Rabu, 13 Julai 2016

Kisah monyet

*TAZKIRAH*

*🍃MONYET DAN DENDAM🍃*                      

Di Afrika, ada sebuah teknik yang unik untuk berburu monyet di hutan Afrika. Si pemburu menangkap monyet dalam keadaan hidup2 tanpa menggunakan senapang dan ubat bius serta tanpa cedera.

Cara menangkapnya biasa-biasa saja, pemburu hanya menggunakan balang berleher panjang dan sempit. Balang itu diisikan dgn kacang yang telah diberi bau atau aroma untuk memikat monyet2 itu datang ke balang-balang itu.

Setelah diisi kacang, balang-balang itu ditanam dalam tanah dengan dibiarkan mulut balang itu tanpa tutup.

Para pemburu mula melakukannya di waktu petang. Besoknya, mereka akan menangkap monyet2 yang tangannya sudah terperangkap di dalam balang dan tangan mereka tak boleh dikeluarkan.

*Bagaimana monyet2 itu terperangkap ?*

Sesungguhnya haiwan hanya ada nafsu tapi tak menggunakan otak seperti manusia. Monyet-monyet itu akan tertarik pada aroma yang keluar dari setiap balang itu.

Mereka mengamati lalu memasukkan tangan untuk mengambil kacang2 yang ada di dalamnya. Oleh kerana menggenggam kacang itu, maka monyet2 itu tidak boleh menarik keluar tangannya.

Sepanjang mempertahankan kacang2 itu, selama itu pula mereka terperangkap.

Balang-balang itu terlalu berat untuk diangkat. Jadi, monyet2 itu tidak akan dapat pergi ke mana-mana..!

Sebenarnya monyet2 itu boleh selamat jika mau melepaskan genggaman tangannya, tapi mereka tak mahu melepaskannya...

Wahai Sahabatku...

Mungkin kita akan tertawa melihat tingkah monyet2 itu.
Tapi, tanpa disedari sebenarnya ramai manusia melakukan hal yang sama seperti monyet-monyet itu. Ini bermakna manusia mengikut hawa nafsu spt haiwan monyet itu walaupun  mereka boleh berfikir manakala monyet tak boleh.

Mereka ini mengenggam erat setiap masalah yang dimiliki tanpa mahu melepaskannya.

Mereka sering menyimpan dendam, benci dan iri, tak mudah memberi maaf, tak mudah memaafkan.

Mulut mungkin berkata ikhlas, tapi dendam marah membara masih ada di dalam dada. Sehingga tak mampu melepaskannya. Terus mempertahankannya.

Bahkan, kadang-kadang membawa "balang-balang" itu ke mana pun & pada bila-bila mereka pergi. Mereka terus menjalani kehidupan ini dengan memikul beban berat itu.

Tanpa disedari, mereka sebenarnya sudah terperangkap dengan penyakit kepahitan yang berat, yg boleh pada merosakkan sel2 tubuh mereka, dan putusnya saraf-saraf DNA-nya.

Jika hal ini dibiarkan berlarutan, maka kemungkinan besar sel-sel yang rosak tadi perlahan berubah menjadi sel-sel barah..!!

Kajian tentang sel tubuh yg rosak menjadi sel barah inilah yang menyebabkan Prof. Dr. Bruce Lipton, dari USA, menerima hadiah Nobel dlm bidang Biologi Molecular.

Sebenarnya mereka akan selamat dari sakit berbahaya ini jika mereka mau melepaskan semua fikiran, perasaan dan emosi negatif (su'u zhon, kecemasan, marah, dendam, benci, iri dengki, menganggap diri benar, orang lain selalu salah...dll) terhadap sesiapa pun.

Jika kita perhatikan dalam kehidupan kita seharian masih ramai orang2 yg hatinya seperti tangan monyet tersebut.

Jom Saudara-saudara ku! *marilah kita lepaskan, maafkan, ikhlaskan*. Kita boleh.

*"Taqobbalallaahu minnaa  wa minkum"*

Baarokallaahu Fiikum.

Ya Allah
Maafkan segala  kesalahan  dan khilaf Kami serta berkatikanlah umur kami dlm ketaatan kpdMu,  Matikan kami dgn husnul khootimah dan izinkan kelak kami boleh bertemu dgnMu...

Yaa Robb...aamiin...
 aamiin Ya Robbal 'Alamin

WALLAHU A'LAM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan