Wednesday, 15 February 2017

Supir

Isteri berniaga? Hati2 k...

Just nak ingatkan sikit boleh? Khusus buat wanita berniaga yang ada somi. Dalam isteri ghairah nak bisnes, nak ada duit sendiri serta nak bantu suami atau nak sara keluarga sebab suami tidak berapa ada kemampuan, tetap

1/ Gila penting untuk ada redha suami dalam nak bisnes. Tak kisahlah berniaga dari rumah ke, part time ke full time ke. Isteri tu hak suaminya. Keberkatan hidup rezeki terletak pada somi.

2/ Jaga adab dan hati-hati jangan sampai tinggi suara ke, jangan rasa diri pendapatan berniaga lebih banyak then rasa lebih hebat. Ini semua ujian buat isteri dan ujian buat suami juga. Allah swt uji kasih sayang antaranya.

3/ Dalam dok berniaga, jangan sampai suami rasa dia tidak diutamakan atau terabai. Lelaki ini suka pendam. Kesannya nanti mungkin bukan sekarang tetapi kemudian. Allah swt berikan banyak cabaran dan masalah bertali arus.

4/ Iblis syaitan lagilah dok mengapi-apikan sang isteri bila suami halang atau tak suka isteri dia berniaga.

Pointnya,

1/ Bincang elok-elok dan saling menyelami apakah sebenar benar benarnya yang both inginkan dan kemampuan. Apa niat masing-masing, bincang dengan terus terang

2/ Isteri tetap isteri. Ini sistem yang Allah swt dan Rasul saw set. Bukan soal adil atau tidak tetapi itulah sistemNya.

3/ Jangan abaikan perintah Allah swt. Isteri sebenarnya simple, Taat Suami, Jaga Solat dan Aurat.

4/ Hidup ini singkat. Berniaga berniaga juga. Jika anak2 ditinggal2kan terlalu kerap tanpa ada sistem dan disiplin, dan mak bapak sibuk dan hanya berikan duit dan handphone, nescaya ibu bapa tersebut sedang mencipta seorang lagi "anakku sazali". Naudzu billah.

5/ Ramai suami isteri tidak benar benar bercakap bila dirumah. Selain - dah makan? Selain tu? Masing2 bercakap dengan "orang lain" di FB IG WA. Apakah ertinya perkahwinan ini dan di mana lagi kehangatan pasangan ini jika kehangan suami ada dihandphone? Dan begitu juga isteri melalui handphone dengan orang lain?

Bercakaplah dengan suami dan isteri anda. Pandang mata mereka, hadap wajah mereka, peluk mereka tanpa ada handphone menjadi orang ketiga!

Suami juga boleh cuba untuk menyelami apa yang isteri inginkan. Mungkin kita suami kita rasa kita semua betul tetapi kadang-kadang, its ok untuk jadi suami yang lebih memahami tetapi berikan guideline ke untuk isteri bisnes. Tetapkan syarat- solat berjemaah ke, makan berjemaah ke, ada waktu tanpa pegang handphone ke. Waktu mendakap ke.... kehangatan boleh hilang bila ia tidak dihangatkan.

#AzizanOsman

No comments:

Post a Comment