Saturday, 30 April 2011

Hujan Emas di negeri Paman Sam

esuai namanya, Federal Reserve Bank of New York letaknya di New York tepatnya di 33 Liberty Steet, Manhattan, New York, Amerika Serikat. Bank ini di buka pada tanggal 16 November 1914 dan tempat inilah anda bisa melihat emas yang banyaknya naujubillah yang tidak akan pernah anda lihat seumur umur anda karena disinilah terdapat vault ( ruang penyimpanan) emas terbesar di dunia. Read more: http://www.indosandster.net/2011/05/tempat-penyimpanan-emas-terbesar-di.html#ixzz1L48icBoX





Di vault ini diestimasi terdapat 10 % dari cadangan emas di dunia atau sekitar 5000 metric tons emas deposit, yang bernilai USD 270 Milyar 

Cadangan emas ditempat ini bukan hanya berasal dari Amerika Serikat tetapi sebagian adalah merupakan titipan simpanan dari 36 negara lainnya, yang mempercayakan penyimpanannya di The FedBank of New York. Tidak sembarangan orang dapat memasukinya apalagi mendokumentasikan tentang apa yang ada di dalam vault tersebut.





















 Walaupun hanya melihat, tapi menambah pengetahuan kita

tutup aurat W A J I B....!!

Kenapa pakai tudung? Biasanya ini alasan kaum hawa pada masa kini yang memakai tudung   a)kerana gaya,meniru artist2 dan terasa cantik bila tgk model majalah pakai tudung. b)terpaksa memakai tudung kerana keluarga mereka semua memakai tudung 
c)memakai tudung hanya kerana sekolah mewajibkan memakai tudung d)couple/pakwe/makwe/gerek/boyfren/bakalsuami/suruh pakai tudung. 
e)ni khas untuk yg ada restoran:pakai tudung sebab takut rambut masuk dalam masakan 

Ada lagi alasan? meh tambah lagi Jadi,perbaikilah alasan anda. Sesungguhnya Allah telah mengaturkan segalanya itu demi kebaikan umat manusia. Ini telah dibuktikan dari segi sains:   1)Merujuk artikel "The Science Behind the Veil" mengatakan 'Ujian-ujian menunjukkan 40-60 peratus kepanasan badan seseorang hilang melalui kepala justeru menutupnya terutama dimusim sejuk dapat mengawal suhu badan seseorang berbanding mereka yang lain'. 

2.1)V.G. Rocine, seorang pakar otak mengatakan fosforus otak menjadi cair pada 108 suhu Farenheit. Keadaan ini boleh berlaku sekiranya seseorang berada di bawah keadaaan panas terik tanpa menutup kepala. Apabila fosforus cair, fungsi otak akan menurun. Hal ini dinyatakan dalamwww.islamonline.net/english/Science.   

2.2)Dalam artikel lain pula iaitu Highest Phosphorus Foods di Canadian Neuro-Optic Reserch Institute Online, dinyatakan, "sekiranya suhu badan seseorang mencecah lebih daripada 105 darjah Farenheit, ia amat berbahaya kerana fosforus otak akan cair dan ini menjejaskan kesihatan otak. Justeru, kepala hendaklah ditutup dalam keadaan cuaca panas".   

4)Mereka yang memakai tudung tidak terpengaruh secara menyeluruh dengan pewarna rambut,menurut pakar sains ,pewarna rambut mempunyai bahan yang boleh merosakkan kulit kepala apabila terdedah dengan matahari dan kesejukan.haaaa..xsehat la rambut kita kan..   

Allah Taala berfirman, Maksudnya:Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali apa biasa nampak aripadanya (iaitu wajah dan kedua-dua telapak tangan) dan hendaklah mereka menutup dada mereka dengan kain tudung mereka dan janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara mereka atau putera-putera saudara-saudara mereka atau putera-putera saudara-daudara wanita mereka atau wanita-wanita Islam atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak punya keinginan (nafsu seks) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita �(al-Nur : 31).    

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, ‘hendaklah mereka melabuhkan jilbab ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali sebagai wanita baik agar mereka tidak diganggu.’”(surah al-Ahzab ayat 59)     

Ya, sedangkan buku yang kita sayangi, kita sampulkan seindahnya. Inikan pula bentuk tubuh wanita, takkan tiada sampulnya? Kuperhatikan kulit bukuku yang bersampul lebih terjaga berbanding kulit bukuku yang tidak bersampul. Kuperhatikan langsir yang cantik menghias pintu dan tingkap. Kuperhatikan kain yang mengalas meja dan perabot. Benar, yang tertutup itu indah! Begitu juga cara Allah menghargai keindahan wanita dengan menggariskan perbatasan aurat. Agar keindahan itu hanya dinikmati oleh insan yang berhak. Bukannya diratah-ratah oleh pandangan yang sakit.   

P/S:Jom pakai tudung!Tapi niat mesti kerana Allah S.W.T :)

DEBAT PROFESOR ATHEIS DENGAN PELAJAR..

Written By Mohd Amirul on Monday, November 15, 2010 | 11:09 PM


Seorang atheist yang juga professor falsafah bercerita dalam kuliahnya mengenai masalah yang dihadapi oleh sains berkenaan dengan Tuhan. Dia meminta seorang pelajarnya bangun dan beliau bertanya…

Prof: Kamu percayakan Tuhan?

Pelajar: Sudah semestinya professor.

Prof: Adakah Tuhan itu baik?

Pelajar: Ya

Prof: Adakah Tuhan itu amat berkuasa?

Pelajar: Ya

Prof: Saudara saya meninggal kerana kanser walaupun dia berdoa kepada Tuhan agar dia boleh sembuh. Kebanyakan kita akan cuba membantu mereka yang sedang sakit tetapi Tuhan tidak. Jadi macamana Tuhan itu baik? Hmmm?

(Pelajar berdiam diri)

Prof: Kamu tidak boleh menjawabnya ya? Mari kita teruskan lagi anak muda. Adakah Tuhan baik?

Pelajar: Ya.

Prof: Adakah syaitan baik?

Pelajar: Tidak.

Prof: Siapa yang mencipta syaitan?

Pelajar: Tuhan.

Prof: Tepat sekali, beritahu saya anak muda, wujudkah kejahatan didunia ini?

Pelajar: Ya.

Prof: Kejahatan ada dimana-mana bukan? Dan Tuhan mencipta semuanya, betul?

Pelajar: Ya.

Prof: Jadi siapa yang mencipta kejahatan?

(Pelajar tidak menjawab)

Prof: Bukankah terdapat penyakit? Keruntuhan moral? Kebencian? Keburukan? Semua perkara yang dasyat ini wujud didunia ini bukan?

Pelajar: Ya professor.

Prof: Siapa yang menciptanya?

(Pelajar tiada jawapan untuknya)

Prof: Science menyatakan yang kamu ada 5 deria untuk mengenalpasti dan melihat dunia disekeliling kamu, beritahu saya anak muda, pernahkah kamu melihat Tuhan?

Student: Tidak pernah professor.

Prof: Sila beritahu jika kamu pernah mendengar akan Tuhan itu?

Pelajar: Tidak pernah professor.

Prof: Pernahkah kamu perasankan akan Tuhan itu? rasaiNya, menghiduNya? Adakah pada kamu itu apa-apa deria yang boleh membuat kamu kenal akan Tuhan itu?

Pelajar: Tiada professor, saya tidak pernah mengalaminya.

Prof: Dan kamu masih percayakan Tuhan itu?

Pelajar: Ya professor.

Prof: Berdasarkan kepada pemerhatian, pada kajian, pada suatu yang boleh didemonstrasikan, sains menyatakan yang Tuhan itu tidak wujud. Apa pendapat kamu mengenainya?

Pelajar: Saya tidak boleh berkata apa2 professor, saya hanya ada kepercayaan dan keimanan kepada Tuhan itu sendiri.

Prof: Ya.. percaya.. iman, itulah dia masalah yang dihadapi oleh sains.

(Pelajar termenung dan berfikir lantas bersuara..)

Pelajar: Professor, wujudkan apa yang dipanggil panas?

Prof: Ya.

Pelajar: Dan juga apa yang dipanggil sejuk?

Prof: Ya.

Pelajar: Tidak professor, tidak ada sebenarnya apa yang di panggil sejuk itu.

(Semua didalam dewan kuliah terdiam)

Pelajar: Professor, kita boleh ada banyak haba kepanasan, panas yang teramat sangat, yang sedikit atau pun tiada kepanasan. Sebenarnya kita tiada apa yang dipanggil sejuk. Kita boleh mencapai 458 darjah dibawah takat beku tetapi kita tidak boleh pergi rendah daripada itu. Sebenarnya tiada apa yang dipanggil sejuk. Kepanasan itu adalah tenaga, sejuk bukanlah lawan kepada panas, hanya ketiadaan panas itu sendiri.

(Dewan kuliah menjadi sunyi sepi)

Pelajar: Bagaimana pula dengan kegelapan? Adakah wujud apa yang dipanggil gelap itu?

Professor: Apalah malam jika tiada kegelapan?

Pelajar: Sekali lagi professor silap. Kegelapan hanyalah ketiadaan sesuatu. Kita boleh ada cahaya yang malap, cahaya normal, cahaya terang, cahaya berkilau… tetapi jika kita tiada cahaya, itu yang dipanggil kegelapan. Realitinya "gelap" itu tidak wujud. Kita tidak boleh membuatkan gelap itu menjadi semakin bertambah gelap bukan?

Prof: Jadi apa sebenar yang kamu ingin sampaikan disini?

Pelajar: Apa yang saya ingin nyatakan adalah, falsafah professor itu salah.

Prof: Salah? Bolehkah kamu jelaskannya?

Pelajar: Profesor membuat perhitungan menggunakan konsep yang berlawan, antara hidup dan mati, Tuhan yang baik dan tidak. Professor melihat konsep ketuhanan itu pada suatu yang nyata, sesuatu yang boleh kita ukur. Professor, sains masih tidak boleh menjelaskan dari mana datangya "ruh atau nyawa" dan apakah "minda" atau "fikiran" itu sendiri. Sains menggunakan elektrik dan magnetism tetapi ianya suatu yang tidak kelihatan dan nyata, malah kita masih tidak memahaminya secara keseluruhan. Untuk melihat mati itu sebagai lawan kepada kepada hidup adalah sesuatu yang tidak tepat kerana sebenarnya mati tidak wujud sebagai suatu bentuk yang nyata. Mati itu bukan lawan kepada hidup, mati hanyalah ketiadaan apa yang memberi kehidupan itu sendiri iaitu nyawa.

Sekarang beritahu saya professor, adakah kamu mengajar bahawa manusia asalnya dari monyet?

Prof: Jika kamu rujuk kepada proses evolusi semulajadi, ya.

Pelajar: Pernahkah professor melihat evolusi itu sendiri?

(Professor menggeleng kepala dan tersenyum kerana mula merasakan perbincangan ini semakin hebat)

Pelajar: Disebabkan tiada siapa pernah melihat proses evolusi itu sendiri sedang berjalan dan tidak boleh membuktikan yang ianya adalah suatu proses yang berlaku secara berterusan, adakah professor mengajar pendapat professor sahaja? Adakah professor saintis atau penceramah?

(Dewan kuliah menjadi gempar)

Pelajar: Ada tak sesiapa didalam dewan ini pernah melihat otak professor?

(Pelajar lain tertawa)

Pelajar: Ada tak sesiapa yang perasan akan otak professor itu? Rasainya, menghidunya? Saya pasti tiada siapa yang pernah berbuat demikian… jadi berdasarkan kepada pemerhatian, pada kajian, pada suatu yang boleh didemonstrasikan, sains menyatakan yang otak professor tidak wujud. Maaf saya katakan, bagaimana kami semua boleh percayakan kuliah2 professor selama ini?

(Seluruh dewan menjadi senyap.. Professor merenung lama kepada pelajar tersebut)

Prof: Saya rasa kamu semua hanya perlu percayakan kepadanya.

Pelajar: Itulah dia professor, hubungan antara manusia dan Tuhan adalah kepercayaan dan keimanannya dan itulah yang membuatkan kita dan seluruh alam ini hidup dan berfungsi sepertinya.

* Cerita ini saya dapat dari rakan dan ianya didalam bahasa English, saya terjemahkan sebaik mungkin untuk bacaan dan renungan rakan2. Dari email tersebut ia menyatakan ini adalah cerita benar dan pelajar tersebut adalah Muhammad Ali Jinnah, bapa Pakistan

Bola vs TV..?

"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?" 
"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah" 
"Baitullah tu apa?"
...
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah" 
"Allah ada dalam tu?"
 "Tak.."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?" 
"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.." 
"Kamu sembah apa?" 
"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?" 
"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.." 
"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?" 
"Pernah.. selalu.." 
"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?" 
"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?" 
"Dalam tv la.." 
"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.." 
"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.." 
"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."

"So..?" 
"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"
 "Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.." 
"Peliknya.."

"Sebab apa pulak pelik?" 
"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."

"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.." 
"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?" 
"Ya.. tak pelik.."

"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.." 
"Erk.. kau betul.."

Thursday, 28 April 2011

Guru ...

Bekas cikgu tumbuk, sepak guru besar didenda

NORAZMAN ketika hadir ke Mahkamah Majistret Alor Setar semalam.


ALOR SETAR – Seorang bekas guru lelaki dijatuhi hukuman denda RM2,000 oleh Mahkamah Majistret di sini semalam selepas didapati bersalah menumbuk dan menyepak seorang guru besar sehingga cedera empat tahun lalu.
Majistret Nor Azah Idris turut memerintahkan Norazman Abdul Wahab, 43, dari Jalan Datuk Kumbar di sini dipenjara empat bulan jika gagal membayar denda tersebut.
Norazman yang merupakan bapa kepada empat orang anak didapati dengan sengaja melakukan perbuatan itu terhadap Halim Saad, 52, di pejabat Sekolah Kebangsaan Gerigis, Jalan Langgar di sini pada pukul 8.30 pagi 20 Disember 2006.
Mangsa ditumbuk di muka dan disepak di paha oleh tertuduh sehingga terjatuh.
Norazman dituduh mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
Norazman yang memakai baju kemeja warna hitam merayu agar hukuman ringan dikenakan kerana dia tidak mempunyai pendapatan selepas tidak bekerja sebagai guru sejak tiga tahun lalu selain mempunyai tanggungan seorang isteri dan empat orang anak.
“Saya mohon dikurangkan hukuman kerana dua anak saya masih belajar di universiti sementara dua lagi bersekolah,” katanya.

Saturday, 23 April 2011

10 amalan pelik...!

Pernahkan anda bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan seharian. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. 


Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka.

Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?


Jangan lupa derma ketika ziarah mayat
2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan diberi jamuan, kita rasa segan nak makan, malu-malu kucing kononnya malu dan beradab, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir. Perangai tinggal makanan tak habis dah jadi budaya orang kita.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? (Ini mesti ada tujuan lain!!!).

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih bimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak memperhambakan diri padaNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah, kain hamis berbau. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita.

Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat." (Riwayat Bukhari

Biar kecil... tapi hati besar...

Biar bertubuh kecil,
Namun jangan disangka yang kecil ini hanya si kecil,
Tetapi si kecil belajar untuk membesar,
Besarkan semangat dan azamnya,
Yang belum tentu dipunyai pemuda dewasa.

Dalam perang Badar, ada 2 orang remaja ansar, iaitu Muaz bin Afra' dan Auf bin Afra' masing-masing berumur 15 dan 16 tahun. Tidaklah umur mereka ini boleh digelar 'si kecil' tetapi di dalam peperangan, ya, mereka adalah si kecil yang sungguh luar biasa. Mereka berdua berada bersama Abdul Rahman bin Auf. Abdul Rahman pernah berkata dalam hatinya,

"Kalau boleh, biarlah orang yang berada di kiri dan kananku adalah orang yang lebih dewasa dan lebih berpengalaman dalam berperang"

Namun keraguan dalam hatinya hilang dengan melihat semangat yang ada pada dua orang remaja ini. Seorang daripada remaja ini bersuara, "Wahai Pak Cik, adakah Pak Cik kenal Abu Jahal? Aku dengar dia adalah orang yang banyak menyakiti Muhammad. Tunjukkan dia kepada aku. Aku ingin membunuhnya."

Abdul Rahman bin Auf terkejut dengan soalan itu. Soalan yang sama turut diajukan oleh remaja yang kedua itu. Abu Jahal dikawal ketat oleh orang-orangnya. Abdul Rahman akhirnya menunjukkan kepada mereka yang mana satu Abu Jahal. Belum sempat dia habis berkata-kata, dua orang remaja telah pun tangkas melompat menuju ke arah Abu Jahal.

Mereka merempuh barisan pertahanan yang mengawal Abu Jahal sehingga mereka berada betul-betul dihadapan Abu Jahal. Mereka memukul Abu Jahal dengan pedang mereka sehingga pukulan itu berjaya menjatuhkan Abu Jahal.

Abu Jahal yang cedera parah itu jatuh tetapi masih bernyawa.

Ikrimah, anak kepada Abu Jahal yang berada berdekatan dengan ayahnya berjaya membunuh Auf bin Afra'. Maka tamat riwayat seorang remaja, si kecil perang Badar yang gagah berani.

Muaz bin Afra' tidak patah semangat, dia segera berundur sambil memerangi tentera bukan Islam. Akhirnya, tangannya terpotong tetapi masih tergantung di badan. Segeralah dia berundur ke tempat tentera Islam.

Berundurnya Muaz bukan bererti kalah, tetapi pembakar semangatnya untuk terus berjuang di medan perang. Selepas membalut tangannya, dia kembali lagi berperang. Tangannya yang hampir putus itu mengganggu pergerakan. Akhirnya, Muaz terus memijak lalu memutuskan tangannya itu dengan kakinya sendiri supaya memudahkannya bergerak.

Muaz terus berperang sehingga syahid dalam peperangan. Syahid si kecil kedua yang gagah berani perang Badar.

Pergi si kecil tiada ganti,
Moga semangat besar berperang kerana Ilahi,
Mulai tersemai dalam hati muda mudi kini,
InsyaAllah.

Berita kecederaan Abu Jahal diketahui tentera Islam. Akhirnya, Abdullah bin Mas'ud menjumpai Abu Jahal dalam keadaan nyawa-nyawa ikan. Namun si Abu Jahal tetap membesarkan diri (besar yang ini yang perlu dijauhi) dengan berkata,

"Engkau (Abdullah, penjaga kambing-kambing di Mekah) sedang melakukan sesuatu yang bukan kedudukan kamu, wahai tukang jaga kambing." (kata-kata besar lagi sia-sia ini jangan kita contohi, tetapi pelajari untuk menjauhi) Pada masa itu, Abdullah bin Mas'ud memenggal kepala Abu Jahal dan membawa kepalanya kepada Muhammad.

Kemudian, setelah mengenalpasti tuan punya kepala itu, Nabi Muhammad berkata kepada para sahabat yang bermaksud, "Inilah dia Firaun umat Muhammad."

Tamatlah riwayat si pekata besar,
Besarnya hanya pada kata-kata yang tidak punya makna,
Yang diketahuinya adalah kejian dan kutukan,
Hayati pengajaran kisah,
Moga kita-kita tergolong dalam golongan yang beriman.

Waallahua'lam

Perkahwinan...

Bagi yang sedang bercinta / jatuh hati pada seseorang tapi xmampu nak berkahwin, tolonglah bace yee…
 (Isu panazzz…) hehe..

1. Saya da jatuh hati kat die la… camne lak ni?  
 “Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu”. Surah An-Nur: 32    "Nikah adalah sunnahku (jalan agamaku), maka barangsiapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunahku i...tu”. Riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas    “Berkahwinlah supaya kamu menjadi ramai, bahawasanya aku bermegah-megah dengan kamu akan segala umat pada hari kiamat hingga dengan anak yang gugur dari perut ibunya”. Riwayat Abu Bakar bin Mardawiyah dari Ibnu Umar  

2. Tapi saya x cukup duit laaaa nak kawin….  Huhu  
 “Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan karunia-Nya”.  Surah An-Nur : 33   Rasulullah S.A.W bersabda : “Wahai kaum pemuda! Barang siapa di antara kamu sekelian yang sudah mampu memberi nafkah, maka hendaklah ia menikah, kerana sesungguhnya menikah itu lebih dapat menahan pandangan mata dan melindungi kemaluan (alat kelamin). Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa, karena puasa itu dapat menjadi penawar bagi nafsu”.

 3. Memang saya xcukup duit / xmampu nak kahwin, tapi kalau saya diam je, nanti kena “kebas” lak ngn org lain.… 
  Musa berkata kepada kaumnya: "Mohonlah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah; sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah; dipusakakan-Nya kepada siapa yang dihendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa."  Surah Al-A’raf : 128   “Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa” Surah Al-Hajj : 40   “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”. Surah Alam Nasyrah : 5-6   Dikisahkan ketika tiba musim untuk memetik buah tamar, para sahabat r.a tidak sempat untuk memetik buah tamar kerana panggilan jihad daripada Rasulullah S.A.W. Lantaran itu, mereka meninggalkan kebun tamar mereka tanpa dipetik. Setelah berbulan mereka pergi berjihad, alangkah gembiranya hati mereka kerana Allah S.W.T masih lagi memelihara buah tamar mereka seolah-olah mereka meninggalkan kebun mereka semalaman.   Jika tentang kisah tamar Allah mampu memelihara, bagaimana pula tentang orang yang kita minat? Bertaqwa kepada-Nya, nescaya Allah juga mampu pelihara dia untuk dijadikan dia sbg jodoh kamu..    

4. Tapi saya da syok kat dia.. I can’t live without him/her..   
 “Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”.   Surah An-Nur : 30   “Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”.  Surah Al-Jatsiyah : 18    “Orang yang berjihad itu ialah mereka yang berjihad menentang nafsunya”. Riwayat Bukhari  

5. Ala.. saya bercinta bukan slalu pon dapat jumpa dia.. dia duduk jauh.. ktorang xpenah pon berdua-duaan…  
 “Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”. Surah Al-Isra : 32   “Pandangan adalah panah beracun dari panah-pandah Iblis. Barangsiapa yang menundukkan pandangannya dari keelokkan wanita yang cantik karena Allah, maka Allah akan mewariskan dalam hatinya manisnya iman sampai hari kiamat”.                     Musnad Ahmad  
“Mata boleh berzina dengan melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia”.                                                          Riwayat Bukhari Muslim  

6. Tapi saya bukan hensem/ lawa mana pun, saya pun risau saya xde jodoh.. saya rasa cuma dia seorang je yang boleh terima saya..   
“Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya”. Surah Yasin : 36   “Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi”. Surah Az-Zukhruf : 12   “Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang”. Surah Ar-Rum : 21

 7.  Rasa macam susah jek nak cari jodoh.. give up lah saya camni!  
Abdullah Ibnu MAs’ud pernah berkata : “Seandainya umurku hanya tinggal 10 hari sahaja untuk aku hidup, nescaya yang ku sukai ialah berkahwin supaya aku tidak menemui Allah s.w.t.  (mati) dalam keadaan aku bujang”.   Dari Aisyah r.a. dari Rasulullah s.a.w., baginda telah bersabda : “Barangsiapa yang mempunyai keluasan rezeki hendaklah berkahwin”. Riwayat Ibnu Majah.   Rasulullah s.a.w. telah bersabda: "Barangsiapa yang tidak beristeri kerana takutkan kepapaan maka dia bukan dari golongan kami”.                                                                                      Riwayat Abu Mansur Al-Dailami  

Kesimpulan : Cinta itu fitrah manusia, tapi jangan dijadikan ianya alas an untuk kita bercinta tanpa batasan.  Kalau mampu, segera lah berkahwin. Kalau x mampu? Tahanlah nafsu!   Memang sedih tidak dapat bersama orang yang kita cintai / cinta tak berbalas, tapi lagi malang jika Allah tidak menyintai kita sebagaimana Allah menyintai para hamba-Nya yang betaqwa. Silap2 kita masuk Neraka-Nya dek kerana cinta nafsu kita!    Jika kita menjaga hubungan dan menolong agama Allah, PASTI & PASTI Allah  jadikan dunia tunduk pada kita.. Salafusoleh telah pun berjaya, KENAPA KITA PULA TIDAK BOLEH BERJAYA SPT MEREKA?  

P / S : ala, penulis ni pun terasa gak sbb penulis pun ada minat kat seseorang. Hehe.. Apepun, penulis juga byk kekurangan. Note ini untuk peringatan terutama yang membuatnya.. selamat beramal. Lihat seterusnya..

Oleh: I Love Allah SWT and Prophet Muhammad SAW

Friday, 22 April 2011

Hot MONEy...

oleh: ismanusa

"Demokrasi bukan untuk matawang
Orang menyangka dalam sistem demokrasi mereka mempunyai pilihan dalam semua perkara, selepas berlaku krisis ekonomi barulah mereka sedar dalam penggunaan wang harian mereka tiada pilihan. Contohnya Bank Negara boleh memansuhkan nilai wang kita bila-bila masa seperti wang RM500 dan RM1000 yang sudah tidak sah nilai.

Tragisnya manusia dalam zaman moden ini sangat mementingkan wang ringgit tetapi sebaliknya mereka tidak tahu apa-apa tentang perjalanan sistem ekonomi berasaskan wang kertas ini. Secara perlahan-lahan tabir mula tersingkap.

Pasaran bebas bukan sahaja dikuasai oleh syarikat-syarikat besar yang monopoli tetapi juga di batasi oleh pihak kerajaan. Sepatutnya dalam pasaran yang betul-betul bebas, pasaran yang menentukan apakah matawang yang mereka kehendaki, sama ada emas, perak, platinum atau apasahaja yang bernilai. Dalam keadaan yang ekonomi sedemikian , kita digalakan supaya bersederhana dan membelanjakan untuk keperluan ekonomi yang sebenar. Inilah konsep sebenar ekonomi islam berbeza dengan ekonomi kapitalis yang diamalkan diseluruh dunia kini. Apabila kerajaan kelantan mengeluar kan matawang dinar dan dirham, banyak pihak yang mengeluarkan kata-kata sinis bahkan ada yang mengatakan tidak mungkin cukup emas dibumi ini kalau gunakan duit dinar. Beginilah pemikiran kita yag telah dipengaruhi unsur dajjal hingga hilang pergantunagn kepada Allah swt. Padahal Rasulullah pernah di tawarkan oleh malaikat untuk menukar gunung uhud kepada emas, ini menunjukakan kalau kita bertawakkal kepada Allah swt, insyaAllah ada jalan keluarnya.
Dalam zaman teknologi maklumat ini, penggunaan dinar boleh dilaksanakan dalam bentuk debit kad, kad telepon atau transaksi internet dari segi teknikalnya tidak ada masalah. Masalah yang paling besar masa ini ialah kaedah pengeluaran wang kertas oleh bank-bank komersial samada konvensional atau bertopengkan perbankan islam adalah dicipta atas angin berdasarkan keuntungan pinjaman yang dikeluarkan. Mereka memasukkan nilaiannya kedalam akaun pelanggan melalui kaedah perakaunan mudah. Wang wujud dalam akaun seperti matrik, secara realiti bayangan hanya angka-angka yang muncul dalam penyata akaun. Wang ini akan beredar dipasaran selepas  dibelanjakan oleh pelanggan.
Kita ditipu bulat-bulat oleh sistem ekonomi riba-kapitalis ini, mereka mencipta berbagai-bagai formula rumusan bagi memperdayakan kita seolah-olah sistem mereka adalah termaju dan membawa kesenangan. Sebenarnya kita membuatkan mereka membolot semua hasil negara yang Allah anugerahkan untuk semua manusia menikmatinya. Ini mewujudkan jurang yang besar antara kaya dan miskin.
Duit Atas Angin
Mengikut arahan terbaru bank negara, bank-bank hanya memerlukan kurang 2% dalam bentuk simpanan wang sebenar (statutory reserve requirement). Katakan kita simpan dibank sebanyak RM100, dari RM100 ini mereka boleh mengadakan wang sebanyak RM5,000 yang kemudiannya dikeluarkan kepada pelanggan melalui pinjaman. Katakan pelanggan ini membeli di kedai runcit sebanyak RM100, kemudian peruncit tersebut menyimpan dibank. Proses yang sama akan berlaku, kemudian pihak bank termasuklah yang bertopengkan perbankan islam memberi pinjaman melalui wang yang dicipta atas angin ini. Sistem ini seolah-olah silap mata (inilah sihir dajjal sebenarnya), namun ia terus berjalan selagi bank yakin bahawa peminjam  dapat membuat bayaran. Jika wang tersebut di belanjakan atau pelaburan menghasilkan wang, semua orang akan mendapat bayaran dan kitaran penghasilan wang akan berterusan.
Tetapi sistem ekonomi palsu berasaskan wang kertas ini sudah sampai ke penghujungnya. Sistem matawang yang bersandarkan hutang ini telah runtuh di US dan kebanyakan negara eropah apabila pinjaman yang dikeluarkan dengan pertaruhan harga rumah akan terus naik tidak menjadi kenyataan. Apabila harga rumah turun, peminjam hilang pertaruhannya dan gagal membayar balik pinjaman. Ini meyebabkan tindakbalas rantaian apabila bank-bank gagal mendapat kembali wang tersebut hingga menyebabkan bankrup.
Inflasi

