Tuesday, 31 December 2013

azam 2014

sebahagian besar daripada kita yang berazam sempena tahun baharu tidak dapat mempertahankan azam itu. Ia tidak kekal kerana ramai yang merangka azam tahun baharu pada malam tahun baharu itu sendiri apabila ramai yang bercakap mengenainya. Bila dilakukan, hasilnya hanyalah seperti jerk reaction ~ sebuah reaksi luaran yang dilakukan tanpa berfikir panjang sebagai respon kepada apa yang berlaku di sekelilingnya. 

Bagaimana pun, ramai juga di kalangan kita yang telah berjaya mempertahankan atau menunaikan azam masing-masing bukan kerana memasang azam di tahun baharu. Sebaliknya kita berjaya mencapai azam itu kerana keinginan yang tinggi untuk menjayakannya atas sebab-sebab yang tersendiri.

Misalnya, ada yang berazam untuk tidak memandu melebihi had laju kerana pernah mengalami kecelakaan di jalan raya hingga patah kaki. Ada yang berazam berjaya dalam pelajaran sebagai syarat dari si gadis sebelum dapat memperisterikannya. Ada yang berazam menjadi orang beriman kerana insaf setelah terjerumus dalam ajaran sesat.

Azam baharu sempena tahun baharu biasanya gagal kerana ia tidak kukuh. Azam yang dipasang itu hanya punyai satu tiang iaitu visionary thinking. Hanya memandang ke hadapan. Azam yang kukuh mesti mempunyai dua lagi tiang iaitu reflective thinking atau memandang ke belakang dan contemplative thinkingiaitu memandang ke dalam diri.

Pendek kata, berazam itu mesti dipasak dengan memandang ke hadapan, ke belakang dan juga ke dalam diri. Visionary thinking atau memandang ke hadapan(berwawasan) itu penting kerana ia membantu kita melihat matlamat. Reflective thinking atau memandang ke belakang(bertaddabur) itu kita lakukan supaya kita tidak mengulangi kesilapan lampau. Dan, contemplative thinkingatau memandang ke dalam diri(muhasabah) itu penting kerana ia berhubung dengan hati. Jika hati mengikut apa yang diazamkan, insyaALLAH sesuatu azam itu bukan sahaja dapat dicapai, malah boleh dipertahankan.

Dengan kenaikan pelbagai barangan harian dan perkhidmatan, kita wajib memasang azam supaya bajet tidak lari. Dalam pada itu, agak over seandainya kita berikrar pula sempena tahun baharu untuk berjimat cermat. Bukankah berjimat cermat itu sudah semestinya menjadi amalan sesiapa sahaja?

Lagi pula, berjimat cermat itu pendekatan yang tidak tepat. Yang tepat, yang seharusnya menjadi azam, iltizam dan istiqamah kita semua ialah menjauhi pembaziran. Mengelak pembaziran itu amat dituntut kerana, Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.” (al-Isra’27)

Ada sesiapa di antara kita yang ingin terus bersaudara dengan syaitan pada tahun 2014 ini?

independant learner



selamat menghayati

11 langkah jimat

1- pemotongan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus 

2- elaun keraian bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (JUSA C) juga dipotong antara 5 - 10%

3- Pengurangan sebanyak 5 peratus kos utiliti elektrik di semua kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan

4- Kemudahan bayaran tol bagi pegawai kanan kerajaan (Gred JUSA C ke atas) dikurangkan sebanyak RM50-100 atau 30%

5- Permohonan baru bagi pengubahsuaian ruang pejabat kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan dibekukan dan mengetatkan pelantikan juru perunding atau consultant untuk projek-projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankan feasibility study.

6- pengurangan penggunaan syarikat pengurusan acara dan pemberian saguhati dan cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis kerajaan yang membabitkan anggota pentadbiran dan penjawat awam.

7- meminda kelayakan tiket penerbangan domestik dan antarabangsa bagi penjawat awam

8- pengurangan penyediaan makanan dan minuman semasa penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.

9- Mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebaang acara rasmi kerajaan;

10- Mengoptimakan penggunaan ruang pejabat sedia ada untuk mengurangkan sewaan premis pejabat

11- Mengaplikasikan pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan juga kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel.

jalan2 Ahad



















Friday, 27 December 2013

bah

Catatan ini adalah satu pemerhatian hasil perbualan dan pergaulan dengan pelbagai lapisan umat yang menjadi mangsa banjir di Kuantan baru-baru ini. Perkongsian masalah dan analisa para penduduk Kuantan yang rencam dengan pelbagai latar belakang dan sudut pandang menjadikan catatan ini bukanlah sesuatu yang muktamad.

Bencana banjir yang melanda negara baru-baru ini mengundang beberapa perbincangan yang menarik. Bermula dari peringkat awal air membanjiri Kuantan khususnya sehinggalah kini apabila bantuan pasca banjir mula digerakkan. Ramai yang tidak menyangka bencana yang saban tahun melanda negeri-negeri Pantai Timur akan menjadi seburuk ini.

Penulis yang telah menetap di Kuantan selama kira-kira 11 tahun juga pada mulanya tidak menyangka banjir kali ini adalah satu tragedi yang begitu buruk berbanding tahun-tahun sebelumnya. 

Hujan yang mula turun mencurah-curah selama 3 hari mengakibatkan paras air sungai di sekitar Kuantan mulai naik dengan lajunya. Ban yang baru dibina di kawasan perumahan Sungai Isap sudah tidak dapat menahan air yang begitu banyak dan deras. 

Jika banjir pada tahun 2001 dahulu, hanya kawasan Sungai Isap sahaja yang teruk ditenggelami air, kini ia melimpah sehingga ke kawasan Taman Guru, Kampung Belukar, Kampung Razali sehingga ke Kolej Islam Pahang (KIPSAS). Usaha yang dilakukan penduduk mengalihkan kereta ke jalan utama (Kuantan – Gambang) sia-sia, kerana air turut melimpahi jalan. Apabila pencawang-pencawang TNB mula ditenggelami air, bekalan elektrik diputuskan.

Akibatnya, stesen-stesen minyak tidak dapat beroperasi begitu juga dengan perkhidmatan bank turut tergendala. Hampir semua lampu isyarat di Bandar Kuantan tidak berfungsi. Terputusnya bekalan air memburukkan lagi keadaan. Mangsa-mangsa banjir yang ditempatkan di pusat-pusat pemindahan terpaksa bergantung kepada air-air minuman dalam botol. 

Begitu juga dengan mereka yang berada terperangkap di rumah masing-masing. Ahli keluarga di luar Kuantan mulai cemas kerana terputus hubungan dengan keluarga yang mendiami kawasan banjir. Ini kerana telefon bimbit tidak dapat berfungsi disebabkan baterinya telah kehabisan kuasa.

Suasana di pusat-pusat pemindahan juga kelam kabut. Ini kerana persediaan hanya bagi menampung beberapa ratus mangsa banjir seperti tahun-tahun sebelumnya. Apabila ribuan menyerbu pusat-pusat ini segala bekalan tidak mencukupi. 

Begitu juga dengan tenaga pengendali. Sementelah kaki tangan kerajaan yang berkhidmat dengan jabatan-jabatan yang berkaitan bantuan banjir juga turut menjadi mangsa kali ini. Oleh itu amatlah tidak adil jika kesalahan ditujukan kepada jabatan kerajaan di Kuantan apabila bencana ini melanda.

Namun kita percaya dengan penyelarasan yang baik, kaki tangan kerajaan boleh digerakkan dari seluruh negara untuk membantu rakyat yang dalam kesusahan. Ada yang melihat bot jabatan kerajaan tertambat tidak digunakan kerana pemandunya juga turut sibuk menyelamatkan keluarga.

Apabila usul darurat dibawa oleh YB Ahli Parlimen Kuantan ke Dewan Rakyat dan ditolak, bencana kali ini mula bermain dalam gelanggang politik. Tambahan pula para pemimpin dan perwakilan UMNO sedang sibuk dengan Perhimpunan Agung UMNO (PAU). 

Tuduhan melulu terhadap YB Fuziah Salleh, Ahli Parlimen Kuantan yang mengatakan beliau tidak turun dan mempedulikan kawasannya sebenarnya, menjadikan beliau wira dalam kalangan penduduk Kuantan. 

Ini kerana beliau telah turun awal-awal lagi dan berita mengenainya telah tersebar menerusi media maya. Ditambah dengan kalimah ‘bangsat’ yang terhambur keluar dari Ketua Wanita UMNO menambahkan lagi kemarahan warga Kuantan.

Itu belum lagi ketewasan pelbagai skuad yang dilancarkan oleh para pemimpin negara kepada Yayasan Amal. Skuad-skuad ini tidak dapat dirasai kehadirannya dengan berkesan oleh mangsa banjir berbanding dengan para sukarelawan Yayasan Amal ini.

Tidak cukup dengan itu, bantuan yang lambat tiba dan tidak mencukupi menambah luka di hati para penyokong parti pemerintah. Maka tidak hairanlah apabila ada yang mengisytiharkan keluar parti dan beralih arah di Tanah Putih Baru kerana kecewa dengan kesungguhan dan janji-janji yang ditaburkan sebelum pilihanraya yang lalu.

Walau pun berkoyan-koyan bantuan tiba dari UMNO setelah banjir surut ia seperti sudah terlewat. Rakyat mahukan pemimpjn bersama mereka ketika mereka dalam kesusahan. 

Tambahan pula bantuan yang tiba itu diagihkan secara berpilih dengan keutamaan kepada para penyokong UMNO. Keadaan ini diburukkan lagi apabila para sukarelawan yang kurang rasa amanah, menyebabkan ada sumbangan yang gagal disampaikan kepada mangsa dan agihannya tidak merata.

Bantuan banjir menjadi seperti pilihanraya. Parti-parti politik sibuk mengibarkan bendera masing-masing membawa bantuan dengan harapan dapat menambat hati mangsa atau sekurang-kurangnya mangsa tahu parti mereka juga turut sama prihatin dalam bencana kali ini.

Adalah diharapkan persaingan sebegini terutamanya bagi bantuan pasca banjir tidak melepasi batasan ‘fastabik ul-khayrat’ dengan meletakkan syarat-syarat tertentu atau ada mangsa banjir yang dinafikan haknya. 

Bantuan yang menggunakan wang rakyat hendaklah dikembalikan kepada rakyat yang berhak bukan bersyarat kepada sikap dan pendirian politiknya.

Kini para mangsa banjir sedang bertungkus lumus memulakan hidup baru setelah banjir berlalu pergi. Alhamdulillah gelombang kedua seperti yang diuar-uarkan tidak sebesar gelombang pertama. 

Secara puratanya setiap rumah yang terlibat dengan banjir membuang sampah sekurang-kurangnya 1 tan. Sedih apabila melihat hanya sedikit harta yang terselamat. Pakaian, perabot, makanan, barangan elektrik hampir keseluruhannya musnah. Masing-masing termenung memikirkan wang yang diperlukan bagi menyempurnakan kehidupan.

Derita ini ditambah dengan tahun 2014 yang digelar sebagai ‘tahun harga naik’. Pelaksanaan sepenuhnya kadar gaji minimum RM900 menyebabkan segala bentuk perkhidmatan dan barangan turut mengalami kenaikan kos. 

Kos ini akan ditanggung oleh pengguna. Belum lagi bercerita berkaitan dengan harga gula (bagi sesiapa yang bukan pesakit diabetes), minyak petrol dan diesel (bagi mereka yang berkenderaan) dan kenaikan tarif elektrik (bagi yang menggunakan bekalan elektrik) amat-amat dirasai oleh warga Kuantan. Mungkin hanya kenaikan kadar tol tidak begitu dirasai oleh penduduk Kuantan kerana laluan LPT sahaja yang mengenakan tol.

Maka jika dicongak politik banjir ini, berasaslah kebimbangan yang disuarakan oleh YB Datuk Nur Jazlan Mohamed, Pengerusi PAC,yang menjangkakan BN akan mengalami kekalahan lebih teruk di kawasan bandar. Ditambah dengan pandangan Dr Ridhuan Tee Abdullah yang memberikan amaran bahawa pengundi Melayu mungkin akan beralih arah akibat kenaikan harga tol.

Mungkin ada pihak yang menafikan kenyataan ini, tetapi sekurang-kurangnya riak-riak di kawasan parlimen sekitar Kuantan seperti Parlimen Kuantan, Indera Mahkota dan Paya Besar sudah mula menunjukkan tandanya. Sebagai aktivis umat, banjir atau bencana kini, boleh dijadikan salah satu faktor yang memberi impak politik.

heli




Wednesday, 25 December 2013

Delima

Saya memaparkah kesah itu bertujuan sekadar mahu meluah rasa akan keresahan hati yang pada ketika ini sedang didalam keadaan delima bercampur rasa fobia. Delima sebab tidak tahu kemana hendak dihantar anak masuk kesekolah pada tahun hadapan (2014) dan mahu melihat pisang berbuah dua kali. Fobia takut takut apa yang pernah terjadi akan berulang kembali. Kemana hendak dihantar anak untuk meneruskan persekolahan keperingkat menengah selepas tamat tahun enam yang juga baru turut selesai menduduki peperiksaan UPSR baru baru ini.


Mungkin sesetengah orang ada persamaan dengan perasaan saya.Jadi marilah kita sama sama berkongsi luahan.Anak anak dizaman sekarang agak sukar untuk dipaksa bagi menurut kata orang tuanya.Tidak seperti dizaman saya apa sahaja yang dikata olih orang tua, kita hanya menurut sahaja,baik pada mereka baiklah pada kita.Namun kini tidak sedemikian lagi,mereka lebih suka membuat pilihan sendiri.Jika dipaksa paksa juga nescaya kehendak kita itu akan dituruti tanpa rela jadi natijah akhirnya tidak menjadi seperti mana yang dikehendaki.Sedikit pengalaman lalu telah terbukti.

Terdapat dikalangan abang abangnya dahulu pun sudah dihantar kesekolah yang sebagaimana saya mahu.Apa dia? saya mahu mereka meneruskan pengajian disekolah menengah agama termasuk disekolah pondok agama rakyat. Persiapan untuk masuk kesekolah agama pondok pun juga turut memerlukan belanja yang bukan sedikit. Bukan setakat belanja makan pakai sahaja yang perlu dibekalkan malah untuk permulaan mestilah juga menyediakan sendiri alatan memasak termasuk juga alatan tidur, pinggang mangkuk periuk belanga gas memasak serta lain lain perlu disediakan. Pehak pondok hanya sediakan tempat tinggal dan premis tempat belajar sahaja. Masak sendiri layan diri sendiri. Jika seorang anak itu semasa dirumahnya dahulu tidak pernah diajar membasuh, memasak dan melayan diri maka pastinya akan menjadi sukar untuk menyesuaikan diri kerana akan berlaku kejutan suasana.Ditambah pula dengan disiplin masa belajar yang ketat bermula dari subuh hari sehingga kemalam hari, terpaksa mengadap kitab menadah ilmu dihadapan guru maka itulah yang menyebabkan ada dikalangan mereka tidak dapat bertahan lama,hanya mereka yang benar benar tabah sahaja mampu berbuat demikian.

Jika tidak akan kecundang diseparuh jalan,itulah yang dibimbangi.Bukan niat hendak promosi cuma mahu mewar warkan bahawa pondok agama yang pernah anak saya duduki ialah Pondok Ust Haji Abas, Padang Luas, Jertih. Setahu saya para tenaga pengajarnya ialah bekasan guru atau ustaz yang pernah mengajar diserata tempat termasuk sekolah sekolah dinegeri Kelantan. Jadi saya rasa mereka (para guru) ini tiada motif atau kepentingan lain melainkan untuk mencurahkan ilmu yang ada kepada anak anak bangsa islam.

Antara fobia yang paling saya takuti akan terjadi lagi ialah jika menghantar anak kesekolah menengah kebangsaan biasa, rasa cuak sebab hari hari terpandang didepan mata tingkah laku dan pe"el perangai budak sekolah ini,macam macam perkara kurang manis pernah berlaku.Tikar bantal serta tilam turut terjumpa didalam semak dibelakang sekolah tempat pelajar melepak tatkala mereka menghabiskan masa ponting kelas.Bekasan cebisan puntong rokok dan air kotak bersepah sepah macam tempat pembuangan sampah saja gayanya. Sekolah mana tu? mana lagi kalau tidak diKawasan Hulu Terengganu.

Yang peliknya apabila mesyuarat PIBG tidak ada pula suara membincangkan hal sedemikian.Yang lebih ditekankan didalam mesyuarat hanyalah bagaimana untuk menambah tabung PIBG, berapakah sumbangan atau pun yuran yang perlu dikenakan kepada ibubapa. Ibubapa dok memendam rasa begitu sahaja,nampak macam tak berani bersuara, kenapa? takut di"black list" nama, nanti tak dapat bantuan itu ini,sebab JKKK turut hadir sama, apabila keburukkan disapu kebawah karpet  maka sukarlah kekotoran itu untuk dibersihkan. 

Pernah didalam satu majlis dialog dengan kehadiran segelintir ibubapa yang dipanggil yang konon kononya anak anak mereka terlibat dengan disiplin sekolah maka terdapat seorang ibubapa yang tidak dapat bertahan sabar telah bersuara bertanya "kenapa sesudah kritikal baharu nak dimaklumkan kepada ibubapa, sepatutnya dicegah sebelum parah,kenapa tidak menghubungi ibubapa lebih awal?" Jawapan guru mudah sahaja "pehak sekolah tidak menyimpan sebarang rekod biodata ibubapa samada alamat mahu pun nombor talian telifon"

 alahai...senangnya memberi jawapan lepas tangan....Olih itu kita mengharapkan para guru janganlah terlalu ambil mudah, tidak mahu ambil peduli asalkan cukup bulan dapat gaji.


lagho

L.A.G.H.O
Islam bukan sahaja melarang kita melakukan perkara-perkara dosa, malah perkara yang sia-sia. Bahkan, jika seluruh masa dalam hidup ini dihabiskan dalam ketaatan pun, manusia masih tidak mampu membalas seluruh kebaikan Allah SWT.

Apatah lagi, kalau banyak perkara yang sia-sia yang kita lakukn. Mereka yang mensia-siakan hidup dengan perkara yang sia-sia adalah orang yang “bankrap “dalam “perniagaannya” dengan Allah SWT.

Namun, perkara yang lebih besar daripada segala perkara sia2 ialah membazir hati/jiwa dan masa. Membazir hati/jiwa ialah dengan mengutamakan kehidupan dunia berbanding akhirat, manakala membazir waktu ialah dengan angan-angan. Kehancuran berlaku apabila seseorang itu bertindak mengikut hawa nafsu dan berangan-angan, sedangkan kebaikan hanya dapat diperolehi dengan mengikut jalan yang benar dan bersiap sedia untuk bertemu dengan Allah.

Tidakkah pelik, seorang hamba itu apabila berhadapan masalah dalam hidupnya (duniawi), dia memohon bantuan Allah, tetapi dia tidak pula memohon pertolongan Allah untuk menyembuhkan hati/jiwanya yang sakit sebelum ia (hati) mati akibat kejahilan, kelalaian, mengikut hawa nafsu dan bergelumang dengan bidaah. Walhal, apabila hati itu mati, maka dia tidak lagi merasa keseriusan kesan dan akibat dosa yang dia lakukan.

Jom kenal Allah.Jom kenal Islam.
Islam itu indah   

sejarahku


Sebenarnya ramai yang tak tahu pasal sejarah melayu yang sebenar... Ramai yang suka cakap pasal sejarah melayu...Cedok dari buku KBSM ajaran sekolah rendah dan menengah.. Rasa macam dah betul gile dah diri tu dengan ilmu secubit garam... Haiyo... Nie nak bagi sikit fakta yang memfaktabkan diri yang suka memperlekehkan dan memperkotak-katikkan melayu nie.... Baca dan faham... 

Agama Islam
Ramai duk kata yang melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan... Ermm... tu sebab korang dah lahir dalam agama Islam.... Sedangkan sejarah asal melayu menunjukkan melayu nie bukannya sejak lahir dalam agama Islam... Mengikut sejarah asal melayu, agama yang dianuti sebelum Islam adalah hindu dan buddha... Melayu nie kaum yang agak tua... Sebelum kedatangan Islam lagi dah ada kaum melayu... So... selepas melayu mendengar akan kedatangan agama Islam... Maka empayar melayu ketika itu iaitu Srivijaya menghantar surat kepada kerajaan Islam sezamannya iaitu Empayar Umayyah, atau lebih tepat kepada Saidina Umar Abdul Aziz... Maka berlakulah proses kemasukan agama Islam secara beramai-ramai kerana pemimpin tertinggi secara sukarela masuk Islam diikuti dengan seluruh rakyat jelata.....

Institusi Raja-raja melayu
Institusi raja-raja melayu adalah yang tertua di Asia Tenggara yang masih ada kedaulatannya sampai sekarang.... bukan di Thai bukan di Khmer... Tau Khmer tu katne? Lebih kurang kat Kemboja gitu... Ada jugak institusi raja melayu lebih tua iaitu di Burma, Jawa, Laos, dan Vietnam tapi telah pupus... Institusi Raja-raja melayu sangat disegani kawan dan lawan... Dan dipercayai juga, adanya institusi raja-raja melayu ini kerana menyimpan satu rahsia tersirat dan tersurat berkenaan sejarah asal-usul ketuanan melayu.. :)

Selat Melaka
Selat Melaka nie adalah selat paling sibuk di dunia... Selat yang paling direbuti dan diingini kuasa-kuasa besar dunia.. Selari dengan namanya... kesibukan Selat Melaka berada di kemuncak ketika era Kesultanan Melayu Melaka.. Satu persoalan...adakah mampu keamanan Selat Melaka dijaga hanya dengan keris dan tombak? Tembok kayu dan daun nipah? Pastinya itu adalah satu fakta yang terfaktab...ditipu dan dipusing oleh penjajah.... So.... cari balik macam mana sebenarnya kehebatan kesultanan melayu Melaka ketika itu sampaikan empayar di China pun bersahabat dengan kerajaan melayu ketika itu..... :)

Aborogine Malay
Orang Melayu adalah berasal dari induknya iaitu Austronesia/Nusantara.Orang Melayu sehingga ke hari ini tetap mengekalkan bentuk protonya iaitu Orang Asli yang terkelompok dalam Aborigine Malay.

Buat pengetahuan korang..Orang Asli di Malaysia terbahagi kepada dua iaitu Aslian(terbahagi pula kepada dua iaitu Semang/Negrito dan Senoi) dan Aborigine Malay/Proto-Malay. Aborigine Malay sebagai contoh ialah Orang Laut,Jakun,Seletar,Orang Kuala dan Temuan.

Aborigine Malay berbahasa mirip bahasa Melayu dan terkelompok dalam kelompok Austronesia dan rapat dengan kehidupan orang-orang Melayu (Deutro-Malay) sejak zaman-berzaman. Dalam sejarah...Aborigine Malay selalu mengumpulkan hasil hutan di pedalaman dan diserahkan kepada orang Melayu yang kerap berdagang dan berlayar ke luar negeri.

Kewujudan Aborigine Malay adalah bukti paling 'angker' untuk mengukuhkan orang Melayu sebagai The Undisputed Indigenous yang memusnahkan semua khayalan orang asing yang dengki tidak berkesudahan dengan nikmat yang Allah swt kurniakan kepada hamba-hamba-Nya dari kalangan orang Melayu. Dengan kata lain,Proto Melayu atau Aborigine Malay ini adalah 'bukti hidup' kepada premis orang-orang Melayu sebagai penduduk asal dalam konteks di Malaysia!! 

Fakta ini dipetik dari Srikandi

Sesetengah dari kita nie malu nak mengaku yang kita nie melayu.... Rasa rendah diri bila cakap pasal bangsa dan sejarahnya... Walhal sejarah kita sangatlah tip top dan hebat di mata dunia yang tahu sejarah sebenar.... Bukan juga patut berbangga lebih-lebih sampai sombong bongkak bila berjumpa bangsa lain.... Kita nie hebat... tapi kita juga hebat dalam budi bahasa... lemah lembut dan sopan berbicara..... So...kenapa nak tiru bangsa lain sedangkan kita sejak dari dulu adalah suatu bangsa yang hebat dan dihormati? Mungkin ramai dari kita nie...nama je melayu...tapi perangai dah bukan melayu.... Kan?

P/S: Tak salah belajar sejarah... Sebab sejarah membentuk jatidiri kita.. Jangan lupa belajar agama sekali...:)

moh solat!

1. Org yg tak solat akn banyak masalah, tidak tenang, cpt marah susah nk terima kenyataan dn selalu nmpk salah orang lain.
- USTAZ AZHAR IDRUS
2. Walaupun ayah kita penagih dadah sekalipun, bila dia suruh solat, kita sebagai anak WAJIB tunaikannya.
- Ustaz Kazim Elias
3. Tidak solat punca utama penceraian dalam rumahtangga? "Jaga solat...Insyallah bahagia..."
- Ustaz Don Daniyal
4. Selalulah Solat berjemaah walau payah macam mana pun, boleh jadi jemaah itu dapat menampung pahala berlipat ganda.
- Datuk Ismail Kamus
5. Kalau kita sakit jgn takut utk solat, atleast kalau mati, mati dalam solat
- ustaz haslin baharin
6. Selepas solat jangan tergesa-gesa, baca Subhanallah 33, Alhamdulillah 33, Allahuakbar 33, doa kemudian baru bangun”
- Al-Habib Ali Zainal
7. Kalau orang yang solat pun belum tentu masuk Syurga, apatah lagi orang yang meninggalkannya.
-TG Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki
8. Jagalah solat anda. Kerana solat itu adalah hubungan antara Allah dengan hambaNya"
- Sheikh Abdullah Jahaf.
9. Menjaga solat boleh membersihkan dalaman kita. Puasa juga boleh membersihkan jiwa seseorang.
-Ustaz Dasuki Rani
10. Jgn cakap: "Pergi solat. Kalau tak, masuk api neraka!" Tapi cakap: "Jom solat, Nnt kita masuk SYURGA ALLAH sama2 ya.InsyaAllah
- TG Harun Din"
11. Kalau dalam solat tak dapat ingat Allah, mana mungkin luar solat mampu ingat Allah.
-Ustaz Pahrol.