Ahad, 10 April 2011

Result PSPM I...


Result, PSPM I & aku

Di sekitar kawasan KMS-hehdi  23 Zulhijjah 1431H @ 30 November 2010 pukul 10.10 pagi “Hah! Teruknya keputusan PSPM I aku? Kimi-’A’! dapat B+ aje ..,erghh!! Mana boleh cukup-cukup makan ajer" Hanis rasa geram, marah. Dia terus balik bilik dan tidur sepanjang hari. Bangun untuk solat zohor dan makan, kemudian sambung tidur. Kelas tak pergi. Solat Asar, kemudian tidur. Solat Maghrib, mandi, makan dan solat Isyak kemudian tidur. Dia bangun untuk solat Subuh, kemudian sambung tidur lagi.

Izzati pelik dengan perangai teman sebiliknya itu. Tak pernah dia lihat Hanis begitu. ”Hanis..bangun lah Hanis....dah nak Zohor ni..dari semalam kau tido.. kuliah ko ponteng?” Izzati mengejutkan Hanis. Hanis bangun, menunaikan solat Zohor, kemudian baring di atas katilnya kembali. “Kau ni, tak sihat ke Anis? Asyik tidur aje...”. “Sihat,” ujar Hanis. Izzati dapat melihat tiada langsung keceriaan pada wajah sahabatnya itu. “Habis tu… mike ni naper? Ada masalah ke?” “Hmm…” Hanis sekadar mengeluh. “Citer lah kat aku, kot-kot aku boleh tolong.” Izzati mengambil posisi di sebelah Hanis. “kita kan kawan....” Izzati memujuk sambil memulakan bicara.

“Aku kecewa lah. Kenapa lah aku studi bagai nak rak pun, still tak dapat pointer 4.0? Aku dah buat semuanya, macam petua nak cemerlang, tapi apa hasilnya? 3.10 je! Jangan kata 4.0, 3.5 pun tak lepas! Kenapa lah aku ni bodoh sangat! Tengok Haziqah tu, bukannya study sangat pun. Main Facebook, enjoy sini sana, tapi dapat 4.0 jugak. ” Luah Hanis panjang lebar. “Semalam aku dah tepon mak aku. Aku cakap aku nak kuar matrik masuk UiTM. Dapat kursus Kulineri.”

Izzati tersenyum. “Owh, ini ke masalahnya? Sabar lah Hanis, berdoalah banyak-banyak. 4W1 pasti makbulkan. 4W1 dah berfirman,‘Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan-Ku makbulkan’. “Aku rasa, dah puas dah aku berdoa, aku buat solat tahajjud, solat hajat aku tak pernah tinggal..tapi? kenapa 4W1 tak langsung makbulkan doa aku?”

“Astaghfirullah al Azim, Jangan lah kau fikir macam tu. Bersangka baiklah dengan 4W1. Tepis jauh-jauh segala bisikan syaitan seperti itu, Anis. Kau kena ingat, setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah-Nya. Cuba kau fikir balik, banyak hikmahnya dengan result yang kau dapat tu.” “Aku tak nampak hikmahnya Izzati. Tolonglah aku, aku pun tak nak fikir macam ni, aku tahu aku banyak dosa.” “Ok tak per, kita review balik hikmahnya.

Pertama - Yang paling penting…percaya lah, 4W1 sayang kat kau sebenarnya….Anis. DIA rindu nak dengar kau bermunajat dan bermohon kepada-NYA. Dia tak nak kau alpa dan lupa pada-NYA bila kau senang-senang ajer skor A subjek Kimi-’A’!. 4W1 sayang kat kau, takut kau jadi ego dan sombong kalau kau tak perlu berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk dapat kejayaan tu.

Kedua - Anggaplah ini didikan terus dari 4W1. Studi  Kimi-’A’! tu, nak kena sabar, sabar... dan sabar kan? Nak kena kuatkan semangat, lawan perasaan mengantuk, perasaan nak ponteng kuliah, nak tengok citer Hagemaru lah, layan Farmville Facebook la ...dan macam-macam lagi. 4W1 sedang mendidik kita supaya bersabar. Kalau kita kurang berjaya, kita cuba lagi dan lagi dan lagi sampailah kita berjaya…? Tak gitu Anis?. Kalaulah, orang yang mencipta mentol elektrik dulu berputus asa, sudah tentu hari ini kita hidup dengan pelita cap ayam semata-mata. Sebab itu kita tak boleh sama sekali berputus asa. Mat saleh kata tu.... ala.... Never never ever give up....!!!!

Ketiga - Dalam proses belajar Kimi-’A’! tu sendiri, kita kena latih diri kita berdisiplin. Belajar untuk periksa, kita kenalah buat jadual belajar sendiri, dan patuh pada jadual itu, kan? Bukannya jadual patuh kat kau. Jadi, secara tidak langsung, sebenarnya 4W1 sedang melatih kita menjadi orang yang bijak merancang dan berdisiplin. Bukan ke itu merupakan elemen yang amat penting untuk berjaya dalam hidup dalam dunia yang penuh dengan kepura-puraan?

Keempat – Kita perlu IKHLAS kan niat dan hati dalam belajar. Niat kenalah betul. Belajar kerana sapa? Kita perlu terima hakikat bahawa, mungkin kita masih belum menguasai sesuatu topik Kimi-’A’! itu dengan baik. Contohnya konsep Anod & Katod. Salah siapa sebenarnya? Salah lecturer ke? Atau salah makcik cleaner...?? atau pun salah cipan di Zoo Taiping? Tapi la kan.... cuba Anis fikirkan. Kenapa pelajar KMS-hehdi yang lain boleh skor Kimi-’A’!? Semua orang kata Kimi-’A’! itu M U D A H Insya 4W1... A! Adakah Hanis benar-benar fokus sewaktu belajar? Cakap Klate koya...?? Adakah kita belajar itu dengan niat untuk faham dan ingat akan kebesaran 4W1 semata-mata...??? atau kita sebenarnya merenung buku itu dan sibuk berangan tentang hal lain atau kita belajar sekadar untuk habiskan baca lecture note sahaja? Tepuk dada tanyalah iman. Hanis pandai kan...?? Dulu kat sekolah dapat nombor satu ajer kan dalam kelas..?? Kimi-’A’! Anis skor A+ kan masa SPM..??

Hmm..macam mana Anis? Cukup tak sebab-sebab kenapa kita kena REDHA dan SABAR atas setiap takdir 4W1. Setiap satu nya, pasti ada hikmah tersendiri, kan?” Kau janganlah sedih-sedih. Life is short... so enjoy it!!! “Betul juga kata kau Izzati. Astaghfirullah alazim..ampunkan segala dosaku ya 4W1. Aku hamba-Mu  yang dhaif, hina di sisi-Mu dan sering saja mudah terlupa.” “Anis juga jangan lupa, kita sebaik-baik kejadian yang 4W1 ciptakan. Kita adalah orang-orang yang terpilih, diberi nikmat Iman & Islam. Kita harus melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi 4W1. Tak kiralah berapa banyak usaha yang harus kita berikan, inilah hidup kita. Kalau kita tidak hidup untuk 4W1, untuk sapa lagi kita hidup? Percayalah pada 4W1. Kita adalah hambanya, 4W1 jualah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, kan… Bersangka baiklah kepada Allah. Allah yang bagi kita gagal... Allah juga yang bagi kita kejayaan.

Jadi, kita sebagai seorang manusia muslim tidak boleh sesekali putus asa dari rahmat 4W1, kita kena sentiasa berusaha dan buat yang terbaik dalam setiap apa yang kita kerjakan, dengan mengharapkan redha dan barakah dari-NYA. Insya 4W1, kita akan mendapat ketenangan dan kegembiraan, bukan sahaja didunia, malahan di alam yang kekal nanti.” Lagi satu.. orang yang bijak akan sentiasa ingat bahawa kejayaan atau kegagalan bukan suatu pengakhiran. Berjaya atau gagal sama pentingnya dalam menentukan masa depan.

Hanis tersenyum puas dan bangga. “Syukur ya 4W1, di atas kurnia-Mu akan seorang sahabat yang dapat mengingatkan aku, di kala aku kealpaan, di kala aku kesedihan. Ya Aku harus BANGKIT..!! Bangkit untuk menebus kegagalan dalam PSPM I” Kini hatinya berasa lebih tenang. Dia berjanji pada dirinya tidak akan sama sekali berputus asa, dan dia akan berusaha dengan seluruh tenaganya untuk terus berusaha menuntut ilmu dengan sepenuh hati kerana 4W1. “Hanis mesti berusaha buat yang terbaik untuk UPS II dan mendapat 4.0 dalam PSPM II. Insya 4W1. Apa yang penting…. U S A H A & D O A. bukannya gred apa yang kita skor.”… Izzati mengakhiri perbualan tanpa menyedari mata Hanis berlinangan air mata.


 

Bismillahirrahmanirrahim...
Segala puji bagi 4W1 tuhan seru semesta alam.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW dan para sahabat.
"Ya 4W1 kami para pensyarah Kimi-’A’! KMS-hehdi memanjatkan sepenuh-penuh kesyukuran ke hadrat Mu di atas kejayaan yang cemerlang para anak didik kami Ya 4W1 di dalam peperiksaan PSPM I tempoh hari.  Ya 4W1.... berikanlah pula kejayaan dalam PSPM II kepada anak didik kami sebagaimana Engkau telah memberikan kejayaan dalam PSPM I ya 4W1. Kau  bukakanlah pintu hati mereka ya 4W1... agar mereka dapat menuntut ilmu-Mu dengan mudah dan tenang. Insya 4W1. Amin Ya Rabb Alamin..."

Ya 4W1 tuhan seru semesta alam, Dengan kemulian nama Mu ya 4W1,
kau binasakan lah mereka yang telah menzalimi diri kami ya 4W1, kau binasakan lah mereka yang telah mengkhianati diri kami ya 4W1 dan kau binasakan lah mereka yang telah menganiaya diri kami ya 4W1,
Sesungguh Nya engkau lah Tuhan yang maha Adil lagi maha Mengetahui....
Makbulkan lah permintaan diri kami ini Ya 4W1 Ya Rahman Ya Rahim
 Amin... Amin .... Amin Ya Rabb alamin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan