24 ÷ 8 = 3
24 ÷ 3 = 8
2 X 4 = 8
8 ÷ 2 = 4
24 ÷ 2 = 12
4 X 3 = 12
6 X 4 = 24

Apakah maksud pengiraan di atas? Apa kaitannya?

Simbol sarang labah-labah adalah simbol kepada pecahan MABADI ILMUT TAUHID iaitu Permulaan Ilmu Tauhid. Ianya berkait rapat dengan kalimah *LAA ILAHA ILLALLAHU MUHAMMADAR RASULULLAH* iaitu lafaz syahadah atau naik saksi. Iktiqad dan aqidah serta keimanan kepada Allah dan rasul-Nya.

8 X 3 = 24

8 bucu didarab dengan 3 lapis jalinan menjadikan jumlahnya 24. Ia merujuk kepada 20 sifat bagi Allah yang wajib diketahui dan 4 sifat bagi rasul yang wajib diketahui. Dan juga 20 sifat berlawanan dengan sifat yang wajib bagi Allah dan 4 sifat yang berlawanan dengan sifat wajib bagi rasul.

24 ÷ 2 = 12

24 dibahagi kepada 2 menjadikan jumlahnya 12. Ianya adalah jumlah huruf yang terdapat dalam kalimah LAA ILAHA ILLALLAHU dan 12 huruf yang terdapat dalam kalimah MUHAMMADAR RASULULLAH. Juga menunjukkan masa sehari semalam dalam 24 jam. Bermakna selama 24 jam itu kehidupan adalah senantiasa berputar menurut manhaj atah kaedah dan aturan yang ditetapkan oleh Allah dan disampaikan oleh Rasulullah. Tidak akan pernah lari atau terlepas daripadanya.

8 ÷ 2 = 4

8 bucu adalah rangkuman dari dua nama agung iaitu ALLAH dan MUHAMMAD.

Kalimah Allah jika menggunakan aksara jawi atau arab atau hijaieyah dieja dengan ALIFF LAM LAM HA. Manakala nama Muhammad dieja sebagai MIM HA MIM DAL.

Lapan bucu tersebut juga adalah simbol kepada lapan perkara tanggungjawab seorang muslim dan mukmin dan mujahidin.

Ibu bapa

Shbt2ku..bacalah cerita ini agar mnjadi satu peringatan kpd kita semua.....

Arwah mak saya meninggal dunia pada 2004 akibat kanser. Sejak disahkan menghidap kanser paru2 pd 2001..kesihatannya mula turun naik. Sepanjang tempoh itu..arwah menjalani rawatan kemoterapi selain kami berusaha secara alternatif. Dan alhamdulillah..walaupun doktor jangka hayat arwah cuma setahun..tp arwah mak saya survived hingga 3 tahun.

Sepanjang arwah sakit..selain abah dan adik2 yg menjaganya..saya dan suami juga akan mengambil alih tugas itu sekiranya arwah buat kemoterapi di HKL atau HUKM. Penat menjaga org sakit ni tp suami saya akan marah kalo saya merungut. " Itu emak awak tau. Bukan kawan2 awak. Jangan sesekali mengeluh depan mak" katanya.

Suatu hari..semasa di kampung..arwah mak saya terbuang air besar di atas katil manakala najisnya juga jatuh bersepah. Tahu apa suami saya lakukan? Dia mengelap najis itu tanpa rasa jijik dan menyuruh saya membersihkan arwah mak di bilik air. Sewaktu memandikannya..arwah mak berulang kali minta maaf tapi saya katakan.." buat apa nak minta maaf. Mak bukan buat salah pun. Sekadar terbuang najis..benda kecil je".

Ketika itulah juga..saya lihat arwah mak saya menangis dan dia berdoa dengan kata2 yg tak mungkin kami lupakan sampai bila2.

" Ya Allah..ini adalah anak2 aku yg berbakti kepada aku sepanjang aku sakit. Ini adalah anak2 aku yg tidak pernah berkeluh kesah. Ini anak2 aku yg sanggup mengotorkan tangan untuk najisku. Saksikanlah...aku berikan keredhaan aku sebagai seorang ibu dan Kau limpahkanlah seluas2 rezeki dan kekayaan pada mereka hasil bakti mereka padaku". Saya dan suami terus terkedu.

Tiga minggu selepas itu arwah mak saya meninggal dunia dengan kata2 akhirnya yg disampaikan pd abah bahawa dia sudah mengampunkan semua dosa anak2, menghalalkan segala pengorbanan serta air susunya. Anak2 tidak berhutang satu dosa pun padanya.

Utk sahabat yg bertanya itu...inilah kisah bagaimana kehidupan saya bertukar. Bukan kerana saya kawen dengan anak orang kaya kerana suami saya bukan anak yg suka menumpang pd kesenangan ibu ayah. Tapi kami merasai segala nikmat rezeki itu berkat doa dan keredhaan seorang ibu.

Saya selalu nasihatkan pada sesiapa...jgn berkira langsung dengan ibu bapa. Bukan mahu membangga diri tapi sejak saya kahwin...saya langsung tidak ambil pusing berapa yg suami saya peruntukkan utk ibunya. Berilah berapa saja dan saya tak pernah buka mulut.

Pernah satu ketika...suami  beritahu dia mahu memberi semua duit hasil penjualan ayam pd ibunya sebagai hadiah. Mmg rasa sedikit terkilan tp suami saya beritahu...redhalah.Nnt akan ada rezeki lebih luas utk kami.

Sebenarnya...utk memperoleh pahala..tidak perlu kita mengangkat senjata di medan perang sebaliknya jika masih ada ibu bapa kandung atau mentua...berbaktilah pada mereka. Walaupun mereka cerewet...atau seperti kebudak budakkan yg mungkin boleh membuatkan kita rasa kecil atau panas hati... berlapang dada lah. Pengorbanan ibu bapa membesarkan kita  lebih besar berbanding rasa hasutan hati itu.

Saya dan suami percaya rezeki itu datang dari Allah tapi kami juga percaya doa dan keredhaan ibu bapa  jugalah  yg akan membuka lorong2 rezeki itu. Kerana doa ibu bapa tiada hijab dengan Allah. Gembirakan mereka dan ins sha Allah mereka akan mendoakan yg terbaik utk kita.

Sekadar Perkongsian

Tuesday, 4 October 2016

Farmasi

[23:40, 02/10/2016] syed comp 2: http://bumiyangtercinta2.blogspot.my/2016/04/agenda-hitam-di-sebalik-industri.html?m=1

Tolong baca dengan serius..
[23:58, 02/10/2016] ‪+60 18-576 5677‬: “AGENDA JAHAT” DI DALAM INDUSTRI PERUBATAN MODEN


Tahukah anda bahawa Industri perubatan moden merupakan industri yang kedua terbesar didunia selepas industri minyak mentah? Purata pendapatan tahun 2013 untuk industri perubatan ialah melebihi USD 1.32 Trillion.

Oleh kerana matlamat sebenar industri perubatan adalah untuk mengaut keuntungan, maka jangan berharap mereka akan “menyembuhkan” penyakit anda. Anda adalah “pelanggan tetap” mereka.




Perkataan “Cure” atau “Penawar” adalah suatu istilah yang “DI HARAMKAN” didalam kamus kedoktoran dan mereka hanya mahu menggunakan perkataan “Treatment” atau “Berubat”.

Di dalam Bahasa Greek, perkataan “Pharmacy” bermaksud “SIHIR”. Kenapa jadi begitu?

Ubat Sintetik (Tiruan)

Setiap ubat yang dibuat oleh syarikat perubatan (BIG PHARMA) adalah dari jenis sintetik iaitu tiruan (bukan dari bahan semulajadi). Bahan-bahan yang digunakan oleh mereka terdiri dari kimia dan racun yang amat merbahaya.



Ubat tersebut dicipta untuk menghilangkan kesan-kesan sampingan akibat sesuatu penyakit dan bukannya untuk menyembuhkan penyakit. Contohnya ialah ubat untuk penyakit kencing manis. Ubat kencing manis hanya akan mengurangkan tahap kencing manis tersebut dan bukannya menyembuhkan penyakit kencing manis. Sebab itu para pesakit terpaksa makan ubat untuk sepanjang hayat mereka.

Malah ubat kencing manis tersebut juga akan memberi kesan buruk sehingga mengakibatkan penyakit lain pula akan muncul. Begitulah seterusnya sehingga pesakit tersebut meninggal dunia.





Antibiotics

Antibiotics ialah sejenis ubat yang akan membunuh kesemua bakteria (yang baik dan jahat) didalam badan kita. Ini akan memberi peluang kepada bakteria jahat untuk bertambah didalam badan kerana tidak ada keseimbangan. Akibatnya ialah kita akan mudah mendapat penyakit seperti kanser, kerosakan buah pinggang dan sebagainya.

Antibiotics juga boleh mengakibatkan masaalah hilang ingatan atau digelar sebagai “memory loss”.

Bawang putih (garlic) merupakan Antibiotics yang semulajadi dan telah digunakan sejak beribu-ribu tahun untuk mengubati berbagai jenis penyakit. Amalkan memakan Antibiotics semulajadi iaitu bawang putih (garlic). Antibiotics semula jadi (bawang putih) tidak ada sebarang kesan sampingan untuk kesihatan.




Chemotherapy

Penyakit kanser merupakan punca pendapatan utama industri perubatan moden. Sebenarnya telahpun ada banyak cara semulajadi untuk menyembuhkan penyakit kanser tetapi tidak dibenarkan oleh industri perubatan moden (BIG PHARMA).

Chemotherapy digunakan oleh para doktor untuk “berubat” pesakit kanser. TETAPI chemotherapy mempunyai kesan sampingan yang sungguh dahsyat iaitu ia akan membunuh sel-sel yang sihat, membunuh pesakit dengan cepat, kerosakan sistem pertahanan badan (immune system), dan banyak lagi.






Apabila pesakit kanser itu mati selepas proses Chemotherapy, maka para doktor akan menyalahkan penyakit kanser tersebut dan bukan menyalahkan Chemotherapy.
Chemotherapy merupakan punca keuntungan nombor 1 kepada hospital dan klinik. Dari setiap 100 pesakit, 97 pesakit akan mati kerana Chemotherapy. Hanya 2% hingga 3% sahaja yang akan hidup selepas rawatan Chemotherapy.

GcMAF

Para doktor (yang jahat) amat takut sekiranya pesakit kanser tahu tentang “GcMAF” iaitu rawatan yang menggunakan sejenis protin dalam darah.

Oleh kerana rawatan GcMAF adalah sungguh murah maka para doktor (yang jahat) amat menentang penggunaan GcMAF untuk merawat pesakit kanser.

Di Amerika, lebih dari 50 doktor yang menggunakan “GcMAF” telah dibunuh oleh MAFIA PERUBATAN yang didalangi oleh FDA dan syarikat-syarikat perubatan besar (BIG PHARMA).

Bagaimanakah “GcMAF” melawan kanser?



"Macrophages" adalah "Ketua" dalam sistem pertahanan badan dan akan sentiasa memberikan arahan kepada "Tentera"(immune system), untuk melawan virus.
Virus pula akan menghasilkan "Nagalase" iaitu sejenis enzim yang akan menghalang penghasilan vitamin "D" dalam "Macrophages" dan mengakibatkan "Macrophages" menjadi lemah dan tidak aktif.

Maka pada ketika itu, badan kita pul
[00:13, 03/10/2016] ‪+60 18-576 5677‬: "Macrophages" adalah "Ketua" dalam sistem pertahanan badan dan akan sentiasa memberikan arahan kepada "Tentera"(immune system), untuk melawan virus.
Virus pula akan menghasilkan "Nagalase" iaitu sejenis enzim yang akan menghalang penghasilan vitamin "D" dalam "Macrophages" dan mengakibatkan "Macrophages" menjadi lemah dan tidak aktif.

Maka pada ketika itu, badan kita pula akan menghasilkan"GcMAF" iaitu sejenis protin dalam darah. "GcMAF" akan menolong untuk mengaktifkan semula "Macrophages".
Para pesakit kanser akan mempunyai "Nagalase" yang terlalu banyak dalam badan mereka kerana "Nagalase"dihasilkan oleh virus. Oleh itu, "Macrophages" tidak akan aktif dan tidak dapat melawan penyakit.. Jadi para doktor (yang baik) akan menyuntik "GcMAF" untuk mengaktifkan semula "Macrophages" supaya dapat melawan penyakit kanser.

Anda boleh membeli GcMAF melalui link ini: https://gcmaf.se/





Suntikan Vaksin

Setiap vaksin (MMR, Tdap, Dtap, Gardasil dan sebagainya) terdapat didalamnya sel manusia yang diambil dari bayi yang mati akibat keguguran. Apabila sel ini disuntik kedalam badan manusia, maka sistem pertahanan badan (immune system) akan menganggapnya sebagai benda asing dan akan menyerang sel tersebut. Apabila ini berlaku, maka sel badan kita juga akan dianggap sebagai benda asing oleh sistem pertahanan badan kita. Maka peluang untuk mendapat penyakit kanser dan juga berbagai penyakit lain adalah tinggi.







Didalam vaksin juga terdapat virus yang telah diubahsuai oleh saintis (yahudi illuminati) dan virus tersebut boleh menyebabkan manusia menjadi bodoh dan tidak mampu untuk mengurus diri sendiri, contohnya ialah penyakit “Autism”.




Virus adalah ciptaan manusia

Kesemua “Virus” yang terdapat di zaman ini contohnya seperti AIDS, SARS, EBOLA, ZIKA, H1NI dan sebagainya adalah ciptaan manusia (yahudi illuminati) dan dibuat didalam makmal. Setiap tahun mereka akan menciptakan suatu “virus” yang baru dan akan menyebarkannya melalui suntikan vaksin yang kononnya untuk “berubat” penyakit tersebut. Sebab itulah “virus” tersebut tidak pernah wujud 100 tahun dulu malah ibu bapa kita juga tidak pernah mendengarnya sewaktu mereka masih kecil.

Penciptaan “virus” tersebut adalah sebahagian daripada “Agenda 21” dari United Nations (UN). Apakah itu “Agenda 21”?

“Agenda 21” ialah untuk “mengurangkan jumlah penduduk dunia” sehingga hanya tinggal 500 juta sahaja. (penduduk bumi kini ialah 7.3 biliion).

Bidang kedoktoran telah digunakan oleh “yahudi illuminati” untuk menjayakan “Agenda 21” dari United Nations.





Kesimpulan

Allah S.W.T. telahpun menciptakan “Cure” atau “Penawar” untuk setiap penyakit. Semuanya terdapat dalam bentuk semulajadi seperti herba-herba, sayur-sayuran dan buah-buahan.
Amalkan memakan herba-herba, sayur-sayuran (yang tidak beracun), dan buah-buahan (yang asli dan bukan GMO).

Berikut adalah herba-herba yang sesuai untuk “penawar” penyakit:

1) Darah tinggi (High blood pressure): Bawang putih (garlic), jus limau suam (warm lemon juice), Pisang (banana), tembikai (watermelon), daun rerama (butterfly leaf plant).
2) Sakit kepala (Migraine): Halia dan limau (ginger with lemon).
3) Demam (fever): Jus limau (lemon juice), halia (ginger).
4) Kanser (Cancer): Daun ganja (marijuana), Halia (ginger), bawang putih (garlic), Daun semambu (neem leaves), daun rerama (butterfly leaf plant).
5) Sakit mata (eye problem): Kurma (dates) ,Lobak merah (carrot).
6) Cirit-beret (Diarrhea): Bawang putih (Garlic).
7) Gastrick: Air kelapa (coconut water), Kurma (dates).
8) Asthma: Pisang (banana), bawang putih (garlic), daun rerama (butterfly leaf plant).
9) Alzheimer: Minyak kelapa (Coconut oil).
10) Batuk (Cough): Jus nenas (pineapple juice), Bawang putih (garlic).
11) Gout: jus nenas (pineapple juice), daun rerama (butterfly leaf plant).
12) Sakit jantung (heart disease): Lobak merah (carrot).
13) Sakit perut (stomach ache): Bawang putih (garlic), halia (ginger).
14) Kencing manis (Diabetes): Bawang putih (garlic), halia (ginger). Daun semambu (neem leaves), daun rerama

Monday, 3 October 2016

Niaga

MOTIVASI HARI INI💪🏻

1.🚫Asal :  Aku takde duit nak berniaga.
✅ Ubah :  Sebab aku takde duit lah aku mesti berniaga.

2.🚫Asal :  Aku mana ada bakat berniaga.
✅ Ubah :  Aku mesti cari seseorang untuk belajar berniaga.

3.🚫Asal :  Keluarga aku mana ada berniaga.
✅ Ubah :  Aku mesti jadi contoh kepada keluarga aku untuk berniaga.

4.🚫Asal  :  Aku mana ada masa berniaga. Selalu sibuk.
✅ Ubah  :  Aku mesti belajar urus masa. 24 jam cukup jika bijak uruskan masa.

5.🚫Asal  :  Aku takut gagal, tak laku dan malu.
✅ Ubah  :  Apa yang aku dapat jika aku takut & malu? Tak dapat apa pun. Buat & adjust je.

6.🚫Asal :  Aku takut sombong bila kaya.
✅ Ubah  :  Ramai juga orang miskin yang sombong. Aku kaya aku tidak menyusahkan sesiapa. Aku boleh bantu orang yang memerlukan.

7.🚫Asal  :  Aku banyak hutang.
✅ Ubah  :  Sebab banyak hutang lah aku mesti berjaya dalam bisnes. Keuntungan bisnes boleh bayar hutang dengan lebih cepat.

8.🚫Asal  :  Aku belum bersedia. Ilmu & pengalaman takde.
✅ Ubah  :  Aku mesti bertindak sekarang. Ilmu & pengalaman pasti ada sepanjang aku berniaga.

9.🚫Asal  :  Kalau aku kaya & berjaya, aku takut kahwin dua, tiga atau empat.
✅ Ubah  :  Ramai juga orang miskin yang kahwin lebih dari satu. Aku mesti fokus untuk dalam bidang bisnes.

10.🚫Asal  :  Bila masa sesuai untuk berniaga?
✅ Ubah  :  Sekarang masa sesuai untuk bermula. Ya. Sekarang! Bukan esok. In Syaa ALLAH. Aamiin.

Sunday, 2 October 2016

Brunei

Dari FB Zack Rahim

Baru sahaja hantar 1 keluarga dari Brunei di KLIA. Suami pencen guru dan isteri masih mengajar. Anak pula adalah penerbit di sebuah stesen radio di Brunei.

Dalam perjalanan saya banyak bertanya tentang Brunei dan melihat profession mereka, pastinya info yang diterima adalah 1st hand dan reliable dan bukannya backhand atau smash di tengah gelanggang.

Mengenai *Hudud*, katanya masa peringkat awal memang ada sedikit bantahan dari non-muslim tapi tak teruk mana berbanding bantahan dari luar.

 Yang tak duduk Brunei pulak yang bantah lebih2 sehingga memboikot hotel2 di luar negara.

 Semasa awal perlaksanaan, ada non muslim dan pelancong yang sampai pakai habis tutup litup segala badan kerana takutkan hudud. Tapi lama kelamaan, semua dah faham dan masing2 amalkan apa yang mereka amal sebelum ini dgn cara mereka. Hanya yang beragama Islam sahaja yang dikuatkuasakan.

 Alhamdulillah, jenayah di Brunei hampir sifar terutama dari orang Islam disana. Semua pihak dah faham dan tak rasa apa2 perbezaan selagi tak buat jenayah. Boikot di seluruh dunia pun dan tak berlaku dan business as usual.


Sebenarnya, perlaksanaan Hudud ini dah dirancang sejak zaman *Pengiran Begawan Omar Ali* lagi, bukan tahun lepas. Pendidikan agama menyeluruh dilaksanakan lama sebelum ini. Satu matapelajaran diwujudkan disekolah untuk mendidik

 SEMUA rakyat Brunei mengenai Islam, agama dan kesultanan. Ia adalah subject wajib. Lama dah laksanakan subject ni hinggalah semua dah ready, barulah perlaksanaan Hudud dibuat. Itu sebab rakyat Brunei tak bantah sbb mereka dah dididik jauh lebih awal. Yang bantah bagai nak gila adalah mereka yang tak dapat pendidikan di Brunei.

 Info ni dari kedua2 suami isteri guru warga Brunei, bukan pelancung Amerika atau Ostolia.

Rasuah. Apabila saya tanya hal rasuah, agak lama nak jawab.

Sebabnya, di Brunei memang hampir tiada rasuah. Tiada chance nak jolok2 pegawai kerajaan atau menteri2. Tak wujud menteri2 beri jobs pada kroni2 nya.

 Semua menteri dilantik sultan maka sultan berhak untuk pecat tanpa banyak soal dan tak boleh dibawa ke mahkamah untuk reinstatement.

 Malah, adiknya sendiri pun dipecat dari menteri dan didakwa. Tiada pilih kasih atau kasihan.

Cukai.
Di Brunei masih lagi tiada dikenakan cukai pendapatan dan cukai pintu mahupun GST atau Service Tax.

 Satu2nya cukai yang dibayar hanya cukai jalan bg yang owner kenderaan dan ianya masih murah dan cukai tanah yang sangat minimal.

 Perubatan juga adalah sangat murah dimana rakyat dikenakan hanya RB1.00 untuk jumpa doktor dan segala ubatan percuma. Kos sekolah di Brunei hanya RB30 setahun dan lain2 dibantu sepenuhnya. Untuk warga asing, hanya RB15 sebulan. Kos lain akan ditanggung dari saku Sultan sendiri.


Kebajikan Rakyat: Sultan Brunei sangat ambil berat kebajikan rakyatnya. Sultan tidak memerlukan undi rakyat tapi Sultan Hasanal Bolkiah sangat dikasihi rakyatnya. Antaranya ialah semua kakitangan kerajaan akan diberi RB120 setiap bulan on top of gaji mereka.

 Pemberian ini adalah dari poket Sultan sendiri dan sikitpun tak usik wang kerajaan dan diberi samarata kepada *SEMUA* kakitangan. Setiap Ramadan atau pembukaan sekolah, sesiapa memerlukan bantuan, boleh hubungi istana untuk dapatkan bantuan Sultan.

Sultan sendiri akan membayar apa keperluan yang dipohon dan juga dari wangnya sendiri, bukan wang kerajaan.

 Bulan Ramadan, Istana dibuka untuk rakyat berbuka dan bersolat jemaah. Makanan disediakan setiap hari. Semasa Aidil Fitri, semua kerabat diraja akan bertemu dengan rakyat sepanjang hari dan akan terima duit raya.


Di Brunei masih tiada parti politik dan pilihanraya. Sultan adalah ketua kerajaan mutlak. Rakan saya itu tak tahu nak cerita hal2 politik kerana tak biasa. Sultan lantik sendiri semua menteri2nya dan jika ada aduan dari rakyat dan ada bukti jelas salahlaku atau mismanagement, menteri akan dipecat terus. Namun, amat jarang berlaku kerana jika menteri tak amanah bermakna menteri derhaka kepada Sultan dan berdosa kepada Allah.

 Sultan tidak akan gunakan khidmat orang yang berdosa. Maka menteri2 akan takut kemurkaan Sultan kerana ia amat mengaibkan diri dan family.


Haji: Buat masa ini, hanya 400 sahaja visa haji dikeluarkan Kerajaan Saudi kepada rakyat Brunei setiap musim haji. Sebelum ini seramai 4,000 setiap musim. Ini kerana renovation di Mekah. Sultan tidak akan sekali2 gunakan kuasanya sebagai Sultan untuk dapatkan kuota tambahan dari Kerajaan Arab Saudi walau Sultan Brunei adalah pembayar segala bill elektrik Masjidil Haram dan Nabawi dan ia bukan wang kerajaannya.

 Sebaliknya ia adalah wangnya sendiri. Dia tak sewenang2nya gunakan wang kerajaan. Baginya wang kerajaan adalah untuk rakyat dan wangnya juga dikongsikan bersama rakyat.


Sultan Brunei amat patuh kepada agama Islam dan mahukan rakyatnya juga lakukan yang sama. Semua rakyat Brunei di didik mengenai Islam dan pemerintahan Islam namun yang bukan Islam bebas amalkan apa yang mereka amalkan selama ini dan dihormati. Sultan juga mahukan non Muslim hormat agama Islam.

Mereka juga menambah bahawa Brunei sedang mereformasikan ekonominya dgn mempelbagaikan punca ekonomi mereka dan tidak lagi berharapkan kepada minyak semata2. Mereka mulakan dengan pertanian dan padi Laila jadi usaha baru mereka sekarang.
Rakyat dan expatriat tidak hadapi masalah tinggal di Brunei.

Yang selalu tak gembira di Brunei hanyalah yang kaki hiburan kerana disana memang tiada hiburan seperti pelacuran atau Zouk. Namun, hiburan bentuk keluarga meman[truncated by WhatsApp]

Saturday, 1 October 2016

Phd

Renungan

Secara tiba-tiba, ramai pulak PhD holder yang nak ulas isu PhD palsu ni.

Aku tak kisah mereka nak ulas isu ini dan aku amat galakkan sebenarnya. Kerana ada antara ulasan tersebut bermanfaat dan mengajak yang lain untuk bukak mata dan menyedari bahayanya salah guna gelaran ni.

Tapi aku rasa geli pulak ada PhD holder yang sibuk nak humblebrag, marah-marah Azizan Osman seperti isu ini isu baru, buat-buat terkejut dengan isu PhD palsu, baru nak sedar yang isu ni dah melarat, dan sampai ada yang menulis karangan "virus anda bunuh reputasi" dengan simplistik.

Aku nak tanya semua ni. Selama ni kamu semua kat mana? Bila isu ni viral baru nak sedar? Tetapi kenapa kamu tak nak bersama yang lain untuk lawan?

Selama ni orang kampung kena tipu bulat-bulat dengan pemegang PhD dan sijil ijazah palsu dan buat rawatan sains palsu, kamu semua buat apa?

Ada kamu turun ke jalanan untuk lihat situasi sebenar bertapa melaratnya isu pemegang PhD palsu ni?

Adakah kamu sedar masih ramai yang kena tipu dengan produk atau mekanisma bisnes yang palsu?

Gelaran Dr dari Azizan Osman ni bukan baru. 2 dekad beb!

Isu phd palsu ni lebih 20 tahun!. Adakah kamu semua sedar yang ramai lagi menggunakan ijazah palsu secara berleluasan dan ada yang memegang tampuk pemerintahan?

Adakah kamu semua sedar yang ada pemegang ijazah palsu menjadi antara orang yang dipercayai untuk mengurus dana awam?

Dan adakah kamu semua sedar yang ada pemegang ijazah palsu memegang jawatan penting dalam persatuan yang berkuasa seperti persatuan pengguna xxx?

Tambah lagi sekarang ni, ada yang advance gila sampai guna pangkat Prof Emeretus Dr Sir Haji xxx. Padahal past affiliation apa pun tak ada. Lagi power, dah pangkat prof, bukan takat tak ada affiliation, publication pun tak ada. Dan dia dah guna gelaran tu lebih daripada 10 tahun di kaca televisyen, corong radio, dan di dada-dada akhbar.

Kamu sedar tak ada antara mereka bukak syarikat dan syarikat itu yang anugerahkan Prof, Dr, dan Ijazah kepada orang lain? Kemudian syarikat mereka menjual produk palsu dan mempromosi mekanisma bisnes menindas. Orang ramai percaya dan terpedaya kerana mereka ada pangkat Prof dan Dr.

Syarikat tu siap tempah dewan dan buat upacara konvokesyen kot. Malah ada yang berani sampai tempah bilik tutor di Universiti dan buat upacara konvokesyen dengan menyalah gunakan lambang Universiti?

Sampai ada yang tak tahu yang Ijazah mereka adalah ijazah palsu.

Adakah kamu sedar yang pemegang ijazah palsu ni siap ada klinik sendiri?

Adakah kamu sedar yang pemegang ijazah palsu ni siap ada majlis dan persatuan sendiri?

Adakah kamu sedar yang pemegang ijazah palsu ni siap masuk sekolah, kolej, dan universiti itu sendiri untuk memberi ceramah dan menjadi panelis forum?

Adakah kamu semua sedar semua ini?

Selama ni apa yang kamu semua buat?

Buat tak tahu dan mereput di dalam makmal dan di fakulti ke?

Semua ini terjadi sebab PhD holder dan ahli akademia buat tak tahu dan diam sahaja. Ada yang tak siasat latar belakang dan luluskan sahaja buat program yang menggunakan fasiliti universiti sambil jaja ijazah palsu mereka.

Sudahlah tembok universiti makin menebal sehinggakan ada tesis yang memperkatakan masyarakat tidak perlukan universiti. Ada pulak yang terlalu superior dengan isu ini dan membuat ulasan yang terlalu simplistik dan falasi.

Sehinggakan ulasan itu menyebabkan orang awam nampak PhD holder ini adalah sesuatu yang elitis. Sesuatu yang memisahkan mereka daripada orang awam. Sesuatu yang menyebabkan mereka rasa rendah diri terlampau dengan PhD holder ini.

It is not supposed to be like that. Kamu tak perlu tulis seperti karangan "Virus Anda Bunuh Reputasi Kami" sebegitu.This is not just your fight against him.

Ini adalah perang antara semua pemegang PhD holder dan semua ahli akademia melawan semua penindas yang menipu.

Memegang PhD adalah satu kredibiliti untuk menyatakan maklumat, mengarahkan masyarakat, dan menghasilkan sesuatu yang bermanfaat untuk orang awam.

Apa guna buat master dan PhD ni?

Master dan PhD adalah lapangan latihan untuk kamu mencapai pengalaman dan keupayaan yang lebih daripada orang lain. Dan pengalaman dan keupayaan tersebut membuatkan kamu mampu memberi sesuatu yang lebih kepada masyarakat dan membangunkan masyarakat. Sebab tu di negara maju, PhD holder ni tak kisah pun gelaran Dr ni. Cuma panggil nama aja.

Dan apa yang menjelikkan aku, ada PhD holder menjadi kangkung apabila menindas masyarakat.Jadi alat kepada penindas untuk menindas masyarakat. Tak peduli pun apa yang terjadi dengan masyarakat. Janji KPI dan gaji para PhD holder ni tak kacau.

Akhir kata, aku petik semula sajak pertemuan mahasiswa oleh W. S. Rendra.

"Kita ini dididik untuk memihak yang mana?
Ilmu-ilmu yang diajarkan di sini akan menjadi alat pembebasan,
ataukah alat penindasan?"

Mohon baca puisi penuh puisi pertemuan tersebut. Ia amat mengetuk minda kita semua.

Hakikat...

Hakikat memadamkan kepalsuan - Walid Al Malik

Ramai mereka  yang dilihat biasa
tapi luarbiasa
ramai mereka yang dilihat luarbiasa
tapi mereka adalah biasa…

Uwais Al-Qarni dilihat biasa
sehingga tiada manusia bumi yang menghiraukannya
tetapi hakikatnya dia adalah luarbiasa
dia dicintai Nabi walaupun tiada menemuinya
dia adalah sebaik-baik tabieen di zamannya
tiada pujian, harta, wanita yang dapat mengugah keimanannya
Dia bagaikan sebuah gunung yang kukuh
pintu langit terbuka untuknya ketika berdoa
Allah sentiasa menghadapkan wajahNya kepadanya dengan penuh cinta…

Al-Bal'am dan Al-Basyisor adalah manusia luarbiasa
kealiman, kewarakan dan karamahnya amat disanjung
segala kalamnya dipatuhi, sang raja tunduk padanya
namun dia adalah manusia biasa di sisi Allah
yang tiada tahan dengan  pujian dan kemewahan
yang tiada tahan dengan pujukan wanita
sehingga langit menutup pintu padanya
dan Allah tiada memandang pada wajahnya
melainkan dengan penuh kemurkaan
sehingga ditutup pintu keimanan
akhir kalamnya Dia  dalam
kekufuran…

