Khamis, 7 April 2011

Hati2 External hardisk palsu

"Hari ini kebanyakan pengguna menggunakan sama ada external Hard disk atau pen drive untuk menyimpan data mereka. Tiada lagi Floppy Disk yang cerewat dan hanya menyimpan sebanyak 1.44MB sahaja.

Harga juga semakin murah apabila sekarang HDD sebesar 500GB boleh dibeli dengan harga RM180-RM200 sahaja. Bayangkan semasa HDD mula di perkenalkan pada tahun 1956 yang hanya sebesar 3.75MB sahaja dan kini saiznya bertambah sehingga 270 ribu kali.

Namun begitu HDD bersaiz yang besar juga ada kelemahannya. Jika HDD ini rosak maka semua data akan hilang bersama dan tentu sekali ianya menjadi perkara terburuk dalam hidup anda. Mungkin data yang anda simpan itu dikumpul sejak 10 tahun yang lalu hilang hanya begitu sahaja.

Begitu jugalah terjadi kepada seorang pengguna di Russia ini. Dia baru sahaja membeli HDD bersaiz 500GB dengan harga yang begitu murah di China. Namun apabila menyimpan sebuah filem dan bila dimainkan hanya 5 minit sahaja filem itu boleh dimainkan. Lalu dia menghantar ke kedai berhampiran rumahnya untuk ditengok-tengokkan.


Pekedai tersebut juga rasa binggung kerana jumlah HDD tersebut masih kosong tetapi setiap kali dia memasukkan data hanya sebahagian sahaja boleh di capai. Pekedai itu berkeputusan itu membuka penutup HDD tersebut dan hasilnya adalah seperti di bawah:


Ianya hanyalah sebuah Pen drive bersaiz 128MB. Saiz yang terpapar dikomputer sebanyak 500GB adalah dummy kepada komputer yang dihasilkan oleh controller yang tertanam dalam pen drive. Begitulah HDD buatan China yang murah ini berakhir walaupun harganya murah. Berhati-hatilah.

P/S: Akhir-akhir ini banyak sangat tiruan. Telur tiruanlah, Anwar tiruanlah dan macam-macamlah. Pen drive juga perlu berhati-hati macam cerita ini.

Sumber: cayrul.com"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan