Thursday, 30 March 2017

Solat

Cuba berborak dengan orang yang tidak pernah solat. Tanya dia kenapa tidak solat. Tak takut dosa ke? Jika dijawabnya malaslah, tak sempatlah namun dalam masa yang sama dalam diri dia tetap ada rasa bersalah, dia berdosa.. tapi iman masih ada dalam diri dia.

Namun demikian, jika dijawabnya, tak solatpun boleh hidup senang lenang, tak ada masalah pun. Jika disambung lagi, tengok orang yang tak pernah tinggal solat.. tapi hidup susah memanjang. Apa guna solat katanya. Itu tandanya imamnya makin goyang. Tak mustahil dia boleh *tergelincir akidah.* Apatahlagi jika dia anggap solat tidak wajib sudah sah gugur akidah dia. Nauzubillahi min zalik.

Banyak orang tidak solat sebab inilah:
Sebab pertama dia ukur diri dia.
Sebab Kedua dia ukur orang lain.

Bila dia ukur diri dia - dia tak solat tapi hidup tetap gembira. Duit senang lenang. Bisnes maju. Tidak pernah rasa sakit. Tidak pernah rasa bimbang. Makan berselera macam biasa. Jadi dia rasa tak ada bezanya dia solat ke tidak. Buat apa susah-susah solat kalau semua yang dia nak ada depan mata.

Ukuran kedua dia lihat orang lain. Orang lain yang hari-hari ke masjid, solat wajib tidak pernah tinggal, solat sunat hari-hari buat tapi dia tengok orang tu tak sesenang diapun. Naik motor buruk macam tu jugak. Rumah dinding papan buruk berbumbungkan zink bertampal-tampal macam tu jugak. Patutnya dia rajin solat, Allah dah bagi rezeki melimpah ruah dekat dia. Tapi tak adapun. Akhir sekali ukuran jahil dia kata 'baik tak payah solat kalau gitu.'

Ramai golongan macam ni dalam masyarakat. Solat dianggap tidak bernilai. Bahkan lebih teruk anggap solat boleh menyekat rezeki. Semuanya kerana cetek ilmu agama.
Ada satu kisah menarik untuk dikongsikan sebagai teladan
Ada dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, seorang lagi muslim yang taat kepada Allah. Ketika menebar jala, nelayan yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala nelayan muslim itu membaca bismillah. Bila tiba masa jala diangkat, nelayan penyembah berhala mendapat banyak ikan, sedangkan nelayan muslim tadi, tidak memperolehi seekorpun. Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada Allah " Ya Allah, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, Kau berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambamu yang menyebut namaMu, Kau tidak memberikan dia apa-apa." Allah menjawab, “ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti Neraka. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadanya? Tetapi hambaKu yang beriman itu, Aku hendak memberi ganjaran syurga, maka Aku suka mengujinya untuk melihat kebenaran imannya”.

Saya pasti ramai yang pernah dengar cerita ini termasuk orang yang tidak solat tersebut. Peringatan dari Allah amat jelas samada kita nak faham atau tidak.

*Jangan bersangka baik dalam keadaan kita gembira kerana tidak solat. Tidak solat bermakna lain-lain ibadat kita - puasa, zakat, sedekah tidak bernilai di sisi Allah.*
Azab akhirat pasti tersedia jika kita dijemput dalam keadaan kita tidak pernah mengenal sejadah.

Renungan hari Jumaat

Monday, 27 March 2017

Motivasi

27.03.2017 (28 Jamadilakhir 1438H)
*Motivasi Pagi Ini🌇:*

Pada slot Motivasi📈 Pagi di radio IKIM.fm  jam 7.30 pagi hari Isnin ini, *Ustaz Rosmanizam Rosdi* telah pun menyampaikan…

Di pagi2🌇 ini, mari kita hayati 1 hadis Nabi saw ini:

Nabi saw berjumpa seorg Sahabat👤 lalu bertanya💬, _“Aku telah diberitahu bahawa kau telah berpuasa setiap hari dan solat sepjg mlm.”_ Sahabat itu menjwb, _“Ya, benar Rasulullah..”_ . Lalu Baginda berkata, _“Janganlah kau berbuat demikian. Hendaklah kau berpuasa & hendaklah berbuka (maksudnya jgn puasa terus menerus). Hendaklah kau tidur😴 & hendaklah kau bangun utk solat, krn  sesungguhnya ada hak yg mesti kau tunaikan. Dan sesungguhnya bg kedua2 matamu👀, ada hak yg mesti kau tunaikan. Dan sesungguhnya bg isterimu ada hak yg mesti kau tunaikan. Dan sesungguhnya bg tetamu yg dtg ada hak yg mesti kau tunaikan.  Sesungguhnya bg anakmu jgk ada hak yg mesti kau tunaikan(pd riwayat lain).”_
*(Hadis Sahih Riwayat Bukhari & Muslim)*

*Kupasan Hadis ini:*
Hadis ini memberitahu kita ttg kewajipan & tanggungjwb yg mesti kita tunaikan. *Kewajipan ini terbahagi kpd 2✌🏻:*

🔸1) *Kewajipan Khusus kpd Allah swt* – spt solat, puasa, berzakat💰, haji.

🔹2) *Kewajipan Sesama Manusia👥* – spt bergaul dgn isteri, ahli keluarga👨‍👩‍👧‍👦, mendidik anak, bekerja cari nafkah👛, layan tetamu dtg, aktiviti masyarakat. Termasuk jgk memberi hak kpd anggota bdn spt otak, mata👀, kaki 👣& tgn👐🏻 iaitu beri *kerehatan  sewajarnya serta tidak membebankannya.*

Rasulullah saw menyuruh kita agar *seimbang dlm amal harian* kita. Sahabat ini nk jd hamba Allah yg sgt baik👍🏼 & soleh smp xde masa utk berehat & bergaul. Sememangnya ia adalah perkara yg baik👍🏼 krn berusaha mendpt kecintaan Allah utk menjd insan bertaqwa😇.

Tp Nabi saw telah menegurnya💬, w’pun buat mcm tu dia perlu ingat ada masa2 yg lain dia perlu utk *menikmati kehidupan* ini dgn berehat, bergaul dgn ahli keluarga & masyarakat👥👥. Rasulullah saw adalah sebaik2👍🏼 contoh yg terbaik utk kita ikuti.

Baginda telah menunjukkan cara ibadah📿 dgn Allah & pd masa yg sama berkomunikasi💬 dgn manusia sekeliling👥👥. Suatu contoh yg *FLEXIBLE & mudah diikuti.*   Sbb jk disuruh melakukan amalan yg memberatkan, dikhuatiri kita akan cepat jemu😵 & penat😓 serta tinggalkan amalan2📿. Ada la labih baik buat sikit demi sikit & *CONSISTENCE〰〰.*

Allah sendiri berfirman, dlm *Surah Ali Imran : ayat 31* ;
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ
_Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya kamu dicintai Allah"._

Mari kita berusahan ikut apa yg Rasulullah tunjukkan. *Jgn kita terlalu mudah2kan & jangan kita terlalu membebankan.*  Supaya kita dpt menikmati ibadah📿 ini dgn semanis2nya🍭🍬, istiqamah tanpa rasa penat😓 & jemu😵.

Cukup sekadar itu … jumpa lg di lain waktu…

Sengkian…😎

Sunday, 26 March 2017

Sahabat

Ingatan...

⏰  *WAKTU KITA*

*🕯Waktu sedang "Berjaya*", kita merasa banyak teman di sekeliling kita.

*🕯Waktu sedang "Berkuasa*",  kita percaya diri melakukan apa saja.

*🕯Waktu sedang "Tak Berdaya*", barulah kita sedar siapa saja sahabat sejati yang ada.

*🕯Waktu sedang "Jatuh*", kita baru sedar selama ini siapa saja teman yang memperalat dan memanfaatkan kita.

*🕯Waktu sedang "Sakit*", kita baru tahu bahawa sihat itu sangat penting, jauh melebihi harta.

*🕯Manakala "Miskin*", kita baru tahu jadi orang harus banyak memberi/menderma dan saling membantu.

*🕯Masuk "Usia Tua*", kita baru tahu kalau masih banyak yang belum dikerjakan.

*🕯Saat "di Ambang Ajal*",  kita baru tahu ternyata begitu banyak waktu yang terbuang sia-sia.

*🕯Hidup tidaklah lama*.
Sudah saatnya kita bersama sama membuat
*HIDUP LEBIH BERHARGA* :
Saling menghargai,
Saling membantu,
Saling memberi,
Saling mendukung, dan
Saling mencintai

*🕯Jadilah teman setia tanpa syarat*
Tunjukkanlah bahawa kita masih mempunyai Hati Nurani yang tulus.
Apa yang ditabur itulah yang akan dituai.

*🕯Allah tidak pernah menjanjikan*
bahawa: langit itu selalu biru,  bunga selalu mekar, dan mentari selalu bersinar.

*🕯Tapi ketahuilah bahawa Allah* :
Selalu memberi pelangi dalam setiap badai.
Memberi senyum dalam setiap air mata.
Memberi kasih sayang dan berkat di setiap cubaan, dan jawapan dalam setiap doa.

*🕯Jangan pernah menyerah*,
Terus berjuanglah, Life is so beautiful and colourful.

*🕯Hidup*
Bukanlah suatu tujuan,  melainkan sebuah perjalanan.

*🕯Saudaraku*
Indahnya hidup bukan kerana ramai orang mengenal kita,  namun berapa banyak orang yang bahagia kerana kita.

*✂Jangan pernah menjadi  "gunting"*.
Kerana gunting dapat memotong sesuatu menjadi terpisah, namun jadilah *"benang"*, meskipun lembut tetapi dapat menyatukan apa yang sudah terpisah...salam ukwah

Wednesday, 22 March 2017

Suami

Kalam Ulama':
Bismillaahirrohmanirrohiim

🌿 النساء الصالحات🌹
Grup ta'lim muslimah

💝SUAMI, PINTU SYURGA DI RUMAHMU💝

Isteri, memiliki pintu syurga di rumahnya. Pintu itu boleh mengantar dia ke syurga atau melemparkannya menuju ke neraka. Pintu itu hanya satu, SUAMI.

Isteri yang TAAT kepada suaminya, kelak memiliki kedudukan seperti lelaki yang mati syahid dalam peperangan di jalan Allaah.

Setiap isteri melayani suaminya, maka perbuatannya akan meninggikan darjatnya di sisi Allaah.

Amal ibadah yang paling utama bagi seorang isteri adalah melayani suami dan anak²nya.

Lebih utama dari ibadah sunnah apa pun.Sebab itu amat rugi sekali wanita yang sibuk dengan zikir, tetapi suaminya terlantar tak dipikir.

Sibuk dengan al-Quran tapi suaminya tak pernah disediakan makan.

Sibuk dengan majlis maulud, tapi dengan suaminya selalu perang mulut.

Berdebat, bicara kasar, menipu, berbohong, nusus, menyakitinya, memandangnya dengan pandangan rendah, meninggikan suara …..

Laa haula wa laa quwwata illa billaaaah

Wahai para isteri …..
Tiada guna solatmu
Tiada guna majlis yang kau hadiri
Tiada guna puasamu
Tiada guna zikirmu
Tiada guna hajimu
Tiada guna bacaan al-Quranmu
Tiada guna sedekahmu

Sebelum kau meminta maaf kepada suamimu.

Jangan sakiti dia, walaupun terkadang dia memiliki kelemahan di sana-sini.

Nabi telah menjelaskan, wanita yang menjadikan wajah suaminya berubah, maka tak akan diterima solatnya walau sejengkal.

Dalam riwayat, wanita yang tidak mahu melayani suaminya di malam hari, dilaknat malaikat hingga pagi hari.

Selagi ada kesempatan, berubahlah sikap menjadi baik.

Selagi ada kesempatan minta maaflah.

Jadilah isteri yang baik, Jika memang yang kau tuju syurga,
Itulah jalannya.

Carilah ridho suamimu, Semoga Allaah menyelamatkan kita semua dari perbuatan yang boleh mendatangkan murka-Nya. Baik yang kita sadari atau tidak kita sadari.

_Dalam hadist juga diketemukan, “Maka lihatlah kedudukanmu di sisinya. Sesungguhnya suamimu adalah syurga dan nerakamu.” (HR. Ahmad).

        🌿 النساء الصالحات🌹
Grup ta'lim muslimah

Wallaahu a'lam

Tuesday, 21 March 2017

Sedekah

*السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَا تُه*

*وَعَلَيْكُمُ الْسَّــــــــــلاَمُ وَرَحْمَةُ اللَّــــــــــهِ وَبَرَكَــــــــــاتُة*

 *اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّد*ٍٍ  
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿      
*Semoga kita semua mendapat rahmat, keberkatan dan keredhaan dari Allah SWT.*
*آمـــــــــــــــــــــــــــين, آمِّيْنَ آمِّيْنَ يارب العَـــالَمِيْن*♥♥♥♥♥♥😊

*SELIMUT TURKI*
         
Seorang lelaki tua, pakaian lusuhnya menampakkan jelas kefakiran yang dialaminya. Ia memasuki sebuah toko megah untuk membeli selimut. Dia memerlukan 6 helai selimut untuk keluarganya di musim sejuk ini. Tapi wang yang ia miliki hanyalah 100 riyal. Kata pakcik itu "wahai tuan, adakah tuan menjual 6 helai selimut yang berharga 100 riyal?".

Pemilik kedai berkata: "Oh ada pakcik, saya ada selimut bagus buatan Turki, harganya juga murah, hanya 20 riyal sehelai. Kalau pakcik beli 5 buah akan mendapat percuma 1 helai."

Lega... Terpancar kegembiraan di wajah lelaki tua itu. Segera ia menghulurkan lembaran wang 100 riyal miliknya. Dengan wajah berseri sambil membawa selimut ia berlalu pergi.

Teman si pedagang yang sejak tadi duduk memperhatikan ini berkata: "Engkau ini aneh sekali, bukankah kelmarin engkau mengatakan selimut itu jenis selimut termahal di tokomu ini, kalau tidak salah kelmarin engkau menawarkan nya kepadaku seharga 350 riyal sehelainya ?"

Pedagang itu menjawab: "Benar sekali, kelmarin aku menjual kepadamu 350 riyal tidak kurang sedikitpun. Kelmarin aku berdagang dengan manusia. Hari ini aku berdagang dengan ALLAH. Aku ingin keluarga lelaki tua tadi dapat terhindar dari kedinginan di musim sejuk yang akan datang tidak lama lagi. Aku berharap ALLAH menghindarkanku dan keluargaku dari panasnya api neraka di akhirat nanti. Demi ALLAH, kalaulah tidak karena menjaga harga diri lelaki tua tadi, aku tidak ingin menerima darinya wang sedikitpun. Aku tidak ingin ia merasa menerima sedekah sehingga merasa malu di hadapan kita di sini."

***

Saudaraku, sesungguhnya untuk bermuamalah yang benar kepada ALLAH, memerlukan seni dan akhlak yang tinggi. Semoga kita boleh mencontohi akhlak dari pedagang tersebut.

Semoga Bermanfaat.. Jadikan inspirasi hidup kita untuk menggapai kebahagiaan di negeri akhirat yang kekal abadi.

Dari Abu Hurairah dia berkata; *Rasulullah SAW telah bersabda: _"Barang siapa membebaskan seorang mukmin dari suatu kesulitan dunia, maka Allah akan membebaskannya dari suatu kesulitan pada hari Kiamat. Barang siapa memberi kemudahan kepada orang lain yang berada dalam kesulitan, maka Allah akan memberikan kepadanya kemudahan di dunia dan di akhirat."_* (HR Muslim) Kitab Fadhilat Sedeqah.

Wallahu’alam

Monday, 20 March 2017

Poligami

[14/03, 08:46] DINKUDA: "PERAMPAS?"

Mula2 suami isteri bahagia.. Awal2 kahwin, hidup susah. Kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Allah bagi kemurahan rezeki, perlahan2 taraf hidup makin baik, hinggalah menjadi mewah dan senang.

Lepas tu, suami jumpa perempuan lain, tertarik pula. Menyedari lelaki boleh poligami, suami pun nakla kahwin dengan orang baru. Isteri tak puas hati, kecewa. Merasakan dikhianati, merasakan sumbangannya menyokong suami dari susah sampai senang tu tak dihargai. Tak rela bermadu, minta diceraikan. Akhirnya hiduplah dia sebagai janda atau ibu tunggal, mengurus diri sendiri seorang2, mengurus anak seorang2. Dan sangat benci dengan isteri baru ex-suami sebab telah merampas kebahagiaannya.

Masa berlalu, si janda ini pun mula rasa kesunyian, rasa kosong. Walaupun ada anak2 jadi penyeri hidup, tapi tetap dalam hati ada ruang kosong yang anak2 tak boleh isi, hanya cinta dari seorang lelaki sebagai teman hidup boleh mengisinya.

Si janda pun mulalah kenal lelaki2 baru di sekelilingnya, dan lelaki2 pun ada yang datang memikat hatinya.. Tetapi tau2 semua lelaki tu pun sudah beristeri juga. Akhirnya, menyedari diri tak mampu hidup solo selama2 lamanya, dan menyedari dalam urusan hidup ada perkara yang dia perlukan sentuhan lelaki, akhirnya dia membuka hati dan minda, tak kisahlah lelaki single atau sudah beristeri, asalkan lelaki itu boleh jadi suami yang soleh buatnya, bertanggungjawab, dia sedia menerima. Akhirnya, dia kahwin dengan suami orang.

Namun, tau2 isteri pertama si suami baru ni pula tak puas hati, sebab si janda ini telah merampas suaminya, dan dia pun dibenci oleh isteri pertama ni. Label perampas yang asalnya dia beri kepada isteri baru ex-suami, kini kena pada dia pulak.

Isteri pertama suami baru ni pun, minta cerai juga. Dan cerita ini berulang-ulang lagi hingga kiamat.

Wahai para wanita, renungkan kisah di atas. Ajarlah diri anda menerima sesuatu menurut neraca agama, bukan emosi anda.

Jika suami nak kahwin lagi, jangan halang dia, kerana hakikatnya dia akan membela nasib kaum sejenismu juga, yang sama macam kamu juga dambakan belaian kasih lelaki bernama suami. Kamu merasa dirampas sebab itu emosi kamu yang tamak, merasakan suami hak milik mutlak kamu. Lupa bahawa suami adalah milik Allah, yang takdir jodoh dan rezekinya adalah ketentuan Allah.

"Curang?"

Apa itu curang? Suami nak kahwin lagi, ia halal. Ia bukan kejahatan. Kenapa nak kata curang? Dan untuk kahwin lagi, dia kena mencari calon. Untuk cari calon, dia kenalah mendekati perempuan, berkenalan. Dan untuk boleh kahwin, kenalah ada rasa cinta. Sama sahaja prosesnya dengan waktu dia nak kahwin dengan kamu dulu. Kalau perbuatan suami mendekati perempuan lain dengan tujuan nak kahwin, iaitu niat yang halal dan baik, kenapa pula nak kata dia curang?

Curang itu definisi yang emosi tamak kamu sendiri yang buat. Ia tiada didefinisikan dalam agama.

"Curang pada anak?"

Kamu ada anak pertama. Kamu sayang dia sepenuh hati. Tapi, kamu masih nak ada lagi anak kedua dan seterusnya. Adakah itu bermakna kamu telah kurang sayang anak pertama? Bosan dengan anak pertama? Anak pertama dah tak comel? Anak pertama tak cukup membahagiakan? Kenapa masih nak anak kedua dan seterusnya?

Kemampuan? Miskin macam mana pun kamu, tetap nak tambah anak tanpa ragukan kemampuan kamu, kononnya yakin dengan rezeki Allah. Bukan prinsip yang sama juga bila suami nak tambah isteri?

Nak tambah anak, kamu yakin Allah bagi rezeki. Tapi suami nak tambah isteri, kamu persoalkan kemampuannya pula sedangkan rezeki isteri kedua tu pun Allah yang pemberinya. Di mana keyakinan kamu wahai wanita...

#jgnkecamsya

*#DuniaIslamKongsiInfo*
Dari fb miqdad ashaari
[14/03, 11:48] Ibrahim Abu Bakar: Huh mmg mantap peringatan ini..tp wanita yg xdak pendidikan agama dan iman yg kukuh tdak akan boleh setuju sepenuhnya..akan ada sj lah alasan2 dan kerenah mereka..kita rempuh sj lah bos..😃😃

Sunday, 19 March 2017

Sia²

As Salam Saudaraku...

Renungan : *IBADAH YANG SIA-SIA 😭*

*Kisah Abu bin Hasyim sang ahli ibadah*

Alkisah ada saorang ahli ibadah bernama Abu bin Hasyim yg kuat sekali tahajudnya.

Hampir ber-tahun2 dia tidak pernah tinggal melakukan salat tahajud.

Pada suatu malam saat dia hendak mengambil wudhu untuk salat tahajud, Abu terperanjat oleh kehadiran sesosok makhluk yg duduk di bibir periginya.

Abu bertanya, “wahai hamba Allah, siapakah Engkau?”

Sambil tersenyum, sosok itu berkata, “aku Malaikat utusan Allah,”

Abu Bin Hazim hairan sekaligus bangga kerana kedatangan tamu Malaikat mulia itu.

Dia lalu bertanya, “apa yang mahu kamu lakukan di sini?”

Malaikat itu menjawab, “Aku disuruh mencari hamba pencinta Allah.”

Ia melihat Malaikat itu memegang kitab yang tebal, Abu lalu bertanya lagi, “wahai Malaikat, buku apakah yg kau bawa itu?”

Malaikat itu menjawab, “ini adalah kumpulan nama hamba2 pencinta Allah SWT.”

Mendengar jawaban Malaikat itu, Abu bin Hasyim berharap dalam hati, namanya pasti ada disitu.

Maka ditanyalah Malaikat itu lagi, “wahai Malaikat, adakah namaku tertulis disitu?”

Abu bin Hasyim yakin bahwa namanya patut tertulis di dalam buku itu, mengingati amalan ibadahnya yg tidak kenal lelah dan putusnya.

Ia selalu mengerjakan sholat tahajud setiap malam, berdo’a dan bermunajat kepada Allâh SWT di sepertiga malam.

“Baiklah, aku periksa,” kata Malaikat itu sambil membuka kitab besarnya.

Dan ternyata Malaikat itu tidak menemukan nama Abu bin Hasyim di dalamnya.

Dengan tidak percaya, Abu bin Hasyim meminta Malaikat itu memeriksanya sekali lagi.

“Betul … namamu tidak ada di dalam buku ini,” kata Malaikat itu.

Abu bin Hasyim pun jadi gementar dan jatuh tersungkur di depan Malaikat itu. Dia menangis se-jadi2nya.

“Rugi sekali diriku yg selalu tegak berdiri di setiap malam dalam tahajud dan bermunajat …

tetapi namaku tidak masuk dalam golongan para hamba pecinta Allah SWT,” ratapnya.

Melihat itu, Malaikat itu berkata, “wahai Abu bin Hasyim !

Bukan aku tidak tahu yang engkau bangun tahajud setiap malam ketika yg lain sedang tidur… mengambil air wudhu dan kedinginan pada saat orang lain terlelap dalam buaian malam.

Tapi tanganku dilarang Allâh SWT drpd menulis namamu.”

“Apakah gerangan yg menjadi penyebabnya,” tanya Abu bin Hasyim.

“Engkau memang rajin bermunajat kpd Allâh SWT, tapi engkau tunjjukkan ibadah mu itu dgn rasa bangga ke-mana2 dan asyik beribadah memikirkan diri kamu sendiri.

Dikanan dan kirimu ada orang yang sakit atau lapar, tidak engkau hiraukan, ziarah dan beri makan.

Bagaimana mungkin engkau dapat menjadi hamba pecinta Allah SWT kalau engkau sendiri tidak pernah mencintai hamba2 yg diciptakan Allâh SWT?” kata Malaikat itu.

Abu bin Hasyim rasa saperti disambar petir di siang hari.

Dia tersadar bahwa hubungan ibadah manusia itu tidaklah hanya kpd Allâh SWT semata-mata (hablumminAllâh),

tetapi juga ke sesama manusia atau makhluk Allah SWT (hablumminannâs) dan sekelian alam. 🕋🕋🕋  

 _*JANGAN LAH  BANGGA DENGAN BANYAK SALAT, PUASA DAN ZIKIR KARENA ITU SEMUA BELUM MEMBUAT ALLAH  SWT SENANG DGN KITA!!!*_

_*```MAU TAHU APA YANG MEMBUAT ALLAH  SWT SENANG DGN KITA???*_

*_Nabi Musa: Wahai Allah, aku sudah melaksanakan ibadah. Lalu manakah ibadahku yang membuat Engkau senang ?_*

*_Allah:_*

*_SALAT? Salat mu itu untuk dirimu sendiri, karena dengan mengerjakan salat, engkau terpelihara dari perbuatan keji dan munkar._*

*_DZIKIR? Dzikirmu itu hanya untukmu sendiri, membuat hatimu menjadi tenang._*

*_PUASA? Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri._*

*_Nabi Musa: Lalu apa  yang membuat Mu senang Ya Allah?_*

*_Allah: SEDEKAH, INFAQ, ZAKAT serta PERBUATAN BAIKmu._*


_Itulah yang membuat AKU senang, karena tatkala engkau membahagiakan orang yang sedang susah, AKU hadir disampingnya.
Dan AKU akan mengganti mu dengan ganjaran 700 kali

(Al-Baqarah 261-262)---_

*_Nah, bila kamu sibuk dengan ibadah ritual dan bangga akan itu... maka itu tandanya kamu hanya mencintai dirimu sendiri, bukan Allah SWT_*

*_Tapi, bila kau berbuat baik dan berkorban untuk orang lain... maka itu tandanya kau mencintai Allah SWT dan tentu Allah SWT senang karenanya._*

*_Buatlah Allah SWT senang kpd mu maka Allah SWT akan limpahkan rahmat-Nya dengan membuat hidupmu lapang dan bahagia_*

*(Kitab Mukasyafatul Qulub, karya Imam Al Ghazali)*


Saudaraku seiman, sebarkanlah ilmu ini agar makin Barakah kehidupan kita sekelian.

Aamiin Yaa Rabbal 'Aalamiin.

Saturday, 18 March 2017

Parent

*WAKE UP PARENTS*

Years back, *poor illiterate  parents* produced
🔹Doctors,
🔹Engineers,
🔹 Scientists,
🔹 Accountants,
🔹 Lawyers,
🔹 Architects,
🔹 Professors..,  whom I will refer to as *Group 'A'*.

These *Group 'A'* Children struggled on their own after Primary 6 or Grade 12, to become notable personalities. Most of them
👉trekked to school *barefooted*
👉 went to farms
👉fetched water and firewood
👉cared for domesticated animals
👉did some work including trading after school to survive.

Now Group 'A' ,who have now become Parents themselves are *producing  Group 'B'  Children*
These group B children are
🔹pampered
🔹 helped in their homeworks or home assignments from nursery school through secondary schools to higher institutions.
 🔹chauffeur driven to very expensive schools or are sent abroad to study.
🔹they can watch movies from morning till dawn after school.
🔹 they are treated like baby kings and queens.
🔹they don't do any household chores.
🔹Food is put on the table for them,
🔹their plates are removed and washed by parents or house maids.
🔹They are given expensive cars and clothes,
🔹not forgetting *big pocket money to be wasted* !!!.
🔹Their parents help them in doing their assignments.
🤔 In spite of all these, only few can *speak* or *write* correctly. 😏

🤔Group 'A' Parents  cared for their own *parents* and *children*, Group 'B',their Children are still *struggling to find their feet at age 30+*.‼
🤔They find it difficult to do things on their own because they are used to being helped to think and doing things by Group 'A'. So they can't help themselves, their parents or the society. THEY ABANDON THEIR PARENTS IN THEIR BID TO ACQUIRE THE WORLD

😴 *Where do you belong*❓
🏮Reduce the pampering and the unnecessary help you offer your children.
🏮 Let your children *grow in wisdom, intelligence and strength*.
🏮Let them face the truth and the realities of life.

Teach them to grow  to become *independent adults.* Teach them to
👉fear God,
👉respect  others and
👉 develop confidence in themselves.
🤔Parents, discipline your children to become disciplined adults, *useful* and not *useless.*

Share with all ur near ones  & make a difference in their lives... 😊👍👍

Kenduri

#Musim kenduri datang lagi. Tolong kawal diri & elakkn...

1. Mengumpat pengantin. Lelaki dia tak sesuai dengan isterilah, isteri dia muda sangatlah, suami dia gelap, isteri gemuk, tak sama darjat, berbeza negerilah. Macamlah kita sempurna sangat.

2. Lekehkan makanan yang terhidang. Lauk ni tak sedap, kedekut lauk. Makanan sampingan tak ada. Nak apam balik, mee rebus, ais krim, char kuetiaw. Kawan. Kalau kau nak aneka juadah, gi pasar malam lah. Banyak di sana.

3. Hina bilik pengantin. Pakai tirai lama, bilik tak cat baru, cadar tak matching dengan dinding. Siapa nak tidur di bilik tu sebenarnya, kau ke pengantin?

4. Tak bersyukur bila dapat buah tangan. Rumah besar kenapa dapat bunga telur je? Ceh, coklat 20 sen, kain tuala..surah yasin.
Haa, elok dia bagi surah yasin. Mudah-mudah mati nanti senang kawan-kawan nak bacakan.

5. Kenduri suram. Tak ada DJ radio, kompang, karaoke...pelamin. Orang mukmin tak harap sambutan begini.

6. Orang dah jemput gi kenduri dia tak mari. Bila orang tak panggil itu pula yang dia nak pergi.

7. Dah makan tapi nak bungkus bawa balik rumah. Adalah benda dia nak minta bungkus. Daging, gearbox, acar, bubur, laksa...Majlis tak habis lagi dia dah sibuk usung plastik. Eh...

Kenduri sepatutnya jadi suatu majlis yang eratkan silaturrahim, bukannya majlis mengumpat dan keramaian dosa.

Tuan rumah sudah berusaha melaksanakan yang terbaik, kita sebagai tetamu jagalah adab dan etika. Semua tak kena macam kita sahaja yang sempurna.

Kalau niat anda ke majlis walimah hanya untuk mengkritik dan mengumpat tuan rumah..batalkan niat.

Takut orang di sana makan daging lembu dan ayam. Awak makan daging sedara sendiri. Wallahualam...

#copypaste
#sharingiscaring

Friday, 17 March 2017

Guru

🌼 🇿 🇦 🇮 🇿 🇷 🌼:
10 Nasihat berguna daripada seorang  guru utk sahabatnya..

1. Beri hak murid untuk makan pada waktu rehat dan balik pada waktunya. Usah tahan walaupun apa jua alasan.

2. Setiap awal pagi, guru yang masuk kelas masa pertama, ambil 2 minit tanya solat subuh. Beri pujian pada yang solat (jangan layan murid yang provok kawan dia) dan minta serta doakan yang tidak solat agar qada nanti semasa waktu rehat.

3. Guru yang mengajar waktu akhir, ingatkan murid agar bersolat zuhur. Beritahu mereka Allah sayang semua hamba- hambanya. Kalau solat lagi Allah sayang.

4. Kalau ada perhimpunan pagi, beri kata- kata semangat/ motivasi kepada murid. Usah rosakkan 'mood' murid yang ramai hanya kerana kesalahan 2-3 orang dengan membaca 'talkin'. Rosak mood murid.

5. Jaga aib murid. Jangan tularkan di bilik guru, kantin. Tak pasal-pasal guru lain menyampuk akhirnya jadi mengumpat!

6. 'Cover page' kertas soalan dah macam soalan spm/ universiti terutama tahun 1, 2, 3. Siap ada lencana bagai. Bincang dengan pentadbir wujudkan semula cover soalan yang menarik seperti zaman mereka. Ada gambar kartun, cendawan bunga. (Yang ini memang win!)

7. Waktu rehat, sediakan 'tools' untuk mereka guna. Boleh gantikan aktiviti meronda dan berlumba lari mereka tiap- tiap hari. Catur, dam ular, buku cerita, bermain batu seremban dll.

8. Sediakan siap-siap pensel dan kertas kajang. Pensel untuk kes pensel tak ada. Kertas untuk kes buku tertinggal. Jadi balik rumah tinggal tampal semula. Tak guna beri 'warning' siapkan di rumah. Nanti kena cikgu semula sebab murid lupa nak siapkan juga.

9. Kalau murid datang cakap hilang duit, tak payah cakap banyak, sedekah la seringgit dua. Dia datang pada kita sebab Allah yang hantar.

10. Sebelum keluar kelas, tinggalkan doa buat murid- murid. Biar murid tahu kita hanya garang semasa mengajar tetapi sebelum habis kelas kita guru yang penyayang.

Untuk ingatan dan idea berguna buat sahabat dalam arena pendidikan.

Banyak dapat ilmu bila berbual dengan orang lama. Betullah, orang lama kalau dah berbual memang 'syok' melayan!...sekarang sedang berusaha untuk ikuti 10 tips di atas... insya Allah

Tuesday, 14 March 2017

10 sifat isteri

10 Sifat Wanita Yang Mendatangkan Rezeki Bagi Suami.

Banyak suami yang mungkin tidak tahu bahwa rezekinya dengan izin Allah mengalir lancar atas peranan isteri. Memang tidak dapat dilihat dengan kasar mata, namun biasa djjelaskan secara spiritual bahawa 10 sifat isteri ini MEMBANTU mendatangkan rezeki bagi suaminya.

1. Isteri yang pandai Bersyukur.
2. Isteri yang Tawakal kepada Allah.
3. Isteri yang Baik Agamanya.
4. Isteri yang banyak Beristighfar
5. Isteri yang gemar Silaturahim.
6. Isteri yang suka Bersedekah.
7. Isteri yang Bertaqwa.
8. Isteri yang selalu Mendoakan Suaminya.
9. Isteri yang gemar Solat Dhuha.
10. Isteri yang Taat dan Melayani suaminya
...Untuk yg sudah berkeluarga ..Semoga menjadi kel yang SAMAWA...Aamiin

Sb

*Dalam Memburu, Kita Diburu*



Di dalam kita memburu, kita diburu

Banyak orang yang tidak tahu

Ada yang tahu tidak terasa diburu

Kerana itu dia juga adakalanya lupa yang dia diburu

Manusia memburu sambil diburu

Memburu harta, memburu nama, memburu takhta

Memburu wanita, dan memburu apa sahaja yang bersifat dunia

Di dalam memburu dia diburu

Dia diburu oleh Atid merekod kesalahannya

Merakamkan di dalam fail segala bentuk dosa-dosanya

Sehalus apa pun dan di tempat mana pun semua dapat direkodnya

Selepas itu Allah perintahkan SB-Nya

menangkap hamba-Nya yang sedang memburu itu

SB itu Malaikal Maut namanya

Tidak ada seorang pun yang lepas dari tangkapannya

Adakalanya manusia itu ditangkap di istana

Adakalanya ditangkap di pejabatnya

Tidak kurang juga ditangkap di rumahnya dan di jalan-jalan  raya

Waktu dia memburu  wanita di situ juga dia kena

SB Tuhan menangkap pemburu-pemburu dunia di merata-rata

Setelah ditangkap direman di lokap Alam Barzakh namanya

Di sana disoal siasat kerja-kerjanya oleh SB-SB yang lain pula

Munkar dan Nakir namanya dengan bengisnya

SB-SB pemerintah pun kena reman di sana juga

Kalau tidak betul menjawab kena lanyak dan belasah dengan marahnya

Remuk-redamlah tulang-tulang manusia dibuatnya

Wahai manusia termasuklah saya

Ingatlah kita sedang diburu waktu kita sedang memburu

Buruan kita belum tentu dapat kita tangkap

Tapi kita yang menjadi buruan pasti kena tangkap





Hasil Nukilan

Abuya Sohibuzzaman Fata At-Tamimi

Selepas Asar

18.5.97 (10 Muharram 1418)

Monday, 13 March 2017

Kurma busuk

REZEKI KURMA BUSUK

Jika tiba-tiba rasa 'down' sekejap dengan bisnes, saya selalu akan ingat kembali akan Abdul Rahman bin Auf dengan kisah kurma busuknya.

Kata Rasulullah saw, Abdul Rahman bin Auf r.a akan masuk surga akhir sekali kerana terlalu kaya.
Ini kerana orang yang paling kaya akan dihisab paling lama.

Maka mendengarkan ini, Abdul Rahman bin Auf r.a pun ligat kepala otaknya berfikir, bagaimana agar boleh jadi miskin balik supaya dapat masuk syurga awal.

Selepas Perang Tabuk, kurma di Madinah yang ditinggalkan sahabat menjadi busuk. Lalu harganya jatuh. Abdul Rahman bin Auf r.a pun menjual semua hartanya, kemudian memborong semua kurma busuk milik sahabat r.hum tadi  dengan harga kurma bagus.

Kesemuanya bersyukur..Alhamdulillah..kurma yang dikhuatiri tidak laku, tiba-tiba laku keras! Diborong semuanya oleh Abdul Rahman bin Auf.

Sahabat gembira.
Abdul Rahman bin Auf r.a pun gembira.
Semua happy!

Sahabat lain gembira sebab ada sales.
Abdul Rahman bin Auf r.a pula gembira sebab...
jatuh miskin!

MasyaAllah..hebat kan?
Cuba kalau kita?
Bisnes goyang sikit, pakat teriak tak tentu arah dah.

Abdul Rahman bin Auf r.a berasa sangat lega, sebab tahu akan bakal masuk surga dulu.
Ye lah, sebab sudah miskin.

Namun.. Subhanallah..perancangan Allah itu memang paling terbaik.
Tiba-tiba, datang utusan dari Yaman membawa berita, Raja Yaman mencari kurma busuk.

Rupa-rupanya, di Yaman sedang berjangkit wabak penyakit menular, dan ubat yang boleh menyembuhkannya adalah KURMA BUSUK!

Utusan Raja Yaman berniat memborong semua kurma Abdul Rahman bin Auf r.a dengan harga 10 kali ganda harga kurma biasa.

Allahuakbar..

Jadi..yang beri rezeki itu datangnya dari kurma yang bagus atau kurma yang busuk?

ALLAH swt lah yang Memberi Rezeki.

Ibrah dari kisah ini sangat special buat saya sebab ia buat saya sangat YAKIN bahawa rezeki itu totally dari Allah. Bukan sebab bisnes kita itu sudah cukup bagus atau produk kita yang terbaik yang akan beri kita sales yang banyak.

Kadang-kadang, KEYAKINAN dalam hati kita itu yang belum cukup kuat dan bulat...

We plan,
but Allah has also planned everything for us.
If something goes wrong, it went wrong for a good reason.

Semoga kisah ini dapat menyuntik kembali semangat dalam diri sahabat yang sedang diuji perniagaannya..❤

Copy n Paste....

Neraka

*FB Ainizal Abdul Latif*
_13 Mac 2016_

*Menu Paling Dasyat.*
=================

Minggu lepas, seharian tekak saya kembang ketika mahu makan. Kepala masih lagi membayangkan menu dasyat yang tidak pernah terjangkau di fikiran.

" Adoi, kenapa masih teringat-ingat ni.." rungut saya ketika mulut mahu menyuap makanan.

Hebat benar penangan dari penerangan *ustaz Baharuddin Ayudin* sewaktu kelas tadabbur di *#SematQuran* minggu  yang lalu.

"Bagaimana keadaan nanah pekat yang bercampur darah dan lendir dari badan manusia?"

Masing-masing berkerut muka. Ada yang palingkan muka ke bawah , ke belakang dan seolahnya mahu termuntah.

Ustaz menyambung..

"Itulah 'dessert' untuk ahli neraka!"

"Jika, di dunia kita ada menu makanan yang lengkap, begitulah menu kita di dalam neraka. Ada makanan, siap  dengan minuman dan 'dessert'."

Gulpp! Allahuakbar! Kami terkedu.

"Bagaimana Allah terangkan keadaan 'dessert' itu?" Tanya ustaz,

*Ibrahim : 16* - _Di belakangnya disediakan neraka Jahannam, dan ia akan diberi minum dari air danur ( nanah bercampur darah yang keluar dari tubuh ahli neraka)._

*Ibrahim : 17* - _Ia meminumnya dengan terpaksa dan hampir-hampir tidak dapat diterima oleh tekaknya (kerana busuknya), dan ia didatangi (penderitaan) maut dari segala arah, sedang ia tidak pula mati (supaya terlepas dari azab seksa itu); dan selain dari itu, ada lagi azab seksa yang lebih berat._

" Mari kita lihat makanannya pula" sambung ustaz,

*Al-Ghashiyah : 6* - _Tiada makanan bagi mereka (di situ) selain dari pokok-pokok yang berduri,_

*Al-Ghashiyah : 7* - _Yang tidak menggemokkan, dan tidak pula dapat menghilangkan sedikit kelaparan pun._

*As-Saffat : 63* - _Sesungguhnya Kami jadikan pokok zaqqum itu satu ujian bagi orang-orang yang zalim (di dunia dan azab seksa bagi mereka di akhirat)._

*As-Saffat : 64* - _Sebenarnya ia sebatang pohon yang tumbuh di dasar (kerak) neraka yang marak menjulang;_

Saya membayangkan, secara teorinya buah yang subur dan sedap itu pasti lah terhasil daripada tanah subur. Namun, jika buah buah zaqqum itu terhasil dari kerak neraka, bagaimana keadaan buahnya?

Seperti boleh membaca fikiran saya ketika itu tiba-tiba ustaz kembali bertanya,

" Tahu tak bagaimana keadaan buah zaqqum itu?"

*As-Saffat : 65* - _Buahnya seolah-olah kepala Syaitan-syaitan;_

*As-Saffat : 66* - _Maka sudah tentu mereka akan makan dari buahnya (sekalipun pahit dan busuk), sehingga mereka memenuhi perut darinya._

Astaghfirullah. Seperti kepala syaitan!

"Akhir sekali, mari kita lihat apakah minuman yang dihidang untuk mereka pula"

*Al-Kahf : 29* - _....dan jika mereka meminta pertolongan kerana dahaga, mereka diberi pertolongan dengan air yang seperti tembaga cair yang membakar muka; amatlah buruknya minuman itu...._

*Al- Waqiah : 54* - _Selepas itu kamu akan meminum pula dari air panas yang menggelegak,_

*Al-Waqiah : 55* - _Iaitu kamu akan minum seperti unta yang berpenyakit sentiasa dahaga dan tidak puas-puas._

"Cukup lengkaplah menu makanan, minuman, dan 'dessert' yang sangat dasyat disediakan oleh Allah untuk ahli neraka. Dan lebih menyedihkan, ahli neraka tetap memakan dan meminumnya berulang-ulang selama mana ia disana walau azab untuk menelannya, sehingga tercabut nyawa"

Kadangkala ancaman seperti ini perlu di hadam oleh kita, supaya hati-hati yang keras ini dapat dilembutkan semula. Benarlah, cukuplah kematian sebagai peritangan. Namun, kita leka dan tidak sedar. _Astaghfirullah._
😭

Sunday, 12 March 2017

Peribahasa

*Kesilapan Simpulan Bahasa Yang Ramai Tidak Sedari*

_Kesilapan berlaku disebabkan perubahan ejaan rumi daripada jawi._

1. *HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI*

Pembetulan : _HARAPKAN PEGAR, PEGAR MAKAN PADI_

Keterangan :
Tahukah anda tiada Pagar Makan Padi tetapi Pegar yang makan Padi, kesalahan yang didapati dari perkataan rumi diambil daripada jawi. Kesalahan kita sendiri. Tidak masuk akal jika pagar yang memakan padi, betul tak?

Perlu di ingat dari dulu sampai sekarang mana ada pesawah pagarkan bendang mereka baik di Malaysia, Indonesia, China, India, Turkey, Jepun mahu pun Indo China, Thailand atau Myanmar.

Pegar adalah sejenis burung yang digunakan untuk menghalau burung lain.
 
2. *MELEPASKAN BATUK DI TANGGA*

Pembetulan : _MELEPASKAN BATOK DI TANGGA_

Keterangan :
Adalah tidak masuk akal jika Batuk iaitu ‘cough’ dilepaskan di tangga. Apa signifikasinya dengan maksud simpulan bahasa itu sendiri? Jadi sebenarnya adalah Batok.

Batok sebenarnya sejenis perkakas yang diperbuat daripada tempurung kelapa. Adat orang Melayu, sebelum naik ke atas rumah, kita akan basuh kaki dulu
dekat tempayan. Orang dahulu jarang yang berkasut. Batok digunakan untuk menceduk air dari tempayan untuk membasuh kaki.

“Melepaskan batok di tangga” bermaksud kita tak letakkan balik batok dekat tempat asal, iaitu kita tidak tinggalkan macam tu sahaja dekat tangga selepas digunakan. Daripada situlah ia bermaksud buat kerja separuh jalan.

3. *MATA KERANJANG*

Pembetulan : _MATA KE RANJANG_

Keterangan :
Menurut buku “Bahasa menunjukkan bangsa ” hasil karya Alif Danya Musyi, seorang penulis daripada Indonesia menyatakan bukan Mata Keranjang tetapi "MATA KE RANJANG" pisahkan "ke" dengan "ranjang" yang membawa maksud seseorang lelaki yang melihat perempuan sehingga mahu ke ranjang atau seks.

4. *MERAH PADAM*

Pembetulan : _MERAH PADMA_

Keterangan :
Sebenarnya bukan merah padam tetapi MERAH PADMA iaitu sejenis bunga teratai yang berwarna merah kemerahan (nama lain kepada “Teratai Merah”).

Kiranya kalau kita malu muka kita jadi merah seperti merah bunga Padma jika kita malu kepada si Jejaka/Gadis.

5. *MENJOLOK MATA*

Pembetulan : _MENCOLOK MATA_

Keterangan :
Makna mencolok mata ialah membangkitkan marah orang yang melihat, menyakitkan hati atau memberi malu. (Kamus Dewan)

Menjolok mata pula bermakna menusuk sesuatu dengan galah dan lain-lain, menusuk ke dalam lubang dan lain-lain. (Kamus Dewan)

6. *SALING TAK TUMPAH*

Pembetulan : _SALIN TAK TUMPAH_

Keterangan :
SALIN TAK TUMPAH bermaksud dua orang yang serupa benar. (Kamus dewan edisi ke4)

Jadi bersesuaianlah perkataan SALIN berbanding perkataan SALING maksud kata yang menunjukkan perbuatan dilakukan oleh dua pihak secara berbalas-balasan.

Friday, 10 March 2017

Suami tua

*ISTERI KERAP MEMARAHI SUAMI MEMPERCEPATKAN PENUAAN SUAMI*

Al-kisah, Imam Asy-Syafi'i adalah generasi tabi'it tabi'in atau generasi kedua setelah generasi sahabat Rasulullah SAW.

Imam Asy-Syafi'i terkenal sebagai ulama' mujtahid fiqh. Suatu ketika beliau sedang berijtihad, beliau menghadapi masalah utk menentukan ukuran 1 sho' = 4 mud, kerana waktu itu ukuran 1 mud bersamaan dgn 1 cakupan kedua telapak tangan. Ini dirasakan tidak adil kerana cakupan tangan orang yg besar ukuran mud menjadi banyak, sedangkan orang yg cakupan tangannya kecil maka ukuran mud menjadi sedikit.

Kemudian Imam Asy-Syafi'i berinisiatif pergi ke kota Madinah utk bertemu dgn orang yg paling tua, kerana mungkin orang yg paling tua di sana pernah bertemu (semasa hidupnya) dgn Rasulullah SAW.

Setelah menemui seorang tua, Imam Asy-Syafi'i bertanya, "Pak Cik berumur berapa tahun?

Pak Cik menjawab, "Umurku 75 tahun."

Imam Asy-Syafi'i bertanya lagi, "Adakah Pak Cik pernah bertemu dgn Rasulullah?"

Pak Cik menjawab, "Oh tidak, cuba kamu bertanya kpd bapaku."

Imam Asy-Syafi'i pun menemui bapanya kemudian bertanya, "Umur Pak Cik berapa tahun?"

Bapa Pak Cik itu menjawab, "Umurku 100 tahun."

Lalu Imam Asy-Syafi'i bertanya lagi, "Adakah Pak Cik pernah bertemu dgn Rasulullah?"

Bapa Pak Cik itu menjawab,

"Oh tidak, cuba kamu bertanya kpd bapaku."

Lalu Imam Asy-Syafi'i menemui seorang tua dan beliau bertanya, "Umur datuk berapa tahun?"

Datuk itu menjawab, "Umurku 125 tahun."

Imam Asy-Syafi'i terus bertanya, "Adakah datuk pernah bertemu dgn Rasulullah?"

Datuk itu menjawab, "Ya, aku pernah bertemu dgn Rasulullah SAW."

Singkatan cerita, akhirnya Imam Asy-Syafi'i dapat menyelesaikan masalah ukuran 1 mud sesuai dgn ukuran Rasulullah selepas mendapatkan penjelasan orang tua itu sebagaimana yg kita fahami sekarang.

Drp pengembaraan menemui 3 orang tua itu (anak, bapa dan datuk) ada sesuatu yg mengagumkan. Akhirnya Imam Asy-Syafi'i memberanikan diri bertanya kpd orang tua yg pernah bertemu dgn Rasulullah SAW, "Maaf datuk, kenapa datuk nampak lebih muda dan cergas drp anak datuk dan kenapa anak datuk nampak lebih muda dan cergas drp cucu datuk?"

Orang tua itu dgn tersenyum menjawab, "Cucuku itu selalu dimarahi oleh isterinya, anakku terkadang dimarahi oleh isterinya, sedangkan aku tidak pernah dimarahi oleh isteriku."

Ternyata, isteri menjadi punca mempercepatkan penuaan suami, bahkan mempercepatkan kematian suaminya. Sebaliknya isteri yg bersifat lemah lembut membuatkan suami awet muda dan memanjangkan usia suami. Subhanallah..

اللَّهُمَّ إنِّي أّعُوذُ بِكَ من زَوْجٍ تُشَيِّبُنِي قَبْلَ المَشِيبِ

"Ya ALLAH, sesungguhnya aku berlindung drp-Mu drp pasangan yg menjadikanku tua (beruban) sebelum waktunya."

Darah

Mengapa anda  perlu membersihkan darah ahli keluarga yang tercecer di jalan selepas  kemalangan? sebab....

Ada jenis Jin yang sukakan darah manusia? Tapi darah manusia yang bagaimanakah Jin mahu? Jin tidak mahu darah manusia yang dibubuh dalam bekas molek-molek atau tabung darah.

Kalau Jinn mahukan begitu sudah lama Pusat Darah Negara (nama lama : Pusat Tabung Darah Negara) dikerjakan dan sudah pasti Pusat Darah Negara tutup sebab Jinn asik mengerjakan darah yang ada dalam Pusat Darah Negara.

Jadi darah bagaimana yang Jinn mahu? Jinn mahukan darah yang disimbahkan ke atas muka bumi atau di atas tanah. Sebab Jinn gemarkan darah-darah yang mengalir di atas muka bumi.

Darah-darah manusia yang tercecah di atas tanah atau muka bumi bagi makhluk Jinn yang gemar darah ini sama seperti manusia memakan makanan yang telah dimasak.

Jika manusia ingin memasak makanan maka manusia menggunakan bahan asal-usul kejadian Jinn iaitu api untuk membakar dan memasak makanan. Sebaliknya bagi Jinn pula menggunakan bahan asal-usul manusia iaitu tanah. Bila tertumpah sahaja darah di atas bumi Jinn sangat-sangat menggemarinya. Bau darah yang tercecah di atas tanah bagi Jinn mempunyai bau yang sangat harum dan sangat menyelerakan.

Pernah terjadi satu kemalangan jalanraya dengan mangsa kemalangan hingga ada yang terputus badan. Maka darah pun bagai menyimbah-nyimbah di lebuhraya.

Ketika kerja-kerja pembersihan di kawasan kemalangan tersebut dijalankan hari hampir waktu senja. Pada masa itulah pekerja-pekerja yang ditugaskan untuk membersihkan kawasan tersebut,seorang pekerja tersebut yang mempunyai pengetahuan cukup dapat mendengar bunyi makhluk-makhluk dari hutan berhampiran ketawa mengilai-ngilai yang mengerikan jika didengar.

Takut dan rimas dengan bunyi tersebut, pekerja itu menyuruh kawan kawannya yang bertugas itu agar segera menyiapkan kerja kemudian mereka meninggalkan tempat kejadian.

Sebaik kenderaan para pekerja meluncur perlahan untuk beredar salah seorang pekerja yang mempunya pengetahuan itu menoleh ke belakang dan alangkah terkejutnya dia melihat sekumpulan makhluk-makhluk Jinn sedang menari-nari sambil menjilat-jilat jalanraya yang dipenuhi dengan darah itu.

Lidah Jinn tersebut dikatakan begitu panjang. Jinn tidak perlu membongkok atau merangkak ke tanah untuk menjilat darah-darah yang berada di tanah. Dengan hanya berdiri selamba sahaja jinn menjilat tanah yang berlumuran darah.Pencari Entiti

PS: Pada sesiapa yang ada ahli keluarga yang mengalami kemalangan jalan raya sila bersihkan darah mangsa dengan segera sebelum senja.

Tido

Tido dlm majlis ilmu  pun dpt pahala
Nak kehidupan bermanfaat selalulah buat perkara bermanfaat

Sabar dgn karenah isteri
Buku beza lelaki perempuan seolah2 ppuan dibumi lelaki di langit ttp kuasa Allah blh hidup bersama

Allah tak cipta ppuan dan lelaki utk bersaing ttp utk saling melengkapi
Org ppuan blh sabar dgn anak lelaki tak blh
Jgn meminta jwtn  dgn meminta jwtn kerana jika engkau meminta engkau akan diberatkan
Amanah tak blh meminta2 sbb bila melobi dia akan sebut2 kebaikannya
Minta jwtn atas sbb nak melaksanakan agama boleh
Pemimpin yg melobi utk tujuan tertentu tak blh
Allah akan bg utk lslam menang bila2 syaratnya kena kerja
Laksanakanvm amanah sbb akan ditanya diakhirat
Pemimpin yg beratkan hidup rakyat nabi doa diberatkan sama ada didunia atau diakhirat
Jd pemimpin sebelah kaki disyurga sebelah kaki dineraka
Pemimpin adil dpt layanan vvip diakh
irat
Org yg berlumba2 nak dpt jwtn akan menyesal diakhirat
Nak bg mesej yg berkesan dekat dan sentuh org tu

Pemimpin yg baik gunakan ilmu Allah/urusan agama utk tadbir dunia atau pemimpin yg ambik ulamak sbg panduan
Tugas kena nasihat pemimpin

Firman Allah sesungguhnya org yg beriman bersaudara maka damaikanlah mereka

Guru

cikgu gbinhassan:
Ketika ralit menghirup teh tarik di kedai mamak..aku terpandang kelibat sepasang warga berusia emas berpimpin tangan masuk ke kedai.Lantas mereka duduk berdekatan meja aku yang kosong.Aku melemparkan secebis senyuman walaupun tidak semanis teh mamak ni.

"boleh duduk sini cikgu?" sapa si lelaki berjanggut putih.Pakaiannya kemas dan nampak smart walaupun usia hampir 80 an.Aii macam tahu tahu aku cikgu.Rupanya dia tahu berdasarkan nametag dan pen yang tersisip dalam poket aku.Ada pen hitam dan pen merah.

Banyak benda yang dia tanya aku tentang isu sekolah zaman kini.Rupa rupanya dia bekas pengetua sekolah cemerlang.Anak anak 5 orang.Semuanya sudah berumahtangga. Kesemuanya berjaya dalam hidup.2 orang doktor  dimana seorang daripadanya sedang buat MA di Ireland, seorang engineer di Dubai. Seorang pensyarah di IPTA berstatus Dr. Manakala yang bongsu mengikut jejak sebagai pendidik.

Sifirnya mudah cikgu katanya bila aku bertanya rahsia kejayaan beliau.Memudahkan insan lain sudah pasti akan dipermudahkan nanti.Sentiasa fokus pada tanggungjawab sebagai guru..mendidik dengan penuh keikhlasan dan tidak berkira. Memperbetulkan niat kerana tuhan.Ganjarannya akan datang sendiri ujar beliau.

Kita sebagai ibu bapa...bermain dan bermesralah dengan anak anak ketika mereka kecil.Kerana tiba masanya kita terpaksa melepaskan mereka pergi.Jangan sampai waktu keemasan itu berlalu pergi kerana kesibukkan kita terhadap kerja yang tidak akan pernah habis.

Rahsia beliau sihat hingga ke usia emas adalah beliau tidak pernah MC..malah tetap ke sekolah walaupun demam atau sakit ringan.Percayalah tuhan akan memberi ganjaran jika kamu ikhlas.Malah ada guru beliau yang sering MC diuji dengan penyakit yang sukar sembuh. Jangan tipu MC pesannya dalam nada keras.Tersentak aku menahan serdak serbuk teh dari naik ke hidung.

Ibu bapa sekarang terlalu lembik.Manjakan anak tidak kena tempat.Hasilnya adalah generasi yang bingung dan mudah sentap.Jika ibu bapa tidak berpuas hati dengan guru..mereka terpaksa berhadapan dengan beliau dahulu.Beliau menjadi pembela setiap guru dibawahnya. Cikgu jangan buang masa melayan karenah ibu bapa.Serahkan kepada pentadbir untuk uruskan.Itu tanggungjawab kami katanya lagi.

Jangan bimbang cikgu.Kita mendidik anak orang lain..Allah pasti bantu anak kita.Lihatlah kebanyakkan anak guru sentiasa berjaya walaupun ibu bapa sendiri tidak ajar pun anak di rumah..

Tanggungjawab kami sudah selesai.Ini lah masa yang tersisa untuk kami menghabiskan waktu bersama tanpa gangguan.Walaupun terasa sepi tapi kami dapat ke surau dan mengaji bersama sementara menunggu nafas kami berhenti ujar beliau sambil melirik mata ke arah pasangannya yang juga bekas guru besar sambil tersenyum.

Kagum..terpana, terkesima malah.

Mampukah aku menjadi seperti mereka ini?Perit di pipi bagai ditampar tampar..

Aku cuma guru biasa yang tidak bisa.
Cnp group sebelah

Sedekah

Suatu hari, Saidina Umar bin Ubaidulllah melalui sebuah kebun. Tiba-tiba, beliau terlihat seorang lelaki berkulit hitam sedang makan.

Ada seekor anjing duduk dihadapan lelaki itu. Setiap kali dia menyuap sepotong makanan ke mulutnya, dia melemparkan sepotong makanan kepada anjing tersebut.

Umar berasa sangat takjub. Beliau bertanya kepadanya,

"Adakah anjing ini kepunyaan kamu?"

Jawab lelaki itu,

"Bukan."

Ditanya kembali oleh Umar,

"Jadi, mengapa engkau memberinya makanan?"

Dia menjawab,

"Aku malu jika seekor makhluk Allah memandangku apabila aku sedang makan, namun aku tidak memberinya makanan."

Umar bertanya lagi,

"Kamu hamba atau merdeka?"

Lelaki itu menjawab,

"Hamba milik seorang Bani Asim."

Umar pergi menemui pemilik hamba tersebut. Beliau membeli hamba itu beserta kebun tempatnya bekerja. Beliau kembali menemui lelaki tersebut dan berkata,

"Allah telah memerdekakan dirimu. Dan memberikan kebun ini untukmu."

Lelaki itu berkata,

"Segala puji bagi Allah. Saya bersaksi bahawa kebun ini saya wakafkan kepada orang fakir yang ada di negeri ini."

Umar sangat terkejut. Beliau tidak menyangka tindakan lelaki itu menyedekahkan kebun tersebut.

Beliau bertanya,

"Mengapa engkau mewakafkan kebun ini? Bukankah engkau juga miskin dan memerlukan harta?"

Dia berkata,

"Aku malu kepada Allah yang telah bermurah hati kepadaku, kemudian aku kedekut pula kepada NYA "

"Selama hidup di dunia ini, yang terbaik itu adalah menyelamatkan hati dari berburuk sangka terhadap makhluk yang lain."

Al-Imam Syeikh Abdul Qadir Al-Jail

Solat pejabat

"Kenapa tidak di solatkan di pejabat sahaja?"

Sebelum Subuh
Sudah berangkat ke Pejabat.

Setelah isyak
Baru kembali dari pejabat.

Zuhur
Tersepit waktu istirahat pejabat.

Asar
Pekerjaan banyak sekali  di pejabat.

Maghrib
Jalan jem/sesak dijalan,
perjalanan pulang dari pejabat.

Isyak
Masih letih, baru pulang dari pejabat.

Malam-malam
Dipanggil untuk datang ke pejabat.
Malah segera berangkat ke pejabat.

Disaat pencen
Hanya memiliki rumah sederhana bukan istana.
Kereta tua yg kos pembaikan pun mahal.
Duit simpanan yg sudah habis  atau Wang pencen hanya cukup-cukup untuk makan.

Walaupun mampu memiliki rumah lebih mewah,
tubuh lemah dan sakit sudah tidak mampu menikmati indahnya rumah.

Hari-hari hanya merasakan rasa sakit.

Puluhan tahun kerja membanting tulang.
Setelah rumah, kereta dimiliki, hartapun habis untuk berubat.

Berat untuk solat karena semua sendi sudah tidak kuat. Ditambah masa muda sibuk kerja hingga tak terbiasa solat.

Mati-matian membela pejabat atas
perintah atasan sampai malas ke masjid.

Tapi disaat tua, lemah, dan wafat.

Jasad pun meminta disolatkan di masjid
dengan Ustaz sebagai Imamnya bukan anaknya yang menjadi Imam.

Mati-matian membela pejabat.
Tak seorang pun mati disolatkan dipejabat. dengan orang atasannya sebagai Imam sholat jenazah.

Jadi..

Masihkah kita  mengutamakan
PEJABAT daripada MASJID?

Padahal..

MASJID adalah tempat terakhir kita di solatkan.

Semoga bermanfaat untuk semua.

Bahagian Dakwah, JAKIM

Tuesday, 7 March 2017

Balu

BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR?

🌿Nota: Rakaman ini dibuat di kelas Dhuha Muslimat bersama *Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid* di Masjid Darul Ehsan, Tmn Tun Abdul Razak, Ampang. Habib membahaskan tafsir ayat surah Al-Baqarah ayat 234-237. Ayat 234 ada kaitan dgn soalan yg ditanyakan, dan disebabkan byk berlaku kesilapan dlm hal ini akhir zaman ini.

■Jawapan:
*TIDAK BOLEH, !!*
khususnya bagi isteri yg suaminya yg meninggal, kerana *iddahnya telah bermula,* dan isteri tidak blh keluar meninggalkan rumah suami kecuali *darurat.*

↔Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi *mengikut apa yg ditetapkan oleh syarak.*Antara sebab yg dibenarkan utk meninggalkan rumah suami adalah *jika keselamatannya terancam.* Sebab2 seperti ingin *menziarahi kubur,* atau *menghadiri majlis ilmu* tidaklah termasuk sebab yg darurat.

↪Ibadah mesti mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, *kalau ingin suami yg meninggal mendpt redha Allah Ta'ala, isteri tidak boleh keluar drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari.* Yg beri suami dan yg tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena *patuhi arahan Allah dan bukan dgr apa masyarakat kata.*

■Ambil iktibar drpd kisah Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa ketika suaminya meninggal. Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan menurut apa yg diajar Rasulullah ﷺ, dan akhirnya diganjar Allah dgn dia akhirnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda RasuluLlah ﷺ sendiri. Iktibarnya – *bila mana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di dunia ataupun disimpan utk akhirat.*

■Isteri tidak perlu merasa bersalah dgn anggapan masyarakat yg mungkin mengatakan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kuburlah.” Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh sikit drpd tmpt dikebumikan. Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan hukum Allah, dan bukan hukum budaya masyarakat. Jgn takut apa org cakap.

■Pada zaman RasuluLlah ﷺ sudah ada golongan wanita yg nak ikut ke kubur, lalu Nabi ﷺ bertanya kpd mereka, “Kamu nak pergi kubur, adakah kamu pikul jenazah itu? Jawab mereka, “Tidak.” Baginda RasuluLlah ﷺ bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dlm kubur utk menguburkan jenazah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ﷺ berkata, “Kamu balik kamu dpt ganjaran, lebih baik drpd kamu ikut dan kamu dapat dosa.”

↔Ini bukan menunjukkan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan mengatakan seorg isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jenazah ke kubur. Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli keluarga hadir di kubur. Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak suami jika tak masuk dlm kubur. Perubahan demi perubahan akan berlaku jika ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yg sumbernya tak tetap. Tapi jika ikut hukum Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.

■Jika ada yg kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.
Jawab padanya, “Eh, Allah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yg Allah Ta'ala suruh.

■Jika ikut cakap org kita dpt dosa, tapi ikut cakap Nabi ﷺ, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd Allah Ta'ala, kita akan dpt pahala. Maka, rugi jika seseorg itu ikut cakap org !
Di akhirat nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan Allah, bahkan dia akan menjauh drpd kita.

■Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jenazah pulang ke rumah seblm dikebumikan. Siapa kata jenazah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?

■Jika ingin solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.

■Isteri tak boleh keluar menunggu suami
dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana *iddah bermula setelah suami meninggal.*

■Perempuan, kalau nak pergi ke kubur, pergi pada hari selain drpd hari pengkembumian. Kecuali, jika satu kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini – perempuan yg bawa jenazah, yg gali kubur, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.

■Perempuan bukan dilarang pergi ke kubur, tapi risau berlaku perkara yg tidak sesuai dgn syarak jika ikut bersama lelaki yg menguruskan jenazah.
Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan menurut syarak.

■Biarkan org lelaki siap menguruskan. Esok pagi2, baru anak dan ahli keluarga pergi utk bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan tenang dan tak bercampur dgn lelaki.

■Ambil iktibar drpd kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yg ketika ingin mengambil air drpd perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.

■Terdpt byk perbahasan ulama dlm kes isteri yg kematian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari. Dlm keadaan darurat, seseorg dibenarkan melakukan sesuatu yg haram sekalipun. Dlm hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak. Kalau dgn dia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dpt dipenuhi, maka itu bukan darurat yg membolehkan dia utk keluar bekerja. Tapi, kalau dgn dia tak bekerja, dia tak blh makan atau anak2nya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak mampu menanggungnya, dia ada sebab yg menyebabkan dia tidak boleh berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri. Jadi, dlm hal ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh meninggalkan tuntutan lain seperti berhias, dan melakukan hanya yg diperlukan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tmpt2 yg tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan minuman sahaja.

Wallahu'alam bissawab.
Semoga bermanfaat.
SILA SHARE

Sunday, 5 March 2017

Solat bjemaah

JAGALAH SOLAT BERJEMAAH, CONTOHI NABI SAW DAN PARA SAHABAT...

Para sahabat ra, dikisahkan sebahagian besar dari mereka adalah buta huruf, bahkan hanya sekadar untuk menulis namanya sahaja pun mereka tidak pandai, tetapi mereka mampu mengamalkan keseluruhan agama secara sempurna. Pada waktu itu, belum ada kitab-kitab atau tafsir AlQuran yang "canggih" seperti sekarang. Yang ada hanya tafsir amal, sehingga kalau salah seorang sahabat bertanya tentang suatu amalan AlQur'an misalnya ; sedekah, maka Abu Bakar yang ahli sedekah dijadikan contoh, begitulah seterusnya. Amalan-amalan para sahabat tidak sahaja dijadikan sebagai sumber rujukan bagi para sahabat yang lain, juga menjadikan Allah redha kepada mereka. Beberapa ayat AlQuran turun, menurut riwayatnya disebabkan kehebatan dan kesempurnaan amalan para sahabat ra.

Di akhir zaman ini kita tidak dituntut untuk berkorban sebagaimana para sahabat. Sedikit pengorbanan sudah memadai. Dalam hadis ada diberitahu: "Seorang yang buat usaha dakwah di akhir zaman ini dapat fadhilat 50 orang para sahabat."

Teringat antara ucapan sahabat bila sampai ke seluruh dunia.

"Kami bukan datang, kami dihantar oleh Allah untuk hidupkan Islam.
Sehingga Islam itu hidup atau kami mati dalam menyebarkan Islam..."

Sahabat tenggelamkan separuh kuda kedalam laut kemudian berkata "Wahai Allah sekiranya ada lagi manusia di dalam laut sana untuk kami dakwah, nescaya kami akan sampai."

Kalau masuk keruangan gelap, apakah yang akan kita lakukan?
Adakah sekadar berteriak "gelap, gelap, gelap...? dan yang pastinya gelap itu tidak akan pergi sehinggalah kita menyalakan obor dan gelap pun akan hilang dengan sendiri...

Segala kemungkaran itu gelap.
Segala kemakrufan itu cahaya.

Apakah kemungkaran yang paling besar?
Berzina kah? Minum arak kah? Berjudi kah? Mengghibah kah? Membunuh orang kah? Atau yang mana?
Semua itu besar dosanya tetapi bukan yang paling besar!

Mungkar yang paling besar adalah mensyirikkan Allah dan meninggalkan solat!

Mungkar paling besar adalah mensyirikkan Allah dan meninggalkan solat!

Mungkar paling besar adalah mensyirikkan Allah dan meninggalkan solat!

Syirik?

Allah SWT tidak akan ampunkan dosa syirik!

Allah SWT tidak akan ampunkan dosa syirik!

Allah SWT tidak akan ampunkan dosa syirik!

Meninggalkan Solat?
Tidak ada tempat dalam Islam bagi orang yang meninggalkan solat!
Solat adalah umpama kepala pada badan!
Perkara pertama yang akan ditanya di Mahsyar nanti adalah solat!
Kalau solat diterima, semua amalan-amalan lain diterima! Kalau solat rosak, semua amalan-amalan lain di tolak!

Lalu bagaimanakah agar kita selamat dari semua itu?
Apakah yang harus kita buat?
Ya, kita haruslah buat Amal Makruf yang paling besar!
Apakah Amal Makruf yang paling besar?

"MENTAUHIDKAN ALLAH SWT DAN MENDIRIKAN SOLAT".

Hari-hari kita (setiap dari kita) kena ajak manusia mentauhidkan Allah SWT!
Apakah yang perlu kita bicarakan? Kita jumpalah manusia dan kita katakan di hadapan mereka:
”Allah Maha Kuasa, selain dari Allah adalah makhluk yang berhajat kepada Allah.” ”Harta, Takhta, Senjata; semua makhluk”. ”Kita boleh guna makhluk, tetapi jangan ada walau sebesar debu pun yakin didalam hati yang makhluk itu berkuasa untuk beri manfaat dan mudharat”
Semua Nabi-Nabi dihantar untuk ajak manusia mentauhidkan Allah SWT.
Nabi-Nabi tidak pernah mengajak manusia membina harta, takhta, senjata (Nauzubillah) walaupun sebahagian mereka ada dan mengunakan semua itu.

TANDA IMAN ADALAH AMAL
Amal kita mencerminkan iman yang ada dalam hati kita!
Dari mulut, turun ke hati dan dizahirkan dengan amal.
Muazin melafazkan: ”Allahu Akbar, Allahu Akbar”
Hati kata, ”Benar Allah Maha Besar!”
Badan berkata: ”Ish! Aku harus solat sekarang! Allah panggil tu”...
”Dan rukuklah bersama orang-orang yang rukuk”...
Muazin mengajak untuk apa? Muazin mengajak seluruh orang yang mendengar azan untuk sama-sama solat berjemaahlah tu!
Muazin kata: Marilah solat! Mari ke mana? Muazin di mana? Sudah tentu ke Surau atau Masjid untuk sama-sama SUJUD kepada Allah.

Allah SWT berfirman dalam Surah AlAnkabut, ayat 45, "Sesungguhnya, solat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) yang keji dan mungkar".

Semoga Allah istiqamahkan kita dalam solat berjemaah dan usaha dakwah......!!!

#Allahuakbar, InsyaAllah tuan-tuan, kita azam keluar lagi dan lagi sampai tiada lagi..
Kepada semua sahabat yang dah baca bolehlah kita niat nak tiru-tiru pengorbanan Nabi SAW dan para sahabat RA...
Semoga Allah pilih kita satu hari nanti...!!!

Salam

Soalan: ketika memberi salam di hujung solat; adakah kita memberi salam dulu baru berpaling ke kanan atau ke kiri, atau kita berpaling bersama-sama memberi salam?
















Jawapan:
Mula-mula kita lafazkan "Assalamu alaikum" dengan muka masih menghadap ke kiblat, kemudian bila menyebut "Wa rahmatullah" barulah kita memalingkan muka ke kanan atau ke kiri. Dengan cara ini kita dapat mengelak dari berpaling ketika masih dalam solat kerana selagi belum melafazkan salam, selagi itu kita dikira masih dalam solat. Maka apabila kita melafazkan salam terlebih dahulu, kemudian baru berpaling, kita berpaling setelah menyelesaikan solat dengan melafazkan salam.

Mengenai larangan berpaling dalam solat, ia disebut oleh hadis dalam Soheh al-Bukhari dari 'Aisyah RA yang menceritakan; Nabi SAW pernah ditanya tentang berpaling di dalam solat, lalu baginda menjawab;

«هُوَ اخْتِلاَسٌ يَخْتَلِسُهُ الشَّيْطَانُ مِنْ صَلاَةِ العَبْدِ»
"Perbuatan itu adalah salah satu cara Syaitan mencuri tumpuan seorang hamba dari solatnya" (Soheh al-Bukhari; 751).

Rujukan;

1. Syarah 'Umdatil Ahkam, Syeikh Dr. Mustafa al-Bugha.
2. al-Mughni, Imam Ibnu al-Qudamah, 1/399.

Kopi

《SEGELAS KOPI》

*Kyai :* Tolong buatkan kopi dua gelas untuk kita berdua, tapi gulanya jangan engkau tuang dulu, bawa saja ke mari beserta bekas berisi gula.

*Santri :* Baik, kyai.

Tidak berapa lama, sang santri sudah membawa dua gelas kopi yang masih hangat dan seberkas gula beserta sudu.

*Kyai :* Cobalah kamu rasakan kopimu nak , bagaimana rasa kopimu?

*Santri :* rasanya sangat pahit sekali kyai

*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula, kacau, bagaimana rasanya?

*Santri :* Rasa pahitnya sudah mulai berkurang, kyai.

*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi, kacau lagi, bagaimana rasanya?

*Santri :* Rasa pahitnya sudah berkurang banyak, kyai.

*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi,dan kacau bagaimana rasanya?

*Santri :* Rasa manis mulai terasa tapi rasa pahit juga masih sedikit terasa, kyai.

*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi lalu kacau, bagaimana rasanya?

*Santri :* Rasa pahit kopi sudah tidak terasa, yang ada rasa manis, kyai.

*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi dan kacau, bagaimana rasanya?

*Santri :* sangat manis sekali, kyai.

*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi, kacaulah, bagaimana rasanya?

*Santri :* Terlalu manis. Malah tidak enak, kyai.

*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi dan kacau, bagaimana rasanya?

*Santri :* rasa kopinya jadi tidak enak, lebih enak saat ada rasa pahit kopi dan manis gulanya sama-sama terasa, kyai.

*Kyai :* Ketahuilah nak.. pelajaran yg dapat kita ambil dari contoh ini adalah.. jika rasa pahit kopi ibarat kemiskinan hidup kita, dan rasa manis gula ibarat kekayaan harta, lalu menurutmu kenikmatan hidup itu sebaiknya seperti apa nak?

Sejenak sang santri termenung, lalu menjawab.

*Santri :* Ya kyai, sekarang saya mulai mengerti, bahwa kenikmatan hidup dapat kita rasakan, jika kita dapat merasakan hidup seperlunya, tidak melampaui batas. Terimakasih  atas pelajaran ini, kyai.

*Kyai :* Ayo santriku, kopi yg sudah kamu beri gula tadi, campurkan dengan kopi yang belum kamu beri gula dan kacau, lalu tuangkan dalam kedua gelas ini, lalu kita nikmati segelas kopi ini.

Sang santri lalu mengerjakan perintah kyai.

*Kyai :* Bagaimana rasanya?

*Santri :* rasanya nikmat, kyai...

*Kyai :* Begitu pula jika engkau memiliki kelebihan harta, akan terasa nikmat bila engkau mau membaginya dengan yang memerlukan.

*Santri :* Terima kasih atas pengajarannya tadi kyai.

*Selamat minum kopi dan ambillah pengajarannya *☕☕

Luahan guru

~ Antara buruh kasar dan seorang cikgu ~

Aku melihat buruh kasar bekerja ditengah panas. Tabah mengangkat batu batu yang berat demi sesuap rezeki. Peluh menitik tiada henti. Penat. Sangat memenatkan. Balik rumah tidurnya lena yang amat akibat seharian keletihan di tengah panas.

Aku melihat sahabatku seorang guru. Hanya perlu mengangkat pen marker sahaja. Ringan. Kerjanya bawah bumbung yang teduh. Bawah kipas berpusing ligat lagi. Namun bebanan kerja yang menanti tidak sedikit. Perlu kejar itu, perlu siapkan ini.

Badannya tidak penat. Tapi masanya sibuk. Kerjanya tidak hanya di sekolah. Sampai ke rumah dibawa pulang lagi. Buat pula kerja dengan peralatan sendiri. Duit poket sendiri.

Laptop itu harganya beribu. Projektor itu pun beribu juga. Printer dan laminate itu harganya beratus-ratus. Belum campur harga scanner, toner dan seribu macam benda lagi.

Tapi dia diam, walau suami dia sering tidak senang. Tidak senang dia sampai ikat perut untuk beli keperluan demi pekerjaannya yang mulia, tidak senang bila masa bersama keluarga terpaksa dikurangkan demi kecintaan pada kerjaya.

Memberi tumpuan pada anak orang lain melebihi anak sendiri. Ya, itulah guru.

Badannya mungkin tidak sepenat si buruh kasar yang bekerja dibawah mentari terik. Namun emosinya penat. Sangat penat.

Emosinya penat bila pasangan mula menyindir kurang perhatian (bagi pasangan yang tidak memahami). Emosinya penat ditekan pihak atasan yang mahu kesempurnaan. Emosinya penat ditekan karenah ibubapa yang terlampau manja dan mengada-ngada.

Ya, emosinya penat. Tolong faham itu.

Tidur si buruh kasar penuh lena lantaran kepenatan tubuh badan. Namun emosi sang guru yang penat merosakkan nafsu tidur. Mencarikkan segala mimpi indah.

Malah, mengurangkan nafsu makan juga. Yang kemurungan pun ada juga.

Mana tidaknya. Dia berkorban segala benda. Dari duit poket, tenaga, masa, malah keluarga. Tapi sedikit salahnya dibesar-besarkan. Dibuat laporan. Dihadap kamar keadilan.

Salah apa dia?

Salahnya kerana dia cinta. Ya, dia cinta akan professionnya.

Salahnya, hanya sedikit sentuhan fizikal untuk mendidik dan mengajar anak orang lain supaya pandai. Supaya berjaya. Supaya menjadi insan berguna. Supaya menjadi manusia.

Buat sahabat guru diluar sana yang diuji ujian sebegini, dibuat laporan dan diserang ibubapa, bertabahlah. Seluruh doa para guru bersama anda.

Semoga yang dihadapkan ke mahkamah menang kes, yang dibuat laporan polis pula laporan dapat ditarik balik.

Kami melihat diri kami dalam kamu. Kerana kamu guru, dan guru itu adalah kami.

 Artikel ini ditulis oleh Cikgu Fadli, penulis buku bestseller, Cikgu Kelas Sebelah.

@copydrFB

Guru malaysia

Terkejut bila mendengar ada berita seorang guru yang cuba terjun dari tingkat 4 sebuah sekolah di Putrajaya semalam. Namun atas pujukan rakan dan pihak bomba dan penyelamat dia berjaya diselamatkan dan dibawa ke.Hospital Putrajaya untuk dirujuk. Masalah yang dikesan ialah KEMURUNGAN.

Sahabat guru saya yang dikasihi semua. Mengapa ini berlaku? Dahulu pernah terjadi di sekolah tamil di Kelang , guru cuba minum racun akibat tekanan kerja. Mengapa ye?
Profession yang amat mulia sebagai medium penyampai ilmu kini sudah menjadi satu profession yang berisiko tinggi untuk kemurungan. Guru kini sudah hilang 'NIKMAT' dan 'GHAIRAH' semasa mengajar.

 Tidak seperti zaman guru guru kita mengajar kita dahulu. Di bandar-bandar guru-guru kita dihormati oleh masyarakat setempat. Sampai di pasar membeli ikan pun apek cina boleh cakap..CIKGU MAU IKAN APA? PILIH CIKGU..sedangkan tak kenal pun apek tu. Saya sendiri melaluinya pada tahun 95 dahulu..di pekan Saratok. Bila ditanya... mana tahu saya guru..apek tu cakap..kitak punya mua...ada landik punya orang.. kamek tahu itu mua cikgu (muka awak memang ada muka orang bijak dan orang bijak ialah cikgu..

.sekarang muka serabut dan serabai lah cikgu sebab stress huhu). Sekarang susah nak cari orang yang hormat pada guru. Malah bermacam macam sumpah seranah dihamburkan pada guru. Sentuh murid salah...biarkan pun salah. Ada satu status saya baca...di media sosial..seorang memberi komen bahawa guru nak cepat balik rumah..sepatutnya tunggu semua anak murid diambil ibu bapa pulang baru lah guru balik. apa dia ingat kami guru ni mandul? Takda anak di sekolah dan nursery yang perlu kami jemput?

 Ada kes ibubapa bila dipanggil untuk jemput anak yang demam supaya bawa pulang ke rumah dan dibawa ke klinik..mereka balas dengan jawapan..saya busy kat office ni...boleh bagi dia panadol tak? (Peraturan guru tak boleh bagi ubat pada murid hatta paracetemol kerana guru bukan pegawai perubatan yang sah).

 Ada guru yang terkejar kejar dengan mesyuarat kurikulum lah, mesyuarat perlaksanaan program itu ini begitu begini, mesyuarat penetapan sasaran..sampai ada kes lupa anak dalam kereta sampai meninggal anak itu..semata mata mengejar meeting. Ada kes guru tiba tiba pengsan dan mati semasa proses pengajaran. Ada guru meninggal sebab lemas semasa aktiviti perkhemahan.

 Yang meninggal akibat kemalangan jalanraya pun makin banyak.
Sedihkan...sepatutnya suara comel anak anak murid jadi penghibur hati guru...kini guru terpaksa mengajar mengikut acuan acuan tertentu. Kelas mesti mengikut PAK21..pendidikan abad ke 21.

Murid murid duduk berkelompok...bila guru mengajar..susah nak fokus kontaks mata. Berbeza dengan guru zaman 70an 80an 90an.. naik kapcai..mengajar sambil gelak ketawa..menyakat murid merapatkan silaturrahim. Kalau garang masih dihormati. Anak anak murid dahulu pun sekarang dah jadi orang yang kuat jiwanya. Bukan macam sekarang muridnya hati tisu..jiwa rapuh bagai kerepek...bila disindir cita cita..sampai besar dia merepek.

Kembalikan keghairahan mengajar kepada guru guru. Jangan kekang kreativiti guru..biarkan guru melaksanakan tugas MENDIDIK dengan lebih teratur. Jangan dibebankan dengan tugas sampingan yang bukan jadi teras kerja. Sampaikan nak sambut pegawai pun duit guru diminta derma. (Kawan saya kat Sabah mengadu harap harap tak berlakulah kesian kat cikgu2 kita) .

 Guru guru dah hilang semangat. Kalau jabatan lain boleh buat team building dan bina diri..untuk meningkatkan kualiti kerja. Manakala guru cukup dengar ceramah bebelan SISC sambil minum air mineral dan disaji..gula gula....hmmmm kalau dulu ada juga karipap dan koci..nak harap mihun jauh sekali.
Bertabahlah guru guru. Allah bersama mu.

Copy dr fb cikgu Emmet

Friday, 3 March 2017

Over confident

Ada sorang salesman vacuum cleaner...nama Jali.  Sebut jer nama dia semua org kenal.. femes sebab jualan dia paling top.

Satu hari, Jali gi jual vacuum umah makcik Bedah.  Tok! tok! tok!.. Jali ketuk pintu.  Makcik Bedah pun buka la pintu... tanya....."Ya, ada apa nak?"
Jali pun tanpa menjawab...zasssss!!! ditaburnya taik kambing atas karpet dlm umah makcik Bedah.  Ternganga makcik Bedah tgok taik kambing betabur atas karpet.. merah padam mukanya.  "Nape kamu buat gini nak..rumah makcik niee???" tengking makcik Bedah.

Jali dengan konfiden jawab..."makcik jgn risau ..jgn khuatir...  Vacuum cleaner saya ni, kalau dalam masa 2 minit tak boleh bersihkan taik kambing ni...saya akan makan sebijik sebijik" jawab Jali.

"Ko bior betul nak..." kata Makcik Bedah sambil berlalu ke dapur dan muncul semula membawa sudu ngan garpu.

Jali dgn nada eksen dia...  "Saya dah ckp tadi makcik.. jgn risau.. saya akan makan ..saya mkn kalo vacuum cleaner ni tak boleh sedut taik2 kambing ni dlm 2 minit..".

Makcik Bedah dengan selamba kata... " baik la ko start makan nak oiii.. ari ni api letrik takde kat kampung ni... ni surat TNB....Letrik tak de 2 hari niee "

Moral ot the story...jgn over konfiden..
 😄😄😁😁

Hati ibu

Sekeping HATI

Apabila meningkat usia, hati makin sensitif, mudah terasa dan merajuk. Bukan orang cinta cinta saja suka merajuk, orang tua memasuki usia emas juga mudah terasa hati walaupun sebelumnya adalah seorang yang berjiwa kental dan tidak ambil peduli.

Tambahan dengan anak anak. Bukannya bila suruh anak buat sesuatu atau bila kita meminta sesuatu, apabila anak buat tak tahu dan tidak ambil peduli, kita rasa relax aja. Sungguh, ibu atau bapa pasti terasa hati dan berdukacita. Sedih bertingkat tingkat. Kadang tu apabila anak bersuara agak kuat, pun dah bergegar hati, takut anak jadi derhaka sebab anak terlupa sempadan neraka syurga.

Dah tua tua lagi mudah nak kecik hati dengan perangai anak anak. Minta tolong anak picit kaki, anak kata penat. Suruh anak  buat sesuatu, bertangguh tangguh. Ajak buat kebajikan, ada alasan. Terasa hati dan kecik hati dah macam bersarang dalam jiwa.

Tapi hati seorang ibu, kerana takut anak ke neraka, takut anak jadi derhaka, dia rela mendiamkan diri dan menangis sambil dalam hatinya istighfar. Melawan bisikan syaitan yang gembira apabila anak jadi derhaka. Berkata 'uhh' pun sudah dianggap derhaka apatah lagi jika anak melawan, membantah atau tidak ambil peduli permintaan emak bapanya.

*Seorang ibu tidak rela anaknya disakiti sejak lahir, alangkan nyamok gigit pun dia sanggup berperang mengejar nyamok, apatah lagi membiarkan langkah kaki anaknya menuju ke neraka. Sia sia mengandung, melahir, menyusu, mengasuh, mendidik dengan susah payah kemudian membiarkan anak ke neraka atas sebab anak tidak reti menjaga hatinya. Tidak sama sekali.*

Sepenuh jiwa raga saya abaikan bisikan syaitan dari mendoakan sesuatu yang buruk kepada anak. Istighfar, zikir atau doa supaya Allah ampunkan dosa dosa kita dan anak kita. Tak sanggup anak menjadi derhaka kerana kita merasa kecik hati. Kasihan anak. Kita kena usaha ubat hati kita supaya tidak terus berasa kecik hati dengan anak anak. Anak anak tu pun sebenarnya sedang diuji oleh tuhannya agar menjaga iman dan akhlak.

Oleh itu wahai ibu ibu diluar sana, jangan sekali kamu berasa kecik hati dengan anak kamu. Mudahkan urusan agar kamu tidak mudah merajuk dengannya. Jika syaitan mengajak bersongkokol dengannya, segera menjauhkan diri. Istighfar jangan berhenti. Zikir, tasbih, takbir terus dialunkan sampai bergema di dalam tempurung kepala. Doakan yang baik baik untuk anak itu. Selagi masih ada rasa merajuk, teruskan berzikir dan beristighfar.

Sayang anak bukan sahaja semasa di dunia tetapi nak kumpul bersama sama dengan anak di mahsyar nanti sambil berjalan menuju ke syurga.  Terus terusan berdoa agar Allah beri petunjuk dan jalan keluar sebarang masalah yang sedang dihadapi.

Sebab tu hati ibu, apabila selepas anaknya membantah suruhannya, dia masih boleh sembang dengan anak, boleh  gurau gurau dengan anak. Ketepi segala bisikan syaitan. Sebab mahu anaknya ke syurga. Tak mahu anaknya tergolong dalam golongan orang derhaka. Seorang ibu sanggup nangis di dunia dari dia nangis diakhirat nanti apabila cari anak tak jumpa jumpa.

Seorang ibu yang pengasih setiap malam doa, meredhakan anak anak, mengampun dosa anak anak, walau anak takde minta ampun kepadanya.  Doa doa kan yang baik baik untuk anaknya. Supaya apabila mati, dosa anak anak dengan telah terhapus. Seorang ibu tidak akan dendam dengan anaknya, kerana itu kerja sia sia.

Jadi wahai suri suri, jaga iman  jaga lah hati jangan sampai kita terdetik doa yang bukan bukan kepada anak kita. Rugi sangat, kesal sangat jika anak kita tak menjadi soleh atas kerana kita selalu nak kecik hati dan merajuk.

Utamakan anak kita kerana kita menunggu doanya di alam barzakh nanti. Doa anak orang belum  ada jaminan sampai ke kita.

Semua boleh jadi ibu solehah, semua boleh share status ini.

Tips bila hati rasa sebak dengan anak, bawa baring pejam mata menangis tapi dalam hati jangan berhenti istighfar, minta ampun dengan Allah. Jangan layan bicara hati yang sedih dan duka.

#HATI💝

Thursday, 2 March 2017

Ujian

Kenapa ada yang menjual nasi lemak tepi jalan setiap hari tapi tetap tak buka kedai? Sebab dia selesa begitu. Tak suka nak fikir masalah yang complicated. Kenapa ada yang jadi doktor walaupun gaji tidak setimpal tenaga dan masa yang dikorbankan? Sebab passion. Happy bila tengok pesakit baik semula. Kenapa ada yang setia menjala ikan setiap pagi? Sebab hanya itu yang dia tahu. Seronok dapat ikan banyak.

Jangan paksa orang jadi kaya. Jangan sombong dalam kata seolah semua manusia kena kaya dan berharta. Seolah yang memilih 'makan gaji' itu tidak berjiwa besar atau taknak maju dalam hidup. Seolah yang berniaga kecil-kecilan itu takde apa nak dibanggakan. Seolah yang memilih menjadi surirumah tangga sepenuh masa itu 'loser'. Seolah bila bergelar jutawan itu baru definisi kaya dan berjaya.

Kebahagiaan dan rasa cukup manusia itu berbeza. Keperluan dan kehendak manusia itu berbeza. Allah mencipta manusia itu berbeza. Minat berbeza. Kudrat berbeza. Kepakaran berbeza. Pengetahuan berbeza. Latar belakang berbeza. Sihat sakit berbeza. Kerana semua memerlukan antara satu sama lain.

Kalau hari ini kita rasa kita hero, jangan lupa esok kita boleh jadi zero. Hanya dengan KUN FAYAKUN. Buang sombong dan rasa besar dalam diri tu. Tidak memiliki itu sebuah ujian. Memiliki sesuatu juga sebuah ujian-- yang lebih hebat, yang lebih halus. Optimis itu bagus; cuma jangan sampai riak, takabbur, tidak menjaga silaturrahim. Jangan lupa asal usul kita. Semuanya asal dari tanah, dan ke tanah juga kita akan kembali. Apa yang kita ada hari ni, semuanya akan kita tinggalkan. Tak ada satu pun kita akan bawa bersama. Hanya satu yang bernama taqwa.

Respect other's decision.
Embrace diversity.
Pesanan buat diri sendiri.

Wednesday, 1 March 2017

4 soalan imam shafie

1) daging kambing haram bagi ku... haram juga bagi keluargaku
-org ni kafir. Sembelih kambing untuk berhala. Lepas sembelih, dia dan keluarga dpt hidayah masuk islam. So daging kambing yg disembelih oleh org kafir haram bg org islam

2) air yg diminum separuh halal separuh haram
-lepas minum air separuh, hidung berdarah. Darah yg bercampur dgn air haram d minum

3) 2 org minum arak,  seorg kene hukum, seorg lagi x kne hukum
-sorg dah baligh, sorg lg x baligh. So yg x baligh ni x kene hukum

4) Solat, salam ke kanan, jatuh talak, salam ke kiri batal solat, dongak kepala ke atas, hilang 1000 dinar
-masa bg salam kekanan, nampak suami isterinya (die kawen dgn isteri org yg suaminya menghilang) dah jumpa suaminya maka tertalaklah isterinya, masa bg salam kekiri dia nampak najis terlekat d pakaian. Batal solat. Dongak kepala nampak bulan sabit. Die janji untuk bayar hutang 1000 dinar masa bulan sabit.

Ni teka teki untuk imam shafie masa zaman khalifah harun aminurrashid

Wanita sedekah

CARA WANITA BERSEDEKAH

Bagaimana wanita boleh bersedekah, sedangkan mereka adalah suri rumah dan mereka juga tidak punya gaji atau gaji tidak seberapa untuk disedekahkan?

Apabila seorang wanita mendengar tentang keutamaan sedekah, ada yang merasa sedih dan berandaikan dengan berkata: "Bagaimana, sedang aku tak punya duit?" Walaupun demikian, kita wanita diperintahkan untuk bersedekah.

Rasulullah SAW  bersabda:

"Wahai setiap wanita, bersedekahlah, dan perbanyaklah istighfar, sebab aku melihat kalian sebagai majoriti penghuni neraka."

Dan sabda beliau itu menambah khuatir dan rasa takut pada diri kita. Dan solusinya?

Sebenarnya mudah, sesungguhnya kurnia dan kemurahan Allah Ta'ala begitu luas dan tiada henti.
Dia menjadikan sedekah bukan hanya pada harta sahaja. Namun, setiap pintu kebaikan adalah sedekah.

Berikut contoh-contohnya:

Sedekah itu beraneka ragam:

1. Setiap tasbih dan tahmid adalah sedekah.

2. Setiap takbir dan tahlil adalah sedekah.

3. Amar ma'ruf nahi munkar anda (menganjurkan yang baik dan mencegah yang buruk) adalah sedekah.

4. Bukalah Whatsapp, FB, Instagram dll anda setiap hari, bersedekahlah dengan cara mengirim ucapan-ucapan yang baik kepada semua yang anda kenal, dan setiap kalimat yang baik adalah sedekah.

5. Senyum anda kepada suami dan anak-anak anda, serta kepada sesama kaum muslimat adalah sedekah.

6. Dua rakaat Dhuha menyamai 360 sedekah.

7. Tahanlah diri anda dari keinginan untuk berbuat buruk, itu pun sedekah.

8. Singkirkanlah setiap bentuk gangguan yang dapat mencelakakan orang dijalan, itupun sedekah.

9. Ucapkanlah salam kepada siapa saja yang anda temui, itupun sedekah.

10. Berilah makan kepada jiran atau sesiapa pun dengan makanan yang juga anda dan keluarga anda makan, itupun sedekah.

11. Berilah makan pada kucing, burung atau binatang lainnya atau manusia, itupun sedekah.

12. Muliakanlah tamu di rumah anda yang melebihi 3 hari, itupun sedekah.

13. Berusahalah menolong dan membantu orang lain, samada org Islam ataupun bkn Islam, itupun sedekah.

14. Tuntutlah ilmu agama, ajarkan dan sebarkan, baik dengan cara mendengar, membaca, atau menulis sesuai kemampuan anda, itupun sedekah.

15. Seteguk air yang anda berikan untuk orang yang haus adalah sedekah.

Milik Allah lah segala puji dan kurnia.

Kaedah Penting:

Lakukanlah secara ikhlas dan tanpa mengharapkan balasan dari siapapun...

Kaum kerabat lebih utama untuk mendapat kebaikan kita (kedua orang tuamu, suami, dan anak-anakmu). Mereka yang paling utama.... yang paling dekat, kemudian yang terdekat.

Perlu diingatkan bahawa;
"Sedekah itu menghapus dosa, sebagaimana air mematikan api".

Sebarkanlah info ini, supaya menjadi sedekah untuk anda, dengan izin Allah.

Aamiin Ya Robbal 'Alamin....  (mengirimkan/menyebarkan artikel ini juga adalah sedekah).

Wallahu a'lam...

Marketing langit

Bait2 yg hebat👇

*Rahsia 'Marketng' Langit*

- Ada yang mengetuk pintu langit dengan cara setiap pagi memberi 40 nasi bungkus untuk dhuafa/orang miskin. Rutin dia lakukan.

- Ada yang mengundang rezeki dengan cara mencium  tangan ibunya lalu minta didoakan.

- Ada yang mengundang rezeki, setiap minggu dia datangi anak-anak yatim, mengusap kepala mereka, membelikan sesuatu untuk keperluan mereka sebagaimana diajarkan Nabi SAW.

- Ada yang mengundang rezeki, setiap pagi berangkat kerja dia rutin bersedekah kepada siapa saja.

- Ada yang mengundang rezeki, tiap malam jumaat dia membahagi makanan kepada orang2 yang tidur di jalanan. Doanya tembus ke langit!

- Ada yang mengundang rezeki, setiap kali setelah sholat subuh dia tidak tidur. Dia beristighfar 100 kali dan bertadarrus Al-quran hingga terbit fajar, lalu menatap langit langsung dan mengangkat tangan. Doanya tembus langsung pada Tuhannya.

- Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat profit hasil jualannya 100% disedekahkan.

- Ada yang mengundang rezeki, tiap bulan 20% dari total pendapatannya disedekahkan. Dia yakin Tuhan-nya MAHA KAYA.

- Ada yang mengundang rezeki, seminggu sekali tengah malam didatangi rumah dhuafa. Dia angkat/pikul sendiri makanan untuk mereka.

- Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat dia tidak mau dibayar upah untuk khidmatnya yang diberikan ke orang lain. Tiap titik keringatnya penuh pahala.

- Ada yang mengundang rezeki dengan memperbaiki jadual sholat 5 waktunya berjamaah di masjid dan Allah pun memudahkan segala urusannya.

- Ada yang mengundang rezeki, tiap pagi dia sholat dhuha & berdoa, ketika orang lain sudah sibuk dia memilih menghadap langsung ke Penciptanya.

- Ada yang mengundang rezeki tiap 1/4 malam bangun sholat tahajud berbisik pada bumi dan terdengar di langit. Allah redho, hidupnya pun berkah.

- Ada yg mengundang rezeki dengan cara MENANAM POHON agar semua MAKHLUK BUMI boleh menikmati OKSIGEN dan mengurangi CO². 🌿🌿

Antara kaedah mengundang rezeki👆
Rezekimu bukan dari Bossmu atau pelangganmu.
Tapi dari Allah.

Undanglah  rezeki melalui cara-cara yang Allah Redhoi.