Selasa, 29 September 2015

Realiti

Ttp apa yg berlaku pd hampir sbhg besar sekolah2 di Malaysia, apabila para pentadbir atau ketua pentadbir sekolah spt pengetua dan guru besar, sgt memburu "gelaran" kecemerlangan yg tidak "terbatas". Seruan utk memburu kecemerlangan itu mungkin datang drpd "org2" kementerian pelajaran.

 Ttp seruan itu, tidak mampu difahami oleh pengetua dan guru besar. Utk mendapat kecemerlangan bukanlah diusahakan  kerja2 fizikal yg begitu byk, sehingga membebankan dan menekan para guru. Ttp sebaliknya, hendaklah ditingkatkan usaha2 rohani, spt menghidupkan malam, mengimarahakan surau, memperbanyakan bacaan ayat2 suci Al-Quran serta selawat, bykkan taubat dan istighfar, meningkatkan silaturrahim dan kasih syg, serta yg paling utama meninggalkan maksiat dan perkara2 yg melalaikan.

Setelah semua usaha2 rohani itu dilakukan, kemudiannya dlm masa yg sama,  diusahakan juga pendekatan2 zahir yg ada, insha'Allah, akan dptlah kecemerlangan yg diharapkan. Ttp kena ada iktiqad yg tepat bhw usaha tidak memberi bekas, sebaliknya Allah yg menentukan kejayaan dan kegagalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan