Sabtu, 5 September 2015

Jenazah

Bismilla..

Share dari group lain...

Dah bertahun2 isteri saya mengurus & memandi jenazah prrempuan. Secara purata 8 jenazah diurus mandi pd stiap bulan.

Soalan yg kerap saya tnya kpd isteri saya ialah:

1. Muda @ tua.
2. Dimana (taman @ kpg).
3. Sakit apa.
4. Mati bila.
5. Mati dimana.
6. Anak berapa org.
6. Agak2 berapa umur anak yg sulong.

Semua ini menjadi penanda aras/ bancian kpd saya apa punca mati, bgaimana si mati diurus jaga sebelum - selepas mati & sikap waris kpd si mati.

Berdasarkan umur & bilangan iaitu 8 org yg mati dlm seminggu :

1. Bawah 55 an hampir 70 %  mati krna barah.

2. Atas 56 an hampir 30 % mati krna kencing manis, buah pinggang, jantung, tua dll.

90 % keadaan jenazah yg mati di KAMPUNG terurus bersih krna ada org2 tua tempatan yg selalu tunggu berada disisi si sakit hingga disaat mati, ada pengetahuan apa perlu dibuat ke atas jenazah sebaik shj mati & kebetulan ada talian saudara.

60% keadaan jenazah yg mati warga taman d TAMAN PERUMAHAN terbiar keseorangan, semua sendi tulang 4 kerat keras menyebabkan sukar semasa mandi,  kurang terurus bersih krna tiada org2 tua sebaliknya majoriti warga taman generasi muda yg siang malam kerja, tidak ingat mati, renggang jiran, renggang surau/masjid, tidak pernah hadapi suasana kematian, tidak tahu nak buat apa ke atas jenazah sebaik berlaku kematian & langsung tiada keperluan barangan asas utk jenazah. Walaupun disuruh & diminta, anak2 takut nak urus mandi jenazah ibu bapa sendiri.

Sekarang ini telah ada waris "TIDAK SUKA" bawa balik, urus, mandi & kapan jenazah di rumah. Mrreka lbh suka segalanya dibuat dimasjid @ sekiranya mati dihospital mereka lbh suka segalanya dibuat di hospital.

Lebih tragis ada waris terlepas cakap "tidak mahu menyusahkan" rumah. Jadi mereka mahu semua urusan di hospital @ masjid/surau & terus ke kubur.

Bg jenazah yg sakit lama sebelum mati, jenazah ini lbh tidak terurus, berbau menyesak hidung, kulit mengelupas & banyak luka.

Kesimpulannya :

- Keadaan jenazah memberi gambaran siapa warisnya.

- Ingat kembali bgaimana kita jaga urus ibubapa kita semasa mereka sakit & bgaimana kita urus jenazah mrreka sbaik saja mereka mati.

- Lbh tragis bgaimana anak2 kita nanti akan jaga urus semasa kita sakit & selepas kita digelar jenazah.

- Bacaan Quran, solat, doa & semuanya boleh di upah krna anak2 kita BERJAYA, KAYA tp HANYA DOA DARI ANAK YG SOLEH diterima di sisi Allah swt wlaupun anak kita hanya seorang tukang sapu.

Sekadar renungan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan