Monday, 29 February 2016

Nokia

Nokia CEO mengakhiri ucapan beliau dengan berkata, "Kami tidak melakukan apa2 kesalahan, walau bagaimana pun, kami tertewas"
Oleh: Ziyad Jawabra.

Semasa sidang akhbar yang mengumumkan bahawa Nokia telah dibeli oleh Microsft, CEO Nokia mengakhiri ucapan beliau dengan berkata, "Kami tidak melakukan apa2 kesalahan, walau bagaimana pun, kami tertewas". Ucapan beliau itu diiringi dengan titsan air mata termasuk dari pihak pengurusan Nokia sendiri.

Nokis merupakan sebuah kompani yang diiktiraf dan dihormati. Mereka tidak melakukan apa2 kesalahan didalam perniagaan mereka, walau bagaimana pun, dunia berubah terlalu cepat. Pesaing mereka terlalu kuat.

Mereka ketinggalan didalam mempelajarinya. Mereka tertinggal mempelajari perubahan dalam industri telekominikasi, dan mereka terlepas peluang yang berada dihadapan mereka untuk membesarkan perniagaan. Bukan sahaja mereka terlepas peluang untuk mengaut keuntungan yang besar tetapi mereka juga terlepas peluang untuk meneruskan hidup.

Pengajaran dari cerita ini, JIKA ANDA TIDAK BERUBAH, ANDA AKAN DITINGGALKAN DALAM PERLUMBAAN INI.

Bukan menjadi satu kesalahan jika anda tidak mahu mempelajari sesuatu yang baru, walau bagaimana pun, jika anda tidak mampu mengikuti arus perkembangan semasa, anda akan disingkirkan dari perlumbaan.

Kesimpulannya:
1. Kelebihan yang anda ada pada hari ini, akan digantikan dengan trend yang ada pada esok hari. Anda tidak perlu melakukan apa2 kesilapan pun, tetapi jika pesaing anda berjaya mengikuti gelombang pembangunan terbaru, anda akan tewas dan anda akan gagal.

BERUBAH dan memperbaiki diri adalah seperti memberi peluang kedua kepada diri sendiri. Tetapi jika kita dipaksa berubah oleh orang lain, itu maknanya kita menghinakan diri sendiri.

Sesiapa yang menolak untuk belajar dan maju, sudah pasti suatu hari mereka menjadi beban dan tidak diperlukan dalam bidangnya. Mereka akan terpaksa belajar melalui cara yang amat sukar dan sangat mahal harganya.

Lucu

Syeikhuna TG Syeikh Ibrahim Ibn Masran Al-Banjari pernah membacakan kpd admin sebuah kitab karangan gurunya yg dikasihinya iaitu Al-Faqih Tuan Guru Syeikh Nuruddin Marbu ALBanjari ALMakki - Restu from Syeikh hafizahumallah. Kitab itu bertajuk Al-Mukhtaru min Nawaadiril 'Arabi wa Tharaa'ifihim. Kitab tu berkisar tentang kisah-kisah humor, lucu, dan gurauan yg dpt mencuit hati, merehatkan minda dan membuatkan kita tersenyum.

Antara kisah yg paling admin ingat ialah :

1. Ada sorang Arab Badwi bermusafir ke negeri Mesir. Kemudian bila tiba waktu solat, dia pun solat di belakang seorang imam. Imam tersebut membaca surah Yusuf. Bila sampai kpd ayat ke 80, imam tu terlupa ayat yg seterusnya. Lalu diulang-ulangilah ayat ke 80 itu berkali-kali. Ayat 80 tu bermaksud : "Oleh kerana itu, aku tidak akan meninggalkan Mesir sehinggalah ayahku mengizinkanku kembali". Tiba-tiba si Arab Badwi tadi berang dan bersuara : "Hoi Pak Imam! Jika ayahmu tidak mengizinkanmu pada malam ini, maka kita semua akan tetap berdiri di sini hingga esok hari!".. hihi :)

2. Satu hari ada jamaah Arab Badwi mengerjakan Solat Subuh berjamaah. Si Imam telah membaca Surah Al-Baqarah. Ternyata solat subuh tu habis lambat kerana panjangnya Surah Al-Baqarah tersebut. Keesokan harinya mereka hendak solat subuh lagi, si Makmum menunggu si Imam dan sempat bertanya dulu kepada Imam, "Surah apa yg engkau akan baca pada solat subuh kali ni?". Si Imam pun menjawab, "Kali ni aku mahu baca Surah Al-Fiil". Mendengar jawapan Imam, si Makmum tu pun terus keluar dari masjid sambil berkata : "Subuh semalam engkau baca Surah Al-Baqarah (Lembu Betina) bukan main panjang sampai tengahari baru selesai. Pagi ni engkau nak baca Surah Al-Fiil (Gajah) pulak, sedangkan Al-Fiil (Gajah) itu lebih besaq drpd Al-Baqarah (Lembu Betina)! Aku rasa sampai ke tengah malam nanti baru selesai engkau baca!.. heee :D

3. Sorang Arab Badwi yg bernama Musa masuk ke dalam masjid dan mencuri dompet yg berisi wang ketika jamaah sedang solat. Tiba-tiba pak Imam yg sedang membaca surah Thoha terlupa ayat dan mengulang-ulang ayat ke 17 yg bermaksud : "Apakah itu yang ditangan kananmu, hai Musa?". Si arab badwi yg bernama Musa tadi pun terus campakkan dompet tersebut sambil kata : "Allah! Kantoi pulak dahh.." :D

4. Ada sorang tuan guru bertanya kepada muridnya yang baru. “Siapa namamu?” Murid itu pun menjawab “Nama saya Kuka”. Tuan Guru tu pun hairan dengan nama murid tersebut. Melihat wajah tuan gurunya yg kehairanan tu, lalu si murid tadi pun berkata : “Tuan Guru, nama saya ni ada di dalam Al-Quran”. Dia pun bacalah ayat dari Surah Al-Jumu’ah, ayat 11 yg berbunyi : “WataraKUKA qo’iman.” :D Allah..

5. Satu hari orang ramai melihat Joha (Pak Pandir Arab) kegembiraan sambil mengucap-ngucap “Alhamdulillah..”. Lalu orang pun tanya pada Joha, “Kenapa kau gembira?”. Si Joha jawab “Aku gembira sebab keldaiku telah hilang pergi ntah ke mana”. Orang ramai semakin hairan dan berkata : “Kalau keldai engkau hilang, sepatutnya kau bersedih, bukannya gembira??”. Joha pun jawab : “Aku gembira sebab mujur aku tak duduk atas keldai tu pada masa dia hilang, kalau tak, dengan aku aku sekali hilang!” hihi.. :D

6. Imam Abu Yusuf rahimahullah melihat seorang lelaki yg selalu diam tak pernah bertanya dalam majlisnya. Satu hari Imam Abu Yusuf bertanya kepada lelaki tersebut. "Engkau selalu diam dan tidak pernah bertanya. Adakah engkau mempunyai soalan?". Lelaki tu pun jawab, "Ya ada, bilakah waktunya boleh berbuka puasa?". Imam Abu Yusuf pun menjawab : "Jika telah terbenamnya matahari". Lelaki tadi bertanya lagi, "Kalau matahari tu tak terbenam-benam hingga tengah malam, macamana??" . Imam Abu Yusuf ketawa bila dengaq lelaki tu tanya macam tuh.. :D sambil Abu Yusuf kata : "Engkau benar ketika diam, tapi aku yg salah sebab mengajak engkau bercakap". :)

Bersambung…

P/S: Jangan kaitkan dengan ahmad maslan naa..

Semoga Allah memelihara guru-guru kita semua dalam keberkatan dan rahmatNya. Aameen..

Sunday, 28 February 2016

Sihir santau

Cara2 menyihir:
1.melaui gambar daridlm FB/WA/TWITER DLL
(utk mengelak ambil gambar dlm keadaan tahan nafas)
2.melaiui makanan
3.melalui taburan tanah kubur
4.air mandi jenazah
5.melaui rambut..kuku.baju...
antara tanda2...penyihir akan campak selipar sebelah atau najis ke dlm rumah atau kedai mkn...
6.melalui angin seru...
Hati2 mkn kt kedai...
1.jgn duduk  mengadap angin
2.duduk dlm keadaan silang kaki kanan atas kiri
3.Ketika menguap tutup mulut
4.Jangan krawa terbahak2
5.duduk meja kwsn trtutup(tempat berbumbung)
6. org2 hisap rokok mdh kena santau/sedut asap

jenis2 sihir/santau

1.sihir pemisah...
utk mengubatan...di baca ayat surah albaqarah 102
2.sihir jatuh hati./guna air mani
3.sihir pembatal..org nk kawin
4.sihir pengikat  .. mati pucuk/faraj terhalang
5.sihir mandul
6.pukau..sentuhan..mata...udara asap rokok
7.sihir gila sasau terjerit2...suka bergelap
8.sihir sakit anggota badan
9.sihir akibat buatan jin ..terusik mereka tanpa sengaja
10.serangan sawan
11.sihir pendarahan...darah keluar mcn bersalin...
santau
12.sihir penutup..perniagaan org tk nmpak...
selau rasa sakit kepala..bertengkar dgn pekerja...

ilmu amalan/baca zikir(Benteng Diri)
1.lps solat..Baca Al fatihah, Al kursi dan 3 Qul
2.Baca A'uzubi kalimatillahi...minsyarrimaqala'3x
3.Bismillahilazi layadurru fissama'.....3x
4.Laillahaillallahu wahdahu...qullisyain qadir 100x
5. Ketika keluar rmh Baca Bismillahi tawakalah....3 langkah..
.mula kaki kanan...bismilahi...tawakkaltuàlalllah...walahaulawlawa...
6.baca ayat kursi sblm tido
7.baca basmalah 21x...jauhi mati terkejut...rumah terbakar...dpt pahala
8.Baca ayat Bismillah 5 ...7x...
(Utk merawat bc 1 nafas)
9.Seblm msuk kedai mkn...baca surah Al Quraish

Rawatan darah tinggi..Amalan Ulama'
setiap mlm sblm tido baca
 Subhanallah. 33x.Alhamdulillah 33xdan seterunya.Allahu Akhbar..33x..(zikir Fatimah)
Blend buah peria katak 3 biji buang isi dan campur air 1 gelas....
Baca Al Fatihah . .
Baca Ayatul Qursi
Baca Ayat  Lauànzalna hazalqurannàlla jabarin.....
Baca selawat sifa'..
buat 7 hari berturut2 2x sehari(pagi dan malam)
hari ke 8 buat sekali saja sehari..

Sekian selamat mencuba dgn izin Allah..
☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺💚💛

Thursday, 25 February 2016

Gagal

-ERTI SEBENAR KEGAGALAN-

Dua jenis manusia yg berbeza.

Si A,

"Yesssss!!!!! Addmath aku A bebbbb hahahaha kau ado ? Aku belajar gitu2 jee. Tidur dalam kelas tp result aku gempak woiii."

Si B,

"Gagal lagi addmath. Takpe2 boleh cuba lagi. Aku boleh yeayh! Ya Allah, lps ni bntulah aku."

Secara zahirnya, siapa yang gagal?
Tentulah Si B kan. Gagal dalam ujian Addmath.

Tetapi, secara batinnya, Si B ialah seorang yg berjaya. Manakala Si A gagal.

Kerana apa? Si A gagal menundukkan sifat riyak takbur angkuh dalam hatinya. Manakala Si B berjaya mengawal sifat kecewanya, kerana paksinya kepada Allah amat teguh. Si B begitu yakin bahawa usaha akan membuahkan hasil, lalu dye perbanyakkan berdoa kpd Allah.

Si A pula terlalu yakin bahawa kejayaannya itu datang dari usahanya sendiri, sehingga lupa untuk memulangkan segala pujian kepada Yang Maha Memberi Rezeki. Oleh itu, dia gagal dalam memaksikan kehidupannya pada Allah.

Erti sebenar kegagalan itu bukanlah terletak pada berapa rendah markah kamu, prestasi belajar kamu, muflis atau sebagaimana definisi gagal yg ditafsirkan oleh akal.

Gagal mengikut tafsiran iman, apabila kamu gagal menjaga hubungan dengan Allah. Gagal memaksikan seluruh kehidupan kamu hanya kepada Allah.

Seseorang yang mempunyai harta yg banyak, lalu dia bersikap tamak. Tidak mahu zakat, tidak mahu bersedekah, apatah lagi menderma. Malah dalam hatinya terlalu gusar, kerana takut hartanya akan habis, di rompak dan sebagainya. Dia berasa dialah yg plg beruntung, dialah yg plg kaya yg plg berjaya, hakikatnya, dia seorang yg gagal. Gagal untuk menundukkan sendiri hawa nafsunya yang cintakan harta dunia, sehingga enggan melabur untuk saham akhirat.
Hakikatnya, dia gagal untuk meletakkan Allah dalam hatinya, apatah lagi bersyukur.

Kemiskinan juga bukan kegagalan dalam hidup. Allah tidak pernah memberikan hamba-Nya kemiskinan, melainkan kecukupan, dan apa yg Allah beri itu, adalah yg terbaik. Because Allah knows while you don't know.

Nasihat saya, cari.

Sejauh mana kejayaan kamu itu telah membawa kamu jauh dari Allah, dan sedalam mana kegagalan kamu itu telah membawa kamu mengingati Allah.

Cari hikmah di setiap kejayaan dan kegagalan yg kamu alami.

Kerana, ujian boleh jadi nikmat, dan nikmat boleh jadi ujian.

Kekayaan, satu nikmat. Tetapi boleh jadi juga Allah kurniakan kekayaan itu untuk menguji bagaimana kamu membelanjakan harta tersebut. Untuk agama Allah atau urusan dunia? Untuk menguji kamu dalam mengawal perasaan takbur dlm hati dgn harta yg menggunung sedemikian rupa. See? Nikmat boleh jadi satu ujian.

Manakala ujian boleh jadi satu nikmat. Contoh yg paling famous, Allah datangkan matahari. Rasa nyaman je boleh picnic jalan2 tepi pantai. Tiba2 Allah dtgkan hujan. Kamu berlari cari tmpat berteduh. Rasa kecewa dtg, tapi cepat2 kamu tepis. Sebab seorng mukmin, takkan pernah ada perasaan kecewa dlm diri dye. Lama-kelamaan kamu tersenyum. Kerana kamu temui hikmah turunnya hujan. Rupa-rupanya Allah hadiahkan pelangi yg warna-warni utk kamu, lantas kamu kembali tersenyum. Indah kan?

Kesimpulannya, kegagalan yg sebenar bukanlah seperti yg sering tercetus di minda. Gagal ujian, gagal interview mcm2 lagi lah. Erti sebenar kegagalan, bila connection hamba dgn Allah, lost. Pada saya, itulah kegagalan yg sebenar.

Wallahu'alam.

@mairahamran

Langgar belakang

Tips Ringkas Jika Kereta Anda Dilanggar Dari Belakang.

1. Jika ada org langgar kereta anda dari belakang, jgn panik dan bawa bertenang.

2. Berhentikan kereta anda di tepi jalan di kawasan yang lapang dan selamat. Ini untuk mengelakkan berlakunya kesesakan lalulintas.

3. Slps anda lihat kenderaan yang melanggar kereta anda juga memberhentikan kenderaannya, ambil telefon bimbit anda yg ada kamera dan keluar drpd kereta anda.

Ingat! Jgn ambil sebarang alatan yang merbahaya spt stearing lock, parang, peralatan yg diperbuat dpd besi dsg, kerana anda mungkin boleh dituduh cuba untuk melakukan serangan dan kecederaan kpd org lain dan harta benda awam.

4. Ambil gambar plat dan cukai jalan kenderaan yg langgar anda td.

5. Apabila pemandu kenderaan yg langgar anda td keluar drpd kenderaannya, sapa lah dia dgn baik. Kalau pun anda tak mampu nak senyum dgnnya, ttp jgnlah terus maki hamun kpdnya.

6. Tanyakan kpdnya dgn baik knp dia langgar kereta anda td? Kebiasaannya dlm situasi sebegitu masing2 akan cuba menyalahkan satu sama lain.

Kawal kemarahan anda, jgn bertengkar, bergaduh dan berbalah di situ kerana ianya takkan menyelesaikan masalah tetapi hanya akan menyebabkan kesesakan lalu lintas dan mengganggu pengguna jln raya yg lain.

7. Kalau boleh minta tengok drp pemandu yg langgar kereta anda tadi kad pengenalan atau lesen memandunya. Ambil gambar kad pengenalan atau lesen memandunya.

8. Jika dia tidak mengaku bersalah melanggar kereta anda, jgn paksa dia mengaku atau paksa dia byr wang kpd anda. Just bagitahunya, dari segi undang2, sekiranya sesuatu kenderaan melanggar kenderaan lain drpd belakang, kecuaian adalah disebabkan oleh kenderaan yg melanggar itu.

9. Jika dia mengaku bersalah, minta dia menanggung kos pembaikan kereta anda. Sekali lagi sy ingatkan, tak perlu mintak wang drpdnya. Terus ajak dan bawa dia ke bengkel yg anda biasa berurusan utk menilai berapakah kerosakan kereta anda.

Kalau boleh terus pergi, jangan tangguh2 walaupun anda ada urusan lain. Lagi cpt anda selesaikan perkara tersebut lagi bagus.

10. Jgn lupa ambil nombor telefonnya atau bisnes kadnya supaya mudah anda menghubunginya nanti.

11. Jika dia berkeras tak mahu mengaku bersalah dan tidak mahu tanggung kos pembaikan kereta anda, tak mengapa, jgn serang atau melakukan sesuatu yang boleh dianggap sebagai kesalahan jenayah terhadapnya. Biarkan saja dia pergi. Ini kerana anda telah dpt segala info berkenaan kenderaan dan dirinya.

12. Terus pergi buat report polis di balai polis berhampiran.

13. Dgn report polis tadi pergi ke jpj dan lakukan carian kenderaan untuk mengetahui syarikat insuran kenderaan yg langgar kereta anda td.

14. Pergi terus ke bengkel panel syarikat insurans tersebut dan mintak mereka uruskan 3rd parti claim utk membaiki kerosakan kereta anda tersebut.

Mudah bukan?? Tak perlu gaduh2 dan melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah anda dan boleh mendedahkan anda kpd perlakuan jenayah. Negara kita kan ada undang2. .
Patuhilah undang2 yg tlh ditetapkan!

Tuesday, 23 February 2016

Kerajaan

Kerajaan Bumi  Dan Kerajaan Langit

Seorang raja itu, dia berkuasa. Dia memerintah dan mentadbir sesebuah negara. Jentera pemerintahan dan pentadbirannya dinamakan ke-raja-an.

Di zaman tidak ada raja atau raja telah hilang kuasanya, jentera pemerintahan dan pentadbiran tetap dinamakan kerajaan. Bila disebut kerajaan, maka ada berbagai jenis kerajaan. Ada kerajaan langit dan ada kerajaan bumi.

Kerajaan langit ialah kerajaan Tuhan. Segala-galanya di langit di tadbir dan di perintah mengikut hukum-hakam Tuhan. Tidak ada penyelewengan, tidak ada percanggahan sistem dan tidak ada yang tidak taat. Justeru itu, kehidupan di langit aman damai dan tenang. Tidak ada peperangan. Semuanya berjalan dengan licin, lancar dan teratur seperti mana yang Tuhan kehendaki.

Bumi juga satu ketika dahulu, termasuk di bawah pemerintahan kerajaan langit. Semuanya di bumi berjalan dengan baik. Semua makhluk di bumi ketika itu taat dan patuh kepada Tuhan. Tetapi, Tuhan ada jadual dan perancangan-Nya. Diciptakan-Nya manusia supaya menjadi khalifah-Nya di muka bumi. Dihantar-Nya manusia ke bumi dan diserahkan bumi ini untuk ditadbir oleh manusia bagi pihak Diri-Nya.

Maka wujudlah kerajaan bumi yang dikendalikan oleh manusia sebagai tambahan kepada kerajaan langit. Namun, tidak semua perkara di bumi diserahkan kepada manusia untuk ditadbirkan kerana manusia tidak mampu. Manusia hanya perlu mentadbir hal urusan mereka sendiri dan khazanah bumi sahaja. Soal hujan, air, angin, cuaca, iklim, putaran bumi, cahaya matahari, air pasang surut dan sebagainya tetap di bawah pentadbiran kerajaan langit.

Di zaman bumi ini ditadbir dan diperintah oleh orang-orang Tuhan seperti para rasul dan para mujaddid , semua hukum-hakam, peraturan dan sunnah Allah berjalan dengan lancar di muka bumi.

Tetapi di zaman-zaman yang lain, di kala bumi diperintah oleh manusia-manusia yang tidak beriman dan yang melawan dan menentang Tuhan, mereka tolak hukum-hakam Tuhan. Mereka tidak yakin dan tidak percaya dengan peraturan sistem Tuhan. Mereka cipta peraturan dan sistem mereka sendiri. Asalnya mereka dihantar ke muka bumi sebagai hamba dan khalifah Tuhan.

Tetapi mereka memberontak. Mereka tidak rela menjadi hamba. Mereka mahu menjadi tuan dan mahu mentadbir bumi ini ikut selera mereka sendiri. Mereka lupa bumi ini Tuhan punya. Mereka lupa mereka hanya wakil Tuhan. Mereka mahu mengenepikan Tuhan dan mahu mengambil-alih bumi ini menjadi hak mereka dan mentadbirkannya ikut cara mereka. Ini satu rampasan kuasa yang sangat besar dan sangat ketara. Ini satu coup-de-tat yang tidak ada tolok bandingnya.

Ini bukan satu rampasan kuasa di antara sesama manusia. Ini macam hendak merampas kuasa Tuhan atau setidak-tidaknya hendak melepas diri dari kuasa Tuhan. Memang manusia ini tidak tahu malu dan tidak sedarkan diri.

Menumpang di bumi Tuhan tetapi tidak mahu mengikut peraturan dan sistem Tuhan. Cuba bayangkan orang yang kita beri tumpang di rumah kita, tiba-tiba dia hendak ambilalih kuasa di rumah kita. Diubahkan susunan kerusi meja kita ikut selera dia. Ditukar langsir dan alas meja. Dipindahkannya peti ais ke depan dan tv ke dapur. Disusun semula jadual makan, jadual minum dan jadual sarapan. Dia pula yang hendak memerintah dan hendak berkuasa dalam rumah kita. Ini tetamu haprak namanya.

Tambahan pada itu, orang merampas kuasa kerajaan atau kuasa raja, dirampasnya semua kuasa. Bukan sesetengah kuasa sahaja. Tetapi manusia hendak merampas kuasa Tuhan di muka bumi namun tidak pula dia merampas kuasa Tuhan ke atas air, hujan, angin, iklim, cuaca, cahaya matahari dan sebagainya. Dia rampas benda-benda yang dia rasa dia boleh tangani dan boleh handle sahaja.

Tahu pula dia banyak benda dalam dunia ini yang dia tak boleh handle. Itu pun dia nak rampas kuasa juga. Maka manusia mulalah menggunakan segala bentuk kerajaan ciptaan manusia untuk memerintah bumi.

Semuanya berbentuk sekular belaka. Dunia untuk dunia. Dunia habis di dunia. Ada kerajaan komunis. Ada kerajaan demokrasi. Ada kerajaan sosialis. Ada kerajaan beraja. Ada kerajaan republik dan sebagainya.

Diciptalah juga berbagai sistem dan ideologi hasil fikiran akal manusia. Sistem ekonomi kapitalis, pendidikan sekular, kewangan riba, perundangan berat sebelah dan lain-lain lagi. Hasilnya, Tuhan berlepas diri. Apa yang terjadi? Hidup manusia jadi kucar-kacir, huru-hara dan kacau-bilau. Nafsu bermaharajalela. Timbul ketidakadilan, tindas-menindas, tekan-menekan, rebut-merebut dan tikam-menikam. Hilang kasih sayang. Hilang persaudaraan. Hilang perpaduan. Manusia jadi jahat. Jenayah berleluasa. Akhlak manusia rosak. Moral jatuh menyapu bumi. Manusia hidup di dalam ketakutan dan kebimbangan. Sentiasa resah dan gelisah. Hilang ketenangan dan kebahagiaan .

Manusia mula menjadi haiwan. Inilah tamaddun manusia hari ini. Sudah rosak dan merosakkan. Terlalu jauh dengan Tuhan. Dunia sudah jadi neraka. Berlaku kerosakan di lautan dan di daratan hasil usaha tangan-tangan manusia yang telah menolak peraturan, perundangan dan hukum-hakam Tuhan.

Nasib baiklah hujan masih turun. Angin masih bertiup. Matahari masih menyinar dan bumi masih berputar. Kalau semua ini Tuhan serahkan kepada manusia untuk diuruskan, nescaya tidak akan ada lagi manusia di bumi ini.

Di kala mana masyarakat manusia itu jahat, Tuhan akan hantar kepada mereka pemimpin yang jahat sebagi hukuman kepada mereka. Agar mereka rasa bala bencananya. Apabila manusia sedar dan memperbaiki diri, Tuhan akan hantar kepada mereka pemimpin yang baik agar mereka dapat hidup dengan tenang, aman dan damai.

Dan apabila datang pemimpin yang Tuhan tunjuk iaitu orang Tuhan atau pemimpin yang dijanjikan maka kerajaan langit akan membantu kerajaan bumi. Akan turun rahmat dan kasih sayang Tuhan. Kerajaan langit dan kerajaan bumi akan bergabung. Akan wujud kerajaan Tuhan di mukabumi ini. Segala-gala akan berjalan mengikut undang-undang Tuhan. Manusia akan cinta dan takut dengan Tuhan. Manusia akan berkasih sayang dan bersatu-padu. Manusia akan hidup dengan aman dan makmur dan akan mendapat keampunan Tuhan.

Sunday, 21 February 2016

Exora :)

































Nina

Baca baik2x !!
GF : Saya nak awak sambung study,ambil degree spya
ada kerja.
BF : ya syg .
GF : Saya nak awak deposit kereta spya senang g jalan2
BF : Baik syg .
GF : Saya nk bawa lelaki yg berkerjaya jumpa mak ayah
sya.
BF : Baik syg .
GF : Duit belanja sya dah habis. Nak minta kat bapa
malu. Kirimkan sya duit .
BF : Boleh syg . Tapi tak byk sbb syg taukan abg banyak
benda nak bayar.Kerja pun tak tetap. Tak sampai
RM1000 gaji . Bilik sewa, makan lagi.
RM50 cukup ya. Syg pandai2 lah jimat ya.
Kalau syg lapar,abg usaha hantarkan mknan kat hostel
syg. Ataupun biskut2 ke. Jgn selalu sangat keluar ya
syg.
GF : Engko giler RM50 je? kau ingat aku makan makanan
anak ayam hari2? Mana pergi duit gaji kau? Bukan byk
sgt kau nak bayar. Pergi kerja pakai motor,minyak motor
bukan mahal . Kau makan bukan byk. Tempat kerja ada
sedia makan. Setakat lelaki macam kau . Aku banyak
benda nak bayar. Nota study,yuran kolej. Belanja hari2 .
BF : Abg bukan Xnak tolong syg .
Baiklah , abg tambah sikit ya syg. Syg jgn merajuk dgn
abg.
Abg syg kan syg .
Suatu hari , setelah sekian lama GF mula bosan dgn BF
nya yg xpandai memajukan diri . Kerja tak tetap.
GF: mengenali seseorang yg baru,yg lebih berada &
selalu memenuhi kehendaknya berbanding BF nya yg
dulu, Suatu hari , BF SMS GF nya .
BF : Syg, ptg ni abg hantar makanan kat hostel syg ya .
Abg npk syg post kat FB teringin nak makan nasi ayam ,
Tiada balasan dari GF nya. Namun BF tetap berusaha
ingin menghantar mknan . Petang pun menjelma BF
memecut laju motor kapcainya kerna khuatir makanan
yg dibawanya akan sejuk & ais minuman akan cair
menuju hostel GF nya . Dgn penuh semangat & kasih
syg , dia ingin benar berjumpa dgn kekasihnya membawa
sebungkus nasi ayam bersama teh susu ais kegemaran
GF nya. Namun saat motor mulai memasuki kawasan
hostel, BF ternmpk GF bersama seorg lelaki di dlm
sebuah kereta .
Motor diperlahankan sayu hatinya melihat GF nya berlalu
pergi bersama lelaki lain . BF mengalirkan air mata.
Menatap kekurangan diri . Beberapa lama setelah itu , GF
ditipu bulat2 oleh Sang lelaki yg kaya . diperguna &
diperbodohkan . GF meratap sayu nasib dirinya . Sedang
dalam perjalanan ke kuliah , GF disapa mesra seorg
pengawal keselamatan hostelnya .
Security : Cik , maaf kalau sya mengacau . Niat sya
cuma nak bertanya , Nama cik , Cik Nina kan?
GF : ya , saya .
Security : Sebab sya nmpak name tag cik . Tak salah org
kot sya .
GF : kenapa ya pak cik?
Security : Oh , pagi tadi . Ada seorg lelaki pakai kereta
Honda City & berbaju Overall , mcm kerja pelantar
minyak tu cik , offshore kot . Dia suruh sya hantar
bungkusan ni pada gadis yg bernama Nina . Saya ckp
sya tak kenal nanti takut salah org. Dia ckp , Cik Nina
kalau pergi kuliah, dia akan pakai kasut biru tau , beg
tgn warna merah , ikat rambut reben warna pink , org
nya cantik , dan gelang tgn di tgn sebelah kanan . Sya
tak silap org lah ni .
GF :terkejut hanya BF sahaja yg begitu detail tentang
dirinya . Hatinya sebak tiba2. Tapi mustahil BF nya . BF
nya kerja supermarket , motor kapcai mcm tak cukup
bulan , apalagi pakai Overall offshore , jauh sekali .
Bungkusan bertukar tangan . Dalam perjalanan , GF
membuka & membaca isi di dalam nya .
BF : "A'salammualaikum Nina . Apa khabar?
Sya tahy Nina dah tukar nombor . Sbb sya call tak
dapat . Sya selalu datang hostel , tapi cuma perhatikan
dari jauh . Sbb sya malu nak berhadapan dgn Nina . Sya
sedar kekurangan sya . Sya nak Nina bahagia . Sya mnta
maaf dulu tak dapat bagi banyak duit belanja untuk
nina . Duit gaji sya masa tu , saya kumpul & gunakan
untuk deposit kereta Hari itu , sya nampak Nina post
teringin nak makan nasi ayam , sya tgh rehat lepas cuci
pelantar , hari panas terik , Saya rindu Nina . Saya
nmpak laut, Sya teringin nak jumpa nina . Maafkan sya
takda byk masa untuk nina . Tapi sya nmpk Nina dgn
org lain sya tak marah . Sya sedar kekurangan sya . Sya
menangis sebab lambat majukan diri . Mula dari hari
itu , saya kerja habis2an . Walaupun Nina dah sakitkan
saya , saya tak boleh lupa kn nina . Rezeki tuhan tak
siapa duga. Kesungguhan sya dilihat oleh orang besar2
di perkapalan . Saya ditawarkan jadi sebahagian dri team
mereka .
Esok sya akan berangkat ke Dubai. Saya menetap di
sana . Maafkan sya tak jujur dgn Nina bukan karna sya
mahu sembunyikan tapi sya tak mahu Nina riak bila tahu
sya sedang berusaha utk masa depan kita . Sya mahu
buat kejutan utk Nina.
Sya dah bincang dgn Mak Ayah sya sebelum ni . Kejutan
utk Nina , Mak akan datang merisik Nina bila sya dah
beekerjaya tetap . Itu janji sya . Tapi , sya sedar , bukan
mudah
terima kekurangan sya . Sya ni comot . Tak pakai barang
branded. Jadi izinkan sya bwa diri. Hadiah ni sya beli
guna duit gaji pertama sya sebagai seorang offshore .
Terimalah syg. Sya tahu dah lama Nina idamkannya .
Setiap kali kita keluar bersama , inilah yg nina selalu
tunjuk . Maafkan sya Nina" .
GF: mengangkat kotak bungkusan .GF terduduk di kerusi
security .
Air mata mengalir sebentuk cincin idamanya yg nilai nya
tak terkira .
jiwanya bergetar .
Security : lelaki itu selalu datang sini cik dgn kereta
Honda City tu . Handsome orgnya . Tapi dia cuma duduk
dalam kereta . Hari ini baru sya nmpak dia keluar dari
kereta dan minta sya sampaikn ini pada cik .
GF menangis . .
Sekian . . . . Ingat!
Cintailah orgnya bkn apa yg dia ada .
# touching
#Sa hanya insan biasa.
#copy&paste

2.0


Bukan aku nak cakap apela, aku pon Dekan jugak tapi aku merahsiakanya. Biar aku nampak seperti bodoh dan seperti memiliki pointer 2.0 yang penting parent aku tengok selimpang kuning masa aku konvo. Aku suke memerhati dan aku tau classmate aku yang Dekan, perangai mereka tak ubah seperti dah berjaya dunia akhirat. Memandang orang atas bawah. Yang tak dekan tapi acah2 dekan ni kite buang tepi. Tapi aku nak cite, bagi aku geng2 pointer 2.0 ni lah truly friend . Pointer 2.0 ni lah yang sanggup meng share asigment untuk di plagiat oleh memeber lain. Pointer 2.0 ni la yang sanggup menanggung risiko menandantangani attenden kelas untuk bekap member tak datang even tak whatsapps pon suruh tandakan. Pointer 2.0 ni lah yang rajin update dalam group mengingatkatn tarikh2 penting assignments etc. Pointer 2.0 ni lah selalu menjadi penyeri kelas tatkala kelas yabg senyap dipenuhi budak 3.5 tibe2 kelas jadi riuh and happening .Jangan seperti 3.5 payah sekali nak mintak tolong, hanya tahu pergi kelas balik kelas, makan bungkus bawak balik makan sesorang ‪#‎taksemua‬

Sekarang aku dah grade, yang 2.0 ni lah kewangan mereka dah stabil . 3.5 ni masih mencari2 kerja. Yela rezeki tak sama ditangan tuhan . Tapi rezeki kite mudah jika kite permudahkan orang lain. A lot thanks to my 2.0 pointer friends.


Thursday, 18 February 2016

Sanding

❗PERINGATAN BUAT BAKAL PENGANTIN ❗

👉  Soalan :

🍁  Tolong terangkan apakah perkara yang DIBENARKAN dan yang DILARANG di dalam adat PERKAHWINAN orang Melayu seperti :

💍 Bersanding,
💍 Makan beradab,
💍 Sirih junjung,
💍 Tepung tawar,
💍 Berinai dan sebagainya..      

💎 Ustaz Azhar Idrus:        
Di antara adat-adat di dalam perkahwinan orang Melayu adalah:        

💍 Bersanding - Yang salahnya itu apabila pengantin PEREMPUAN

🙅  dedah aurat,
🙅 pakaian ketat,
🙅 tabarruj dalam solekan dan perhiasan, dan
🙅 Sanggup tinggal solat kerana sayang pada makeup takut hilang bila wuduk padahal TINGGAL SOLAT 1 WAKTU waktu akan DISEKSA 6000 TAHUN dalam API NERAKA.

.. Kalau dah nak bersanding sangat, biarlah serba SEDERHANA dan disaksikan oleh golongan WANITA dan ahli KELUARGA sahaja dan JANGAN sampai MELANGGAR BATAS SYARAK.      

💁 Kalau dulu pengantin perempuan disolek "mak andam" tapi sekarang disolek "maknyah andam"!

⚡Ini HARAM sebab dia adalah LELAKI, cuma lenggang-lenggoknya saja nampak lembut.        
 🍡 Makan beradab tak ada masalah kerana bukan sebab hendak menunjuk-nunjuk, cuma pasangan pengantin hanya duduk makan bersama keluarga dan tetamu.      

🍀  Sirih junjung ini adalah adat agama  HINDU, TIDAK DIBENARKAN kecuali pengantin memang JENIS MAKAN SIREH.      
 🌾  Tabur beras kunyit ini juga asalnya ADAT ORANG HINDU dan ianya adalah MEMBAZIR kecuali pengantin itu adalah PENGANTIN AYAM.        

..Pasang api lilin juga adat agama lain termasuk agama HINDU dan MAJUSI. Boleh guna api lilin jika lampu rumah padam.      

 🍘 Tepung tawar adalah MEMBAZIR, kan lebih baik guna tepung buat CEKODOK bagi makan pada pengantin!        
💦 Renjis air mawar boleh kerana BERTUJUAN untuk WANGIAN tapi jika pengantin JENIS TAK SOLAT jangan guna air mawar tapi renjis guna AIR LONGKANG!        

💃  Bersilat depan pengantin boleh, tapi kalau pengantin JENIS TAK SOLAT jangan.. bersilat tapi KASI dia "flying kick" terus!        
💅 Berinai dijari adalah HARAM bagi lelaki kerana inai jari ini adalah hiasan WANITA SAHAJA.

..Ada yang kata boleh sebab bagi alasan kahwin.

Baik, kalau begitu pengantin lelaki boleh la pakai bra sebab kahwin punya pasal !

.. Bagi perempuan pula, janganlah pakai INAI LEBIH2 sampai dah buat ukiran bermacam-macam corak seperti TATU PULAK.

🙅 Berlebih-lebihan juga HARAM hukumnya lebih-lebih lagi kalau nak menunjuk-nunjuk.    

👫 Adat batal air sembahyang - Tahun 80an cium tangan,
90an cium pipi, tapi DAH ADA sekarang yang cium MULUT terus depan tok IMAM dah jadi macam orang KRISTIAN.  

 🏃 💨  Jangan jadi melampau-lampau macam ni. Cara mudah nak batal air smbahyang ialah kentut saja depan tok imam. Batal jugak air sembahyang. Kikikiki...      

👗 Pakai baju gaun labuh ada 2 orang budak pegang di belakang, dan ada juga yang lempar bunga untuk orang ramai sambut

 🙅 Ini dah ikut adat orang KRISTIAN. Jadi, jangan kita berlebih-lebihan dalam majlis perkahwinan.

..Tinggallah adat-adat yang BID'AH dan kembali kepada SUNNAH.        

 Itulah lebih kurang untuk panduan kita bersama.

Jika nak ikut silakan, kalau tak nak ikutpun tak kesah cuma kita KENA INGAT  kita kena JAWAB soalan-soalan dalam KUBUR nanti....        
🙆 Ada satu lagi bagi yg bakal berkahwin, jika hari perkahwinan si suami membenarkan isterinya memakai TUDUNG letak di DALAM BAJU. maka SUAMI itu telah menanggung DOSA si isteri, dan suami dikira DAYUS..

.. Pemakaian tudung sebegini adalah menjadi kebiasaan WANITA pada AKHIR ZAMAN.. Marilah sama-sama meminta bakal isteri memakai tudung yg ikut syariat.
..

Sampaikanlah walaupun satu ayat..UNTUK SEMUA...KAUM ADAM N HAWA..TAK KIRA LAH...

👫 YANG BAKAL KAHWIN..

 💑 YANG AKAN KAHWIN..

 🏩 ATAU SAMPAIKANLAH KEPADA ADIK BERADIK YANG NAK KAHWIN DAN JIRAN TETANGGA..

Tuesday, 16 February 2016

Masak

Kisah benar
Ego seorang Wanita.

Semalam juga kak ngah menerima emel panjang dari seorang isteri dan ibu. Keluhannya bercampur baur. Namun, akhirnya kak ngah mengerti segala isi hati. Barangkali ia boleh diambil iktibar dan menjadi peringatan malah ada sesuatu yang boleh kita belajar.

Kakak T(nama dirahsiakan)  menulis;

“Puan, sewaktu zaman bujang saya seorang yang periang, ceria dan disukai oleh rakan-rakan serumah mahupun di pejabat. Saya sangat gemar memasak. Setiap hari sayalah yang menjadi chef di dapur rumah bujang kami. Hujung minggu, saya suka menjamu tetamu. Setiap hidangan pasti menerima pujian.

Namun, segalanya berubah apabila saya berumahtangga. Beban tugas di pejabat, urusan rumahtangga dan beban pengajian membuatkan saya bertukar karekter.

Di rumah, saya jarang sekali memasak untuk suami. Asalnya pada awal perkahwinan kerana suami sering menegur setiap hidangan saya. Dia sering membandingkan dengan masakan ibunya.

Dia mahu saya mempelajari masakan ibunya yang pada pandangan saya hanya biasa - biasa sahaja. Contohnya, suami mahu saya merebus ikan terlebih dahulu sebelum mengorengnya. Sedangkan pada ketika itu pada fikiran saya – ia kerja renyah dan menyusahkan. Banyak lagi perkara lain yang perlu dilakukan. Saya sukar menerima teguran.

Anak-anak pula banyak kerenah – meminta memasak itu dan ini sedangkan saya keletihan kerana bebanan kerja dan beban tugasan pengajian. Akhirnya suami membuat keputusan untuk makan sahaja di kedai. Jika ada tetamu datang bertandang, suami tempah makanan. Anak-anak pula diajar memakan makanan segera. Saya berasa lega.

Begitulah..bertahun-tahun ia berlalu.

Kini, saya dan suami sudah bersara. Anak-anak pula semuanya telah berumahtangga. Kami sedang mengharungi kehidupan yang sunyi. Tiada komunikasi. Ketika duduk berdua, saya mahu memasak untuk suami. Namun, dia menolak.

Katanya, ” Tak apalah.. kita makan di kedai sahaja.”

Adakalanya saya bertanya,

”Abang..mahu saya bancuhkan kopi?”

Jawapannya,”Tak apalah..nanti saya buat sendiri.”

Apabila anak-anak pulang bercuti, mereka berpakat - pakat makan di restoran. Ketika hari raya, mereka menempah juadah atau isteri masing-masing membawa makanan sendiri. Saya rasa terpinggir. Pernah beberapa kali saya menyediakan makanan apabila dimaklumkan tentang kepulangan, namun apa kata mereka;

“Mummy kenapa bersusah-susah? Kami sudah makan dalam perjalanan tadi.”

Makanan tidak berjamah. Tidak seorangpun merindui masakan ibunya. Sayu hati saya apabila mengenangkannya.

Lebih sayu lagi apabila anak perempuan saya langsung tidak pandai memasak apa-apa. Sedangkan ketika saya sebaya dengannya boleh memasak segala macam juadah. Apabila ke rumah mereka, saya melihat anak perempuan kami terkial-kial membantu suaminya di dapur. Dia menyiang ikan dengan penuh susah payah.

Puan..hati saya remuk. Lebih remuk lagi, apabila suami tidak mahu dimasakkan apa-apa. Sedangkan apabila saya ke dapur, saya melihat dia menyediakan makanan dan makan sendirian. Masakan yang biasa disediakan oleh arwah ibunya!

Kakak  sudahi dengan pesanan dan perasaan yang penuh dengan kekesalan di hati. Katanya hebat bagaimanapun masakan kita, tidak jika tidak disuap ke mulut anak-anak dan suami…ia tidak bererti.

Ratna,

Sungguh, masakan ibu rupanya mampu menjalinkan perhubungan ibu dan anak. Sekurang-kurangnya ada sesuatu yang boleh dikenang oleh anak-anak suatu hari nanti. Ada ilmu yang boleh diturunkan menjadikan ia bermanafaat.

Salam sayang buat emak, adik-kakak dan semua ibu-ibu yang dirahmati Allah. Sudah tentu, mereka guru nombor satu!

Masaklah walau sesibuk mana sekalipun sekadar telur dadar berlaukkan kicap. Masaklah demi air tangan seorang isteri@ibu

Monday, 15 February 2016

Rezeki

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.

Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak 4 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"

Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...

Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.

Bila aku iri pada rezeki orang, sudah seharusnya juga iri pada takdir kematiannya.

Pahala

JANGAN REMEHKAN

• JIKA kita melihat seekor semut terpeleset dan jatuh di air, maka angkat dan tolonglah ia… barangkali itu menjadi penyebab keampunan bagi kita di akhirat.

• Jika kita menjumpai batu kecil di jalan yang boleh menggangu jalannya orang lain, maka singkirkanlah ia, barangkali itu menjadi penyebab dimudahkannya jalan kita menuju syurga.

• Jika kita menjumpai anak ayam terpisah dari induknya, maka ambil dan susulkan ia dengan induknya, semoga itu menjadi penyebab Allah mengumpulkan diri kita dan keluarga kita di syurga.

• Jika kita melihat orang tua memerlukan tumpangan, maka hantarkanlah dia… Barangkali itu menjadi sebab kelapangan rezeki kita di dunia.

• Jika kita bukanlah seorang yang menguasai banyak ilmu agama, maka ajarkanlah alif ba’ ta’ kepada anak-anak kita, setidaknya itu menjadi amal jariyah untuk kita..yang tak akan terputus pahalanya meski engkau berada di alam kubur.

• Jika kita tidak boleh berbuat kebaikan sama sekali, maka tahanlah tangan dan lisan kita dari menyakiti… Setidaknya itu menjadi sedekah untuk diri kita.

Janganlah pernah meremehkan sekecil apapun kebaikan, karena boleh jadi seseorang itu masuk syurga bukan kerana puasa sunnahnya, bukan kerana panjang solat malamnya tapi boleh jadi kerana akhlak baiknya dan sabarnya ia ketika musibah datang melanda.

• Rasulullah Salallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Jangan sekali-kali kamu meremehkan kebaikan sedikit pun, meskipun (hanya) kamu bertemu dengan saudaramu dalam keadaan tersenyum.” (HR. Muslim).

Zahid

Surat terbuka kepada Dato Ahmad Zahid Hamidi. Tolong viralkan. Biar sampai padanya (versi Jawa).

Assalamualaikum Wak Dato Zahid Hamidi,

Kabare Waras Kang Yo,
Aku njalok ngapuro anger opo sing aku arep ngomong iki dadi orak enak, sak benerea aku sue sue isin ndue wong jowo sandangan nea Timbalan Perdana Menteri kong ngomonganea sue sue kok koyo gombal nyakiti hati rakyat marhain..

Kang,
Ndewek iki makin sue udu makin enom..tapi makin cepak maring kuburan..Ngawea opo ngapusi rakyat..orak ono untungea tho..Saiki kok teyeng ngomong Rakyat Malaysia MALAS?.Lho kang..Sing tenan riko iki..?Jajal riko ndisek mangan gaji Rm950.00..mangon bareng2 kambik bocah2 Bangladesh sak omah 20 uwong..mangan sego tok kambik bawang..jangan bening toge amban dino..?iso urep orak?.ojo di iling2 bojo kambik anak2 nang omah ..tangi turu..adus.. ndang wekasan lungo kerjo..2 tahun ..3 tahun orak kelonan kambik bhojo..orak ndue sexs life.. iso urep po orak??..opo arep dipodokea rakyat mu..asal keturunanmu podo koyo wong Bangladesh sing ningali anak bojoe? riko kok ngomong seenakea koyo ghombal..
Nek Rumangsanea rakyat mu orak payah ndue omah..anak bojo..anak sekolahan iso urep empit2an koyo wong bangla yo keno kerjo kotor opo pun..yo iso kecukupan 950 tu.. tapi urip2anlah orak iso ndue opo2..

Wak Dato Ahmad zahid ,
Puluhan ewo wong seko Njohor nyebrang tambak johor udu kerjo penak..majoritsea kerja kotor..mcm2 .. nyuci longkang sampek kerjo kilang..Orak kepenak arek nyebrang, rong jam telung jam urong tentu tekan lapangan kerjo..tapi oleh kerno Dollar Singapuro duwur . sewo singapura iso entok meh telung ewo malaysia..ono pasangan lanang wedok kerjo cleaner nang kono iso entok enem sampek wolong ewo sak wulan kerjo nang kono..

Saiki Wak udu MALAS dadi masalahea..saiki gaji kerjo kotor nang Malaysia di bayar murah mbangeti..orak podo kambik opo sing perlu dibayar..ndewek ono wong tuo nang kampong pun arep ditiliki, ndue anak2 sing arep disangu sekolahenea..sing bujangan saiki anger arep nikahan orak murah blanjanea...dadi anger gaji kerjo kotor kur dibayar sangangatus limang puluh(950) opo duit Br1M iso ncukupkea sing kurang?.

Ngomong ngango endas to kang..ojo sakeanea waei ngomong..sing sak benerea saiki udu masalah wong MALAYSIA ..MALESAN tapi wong Malaysia pinter ngolek peluang sing pantes ngawea ncukupi penghidupan.. kur PENGHIDUPAN wak...udu SuGGEHea masalah koyo Kakang..dan Udu Urip uripan koyo Bangladesh nang Malaysia..

Lepas iki ojo ngomong sing orak2 koyo gombal meneh kang..nyakiti hati rakyat..ngisini wong Jowo..

Assalamualaikum ..kang..

Saturday, 13 February 2016

Telah nikah

KAMU TELAH DINIKAHKAN

Suhaimi dan Rozana adalah pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Universiti Oxford, London. Suhaimi anak kelahiran Naka, Padang Terap, Kedah. Rozana pula anak kelahiran Taiping, Perak. Semasa di tahun dua, Suhaimi dan Rozana bersetuju melangsungkan perkahwinan. Sebagai anak yang tidak mahu mengecilkan hati ibu bapa, kedua- dua mereka menghubungi ibu bapa masing- masing melalui panggilan telefon menyatakan hasrat mendirikan rumah tangga. Pada dasarnya ibu bapa Suhaimi bersetuju dengan hasrat anak mereka, tetapi memohon tempoh kerana ingin berjumpa ibu bapa Rozana terlebih dahulu. Rupa- rupanya ibu bapa Rozana pun begitu juga. Mereka juga ingin berbincang dengan ibu bapa Suhaimi.

Selang dua hari selepas percakapan Suhaimi dengan bapanya, maka ibu bapanya berangkat ke Taiping untuk menemui ibu bapa Rozana. Di Taiping, ibu bapa Suhaimi disambut oleh ibu bapa  Rozana dengan sambutan yang sangat mesra walaupun sebelum ini, mereka tidak saling mengenali. Hasil pertemuan lapan mata, kedua- dua ibu bapa Suhaimi dan Rozana bersetuju supaya anak- anak mereka disatukan.

Suhaimi dan Rozana tidak dapat balik ke Malaysia dalam masa terdekat untuk melangsungkan perkahwinan kerana belum cuti semester. Setelah menghubungi Tuan Kadi, beliau menasihatkan bapa Rozana supaya akad nikah diuruskan di Malaysia tanpa kehadiran pengantin lelaki dan pengantin perempuan dengan syarat disempurnakan wakalah terlebih dahulu iaitu Rozana mengizinkan bapanya sebagai wali untuk menikahkannya dengan Suhaimi dan Suhaimi mewakilkan kepada bapanya menerima nikahnya dengan Rozana bagi pihaknya.

Sehari sebelum majlis akad nikah, Suhaimi dan Rozana menghubungi bapa masing- masing melalui panggilan telefon.
Rozana : Ayah, Zana izinkan ayah nikahkan Zana dengan Suhaimi dengan mas kahwin RM1000.00 tunai
Bapa Rozana : Ayah setuju nikahkan Zana dengan Suhaimi.
Suhaimi : Ayah, saya wakilkan kepada ayah untuk menerima nikah saya dengan Rozana.
Bapa Suhaimi : Ayah setuju menerima nikah Rozana bagi pihak kamu.

Pada hari Jumaat, selepas solat Asar, akad nikah antara Suhaimi dan Rozana dilangsungkan tanpa kehadiran mereka. Dengan disaksikan dua orang saksi, bapa Rozana dan bapa Suhaimi saling berijab kabul.
" Aku nikahkan akan Suhaimi dengan anak aku, Rozana dengan mas kahwinnya RM1000.00 tunai " bapa Rozana melafazkan ijab. Dengan serta merta lafaz kabul disambut oleh bapa Suhaimi, " Aku terima nikahnya Rozana bagi pihak anak aku, Suhaimi dengan mas kahwinnya RM1000.00 tunai ". Selesai akad nikah, bapa Suhaimi menyerahkan RM1000.00 sebagai mas kahwin bagi pihak Suhaimi. Bapa Rozana menerimanya bagi pihak Rozana. Semasa upacara akad nikah, pengambaran berbentuk gambar mati, video dan kamera handphone turut dirakamkan oleh ahli keluarga kedua- dua belah pihak.

Sebelum majlis bersurai, bapa Suhaimi dan bapa Rozana menelefon anak masing- masing memberitahu bahawa mereka telah selamat  dinikahkan dan kini sah menjadi suami isteri. Setelah itu, gambar akad nikah berbentuk gambar mati dan video dihantar kepada Suhaimi dan Rozana melalui whatsapp sebagai bukti pernikahan mereka.

Di London, Suhaimi dan Rozana mula menjalani kehidupan sebagai suami isteri.  Setelah diberitahu kepada rakan- rakan sepengajian, mereka kehairanan kerana tidak berlaku langsung majlis akad nikah antara mereka berdua di tempat mereka iaitu London. Setelah dijelaskan proses yang sebenar, mereka mula faham dan menerima hakikat bahawa Suhaimi dan Rozana adalah suami isteri. Malah ada di kalangan pelajar yang merancang perkahwinan berhasrat mengikut proses perkahwinan seperti yang dilakukan oleh Suhaimi dan Rozana. Tujuannya untuk memudahkan urusan.

ULASAN DAN KOMENTAR
1. Perkahwinan secara wakalah adalah sah sama ada wakalah daripada wali kepada wakilnya atau bakal suami kepada wakilnya atau daripada kedua- duanya sekali.
2. Sebelum akad nikah dilangsungkan,  wakil hendaklah memastikan pihak yang mewakilkan kepadanya masih berkelayakan meneruskan perkahwinan. Jika hilang kelayakan, wakalah adalah batal dan akad nikah tidak boleh diteruskan. Jika diteruskan juga, akad nikah tidak sah.
3. Lelaki dan perempuan yang berada di luar negara sedangkan wali berada di dalam negara, bolehlah melangsungkan perkahwinan mereka melalui salah satu cara berikut,
a. Berkahwin di sana dengan menggunakan wali hakim. Apabila kembali ke tanah air, hendaklah dalam tempoh enam bulan hadir ke pejabat agama untuk mendaftar semula perkahwinan dengan membawa segala dokumen yang diperlukan untuk tujuan tersebut.
b. Berkahwin di sana dengan menggunakan wali nasab yang berada di dalam negara dan wali nasab mewakilkan kepada seseorang di sana untuk menikahkan perempuan mauliyahnya. Apabila kembali ke tanah air, hendaklah segera ke pejabat agama untuk pendaftaran semula perkahwinan seperti yang dihuraikan pada ( a )
c. Akad nikah dilangsungkan di dalam negara walaupun bakal suami dan bakal isteri sedang berada di luar negara. Mereka dinikahkan secara wakalah seperti yang diterangkan dalam cerita ini.
4. Mereka yang berada di luar negara dan ingin melangsungkan perkahwinan, maka saya syorkan mengikut cara (  c ) kerana banyak kebaikannya. Antaranya tidak perlu mendaftar semula perkahwinan apabila kembali ke tanah air nanti kerana perkahwinan mereka telah didaftarkan. Ibu bapa dan keluarga kedua- dua pihak lebih gembira dengan cara ini kerana terlibat secara langsung dengan perkahwinan anak masing- masing.
5. Sesiapa yang berkahwin di luar negara, hendaklah dalam tempoh enam bulan selepas kembali ke tanah air, mendaftar semula perkahwinannya di pejabat agama. Kegagalan berbuat demikian adalah suatu kesalahan yang apabila disabitkan boleh dihukum denda atau penjara atau kedua- duanya sekali.
( Coretan Syeikh Ahmad Faisol Hj Omar )

Graphene

Just sharing. The world economy will be facing a rearrangement and disruptive moment with the emergence of new material "Graphene" it spells the end of petrol reliance. The oil reliant country will become bankrupt over night. The Graphene battery for cars 10 minutes charge can run for 1000 miles. Hand phone battery make from Graphene 5 seconds charge can continuously used for half a month. The world biggest Graphene producer is China. The world most advanced research into this products is Manchester university of England. China had also spent a huge amount on this research. Recent Xi Jin Ping visit to UK had been ushered to the Manchester university ultra clean research lab on the subject matter.  Apparently both countries had entered into agreement for the development of this technology.  It will also replace the dominance of silicone in the microelectronics industries.

Marketing

Very valuable marketing lesson

1. You see a gorgeous girl at a party.
You go up to her and say, 'I am very
rich. Marry me!'
That's DIRECT MARKETING.


2. You are at a party with a bunch of
friends and see a gorgeous girl.
One of your friends goes up to her
and pointing at you says,

'He's very rich. Marry him!'
That's ADVERTISING.


3. You see a gorgeous girl at a party.
You go up to her and get her telephone
number.
The next day, you call her and
say, 'Hi, I am very rich. Marry me!'

That's TELEMARKETING.


4. You see a gorgeous girl at a party.
You get up and straighten your tie.
You walk up to her and pour her a
drink. You open the door for her. You
pick up her bag after she drops
it. You offer her a ride and you
say, 'By the way, I am very rich.
Will you marry me?'

That's PUBLIC RELATIONS.


5. You see a gorgeous girl at a party.
She walks up to you and says, 'You are
very rich. Can you marry me?'
That's BRAND RECOGNITION.

6. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and say, 'I am very
rich. Marry me!'
She gives you a nice hard slap on your

face.

That's CUSTOMER FEEDBACK .

7. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and say, I am very
rich. Marry me!'
And she introduces you to her husband.
That's DEMAND AND SUPPLY GAP.

8. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and before you can
say anything, another person
comes along and tells her, 'I am very
rich. Marry me!'

That's MARKET COMPETITION.

9. You see a gorgeous girl at a party.
You walk up to her and before you can
say anything, another person
comes along and tells her, 'I am very
rich. Marry me!
And she follows him.

That's LOSING MARKET SHARE .

10. You see a gorgeous girl at a
party.
You walk up to her and before you can
say, 'I am very rich. Marry me!',
YOUR WIFE TURNS UP!

That's BARRIER TO NEW MARKET ENTRY

Tuesday, 9 February 2016

Niaga motivasi

ASSALAMMUALAIKUM SEMOGA ANDA DI BERI SEMANGAT UTK MEMBURU KEJAYAAN...

KITA AKAN JMPE RAMAI ORG,N MCM2 RAGAM TP ADA 7 JENIS ORG YG SELALU AKAN UJI KITA IAITU ( 7 SW )

SOME WILL
Akan masuk/serah diri

SOME WONT
Ckp macamana pon dia mmg xnk

SOME WISH
Selalunya org yg rapat ngn kita..dia akan wish kte berjaya

SOME WONDER
Org yg keliru n xtau ape2..ape tu MLM..ape itu Networking, apa itu SSEP..ape itu ape itu Dan apa itu ini

SOME WAIT
Org yg tnggu lihat kejayaan kita bru dia join..n org ni patut kite cabar dia..if kte hit 10k kte deal ngn dia suh dia buat sm2 ngn kita

SOME WORRY
Risau kene tpu..sejarah silam yg menghantui
( MLM @ INEVESTMENT MONEY GAME @ NETWORKING)

SO WHAT
Jawapan kita..NEXT!!!
Berniaga nie bukan perkara mudah yer...

Bukan setakat sebut..."aku dah berniaga".. terus jadi kaya dan berjaya...

No
No
No

Takde jalan mudah nk sukses dlm (bidang perniagaan yer...)
Org kaya dan jutawan.. bukan ambik mase sebulan, dua bulan @ 7 bulan nk jd jutawan..

Tapi makan mase lama.... Antara 1 hingga 3 tahun berusaha tanpa kenal erti putus asa, tanpa fikirkn kekalahan...
Jgn ade sifat negatif dlm jiwa....
Kalau nk berjya.. jgn terikut2 minda org NEGETIF yer.....

BUANG 6M
M. Malu
M. Malas
M. Marah
M. Merajuk
M. Menyalahkan
M. Mati akal (cepat putus asa)

Ubahkn dan displin kat diri yer.... Dan dalam dunia networking atau dunia Network Marketing nama kita akan masyhur , nama kita buruk , nama kita di kata macam2 Dan seumpama nya.ITU perkara biasa kerana PHD org kita mmg tinggi. Oleh ITU , jalan terus jangan pandang ke belakang lg Dan jgn endahkan kata2 fitnah ,mehnah Dan tribulasi yg di lemparkan kpd kita kerana itu adalah titik2 permulaan untuk mengecapai kejayaan .. APA yg penting , ingatlah

D. Doa
U. Usaha
I. Istiqamah
T Tawakkal a,lallah.

Di doakan anda semua BERJAYA Dan KAYA dibawah lindungan Dan rahmatnya...

Allahumma yassir , wala tu'assir , Robbi tammim bikhoir , birohmatikaya arhamarrohimin..

BANGKIT, BANGKIT, DAN TERUS BANGKIT... MEMBUJUR. LALU MELINTANG PATAH, LAWAN TETAP LAWAN... LAWAN SAMPAI JUTAWAN...  LANTAS MENJADI MULTI JUTAWAN..🙋😉💃💃

Monday, 8 February 2016

Ahli syurga

Dia mungkin ahli syurga...

Ketika singgah di sebuah surau di Melaka untuk bersolat Maghrib semalam, kelihatan ianya lengang dari didatangi pengunjung. Taman permainan masih riuh rendah dengan gegak-gempita kegembiraan suara anak-anak muda Melayu.

Seorang pemuda membersihkan diri di perkarangan surau sebelum masuk waktu Maghrib. Dari air mukanya yang jernih, saya dapat mengagak bahawa dia pemuda yang baik, berasal dari Bangladesh (B).

Dr Z : Assalamu'alaikum. Siapa nama?
B : Wa'alaikum salam. Munzeer Alam...tersenyum :)
(kalau tak silap, Munzeer Alam ertinya pemberi peringatan kepada 'alam)

Dr Z : Asal dari Bangladesh? Dakka? Chittagong?
B : Saya dari Dakka tapi kampung sikit...

Dr Z : Sudah berapa lama di Melaka? Kerja di mana?
B : Sudah ampat tahun. Kilang sana tu...

Dr Z : Macam mana kerja di sini? Berapa dapat sebulan?
B : Kerja teruk sikit tapi saya perlu cari duit untuk amak, papa & adik juga. Keluarga saya susah di Bangladesh. Sini kilang bagi RM 675 satu bulan tapi kalau ada OT dapatlah RM 1 ribu lebih sikit.

Dr Z : Berapa banyak boleh hantar kepada keluarga sebulan?
B : Tengok berapa banyak OT. Kalau tak ada OT, satu bulan hantar RM 400. Kalau ada OT, satu bulan hantar RM 700. Saya belanja dlm RM 200+ satu bulan utk makan saja lah

Dr Z : Cukup ke RM 200+ sebulan belanja di Melaka?
B : Cukup lah...(senyum). Saya jimat supaya keluarga tak susah di Dakka. Penting sekali saya buat baik, sembahyang jamaah 5 kali satu hari, doa untuk semua umat

Dr Z : Ok lah Munzeer. Sudah masuk Maghrib, tiada orang surau ni. Biar saya azan Maghrib.....(bersalaman mengakhiri perbualan)

........saya beredar sambil berfikir. Hebat juga pemuda ni, pengajian tak setinggi mana, kerja kilang, dia tak glamour atau dikenali oleh sesiapa tetapi amalannya adalah amalan ahli syurga.

Ya Allah pilihlah aku untuk bersama di kalangan ahli-ahli syurgaMU...

Diambil dari :

صدقه

Dear friends ,
Bersedekah itu adalah pancingan.
Ketika kita menginginkan kehadiran anak, pancing dengan sedekah
Ketika seseorang ingin mendapat jodoh, pancing dengan sedekah
Ketika ingin mendapat pekerjaan yang lebih baik, pancing dengan sedekah

Ketika seseorang ingin pekerjaan, pancing dengan sedekah
Ketika ingin usahanya tambah maju, pancing dengan sedekah
Ingin beli rumah dan bisa lepas dari rumah kontrakan, pancing dengan sedekah
Ketika orang ingin dilepaskan kesulitannya, pancing dengan sedekah

Bersedekah mempercepat datangnya bantuan Allah. Jangan sayang-sayang dalam bersedekah, utamanya bila ingin cepat dibantu Allah.
Maka, ketika kita mau bersedekah, mau mengorbankan harta kita, di
saat tidak punya, di saat kita menderita, nilainya sangat luar biasa di sisi Allah.

Dan inilah kunci pembuka rezeki yang sebenarnya. Allah Maha Melihat,
pengorbanan kita akan dilihat Allah dan Allah Maha Pengasih lagi
Maha Penyayang, jangan takut harta kita habis karena bersedekah.

ڤوسي تبلغ

Puisi Tabligh:
Tabligh datang kita lari, tak sempat lari kita sembunyi, tak sempat sembunyi pura-pura tidur mati, apa salah si tabligh ini?...
Pintu diketuk disusuli dengan salam,
Yang di dalam tadi riuh tiba-tiba suram,
Allah tarbiah kami untuk sangka baik sesama Islam,
Mungkin mereka tak dengar dari dalam,
maklumlah hari sudah nak malam.
Dahulu nabi menyeru seisi alam,
Seru mereka kepada Islam,
Tapi Abu Jahal dan Abu Lahab pura-pura tak paham,
Kononnya pertahankan adab resam,
Walhal Al-Quran turun dengan maksud mendalam,
mengalahkan segala syair pendeta seluruh alam.
Bkn niat kami untuk mengajar,
niat cuma untuk belajar-belajar,
Belajar cakap benda yang benar,
nak kata hidup ini cuma sebentar,
kelak kita bertemu yang Maha Besar,
Marilah kita beriman sebentar,
bercakap-cakap tentang kubur,sirat dan masyar,
mudah-mudahan iman yakin bertambah lebar.
Pintu diketuk sebanyak 3 kali,
Sambil itu salam diberi,
Keluar pula seorang lelaki,
rupanya rumah tuan haji,
Dengan wajah berseri-seri,
Manis senyuman tidak terperi,
Lega segala hati kami,
dipelawa masuk tetapi tak cukup time diberi,
cukuplah kami sekadar di sini,
menghidupkan amalan sunnah nabi.
Tapi sayang ada yang tak faham-faham lagi,
Bukan takat dicaci bahkan dimaki,
Tak tahu mana dia kesalahan kami,
Rupanya inilah dia kerja nabi,
Iman ditarbiah cara begini,
Sabar diuji berkali-kali.
Azan dilaungkan 5 kali sehari,
Syaitan mendengar terus bersembunyi,
Dalam jamban memang pilihan sensasi,
Dakwah kepada solat pun syaitan lari,
Dakwah kepada Iman lagilah syaitan benci,
Yang pelik Mat rempit pun lari,
Baru nampk jamaah berjalan kaki,
Belum sempat salam diberi,
Habis sume mencicit lari,
Meluncur laju macam Velentino Rossi,
Benci benarkah mahu dengar tentang Allah?
Benci sangatkah mahu dengar kebesaran Allah?
Malukah diri kita mahu dengar kehebatan Allah?
Siapakah yang beri kita rezeki tiap-tiap hari bukankah Allah?
Siapakah yang perlihara kita sejak dalam rahim bukankah Allah?
Siapakah yang mencipta kita bukankah Allah?
Susah sangatkah mulut mahu cakap yang beri kita makan itu Allah.
Hari ini kita mesti faham kerja dakwah kerja kita,
Bukan takat kerja ustaz,alim dan ulama,
Tak kira kita petani, peladang, kerani, doctor, mahupun YB,
Kerja dakwah kerja fulltime kita,
Kerja dunia hanyalah kerja partime sahaja,
Ingatlah teman Ingatlah taulan,
Dunia ini tempat sementara,
Dalam kita bersenda,
Dalam kita bersukaria,
Kerja nabi mesti jalan juga,
Tak kira sesibuk mana,
Tak kira kita di mana,
Kitalah pewaris tugas anbia bersama.
Hari ini,
nama jemaah sudah diberi,
Bukan Maulana Ilyas yang kasi,
Penduduk Malaysia gelarkan tabligh,
Dan bila jamaah melangkah kaki,
kanak-kanak kata lari,
Tabligh datang kome sembunyi,
Di Malaysia mungkin janggal lagi,
Di zaman nabi ziarah dibuat tiap-tiap hari,
Bukan takat di Aidilfitri.
Ayuh bangkit semua pemuda,
Termasuklah yang tua bangka,
Tak kira kita siapa,
Terpaksa atau suka rela,
Tidak kira dimaki dan dicerca,
Tidak kira kita mulia mahupun hina,
Ayuh hidupkan Dakwah bawaan Baginda.

