Tuesday, 29 August 2017

Korban

_*RENUNGAN*_

8 Zulhijjah 1438H Rabu 30/8/2017

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

📚 *Upah Penyembelih, Pelapah dan Petugas Korban*

عَنْ عَلِيٍّ قَالَ أَمَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَقُومَ عَلَى بُدْنِهِ وَأَنْ أَتَصَدَّقَ بِلَحْمِهَا وَجُلُودِهَا وَأَجِلَّتِهَا وَأَنْ لَا أُعْطِيَ الْجَزَّارَ مِنْهَا قَالَ نَحْنُ نُعْطِيهِ مِنْ عِنْدِنَا

_Dari Ali RA ia berkata;_

*"Aku disuruh Rasulullah SAW mengurus penyembelihan haiwan korban, menyedekahkan daging dan kulitnya, serta mengurus segala sesuatu yang berhubungan dengan kesempurnaan korban. Tetapi aku dilarang oleh baginda mengambil upah untuk tukang potong dari haiwan korban itu. Maka untuk upahnya kami ambilkan dari wang kami sendiri."*

_(HR Muslim No: 2320) Status: Hadis Sahih_

📚 *Pengajaran:*

📌Daging serta apa-apa sahaja daripada binatang korban hendaklah disedekahkan kepada yang berhak seperti fakir miskin serta jiran tetangga.

📌Memberi daging korban kepada penyembelih atau pelapah atau petugas sebagai upah hasil kerja yang mereka lakukan adalah termasuk juga dalam hukum jual beli, iaitu menjual daging untuk membeli tenaga kerja yang dilarang.

📌Imam an-Nawawi ketika mengulas hadis itu menyatakan dalam Syarah Sahih Muslim: “Hadis ini meminta agar kita tidak memberikan kepada penyembelih dan pelapah bahagian dari sembelihan korban kerana jika diberi kepadanya sebagai ganjaran kepada pekerjaannya sama ertinya dengan menjual satu juzuk darinya. Ini adalah tidak dibolehkan” (9/435 Cetakan Dar al-Khair, Beirut).

📌Telah sepakat al-Imam al-Syafii dan tokoh-tokoh mazhab al-Syafii bahawa tidak boleh sedikit pun dari sembelihan semasa haji dan `umrah dan sembelihan korban dijual oleh peserta korban. Sama ada ia korban nazar atau sunat. Hal ini termasuk daging, lemak, kulit, tanduk, bulu dan sebagainya. Tidak boleh pula kulit atau selainnya dijadikan upah untuk penyembelih. (8/419-420. Beirut: Dar al-Fikr)

📌Hadis ini bukan melarang memberikan upah kepada para penyembelih, pelapah atau petugas. Larangan hanya jika upah itu diambil dari bahagian korban. Upah itu boleh berbentuk wang atau selainnya yang tidak dari bahagian korban. Kerja dan tenaga seseorang itu patut dibayar upah.

📌Saidina Ali menyebut: Maka untuk upahnya (penyembelih dan pelapah), kami ambil dari wang kami sendiri.

📌Jika diberi kepada penyembelih atau petugas dari apa yang dikorban disebabkan kemiskinannya atau sebagai hadiah kerana dia jiran dan sebagainya, maka ini tidak mengapa. (juz. 3/ m .s.633. ctk. Dar al-Fikr, Damsyik.)

Justeru itu, diingatkan kepada para petugas korban, JANGAN sekali-kali mengambil sendiri bahagian dari sembelihan korban sebagai habuan seperti kaki, kepala, ekor dan lain-lain melainkan yang dihadiahkan oleh orang yang berkorban atau yang diterima seperti agihan kepada penerima lain yang layak.

*kita bersikap AMANAH dan RAHMAH sebagai petugas, penyembelih juga pelapah dalam melaksanakan ibadah korban.*

Rumah tangga

#santai

Pesanan buat yang belum kahwin..

Kita hanya akan benar-benar mengenali seseorang SETELAH KAHWIN dengannya, tidur sebantal, makan sepinggan, duduk sebumbung. Baru tahu masa itu dia tidur berdengkur, baru tahu rupanya jenis lepas berak tak reti flush, baru tahu cepat stress kalau ada masalah.. baru tahu pemarah apabila ditegur.. baru tahu.. baru tahu..

Bercinta hatta 10 tahun, gayut tiap2 malam, dating tiap2 hari BELUM CUKUP untuk mengenali seseorang.
Kahwin bukan hanya tentang dating halal, snap gambar romantik dapat konvo sama2, boleh pegang2 tangan, boleh makan bersuap, semua yang sweet2 manis2 (sampai diabetes katanyaaa), everything goes smooth all the time & live happily ever after.

Kalau kamu lihat yang INDAH-INDAH drp kawan yang baru kahwin.. itu semuanya hanya apa yang dia mahu perlihatkan kpd dunia.. realitinya susah payah perit air mata yang disembunyikan.. siapa yang tahu?
Kita hidup di alam realiti, bukan fantasi. Jangan hanya berangan yang indah2 tanpa memikirkan AMANAH dan TANGGUNGJAWAB yang bakal dipersoalkan.

Alasan sudah kenal lama sangat atau untuk 'elak maksiat' saja TIDAK CUKUP untuk kahwin segera. Sebab jika masa bujang gunakan alasan kahwin untuk pelihara maruah bagaimana kamu yakin kamu dapat menjaga maruah selepas nikah?
Kalau sebelum kahwin tidak mampu bersabar atau bertahan dengan ujian yang kecil/sedikit, bagaimana kamu jangkakan untuk bersabar dan bertahan dengan ujian yang besar/banyak selepas berkahwin?

Bersediakah kamu.. pulang kerja penat, lapar, mengantuk tetapi BERSABAR apabila isteri tak masak sebab alahan mengandung/anak meragam.. bolehkah kamu TETAP TERSENYUM, menyinsing lengan memasak di dapur kemudian menyuapkan makanan ke mulut isteri kamu yang juga lapar, urus kencing berak & mandikan anak-anak untuk beri isteri ruang untuk dirinya? Basuh, lipat baju yang menimbun? Atau kamu akan sengaja pulang lewat sebab mahu lari dari menjaga anak-anak & makan sahaja di luar?

Yang perempuan sudah bersediakah untuk mentaati seorang lelaki yang baru hadir dalam hidup, bersediakah menanggung jerit perih alahan mengandung, sakit bersalin, berpantang, realiti anak mahu mengempeng berjam-jam sampai badan menggigil lapar & lesu yang amat? You are giving your life for your children. JANGAN MIMPI hendak makan, mandi, tidur dengan aman selagi anak masih kecil..

Apabila kamu membentak marahkan orang tua.. kenapa susahkan orang nak kahwin.. padahal kamu tidak sedar. Ibubapa sedang mendidik kamu bahawa kehidupan selepas kahwin itu BUKAN MUDAH sebab itu mereka mahu kamu berdikari sekurang-kurangnya cuba hadapi susah sendiri tanpa harapkan orang lain sebab kahwin memang senang tetapi menjadi ketua keluarga & ibu rumahtangga itu tidak mudah!

Tak sedikit yang rumahtangganya runtuh disebabkan masalah KEWANGAN, TIDAK FAHAM & TIDAK MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB, TIADA KEPERCAYAAN, PERSEFAHAMAN dan lain2, walaupun asalnya perkahwinan itu diawali atas dasar cinta yang mendalam.

Malangnya kita hanya menyedari setelah kahwin.. Untuk menjayakan hidup berumahtangga.. Cinta saja tak cukup rupanya.. barulah kita sedar quote 'rezeki setelah nikah' itu perlu diusahakan & disertakan dengan ujian bukannya terus bergolek masuk dalam mulut.

Cuma ketika itu baru kita sedar.. betul apa mak ayah kata... "cinta saja tak cukup"..
Moga Allah mudahkan perjalanan kami seterusnyaaaaaa

Kredit : Aliff channel

Monday, 28 August 2017

Haji mabrur

Bismillah......

BAIKNYA ALLAH PADA KITA.......

Cerita Haji.. Sangat Menyentuh Perasaan!

Sa'eed sedang duduk di kawasan menunggu di Airport Jeddah usai menyempurnakan  fardhu haji dan di sebelah beliau duduk seorang lagi jemaah lelaki yg selesai mengerjakan fardhu haji.

Lelaki tu memulakan bicara : "Saya berkerja sebagai kontraktor dan Allah telah memberikan kurnia-Nya dengan mengizinkan saya menunaikan haji yg ke 10 tahun ini"

Sa’eed membalas : ”Semoga tuan mendapat haji mabrur.. dan semoga Allah mengampunkan dosa tuan”
Lelaki : “Amiin…tuan pernah tunaikan haji sebelum ni?”

Sa’eed merasa keberatan untuk menjawab. Beliau meneruskan : “Demi Allah, panjang ceritanya tuan dan saya x ingin memberatkan kepala tuan dengan cerita saya ni”

Lelaki tersebut tertawa sambil berkata : “Teruskan cerita tuan, lagipun takde ape pun yang kita sedang lakukan.. kita hanya menunggu di sini”

Sa’eed : Ye, ‘menunggu’ memang merupakan permulaan cerita saya. Saya dah tunggu bertahun-tahun untuk berpeluang menunaikan haji. Setelah 30 tahun berkerja sebagai physioterapi di sebuah hospital swasta, akhirnya saya dapat mengumpulkan sejumlah duit yang diperlukan untuk menunaikan haji. Hari yang sama saya pergi untuk membuat bayaran haji tersebut, saya terserempak dengan seorang wanita yang anaknya merupakan pesakit saya. Saya boleh lihat wajahnya yang sangat risau, muram dan dalam kesedihan”

Wanita tersebut berkata: “Semoga Allah melindungi tuan, Encik Sa’eed. Ini mungkin kali terakhir saya datang ke hospital ni.” Saya terkejut dengan kata-kata wanita tersebut dan saya mula beranggapan bahawa beliau tidak berpuashati dengan rawatan saya dan memikirkan untuk memindahkan anaknya ke hospital lain.

Wanita itu berkata : “Tidak encik Sa’eed, Demi Allah encik Sa’eed sudah dianggap mcm bapa kepada anak saya dan encik Sa’eed terus menerus merawat anak saya ketika mana kami sendiri sudah putus harapan” Wanita itu kemudiannya beredar dalam keadaan sayu.

Lelaki : “Pelik tu, kalau dia betul-betul maksudkan yang die sangat berpuas hati dengan rawatan tuan dan keadaan anaknya semakin baik, kenapa die memilih untuk tidak kembali ke hospital?”

Sa’eed : “Memang itu yang bermain dalam kepala saya. Jadi saya terus ke pejabat pentadbiran untuk bertanyakan apa yang sebenarnya berlaku. Mereka memberitahu saya yang ayah kepada kanak-kanak lelaki yang saya sedang rawat itu telah kehilangan pekerjaan dan tidak mampu untuk terus membayar rawatan anak beliau.

Lelaki : “Laa haula walaa kuwwata illaa billah…kesian mereka. Jadi, apa yang tuan lakukan?”

Sa’eed : “Saya pergi berjumpa dengan pengurus hospital dan merayu agar rawatan kanak-kanak lelaki tersebut dapat diteruskan atas tanggungan hospital tetapi dia menolak dengan keras dengan berkata ‘ini institusi swasta, bukan badan kebajikan’. Saya tinggalkan pejabat pengurus tersebut dengan rasa sedih dan hancur hati mengenangkan nasib keluarga kanak-kanak lelaki tersebut.

“Selepas itu, tiba-tiba saya tersentak dan memegang sejumlah duit yang ada dalam poket saya bertujuan untuk membuat bayaran haji tadi. Kemudian saya memandang ke langit dan berkata kepada Allah ‘Ya Allah, Engkau tahu apa yang aku rasakan ketika ini dan Engkau tahu tiada apa yang lebih kucintai selain daripada pergi ke rumah Mu dan mengerjakan Haji serta menziarah masjid nabi Mu. Engkau tahu aku dah berusaha sepanjang hidup aku untuk saat-saat ini tetapi aku lebih kasihankan kanak-kanak lelaki ini dan ibunya lebih daripada diri aku sendiri, jadi tolong ya Allah jangan Engkau berpaling daripada hamba Mu ini’

“Saya bergegas ke bahagian akaun dan memberikan semua duit saya untuk tujuan rawatan kanak-kanak lelaki tersebut yang dapat menampung rawatan keseluruhannya selama 6 bulan. Saya meminta akauntan hospital mengatakan yang duit rawatan tersebut adalah peruntukan khas daripada pihak hospital jika sekiranya wanita tersebut datang bertanyakan perihal kos rawatan tersebut”

Akauntan tersebut berasa sangat terharu dan mengalirkan air mata sambil berkata “Semoga Allah merahmati tuan dan orang-orang seperti tuan”

Lelaki : “Tuan dah berikan semua duit tuan, jadi bagaimana tuan dapat menunaikan haji?”

SBaharuddin:
a’eed : “Saya kembali ke rumah dengan perasaan sedih disebabkan tidak dapat menunaikan haji tetapi hati saya berasa sangat gembira kerana dapat menghilangkan kesusahan dan kedukaan wanita dan anaknya it. Malam itu saya tidur bertemankan air mata dipipi. Saya bermimpi saya sedang mengerjakan tawaf mengelilingi Kaabah dan orang di sekeliling menyampaikan Salam kepada saya dan mereka memberitahu saya : “Haji Mabrur ya Sa’eed… kamu dapat mengerjakan haji di Syurga lebih dahulu daripada mengerjakan haji di dunia”.

“Saya terjaga dan merasakan perasaan gembira yang teramat sangat. Saya bersyukur kepada Allah SWT untuk segalanya dan sangat gembira atas pemberian Nya. Sebaik saya bangun daripada tidur, saya mendapat panggilan daripada Pengurus Hospital. Dia memberitahu saya yang pemilik hospital tersebut akan pergi menunaikan haji dan dia mahukan personal therapist-nya untuk ikut bersama. Walaubagaimanapun personal therapist tidak dapat ikut sama disebabkan isterinya menunggu masa untuk bersalin jadi dia menawarkan saya untuk menemani pemilik hospital tersebut untuk menunaikan haji di Mekah.”

“Saya berasa sangat gembira dan serta merta sujud syukur kepada Allah SWT. Lihat, Allah telah memperkenankan saya untuk pergi ke ‘rumah’nya tanpa mengeluarkan sesen pun malahan pemilik hospital tu memberikan pula saya sedikit imbuhan kerana menemaninya ke Mekah”

“Saya menceritakan kisah ibu dan anaknya itu kepada beliau dan beliau bertindak mengarahkan kanak-kanak tersebut menerima rawatan di hospitalnya tanpa sebarang bayaran. Beliau juga mengarahkan ditempatkan tabung kebajikan untuk pesakit yang memerlukan di kaunter hospitalnya. Tidak cukup dengan itu, beliau turut menawarkan pekerjaan kepada bapa kepada kanak-kanak tersebut di salah sebuah syarikatnya. Beliau turut memulangkan semula duit yang saya bayar kepada hospital untuk tujuan rawatan kanak-kanak tersebut. Tidakkan tuan nampak kebaikan yang terbaik daripada segala kebaikan oleh Allah? Subhaanallah.”

Lelaki tersebut bangun dan memeluk Sa’eed dan memberitahu Sa’eed : "Demi Allah, saya tidak pernah merasa malu sebagaimana malunya saya sekarang. Saya mengerjakan haji saban tahun memikirkan yang saya telah berbuat sesuatu yang sangat hebat dan memperoleh tempat yang istimewa di sisi Allah SWT tetapi sekarang baru saya faham yang Haji yg tuan kerjakan ini tidak kurang hebatnya dibandingkan dengan jumlah haji yang saya tunaikan sehingga kini. Saya datang ke rumah Allah, tetapi hakikatnya tuan dijemput oleh Allah SWT. Mudah-mudahan Allah menerima ibadah haji tuan. Sentiasalah bersangka baik dengan Allah SWT dan sentiasa peka yang Dia berkuasa mengadakan segala sesuatu. Semoga Allah mengampunkan kita dan mengurniakan keikhlasan kepada kita dalam setiap pekerjaan dan ibadah yang kita lakukan.”

Sunday, 20 August 2017

Adab

Aku ini budak nakal sejak kecil lagi. Rakan sekelas aku sejak sekolah rendah, menengah dan sampailah zaman kat maktab tahu lah hal ini. Nakal sungguh!

Tapi aku masih ingat satu peristiwa. Waktu itu aku ditahun 3 kalau tak silap. Masa tu bersekolah di Sk Kamil (1) Pasir Puteh, Kelantan.

Abah datang ke sekolah. Berjumpa dengan guru kelas aku dan berpesan,

" Kalu anok ambo ni tak dengar kato, buas, cikgu buat lah lagu mano pun. Perlu pulah, cikgu pulah. Perlu rotan, cikgu rotan."

Aku menunduk malu. Segan dan hormat pada guru. Risau guru ceritakan segala kelakuan nakal aku pun ya juga. Serba tak kena masa tu.

Cikgu kelas aku tersenyum lantas menjawab,

" Molek la gitu. Mudah sayo ambik tindakan nanti. Asal tak patah riuk jah kan?"

" Kalu patoh gak bowok gi spital. Payoh apo gak?" Balas ayah aku.

Kemudian mereka berdua gelak terbahak-bahak. Kelakar bagi mereka, menggerunkan bagi aku. Gila tak gerun, bapak sendiri bagi lesen cikgu belasah anak sampai patah riuk. Aku dah la budak nakal.

Namun, walau lesen sebesar alam telah ayah aku bagi kat guru-guruku, belum pernah aku masuk hospital sebab dibelasah guru. Paling kuat kena penampar, kena tarik sideburn, kena pulas perut, kena pulas tetek, kena sebat dengan rotan sampai berbirat-birat.

Itu semua biasalah. Proses memanusiakan manusia. Dah memang aku nakal. Nakal sungguh!

Balik rumah tak pernah nak mengadu. Gila kau nak mengadu. Kena tambah lagi rotan kat rumah. Cari minyak gamat, sapu sendiri dalam bilik sudahlah. Kata lelaki. Kena kuatlah hadapi semuanya. Lagipun, semua hukuman yang aku dapat tu memang berpunca dari kenakalan aku.

Dari kecil memang aku dah diterapkan dengan tanggungjawab. Kau buat, kau tanggung. Tak payah nak mengadu domba.

Simple.

Zaman sekarang ni memang aku pelik betul. Anak-anak menjadi tuan. Ibubapa dan guru pula jadi hamba. Segala apa yang tuan suruh, semua kena patuh. Tuan luka sedikit, satu alam bergegar. Siapa punya angkara, cepat-cepat dicari dan diambil tindakan.

Kita melahirkan tuan. Satu fakta yang menyedihkan.

Isu kecil diperbesar-besarkan. Tarik hidung pun sampai kena laporan polis. Dunia apa yang aku hidup sekarang? Ketuanan apakah yang melanda anak-anak sekarang?

Langsung tak boleh sentuh. Langsung tak boleh marah. Aku ingin cadangkan kat ibubapa jenis macam ni,

"SEKOLAHKAN SAJA ANAK ANDA DI RUMAH!"

Settle masalah.

Kau jadilah hamba anak-anak sendiri. Cikgu-cikgu dah meluat nak jaga dan didik anak-anak kau yang jenis kurang ajar. Ada beratus ribu lagi murid lain yang sudi diajar dan penuh hormat pada guru.

Keberkatan ilmu yang dibawa guru tidak lagi dipandang tinggi zaman ini. Tak apa lah. Tak apa. Yang tidak lagi menjunjung keberkatan ilmu, tak payah lah hantar anak ke sekolah.

Kami guru di sekolah bukan hamba. Kami guru di sekolah bukan orang gaji.

Murid buat salah kami mesti didik. Kami tak boleh biarkan mereka terus hanyut jadi sampah masyarakat. Kerana kami GURU!

Dan dah banyak kali aku tulis. Kami guru bukan malaikat. Kami juga ada salah dan silap.

Datanglah dengan penuh hormat. Tegurlah dengan beradab. Sebagaimana teguran yang layak seorang guru terima.

Dan ingatlah...

MURID bukan TUAN, GURU bukan HAMBA.

#MFS
.

Cikgu

✨k.nor✨:
JENIS-JENIS CIKGU...(Sekadar Renungan)

CIKGU WAJIB
Kehadirannya dalam organisasi amat diperlukan.... satu kerugian kepada organisasi apabila beliau bertukar atau ditukarkan....Kalau jadi bos anak buah akan terasa sangat kehilangannya....Mungkin ada yang menangis

CIKGU SUNAT
Kehadirannya dalam organisasi diperlukan...tapi kalau tak de pun tak ape....

CIKGU HARUS
Ada atau tak de dalam organisasi sama je...Ada tak menambah ...tak de pun tak mengurang

CIKGU MAKRUH
Yang jenis ni kalau ada dalam organisasi banyak masalah ditimbulkan ...kalau tak de orang jenis ni amannya organisasi..Dia ada problem dia tak tak de no problem....Boleh juga disebut sebagai pengacau atau langau dalam organisasi

CIKGU HARAM
Kewujudannya merugikan organisasi dan ketiadaanya sangat-sangat dan sangat diharapkan...kalau jadi pentadbir memang orang bawah akan harap cepat ler deme tukor atau pencen atau yang lebih teruk lagi ada yang mendoakan berhenti le jadi orang...

Renung-renungkan le di mana kita agaknya....Peace Yo
Copy paste...✌

Adab guru

👨Kanda😃:
ANTARA AKHLAK PELAJAR TERHADAP GURU

1. CINTA DAN KASIH

Ada perasaan cinta dan kasih kepada guru-guru yang pernah mengajar dan mendidik mereka, sekalipun sedikit sahaja ilmu dan pengetahuan yang dicurahkan oleh guru itu. Cinta dan kasih kepada guru akan mendapat keberkatan daripada Allah kerana guru adalah mulia di sisi Allah s.w.t.

2. JAUHI RASA CURIGA

Tidak wajar seorang murid menaruh perasaan curiga terhadap seorang guru, apalagi merasa benci dan marah terhadap sesuatu tindakan mereka, mungkin tujuan atau objektif dari tindakan guru belum difahami murid. Oleh itu jauhi perasaan benci kepada guru, kerana ia akan merugikan diri sendiri.

 3. BERHUBUNG BAIK

Seorang pelajar hendaklah mempunyai hubungan baik dengan guru, bukan sahaja di sekolah , malah di luar sekolah.

4. MENGHORMATI

Pelajar yang menghormati guru sentiasa mengucapkan salam, serta mempamirkan air muka yang gembira dan ceria ketika bertemu danm bersua dengan guru mereka.

5. MENGGUNAKAN SUARA PERLAHAN

Semasa bercakap dengan guru, gunakanlah suara yang perlahan dan kurang bercakap. Jangan gunakan suara yang nyaring melebihi suara guru mengakibatkan guru merasa tercabar dan dengan tindakan pewlajar. Ini mencerminkan sikap pelajar yang kurangsopan di hadapan guru.

6. DIAM SERTA MEMAHAMI

Semasa guru sedang bercakap, mengajar di dalam ke;las, pelajar sewajarnya diam serta memahami apa yang disampaikan oleh guru. Hendaklah belajar dengan penuh minat dan tekun, Pelajar boleh bertanya sekiranya tidak memhami dan ada kemusykilan.

7. BERTANYA

Janganlah bertanya kepada guru yang sedang bercakap atau sedang mengajar, kecuali ada arahan daripada guru meminta pelajar bertanya tentang kemusykilan di akhir pembelajaran.

8. MENGGUNAKAN PENGAJARAN

Sebelum bertanya kepada guru. Pelajar hendaklah menggunakan sesuatu isyarat seperti mengangkat tangan terlabih dahulu.serta meminta izin untuk bertanya.

9. MENGIKUT PENGAJARAN

Pelajar mesti mengikuti sesi pembelajaran    dari awal hingga akhir, kecuali ada sebab dan halangan pada masa tersebut , hendaklah berada dalam keadaan tenang suasana yang harmoni  ketika berada dalam kelas dihadapan guru. Pelajar yang baik sentiasa mengelakkan diri dari ponteng kelas.

10. MENGAMBIL INGATAN

Pelajar yang perihatin sentiasa ambil ingatan dengan menulis atau mencatat apa-apa  pendapat atau pengajaran guru di dalam buku.

11. MEMINTA KEIZINAN

Jika hendak keluar kelas hendaklah meminta keizinan dari guru terlebih dahulu,

12. BERTERIMA KASIH'

Pelajar yang menghargai guru  sentiasa tidak lupa untuk ber terima kasih kepada guru sesudah guru memberi pengajaran atau mengajar  dan turut mendoakan mereka. Ini bertujuan memohon  keberkatan ilmu yang disampaikan guru masa pembelajaran.
 "berterima kasih memohon keberkatan ilmu"

13.  MERENDAH DIRI

Pelajar cemerlang selalu merendahkan diri dan tidak memanggil guru dengan namanya, tetapi menggunakan kata-kata dengan panggilan yang sesuai seperti cikgu, ustaz, ustazah , tuan guru dan sebagainya.

14. MEMBANTU GURU

Membantu guru dengan ikhlas

15. MENGUNJUNGI GURU

Elok mengunjungi guru pada hari raya, dan pada hari sambutan tertentu, begitu juga di kala waktu guru itu sakit. Pohonkanlah kemaafan dan nasihat mereka ketika berkunjung.

16. MENGENANG JASA GURU

Pelajar yang baik selalu mengenang jasa guru yang telah mencurahkan ilmu dan membimbing pelajar dengan penuh didikasi  tanpa mengira penat dan lelah .

17. MENYAMPAIKAN BERITA KEJAYAAN KEPADA GURU

18. JANGAN MENYAKITI PERASAAN GURU

19. BERTEGUR SAPA

20. MENDOAKAN GURU

21. MENCONTOHI AKHLAK YANG BAIK

Contohilah akhlak yang baik terutama guru dan para ulama rabbani(ilmuwan yang patuh pada hukum Allah s.w.t dan rasul-Nya. melebihi diri mereka sendiri.

(rujukan:Akhlak pelajar cemerlang- Hasnan Kasan)

Saturday, 19 August 2017

Suami

Sedikit perkongsian daripada Kuliah Ustazah Syadiah semalam:
Jadikan rumah kita syurga sebelum syurga...
1) temani suami makan sampai habis...walaupun dia ajak makan luar tgh malam dan kita tgh diet...
2) kasi air walaupun dia tak mintak
3) jgn bagi suami tidur seorang...kalau dia ckp nak tidur...tinggalkan apa yg tgh dibuat dan temani dia tidur....lepas dia tidur lena bolehlah bangun balik abiskan kerja balik.....kalau takde anak kecik kena monitor maybe boleh diamalkan

Bagus pesanan ustazah...😍

Falsafah kimi-A!

Saya seorang yg berfalsafah pendidikan yg agak konservatif.

Sy kurang gemar pada teknik2 shortcut.

Sebab? Bg sy kefahaman asas yg kuat dpt membentuk "shield" yg kuat utk pergi ke tahap yg lebih tinggi.

Kerana dgn cara inilah ulama' dulu jadi ulama' yg faqih. Mereka melalui sistem yg diatur secara sistematik dgn prerequisites tertentu utk pergi dari satu tahap ke tahap yg lebih tinggi.

Inilah sistem pengajian & coaching yg ingin sy terapkan di matrix

Adapun step2 yg sistematik itu mestilah digarap dgn presentation yg mudah difahami agar pelajar tidak berasa berat.

#falsafahkimi-A!
A stand for الله

Friday, 18 August 2017

Nikah

*Isteri Soleha Seindah Bidadari* 🌺🍃

Pernikahan 1 ibadah yg terlama. Kalau kita lihat ibadah kita yg lain xde yg lama seperti pernikahan. Sebuah pernikahan itu diharapkan berkekalan hingga akhir hayat. Sepanjang hari adalah ibadah. Sepanjang hayat,sepanjang hidupnya adalah ibadah.

Yg dilupakan orang sekarang adalah niat untuk ibadah bagi sebuah pernikahan. Ketika seorang yg ingin melangkah ke pernikahan niatnya yg utama. Kalau dari awal bukan utk yg soleha,1 kunci kesalahan dalam niat pernikahan. Niat hanya kerana dunia,itu menjadi salah dalam sebuah pernikahan.

Orang yg niat ibadah dalam pernikahan, berjihad menjalankan tanggungjawab dlm rumah tangga melahirkan anak, menjaga anak, membesarkan anak pahalanya syurga.

Di dalam sebuah pernikahan, kita tentunya pasti di uji. Tapi jika kita berhenti sampai situ saja,macam mana kita nak dapat syurganya Allah. Pernikahan adalah sebuah perjalanan yg panjang. Wanita yg soleha sangat dicemburui bidadari syurga. Seorang isteri yg bertahan dalam sebuah rumah tangga,walau di uji dengan pelbagai halangan,dia sangat di cemburui bidadari syurga.

Saat kita memilih sebuah pernikahan,jangan kita berhenti di tengah jalan,teruskan melangkah jangan mengalah. Kita boleh memilih pintu syurga yg mana saja untuk di masuki. Kalau kita naik kereta juga pasti ada ujian,mesti akan ada risiko,jalan jem. Kita naik train pun ade ujian,naik flight pun ada ujiannya,cuaca x elok. Jalan apa pun yg kita lalui pasti akan ada ujian,Allah sudah sediakan ujian setiap jalan yg akan kita lalui,pasti akan ada. Ujian bukan kita lari,tapi kita hadapi tanpa peduli apa kata orang. Kita lebih peduli pandangan orang,sedangkan kita tidak pentingkan apa kata Allah apa kata rasul. Kita buat orang cakap,kita x buat pun org tetap cakap. Apabila seseorang isteri menjalani sebuah rumah tangga,dia mesti ada 1 tujuan untuk mendapat keredhaan Allah dan rasul. Seperti yg dicontohi saidatina khadijah. Kebahgiaan sebuah rumah tangga bukan terletak pada keberhasilan harta,tapi sebanyak mana kita redha dengan pernikahan tersebut.

Ketika kita menerima seseorang sebagai jodoh,itu adalah pilihan yg terbaik dari Allah. Pasti d situ ada kebaikan,ade sesuatu kesempurnaan yg Allah sembunyikan pada sosok tubuh suami kita.

Harta itu rezki dari Allah. Yg buat rezki itu berkah adalah isteri yg redha akan suaminya,isteri yg soleha.

Isteri yg dicemburui bidadari syurga adalah isteri yg solehah,yg membangunkan suaminya waktu malam,mengajak solat tahajud bersama,yg mengajak ke majlis ilmu.

Isteri yg tidak soleha,rezki nya akan dtutup oleh Allah,rezki jadi sempit.

Kunci menjadi isteri yg soleha adalah redha,tidak pernah mundur dengan ujian sepanjang pernikahan. Jadilah kita seorang wanita yg siap diuji,siap menempuh segala ujian di hadapan kita.

Saidatina khadijah tidak pernah menyesal saat hartanya habis utk dakwah rasulullah. Sehingga memberikan tulangnya jika saat dia sudah tiada,tiada harta lagi untuk digunakan dlm dakwah. Seorang yg mahal d hadapan Allah,mahal d mata rasulullah. Mempunyai kedudukan yg sangat mulia di hati nabi muhammad s.a.w.

Kalau kita ingin memiliki suami yg mulia,jadikan diri kita yg baik,yg soleha.

Doakan agar suami kita diberi hidayah andai dia melakukan hal yg tidak baik,cukuplah hanya tersenyum. Doakan sentiasa suami kita agar bisa jadi suami yg terbaik di sisi Allah. Doakan suami kita yg sudah tiada,doakan keampunan suami. Suami yg diredhai akan membawa kita ke syurga.

Mengurus suami adalah pahala,mengurus anak adalah pahala,mengurus keluarga adalah pahala. Jadilah hamba yg bersyukur,seorang hamba yg mengeluh tidak akan bahagia.

Thursday, 17 August 2017

Dorong

Masa aku di tingkatan 4, aku pernah kena gantung sekolah sebab dicekup oleh warden asrama ketika galak menjual rokok.

Setelah hukuman dijatuhkan, maka bapa aku perlu ambil aku untuk pulang. Aku punya takut nak berhadapan dengan bapak aku, sampai 4-5 kali pergi tandas. Sampai dah tak ada air kencing nak keluar.

Bila bapak aku sampai, aku naik kereta dan membatukan diri. Jantung aku berdegup seolah ia menendang-nendang dinding dada aku.

“Banyak untung?” soal bapak aku. Suara dia serius. Aku jeling padanya sekilas pandang. Mata dia tertancap pada jalan raya, tapi rasakan seolah-olah mata dia terjegil pandang aku.

“Tak berapa.” jawab aku.

“Kalau tak berapa untung, buat apa jual?”

“Sebab benda tu je yang ada market.”

Selepas itu, perbualan kami dah kurang tegang. Bapak aku cerita pasal bagaimana susah dia nak mulakan bisnes. Kongsi cara simpan duit. Cara tambat hati klien. Cerita tentang visi dia. Perancang masa depan. A-Z tentang bisnes.

Sepanjang perjalanan ke rumah yang mengambil masa 1 jam lebih itu. Sedikit pun bapak aku tak sentuh tentang keburukan rokok atau kebodohan tindakan aku.

Aku tahu bapak aku tak suka aku jual rokok, tapi dia lebih tumpukan perbualan kami kepada perkara yang kami berdua suka, iaitu bisnes. Dia lebih memberi perhatian kepada perkara positif yang dia lihat ada dalam diri aku.

Dia sokong. Dia puji. Dia beri galakan. Akhir sekali baru dia kata “Ayah tak kisah kau nak meniaga, tapi jual benda lainlah.”

Lepas naik sekolah semula. Kau tahu apa aku jual?  Zaman tu pelajar tak mampu beli telefon bimbit. Jadi kena guna telefon awam. Masalahnya, kena tunggu giliran nak guna telefon awam sangat panjang. Jadi aku sediakan servis untuk menelefon awek di asrama puteri.

Gunakan duit untung jual rokok, aku beli 2 buah telefon bimbit. Satu aku pegang, satu lagi aku suruh ejen aku di asrama puteri pegang. Kalau ada pelajar lelaki nak telefon awek, aku call ejen aku, suruh dia sampaikan pada penerima call.

Panggilan aku caj per minit.

Tak lama lepas tu. Aku jual telefon bimbit terpakai pula. Lepas tu jadi tauke prepaid pula. Bisnes aku berkembang sampai aku ada 4 biji telefon. Zaman tu, kau ada sebuah telefon bimbit pun dah kira boleh bongkak. Hahaha.

Malangnya, akhirnya 3 daripada 4 telefon bimbit aku kena rampas semasa spot check besar-besaran dibuat. Dulu, memiliki telefon bimbit di asrama adalah satu kesalahan. Maka berakhirlah zaman kegemilangan aku sebagai kartel telefon bimbit.

Apapun, aku sebenarnya kongsi cerita ni untuk beritahu, cara bapak aku tangani masalah aku tu, adalah cara yang aku rasa sangat bagus.

Fokus pada bina kekuatan anak. Beri perhatian. Pupuk kekuatan itu sehingga ia jadi pendorong ia untuk terus maju. Apabila anak mendapat perhatian pada sesuatu positif yang dia lakukan, lama-lama dia akan tinggalkan perkara negatif.

Kebanyakan ibubapa sekarang, beri lebih perhatian pada anak, apabila mereka melakukan kesalahan. Lagi seronoklah budak itu buat kesalahan, sebab dia tahu dia akan dapat perhatian. Tak boleh salahkan anak. Memang naluri nereka untuk mendapat perhatian ibubapa.

Maka, berilah perhatian kepada pencapaian positif anak-anak. Tumpukan pada kekuatan mereka. InsyaAllah mereka akan menjadi insan-insan yang cemerlang di masa hadapan.

Nak tahu betapa berkesannya cara ini membentuk anak-anak?

3 daripada 4 adik beradik aku, kini adalah doktor.
Seorang lagi tu sedang menyusul, kini pelajar perubatan.
Ketiga-tiga menantu mak bapak aku, juga doktor.

Siapa nak jadi menantu bapak aku? Ada satu lagi tempat kosong.

Kamarul Ariffin Nor Sadan
Doktor/Penulis/Usahawan
@psychology_motivational🌸

Tuesday, 15 August 2017

Korban

​KISAH BENAR YANG BOLEH DIAMBIL PELAJARAN. MOGA BERMANFAAT​


Kisah semalam yg mengajar saya...

Moga menjadi motivasi buat kita yg jauh lebih dewasa..

Semalam kami ziarah anak bongsu berumur 15 tahun di Madrasah Hafizah Tamam Bangi kepunyaan Ustazah Asni Abu Mansor (Personaliti TV 1, TV3, TV 106, Oasis, TV Hijrah).

Setelah membawa anak "outing", semasa dlm kereta saya terdengar perbualan diantara ayah dan anak.


Ayah: Huda, tahun ini Ayah nak buat ibadah Qurban utk Huda di Kemboja.. Nanti ayah bayarkan rm280.


Huda : Tak payah le Ayah..


Ayah : Kenapa pulak tak payah?


Huda : Bukan tak payah......Huda nak buat Qurban..tapi Ayah tak payah bayar utk Huda. Huda nak bayar sendiri dgn duit Raya Huda.


Ayah : Oh ye ke..Ok le tu.


Huda : Ayah, lbu,..Ustazah Asni cakap dlm Tazkirah di Madrasah....Binatang Qurban yg kita sembelih didunia akan menjadi kenderaan kita di Padang Masyar nanti. Tapi ramai yg tak nak buat..Ada yg kata tahun lepas dah buat...tahun ini tak payah lah.....

Kenapa pula mcm tu? Ustazah kata....

Kalau kenderaan kita didunia kita bolih "renew" roadtax setiap tahun, kenapa kita tak boleh renew lbadah Qurban setiap tahun? Hanya 1 tahun 1 kali sahaja dibulan Dzulhijjah...kita buat bukan utk org lain tetapi diri kita.

Kita kene yakin...perintah Allah SWT pasti baiķ


Ibu : Alhamdulillah...Syukur..lbu dpt llmu baru.....Ye kan... ibaratkan Renew Roadtax!!..

Takde roadtax bukan main risau dgn polis dan JPJ.....Takde kenderaan di Padang Masyar kita tak risau...pada hal kita nafsi nafsi...sendirian tiada siapa dpt menolong kita hanya dgn Amal kita..........hanya org beriman dan beramal soleh shj yg akan selamat.

Alhamdulillah....


Ibadah Qurban Bukti Cinta❤ kita kpd Allah SWT


Moga menjadi Amal Soleh Ustazah Asni Abu Mansor dan juga Huda.

Tk Huda atas llmu yg dikongsikan..simple tapi amat bermakna..❤


CnP..

Monday, 14 August 2017

Solat

Assalamualaikum n Salam Sejahtera
Semoga ceria sentiasa, sihat walafiat n dipermudahkan urusan, Aamiin.

Sekadar perkongsian n renungan...

Jahat @ Baik kita....
Solat jgn pernah tinggal...
Solat Bukan sebab kita baik...
Solat sebab perintah Allah...
Solat kita adalah lambang Kehidupan kita...
Ada orang x dpt Nikmat pun dlm solat...tenung sejenak,apa kah solat kita sekadar perlakuan solat?
Yg tidak Ada Allah lgsg dlm solat....
Solat lah ...Kerana Allah menjanjikan Rahmat,kebahagiaan,kberkatan hidup & rezeki...
Berapa Ramai yg tkejar2 Mencari duit,harta kekayaan Tanpa solat...?
Rezeki sentiasa di rasa x pernah cukup.....
Kerana  kita merasa duit adalah segala2nya...jadilah kita hamba kepada duit....
Nabi tidak Kagum dgn kekayaan...nabi tidak kagum dgn pangkat & kekayaan manusia...klu tidak,gunung2 ,Bukit yg hendak di tukarkan kpd emas permata,di tolak baginda...
Syukur Tanpa hilang Allah....itu lah perjuangan hidup....
Yakinlah dgn solat ....solat Akan merubah seluruh Kehidupan kita...

Orang bekerja seronok klu dapat bonus...
Itu masa hidup....
Klu dah mati...
Dapat anak tak tinggal solat itu bonus..
Dapat anak yg pandai al Quran itu bonus...
Sedekah masa hidup itu bonus...
Ilmu yg di kongsi itu bonus...

Sehebat apapun kita...kita tetap Akan mati....
Sehina manapun kita...kita tetap Akan mati...
Takut mcm manapun dengan mati...tetap Akan mati...
Berani mcm manapun ...tetap Akan mati ....
Sayang Macam manapun kita dengan Kehidupan Ini...tetap Akan mati...
Hakikat hidup di dunia Ini adalah kematian di akhirnya....
Mati itu pasti...
Sakaratul maut itu pasti...
Alam barzakh itu pasti...
Ingat mati ...
Leburlah sifat2 langit yg tak layak pada diri....
Renungkan Saat sendirian setelah mati...
Lenyaplah sangkaan buruk kepada sesiapapun....
Kita tak bawa segunung harta setelah mati
Kita tak bawa sijil tertinggi yg kita Ada
Kita hanya mengharap Rahmat Allah tuhan sekelian alam....

Semoga Bermanfaat .. 😊😊

C&P

Skor A

Bila exam dah dekat sangat..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ada mak ayah yang tanya saya, boleh tak anak dia dapat A kalau hantar tuisyen sekarang? ( tinggal sebulan dua je lagi nak exam besar)

Begini lah.. Saya jawab sebagai ibu dan guru.

Pertama:
Kita kena kenal anak kita.

Kalau anak kita dari kecil, perkembangannya lambat setahun atau dua tahun dari anak-anak orang lain, atau dalam istilahnya tidak ikut 'milestones' yang sepatutnya, jadi kita kena terima hakikat yang anak kita mungkin 'tidak dapat sama laju' seperti anak orang lain. Terutamanya kalau anak kita mempunyai 'masalah' lain yang mungkin kita sedari.

Kalau anak kita, dalam tempoh 'persediaan' untuk ke arah peperiksaan ini, ada terlibat dengan 'kemalangan' dan 'kecederaan' atau 'penyakit' yang lambat sembuh, kita kena terima hakikat yang anak kita mungkin banyak tertinggal berbanding anak orang lain.

Kalau anak kita, tiba-tiba terpaksa mengharungi 'masalah keluarga' di saat mereka inginkan sokongan dan harapan, besar kemungkinan mereka 'hilang' fokus dengan peperiksaan. Contohnya, bertukar sekolah, ibubapa bercerai, ahli keluarga meninggal, ayah kahwin lain, kes buli, kes dera, kes terabai..

Semua ini serba 'sebanyak' akan menjatuhkan prestasi dan kejayaan anak-anak. Jadi, mak ayah kenalah rasional bila meletakkan harapan pada anak dan cikgu.

Kedua:
Kita kena 'lihat' usaha kita (mak ayah)

Kalau kita sudah dapat kenalpasti masalah anak kita sejak awal, dan kita banyak usaha untuk memulihkan anak kita, kita kena dapat UKUR tahap usaha kita adalah sepadan dengan tahap peningkatan anak kita. Dan mesti mencapai tahap yang kita inginkan. Kalau tidak sepadan,mak ayah kena belajar terima hakikat!

Bukan semua anak dilahirkan untuk peroleh 'A' dalam hidup. Tetapi tepat untuk dilahirkan cemerlang dalam lingkup hidupnya.

Sedaya upaya lah kita mak ayah menjaga 'kesihatan' anak kita apabila anak kita bertarung dengan musim peperiksaan. Kesihatan ini bermaksud dari segi fizikal dan mental. Sekiranya kita mak ayah tidak mampu lari dari takdir yang 'menyakitkan', berlapang dadalah untuk menerima hakikat prestasi anak kita juga turut sama terjejas.

Kenalpasti bagaimana kita melayan 'kerenah' anak kita. Kalau kita jenis memanjakan, jenis memenangkan anak, atau jenis tak suka paksa-paksa, jadi kena terima hakikat anak yang C tidak boleh bertukar menjadi A dengan sekelip mata.

Ketiga:
Kita kena SEDAR usaha anak kita.

Kalau kita sudah banyak berusaha, tetapi anak kita jenis buat tak tahu, jenis 'tak makan saman', jenis 'ketegaq' atau jenis 'pahat dengan penukul', terimalah hakikat A dalam exam bukan target utama kita. Target kita adalah A pada akhlak dahulu, kemudian baru boleh bincang untuk dapat A dalam pelajaran.

Kalau kita sedar anak kita usahanya sudah banyak, tetapi tetap ditakuk itu juga, bertabahlah. Mungkin bukan A untuk kali ini, tetapi A untuk masa akan datang. Kuatkan semangat juang anak supaya tidak menyalahkan takdir dan tidak sesekali menyalahkan Tuhan.

Setelah mengambilkira ketiga-tiga faktor di atas, sekiranya ibubapa berhajat menghantar anak tuisyen di akhir-akhir waktu begini semata-mata untuk memastikan anak mendapat 'straight A' dalam peperiksaan, waima 'one to one' sekalipun, 24/7, hanya ada satu lagi yang boleh saya katakan..

Keempat:
Keajaiban.

1. Boleh dapat A kalau kena 'soalan target'.
2. Boleh dapat A kalau dapat 'soalan bocor'.
3. Kun Fa Ya Kun.. InsyaAllah. Tiada yang mustahil pada kejadian Allah.

==============================
RENUNGAN

~ Sebagai cikgu sekolah menengah, saya lihat ramai budak yang A masa UPSR , 'kantoi' bila naik sekolah menengah. Sehingga saya terfikir, macamanalah budak-budak ni boleh dapat A masa UPSR dahulu... Sesungguhnya 'keajaiban' itu tidak mustahil.

Dan betapa bahagianya saya melihat ramai murid yang dapat B dan C boleh bersaing dengan jayanya dan lebih cepat pemahamannya di sekolah menengah. Biarpun ketika UPSR, tidak peroleh 5A atau 6A.

Ya, apa yang saya lihat adalah mereka ini sifatnya pejuang. Mereka yakin ada sinar di hadapan. Semangat mereka jujur dan tulus. Dorongan dan doa ibubapa sentiasa konsisten. Akhlak juga semakin baik. Murid begini lah yang saya yakin boleh dapat A dalam hidupnya. Kalau bukan sekarang, mesti akan dapat pada masa akan datang!

Jadi, untuk menjawab soalan cepu emas ibu ayah yang mengharapkan A di saat-saat akhir, adalah suatu yang sukar. Itu kerja Tuhan. Pada saya A bukan segala. Peningkatan itu yang saya mahu ukur dan lihat.

Cuma saya berharap, tolonglah jangan hantar anak tuisyen hanya apabila masa sudah 'suntuk'. Hantarlah awal-awal! Kita boleh 'screaning', kita boleh 'baiki'.

Sebaiknya dari tahun 4 untuk UPSR, tingkatan 1 untuk PT3 dan tingkatan 4 untuk SPM.

Lagi baik, upahlah tutor peribadi yang berkelayakan. Senang mahu fokus pada kelemahan anak. Kita bukan mahu hantar tuisyen untuk belajar macam di sekolah, kita mahu hantar anak tuisyen untuk fokus membantu membaiki kelemahan dan melonjak kejayaan..

Kalau target nak A, cikgu kat sekolah pun semuanya harapkan A. Lagi banyak usaha dan kerja mereka dalam memastikan anak kita dapat A.

Jadi, fikir-fikirkan, kenapa dan apa sebenarnya yang kita mahu untuk anak-anak kita?

Thursday, 10 August 2017

Rezeki

KISAH YANG BOLEH KITA JADIKAN PELAJARAN.....

Pada Zaman Nabi Musa عليه سلام ada sepasang suami isteri yg hidup dalam kesusahan dan kefaqiran bertahun-tahun sehingga suatu malam ketika keduanya sedang istirehat, sang isteri bertanya kepada suaminya : "Wahai suamiku bukankah Musa adalah utusan Allah?"
Suaminya menjawab : "Iya betul"
Isteri : "Mengapa kita tidak menghadapnya dan mengadukan keadaan kita kepadanya agar dia memohon kepada Allah sehingga kita boleh menghabiskan sisa usia kita dalam keluasan rezeki?"
👍👍👍
Suami : "Idea yg bagus wahai isteri ku"..

Di pagi harinya, keduanya bergegas menghadap Nabi Musa عليه سلام dan menyampaikan hajat mereka kepada beliau....

Lalu Nabi Musa a.s memohon kepada Allah agar sepasang suami isteri tersebut diluaskan rezekinya.  Maka Allah mengabulkan permintaanya tapi itu hanya tahan 1 tahun sahaja.

Nabi Musa عليه سلام pun menyampaikan kabar baik tersebut kepada mereka dan mengingatkan mereka juga bahawa itu hanya 1 tahun sahaja lalu mereka menyetujuinya...l
Setelah itu rezeki datang kepada mereka dari segala penjuru tanpa mereka bayangkan sehingga mereka bisa hidup dalam kecukupan dan kebahagiaan.

Sang isteri berkata kepada Suaminya : bukan kita akan seperti ini hanya 1 tahun saja?
Suami : iya betul
Istri : mengapa kita tidak gunakan kesempatan ini untuk berbuat baik. sehingga apabila nanti kita dalam kesulitan mereka akan ingat kepada kebaikan kita.
Suami : tepat sekali wahai istriku.
🏚🏘🏡🏠🏭🏢

Setelah itu mereka membangun rumah di persimpangan jalan yg dilalui oleh musafir dari 7 arah, dirumah tersebut  dibuatkan 7 pintu yang menghadap setiap jalan sehingga keduanya bisa menjamu para musafir yg melewati rumat tersebut.
⏱⏰🕰

Mulai sejak itu mereka berdua sibuk membuat makanan untuk para tetamu yang datang siang dan malam  dan haripun berganti minggu,  minggu berganti bulan, dan bulan berganti tahun dan mereka terus dalam keadaan seperti itu.

Akhirnya Nabi Musa عليه سلام bertanya kepada ALLAH : bukankah mereka akan Engkau luaskan rizkinya satu tahun saja?

Allah berfirman : "ya Musa...  Aku bukakan kepada mereka satu pintu karuniaku sedangkan mereka membukakan 7 pintu kedermawanan,  maka Aku malu kepada mereka,  apakah mereka lebih pemurah dan dermawan dariKu?? "

SUBHANALLAH

Pelajar

Kita sebagai Manager/Ketua selalu susah nak percaya kepada orang bawah. Semua kita nak buat sendiri.

Cubalah ubah sekali, percayakan orang bawah dan berikan mereka kebebasan untuk bekerja. Kita cuma perlu pastikan mesej yang kita sampaikan jelas dan boleh difahami.

Para Manager akan rasa satu beban pergi begitu sahaja.

Cubalah!

Wednesday, 9 August 2017

Orang tua

Punca kebanyakan krisis ekonomi dunia: ageing population

Ageing population ni satu masalah demografi. Iaitu apabila peratusan orang tua semakin tinggi di kalangan rakyat satu-satu negara tersebut. Contohnya Jepun, 46% daripada rakyat mereka berusia 50 tahun ke atas, berbanding Malaysia yang hanya 19%.

Tak susah untuk kita faham kenapa ageing population ni merupakan bencana kepada ekonomi

1) orang tua dah tak spend sebanyak orang muda

2) kalau kita ada business restoran, antara ada 10 orang pelanggan muda yang suka makan dengan ada 10 orang pelanggan tua yang kena jaga makan, mana yang lagi menguntungkan business? Yang 10 orang muda

3) maka apa jadi kalau demografi kawasan kita bertukar dari orang muda kepada orang tua? Pelanggan restoran akan berkurang

4) apa restoran akan buat kalau pelanggan mula berkurang? Kurangkan pekerja

5) macam mana hasil pendapatan kerajaan kalau semakin banyak rakyat dah tak berkerja sebab tua? Duit kerajaan akan berkurang

6) tapi sistem perubatan kerajaan kita hampir percuma, pesara kerajaan pula dapat duit selagi hidup, kalau meninggal waris pulak dapat. Jadi apa kesan kepada perbelanjaan kerajaan dengan orang tua semakin ramai? Perbelanjaan naik

7) hasil berkurang, perbelanjaan terpaksa terus dinaikkan. Maka apa jadi kepada kerajaan? Kerajaan akan terus naikkan cukai dan akan terus berhutang dengan banyak

8) yang paling sengsara siapa? Orang muda yang baru nak masuk berkerja

Baru-baru ni seorang professor UM berbangsa Jepun beritahu. Di Jepun, majoriti orang muda tidak mampu nak dapatkan 'permanent job'. Majoriti mereka hanya mampu dapatkan temporary job. Kenapa? Sebab businesses pun x confident nak ambil pekerja tetap dengan demografi yg semakin tua dan business yang semakin perlahan dari tahun ke tahun. Tahu tak 40% drpd kerja di Jepun adalah 'temporary'!

Permanent job is a 'luxury' utk orang muda Jepun. Lebih malang lagi, tanpa permanent job, diorang tak dapat kahwin! Kesannya, (mengikut prof tu), hampir 50% drpd mereka yang berumur 40 masih belum berkahwin. Sebab diorang tak ada kerja 'permanent'. Sob2 sian diorang

Kesannya, spiral masalah demografi ni menjadi lebih kronik. Kurang orang kahwin, kuranglah anak. Maka population Jepun terus menerus shrinking. Cuba tengok kat bawah ni utk population pyramid Jepun. Ekonomi diorang memang tidak mampu nak diselamatkan, tidak kiralah walau apa pun dilakukan central bank atau kerajaan mereka

https://www.populationpyramid.net/japan/2016/

Lebih malang lagi, Jepun bukanlah english-friendly country. Jadi diorang susah nak dapatkan immigrants. Berbeza dengan US, UK ataupun Australia yang mana ekonomi diorg dibantu oleh immigrants (walaupun immigrants membawa isu yang lain)

Di website yang sama, kalau korang tengok untuk Greece, situasinya sama. Hence the reason kenapa mereka mengalami krisis hutang (pesara diorang bersara awal dan bayaran pencen adalah tinggi, maka duit kerajaan habis di situ). Atau spain, atau germany. Atau europe as a whole. Semuanya shrinking, hence explaining why until now, ekonomi diorang struggling to recover sejak 2008 (Global Financial Crisis)

Hanya US yang mampu recover dengan elok sejak GFC. Kenapa? Haa pergilah tengok demografi diorang. Orang duk kata sejak 10 tahun lepas USD akan collapse lah apa lah. Sampai sekarang tak berlaku. Kenapa? Sebab isunya bukan dengan USD ke fiat money ke hutang ke apa. Isunya pada demografi. US punya population pyramid in fact macam sangat 'ideal' untk kestabilan ekonomi

Macam mana dengan Malaysia?

Haa apa lagi pergi tengok population pyramid Malaysia. Perasan tak? Population pyramid kita mula berhenti berkembang dengan laju pada tahun 1990. Sejak daripada tu, rakyat Malaysia dah kurang beranak

Perasan tak? Datuk kita adik beradik diorang ada berbelas. Ibu bapa kita dalam 8-10 orang. Kita dalam 4-6 orang. Tapi anak-anak kita? Ramai antara kita kemungkinan besarnya anak akan berada dalam lingkungan 0-3 orang (maaflah aku assume yang baca ni majoriti orang2 muda macam aku hehe)

Banyak faktor. Tapi kalau tanya aku antara penyumbang utama sebab ibu bapa dah mula semakin sibuk berkerja. World Bank tak habis-habis suruh Malaysia tingkatkan bilangan wanita berkerja, katanya untuk tingkatkan economic potential dan equality. Sedangkan kementerian wanita pun tengah struggle nak seimbangkan antara pastikan perempuan berkerja + diorang nak kahwin dan ada anak yang 'mencukupi' untuk sustain Malaysia economic population

Sebab tu kalau perasan dari tahun ke tahun, polisi ekonomi Malaysia banyak menjurus ke arah nak mudahkan parent berkerja melahirkan anak. Utk wujudkan nursery di tempat kerja. Atau berikan paternity leave untuk lelaki. Etc3. Silap-silap akan tiba masanya kita jadi macam UK. Maternity leave setahun beb! Hahah

Moving forward, population kita confirm akan menjadi ageing population. Pesara akan ramai, kos perubatan akan meningkat. Orang muda akn sengsara sebab tersekat dengan kos sara hidup yang tinggi, gaji yang rendah, tapi cukai yang tinggi.

Krisis ekonomi itu pasti akan berlaku. Kerajaan pun sedar benda ni, sebab tu pekerja kerajaan tengah dikurangkan, untuk kurangkan beban pencen di masa depan. Akan tiba waktu pekerja kerajaan yang baru tidak lagi ada pilihan untuk memilih pencen. Fiscal deficit dan hutang negara perlu dikawal dari sekarang, kalau tak kita berisiko menjadi seperti Greece apabila population Malaysia sudah menjadi tua nanti. Dan businesses kita memang akan menjadi semakin sakit, kerana orang tua tidak suka berbelanja. Tidak ada kaitan dengan fiat currency ke apa.

Tp untunglah kita, sebab kitalah orang tua tu nanti. Orang muda (anak cucu kita) pada masa tulah yang akan sengsara membayar cukai tinggi untuk kos rawatan dan pencen kita. Disebabkan kita ramai, ahli politik juga akan terus menjaga kebajikan kita. Dan kalau kita businessman yang bijak, maka kita akan dapat baca pun business apa yang akan turun dan naik berdasarkan demographic pattern ni

Last. Tau tak kenapa US dan China terkejar2 untuk buat hubungan dengan ASEAN? Sebab demografi kita akan terus berkembang for the next 30 years, sedangkan negara maju lain dah mengecut. Dan kenapa diorg mula buat baik dengan africa? Sebab hanya Africa akan berkembang for the next 30-60 years.

Sekian

#notaekonomi

P/S: psst. Harga minyak akan naik banyak malam ni. Cepat2 isi

FB izzuddin yussof

Tuesday, 8 August 2017

Pilu

PONDOK JAGA SEPARUH DARI HIDUP KAMI
(Sekadar satu renungan)

Sy persembahkan satu lagi pengalaman sedih sy semasa menjadi pegawai pljran daerah utk tatapan krn lebih ramai org suka membaca pengalaman dari tulisan berbentuk ilmu semata.
Ambillah iktibar.
Bukalah hatimu.

Mlm itu sy bersama pemandu membuat semakan ke sekolah2 utk menyelia kerja pengawal keselamatan sekolah.
Bbrp sekolah disinggahi.
Akhirnya sy sampai di satu sekolah kebangsaan  dipinggir bandar.

Bila kenderaan kami berhenti di pintu pagar sekolah,
Sy turun.
Seorg llaki tua berunifom jaga,
Yg sy jangka 60 an menegur sy.

Sy cepat memperkenal diri dan minta memeriksa bbrp perkara.
Dia spt keberatan utk membenarkan sy masuk ke pondok pengawal,
Ttp bila di minta dia beralah.

Sy menolak pintu bilik pengawal utk masuk.
Pintu yg ditolak tertampan sesuatu,
Lalu sy menjengok ke dlm.
Ya Allah,
Seorg remaja perempun belasan tahun sdg tidur beralas tikar rumput di lantai,
Brbantal lipatan kain.
Tidurnya mengiring krn kakinya kena di bengkok disbbkan bilik yg sempit.

Begitu nyenyak dia hingga tidak sedar kakinya tertampan pintu.
Kasut sekolah,
beg dan unifom sekolah menengah diletak ditepinya.

Sy tidak menerus hajat utk masuk dan mengajak org tua itu berbual di luar.

Dlm nada yg sedikit terketar,
Mgkn rasa bersalah,
dia berkata,
"Minta maaf encik,
Anak sy,
Mnumpang tidur di pondok ini"

Dia terhenti.
Tutur kata perlahan dan tertib dan spt menahan sebak.

"Tak ada siapa dirumah,
Mak dia dah meninggal,
Anak2 dh kawin dan pindah.
Sy tinggal dua beranak.

"Sy kena kerja utk belanja kami berdua dan cari duit sekolah anak perempuan bongsu sy tu.
Kerja lain dh tak larat,
Kerja jaga ni blhlah.
Sy bimbang nak tinggalkan dia seorg dirumah.
Minta maaf encik,
Minta maaf."

Air matanya mula tergenang di sinar lampu yg berbalam.
Bahunya sy gosok utk menenangkannya.
Sy pula yg serba salah dan sedih.

Dia terus merintih,
"Hidup waktu mlm kami di sinilah telah setahun lebih bila krn sy kerja syif mlm sbb rakan ada masalah nk kerja mlm.

"Rumah jaga ni separuh dari hidup kami dua beranak.
Esok pagi anak sy akan ke sekolah menengah dgn basikal,
Dia menumpang mandi di sekolah ini.

"Encik,
Tlg,
Jgn repot kat tokey sy dan guru besar,
Sy takut kena buang kerja.
Spt mana kami hidup."

Di sini dia dah teresak dan mengesat air mata dgn lengannya.
Sy menepuk bahunya,
Mnyuruhnya bersabar dan menjengok sekali lagi ke dlm pondok.

Tgn anak itu sy lihat menampar nyamuk di pipi.
Ya Allah,
Anak semuda ini telah diuji dgn kepayahan hidup.

Sesungguhnya llaki ini seorg yg tabah,
Hnya ini jln hidup yg ada baginya.
Sy dh tak sggup mendengar kata2 pak cik ini..

Bila sy menaiki kenderaan,
Pemandu nampak kehairanan krn bbrp sekolah yg dilalui sy bersungut itu ini,
Tapi kali ini diam dan mengesat air mata,
Ttp dia tidak berani bersuara.

Pengorbanan seorg bapa hingga penghujung usianya,
Slagi kudrat masih ada,
Keringat diperah demi menyambung hidup anak.

Bila isterinya dijemput Allah,
Apa pilihan lagi yg ada padanya demi sesuap nasi dan keselamatan anak dara suntinya.

Jika anda prnh bersungut teruknya bekerja,
Susahnya hidup,
Ukurlah dgn org tua ini.

Jika anak anda bersungut tilam nipis,
Lama,
Katil kecil,
Bilik panas tak ada aircond,
Ukurlah dgn anak dara org tua ini yg bermlm ditikar rumput di lantai simen rumah jaga yg kakinya pun tidak boleh berlunjur.

Jika anak anda bersungut bilik air tak selesa,
Srpn tidak sedap,
Ukurlah dgn anak ini yg mandi di tandas sekolah,
Srpn di mana yg sempat.

Jika nk mrh anak murid lewat ke sekolah,
Mengantuk dalam kelas,
Pakaian lusuh tidak di seterika, penampilan yg comot,
Mulut jgn cepat mengungkap kata yg tidak elok,
Ambil tahulah kisah hidup yg dilalui mrk.

Jika jd ketua,
Ambil tahu sedikit kisah hidup org bawah,
Jgn tahu mengarah shj.

Pejamkan mata,
Hayati keperitan hidup pak cik ini dan menangislah krn byk menangis melembutkan hati.

Sunday, 6 August 2017

Ibu bapa

😢😢😢😢

Ibuu..👱🏻‍♀
Ayah..👨🏼
Jangan sumpah anak2 walaupun hatimu tercabar!!
Tahan marahmuu..😓

😶Bila anak2 mencabar kesabaran ibu dan ayah, mengguriskan hati ,,
Lalu terdetik rasa marah hingga kesudut hati,
Rasa benci dan menyampah,
Maka Hilanglah redho seorang ibu disaat itu.
Hilang jugalah redho Allah pada anak itu.

😔Ingatlah wahai ibu..wahai ayah..

😥Cepat2lah beristighfar,,
 jangan dibiarkan benci dan marah itu bertakhta  walaupun sekejap..
 Dirisaukan ketika itu Allah cabut nyawa kita
Ataupun nyawa anak kita.

😧Maka tergolonglah anak itu dalam golongan anak derhaka,,

😳selayaknya neraka jahannamlah buatnya..
Nauzubillah.

😲Sanggupkah ibu dan ayah biarkan anak yang dikandung itu begitu pengakhiran hidupnya?

🤚Sedangkan anak2 itu tidaklah begitu..

🤝Sebetulnya ibu dan ayah kembali kepada permulaan kehidupan..

🙌Selidikilah diri kita:

🤔Sejauh mana kita didik mereka dengan ilmu agama?

🤔Sejauh mana kita dampingi anak2 dengan nasihat berguna?

🤔Sehebat mana kasih sayang yang kita curahkan?

🤔Sejauhmana keperihatinan kita pada mereka disaat diperlukan?

⏰Ibu ayah Jangan lupa..

🤡Anak yang terlalu dimanjai juga akan  bersikap degil kelak kerana mereka sukar memahami hak ibubapa.

😡Anak yang sering dimarahi tidak akan ada jati diri, akhirnya sifat itu dilepaskan kembali.

😠Anak melawan cakap kemungkinan kerana diri kita yang selalu melawan dengan orang tua kita

😖Anak jadi liar kerana punca rezeki yang didapati tidak berkat

😒Anak tidak mesra dengan ibu ayah kerana tiada komunikasi yang sempurna.

😟Anak menjadi kurang ajar kerana kurang ketaatan kepada Allah.

😭Anak yang degil bukan kehendaknya kerana pengaruh gangguan jin iblis yang menguasi jiwanya. Rawatlah ia.

⭐Carilah dimana silap kita dalam mendidik anak2.
Bukan semata2 mencari salah si anak.

😀Anak2 itu acuan kita

💪🏻Didiklah dari seawal kejadiannya.

🤗Peluk dan usaplah anak disaat dia memberontak.

🌟Ada sesuatu mesej yang Allah nak kita faham disebalik kesulitan itu.

👌Belajarlah dari kerumitan agar tidak berulang kesilapan.

😍Pupuklah cinta Allah dalam keluarga.

👍Insyaallah..kita tak akan hilang pedoman.

👨‍👩‍👧‍👦Anak2 jadi soleh solehah kerana punya bimbingan bukan kutukan.

*Muhasabah Diri* 😔😔

Untuk Peringatan Kita Bersama

Belajar kimi-A!

Tips utk budak2 nak UPS :
1. Solat subuh berjemaah
2. Jangan tiru tutor
3. Jangan main dlm lab
4. Tak paham jumpa lecturer
5. Jangan bergantung dengan soalan ramalan
6. Cari kawan yg jenis ada matlamat bukan yg nak main-main
7. Jangan bercouple
8.Belajar bukan hanya 3k (Kelas, kafe, katil)
9.jangan main handphone dalam kuliah
10. Jangan kutuk lecturer          blkng2x
11.kutuk lecturer dpn2 pon x bole
12. Elak last minit preparation
13. Jangan tido pleasee
14. Nampak hala tuju ( target kita)/ tujuan kita bljr sbb apa. Nak guna apa yg kita belajar utk apa.Baru lah mudah utk kita faham
15. Jangan tiru lab
16. Belanja pensyarah
17. Selalu btanya khabar pensyarah
18. Ziarah ke rumah psyarah
19. Mdoakan kesejahteraan psyarah

Selamat

Selalu bila waktu pagi,
Bila suami/isteri nak ke tempat kerja,
Atau anak-anak ke sekolah,
Apa yang selalu kita buat?

Mungkin yang selalu atau kebanyakkan dari kita akan saling bersalaman, cium pipi kiri kanan, simple morning hugs,

Then?
Say goodbye, drive safely, take care etc,
Betul tak?

Ok so, mulai hari ini mari kita ucapkan:

*فِي أَمَانِ الله*

*"Fii Amanillah"* instead of goodbye, take care kepada pasangan atau anak-anak kita ketika mereka hendak pergi.

Apa maksud *Fi Amanillah*?

Ia perkataan Arab membawa maksud *semoga  engkau dilindungi Allah.*

Wah hebat maksudnya kan?
Siapa lagi pelindung yang hebat?
Tentu sekali Tuhan yang Maha Esa, Allah SWT.

Bila Allah lindung, tiada siapa yang boleh ganggu mereka-mereka kesayangan kita walau seinci pun.

So jom ubah!

Salam *Fi Amanillah* buat anda semua.

Friday, 4 August 2017

MRTA

Berapa ramai di sini yang dalam proses beli rumah?,


Atau mempunyai kawan kawan, saudara mara yang sedang dalam proses beli rumah?,


Berapa banyak yang lu orang dah stadi pasal skim perlindungan rumah?,


Berapa harga rumah?, 100k, 300k, 500k, sejuta-k?


Apply loan dari bank mana?, atau tak kisahla mana mana bank pun asalkan dapat sebijik rumah?,


Insuran rumah macam mana kira?, atau.."Ahh pergi mati lah dengan insuran rumah, bayar saja nanti bank setelkan semua".


Ya. Kesilapan yang sering dilakukan oleh ramai orang ketika membeli rumah ialah dalam part mengenalpasti pilihan skim perlindungan rumah. Sebenarnya ada beberapa hal yang perlu dititikberatkan dalam proses pembelian rumah, antaranya:


1. Loan

2. lawyer fee/SnP

3. Insuran


Dan antara 3 perkara di atas, perkara dibawah tajuk Insuran menjadi perkara paling selekeh sekali, di mana pembeli rumah akan menuruti sahaja nasihat pihak bank supaya menandatangani dokumen di sini dan di sana, dan jeng jeng jeng...setel!

Dan menjadi ilmu pedoman juga pada semua pembeli rumah yang malas mengambil untung, apa bila membeli rumah kos nya mestilah 10% downpayment dari harga rumah, bayar lawyer dalam rm5-7 ribu, dan bayar insuran. Insuran ni pula dimasukkan sekali dalam loan, jadi tak payah fikir banyak, sain saja. Atau kalau berduit sikit, bayar juga Insuran yang harganya mungkin RM4 ribu, RM8 ribu, RM 15 ribu, RM25 ribu, bergantung pada harga rumah.

Insuran inilah yang kita panggil sebagai MRTA, atau bahasa penuhnya Mortgage Reduce term Assurance. Kalau produknya islamik, nama MRTA ni akan bertukar kepada MRTT, Mortgage Reduce Term Takaful.


Faedahnya?


Tanya saja sesiapa yang sudah memiliki rumah, kata mereka..

"Rumah ni, kalau aku mati...bini aku tak payah bayar apa dah, rumah dapat free terus"


Itulah faedah memiliki MRTA bilamana lu orang membeli rumah. Katakanlah, harga rumah RM500,000. Katakanla insuran MRTA punya harga bank impose dalam RM15 ribu. So lu orang setel semua, dan start bayar loan mungkin RM2000/sebulan selama 20 atau 25 tahun. Hidup menjadi gembira sebab kalaupun lu orang mati pada tahun ke 3 semasa pembayaran loan masih berjalan, balance hutang lagi 17 atau 22 tahun tu tak payah bayar, rumah jadi percuma dan anak bini anda juga gembira kerana sudah mempunyai tempat berlindung. Begitu juga halnya kalau lu orang mati pada tahun ke 17 atau tahun ke 22, balance hutang lagi 3 tahun tu tetap tak payah bayar, dan rumah masih tetap menjadi percuma untuk diwarisi oleh anak isteri.


Cool tak?, cool kan?, insuran bayar Rm15 ribu je dan RM15 ribu ni burnt, unrecoverable, tapi kalau mati rumah yang harga RM500,000 jadi percuma dan tiada bebanan hutang rumah yang ditanggung oleh ahli keluarga.


Sedihnya gua ingin nyatakan, disebabkan ramai pembeli rumah lebih gemar take for granted, maka ramai orang jadi tak tahu yang sebenarnya, ada lagi satu skim yang lebih power, lebih cool, lebih awesome, lebih berfadeh dari MRTA atau MRTT seperti lazim digunapakai oleh kebanyakan orang.


Skim yang gua maksudkan ini diberi nama, MLTA = Mortgage Level Term Assurance, atau MLTT = Mortage Level Term Takaful.


Now, apa yang power sangat dengan MLTA/MLTT ni?,


Kita ambil contoh yang sama, rumah harga RM500,000. Sepatutnya, secara tardisi pembeli akan ambil MRTA/MRTT dan bayar RM15 ribu lump sum, atau build in kos insuran tu dalam principle loan supaya tak nampak sakit sangat kena bayar cash RM15 ribu.


Tapi kali ni rileks dulu...jangan bayar MRTA RM15 ribu ni.


Beritahu bank:


"Gua tak nak MRTA/MRTT pebenda ni semua..gua nak amik MLTA/MLTT dari Pidomat".


Bank akan tanya pula, "Apa yang power sangat MLTA/MLTT yang Pidomat bagi pada kau?"


Kahkahkah, bila bank tanya macam ni lu orang bertenang, dan ingat fakta fakta gua nyatakan kat bawah ni. Bila dah ingat, jawab pada bank.


Brader bank, pertama sekli...Lu punya MTA/MRTT ni kalau gua bayar RM15k, duit ni burnt, gua tak dapat balik. Kalau gua hidup lepas habis bayar hutang pun gua tak dapat duit ni balik. Manakala MLTA/MLTT yang Pidomat offer is recoverable. Duit yang gua bayar dalam MLTA/MLTT masuk investment link dan ada high cash value bila tahun berganti tahun. Secara pemahaman mudahnya, kalau gua masih hidup lepas habis bayar loan, duit Rm15k ni akan dapat balik. Mungkin dapat lebih sikit, mungkin dapat kurang sikit, bergantung pada suasana pelaburan.


Yang ke duanya pula brader bank, lu punya MRTA/MRTT ni cuma bagi rumah free. Itu saja yang lu boleh bagi. Lu cuba fikir macam ni brader bank, kalau gua bayar loan sebulan RM2000 selama 2 tahun, maknanya gua dah bayar RM48,000 selama 2 tahun. Ditakdirkan gua mati pada tahun ke 3.

Maka nilai hutang RM500,000 - RM48,000 = RM452,000 (baki hutang rumah) akan dilupuskan.


Bunyi macam power, tapi apa cerita pula kalau gua mati lepas 20 tahun bayar hutang?.


Ok kita buat matematik. 20 tahun x 12 bulan x Rm2000 = RM480,000 (jumlah yang telah dibayar). Maka baki hutang yang dilupuskan cuma RM500,000 - RM480,000 = RM20,000.


RM20,000 je ke yang waris gua dapat lupuskan?,


Sekarang gua nak story pasal MLTA/MLTA Pidomat punya...Untuk cover harga rumah RM500,000 ni, kos yang gua kena bayar adalah sebanyak lebih kurang RM250-350 sebulan. Bunyi macam down sebab bayar bulan bulan, tapi rileks dulu...tengok apa dia boleh bagi.


Katakanlah gua mati pada tahun ke 3, MLTA/MLTT akan bagi pada waris gua solid RM500,000. Jadi apa waris gua akan buat?, Dia akan bayar hutang rumah sebanyak RM452,000 seperti contoh di atas. Bukan setakat setelkan hutang rumah, waris gua juga siap boleh simpan balance RM48,000 lagi.


Itu kalau gua mati dalam tahun ke 3, kalau gua mati tahun ke 20 pun sama juga kesnya. Waris gua akan dapat solid RM500,000. Jadi apa waris gua akan buat?, Dia akan bayar hutang rumah sebanyak RM20,000 seperti contoh di atas. Dan cuba brader bank kira sendiri dengan akal fikiran yang waras, RM500,000 - RM20,000, berapa banyak ratus ribu cash yang waris gua ada dalam tangan sekarang?, boleh beli sebijik BMW 3 series cash dan buka restoran KFC sekali. Dan ada lagi brader bank..gua belum habis sekolahkan lu lagi...ingat keyword gua awal awal tadi?, MLTA/MLTT ni investment link...jadi maknanya, RM250 gua bayar bulan setiap bulan tu akan dilaburkan...makanya, selepas pelaburan selama 20 tahun, kurang lebih nilai investment gua ada dalam lingkungan RM40,000 - RM60,000!. Pehhhhh!.


Jadi sekarang brader bank, apa gilanya gua nak beli rumah ni pakai lu punya MRTA/MRTT?,

rugi tahu tak, rugi!.


Ya..Ya..lu orang selama ni tak tahu ada skim MLTA/MLTT yang power, sebab tu sekarang ni gua beritahu. Supaya lu orang sedar dan menjadi sedikit pandai dalam hal ehwal insuran/takaful dari aspek pemilikan property.


Kahkahkahkah.


Sebab tu lepas ni jangan sombong, jangan kata semua benda hal takaful ni lu orang dah tahu. Jangan fikir Takaful ni menipu nak kelepet duit lu orang, jangan fikir Takaful ni tak berfaedah sebab lu orang dah ada medikel kad kompeni (bab medikel kad ni lain hari gua bagi pengajaran). Bila orang nak bercakap sikit pasal takaful lu orang blahh, lepas tu rugi sendiri.


Sebelum gua mengakhiri entry pendidikan ni, gua nak bagi satu real life example.

Kawan gua beli sebijik condo di area Jalan Ampang, harganya RM1,040,000. Sekiranya dia ikut cakap bank, dia kena bayar MRTA/MRTT sebanyak RM34,000, cash!.


Namun kawan gua ialah seorang yang bijak dan hatinya tidak benak, maka dia memilih MLTA/MLTT dengan bayaran RM540/sebulan.

Selepas 20 tahun, nilai pelaburannya (cash value) boleh mencecah RM102,000. Lagi penting, ditakdirkan pada tahun bila pun kawan gua ni mati, waris beliau tetap akan mendapat pampasan MLTA/MLTT sebanyak Rm1,040,000.


Perbadingan:


MRTA/MRTT

1. Unrecoverable

2. Takde cash value

3. Coverage value berkurang dari tahun ke tahun (Reduced Term)

4. Tidak boleh ditukar dari satu harta ke harta yang lain.


MLTA/MLTT

1. Recoverable

2. Ada cash value

3. Coverage value TAK berkurang dari tahun ke tahun (Level term)

4. Boleh ditukar dari satu harta ke harta yang lain.


*Kalau tak faham lagi pasal MLTA/MLTT ni, boleh emel gua di;


fird_ahmad@yahoo.com


Mohon share kan juga maklumat ini pada semua kawan kawan dan saudara mara.

Wednesday, 2 August 2017

Ingatan

Copy & paste tapi sangat terkesan di hatiku;

Seorang warga emas ditanya, apakah yg beliau pelajarinya dr usianya yg lalu?

Beliau menjawab:

Sy belajar...
Bahawa dunia ini adalah pinjaman yg akan dipulangkan..

Sy belajar...
Bahawa org yg dizalimi lambat laun akan mendapat haknya..

Sy belajar...
Bahawa anak panah malam (doa & munajat) x pernah tersasar..

Sy belajar..
Bahawa kehidupan ini akan tamat pd bila2 masa walaupun ketika leka..

Sy belajar..
Bahawa kata2 yg baik, wajah yg ceria & sifat pemurah adalah punca akhlak yg mulia..

Sy belajar..
Bahawa org yg paling kaya di dunia adalah yg memiliki kesihatan & keamanan..

Sy belajar..
Bahawa usia akan habis tetapi urusan dunia tidaka kan habis..

Sy belajar..
Siapa yg mahu kata2nya didengari, perlu bersedia mendengar dr org lain..

Sy belajar..
Bahawa bemusafir dgn org lain adalah pengukur paling tepat keaslian manusia..

Sy belajar..
Org yg sering berkata : (akulah, akulah) sebenarnya kosong dr dalam..

Sy belajar..
Bahawa emas akan kekal emas, manakala besi akan berubah & berkarat..

Sy belajar..
Bahawa semua manusia yg telah mati, mempunyai agenda n perancangan yg tidak sempat dilaksanakan..

Sy belajar..
Kita sering mengemas katil & menyejukkan ruang bilik utk menikmati 'mati kecil'..

Sudahkah kita mengemas amalan kita & menyejukkan kubur kita dgn ketaatan utk kita menikmati 'mati besar'?

Berkata seorang soleh:
"Aku hairan drpd manusia yg sering mengingatkan tntg makanan yg boleh mendatangkan penyakit, tetapi tidak mengingatkan tntg dosa yg boleh menghumban ke dalam api neraka"