Sunday, 10 April 2011

Teknik belajar kimi-'A'! berkesan...


TEKNIK PEMBELAJARAN
kimi’A’ itu MUDAH yang BERKESAN
Ada Matlamat dan cita-cita
Kehidupan seseorang pelajar di matrikulasi adalah ibarat sebuah kapal di tengah lautan yang menghadapi pelbagai dugaan, halangan dan rintangan. Tanpa ilmu pengetahuan dalam pelayaran dan bekalan yang secukupnya serta halatuju (pelabuhan) yang jelas, maka kita akan menjadi pelayar (pelajar) yang terumbang-ambing di lambung ombak kehidupan yang ganas membadai lalu lemas dalam dunia yang anda sebagai pelajar cipta sendiri

Begitulah halnya dengan setiap pelajar matrikulasi. Anda mesti mempunyai matlamat dan cita-cita dalam hidup. Di samping itu, matlamat hanya akan tercapai apabila ianya disertakan dengan daya usaha yang kental dan berterusan.Matlamat adalah inspirasi perjuangan yang boleh membantu kita mencapai kejayaan hidup. Manakala, usaha adalah intipati yang jelas membawa kita kepada matlamat. Yang penting usaha, doa, tawakkal dan ikhtiar... opss lupa lak... ikhtiar adalah usaha secara mental.

"MATLAMAT tanpa USAHA sering dikaitkan dengan jiwa ANGAN-ANGAN";
"USAHA tanpa MATLAMAT sering dikatakan jiwa SIA-SIA";
"MATLAMAT disertakan USAHA Insya 4W1 membawa KEJAYAAN".
Usaha yang jitu (Istiqomah)
Orang yang berusaha akan melakukan apa sahaja untuk mencapai apa yang dihajati. Jangan biarkan diri anda dikuasai rasa bosan, malas dan jemu. Anda mampu mengubahnya... Insya 4W1

Untuk melawan perasaan negatif (caj elektron) ini, maka sayugialah anda MESTI :
1.       Biasakan diri melakukan sesuatu sehingga selesai, jangan tidur selagi tak siap buat jawapan tutor.
Contohnya, jika anda perlu menyiapkan soalan tutoran dengan menjawab 25 soalan kimi’A’ itu MUDAH, cuba habiskan kesemua soalan berikut dalam satu masa dan elakkan membuat latihan tersebut secara berperingkat-peringkat. Ini akan menyebabkan kerja anda tertangguh dan tumpuan juga terjejas. Anda akan dihinggapi penyakit ‘tak rajin..’
2.       Hadkan masa yang cukup untuk menyiapkan sesuatu kerja.
Ini bermaksud, anda perlu memberikan ruang masa yang sesuai dan berpadanan dengan bebanan kerja yang dilakukan. Seperti contoh di atas, jika anda dikehendaki menyiapkan 20 soalan kimi’A’ itu MUDAH, cuba tetapkan masa yang bersesuaian dengan usaha yang perlu diberikan bagi menyelesaikan latihan tersebut. Ikutlah arahan soalan dan minta nasihat daripada pensyarah kimi’A’ itu MUDAH kesayangan anda.
3.       Adakan satu matlamat yang mesti dicapai pada setiap hari.
Anda perlu menetapkan satu matlamat yang jelas untuk dicapai setiap hari. Jika menggunakan contoh tadi, anda boleh tetapkan bahawa untuk hari ini, anda ingin menjawab 4 soalan past year UPS I kimi’A’ itu MUDAH. Itu matlamat yang anda ingin capai hari ini. Berusahalah dengan mengikuti dua langkah di atas, anda akan berjaya mengatasi masalah tadi. Insya 4W1... Gambatte....!!!! Chaiyok.....3x
Berfikiran positif .... macam proton di dalam nukleus suatu atom....
Pelajar matrikulasi yang inginkan 4.0 mesti mempunyai semangat, ciri-ciri, citarasa dan sistem pemikiran yang sentiasa mahu maju dan positif. Dalam usaha ke arah ini, pelajar perlu membina konsep kendiri yang positif. Justeru itu, matlamat dan ciri-ciri pelajar yang mempunyai fikiran yang positif ialah :
·         Mencintai ilmu dan inginkan kejayaan. Logik la.... sapa kat dunia ni yang nak gagal... cipan pun nak berjaya.
·         Sentiasa berdoa dan berserah kepada 4W1 dalam apa jua masa dan keadaan
·         Tidak mudah berputus asa. Mat saleh kata never never ever give up...!!!
·         Ada perasaan mesti mencuba dan tak takut gagal....
·         Sentiasa berusaha membaiki kesilapan.
·         Berani menghadapi risiko yang munasabah.
·         Berkeyakinan tinggi tetapi sentiasa merendah diri @ tawadduk.
·         Bijak memanfaatkan peluang dan menguasai ruang tetapi jangan sesekali pijak kepala kawan-kawan yang lain
·         Bijak bertindak balas secara spontan di samping redha dan sabar atas segala musibah....

Gunakan strategi khusus (taktikel)
Untuk mencapai kejayaan, para pelajar mesti bijak dulu kini dan selamanya mengatur strategi di dalam belajar ilmu kimi’A’ itu MUDAH. Bagaimana? Ikutilah langkah-langkah seperti di bawah:
·         Tulislah MATLAMAT DIRI anda dengan jelas, nyata dan terang.
Contoh: Aku mesti skor 4.0 dalam PSPM I dan II. Aku mesti boleh...!!! Insya 4W1
·         Susun STRATEGI PEMBELAJARAN anda.
Contoh: Semak sukatan pelajaran, cuba mencari kumpulan belajar yang berkesan, meneroka tempat yang sesuai untuk belajar, menyusun jadual waktu yang baik, dan memilih bahan rujukan yang bermutu. Satu lagi... buat semua soalan dari hand out kimi’A’ itu MUDAH  yang diberikan dan juga soalan ‘past year’. Satu hari satu soalan. Bukan salin balik soalan tau... jawab soalan..
·         Sentiasa Laungkan KATA-KATA POSITIF untuk memotivasikan diri.
Contoh: kimi’A’ itu M U D A H Insya 4W1.........A..!! so siapa kata kimi’A’ itu MUDAH tu susah...??? Aku soarang ajer yang kata kimia tu susah...
·         Cari INDIVIDU CONTOH yang dikagumi.
Contoh: Pensyarah kimi’A’ itu MUDAH kesayangan anda yang rajin menasihati anda, membantu di kala memerlukan. Ikuti sifat-sifat positif beliau. Yang buruk tu jangan lah ikut...ok. No body is perfect... think about it..!! klu nak pilih pak gad atau makcik cafe pun boleh... no problem...
·         Jadi AHLI STRATEGI yang tenang.
Contoh: Menyusun masa belajar kimi’A’ itu MUDAH dengan baik dan teliti dengan memanfaatkan masa sebaiknya dengan solat 5 waktu berjemaah dan banyakkan amalan sunat
·         Beri GANJARAN kepada diri anda sendiri.
Contoh: Jika anda berjaya menyiapkan soalan tutoran kimi’A’ itu MUDAH lebih awal, ganjarannya anda dapat keluar bersama rakan di hujung minggu. Tak pun outing belanja diri sendiri makan mee sizzling kat Ipoh Parade atau Giant Tambun.
·         Sentiasa MUHASABAH...bukan MUHA’SARAWAK’
Contoh: Sentiasa menyemak matlamat diri, pencapaian diri, kekuatan diri dan kelemahan diri. Cari kesalahan diri sendiri dan ingat kebaikan orang lain. Sentiasa ingat kimi’A’ itu MUDAH lagi lah bagus...!!!
Kaedah mengingat Teknik SQ3R
Proses pembelajaran kimi’A’ itu MUDAH memerlukan daya usaha yang jitu dan berterusan untuk mengingati apa yang hendak dipelajari. Topik ini akan memberikan kaedah khusus untuk memudahkan anda mengingati apa yang telah anda baca di dalam nota kimi’A’ itu MUDAH yang anda fotostat ataupun buku rujukan (tak kiralah cap ayam ker... over c ker...).
·         SURVEY
Mendapatkan gambaran awal keseluruhan topik kimi’A’ itu MUDAH yang hendak dipelajari dengan membaca perenggan pertama dan juga terakhir pada malam sebelum pergi ke kuliah esok nya.
·         QUESTION
Mengenalpasti konsep penting yang hendak disampaikan di dalam topik kimi’A’ itu MUDAH tersebut. Sebagai contoh: Apa beza molar mass dengan relative molecular mass...??
·         READ
Membaca secara proaktif dengan menghayati keseluruhan bahan kimi’A’ itu MUDAH yang dibaca, baris demi baris sehingga habis topik kimi’A’ itu MUDAH tersebut.
·         RECALL & RECITE
Mengingat, dan cuba menerangkan kembali dengan perkataan atau ayat sendiri tentang isi kandungan yang telah dipelajari dan difahami daripada topik kimi’A’ itu MUDAH yang telah dibaca itu kepada roomate anda. Tak baik tau kedekut ilmu... sapa2 suka kedekut ilmu... nanti kena panah petir... kebaboommm..
·         REVIEW
Membaca sekali lagi bagi memastikan konsep kimi’A’ itu MUDAH yang telah dipelajari dan difahami tadi terus tersimpan di dalam otak dan ingat sampai mati. P/s- klu esok anda lupa maknanya ilmu kimi’A’ itu MUDAH anda belajar TAK BERKAT.!! Hampes... asbestos... useless...!!
Kaedah Mendengar
Tahukah anda bahawa penggunaan "kaedah mendengar" yang baik boleh menjimatkan masa anda untuk mengulangkaji? Ini adalah disebabkan otak kita akan menyimpan lebih banyak maklumat melalui pendengaran yang teliti terhadap isi atau fakta yang didengari. Tambahan pula, sistem pembelajaran di negara kita banyak berpandukan kaedah pengajaran secara percakapan langsung (verbal) contohnya pensyarah menyampaikan ilmu kimi’A’ itu MUDAH di BP 7. Kemahiran mendengar dengan tekun dan teliti sangat membantu di dalam proses pembelajaran ilmu kimi’A’ itu MUDAH di kuliah dan juga kelas tutoran.

Untuk mempertajamkan kemahiran mendengar ilmu kimi’A’ itu MUDAH  semasa di tutoran atau kuliah, ikutilah langkah berikut :
·         Berikan SELURUH TUMPUAN kepada apa yang dikatakan oleh pensyarah kimi’A’ itu MUDAH anda. Tumpuan yang lebih perlu diberikan semasa permulaan kuliah dan semasa di akhir kuliah. Ini kerana pada permulaan pelajaran, biasanya pensyarah kimi’A’ itu MUDAH akan memberikan gambaran keseluruhan tentang apa yang akan diajarnya pada hari itu. Pada akhir kuliah pula, beliau akan merumuskan isi penting keseluruhan topik yang telah diajarkan.
·         Pandang & tenung anak mata pensyarah kimi’A’ itu MUDAH yang sedang mengajar. Di samping tutur katanya, bahasa badan (body language) juga memberikan maksud tertentu yang berkaitan dengan topik pelajaran. Sebagai contoh, jika pensyarah kimi’A’ itu MUDAH itu cuba menekankan sesuatu konsep penting kimi’A’ itu MUDAH, maka seluruh badannya akan terarah untuk memberi gambaran kepentingan fakta yang dikatakannya itu, seperti menggenggamkan tangan, menunjukkan berulang kali pada OHP dan menggariskan apa yang telah ditulis olehnya. Anda sebagai pelajar perasan ker...??? ker buat-buat tak perasan...?? atau anda langsung tak berperasaan...??
·         Ketahui konsep utama kimi’A’ itu MUDAH yang sedang disampaikan. Sebagai contoh, konsep mole. Dah tentulah dia citer cara nak kira mol. Apa bahagi apa..??? dah dapat nilai mol nak darab dengan apa nak dapatkan jisim bahan... tak der maknanya klu dia citer tentang jantung cipan atau pun citer tentang virus selesema babi.... tak gitu..???
·         Dengar dengan teliti konsep penting kimi’A’ itu MUDAH  yang diperkatakan. Sebagai panduan, sekiranya pensyarah kimi’A’ itu MUDAH mengulangi konsep yang sama berkali-kali, itu mungkin sesuatu yang penting yang perlu diberi perhatian. Pensyarah kimi’A’ itu MUDAH yang berpengalaman akan memberitahu pelajarnya bahawa apa yang sedang diterangkannya itu sering keluar dalam PSPM.
·         JANGAN SEKADAR MENDENGAR. Nanti lupa. Catatkan isi, fakta atau maklumat penting yang telah diperkatakan oleh pensyarah kimi’A’ itu MUDAH pada buku catatan. Ia akan menambahkan daya ingatan anda terhadap apa yang dipelajari di kuliah pada hari itu. Ramai yang tersilap dengan menganggap bahawa jika mencatatkan isi atau fakta, ia bermaksud mencatatkan segala apa yang dituturkan oleh pensyarah, perkataan demi perkataan. Ini salah! Catatkan hanya key word, sebagai contoh, jika pensyarah kimi’A’ itu MUDAH anda berkata "defination for orbital is.. bla bla bla...", anda hanya perlu catatkan "high probility find elektron". Itu sahaja isi pentingnya. P/s - kat kuliah tu... duduk la di kerusi paling hadapan....
Membaca cepat
Anda mengalami masalah dalam membaca nota kimi’A’ itu MUDAH? Terlalu banyak yang perlu dibaca? Bahan rujukan yang bertimbun perlu ditelaah?. Teknik ini akan membantu anda di dalam mengatasi masalah untuk membaca banyak bahan bacaan di dalam masa yang singkat, sekiranya dipraktikkan dengan betul. Niat pun kena betul mesti jujur dan ikhlas kerana 4W1....
Ikutilah langkah seperti di bawah:
·         Berikan tumpuan penuh kepada fakta kimi’A’ itu MUDAH yang dibaca dengan melalui mata dan fikiran yang betul-betul difokuskan kepada apa yang dibaca. Jangan berfikir perkara lain selain daripada apa yang sedang dibaca. Orang ganu kata Koya... <dreaming>
·         Letakkan jari telunjuk di atas baris pertama pada perkataan pertama. Ini membantu anda memfokus tempat yang sedang dibaca. Sama macam anda belajar mengaji Iqra’ masakat TASKI.. dulu-dulu la...
·         Gerakkan jari telunjuk ke kanan dengan cepat tanpa menggerakkan kepala dan bibir. Ini kerana kepala dan bibir merupakan antara gangguan kepada tumpuan untuk membaca dengan cepat.
·         Sambil membaca nota kimi’A’ itu MUDAH, ingatkan isi penting dan jika perlu, gariskan kata penting ‘key word’ bagi memudahkan proses ulangkaji dan bacaan semula.
·         Kadar kelajuan bacaan boleh ditingkatkan melalui latihan yang kerap. Practice makes perfect
Teknik pengurusan masa
Untuk menjadi pelajar yang cemerlang, kita harus bijak mengurus dan memanfaatkan masa. Setiap pelajar di matrikulasi diberi masa 24 jam sehari oleh 4W1 dan mereka perlu menguruskan masa tersebut dengan baik dan berfaedah serta memberikan pulangan yang maksimum kepada matlamat yang ingin mereka capai setiap hari.
Sebagai seorang pelajar kimi’A’ itu MUDAH, kita perlu menggunakan setiap saat,setiap detik, setiap minit, setiap jam dan setiap hari dengan cara yang paling efektif agar ia memberikan faedah kepada kita di masa hadapan, terutamanya pada peperiksaan UPS & PSPM yang semakin hampir.Justeru itu, bagaimanakah caranya untuk menguruskan masa?
1.       Menggunakan "Rancangan Bertindak"
                                                         i.            Adakan "rancangan bertindak" setiap hari. Susunkan segala tugasan dan tanggungjawab yang perlu dilakukan pada hari itu mengikut keutamaan; sebagai contoh, "MESTI dilakukan" dan "MAHU dilakukan". Jika anda seorang yang sukar menyusun keutamaan di dalam kotak fikiran, tuliskan sahaja kesemua perkara yang ingin anda lakukan pada sekeping kertas lepas tu tampal kat soft board atau cermin kat bilik asrama. Kemudian, susunkannya mengikut keutamaan, daripada paling penting kepada paling kurang penting.
                                                        ii.            Kemudian cuba habiskan perkara yang ingin anda lakukan seperti yang tertulis di kertas tersebut, satu persatu mengikut keutamaan yang telah dibuat tadi. Jika anda tidak sempat menghabiskan kerja anda untuk hari tersebut, catatkan aktiviti yang belum dijalankan pada kertas baru untuk keesokan harinya. Ulang perkara yang sama apabila anda hendak memulakan kerja pada hari esok.
2.       Hapuskan tabiat "tangguh dan tunggu" dengan mengingati 3 perkara. ingat bertangguh pencuri masa
i. Kelmarin sudah berlalu biarkan lah ia berlalu jangan dikenang-kenang
                            ii. Esok masih belum berlalu dan belum pasti kita dapat hidup sampai hari esok
                           iii. Hari ini peluang masih ada maka rebutlah peluang jangan disia-siakan
1.       Penuhkan masa lapang anda seperti sedang menunggu bas, dalam perjalanan ke kuliah, semasa mengambil nasi di cafe, terminal siswa, nak kuar duit kat ATM BSN, dan sebagainya untuk melakukan kerja ringan dan mudah seperti membaca, menulis nota atau setidak-tidaknya, berfikir. Fikir tentang apa...?? Kebesaran Tuhan... Nikmat Tuhan... Dosa sendiri.. tak pun persoalan yang membelenggu benak pemikiran anda selama ini...kenapa kimi’A’ itu MUDAH.....????
2.       Tahu dan pandai untuk mengatakan "TIDAK" kepada perkara yang anda anggap mengganggu rutin. Apa contohnya... yang nie fikirlah sendiri... pelajar yang ada gewe @ marka @ bf / gf mesti faham.
3.       Merancang jadual waktu belajar dan juga jadual harian agar hidup lebih tersusun. So susunlah diri anda sebelum orang lain menyusun nama anda dalam senarai pelajar matrikulasi yang GB... hehhehe adios amigos....        



4 comments:

  1. mohon nak print entri ni tampal dalam bilik.

    ReplyDelete
  2. sama2... sila bagi tau kengkawan yg lain

    ReplyDelete