📇..........

Saturday, 6 February 2016

Rezeki

Satu perkongsian:
SANG TELADAN ITU
SEORANG PENJUAL SURAT KHABAR
==================

Pagi itu penjual surat khabar itu berteduh di tepi kedai. Sejak subuh hujan turun lebat sekali, seakan tidak membenarkannya melakukan aktiviti jualan akhbarnya seperti biasa.

Terbayang di fikiranku, tidak ada satu sen pun  wang yang akan penjual itu perolehi seandainya   hujan tidak berhenti. Namun, kegalauan yang kurasakan ternyata tidak nampak sedikitpun di wajah Penjual Surat Khabar itu.

Hujan masih terus turun. Si penjual surat khabar masih tetap duduk di tepi kedai itu sambil tangannya memegang sesuatu. Tampaknya seperti sebuah buku. Kuperhatikan dari jauh, lembar demi lembar dia baca. Awalnya aku tidak tahu apa yang sedang dibacainya. Namun perlahan-lahan ku dekatinya, ternyata Kitab Suci Al-Quran yg dibacanya.

+ "Assalamu 'alaikum" ...
- “Waalaikum salam"
+ “Bagaimana jualan surat khabarnya tuan?" ...
- “Alhamdulillah, sudah terjual satu.”
+ “Wah susah juga ya kalau hujan begini" ...
- “Insya Allah adalah rezekinya.”
+ “Terus, kalau hujannya sampai lewat petang?”
- “Itu bererti rezeki saya bukan jualan surat khabar, tapi boleh banyak berdoa.”
+ “Kenapa?”
- “Bukankah  Rasulullah SAW pernah besabda, ketika hujan adalah saat mustajab untuk berdoa. Maka, kesempatan berdoa itu dipanggil rezeki juga.”
+ “Lantas, kalau tidak dapat wang, bagaimana?”
- "Bererti, rezeki saya adalah bersabar"
+ "Kalau tidak ada yg boleh dimakan"? .....
- “Bererti rezeki saya berpuasa"
+ “Kenapa tuan  boleh berfikir seperti itu?”
- “Allah SWT yang memberi rezeki. Apa saja rezeki yang diberikan-Nya saya syukuri. Selama jualan surat khabar, walaupun tidak laku, dan harus berpuasa, tetapi saya tidak pernah  kelaparan" - katanya jitu dan ikhlas menutup pembicaraan


Sahabat ...
Hujan pun reda. Si penjual surat khabar bersiap-siap untuk terus melakukan aktiviti jualannya. Ia berpergian  sambil memasukkan Al-Quran ke dalam begnya.

Aku termenung ... tanpa kusedari cermin mata ku menjadi gelap kerana bercucuran tangisku. Aku tersedar sendirian stlh ku renungi setiap kalimat tausiah yang diucapkan penjual surat khabar jalanan.

Ada penyesalan di dalam hati. Kenapa kalau hujan aku masih resah-gelisah. Khuatir tidak mendapat wang?, ... Risau rumahku akan terendam banjir?...Bimbang tidak dapatt hadir andai ada jemputan kenduri? .. Keluh kesah tidak boleh bertemu pelanggan dan rakan perniagaan? ...

Kembali baru ku sedari, rezeki bukan wang semata. Boleh bersabar, berpuasa, berdoa, beribadah merupakan amal sholeh yang patut kita syukuri. Malah, lebih dari itu, ia adalah juga rezeki yang tidak terperi daripada Allah SWT.

Sahabat ...
Rezeki hidayah dan boleh bersyukur adalah jauh lebih bermakna daripada pekerjaan dan wang. Dari apapun juga ...

MasyaAllah ....
Subhanallah ...
Allahu Akbar ....

Tuesday, 2 February 2016

Amalan di kubur

Ajaran Islam vs ajaran melayuism/nusantaraism

Gantikan rekacipta agama dengan sunnah

Bab kematian
===========

1. Mendengar berita kematian
--------------------------------
Melayuism/Nusantaraism : Alfatihah

Islam : Innalillahwainnalilahirojiun ( kalimah istirja')

2. Usung jenazah
----------------------------
Melayuism/Nusantaraism : Baca al fatihah sambil usung jenazah.
Jenazah akan ditanam di tempat yang keluarga request. Contoh meninggal dunia di sarawak, tapi disebabkan keluarga di selangor maka jenazah akan dibawa pulang ke selangor untuk dikebumikan.

Islam : Usung seperti biasa tanpa ada sebarang bacaan dan percepatkan hantar jenazah ke kuburan bukan perlambatkan dengan bacaan tertentu

Jenazah ditanam di tempat perkuburan yang paling hampir dengan jenazah yang meninggal dunia.

3. Tanam jenazah
-----------------------------
Melayuism/Nusantaraism

- Jirus air dengan jug yang diikat kain putih
- Tabur bunga
- Tabur batu

Islam :

Tiada sebarang jirusan air. Jika jirus air atas alasan untuk melembapkan tanah tidak mengapa namun jika air dijirus agar mayat sejuk maka ini kepercayaan yang merosakkan aqidah.

4. Kubur jenazah
---------------------------
Melayuism/Nusantaraism :

- Kubur dihias bagai pengantin
- Kubur ada bangunan
- Kubur ada nama, tarikh hidup dan mati
- Ada pakej upah baca Al Quran
- Batu nisan 2
- Kubur dijadikan masjid tempat beribadah dan meminta
- Perlu beri wang kepada orang solat jenazah
- Perlu beri wang kepada penggali kubur
- Perlu sediakan wang sekurang kurangnya RM 1000

Islam :

- Kubur tidak ditinggikan malah diratakan, tiada hiasan.
- Kubur tiada bangunan
- Kubur tiada sebarang kapur, nama, tarikh hidup dan mati
- Tiada upah bacaan Al Quran di kuburan
- Batu nisan 1
- Tempat beribadah di masjid bukan di kuburan
- Tiada wang pun diperlukan kerana tugas uruskan jenazah fardhu kifayah bagi umat islam.

5. Kenduri Arwah
----------------------------
Melayuism/Nusantaraism :

Keluarga si mati buat upacara ritual kenduri  bagi arwah dengan bacaan tertentu, doa tertentu, surah yasin sambil dihadiri tekong tahlilan arwah bagi mengisi perut tetamu dengan juadah makanan.

Dilakukan selama 7 hari, 40 hari dan 100 hari atas kepercayaan agar mayat tidak diseksa dan tidak disoal di dalam kubur.

Ritual seperti ini adalah milik agama hinduism.

Islam :

Tiada kenduri buat jenazah. Yang ada ialah mendoakan jenazah di mana saja berada.

Allahummaghfirlahu warhamhu waafihi wa'fuanhu ( jenazah lelaki )

Allahummafirlaha warhamha waafihi wa'fuanha ( Jenazah wanita )

Jiran terdekat memberikan makanan kepada keluarga si mati kerana mereka sedang berada di dalam kesusahan dan kesedihan.

6.Talqin
-------------
Melayuism/Nusantaraism :

Talqin akan dibaca di atas kubur oleh imam yang diupah. Imam akan berikan jawapan bocor kepada si mati untuk jawab soalan kubur. Imam dan makmum duduk di atas kubur sambil imam membaca talqin dengan menyebut nama fulan / fulanah binti ibu.

Islam :

Tidak ada sebarang talqin bocorkan jawapan kepada jenazah. Kerana jenazah sudah membawa amalannya sendiri untuk menjawab soalan di kubur.

Dilarang duduk di atas kuburan.

Nyatalah memang benar kata Rasullulah s.a.w

Innadina yusrun (agama itu mudah) namun umatmu yang jahat telah persulitkan dan merosakkan agama Allah yang suci ini lalu orang bukan islam memandang agama islam ini susah untuk diamalkan.

Bezakan agama ajaran nabi s.a.w dengan ajaran melayuism / nusantaraism.

Tiket ke syurga

TIKET PERJALANAN MANUSIA

IDENTITI PENUMPANG:
Nama : Manusia
Tempat asal : Tanah
Alamat : Planet bumi

KETERANGAN PERJALANAN :
Terminal Berlepas : Dunia
Transit : Alam kubur
Terminal Ketibaan : Padang Mahsyar
Destinasi : Surga / Neraka
Waktu Berlepas : ‘SURPRISE’

Check In: Akan dilakukan oleh Malaikat Maut.
Barang Bawaan yang diizinkan :

1. Iman
2. Amal Shalih

Kargo yg dibenarkan :

1. Sedekah Jariah.
2. Ilmu yang bermanfaat
3. Do’a anak yang soleh

CATATAN :

1.Sebelum berlepas diharapkan untuk selalu membaca, mempelajari, menghafal dan mengamalkan buku petunjuk kehidupan AL QURAN ALKARIIM.

2.Sebelum berlepas diharapkan untuk selalu mengamalkan Standard Operating Procedure (SOP) seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.

3.Hati-hati dengan calon Syaitan yang selalu menawarkan tiket ke Neraka !

Sila pastikan tiket perjalanan ini dicetak dan ditampal di dinding sebagai peringatan.

Semoga perjalanan anda menyenangkan.