Pandangan syariat berbeza dengan pandangan hakikat
Pandangan Allah berbeza dengan pandangan manusia
Rasulullah s.a.w  pernah ditegur Allah
kerana menganggap pemuka Quraisy mempunyai nilai
sehingga memalingkan wajahnya yang mulia dari Ibnu Makhtum yang buta
sedangkan di sisi Allah
pemuka Quraisy tiada nilai apa-apa di sisiNya
Ibnu Makhtum itu lebih mulia dan dicintai
lantaran sekeping hati yang mencintai Allah dan Rasul
sekeping hati yang bersih meronta mahu mencari hidayah
sehingga akhirnya Rasulullah Habibullah memahaminya
lalu ditinggalkan majlis pemuka-pemuka Quraisy yang tiada nilai
dikejarnya Ibnu Makhtum yang bernilai di sisi Allah…

Syariat dapat dilakonkan, maka Allah tiada memandangnya
ia hanya tempat nilaian manusia
yang rendah nilai pandangannya
hakikat adalah kebenaran dalam qalbu
ia tempat pandangan Allah
ia tempat nilaian Allah
ia adalah diri yang akan dibongkarkan di akhirat
ia tempat pandangan para Arifbillah
mereka melihat dengan pandangan Allah
melihat tiada tertipu dengan ilmu, bicara, kitab dan pakaian sang alim
tiada tertipu dengan ketekunan ibadah para ahli abid
tiada tertipu dengan zikir, cinta, dzauk, kasyaf dan tangisan para ahli tarekah
tiada tertipu dengan dermawan para dermawan
tiada tertipu dengan sifat tawadhu, zuhud, khidmat  dan kebaikan
mereka tiada tertipu apa saja yang zahir yang dizahirkan
mereka melihat rupa di sebalik rupa itu
wajah hakikat memadamkan wajah syariat
sang Arif hanya tersenyum
melihat pelakon-pelakon dunia
yang hebat lakonannya
bicaranya memuja Allah
sedangkan ia memuja nafsunya
bicaranya mencintai Nabi
sedangkan Dia mencintai dirinya
kelakuannya adalah ibadah
tetapi sebenarnya ia menyembah nafsu ketuhanan dirinya
amalannya  seperti ahli sufi
tetapi batinnya bagaikan seperti serigala yang sentiasa mengintai mangsa untuk dirobek dagingnya…

Orang biasa yang luarbiasa
mereka pemilik jiwa orang
dicintai Allah
jika ditanya apakah kelebihan mereka
nescaya mereka tiada mengetahui
jika dipuji, nescaya mereka malu menerimanya
jika dalam majlis, datangnya tiada disedari, pulangnya tiada diketahui
jika ditanya ilmu, nescaya mereka hanya mengatakan kadar untuk ibadahnya
jika ditanya amal, nescaya mereka hanya menjawab sekadar yang wajib dan sedikit
yang sunat
jika ditanya harta, nescaya dijawab sekadar untuk melepaskan keperluan kehidupan
namun jika ditanya pada hati
nescaya mereka mengatakan aku hanya insan yang sederhana dan daif disisi Allah
kerana mereka tiada memiliki apa-apa kelebihan yang mahu dibanggakan
namun mereka sudah berada separuh jiwa aulia
jika digilap, nescaya cahayanya memancar ke langit menembusi
langit kerahsiaan…

Berhati-hati dalam kehidupan
jangan hanya terpukau pada yang zahir sahaja
indah yang zahir tak semestinya indah yang batinnya
namun…
cahaya kebenaran dan kebatilan hampir sama
disangkanya cahaya tetapi kepalsuan
disangkanya kegelapan tetapi kebenaran
banyakkan selawat pada zaman yang penuh penipuan
agar cahaya Rasul menyelinap dalam jiwamu
dengan cahaya itu engkau dipelihara
dari kepalsuan segala rupa syariat
dari segala penipuan para pelakon-pelakon dunia
sehingga dirimu bertemu
para murabbi yang benar
memimpin tanganmu menanggalkan topeng kepalsuan
menuju kepada kehidupan hakikat
sehingga engkau melihat kebatilan dirimu
banyak bermain-main ditepian pantai
tiada engkau menyelam dalam lautan
jika benar engkau menemuinya
dan engkau akan memakai pakaian hakikat
pakaian para kekasih Allah yang Haq
merekalah pewaris Nabi pembawa kebenaran
bukannya pembawa pada bayang-bayang kepalsuan…

Carilah hakikat
berhentilah bermain bayang-bayang…

🌹Walid Al Malik🌹