Saturday, 31 December 2011

UTeM

Melaka, 31 Dis : Isu tuntutan mahasiswa Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) nampaknya terus menemui jalan buntu dan tidak nampak jalan penyelesaiannya.
14 Oktober lalu, Majlis Perwakilan Pelajar UTeM berjaya menyerahkan satumemorandum kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi menggesa kerajaan prihatian dalam menjaga kebajikan penuntut universiti berkenaan.
Mahasiswa universiti berkenaan sebelum ini menuntut pihak kerajaan agar segera memberi peruntukkan untuk membina asrama atau kolej kediaman di UTeM berikutan jarak pengajian yang jauh dari rumah sewa para pelajarnya.
UTeM sehingga kini masih tidak mempunyai asrama untuk memudahkan pergerakan pelajarnya ke kuliah dan situasi itu sedikit sebanyak mengganggu fokus pembelajaran dan aktiviti pelajar.
Nak tunggu ada kematian baru nak bina?
Setelah dua bulan berlalu, tanda-tanda penuntut UTeM mendengar sebarang berita gembira mengenai asrama yang dituntut mereka jelas hanya indah khabar dari rupa.
Namun, kejadian terbaru yang menimpa seorang penuntut siswi universiti berkenaan diharap dapat membuka mata hati pihak kerajaan negeri dan pusat untuk merealisasikan apa yang diimpikan pelajar selama ini.
Menurut satu sumber, semalam, satu kemalangan telah berlaku di simpang empat berhampiran lampu isyarat UTeM, mengakibatkan mangsa mengalami pendarahan teruk di bahagian kepala dan otak serta luka-luka di beberapa bahagian badan lain.
Mangsa ketika itu diberitakan sedang dalam perjalanan ke kuliah namun ditimpa kecelakaan ketika berada di persimpangan terbabit.
Kemalangan yang hampir meragut nyawa siswi itu bagaimanapun mendapat simpati pentadbiran UTeM yang turut berkesempatan melawat mangsa bersama-sama wakil MPP serta rakan-rakan mangsa.
Namun, menurut sumber itu lagi yang tidak mahu identitinya disiarkan, kemalangan membabitkan penuntut universiti berkenaan itu bukanlah kali pertama berlaku, malah sudah banyak kali dibuat aduan berhubung keselamatan pelajar yang berulang-alik ke tempat kuliah.
Mangsa kini diberitakan ditempatkan di Hospital Besar Melaka bagi mendapatkan rawatan lanjut.
MPP tuntut kebajikan pula digantung
Situasi di UTeM jelas menimbulkan seribu satu persoalan kepada ramai pihak terutama penuntut universiti berkenaan.
Setelah kerajaan bermain sikap acuh tak acuh dan bersifat talam dua muka, pentadbiran universiti pula mengambil sikap ‘pelik’ apabila tuntutan kebajikan mahasiswa disuarakan.
Setelah memorandum diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri, sebulan kemudian, tiga mahasiswa yang terlibat dalam penyerahan memorandum berkenaan dipanggil pihak universiti dan diberi amaran digantung tugas kerana melanggar etika disiplin universiti.
“Saya hairan, mengapa isu kebajikan pun hendak diambil tindakan?
“Nak tunggu prosedur rasmi, memang sampai tua la tak akan dapat asrama tu.”
“Saya sangat kecewa dengan karenah birokrasi pihak universiti dan kerajaan yang jelas tidak mahu bersikap serius dalam hal ini.”, jelas satu kenyataan yang dikeluarkan wakil MPP UTeM melalui kiriman e-mail. – GZDaily

Merajuk...

Siapa yang tak pernah gagal?

Tidak pernah gagal bermakna tidak normal.  Tidak pernah susah bermakna tidak sempurna.  Yang membezakan orang yang gagal dengan orang yang berjaya ialah bagaimana mereka bangkit dari kegagalan dan kesusahan hidup.

Orang yang ‘cukup makan’ terus hidup dalam kegagalan kerana mereka hanya meratapi nasib malang yang dikatakan ‘diberi’ oleh Tuhan.  Mereka terus menerus memberikan pelbagai alasan untuk menghalalkan rasa malas mereka.  Kesudahannya, mereka akan terus kekal menjadi golongan yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Manakala orang yang berjaya terus cuba bangkit dengan melupakan segala kisah silam yang melemahkan semangatnya, dan mengerah segala usaha semampu mungkin tanpa mengalah kepada nasib kerana mereka percaya, bukan nasib yang menentukan kejayaan mereka.
Jangan merajuk dengan usaha anda yang mungkin kelihatan sia-sia hari ini. 

 Jangan berhenti berusaha.  Anda mungkin perlu berehat, atau menukar arah, tetapi jangan sesekali berhenti bergerak ke hadapan.  Jangan pandang belakang lagi!  Seperti memandu, anda tidak perlu menoleh ke belakang, cukup dengan menggunakan ‘side mirror’.  Kisah silam anda boleh dianggap sebagai ‘side mirror’ untuk membantu anda terus maju.  Kalau asyik tengok ‘side mirror’ saja, accident pula nanti!  Tengok depan ya!  
Kisah Nabi Yunus ini mungkin boleh kita jadikan iktibar.

Nabi Yunus menyeru pada kaumnya
Sembahlah Allah Yang Maha Esa
Tinggallah berhala yang tidak bernyawa
Jauhi perbuatan yang sia-sia
Seruan Nabi tidak diterima
Nabi diejek dan Nabi dihina
Baginda tidak berputus asa
Walau dicaci walau dihina
Akhirnya Nabi merasa hampa
Umatnya masih menderhaka
Lalu dia pergi membawa hati

Ke tepi pantai seorang diri
Kapal pedagang Baginda menumpang
Membawa diri ke rantau orang
Malangnya laut bergelombang
Hampir karam di tengah lautan
Bila diundi Nabi merelakan
Terjun ke laut penuh bergelora

Baginda ditelan ke perut Ikan Nun
Gelap gelita tidak terkira
Sedarlah baginda akan silapnya
Ditarbiyyah Allah sebegitu rupa
Menangislah Nabi penuh duka
Memohon Ampun dari Tuhannya

Rugi jadi orang mudah merajuk.  Anda boleh kekal dengan rajuk anda, dan anda mungkin tidak akan mendapat apa-apa darinya.  Sebaliknya jika anda enggan mengalah dengan melupakan terus kegagalan tersebut, anda berpeluang menikmati kejayaan yang jauh lebih baik.

Jangan mudah merajuk ya!  Kuatkan semangat dan bangkit cepat!

Friday, 30 December 2011

dah tua----------> sakit2 la badan

Saya menyebut tentang keahlian ini kerana saya memang dari dulu menyatakan bahayanya parti yang mempunyai ahli yang besar. Dengan keahlian yang besar ia akan memberatkan parti diperingkat pentadbirannya dan akan berlaku pertembungan diperinkat cawangan yang banyak itu. Saya berpendapat yang dalam politik ini, ia merupakan ‘game of perception’ dan ia merupakan peperangan mental, bukannya peperangan bersenjata dua belah pihak.

Banyak parti-parti yang berjaya tidak mempunyai keahlian besar. Parti-parti ini menumpukan tenaga untuk membina dasar yang baik yang di hormati oleh rakyat yang mengundi. Parti-parti Republican, Democrat di AS dan parti-parti Buruh dan Conservative di England tidak mempunyai keahlian yang besar. Parti0parti ini telah memerintah dan mentadbir negara bergilir-gilir mengikut keadaan sewaktu pilihanraya. Parti-parti ini menawarkan dasar kepada rakyat dengan jelas. Kalau rakyat tidak bersetuju parti-parti ini bersedia untuk duduk dipihak pembangkang di dewan-dewan legislative.

Di negara kita DAP tidak mempunyai keahlian yang besar. Begitu juga PAS.Sebaliknya UMNO mempunyai keahlian seramai lebih dari 3 juta tetapi hasilnya tidak seberapa. Hasil yang besar yang UMNO perolehi hanyalah perpecahan dan perbalahan di antara ahli-ahli yang berebut jawatan.

Dengan keahlian yang besar maka cawangan bertambah. Apabila cawangan bertambah maka lokasi perbalahan di antara ahli pun bertambah dan lokasi-lokasi perpecahan itu adalah di cawang-cawangan di mana peti-peti undi itu berada. Oleh kerana keahlian terlalu besar maka mereka tidak mempunyai masa untuk membina pemikiran dan kepimpinan. 

Oleh kerana UMNO berbangga dengan cawangan yang banyak maka UMNO hanya mampu menunjukan angka keahlian yang kebanyakannya hanya menjadi ‘parasite’ dalam UMNO. Penghujungnya yang akan timbul hanyalah sampah sarap dan yang baik-baik semuanya tenggelam dan tidak timbul-timbul lagi. Sekarang sampah sarap inilah yang turun naik ke Kuala Lumpur mengaku di sana sini sebagai calon ‘winnable’ untuk UMNO.

Pimpinan UMNO telah gagal untuk meyakinkan rakyat dalam semua dasar yang digubalnya. Rakyat mahu melihat dasar yang digubal itu dilaksanakan dengan baik, tetapi dasar-dasar itu tidak terlaksana dengan baik kerana ada elemen-elemen kepentingan peribadi mereka yang menggubal dasar itu sendiri seperti rasuah dan salah guna kuasa. Kalau rakyat berkeyakinan masakan UMNO seperti hidup mati tak mahu. Badan saja yang besar tetapi dalam badan yang besar itu ada banyak penyakit yang sudah sampai ke tahap ‘terminal’.

Keahlian yang besar sama seperti tubuh yang besar. Semasa muda bolehlah berjalan dengan baik, tetapi apabila sudah tua tubuh yang besar itu terpaksa berjalan dengan memakai tongkat dan kadangala terpaksa memakai kerusi roda. Apabila sudah berkerusi roda kita mesti akui, tidak ada di antara kita yang akan menjadi tangkas dan sesihat masa muda jika kita sudah mula memakai kerusi roda. 

Dalam tempoh yang tidak berapa lama kita yang memakai kerusi roda itu akan dipanggil tuhan. Tidak ada orang yang sudah memakai kerusi roda akan menjadi kacak seperti Sharukh Khan dan Tom Cruise. Kita semua kena ingat perkara ini kerana kita ini bak kata orang utara, ‘pelan lama pelan tua’.

Apabila kita sudah jatuh sakit tidak ramai lagi yang akan memberikan tumpuan kepada kita. Mungkin adalah seorang dua yang selalunya sama-sama sakit datang menziarah kita. Orang yang sama-sama sakit, apabila duduk berbincang mereka tidak ada masa untuk bercakap tentang pembangunan dan politik besar lagi. 

Masing-masing hanya ‘compare notes’, bertanyakan keadaan buah pinggang dan jantung atau pun tentang paru-paru. Masing-masing akan bertanya apa ubat untuk memanjangkan nafas yang sudah pendek atau pun untuk menghilangkan bunyi di lutut semasa berjalan. Itulah yang berlaku dalam UMNO sekarang. Di mana-mana ahli-ahlinya sendiri bercakap tentang betapa sakitnya parti yang mereka anggotai.

Kalau sudah begitu bilalah masanya untuk meruangkan masa untuk membangunkan ummah seperti yang di retorikkan siang dan malam itu. Hendak menjaga kesihatan tubuh sendiri pun sudah hilang kemampuan.

Walaupun banyak wang ringgit ia tidak boleh memberikan kita kesihatan lagi.


kredit 2: aspan alias

Gadai

EMAS!!!! satu jenis logam yg amat berharga. Dijamin oleh Allah swt akan nilainya melalui banyak ayat al Quran yg menyebutkan emas serta byk Hadis Rasulullah yg juga menyebutkan berkaitan nilai emas....nilai emas bukan diberi oleh manusia, tetapi diberi oleh Allah swt...dicampakkan ke dalam hati semua manusia suatu pandangan yg tinggi terhadap emas hinggakan manusia berebut-rebut utk memiliki emas....
Apa yg aku nk ceritakan ni bukan berkaitan dgn sejarah emas dan kegunaan emas....sbb semua org tau dan hampir tidak ada manusia yg waras fikirannya tidak mahu memiliki emas. Qarun ditenggelamkan ke dalam bumi pun ada kaitan langsung dgn emas.....


so, benda aku nk bancuh hari ni setelah beberapa hari tak tulis blog iaitu berkaitan ilmu yg aku dapat hari ini berkenaan dgn Sistem Gadaian Islam yg sedia ada di negara kita yg dikenali sebagai ArRahnu....
Hari ini, saja aku nk ambik tau @ belajaq pasai kaedah dan tatacara gadai barang kemas ni dgn mengunjungi beberapa kedai Pajak Gadai Islam di sekitar Bandar Alor Setaq...so, aku nk kongsikanlah apa yg aku perolehi....bukan nk buat perbandingan utk tujuan memburukkan mana2 pihak sbb pada aku semua kedai Pajak Gadai Islam yg aku pi menggunakan Sistem Gadaian Islam dgn baik dan bersungguh2 utk memartabatkan muamalat Islam...cuma ada sedikit perbezaan dari sudut tatacara dan perlaksanaan...sistem tetap sama....perbezaan ini pada aku hanya menjadi satu benda 'ranting' saja yg tak perlu nk dijadikan isu utk memburukkan mana2 pihak dan pada masa yg sama menyatakan kaedah dia lebih baik....sedangkan semua baik selagi berpegang kpd sistem nilai Islam yg sebenar.....aku harap pembaca yg baca ni paham ya....

Ok, kisahnya begini.....
Aku bawa seutas rantai tangan emas 916 yg beratnya 13.83 gram....mula2 aku pi sebuah kedai emas dulu utk timbang dan sahkan beratnya serta nk tahu harga semasa kedai dok jual....sembang pi sembang mai, pekerja kedai tu pun timbang....kadang2 kena guna taktik juga di kedai emas ni...bukan boleh dok suruh depa timbang saja2 kalau kita tak ada niat nk beli barang depa....cuma ayat aku 'play safe' lah...aku kata 'kalau padan, nk tukaq'....hehehehehe....tp mmg niat aku nk gadai dan beli kemas lain utk zaujah aku...

ok, sblm tu....bagi sstgh org akan kata 'kerja bodoh'...gadai emas sedia ada utk beli barang lain.....hmmm...aku tak mau komen yg tu, cuma aku percaya dgn Sistem Gadaian Islam sebenarnya dapat membantu kita menambahkan harta atau simpanan yg ada....sama mcm org berniaga, pi gadai utk dapatkan modal berniaga....aku gadai utk dapatkan modal beli barang kemas baru....bezanya aku tak berniaga....stop dulu kt situ, kalau dok panjang cerita yg tu....tajuk asal dah lari.....

so, lepas staff kedai tu dah timbang...dia bgtau aku berat '13 gram lebih'...dia tak bgtau berat dgn tepat....aku tak pasti apa mgkn ada muslihat atau tidak di situ sbb aku tanya 'berapa lebih?'...dia just jawab kali kedua '13 gram lebih kurang'....tak apa lah...so, aku tanya harga semasa rantai tangan zaujah aku tu...dia kata dalam harga RM1800 ikut harga semasa barang 2nd hand kalau nk trade in....masa tu, aku tgh belek satu rantai tangan cantik berat 9.28 gram, maknanya kalau aku nk trade in dgn rantai tgn tu...aku kena tambah duit lagi RM55 sbb harga rantai tu RM1855....harga semasa tokey kedai tu bgtau RM186/gram (emas 916) + upah dsb...maka jatuh rantai baru tu RM199.80/gram.....huhuhuhu....manyak rugi ooooo....jual '13 gram lebih', kena tambah lagi RM55 hanya boleh dapat 9.28 gram saja.....cuma untungnya sbb dulu aku beli rantai '13 gram lebih' tu tak sampai pun RM1K....tapi, yg aku faham emas di simpan bukan dikira/dibandingkan dgn RM...tetapi dibandingkan dgn kuantiti (gram/mayam/kilo) dsb....duit tu 'nilai paksaan'...kuantiti emas tak boleh ditokok tambah @ dipaksa nilai

Ok...aku pun ucap terima kasih kt tokey kedai dan terus chow...so, aku dh ada sedikit basic info pasai rantai tangan tu dan masa utk aku jelajah kedai Pajak Gadai Islam....

Aku pi sebuah bank yg menawarkan Pajak Gadai Islam (PGI)....aku namakan Bank S...hehehe...tak payah dok reka 'S' tu stand for what....aku hantam saja...xdak kena mengenai huruf 'S' tu dgn mana2 bank pun...tapi, dek sebab ramai sangat manusia, aku nk kena tunggu lebih sejam....aku KIV dulu bank tu....tp sempat aku jeling tgk harga semasa yg tercatat di bank tu adalah RM172/gram....

Aku pi plak kedai Pajak Gadai Islam yg dipunyai oleh sebuah syarikat GLC...aku namakan PGI-M...kat situ, dia timbang rantai tu dan dapat berat 13.4 gram lebih kurang....then dia bgtau aku hanya boleh pinjam RM1400 dari harga marhun rantai tu....dan lagi aku diberitahu iaitu nilai pinjam yg aku boleh dapat adalah RM105/gram sbb nilai tu diselaraskan di seluruh cawangan depa seluruh negara....aku tak pasti berapa peratus bersamaan RM105/gram tu sbb aku tgk staff situ tak berapa ceria nk jawab soalan aku....tapi, aku boleh kira mcm ni = RM105 adalah bersamaan dgn nilai 70% pinjaman, manakala emas aku tu dinilai dgn nilai RM150/gram (70% dari RM150 = RM105)......maka bolehlah diberi pinjaman sebanyak RM1400 berdasarkan nilai marhun....lepas ucap terima kasih & bagi salam....aku pun chow.

aku ke bank yg kedua...aku namakan Bank T....pun xdak kena mengena huruf 'T' dgn nama bank tu... alhamdulillah, org x ramai....setelah aku jumpa dgn pegawai berkenaan...dia timbang rantai tangan tu dan dapat betoi 13.83gram....aku puas hati...then dia kira-kira....aku hanya boleh pinjam RM1400 jugak (sama mcm PGI-M)...beza kat sini, pegawai tu bgtau nilai pinjam di bank tu RM150/gram...so pengiraannya 13.83gram x 70% = 9.681gram x RM150/gram = RM1452.15...round figure dapat RM1400. dan upah simpan dikira sebanyak RM15.67 sebulan (RM94 utk 6 bulan)...jadi maknanya nilai marhun rantai tangan tu TAK LEBIH dari RM2100....so, aku kirakan kalau aku jadikannya bayaran bulanan (RM1400 + 94 = RM1494 bahagi 6 bulan = RM249 bajet yg aku kena sediakan setiap bulan) di sini, ada persamaan dgn kedai PGI-M tadi, cuma beza cara kira saja....aku pun ucap terima kasih dan balik....

lepas tu, aku pi pulak lagi satu syarikat Pajak Gadai Islam yg dipunyai oleh yg lebih kurang GLC gitu...aku namakan PGI-N....alhamdulillah, tak ada orang...aku direct ke kaunter dan bgtau tujuan aku bukan nk gadai lagi...tp cuma nk check nilai berapa boleh digadai....staff situ agak mesra pelanggan....dia pun timbang, lepas tu check dgn densimeter, lepas tu check dgn chemical...lepas tu timbang lagi...lepas tu dryer dan timbang lagi....hehehehe....berapa kali timbang daaa....tp bagus juga, biar dia puas hati dan aku pun puas hati...bila dah siap proses dia, dia isi satu form....bagus...bagus....kurang2 ada bukti utk aku balik bincang dgn zaujah aku... dah siap semua, baru dia explain kt aku gini....rantai tangan tu ditimbang beratnya 13.83gram (tepat spt Bank T) dan dia kata mmg sah emas 916 setelah melalui ujian chemical...ok great...nilai marhun emas tu adalah RM2378.76...wah!!! ini sudah bagus....dan nilai boleh pinjam iaitu sebanyak 65% = RM1540...wah!!! dua kali bagus....sedangkan PGI-M dan Bank T bagi 70% pun hanya RM1400 saja...PGI-N bagi 65% saja, tp lebih dari nilai 70%....dia explain lagi, upah simpan RM17.85sebulan berdasarkan nilai marhun, tempoh matang 6 bulan, tapi tempoh bernafas tambahan 4 bulan, iaitu 6 + 4 = 10 bulan....wahh!!! ini juga bagus sbb boleh bagi ruang masa tambahan utk penyelesaian...dan boleh pulak disambung lagi 10 bulan kedua hingga seterusnya hinggalah barang ditebus kembali (10 bulan=1 period).....ini pun berbeza dgn PGI-M dan Bank T yg hanya bagi masa 6 bulan, dan sambung lagi 6 bulan ke 6 bulan berikutnya (6 bulan=1 period)

Antara kesimpulan sesi soal jawab aku dgn staff PGI-N adalah seperti berikut : nilai semasa emas dikira RM172/gram x 13.83gram=RM2378.76 x 65% = RM1540 (nilai boleh pinjam)...kadar upah aku tu dikira RM2378.76 x RM0.75 = RM17.80 sebulan...ini bermakna bajet aku perbulan utk bayaran balik selama tempoh 10 bulan adlh spt berikut : RM1540 + RM178.00 = RM1718 bahagi 10 bulan = RM1781 sebulan...so, bagi aku ini bajet yg menyelesakan dan tak terlalu memberi tekanan.....lepas ucap terima kasih dan bagi salam, aku pun out....

balik rumah....aku bincang dgn zaujah aku apa pilihan yg ada....pilihan utk dia beli barang emas 916 yg baru... pakai tak pakai tak penting, yg lebih penting adalah sebagai simpanan dan kepentingan keluarga.....then, sembang punya sembang...setuju utk beli rantai tangan baru yg beratnya maksimum 11 gram berdasarkan bajet yg ada....tambah duit skit ja....dgn itu, aku akan dapat 24.83 gram emas 916 dlm bentuk rantai tangan dgn modal permulaan tak sampai RM1000, tetapi digandakan pemilikan emas dgn nilai semasa RM adalah berjumlah hampir @ lebih RM4000.....Syukur kpd Allah dan doaku buat Junjungan Besar Rasulullah yg memberikan manfaat nilai emas

so, kalau ada sesiapa nk komen....aku persilakan komen....cuma JANGAN SEKALI-KALI KRITIK Sistem Gadaian Islam yg dipraktikkan oleh ketiga-tiga institusi yg aku sebutkan di atas...masing2 ada pandangan yg berbeza....apa yg lebih penting adalah ketiga2nya menggunakan Sistem Gadaian Islam, beza hanya pada sudut ranting saja iaitu pendapat depa mengenai berapa banyak yg depa sanggup bagi pinjam dgn barang yg kita gadaikan....sbb bagi aku, ketiga2 institusi tersebut langsung TIDAK MENIPU pelanggan dgn tidak menyembunyikan sebarang fakta berkenaan dgn berat, nilai marhun, upah simpan dsb.....ini macam lah juga nk makan nasi...ada yg kata beras A sedap, ada yg kata beras B/C/D yg lebih sedap....hanya beza pada citarasa dan itu sebenarnya tidak bersalahan pada pendapat dalam agama....dan bagi aku juga, ketiga2 institusi tersebut ada kelebihan masing2....jgn kita dok gemar nk pinjam banyak saja, tp kena fikir juga risiko kpd org yg membantu kita (pemberi pinjam)....dah depa berani takat tu saja, kalau mau....ambik...kalau tak mau, jgn kita dok kritik depa.......

wallahua'lam

Osbon

Sumber : Beautifulnara 

Agak terlambat Abang Nara mengupdate keputusan penuh final Maharaja Lawak Mega. Bukan apa, usus Abang Nara terkeluar semasa mendengar lawak-lawak tahap gaban daripada kumpulan Osbon dan Boboi. Ternyata 2 kumpulan ini memang superb. Lawak yang bersahaja dan mampu membuatkan Abang Nara gelak tahap digeletek oleh Datin Maimun.

osbon juara maharaja lawak mega

Adat resam pertandingan, ada menang dan ada yang kalah. Pertarungan sengit antara Osbon dan Boboi akhirnya berakhir dengan Osbon dinobatkan sebagai juara Maharaja Lawak Mega. Dengan kemenangan ini, Os dan Abon menjadi orang kaya baru dengan membawa pulang RM350,000. Manakala Boboi pula mendapat tempat kedua sekaligus mendapat hadiah wang tunai RM250,000. Pakcik kayo ~~

Popout 

Kumpulan Saehu daripada Indonesia mendapat tempat ketiga dan RM150,000 manakala kumpulan Syok pula mendapat tempat terakhir dengan RM50,000. Walaupun ada 4 kumpulan yang bertanding, daripada pandangan Abang Nara, perebutan juara hanya berlaku di antara Osbon dan Boboi. Tak gitu?

Popout 


Apa pun, Boboi memang lebih menyerlah berbanding Osbon semasa persembahan pertama. Namun Osbon bangkit kembali ketika persembahan muzikal dengan lawak yang sangat awesome. Abang Nara yakin dan percaya markah terakhir untuk dua kumpulan ini hanya berbeza sedikit sahaja. Rezeki kali ini nampaknya berpihak kepada Osbon.

Popout 

Apa pun jutaan tahniah kepada Osbon dan jugak kepada Boboi yang membuktikan industri lawak Malaysia masih bernafas segar. Semoga selepas ini pelawak-pelawak seperti mereka makin mendapat tempat di rancangan-rancangan TV di Malaysia.

Popout 


Dah agak dah..


Bagi korang yang belum tahu lagi pasal isu ni, seminggu dua yang lepas, dah ada satu mesej yang disebarkan dikalangan puak-puak cina untuk boikot produk keluaran melayu. 

Dorang juga menyeru agar kaum dorang memboikot roti Gardenia yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (BERNAS) kerana Gardenia telah menghentikan pembelian tepung gandum dari Syarikat milik Robert Kuok. 

Puak-puak cina tu kata, sekarang ni bangsa melayu melalui UMNO/Barisan Nasional dah menganiayai kaum dorang apabila satu persatu monopoli perniagaan dorang disaingi oleh orang melayu. 

Dibawah ni adalah alat propaganda yang dorang sebarkan dalam Fesbuk, forum dan juga blog.. 




So.., gua harap korang semua dapat hindarkan dari membeli roti jenama MASSIMO tu.. Belilah barangan keluaran bumiputera. 

Kalau korang nak lagi jelas.., sila baca apa yang ditulis oleh saudara kita di bawah ni.. Gua copy dari komen dalam entry di blog Persatuan Pengguna Islam Malaysia..

probro said…

Dalam hal ini, nampak sangat orang cina berpakat mencari pasal dengan org melayu. Mereka mungkin tidak berani melakukan serangan secara terbuka. Tetapi mereka secara berpakat melancarkan serangan halus dengan memboikot dan memburuk-burukkan perniagaan milik melayu.

Perkara ni saya rasa memang dah berlaku sekian lama dan mungkin kita saja yang tidak sedar atau mengambil pot memandangkan ianya tidak secara direct ditujukan kepada keluarga kita. Namun jika kita tanya kawan-kawan yang berniaga, mereka dengan mudah boleh cerita betapa mereka sekian lama menghadapi boikot secara pakat oleh bangsa cina.

Kalau beli bahan mentah untuk diproses jadi produk keluaran melayu seperti makanan ayam, telur, beras,tepung, susu, kopi, ikan, sayur, buah-buahan atau bahan keperluan pembinaan seperti simen, kayu, paku, skru, besi, atau apa saja yang kita beli daripada mereka. Mereka akan mengenakan harga lebih tinggi daripada bangsa lain.

Ini menjadikan kos pengeluaran dan pembinaan kita lebih tinggi. Para pengguna melayu pula macam tak ada hati langsung untuk menolong sesama kita usahawan melayu sebaliknya hanya mencari yang lebih murah dan mudah.

Akhirnya perniagaan melayu menjadi malap dan bungkus. Akibatnya amat kuranglah institusi perniagaan melayu dan anak-anak kita terpaksa bekerja jadi kuli batak bangsa lain. Salah melayu tidak sokong melayu dan akibatnya anak-anak kita yang tanggung jadi bahan maki hamun cina sampai mati.

Malah ada kes yang dilapurkan anak-anak melayu jadi habuan seks bos-bos cina mereka. Diajaknya anak kita yang kerja sebagai marketing atau pembantu pejabat ke luar negara untuk urusan perniagaan dan diperdaya untuk ditiduri dan dijadikan habuan seks sampai puas dikerjakan mereka.

Dendam mereka kini makin membara kerana mereka melihat melayu semakin lemah dan berpecah, tiada siapa nak pertahankan nasib anak2 melayu.

Kini mereka secara jelas cuba menjatuhkan gardenia. Mungkin kerana gardenia tidak lagi membeli tepung kilang fmm milik robert kuok yang didapati mengandungi protin babi.

Tepung untuk permit impot ap subsidi yang kerajaan bagi dibeli dengan kualiti yang paling rendah, kalau di negara china tepung gred ini digunakan oleh kerajaan china untuk membuat makanan babi. Tepung ini lah yang diimpot oleh robert kuok utk rakyat malaysia.

Tepung ini dicuci bleaching dan ditambahkan protin babi supaya menepati spesifikasi. Impot makanan babi, kemudian dia claim subsidi bernilai ratusan juta setahun. Ertinya rakyat malaysia sama taraf dengan babi.

Kalau kita makan roti biasa yang menggunakan tepung gred ini umpamanya roti canai, capati, atau roti massimo ertinya kita makan roti babi.

Inilah kerja robert kuok yang mendapat ap special tepung dan gula selama 50 tahun oleh kerajaan malaysia. Sama macam ananda krishna mendapat special broadcasting permit selama 30 tahun.

Bila gardenia enggan membeli tepung fmm robert kuok kerana terbukti ada dna babi, dia naik bengang dan membuka kilang roti massimo. Yang baghalnya, dia ambil pulak budak melayu bekas manager kilang gardenia untuk jadi ketua kilang massimo dan meniru semua produk gardenia.

Sebagai seorang journalist melayu, saya memiliki network besar untuk mengorek aktiviti robert kuok. Saya kira, segala kekayaan dia dengan harta berbillion dengan bot bernilai 20 billion adalah memang betul dia ni tycoon.

Saya amat sakit hati ketika wawancara dengan robert pengimpot tepung babi ini. Adakah patut dia kata kekayaannya bukan berasas dari malaysia sahaja kerana dia memiliki harta perniagaan berbillion di china dan seluruh asia.

Apa yang benar dan pasti, robert memang memulakan perniagaannya dari malaysia dengan bantuan tun mahathir. Kalau tun tidak membuka peluang untuknya nescaya dia masih duduk jual hand phone di petaling street.

Dalam career saya tidak boleh melepaskan geram saya. Tetapi di bog ini saya ingin meluahkan isi hati saya yang terpendam selama ini tanpa perlu bahasa persuratan sangat.

Saya kira kerajaan dah terlebih bagi muka.

Robert dah kaya vincent tan dah kaya, ananda pun dah kaya, apa lagi mau bagi special ap. Bagilah pada orang lain pulak.

Melayu punya ap bukan macam mereka special ap, ertinya tiada orang lain boleh impot. Melayu punya ap boleh impot kalau mampu dan orang lain juga boleh dapat ap yang sama.

Mereka punya ap lain, exclusive ap. Tiada siapa boleh import melainkan mereka.

Kalau beginilah caranya, lebih baik kerajaan cari satu daerah dan bagi mereka jadi raja, malah kuasa mereka lebih dari raja kerana raja melayu pun tidak dapat special ap.

Produk roti massimo pula sudah sah menjadi senjata mereka menyerang kepentingan dan perniagaan melayu.

Dalam senario lain, robert kuok yang menguasai golden screen cinema dengan rakusnya menghalau semua stall outlets jenama 1901 milik melayu dan menciplak konsep yang sama diletakkan dalam rangkaian panggung wayang gsc. Produk makanan diambil dari sumber yang kita tak tau halal ke haram.

Jelas mereka ini benci dan anti melayu.

Puas hati saya dapat menulis seperti ini, tidak dalam akhbar yang saya bekerja sekarang. Namun atas rasa cintakan agama dan bangsa saya luahkan jua perasaan ini. Maaf kalau saya terkasar bahasa.

Soalnya, apakah tindakan kita? Fikirkanlah bersama. Boikot tetap boikot massimo.


SUMBER :  
1)muslimconsumer4u.blogspot.com
2)http://www.gilerkentang.com/usaha2-memboikot-roti-gardenia-yang-dimiliki-oleh-tan-sri-syed-mokhtar-al-bukhary-bernas/

sorotan 2011----> 5 menteri paling top..

http://amenoworld.blogspot.com---> tq vvmuch bro.>!


Baru tulis tajuk aku dah tergelak. Belum lagi tulis point kenapa aku kata menteri2 neh tidak cerdik [ganti nama untuk bangang]. Minta maaf pak menteri. Minta maaf banyak2 kerana aku menjadi rakyat yang sangat jujur bila mengkritik kepimpinan korang. Aku dah berusaha sehabis baik mahu mengrespect korang tetapi tak kira sehebat mana pun aku mencuba, ia tetap gagal. Sebab?

Sebab korang sebagai menteri langsung tidak bekerjasama dengan aku dan rakyat dalam menjaga imej diri sendiri. Bila korang sendiri dah memilih untuk tidak direspect, maka siapalah aku yang beria2 nak respect korang, betul? 

Kah kah kah

Di mulai dengan tempat kelima.

5. Hishamuddin Hussein.


BERSIH. Isu bersih membuktikan bahawa dia layak mendapat title neh. Lupakan kekantoian dia dalam isu yang lain2. Isu bersih neh lah yang menyebabkan dia dilihat sebagai menteri yang bangang yang mana dia sendiri pun sedar akan hal tersebut. 

