Wednesday, 29 June 2016

Malam qadar

Lailatul Qadar
Oleh: Dr. Nawal al-Ied

Ringkasan ceramah Dr. Nawal al-Ied

Lailatul Qadar
Dinamakan demikian; karena saat itu ketentuan taqdir turun dari langit ke bumi. Dan dinamakan demikian kerana nisbat kepada taqdir.

🌱Ibadah pada malam itu menyamai 84 tahun.

Sebagai contoh;
Apabila anda mengucapkan, "Astghfirullah." Seolah anda beristighfar semenjak anda lahir hingga usia 84 tahun.

🌱Pada malam itu bumi menjadi sempit lantaran banyaknya jumlah malaikat. Pada malam itu malaikat turun yang jumlahnya melebihi bilangan batu kecil kerikil, supaya dapat mengamini doa kita.

🌱Terdapat beberapa bentuk taqdir yang Allah Azza wa Jalla tetapkan untuk manusia;
1. Taqdir Azali
2. Taqdir tahunan
3. Taqdir harian

Kita dapat mengubah ketetapan harian maupun tahunan dengan doa.
Sebagai contoh;
Apabila Allah telah tetapkan taqdir yang buruk bagi kita tahun depan (wafatnya anak, gagal menikah, dsb)
Lalu anda mulai berdoa dengan penuh keikhlasan pada malam Lailatul Qadar, dengan memohon taufik, bahagia, dan keselamatan, dsb.

Niscaya Allah Azza wa Jalla memerintahkan malaikat untuk menghapus lembaran yang telah ditetapkan kesengsaraan dan mereka ganti dengan menuliskan kebahagiaan bagi kita.
"Allah menghapus dan menetapkan apa yang Dia kehendaki. Dan milik-Nya lah lauh mahfudz."

Pada malam Lailatul Qadar malaikat melawati hamba lalu menghiburnya, karena telah ditetapkan kematian baginya. Atau melawati seorang hamba lalu menyambutnya dengan diterimanya amal dan dibebaskannya dari neraka.

1 jam pada malam Lailatul Qadar menyamai 8 tahun, 1 minit menyamai 50 hari, maka di manakah orang-orang yang memperbanyak kebaikan?

Wahai akhawat, Rabb kita maha mulia lagi maha pengasih, Dia telah membuka pintu-pintu rahmat, langit, dan surga untuk kita. Dan Dia menyeru kita kepada-Nya, supaya kita memohon dan kembali kepada-Nya.

Janganlah kita semua melewatkan kesempatan ini.

Lailatul Qadar adalah malam agung, janganlah kita semua melewatkan disebabkan sibuk dengan pasar,  perkara-perkara melenakan yang lain.
Sebab Rasul 'Alaihish shalatu was salam apabila telah memasuki 10 hari terakhir Ramadhan, beliau mengukuhkan sarungnya dan sholat semalam suntuk.

Kita tak tahu, ada kalanya ini adalah Ramadhan terakhir yang kita tempohi.

Perbanyaklah zikir, sedekah, membaca Al Qur'an, Qiyamul lail, dan berdoa,
اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنَّا
"Ya Allah, sesungguhnya Engkau maha pengampun, mencintai ampunan, maka ampunilah kami."

Bagaimana wanita boleh bersedekah, sedang majoriti mereka adalah suri rumah tangga dan mereka juga tidak memiliki gaji untuk digunakan.
Apabila kita mendengar keutamaan sedekah, kita merasa perit dan gusar .
Seraya berkata, "Bagaimana, sedang aku tak memiliki wang?"
Oleh yg demikian, kita segenap wanita diperintahkan untuk bersedekah. Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda, "Wahai segenap wanita, bersedekahlah, dan perbanyaklah istighfar, sebab aku melihat kalian sebagai majoriti penghuni neraka."
Dan itu menambah khuatir dan rasa takut pada diri kita? Dan solusinya?
Sebenarnya mudah, sesungguhnya kurnia dan kemurahan Allah Ta'ala begitu luas dan tiada henti.
Sebab Dia menjadikan sedekah bukan hanya terbatas pada harta. Namun, setiap pintu kebaikan adalah sedekah.
Berikut contoh-contohnya;
Sedekah itu beraneka ragam;
# Setiap tahlil dan takbir adalah sedekah
# Setiap tasbih dan tahmid adalah sedekah
# Amar ma'ruf nahi munkarmu adalah sedekah
# Bukalah sms mu setiap hari, bersedekah dan kirimlah ucapan baik kepada setiap yang kau kenal, dan setiap kalimat baik adalah sedekah.
# Senyummu di wajah suami, anak-anakmu, dan kaum muslimat adalah sedekah.
# 2 rakaat dhuha menyamai 360 sedekah
# Tahanlah dirimu untuk berbuat buruk, itu adalah sedekah
# Singkirkanlah gangguan dari jalan
# Ucapkanlah salam kepada siapa yang kau temui
# Berilah makan pembantumu, sebagaimana kamu makan dan itu adalah sedekah.
# Berilah makan burung atau binatang, atau manusia dan itu sedekah bagimu.
# Muliakanlah tamu melebihi 3 hari, dan itu sedekah.
# Berusahalah menolong dan membantu baik kaum maupun bukan kaum, dan itu sedekah bagimu.
# Tuntutlah ilmu, ajarkan, dan sebarkanlah, itu sedekah bagimu. Baik dengan mendengar, membaca, atau menulis, sesuai kemampuanmu.
# Seteguk air yang kau berikan untuk orang haus adalah sedekah.
Milik Allah lah segala puji dan kurnia.

Kaedah penting: Ikhlas dan mengharap pahala.
Karib kerabat lebih utama untuk mendapat kebaikan kita (dua orang tuamu, suami, dan anak-anakmu). Mereka yang paling utama, lalu yang terdekat, kemudian terdekat.

Dan saya mengingatkan bahwa sedekah menghapus dosa, sebagaimana air mematikan api.
Sebarkanlah ilmu ini, supaya menjadi sedekah untukmu, dengan izin Allah.

Bersiaplah sejak sekarang, kuatkanlah tekad dan sudahilah kesibukan, belanja, dan setiap apa yang menyibukkan dari malam-malam itu sejak sekarang juga. Jangan lewatkan kesempatan itu, dan itu adalah keberuntungan.

Yang memiliki group-group WA hendaknya dikirim, supaya pahala berlipat ganda insya Allah. Kesempatan emas.

Semoga Allah memberi kita taufik untuk mengamalkan setiap apa yang dicintai dan
diridhai-Nya.

Diterjemahkan oleh:
Al Faqir ilaa 'afwi Robbih
19 Ramadhan 1437 H

Monday, 27 June 2016

Shopping

cnp
Buat encik suami ini antara tips yang mungkin berguna untuk anda

Apabila isteri ajak pergi shopping pakaian raya, bersiap sedialah kita dengan tenaga dan peralatan yang cukup supaya kita tidak jatuh pengsan.

Orang perempuan, walaupun berpuasa, dia boleh shopping di beberapa buah mall dan pergi kesemua tingkat yang ada dalam mall tersebut satu persatu.

Entah dari mana kekuatan tu datang, anda pasti terkejut.

Biasanya lelaki2 dalam mall tu akan follow dari belakang dengan muka nak makan orang. Sebaliknya si isteri pula berjalan di depan penuh bersemangat dengan senyuman.
.

Saya lihat dan perhati sendiri suasana begini dalam SOGO dan beberapa mall lain. Abang sado pun pucat muka dibuatnya.

Ada suami yang terduduk di belakang tiang. Ada yang berjalan sambil tengok Hp, di matanya tiada apa yang menarik dalam mall tu. Ada juga yang tertidur di kerusi rehat yang disediakan.

Saat ini jika ada anak, kitalah yang perlu dukung atau jaga anak kecil tu. Isteri kita akan hilang sekelip mata sahaja. Sekejap dia di depan, sekejap di belakang, tiba2 ada di sebelah kiri atau kanan, kadang2 hilang terus. Kena call baru jumpa.

Boleh sakit tulang belakang dukung anak dari tingkat 1 sampai tingkat 8. Sebaiknya bawa stroller.
.

Ketika isteri sedang pilih2 pakaian dan tanya, cantik tak pakaian tu, jangan cakap semua cantik, tapi pandai2 la komen..

"Macam senget sikit.."

"Warna terang sangat.."

"Rasa2 yang tu lagi sesuai.."

Dan seumpamanya walaupun di mata kita semua nampak sama saja. Isteri kadang2 bukan nak minta pandangan kita sangat, cuma saja2 nak manja dan tengok apa kita jawab. Dia tahu citarasa kita bukan best sangat pun.

Maka pandai2 bagi pendapat untuk hiburkan hatinya.
.

Walaupun ingin hiburkan hatinya, kita kena berhati hati dengan jumlah perbelanjaan waktu tu. Isteri biasanya akan tergoda macam nak tergolek atas lantai kalau nampak offer 50%, 70% dan ke atas.

"Bang... Tengok tu bang! Diskaun 70%! Mana Nak dapat ni bang, ni rezeki kita dengan anak2 ni bang. Kalau lambat kompem habis bang! Wajib beli ni!"

Bagi isteri, membeli barang offer adalah satu kemenangan. Bagi anda pula, cuba elakkan poket kering adalah satu kejayaan. Maka berjuanglah dengan aman.
.

Kita mungkin akan pulang dengan keadaan yang lebih penat dari bersenam di Gym. Sebaliknya isteri pula pulang dalam keadaan riang gembira.
.

Kalau kita rasa kita kuat, ketika shopping, isteri lagi kuat dari kita.
.

Saat itu mungkin adalah antara aktiviti yang menggembirakan mereka. Teman mereka tanpa banyak soal. Meskipun muka kita memang sah2 nampak bosan dan letih, tutup mulut dan biarkan mereka habiskan masa untuk shopping.
.

Di rumah mereka penat jaga anak dan berhias untuk kita. Jarang2 sekali teman dia dengan senang hati. Inilah antara tugas kita sebagai suami.
.

Jika rasa penat, perhatikan wajah suami orang lain dalam mall tersebut. Mereka mungkin lebih penat dari anda..

Saturday, 25 June 2016

Nikmat Allah

TANDA MATA HATI YANG MASIH BUTA TERHADAP ALLAH

Bila ALLAH sembuhkan kita daripada kesakitan melalui ikhtiar ubat yang kita ambil.. Kita nampak ubat.. Kita tak nampak ALLAH

Bila ALLAH berjayakan kita dalam akademik melalui bijaknya kita dalam pelajaran.. Kita nampak kebijaksanaan kita.. Kita tak nampak ALLAH

Bila ALLAH bagi kita pekerjaan yang selesa melalui cemerlangnya kita dalam bidang yang diceburi..Kita nampak kecemerlangan kita.. Kita tak nampak ALLAH

Bila ALLAH bagi kita kekayaan harta melalui asbab gigihnya usaha kita dlm perniagaan.. Kita nampak kegigihan usaha kita.. Kita tak nampak ALLAH

Bila ALLAH kurniakan kita pasangan yang soleh/solehah serta keluarga yang bahagia.. Kita nampak baiknya kita.. Kita tak nampak ALLAH

Bila ALLAH keluarkan kita daripada masalah melalui bantuan manusia disekeliling.. Kita nampak baiknya manusia tersebut.. Kita tak nampak ALLAH

Bila ALLAH masyhurkan kita di pandangan mata manusia di dunia melalui asbab kelebihan kita.. Kita nampak hebatnya kita.. Kita tak nampak ALLAH

Bila ALLAH bagi segala jenis nikmat yang tak pernah mintak dibayar dan tak terhitung.. Kita hanya nampak indahnya nikmat itu.. Kita tak nampak ALLAH

Sungguh, mata hati kita masih buta dan samar.. Dek keangkuhan seorang hamba atau kotornya segumpal darah bernama hati mungkin.. Untuk melihat Maha Mencipta disebalik kejadian..

Bukan senang untuk didik diri dan hati melihat ALLAH dalam setiap langkah kita.. Tapi itulah hakikat kehidupan kita di sini.. Datang dari ALLAH hidup untuk ALLAH dan balik kepada ALLAH. Semoga roh para rasul, nabi, tabien, syuhada, para pejuang agama, ulama, saudara mara, sahabat handai kita yang telah pulang kepada ALLAH dicucuri rahmat.. Kita PASTI menyusul..

Semoga ada kebaikan dan manafaat untuk semua, In Shaa ALLAH

Innalillahiwainnailaihirajiun...

Friday, 24 June 2016

Senyum

Fakta mengenai susah hati:

1. Apabila anak kita gagal di sekolah, kita menjadi murung, senyuman kita bertukar menjadi masam - namun ia tidak mengubah hakikat bahawa anak kita gagal di sekolah.

2. Apabila menghadapi kematian ahli keluarga, kita susah hati dan pilu, namun adakah ia akan hidup semula?

3. Kita gagal dalam mencapai hasrat kita, seperti mengalami kerugian dalam perniagaan, susah hati kita tidak akan menjadikan hasrat kita tercapai dan perniagaan kita mencapai keuntungan.

4. Kita dimarahi di tempat kerja, kita menjadi marah, kecewa dan putus asa, adakah keadaan di tempat kerja akan menjadi lebih baik.

5. Ada yang sedih kerana berasa dirinya miskin, dia menjadi susah hati dalam menghadapi kehidupan, adakah beliau akan menjadi kaya?

6. Ada yang terkilan kerana apa yang dikatakan oleh musuh - sedarkah bahawa dengan terkilan, anda sebenarnya sedang membantu serangan musuh pada diri sendiri.

7. Ada yang merasakan dunia dia gelap semata-mata kerana apa yang dihajatkan dan didoakan tidak kunjung tiba. Lagi dia berada dalam kesedihan, lagi benda yang dihajatkan tidak kunjung sampai.

8. Orang yang susah hati - air jernih disangkakan racun, bunga ros dilihat kaktus, taman hijau seolah gurun dan merasakan diri hidup di penjara di bumi Allah yang luas ini.

Bila menghadapi sebarang situasi buruk, kawal minda, jangan susah hati, kerana susah hati akan menarik lebih banyak situasi yang tidak diingini kerana air liur beracun yang ditelan bertambah dalam keadaan kita sedih... ingatlah semuanya adalah sebahagian daripada ujian Allah, dan Allah tidak akan menguji kita di luar kemampunan kita.

Apa yang perlu disedih sekiranya kita masih mempunyai dua mata, dua telinga, mulut, tangan, kaki, lidah, jantung, ketenangan dan badan yang sihat?

(Quran 55: 13)
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?

Ingatlah tiada istana yang boleh melindungi anda akibat dan musibah yang melanda anda akibat dari kesedihan dan kemurungan anda - meskipun anda jutawan, berjawatan tinggi dan mempunyai anak dan isteri yang baik.

Senyum senantiasa perisai semulajadi Allah kepada manusia dalam menghadapi ujiannya.

Thursday, 23 June 2016

Kematian

🍁 ISLAM VS MELAYU BAB KEMATIAN🍁

📌Mendengar berita kematian
-------------------------------
👉🏻Melayu

Alfatihah

👉🏻Islam :

Innalillahi wa inna ilaihi rojiun

📌 Usung jenazah
----------------------------
👉🏻Melayu:

Baca al fatihah sambil usung jenazah.
Jenazah akan ditanam di tempat yang keluarga request. Contoh meninggal dunia di sarawak, tapi disebabkan keluarga di selangor maka jenazah akan dibawa pulang ke selangor untuk dikebumikan.

👉🏻Islam :

Usung seperti biasa tanpa ada sebarang bacaan dan percepatkan hantar jenazah ke kuburan bukan perlambatkan dengan bacaan tertentu

Jenazah ditanam di tempat perkuburan yang paling hampir dengan jenazah yang meninggal dunia.

📌 Tanam jenazah
-----------------------------
👉🏻Melayu:

- Jirus air dengan jug yang diikat kain putih
- Tabur bunga
- Tabur batu

👉🏻Islam :

Tiada sebarang jirusan air. Jika jirus air atas alasan untuk melembapkan tanah tidak mengapa namun jika air dijirus agar mayat sejuk maka ini kepercayaan yang merosakkan aqidah.

📌Kubur jenazah
---------------------------
👉🏻Melayu:

- Kubur dihias bagai pengantin
- Kubur ada bangunan
- Kubur ada nama, tarikh hidup dan mati
- Ada pakej upah baca Al Quran
- Batu nisan 2
- Kubur dijadikan masjid tempat beribadah dan meminta
- Perlu beri wang kepada orang solat jenazah
- Perlu beri wang kepada penggali kubur
- Perlu sediakan wang sekurang kurangnya $ 1000...MasyaAllah.

👉🏻Islam :

- Kubur tidak ditinggikan malah diratakan, tiada hiasan.
- Kubur tiada bangunan
- Kubur tiada sebarang kapur, nama, tarikh hidup dan mati
- Tiada upah bacaan Al Quran di kuburan
- Batu nisan 1
- Tempat beribadah di masjid bukan di kuburan
- Tiada wang pun diperlukan kerana tugas uruskan jenazah *FARDHU KIFAYAH* bagi umat islam.

📌Kenduri Arwah
----------------------------
👉🏻Melayu:

Keluarga si mati buat upacara ritual kenduri  bagi arwah dengan bacaan tertentu, doa tertentu, surah yasin sambil dihadiri tekong tahlilan arwah bagi mengisi perut tetamu dengan juadah makanan walau keadaan susah dan terpaksa. Bersedekah tidak salah dengan meluruskan niat.

Dilakukan selama 7 hari, 40 hari dan 100 hari atas kepercayaan agar mayat tidak diseksa dan tidak disoal di dalam kubur.

Ritual seperti ini adalah milik agama *HINDU*

👉🏻 Islam :

Tiada kenduri buat jenazah. Yang ada ialah mendoakan jenazah di mana saja berada.

Allahummaghfirlahu warhamhu waafihi wa'fuanhu ( jenazah lelaki )

Allahummafirlaha warhamha waafihi wa'fuanha ( Jenazah wanita)

Jiran terdekat memberikan makanan kepada keluarga si mati kerana mereka sedang berada di dalam kesusahan dan kesedihan.

📌Talqin
-------------
👉🏻Melayu:

Talqin akan dibaca di atas kubur oleh imam yang diupah. Imam akan berikan jawapan bocor kepada si mati untuk jawab soalan kubur. Imam dan makmum duduk di atas kubur sambil imam membaca talqin dengan menyebut nama fulan / fulanah binti ibu.

👉🏻Islam :

Tidak ada sebarang talqin bocorkan jawapan kepada jenazah. Kerana jenazah sudah membawa amalannya sendiri untuk menjawab soalan di kubur. Luruskan niat jika talqin sebagai dakwah untuk saling mengingati hari kematian akan tiba kepada yang menziarahi si mati di kuburan itu tidak mejadi kesalahan, kerana Allah ingin kita saling mengingati tentang hari kematian.

   BERLAPANG DADA , RENUNGKANKAH...
MELAYU SEKADAR BANGSA
DAN ISLAM ITU AKIDAH KITA..

🌺Jadikan pesan nabi saw dlm hadis 👇🏼sbg panduan:-

"Barangsiapa membuat suatu perkara baru dalam urusan kami ini (urusan agama) yang tidak ada asalnya, maka perkara tersebut tertolak”

(HR. Bukhari no. 2697 dan Muslim no. 1718)

مستكبرين

Gr8 thoughts by an obstetrician good friend...

Menjawab kegundahan YB Rafizi Ramli

Saya tidak pernah menulis tentang politik kerana saya akui tidak arif dengan simpang siur perjalanan politik. Namun PRK serentak di 2 buah DUN baru-baru ini tidak dapat tidak telah menarik perhatian ramai termasuk saya.

YB Rafizi Ramli di dalam kesimpulannya selepas keputusan PRK baru-baru ini menyatakan rasa hairannya terhadap sebilangan besar masyarakat yang seolah-olah ‘tidak kisah’ dengan segala bebanan termasuk bebanan GST, skandal 1MDB, harga barangan naik, rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang berleluasa.
Seakan-akan satu persatu peluru yang dikeluarkan serta jurus-jurus silat yang dipelajari tidak tembus atau kebal di tubuh masyarakat. Masyarakat terus seolah-olah tidak mahu berubah.
Ada yang menyarankan kepada YB Rafizi tidak perlulah lagi membongkar keburukan dan kesalahan pemerintah kerana semua itu tidak akan mengubah apa-apa. Rakyat tetap memilih kerajaan yang korup.

Saya ingin menjawab dan meleraikan kekusutan fikiran YB Rafizi tentang mengapa rakyat sanggup terus ditindas. Mengapa rakyat terus merelakan diri mereka dipijak-pijak oleh pemerintah? Mengapa rakyat tidak mahu melakukan perubahan.

Tidak susah. Semua jawapan itu sudah lama terdapat di dalam al Quran. Analisis tentang keengganan penduduk sekitar Kuala Kangsar dan Sungai Besar untuk menjatuhkan pemerintah yang menzaliminya telah pun dibentangkan di dalam kitab mukjizat itu 1400 tahun dahulu.

Satu-satunya manuskrip lengkap yang menceritakan peradaban demi peradaban, tamaddun demi tamaddun yang telah berlalu-diceritakan semula kepada Nabi yang agung, bukan sahaja sebagai pengubat dan penguat jiwa mendengar ujian-ujian berat yang dilalui para nabi, tetapi juga untuk menceritakan pada mana-mana zaman akan ada 2 karakter ini—yang satu golongan minoriti yang digelar ‘mustakbirin’ dan yang satu lagi golongan majoriti yang digelar ‘ mustad’afin’-iaitu golongan orang yang sombong dan golongan orang yang lemah.

Pernah terdetik di hati kenapa di dalam alQuran terlalu banyak bercerita tentang Nabi Musa. Firaun pada zaman itu adalah mustakbirin yang menganggap dirinya Tuhan. Mungkin bukan Tuhan dalam erti kata penciptaan tapi Tuhan dalam erti kata kekuasaannya ke atas makhluk yang lain. Berbekalkan kekayaan, kerajaan, kekuasaan dan disokong oleh menteri-menteri seperti Haman dan Qarun, mereka menekan rakyat sendiri dan para hamba.

Bagaimana pula kaum Firaun itu sendiri? Adakah mereka tidak tahu tentang kezaliman Firaun ke atas orang-orang Israel? Adakah mereka tidak sedar Firaun dan pembesar-pembesarnya mengaut keuntungan berganda-ganda atas nama hubungan dengan Firaun? Perlukah ada seorang YB Rafizi di sana untuk membongkar semua kebobrokan Firaun?
Tidak perlu. Mereka sedia tahu perkara-perkara ini berlaku.
Kalaupun ada seorang Rafizi di sana pada ketika itu untuk membongkar salah laku dan pecah amanah Firaun, kaum Firaun itu tetap tidak akan berganjak dari memberi sokongan kepada Firaun.
Mereka telah memilih untuk diri mereka sendiri untuk menjadi mustad’afin-kaum yang lemah. Dan nanti Firaun akan mengetuai kaumnya, golongan mustad’afin ini untuk masuk ke neraka. Di dalam neraka berlakulah perbalahan. Golongan yang selama ini diam baru mula mahu bersuara ketika sudah berada di pintu neraka! Alangkah besarnya penyesalan ketika itu.

Kenapa ini berlaku?

Ini berlaku bilamana manusia lupa akan asal usulnya. Bila manusia mengenal dirinya, dia akan mengetahui dia berada di antara 2 keseimbangan.

Di satu sudut dia adalah hamba yang lemah yang diciptakan pada awalnya dari lumpur tanah liat hitam, sehingga iblis pun tidak sudi sujud kepadanya. Kemudian keturunan Adam dijadikan pula dari air yang tidak dipandang orang. Dia sedar dia tidak mampu mengubah gunung dan tidak mampu menyongsong langit.
Bila dia lupa, maka lahirlah golongan Mustakbirin-orang-orang sombong yang memandang rendah orang lain dan selalu ingin mengeksploitasi mereka.

Di sisi lain, ia adalah manusia mulia yang dipilih oleh Allah untuk menjadi Khalifah. Ia adalah manusia yang malaikat semuanya sujud kepadanya. Ia ditiup roh oleh Allah ke dalam dirinya dan dia diberi ilmu dan pena.
Bila dia lupa, maka dia meletakkan dirinya ke tahap yang rendah. Dia membiarkan manusia lain menindasnya. Merelakan saja. Dia merasa dia tiada potensi diri sendiri dan hidup matinya sangat terikat dengan pemerintahnya. Dia lupa Allah yang memberi rezeki dan terus menyokong pemimpin mustakbirin kerana bimbang jika tidak disokong, dia akan kehilangan rezeki, pekerjaan bahkan nyawa.

Berapa ramai manusia hari ini merendahkan dirinya dihadapan ‘Boss’ kerana merasa Boss yang memberi gaji. Berapa ramai yang menghinakan diri di hadapan menteri-menteri kerana mahukan projek.
Perhatikan, di mana-mana 2 karakter utama ini akan sentiasa ada.

Di dalam al Quran, di banyak tempat disebutkan tentang kedua-dua karakter ini yang saling tuduh menuduh. Kasihan sungguh si Mustad’afin, sudahlah hina di dunia, di akhirat nanti juga terhina bersama penindasnya!

“ …dan alangkah hebatnya kalau kamu lihat ketika orang-orang yang zalim itu dihadapkan kepada Tuhannya, sebahagian dari meeka menghadapkan perkataan kepada sebahagian yang lain. Orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri: ‘ Kalau tidaklah kerana kamu tentulah kami menjadi orang-orang yang beriman.’
Orang-orang yang menyombongkan diri berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah: ‘ kamikah yang menghalang kamu dari petunjuk sesudah petunjuk itu datang kepadamu? (Tidak)sebenarnya kamu sendirilah orang-orang yang berdosa.”  Saba’ ; 34: 31—33.

Bagaimana untuk keluar dari kemelut ini?

Al jawab—manusia itu mesti disedarkan akan jati dirinya. Disedarkan akan potensi dirinya yang dimuliakan Allah untuk menjadi pentadbir bumi. Dia perlu segera dikejutkan bahawa dia adalah manusia yang dilahirkan ibunya dalam keadaan merdeka, kenapa dia harus menghambakan dirinya sendiri.
Dia perlu segera sedar bahawa Tuhannya ialah Allah dan tiada tuhan-tuhan Firaun kecil yang sepatutnya menjadi perantara. Dia mesti segera sedar bahawa Allah-lah yang menjamin rezeki baginya, bukan manusia. Dan yang paling penting dia mesti cepat-cepat memutuskan hubungan keterikatannya dengan Firaun itu sebelum Firaun itu menyeretnya ke neraka bersama dengannya. Dia mesti menyoal Firaun itu sekarang, bukan menunggu sehingga bila sudah berada di dalam neraka! Keengganannya untuk menyoal tindak tanduk Firaun adalah satu kesilapan fatal!

Mungkinkah ini boleh terjadi?
Lamakah masa yang diperlukan?

Al-Jawab----sangat mungkin dan sejarah telah membuktikannya.
Lamakah?  Tidak lama. Boleh berlaku hampir serta merta kalau Allah mengizinkan dan sejarah telah membuktikannya.
Atau katakan 10, 20 tahun …..mungkin.

Inilah yang terjadi kepada para ahli sihir Firaun. Padahal sebelumnya mereka sangat menginginkan menjadi orang-orang yang dekat dengan Firaun. Orang-orang yang mempunyai ‘kabel’ yang kuat.
Namun, bila Allah memberikan hidayah, dan nampak jelas di mata mereka siapa sebenarnya Tuhan, maka sekelip mata mereka menyungkur sujud kepada Tuhan Musa dan Tuhan Harun!
Hilang semua ketakutan kepada si Mustakbirin.
Hilang semua pergantungan dan harapan.
Timbul keberanian yang selama ini entah di mana.

Kata mereka, ‘….kerana itu putuskanlah apa yang hendak kamu putuskan. Sesungguhnya kamu hanya akan dapat memutuskan pada kehidupan di dunia ini sahaja’  ( surah Taha, 20:72)

Keberanian apakah ini?
Tidak takut lagi ancaman penjara. Tidak takut lagi ancaman bunuh.
Sesuatu dalam dirinya telah berubah.
Secara fisiknya, dia tetap sama.
Namun kepercayaan dan keyakinannya telah berubah.
Dia sudah mengenal dirinya dan Tuhannya.

Oleh itu, perubahan yang diharapkan tidak akan berlaku bila kita cuma sekadar memberi informasi tentang keburukan penguasa.
Mereka tidak buta. Mereka telah lama tahu. Di dalam hati kecil mereka, kebenaran tidak akan dapat disorokkan.
Perubahan juga tidak boleh berlaku bila kita pula mahu berubah menjadi Firaun. Kita pula yang memberi ‘gula-gula’ dan berkata ikutlah aku kalau kamu mahu selamat.

Perubahan hanya dapat berlaku bila kita mengubah apa yang ada di dalam jiwa manusia.
Jiwa manusia perlu di’besar’kan sebelum dia dapat menjalankan tugasnya dengan lurus.
Jika bekas jiwanya kecil, bagaimana mungkin akan ada perubahan yang besar darinya.

Saya sarankan berilah tumpuan kepada si Mustad’afin ini. Mereka adalah golongan majoriti. Berilah tumpuan kepada usaha-usaha men’tamaddun’kan manusia.
Kalau terus mengikut cara yang sama, hasilnya pastilah sama.
Gunakanlah segala dana, panggil segala pakar, buatlah kajian bagaimana menggerakkan manusia ini.

Di dalam al Quran, jalannya telah terbentang luas. Hubungan antara manusia, kehidupannya dan alam sekitarnya telah dinyatakan dengan terperinci.

Kembalilah kepada kerja-kerja memakmurkan manusia dengan al Quran.
Kembali kepada kerja-kerja memahamkan al Quran dan as Sunnah. Ini adalah kerja-kerja utama yang pasti membuahkan hasil. Sejarah telah membuktikannya. Adakah kita lupa kita pernah menakluki 2/3 daripada dunia?

Saya memberi penghargaan kepada usaha-usaha mendalami al Quran dan hadis seperti yang dijalankan Semat Quran,al-bayyinah foundation, Maktabah Ustaz Emran dan beberapa badan lagi.  Semoga Allah memberkati usaha-usaha mereka.

Semoga YB Rafizi tidak bingung lagi.

Rujukan:

1. Muhammad Sa’id Ramadhan Al-Butiy. Membina Tamaddun menurut manhaj al Quran. Pustaka Salafi, 2003.
2. Al Quran

Friday, 17 June 2016

Student

NOTICE TO ALL STUDENTS
Leave all the excuses outside the door
If you didn’t do your tutorial answers, JUST admit it
If you didn’t understand the question, ask for help
If you didn’t study for the test,
Accept the grade and resolve to do better
(with my help if necessary) NEXT time

If you refuse to follow my rules, accept the
C O N SE Q U E N C E S
This is not a democracy
This is MY tutorial Class:
And I’m here for one reason and one reason only
TO TEACH YOU
TO INSPIRE YOU
TO HELP YOU GROW
I’ll do my part. The rest is UP TO YOU
In shaa Allah

Sahabat

kalau kau rasa kau salah satu pelajar Malaysia, kau baca. kalau tak, kalau kau malas, teruslah kau scroll bawah laju laju. aku tak rugi apa apa.

sini aku mahu mula:

aku risau. risau dengan kerjaya masa akan datang.

macam mana masa depan aku? aku takut. takut tak ada kerja. takut gaji aku tak cukup mahal. takut nak pilih course. ramai senior senior aku dulu yang menganggur kalau masuk universiti ini dan itu masuk course itu dan ini. nak tahu senior aku graduate dari United Kingdom dah bertahun tahun menganggur dan sekarang apply jadi cikgu math. see? rezeki masing masing, jangan nampak rendah expect rendah, tapi nampak tinggi terus expect tinggi. ingat kalau balik dari luar negara terus dapat jadi Engineer atau Doctor? tak. ini soal rezeki, bila kita bicara soal rezeki ini semua ni peraturan Allah. macam mana kau di universiti dulu? macam mana kau study? macam mana kau perform dulu? cara komunikasi kau macam mana dengan manusia? macam mana kau handle masalah? hubungan dengan Allah kau macam mana? ini je base kalau kau nak lepas belajar, kalau kau nak dapat kerja baik baik. jangan expect tinggi kalau solat 5 waktu entah kemana, solat berjemaah tak jaga, kuliah feqah, tasawwuf dan akidah di mana mana surau pun tak hadir. batas pergaulan kau hancur.

dah tu berlambak je diluar sana yang tak ada agama, solat pun tak jaga okay je berjaya?


bila kau tak jaga benda ni ini hanya antara dua; antara kau terus berjaya atau kau gagal di pertengahan. hati hati jika kau terus berjaya dan makin berjaya. itulah istidraj. makin kau menjauh dari Allah makin kau berjaya. kau telah hilang manisnya iman dan Islam. Allah itu ar Rahman dan ar Rahim, ar Rahman itu maksudnya pemurah. tidak kira kau Islam, bukan Islam, munafik atau mu'min Allah itu pemurah. dengan izin Allah, kau usaha kau dapat. tapi sayang wahai manusia, ar Rahman itu hanya kepada mereka yang berpegang pada Allah. ar Rahman itu akan kau lihat di akhirat nanti.

tapi takpelah kan paling kurang kau dah sampai objektif; berjaya didunia. tapi lepas kau mati kau nak expect apa? pertolongan Allah dan Rasulullah? maaf aku nak pesan, didunia pun kau tak akur dengan Allah dan Rasullah jangan kau expect pertolongan lepas kau mati. wallahi pengakhiran dunia itu akhirnya mati, tapi akhirat itu abadi. kekal.

wallahi aku ingin pesan sekali lagi, lebih baik Allah tegur kau dengan kegagalan dan kau sedar yang kau telah menjauh dari Allah. kau mungkin dilihat gagal disisi manusia, tapi alhamdulillah kau masih ada iman, kau sedar yang kau menjauh dari Allah.

Dia itu Allah kau nak apa Dia ada. yakin. yakin. berapa kali aku pesan soal yakin. itu base dalam Islam, itulah iman. apa maksud iman? yakin dan amal dengan setiap apa yang Allah dan Rasullah sampaikan.

ramai mana kawan aku yang,


"weh aku confirm memang tak boleh."

"weh dah penuh tempat kosong untuk belajar course tu. aku takkan boleh punya orang lain lagi hebat kot."


aku dah berbuih mulut pesan dengan sahabat sahabat aku,

"weh jangan pernah putus harapan, selagi kau mampu kau usaha, usaha. tapi bila time berdoa kau kena yakin dengan Allah."

in the end? kau tahu aku nak cakap apa kan. yes, mereka berjaya. mereka dapat masuk dengan course/tempat belajar yang mereka mahu.

sebenarnya above of everything, aku nak tekan satu benda je:

Allah kau kena jaga, Rasulullah kau kena pegang erat erat dengan apa yang Rasulullah ajar. nampak mundur tak mundur kau kena pegang! pegang!

kau kena ingat, "addunya sijnul mu'min wajannatul kafir."

dunia ini penjara bagi orang mu'min. (yes, memang nampak susah, nampak je susah tapi bila kau dah jatuh cinta dengan Allah dan Rasulullah wallahi rasa kekosongan kau akan hilang. kau nak expect apa dengan penjara?) dan indah dilihatnya bagi mereka yang lawan Allah dan Rasul. dah lah, ada masa aku sambung lagi ok?

-dari sahabatmu yang concern. share tak mahu share terpulang, aku pesan kerana aku sayang dengan sahabat sahabat aku disini.

hanya t.m.i bukan illusi, adios.

Sunday, 12 June 2016

Buka di masjid

=============================
KENAPA TAK MASAK? KENAPA BERBUKA DI MASJID
=============================

Soalan ni saya terima semalam di post berkenaan saya berbuka di masjid dan tak masak untuk keluarga,

datangnya dari seorang puan budiman dari Terengganu yang baik hati bertanya secara terbuka,

dan saya dapati ada yang dalam diam juga tertanya2... alhamdulillah ramai nak tahu.

Saya nak share kisah yang bermula pada tahun 2012. Tahun itu, saya belum lagi buat bisnes. Hanya makan sahaja produk tapi tak buat bisnes.

Satu hari dalam bulan Ramadhan 2012, jutawan Tuan haji Roslan Ghazali ajak bincang tentang peluang bisnes di Hotel  De'Palma Ampang, saya hadir bersama mak sedara saya.

Sewaktu berbincang, jam sudah menunjukkan pukul 5 petang. Saya bertanya kepada tuan haji jutawan ini :

" Tuan sempat ke nanti nak balik berbuka? Berbuka di sini ya"

Beliau jawab :

"InshaaALLAH sempat, saya dan keluarga tak berbuka di rumah atau hotel, bulan puasa kami semua ke masjid setiap kali berbuka"

Saya kehairanan lalu bertanya kenapa

Beliau menjawab : " Waktu berbuka adalah waktu paling mustajab doa, tapi kat rumah orang sibuk nak siap makan berbuka, sibuk nak layan anak, sibuk nak layan macam-macam ... tengok2 dah azan..RUGI..! "

" Setakat ni saya tengok, semua doa yang saya mintak masa dekat nak berbuka, alhamdulillah makbul. Saya minta ALLAH bagi 40 Master Coordinator, salah satunya saya minta masa nak berbuka, selain di Makkah, alhamdulillah MAKBUL.."

" RUGI sangat kalau waktu berbuka kita sibuk pasal makan, sedangkan msa tu ALLAH sangat nak kabulkan doa orang yang puasa "

Tambah beliau dalam loghat Utara campur Kelantan....

" Kalau di masjid, makanan ada AJK sediakan, kita FOKUS DOA, di masjid saya ajak anak-anak berdoa setengah jam sebelum berbuka. Doaalah sampai menangis, mengalir air mata, sampai dengar azan Maghrib .. "

"Spend sikit duit untuk sedekah ke masjid untuk belanja orang berbuka masa Ramadhan, pahala puasa dia kita dapat, pahala dia tak kurang sikit pun... ALLAHu akbar...."  kata beliau lagi....

"Buatlah kakyong.. inshaaALLAH lain you rasa...dan inshaaALLAH apa hajat you akan tercapai...inshaaALLAH " Akhiri beliau

Saya senyp sepanjang perbualan.

Tergamam dengan hidayah yang ALLAH bagi melalui tuan jutawan Haji Roslan Ghazali

Satu perasaan sebak menyelinap dalam hati.

Beliau seorang jutawan, tiada masalah untuk beliau mendapatkan hidangan mewah 5 bintang di hotel-hotel terkemuka,

atau menyediakan makanan lazat untuk seisi keluarga berbuka puasa semasa Ramadhan

Tapi beliau memilih untuk mengajak ahli keluarga "mengejar" bonus rahmat ALLAH yang ALLAH sediakan seluasnya saat hampir waktu berbuka.....

Saya terbanding diri saya dengan beliau...

Saya rasa malu pada ALLAH waktu itu,

ya memang setiap kali berbuka saya sibuk dengan persiapan dan finishing last minit,

buah lah

air lah

kuih tak potong lagi lah

tuang nasi lah

memang hal kecil-kecil ni tak sengaja menyibukkan saya setiap kali berbuka di rumah sendiri....

Lalu akhirnya saya decide untuk CHANGE

1) Saya DECIDE untuk berbuka di masjid pada Ramadhan tahun itu juga. Untuk menggalakkan saya ke masjid, saya DECIDE untuk jangan masak untuk berbuka kerana bila ada makanan, ada CUSHION untuk saya beralasan untuk tidak ke masjid

2) Saya DECIDE untuk pindah ke rumah yang dekat dengan masjid, alhamdulillah ALLAH kabulkan doa ini, yang saya minta saat menjelang waktu berbuka.

Inilah sejarahnya kenapa saya akhirnya telah 4 tahun tak memasak di rumah untuk anak-anak berbuka.

Terima kasih tuan jutawan Haji Roslan atas tarbiyah yang tuan sisipkan....

sampai hari ni saya amalkan, berlimpah ruahlah pahala buat tuan....

Semoga sharing saya ni menjawab persoalan tentang kenapa saya memilih untuk tidak masak untuk anak-anak berbuka sebaliknya menumpag KASEH di rumah ALLAH....

Saya bukanlah orang yang banyak amal soleh plus dosa pula sangat banyak sampai tak tertanggung,

Ramadhan ni lah nak harap rahmat ALLAH bagi bonanza pahala pada mana2 amal soleh yang DIA suka dan redha bila saya buat....

Saya berdoa agar setiap amal soleh saya diterima oleh ALLAH walau banyak cela dan tak sempurna,

namun ALLAH terima kerana RAHMATNYA amat luas dan besar....

dan seoga kita berjaya mendapat itqun minann naar di Ramadhan kali ini, lepas dan bebas dari api neraka dan keluar dari Ramadhan bak bayi baru lahir, fitrah, bersih dari dosa....

Asy-hadu an la ILAHA illALLAH

Astaghfirullah

As-alukal jannata wa a'uzubika minan naar

ALLAHumma innaka 'afuwwun kareem

TUhibbul 'afwa

fa'fu'anni

aamiiin

Thursday, 2 June 2016

Titanic

Luqman Hakim:
Tahu tak korang, semasa Titanic karam, ada 3 kapal lain berada berdekatan dengannya?

Yang pertama, kapal Sampson, berada 7 batu dari Titanic. Mereka nampak isyarat api kecemasan, tapi masa tu mereka tengah sibuk menangkap anjing laut secara haram. Disebabkan mereka takut kantoi, mereka pun terus bergerak ke arah bertentangan. Kapal itu seumpama kebanyakan orang, yang sangat sibuk dengan urusan sendiri hingga tak perasan ada orang yang memerlukan bantuan.

Kapal kedua bernama Californian. Kapal ini berada 14 batu dari Titanic, dikelilingi oleh ais. Mereka nampak api putih tapi kerana suasana yang agak sukar dan keadaan sudah gelap, mereka memutuskan untuk tidur dan tunggu hingga esok. Semuanya meyakinkan diri bahawa tiada apa2 yang berlaku. Kapal itu seumpama orang yang selalu menunggu 'masa yg sesuai' untuk buat sesuatu.

Kapal terakhir, Carpathia, sebenarnya sedang bergerak ke arah bertentangan sejauh 58 batu dari Titanic! Mereka menerima isyarat kecemasan dan kaptennya memohon petunjuk dari Tuhan sebelum menukar haluan, memecah ais dengan kuasa maksimum. Dan kapal ini telah menyelamatkan 705 mangsa Titanic yang terselamat.

Halangan dan penyebab utk lari dari tanggungjawab sentiasa ada. Tapi sesiapa yang menerimanya akan sentiasa mendapat kemenangan.

Semoga kita dapat hasilkan lebih ramai Carpathians & hapuskan Californians & Sampsons untuk kehidupan yg lebih baik.

Wednesday, 1 June 2016

Masalah

Wahai anakku,
Ingatlah 10 Petua Kehidupan ini sepanjang masa. Tatkala ayahanda dan bonda tiada, 10 petua ini boleh membantu kamu menempuh cabaran dunia Allah untuk mencapai kecemerlangan di akhirat.

1. Jangan jauh dengan Allah. Dekati Allah dengan membaca Quran sekurang-kurangnya 3 hari sekali.

2. Jaga air liur. Cakap, dengar dan baca perkara baik selalu supaya air liur yang dihasilkan adalah baik dan ditelan selalu. Mengumpat dan perkataan ‘cuba’ adalah racun yang menjurus kepada perasaan negatif.

3. Perkara lepas biarlah ia berlepas supaya ia tidak mengganggu masa depan.

4. Tidak perlu menyibuk dengan pandangan orang lain.

5. Jangan selalu ingat masih ada banyak masa. Ingat mati tiada syarat tua, mati juga tiada syarat sakit.

6. Jangan fikir terlalu banyak. Memang ada jawapan yang kita tidak akan ketahui. Tapi jawapan akan datang secara tidak sedar.

7. Tiada orang yang boleh mengawal minda kamu, selain kamu. Sepertimana kegembiraan dan kesedihan kamu.

8. Sentiasa memberi tanpa mengharapkan pulangan. Kamu akan mengecapi nikmat terbesar sebagai seorang manusia dan mengerti perbuatan memberi akan mendatangkan pahala dan kegembiraan terbesar di hati.

9. Jangan fikir terlalu banyak dan kurangkan berenung. Buat sahaja apa yang patut tanpa putus asa. Jangan menghina Allah dengan menyatakan kegagalanmu adalah takdir-Nya tatkala kamu malas, kurang berusaha dan mudah berputus asa.

10. Senyum selalu. Bukan kamu seorang sahaja yang ada masalah. Dan sebenarnya masalah kamu cumalah mainan minda kamu. Yang ada hanyalah cabaran sementara.

Dari ayahandamu. Senyum

Kaya miskin

Mungkin ada dalam kalangan kita tertanya tanya antara kaya dan miskin yang mana lebih baik dan mana yang lebih mulia?

Hakikatnya , jawapan itu ada pada surah Al-Anbiyak ayat 35 : *"AKAN KAMI UJI KAMU dengan KEBURUKAN dan KEBAIKKAN"*

jikalau si kaya ego dengan hartanya , maka dia durjana. Sebaliknya jikalau dia mencari rezeki yang halal dan pemurah , maka dia akan beroleh rahmat daripada Allah SWT .

Jikalau si miskin terus bersangka buruk dengan kesempitan hartanya , maka dia juga durjana .
Sebaliknya jikalau dia terus menerus bekerja kerana Allah SWT dan bersangka baik pada-Nya , maka dia juga akan beroleh rahmat daripada Allah SWT .

Sebenarnya , orang yang paling baik dan paling mulia bukan dilihat pada nilai kaya ataupun miskinnya tetapi ia dilihat pada sejauh mana kefahaman mereka dalam menyingkap mana satu ujian yang menjadikan mereka bersyukur dan berterima kasih kepada Allah SWT

 HABIB ALI ZAENAL ABIDIN BIN ABU BAKAR AL-HAMID