Tuesday, 29 September 2015

Beban guru

Ini sebagai perkongsian:

Sy bc ni dari fb seorang guru bernama maznah mukhtar.

"Sebagai seorang isteri , ibu, guru, menantu, sahabat dan jiran...cuti sekolah amat dinanti untuk melunaskan 1001 tugasan, janji, rehlah, ziarah, walimah,..
Railah  tuntutan nubari dan sukma..agar bahagia meniti sepanjang masa..

Saya teringat kisah beberapa bulan lepas apabila menziarahi seseorang di wad psikitri tingkat 5 HUSM...
Wad ini dipagar dan dikawal penuh rapi..
Pelbagai ragam sempat saya perhatikan..
Ada yang asyik makan..ada yang asyik melaram..ada yang kuat bersembang..ada yang bersyarah sorang-sorang..
Tiba-tiba ada seorang pesakit
menepuk belakang saya ..
Meminta sebatang pen dan kertas untuk menulis..

Katanya..dia seorang cikgu.
Saya ingin mengujinya...
Sekolah mana..
Dijawabnya SMK....
Mengajar subjek apa..
Dijawabnya Matematik...
Panjang perbualan saya melayaninya dengan sarat perasaan ingin tahu mengapa dan bagaimana 'cikgu'tu boleh berada di wad istimewa tu.

Katanya dulu..dia meraih banyak kejayaan dan kejuaraan dalam peningkatan akademik dan kokurikulum..
Daripada 10 pelajar dapat 8A PMR..pengetua tekan supaya dapat 20 orang dan seterusnya..
Pagi mengajar..petang kelas tambahan..malam kelas intensif..hari minggu kelas pecutan...
Dia kurang rehat..keluarga terabai..kesihatan terganggu...rumahtangga haru biru  .fikiran celaru..

Di padang..dia lincah dan aktif..
Juara bola jaring zon..kemudian ditekan supaya naik jadi juara PPD..kemudian juara negeri...

Bila berhadapan dengan tugasan menimbun, harapan menggunung, tekanan melambung..kesihatan mula menurun, jiwa murung, fikiran kosong, penampilan diri merudum....

Maka..akhirnya...di sini tempat yang selesa dan selamat baginya...

Katanya...sekarang..saya tenang....fikiran jadi lapang..
tak perlu penat mengajar..tak perlu key-in markah..tak perlu bergegas berpenat siang malam.pagi petang...tak perlu  melompat-lompat di padang..tak perlu berlorat-lorat menyiap tugasan,,tak perlu siap lesson plan..saya bahagia...saya bahagia..
Cikgu ini mempunyai 3 orang anak dan 4 orang cucu...

Ya Allah, Ya Aziz..Ya 'Alim...
Berhari-hari saya terkenang nasib cikgu ini..
Saya sering menitipkan doa agar sahabat sejawatan ini..walaupun saya tidak kenali...akan dikurniakan kesejahteraan minda dan kesihatan akal fikiran serta ketenangan jiwa...

Saya selalu pahatkan dalam doa agar tugasan sebagai guru ini akan sentiasa direnjis rahmat Ilahi  ...sebagai murabbi, mudarris, muallim, muaddib, & mursyid..
Dan doa saya agar segala amanah dan tanggungjawab yang dipikul dapat dilunaskan dengan sebaiknya seiring tugas ini sebagai khalifah Allah di dunia fana ini..serta dihitung sebagai dana hakiki untuk menghuni Jannah abadi..
In sya ALLAH. AMIIN.".......titipan khas buat insan2 brglar guru


Just sharing.......


Sakit jiwa itu pelbagai puncanya. Salah satu adalah tekanan yang menggila dari pihak yang mementingkan dirinya yang tidak pula melihat jauh adakah pelajar yang dihasilkan itu betul-betul mencapai kualiti manusia yang sepatutnya. Kalau hasilnya sangat baik tentulah pelajar kita menjadi hebat di mata dunia, imej negara naik, kita pun tumpang jadi hebat dan merasai nikmat darinya. Tapi adakah itu realitinya? Kita selalu membuat definisi dan kriteria kualiti dan kehebatan mengikut selera kita sendiri untuk memudahkan diri kita dan kumpulan kita.

Sampai ke manakah kita?

Silap gaya kita akan terjun ke neraka.

Realiti

Ttp apa yg berlaku pd hampir sbhg besar sekolah2 di Malaysia, apabila para pentadbir atau ketua pentadbir sekolah spt pengetua dan guru besar, sgt memburu "gelaran" kecemerlangan yg tidak "terbatas". Seruan utk memburu kecemerlangan itu mungkin datang drpd "org2" kementerian pelajaran.

 Ttp seruan itu, tidak mampu difahami oleh pengetua dan guru besar. Utk mendapat kecemerlangan bukanlah diusahakan  kerja2 fizikal yg begitu byk, sehingga membebankan dan menekan para guru. Ttp sebaliknya, hendaklah ditingkatkan usaha2 rohani, spt menghidupkan malam, mengimarahakan surau, memperbanyakan bacaan ayat2 suci Al-Quran serta selawat, bykkan taubat dan istighfar, meningkatkan silaturrahim dan kasih syg, serta yg paling utama meninggalkan maksiat dan perkara2 yg melalaikan.

Setelah semua usaha2 rohani itu dilakukan, kemudiannya dlm masa yg sama,  diusahakan juga pendekatan2 zahir yg ada, insha'Allah, akan dptlah kecemerlangan yg diharapkan. Ttp kena ada iktiqad yg tepat bhw usaha tidak memberi bekas, sebaliknya Allah yg menentukan kejayaan dan kegagalan.

Solat lewat

AKIBAT SOLAT DI HUJUNG-HUJUNG WAKTU

Para Malaikat menyeretnya pergi melalui orang ramai dan menuju ke arah api yang menjulang-julang daripada neraka Jahannam.
Dia menjerit dan tertanya-tanya jika ada mana-mana orang yang akan membantunya. Dia menjerit dan menyebutkan semua kebaikan yang telah dia lakukan; bagaimana dia telah membantu bapanya, puasanya, solatnya, al-Quran yang dibacanya.

Dia terus menjerit-jerit, namun tiada seorangpun daripada mereka akan membantunya.
Para malaikat Jahannam terus mengheret dia. Mereka telah semakin hampir dengan neraka.
Dia menoleh ke belakang dan ini rayuan terakhir. Dia teringat...

Tidak! Rasulullah SAW pernah berkata;
"Bagaimana bersih seseorang yang mandi di sungai lima kali sehari dari kotoran, begitu juga bersihnya orang yang melaksanakan solat lima kali seharian daripada dosa-dosa mereka"
Dia mula menjerit;

"Solat saya? Solat saya? Doa saya?"
Kedua-dua malaikat tidak berhenti, dan mereka datang ke tepi jurang neraka. Bahang api neraka yang membahang telah menyelar mukanya.

Dia menoleh ke belakang sekali lagi, tetapi matanya telah kering dari sebarang harapan dan dia tidak mempunyai apa-apa lagi yang tinggal di dalam dirinya.
Salah satu malaikat menolak dia masuk ke neraka Jahannam. Dia mendapati dirinya terawang di udara dan sedang jatuh ke arah api.

Dia sedang melayang jatuh selama tujuh puluh tahun ke dalam api neraka apabila tiba-tiba tangannya diraih oleh satu lengan.
Dia ditarik kembali ke atas.
Dia mengangkat kepalanya dan melihat seorang lelaki yang sangat tua dengan janggut putih yang panjang. Kelihatannya lelaki itu sangat daif.
Dia menyapu debu di tubuhnya sendiri dan bertanya kepadanya,

"Siapakah anda?"
Orang tua itu menjawab,
"Saya solat anda"
"Mengapa kamu begitu lewat! Saya telah terjunam ke dalam neraka! Anda menyelamatkan saya pada saat-saat terakhir sebelum saya lebur."
Orang tua itu tersenyum dan menggeleng-gelengkan kepalanya,
"Adakah anda lupa? Anda sentiasa laksanakan saya pada saat-saat akhir!!"
Pada ketika itu, dia tiba-tiba terjaga dan mengangkat kepalanya dari sujud. Dia berada di dalam kebasahan akibat berpeluh.
Dia mendengar suara-suara yang datang dari luar. Dia mendengar azan dikumandangkan untuk menandakan masuknya waktu Solat Isyak.
Dia bangun dengan cepat dan pergi mengambil wudhu. Dia berjanji tidak akan melengahkan solat lagi. Dia sedar kesalahannya kini. Dia telah mendapat petunjuk yang maha benar.

--
Kongsikan kisah ini kepada kawan-kawan anda dan keluarga. Mungkin, anda boleh membantu seseorang mengetuk pintu hati mereka.
Siapa tahu?
Mungkin ini adalah satu perbuatan yang baik yang boleh membantu kita pada hari penghakiman. peringatan utk saya juga..
-Petikan dari ceramah Ustaz Faqih Razak di Masjid Tanjung Piandang-

Mummy

Saya pelajar yg boleh dikategori cemerlang sejak darjah 1. Mendapat 5a, 8a,10a utk upsr, pmr, spm. Semasa buat ijazah di university of bristol, saya dpt biasiswa dari uni yg berjumlah £3000 kerana kecemerlangan dlm akademik.
Sekarang saya bertugas sbg seorg guru biasa. Duit tak byk. Tiada syarikat sendiri. Tiada klinik sendiri.
Suami punya jln cerita yg hampir sama. Skrg bertugas sebagai jurutera di syarikat minyak milik UK, tp ramai lg bekas schoolmates yg lebih senang hidupnya skrg, sdgkan dizaman sekolah hanya pelajar biasa. Drive kereta yg lebih besar, rumah lebih hebat.
Kalau ramai yg comment di sini berbangga dgn keputusan tidak seberapa ttp skrg dah kaya dan berjaya, nasihat saya sedikit berbeza untuk adik2.
Pendidikan itu penting, adik2. Di sekolah, kena fokus. Homework kena siap. Mesti dtg awal, bukan lepas rehat baru masuk skolah. Dtg sekolah setiap hari, jgn suka ponteng. Dari situ la adik2 belajar ketahanan diri. Disiplin. Komunikasi dgn kawan2. Cara hormat guru.
Cikgu bukan marah kalau adik2 tak dpt A. Cikgu marah kalau adik2, tak pandai jaga buku. Macam mana nak jg keluarga kalau buku pun asyik hilang..
Cikgu marah kalau adik2 tak siap homework, macam mana nnt adik masuk u bila assignment lebih byk.
Cikgu marah bukan sbb adik2 tak pandai buat persamaan kimia, cikgu marah sbb adik2 takde rasa tggjawab thdp diri sendiri. Tak rasa bersalah kalau tgk kawan2 dah boleh buat, awak hanya salin jawapan kwn. Itupun bagus kalau nak salin, budak skrg kalo tak siap kerja, dats it. Cikgu tak boleh buat apa.
Tak semua org nasibnya baik. Gagal di sekolah, tp hidupnya senang. Adik2 kena igt, brp ramai org susah diluar sana. Yg bukak bisnes pun bukan semua senang lenang dik.. Kalau nasib adik baik berbakat dalam bidang yg baik, macam fotografi, mungkin boleh sng. Tapi kalau bakat takde, akademik takde...
Usaha dahulu sebelum putus asa. Dari pengalaman cikgu, budak yg rajin jarang sekali keputusan teruk. Cuma yg dtg skolah tp dlm beg ada mercun dgn rokok , buku takde lgsg.. Yg tu biasanya gagal dgn hebat.
Cikgu tak anggap 1a tak bagus. Cikgu hny pandang usaha yg adik2 dah buat utk dptkannya. Cikgu yakin, semua cikgu berpendapat mcm tu.
Wlaupun cikgu tak kaya, cikgu gembira sbb dpt kongsi ilmu cikgu dgn pelajar. Mcm jugak doktor2 klinik kerajaan, mereka tak sekaya tony fernandes , tp ilmu yg dimiliki utk kebaikan org lain.
Belajar bukan nak kaya, belajar utk naikkan darjat kita dimata Tuhan. Di dunia mungkin miskin...
Untuk anak2 mummy pulak, insyaAllah mummy tak paksa korang blaja smpai lebam. Tp kalau main2 smbil blaja, mmg lebam korang mummy balun.

Monday, 28 September 2015

Catatan ilmu

Assalam..sedikit shortnote bg kuliah pengajian kitab penawar bagi hati sebentar td di surau yg disampaikan oleh al-fadhil ustaz husaini abd hamid..

 1. Ilmu ni satu makhluk yg sgt mulia..die akan masuk pd hati yg rendah..ilmu ni akan membuahkan amal..ilmu itu sgt berharga spt kte nabi..menuntut ilmu itu wajib..bile xde ilmu kite takut amalan kite salah/sesat..nabi kte duduk dlm majlis ilmu ni lebih baik drpd ziarah seribu org sakit atau ziarah seribu org mati..betapa pentingnya ilmu itu..

2. Sunat kifayah ialah spt azan, iqamat, wakil sorg utk baca doa, wakil sorg bg salam, bile org bersin sorg jwb yarhamkallah..maka org disekeliling itu akan dpt pahala juga..

3. Fardhu a'in terbahagi kpd 3 ilmu:
a)feqah:
  i)ibadah - thaharah (bersuci)
                 - solat
                 - aurat
                 - zakat
                 - haji
                 - puasa
 ii)muamalat - jual beli
                        - wasiat
 iii)munakahat - nikah cerai
                          - talak sareh
                          - talak kinaya
 iv)jinayat - hudud
                  - qisas
                  - ta'zil
b)tauhid - hukum akal/syarak/adat
                - sifat 20
                - sifat rasul
c)tasawwuf - kelakuan hati - sombong
                      - syarat qabul - ikhlas

4. Pengiraan math bg isipadu 2 kolah air utk sukatan silinder
  diameter (D)=19 inci
  tinggi(h) = 46 inci
Volume(V)= (pai) x jejari (r)kuasa dua x tinggi(h)
  = 3.143 x (9.5)kuasa dua x (46)
  = syarat air 2 kolah
 Pengiraan utk isipadu kon:
V=1/3(pai) x jejari(r)kuasa dua x tinggi(h)
Rupanya belajar math dlu ade gunanya dlm bab feqah..

5. Antara 2 rukun tutup aurat ialah:
-tutup bentuk tubuh
-tutup warna kulit

6. Siape yg amik pakaian Aku iaitu sombong maka Aku akan humbankan die dlm api neraka..

7. Imam syafie kate klu malas nk blajar maka masuklah dlm lembah jijik iaitu jahil..moga2 kite yg blajar ni dpt keampunan dlm amal ibadat yg penuh dgn kesilapan itu..

8. Bila kite ade ilmu..kite beramal dgn tepat n dihiasi dgn ikhlas maka akan membuahkan iman..iman ni lah yg akan kite bawa blk ke akhirat nnti..

9. Tongkat yg akan dipukul diantara 2 telinga di alam kubur itu jika dibawa ke dunia n dipukul ke atas gunung yg paling besar n tinggi maka berderailah gunung itu hingga mnjadi debu..

10. Biar kite berpenat diatas dunia ini dlm bersusah payah menuntut ilmu nnti di akhirat Allah bg rehat dgn penuh rahmat..

11. Tanda Allah nk bg die jd baik..Allah bg die cinta kpd agama..minat kpd menuntut ilmu..maka berusahalah utk menuntut ilmu ini semoga Allah menurunkan rahmat kpd kte..

12. Manusia ini di ibaratkan bumi yg menerima hujan..hujan itu umpama nabi yg mencurahkan air (ilmu) kpd tanah yg subur n bleh membuahkan n bg manafaat kpd sekeliling atau kpd tanah yg keras cuma buat takungan tp dirinya sendiri xde serap air..

13. Imam syafie kate ilmu ini umpama binatang buas..die liar n susah ditangkap..maka tangkaplah n ikat ia dgn kemas iaitu dgn catitan..

14. Sepatutnya makin mengaji akan rasa:
-makin byk dosa
-makin takut pd Allah
-makin bodoh
-makin x ade ilmu
Betapa hebatnya ilmu ini..itu pentingnya ilmu tasawwuf..

15. Menuntut ilmu biarlah spt membawa gelas yg kosong..jgn bawa gelas yg sudah penuh nnti xbleh isi air lg..anggaplah diri kte bodoh dlm menuntut ilmu..

 Semoga kite terus istiqomah dlm menuntut ilmu..

 Wallahua'lam bissawak..

Berkah

KEBERKATAN MILIK MUTLAK ALLAH.

تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan dan pemilik tunggal berkat) Tuhan yang menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu  (al mulk: 1)

Surah ini merupakan surah Makiyyah. Dari surah Al mulk sehingga Surah Jinn membicakan mengenai dengan tauhid berkat( tauhid fil barakah) yakni sumber kepada keberkatan iaitu Allah Taala. Ini termasuk kekuasaan memberi berkat hanya milik Nya, dan menafikan ada kuasa lain yang dapat memberi berkat ( syirik barakah)
Keberkatan itu datang dari amal ibadah yang diri sendiri mengerjakannya. Bukan dari orang lain yang di anggap berkat, kemudian kita hanya ambil berkat dari nya. Maka tidak timbul lah menyuruh orang lain baca sesuatu atas alasan dia lebih berkat dan mengenakan upah tertentu. Ini ucapan yang boleh bawa kepada syirik. Kita berdosa dengan Allah nescaya kita sendiri yang minta ampun dengan Allah. Boleh kita suruh orang lain berdoa untuk kita dengan syarat kita juga berdoa pada Allah kerana punca keberkatan sebenar yang Allah ingin kurniakan kepada kita adalah dari amalan kita sendiri. Ia juga datang dari keinsafan kita terhadap dosa yang kita lakukan.

Keberkatan yang di kurniakan oleh Allah kepada Nabi di sebut mukjizat ,dan karamah kepada wali semua nya datang dari Allah empunya berkat itu.

Punca syirik berkat ini apabila kita mengambil berkat pada tubuh seseorang dan mendakwa orang itu mempunyai berkat sehingga air liur nya sanggup di minum. Aqidah inilah yang di pegang oleh golongan Syiah. Dan ada segolangan sufi yang ekstrim yang mendakwa keberkatan pada guru mereka. Lebih sesat lagi apabila mendakwa guru mereka boleh tahu isi hati. Dan boleh meramal perkara yang akan berlaku. Dengan sendiri mengangkat guru itu sebagai Tuhan dengan cara tidak sedar. Ini merupakan belitan Iblis yang membelit golongan yang beramal.
Keberkatan itu wujud pada ilmu guru tersebut iaitu apabila seorang murid boleh menadah ilmu dari guru dan boleh menyebabkan dia kenal Allah juga tahu hala tuju ke syurga Allah dan jauhkan diri neraka Allah. Di situ sebenarnya keberkatan itu. Dan ilmu yang di ajar oleh guru itu mesti bersandar pada hujjah yang kukuh (Al quran dan Sunnah).
Bukan hanya قال شيخي، قال شيخي.
Semoga Allah jauhkan kita dari Aqidah yang batil...

KHADAM MAJLIS ILMU
Abu Mustaqim Khairul Ikhwan

Sunday, 27 September 2015

Tarik kereta

Tips sangat baik drp Persatuan Keselamatan Pengguna. (PKP)

Sekiranya anda tidak mampu menerus_kan membayar finance kenderaan anda,
jangan sesekali anda:-
- Serah kpd pihak ke3 (samb.bayar @ skim sewa)
- Sembunyikan drp pihak bank elak ditarik.
- Jual spare part atau sebagainye..

Ini kerana anda akan di blacklisted, ccriss, dan dikenakan pelbagai denda & caj upah tarik kereta, upah simpan stor dll.

Oleh itu, anda disarankan pergi ke bank terbabit dan serahkan kunci kereta anda.

Bank akan simpan kenderaan anda dan memberi tempoh 21 hari drp tarikh anda serah kpd bank untuk dituntut semula.
Sekiranya anda tidak menebus balik dlm masa 21 hari drp tarikh serah, bank berhak melelong kenderaan anda, hasil lelong td akan di tolak baki hutang dengan bank dan bakinya adalah milik anda.

Bank tidak boleh tarik kenderaan anda sekiranya:-

1- finance dh melebihi 75% kecuali ada surat mahkamah

2- kenderaan anda berada di kawasan kediaman berpagar.

3- pada hari cuti umum

4- selepas jam 9 malam.

-Ajen penarik kereta mestilah mempunyai kad autoriti (EPS) Ejen Perolehan Semula drp KPDNKK.

- Sekiranya si penarik kereta dtg lebih drp seorang, semua drp mereka mestilah mempunyai kad EPS. Sekiranya salah seorang drp mereka gagal menunjukkan kad tersebut, anda berhak membuat laporan polis kerana membawa gangster dll.

Sekiranya berlaku juga seperti yg di atas, anda berhak membuat laporan polis kerana telah menyalahi akta pengguna.

#Jadilah pengguna yg bijak..sharing is caring‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌‌✌

(Copy & paste)

david cheang

Ini David Cheang.
Dia memegang status muflis hampir 10 tahun.
Dia muflis bukan kerana tidak tahu pengurusan kewangan atau berbelanja mengikut nafsu dan jenama.
Dia muflis kerana menjadi penjamin kepada kedua ibubapanya yang telah meminjam beberapa juta dollar untuk perniagaan peralatan elektrik.
Perniagaan tersebut gagal bertahan semasa krisis kewangan melanda Asia pada tahun 1997.
Namun begitu, status muflis yang dipikulnya itu tidak menghalang dia untuk menjadi seorang yang berjaya dan kaya. Malah, status muflis itu telah menjadi satu momentum yang kuat kepada dirinya. Dia berazam untuk menanggalkan status muflis yang telah terpalit. Lalu dia merancang jalan keluar dan berusaha bersungguh-sungguh sepertimana teori tebu yang telah menjadi salah satu prinsip hidupnya.
Siapakah David Cheang?
Pada usia 4 tahun, dia masih tidak boleh bercakap. Di Tahun 5, dia mendapat tempat terakhir di dalam kelas. Keluarganya miskin dan dia mempunyai sedikit kawan.
Pada tahun 1983, keluarganya buka kedai elektronik. Bisnes berkembang baik. Dia dan keluarga berpindah dari rumah kedai HDB ke rumah teres berkembar pada tahun 1990.
Masalah mula melanda keluarganya apabila krisis kewangan Asia berlaku pada tahun 1997. Ia satu kejutan besar buat keluarganya. Tambahan pula, ayahnya kena strok. Bagi mengharungi hidup, mereka sekeluarga perlu ‘downsize’ segalanya termasuk rumah teres berkembar mereka yang dijual semula untuk membayar hutang.
David Cheang, anak sulung daripada tiga orang adik-beradik telah menjadi penjamin untuk pinjaman yang dibuat oleh ibubapanya. Kegagalan membayar balik hutang tersebut telah menyebabkan mereka diisytihar muflis termasuk David Cheang. Semua itu berlaku ketika dia berusia awal 20-an.
Kini, dia boleh berbangga kerana berjaya menjadi bekas muflis pada tahun 2013. Bagaimanakah dia melakukannya?
11 Cara Bebas Daripada Status Muflis Gaya David Cheang.
1. Rancangan Realistik
Semasa menyertai Perkhidmatan Negara (National Service), dia memutuskan untuk memasuki bidang hartanah sebagai agen hartanah di Dennis Wee Group. Dia memilih industri hartanah kerana peluang mendapat komisyen yang banyak dalam masa yang singkat. Ia sesuai dengan keadaan keluarganya yang memerlukan wang.
2. Bekerja Lebih Masa
Tiga tahun pertama dalam kerjayanya, dia bekerja lebih 18 jam sehari dengan menghubungi prospek dan mengedarkan kad bisnes kepada orang ramai di lif.
3. Teori Tebu
Dia pernah nampak seorang makcik sedang memasukkan batang tebu ke dalam mesin. Apabila tebu itu diperah, banyak jus keluar. Dia mula memahami, sekiranya kita bekerja kuat dan bersungguh-sungguh, kita akan berjaya.
“I was driven by the sugar cane theory: the more sugar cane you put into the machine, the more juice you will get. The more hard work you put in, the better the results.”
4. Tidak Malu
Dia berbasikal ke tempat kerja kerana tidak mampu memiliki kereta. Selain itu, dia turut menggunakan van buruk untuk perjalanan yang lebih jauh. Dia turut mengedarkan kad bisnes kepada ramai orang termasuk meminta bantuan pengawal sekiranya ada orang mahu membeli atau mencari hartanah, tolong berikan kad bisnes dia kepada mereka.
5. Berkuli
David meningkat naik melalui pangkat di syarikat tempat dia bekerja. Dalam masa 8 tahun dia berjaya menjadi top senior vice-president. Dia turut berpindah ke beberapa syarikat dan memegang jawatan penting. Di antaranya dia pernah menguruskan 800 orang agen. Segala pengalaman berkuli ini menyediakan diri dia menjadi seorang ketua syarikat yang berkaliber.
6. Tetapkan Matlamat
Pada tahun 2000, dia bermula sebagai agen hartanah. Waktu itu dia tahu dia mahu memiliki empayar bisnesnya sendiri. Pada tahun 2013, setelah bebas daripada status muflis, David membangunkan syarikatnya sendiri, DC13 iaitu sebuah syarikat pembinaan hartanah. Projek terbarunya ialah Seaview Villa, rumah tiga tingkat semi detached di Pasir Ris.
7. Kepentingan Pelajaran
Meskipun dia muflis, keluarga jatuh miskin, ayah sakit dan pelbagai masalah melanda, dia tetap meneruskan pelajarannya sehingga dia berjaya memperolehi Diploma Kejuruteraan Kualiti dari Temasek Polytechnic pada tahun 1998 dan Ijazah Ekonomi dan Pengurusan dari Singapore Institute of Management and the University of London.
8. Tidak Putus Asa
Setiap kali dia mendapat wang, wang itu akan digunakan untuk membayar hutang-hutang. Maka, wang hanya singgah sekejap di poketnya tetapi keadaan itu tidak membuatkan dia berasa putus asa atau sia-sia. Dia teruskan sehingga berjaya langsaikan segala hutang keluarganya.
“I would be earning money, but I never saw the money! It seemed as though the bills and debts to pay were never-ending.”
9. I’m Possible
Klien pertama David ialah seorang perempuan yang mahu menjual apartment yang tiada lif dan kondisi yang teruk. Dia tetap cuba menjualnya meskipun orang kata agak mustahil untuk menjual rumah sebegitu. Selepas 3 bulan, dia berjaya menjual rumah tersebut.
10. Dahagakan Penghargaan
David suka akan pengiktirafan atau penghargaan. Semasa zaman sekolahnya, dia seorang pelajar bermasalah menjadi seorang yang bersemangat untuk belajar selepas dilantik sebagai pengawas sekolah.
Suntikan semangat yang sama diaplikasikan oleh David untuk kerjayanya. Dari 2000 hingga 2003, dia menerima pelbagai anugerah seperti Top Rookie, Top Manager, Top Career Manager (Recruitment), Top Commission Earner, Top Commercial Agent dan Top Producer of the Year.
11. Berjimat
Dia hanya makan roti kerana mahu berjimat. Malah berbasikal untuk mengelakkan dirinya di caj ERP dan caj tempat letak kereta.

4 orang

Bismillah..
Buat renungan bersama..
~Lampu suluh buat menyuluh cermin supaya terang dan jelas.. Siapa berkenan lampu suluh ni sila lah ambil:

Apabila kita perhatikan manusia, kita akan melihat ada 4 golongan ini:

1. Orang yang taat dan hidupnya bahagia.

2. Orang yang taat tapi hidupnya susah.

3. Orang yang ahli maksiat tapi hidupnya bahagia.

4. Orang yang ahli maksiat dan hidupnya sengsara.

Bila kita berada pada golongan nombor 1, itu biasa, kerana Allah berfirman: “Barang siapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”. (An Nahl: 97)

Bila kita berada pada golongan nombor 4, ini juga biasa. Kerana Allah mengatakan: “Dan barang siapa yang berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta”. (Thaha: 124)

Adapun bila kita berada pada golongan nombor 2, ini barangkali ada dua kemungkinan:

– Boleh jadi Allah mencintai kita dan Dia ingin menguji kesabaran kita, kemudian mengangkat derajat kita. Seperti firman Allah: “Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar”. (Al Baqarah: 155)

– Boleh jadi juga di dalam ketaatan kita ada cela dan dosa yang tidak kita sedari hingga kita terus menunda-nunda untuk bertaubat. Untuk itu Allah menguji kita supaya kita kembali kepadaNya.

Allah berfirman: “Dan sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka sebagian azab yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di akhirat); mudah-mudahan mereka kembali (ke jalan yang benar)”. (As Sajdah: 21)

TETAPI bila kita berada pada golongan ke tiga, berhati-hatilah! Kerana barangkali itu adalah istidraj. Ini adalah keadaan terburuk yang dihadapi oleh seorang manusia dan akibatnya sangat mengerikan. Azab dari Allah pasti datang jika kita tidak mengambil pelajaran dan taubat sebelum nasi menjadi kerak.

Allah berfirman: “Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa”. (Al An’am: 44).

Allah berfirman: “Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman”. (Adz Dzariyat)

Wallahualam
Sangku Riang🇲🇾

Wednesday, 23 September 2015

melayu

Terlalu ramai manusia yang tidak mengambil iktibar akan peristiwa bersejarah sontotan-sontotan agung dari zaman "PakManTakdeTelur" hinggalah "TokwanSombong".
Umpan sahaja mereka dengan :
🚘 kereta mewah
💎emas berkilo-kilo
🏡 rumah harga murah tak logik
💲duit beranak pinak jimak sokmo
Taktik :
💵 minta duit lumpsum 
🕛 pulangan ETA (lagi lama lagi bagus)
🚻 bukti (tektik!) dapat pulangan (proxy!)
💩 banyak macai bau tahi
😸 alim-alim kucing perangai 👹 setan
📰 promosi gempak akhbar / tv (bayar!)
📑 perjanjian cikai lagi berat sebelah
📞 kawan lama tiba-tiba hubungi semula
🏢 ajak datang ofis (👾brainwash!)
🙊 kalah hujah secara terbuka
😲 bangang tak menjawab soalan
🙅 konon tak perlu cari orang
🏧 duit masuk bank tiap-tiap waktu
👢 goyang kaki tunggu hasil
... dan banyak lagi!
Walaupun sudah dididik banyak kali dalam media sosial, masih ada juga lagi yang BANGANG TAK BOLEH DIAJAR!
"Duit aku, aku punya pasal. 
Kalau tersontot, bukan duit kau."
Pigida!
Bila Melayu nak ajar Melayu, kau kata kapitalis.
Bila Melayu nak bagi ilmu, kau kata takde masa.
Bila Melayu tolong Melayu, kau ambil kesempatan pijak kepala.
Bila Melayu ekonomi tak kuat, kau salahkan Cina.
YANG BANYAK TIPU MELAYU ADALAH MELAYU SENDIRI!
Sedarlah Melayu .. walaupun Melayu mudah lupa.
[Saya marah apabila ramai Melayu tipu Melayu tapi salahkan bangsa lain!]

Tuesday, 22 September 2015

Whatsapp

Pada masa kini, laman sosial seperti Facebook bukan satu-satunya medium untuk berkomunikasi. Kini Whatsapp semakin popular dikalangan pengguna telefon pintar. Dari golongan muda, mahupun sudah berusia, aplikasi ini menjadi pilihan bagi semua untuk bersosial, terutama fungsi "group"nya. Ia lebih pantas dan mudah untuk menghantar pesanan, gambar dan video.
Aplikasi ini menjadi begitu popular memandangkan ia percuma dan senang digunakan. Untuk menubuhkan kumpulan, anda cuma perlu seorang pentadbir yang akan menambah ahli-ahli lain.
Antara kumpulan yang biasa diwujudkan adalah di kalangan ahli keluarga, bekas rakan sekolah, kawasan kejiranan dan rakan sekerja.
Ada kebaikan dan banyak juga sisi negatif yang perlu kita renungi. Adakalanya ada di antara ahli yang kita masukkan dalam kumpulan meninggalkan kumpulan secara tiba-tiba. Bagi yang mengenali, mereka tentu akan tertanya-tanya faktor individu itu berbuat demikian.
Memang tak dinafikan, group Whatsapp ini sentiasa membuatkan kita senyum sepanjang hari. Ada sahaja gambar-gambar lawak untuk dijadikan bahan ketawa. Namun, ia juga menjadi medium terpantas untuk menyebarkan khabar angin yang belum tentu kesahihannya. Semudah copy dan paste dari group lain.
Selalunya yang menimbulkan masalah dalam penggunaan fungsi ini kerana ahli yang terlalu ramai. Lebih 10 orang ahli sahaja sudah cukup memeningkan. Apatah lagi kumpulan yang memiliki 50 ahli!
Dengan perbezaan latar kehidupan dan cara berfikir, ada juga ahli yang berlumba-lumba menjadikan ruang awam tersebut sebagai medan menunjuk-nunjuk.
Ada yang obses menceritakan mengenai kisah kejayaan anak. Ada yang suka berkongsi kisah percutian mereka mahal di luar negara. Ada juga yang merasakan ia adalah tempat paling sesuai untuk menyebarkan dakyah politik mereka.
Bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku seperti pergaduhan dan perdebatan yang sia-sia, mungkin langkah-langkah ini dapat membantu mereka yang ingin menubuhkanwhatsapp.
  • Pastikan ahli-ahli yang ingin anda masukkan berkongsi sekurang-kurangnya satu hal yang sama. Misalnya kumpulan di kalangan bekas pelajar, atau rakan yang memiliki hobi yang sama. 
  •  Jangan memasukkan mereka yang langsung tiada kaitan, atau tidak mengenali ahli-ahli yang lain.
  • Jangan gunakan ruang awam itu hanya untuk berbual bersama seorang dua ahli yang lain. Lebih baik jika anda menghantar pesanan kepadanya secara terus. Terutama jika ahli lain tidak tahu-menahu tentang perbualan anda.
  • Lihat tujuan utama penubuhan kumpulan. Setiap kumpulan biasanya adalah untuk berbincang dan berbual-bual secara santai dengan rakan-rakan. Oleh itu kurangkan berkongsi gambar atau pesanan yang dambil dari kumpulan lain, atau yang tidak relevan dengan kumpulan. Berkongsilah seadanya dan sewajarnya.
Dunia hari ini memang menarik dan unik. Tidak bersua tetapi boleh berbual mesra. Namun teknologi ada kalanya membuatkan kita lupa sisi manusia. 
Keterujaan kita mungkin membuatkan kawan-kawan merasa meluat, malah tersinggung. Justeru janganlah jadikan kemudahan ini sebagai punca perbalahan, yang biasanya tercetus akibat sedikit salah faham sahaja. 

 http://bm.theantdaily.com

Monday, 21 September 2015

Jawalish

English + English = Jawa

1. are doh – jauh
2. are lone – perlahan
3. are list – kening
4. are toast – keras
5. are pick – bagus
6. are dose – mandi
7. are bung –merah
8. bar chain – busuk
9. care talk – nampak
10. chunk come – mulut
11. car get – terkejut
12. cheer park – dekat
13. car wash – padan muka
14. car bear – semua
15. car row – dengan
16. door lunch – berjalan
17. duck – tidak
18. door woe – panjang
19. e sin – malu
20. e saw – boleh
21. e key – ini
22. e jeck – masih ada
23. girl lay tuck – baring
24. go lake – cari
25. in talk – dapat
26. jar lock – minta
27. jar gong – duduk
28. jump bun – tandas
29. or pour – apa
30. or know - ada
31. per dot – putus
32. plant tore – bilik air
33. sir go – nasi
34. see kill – kaki
35. so deck – senduk
36. sue we – lama
37. the lock – lihat
38. they where – kita
39. tea bour – jatuh
40. thong go – jiran
41. two tool – cicah
42. war took – batukb
43. west – sudah
Tambah lg nih
44. The gun = kelapa muda
45. Car talk = seluar
47. two girl = patah
48. two month = biasa
Ini sebabnya kenapa omputih dan org jawa related!

Pelajar insaf

Faktor² kegagalan seseorang pelajar--
1. Malas berfikir
2. Tak berani cuba
3. Nak mudah
4. Cepat putus asa
5. Takut gagal

Solusi utk mengatasi kegagalan 💪🏻😃💪🏻

1. Tajdid niat selalu
2. Ingat pepatah arab-
من جد وجد ومن زراع حصد🎈
Allah tengok usaha, Allah tak tengok hasil😊
3. Amalkan ilmu yg telah dipelajari
4. Memperbanyakkan amalan² sunat
5. Banyak buat rujukan
6. Buat tutor sendiri
7. Selalu jumpa pensyarah
8. Banyakkan baca buku
9. Jaga hubungan dengan Allah dan manusia
10. Hati kene sado sentiasa 😉💪🏻
 Semoga kite semua memperoleh kejayaan dunia dan akhirat dan sentiasa diberkati oleh-Nya..
4 rata PSPM 1 milik sumer. In shaa Allah 😘😘

Sunday, 20 September 2015

Ijat

Confession seorang pelajar di IIUM.. :'(

Assalamualaikum. Sini adik-adik ijat nk cite. Thank admin sbb approve confession ni.

Aku budak engin . Dulu aku masuk uia dr direct intake. Mula2 mmg aku xmnt engin ni sbb aku more to education or tesl. Tp bila dpt je engin mk aku punye hepi , suruh jgk aku masuk , mak aku pujuk ckp je try je nt lame2 insyaallah boleh.

Then masuk la uia daftar. Parent aku punya hepi siap ambik cuti dtg hantar aku naik kete dari perak. Awal pagi sebelum subuh bertolak , sampai uia pagi register lepastu tengahhari terus mak ayh aku balik , sbb nk jimat takde duit nak tido hotel. Family aku bukan org senang. Abg kakak adik aku semua pandai. Abg aku belajar kat us , akak belajar kat uk and adik aku baru dpt tawaran belajar kat aussie. Kira aku jela yang study local.

Pokoknya selama belajar engin kat uia mmg aku tak bole follow , and jenis aku kalau aku xminat somtng tu mmg aku takkan buat , aku give up. Sampai la my mom keep pujuk aku utk terus mencuba. The worst part aku kena dismiss. Mase tu dunia aku gelap, tak tau nk buat ape.

Then aku slowtalk kasitau parent aku , tengok dorang berubah airmuka. Aku tau dorang kecewa. Aku masuk bilik , nangis. Yess mng aku laki tp aku agk sensetif bila tngok mak ayah aku sedih. Aku tau dorang kecewa , depan aku dorang cover la. Malam tu aku tengok ayah aku lepas smayang dy nangis sambil doa.

Esok mak aku masuk bilik aku , dy ckp jgn putus asa , g offis uia buat rayuan. Jgn putus asa . Kenapa kita jatuh ? Sebab kita boleh belajar utk bangun sendiri. Tak semua kejayaan dtg dgn mudah. Aku sebak. Paling aku sebak mak ayah aku skali lagi hanta aku naik kete ke uia utk hantar surat appeal. Bila kena dismiss aku ckp la ptptn kena tarik. Bapak aku cakap soal duit jgn fikir, ijat fokus belajar je. Yuran semua nanti ayh bayarkan. Xckop duit ckp , kalau xde duit pon nanti ayah jual kete ni , biar ayh g keje naik moto sekalipun , asalkan ijat nak belajar je. Ya Allah , keluar air mata aku waktu tu. Sebab aku tau mak aku dah bersara. Skrng hidup pun bergantung pada gaji ayah je. Nak mintak tolog abg kakak? Dorang dah kawen and da ade famili sendiri. Nak tolong skali dua tu bole la kan.

Bila dpt masuk balik uia, i have to start again from start. Aku makin serius , belajar sungguh2 . Tapi langit aku sentiasa mendung , still ade subjek yang aku sangkut. Mmg aku tak boleh go in gile subjek tu . 2 kali repeat. Mmg aku down. Skali lagi mk ayh aku bnyak nasihat aku, pujuk aku . Sbb jenis aku mmg cpt give up. Kekadang aku fikir kenapa la aku xpandai macam adik beradik aku yang lain , myb mk ayh aku kecewa dgn aku. Then alhamdulillah aku lulus subjek tu lepas repeat kali ketiga. Aku nekad nk banggakan mk ayah aku.

Masa aku third year , parent aku meninggal sebab kemalangan. Allah . Berkecai dunia aku. Aku lepas exam je terus balik ke rumah. Sampai je rumah jenazah dah siap dimandikan . Ade kt ruang tamu. Aku diam , tak mampu nk cakap ape. Tapi air mata aku mengalir deras. Aku peluk dorang , cium pp dorang , cium dahi dorang. Aku tak sempat nak tunjuk kt mk ayh aku yang aku dah bjaye nanti.

Lepas 2 hari , aku balik uia sbb still ade exam lagi 1 paper . Aku betul2 down mase tu. Aku taktau ape yg aku jawab. Aku fail subjek tu. Subjek yang patut aku lulus dgn mudah tp aku fail. Aku redha. Next sem nye aku repeat balik.

Now dah setahun lebih sejak mak ayah aku meninggal. Disaat semua kawan aku habiskan degree 4 thn , aku habiskan degree dlm masa 5thn stengah. Yes mmg lama, sbb aku bodoh. Alhamdulillah bulan 11 ni aku konvo. Tapi hari konvo aku takkan sama dgn kawan lain tanpa mak ayah aku. Kalau dorang ade mesti dorang hepi.

Mak.. Ayah.. Ijat dah grad skrng , dah bejaye . Ijat dah tunaikan harapan mak ayah. Ijat mintak maaf tak dapat tunjuk sijil konvo lebih awal. Kalau la ijat tak kena dismiss haritu , kalau la ijat tak kena repeat , mesti dpt grad lebih awal. Ijat mintak maaf. Ijat akan sentiasa ingat pesan mak ayah. Moga mak ayah tenang disana.

Al-fatihah - IjatKaison

Source: IIUM Confessions - BM

pesanan sufi

( Pesan dari lidah kebenaran )
Jangan kau hanya mengira dengan tak solat itu dosa
Kufur itu dosa...
Mencuri itu dosa...
Membunuh itu dosa..
Syirik itu pun dosa...
Sesungguhnya lalai dari mengingati Allah dalam turun naik nafas dan setiap detak jantung itu pun kesalahan,
Dan setiap kesalahan itu dosa...
Apakah kau mengira ingat akan Allah itu hanya di dalam solat saja?, itu pun kalau ada ingatanmu akan Allah dalam solatmu...bagaiman kalau fikiranmu melayang memikir masalah duniamu..adakah itu ingat namanya?, solat itu untuk mengingati Allah, kalau ingatanmu kepada yang lain dari Allah adakah solat namanya?, melainkan lalai dalam solat itu lebih tepat.
Maka celakalah ( azablah ) bagi orang-orang mengerjakan solat
(laitu) mereka yang berkeadaan lalai dari solatnya;
Quran Al Maun :4-5
Kemana ingatanmu di luar solat?
Dunia....
Dunia....
Dan dunia...
Dalam solat pun ingatkan dunia...
Apalagi di luar solat, dunia saja dalam ingatan tak sudah-sudahnya..
Apakah itu tidak dinamakan kelalaian?
Dari pohon kelalaian itulah terbit berjuta cabang kesalahan dan dosa, kerana saat engkau lalai iblislah yang merajai hatimu dan memandu nafsumu,
Mustahil orang yang ingat akan Allah akan berbuat mungkar dan nista kerana iblis akan tersingkir saat hati menggingati Allah melainkan saat lalai itulah iblis akan menakluki hati dan fikiranmu dengan bisikan was-was dan kekufuran.
Perhatikanlah...
Kelalaianmu mencari pengenalan diri
Kelalaianmu mengenal akan Allah
Kelalaianmu memenuhi syahadahmu
Kelalaianmu menyempurnakan amanah Tuhanmu
Kelalaianmu memperhatikan kebenaran
Kelalaianmu memenuhi tanggungjawab dalam kehambaan.
Kelalaian mencari erti kehidupan
Maka berbagai-bagai kelalaian lagi...
Adakah semua itu tidak menjadi kesalahan pada fikirmu?
Siapa yang pernah memperhatikan ini?
Jangan kau anggap dosa lalai itu kecil...
Kerana kelalaian itulah ibu kepada kesalahan-kesalahan lain yang mendatangkan dosa serta kekufuran.
Perhatikanlah ini....
Sebuah kebenaran yang tersembunyi
Dan jarang orang ambil peduli
Kerna tak melihat dengan mata hati
Hanya seronok melayan nafsu birahi
kepada dunia yang akan ditinggal pergi.
Carilah jalan mengenal Tuhan itu
Ingatlah dan pujilah dan agungkanlah Dia dalam setiap masamu
Jadilah hamba yang sejati kerna itulah sebenar takdirmu hadir di sini.
Wassalam
Debu Alam.

Wong jowo

Falsafah Amalan org jawa.

1.wong nrimo uripe dowo-
    Orang yng bersyukur hidupnya lama.

2. wong sabar, rejekine jembar,
     Orang sabar rezekinya luas.

3. Wong ngalah uripe barokah,
     Orang yg merendah diri hidupnya berkat.

4. Wong jujur uripe makmur,
     Orang jujur hidupnya makmur.

5. Wong suloyo uripe soro,
     Orang  malas hidupnya sengsara.

6. Wong sombong amale kobong,
     Orang sombong amalnya hangus.

7. Wong ngersulo gelis tuwo,
     Orang yg suka berkeluhkesah cepat tua.

8. Wong tlaten bakal panen,
     Orang yg rajin akan berhasil / berjaya.

9. Sing wis lungo lalekno,
      Yg dah pergi lupakan.

10.sing durung teko  enteno,
       Yg belum datang tunggulah.

11.sing wis ono syukurono,
       Yg dah ada syukurilah.

Pitutur jowo iku ajaran agomo.
Falsafah jawa itu ajaran agama.

Wednesday, 16 September 2015

80@n

(sy baca dr bawah.BERIKUT INI 100++ AKTIVITI BUDAK BIJAK ZAMAN DAHULU YANG BAHAGIA DALAM HIDUP YANG BUDAK ZAMAN INI TAK DAPAT RASA.

1. Tangkap ikan puyu
2. Main konda kondi
3. Rondes
4. Ais Kepal
5. Baling selipar
6. Laga ikan
7. Main bola pakai pen berspring
8. Main bola guna kadbod yang dibentuk V terbalik.
9. Tekap lukisan pakai minyak masak
10. Galah panjang
11. Main terup tampar siapa terbalik kalah
12. Main guli
13. Gasing pangkah (siap leperkan paku macam pemahat nak kasi gasing orang terbelah)
14. layang-layang buat pakai surat khabar
15. Letak cermin di kasut skodeng cikgu pakai skirt dan teka warna seluar dalam.
16. Main tetris
17. Game pakai catridge main Supermario pun nak excited sangat
18. Aerial TV letak tudung periuk
19. Tangkap ayam pakai tali jerut dan tabur nasi
20. Tangguk ikan di taliair
21. Mandi sungai sambil selam-selam budak kecil sampai budak tu pandai berenang.
22. Tangkap belalang kunyit di rumput
23. Cari rumput jarumas di padang sekolah cikgu bayar seringgit (cikgu cakap untuk power)
24. Tanya mentadak macammana orang lain tidur
25. Tangkap pepatung
26. Sambil minum guna straw tiup sampai keluar buih
27. Main judi tikam di kedai runcit
28. Minum air oren setiap kali raya
29. Pekena kawan dengan perangkap lubang dalam tu ada taik kita. Buat lubang dulu dan tutup dengan ranting rapuh dan baru letak tanah sikit-sikit bawak kawan sampai terjeblos dalam lubang.
30. Tali pinggang JQ kepala besar hujung berbesi
31. Ken Follet jenama kegilaan remaja
32. Tak dengar Nirvana tak cool
33. Keluar bandar mesti pakai kemeja dan seluar slack
34. Main meriam pakai tin Ridsect
35. Modify basikal bagi sepit udang tinggi macam Harley Davidson
36. Tengok Knight Rider, McGyver, Maero Attack, Mospeada, Voltron.
37. Pancing ikan pakai cacing tanah
38. Basuh basikal di sungai mesti terbalikkan basikal dan kayuh paddle sampai tayar berpusing sambil memercikkan air. Ada "monyet" yang main air percikan tu.
39. Kena hukuman ikat di pokok letak kerengga.
40. Berdiri atas kerusi dan meja
41. Kena berdiri di luar kelas bila awek yang kita suka lalu, terus cover macam sedang melukis pemandangan luar kelas.
42. Pagi Sabtu mesti tunggu rancangan TV mula dan setia tengok color bar di TV. Rancangan pertama WoodyWoodPecker
43. Video tape VHS besar. Ulang-ulang tengok Jaka Sembung dan Sundel Bolong (what a life)
44. Balik sekolah jalan kaki itu selamat. Siap cari jalan potong lalu bukit dan belakang rumah orang.
45. Main card yang ada gambar kereta, kapal terbang, kapal laut yang siap ada spesifikasinya.
46. Buat call-card RM3.50 untuk 10 keping. Kalau jadi agen dapat 10 orang kita dapat 1 set percuma.
47. Tiap-tiap hujung tahun budak perempuan dah bagi buku autograf untuk sain. Mesti kena lukis sikit dan buat kata-kata semangat dan biodata.
48. Nak tengok paling porno pun boleh jumpa dalam URTV tengok Ziana Zain pakai baju ketat. Itupun dah teransang
49. Tunggu Pilihan Bersama dalam Radio dan tunggu dengan tape kosong dan jari sedia sahaja di button rekod.
50. AC Mizal pakai CD gantung di leher buat rap seret kaki.
51. Rapers sikit sahaja mesti pikul mini-compo baru rapers
52. Rockers mesti seluar getah ketat dengan rambut panjang ganas tapi lagu jiwang berlendir.
53. Kebanyakan lagu dalam radio ialah lagu kekecewaan putus cinta
54. Final Piala Malaysia satu kampung berkumpul tengok TV pakai generator. Paling frus bila generator hiccup dan TV mati bila on balik dah SCORE.
55. Kalau merayap main tak ingat balik makan tengahari kena takut-takutkan ada benggali potong kepala buat jambatan.
56. Kalau merayap petang-petang sampai senja tak balik-balik nanti kena sorok hantu kopek.
57. Kalau mandi sungai tak reti-reti balik nanti kena tarik hantu air.
58. Siapa pakai Proton Saga senang dapat jodoh.
59. Bila tiba-tiba jalan kampung orang sodok itu tanda nak pilihanraya
60. Bila jalan yang disodok itu diletakkan batu dan disiram bitumen itu tanda pilihanraya LAGI SATU nak berlaku.
61. Bila jalanraya batu siram bitumen tu diturap penuh itu tanda pilihanraya yang lagi lagi satu nak berlaku. 3 pilihanraya baru jalanraya siap.
62. Kalau tiba-tiba jalan utama masuk Felda jadi cantik, rumput kena potong dan bunga baru letak dalam pasu itu tanda menteri nak datang.
63. Tulis surat cinta mesti letak bedak.
64. Surat mesti ada pantun di hujungnya "Pecah kaca pecah gelas, Sudah baca harap balas".
65. Tak sabar nak besar kerana ruangan MENCARI KENALAN di URTV kebanyakan semua lagi tua dari kita. Susah nak cari makan.
66. Pancing public phone dengan duit 50 sen yang dipasang tali tangsi. Boleh sembang lama-lama.
67. Telefon bimbit ATUR sebesar peti ais.
68. Makan ayam planet (ayam rangka goreng).
69. Kalau naik bas ekspress yang ada tandas, memang bacin
70. Buat rambut kotak macam Vanilla Ice
71. Sempat lalu zaman seluar carrot cut dan bell bottom.
72. Dulu ada penpal
73. Main baling tin
74. Suka jadi pengawas kerana boleh menyemart pakai neck tie nampak macam budak pandai dan berwawasan.
75. Baca komik Alam Perwira, Pendekar Laut dan Pedang Setiawan.
76. Yang funky baca Ujang. Yang nerd baca Dewan Pelajar & Dewan Siswa
77. Beratur di bilik air asrama dengan cara meletak bekas sabun.
78. Tak puas hati dengan senior yang buli suruh basuh baju, bilas seround spendar dia dalam air longkang belakang kantin. Lepas tu dia kena kurap
79. Rewind cassette pakai pen
80. Walkman sebesar kotak tissue pun ada.
81. Jemur battery walkman yang dah lemah.
82. Pakai lencana sekolah jenis lekat dan seterika.
83. Selisih cikgu di pasar menyorok belakang tiang punya takut
84. Bila pakai cermin mata sahaja terasa diri dah kelihatan pandai.
85. Nak pilih persatuan di sekolah mesti ushar awek kita syok tu pilih persatuan apa kemudian kita follow.
86. Paling sosial pun nak ajak awek jumpa ialah "jumpa kat library balairaya petang ni". Itupun pakai surat. Bila dah jumpa dalam library cuma tanya "Awak suka makan apa?warna kegemaran? air kesukaan? nombor kesukaan?" kemudian balik dengan hati berbunga-bunga. Itu sahajapun maksimum tak adalah sampai sentuh sampai pregnan.
87. Zaman itu ingat kalau lelaki kahwin dengan perempuan tak payah buat apa-apa nanti dia pregnan sendiri.
88. Zaman itu fikir seks itu haram sampai mati walaupun dah kahwin. Ustaz ke cikgu ke mak ayah ke semua segan-segan nak ajar.
89. Semua fikir Tengku Haslinda adalah isteri Farid Ismeth Emir
90. Suka tengok Sekapur Sireh kerana ada Mat Zimbo dan Christin Ling itu sangat comel masa itu. Nurfarahin Jamsari pun masih muda lagi.
91. Filem dipanggik kodak.
92. Tengok wayang pacak di Kedai Mara sebelum pilihanraya. Nanti ada selingan ceramah politik.
93. Paling stylo pergi sekolah pakai kasur BM2000 atau Palas Zap.
94. Bangga kalau dapat beli jam Boy London.
95. Najib Razak ketika itu Menteri Belia & Sukan u know?
96. Dalam kelas main Capteh
97. Tiada Gardenia yang ada Roti Cap Superman
98. URTV mesti banyak gambar artis tayang dada
99. Pakai internet nanti line telefon engage. Bunyi dialing dia macam bunyi anjing tercekik selipar.
100. Tiga puluh sen boleh dapat Nasi lemak dan air sirap di kantin.
101. Main bola ada 2 team, 1 team mesti tak pakai baju.
102. Main tudung oren
103. Yang perempuan main batu seremban
104. Baling batu ke air siapa punya mantul di air lagi banyak dia champion
105. Dalam TV ada slot DRAMA SWASTA.
106. Dalam TV orang kaya mesti pakai blazer dan necktie walaupun dalam rumah sendiri sambil makan roti dan perbualan mesti sebut London, Los Angeles, Paris.
107. Anak orang kaya dok asrama sikit-sikit reverse charge di public phone.
108. Bakar timah dalam batteri kereta nak buat buckle talipinggang tapi semua tak jadi.
109. Kad Raya mesti gambar masjid
110. Main tengteng (jengkek)
111. Makan Ice cream pop.  hisap dari bawah
112. Setiap Sabtu malam sakit perut alasan taknak mengaji tapi tengok Doraemon sihat.
113. Jenama Alien Workshop. Sticker pun jadilahh.
114. Iklan Ding Dang mesti dapat percuma mainan.


P/S:
Walaupun kita berpangkat besar atau kecik Seronok juga sekali sekala melupakan kekalutan dunia hari ini dan mengenang kembali kisah lama...

Sunday, 13 September 2015

Ubat kencing manis

UNTUK PENGIDAP KENCING MANIS - KAJIAN TELAH MEMBUKTIKAN YANG UBAT TERBAIK UNTUK BEBAS DARIPADA PENYAKIT KENCING MANIS (DIABETES) ADALAH BIJI BUAH RAMBUTAN.

Cara penggunaannya.
1. Ambil 5 biji (seeds) rambutan.
2. Goreng.
3. Tumbuk sehingga hancur menjadi tepung.
4. Campurkan dengan air sejuk dan minum.
5. Minumlah beberapa kali dalam sehari. Amalkan.

Penggunaan biji rambutan untuk membebaskan penderitaan pesakit kencing manis tahap 2 telah terbukti berjaya. Kajian yang dilakukan di Eropah telah membukti berjaya membebaskan penderitaan seramai 17,542 orang pesakit diabetes tahap 2 diseluruh dunia pada tahun 2014. Kita rakyat Malaysia cukup bertuah kerana memiliki buah tersebut dinegara sendiri.

Kurangkan pergantungan kepada insulin dan ubatan farmasi. Pesakit kencing manis sentiasa merasa semakin bimbang, apabila melihat penurunan berat badannya. Jangan bimbang, kerana kehilangan berat badan tersebut,adalah cara badan memberi isyarat kepada otak, untuk kita mengubah gaya hidup dan pemakanan harian kita. Amalkan pemakanan yang sihat.

Diabetes tahap 2, bukanlah hukuman mati kepada pengidapnya. Amalkan meminum ramuan daripada biji rambutan yang tertera diatas, InshaAllah. Bebaskan diri kita daripada diabetes.

Sebarkan dan berkongsilah berita baik ini kepada rakan-rakan kita. Sekadar berkongsi

Pesanan pelajar

Tips jadi pelajar hebat

JANGAN ASYIK STUDY
Kalau hidup habis dekat library, asyik menyendiri baca buku sorang-sorang, tak berkawan dan tak tegur sapa, itu satu hidup yang sedih dan bosan.

Waktu habiskan kedoktoran dekat Hong Kong dulu, supervisor saya selalu pesan jangan study banyak sangat.

Kena bersukan. Main badminton, main bola, jogging dan sebagainya. Hidup kena ada balance. Satu pembaziran usia sekiranya zaman universiti dihabiskan dengan menghafal buku teks semata-mata.

FAHAMI SkEMA PEMARKAHAN
Kena faham. Lain subjek lain gaya dan stail pemarkahan. Fahami juga perangai dan style guru yang tanda paper tu.

MARKAH HANYA ANGKA
Belajar rajin dan beri yang terbaik. Abaikan markah. Apa yang anda dapat selepas berusaha bersungguh-sungguh, tuhan yang bagi. Kena redha. Asalkan dah usaha, guru sentiasa bangga dengan anda.

SEDAR DIRI
Kenali diri anda. Lain orang lain waktu dan cara fokusnya. Check balik waktu yang anda dapat konsentrasi lebih.

BAGI PERHATIAN
Kalau nak tidur, tidur kat hostel jelah. Dah datang kelas tu bagilah sepenuh perhatian. Pupuk minat suka ilmu. Supaya tak bosan, participate. Angkat tangan dan tanya soalan. Berborak dengan guru waktu tutorial. 2 ways communication baru tak bosan.

BE PREPARED
Kena datang bersedia. Baru seronok belajar. Jangan buat kerja rumah lekeh-lekeh.

STUDY SMART & HARD
Jangan study cara orang malas. Dua jam belek buku teks sambil baring atas katil ialah cara orang malas. Dan bosan. Bukan masuk pun.

Lebih baik study sekitar 20 minit ke setengah jam tapi secara aktif dan bijak. Buat nota ringkas, belek soalan exams tahun dulu dan sebagainya.

Jangan belajar dalam kelas. Sebelum masuk kelas, belajar dan baca topik tu siap-siap. Belajar dan kerja rajin tak cukup.

Orang paling rajin, gajinya paling sikit. Orang paling rajin ialah buruh dan maid. Gaji mereka paling sikit sedangkan kerja letih dan banyak. Kena study smart and hard.

NETWORK
Pelajar yang nak pergi jauh patut ada kemahiran bersosial. Belajar cara komunikasi yang betul dan cara berurusan dengan orang.

Belajar speaking sikit. Jangan segan bila orang gelak.

PLANNER
Pejam celik dah tua pastu mati. Sayangnya. Jangan gitu. Rancang hari anda. Gunakan masa secara bijak. Jangan asyik main game saja. Dan jangan asyik menonton saja. Kena ada keseimbangan.

If you fail to plan, you plan to fail.

BELAJAR HORMAT ORANG
Jangan kurang ajar. Jangan maki hamun guru dan kutuk-kutuk dan gelakkan orang lain. Cermin diri sendiri dulu sebelum suruh orang lain dan guru cermin diri. CGPA tinggi pun kalau biadap dan takde akhlak, tiada gunanya.

Jangan sombong pasal rasa kita anak orang kaya. Some students are so poor that they have nothing except money.

Jangan jadi begitu.

Pelajar yang layan guru macam sampah, pelajar tu sendiri jadi sampah. Usah begitu.

-unknown-

Thursday, 10 September 2015

Petua sembelihan

Assalamualaikum...kpd penyembeleh ln sha allah....utk naik taraf bleh lah amal.
Petua menyembelih binatang.. Amalan Tuan Guru Hj Hashim Pasir Tumbuh (tok guru saya)
PETUA MENYEMBELIH BINATANG
AMALAN TUAN GURU HJ HASHIM
MUDIR PONDOK PASIR TUMBOH

1. Supaya daging tidak berlemak;
a) Ada wudhu’ ketika sembelih binatang.

b) Mata pisau disapu terlebih dahulu dengan minyak yang ada dibahagian hidung kita.

c) Hulu pisau dibungkus dengan kertas atau sebagainya.

d) Mata pisau dikilir atau digerakkan dengan belakang tapak tangan.

2. Supaya daging binatang menjadi lembut;
a. Mata pisau diletak dekat butir halkum binatang

b. Kedudukan seluruh badan kita jangan berbetulan dengan mata pisau

c. Tahan nafas sewaktu hendak sembelih dan semasa sembelih maka nafas dilepas secara perlahan-lahan.

3. Bacaan ketika mahu sembelih binatang supaya daging tidak berbau busuk;

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الحَمْدُاللّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَإِلَيْكَ فَتَقَبَّلْ مِنَّا كَمَا تَقَبَّلْتَهُ مِنْ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ خَلِيْلِكَ وَمِنْ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبِيْدِكَ وَرَسُوْلِكَ اللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ رِضَاكَ وَالجَنَّة
َ
4. Selesai sembelih binatang maka sapukan hujung mata pisau kepada pipi binatang tadi supaya lalat tidak datang menghurungi daging.

5. Supaya mencukup atau memadai daging bagi setiap jamuan;

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ِلإِيْلاَفِ قُرَيْشٍ إِيلاَفِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ

Hembus dan sapu kepada badan binatang bermula bahu hingga punggungnya.

6. Jangan basuh tangan dan mata pisau sehingga binatang sembelihan benar-benar telah mati.

# Sebaiknya tukang sembelih tidak menjadi tukang yang memandikan mayat kerana biasanya boleh membawa kepada daging menjadi keras.

Petua ini diamalkan oleh Tuan Guru Hj Hashim Mudir Pondok Pasir Tumboh

P/s : Jangan lupa pula adap2 dan syarat2 penyembelihan yang telah ditetapkan oleh syara'..

Wallahualam...

Wednesday, 9 September 2015

Tazkirah

Ramai orang TAK NAK berubah dengan alasan,
"Belum dapat hidayah lagi.."
"Belum sampai seru lagi.."
"Nanti la.. Belum sedia lagi.."
Korang nak tahu tak, Allah hampir setiap hari bagi kita hidayah. Hampir setiap hari kawan.
Buktinya?
Contoh kepada orang yang malas atau tak solat, Allah bagi korang hidayah dengan cara korang DENGAR Azan banyak kali. Azan tu adalah salah satu hidayah yang Allah nak bagi pada korang.
Tapi korang tak peduli pun hidayah Allah sedangkan sehari hampir 5 kali korang dengar azan. Lepas tu claim belum dapat hidayah.
Contoh kepada yang free hair atau tak tutup aurat. Dalam sehari berapa banyak kali korang nampak perempuan lain yang tutup aurat? Banyak kali. Bahkan kawan baik atau family korang pun tutup aurat.
Apa yang korang nampak tu sebenarnya hidayah yang Allah bagi pada korang, supaya korang muhasabah dan mula untuk tutup aurat sempurna. Korang bukan duduk negara kafir yang 100% non Muslim.
Tapi korang tak peduli pun hidayah Allah, kemudian "salahkan" Allah sebab kata belum sampai seru lagi.
Dan banyak lagi contoh.
Kawan-kawan..
Berubah dan bertaubatlah. Kami yakin, walau teruk mana pun korang, jauh dari sudut hati korang tu, korang rindu nak berubah. Korang teringin sangat nak berubah.
Korang teringin nak tutup aurat macam kawan korang yang lain.
Korang teringin nak solat berjemaah macam kawan korang yang lain.
Korang teringin nak jadi baik macam kawan korang yang lain.
Sebab apa? Sebab itulah FITRAH manusia. Korang tak boleh tipu diri sendiri. Tak boleh nak nafi. Kalau korang terdetik di hati macam ni, tu pun tanda Allah dah bagi hidayah.
Kawan..
Jangan jadi bodoh sombong. Buang ego, dan terimalah hidayah Allah. Terimalah.. Jangan tolak dan abaikan. Korang tak rugi. Serius tak rugi.
Iblis dulu kena buang dari Syurga bukan sebab dia jahil, bukan sebab dia tak kenal Allah. Malah dia nampak Allah depan mata.
Tapi dia kena buang Syurga dan kena laknat sebab dia EGO dan SOMBONG.

Tuesday, 8 September 2015

Kamus banjar

KAMUS BANJAR
A
awak - tubuh badan
akuk - saya
ayunan - buaian
amun - kalau
asuh - meriba
andak - letak
ading - adik
ampar - hampar
ampih - berhenti/sembuh
ancap - cepat
andika - awak (panggilan terhormat)
anum - muda
apik - cermat
arai - seronok
aruh - kenduri
aur - sibuk bekerja
ayuha - ya lah
B
babanam - bakar
batakun - bertanya
baimbai/baumbai - bersama-sama
bahanu - kadang-kadang
barabah - berbaring
bungul - bodoh
bapadah - beritahu
berpanderan - berborak,
bersembang
bahira - buang air besar
bekameh - buang air kecil
banyu - air
badadas - pergi dengan tergesa-
gesa
badarau - gotong-royong
bagamat - perlahan
bagaya - bergurau-senda
bagi - beri
bahambur - bertaburan, bersepah
bahari - dahulu kala
bahimat - bersungguh-sungguh
bahinak - bernafas
baisur - memohon diri untuk pulang
bajurut - berderet-deret
bakajut - serta-merta
bakakat - merangkak
bakuriak - menjerit
bakuya - mengadu
bamamai - berleter
baranga - lalat
barataan - semuanya
basanga - goreng
basaruan - menjemput/
mengundang
basurah - bercakap
basurung - berhidang
batapas - membasuh pakaian
bisa - boleh, pandai
buat - masukkan
bubuhan - kaum keluarga
bujur - betul, benar
bukah - lari
buting - (penjodoh bilangan
untuk barang ie:
sabuting, dua buting)
batis - kaki
bagawi - bekerja
bulik - balik
bahayatau - merayau
banua - negeri
basuduk - bertikam
C
cacak - pacak
cagat - tegak (berdiri)
cakah - sombong
caluk - seluk
cuntan - curi
cuur - mencari salasilah keluarga
D
dadai - sidai
dangkak - mencangkung
diang - gelaran untuk anak
perempuan
dimapa - bagaimana
dingsanak - adik beradik
diulah - dibuat
dudi - kemudian
G
gadur - tempayan kecil bermulut besar
galianan - geli
ganal - besar
gani'i - tolong
garing - demam
garingitan - geram
gayur - lemah bekerja
gugut - gigit
guha - gua
gulu - leher
guri - tempayan
guring - tidur
gawian - pekerjaan
H
handap - pendek
hakun - setuju
hirang - warna hitam
higa - tepi, pinggir, sebalik
hagan - untuk
haruk - berbau busuk
habuk - warna kelabu/coklat
hadang - tunggu
halam - dahulu
halapat - di celah, di antara
hambat - pukul
hantalu - telur
hanyar - baru
haragu - pelihara
haran - banyak digunakan
harat - cantik
haru - kacau
hawas - penglihatan yang baik
hawat - lambat
hinggan - had, batasan
hingkat - boleh, upaya, larat
halui - kecil
hayam - ayam
I
igut - gigit
ikam - awak
ikung - ekor (penjodoh bilangan)
ikup - peluk
ilat - lidah
imbah - selepas itu
inguh - berasa
intil - kedudukan yang hampir jatuh
iwak - ikan, lauk
J
jajak - pijak
jaka - jika
japai - pegang, sentuh
jarang - rebus
jinting - bawa dengan tangan
julung - beri
K
karah - kerah, secara paksa
kaina - nanti
kastila - betik
kulir - malas
kacak - ramas
kada - tidak
kadada - tiada
kadap - hari semakin gelap
kaganangan - teringat
kalimpanan - mata termasuk benda
kalumpanan - terlupa
kampil - beg
karamian - terlalu seronok
karau - nasi masak keras
karukut - garu atau pegang dengan keras
kasai - sapu dengan ubat
katuhukan - terlalu sangat
katuju - suka
kaya - seperti
kaya apa - macam mana
kiming - dipegang dan dipicit-picit
kipit - sempit
kiwa - kiri
kuantan - periuk
kuhup - terkurung dalam keadaan panas
kukut - diambil dengan tangan secara kasar
kulaan - saudara mara
kumpa - mengepam
kurihing - senyum lebar
kutung - tudung kepala untuk perempuan
kuwitan - ibubapa
kelonok - betis
karindangan - riang
kanak - budak
kajung - tegang
L
lantih - petah bercakap
lahau - lucu
lawang - pintu
lawas - lama
lading - pisau
lakasi - cepatlah
lamak - gemuk
likit - menyalakan api
limbak - melimpah (barangan)
limpap - kemek
limpas - melimpah (cecair)
lintuhut - lutut
liup - kepanasan sampai lecur
lucung - terlepas
lului - tercicir
lungur - licin
lunta - jala ikan
lingai - bersih
M
manguliat - menggeliat
maraha - biarlah
maulah - membuat
maharagu - membela, menjaga
maram - biar
manggarunum - mengomel
maniwas -
manganyumuh - bercakap seperti hendak
menyembunyikan sesuatu
mancarucus - bercakap cepat
mangaradau - bercakap tak tentu hal, mengarut
mahuhulut - mengejek
mawaluhi -
mangaramput - berbohong
mahapak - menempelak
muntung - mulut
maarit - menahan kesakitan
madam - pergi merantau
mahingal - tercungap-cungap
mahigut - kesakitan yang amat sangat
maigau - mengigau
maingking - berjalan dengan pantas
maka am - oleh itu
malacung - melompat
malar - kedekut
maling - pencuri
mamak - empuk
mandangani - menemani
manggah - semput
mangganai'i - menolong
mangincang - berjalan laju kerana marah
maunjun - memancing
mintuha - mentua
muyak - jemu
maniring - melihat
maitihi - meneliti
muha - muka
N
nang - yang
napa - kenapa
napa am - itulah
ngalih - susah
nginum - minum
nyaman - mudah dikerjakan
ngaran - nama
nakek - potong, tetak
P
pambakal - ketua kampung
parut - perut
pacul - tanggal
padar - panaskan di atas api
pagat - putus
pair - diseret, meleret
pajah - padam lampu/api
pajal - benam
padudian - terkemudian
parak - dekat
parawaan - suka menegur orang lain
patak - sembunyi
patuh - sudah biasa
picak - buta
picik - picit
pirut - senget
pukung - buai bayi dalam keadaan duduk
pundut - bungkus
pupur - bedak
purun - malu
pusut - gosok dengan perlahan
paruna - cantik (wajah)
paninian - nenek moyang
R
ranjah - langgar
ranai - senyap
ratik - sampah
raub - himpun dengan tangan
rawa - sapa
rigat - kotor
ruhui - pandai bercakap tentang sesuatu
rumpung - rongak
rakai - rosak
ragap - dakap/peluk
S
sahan - pikul sesuatu
sahang - lada hitam, sulah
saing - rajin
salawas - selama
sulukut - bakar
sambat - cakap/kata
sampiyan - awak
samunyaan - semuanya
satumat - sebentar, sekejap
sunyaan - semua
sanga - goreng
sangu - bekalan
sapalih - sebahagian
sarik - benci disebabkan marah
saruan - menjemput
sasah - kejar
sawat - sempat
sigar - segar
singgang - senget
suah - pernah
suar - lampu suluh
salawar - seluar
sugih - kaya
sulum - masukkan ke dalam mulut
supan - malu
susuban - tertusuk benda tajam
sidin - beliau
sunging - bingit
T
tihang - tiang
takuni - soal, bertanya
tutulian - pekak
tagal - tetapi
tagah - semak
tahaga - terjumpa
takutan - takut
talah - selesai
talam - dulang
talukup - tertiarap
taharap - tertiarap
tampaian - terkelihatan
tanai - tadah
tandar - alihkan
tangat - tegah, larang
tangguh - teka
tapak - tepuk
tapas - cuci pakaian
tapih - kain sarung
tarait - berkait
tatawa - ketawa
tawas - jampi
tawing - dinding
tinjak - tolak dengan kaki
tiwadak - cempedak
tuha - tua
tuhuk - penat kerana dilakukan banyak kali
tulak - pergi
tungkih - dikapak
timpas - tetak
tunjul - tolak
tunti - susul
tutuk - ketuk/tumbuk
tuyuk - longgok
U
udak - pegang makanan dalam periuk
udal - pindahkan makanan ke bekas lain
uji - manja
ukang - gigit
ulon - saya
uma - emak
umpat - ikut
ungah - nakal
uyuh - penat
utoh - gelaran untuk anak lelaki yang sulung
urang - orang
W
wada - dakwa, kecam
wadah - bekas untuk isi sesuatu
wadai - kuih
wagas - sihat
waluh - sayur labu
wangal - bodoh alang
wani - berani
wayah - ketika
w
ayahini - sekarang

Monday, 7 September 2015

My-Inovasi Kuala Langat
















KAKOM KMS 2015

















dilema tahun akhir

Dilema bakal graduan tahun akhir.
Selepas penat belajar daripada tadika sampai universiti,
akhirnya sudah sampai masanya untuk untuk dibebaskan ke alam bekerjaya.
Realitinya, hidup ini bukan mudah.
Usaha yang membezakan,
namun perancangan juga perlu ada.
Dengan ekonomi yang kurang stabil,
kekosongan kerja semakin kurang terbuka.
Jadi untuk dipilih,
konsep "Survival to the fitest" mesti diambil kira.
Abam pernah tanya pada seorang pak cik yang sudah hidup dalam industri.
Dia kata "degree sekarang dah macam diploma zaman dulu".
Abam rasa betul apa yang dia kata.
Jadi ramailah yang sambung belajar.
Tapi pak cik tu berkata lagi
"Trend sekarang bila ramai tak dapat kerja, sambung Master atau PHD.
Tapi akhirnya tetap tak dapat kerja."
Abam tanya kenapa?
Jawapannya,
"Sebenarnya, tak kiralah sambung belajar ke tak sambung belajar yang penting pandai buat kerja dan berkemahiran. Kalau ada pengalaman lagi bagus".
Itu satu cerita, ini lagi satu cerita.
Bagi yang tidak menyambung belajar pula, ada yang cuba untuk membuka perniagaan sendiri.
Bagus,
tetapi melalui pengalaman Abam bukan mudah nak buka perniagaan yang dapat bertahan lama jika tiada kemahiran dalam berniaga.
Itu yang mulanya penuh dengan idea tentang pelbagai jenis perniagaan,
tapi akhirnya tiada satu yang menjadi.
Jika betul nak berniaga,
perlu belajar juga jika tiada pengetahuannya.
Dan, proses pembelajaran dalam berniaga yang sebenar bukannya terdapat di dalam bilik kuliah tetapi wujud apabila anda mula berniaga.
Abam juga dalam dilema sebenarnya, membuat pilihan yang mana satu.
Tapi pesanan emas yang abam terima adalah,
"Biar apa pun jalan yang anda pilih,
tetapi pilihan tersebut mesti dengan minat dan buatlah dengan bersungguh-sungguh".
Last but not least,
"Kayuh pelan-pelan bro".
Kalau ada pandangan atau nasihat daripada rakan-rakan,
mohon sampaikan pada Abam.
Sebab Abam sangat memerlukannya sekarang.
Huhuhu.