Ahad, 10 April 2011

Akal Dihatimu... :)


Akal diHatiku

Sebagai pelajar anda hendaklah sentiasa berhati-hati agar perkataan anda tidak menyinggung hati perasaan pensyarah. 4W1 mencipta manusia dengan akal dan hati yang saling berbeza tabiat dalam memberikan reaksi kepada perkataan. Akal memproses logik. Hati memproses emosi. Akal dan logik menghasilkan tahu. Hati dan emosi mencetuskan mahu. Ikut hati mati … ikut rasa binasa… ikut nafsu lesu… ikut akal bahagia kekal.

Apabila kita meminta sesuatu dari orang lain contohnya “Nadia, hantar jawapan tutoran”, ia adalah arahan kepada akal. Apabila akal memahami arahan tersebut, ia akan memberikan kefahaman tentang reaksi dan tindakan yang sepatutnya diambil terhadap arahan itu. Tetapi arahan yang hanya mempedulikan akal, walaupun boleh difahami, ia mungkin tidak mencetus mahu. Arahan itu tidak mengambil kira soal hati. Sedangkan kemahuan datang dari hati. Hati yang tulus ikhlas nak belajar. Belajar aper? Belajar kimi’A’ itu M U D A H ...

Bagaimana pula kalau ayat yang sama diungkap dengan cara yang lebih sopan, seperti “Nadia, sila hantar jawapan tutoran anda. Terima kasih!” Bagaimanakah perasaan dan kesediaan anda sebagai pelajar untuk bekerjasama dengan permintaan pensyarah yang sedemikian rupa , berbanding arahan pertama? Saya yakin, anda akan lebih bersungguh dan berkemahuan untuk memenuhi permintaan itu kerana perkataan “hantar jawapan tutoran” memberitahu akal, manakala perkataan “sila” dan “terima kasih” menggerakkan hati. Tidak bolehkah kita sebagai warga yang berilmu kita amalkan peraturan semudah ini dalam hidup? Apa pun hati ni macam raja di dalam tubuh badan seseorang... Klu hati tu kata dah tak minat nak wat tutor.... makcik cleaner pun angkat penyapu tak boleh nak wat aper. Ikut suke kome ler yop dan yong...den dah kabo.

Lihat sahaja bagaimana Luqman menasihati anaknya. Beliau mulakan ungkapan nasihat itu dengan lafaz “Ya Bunayya“, yang boleh dimaksudkan sebagai “wahai anakku sayang”. Ia adalah lafaz akal dan hati. Luqman tidak bersikap angkuh terhadap anaknya atas status dirinya sebagai bapa. Malah kuasa kasih sayang dan bahasa yang mengungkapkannya, menjadikan nasihat itu lebih berkesan dan penuh hikmah. Manusia tidak bertindak berdasarkan apa yang dia tahu (akal), tetapi manusia bertindak berdasarkan apa yang dia mahu (hati). Jangan hanya pandai mengeluarkan arahan ini dan itu, tetapi manfaatkanlah fitrah manusia yang ada perasaan.

Islam mengajar kita bahawa muka dan bahasa yang manis itu adalah suatu kebajikan. Bagaimana dengan Melayu yang lebih dikenali sebagai bangsa yang berbudi bahasa? Ingat! kita nak mengubah sikap manusia. Bukannya nak mengalihkan batu yang besar di tengah jalan. Mana lebih mudah …?? ubah manusia atau alihkan batu? Manusia perlu diubah dari hatinya… baru terpancar keluar dengan perbuatan. Bukannya dari luaran mengubah dalaman. Yang penting Nabi SAW adalah suri teladan manusia agung terbaik sepanjang zaman.

Ikut aturan 3M ni. Bukannya makan, minum mengantuk. Nak ubah diri… mulakan dengan diri sendiri. Jangan jadi ketam ajar ibunya berenang. M yang kedua mulakan dengan perkara yang mudah dan rutin. Contoh solat fardhu 5 waktu secara berjemaah. Barulah pertolongan dari langit turun mencurah-curah macam hujan. M ketiga jangan bertangguh. Nak studi kimi’A’ mulakan sekarang. Takut pasni mati kena gigit monyet. Hidup ini indah kerana adanya cabaran. So do good thing right now. No put off. So pastikan hati anda ada ilmu, amal dan ikhlas (ilamik). Dapat ilmu senyum maka senyum lah walaupun dengan seekor kambing. Ilmu jadi fitnah klu tak diamalkan. Contoh ilmu masak nasi ayam. Pandai masak tapi beli juga nasi ayam kat café. Suatu makanan sedap atau tidak bergantung pada hati. Hati yang sihat sentiasa tidak mengharapkan walau sekelumit pun penghargaan apetah lagi ambil hati pada cacian.

Fokus amalan hanya pada 4W1 tuhan yang maha pengasih dan penyayang. Disiplinkan diri. Pastikan visi kebaikan anda jelas dan mampu dicapai. Hidup di dunia hanya sekali maka niatkan segala amalan baik sebagai ibadah. Seterusnya istiqomah (tetap pendirian). Kesimpulannya jaga hati… klu sakit rawat ler… jangan bagi hati tido… kejutkannya.. bangunkannya. <<ilmu kimi’A’ berdiri atas kalimat… kalimat atas huruf… huruf atas titik. So… klu nak faham kimi’A’… kenalah tau semua titik-titik dalam jadual berkala kimi’A’… Good luck..!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan