Sunday, 31 August 2014

Kemiskinan

KUALA LUMPUR : Datuk Ariff Sabri hari ini melalu penulisan terbarunya di http://sakmongkol .blogspot.com menyatakan bahawa Perdana Menteri Najib Razak gagal sebagai pemimpin negara Malaysia ini dan kerana inilah Najib diburu oleh Mahathir.

“Ini terbukti dengan hutang luar negara yang sudah mencecah 40% KDNK. Hutang dalam negara atau hutang sektor awam sudah melampaui 55% GDP. Itu pun kerajaan Najib menyembunyikan perangkaan hutang yang sebenar seperti tidak mengira jaminan kontinjensi kepada GLC-GLC yang semua nya rugi,” kata nya.

“Inilah kerajaan yang mencuri harta dan wang rakyat. Aliran keluar modal jangka pendek Malaysia merupakan yang terbesar jika dibanding dengan ekonomi negara Asia yang lain. Lebihan akaun semasa kian berkurangan. Current account surplus Malaysia sekarang ialah 3.7% dari GDP berbanding dengan 16% dalam tahun 2008 (masa Najib ambil alih).”
Menurutnya, semasa Najib ambil alih tahun 2008, hutang isi rumah atau household debt ialah 60%. Sekarang ianya 80%. “Negara kita ialah darul hutang. Ramai yang bankrap. Ramai yang berhutang. Graduan yang berpendapatan RM 2,500 tidak mampu tinggal di Kuala Lumpur, sewa RM800, pengangkutan RM800, makan RM500, kemasdiri 500. Kalau tinggal RM100 pun nasib baik. Belum lagi dicampur bayaran hutang PTPTN yang ahli UMNO semua nya berdemonstrasi berkeras hendak bayar.”

Angka kemiskinan
Beliau juga membandingkan angka kemiskinan yang kerajaan umumkan sebagai RM860 sebulan untuk Semenanjung dan RM1,000 untuk Sabah dan Sarawak. Berdasarkan angka ini, Najib dapat mengisytiharkan dengan bangganya bahawa angka kemiskinan hanya 2%.

“PBB/United Nations sendiri menyatakan bahawa garisan pendapatan miskin harus pada tahap 50% pendapatan purata Malaysia. Jika dalam tahun 2012, pendapatan purata rakyat Malaysia ialah RM5,000, maka garisan pendapatan miskin ialah 50% dari RM5,000 yakni RM2,500. Tahukah pembaca pada tahap ini, berapa ramai yang berada dalam kategori miskin? Jawapan nya 40%. 40% penduduk negara ini berpendapatan kurang dari RM2,500 sebulan dan ini menunjukkan bahawa kerajaan Najib temberang bila menyatakan bahawa ekonomi bertambah baik,” keluhnya.

Ariff juga mengeluh betapa tingginya tahap toleransi orang Melayu terhadap kepedihan hidup dengan beranggapan bahawa ini semua adalah takdir. Orang Melayu tidak akan pernah berfikir bahawa ini semua adalah disebabkan oleh akibat rasuah, akibat kelemahan pengurusan, akibat incompetence dan akibat salah laku. Selagi mereka diBR1Mkan, orang Melayu selesa dan puas walaupun keadaan mereka tidak berubah.

“Mereka lupa bahawa UMNO berkerja untuk kepentingan oligarchs Cina, Melayu dan India. Ekonomi negeri dikuasai oleh puak feudal yang didanai dan disokong oleh oligarchs Cina. Orang UMNO jerit sana sini memperjuangkan kepentingan Melayu tapi kepentingan yang mereka juarai ialah kepentingan oligrachs, yakni segelintir elit politik dan perniagaan.

“Kritikan Dr Mahathir kalau diterjemahkan dalam bahasa yang budak tingkatan 3 pun boleh faham ialah: Najib gagal. Bila Najib gagal, kerajaan gagal. Dasar Najib gagal. Kita hidup dalam negara yang gagal.”

112

Pagi ini saya cuba memanggil nombor "112" dan telah disambungkan kepada Pusat Kecemasan / Emergency Center (dengan hanya 3 deringan).
Seorg wanita (mungkin pegawai polis) yg menyambut panggilan serta-merta mengenalpasti saya (mungkin melalui nombor telefon mobile saya) dgn panggilan Mr Chan, apa saya boleh bantu. Dan saya menerangkan kepadanya bahawa saya sedang mencuba talian 112 ini.
Penting! Simpan nombor 112 dan tandakan ia sebagai nombor kecemasan (Police Emergency)

Kejadian berlaku kpd seorg pelajar kolej ppuan berumur 19thn. Insiden berlaku semasa bercuti, hari Sabtu jam 1ptg. Dia sedang memandu utk melawat kawannya, apabila tiba2 ada sebuah kereta polis TIDAK BERTANDA mengekori dari belakang sambil menyalakan lampu biru. Mengingatkan pesan ayahnya supaya berhati-hati dgn kereta yg tidak bertanda (jika perlu, teruskan memandu hingga ke tempat yg lebih selamat spt stesen minyak/balai polis etc), dia menelefon talian 112 dari telefonnya dan disambungkan ke pusat kecemasan. 


Dia memberitahu polis ada kereta polis tidak bertanda dan berlampu flash biru mengekorinya di belakang, dan memaklumkan tidak akan berhenti di tepi jalan.
Pegawai polis itu memeriksa dan mengesahkan bahawa tiada kereta polis di lokasi kereta remaja itu dan menasihatkannya supaya meneruskan pemanduan dgn tenang, pihak polis dlm perjalanan ke lokasinya sbg "back up".


10 min kemudian, 2buah kereta polis mengekorinya dan kereta 'polis' di belakang. Polis berjaya menahan pemandu kereta itu dan dikenalpasti pernah didakwa merogol dan sedang dicari atas beberapa jenayah lain.


Saya belum pernah mendengar nasihat sebegini sebelum ini. Tapi kepada para pemandu wanita, terutamanya yg memandu sendirian, JANGAN SESEKALI BERHENTI apabila ditahan oleh kereta polis yg tidak bertanda. Pihak polis perlu menghormati hak anda utk berada di tempat yg selamat. Berikan isyarat utk memaklumkan mereka cthnya hazard light, atau telefon talian 112. 


Alangkah sayangnya penyedia perkhidmatan telefon mudahalih tidak mewar2kan maklumat yg sangat berguna ini.
Sekarang giliran anda utk memaklumkan kawan2 yg lainnya tentang 112 (112 adalah nombor kecemasan yg akan terus menghubungkan anda kepada pihak polis kerana 999 tidak berfungsi jika berada di luar liputan). 112 juga menggunakan sistem yg dipanggil "triangulation" yg boleh memberikan polis lokasi tepat di mana anda berada ketika menelefon.
PENTING : BACA DAN KONGSIKAN.


Maklumat di atas disediakan oleh ayah remaja perempuan tersebut

ke neraka

Syeikh Sya'rawi telah berkata..

Aku telah berbincang dengan seorang pemuda yg mempunyai fikiran yg agak extrim ..aku bertanya kepada dia : adakah meletupkan kelab malam dalam sesebuah negara halal atau haram??
Pemuda : sudah tentu halal dan dibolehkan membunuh mereka.
Syeikh Syarawi : kalau kamu bunuh mereka dan ketika itu mereka tengah melakukan maksiat kepada Allah..apakah yg akan terjadi kepada mereka atau kemana mereka akan pergi??
Pemuda : sudah tentu masuk neraka.


Syeikh : syaitan itu kemana dia hendak membawa mereka??
Pemuda : sudah tentu ke neraka.
Syeikh : klau begitu kamu Dan syaitan bekerjasama dalam satu matlamat iaitu ingin memasukkan manusia dalam neraka.
Kemudian aku pun mengingatkan pemuda itu satu had is Rasulullah saw...ketika mana lalu jenazah yahudi dihadapan baginda..baginda bangun Dan menangis...sahbat bertanya...apa yg menyebbkan engkau menangis ya Rasulullah? Baginda berkata...satu jiwa telah terlepas dariku menuju ke neraka!
Syeikh : nampak tak perbezaan antara kamu dan Rasul sallallahualaihiwasallam yg inginkan hidayah buat mereka dan menyelamatkan mereka dari neraka ...kamu dibahagian lain dan nabi Muhammad dilembah yg lain!!!

Semoga Allah merahmati Syeikh Sya'rawi

coretan anak jawa

Sajak khas buat kawanku yang Jawa... 

Hai jawa. .
Bangsa yg berwibawa..
Kerja lebihh..sikit ketawa..
Bio xbergaya..Tapi lawa..
Kebun byk..umh mcm singahsana..
Rancang sikit pasti terlaksana...
Kerja berat xde hal punyaa..
Sembang lebih kerja jln jugaa..
Pntang org gangu nk di parangnya..
Kwin byk cbb nk besokan ahli kuarga..
Jawa juga pndai ahli agama.
Xkurg juga yg jadik ketua..


Aku jawa ..ko pon jawa..
Jgn slalu putus asa..
Bio kita ckp jawa org xsuka..
Ckp jawa tu semua kan cuma bahasa. ..
Jnji kita berbudi bahasa. .
Jawa bandung halus budi pekerti..
Jawa barat Pntang dikasari..
Jawa timur rajin cari rejeki..
Jawa tengah suka merantau seantero negeri..


Jawa oh jawa..
Jawa kan cuma bangsa..
Ko jawa aku pon jawa. .
Yang penting kan memperjuangkan AGAMA. .
bangsa bangsa di dunia ..
agar kita saling kenal mngenal sesama..
Tu yg termaktub dlm KitabNya..
"Tidaklah ku ciptakan kamu dgn sia sia" firmannya..
Inilah coretan anak Jawa..

Sunnah janggut

Untung ada janggut...  RASULULLAH SUKA TENGOK LELAKI BERJANGGUT WALAU SEHELAI.. Pada Zaman Rasulullah..ada seorg lelaki yg berjanggut 2 helai dtg ke masjid dan masa mengambil wuduk..lelaki tersebut memandang Rasulullah..Rasulullah pun senyum kpd lelaki itu..lelaki itu hairan mungkin Rasulullah senyum kerana janggut lelaki itu hnya 2 helai di dagu.. Keesokkan harinya sahabat lelaki tersebut datang ke masjid setelah mencukur janggutnya. Apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w, lelaki itu melemparkan senyuman tetapi Rasulullah tidak memandang langsung kepada lelaki tersebut… Bertambah hairanlah beliau lalu diajukan pertanyaan kepada Baginda… “Wahai Rasulullah mengapa hari ini kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini? ” Lalu Baginda menjawab” Sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut untuk menadah air wuduk yang jatuh dari janggutmu tetapi apabila kamu mencukur janggutmu tidak ada lagi malaikat yang menunggu di janggutmu wahai sahabat.."

kecil vs besar

Merdekakah “orang kecil” seperti yang diperikan oleh seorang kiyai budayawan Indonesia, KHA Mustofa Bisri dalam puisinya “ORANG KECIL ORANG BESAR”.

Orang kecil jika ikhlas diperas
Jika diam ditikam
Jika protes dikentes
Jika usil dibedil.

Orang kecil jika hidup dipersoalkan
Jika mati tak dipersoalkan

Lebih baik jadilah orang besar
Bagiannya selalu besar.

Orang besar jujur-tak jujur makmur
Benar-tak benar dibenarkan
Zalim-tak zalim dibiarkan.

Orang besar boleh bicara semaunya
Orang kecil paling jauh dibicarakan saja.

Orang kecil jujur dibilang tolol
Orang besar tolol dibilang jujur
Orang kecil berani dikata kurang ajar
Orang besar kurang ajar dikata berani

Orang kecil mempertahankan hak
disebut pembikin onar
Orang besar merampas hak
disebut pendekar.

man

Who is a MAN

A man is the most beautiful part of God's creation who starts compromising at a very tender age.

He sacrifices his chocolates🍬 for his sister.

He sacrifices his dreams 💭for just a smile on his parents face.

He spends his entire pocket money on buyng gifts for the lady 👰 he lovesjust to see her smiling

He sacrifices his full youth for his wife & children👪 by working late at night without any complain.

He builds their future by taking loans from banks & repaying them for lifetime.

He struggles a lot & still has to bear scolding from his mother, wife & boss.

His life finally ends up only by compromising for others' happiness.

If he goes out, then he's careless

If he stays at home, then he's a lazy

If he scolds children, then he's a monster

If he doesn't scold, then he's a irresponsible guy
If he stops wife from working, then he's an insecure guy

If he doesn't stops wife from workin, then he's somebody who lives on wife's earnings

If he listens to mom, then he's mama's boy

If he listens to wife, he's wife's slave

Respect every male in your life. U will never know what he has sacrificed 4U.

Worth sending to man to make him smile & every woman to make her realize his worth!!

HAPPY MEN'S DAY"
Which never comes..

Tragedi Mekah


Pada akhir tahun 1979 Masjidil Haram yang di dalamnya mempunyai Kaabah yang menjadi kiblat kepada jutaan umat Islam sejak berkurun lama telah diserang dan ditawan oleh lebih kurang 500 orang penyerang yang diketuai oleh Juhaiman ibn Muhammad ibn Saif al Utaibi seorang pengikut fanatik ajaran dan fahaman Wahhabi.

Menurut sumber, beliau telah mengiktiraf abang iparnya Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtan sebagai Imam Mahdi dan beliau mempunyai kepercayaan bahawa semua ketua-ketua kerajaan di dunia Islam pada masa itu adalah korup dan menjadi proksi kepada kuasa barat terutamanya Amerika Syarikat dan beliau mahu keluarga Di Raja As- Saud yang memerintah Arab Saudi digulingkan. Dengan perancangan teliti dan rapi beliau dan pengikutnya telah menyerang Masjidil Haram pada 20 November 1979 dan menjadikan ribuan jemaah yang sedang melakukan ibadah di dalamnya telah dijadikan sebagai tebusan. Inilah pertumpahan darah yang pertama di dalam sejarah moden kota Mekah

Juhaiman ibn Muhammad ibn Saif al Utaibi.

Tarikh 20 November 1979 dipilih Juhaiman kerana ianya bersamaan pada hari pertama tahun 1400 Hijrah. Ini kerana terdapat ramalan bahawa Imam Mahdi akan muncul dan ditabalkan pada hari tersebut. Beberapa hari sebelum serangan , mereka telah menyembunyikan senjata , peluru dan bekalan makanan yang secukupnya di dalam bilik-bilik bawah tanah Masjidil Haram. Senjata yang diperolehi mereka itu dicuri dari depot senjata Tentera Pengawal Kebangsaan Arab Saudi beberapa bulan sebelumnya. Untuk mencuri dan menyeludup senjata adalah perkara mudah bagi Juhaiman kerana beliau dan beberapa pengikutnya pernah berkhidmat di dalam Tentera Pengawal Kebangsaan Arab Saudi selama 18 tahun.

Masjidil Haram ketika serangan subuh 20 November 1979.

Serangan ke atas Masjidil Haram menggemparkan dunia Islam kerana pada waktu itu musim haji baru sahaja berakhir. Pagi itu ketika Imam Masjidil Haram ketika itu , Sheikh Mohammed al-Subayil sedang bersedia untuk mengimamkan hampir puluhan ribu jemaah untuk menunaikan solat Subuh , Juhaiman dan orang-orangnya berjaya mengunci kesemua pintu keluar masuk masjid, membunuh dua anggota polis yang hanya bersenjatakan cota dan menahan ribuan jemaah yang terperangkap sebagai tebusan. Juhaiman kemudiannya mengambil alih sistem pembesar suara masjid dan mengumumkan Imam Mahdi akhirnya telah muncul di Kota Mekah. Selain daripada itu beliau mahukan ekspot minyak Arab Saudi ke Amerika Syarikat dan negara-negara lain dihentikan serta merta dan meminta pengusiran kesemua penasihat ketenteraan bukan Islam dari tanah Arab Saudi.

Sebagai tindak balas dari serangan tersebut Tentera Pengawal Kebangsaan dan Tentera Arab Saudi cuba merempuh masuk perkarangan Masjidil Haram menggunakan kereta kebal menerusi pintu masuk utama tetapi gagal kerana kekukuhan pintu tersebut. Tentera dibawah arahan Juhaiman juga diletakkan di atas menara masjid lengkap dengan sniper (penembak curi). Akibat dari tentangan kuat dari pihak Juhaiman dan korbanyang tinggi dari pihak tentera Arab Saudi, serangan balas itu dihentikan.

Ketika itu telah timbul masalah dari segi syara’ mengenai penggunaan senjata api di dalam perkarangan Masjidil Haram. Majlis Ulama’ Arab Saudi pada awalnya menghalang penggunaan senjata kerana ia akan mencemarkan kesucian Kaabah tetapi atas desakan tentera dan kerajaan akhirnya Majlis Ulama’ Arab Saudi mengizinkannya dengan mengeluarkan satu fatwa untuk membenarkan penggunaan senjata api untuk melawan Juhaiman.

Setelah serangan awal untuk menawan kembali Masjidil Haram gagal, kerajaan Arab Saudi terpaksa meminta bantuan dari Pasukan Anti Keganasan Peranchis (GIGN) dan seramai tiga orang anggota GIGN dihantar ke Arab Saudi. Di lapangan terbang Jeddah , Majlis Ulama’ Arab Saudi menetapkan syarat supaya ketiga-tiga anggota GIGN secara rahsia memeluk Islam bagi membolehkan mereka menjejakkan kaki ke dalam kawasan ‘tanah haram’ Mekah. Walaupun mereka “telah memeluk Islam” kehadiran anggota komando Peranchis ini dirahsiakan pihak Arab Saudi bagi menutup kegagalan mereka dalam usaha menamatkan pengepungan yang telah berlanjutan hampir dua minggu itu.

Komando GIGN Perancis yang “masuk Islam” untuk operasi pembebasan Masjidil Haram.

Antara rancangan awal GIGN ialah membanjiri bilik bawah tanah Masjidil Haram yang digunakan sebagai tempat penahanan tebusan dan tempat persembunyian para pengikut Juhaiman. Selepas bilik-bilik ini dibanjiri kabel hidup yang mempunyai voltan tinggi akan dijatuhkan kedalamnya tetapi rancangan ini ditolak kerana ia boleh membawa kepada kematian ramai tebusan. Akhirnya mereka mengambil kata putus untuk menebuk lubang-lubang pada lantai masjid dan menjatuhkan bom tangan terus ke bilik-bilik bawah tanah tersebut.

Kesan selepas operasi serangan.

Selepas hampir dua minggu, peristiwa serangan dan pengepungan Masjidil Haram berjaya ditamatkan pada 4 Disember 1979. Mengikut laporan rasmi dari pihak berkuasa Arab Saudi menyatakan bahawa seramai 127 orang telah terbunuh dan 451 yang lainnya tercedera. Jumlah ini termasuklah para jemaah yang dijadikan tebusan, anggota pasukan keselamatan Arab Saudi dan juga pengikut-pengikut Juhaiman. Namun ada yang percaya angka sebenar kematian ialah 255 orang dan 560 orang lagi tercedera. Setelah menyerah diri Juhaiman , Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtani dan para pengikutnya yang masih hidup telah dijatuhkan hukuman pancung oleh Kerajaan Arab Saudi.

Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtan yang mendakwa “Imam Mahdi” terbunuh dalam serangan.

Rata-rata umat Islam seluruh dunia marah dengan keengganan kerajaan Arab Saudi untuk memenuhi permintaan dan tuntutan Juhaiman dan seterusnya menghalalkan pembunuhan serta penggunaan senjata di perkarangan masjid. Ramai yang berpendapat bahawa keputusan itu banyak menyebelahi Amerika Syarikat dan akibatnya beberapa kedutaan Amerika Syarikat seperti di Pakistan dan Libya telah dibakar oleh para perusuh dalam tunjuk perasaan. Demonstrasi dan protes juga diadakan di Filipina, Turki, UAE , Bangladesh dan India bagi membantah tindakan dan keputusan yang telah dibuat oleh Raja Faisal. Bagi kebanyakan orang Islam tindakan keluarga As-Saud itu membuktikan kebenaran yang mereka itu hanyalah boneka Amerika Syarikat.

Pengikut Juhaiman yang telah ditahan.

Ketika peristiwa itu berlaku, Masjidil Haram sedang dalam proses pengubahsuaian dan pembesaran masjid. Kerja-kerja pengubahsuaian ini dilakukan oleh kontraktor yang dilantik oleh kerajaan Arab Saudi iaitu Syarikat Pembinaan Ben Laden. Ianya adalah syarikat milik kepada bapa Osama Bin Laden. Insiden ini juga telah membakar semangat Osama dan beberapa tahun kemudian beliau telah diusir keluar dari Arab Saudi kerana kelantangannya mengkritik keluarga As-Saud. Selebihnya kita telah tahu dengan apa yang telah tercatat di dalam lipatan sejarah.


Wallahu’alam.

citer selamat

Dr M menulis : "Keselamatan Israel"
(artikel ini adalah terjemahan admin kepada tulisan Tun bertajuk "The Security of Israel" dari blog chedet. cc)

Keselamatan Israel

1. Saya menonton siaran mengenai pengeboman Israel ke atas Gaza melalui televisyen. Lebih daripada 2,000 orang awam Palestin, termasuk kanak-kanak, orang tua, orang sakit telah terbunuh, manakalah 6,000 yang lain cedera. Bandar Gaza diranapkan, tertimbus di bawahnya jasad rakyat Palestin yang tidak diketahui jumlah sebenar. Bau kematiaan dihidu di rata-rata tempat.

2. Tetapi Netanyahu mengumumkan ia akan terus menyerang Gaza untuk keselamatan Israel. Dan Amerika menyokong pembunuhan besar-besaran ini supaya Israel selamat.

3. Bagaimana pula dengan keselamatan Palestin. Bukankah mereka juga patut diselamatkan?

4. Pihak Barat membuat helah kononnya Palestin tidak perlu dijamin keselamatan mereka kerana Palestin adalah pengganas. Nyawa rakyat awam tiada hak untuk diselamatkan. Bayi, orang tua dan sakit semuanya pengganas dan perlu dibunuh. Selagi semua rakyat Palestin tidak dihapuskan selagi itu Israel tidak mahu berasa selamat.

5. Jika skala keganasan dapat diukur, sudah ternyata Palestin lebih risau dengan keganasan Israel berbanding Israel risau dengan serangan Palestin. Pihak Israel membuat kenyataan umum bahawa mereka tidak takut dengan Palestin dan perang ini.

6. Jadi, siapa yang rasa tidak selamat? Siapa yang perlukan jaminan keselamatan? Sudah tentulah rakyat Palestin. Tetapi demokrasi hebat acuan Barat telah menghalalkan pembunuhan besar-besaran oleh Israel itu. Maka, pembunuhan akan berterusan.

7. Rakyat Palestin di Semenanjung Gaza menentang kerana sepanjang 7 tahun ini, mereka telah diserang bertalu-talu. Bukan sahaja kedaulatan mereka diancam, malah mereka juga dinafikan hak mendapat bekalan ubatan, makanan, dan bahan binaan bangunan. Mereka tidak dapat membina semula rumah yang dimusnahkan oleh Israel, dan tiada tempat berlindung semasa musim sejuk.

8. Mengapa Palestin menolak gencatan senjata?! Mudah. Kerana sebaik gencatan senjata tamat, Israel akan terus menyerang Gaza. Tiada apa faedah yang akan tercapai melalui gencatan senjata yang dapat membalas pengorbanan rakyat Palestin.

9. Pengeboman Israel sepatutnya dihalakan kepada pelancar roket dan terowong rahsia. Tetapi yang diserang oleh Israel adalah sekolah dan hospital. Tiada bukti kukuh yang dapat menyokong alasan Yahudi itu. Keseluruhan bandar musnah. Bolehkah kita percaya propaganda Yahudi kononnya keseluruhan bandar yang musnah itu penuh dengan roket Gaza? Apa yang pasti, bandar yang musnah itu padat dengan nyawa orang awam, dan sekarang mereka tertimbus di bawah runtuhan bangunan itu. Ternyata, bom dan roket Israel telah tersalah sasaran, dan membunuh bayi, orang tua, dan orang sakit.

10. Dalam masa lain, Israel turut menyerang sekolah dan pusat perlindungan yang dibina oleh PBB di mana kanak-kanak sedang belajar dan tidur. Adakah Israel mahu tuduh PBB sengaja meletakkan sekolah mereka berhampiran dengan tempat simpanan roket Gaza? Kita tahu PBB tidak boleh diharap, dan lemah.. tapi kita tahu PBB tidaklah sebodoh itu.

11. Faktanya adalah selepas penemuan tiga mayat Israel, Netanyahu berjanji untuk menghukum Palestin. Dia tidak berjanji untuk mencari pembunuh itu; tetapi hanya berjanji untuk membunuh Palestin; termasuklah kanak-kanak, wanita, orang tua dan orang sakit. Dan sekarang kita semua dapat lihat dia lakukannya. Lebih 2,000 orang Palestin untuk nyawa 3 orang Israel tidak mencukupi. Israel mahu membunuh lebih dari itu, kemungkinan besar genosid (penghapusan etnik)

12. Israel lupa bahawa rakyat Eropah telah melakukan penghapusan etnik Yahudi pada masa lampau.. dan Yahudi lari bersembunyi di negara-negara Islam. Mereka tinggal bersama orang Arab, Islam dan Kristian dengan aman dan harmoni. Yahudi Jerman yang lari semasa perang dunia ke-2 ke Perancis telah diselamatkan oleh orang Muslim di Perancis, dan diberikan nama-nama Islam supaya identiti mereka dilindungi. Sejarah turut membuktikan semasa penaklukan tentera Kristian di negeri Islam terakhir di Sepanyol (Granada).. dan mereka diberi pilihan samada memeluk Kristian, keluar dari Sepanyol atau dibunuh, orang Islam dan Yahudi bersama-sama memilih untuk keluar daripada Sepanyol dan tinggal bersama di Moroko, Algeria dan Mesir tanpa sebarang masalah. Tiada Yahudi yang dibiarkan tinggal di petempatan haram di negara-negara Islam, mereka diberi layanan yang baik.

13. Dan sekarang, demi “keselamatan Israel”, mereka lancarkan perang berskala besar ke atas semua negara Arab yang berikan bantuan kepada Palestin. Ironi; untuk balas dendam pembunuhan 6 juta Yahudi oleh Nazi Jerman, mereka balas dendam terhadap masyarakat Arab.

14. Orang Palestin telah lancarkan roket dan gali terowong untuk menyerang Israel. Tetapi apalah sangat jika dibandingkan dengan senjata canggih Israel, kereta kebal, misil balistik, dan UAV (kapal tanpa juruterbang) Israel dan bantuan Amerika

15. Dan Israel diberikan berbilion dollar serta senjata oleh Amerika. Untuk apa? Untuk berperang dengan Palestin. Maka, sudah tentulah Gaza mempunyai hak untuk menjaga keselamatan mereka. Tiadakah hak untuk mereka mempersiapkan diri untuk mempertahankan diri sendiri dan negara mereka?

16. Obama dan Cameron, ketua negara yang menghasilkan raksasa Yahudi, telah memberikan lampu hijau untuk penghapusan etnik Palestin dan Arab. Tidak menghairankan kerana pada masa lampau, negara ini menyelesaikan masalah mereka melalui pembunuhan, dan merampas tanah orang lain dan kini mengaku kononnya itu tanah mereka.
 — karo Zay Sue Ding lan 8 liyané.

poto: Dr M menulis : "Keselamatan Israel" 
(artikel ini adalah terjemahan admin kepada tulisan Tun bertajuk "The Security of Israel" dari blog chedet. cc)

Keselamatan Israel

1.  Saya menonton siaran mengenai pengeboman Israel ke atas Gaza melalui televisyen. Lebih daripada 2,000 orang awam Palestin, termasuk kanak-kanak, orang tua, orang sakit telah terbunuh, manakalah 6,000 yang lain cedera. Bandar Gaza diranapkan, tertimbus di bawahnya jasad rakyat Palestin yang tidak diketahui jumlah sebenar. Bau kematiaan dihidu di rata-rata tempat.

2. Tetapi Netanyahu mengumumkan ia akan terus menyerang Gaza untuk keselamatan Israel. Dan Amerika menyokong pembunuhan besar-besaran ini supaya Israel selamat.

3. Bagaimana pula dengan keselamatan Palestin. Bukankah mereka juga patut diselamatkan?

4. Pihak Barat membuat helah kononnya Palestin tidak perlu dijamin keselamatan mereka kerana Palestin adalah pengganas. Nyawa rakyat awam tiada hak untuk diselamatkan. Bayi, orang tua dan sakit semuanya pengganas dan perlu dibunuh. Selagi semua rakyat Palestin tidak dihapuskan selagi itu Israel tidak mahu berasa selamat.

5. Jika skala keganasan dapat diukur, sudah ternyata Palestin lebih risau dengan keganasan Israel berbanding Israel risau dengan serangan Palestin. Pihak Israel membuat kenyataan umum bahawa mereka tidak takut dengan Palestin dan perang ini.

6. Jadi, siapa yang rasa tidak selamat? Siapa yang perlukan jaminan keselamatan? Sudah tentulah rakyat Palestin. Tetapi demokrasi hebat acuan Barat telah menghalalkan pembunuhan besar-besaran oleh Israel itu. Maka, pembunuhan akan berterusan.

7.  Rakyat Palestin di Semenanjung Gaza menentang kerana sepanjang 7 tahun ini, mereka telah diserang bertalu-talu. Bukan sahaja kedaulatan mereka diancam, malah mereka juga dinafikan hak mendapat bekalan ubatan, makanan, dan bahan binaan bangunan. Mereka tidak dapat membina semula rumah yang dimusnahkan oleh Israel, dan tiada tempat berlindung semasa musim sejuk.

8. Mengapa Palestin menolak gencatan senjata?! Mudah. Kerana sebaik gencatan senjata tamat, Israel akan terus menyerang Gaza. Tiada apa faedah yang akan tercapai melalui gencatan senjata yang dapat membalas pengorbanan rakyat Palestin. 

9. Pengeboman Israel sepatutnya dihalakan kepada pelancar roket dan terowong rahsia. Tetapi yang diserang oleh Israel adalah sekolah dan hospital. Tiada bukti kukuh yang dapat menyokong alasan Yahudi itu. Keseluruhan bandar musnah. Bolehkah kita percaya propaganda Yahudi kononnya keseluruhan bandar yang musnah itu penuh dengan roket Gaza? Apa yang pasti, bandar yang musnah itu padat dengan nyawa orang awam, dan sekarang mereka tertimbus di bawah runtuhan bangunan itu. Ternyata, bom dan roket Israel telah tersalah sasaran, dan membunuh bayi, orang tua, dan orang sakit.

10. Dalam masa lain, Israel turut menyerang sekolah dan pusat perlindungan yang dibina oleh PBB di mana kanak-kanak sedang belajar dan tidur. Adakah Israel mahu tuduh PBB sengaja meletakkan sekolah mereka berhampiran dengan tempat simpanan roket Gaza? Kita tahu PBB tidak boleh diharap, dan lemah.. tapi kita tahu PBB tidaklah sebodoh itu.

11. Faktanya adalah selepas penemuan tiga mayat Israel, Netanyahu berjanji untuk menghukum Palestin. Dia tidak berjanji untuk mencari pembunuh itu; tetapi hanya berjanji untuk membunuh Palestin; termasuklah kanak-kanak, wanita, orang tua dan orang sakit. Dan sekarang kita semua dapat lihat dia lakukannya. Lebih 2,000 orang Palestin untuk nyawa 3 orang Israel tidak mencukupi. Israel mahu membunuh lebih dari itu, kemungkinan besar genosid (penghapusan etnik)

12. Israel lupa bahawa rakyat Eropah telah melakukan penghapusan etnik Yahudi pada masa lampau.. dan Yahudi lari bersembunyi di negara-negara Islam. Mereka tinggal bersama orang Arab, Islam dan Kristian dengan aman dan harmoni. Yahudi Jerman yang lari semasa perang dunia ke-2 ke Perancis telah diselamatkan oleh orang Muslim di Perancis, dan diberikan nama-nama Islam supaya identiti mereka dilindungi. Sejarah turut membuktikan semasa penaklukan tentera Kristian di negeri Islam terakhir di Sepanyol (Granada).. dan mereka diberi pilihan samada memeluk Kristian, keluar dari Sepanyol atau dibunuh, orang Islam dan Yahudi bersama-sama memilih untuk keluar daripada Sepanyol dan tinggal bersama di Moroko, Algeria dan Mesir tanpa sebarang masalah. Tiada Yahudi yang dibiarkan tinggal di petempatan haram di negara-negara Islam, mereka diberi layanan yang baik.

13. Dan sekarang, demi “keselamatan Israel”, mereka lancarkan perang berskala besar ke atas semua negara Arab yang berikan bantuan kepada Palestin. Ironi; untuk balas dendam pembunuhan 6 juta Yahudi oleh Nazi Jerman, mereka balas dendam terhadap masyarakat Arab.

14. Orang Palestin telah lancarkan roket dan gali terowong untuk menyerang Israel. Tetapi apalah sangat jika dibandingkan dengan senjata canggih Israel, kereta kebal, misil balistik, dan UAV (kapal tanpa juruterbang) Israel dan bantuan Amerika

15. Dan Israel diberikan berbilion dollar serta senjata oleh Amerika. Untuk apa? Untuk berperang dengan Palestin. Maka, sudah tentulah Gaza mempunyai hak untuk menjaga keselamatan mereka. Tiadakah hak untuk mereka mempersiapkan diri untuk mempertahankan diri sendiri dan negara mereka?

16. Obama dan Cameron, ketua negara yang menghasilkan raksasa Yahudi, telah memberikan lampu hijau untuk penghapusan etnik Palestin dan Arab. Tidak menghairankan kerana pada masa lampau, negara ini menyelesaikan masalah mereka melalui pembunuhan, dan merampas tanah orang lain dan kini mengaku kononnya itu tanah mereka.

Saturday, 30 August 2014

pesanan kampus

5 "PESANAN UTAMA" saya padanya sebelum masuk ke dalam dunia "kampus"
1) Jangan langsung tinggal "SOLAT", sila cari usrah atau bergerak dalam kumpulan jika tiada kekuatan untuk bergerak bersendirian
2) Jangan start bermain dengan "CINTA" atau nak "COUPLE", tolong jaga hati engkau kuat2 , elakkan dari pembaziran masa, wang ringgit dan memberi harapan palsu pada anak dara orang lain...jika engkau sudah rasa diri itu bersedia untuk berkahwin, adil dan berkemampuan, silakan bertaaruf (cara Islam), bertunang dan bernikah..abang langsung tak membantah...
3) Jangan "HISAP ROKOK" ...Ini yang paling abang pantang sekali...abang TAK BENCI pada ORANG yang hisap rokok (makhluk Allah juga) tapi hanya BENCI pada "AKTIVITI MEROKOK" itu..
4) Jangan lupakan ibu bapa di rumah..serapat mana pun kita dengan kawan2 di kampus sana...bila kita susah, orang yang selalunya tak akan "GIVE UP" tolong kita ialah parents di rumah..walaupun itu mungkin pilihan pertama ATAU terakhir kita untuk mengadu.
5) Jangan "HILANG JATI DIRI"...di saat engkau sudah mula goyah dengan "PRINSIP +VE" yang engkau pegang, orang lain dengan mudah akan mempengaruhi pemikiran engkau dan akhirnya membawa kepada perlakuan yang -VE
G'luck my youngest brother..Allah always with u...You'll Never Walk Alone...
p/s: Dengan mengingati Allah jiwa engkau pasti akan menjadi tenang.....

Ira Kawen









































Tuesday, 26 August 2014

10 pintu syaitan

10 Pintu Syaitan Di Alam Nyata | Di sini saya ingin share kepada anda ada 10 pintu syaitan di alam nyata. Baca , teliti dan faham setiap pintu2 syaitan ini.

Pintu pertama:
Ini adalah pintu terbesar yang akan dimasuki syaitan iaitu hasad (dengki) dan tamak. Jika seseorang begitu tamak pada sesuatu, ketamakan tersebut akan membutakan, membuat tuli dan menggelapkan cahaya kebenaran, sehingga orang seperti ini tidak lagi mengenal jalan baik atau buruk.

Begitu pula jika seseorang memiliki sifat hasad, syaitan akan menghias-hiasi sesuatu seolah-olah menjadi baik sehingga disukai oleh syahwat padahal hal tersebut adalah sesuatu yang mungkar.

Pintu kedua:
Iaitu marah. Ketahuilah, marah dapat merosak akal. Jika akal lemah, pada masa itulah tentara syaitan akan melakukan serangan. Mereka akan mentertawakan manusia jika manusia terbawa amarah. Pada keadaan kita seperti ini, segeralah berwudhu kerana marah terjadi akibat hembusan api jahanam, padamkan dengan air wudhu.

Pintu ketiga:
Iaitu sangat suka menghias-hiasi tempat tinggal, pakaian dan segala perabot yang ada. Orang seperti ini sungguh akan sangat rugi kerana umurnya hanya dihabiskan untuk tujuan ini.

Pintu keempat:
Iaitu kenyang kerana telah makan banyak makanan. Keadaan seperti ini akan menguatkan syahwat dan melemahkan untuk melakukan ketaatan pada Allah. Kerugian lainnya akan dia dapatkan nanti di akhirat.

Pintu kelima:
Iaitu tamak pada orang lain. Jika seseorang memiliki sifat seperti ini, maka dia akan berlebih-lebihan memuji orang tersebut padahal orang itu tidak memiliki sifat seperti yang ada pada pujiannya. 

Akhirnya, dia akan mencari muka di hadapannya, tidak mahu memerintahkan orang yang disanjung tadi pada kebajikan dan tidak mahu melarangnya dari kemungkaran.

Pintu keenam:
Iaitu sifat selalu tergesa-gesa dan tidak mahu bersabar untuk perlahan-lahan. Padahal terdapat sebuah hadits dari Anas, di mana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Sifat perlahan-lahan (sabar) berasal dari Allah. Sedangkan sifat ingin tergesa-gesa itu berasal dari syaitan.” (Hadits ini diriwayatkan oleh Abu Ya’la dalam musnadnya dan Baihaqi dalam Sunanul Qubro. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shoghir mengatakan bahwa hadits ini hasan)

Pintu ketujuh:
Iaitu cinta harta. Sifat seperti ini akan membuat berusaha mencari harta bagaimana pun caranya. Sifat ini akan membuat seseorang menjadi bakhil (kedekut), takut miskin dan tidak mahu melakukan kewajiban yang berkaitan dengan harta.

Pintu kelapan:
Iaitu mengajak orang awam supaya ta’ashub (fanatik) pada madzhab atau golongan tertentu, tidak mahu beramal selain dari yang diajarkan dalam madzhab atau golongannya.

Pintu kesembilan:
Iaitu mengajak orang awam untuk memikirkan hakIkat (kaifiyah) dzat dan sifat Allah yang sukar dicapai oleh akal mereka sehingga menjadikan mereka menjadi ragu dalam masalah paling penting dalam agama ini iaitu masalah aqidah.

Pintu kesepuluh:
Iaitu selalu berburuk sangka terhadap muslim lainnya. Jika seseorang selalu berburuk sangka (bersu’uzhon) pada muslim lainnya, pasti dia akan selalu merendahkannya dan selalu merasa lebih baik darinya.

A B C

Mari sama-sama kita belajar semula A.B.C dan maknanya
A mbil yang jernih
B uang yang keruh
C iptakan yang baru
D an teruskan perjuangan
E ngkau tunjukkan jalan yg betul pada tentera
F isabillillah yg ada
G unakan nyawa anda kerana
H idup dan mati kerana ALLAH S.W.T
I n Sya Allah kita sama-sama
J ihadkan diri menentang
K ezaliman oleh musuh-musuh islam
L aknatullah..
M ahupun sudah dijanjikan
N eraka untuk
O rang-orang yang
P erlekehkan agama Islam
Q urbankan diri
R obohkan
S emua
T entera jahat
U ntuk meneruskan
V isi
W ira-wira kita yang
X treme menentang
Y ahudi dan
Z ionis

koma

Seorang PENJAHAT ditembak polis dan koma. Kemudian dia bermimpi dibawa Malaikat ke NERAKA.. Tapi dia terkejut kerana di NERAKA orang berdisco, karaoke, minum arak, judi, banyak pula pompuan seksi2, dan lain2... Dia cepat2 ingin masuk, tapi ditahan oleh IBLIS penjaga pintu: "Tunggu dulu! Waktumu belum tiba... 

Kembalilah ke dunia, buatlah yang LEBIH JAHAT lagi maka kau pasti akan MASUK NERAKA...!" Akhirnya dia sedar dari koma dan dia berbuat LEBIH JAHAT lalu akhirnya ditembak mati. IBLIS dengan segera menghantarnya ke NERAKA... Tapi dia terkejut kerana di dalam NERAKA byk api, bau hamis darah, byk binatang berbisa dan byk teriakan meminta pertolongan.. Bingung dan ketakutan PENJAHAT itu berkata, "Aikkk.. Waktu yang lalu NERAKA tidak begini...?"

 IBLIS tersenyum dan berkata, "Oh, time tu promosi bro... .. <<Sekadar mengingati bahawa iblis itu sentiasa berusaha supaya kita akan mengikutinya ke neraka dgn pelbagai cara>> Kirim ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama manusia.sampaikanlah walau hanya pada 1 org..Ketika anda ingin menyebarkan .. ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya. Syaitan berbisik; "SUdahlaaaaaah tak payah di SEBARKAN, tak penting pun, BUANG MASA saja, tak mungkin akan di baca "...

Janggut

RASULULLAH SUKA
TENGOK LELAKI BERJANGGUT
WALAU SEHELAI.. 


Pada Zaman
Rasulullah..ada seorg lelaki yg
berjanggut 2 helai dtg ke masjid
dan masa mengambil
wuduk..lelaki tersebut
memandang Rasulullah..Ras
ulullah pun senyum kpd lelaki
itu..lelaki itu hairan mungkin
Rasulullah senyum kerana
janggut lelaki itu hnya 2 helai di
dagu.. Keesokkan harinya
sahabat lelaki tersebut datang ke
masjid setelah mencukur
janggutnya.


 Apabila terserempak
dengan Rasulullah s.a.w, lelaki
itu melemparkan senyuman
tetapi Rasulullah tidak
memandang langsung kepada
lelaki tersebut… Bertambah
hairanlah beliau lalu diajukan
pertanyaan kepada Baginda…
“Wahai Rasulullah mengapa hari
ini kamu tidak senyum kepadaku
seperti sebelum ini? ” Lalu
Baginda menjawab” Sebelum ini
aku nampak malaikat berebut-
rebut untuk menadah air wuduk
yang jatuh dari janggutmu tetapi
apabila kamu mencukur
janggutmu tidak ada lagi
malaikat yang menunggu di
janggutmu wahai sahabat.."


Niat belajar

Bismillah...
Sekadar berkongsi..semoga hati yg resah menjadi tenang
**************************
Aku pelajar asasi sains hayat u tempatan. Matlamat aku nk dpt 4.00 sbb aku nk amik doktor. So sejak first day aku masuk asasi ITU yg aku niatkan..
Aku nk dpt 4.00 sbb nk jdi doktor.
Hari demi hari di asasi semakin padat jadual + assignments yg dh menimbun .da semakin ku rasa payah nk dpt 4.00 mybbkn aku dlm kelas rasa stress sbb rse ilmu x masuk. Dlm otak ingat 4.00 sbb lau x , xleh amik medic..
Jadi aku rse x tenang sbb aku rse takut kalau x dpt apa yg aku nk tak tercapai..
Sampailah midsem, aku me nangis sbb rse payah sgt tpi aku dh belajar gile..bertambah kebimbangan aku terhadap 4 flat tu.lgi tak tenang hati !
And.....one day, aku pun join usrah. Cakap Pasal niat. Ada satu hadis tu ada ckap "kita akan dapat apa yg kita niatkan'
So, aku pun muhasabah balik diri aku .. Selama ni aku hanya belajar sbb nk dpt 4 flat, sbb nk amik medic...
Dan ... Aku tersedar aku belajar semata2 nk brjaya dlm exam..n bende ni buat aku x tenang sbb aku takut diakhirnya aku gagal dpt aku nak.
Firman Allah dlm at Taubah ayat 120:
Sesungguhnya Allah takkan sia2kan org yg berbuat kebaikan.
N aku sedar, aku perlu betulkan niat balik..
...sahaja aku belajar hanya kerana Allah...

Shbt, apa yg inginku sampaikan, jangan sedih!!
Cube betulkan blik niat kita belajar kerana APA??
In shaa Allah, kalau betul kita ni belajar krn Allah, kita x rse beban pun bljr tu sbbnya kita suka dptkn ilmu Allah tu
Tpi kalau kita bljr sbb nk exam semata2.. Mesti kita akan rasa beban..sbb Kita takut akhirnya kita gagal..

Tidal dgn niat kerana Allah..sbbnya bila kita betul2 buat kerana Allah, automatiknya kita akan tenang utk belajar kerana kita yakin Allah takkan sia2kan hamba yg beljar keranaNya. Kita xkan resah lgi either kita dpt 4 flat ke x. Sbbnya aku dh usaha sedaya upaya dapatkn kerana Allah, n Allah tahu apa yg terbaik untuk kita .

Our job for EFFORT,
HIS job for RESULT,

So...korang betulkan niat balik. Bimbang di hujungnya nanti kita mgkin gagal n usaha Kita belajar selama ni jadi sgt sia2 . berbanding andai kita belajar kerana Allah, andai ditakdirkan(nauzubillah) tak dapat, yakinlah usaha kits spjg nk dptkan pointer yg baik utk dpt course yg kita nk tu, Ada ADA NILAI di sisi Allah..yakinlah agar hati kalian jadi lebih tenang .sbb ketenengan hati tu sangat penting dlm memperoleh ilmu.

End of the story, aku dh x bimbang lgi apa result aku di hujungnya sbb aku yakin Allah Maha Berkuasa dan xkan sia2kan orng yg berusaha..

#sharelah agar lagi ramai yg tenang hati mereka
#keep calm and have faith
#ambik masa until refleks diri

55 Sunnah

55 AMALAN SUNNAH RASULULLAH

1. PANDANGAN MATA
Pandangan mata adalah anak panah iblis. Lihat bukan muhrim sekali saja. Lihat kali kedua akan hilang nikmat ibadah 40 hari. Tiada kusyuk.

2 MAKAN GARAM
Celup jari kelingking dalam garam, menghisapnya sebelum dan selepas makan. Garam adalah penawar paling mujarab keracunan dan boleh menghalang sihir.

3. MINUM TANGAN KANAN
Sentiasa minum memegang gelas dengan tangan kanan. Iblis minum dengan tangan kiri.

4. SESAAT DI JALAN ALLAH
Sesaat berdiri di jalan Allah lebih baik dari solat di depan hajarul aswad pada malam Qadar walaupun hanya sekadar "hai kawan ayuhlah kita solat"

5. LANGKAH KANAN
Masuk masjid kaki kanan, keluar kaki kiri. Masuk rumah kaki kanan, keluar rumah kaki kiri. Masuk tandas kaki kiri, keluar kaki kanan.

6. MAKAN TIGA JARI
Nabi s.a.w makan kurma dengan 3 jari iatu jari ibu, telunjuk dan hantu. Kita makan nasi kalau susah bolehlah dengan 3 suapan pertama ikut sunnah.

7. JAMINAN ALLAH
3 orang mendapat jaminan Allah iaitu orang yang memberi salam sebelum masuk rumah, orang yang keluar ke masjid dan orang yang keluar ke jalan Allah.

8. GUNTING BULU
Apabila lelaki dan perempuan tidak menggunting, mengemas bulu kemaluan dan ketiak selama 40 hari, maka iblis akan bersarang dan berbuai di situ.

9. JANGAN BERSIUL
Jangan bersiul kerana sewaktu mula-mula dibuang ke dunia, iblis mengembara sambil bersiul-siul dan orang yang bersiul itu adalah penghibur iblis.

10. CARA POTONG KUKU TANGAN
Mula dari jari telunjuk yang kanan terus ke kanan sampai kelingking kanan, disambung dari kelingking kiri ke ibu jari kiri hingga ibu jari kanan.

11. CARA POTONG KUKU KAKI
Mula dari kelingking kanan ke sebelah kiri sampai kelingking sebelah kiri.

12. PANJANG LENGAN BAJU
Panjang lengan baju Rasulullah SAW adalah hanya sampai pergelangan tangan sahaja.

13. PAKAIAN KESUKAAN
Pakaian kesukaan Rasulullah SAW adalah gamis iaitu baju labuh atau kurta.

14. BERSIWAK
Jika didahului dengan bersiwak (bersugi), satu kali anda bertasbih maka Allah hitung 70 kali bertasbih. Jika bersolat akan dihitung 70 kali solat.

15. DOA DALAM SUJUD
Saat yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah ketika bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa di dalamnya.

16. ADAB DI TANDAS
Masuk tandas kaki kiri, pakai alas kaki dan tutup kepala.

17. ADAB MAKAN
Hendaknya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas. Sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafas.

18. TIGA JENIS ORANG
3 jenis orang yang tidak akan dipandang oleh Allah SWT pada hari kiamat iaitu orang tua penzina, Raja yang berdusta, orang miskin yang sombong.

19. PAKAI MINYAK WANGI
Memakai minyak wangi adalah Sunnah maka pakailah terutama ketika hendak bersolat, ke masjid atau ke mana sahaja.

20. AMBIL WUDUK SEBELUM TIDUR
Gosok gigi dan ambil wuduk sebelum tidur malam kerana menjadi amalan yang sangat dirahmati dan menghindar gangguan iblis dan syaitan.

21. CINCIN PERAK
Pakai cincin perak di kelingking kanan atau kiri. Akan mendapat pahala Sunnah berterusan selama memakainya.

22. SOLAT FARDHU DI MASJID
Nabi SAW tidak pernah solat fardhu di rumah. Setiap langkah kanan ke masjid akan diangkat satu darjat dan langkah kiri akan dihapus satu dosa.

23. PAKAI CELAK
Gunakan celak ismid (dari galian) kerana ia menguatkan penglihatan dan menumbuhkan bulu mata. Setiap malam dicalit tiga kali pada mata kanan dan kiri.

24. PANJANG PAKAIAN
Panjang pakaian , jubah atau seluar seorang muslim adalah antara setengah betis dan tidak melebihi buku lali .

25. SOLAT FARDHU BERJEMAAH
Solat fardhu berjemaah di masjid dibayar 27 kali lipat dari solat sendirian di rumah. Jika anda waras dan sempurna akal, di manakah anda akan solat?

26. MENGUAP
Menguap adalah dari syaitan. Bila rasa hendak menguap, tahanlah atau tutuplah mulut dengan belakang tangan kerana syaitan akan masuk melalui mulut.

27. MENYIMPAN JANGGUT
Memotong misai dan menyimpan janggut. Lebih afdal dengan jambang sekali. Diberi pahala amal berterusan selama menyimpannya.

28. JANGAN MENGHADAP KIBLAT KETIKA BUANG AIR
Jangan menghadap / membelakang Kiblat ketika buang air kecil / besar. Dibolehkan bila dalam bangunan, itupun kalau terpaksa.

29. WARNA PAKAIAN RASULULLAH
Disunatkan memakai pakaian berwarna putih kerana Rasulullah SAW menyukai pakaian berwarna putih.

30. POSISI TIDUR
Posisi tidur yang dianjurkan ialah mengereng di atas rusuk kanan, muka dan badan mengadap kiblat dan tapak tangan kanan di bawah pipi.

31. MINUM LEPAS MAKAN
Lepas makan nasi jangan terus minum. Tunggu sebentar anggaran selama berjalan 40 langkah barulah minum.

32. TIDUR SEBELUM ZOHOR
Tidur sebentar sebelum Zohor kerana ianya membantu ibadah di malam hari dan bangun sebelum gelincir matahari untuk solat Zohor.

33. BERDIRI HORMAT
Rasulullah SAW membenci perbuatan orang bangun dari tempat duduk dan berdiri memberi hormat apabila baginda lalu atau masuk ke suatu majlis.

34. PAKAIAN BERWARNA
Dilarang memakai pakaian warna kuning kemerahan seperti yang dipakai oleh sami Hindu / Buddha khususnya bagi lelaki.

35. MAKAN DENGAN ORANG MISKIN
Rasulullah SAW suka memberi makan atau makan bersama orang miskin. Jika kita makan bersama orang miskin, hendaklah kita mendahulukan mereka.

36. MENU RASULULLAH
Rasulullah SAW membuka menu sarapannya dengan segelas air sejuk yang dicampur dengan sesendok madu asli.

37. PEMBERIAN YANG TIDAK BOLEH DITOLAK
Ada 3 pemberian yang tidak boleh ditolak iaitu bantal, minyak wangi dan susu.

38. KETAWA RASULULLAH
Ketawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.

39. MINUMAN RASULULLAH
Minuman yang paling disukai oleh Rasulullah SAW adalah minuman yang manis dan dingin.

40. HISAP AIR DALAM HIDUNG
Ketika membersihkan diri setelah bangun tidur jangan lupa menghisap air ke dalam hidung 3x kerana syaitan bermalam dalam lubang hidung.

41. BERI MAKAN ANAK YATIM
Nabi SAW suka memberi makan anak yatim. Sesiapa yang duduk makan bersama anak yatim dalam satu bekas, syaitan tidak akan menghampiri bekas tersebut.

42. LARANGAN PAKAI CINCIN
Dilarang memakai cincin di jari telunjuk dan jari tengah.

43. BANGUN TIDUR
Nabi SAW bangun tidur lalu duduk seraya mengusap muka dengan telapak tangan agar hilang ngantuknya dan membaca doa bangun tidur.

44. KONGSI MAKANAN
Jangan kedekut berkongsi makanan. Nabi SAW suka makan makanan yang banyak tangan memakannya.

45. 4 RAKAAT SEBELUM ZOHOR
Solat 4 rakaat setelah gelincir matahari sebelum zohor. Saat itu pintu langit dibuka untuk menerima amal soleh dan tertutup ketika solat zohor.

46. ISTIGHFAR
Nabi SAW beristighfar kepada Allah mohon keampunan dosa dan bertaubat setiap hari lebih dari 70 kali.

47. JANGAN MENCACI MAKANAN
Jangan mencaci makanan. Jika suka, makanlah , jika tidak suka biarkan sahaja.

48. APABILA BERTAMU
Apabila bertamu, jangan berdiri memberi salam di depan muka pintu tetapi dari sisi agar terpelihara pandangan dari melihat terus ke dalam rumah.

49. JAWAB SALAM DALAM TANDAS
Tidak diperkenan menjawab salam ketika di dalam tandas kerana ada lafaz Allah dalam kalimah jawab salam. Cukup dengan berdehem atau isyarat suara.

50. MAKANAN PANAS
Rasulullah SAW melarang meniup makanan panas. Hendaklah biarkan sejuk sedikit hingga mudah untuk dimakan.

51. GILIRAN MINUM
Jika berkongsi minum dalam satu bekas atau botol, hendaklah memberi giliran minum yang berikut kepada orang yang di sebelah kanan.

52. 3 AMAL
Nabi SAW menasihati jangan meninggalkan 3 amal iaitu puasa 3 hari sebulan (afdal 13,14,15 hb Hijrah), solat Dhuha dan solat sunat Witir.

53. JANGAN TIDUR MENIARAP
Jangan tidur meniarap kerana ia adalah posisi tidur ahli neraka dan yang dibenci Allah.

54. CARA PEGANG MISWAK
Miswak dipegang dalam keadaan jari kelingking dan ibu jari di bawah miswak dan jari lain di bahagian atas.

55. DUA RAKAAT SEBELUM SUBUH
Dua rakaat sunat sebelum solat fardhu Subuh itu adalah lebih baik dari dunia dan segala isinya....

Sebarkan...spya lbh ramai lg yg mengamalkn sunnah...jom amal sunnah nabi!!
[2:46pm, 8/23/2014] Hazim Kuis: Semoga kita dapat beramal ..in syaa allah