Sunday, 31 July 2016

Kata² baik

ROTI HANGIT

Seorang anak menceritakan;

Setelah sepanjang hari ibu ku melakukan pelbagai kerja yang meletihkan. Ibuku meletak di hadapan ayahku roti bakar, tetapi roti hangit sepenuhnya.
Ayahku menghulur tangan, mengambil cebisan roti sambil tersenyum manis ke arah ibuku.

Kemudian ayahku mengajukan soalan kepadaku, bertanya bagaimana sekolah aku hari itu.
Aku sudah lupa apa jawapan aku padanya. Tetapi yang aku terbayang sampai saat ini, bagaimana aku melihat ayahku menyapu roti dengan butter dan jem, lalu memakannya tanpa bersisa.

Saat aku bangun meninggalkan meja makan aku mendengar ibuku memohon maaf kerana roti hangit ketika dia membakarnya.

Dan aku tidak akan lupa jawapan ayahku terhadap permohon maaf ibuku: "Sayang, jangan risau tentang itu.. Memang terkadang abang teringin makan roti yang dibakar lebih lama sedikit, biar ada rasa hangit sedikit.
Ketika lewat malam, saat aku ingin mencium ayah sambil mengucap selamat malam.

Aku bertanya:-
"betulkah ayah suka makan roti dibakar sampai hangit."

Ayahku merangkul aku & menjawab:-

"Anak ku, hari ini ibumu telah melakukan kerja-kerja berat dan ibumu sangat letih.
Lagi pun.. Roti yang dibakar lebih daripada biasa hatta rentung sekalipun tidak akan membawa kepada mati.
Hidup ini memang penuh dengan kekurangan, tidak ada orang yang sempurna tanpa ada aib."

*Kita perlu belajar membiasakan diri menerima kekurangan pada setengah urusan, kita perlu bersikap terbuka dengan keaiban orang lain.*

*Ini antara perkara penting dalam membina hubungan dan akan menjamin hubungan kekal utuh.*

*Jangan sampai roti yang hangit sedikit menjadi punca berkecai hati yang baik.*

*Berilah keuzuran kepada orang lain. Abaikan perkara-perkara remeh.*

*Asyik membantah akan mematikan kelazatan sesuatu perkara.*

Sebab itulah pokok yang ditiup angin berterusan akan kehilangan daun dan berguguran buahnya

Begitulah perumpamaan seseorang yang selalu terdedah kepada kritikan pedas, dia akan menjadi manusia negatif.

Pujilah kebaikan orang sekeliling kamu, langkauilah kesilapan mereka.

Percakapan yang CANTIK & BAIK umpama anak kunci,
ia akan menutup mulut tetapi ia membuka hati.

Wednesday, 27 July 2016

Iman

Peringatan yang amat bagus buat kita sekalian

*SOALAN MAUT*

Zaman dulu ada seorang sultan yang telah mengambil seorang ilmuan agama menjadi menterinya. maka diberi istana, gelaran, isteri yang cantik dan pelbagai kemewahan.

Satu hari sultan memanggil Menteri Agamanya dan bertanya 3 soalan;
1. Apa itu Dunia
2. Apa itu Akhirat
3. Apa itu Iman.

Sultan hanya memerlukan jawapan yang tepat dan jitu, tak mahu syarahan yang panjang2. Menteri Agama (MA) terpinga2 untuk mencari jawapan yang memuaskan hati sultannya. Sultan telah murka memberi tempoh seminggu supaya boleh mencari jawapan.

Kemudian sultan hantar wakilnya kpd MA dan bagi titah bahawa sultan akan merampas segala kemewahan MA jika gagal memberi jawapan yang di kehendaki seperti banglo, harta, kenderaan, gelaran, isteri dan anak2 . MA mengalami kerungsian yang amat sangat memikirkan dia akan kehilangan segala2nya. Tak dapat tidur, makan tak lagi berselera.

MA telah mengumpulkan ramai cerdik pandai untuk mendapatkan jawapan. tetapi gagal. Akhirnya MA keluar dari istana untuk mencari orang yang boleh merungkaikan keresahannya sekaligus menyelamatkan apa yang di milikinya.

Saat apabila hampir tiba deadline, keserabutan MA makin bertambah memikirkan akan kehilangan segalanya. Sehari sebelum deadline MA termenung di bawah sebuah pohon besar mengenangkan nasibnya.

Di tepi MA termenung ada seorang tua sedang berkebun. Bila matahari terik dikepala, orang tua berhenti untuk makan tengahari dan solat Zohor. Maka diajak MA makan bersama. MA yang kerungsingan memikirkan jawatan istana dan lain2 yang dimiliki hingga tak berselera nak makan.

Orang tua bertanya: Tuan, nampaknya ada masalah? Boleh hamba menolong tuan?
MA memberitahu kisahnya dan soalan2 sultan beserta syarat2 kepada orang tua tersebut.

Soalan 1. Apakah Dunia? maka jawab orang tua , *Dunia ialah apa2 amalan yang kita buat untuk di tinggalkan (hal ini diketahui oleh hati masing2)*

2. Soalan 2, Apa itu akhirat? jawab orang tua tersebut, *Akhirat ialah apa2 amalan yang kita buat untuk di bawa ke alam akhirat tanpa ada apa2 maksud dunia di dalamnya (ini pun dkenali oleh hati masing2)*

Soalan 3, Apa itu iman? Maka orang tua bagi tahu: Akan aku bagi tahu petang nanti selepas solat Asar.

Bila waktu Asar mereka solat Asar dan selepas solat MA terus bertanya Apa itu iman?

Pada masa itu terdapat beberapa ekor anjing sedang makan sisa2 makanan tengahari. Orang tua memberi syarat utk memberi jawapan yang ketiga, MA mesti makan bersama anjing2 tersebut. MA berfikir berkali2, makan dengan anjing najis berat, tak makan jawatan & harta habis, hidup susah dan melarat. fikir2... fikir2.

Akhirnya MA buat keputusan untuk makan bersama anjing2 itu. Apabila MA duduk untuk makan bersama anjing2 itu, orang tua pegang kolar bajunya dan berkata:
*"Tuan, inilah Iman. Bagi mereka yang ada iman, sanggup kerugian segala dunianya tetapi tidak akan langgar perintah Allah. Tetapi mereka yang tidak ada iman akan sanggup langgar perintah Allah untuk selamatkan dunianya.*"

Tuesday, 26 July 2016

Ajar

Apa Kata Za'ba tentang ibu bapa dan guru.... renung2kanlah...

Masyarakat kita adalah masyarakat yang paling pantas sekali respon jika terdapat kesalahan guru terhadap anak muridnya. Tetapi bagaimanakah dengan kesalahan ibu bapa, terhadap anaknya sendiri?

Za’ba, dalam Mencapai Keluhuran Budi Bab 5, Ibu Bapa – Guru Yang Pertama menulis tentang ‘kurang ajar’:

“Kita sangat marah jika dikata orang diri kita atau anak kita ‘kurang ajar’ kerana ‘kurang ajar’ itu bermakna bahawa emak bapa kita di rumah tidak cukup atau tidak tahu mengajar kita aturan adab yang halus-halus…”

“Padahal yang sebenarnya semua sifat-sifat perangai yang kekurangan dan rendah dan hina pada diri kita dan anak-anak kita itu ialah boleh disusun asalnya tersebab daripada ‘kurang ajar’ belaka. Sama ada kurang ajar oleh diri kita sendiri atau kurang ajar oleh emak bapa di rumah masa kita kecil-kecil.”

Kemudian Za’ba menyambung:

“Rumah itulah sekolah yang pertama kepada anak-anak itu bagi pelajaran bagaimana melakukan dirinya dalam kehidupan dunia ini; dan ibu bapa itulah guru sekolahnya yang awal pertama sekali.”

“Jikalau sekiranya asuhan dan didikan perangai yang didapatinya di rumah itu tiada senonoh atau tiada baik, maka itulah yang akan menjadikan dia ‘kurang ajar’, kurang amanah, makan suap dan sebagainya apabila ia telah besar kelak.”

Za’ba memberi contoh:

“Misalnya jika di sekolah guru-gurunya mengajar suruh bersih tetapi di rumahnya sentiasa kotor, ibu bapanya sendiri tiada bersih, suka buang air besar di parit atau di longkang-longkang sahaja umpamanya, barang di rumah bersepah-sepah tiada aturan, kain-kain tersepah di sana tersangkut di sini, kencing budak kecil berlelehan di lantai – maka betapakah dapat dipersetujukan di antara dua macam sekolah itu?”

Mudahnya, 3 perkara penting Za’ba dalam bab ini ialah:

1. Kalau anak kurang ajar, maknanya ibu bapa yang tak tahu mengajar anak (dalam bahasa mudah, ibu bapalah yang kurang ajar dulu).

2. Rumah ialah sekolah pertama anak, ibu bapa ialah guru sekolah anak yang terawal sekali.

3. Kalau rumah kau pun kain bersepah, janganlah gedik bila anak kena tampar, nak saman cikgu. Lipat baju tu semua dulu kay?

Jarang sekali kita, sebagai ibu bapa sedar bahawa salah satu kesalahan kita terhadap anak-anak ialah – _melepaskan tanggungjawab mengajar anak kepada guru di sekolah formal._

Kerana kita terlalu fokus kepada tanggungjawab guru – yang kononnya ditugaskan untuk mendidik anak kita. Padahal dalam masa yang sama, tak sedar kita juga sebagai ibu dan bapa – _punya tanggungjawab yang lebih besar kerana, anak itu ialah anak yang kita sama-sama lahir dan besarkan._

Begitulah Za’ba mengingatkan kita entah berapa puluh tahun yang lalu dalam karangannya. Terpulanglah kepada kita untuk mengambil manfaat dan mula lipat baju sekarang, atau buat selamba badak dan terus bash cikgu di Fesbuk.

ZF Zamir
Gerakan Hormati Guru di Fesbuk & Gerakan Anti-Rumah Bersepah

Kafarah badan

Dari FB *Haji Mohd Tariq MKamal*
6 Mac 2015

_Kifarah badan_

Ada sorang bapa, blk dr hosp tuanku jaafar mengeluh mengenangkan anaknya yg koma lps jatuh merempit 2 thn lps. Pcik ni brth kat ayah sy, dia dah minta surau kat kg dia bc yaasin dan solat hajat tp Allah blm memakbulkan hasratnya.
Ayah sy ajar dia amalan KIFARAH BADAN dr almarhum syeikh hj ahmad b syeikh hj mohd said. Alhamdulillah berkat amalan ini dan pcik tu yakin, lps diamalkan, anak dia sedar dr koma dan discharge dr hosp 3 hr slps itu.

Cara2nya ialah.
1. Kira umurnya. Jika umurnya 38thn, umurnya ditambah 1 dan diganda 2. Jd umurny. Jd jumlahnya 38+1x2:78.
2. Ambil duit sbyk itu dan dimskkan dlm baju, kain, seluar sblm tido dan diniatkan apa shj. Minta penyembuhan penyakit, lapang dr mslh dll. Tp duit tu mesti kena kulit bdn, jgn diltk dlm poket.
3. Bgn pg, ambil duit tu, simpan. Jgn bercampur dgn duit yg lain.
4. Ulang duit yg sama utk hr ke2&3.
5. Pg hr ke4, beli mknn spt nasi atau buah durian, delima, pisang, hadiahkan kpd jemaah masjid atau surau. Tp pesan kpd ahli keluarga, jgn dimkn mknn tersebut.
Jika xmmp, rm10 pun bole digunakan. Yalah, msg2 punya tahap kewangan.

Ada kemusykilan bole hubungi sy. Sy xnak apa2 blsn, hanya harap tuan puan hadiahkan alfatihah kpd almarhum Syeikh hj ahmad b syeikh hj mohd said krn ilmunya.
Alfatihah

Kenapa

3 SOALAN PENYESALAN

1. Kenapa Tidak Lebih Jauh?
2. Kenapa Tidak Yg Baru?
3. Kenapa Tidak Semua?

Alkisah seorang sahabat Nabi SAW bernama Sya’ban RA. Ia adalah seorang sahabat yang tidak menonjol dibandingkan sahabat2 yg lain.

Ada suatu kebiasaan unik dari beliau yaitu setiap masuk masjid sebelum sholat berjamaah dimulai, dia selalu beritikaf di pojok depan masjid.
Dia mengambil posisi di pojok bukan karena supaya mudah senderan atau tidur, namun karena tidak mau mengganggu orang lain dan tak mau terganggu oleh orang lain dalam beribadah.

Kebiasaan ini sudah dipahami oleh sahabat bahkan oleh Rasulullah SAW, bahwa Sya’ban RA selalu berada di posisi tsbut termasuk saat sholat berjamaah.

Suatu pagi saat sholat Subuh berjamaah akan dimulai, RasululLah SAW mendapati bahwa Sya’ban RA tidak berada di posisinya seperti biasa. Nabi pun bertanya kepada jemaah yg hadir apakah ada yg melihat Sya’ban RA.

Namun tak seorangpun jamaah yg melihat Sya’ban RA. Sholat subuhpun ditunda sejenak untuk menunggu kehadiran Sya’ban RA. Namun yg ditunggu belum juga datang. Khawatir sholat subuh kesiangan, Nabi memutuskan untuk segera melaksanakan sholat subuh berjamaah.

Selesai sholat subuh, Nabi bertanya apa ada yg mengetahui kabar dari Sya’ban RA.
Namun tak ada seorangpun yang menjawab.
Nabi bertanya lagi apa ada yg mengetahui di mana rumah Sya’ban RA.

Kali ini seorang sahabat mengangkat tangan dan mengatakan bahwa dia mengetahui di mana rumah Sya’ban RA.
Nabi yang khawatir terjadi sesuatu dg Sya’ban RA meminta dihantarkan ke rumahnya.
Perjalanan dengan jalan kaki cukup lama ditempuh oleh Nabi dan rombongan sebelum sampai ke rumah yg dimaksud.
Rombongan Nabi sampai ke sana saat waktu afdol untuk sholat dhuha (kira2 3 jam perjalanan).

Sampai di depan rumah tersebut Nabi mengucapkan salam.
Dan keluarlah seorang wanita sambil membalas salam tsbut.

“Benarkah ini rumah Sya’ban?” Nabi bertanya.

“Ya benar, saya istrinya” jawab wanita tsbut.

“Bolehkah kami menemui Sya’ban, yg tadi tidak hadir saat sholat subuh di masjid?”

Dengan berlinangan air mata istri Sya’ban RA menjawab:
“Beliau telah meninggal dunia tadi pagi."

InnaliLahi wainna ilaihirojiun… Maa sya Allah, satu2nya penyebab dia tidak sholat Subuh berjamaah adalah karena ajal sudah menjemputnya.

Beberapa saat kemudian istri Sya’ban bertanya kepada Rasul ;
“ Ya Rasul ada sesuatu yg jadi tanda tanya bagi kami semua, yaitu menjelang kematiannya dia berteriak tiga kali dg masing2 teriakan disertai satu kalimat. Kami semua tidak paham apa maksudnya."

“Apa saja kalimat yg diucapkannya?” tanya Rasul.

Di masing2 teriakannya dia berucap kalimat:

“ Aduuuh kenapa tidak lebih jauh…”

“ Aduuuh kenapa tidak yg baru... “

“ Aduuuh kenapa tidak semua…”

Nabi SAW pun melantukan ayat yg terdapat dalam surat Qaaf (50) ayat 22 :
“Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan lalai dari (hal) ini, maka Kami singkapkan dari padamu hijab (yang menutupi) matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam.“

Saat Sya’ban RA dlm keadaan sakratul maut, perjalanan hidupnya ditayangkan ulang oleh Allah.
Bukan cuma itu, semua ganjaran dari perbuatannya diperlihatkan oleh Allah.
Apa yang dilihat oleh Sya’ban (dan orang yg sakratul maut) tidak bisa disaksikan oleh yg lain.
Dalam pandangannya yang tajam itu Sya’ban melihat suatu adegan di mana kesehariannya dia pergi pulang ke masjid untuk sholat
berjamaah lima waktu.
Perjalanan sekitar 3 jam jalan kaki sudah tentu bukanlah jarak yg dekat.
Dalam tayangan itu pula Sya’ban RA diperlihatkan pahala yg diperolehnya dari langkah2 nya ke Masjid.
Dia melihat seperti apa bentuk Syurga ganjarannya.

Saat melihat itu dia berucap:
“ Aduuuh kenapa tidak lebih jauh…”
Timbul penyesalan dalam diri Sya’ban , mengapa rumahnya tidak lebih jauh lagi supaya pahala yg didapatkan lebih banyak dan Syurga yg didapatkan lebih indah.

Dalam penggalan berikutnya Sya’ban melihat saat ia akan berangkat sholat berjamaah di musim dingin. Ketika ia membuka pintu berhembuslah angin dingin yang menusuk tulang.
Dia masuk kembali ke rumahnya dan mengambil satu baju lagi untuk dipakainya.
Jadi dia memakai dua helai baju.
Sya’ban sengaja memakai pakaian yg baru di dalam dan yg buruk di luar.
Jika kena debu, sudah tentu yg kena hanyalah baju yg luar. Sampai di masjid dia bisa membuka baju luar dan solat dgn baju yg lebih bagus. Fikirnya.

Dalam perjalanan ke masjid dia menemukan seseorang yg terbaring kedinginan dalam keadaan terketar-ketar sejuk.
Sya’ban pun hiba, lalu segera membuka baju yg paling luar dan dipakaikan kepada orang tsbut dan memapahnya utk bersama2 ke masjid melakukan sholat berjamaah.
Orang itupun terselamatlah dari mati kedinginan dan bahkan sempat melakukan sholat berjamaah.
Sya’ban pun kemudian melihat indahnya Syurga yg sebagai balasan memakaikan baju buruknya kepada orang tsbt.
Kemudian dia berteriak lagi:
“ Aduuuh kenapa tidak yang baru...“
Timbul lagi penyesalan di benak Sya’ban.
Jika dgn baju buruk saja bisa mengantarkannya mendapat pahala yg begitu besar, sudah tentu ia akan mendapat yg lebih besar lagi seandainya ia memakaikan baju yg baru.

Berikutnya Sya’ban melihat lagi suatu adegan saat dia hendak sarapan dg roti yg dimakan dg cara mncelupkan dulu ke segelas susu.

Ketika baru saja hendak memulai sarapan, muncullah pengemis di depan pintu yg meminta diberi sedikit roti karena sudah lebih 3 hari perutnya tidak diisi makanan.
Melihat hal tsbut Sya’ban merasa hiba. Ia kemudian membagi dua roti itu sama besar, demikian pula segelas susu itu pun dibagi dua.
Kemudian mereka makan bersama2 roti itu yg sebelumnya dicelupkan susu.

Allah kemudian meperlihatkan ganjaran dari perbuatan Sya’ban RA dgn Syurga yg indah.
Demi melihat itu diapun berteriak lagi:
“ Aduuuh kenapa tidak semua…”

Sya’ban kembali menyesal .
Seandainya dia memberikan semua roti itu kepada pengemis tersebut tentulah dia akan mendapat Syurga yg lebih indah.

MasyaAllah, Sya’ban bukan menyesali perbuatannya, tapi menyesali mengapa tidak maksima semasa hidupnya.

Sesungguhnya semua kita nanti pada saat sakratul maut akan menyesal tentu dengan kadar yang berbeda, bahkan ada yg meminta untuk ditunda matinya karena pada saat itu barulah terlihat dengan jelas keadaan dari semua perbuatannya di dunia.
Mereka meminta untuk ditunda sesaat karena ingin berSEDEQAH.
Namun kematian akan datang pada waktunya, tidak dapat dimajukan dan tidak dapat dimundurkan.

Sering sekali kita mendengar ungkapan hadits berikut:

“Sholat Isya berjamaah pahalanya sama dengan sholat separuh malam.”

“Sholat Subuh berjamaah pahalanya sama dengan sholat sepanjang malam.”

“Dua rakaat sebelum Shubuh lebih baik dari pada dunia dan isinya.”

Begitu juga dgn sedeqah iaitu harta kekal dinegeri Akhirat.

Seolah kita tidak percaya kepada janji Allah.

Mengapa demikian?
Karena apa yg dijanjikan Allah itu tidak terlihat oleh mata kita pada situasi normal.

Mata kita tertutupi oleh suatu hijab.
Karena tidak terlihat, maka yang berperanan adalah iman dan keyakinan bahwa janji Allah tidak pernah meleset.
Allah akan membuka hijab itu pada saatnya.
Saat ketika nafas sudah sampai di tenggorokan.

Sya’ban RA telah menginspirasi kita bagaimana seharusnya menyikapi janji Allah tsbut.

Dia ternyata tetap menyesal sebagaimana halnya kitapun juga akan menyesal.

Namun penyesalannya bukanlah karena tdk menjalankan perintah Allah swt.
Penyesalannya karena tidak melakukan kebaikan dgn semaksima.

Selamat berlomba dlm solat Subuh berjemaah dan JANGAN KEDEKUT melakukan sedeqah.
Harta kekal dinegeri Akhirat.

Wallahua'alam.

Monday, 25 July 2016

Adab guru

Tersentap saya bila terbaca nasihat daripada guru saya *"Bermulanya kerosakan adab seseorang pelajar bila gurunya lebih menjaga hati pelajar daripada pelajar menjaga hati gurunya.. "*

Kesian cikgu hari ni.. Kena berhadapan dengan pelajar2 yang tak jaga langsung adab dengan cikgu.. Sampai guru tertekan.. Ada guru yg cerita dengan saya leps ceramah menangis.. Anak murid nya panggil dengan panggilan binatang..Anak murid buat muka dengan cikgu.. Bila cikgu rotan dengan tujuan mendidik mengadu kat mak ayah.. Mak ayah mula serang cikgu.. Viralkan.. Dan macam2 lagi.. Kadang2 kita sebagai mak ayah terlalu manjakan anak2.. Terlalu percaya pada anak.. Sehingga anak2 berani menipu.. Berani kurang ajar dengan cikgu.. YaAllah ampunilah anak2 pelajar saya...

Saya risau kalau kita sebagai mak ayah teruskan dengan sikap x selidik.. Sebelum bertindak.. Saya takut2 kita bukan sayangkan anak sebenarnya.. Malah kita hancurkan masa depan anak2.. Saya selalu bagitau pelajar2 dalam ceramah.. "Kalau kita mengumpat cikgu.. Maki cikgu.. Kurang ajar dengan cikgu..jangan harap dapar keberkatan daripada guru.. Padahal keberkatan guru lah asbab kita berjaya masa hadapan.. Hidup tenang dan bahagia.. Tapi malangnya anak2 dapat "lesen besar" daripada mak ayah.. Seolah olah sikit pun xboleh sentuh anaknya.. Lama kelamaan tak ada lagi orang yg akan hormat pda guru..

Saya kerap di panggil oleh sekolah2 terbaik di malaysia.. Bila saya tanya tajuk apa cikgu? Cikgu jawab "sekolah ni ustaz basuh bab hormat guru.. Mereka anak orang kaya.. Orang elite.. Tapi kesian ustaz.. Bila kami tegur marah denda mereka.. Mak ayah mereka selalu salahkan cikgu.. Kami dah x tau nak buat apa.." Ada sekolah sampai cikgu kena saman sebab kejut anak dia bangun subuh mungkin cikgu tu rotan sebab anak dia xnak bangun subuh.. Allahu.. Kalau saya cikgu rotan laa kaw kaw kalau dia x solat..

Wahai ibu bapa.. Bukankah kita juga dulu pernah di rotan? Di tarik sekben? Di denda diri atas kerusi? Di tampo? Sehingga hari ni kita berjaya.. Sebab mak ayah kita dulu tak pernah menangkan kita kalau kita mengadu kat mak ayah kita.. Kita lagi teruk kena dengan mak ayah kita kalau kita ngadu cikgu pukul kita.. Ingat tak?

Kesian.. Betul la kata ustaz saya tadi.. Bila cikgu lebih nak menjaga hati pelajar berbanding pelajar jaga hati cikgu.. Bermulanya kerosakan adab..

YaAllah ampunilah kami..
Bagilah kami sebagai mak ayah faham betapa besarnya pengorbanan  seorang guru.. Kita serah bulat2 pada guru untuk didik anak kita.. Padahal tanggungjawab tu tanggungjawab kita sebenarnya..

Ya Allah.. Jadikanlah kami mak ayah yg sangat memahami perasaan guru dan mementingkan anak kami beradab dengan guru..

YaAllah ampunilah kami.. Kami berdosa dengan guru2 anak2 kami.. Aamiin

Nota kaki : sebenarnya begitu juga ibubapa dgn anak.

*Rosak adab jika ibubapa lebih menjaga hati anak daripada si anak menjaga hati ibu bapanya*

Motivator Remaja,
Ustaz Khailil Razak

Share pada suami isteri kita, guru2 kita.. Dan anak2 kita.. Semoga bermanfaat

Petua mengandung

🍁🍁3 PETUA CEPAT DAPAT ANAK 🍁🍁

🍂Bagi yang susah nak dapat anak(mengandung) mungkin anda boleh cuba petua ini.

☘Begini petuanya :

🍃Ambil segenggam kacang hijau.
Rendam kacang hijau itu selama 2 hari (sampai tumbuh ekor anak tauge kira-kira panjang ekor itu menjadi 2 kali panjangnye kepala tauge). Air rendaman tu hendaklah sama aras dengan kacang hijau (bagi kacang tu tenggelam dalam air).

🍃Tutup bekas tu (kalau nak mudah, rendam guna periuk)

🍃Bila dah jadi anak tauge, cuci dan buang kulit hijau yang ada (kulit kacang hijau)

🍃Rebus tauge itu dengan 2 gelas air kira-kira dalam 15 minit dengan api sederhana.

🍃Apabila air rebusan itu dah tinggal jadi separuh. Tapis & ambil air rebusan yang tinggal (kira-kira dalam segelas).

🍃Minum air rebusan itu tiap-tiap pagi bermula dari 1st period sampai waktu subur.

🍃Menurut pengamal petua ini, mereka cuma mengamalkan petua ini sebulan saja. Lepas sebulan amal, dengan izin Allah dia mengandung, katanya. Menurutnya lagi, kawan-kawan nya yang lain yang mengamalkan petua ini juga, Alhamdulillah berjaya mengandung.

🍃Kepada mereka yang inginkan anak, cubalah amalkan petua ini. Cuba amalkan dan tawakal pada Allah. Doa banyak-banyak. Semoga dipercepat menimang cahaya mata. Sekian. :)

Us Hassan
Darul Muallij

Friday, 22 July 2016

Poligami

Tercengang dengar luahan dan penyesalan sahabat saya ustaz Mohamed Iqbal Alivi tentang gurau bab poligami dengan isteri.. Baru2 ni beliau baru je dapat cahaya mata.. Comel anak dia..Lepas habis program di pasir gudang lepas solat semua ajak ustaz iqbal makan di asam pedas power johor dan kami bersembang..

Dia kata "lil.. Lain kan dah ada anak ngan tak ada anak lagi.. Allahu.. Lil.. Aku bersama ngan isteri aku dalam bilik bersalin 8 jam nak tunggu baby keluar.. Isteri ak kata.. "Abg apa2 berlaku jap lagi.. Biar anak selamat.. Apa2 berlaku pada saya xpe.." Aku nangis lil.. Ak tengok dri mula sampai akhir bini ak bersalin.. Aku rasa yaAllah payah nya laa.. Aku terus teringat kat mak aku lil.. Aku lahir dulu beso 4kg lebih.. Lagi teruk mak aku lahirkan ak dulu..." Huhuk..

"Masa kami berdua je.. Ak selalu bergurau dengan isteri ak nak kawin dua.. Biar awak senang sikit.. Saya kawin dua awak ada kawan... Masa tu orang umah ak marah.. Ngajuk.. Aku tak faham.. Lepas ak tengok dia bersalin ak dah x nak sebut benda2 kawin dua ni lil.. Kesian kat bini ak..."

Allahu.. Saya terfikir.. ramainya suami2 hari ni jadikan itu sebut nak kawin dua.. Nak kawin sorang lagi jadi bahan gurauan.. Tapi langsung tak tahu.. Sebenarnya walaupun nampak bergurau tapi sangat beri kesan pada hati seorang wanita.. Nampak macam xde pape.. Dia cubit kita.. Ngajuk.. Tapi dia akan ingat sampai bila2 gurauan kita tu... Kadang2 benda2 gurau2 benda2 macam ni buatkan isteri kita hilang respect pada kita.. Sebab buat benda2 macam ni gurauan.. Hati wanita sangat lembut dan cepat terasa..

Saya kalau timbul perbincangan tentang kawin dua dan sebagainya depan saya dan isteri saya terus kata "saya xde masa nak fikir psal ni... Kerja saya banyak.. Isteri saya ni cukup sempurna bagi saya.."

Saya nak ajak suami2 kawan2 saya.. Walaupun poligami dibenarkan syara' tapi jangan jadikan soal itu sebagai gurau .. Kita bergurau la lepas ni ngan isteri kita perkara lain.. Main Angkat2 dia ke.. Main lari2 ke.. Main nyorok2 ke.. Yg buat dia boleh happy ngan kita.. Jangan sesekali kita jdikan poligami bahan gurauan depan isteri dan anak2 kita.. Kita jaga perasaan orang umah kita macamana kita nak isteri kita jaga perasaan kita.. YaAllah.. Maafkan saya.. Maafkan kami semu.. Kami x perasan perkara2 kecil ni...

Sya pernah dengar.. Bila isteri lepas bersalin.. Kita kena banyak puji isteri kita.. Cakap.. Awak kuat sangat.. Awak banyak tolong sy.. Terima kasih.. Saya dapat rasakan yg awak kuat berdoa dengan Allah untuk saya dan cereer saya.. Sekali sekala.. Puji isteri kita depan mak ayah dia.. Mak ayah dia pun suka.. Isteri kita pun suka,. Tapi malangnya hari ni.. Kita sebagai suami jarang sngat.. Berat snagat mulut nak puji isteri kita yg bnyak korban untuk kita.. Bukankah dia pernah lahirkan zuriat kita.. Dia yg tanggung perit smeua? YaAllah.. Maafkan kami.. Kami x pndai jadi suami yg terbaik..

Motivator Ummat,
Ustaz Khailil Razak

Share pada suami, menantu, dan tunang kita insyaAllah..

#storyustaztido

N nak share pada ofismate..😂😂😂

Monyet bisnes

Brader Jahar (Mohd Ezhar):
KISAH PENIAGAAN MONYET
===∞===∞===∞===∞===

Diceritakan terdapat banyak monyet liar berdekatan sebuah kampung.

Suatu hari datang seorang peniaga ingin membeli monyet² berkenaan. Dia memaklumkan kepada orang kampung akan membeli setiap ekor monyet dengan harga RM100 seekor. Orang kampung fikir peniaga ini pasti gila kerana bagaimana sanggup dia membeli RM100 seekor?

Tapi nak dijadikan cerita, ada yang pergi tangkap dan peniaga ini membayar RM100 seekor.

Berita ini menjadi viral dalam sekelip mata. Dan masing² pergi memburu monyet dan menjualnya kepada peniaga tersebut. Sehingga pada suatu hari peniaga tersebut membuat pengumuman akan membeli setiap ekor monyet dengan harga RM200 seekor.

Penduduk menjadi tak senang duduk. Ke sana ke mari memburu saki baki monyet yang ada. Dan mereka berjaya menjualnya pada peniaga tersebut dengan harga RM200 seekor.

Kemudian peniaga tersebut membuat satu lagi pengumuman yang mengejutkan. Kali ini dia sanggup membeli RM500 seekor. Penduduk dah naik sasau sampai tak tidur memburu monyet² yang masih ada. Hanya terdapat lebihkurang enam atau tujuh ekor sahaja yang berjaya ditangkap dan semuanya berjaya dijual kepada peniaga tersebut.

Orang kampung menunggu dengan penuh harapan apakah pengumuman yang bakal dibuat oleh peniaga tersebut selepas ini. Kemudian peniaga ini membuat satu pengumuman...

Dia akan pulang ke kampungnya selama seminggu dan bila balik nanti dia akan membeli monyet² yang berjaya ditangkap dengan harga RM1000 seekor. Terkejut beruk orang kampung!

Dia menyuruh pekerjanya menjaga monyet² yang telah ditangkap di dalam kurungan. Hanya dia seorang sahaja yang menjaga kesemua monyet2 di dalam kurungan itu.

Peniaga tadi pun pulanglah ke kampung halamannya...

Penduduk kampung sangat kecewa kerana tiada lagi monyet² yang boleh ditangkap untuk dijual dengan harga RM1000 seekor. Sehinggalah pada satu hari pekerja tadi memberitahu orang kampung bahawa dia sanggup menjual secara rahsia monyet² dalam kurungan dengan harga RM700 seekor. Orang kampung akan dapat untung RM300 atas seekor monyet yang terjual. Berita ini viral sepantas kilat.

Keesokkan pagi penduduk kampung dah siap beratur. Rupa²nya ada dah yang siap bawak khemah tidur kat depan kandang sejak semalam. Panjangnya melangkaui 3 deretan kedai (kalau di bandar).

Pekerja tersebut berjaya menjual kesemua monyet² yang ada di kandang tersebut dengan harga RM700 seekor. Apa tidaknya, orang kaya membeli dalam pukal, orang miskin pula ada yang membuat pinjaman dari AhLong untuk membeli monyet² tersebut.

Orang kampung membawa balik monyet² yang dibeli tadi dan menunggu peniaga balik dari kampungnya.

Tetapi tiada siapa balik...
Mereka pun bergegas mencari pekerja yang menjual monyet² tadi.
Rupa²nya dia juga sudah lesap...

Kemudian orang kampung tersedar bahawa mereka telah membeli monyet² liar yang tidak berguna dengan harga RM700 seekor dan tidak mampu menjualnya kepada sesiapa pun.

Inilah realiti perniagaan yang kita kenali sebagai STOCK MARKET!

Perniagaan ini membuatkan ramai orang muflis manakala sebahagian kecilnya sahaja yang kaya raya dalam 'bisnes monyet' (monkey business) ini.
.
WHOSE THE MONKEY NOW!??

Semoga sama² kita mengambil teladan dalam cerita ini...
Tiada yang mudah dalam perniagaan. Tidak ada jalan pintas. Perlu ada kesabaran, kecekalan, usaha dan selebihnya bertawakkal kepada Tuhan, Maha Pemberi Rezeki. Jangan bergantung kepada manusia...

Thursday, 21 July 2016

1MDB

" APA LAGI ALASAN NAJIB..
Mari saya simpulkan pengesahan yang dibuat oleh Peguam Negara Puan Loretta E. Lynch dalam sidang akhbar beliau di Kementerian Keadilan (Justice Department – mereka tidak panggil kementerian mereka “Kementerian” tetapi “Jabatan”) dalam memfailkan kertas kausa di mahkamah untuk menyita (civil forfeiture) aset-aset/pembelian hasil “duit curi” daripada 1MDB:-
i) Lebih USD1.0b dicuri dalam 2 tahun pertama kewujudan 1MDB selepas diambil alih oleh kerajaan Najib daripada hakmilik kerajaan Terengganu (asalnya Terengganu Investment Authority). Hasil curian itu digunakan antara lain untuk berfoya-foya, membayar hutang judi di Las Vegas, menyewa kapal-kapal yacht, dan membeli jet persendirian.
ii) USD1.37b dicuri daripada hasil dua penjualan bon 1MDB sebanyak USD3.5b pada bulan Mei 2012 dan Oktober 2012. Hasil curian itu dimasukkan ke dalam akaun-akaun simpanan Swiss Bank milik syarikat kerang (shell company) berpangkalan di British Virgin Island yang dikuasai oleh Riza Aziz, anak bini Najib.
iii) Sebahagian USD230m duit curi itu kemudiannya dibahagi-bahagi dan dipindah ke beberapa akaun-akaun simpanan milik beberapa syarikat kerang lain seluruh dunia (yang juga dimiliki/dikawal/diselia Riza Aziz).
iv) Syarikat-syarikat kerang ini kemudiannya mengguna duit curi ini untuk membeli hartanah-hartanah mewah antaranya Park Laurel Condominium (USD23.98m) dan Time Warner Condominium (USD30.55m) di New York, rumah agam di Beverly Hills (USD17.5m) dan satu rumah desa (townhouse) di London. Hartanah-hartanah ini dibeli daripada pemilik asalnya, syarikat kerang milik Jho Low.
v) Lebih USD100m pula masuk ke tabung milik Red Granite Pictures (RGP), syarikat perfileman dimiliki sebahagiannya oleh Riza Aziz yang kemudiannya menerbitkan filem “Anak Mami The Movie” (..eh, mungkin saya tersalah filem kot..)
vi) USD1.26b kemudiannya dicuri lagi hasil penjualan bon ketiga 1MDB sebanyak USD3.0b pada bulan Mac 2013 (yang mana Goldman Sachs sebagai broker mengaut keuntungan USD500m). Hasil curian ini pula digunakan untuk membeli hasil karya Claude Monet (sebut: klod mau-nay) berharga USD35m dan hotel Park Lane di New York. USD106m pula digunakan untuk membeli kepentingan dalam syarikat music E.M.I.
Kesemua tuduhan-tuduhan di atas telah lama dilaporkan oleh banyak media-media luar dan media-media alternatif dalam negara sebelum ini yang mana saya mengambil sikap “benefit of the doubt” kerana pada saya membuat tuduhan memang senang. Namun sekarang telah terbukti bahawa tuduhan-tuduhan tersebut memang ada asasnya malah sekarang sedang dibawa ke Mahkamah oleh pejabat Peguam Negara US.
Juak-juak UMNO dan penjilat tegar bontot Najib seperti biasa akan melemparkan alasan “tuduhan tidak berasas”, ataupun “niat jahat kafir Amerika” untuk menghancurkan kerajaan Islam di Malaysia.
Tidak ada sebab kerajaan US ingin jatuhkan kerajaan Najib. Kerajaan Najib adalah antara rakan kuat (“ally”) kerajaan US dari segi perdagangan dan paling penting, kempen menentang keganasan. Malah Presiden Obama datang ke Malaysia 2 kali dalam tempoh kurang 5 tahun. Kali terakhir seorang Presiden US menjejak kaki ke Malaysia sebelum kedatangan pertama Obama adalah tahun 1966. Seorang Presiden US tidak akan datang mengunjung sehingga dua kali dalam tempoh kurang 5 tahun kalau yang dikunjunginya itu sekadar kawan “biasa-biasa” sahaja.
Orang Amerika walau terkenal dengan sifat kapitalis melampau dan bertuhankan wang, masih tetap berpegang kepada integriti. Peguam Negara US walau dilantik oleh Presiden, masih perlu mendapat kelulusan undi majoriti Dewan Senat untuk disahkan perlantikan beliau. Seorang penjilat tegar seperti Apandi Ali yang selepas perlantikan ke jawatan Peguam Negara dengan lajunya mengumumkan Najib tiada salah laku dalam isu 1MDB kemudian dengan lajunya pula diberikan kerusi “directorship” dalam syarikat berkempentingan kerajaan, tidakkan sampai kiamat boleh dilantik ke jawatan beliau kalau diikut sistem perlantikan di Amerika. Malah Presiden pun kalau tidak berintegriti dan salah laku boleh dipecat oleh Dewan Kongress (Perwakilan+Senat) seperti yang melanda Richard Nixon (penyangak) dan Bill Clinton (gila seks).
Walau apa pun yang berlaku, pengakhirnya saya simpulkan hanya dua: i) Najib terlibat secara langsung dan sah adalah seorang penyangak paling besar dalam sejarah Malaysia, atau ii) Najib tiada kena mengena malah tidak tahu menahu membuatkan beliau Perdana Menteri paling bahalol dalam sejarah Malaysia apabila duit dibawah jagaannya boleh hilang berbillion-billion. Teringat saya akan bekas Presiden Gus Dur..
Sedarlah juak-juak UMNO dan penjilat tegar sekalian, pemimpin anda sudah lagi tidak terbela (undefensible).Terus-terusan membela beliau akan mengakibatkan anda semua menjadi pembangkang di pilihan raya umum akan datang. Yang akan rugi teruk ketika itu nanti adalah me-Layu juga.
Kita berdoa pada Allah untuk ditunjukkan kebenaran. Kadangkala telah tertunjuk kebenaran itu, namun kita juga yang tidak mahu melihat"

Islam

*BELUM ADA LAGI DALAM SIRAH NABI...*

Pagi ini semasa kelas Sirah bersama Dr Nabil Mubarak, aku bertanya kepada Syeikh berkenaan 2 golongan Ulama. Antara Ulama di Malaysia yang hanya berdiam diri dengan rasuah, salah guna kuasa dan kewangan oleh pemimpin negara dan ulama yang sibuk untuk laksanakan hudud yang mana masyarakat bukan Islam dan Islam sendiri pun masih belum memahami sehingga timbul salah faham dikalangan bukan Islam di negara.

Lalu Syeikh menjawab dengan melontarkan pertanyaan. "Di negara kamu hendak laksana Syariat Islam mesti bertanya kepada kepada orang kafir?"

Aku jawab "Ya".

"Jika begitu itu sesuatu perkara yang sangat pelik. Tidak pernah ada dalam kitab Sirah, Nabi bertanya atau minta izin dari Abu Jahal atau Abu Lahab. Bahkan baginda juga tidak pernah minta daripada pemimpin musyrikin atau Pembesar Yahudi di Madinah untuk melaksanakan syariat Islam" jawab Syeikh.

Aku ulangi lagi persoalan tadi "Jadi bagaimana pula dalam isu rasuah, salah guna kewangan, banjir. Ada kalangan Ulama seolah-olah berdiam diri."

Syeikh bertanya lagi "Adakah ulama kamu juga terjebak rasuah? "Mana mungkin" Jawabku.

Syeikh terus sambung "Jika begitu, Ulama kamu tahu dan alim Fiqh Sirah. Di zaman Nabi s.a.w, pembesar dan pemimpin Makkah bukan setakat salah guna kuasa, segala kejahatan dan kefasadan telah dilakukan oleh mereka sehingga peringkat mensyirikkan Allah. Jika ekonomi yang kamu takutkan, Nabi s.a.w pernah berniaga di pasar dan meninggalkan pasar tersebut. Jika banjir yang kamu takutkan, Kota Makkah pernah banjir sehingga runtuhnya Kaabah.

*Perbetulkan Aqidah masyarakat kamu.* Tunaikan hak Allah yang termaktub dalam Al-Quran dan As-Sunnah. InsyaAllah, perkara-perkara yang lain akan datang kemudian. Sepertimana Nabi s.a.w membina negara bukan dengan ekonomi mahupun kuasa tetapi dengan Aqidah berpandukan Al-Quran dan Sunnah.

Lantas beliau membacakan Ayat Quran surah Al-Ahzab ayat 21.

لقدكان لكم في رسول ٱلله أسوة حسنة....

dan Surah Al-Baqarah Ayat 120

لن ترضى عنك اليهود ولا ٱلنصرى حتى تتبع ملتهم...

Kemenangan bukan dari pertolongan atau sokongan orang kafir mahupun kaum muslimin tetapi kemenangan adalah dari Allah s.w.t.

Allah jualah yang memberi kekuatan ekonomi. Bukan golongan kafir. Kerana ekonomi berkaitan dengan rezeki dan rezeki itu datang dari Allah s.w.t dan bukan manusia.

Jawatan, kuasa dan kepimpinan juga datang dari Allah kerana Allah Maha Berkuasa dari semua kuasa yang ada di bumi ini.

*Jadilah Islam kerana mahukan Redha Allah* dan bukan jadinya kamu Islam kerana mahu menunjuk-menunjuk kepada kafir atau mengharapkan redha Kuffar!!!" tegas Syeikh panjang lebar.

Aku tersenyum. 😄😄

*ABDUL HAMID AL-YAHYA*
Mukalla Hadramaut
Yemen 10.04 Pagi
_16 Syawal 1437 | 21 Julai 2016

Duit

• Nama aku DUIT,

kadang orang panggil aku wang, fulus dan macam-macam lagi.

• Rupa aku biasa je,

badan aku lemah tapi aku boleh membuatkan satu dunia inginkan aku.

• Aku juga boleh merubah sifat seseorang manusia,

kerana manusia mengidolakan aku.

• Ramai orang merubah keperibadiannya,

mengkhianati kawan,

memutuskan persaudaraan,

menjual maruah,

malahan meninggalkan keyakinan imannya,

demi aku!

• Aku tak mengerti perbezaan orang senang dengan orang susah,

tetapi manusia memakai aku untuk dijadikan loncatan darjat,

menentukan kaya miskin dan terhormat atau terhina.

• Aku bukan Iblis,

tapi seringkali manusia melakukan kejahatan demi mendapatkan aku.

• Aku juga bukan orang ketiga,

tetapi banyak suami isteri bergaduh dan berpisah kerana aku.

Anak dan ibubapa berselisihan kerana aku.

• Sangat jelas juga aku bukan Tuhan,

tapi manusia menyembah aku seperti Tuhan,

bahkan kerap kali hamba-hamba Tuhan lebih menghormati aku,

padahal seringkali mereka diingatkan supaya jangan sesekali menjadi hamba duit.

• Aku tidak pernah mengorbankan diriku untuk sesiapapun tetapi ramai orang yang rela mati demi aku.

• Ingin aku ingatkan bahawa aku hanya boleh menjadi alat untuk membayar resit ubat tetapi aku tidak mampu untuk memanjang kan jangka hayat hidup seseorang.

Sedarkah anda,

• Aku juga satu alat yang boleh membuatkan kamu bersedekah dan memperolehi pahala dan keberkatanNya.

• Kebanyakan orang sanggup bekerja demi aku siang dan malam.

Walhal, tidakkah mereka sedar bahawa aku sebaliknya boleh bekerja untuk mereka dengan lebih effisien lagi.

• Andai aku digunakan untuk bersedekah, nescaya aku tidak akan pernah putus dari kamu.

• Aku akan sering mendatangi kamu dengan keberkatan dariNya.

• Gunakanlah aku ke jalan yang diredhai olehNya. .


Yang benar,

DUIT.

BILA KITA POST ↓ 'Allahuakbar' 'Subbahanallah' 'Astaghfirullah' ↑

automatik ada orang baca .. senangkan buat pahala .. HANYA MENYAMPAIKAN YANG BAIK

ISLAM ITU MUDAH dan INDAH !!!.

Wednesday, 20 July 2016

Breath n die.... life

Nice quote:-
A beautiful question. What is the meaning of life?
A beautiful answer to it: When a person is born,
he has BREATH but no NAME and when he dies,
he has name but no breath. The gap between this BREATH and NAME is LÎFÉ!
*👍How to TALK 👍*

Talk to *Mother* _lovingly_ ,
Talk to *Father* _respectfully ,_
Talk to *Brothers* _heartfully _,
Talk to *Sisters* _affectionately ,_
Talk to *Children* _enthusiastically ,_
Talk to *Relatives* _empathetically ,_
Talk to *Friends* _jovially ,_
Talk to *Officials* _politely ,_
Talk to *Vendors* _strictly ,_
Talk to *Customers* _honestly ,_
Talk to *Workers* _courteously ,_
Talk to *Politicians* _carefully _,
Talk to *GOD* _silently,_

Talk to * WIFE*   ~no no~  ......
*KEEP QUIET & LISTEN ONLY...!!!*

No other OPTION !! 😜😝

Sunday, 17 July 2016

Parent

Assalamu'alaikum.

*WAKE UP PARENTS*❗

Years back, *poor illiterate  parents* produced
🔹Doctors,
🔹Engineers,
🔹 Scientists,
🔹 Accountants,
🔹 Lawyers,
🔹 Architects,
🔹 Professors..,  whom I will refer to as *Group 'A'*.

These *Group 'A'* Children struggled on their own after Primary 6 or Grade 12, to become notable personalities.

Most of them
👉🏾trekked to school *barefooted*
👉🏾 went to farms
👉🏾fetched water and firewood
👉🏾cared for domesticated animals
👉🏾did some work including trading after school to survive.

Now Group 'A' , who have now become Parents themselves are *producing  Group 'B'  Children*

These group B children are
🔹pampered
🔹 helped in their homeworks or home assignments from nursery school through secondary schools to higher institutions.
 🔹chauffeur driven to very expensive schools or are sent abroad to study.
🔹they can watch movies from morning till dawn after school.
🔹 they are treated like baby kings and queens.
🔹they don't do any household chores.
🔹Food is put on the table for them,
🔹their plates are removed and washed by parents or house maids.
🔹They are given expensive cars and clothes,
🔹not forgetting *big pocket monies to be wasted* !!!.
🔹Their parents help them in doing their assignments.
🤔 In spite of all these, only few can *speak* or *write* correctly. 😏

🤔Group 'A' Parents  cared for their own *parents* and *children*,
Group 'B', their Children are still *struggling to find their feet at age 30+*.‼

🤔They find it difficult to do things on their own because they are used to being helped to think and doing things by Group 'A'.

So they can't help themselves, their parents or the society.

THEY ABANDON THEIR PARENTS IN THEIR BID TO ACQUIRE THE WORLD

😴 *Where do you belong*❓
🏮Reduce the pampering and the unnecessary help you offer your children.

🏮 Let your children *grow in wisdom, intelligence and strength*.

🏮Let them face the truth and the realities of life. Teach them to grow  to become *independent adults.*

Teach them to :-
👉🏾fear God,
👉🏾respect  others and
👉🏾 develop confidence in themselves.

🤔Parents, discipline your children to become disciplined adults, *useful* and not *useless.*

Have a blessed DAY !!!

Theresa May

Perdana Menteri Britain, Theresa May Membaca Quran, Buktikan Islam Adalah Agama Damai

Posted on July 16, 2016

BRITAIN – Perdana Menteri Britain yang baru, Theresa May telah membaca petikan ayat Al-Quran untuk membuktikan Islam adalah agama yang mementingkan kedamaian.

Theresa berkata, tindakan keganasan IS yang melakukan serangan ganas berlaku di seluruh dunia (bukan sekadar di Syria, tetapi di Bosnia dan sebagainya).

“Pemberita Amerika memberitahu seluruh dunia mereka (IS) adalah pengganas Islam. Tetapi saya ingin memberitahu kebenaran bahawa mereka (IS) bukan Islamik,” katanya.

Tambahnya, kenyataan mereka (Pemberita) (laporan itu) tidak berasas.

Theresa turut membaca sepotong ayat di dalam Al Quran berbunyi “Wahai umat manusia! Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Surah Al-Hujurat (49:13) dan “Tidak ada paksaan dalam agama. Surah Al-Baqarah (2:256).

Tegasnya lagi, Islam adalah agama yang aman, harmoni dan tidak ada unsur ideologi peperangan serta permusuhan mahupun keganasan.

Terdahulu, video Theresa yang membaca Quran untuk membuktikan bahawa Islam adalah agama damai menjadi viral di laman sosial.

Beliau membacakan ayat al Quran itu, dalam ucapan beliau untuk Parti Konservatif Conference 2014. – SuaraTV

PhD

BUKANLAH sesuatu yang boleh dibanggakan apabila Malaysia dikatakan mempunyai berpuluh universiti awam dan swasta tetapi pada keseluruhannya diperlekehkan sebagai kurang bermutu. Sukar untuk saya menerima bahawa Vietnam menawarkan mutu universiti yang lebih baik daripada Malaysia.

Saya kurang pasti jumlah universiti di Vietnam tetapi jumlah penduduknya yang hampir 100 juta pasti memerlukan dua kali ganda jumlah universiti di Malaysia.

Keperluan ini bertambah-tambah lagi memandangkan negara-negara komunis lebih menekankan kepada pendidikan. Maka logiknya negara-negara komunis atau pasca komunis mempunyai banyak universiti. Dari universitilah elit mereka dalam pemerintahan, tentera, sains dan teknologi, seni serta sukan didapati. Di kalangan universiti yang pengantarnya bahasa Inggeris, universiti-universiti di Hong Kong dan Singapura kerap ditarafkan sebagai berkualiti di sebelah sini dunia.

Sejarah penubuhannya yang berlaku dalam zaman pemerintahan kolonial British mungkin menjadi satu faktor.

Bagaimanapun, baik realiti atau persepsi, universiti-universiti Malaysia tentunya menghadapi satu cabaran.

Sebagai satu fakta, Universiti Malaya asalnya ialah di Singapura. Ia berpecah dua pada 1959, apabila kampus baharu dibuka di Lembah Pantai, Kuala Lumpur. Versi di Singapura kini dipanggil Universiti Nasional Singapura.

Baik suka atau tidak, kalangan alumni UM, KL, berkerut kening apabila dilantangkan perbezaan kualiti dalam persepsi antara keduanya. Persepsi keseluruhan bahawa Malaysia mempunyai IPT yang relatif kurang berkualiti di sebelah sini dunia tidak boleh ditolongi oleh apa yang berlaku.

Ramai individu dikatakan mendapat PhD dan memanggil diri mereka doktor, tanpa diketahui bagaimana mereka mendapat kelulusan begitu.

Urutan sarjana muda, sarjana dan doktor falsafah adalah norma pembelajaran universiti. Dari ketiga-tiga tahap urutan itu, pastinya PhD dianggap paling sukar didapati.

Ambil saja sebuah universiti di England dan AS: katalah Universiti Bristol dan Universiti Ohio. Kedua-duanya bukan top ten di negara masing-masing seperti Cambridge, Oxford dan London; atau Harvard, Yale dan Cornell.

Meskipun bertaraf universiti pertengahan, Bristol dan Ohio mewajibkan seseorang calon PhD melalui proses course work, tinggal di kampus untuk sekian waktu, di samping melalui rutin menghadapi profesor pengendali yang mengesani kemajuan penyiapan tesis.

Untuk itu semua, bukan suatu yang senang bagi sesiapa yang sibuk dengan tugas, baik dalam politik atau dunia profesional, untuk melaluinya. Ini mengingatkan saya kepada seorang penjawat politik tinggi, kini sudah menjadi mantan.

Selepas menerima pelantikan jawatan, beliau dikatakan mempunyai PhD, justeru dipanggil doktor X. Beliau dikatakan mendapat PhD di sebuah universiti di AS, yang namanya disempenakan dengan kota di mana kampusnya terletak.

Sebagai ilustrasi, kita namakannya Universiti San Pedro. Memang ada kota kecil
bernama begitu, tetapi ia tidak mempunyai universiti. Lagi pula mereka yang mengenali penjawat itu tahu beliau tidak pernah pergi ke universiti yang bernama begitu, malah penggunaan bahasa Inggerisnya amat terbatas.

Seorang lagi mengakui beliau juga sudah mendapat PhD. Beliau berbangga pula bahawa beliau sedang menyiapkan dua PhD lagi.

Apabila kata-kata begitu datangnya daripada penjawat politik tinggi dari parti pemerintah, ia disifatkan sebagai lelucon oleh orang Indonesia. “Aku gelak, hang tau,” kata orang utara, geli hati.

Sudah lama soal PhD palsu atau yang diada-adakan diperkatakan; bagi penerimanya, ia semata-mata untuk mendapat gelaran doktor. Tidak kurang ramainya pegawai tinggi kerajaan ‘disapukan’ dari gelaran doktor palsu, termasuk yang
berjawatan Datuk Bandar dan Timbalan Ketua Setiausaha. Oleh itu, demi mengentalkan reputasi universiti-universiti kita, segala gelaran yang dikaitkan dengan akademik dan profesionalisme patut diper'aturan’kan secara
strinjen, agar ia tidak menjadi bahan ketawa.

Apabila sesuatu menjadi bahan ketawa, maka kredibilitinya akan terjejas dengan teruk. Tidak ada siapa yang wajar bersikap serius terhadap si tolol di kampung.

Segalanya menjadi bahan cemekan. Analogi ini tidak seharusnya timbul apabila kualiti pembelajaran di IPT kita diperkatakan di peringkat internasional.

Tentu ada caranya dalam etika dan undang-undang untuk menulenkan segala PhD – sebagai satu pertolongan untuk IPT kita mencari jalan pulang ke arah kecemerlangan.

* Tan Sri Adam A Kadir mantan Presiden Senat

Tiru tutor

#KANTOI

Student : Sir.. Kalau student kantoi meniru time exam kan, apa tindakan paling power yang kitorang akan kena ? Apa nasib yang paling buruk ?

Sir : The worst ialah awak tak kantoi.

Student : Aik.. Kenapa macam tu ? Kalau takkantoi la best, kalau kantoi habislah. Failed exam, kena denda bagai.

Sir : Itulah kamu takfaham. Tak kantoi la paling hardcore. Hang punya result akan dapat flying colours, tapi result tu haram. Dengan result haram tu hang mohon kerja pula, kerja haram. Dapat gaji, gaji haram. Bagi makan anak dan isteri pakai duit haram. Anak-anak awak membesar makan duit haram. Tak ada berkat.

Student : Wuu.. Tapi sir, kalau tak tiru dan failed lagi teruk.

Sir : Sebab itu kamu kena usaha. Kemudian tawakal kepada-Nya. Jangan sampai meniru kerana kesannya adalah terhadap hidup kamu. Mungkin kita tak rasa apa-apa , tapi ingatlah Allah itu Maha Adil

Student : Gulp..... 😳

Erdogan

🌺 Assalamualaikum.

*Inilah Punca Sebenar Mengapa Recep Tayyip Erdogan Terpaksa Di Gulingkan..*

#Kenapa_TURKI_Dicemburui?

ISTANBUL - Dari artikel penulis Jordan, *Ihsan Al Faqih, pada media Achahed:*

1. Produk Domestik Nasional Turki di tahun 2013 mencapai 100B dolar Amerika, menyamai pendapatan gabungan 3 negara dengan ekonomi terkuat di Timur Tengah; Arab Saudi, UAE, Iran, dan ditambah dengan Jordan, Syria dan Lebanon.

2. Erdogan membawa negerinya melakukan lompatan ekonomi yang besar, dari rangking 111 dunia ke peringkat 16, dengan rata-rata peningkatan 10 % setahun, yang bererti masuknya Turki ke dalam 20 negara besar terkuat (G-20) di dunia.

3. Tahun 2023 merupakan tahun pembangunan Negara Turki Moden yang sudah dicanangkan oleh Erdogan, yang disasarkan adalah Turki menjadi kekuatan politik dan ekonomi nombor 1 di dunia!

4. Airport Internasional Istanbul adalah airport terbesar di Eropah yang menampung 1,260 pesawat setiap harinya, ditambah Airport Shabiha yang menampung 630 pesawat setiap hari.

5. Turkish Airline meraih peringkat penerbangan terbaik di dunia dalam 3 tahun berturut-turut.

6. Dalam 10 tahun, Turki telah menanam 770 juta pohon Harjia dan berbuah.

7. Untuk pertama kali Turki di masa moden ini memproduksi sendiri Tank baja, pesawat terbang dan pesawat tempur tanpa awak, serta satelit tentera moden pertama yang multi fungsi.

8. Erdogan dalam 10 tahun pemerintahannya telah mendirikan 125 universiti baru, 189 sekolah baru, 510 rumah sakit baru dan 169.000 kelas baru yang moden, sehingga kadar siswa dalam sekelas tidak lebih dari 21 orang.

9. Ketika krisis ekonomi menimpa Eropah dan Amerika, universiti-universiti Eropa dan Amerika menaikkan wang kuliah. Sedangkan Erdogan menghapuska seluruh biaya kuliah dan sekolah bagi rakyatnya dan menjadi tanggungan negara.

10. Dalam 10 tahun terakhir, pendapatan perkapita penduduk Turki yang dahulunya hanya 3,500 dolar setahun, meningkat pada tahun 2013 menjadi 11.000 dollar setahun, lebih tinggi dari perkapita penduduk Perancis. Dan Erdogan naikkan nilai tukar mata wang Turki 30 kali ganda!

11. Di Turki, negara sedang meningkat keupayaan untuk membiayai 300 ribu ilmuwan melakukan penelitian ilmiah untuk menuju tahun 2023.

12. Di antara keberhasilan politik terbesar Turki adalah keberhasilan Erdogan mendamaikan dua bahagian Cyprus yang bertikai. Ia juga melakukan pembahasan damai dengan parti Buruh Kurdistan untuk menghentikan pertumpahan darah, dan meminta maaf kepada Armenia, sehingga menyelesaikan permasalahan yang sudah berlarutan sejak 6 dasawarsa

13. Di negara Turki, gaji dan upah meningkat mencapai 300%. Dan gaji pegawai baru meningkat, dari 340 lira Turki menjadi 957 lira. Dan jumlah penganggur menurun dari 38% menjadi 2%.

14. Di Turki, anggaran pendidikan dan kesehatan, mengungguli anggaran pertahanan, dan gaji guru sama gaji doktor.

15. Di Turki telah dibangunkan 35 ribu laboratorium IT dan data base moden yang melatih pemuda-pemuda Turki.

16. Erdogan melangsaikan defisit anggaran yang mencapai 47B dolar. Sebelumnya baki terakhir hutang Turki ke IMF adalah hanya 300 juta dolar pada Julai lalu. Bahkan Turki memberi pinjaman kpd IMF sebanyak 5.0B dolar. Disamping itu Erdogan juga meningkatkan simpanan negara sebanyak100B dolar.

17. 10 tahun lalu, ekspot Turki hanya 23 B dolar. Sekarang meningkat menjadi 153 B dolar, mencapai 190 negara. Yang paling banyak adalah kereta yang kedua peralatan elektronik. Setiap 3 peralatan elektronik di Eropah, satunya adalah produk Turki.

18. Kerajaan Erdogan mengawali pelupusan  sampah menjadi pengeluar tenaga elektrik yang digunakan oleh sepertiga penduduk Turki. Dan tenaga elektrik sudah dinikmati oleh 98% penduduk Turki.

19. Erdogan pernah duduk berhadapan dengan seorang anak perempuan yang usianya masih 12 tahun, tampil dalam siaran langsung television, berdebat dan berdiskusi tentang pembangunan Turki masa depan. Beliau hormati kecerdasan dan semangat anak tersebut. Sekaligus beliau didik anak-anak Turki satu contoh dalam berdebat dan berdiskusi serta membaca masa depan.

20. Erdogan adalah teman Israel, begitu menurut kaum sekular Arab. Erdogan berikan tamparan keras kepada Israel, dan dia paksa Is

KhaiRy عبدالله, [16.07.16 21:58]
rael meminta maaf karena kes kapal Marmara yang ditembak Israel. Dan Turki berikan syarat pembekuan Gaza untuk menerima permintaan maaf tersebut.

21. Erdogan adalah teman Israel??? Beliau berikan kritikan tajam terhadap orang-orang yang bertepuk tangan terhadap pidato Simon Perez dalam pertemuan Ekonomi dunia, dan beliau berkata sebelum keluar ruangan dan pulang ke Turki: "Memalukan kalian bertepuk tangan terhadap pidato ini, padahal Israel telah membunuh ribuan anak dan wanita di Gaza..."

22. Erdogan meleraikan para demonstrasi penentangnya dengan air. Tidak menembak mereka dengan pesawat tempur, atau rudal atau bom-bom molotov.

23. Erdogan menolak anak gadisnya membuka hijab di sekolah. Maka beliau kirim anaknya sekolah di Eropah agar tetap berhijab, sebelum hijab dibolehkan di kampus-kampus Turki.

24. Erdogan satu-satunya ketua negara bersama istrinya mengunjungi Myanmar dan bertemu dengan kaum Muslimin di sana dari kawasan Myanmar yang dapat bencana.

25. Erdogan menghidupkan kembali pengajaran Al Quran dan Hadits di sekolah-sekolah negeri, setelah hilang selama hampir 90 tahun, dihilangkan pemerintah sekular.

26. Erdogan menetapkan kebebasan berhijab di kampus-kampus Turki dan di parlimen.

27. Erdoganlah pemimpin muslim yang membuat lampu di jambatan gantung terbesar di dunia di pantai laut hitam dengan penerangan yang sangat besar bertuliskan "Bismillahirrahmanirrahim.." Padahal, salah satu negara Arab membuat pohon krismas terbesar di dunia dengan menelan dana mencapai 40 juta dolar.

28. Erdogan mengembalikan pembelajaran bahasa Ustmaniyah yang berhuruf Arab di sekolah-sekolah negeri.

29. Erdogan melepas 10 ribu anak-anak muslim yang berumur 7 tahun di jalan-jalan Istanbul, dengan penuh bangga anak-anak tersebut akan memulai kewajiban shalat berjamaah dan menghafal Al Quran.

ALLAHU ALAM🌺

Thursday, 14 July 2016

Turu neng jero kreto

Rizz Idris:
Info Penting‼️ Sila Baca‼️

Apa jadi pun, jangan la tidur dalam kereta masa kereta tengah idle/tak bergerak sebab ianya boleh membunuh. Dah banyak kes sebelum ni orang mati sebab tidur dalam kereta, tapi masih ramai yang buat.

Contohnya bila rumah/office black out. Aku tengok ramai orang keluar rumah, start enjin, duduk dalam kereta sebab konon-kononnya panas takde kipas dalam rumah. Alahai, panas ape la sangat. Lain kali standby satu kipas jepun. Paling senang amik suratkhabar buat kipas.

Sama juga kat RnR highway especially waktu malam. Aku tengok ramai yang tido dalam kereta sambil engine dan aircond ON.

Tidur dalam kereta bahaya kalau:

1. Engine ON, aircond ON, tingkap fully tutup.
2. Engine OFF, aircond OFF, tingkap fully tutup.

Bila engine ON dan kereta idle dalam jangka masa yang panjang, kebocoran gas CO daripada ekzos boleh masuk ke dalam cabin penumpang. Ada dua cara CO membunuh, pertama ianya akan menyerap ke dalam darah bersama oksigen dan dipam ke seluruh badan dan merosakkan organ. Kedua CO akan bergabung dengan Oksigen membentuk CO2 (karbon dioksida). Maka oksigen yang tinggal akan berkurangan dan penambahan gas CO2 akan menyebabkan keracunan. Lebih teruk orang selalu tutup tingkap rapat bila ON aircond dan sebab nak tidur.

Kalau engine OFF, tapi tingkap tutup rapat, akan sebabkan kekurangan oksigen.

Boleh kalau nak tidur dalam kereta tapi tingkap tu kene turunkan sikit. Agak cukup tangan dari luar tak boleh masuk. Aku pun selalu kalau nak tidur aku akan OFF aircond dan turunkan tingkap sikit. Jangan turun banyak sangat, nanti pencuri boleh bukak dan kalau nak tidur, parking kat tempat yang ramai orang.

Bila korang terperangkap dalam traffic jem, mesti korang akan rasa pening kan? Mungkin korang ingat sebab kereta yang kerap bergerak dan berhenti, tapi sebab sebenarnya ialah keracunan CO. Masa traffic jem, penghasilan gas CO akan lebih banyak bila banyak kenderaan berkumpul bersama. Mungkin sebab ni la sampai 15 orang meninggal dalam jem teruk di Indonesia baru2 ni. Apa yang korang perlu buat bila rasa pening masa traffic jem, ialah bukak tingap sekejap dalam 30 saat. Bagi oksigen masuk sikit dan keluarkan CO dari cabin.

Kesimpulannya, elakkan la tidur dalam kereta kalau bukan hal emergency.

Wednesday, 13 July 2016

Ilmu انا لا ادري

"Tahukah kamu, bilakah bermulanya ilmu?" soal Tuan Guru.

"Dari buaian sehingga ke liang lahad," jawab si anak murid.

"Bukan itu jawapan yang saya mahu,"

"Jadi, apakah jawapannya wahai tuan guru? Ajarlah saya. Saya tak tahu."

"Itulah jawapannya."

"Maksud tuan guru?"

"Saya tak tahu."

Anak murid tersebut kehairanan dengan jawapan gurunya. Dia terus memohon agar gurunya memberi jawapan yang jelas. Jawab Tuan Guru:

"Ilmu itu bermula apabila engkau kata : 'Saya tak tahu'.

مسجد

Sebelum kematiannya, Alexander The Great mengarahkan jeneralnya melakukan 3 perkara berikut:

Pertama - Keranda mayatnya diusung oleh doktor-doktor pakar terhebat.

Kedua - Semua hartanya (duit, emas, batu permata) ditebarkan disepanjang jalan menuju tapak perkuburan.

Ketiganya - Tangannya dibiarkan supaya terkulai dan terkeluar dari kerandanya.

Ditanya oleh salah seorang Generalnya, Alexander menjelaskan begini:

1. Aku mahu doktor-doktor terbaik mengusung keranda aku kerana aku mahu mengingatkan manusia bahawa disaat kematian, setinggi mana kepakaran doktor, dia tetap tidak akan boleh menghalang kematian.

2. Aku mahu jalan menuju ke kuburku dipenuhi dengan harta kekayaan aku supaya semua orang akan memahami segala harta kekayaan sudah tidak berguna dan tidak boleh dibawa mati.  Ia tetap akan terus berada di dunia.

3. Aku mahu tangan aku terlepas bebas supaya ia mengingatkan yang kita datang ke dunia dengan tangan kosong dan akan pergi juga dengan tangan kosong setelah sumber termahal kita hilang, iaitu MASA.

Kesimpulannya:

Tak kiralah betapa hebatnya kamu semasa hidupmu takkan mungkin kamu dapat menyelamatkan dirimu dari mati. Pada masa itu terputuslah segala2nya kecuali amal jariah dan warisan2 kebaikan yang kamu telah wakafkan kepada masyarakat dan keluarga kamu.

KEBAHAGIAAN HIDUP...

Pada saat kita memakai jam tangan berharga RM500 atau RM50, kedua jam itu menunjukkan waktu yg sama.

Ketika kita membawa beg atau dompet berharga RM500 atau RM50, keduanya sama dapat membantumu membawa sebahagian barang/wang.

Ketika kita tinggal di rumah seluas 50m2 atau 5.000m2, kesepian yg kita alami tetaplah sama.

Ketika kita terbang dengan "first class" atau "economy class", kita akan mendarat di waktu dan tempat yg sama.

Kebahagiaan sejati bukan datang dari harta duniawi.

Jadi ketika kita memiliki pasangan, anak, saudara, teman dekat, teman baru dan lama... lalu kita berbual, bergurau, tertawa, bernyanyi, bercerita tentang berbagai hal, berbagi suka dan duka... itulah kebahagiaan sesungguhnya.

Hal penting yang patut direnungkan dalam hidup:

1. Jangan mendidik anakmu untuk obses menjadi kaya. Didiklah mereka menjadi bahagia. Apabila mereka dewasa kelak, mereka akan menilai segala sesuatu bukan dari harganya.

2. Kata2 yg terbaik: "Makan makananmu sebagai ubat. Jika tidak, kamu akan makan ubat2an sebagai
makanan."

3. Seseorang yg mencintaimu tidak akan pernah meninggalkanmu kerana walaupun ada 100 alasan untuk menyerah, dia akan menemukan 1 alasan untuk bertahan.

4. Banyak sekali perbezaan antara "manusia & menjadi manusia". Hanya orang bijak yg mengerti tentang itu.

5. Hidup itu antara "B" birth (lahir) dan "D" death (mati). Di antaranya adalah ada "C" choice (pilihan) hidup yang kita jalani. Keberhasilannya ditentukan oleh setiap pilihan kita.

Jika kamu mau berjalan cepat, jalanlah sendirian. Tetapi, jika kamu ingin berjalan jauh, jalanlah bersama sama.

6. Ada 6 doktor terbaik:

a. Keluarga.
b. Santai/rehat.
c. Bersenam.
d. Makanan yg sihat.
e. Sahabat/kawan.
f. Ketawa.

Pelihara semua itu dalam semua aspek kehidupan & nikmatilah...

Wallahu a'lam...

 Masjid nilai berjuta sedang asnaf di depan mata ~

Bismillahirrahmanirrahim...
Pertama sekali, tulisan aku kali ini tidak ditujukan kepada mana-mana masjid secara khusus. Ini ialah pandangan umum aku sebagai seorang makmum dan manusia.

Sepanjang Ramadhan lepas, aku ziarah lebih 30 keluarga asnaf. Keluarga yang benar-benar hidup dalam kesempitan. Hal ini membuka mata aku untuk menulis dan memberi cadangan. Satu cadangan yang pernah aku utarakan tapi dipandang sepi suatu ketika dulu.

Kali ini, aku menulis lagi. Utarakan semula cadangan dan pandangan aku, moga-moga ada yang mempertimbangkannya.

Masjid kita punya dana. Sesetengahnya punya dana yang sangat besar sehingga lebih 20k sebulan hasil derma orang ramai. Setiap Jumaat, masjid yang besar-besar perolehi jumlah kutipan derma mencecah ribuan ringgit.

Aku cadangkan, sisih 10% sebulan dari derma orang ramai untuk beli makanan asas. Beras, sardin, susu budak, gula dan pampers. Mana-mana penduduk setempat yang kesempitan duit untuk beli makanan asas, boleh ambil di masjid.

Jangan rumitkan prosedur. Jangan tengok gaji dan kerja. Bagi saja. Miskin di bandar ni lain macam dugaannya. Kadang kita tengok orang tu pakai kereta, duduk rumah sewa, kita sangka dia ada duit. Sedangkan beras di dapur telah lama habis. Maka peninglah ketua keluarga memikirkan dengan siapa pula perlu dipinjam. Sedang hutang sudah keliling pinggang.

Orang yang terdesak ni, takkan sesekali tamak. Dia akan ambil cukup-cukup untuk kegunaan keluarganya sahaja. Kalau bulan depan dia 'lega' dia tak berbaris untuk ambil bekalan dari masjid lagi. Percayalah!

Malahan, jika dilaksanakan, perasaan malu pasti menusuk kalbu. Yang jarang-jarang ke masjid, mula mendekati masjid kerana rasa malu itu. Kan indah cara dakwah macam ni. Bukan dengan sindiran sinis sehingga orang menjauhi masjid.

Masjid kita, sesetengahnya dana sampai tak tahu nak buat apa. Maka ditukar pagar baru, di'upgrade' tandas-tandas, ditukar karpet baru, di upah penceramah luar yang bayarannya hingga beribu. Sedang asnaf, rumahnya hanya di depan pagar masjid. Telan air liur tengok masjid elok ditukar cat baru. Sedangkan beras secupak di dapur pun hutang dengan kedai runcit.

Tidakkah ahli masjid membuka mata? Perkara ini cukup mudah, tapi memberi manfaat kepada ramai orang.

Mengapa kita tidak mencontohi gereja? Begitu mudah menyalur bantuan tanpa mengira bangsa dan agama. Hanya tinggalkan nama dan no phone sahaja. Ambillah duit dalam kotak itu berapa yang diperlukan. Tidak ditanya kerja, tidak ditanya mengapa. Esoknya pihak gereja call pula, tanya tentang kehidupan. Masih sempit atau sudah lega. Kalau sempit dijemput ke gereja ambil dana lagi. Mudah kan? Jangan pelik lagi kalau ada yang murtad. Itu salah satu punca.

Melainkan dana masjid itu cukup-cukup untuk bayar bil api dan air sahaja. Itu lain cerita, ini kisah masjid yang kaya raya.

Sungguh. Aku cukup kecewa. Sangat kecewa sebenarnya melihat masjid yang gah-gah, tapi asnaf di depan mata. Rela membayar upah penceramah ternama sedang ahli kariah berlapar dahaga.

Mungkin ada ajk masjid dalam friendlist aku. Mohon panjangkan cadangan aku ini. Kalau setiap kampung buat begini, alangkah bagusnya. Si fakir rasa dipeduli, masjid makin didekati.

#MFS
* sebuah rasa yang diperam lama.

Kisah monyet

*TAZKIRAH*

*🍃MONYET DAN DENDAM🍃*                      

Di Afrika, ada sebuah teknik yang unik untuk berburu monyet di hutan Afrika. Si pemburu menangkap monyet dalam keadaan hidup2 tanpa menggunakan senapang dan ubat bius serta tanpa cedera.

Cara menangkapnya biasa-biasa saja, pemburu hanya menggunakan balang berleher panjang dan sempit. Balang itu diisikan dgn kacang yang telah diberi bau atau aroma untuk memikat monyet2 itu datang ke balang-balang itu.

Setelah diisi kacang, balang-balang itu ditanam dalam tanah dengan dibiarkan mulut balang itu tanpa tutup.

Para pemburu mula melakukannya di waktu petang. Besoknya, mereka akan menangkap monyet2 yang tangannya sudah terperangkap di dalam balang dan tangan mereka tak boleh dikeluarkan.

*Bagaimana monyet2 itu terperangkap ?*

Sesungguhnya haiwan hanya ada nafsu tapi tak menggunakan otak seperti manusia. Monyet-monyet itu akan tertarik pada aroma yang keluar dari setiap balang itu.

Mereka mengamati lalu memasukkan tangan untuk mengambil kacang2 yang ada di dalamnya. Oleh kerana menggenggam kacang itu, maka monyet2 itu tidak boleh menarik keluar tangannya.

Sepanjang mempertahankan kacang2 itu, selama itu pula mereka terperangkap.

Balang-balang itu terlalu berat untuk diangkat. Jadi, monyet2 itu tidak akan dapat pergi ke mana-mana..!

Sebenarnya monyet2 itu boleh selamat jika mau melepaskan genggaman tangannya, tapi mereka tak mahu melepaskannya...

Wahai Sahabatku...

Mungkin kita akan tertawa melihat tingkah monyet2 itu.
Tapi, tanpa disedari sebenarnya ramai manusia melakukan hal yang sama seperti monyet-monyet itu. Ini bermakna manusia mengikut hawa nafsu spt haiwan monyet itu walaupun  mereka boleh berfikir manakala monyet tak boleh.

Mereka ini mengenggam erat setiap masalah yang dimiliki tanpa mahu melepaskannya.

Mereka sering menyimpan dendam, benci dan iri, tak mudah memberi maaf, tak mudah memaafkan.

Mulut mungkin berkata ikhlas, tapi dendam marah membara masih ada di dalam dada. Sehingga tak mampu melepaskannya. Terus mempertahankannya.

Bahkan, kadang-kadang membawa "balang-balang" itu ke mana pun & pada bila-bila mereka pergi. Mereka terus menjalani kehidupan ini dengan memikul beban berat itu.

Tanpa disedari, mereka sebenarnya sudah terperangkap dengan penyakit kepahitan yang berat, yg boleh pada merosakkan sel2 tubuh mereka, dan putusnya saraf-saraf DNA-nya.

Jika hal ini dibiarkan berlarutan, maka kemungkinan besar sel-sel yang rosak tadi perlahan berubah menjadi sel-sel barah..!!

Kajian tentang sel tubuh yg rosak menjadi sel barah inilah yang menyebabkan Prof. Dr. Bruce Lipton, dari USA, menerima hadiah Nobel dlm bidang Biologi Molecular.

Sebenarnya mereka akan selamat dari sakit berbahaya ini jika mereka mau melepaskan semua fikiran, perasaan dan emosi negatif (su'u zhon, kecemasan, marah, dendam, benci, iri dengki, menganggap diri benar, orang lain selalu salah...dll) terhadap sesiapa pun.

Jika kita perhatikan dalam kehidupan kita seharian masih ramai orang2 yg hatinya seperti tangan monyet tersebut.

Jom Saudara-saudara ku! *marilah kita lepaskan, maafkan, ikhlaskan*. Kita boleh.

*"Taqobbalallaahu minnaa  wa minkum"*

Baarokallaahu Fiikum.

Ya Allah
Maafkan segala  kesalahan  dan khilaf Kami serta berkatikanlah umur kami dlm ketaatan kpdMu,  Matikan kami dgn husnul khootimah dan izinkan kelak kami boleh bertemu dgnMu...

Yaa Robb...aamiin...
 aamiin Ya Robbal 'Alamin

WALLAHU A'LAM.

Monday, 11 July 2016

Tido

JiwaKental:
Eksperimen 'Celik' tanpa tidur selama 30 hari oleh Ahli sains Russia..keputusannya??mengerikan!

Tidur adalah sangat penting dalam kehidupan kita , tidur untuk merehatkan fizikal dan mental kita yang penat bekerja seharian.
Bagaimana kalau kita tak tidur?dipaksa jangan tidur? Mata lebam, otak sengal ting tong kan..huhu..

Pada tahun 1940an, beberapa ahli Saintist Russia buat satu ekperimen dimana memilih  5 orang lelaki yang merupakan pembelot atau musuh negara itu. Mereka disuntik dan dipakaikan topeng gas peransang selama 30 hari berturut2. Matlamatnya hanya untuk melihat bagaimana keadaan manusia jika mereka tak tidur selama sebulan?

Mereka ditempatkan dalam satu bilik tertutup yang terdedah dengan gas dan menggunakan
mikrofon untuk berkomunikasi sesama sendiri. Mereka dibekalkan dengan buku bacaan,  tandas dengan air, makanan yang cukup untuk bertahan selama sebulan, katil setiap seorang dan bantal tilam untuk tidur.

Hari 1-3:

Bagi tempoh tiga hari pertama, keadaannya seperti biasa.  Tahanan diberi janji palsu bahawa jika mereka bekerjasama dengan baik, dan berjaga (tidak tidur) selama 30 hari, mereka akan dibebaskan terus. Semua perbualan mereka dipantau, emosi  perasaan  perbualan mereka juga direkodkan.

Hari ke4:

Selepas empat hari berlalu, perbualan mula berkurang. Tak banyak yang dibualkan.

Hari ke 5-9:

Menjelang hari kelima hingga ke9, banduan mula mempamerkan  paranoia masing2, kebimbangan mereka , apa nasib mereka dan berbisik2 sesama sendiri dan menyatakan mereka dikhianati serta diberi janji manis, semuanya stress.

Hari ke 10-13:

Menjelang hari yang kesepuluh, mereka mula menjerit-jerit stress. Selama tiga jam mereka berlari kesana kemari sambil menjerit dengan kuat. Dan berlanjutan hingga hari ke13.

Hari ke14:

Hari ke14, suara mereka mula lemah. Doktor yang memeriksa menyatakan pita suara mula terkoyak. Semuanya diam tidak lagi menjerit2.Mereka diberikan pesanan dari sistem  interkom , Sekiranya mereka bekerjasama, mereka akan dibebaskan. Namun jawapan yang diterima amat memeranjatkan...
"Kami tidak lagi mahu dibebaskan" kata suara itu dengan tenang.

Hari ke 15:

Pada hari yang kelima belas, para penyelidik mengeluarkan gas-perangsang dari dewan itu dan menggantikannya dengan udara segar. Sebagai tindak balas, tahanan merayu untuk gas untuk dihidupkan semula..seperti mereka telah imune dengan gas tu. Semasa diperiksa,   empat daripada lima nya masih bernafas. Makanan yang dibekalkan langsung tidak disentuh dalam tempoh lima hari. Kepingan kulit dan daging bahagian dada, peha mereka juga mula terkopek.

Seorang dari tahanan mayatnya bernanah kerana kulitnya terkopek teruk.

Bila hendak diusung keluar mereka memberontak. Bila ditanya kenapa? Mereka menjawab "kami mesti tetap berjaga disini kami tidak mahu bebas"

Pelik. Tapi itulah keputusan eksperimennya.

Saturday, 9 July 2016

Nombor satu

Dulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat 5A UPSR...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya...

Dulu saya dapat 8A dalam PMR...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia...

Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya...

Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya....

"Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya... Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak..."

Kata mereka....

Tapi...

Pada suatu Subuh...

Saya pergi ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu...

Saya bacakan surah Abasa...

Dan sebak ketika sampai ayat:

Yaumayafirrul mar'umin akhih.....

Wa ummihi...wa Abih....

Selesai solat, semasa perjalanan pulang...

Ibu bertanya kenapa saya sebak ketika sampai di ayat itu?

Saya jelaskan....

Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya...

Ibunya...

Ayahnya....

Isterinya...

Anak-anaknya...

Saya katakan...

Di dunia ini, bila kita jadi kaya, orang puji kononnya kita berjaya...

Bila kita gunakan dunia untuk mengejar akhirat, orang akan kata kita gila...

Sedangkan di mahsyar nanti, semua "kata-kata orang" tu langsung tak bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ni sangat rapat dengan kita pun, kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut......

Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak...

Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun tu langsung tak bagi manfaat pada saya...

Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga  tak bagi mudarat pada saya...

Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka?

Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata....

"Sejuk perut mama dapat anak macam bangcik..."

Maka itulah kali pertama dalam hidupku saya berasa sangat gembira akan "pujian" ibuku...

Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji....

Wahai hamba Allah...

Apa sebenarnya yang kalian kejar?

Apa pula sebenarnya yang kejar kalian?

Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia...

Sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian?

Wahai  saudaraku...

Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi?

Sebelum lubang kubur kalian akan digali?

Apa yang aku dan kalian ada.. untuk Allah dan Rasul bangga?

*self-reminder*
Masalah KITA yg masih bernyawa ni....dah ambik bekal kah belum...atau masih leka dengan mainan2 sekeliling kita.....

Bak kata kalam saiyidina Ali r.a...."Hidup di dunia ini ramai yg terlena, akhirat nanti baru terjaga."

Jangan kita masuk dalam golongan yg "ramai" tu....sebab yg ramai tu kononnya 'normallah' di akhir zaman ni...

Masuklah dlm golongan yg sedikit...sbb yg sedikit itu akan masuk syurga...selama2nya...
"pesanan utk KITA...saya sekali yg banyak dosa ni"

sgt memberi keinsafan

Sebarknlah,xperlu nk sebar ke 20 org,40 org mahupn 100 org.

Sebar je seikhlas hati demi secubit keinsafan diri.

Friday, 8 July 2016

Menantu perempuan

Ramai yang bersedia nak jadi isteri, tapi tak bersedia nak jadi menantu.

Aku pernah cakap dalam satu status 2/3 bulan lepas;
Bila kau kahwin, kau bukan kahwin dengan laki tu saja, kau juga kena 'kahwin' sekali dengan ahli keluarga.
Ok, ni 10 panduan buat para menantu perempuan yang pulang berhari raya di kampung suami.

Pertama;
Benda basic, belikan buah tangan. Sebaiknya benda berupa pakaian. Kain, baju, atau tudung. Kalau kau beli untuk mak kau yang itu, kau beli jugak lah untuk mertua kau yang itu juga.

Kedua;
Tak kira lah kau pandai masak ataupun skill ko cuma biasa biasa, untuk awal awal kau ambil satu spot kat dapur. Paling baik incharge job memotong dan menyiang. Kalau kau terer masak sekali pun, kau jangan dulu take up peranan penting tu. Biar mak mertua kau hendel hal masak menu utama. Kena ingat, tu rumah dia, dia dah berpuluh tahun masak untuk hari raya, jadi kau jangan kacau air tangan masakan mak mertua tu. Dok je sebelah buat kerja potong sayur siang ikan.

Ketiga;
Untuk menantu bertudung. Balik kampung ni takkan lah kau nak usung aircond kondo kau sekali pasang kat bilik ye tak? Jadi benda panas, berkuap, kipas tak kuat, kena tidor ruang tamu atas toto, tak selesa, rambut busuk apa semua ni kau kena expect dan kau kena rileks. Biasa lah bila kumpul adik beradik ramai ramai, kena lah berpayah. Kalau asyik merungut nak selesa macam duduk kat rumah sendiri, elok kau jangan balik.

Keempat;
Mahirkan sikit hal hal busana muslimah. Benda ni berguna bila kau berborak dengan adik ipar, kakak ipar dan anak saudara remaja. Jangan semua benda ambil mudah, nanti orang bercerita pasal butik MCC, Calaqisya, trend bunga dokoh, tudung double loop apa semua tu kau nganga. Bila kau ambil tahu, senang nak berborak, masuk klik.

Kelima;
Masa hari raya, seeloknya incaj satu job yang mudah tapi sentiasa diperlukan. Contoh paling senang bancuh air dan top up bekas kuih raya. Pendek kata, kau fokus yang tu je indirectly kau dah ada satu job yang simple yet consistent. Contoh lain kau boleh kontrol sinki basuh pinggan mangkuk. Yang ni pun ok, cuma pergerakan kau terbatas lah.
Bottom line, dapatkan satu job tetap sepanjang hari raya tu.

Keenam;
Bangun awal dan terus ke dapur teman mak mertua. Ni terguna pakai pada hari raya ke dua onwards. Ingat, tak perlu pun nak sediakan sarapan pagi semua tu, kau cuma bancuh air panas, bila dah siap suruh laki kau turun dapur sarapan.

Ketujuh;
Bila kau buat satu plan melibatkan laki kau, tiba tiba laki kau bgtau yang mak dia pun ada plan lain melibatkan dia, kau kena menangkan mak mertua kau. Contoh mudah nak faham, laki kau dah janji nak bawak ko ke A, tiba tiba mak mertua kau ajak pergi B, kau beralah lah. Sebab utama, tu je masa masa mak mertua kau ada dengan anak lelaki dia, jadi bagi priority kat dia. Kau jangan tarik muka, kalau tarik muka 2 benda akan jadi:
1. Laki kau jadi serba salah
2. Mak mertua kau tahu ada somebody tak bersetuju.
Mak ni, dia tengok sekali air muka anak dia dah tahu kalau ada benda yang tak kena.
Paling selamat, in case ada small conflict macam tu, menangkan laki dan mak mertua kau. Jangan tarik muka, tu pun penting. Berhati hati.
Cara kau nak faham benda ni mudah, kau bayangkan bila kau dah jadi ibu tua nanti. Kau letakkan situasi sekarang, kau pun akan harap anak kau teman kau dan pentingkan kau masa hari raya.

Kelapan;
Jangan ada sebarang pakatan dengan siapa siapa pun kalau ada benda yang buat kau semak. Trust no one except laki kau. Ambil jalan tak berpihak. Kalau ada sorang menantu lain suka mengelat, kau jangan mulakan komplen. Biar lah biras lain nak komplen, tapi bukan kau.

Kesembilan;
Banyak bagi perhatian kat mak mertua kau. Tengok bila dia solo buat apa apa kerja, kau pergi lah berborak. Tak perlu tolong pun, just berborak sembang sembang.

Kesepuluh;
Sentiasa menangkan anak ipar duai kau. Kalau anak anak main sama sama, ada rebut rebut barang, kau masuk campur dan menangkan anak orang lain. Ipad tab suruh anak kau kongsi, atau bagi pinjam ke sepupu dia. Tunjukkan sikit toleransi tu. Pasangkan Didi and Friends suruh tengok sama sama.

Good luck!
Kau tak setuju? Aku peduli apa.
#TheBattleOfMenantuBalikRaya
Kredit : Fdaus Ahmad.
Photo : Azmir Arshad @ Amex photography

Thursday, 7 July 2016

Ikrar psyarah matrik

Pagiku.....laju melangkah menuju kuliah, ilmu didada ingin diluah, moga pljrku mendapat ilmu berkah...IKHLAS aku melangkah....

Dhuhaku....aku memohon kpd ilahi, semoga rezeki utk ku lbh diberkati, dlm niat suci mendidik ank bangsaku nanti....IKHLAS aku mengharapi..

Tengahariku.....kalut langkah menuju tutoran, menerang kembali isi kandungan, yg td pljr kuliahku hny berdiam, ku kira faham, bl ditanya terkulat2 memberi jawapan...IKHLAS aku menerangkan....

Petangku.....masih gagah meneruskan langkah kaki
, menuju makmal memantapkan teori, walau penat mendidik dr tadi, aku tetap gagahi demi mencurah ilmu buat pljr ku lg...

Senggang waktuku....sgt bermakna...soalan kuiz perlu ditaksir, soalan tugasan perlu diteliti, RPS perlu dilengkapi, byk lg urusan rasmi perlu dihadapi...

Senggang waktuku.....sgt bermakna....kuiz perlu ditanda, tugasan perlu dibaca, lab report perlu disemak segera, lenguh tgn ku menanda jwpn tak seberapa, namun takkan mampu mematah iltizam yg ada..

Dr pg hingga ptg.....segala aktiviti utk merancang kecemerlangan pljr tersayang, walau kerapnya pljr tak ikut apa yg dibincang....soalan ditnya, dijawabnya sebarang....

Namun.....kami PENSYARAH MATRIK berikrar....kami akn terus mendidik pljr tanpa jemu dn cekal, utk mencapai kejayaan kekal, utk menjadi insan yg berakal, semoga berkekalan dunia dn akhirat...amin!!!