Mengikut satu kajian dari Malaysian Insider , kuasa beli rakyat malaysia di KL adalah yang terendah berbanding beberapa bandar raya lain didunia.  Ini adalah inflasi yang memang sifat semulajadi penggunaan wang kertas. Dalam penggunaan matawang sunnah dinar dan dirham, tidak akan berlaku inflasi. 1 dinar (4.25g emas) zaman Rasulullah boleh membeli se ekor kambing sama harga seperti sekarang, begitu juga 1 dirham dapat membeli se ekor ayam sama seperti hari ini. Melalui inflasi kerajaan melalui sistem riba-kapitalis mengambil balik wang rakyat tanpa disedari. Kaedah penghasilan wang tanpa bersandarkan nilai wang sebenar seperti emas inilah membuatkan inflasi, apabila wang dicetak tanpa had. Ia hanya bersandar jaminan pembayaran bond yang dikeluarkan kerajaan yang terkandung didalamnya hutang-hutang yang dikeluarkan oleh bank. Semakin banyak bond dikeluarkan, banyak faedah yang perlu dibayar kepada pelabur-pelabur, sudah tentu diperolehi daripada inflasi.

Ekonomi Kita Sekarang Ini
Matawang Malaysia bersandarkan sepenuhnya kepada USD berdasarkan perjanjian IMF tahun 1971. Kejatuhan mata wang USD pasti menyeret sama ekonomi kita. Keadaan ekonomi di US sekarang ini amatlah tenat dan memaksa mereka melakukan Quantitave Easing iaitu mencetak mata wang lebih banyak lagi (sekarang ini dah QE2). Wang baru yang dikeluarkan ini sebanyak 600bn USD. Duit yang dihasilkan melalui kaedah ini dipanggil Hot Money. Polisi kebanyakan negara seperti China, mereka mengadakan langkah-langah tertentu untuk menyekat kemasukan wang tersebut. Wang-wang tersebut tidak diniagakan dalam US kerana kadar faedahnya adalah sifar. Wang tersebut dilambakan dinegara-negara ketiga bertujuan mendapatkan keuntungan dalam jangka masa pendek.
Amat menghairankan bank negara mengalu-alukan pelaburan hot money ini. Walaupun hakikat sebenarnya tidaklah begitu menghairankan kerana keperluan pemimpin politik untuk mendapatkan wang bagi membiayai pilahanraya yang mesti diadakan tahun ini sebelum Hot Money ini ditarik keluar. Ini kita dapat lihat dengan kemasukan penyangak-penyangak ekonomi seperti  Goldman Sachs, House of Rothschild, Bear Stearns dan lain-lain. Mereka sebenarnya sisa toksik kepada ekonomi negara. Tidak hairanlah apabila awal tahun ini pasaran saham KLSE naik mendadak hingga tahap 1500 mata. Sebenarnya kenaikan ini adalah sementara apabila mereka sudah dapat keuntungan jangka pendek, wang tersebut akan dikeluarkan.
Inilah telah terjadi pada tahun 2007 semasa pemerintahan Pak Lah, apabila sejumlah besar dana asing di bawa keluar. Akibatnya bank negara terpaksa mencetak sebanyak RM67bn duit atas angin bagi mengelakan keruntuhan ekonomi. Kesannya kita rasai sekarang ini apabila harga rumah teres terutamanya di Lembah Klang melebihi RM500,000 dan kenaikan harga semua barang-barang keperluan. Dan tsunami kenaikan harga ini pasti akan berlaku selepas pilihanraya umum ke 13 apabila Hot Money dasar kewangan jangka pendek US dibawa keluar!

Kisah Makcik klener...makcik nasi lemak...??

Oleh: budakbalun

"Selalunya bila teman on the way tempat kerja..
Biasalaaa.. dengan motor Modenas 'Ducati' teman tuuu..
Dah lebih 15 tahun berjasa mengangkut teman nehh!
teman pasti bertemu dengan makcik jual nasi lemak di sebelah kanan jalan..
Disebabkan itu..
teman terpaksa melintasi jalan untuk singgah beli nasi lemak mahupun sekadar kuih-muih..
Buat sarapan di kantin tempat keje daaa..

Teman ni ada satu 'pe-el'..
Kalau teman dah nyinggah gerai tu..
Teman selalunya akan terikut singgah dihari-hari yang lain..
walaupun sekadar membeli 2 ketul kuih!
Kalau tak nyinggah.. rasa segan pulak.. rasa kesian pulak..
iskkk.. memang muka teman ni legend.. tapi hati cute!
Ape pun tak bolehhh!!

Tapi 2-3 menjak ni..
teman dok perasan.. makcik ni kejap meniaga.. kejap idak..
so, pagi tadi teman nyinggah lee.. kebetulan ada pulak makcik tu meniaga pagi ni.. semalam takde!

teman pun tanya le.. apsal kejap meniaga kejap idak makcik??
'Ntah le nak oi.. sekarang ni..dah kurang orang membeli..
Banyak yang bawak bekal gi keje..
Ada yang selalu beli nasi lemak lauk ayam.. 

la ni dah beli nasi lemak standard je..
takde tambah-tambah lauk.. budget katenye..


Barang-barang makin mahal..
nak beli barang mentah untuk nasi lemak dan lauk-lauk ni pun..
kadang-kadang tak cukup modal!
Nak naikkan harga karang.. kesian kat orang yang datang membeli!
keluh makcik tu perlahan-lahan sambil pulangkan baki duit kuih teman tadi..

sambil tunggang moto 180km/j ke opis tu..
teman dok kenangkan nasib makcik tadi..
anak-anak dia semua keje biasa-biasa je..
suami tak sihat.. dah tua..
duduk pulak di bandar ni.. Bukit Beruntung kira bandar laaaa..
hmmm.. susah jugak meniaga gerai nasi lemak ni..

Kalaulah makcik tadi dibantu dengan cara bersungguh-sungguh kawal ekonomi rakyat terbanyak..
Kan banyak kesannya..

Bila kecairan duit pada rakyat makin meningkat..
kompom ramai orang akan berani beli nasi lemak berlauk ayam mahupun daging daripada makcik tadi..
makcik tadi pun takde la takut nak keluar modal beli bahan mentah sebab harga tak melampau mahalnya!


Dan dia pun bolehlah jual makanan dengan harga yang sesuai dan mampu dibeli oleh pengguna macam teman neh!
idak la semua sibuk bawa bekal ke tempat kerja!

hmmm.. sampai bila la nasib rakyat Malaysia macam ni..
Negara kaya... hasil mahsul bumi bukan main banyak..
Ada hujan dari langit jadi sungai..
Ada tumbuhan dari bumi subur dan menjadi..
Ada minyak dari perut laut untuk didagang..
Ada haiwan melata atas tanah untuk dimakan...

tapi hasilnya? hok aloh.....

Menilai tahap Kecekapan

Menilai tahap kecekapan pengurusan UUM
Siti Salasiah Salamun   
Universiti Utara Malaysia (UUM) dikenali (bukan terkenal) sebagai universiti yang banyak memfokuskan bidang pengajian kepada falsafah dan pengaplikasian pengurusan. Kami sebagai graduan Universiti Utara Malaysia (UUM) merasa terpanggil untuk mengemukakan komentar tentang isu-isu yang menyentuh kepada aspek tata-kelola universiti pengurusan ini.
Isu terbaru yang melanda UUM ialah mengenai isu air dan isu cukai tanah yang mana telah mengheret kerajaan PAS Kedah pimpinan Datuk Seri Azizan Abdul Razak. Jentera media diperkakaskan sepenuhnya oleh rejim Umno BN, apa yang menjadikan isu ini bertambah panas ialah apabila kesalahan tersebut dibebankan sepenuhnya ke atas bahu kerajaan PAS Kedah walaupun pada hakikatnya masalah ini berpunca daripada kelemahan yang ketara oleh pentadbiran dan pengurusan UUM untuk menangani masalah ini dari akar umbinya.
Apabila memperkatakan mengenai isu air, hal ini sebenarnya melibatkan dua persoalan yang utama iaitu, kegagalan Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA) yang merupakan anak syarikat kerajaan negeri untuk membekalkan air secukupnya kepada UUM atau masalah infrastruktur yang tidak ditangani dengan baik oleh kerajaan pusat justeru  infrastruktur universiti terletak sepenuhnya dalam tanggungjawab kerajaan pusat iaitu Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).
Utusan Malaysia melaporkan bahawa masalah ini berpunca daripada persoalan yang pertama walaupun pada hakikatnya pengurusan UUMlah yang patut disalahkan kerana gagal menangani masalah ini. Dilaporkan juga bahawa UUM menghabiskan purata sebanyak RM80,000 untuk bekalan air dengan menyewa lori untuk mengangkut air setiap bulan. Bayangkan jika duit yang dibazirkan ini digunakan untuk menyelenggarakan infrastruktur yang sedia ada, saya percaya bahawa pembaziran ini dapat dielakkan.
Persoalan lain yang turut terkait dengan isu air ini ialah tidak semua Dewan Penginapan Pelajar (DPP) mengalami masalah ini bahkan hanya segelintir sahaja. Namun media membesar-besarkan isu ini untuk menunjukkan bahawa seluruh universiti ‘kelam kabut’ kerana isu ketiadaan air ini. Saya difahamkan bahawa DPP yang berada di luar kampus utama iaitu DPP Bank Rakyat dan DPP SME Bank tidak pula mengalami masalah ini.
Exco Kerajaan Negeri Kedah, Dato’ Ir Amiruddin Hamzah melalui portal kerajaan negeri, dipetik sebagai berkata bahawa kelemahan ini berpunca daripada kelemahan pengurusan universiti yang gagal untuk menaiktaraf infrastruktur ada sesuai dengan pertambahan mahasiswa yang semakin meningkat. Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak turut menegaskan bahawa pihaknya telah membawa isu ini kepada kerajaan pusat (merujuk kepada Kementerian Pengajian Tinggi) namun tidak berhasil.
Isu air ini sebenarnya telah berlaku sejak pemerintahan rejim Umno BN memerintah Kedah sebelum diambil alih oleh Pakatan Rakyat. Hal ini bermakna kerajaan Umno BN sememangnya gagal membantu menyelesaikan masalah ini dan pemimpin sebelum ini yang patut dipersalahkan.
Isu yang seiring dengan isu air adalah mengenai isu cukai tanah. Dilaporkan bahawa kerajaan negeri menaikkan cukai tanah sehingga sepuluh kali ganda sejak mengambil alih pemerintahan negeri. UUM juga dilaporkan bahawa perlu membayar sebanyak RM1.8 juta setahun berbanding RM150,000 sebelum ini.
Fitnah yang berterusan terus dihamburkan kepada kerajaan PAS Kedah dengan mengatakan bahawa kerajaan negeri mengaut keuntungan daripada institut pengajian tinggi (IPT) itu. Kerajaan Pusat juga mendakwa bahawa mereka ingin untuk bersahabat dan menjalin lebih banyak kerja dengan kerajaan negeri. Jika ini disebutkan dengan hati yang tulus, selesaikanlah masalah air yang telah sekian lama berlaku dan jangan hanya tau menyalahkan kerajaan negeri.
Dalam Harakahdaily.net, Menteri Besar Kedah mengeluarkan kenyataan bahawa, tempoh pemberian rebat kepada universiti itu telah berakhir, dan oleh kerana itulah UUM perlu membayar penuh. Namun, jika UUM tidak mampu untuk membayar cukai tersebut, UUM boleh memohon untuk mendapatkan rebat semula. Kenyataan yang dikeluarkan ini tidak ‘sampai’ kepada masyarakat kerana semua media massa adalah pro kerajaan dan sememangnya kenyataan pemimpin Pakatan Rakyat adalah ‘haram’ dikeluarkan di media massa ini. Hal ini akan menampakkan bahawa PR sememangnya lemah dan tidak mampu untuk mentadbir negeri yang dimenanginya ketika pilihan raya yang lalu.
Saya sangat berharap agar mahasiswa UUM bijak untuk menilai situasi ini dan jangan hanya menuduh membabi buta tanpa mendapatkan berita daripada sumber yang benar. Mahasiswa perlu bersuara jika hak anda dicabuli. Jangan hanya menjadi mahasiswa yang bisu dan pekak, hanya mengikut telunjuk universiti yang nyata telah memanipulasi anda untuk menampakkan bahawa kesalahan perlu ditanggung oleh kerajaan yang sedang memerintah!

Seram....

9 tahun lepas aku dpt smbung bljar kt uitm shah alam. So,perkara pertama yg kna fikir ialah aku nk duk mn sbb ak xdpt hostel. Oleh sbb kerajinan & keperihatinan yg ada kt aku n kwn2,maka dpt le aku ngn kwn2 aku umah sewa.....dekat2 area seksyen 2. Berhampiran ngan wet world [kalo korang tau la].    Uma tu bunglow 2 tingkat ngan 4 bilik. 3 bilik kt atas n 1 bilik kt bwh. Kitorg semua berlapan,kiranya 2 org utk 1 blk la. Aku ringkaskan je la,kitorg msuk umah tu ngan perasaan berbelah bahagi. best, suke, pelik, rimas, takut semua ada.    Pertama,tuan umah hanya amik rm50 je sbg deposit n sewa prtama hanya byr bile msuk bln kedua kami duduk uma tu. 


Kiranya bln prtama ni free la....[?]  Kedua,tuan umah x bg kitorg bwk brg bnyk2 sbb nnt pnat nk angkat blk katanya...  Ketiga,pokok ara tepi umah tu bsr sgt smpai dahan dia bleh msuk kt tingkap blk atas.    Mlm pertama duk uma tu kitorg xtido sbb sibuk punggah n kemas brg+lyan dvd korea . Citer seramnya start ms hari kedua. xpayah nk tunggu mlm,siang2 pon kitorg dah kna kacau. Azmi "dagu" org first kena.    Ms tu br kol 10.30pg [anggaran aku la], si Azmi ni bgun nk memerut. So dia g la toilet bwh tu tp dlm toilet ada org [sbb pintu tutup]. Toilet atas plak rosak, tuan umah kta nnt dia btulkan. Tunggu punye tunggu, xkuar-kuar org dlm tandas ni. 


Jd Azmi ni memekik la soh cpt sket kuar sbb dia xtahan. Akibat jeritan c azmi ni, abis satu umah bgun gi tengok peehal. Yg peliknya, kitorg berlapan smua ada, abih tu sape yg kt dlm tandas ni? Pintu toilet lak berkunci siap ada bunyi org flush jamban lg.... Dlm reramai ni,Lan sorg je yg berani sket [mgkin psl dia ni keturunan bugis kot], dia g rentap pintu toilet tu smpai trbukak. Xde org tp dr kesan yg ad,pintu tu mmg dikunci dr dlm. Last2 si azmi xjdk berak...mngkin psl takut kot.    Mlm tu kitorg kna lg teruk.    


Ms aku nyenyak tdo mlm tu tetiba jek ad org tarik dua2 belah kaki auk sampai jatuh dr katil. Kepala aku terhentak dulu kt lantai!! Ape lg,hangin la aku sbb ingat bdk2 nk wt pedajal kt ak tp bl aku bangun xde org plak. Yg ad cume c Lan yg ngah membuta kt katil atas. Ak x rs Lan yg buat sbb confirm dia tdo mati. Bl ak kuar bilik, ak dgr bdk2 ngah ketawe. Rupenya diorg ngah layan dvd kt hall bwh. Ak pon msuk blk balik sbb still bingung lg tp br ak terperasan ms ak ngah jengah kebawah td ak perasan Lan ada!! Bukan ke td ak nmpk dia ngah membute dlm bilik? Ahh suda...  Dgn perasaan berani2 takut ak tgok atas katil Lan ada bonjol bwh selimut,kiranya mcm ad org la. Ak tarik kain selimut tu n guess what? ad batu nisan yg da retak2 dn otomatiknya blk ak diselubungi bau hapak+hanyir yg sgt2 kuat.    


Ms ni korg jgn tnya ak la ape aku buat sbb kalo menda ni jdk kt korg pon xkan korg nk stay lg dlm blk tu btol x? Ak rs kaki ak da x jejak tanah da sbb lari laju sgt. Aku lari kuar dr bilik tu & g ke hall sbb nk gtau member2 ak la kononnya tp yg mcm haram jadahnya member ak sorg pon da xde kt hall. Nk tau diorg kt ner? semua da duduk kt luar umah!! Rupanya diorg awal2 lg da kna kacau. Yg lakhanat nye, xde sorg pon kejutkan ak....taik betol diorg ni.    Lepas diorg tenangkan aku, kitorg decide nk buat ape skang sbb skang ni da pkul 3 pg. Nk mtk tlg tok imam,umah tok imam pon kitorg xtau. Nk mtk tlg jiran, kiri kanan umah kitorg cina. Last2 salleh ajk lepak restoran hakim jek smpai pg. Bunyinya mcm senang tp memasing semua xpakai baju pastu pakai boxer ngan kain pelikat jek. 


Mau x mau trpaksalah jgk kitorg msuk uma tu balik sbb nk amik suar, wallet n kunci motor.  Oleh sbb bilik c Bob ngan Naim je yg kt bwh, maka kitorg decide le nk pinjam baju n suar dia. Masing2 tkut nk naik tingkat atas. Wallet pn ak tinggal. Masing2 pakat gn duit naim lu. Nasib baik kunci motor kitorg sangkut kt dinding [tmp penyangkut]. Ms nk kuar dr rumah tu, Wak plak perasan ad bdk pompuan kt pintu dapur ngah senyum sambil babai tgn kt dia. Yg ak plak bole trperasan bdk tu jgk sbb ak tgk muka wak da kejung+pucat lesi. Sekali bdk tu senyum rs mcm nk trkincit dlm suar la... Kepala lutut ak menggigil sampai kt restoran hakim!!!!        


Lepas smp kt restoran hakim tu,memasing sibuk buka cerita trmasuk ngan ak skali la. Memula Wak cerita la,mlm tu lebih kurang kol 12 lebih,dia sibuk download lagu tetiba ad bunyi mcm org baling batu kt tingkap bilik dia. Bl dia jengah,dia nmpk ad sorang pompuan duk kt atas pokok kayu ara sblh umah tu,pakai bju putih + kekuningan+ koyak2+ rambut panjang. Yg sadisnya,pompuan huduh tu boleh senyum kt dia plak. Wak ni ape lg tutup tingkap bilik dia n terus nk kuar g bilik ak la kononnya. Malangnye, lg sekor plak hantu duk kt dpn pintu bilik dia tp kali ni antu budak. So dia amik keputusan terjun dr tingkap bilik dia ke bawah. Akibatnya, kaki dia terkehel. Nasib baik jek xpatah.    


Azmi "dagu" plak cter la yg dia nmpk ad bdk pompuan babai tgn kt dia[yg ni, ak pon kna gak ok]. Ak confirm yg bdk ni bkn manusia sbb ak tgk kaki dia xde!! Sam plak cter dia nmpk hantu tu kt siling umah! Bile buka mate jek, antu tu bebetol "eye to eye" ngan dia. Kiranya memasing semua kena kacau la ni. Dan ak org yg last cerita.    Ak ckp la yg aku kna tarik dua2 kaki ms tido smp kepala ak terhentak kt lantai. Pastu ak ckp le yg ak nmpk diorg ngah layan dvd kt hall tp c Azmi tetiba nyampuk "bile ms plak kitorg tgk dvd ni?". Rerupanya xde sorg pon yg tgk dvd pg tu!! Dah tu, sape yg ak nmpk? haru betol.....kaki aku yg dr td menggigil makin brtambah kuat menggigil.    


