Jumaat, 18 Ogos 2017

Nikah

*Isteri Soleha Seindah Bidadari* 🌺🍃

Pernikahan 1 ibadah yg terlama. Kalau kita lihat ibadah kita yg lain xde yg lama seperti pernikahan. Sebuah pernikahan itu diharapkan berkekalan hingga akhir hayat. Sepanjang hari adalah ibadah. Sepanjang hayat,sepanjang hidupnya adalah ibadah.

Yg dilupakan orang sekarang adalah niat untuk ibadah bagi sebuah pernikahan. Ketika seorang yg ingin melangkah ke pernikahan niatnya yg utama. Kalau dari awal bukan utk yg soleha,1 kunci kesalahan dalam niat pernikahan. Niat hanya kerana dunia,itu menjadi salah dalam sebuah pernikahan.

Orang yg niat ibadah dalam pernikahan, berjihad menjalankan tanggungjawab dlm rumah tangga melahirkan anak, menjaga anak, membesarkan anak pahalanya syurga.

Di dalam sebuah pernikahan, kita tentunya pasti di uji. Tapi jika kita berhenti sampai situ saja,macam mana kita nak dapat syurganya Allah. Pernikahan adalah sebuah perjalanan yg panjang. Wanita yg soleha sangat dicemburui bidadari syurga. Seorang isteri yg bertahan dalam sebuah rumah tangga,walau di uji dengan pelbagai halangan,dia sangat di cemburui bidadari syurga.

Saat kita memilih sebuah pernikahan,jangan kita berhenti di tengah jalan,teruskan melangkah jangan mengalah. Kita boleh memilih pintu syurga yg mana saja untuk di masuki. Kalau kita naik kereta juga pasti ada ujian,mesti akan ada risiko,jalan jem. Kita naik train pun ade ujian,naik flight pun ada ujiannya,cuaca x elok. Jalan apa pun yg kita lalui pasti akan ada ujian,Allah sudah sediakan ujian setiap jalan yg akan kita lalui,pasti akan ada. Ujian bukan kita lari,tapi kita hadapi tanpa peduli apa kata orang. Kita lebih peduli pandangan orang,sedangkan kita tidak pentingkan apa kata Allah apa kata rasul. Kita buat orang cakap,kita x buat pun org tetap cakap. Apabila seseorang isteri menjalani sebuah rumah tangga,dia mesti ada 1 tujuan untuk mendapat keredhaan Allah dan rasul. Seperti yg dicontohi saidatina khadijah. Kebahgiaan sebuah rumah tangga bukan terletak pada keberhasilan harta,tapi sebanyak mana kita redha dengan pernikahan tersebut.

Ketika kita menerima seseorang sebagai jodoh,itu adalah pilihan yg terbaik dari Allah. Pasti d situ ada kebaikan,ade sesuatu kesempurnaan yg Allah sembunyikan pada sosok tubuh suami kita.

Harta itu rezki dari Allah. Yg buat rezki itu berkah adalah isteri yg redha akan suaminya,isteri yg soleha.

Isteri yg dicemburui bidadari syurga adalah isteri yg solehah,yg membangunkan suaminya waktu malam,mengajak solat tahajud bersama,yg mengajak ke majlis ilmu.

Isteri yg tidak soleha,rezki nya akan dtutup oleh Allah,rezki jadi sempit.

Kunci menjadi isteri yg soleha adalah redha,tidak pernah mundur dengan ujian sepanjang pernikahan. Jadilah kita seorang wanita yg siap diuji,siap menempuh segala ujian di hadapan kita.

Saidatina khadijah tidak pernah menyesal saat hartanya habis utk dakwah rasulullah. Sehingga memberikan tulangnya jika saat dia sudah tiada,tiada harta lagi untuk digunakan dlm dakwah. Seorang yg mahal d hadapan Allah,mahal d mata rasulullah. Mempunyai kedudukan yg sangat mulia di hati nabi muhammad s.a.w.

Kalau kita ingin memiliki suami yg mulia,jadikan diri kita yg baik,yg soleha.

Doakan agar suami kita diberi hidayah andai dia melakukan hal yg tidak baik,cukuplah hanya tersenyum. Doakan sentiasa suami kita agar bisa jadi suami yg terbaik di sisi Allah. Doakan suami kita yg sudah tiada,doakan keampunan suami. Suami yg diredhai akan membawa kita ke syurga.

Mengurus suami adalah pahala,mengurus anak adalah pahala,mengurus keluarga adalah pahala. Jadilah hamba yg bersyukur,seorang hamba yg mengeluh tidak akan bahagia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan