Khamis, 2 Jun 2016

Titanic

Luqman Hakim:
Tahu tak korang, semasa Titanic karam, ada 3 kapal lain berada berdekatan dengannya?

Yang pertama, kapal Sampson, berada 7 batu dari Titanic. Mereka nampak isyarat api kecemasan, tapi masa tu mereka tengah sibuk menangkap anjing laut secara haram. Disebabkan mereka takut kantoi, mereka pun terus bergerak ke arah bertentangan. Kapal itu seumpama kebanyakan orang, yang sangat sibuk dengan urusan sendiri hingga tak perasan ada orang yang memerlukan bantuan.

Kapal kedua bernama Californian. Kapal ini berada 14 batu dari Titanic, dikelilingi oleh ais. Mereka nampak api putih tapi kerana suasana yang agak sukar dan keadaan sudah gelap, mereka memutuskan untuk tidur dan tunggu hingga esok. Semuanya meyakinkan diri bahawa tiada apa2 yang berlaku. Kapal itu seumpama orang yang selalu menunggu 'masa yg sesuai' untuk buat sesuatu.

Kapal terakhir, Carpathia, sebenarnya sedang bergerak ke arah bertentangan sejauh 58 batu dari Titanic! Mereka menerima isyarat kecemasan dan kaptennya memohon petunjuk dari Tuhan sebelum menukar haluan, memecah ais dengan kuasa maksimum. Dan kapal ini telah menyelamatkan 705 mangsa Titanic yang terselamat.

Halangan dan penyebab utk lari dari tanggungjawab sentiasa ada. Tapi sesiapa yang menerimanya akan sentiasa mendapat kemenangan.

Semoga kita dapat hasilkan lebih ramai Carpathians & hapuskan Californians & Sampsons untuk kehidupan yg lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan