Tuesday, 28 February 2017

Seloka wasap

*SELOKA WHATSAPPS*

*Naik kereta tiada signal*
*Daun terup telah di tanda*
*Sesama kita saling mengenal*
*Di grup whatsapp bergurau senda*

*Naik kuda beli kuih keria*
*Buah rambutan buah melaka*
*Tua muda tak mengira usia*
*Persahabatan di jalinkan tanpa bersua muka*

*Ubi di sagai di dalam paya*
*Biji saga di campur baja*
*Pelbagai ragam pelbagai gaya*
*Ada juga jadi pemerhati saja*

*Benih pala di tapak semai*
*Duduk berlunjur mengilap suasa*
*Lumrah bila dikelompok ramai*
*Terlanjur kata perkara biasa*

*Cermin dibawa oleh Pak Hassan*
*Nelayan balik dari laut Sulu*
*Admin pula jangan perasan*
*Hanya melayan yang sebulu*

*Lebai Dollah ke rumah Pak Latif*
*Sakit kepala di urut bahu*
*Biarlah grup sentiasa aktif*
*Jangan pula hidup segan mati tak mahu*

Monday, 27 February 2017

Garisan

Seorang Guru membuat garis sepanjang 10 cm di atas papan tulis, lalu berkata : "Anak2, cuba pendekkan garisan ini!"

Murid pertama maju ke depan, ia memadam 2 cm dr garis itu, skrg menjadi 8 cm. Guru mempersilakan anak murid ke 2. Iapun melakukan hal yg sama, 'sekarang' garisnya tinggal 6 cm. Anak murid ke 3 & ke 4 pun maju kedepan, skrg garis itu tinggal 2 cm.

Terakhir, anak yg Bijak maju kedepan, ia membuat garis yg lbh panjang, sejajar dgn garis pertama, yg tinggal 2 cm itu.

Sang Guru menepuk bahunya,
*"Kau memang bijak. Utk membuat garis itu menjadi pendek, tak perlu menghapusnya - cukup membuat satu garis yg lbh panjang. Garis pertama akan menjadi lbh pendek dgn sendirinya."*

*Utk memenangkan diri Tak perlu mengecilkan yg lain, Tak usah memburukkan yg lain, krn secara tak langsung, membicarakan keburukan yg lain adalah  cara tak jujur utk memuji diri sendiri. Cukup lakukan yg terbaik yg dpt kita lakukan utk smuanya, biarkan wktu akan membuktikan kebaikan tersebut.*

Dapat k tak dapat?
                                                                                                                                      Semoga berbahagia semua

Sunday, 26 February 2017

Radiator

Engine Overheat....apa puncanya?

Jom kita lihat satu-satu persatu mengikut kes.

1. Anda bawa kereta waktu tengahari...dan anda tersangkut dengan kesesakan lalulintas, tiba-tiba temperature engine naik?
Tetapi semasa bergerak....indicator suhu turun semula kepada normal.
Punca: Radiator Fan tak berfungsi mungkin kerana motor rosak ataupun fuse rosak.

2. Anda baru memandu waktu pagi ke tempat kerja...tak sampai 10 minit memandu....tiba-tiba temperature enjin naik?
Anda periksa, tiada hose yang bocor, radiator tak pecah.
Punca: Thermostat rosak atau Water Pump

3. Anda memandu, tiba-tiba enjin anda dah macam sauna, berasap.
Punca: Ada kebocoran hose ataupun upper radiator tank crack.

4. Anda memandu tempoh yang lama...awalnya tiada masalah tiba-tiba enjin panas. Anda periksa under hood, tiada sauna...tiada hose yang bocor, radiator tak pecah.....radiator fan ok.
Tapi air kering !!!!
Punca: Air dah berzaman tak top up atau gasket ada kebocoran kecil (bila buka radiator cap....nampak buih buih kecil naik, itu tanda ada kebocoran gasket)

5. Anda memandu dalam tempoh lama.....tiba-tiba temperature enjin naik.
Anda berhenti....anda tengok tiada wap air.....tiada tanda-tanda hos bocor...selepas enjin sejuk, anda buka radiator cap...air penuh.
Radiator Fan pun berfungsi baik...dah tu apa?
Punca: Sensor Problem

6. Anda memandu.....enjin tak panas, tapi lepas isi minyak, anda yang jadi panas...!!!!
Punca: Minyak naik harga

Ibu bapa

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH HARI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA.  
(  Isnin        ) 27 / 2 / 2017

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه


*PERKONGSIAN ILMU IBU BAPA*

1. Kalau kita berasa sukar mendidik anak bersabarlah. Tengoklah betapa sukar kita nak didik diri sendiri utk istiqomah solat awal waktu, solat berjemaah, baca Quran, puasa Isnin Khamis dsbnya... tambah2 lagilah utk mendidik org lain... maka bersabarlah dlm mendidik. Dlm banyak keadaan matlamat kita utk anak2 sudah benar tp kebenaran kerap tewas kerana tidak sabar dan tidak bijaksana.

2. Tuntutlah ilmu berterusan walaupun perkara asas. Biarlah kita mati semasa menuntut ilmu.

3. Jgn label anak. Blh kata anak malas tp jgn label dia 'pemalas'. Panggil nama anak dgn nama yg baik sb itu adalah labelnya.

4. Letakkan misi dan visi yg jelas kpd anak. Jadi hamba Allah yg baik. Ilmu wahyu adalah asas menjadi hamba Allah yg baik. Ditambah dgn acquired knowledge ilmu akademik. Sesungguhnya lebih SUKAR didik anak jadi BAIK drp didik anak jadi CERDIK.

5. Anak bukan milik kita tp amanah kpd kita. Didiklah anak mengikut kehendak pemberi amanah. Jgn bawa anak2 kpd kita, bawalah anak2 kpd Allah.

6. Ibu sama dgn Ramadhan sbb ibu adalah madrasah anak2 dan Ramadhan adalah madrasah ummah. Ibu ada cuaca dlm rumahtangga. Doa ibu lebih mustajab dari doa ayah kerana sayangnya lebih berakar kpd anak drp ayah.
Sbb itu hadiah terbaik seorang ayah utk anaknya adalah mencintai ibu anak tersebut (isterinya) sepenuh hati.

7. Pendidikan anak2 bermula di saat seorang lelaki mencari calon isterinya. Yg sudah berkahwin dan ada anak2 tidak terlambat untuk membuat kebaikan... didiklah isteri berterusan. Ceriakan isteri maka cerialah rumahtangga.

8. Didiklah anak dgn Al Quran. Ibnu Sina hafiz pd masa umurnya 7 thn. Ini antaranya kerana semasa dlm kandungannya ia telah dididik oleh ibu yg hafizah. Kita bukan hafiz tp pastikanlah anak2 sekurang2nya kenal huruf Al Quran melalui kita. Ambillah barakah ini.

9. Ibu bapa pemimpin kpd anak2. Pemimpin yg baik adalah yg besar pengaruhnya kpd anak2. Skrg ni anak2 tadika lebih percaya ustazah di sekolah dari ibu bapanya. Anak remaja lebih percaya kawan dari ibu bapanya... akhirnya ibu bapa hilang pengaruh kerana dunia tanpa sempadan amat besar pengaruhnya.

10. Tingkatkanlah pengaruh dari rasa percaya dan kepercayaan. Dlm rmhtangga, dipercayai adalah lebih utama drp dicintai. Contoh: Berapa ramai isteri yg mencintai suaminya tp tidak mempercayainya...

11. Walk the talk. Didiklah diri kita dlm usaha mendidik anak2 kita. Bantulah anak2 menjadi soleh dan solehah dgn membanyakkan amalan SUNAT. Oleh itu, untuk mendidik anak2 mengerjakan amalan wajib didiklah diri kita mengerjakan amalan sunat.

12. Niatkanlah kebaikan yg kita lakukan spt sedekah banjir dsbnya sebg tawasul anak2 menjadi baik. Cth: moga dgn sedekah ini, tetaplah solat anak2ku..

13. Sayangilah anak2 kerana kita sayang dia bukan krna dia sayang diri kita. Cth: kita jadikan anak2 kuda lumba utk kebanggaan kita. Anak dpt result yg baik terus war2kan... anak yg tak dpt elok diamkan dan dimarah krna memalukan kita... jgn membezakan anak2 yg pandai dgn yg kurang pandai...

Sedikit perkongsian utk kebaikan bersama walaupun diri serba kekurangan..

.

Mandi wajib

93) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم..
الْحَمْدُ لِلّه ... 😊
🌸 *CARA MANDI WAJIB/JUNUB*🌸
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(Ustaz Syeikh Faisol Haji Omar, "Ceramah Agama" @ Radio Kedah)


✅Tanggalkan semua kotoran dibadan terlebih dahulu:
- Syampoo.
- Gosok gigi😁.
- Sabun dan sebagainya.


✅Sunat berWudhuk dahulu.


✅X berbogel🙈.
- (Pakailah kain basahan, untuk menjaga adab kita dengan الله تعلى)


✅Niat Mandi Junub/Wajib ada macam2, dan ini salah satunya yg paling mudah:
- "Shj aku mandi wajib kerana الله تعلى".


✅Mulakan menjirus air, dgn yg paling atas sekali iaitu kepala🙆🏻. Kemudian jirus bahagian kanan, dan kemudian kiri.


✅Pastikan semuanya kena.
(Ratakan air keseluruh badan, pastikan semua kena dan duduklah bercangkung... supaya bahagian2 lipatan dibadan kita, kena kesemuanya air itu).
وَاللَّهُ أَعلَم....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


🌸 *PERMULAAN NIAT*🌸
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(Ustaz Hj Mohd Noor Hj Mohd Saad, "Kuliah Ilmu", Mantan Imam @ Masjid الرحمن, Mahang Kulim Kedah)


✅Niat itu bermula, semasa air💧 kena pada anggota kita.
وَاللَّهُ أَعلَم....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


🌸 *CARA MANDI WAJIB, BERKAITAN FARAJ WANITA*🌸
~~~~~~~~~~~~~~~~
(Ustaz Azhar Idrus @ UAI)


✅Faraj anak dara biasanya berbeza dgn faraj wanita yg pernah disetubuhi, iaitu ketika duduk bercangkung mcm nak buang air besar. Faraj anak dara tidak terbuka, manakala faraj yg pernah bersetubuh terbuka..ada yg terbuka sedikit dan ada yg terbuka banyak.. sama ada terbuka sikit atau banyak, WAJIB disampaikan air💦 disitu. Dan biasanya air tdk masuk lebih di kawasan yg terbuka itu, melainkan disumbat paip ke mulut faraj..


✅Perlu diketahui, bila duduk mencangkung tu, biarkan saja ia terbuka dgn sendirinya dan BUKAN dibuka.. Apa yg masih tdk terbuka ketika duduk itu, ia adalah dikira batin faraj yg TIDAK WAJIB disampaikan air..


✅Dan perlu diketahui.. ada juga faraj wanita yg pernah disetubuhi itu tertutup rapat, sekalipun sudah banyak kali disetubuhi.
Maka 🙅🏻TIDAKLAH WAJIB disampaikan air ke kawasan farajnya yg tidak terbuka itu..


✅(Maksudnya, time kita mandi wajib tu..... memang kena korek sedikit bahagian faraj tu. Supaya semuanya bersih dan kena air).
وَاللَّهُ أَعلَم....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


🌸 *CARA KOREK GUNA JARI*🌸


✅Biasanya... anak dara hingga Ruas 1☝🏻. Dan yang dah berkahwin hingga Ruas 3.


✅Silakan Share kepada semua kaum Hawa. Ramai yg belum mengetahuinya.


✅Jika mandi Wajib X SAH!, apatah lagi Solat kita dan Ibadat² yg lain... الله اكبر..😰
وَاللَّهُ أَعلَم....


🌀Silakan Share..
🌀Moga Bermanfaat..
🌀 آمِّيْنَ, آمِّيْن, آمِّيْن,َ يا رَبَّ الْعَالَمِيْن

❤ الَّلهُمْ صلِّي علَى سَّيدْناَ مُحَمّـدْ, ❤

Syukran LIKE Page:
https://www.facebook.com/Catatan-Kuliahku-359737684171205/?pnref=story

         GROUP FIQH WANITA 1 & 2


                   *DILARANG EDIT*

Saturday, 25 February 2017

Rezeki

*LAPAN JENIS REZEKI DARI ALLAH*

*1.Rezeki Yang Telah Dijamin.*

‎وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
"Tidak ada satu makhluk melata pun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6).

*2. Rezeki Kerana Usaha.*

‎وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39).

*3. Rezeki Kerana Bersyukur.*

‎لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7).

*4. Rezeki Tak Terduga.*

‎وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا( ) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

*5. Rezeki Kerana Istighfar.*

‎فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta.”
(Surah Nuh : 10-11).

*6. Rezeki Kerana Menikah.*

‎وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32).

*7. Rezeki Kerana Anak.*

‎وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa' : 31).

*8. Rezeki Kerana Sedekah.*

‎مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً
"Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak."
(Surah Al-Baqarah : 245).

Semoga Allah sentiasa limpahkan kita dengan rezeki zahir dan batin yang dapat membantu perjalanan kita menuju Allah. Aamiin

Thursday, 23 February 2017

Ulama

Pagi ini semasa kelas Sirah bersama Dr Nabil Mubarak, aku bertanya kepada Syeikh berkenaan dua golongan Ulamak.

Antara Ulamak di Malaysia yang hanya berdiam diri dengan rasuah, salah guna kuasa dan kewangan oleh pemimpin negara dan ulamak yang sibuk untuk laksanakan Hudud yang mana masyarakat bukan Islam dan Islam sendiri pun masih belum memahami sehingga timbul salah faham dikalangan bukan Islam di negara.

Lalu Syeikh menjawab dengan melontarkan pertanyaan :

“Di negara kamu hendak laksana Syariat Islam mesti bertanya kepada kepada orang kafir?”

Aku jawab “Ya”.

“Jika begitu itu sesuatu perkara yang sangat pelik. Tidak pernah ada dalam kitab Sirah, Nabi bertanya atau minta izin dari Abu Jahal atau Abu Lahab. Bahkan baginda juga tidak pernah minta daripada pemimpin musyrikin atau Pembesar Yahudi di Madinah untuk melaksanakan syariat Islam” jawab Syeikh lagi.

Aku ulangi lagi persoalan tadi :

“Jadi bagaimana pula dalam isu rasuah, salah guna kewangan, banjir. Ada kalangan ulamak seolah-olah berdiam diri.”

Syeikh bertanya lagi :

“Adakah ulamak kamu juga terjebak rasuah?”

“Mana mungkin” Jawabku juga.

Syeikh terus sambung :

“Jika begitu, ulamak kamu tahu dan alim Fiqh Sirah. Di zaman Nabi SAW, pembesar dan pemimpin Makkah bukan setakat salah guna kuasa, segala kejahatan dan kefasadan telah dilakukan oleh mereka sehingga peringkat mensyirikkan Allah. Jika ekonomi yang kamu takutkan, Nabi SAW pernah berniaga di pasar dan meninggalkan pasar tersebut. Jika banjir yang kamu takutkan, Kota Makkah pernah banjir sehingga runtuhnya Kaabah.

Perbetulkan Aqidah masyarakat kamu. Tunaikan hak Allah yang termaktub dalam Al-Quran dan As-Sunnah. InsyaAllah, perkara-perkara yang lain akan datang kemudian. Sepertimana Nabi SAW membina negara bukan dengan ekonomi mahupun kuasa tetapi dengan Aqidah berpandukan Al-Quran dan Sunnah.

Lantas beliau membacakan Ayat Quran surah Al-Ahzab, ayat 21 dan Surah Al-Baqarah, ayat 120

Kemenangan bukan dari pertolongan atau sokongan orang kafir mahupun kaum muslimin tetapi kemenangan adalah dari Allah SWT.

Allah jualah yang memberi kekuatan ekonomi. Bukan golongan kafir. Kerana ekonomi berkaitan dengan rezeki dan rezeki itu datang dari Allah SWT dan bukan manusia.

Jawatan, kuasa dan kepimpinan juga datang dari Allah kerana Allah Maha Berkuasa dari semua kuasa yang ada di bumi ini.

Jadilah Islam kerana mahukan Redha Allah dan bukan jadinya kamu Islam kerana mahu menunjuk-menunjuk kepada kafir atau mengharapkan redha Kuffar….!” tegas Syeikh dengan panjang lebarnya.

Aku tersenyum…

Oleh : Nazri Abdul Hamid

~ SHARE ~ , sebanyak banyak2 nyer ❗

Wednesday, 22 February 2017

Bahlul

*SI BAHLUL DAN GURU SUFI*

Pada zaman pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyah terdapat seorang ulama' sufi bernama Sheikh Junaid Al- Baghdadi yg tersohor dgn ketinggian ilmunya. Selain menjadi pelopor kpd ilmu tasawuf Islam, beliau juga dikenali sebagai seorang pedagang yg berjaya di jazirah Arab.

Suatu ketika, Sheikh Junaid telah berangkat ke kota Baghdad bersama dgn para pengikutnya atas urusan perniagaan. Sebaik urusannya selesai, Sheikh Junaid telah bertanya tentang seorang lelaki dan berniat utk menemui lelaki tersebut.

"Kenalkah kamu lelaki bernama Bahlul di kota Baghdad ini?" tanya ulama' tersebut kpd anak muridnya. Mereka menjawab, “Ya, dia seorang yg gila. Apakah yg tuan perlukan drpnya?"

"Cari lelaki itu kerana ada sesuatu yg aku perlukan drpnya." kata Sheikh Junaid.

Tanpa banyak bicara, murid-murid Sheikh Junaid segera mencari lelaki bernama Bahlul itu di segenap kota Baghdad dan akhirnya menemui beliau di dlm sebuah pondok usang di gurun yg agak terpencil.

Keadaan Bahlul dilihat tidak terurus. Pakaiannya compang camping dan rambutnya kusut masai. Memang sah, itulah lelaki yg dicari oleh guru mereka. Murid-murid Sheikh Junaid pun bergegas pulang ke kota Baghdad dan membawa guru mereka utk bertemu dgn lelaki tersebut.

Ketika Sheikh Junaid mendekati Bahlul, dia melihat Bahlul sedang gelisah sambil menyandarkan kepalanya ke tembok batu.

Sheikh Junaid memberi salam kpdnya dan beliau menjawab seraya bertanya semula, "Siapakah engkau?"

"Aku Junaid Al-Baghdadi." jawab ulama' sufi itu.

"Apakah engkau Abul Qasim (nama sebenar Sheikh Junaid? Al-Baghdadi) Apakah engkau Sheikh Baghdadi yg sering mengajak manusia ke arah jalan kebaikan dan mencintai akhirat?" tanya Bahlul.

"Ya!" Jawab Sheikh Junaid.

"Apakah engkau tahu cara makan?" tanya Bahlul sekali lagi.

Lalu Sheikh Junaid menjawab, “Aku mengucapkan Bismillah. Aku makan yg ada di hadapan ku, aku menggigitnya sedikit, meletakkan di sisi kanan dlm mulutku dan perlahan mengunyahnya. Aku mengingati Allah sambil makan. Apa pun yg aku makan, aku ucapkan alhamdulillah. Aku cuci tangan sebelum dan sesudah makan."

Bahlul berdiri, menyebakkan pakaiannya dan berkata, "Kau ingin menjadi guru yg dihormati di dunia tetapi kau tidak tahu pun cara makan!"

Sambil berkata demikian, Bahlul berlalu pergi. Salah seorang murid Sheikh Junaid berkata, "Wahai tuan, dia adalah orang gila."

"Ya, dia adalah orang gila yg bijak dan cerdas.Dengarkan kebenaran drpnya", jawab Sheikh Junaid. Dia kemudian mendekati Bahlul sekali lagi.

"Siapakah engkau?" tanya Bahlul.

"Sheikh Baghdadi yg tidak tahu cara makan, " jawab Sheikh Junaid.

"Engkau tidak tahu cara makan tetapi adakah kau tahu cara berbicara?" tanya Bahlul.

"Ya", jawabnya. "Aku berbicara tidak kurang dan tidak lebih dan aku tidak terlampau banyak berbicara. Aku berbicara supaya pendengar mudah memahami. Aku tidak berbicara terlampau banyak supaya orang ramai tidak mudah bosan. Aku mengajak manusia ke jalan Allah dan Rasul," kata Sheikh Junaid."

"Lupakan sahaja tentang makan kerana kau juga tidak tahu tentang bagaimana cara utk berbicara." kata Bahlul. Dia berdiri dan berlalu pergi.

Anak murid Sheikh Junaid berkata, "Wahai tuan, anda lihat sendiri dia adalah seorang yg gila. Apa yg tuan harapkan drp orang gila seperti nya?"

"Ada sesuatu yg aku perlukan drpnya yg kamu tidak tahu", jawab Sheikh Junaid. Dia kemudian bangun dan mendekati Bahlul semula.

"Apakah yg kau mahu lagi drp ku? Kau tidak tahu cara makan dan berbicara, adakah kau tahu cara tidur?" tanya Bahlul sebaik Sheikh Junaid mendekatinya.

"Ya, aku tahu. Selepas solat Isyak, aku mengenakan pakaian tidur, aku berwuduk, berdoa dan.." jawab Sheikh Junaid menerangkan adab-adab tidur sebagaimana lazimnya diajarkan oleh para ulama'.

"Sudah, ternyata kau juga tidak tahu bagaimana cara tidur," kata Bahlul dgn tegas sambil bingkas bangun.

Tetapi kali ini Sheikh Junaid menahannya. "Wahai Bahlul, aku tidak tahu, kerana Allah, maka ajarkanlah aku", pinta Sheikh Junaid kpd Bahlul.

Bahlul menjawab, "Sebelum ini kau mengatakan bahawa kau tahu maka aku menghindari mu. Sekarang setelah kau mengaku engkau tidak tahu, maka aku akan mengajar kamu cara makan, berbicara dan tidur."

"Ketahuilah bahawa kebenaran yg ada disebalik makanan ialah makanan yg halal. Jika engkau memakan makanan yg haram dgn seribu adab sekalipun ianya tidak akan memberi manfaat melainkan menyebabkan hati mu menjadi hitam."

Kebenaran yg ada di sebalik bicara ialah hati harus bersih sebelum berbicara dan percakapan kamu hendaklah menyenangkan Yang Maha Pencipta terlebih dahulu drp yg mendengar. Sekiranya bicara mu hanya utk urusan duniawi yg sia-sia dan tidak menjurus kpd Allah SWT maka ia akan mendatangkan malapetaka. Sebab itu diam adalah lebih baik drp berkata-kata."

"Kebenaran yg ada di sebalik tidur adalah hati mu perlu bebas drp sifat permusuhan dan kebencian sebelum tidur. Hati mu tidak boleh tamak akan kekayaan dunia. Maka ingatlah Allah SWT ketika kamu tidur", kata Bahlul kpd Sheikh Junaid.

Kata-kata itu membuatkan Sheikh Junaid Al-Baghdadi tersenyum. Ya, itulah jawapan yg diperlukan drp lelaki yg dikatakan oleh masyarakat sebagai orang gila itu.

Sheikh Junaid kemudian menghulurkan salam dan mencium tangan Bahlul, lantas berdoa utk kesejahteraannya.

Siapa sebenarnya lelaki yg dikatakan gila bernama Bahlul itu?

Bahlul atau namanya yg sebenar, Wahab bin Amr dilahirkan di Kuffah, Iraq merupakan keluarga Diraja. Beliau adalah sepupu kpd Khalifah Harun Ar-Rasyid. Ketika hayatnya Bahlul dikenali sebagai ilmuan Islam dan pernah menjawat jawatan Hakim kerajaan Bani Abassiyah.

Namun Bahlul telah meninggalkan segala kekayaan dan kemewahan hidupnya utk hidup sederhana. Disebabkan kerana itu, dia diberi julukan Bahlul oleh penduduk setempat.

Bahlul sebenarnya tidak gila, tetapi dia berpewatakan sebegitu bagi menyembunyikan kebijaksanaannya drp diketahui oleh orang lain.

Itulah dia kisah seorang yg arif bernama Bahlul. Pengajaran drp kisah tersebut,

Pertama, Sheikh Junaid Al-Baghdadi sebagai seorang guru yg disegani tidak jemu utk mencari ilmu dan sanggup mencarinya diceruk-ceruk kampung yg terpencil.

Kedua, Sheikh Junaid sebagai seorang yg arif mengetahui bahawa Bahlul bukanlah seorang gila seperti mana dikatakan oleh masyarakat malah adalah seorang yg mempunyai hikmah ilmu dan kerana itu beliau berusaha mencarinya. Jauhari juga yg mengenal manikam.

Ketiga, Sheikh Junaid walaupun seorang guru yg terkenal dan mempunyai ramai murid tidak sombong dan sabar serta merendah diri di hadapan Bahlul dan mendatangi beliau walaupun Bahlul beberapa kali menyebak pakaiannya dan pergi. Benarlah seorang yg berkehendakan ilmu itu mesti mendatangi ilmu dan bukan sebaliknya.

Keempat, seorang yg mencari ilmu mestilah lebih banyak sabar dan mendengar drp berkata-kata dan merasakan diri tidak tahu kerana merendahkan diri di hadapan ilmu.

Kelima, ketrampilan seseorang tidak semestinya mencerminkan ilmu seseorang itu. Walaupun Bahlul tidak berpakaian hebat seperti gaya tuan guru tetapi hikmah kata-katanyanya disanjung tinggi oleh Sheikh Junaid Al-Baghdadi.

Keenam Sheikh Junaid menerangkan bab feqah tentang adab dlm melakukan sesuatu tetapi Bahlul menerangkan bab hati iaitu kunci utama di dlm sesuatu perbuatan ibadat itu. Sesungguhnya jika baik hati itu maka in sha Allah baiklah segalanya. Selain drp mengetahui tentang adab tetapi ia tidak mencukupi kerana hati yg ikhlas dan bersih diperlukan utk mendapat keberkesanan daripada amalan tersebut.

Ketujuh, Sheikh Junaid mencium tangan Bahlul atas dasar penghormatan seorang murid yg telah diberi ilmu yg tidak ternilai. Begitulah cara orang yg beradab pada ilmu di mana peradaban seperti itu sudah berkurangan di zaman ini. Maka ilmu yg dipelajari tidak ada keberkatannya.

Tuesday, 21 February 2017

Ibu

Si IBU yang BODOH...

Hari itu, Cikgu Yong, guru mata pelajaran Kajian Tempatan meminta murid-murid kelas 4 Tun Razak berkongsikan pekerjaan ibu bapa mereka dengan rakan-rakan sekelas.

Tiba giliran Naqiyudin Bilboa, dia berasa sedikit gementar untuk ke hadapan dan bercakap dengan semua mata tertumpu kepadanya. Almaklumlah, pertama kali diminta berbuat sedemikian.

Sebelum itu, sudah ada tujuh orang murid yang lain yang telah pon berkongsikan pekerjaan ibu bapa masing-masing. Ada yang si bapa bekerja sebagai doktor. Ada yang si ibu bekerja sebagai pensyarah. Ada yang jurutera. Ada yang saintis. Ada yang peguam. Macam-macam lah! Semuanya pon hebat-hebat belaka!

"Assalamualakum kawan-kawan. Err.. Err.. Hari ni, saya nak kongsi dengan kawan-kawan... Pekerjaan ibu saya je kot. Bapa saya dah takde. Dia meninggal masa saya darjah 1 lagi."

Pendedahan Naqiyudin Bilboa itu disambut dengan 'Oooohh' dan 'Aaahhh' oleh rakan-rakannya yang lain, terutamanya yang perempuan. Naqiyudin Bilboa menjadi semakin tidak keruan. Dia cuba menenangkan dirinya dengan menggentel-gentel jarinya.

"Tapi dulu... Tapi dulu ayah saya kerja sebagai cikgu, macam Cikgu Yong jugak!"

Cikgu Yong tersenyum mendengar kata-kata Naqiyudin Bilboa itu.

"Ibu saya... Uhm... Masa ayah ada dulu, dia jadi suri rumah sepenuh masa. Sekarang ni... Dia ambil upah menjahit. Kadang-kadang dia buat kuih..."

Kedengaran ada beberapa orang yang tertawa mendengarkan perkongsian Naqiyudin Bilboa itu.

"Sharifudin Ali! Kenapa kamu gelak? Cuba hormat sikit Naqiyudin Bilboa di hadapan tu!"

Cikgu Yong dengan tegas menegur anak-anak muridnya yang tertawa sebentar tadi.

"Takde apa cikgu. Maaf cikgu."

Namun pada wajah Sharifudin Ali, terukir sekuntum senyuman sinis yang menjengkelkan. Telinga Naqiyudin Bilboa tiba-tiba menjadi panas. Kepalanya tidak semena-mena berpeluh dan gatal. Dia mengetap giginya menahan sabar.

"Cikgu, izinkan saya bertanya kepada Sharifudin Ali kenapa dia tertawa sebentar tadi?"

Cikgu Yong mengangguk.

"Sharif, kenapa kau gelak tadi? Ada apa-apa masalah ke, mak aku jahit baju dan jual kuih?"

Sharifudin Ali bangun dengan gaya yang penuh angkuh, berpeluk tubuh dan dengan selambanya mengejek Naqiyudin Bilboa.

"Bukan apa. Mak orang lain semua kerja terer terer. Doktor. Pensyarah. Pembaca berita. Semua belajar tinggi-tinggi. Mak aku pon, bukan nak kata ah, tapi seorang usahawanita yang sukses. Sampai mak kau... Heh."

Terbeliak mata Cikgu Yong mendengar kata-kata Sharifudin Ali yang penuh selamba itu. Sharifudin Ali baharu sahaja melanggar garisan sempadannya. Naqiyudin Bilboa menggenggam tangannya, penuh kemarahan dan ketidakpercayaan. Baharu sahaja Cikgu Yong mahu mengatakan sesuatu, Naqiyudin Bilboa sudah menyerang balas dahulu.

"Oh ye..? Mari sini, aku nak beritahu kau sesuatu.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan kejutkan aku untuk solat Subuh dan kemudian bersiap-siap untuk pergi sekolah.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari baju sekolah aku sudah tersedia bergosok.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan sediakan bekalan sarapan untuk aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia akan teman aku pergi sekolah.

Ye, mak belajar tak tinggi, tapi sebelum berpisah dengan aku, dia akan peluk aku dan hadiahkan aku ciuman di pipi dan dahi.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas loceng sekolah berbunyi, dia sudah tersedia menanti di luar pagar.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku dapat jalan balik dari sekolah dengan mak aku sambil makan aiskrim.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas balik dari sekolah, makanan tengah hari sudah tersedia di dapur.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia pasti akan temankan aku buat buat kerja sekolah dan dia akan pastikan aku siapkan kerja sekolah aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku ada 7 orang adik-beradik dan semuanya dia boleh jaga dengan baik!

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi makan kami cukup, pakaian kami cukup dan kami adik-beradik saling membantu untuk cukupkan mana yang perlu. Kami bahagia!

Kau ada...??"

Tergamam Cikgu Yong. Terkesima seluruh kelas.

Pucat muka Sharifudin Ali. Pipinya basah dengan air mata.

***

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup tidak tidur malam hanya kerana mahu menidurkan anaknya.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup berbelanja besar untuk anak-anaknya, sedangkan untuk diri sendiri dia bersederhana.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup berpenat-lelah, ke hulu dan ke hilir semata-mata menuruti kehendak si anak.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup berlapar asalkan anaknya sendawa kekenyangan.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup ditertawakan oleh sekeliling, berpakaian selekeh dan selebet asalkan si anak cantik bergaya.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup berpuasa sebulan hanya kerana mahu membelikan kasut baru buat si anak.

Seorang ibu itu 'bodoh' tidak dapat melelapkan matanya hanya kerana risaukan si anak yang tidak reti nak balik rumah, pulang lewat malam.

Seorang ibu itu 'bodoh' sanggup membiarkan diri jatuh sakit hanya kerana memikirkan perangai si anak yang dah macam jembalang gunung.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana seharian dengan linangan air mata sentiasa mendoakan kebahagiaan dan kejayaan anak-anaknya, meski si anak tidak pernah memaknai erti doa seorang ibu.

Dan seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup 'mati' hanya kerana mahu melihat anaknya terus 'hidup.'

Meskipon si ibu itu tampak 'bodoh' pada pandangan mata manusia, 'bodoh' pada penilaian dunia, ketahuilah, sorga itu tetap berada di bawah telapak kakinya!

Basikal

DARI KACAMINDA SEORANG PEGUAM

Salam2all.

Teman berasa terpanggil untuk memberi komen berkenaan kes tragedi kemalangan di Jalan Lingkaran Dalam, Johor Bharu pada 18 Feb 2017 lepas yang mengorbankan 8 nyawa anak2 muda.

Kemalangan dikatakan berlaku sekitar jam 3 pagi sewaktu anak2 tersebut sedang berkayuh di lokasi bersebelahan Tanah Perkuburan Mahmoodiah.

Dikatakan lebih 30 anak2 tersebut berada dikawasan itu bersama basikal masing2.
Pemandu seorang gadis berbangsa Cina berumur 22 tahun memandu kereta jenis Almera dikatakan merempuh anak2 tersebut yang berkayuh menuju haluan yang sama, bermakna ianya rempuhan daripada belakang.

Melihat daripada gambar kawasan tragedi, kelihatan rempuhan itu berlaku ditepi jalan sebelah kiri.

Teman melihat kenyataan2 yang dikeluarkan termasuk oleh pihak polis dan juga Timbalan Menteri Dalam Negeri memberi gambaran seolah2 anak2 tersebut yang bersalah; dengan satu alasan dangkal yang utama: apa anak2 itu buat berkayuh basikal beramai2 jam 3 pagi!

Tidak ada pulak yang bertanya apa seorang gadis berusia 22 tahun buat memandu kereta berseorangan jam 3 pagi? Dan kenapa sehingga hari ini identiti pemandu itu tidak didedahkan, sebaliknya identiti mangsa dengan mak bapak mereka pulak yang didedahkan.

Kebiasaanya kalau berlaku tragedi kemalangan saperti ini dengan cepat identiti pemandu yang melanggar akan didedahkan; tetapi dalam kes ini teman agak pelik!

Adakah pemandu itu diberi perlindungan istimewa; adakah dia daripada keluarga tertentu yang mesti dilindungi? Setakat hari ini teman tidak mendengar sebarang ancaman terhadap gadis Cina tersebut utk membolehkan identitinya tidak didedahkan!

Berbalik kepada isu tragedi kemalangan itu, teman merasakan pihak2 berkaitan terlalu menumpu kepada anak2 tersebut berkayuh basikal jam 3 pagi; seolah2 satu dosa besar bagi anak2 itu berkayuh basikal jam 3 pagi!

Teman bukan bermaksud nak membela anak2 itu, tetapi isunya ialah siapa yang bersalah dalam tragedi itu?

Kenapa begitu cepat pihak berkuasa membuat keputusan dan membebaskan pemandu tersebut; dan paling malang ada pulak pihak yang mengugut akan mengambil tindakan terhadap ibubapa anak2 itu kerana membenarkan atau membiarkan anak2 itu berbasikal jam 3 pagi!

Halo yop, sejak bila naik basikal jam 3 pagi itu satu dosa; satu kesalahan?

Dibawah Akta Pengangkutan dan Peraturan Lalulintas:

1. Bukan satu kesalahan berkayuh basikal jam 3 pagi!
2. Bukan satu kesalahan berkayuh basikal ramai2;
3. Bukan satu kesalahan berkayuh basikal atas jalanraya;

Apa yang jelas melanggar seseorang atau sesuatu kenderaan daripada belakang diatas jalanraya adalah prima facie satu kesalahan!

Pihak polis wajar memperhalusi siasatan mereka dengan mengkaji persoalan berikut:

1. Bagaimana pemandu tersebut boleh merempuh sekumpulan pengayuh basikal daripada belakang?

2. Agak mustahil untuk mana2 pemandu tidak nampak sekumpulan pengayuh basikal diatas jalanraya apatah lagi kalau jumlahnya sampai 30 orang;

3. Alasan konon jalan itu menurun bukit adalah terlalu dangkal; sebab semua pemandu telah pun melalui latihan pemanduan untuk memperlahankan kenderaan bila melalui selekoh atau mendaki atau menuruni bukit.

4. Apa yang menyebabkan pemandu itu tidak dan/atau gagal melihat atau menyedari ada sekumpulan ramai pengayuh basikal dikawasan tersebut;

5. Ada kenyataan dibuat oleh mangsa dan saksi menyatakan melihat pemandu itu menggunakan telefon bimbit dan memandu laju; oleh itu pihak polis wajib menyiasat maklumat ini. Teman agak hairan dalam tempoh yang begitu singkat kenyataan dikeluarkan konon pemandu tersebut tidak menggunakan telefon bimbit dan tidak membawa laju! Bila siasatan terperinci dibuat?

6. Melihat kepada gambar2 sekitar selepas kejadian, kelihatan rempuhan tersebut sangat kuat sehingga melanggar begitu ramai pengayuh basikal dan menyebabkan 8 kematian! Ini sahaja sudah cukup untuk pihak berkuasa mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena dengan cara pemanduan tersebut!

Dalam bahasa undang2 ada prinsip dipanggil res ipsa loquitur - sesuatu perkara itu terjelas dengan sendirinya!

Rempuhan kuat daripada belakang oleh sebuah kereta terhadap sekumpulan ramai pengayuh basikal disisi kiri sebatang jalanraya dua lorong memberi gambaran samada pemandu itu lalai, alpa, atau dalam keadaan gagal mengawal kenderaannya!

Maknanya ada kes prima facie untuk disiasat dengan lebih terperinci!

Teman harap kita bertindak waras dan rasional dalam tragedi ini, dan tidak terbawa2 dengan sikap emosional, prejudis atau bias!

Adakah hanya kerana anak2 itu berkayuh basikal jam 3 pagi secara beramai2 maka mereka boleh dirempuh daripada belakang begitu sahaja; dan mereka yang dipersalahkan?

Apa beza anak2 yang berkayuh basikal itu dengan keadaan sebaliknya; apa kata jika pemandu tersebut merempuh beberapa kenderaan lain saperti kereta atau motorsikal daripada belakang?

Tidak ada beza bukan?

Soal mereka berkayuh basikal jam 3 pagi beramai2 bukan isunya! Itu mungkin isu sosial yang perlu ditangani secara berasingan melalui kaedah yang diperlukan.

Tetapi ini isu tragedi kemalangan jalanraya! Sebuah kenderaan merempuh sekumpulan pengayuh basikal daripada belakang disisi sebelah kiri sebatang jalan menyebabkan 8 kematian!

Prima facie ada sesuatu yang tak kena dengan cara pemanduan atau pengendalian kereta tersebut oleh pemandu berkenaan!

Teman mendesak pihak polis dan pihak berkuasa supaya memperhalusi siasatan mereka! Dan teman cadangkan supaya siasatan dibuat dibawah Seksyen 302A Kanun Kesiksaan dan sebagai alternatif Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan.

Teman nasihatkan kepada keluarga mangsa supaya merujuk kepada peguam untuk menimbang membawa kes ini ke Mahkamah untuk tindakan sivil yang bersesuaian.

Dan jika tidak berpuashati dengan siasatan pihak berkuasa, failkan writ prerogatif di Mahkamah Tinggi untuk suatu perintah yang bersesuaian. Peguam yang mahir akan boleh memberikan nasihat dan panduan yang bersesuaian insyallah.

Dan akhirul kalam, nasihat teman kpd Timbalan Menteri Dalam Negeri dan KPD (dan yang sewaktu dengannya), lain kali kalau ditanya soalan berkaitan sesuatu insiden atau kejadian jenayah seperti ini, suka teman mengulang nasihat seorang sahabat bekas pegawai tinggi pasukan polis, "jawab aja 'kes masih dalam siasatan dan kita akan siasat sewajarnya mengikut undang2 dan prosedur sedia ada".

Selesai masalah!

Wallahua'lam dan wassalam

- Tuan Hj Zulkifli Noordin -

Friday, 17 February 2017

Emas

*🍓Perkongsian                                                                    

Kisah Iskandar Zulkarnain dan tenteranya terpaksa mengharungi terowong yang panjang dan gelap. Tiada api dan cahaya. Di tengah-tengah perjalanan, mereka terpijak batu-batu yang begitu banyak bertaburan. Ada orang berkata, terowong ini kaya dengan emas dan berlian. Apa lagi, ada yang mula mengutip batu-batu tersebut hingga penuh tangan. Ada yang gunakan baju untuk dijadikan pemegang batu-batu. Ada juga yang tidak percaya dan tidak mengutip apa-apa pun.

Setelah sekian lama berjalan dalam gelap, ada di antara mereka merasa letih lalu melepaskan batu-batu yang mereka bawa. Akhirnya mereka mula nampak di hujung terowong. Dalam samar-samar mereka telah lihat, batu-batu yang mereka bawa adalah betul-betul emas dan berlian. Ada yang minta kebenaran dari Iskandar Zulkarnain untuk berpatah balik ke tengah terowong. Tapi tak dibenarkan.

Bila mereka keluar dari terowong, maka penyesalan yang amat hebat terasa oleh tentera-tentera Iskandar.

Semua menyesal. Tiada yang tak *menyesal.*

1. Paling menyesal ialah yang tidak percaya langsung. Tiada langsung emas berlian yang dibawa walaupun sudah mempunyai peluang.

2. Yang bawa sikit pun menyesal. "Kenapalah aku bawa penuh tangan je. Patut tadi aku gunakan baju, kain dan sebagainya untuk angkut emas dan berlian tu."

3. Yang bawa penuh baju pun menyesal. Aku patut pinjam kain-kain dari orang lain. Aku patut gunakan mulut untuk angkut emas dan berlian-berlian tu.

4. Yang paling menyesal juga yang mula-mulanya percaya. Tapi separuh jalan lepaskan batu-batu kerana tidak yakin, kerana letih dan malas.

Begitulah *gambaran penyesalan* kita bila sampai ke alam akhirat. Semua menyesal. Tiada yang terkecuali. Ketika sakaratul maut, kita akan di nampakkan gambaran di mana nasib kita di akhirat. Ketika itu roh kita meronta-ronta tidak mahu meninggalkan dunia jikalau gambaran yang tidak baik ditunjukkan. Seperti mereka yang meronta-ronta untuk balik ke tengah terowong dan minta kebenaran untuk balik semula. Tapi bila roh di halqom, ternyata sudah terlambat.

Bila sampai di akhirat, semua orang akan menyesal. Yang soleh dan solehah menyesal kerana masa yang berlalu tanpa dimanafaatkan untuk meningkatkan amal ibadat supaya dapat darjat yang lebih tinggi. Yang kadang-kadang soleh kadang kadang menentang Allah lagilah menyesal. Ada amalan. Tapi sikit. Dosa menimbun.

Orang-orang kafirlah yang paling menyesal. Terutama mereka yang dah sampai seru, faham pasal Islam, tapi pilih untuk tidak beriman kerana ego, pangkat dan harta dan sebagainya. Orang yang asalnya Islam tapi meninggalkan agama lagilah menyesal. Seperti mereka yang mula-mula kutip batu, tapi lepaskan. Di akhirat nanti merekalah yang paling menyesal.

Itulah gambaran penyesalan di akhirat. Diceritakan penyesalan mereka dalam Surah As-Sajadah. Ahli Neraka merayu pada Allah, "Wahai Tuhanku, sesungguhnya kami telah lihat dan dengar kedahsyatan akhirat, kembalikanlah kami ke dunia untuk beramal soleh, sesungguhnya kami telah benar-benar yakin."

(sedikit perkongsian)

RENUNG²KAN LAH
MENUNG²KAN LAH
FIKIR²KAN LAH

Wednesday, 15 February 2017

Serban umar

TAULADAN DARI KISAH HIDUP SAIYIDINA UMAR BIN AL KHATTAB R.A...

Suatu hari khalifah Umar bin Al Khattab berhajat untuk menyewa seekor unta bagi menziarahi seorang sahabatnya. Semasa sedang melalui sebatang pokok, tanpa disedari, serban yang sedang dipakainya, telah tersangkut dicelah ranting pokok tersebut dan terlepas dari kepalanya.

Ketika diberitahu bahawa serbannya terjatuh, Umar bergegas turun dari unta dan berlari untuk mengambil serbannya, lalu dengan cepat ia berlari kembali untuk menaiki untanya.

Si pemilik unta berkata, "Kenapa tuan tidak pusingkan sahaja unta ini untuk kembali ke belakang sedikit untuk mengambil serban tuan, wahai amirul mukminin?"

Saiyidina Umar berkata sambil tersenyum, "Sebab unta ini akadnya aku sewa untuk pergi dari rumahku menuju ke rumah sahabatku. Tidak ada perjanjian untuk keperluan lain."

Pemilik unta: "Kalau begitu, kenapa tuan tidak menyuruh aku sebagai rakyat untuk mengambil serbanmu?"

Saiyidina Umar menjawab, "Kerana serban itu milikku bukan milik kamu, kenapa pula aku mesti menyuruhmu? Apakah kamu mengira dengan jawatan khalifah ini, aku boleh bertindak dengan sewenang-wenangnya memerintah orang lain untuk mengerjakan sesuatu yang tidak ada hubungannya dengan tugasku?"

SUBHANALLAH...

Ikutlah Nabi dan contohilah para sahabat

Supir

Isteri berniaga? Hati2 k...

Just nak ingatkan sikit boleh? Khusus buat wanita berniaga yang ada somi. Dalam isteri ghairah nak bisnes, nak ada duit sendiri serta nak bantu suami atau nak sara keluarga sebab suami tidak berapa ada kemampuan, tetap

1/ Gila penting untuk ada redha suami dalam nak bisnes. Tak kisahlah berniaga dari rumah ke, part time ke full time ke. Isteri tu hak suaminya. Keberkatan hidup rezeki terletak pada somi.

2/ Jaga adab dan hati-hati jangan sampai tinggi suara ke, jangan rasa diri pendapatan berniaga lebih banyak then rasa lebih hebat. Ini semua ujian buat isteri dan ujian buat suami juga. Allah swt uji kasih sayang antaranya.

3/ Dalam dok berniaga, jangan sampai suami rasa dia tidak diutamakan atau terabai. Lelaki ini suka pendam. Kesannya nanti mungkin bukan sekarang tetapi kemudian. Allah swt berikan banyak cabaran dan masalah bertali arus.

4/ Iblis syaitan lagilah dok mengapi-apikan sang isteri bila suami halang atau tak suka isteri dia berniaga.

Pointnya,

1/ Bincang elok-elok dan saling menyelami apakah sebenar benar benarnya yang both inginkan dan kemampuan. Apa niat masing-masing, bincang dengan terus terang

2/ Isteri tetap isteri. Ini sistem yang Allah swt dan Rasul saw set. Bukan soal adil atau tidak tetapi itulah sistemNya.

3/ Jangan abaikan perintah Allah swt. Isteri sebenarnya simple, Taat Suami, Jaga Solat dan Aurat.

4/ Hidup ini singkat. Berniaga berniaga juga. Jika anak2 ditinggal2kan terlalu kerap tanpa ada sistem dan disiplin, dan mak bapak sibuk dan hanya berikan duit dan handphone, nescaya ibu bapa tersebut sedang mencipta seorang lagi "anakku sazali". Naudzu billah.

5/ Ramai suami isteri tidak benar benar bercakap bila dirumah. Selain - dah makan? Selain tu? Masing2 bercakap dengan "orang lain" di FB IG WA. Apakah ertinya perkahwinan ini dan di mana lagi kehangatan pasangan ini jika kehangan suami ada dihandphone? Dan begitu juga isteri melalui handphone dengan orang lain?

Bercakaplah dengan suami dan isteri anda. Pandang mata mereka, hadap wajah mereka, peluk mereka tanpa ada handphone menjadi orang ketiga!

Suami juga boleh cuba untuk menyelami apa yang isteri inginkan. Mungkin kita suami kita rasa kita semua betul tetapi kadang-kadang, its ok untuk jadi suami yang lebih memahami tetapi berikan guideline ke untuk isteri bisnes. Tetapkan syarat- solat berjemaah ke, makan berjemaah ke, ada waktu tanpa pegang handphone ke. Waktu mendakap ke.... kehangatan boleh hilang bila ia tidak dihangatkan.

#AzizanOsman

Saturday, 11 February 2017

Jodoh