Ngah sibuk2 berborak,aku terbau sesuatu yg kurang enak. member2 ak yg lain pon bau gak. Rupanya si Azmi ni td da terkencing dlm suar sbb takut sgt. Nasib baik mlm tu xramai sgt org kt Restoran Hakim tu. Malu betol. Ak plak bleh ternampak si Sam pakai selipar sebelah lain. Dr sibuk2 cter seram terus jdk cter klakar plak.    Tengah sibuk2 ketawe, br kitorg perasan yg si Salleh ngan Naim xde ngan kitorg. Yg ad cume kami berenam. Ak, Azmi dagu, Sam banjar,Wak, Bob ngan Lan. Dlm ramai2 tu cuma Bob sorg jek yg bwk hp, so kitorg try call Naim tp xde org angkat. try call Salleh plak, sama gak xde org angkat. Pastu Lan amik hp Bob tu, dia bc apa ntah agaknye pastu dia soh Bob call naim lg skali. Bob call n bukak loud speaker. 


Korang tau ape jd? ad suare pompuan ngilai. Gila2 punye ngilai la sampai meremang bulu roma aku. Kami berenam terus terdiam. Last2 kitorg sepakat akan tunggu smpai pg esok br blk umah tu semula n cari Naim ngan Salleh. Lepas dgr suare pompuan ngilai kt hp tu, xde sorang pon antara kitorg brckp....smp subuh!!    Pukul 7.30pg br kitorg blah dr Hakim. Hati aku masih lg kuat berdebar-debar.Yg lelain ak xtau la. Smp kt dpn umah, ak tgk pintu umah ngan gate da trbukak seluas-luas nye. Ni kalo pencurik masuk ni, memang dia kaye sbb laptop,wallet ngan hp kitorg semua tinggal camtu aje. Bulu tengkuk aku masih lg meremang.Xde sape berani msk umah tu dulu...


Aku ingat, ada la 20-30 minit kitorg duk tercanggak kt dpn umah sbb xde sape berani masuk. Ntah camne agaknye hp Bob berbunyi. Hati aku da x sedap. Jgn la kate antu tu call kitorg soh msuk umah. Lan yg angkat. Sebenarnya dlm reramai geng ak ni, Lan la yg paling berani tp kekadang dia jd penakut jgk la. Pihak hospital call, katanya Naim ad kt wad emergency hospital klang. Eksiden katanya. Pihak hospital kata, ada miss call dr no.hp Bob ni, tu yg dia call no.hp Bob ni...ooo00 br ak phm. Yg peliknya Naim eksiden?    Memasing da serba salah jadinya. Bingung pon iye jgk. Xtau samada nk melawat Naim kt hospital klang or cari Salleh yg hilang. Akhirnya kitorg call tuan rmh utk tgk ape yg patut. 


Ak ngan Sam plak g hospital klang tgk keadaan naim cmne. Kalo mmg tenat sgt, ak inform yg lelain soh dtg la. Yg lain ak soh cari salleh kt keliling umah, takut2 dia kna sorok. Kami masing2 tawakal aje. Ms otw g hspital klang ni, ak xtau la c sam pecut smpai berape tp hati ak masih lg kuat ckp yg hal ni x abis lg.    Smp hospital,aku terus cr Naim. Sebak betol hati ak tgk Naim serius parah. Kaki dia teruk. Doktor kata kena lenyek ngn keta or something else la. Kes dia ni langgar lari. Naluri ak kuat ckp yg umor Naim ni x panjang sbb darah bnyk gile kuar. Sam plak xsanggup tengok, air mata dia da berjurai-jurai cam air terjun. Doktor pon ckp yg dia ni da nyawa2 ikan,xdpt nk tlg bnyk. 


Ak duduk kt tepi Naim, dia bole brckp lg tp sangkut2. Dia mntk maap sbb buatkan kitorg jdk susah. Berulang-ulang kali dia mntk maap tp ak msh lg xdpt tangkap ape yg dia ckp ni. Akhirnya dia meninggal gak...Ak gagahkan hati ak tepon kengkawan lain gtau psl Naim da meninggal. Ak tgk Sam da trduduk kt tepi balkoni ngan mata merah sbb nangis bnyk sgt. X lama pastu parrents Naim dtg. Ak x sanggup nk tunggu lg n ajak sam balik shah alam.    


Smpai kt umah, aku tgk ramai gler org ngah cari salleh tp xjumpe. Abis satu umah dia geledah. Lastly,ad org tua kt situ mntk tlg ngan sorang ustaz. Ak tak ingt pe name ustaz tu tp lepas asar br kitorg jumpe salleh duduk kt atas busut blkg umah. Yg herannya, da 5,6 kali org cari tp xde plak jumpe dia kt situ. x kisah la janji jumpe balik salleh ni. Kitorg pnye la suke jumpe c salleh ni blk. Memasing amik keputusan pindah dr umah tu haritu jgk. Kebetulan plak kt sek7 [pintu blkang uitm] ad satu umah utk disewa, kitorg pindah situ la. Brg2 naim kitorg angkut skali. 


Terus terang ak ckp, mmg ak hangin gile tgk muke tuan umah sbb xgtau yg umah ni "keras".ptut la dia soh byr rm50 jek dl pastu xbg bwk brg bnyk2. Chisss......    Aku demam 3 hari.    Jenazah naim selamat dikebumikan kt Raub,Pahang.    Seminggu lepas tu,keadaan da ok sket cume salleh jek yg sakit2 bdn. Akhirnya mulut aku trgerak nk tny salleh pe yg brlaku sbnrnye sbb sblm naim meninggal tu dia ada ckp kt aku soh tnya salleh satu rahsia.


 Rupenya ms hari 1st day kitorg msuk umah tu, Naim ngn salleh da wt hal. Dia g cangkulnya busut kt blkg umah tu. C naim plak boleh kuis2 ngan kaki dia. Mgkin psl tu la kaki dia eksiden kot [dlm hati aku la]. Pastu salleh cter la,kn ada mlm yg kitorg satu uma kna kacau tu dia ngn naim pon kna gak. Tp antu tu siap kejar diorg lg smp kt jln. Diorg punya la cuak smp lari ke tengah jln. Ntah mn dtgnya keta tetiba da hentam diorg. naim trcmpak kt tgh jln, yg dia plak kt tepi. Dtg keta lain terus lenyek kaki naim. Pastu,salleh kata dia terus xsedar pape smpailah kitorg jmpe dia atas busut tu. Yg peliknya,cmne dia boleh duk kt atas busut sedangkan dia kata dia da lari kt tgh jln bsr? Nape naim sorg yg kna teruk sgt tp salleh x?    


Akhirnya aku dpt jawapan sbnr. X lama lpas salleh cter ngn aku, dia jatuh sakit. Xtau la sakit pe tp 3 bln pastu dia meninggal. Famili dia sndiri bingung sbb doktor pon xtau sakit c salleh. Tp ak yakin, kes ni ada kaitan ngn busut yg diorg gi gali tu. Ak ngan geng2 ak yg lain smpat ziarah arwah salleh. Paling xbole tahan Bob sbb dia roomate ngan Naim. Mmg ak tau dia sedih sgt......Yg xbole ak lupe, kitorg semua nangis masa angkat jenazah salleh. Rs sedih sgt ms tu..    Aku, Azmi dagu, Sam banjar,Wak, Bob ngan Lan, semua skali slmt abiskan pgajian kt uitm ni. Buat naim ngn salleh, kitorg tetap akn ingat ko smp bebila...al-fatihah ..   


p/s: kepada semua penduduk seksyen 2, awas