Siapa dia menteri yang menangkap orang semata2 pakai baju bersih dan edar risalah? Siapa dia menteri yang tahan orang jual baju bersih? Siapa dia menteri yang tutup seluruh kl tetapi menyaksikan berpuluh2 ribu rakyat yang berazam akhirnya berjaya menembusi kl? 

Siapa dia? Ya, anda lah orang nya Hishammudin. Menteri propa. Konon nya menteri menjaga keselamatan dan mementingkan rakyat. Tapi ban buku kartun? Kartun boleh membunuh meh? Kartun tidak, tapi gas beracun boleh. 

Apa yang dah jadi pada kes hospital tung sin? Apa yang dah jadi dengan kes kertas siasatan lengkap pasal bersih? Itu pun belum masuk isu kematian di bangunan sprm. Itupun tak sentuh lagi bab salah laku polis yang menceroboh ceramah2 pr.  Itupun tak kira lagi kes ugutan bunuh kepada pr. 

Kes serang markas pkr di tropicana even dengan bukti kita bagi. Apa dah jadi? Zero. Apa pun takde. Kejayaan bersih 2 menyebabkan kerajaan akur dengan kemahuan rakyat malaysia apabila mereka akhirnya menubuhkan PSC. 

Siapa cakap bersih 2 tiada effect? Siapa yang menerima faedah RM500? RM100? Siapa, ya koranglah rakyat yang bersenang lenang goyang kaki di atas perjuangan kami. Di sebabkan kami berani menentang kezaliman, disebabkan kami berani melawan kemungkaran, maka akhirnya kerajaan terpaksa kendurkan kekerasan demi meraih undi. Semua itu atas usaha kami, rakyat yang bukan sekadar goyang kaki di rumah dan mengeji semua pejuang bersih.

Anda patut berbangga kerana rakyat macam kami wujud di malaysia neh. Orang yang sayangkan malaysia dia tahu mana satu betul dan salah. Orang yang pentingkan diri sendiri hanya pandai mengambil kesempatan di atas usaha orang lain. Berapa ramai yang pentingkan diri sendiri? Lue fikirlah sendiri.

4. Ismail Sabri.


Kenapa dia tidak cerdik? Adakah disebabkan dia bapak kepada dafi? Tidak sama sekali. Dua isu neh langsung tidak berkaitan pun. Dia tidak cerdik disebabkan dia gagal menangani krisis kenaikan harga barang dengan berkesan. Sedangkan dia ialah menteri yang sepatutnya memikirkan permasalahan neh.

Fenomena kenaikan harga barangan makanan di malaysia neh semakin melampaui batas. Tapi apa yang menteri kita jawab? Harga barang di malaysia lebih rendah berbanding negara jiran. Bila dia gagal atasi penyeludupan, tahu dia cakap apa? Jumlah penguatkuasa terhad, dah tue dia nak rakyat pula atasi penyeludupan?

Inilah antara menteri yang buat kenyataan tah hapa2 sepanjang tahun 2011. Isu kenaikan cukai yang membebankan dia buat derk. Isu yang tah hapa2 dia pergi meroyan sana sini. Lepas tue tah hapa2 pongpnag marah pembangkang depan tv.
Rakyat peduli meh lue nak hentam pembangkang? Lue punya pasal tapi utamakan lah kerja dulu. Setiap satu bulan 1 barang sekurang2nya naik harga. Itu paling kurang bhai. Bayangkan kalau 10 barang naik harga? Kalau 20? 

Tak ke mamposnya nama tue? Itulah yang dialami oleh rakyat malaysia sekarang neh. Di alam kemamposan. Sana sini orang mengeluh barang naik harga. Mengeluh harga barang yang naik dengan mendadak bukan bererti mereka2 itu pro pembangkang beb.

Sialan.. itu hari harga dia baru rm2.50 apahal sekarang jadi rm3? Marah pakmat.  <-- Pakmat neh mesti pembangkang. Bila check2 dia ialah pro umno. Hidup mampos untuk umno.

Celaka punya kedai. Makan tah pape pun rm27? Gila betul. Marah yusri. <-- Yusri neh mesti pembangkang. Bila check2 rupanya dia apa pun tak minat pasal politik.

Tapi ismail sabri dia tak nampak semua tue. Mentaliti dia dah jitu. Complaint harga barang naik lue confirm pembangkang. So apa sahaja kenaikan harga barang yang dibangkitkan oleh rakyat adalah boleh pergi straight masuk bakul sampah.

Dan dia pula boleh pergi straight bagi idea2 bahlol. Seperti portal pengguna 1malaysia rm1.5juta yang satu sen pun takde effect pada aku dan ko. Walhal sebelum tue portal yang lebih kurang sama telah dibuat setahun sebelumnya. Tukar nama dan format sudahlah. Benda percuma tapi bayar kepada kroni. Last2 benda ditinggalkan dan diabaikan macam portal yang lama. Useless.

Seperti kedai2 rakyat 1malaysia yang kita tahu sah2 ia adalah projek kroni. Seperti restoran 1malaysia[hasil tarik subsidi bahan mentah] dan kedai ikan 1malaysia [hasil tarik subsidi nelayan dalam] dan terbaru burger 1malaysia [hasil NFC?]. Ini semua apa? Apa? Apa benda yang mahu disampaikan? Lue punya otak kasi luas sikit lah. 

Daripada beberapa peniaga yang mendapat kebaikan, kan elok lue kasi kembangkan ia kepada semua peniaga2 di malaysia dan automatik semua rakyat malaysia boleh dapat kebaikan? Lue tarik subsidi dari majoriti yang memerlukan, tapi lue beri susbsidi pada minoriti yang tidak memerlukan, ini adil meh? Ini adil kah?

Apa salahnya kalau konsep kedai rakyat neh ditekankan dari segi sistem. Bukan dari segi projek. Maksudnya cari satu sistem yang boleh dilaksanakan oleh pekedai2 malaysia sehingga membolehkan mereka menjual dengan harga yang berpatutan kepada rakyat malaysia. Harus diingat, rakyat bukan nak harap dan hadap barang percuma dan subsidi dari kerajaan. Tetapi rakyat mahukan kualiti yang bersesuaian apabila mereka dah bersusah payah membayar cukai dan sebagainya.

Ini konsep yang kerajaan kena faham dan gunapakai. Jangan ingat dengan lambakkan barang murah lagi beracun lepas tue nak suruh rakyat berlutut owhh.. syukurlah aku.. syukurlah aku.. bien memang ko lah raja paling agung. Gila ka ko bien? Ko fikir aku cukup bodoh nak berbuat demikian? Pergi mampos.

Penafian Ismail sabri pasal barang makanan KR1M yang beracun dan dibuktikan dengan fakta langsung tidak menghilangkan rasa ego menteri neh. Dia malahan tidak tahu pasal pengenappan. Sila rujuk posting lama di amenoworld dan fb dia sendiri. Ini lawak beb.

Dan yang lebih sadis, walaupun dengan berani aku menjemput dia masuk ke fb saya benci harga barang naik menerusi mesej private dengan menjanji 3 syarat bahawa 

1. tiada provokasi kepada dia.

2. Bahasa yang sopan.

3. Hujah yang relevant [tidak lari topic]

agar dia boleh memahami keluhan ahti rakyat terbanyak macam aku yang menderita sakit jiwa fikir kenaikan harga barang setiap hari dengan jumlah pendapatan yang masih sama, dia langsung tidak endahkan. Fikirlah, aku dah bagi dia ruang dan peluang untuk mengenalpasti apa masalah sebenar yang dihadapi oleh rakyat tapi ada dia kesah? Ada dia kesah? Haram.

Walhal sehari sebelum itu di berita dia cakap, dia dengar suara ahti rakyat. Neh rakyat datang jemput dia sungguh2, time seme dia tetapkan, aku dan fans momantai, ada dia peduli? Haram. Berlakon depan tv mesti mao. Belakang2 Allah swt lebih tahu ma. Simple. Itu sebab aku berani cakap dia neh memang langsung tak cerdik.

Yang cerdik hanyalah buang duit. Sikap terlatih pemimpin2 bn dari dulu sampai sekarang.

3. Jamil Khir.


Inilah menteri yang sangat2 memalukan umat islam di malaysia. Engkauuu tibaaa bilaa politik bien di ancam.. ko blahh bilaa akidah umat islam jadi taruhan. Benda yang dia patut focus dan atasi dia boh layan. Jakim takde kuasa. Had kuasa jakim terhad. Kalau dah tahu kuasa ko terhad, pergi tambah. Pergi cari jalan, usaha untuk tambah kuasa ko. 

Tak dapat dengan tangan, lawan dengan mulut. Hentikan penerbitan majalah lucah malaysia seperti mangga dan dll yang sama seumpamanya. Ia diterbitkan oleh orang islam dan dibeli pula oleh orang islam dan ko sebagai ketua yang menjaga akidah umat islam mesti tentang benda neh habis-habisan. Takde kompromi.

Pelbagai filem yang melampaui batas, pelbagai drama yang menyeleweng, ko patut banteras. Ko patut tahu bila dan di mana peranan ko perlu dimainkan. Bukan guna wang zakat. Bukan pergi sound umat islam jangan suka meminta. Bukan bina rumah besar2. Bukan beli buku kutuk pas. Bukan hina pr dalam ceramah dan khutbah jumaat. Bukan, bukan, bukan. 

Ini bukan kerja ko. Kerja ko jaga akidah kami. Halal haram bukan dalam bab pemakanan je. Itu pun ko tak pass. Syarikat besar2 yang sah2 jual dna babi disembunyikan. Macam mana orang islam nak tahu benda apa yang halal dan apa yang tidak? Nama baik syarikat lebih penting dari pemakanan umat islam. Adakah umat islam ialah testimoni kepada pemangkinan kekayaan yang boleh jamil khir raih di dunia neh?

Jadi orang jangan kejam sangat jamil, jangan. Bukan bermaksud kejam sikit2 boleh. Jangan salah faham. Tapi fikirlah. Bila ia melibatkan akidah umat islam, utamakanlah kami neh. Kami neh amanah buat ko. Setiap satu langkah salah yang kami buat yang mana ia didorong oleh pentadbiran yang salah oleh ko, bukan kami je kena di akhirat, ko pun kena. Malahan lebih teruk.  Ini melibatkan dari generasi kepada generasi. Kalaupun generasi sekarang neh dah rosak, janganlah bawa ia kepada generasi akan datang jamil. Jangan. Kita mampu mengubahnya.

2. Najib Razak.


Tidak lagi perlu diterangkan kenapa dia masuk ke dalam carta. Mungkin orang sedikit confuse kerana dia sepatutnya juara taktha. Tapi apahal dia no 2 pula. Siapa lagi yang paling tak cerdik berbanding dia? Ada meh? Ada. Memang ada. Malahan terlampau banyak saingan sehingga susah nak cari pemenang beb.
 
kah kah kah

Isu yang paling menampakkan Najib razak tidak cerdik pada tahun 2011 ada pada 3 perkara neh. Sebenarnya ada banyak, tapi 3 isu di bawah neh mencetuskan momentun respon yang luar biasa rakyat malaysia terbanyak ;

1. Isu menara warisan.

Isu yang jelas lagi terang terbukti dia tak pakai otak ketika announce menda neh. Awal tahun announce [sekarang sedang finalising] buat menara warisan. Akhir tahun malaysia takde duit pun nak bayar kos selenggara pesawat yang baru dibeli. Ini cara pm tadbir negara. Dipenuhi dengan hutang kiri kanan atas bawah. Pun ada ahti bazir duit lagi dengan berubat luar negara walhal sendiri nasihat hargailah kepakaran tempatan.

Lagi bising suruh rakyat jimat cermat tapi sendiri yang perkenalkan pula pelbagai cukai2 yang baru, malahan bil elektrik juga sudah bercukai yang dijenamakan dengan gelaran baru iaitu LEVI. Ini apa? Lue suruh wa jimat, wa hormat. Tapi lue jangan melampau ma. Jimat wa kena, cukai pun wa kena, lue mao wa buat apa? Sampai wa mampos baru lue syok meh?

Kemon larh piem, kemon larh. Nak suruh rakyat berjimat momantai. Tapi jangan ditekan lagi. Dan sendiri pun kena belajar amalan jimat cermat. Jangan pandai nasihat rakyat je. Bil elektrik + air beriban2 dan sewa rumah rasmi tue apa citer? 

Sendiri amalkan dulu, then rakyat pun ikut. Kalau sungguh nak selamatkan negara, kena sama2 bergabung. Ko tak boleh nak kerah rakyat sedangkan dalam waktu yang sama ko sendiri yang habiskan boreh. Ini salah. Sendiri pandai buat hutang, sendiri bayar hutang. Jangan lambakkan pada rakyat sebab beban kita orang neh pun dah banyak.

2. Isu email 1malaysia.

Isu yang tak perlu diperjelaskan lagi. Jelas, inilah projek kroni. Syarikat neh juga telah mendapat tender sebagai pengutip saman traffic. Macam lah susah sangat nak bayar saman traffic. Bersepah cara ada di malaysia neh. Email free pun bila jadi satu malaysia kena bayar 50sen. Ini yang penyokong umno soh wa respect? Memang wa gelak besar bhai.

Kah kah kah

3. Isu imej islamik.

Orang pergi haji, dia pun pergi haji. Orang guna duit sendiri, dia guna wang rakyat dengan naik kapal terbang yang mana kos tambang sewa nya rakyat yang kena bayar.  Orang pergi haji happy2, dia pun happy2 sampai masuk tv hari2. 

Orang belum balik haji tapi dia dah selesai haji. Bila orang bagi persepsi dia marah bertubi2. Sedangkan sendiri yang tayang amal diri sendiri. Orang pun tak hingin nak menyemak kalau bukan dia yang tayang diri. 

Jangan lah ingat semua orang buta ahti terpengaruh dengan amalan yang sengaja disensasi. So akhirnya berbalik kepada diri sendiri. Siapa lagi yang salah kalau bukan diri sendiri yang sengaja berlagak demi meraih undi? Itu pun tak masuk lagi isu lue perleceh hudud depan tv. Berkerjasama dengan totok yahudi? Lue fikirlah sendiri.

1. Shahrizat Abdul Jalil.

Ya. Inilah juara. Dia berada di tempat yang betul. Dia ialah menteri paling tak cerdik sekali dalam tahun 2011. Isu NFC mencalarkan semua rekod baik dia. Isu NFC menghilang dan melenyapkan semua jasa dia pada negara. Siapa yang salah kalau bukan diri sendiri?

Pada awalnya dia dah kalah secara bermaruah dengan nurul izzah di lembah pantai. Dia patut sedar ketika itu bahawa dia dah ditolak. Kenapa lah nak tunggu sampai orang2 betul2 menyampah dekat dia ? Itupun dia tak blah lagi. Dia duduk lagi dalam kerusi menteri. Boleh nampak tak betapa tak cerdiknya dia neh?

Bagitau saya mana satu pemimpin umno yang tidak bermasalah? Ini dia jawab bila orang suruh dia blah. Woitt.. pasal pemimpin umno bermasalah lah orang makin benci pada umno. Sekarang tak payah heret pemimpin lain, sekarang focus isu ko jek. Saya hanya isteri, saya buat kerja saya dan dia buat kerja dia.. nak selak kain ke sinsing baju ke apa ke itu semua tidak lagi berguna.

Jadilah ibu yang bermaruah at least kepada anak sendiri. Tunjukkanlah contoh yang baik kepada anak2 sendiri. Isu NFC neh tak kira nak lari kot mana pun memang ko dah tersepit. Dari salahguna wang beli kondo di malaysia dan singapore sampailah kepada isu gaji yang melampau2 banyaknya semua nya dah terbongkar. Semua nya. Dibuktikan dengan fakta yang kuat lagi, jelas lagi konkrit.

Ko dah tak boleh nak buat apa. Ada kuasa memang aku dakwa ko. Aku seriyes neh. Tapi aku fikir kalau ko boleh pulangkan balik rm250j dan berundur cara baik pun okey dah. Lepas neh apa ko nak buat dengan hidup ko punya pasal. Jangan lagi susahkan rakyat hanya semata2 nak hidup mewah. Please shahrizat. Berundurlah selagi ada ruang untuk berundur.

Ameno : Ulang kata2 shahrizat.. siapa menteri umno yang tidak bermasalah.. siapa?


Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2011/12/top-5-lima-menteri-paling-tidak-cerdik.html#ixzz1i4gNLMvw

Hafaz Quran


Saya bukanlah di kalangan orang yang bagus hafalannya.  Namun di dalam hati tidak pernah lekang rasa ingin menghafal banyak ayat-ayat al-Quran.  Supaya apabila dapat menghafal ayat-ayat al-Quran yang banyak, maka dapatlah mencontohi Nabi sallAllahu `alaihi wasallam, para sahabat Baginda, tabi`in, tabi`ut tabi`in dan orang-orang yang soleh selepas mereka yang berdiri lama tatkala mereka mendirikan solat malam seorang diri kerana membaca kalam-kalam mulia dari ALLAH Jalla wa A`la.

Semoga saya dan kalian semua dikurniakan keazaman, kesungguhan dan dijauhkan dari sifat malas dan putus asa selepas mendengar perkongsian yang disampaikan oleh Sheikh Wahid Abdus-Salam Bali (semoga beliau dipelihara ALLAH) berikut:

 
Daripada penerangan Sheikh, dapat saya fahami bahawa cara untuk menghafal al-Quran untuk jangka masa panjang adalah seperti berikut:

1)  Baca ayat dalam baris pertama sebanyak 10 kali dengan melihat mushaf.  Kemudian, ulanginya tanpa melihat mushaf.

(Mesti 10 kali.  Jangan baca 2 kali, terus mahu mengulang.  Cara ini salah.  Ikut pesanan Sheikh dengan membacanya sebanyak 10 kali, barulah kemudiannya mengulang tanpa melihat mushaf, supaya ayat yang mahu dihafal melekat di dalam minda dan tahu kedudukan ayat tersebut di dalam mushaf.)

Jika ada masalah dengan perkataan tertentu, maka bacalah perkataan tersebut dengan satu perkataan sebelumnya dan satu perkataan selepasnya sebanyak 5 kali.  Kemudian, ulanginya tanpa melihat mushaf.

2)  Kemudian, bacalah ayat dalam baris kedua sebanyak 10 kali dengan melihat mushaf.  Selepas itu, ulangi ayat dalam baris kedua tanpa melihat mushaf.

3)  Setelah ayat dalam baris pertama dan kedua dapat dihafal, bacalah kedua-dua ayat dalam baris pertama dan kedua tersebut dengan melihat mushaf pula sebanyak 3 kali.  Selepas itu, ulanginya sebanyak 3 kali juga tanpa melihat mushaf.

4)  Ulangi perbuatan di atas untuk ayat dalam baris ketiga, keempat, kelima dan seterusnya sehingga habis satu muka surat.

Cara di atas adalah cara penghafalan jangka masa pendek.  Dan hafalan boleh hilang dalam masa beberapa minggu.

Bagaimana untuk menukar penghafalan jangka pendek ini kepada penghafalan jangka panjang?

1)  Ambil mushaf dan buka muka surat yang sudah dihafal itu.  Baca muka surat tersebut sebanyak 20 kali dengan melihat mushaf.  Sebaik-baiknya semasa membaca, jari diletakkan di baris berkenaan.

Perbuatan begini, insyaALLAH akan melekatkan apa yang dihafal kuat di dalam minda.  Anda tidak akan lupa, insyaALLAH.  Segala puji bagi ALLAH.  Kenapa?

Kerana apabila anda membacanya sebanyak 20 kali dengan melihat mushaf, mata anda akan merakam muka surat tersebut dalam bentuk foto ke dalam minda.  InsyaALLAH ia akan melekat kuat di dalam ingatan anda dan takkan melupakannya.

Berikut adalah satu lagi video penerangan oleh Sheikh Abdus-Salam Bali: 
 
 
Tentu ada banyak lagi cara yang boleh digunakan untuk menghafal al-Quran.  Cara di atas hanyalah salah satu daripadanya.  Semoga ALLAH Ta`ala memberkati Sheikh atas ilmu yang dikongsikan.  Juga buat insan yang sudi berkongsi video ini kepada umum melalui youtube, semoga ALLAH Ta`ala memberkati mereka juga, amin…

Semoga ALLAH memuliakan saya dan tuan/puan dengan al-Quran yang mulia, amin.