Pada bulan Oktober yang lepas, saya berkesempatan mengunjungi rumah sewa kawan-kawan yang diamnya di Cheras.

Cuti yang lama, saya gunakan untuk berjumpa kawan-kawan yang sudah lama tak bertemu. Ejan, Waqi, Que, dan Faiz, mereka berkongsi rumah sewa tersebut.

Namun hanya Faiz saja yang bakal menamatkan zaman bujang dalam masa yang terdekat. Bukanlah saya hendak menidakkan pakej yang ada pada Faiz, tapi antara mereka berempat Faizlah yang paling tidak kacak.

Lalu saya usulkan pertanyaan kepada Faiz, "Faiz, macam mana ya kau boleh bertunang?"

"Ahmad, walaupun aku sedar aku tidak punya rupa, berbadan gempal, rambut kembang seperti cendawan, tapi aku ada satu prinsip. Apabila aku inginkan sesuatu, aku akan berusaha untuk dapatkannya. Aku ingin berkahwin maka aku usahakan niat itu." ujarnya serius.

"Usaha yang bagaimana kau maksudkan?"

"Pertamanya, aku berusaha memperbaiki diri sendiri. Kedua, aku gunakan landasan yang betul."

Faiz terdiam sebentar.

Sambungnya lagi, "Aku dengan tunangku dulu cumalah kawan biasa. Dalam ramai-ramai kawan perempuan yang ada, hanya dia yang aku rasa paling sesuai untuk jadikan permaisuri hati. Lalu aku beranikan diri menyuarakan hasrat hati ini pada dia dan terus berjumpa dengan keluarganya."

Kagum apabila Faiz yang biasanya berperwatakan anak-anak menjadi matang apabila bercakap fasal jodoh. "Kau pernah tanya dia, kenapa dia terima kau?" tanya saya lagi.

"Pernah...."
.
.
.

"Faiz, di luar sana ramai lelaki yang handsome tapi mereka hanya pandai bermain kata-kata. Tapi awak lelaki yang berusaha dan mempunyai kesungguhan. Awak buktikan dengan berjumpa keluarga saya. Ini telah menarik hati saya. Oleh itu, saya ingin merealisasikan isi hati awak." jelas Intan.

"Awak tahu apa isi hati saya?" tanya Faiz sedikit berdebar.

"Saya tahu. Awak mahu saya bahagia dunia akhirat. Dengan menikahi saya itu jalannya." Intan kelihatan tersipu malu dan pipinya kemerahan.


Friday, 10 February 2017

Pendosa

PENDOSA

“Boleh panggil doktor sekarang, tak? Bodoh ke buat mesyuarat sekarang. Janji nak beri balik pagi ni. Nanti tak sempat aku nak pergi solat Jumaat.” kata seorang pakcik berkopiah kepada seorang jururawat di kaunter.

“Tunggu sekejap ya, pakcik. 15 minit lagi habislah.” balas jururawat itu.

Ketika itu, aku masih lagi seorang pelajar perubatan. Menjalani penempatan elektif di Hospital Kajang. Aku tak sertai CME tu sebab datang lewat hari berkenaan. Segan pula nak masuk setengah jalan. Takut disergah dengan soalan.

“Doktor, tolong periksa pesakit ni sekejap.” Terpinga-pinga aku dibuatnya. Tengah syok curi dengar drama pakcik yang nak balik tu, tiba-tiba ada orang sapa.

Apabila aku menoleh kelihatan seorang pegawai beruniform serba coklat memandangku sambil menuding jadi kepada seorang pesakit di katil yang tangan digari kepada rangka katil.

Di Hospital Kajang, pesakit bergari ditemani pegawai penjara adalah perkara biasa. Mana tak nya, Penjara Kajang berada tidak jauh daripada hospital itu. Jika tahanan penjara itu sakit, pasti di hantar ke Hospital Kajang untuk dapatkan rawatan.

Pesakit yang ditunjuk oleh pegawai itu nafasnya kencang. Dia duduk bersila sambil tangannya menopang di atas lutut. Persis seperti dukun yang sedang menurun. Sekali-sekala terbatuk.

Aku lakukan auskultasi pada paru-paru pesakit tersebut dan dapati bunyi pernafasannya teredam. Alamak, itu tanda tak tak baik! Maka, aku segera beritahu perkara itu kepada jururawat yang sedang melayan pakcik tadi.

Setelah menerima makluman daripada aku, jururawat itu segera meminta diri dan meninggalkan pakcik yang berang itu lantas mengambil bacaan tanda vital pesakit yang sesak nafas tadi.

BP 100/65 mmHg. PR 101 bpm. SPO₂ 80% under room air.  RR 42 bpm.

Ringkasnya, bacaan tanda vitalnya sangat membimbangkan. Jadi, tanpa melengahkan masa,  jururawat itu memanggil doktor di bilik seminar di mana sesi CME sedang berlangsung. Dua orang doktor  bergegas keluar dari CME untuk memeriksa pesakit yang dimaksudkan.

“Doktor! Doktor!” teriak pakcik apabila terlihat doktor-doktor tersebut, namun teriakannya itu tidak diendahkan.

Pesakit sesak nafas itu diperiksa dan secara klinikal didapati berkemungkinan mengalami kebocoran plasma sehingga menyebabkan paru-parunya ditenggelami cecair plasma. Ini adalah salah satu komplikasi denggi yang amat digeruni oleh para doktor. Jika ia berlaku, bila-bila masa pesakit boleh meninggal.

Setelah pesakit distabilkan dan sedang diuruskan untuk dihantar ke ICU untuk pemantauan rapi, pakcik yang tak sabar mahu pulang tu menyindir dengan suara yang keras.

“Boleh pula panggil doktor untuk tengok si banduan tu. Tadi aku suruh panggil doktor, kata tak boleh. Banduan yang tak bayar cukai tu lagi penting dari aku ke?” ujarnya.

Para doktor serta jururawat mendiamkan diri sahaja.

“Apa faedahnya selamatkan sampah masyarakat. Patutnya, biar mati je pun tak apa. Ini tidak, dia orang pula lagi diutamakan. Bodoh betul.” sambungnya lagi. Mungkin tak puashati kerana sindiran yang pertama tidak dilayan.

Mendengar sindiran itu, pegawai penjara tadi melangkah mendekati pakcik separuh abad itu, kemudian membongkok agar matanya bertentangan separas dengan pakcik yang sedang duduk bersandar di atas katil.

“Pakcik tahu tak? Syurga tu dipenuhi oleh pendosa-pendosa yang bertaubat. Manakala neraka pula dipenuhi oleh orang-orang alim yang munafik.” ujar pegawai tersebut, lantas beredar.

Epik. Rasa macam nak tepuk tangan atas respons yang diberi oleh pegawai penjara tu, namun aku bendung keinginan tersebut kerana tindakan itu sangat tak beretika. Aku perasan ada beberapa orang pesakit senyum sinis. Seorang menekup mulut, mungkin menahan gelak.

Lumrah bagi kita untuk membenci seorang pendosa. Namun layakkah kita melayani mereka dengan buruk? Adakah kita pasti kita lebih baik daripada mereka?

Kamarul Ariffin Nor Sadan
Pendosa yang sedang cuba menjadi lebih baik

Thursday, 9 February 2017

Time zone

_Think about this..._

_Nothing is too young..._
_Too old..._
_Too early..._
_Too late..._
_Too slow... or_
_Too fast._
_Enjoy every moment that you have_☝

_New York is 3 hours ahead of California but it does not mean  that California is slow, or that New York is fast. Both are  working based on their own *Time Zone.*_

_Someone is still single. Someone got married and 'waited' 10 years before having a child. There is another who had a baby within a year of marriage._

_Someone graduated at the age of 22, yet waited 5 years before securing a good job; and there is another who graduated at 27 and secured employment immediately !_

_Someone became CEO at 25 and died at 50 while another became a CEO at 50 and lived to 90 years. Everyone works based on their *Time Zone.*_

_People can have things worked out only according to their pace. Work in your *time zone.*_

_Your colleagues, friends, younger ones might "seem" to go ahead of you. Maybe some might "seem" behind you._

_Everyone is in this world running their own race on their own lane in their own time. GOD has a different plan for everybody.Time is the difference._

_Obama retires at 55, Trump resumes at 70_ 😄

_Don't envy them or mock them, it's their *Time Zone.*_
_You are in yours!_

_Hold on, be strong, and stay true to yourself. All things shall work together for your good._

_You’re not late. You are not early, but you’re very much *on time!*_😊👍

_Stay blessed._
_*You Are in Your Time Zone*_ 🌐

_*Syukran Allah*_

Wednesday, 8 February 2017

Sabar ilmu guru

Kalam Ulama':
Nak mengaji ni (nak jadi murid), kena lah banyak sabar.

Sabar pengajian mengambil masa lama.
Sabar duduk tidak bersandar.
Sabar kalau terpaksa berhimpit dalam pengajian.
Sabar nak khatam sesuatu ilmu tu bertahun.
Sabar sebab duit banyak habis (kitab, tambang, sara hidup)
Sabar dengan segala kesederhanaan/kedhaifan semasa mengaji.
Sabar menahan mata mengantuk.
Sabar menahan perut yang lapar.
Sabar dengan cuaca.

Sabar dalam menunaikan adab kepada guru.
Sabar dalam mentaati perintah guru.
Sabar menghadapi tindakan guru.
Sabar dalam berkhidmat untuk guru.
Sabar dalam menunggu aturan dan tunjuk ajar guru.
Sabar dalam memenuhi hak guru.
Sabar dalam melaksana segala syarat yang diberikan guru.
Sabar jika dimarahi guru.
Sabar jika ditegur oleh guru.
Sabar jika tidak dilayan dan tidak diendah oleh guru (diuji).
Sabar dengan segala permintaan guru.
Sabar daripada asyik bertanya.
Sabar daripada banyak meminta.
Sabar daripada mengeluarkan idea.
Sabar daripada tindakan mendesak guru.
Sabar daripada sampai membuatkan guru rasa bersalah.
Sabar daripada sampai membuatkan guru bersedih.
Sabar daripada sampai membuatkan guru terpaksa.
Sabar melaksanakan amanah guru walau merasa ketinggalan dafipada ikhwan yang lain.
Sabar apabila pilihan hati kita tak tercapai.
Sabar jika pertanyaan kita tidak dijawab.
Sabar jika kekeliruan kita tidak dileraikan.
Sabar jika keuzuran kita tidak difahami.
Sabar jika keletihan kita tidak ditimbang rasa.
Sabar jika idea kita tidak diraikan.
Sabar jika khidmat kita tidak dihargai.
Sabar jika tidak berpeluang membela diri.
Sabar jika kesabaran kita tidak diingati.
Sabar jika kemahuan cita-cita kita terpaksa dikorbankan.

Sabar dengan rakan yang sering menyakiti.
Sabar dengan rakan yang tidak beradab.
Sabar dengan rakan yang malas.
Sabar dengan rakan yang tidak bertimbang rasa.
Sabar dengan karenah rakan di dalam mahupun di luar pengajian.
Sabar dalam membantu rakan, berkhidmat dan meringankan beban mereka.
Sabar dalam menjaga persaudaraan.
Sabar dalam menjaga kerjasama perpaduan.
Sabar dalam berlapang dada ketika berselisihan.
Sabar dalam berkhidmat sesama ikhwan.
Sabar untuk sentiasa tawadhu' sesama rakan.
Sabar dalam setiap hal dan keadaan.
Sabar jika kesemua itu masih belum mencukupi.

Teruslah sabar dengan setia. Kerana semua itu ujian untuk menjadi murid yang benar dan ikhlas. Tidak diberikan ujian melainkan untuk merasai kesabaran, dan tidaklah dibukakan pintu sabar melainkan untuk mengangkat darjat. Tiadalah darjat yang diberikan oleh Allah itu melainkan keuntungan.

~ Syarahan di Kuliah, ke atas Matan "Fathul Khallaq Fi-l-Akhlaq" yang dikarang oleh TG Syaikh Ibrahim bin Masran Al-Banjari - hafizhahullah - ;

Hikmah 39 : " Barangsiapa yang sabar, maka pasti dia beruntung ".

Tuesday, 7 February 2017

Wasiat

JARANG KITA SAMPAIKAN PESANAN PENTING INI KEPADA ANAK :

Selalunya ketika kita dah tua dan rasa tempoh di dunia hampir ke penghujungnya, kita akan pesan kepada anak dengan pesanan-pesanan baik. Contohnya :

Nanti abah dah takde
- korang jangan gaduh-gaduh,
- harta pusaka tu bahagikanlah baik-baik ikut wasiat,
- bila raya balik jenguk rumah pusaka...

Itu pesanan stereotaip. Tapi bagi saya, pesanan itu hanya bermanfaat di alam sini (dunia). Lebih baik kita pesan sesuatu yg lebih bermakna utk kita di alam sana.

Bermakna sebab, di sana kita ni hidup lagi, cuma bertukar alam je.

Ramai yg tak perasan perkara ni. Mungkin kita fikir apabila meninggal dunia, everything disconnect.
Maaf, sebenarnya ada lagi connectionnya.

Lebih baik kita pesan begini kepada anak, utk kebaikan our own future :

- Nanti jangan lupa bersedekah utk abah setiap hari. Sebab dulu abah tak sempat nak sedekah banyak kerana besarkan korang.
- jangan lupa bacakan Surah Mulk utk mak setiap malam. Nanti ada juga peneman mak di kubur....
- Doakan kebaikan utk mak-abah setiap hari.....

Ini yg lebih penting utk kita pesan & wasiatkan sebab, tak tentu lagi kita selamat dgn amalan sendiri. Kalaulah amalan sedekah pahala tak cukup, boleh juga anak yg masih hidup tolong 'top-up'kan.

Dan doa, bacaan Quran & sedekah ni jangan minta mereka buat setahun sekali masa hari raya je. Ingatkan mereka, jika benar sayang mak-abah, buat setiap hari.

Sebab dulu, kita jaga anak careful everyday. Kita bagi mereka makan-minum everyday, bukan seminggu sekali.

Ingatkan anak anda. Sebab, jarang anak yg ingatkan ibu-bapa mereka yg dah meninggal. Masa meninggal je anak menangis seminggu. Lepas tu mereka enjoy dgn harta-pusaka. Mereka fikir kita di alam sana pun selamat & gembira.

Then setahun sekali baru nak jenguk kubur baca Fatihah masa raya.

Saya kira, bukan begitu relationshipnya.  Saya fikir, antara tanda anak benar-benar sayangkan ibu-bapanya, ia berpanjangan setiap hari tak kira kita masih hidup ataupun dah kembali ke alam sana.

Ia bantu kita setiap hari dengan doa, bacaan Quran & sedekah yg ikhlas yg BERMANFAAT utk kita
di alam sana.

Dan semua kesedaran ini bermula dengan kita, ibu-bapanya yg mendidik dan mengingatkan mereka.

Ingatlah,

Apa yg kita ingatkan mereka, itulah yg kita dapat.

Ingatlah,

Kematian bukan penutup segalanya. Kita masih hidup. Cuma berpindah medium (alam lain) sahaja.

Sekian, ingatan utk diri sendiri, seorang bapa yg ada anak2 dan, seorang anak yg bapanya telah kembali
ke Rahmatullah .

Setiap hari saya cuba yg terbaik utk sambungkan kasih-sayang kepada arwah abah dgn bacaan Al-Quran, sedekah dan doa kerana percaya janji Tuhan :

'dan orang beriman yg diikuti zuriat keturunannya dlm keadaan beriman juga, Kami hubungkan (himpunkan) mereka & zuriatnya di syurga....' (Surah Thur, 21).

Semoga tolong sama-sama doakan ibu-bapa kita yg telah pergi...

Everyday.

Ust Asraff Ayobb

Tuan-puan, antara sebab mengapa saya minta kita betul-betul perlu pandai kuasai bacaan Quran adalah kerana asbab SYAFAAT. Quran ni ada syafaat di alam kubur & hari kiamat.

Syafaat bermaksud, jika kita susah nak masuk syurga, nanti Quran akan datang sebagai pembantu utk backup & topup mana yg tak cukup, di hari tiada sesiapa pun boleh bantu.

Kita perlu berfikir jauh. Invest our time & effort utk dapatkan bantuan yg bersifat longlasting ini. Mulakan dgn mahir membacanya...

Monday, 6 February 2017

Niaga

*Sharing Is Caring*

Buku RAHSIA BISNES ORANG CINA ini ditulis oleh Ann Wan Seng. Banyak rahsia mereka yang boleh kita sama-sama pelajari. Disini saya senaraikan antara 50 rahsia dan tips bisnes mereka. Kalau anda nak lebih, anda kena dapatkan buku ini dipasaran ye.

1. Kata Ann Wan Seng, berbisnes bagi orang Cina adalah bukan satu kebolehan semulajadi. Berniaga adalah satu kemahiran dan boleh di pelajari.

2.Katanya, PENIAGA TULEN, tak takut cabaran. PENIAGA PALSU, cari untung singkat, tak peduli tanggungjawab sosial.

3.Sejarah perniagaan orang Cina bermula dalam bidang peruncitan.

4. Orang Cina suka berhijrah.

5.Bangsa Cina paling fleksibel, mudah berubah dan menyesuaikan diri dengan apa saja keadaan. Mereka dapat hidup cari makan walau di mana saja mereka berada.

6.Kepercayaan orang Cina, orang yang berniaga tidak akan dipandang rendah. Malah dunia niaga menjanjikan kesenangan, kemewahan dan kebahagiaan.

7.Orang yang bekerja makan gaji dianggap belum lagi dewasa.

8.Mereka yang berniaga dianggap sebagai golongan yang matang dan sering mendapat tempat rujukan..

9.Orang Cina percaya, hanya dengan bekerja kuat dan berani meneroka peluang barulah mereka boleh Berjaya.

10.Kejayaan dan kegagalan banyak bergantung pada SIKAP, USAHA dan KEYAKINAN. (Jaga attitude hokay!)

11.Berniaga boleh dijadikan sebagai hobi tapi bukan bagi mengisi masa lapang.

12.Orang Cina suka mewariskan perniagaan pengalaman niaga mereka kepada anak cucu mereka.

13.Orang Cina tidak suka berniaga atas angin tanpa mengeluarkan usaha dan modal. Baginya, perniagaan macam ni tidak akan bertahan lama.

14.Dalam falsafah perniagaan orang Cina, peniaga tidak boleh mengharapkan keuntungan sebaik sahaja memulakan perniagaannya.

15.Keuntungan yang bakal diperolehi bergantung kepada berapa banyak pelaburan yang sudah dilakukan. ( Bukan pelaburan wang sahaja ye..)

16.Peniaga tulen tidak takut pada persaingan dan kerugian.

17.Konsep perniagaan orang Cina tidak suka 'makan' ataupun mencari untung seorang. Mereka tidak digalakkan membolot segala keuntungan dan kekayaan. Sebaliknya mereka perlu berkongsi segala keuntungan dengan peniaga lain. Kerana bagi mereka, tidak ada peniaga yang boleh hidup seorang diri. Mereka perlu bergantung antara satu sama lain. ( Awesome!! )

18.Peniaga Melayu suka berniaga 'ala mee maggi'. Terutamanya berniaga hanya di bazar ramadhan. Peniaga bermusim bukan saja tidak boleh berkembang, tetapi akan menghadapi masalah modal dan aliran tunai bagi memulakan perniagaan.

19.Peniaga jenis kulat dan cendawan (peniaga bermusim) ini tidak mempunyai ruang di dalam dunia niaga orang Cina.

20. Orang Cina menekankan kepentingan 'siapa cepat dia dapat". Orang kalah kerana dia lambat bertindak.

21.Orang Cina boleh berniaga di kampong Melayu tetapi orang Melayu belum tentu boleh berniaga di kawasan orang Cina. (Fuh, sentap-sentap..).

22.Dalam urus niaga, peniaga perlu tahu membezakan urusan peribadi dengan perniagaan.Kedua-duanya tidak boleh dicampur-adukkan.

23.Orang Cina menggalakkan tawar-menawar sebagai cara memikat pelanggan.

24.Peniaga Cina bersikap tegas dalam menguruskan kewangannya. Hasil keuntungan perlu digunakan bagi menjana lebih banyak keuntungan. Wang perlu membuat wang bukannya menimbunkan hutang dan beban. (Faham?)

25.Orang Cina suka bekerja dengan pantas. Mereka tidak suka buang masa. Apabila bekerja, mereka akan memberikan sepenuh tumpuan bagi menjayakannya. Sebab itulah orang Cina bergerak pada kadar yang laju, makan laju dan cakap pun laju. Lebih laju seseorang bertindak, lebih maju perniagaannya.

26.Bagi orang Cina, untuk berjaya seseorang itu perlu mengalami kesakitan, kesusahan dan juga penderitaan terlebih dahulu.

27.Peniaga Cina akan bersikap terbuka dan berlapang dada apabila berhadapan dengan situasi sukar. Barulah dapat mencari jalan keluar.

28.Sekadar pintar berniaga tidak dapat memberikan hasil yang berkekalan. Ia perlu disusuli dengan sifat-sifat seperti agresif, berani, tahan lasak, bersemangat dan sanggup berjuang bagi merebut segala peluang yang tersedia.

29.Pepatah Cina ada mengatakan, “Jika terlalu berhati-hati akan mati”. Bermakna, untuk berniaga kita perlu mengambil risiko. Peniaga perlu berjiwa besar dan jangan terlalu memikirkan kesan tindak tanduknya. Peniaga perlu percaya dan yakin dengan tindakan serta keputusannya. Keraguan hanya akan menimbulkan perasaan was was. Peniaga yang waswas akan TEWAS.

30.Kerajinan adalah antara faktor kejayaan orang Cina dalam perniagaan. Orang Cina sanggup bangun pada waktu dinihari dan terus bekerja sampai ke malam hari.

31.Orang Cina adalah bangsa yang suka bercakap. Apabila bercakap,mereka akan bercakap dengan suara kuat. Tetapi mereka selalunya buat apa yang mereka katakan. Cakap mereka bukan cakap kosong tetapi disusuli dengan tindakan.

32.Sejak kecil, orang Cina sudah ditanamkan dengan pemikiran supaya tidak bergantung pada orang lain. Mereka percaya mereka mempunyai kebolehan dan potensi.

33. Melalui perniagaan, seseorang berpeluang berjumpa dengan pelbagai golongan manusia. Ini dapat membentuk kemahiran berinteraksi dan menambahkan pengetahuan berkenaan psikologi manusia.

33.Dalam falsafah niaga Cina, tidak ada jalan dan cara mudah hendak menjadi kaya. Orang yang mencari untung jangka masa pendek akhirnya akan kecewa dan lingkup.

34.Jika perniagaan tidak mendapat sambutan ataupun tidak mendatangkan keuntungan, sudah sewajarnya mereka mengkaji dan memperhalusi di manakah kesilapannya, kelemahan serta kekurangannya.

35.Orang Cina lebih suka memfokuskan kepada satu perniagaan sahaja sebelum mengembangkannya kepada bidang perniagaan lain. Dengan itu mereka dapat menguasai perniagaan itu sehingga sukar orang lain hendak menyainginya.

36.Para peniaga Cina mementingkan nilai kemanusiaan dan persahabatan dengan pekerja. Tauke tidak boleh sombong dan bongkak.

37.Seni berniaga bagi orang Cina sangat halus dan tidak memadai dengan mempelajarinya secara teori. Berniaga perlu praktikal, mampu menguasai kemahiran.

38.Sebagaimana seni mempertahankan diri, bidang perniagaan tidak boleh digunakan bagi menganiayai orang lain.

39.Orang Cina adalah satu bangsa yang kritikal. Peniaga yang melakukan manipulasi dan menggunakan muslihat akan menerima padahnya.

40.Daya pemikat yang ada pada peniaga Cina adalah antara ciri seni niaga orang Cina yang penting. Mereka akan melebihkan pelanggan dengan menambah nilai ke atas barangan yang dibeli, menyediakan khidmat selepas pembelian.

41.Peniaga Cina seorang yang bersikap ringan tulang, peramah dan menjadikan pelanggan mereka sebagai saudara ataupun paling kurang, sebagai sahabat yang rapat.

42.Peniaga tidak seharusnya menjadi pengikut tetapi perlu berusaha menjadi pemimpin dalam bidangnya. Pemimpin yang baik tahu bila masa yang sesuai untuk bertindak dan bagaimana hendak menyelesaikan masalah.

43.Dalam seni niaga orang Cina, tidak menjadi satu perkara yang memalukan jika seseorang itu mengalah sekiranya dengan melakukan itu, dia akan mendapat peluang yang lebih baik. Mengalah tidak bererti kalah.

44.Peniaga perlu ada rasa ‘sensitif’. Perasaan itu dapat membantu peniaga mengesan sebarang bentuk perubahan yang berlaku. Orang yang ada elemen sensitif ini dapat menghidu peluang dan menukarkan keadaan yang buruk kepada situasi yang menguntungkan.

45.Peniaga sepatutnya mendapatkan seberapa ramai kawan, bukan musuh yang dicari. Mereka yang suka berlawan, berkelahi dan mencetuskan konflik tidak sesuai menjadi peniaga.

46.Peniaga Cina suka menggunakan ahli keluarga sendiri bagi membantu urusan perniagaan mereka. Bagi mereka, lebih baik mengupah orang yang mereka kenal dan mempunyai pertalian daripada mengambil orang luar.

47.Bagi mengikat kesetiaan para pekerja, setiap majikan perlu melayan pekerja seperti ahli keluarganya sendiri. Majikan tidak boleh terlalu berkira dengan pekerjanya.

48.Orang Cina akan rasa rendah diri jika mereka gagal hidup berdikari dan hanya makan gaji sepanjang hayat. Selagi seseorang itu bekerja makan gaji, selama itulah dia tidak boleh menjadi kaya dan meningkatkan kedudukan sosialnya.

49.Orang Cina tak takut dengan kegagalan dan kerugian. Bagi orang Cina, tanpa rugi tidak mungkin akan datang untung. Orang Cina juga jarang memandang rendah kepada mereka yang gagal dalam perniagaan.

50.Peniaga Cina tidak bersikap boros. Peniaga baru perlu secara sederhana. Jangan suka menunjuk-nunjuk kerana ia adalah sikap yang tidak memberikan keuntungan. Tidak ada gunanya mempunyai premis perniagaan yang cantik, kereta mewah dan berpakaian seperti tokoh korporat besar jika perniagaan lingkup separuh jalan.

Wednesday, 1 February 2017

Penawar

1) - Apabila dipatuk ular, penawar ada pada ular itu.
-Ambil sisik terakhir (hujung ekor ) ular tersebut.
-Ambil & makan. InsyaAllah ia akan jadi penawar bagi bisa ular itu.
2) - Disengat ikan sembilang atau ikan keli, penawar ada pada otak ikan tersebut.
   - Ketuk kepala ikan, ambil kecik seperti gel
   - Ambil & sapu pada bahagian yang disengat
3) - Terkena duri kelapa sawit. Penawarnya ada pada buah kelapa sawit.
   - Ambil buah, diketuk/ dipecahkan dan diambil minyaknya
   - Jangan ambil menggunakan tangan,  sapu menggunakan sabut kelapa sawit itu sekali
   - InsyaAllah hilang rasa sakit & cepat sembuh
4) Terkena sihir untuk menceraikan suami isteri
Surah Al - Baqarah, ayat 102
5 ) Resdung
- Ambil 7 botol air kolah dari 7 buah masjid yg berlainan
- Mestilah masjid yang aktif (masjid yang ada org dtg bersolat)
- Setiap kolah masjid, 1 botol.
- Ambil air, letak atas sejadah, buat solat hajat untuk sembuhkan penyakit resdung
- Letak air pada tangan kanan, Baca surah Al- Anbya' , ayat 83.
- Sebelum masukkan air ke dalam hidung, baca selawat syifa'
- Masukkan air ke dalam hidung & buang semula
- Ulang sebanyak 7 kali
Surah Al - Anbya', ayat 83
6) Masalah sakit tumit / sakit2 sendi (rheumatism)
- Gunakan minyak zaitun
- Baca Al - Fatihah & Ayat kursi
- Sapu minyak tersebut atau urut sambil membaca doa di bawah ini :
Surah At- Taubah ayat 14
&
 surah Al - Hashr ayat 21
7) Fibroid, atau masalah yang melibatkan wanita
- Menggunakan madu asli
- Baca Al- Fatihah & Ayat kursi
- Baca Surah An - Nahl, ayt 69, jampi ayat tersebut pada madu
- Makan 1 sudu sehari
Surah An -Nahl, ayat 69
8) Angin pasang
- Menggunakan madu
- Amalkan ayat- ayat di bawah ini
-Surah Al - Isra', ayat 82
Surah Al - Hashr, ayat 21
Surah Ash - Shua'ra' ayat 70
9) Penyakit darah tinggi, kencing manis, & masalah jantung
Bahan - bahan :
- Ambil serai 3 batang ( titikkan supaya pecah)
- Halba (yang selalu diletakkan dalam nasi dagang)
- Buah kelapa (yang berhingus)
Cara - cara :
- Serai apabila sudah dititikkan, letak dalam buah kelapa,1 buah kelapa, 3 btg serai.
- Ambil 7 halba, letak sekali dlm buah kelapa.
- Ambil buah kelapa, letak atas api gas & pnaskan.
- Jadikan serai sebagai sudu, ambil isi guna serai.
- Minum air kelapa yang telah suam.
*Satu bji kelapa, selang 2 hari.
10) Susah tidur malam
Surah Al - kahf, ayat 11
11) Angin dalam badan, sakit - sakit sendi
Surah - fussilat, ayat 44
12) Merawat histeria
- Genggam tangan kanan, baca Bismillah, MasyaAllah..
- Baca 3 kali, tiup dalam penumbuk, muncungkan mulut, tiup dengan tiupan yg halus, Tepuk atas tulang belikat pesakit yang terkena histeria.
*Pagar diri dahulu sebelum mengubati orang lain
- As saffat , ayat 7

✌🏻