Rabu, 6 April 2011

Alfatehah...

kiriman : Penguu

 Sekali lagi negara di kejutkan oleh berita kematian seorang yang sedang dalam siasatan SPRM di Pejabat SPRM. Yang berbeza kejadian dulu di Pejabat SPRM di Plaza Masalam, Shah Alam dan yang terbaru di Pejabat SPRM di Jalan Cochrane.


Berikut kiriman berita dari seorang kakitangan Kastam Pelabuhan Utara, Pelabohan Kelang.
Allahyarham Sarbaini dalam kenangan 
Allahyarham Sarbaini berasal dari Perak berusia 56 tahun dan berkhidmat sebagai Penolong Pengarah Kastam di Pelabohan Utara Bahagian Import. Beliau adalah diantara Pegawai Kastam yang baik, jujur dan beramanah semasa menjalankan tugas.
Beliau telah di tahan reman pada hari jumaat lepas dan telah di bebaskan setelah beliau terpaksa mengaku dengan tuduhan yang di kemukakan setelah beliau tidak tahan dengan keadaan lokap yang kecil dan disumbat dengan 10 orang tahanan. Beliau di pakaikan baju tahanan lokap dan  di gari.  Beliau tidak reda dengan pengakuan beliau.
Kelmarin Selasa beliau hadir sebentar  bertugas shift petang  setelah beliau dibebaskan. Pagi tadi Rabu beliau di panggil semula ke pejabat SPRM untuk soalsiasat lagi sehinggalah rakan-rakan sepejabat beliau di kejutkan dengan berita kematian setelah 'terjatuh' dari tingkat tiga di Pejabat SPRM. Jenazah beliau  tiba di rumah beliau sekitar jam 9.30 malam tadi.
Sementara itu dikhabarkan di pejabat Kastam Pelabuhan Utara berlakunya satu demontrasi dikalangan Agen Forwerdding yang menuntut Ketua Cawangan Eksport dan Import meletakan jawatan. Pendemo tidak berganjak dari bangunan pejabat sehingga tuntutan mereka di penuhi.
Untuk makluman anda antara Cawangan Jabatan Kastam yang di syaki banyak berlakunya rasuah ialah Cawangan Eksport dan Import. Allahyarham, ketua cawangan  Import dan Eksport serta ramai lagi pegawai dan kakitangan kastam ini memang tegas, jujur dan bertanggungjawab. Oleh kerana mereka ini tidak boleh 'dibeli' oleh agen-agen Forwedding maka mereka di jadikan sasaran oleh mereka-mereka yang tidak bersekongkol dengan mereka. Pegawai yang tidak amanah selalunya bersekongkol dengan agen-agen ini dalam mengikrarkan barangan yang hendak dieksport atau diimport dengan ikrar palsu.
Untuk Allahyarham Sarbaini kita titipkan alfatehah dan bagi yang hidup jangan kita ceritakan hal keburukan simati. Percayalah beliau adalah seorang Pegawai yang jujur dan amanah.

Rintihan Kakitangan Kastam  Pelabohan Utara.

Ulasan Tok 
Begitulah maanusia, mereka tidak suka kepada orang yang engan bersubahat dengan mereka. Mereka yang jujur menjadi sasaran. Semoga isteri, anak dan kaum keluarga beliau bersabar dengan dugaan berat yang di tanggung. Alfatehah dari Tok untuk almarhum Sarbaini. Semoga di himpunkan rohnya dikalangan suhadak was solihin. Amin.

sumber: http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=News&file=article&sid=6687

Tiada ulasan:

Catat Ulasan