Ahad, 20 September 2015

Ijat

Confession seorang pelajar di IIUM.. :'(

Assalamualaikum. Sini adik-adik ijat nk cite. Thank admin sbb approve confession ni.

Aku budak engin . Dulu aku masuk uia dr direct intake. Mula2 mmg aku xmnt engin ni sbb aku more to education or tesl. Tp bila dpt je engin mk aku punye hepi , suruh jgk aku masuk , mak aku pujuk ckp je try je nt lame2 insyaallah boleh.

Then masuk la uia daftar. Parent aku punya hepi siap ambik cuti dtg hantar aku naik kete dari perak. Awal pagi sebelum subuh bertolak , sampai uia pagi register lepastu tengahhari terus mak ayh aku balik , sbb nk jimat takde duit nak tido hotel. Family aku bukan org senang. Abg kakak adik aku semua pandai. Abg aku belajar kat us , akak belajar kat uk and adik aku baru dpt tawaran belajar kat aussie. Kira aku jela yang study local.

Pokoknya selama belajar engin kat uia mmg aku tak bole follow , and jenis aku kalau aku xminat somtng tu mmg aku takkan buat , aku give up. Sampai la my mom keep pujuk aku utk terus mencuba. The worst part aku kena dismiss. Mase tu dunia aku gelap, tak tau nk buat ape.

Then aku slowtalk kasitau parent aku , tengok dorang berubah airmuka. Aku tau dorang kecewa. Aku masuk bilik , nangis. Yess mng aku laki tp aku agk sensetif bila tngok mak ayah aku sedih. Aku tau dorang kecewa , depan aku dorang cover la. Malam tu aku tengok ayah aku lepas smayang dy nangis sambil doa.

Esok mak aku masuk bilik aku , dy ckp jgn putus asa , g offis uia buat rayuan. Jgn putus asa . Kenapa kita jatuh ? Sebab kita boleh belajar utk bangun sendiri. Tak semua kejayaan dtg dgn mudah. Aku sebak. Paling aku sebak mak ayah aku skali lagi hanta aku naik kete ke uia utk hantar surat appeal. Bila kena dismiss aku ckp la ptptn kena tarik. Bapak aku cakap soal duit jgn fikir, ijat fokus belajar je. Yuran semua nanti ayh bayarkan. Xckop duit ckp , kalau xde duit pon nanti ayah jual kete ni , biar ayh g keje naik moto sekalipun , asalkan ijat nak belajar je. Ya Allah , keluar air mata aku waktu tu. Sebab aku tau mak aku dah bersara. Skrng hidup pun bergantung pada gaji ayah je. Nak mintak tolog abg kakak? Dorang dah kawen and da ade famili sendiri. Nak tolong skali dua tu bole la kan.

Bila dpt masuk balik uia, i have to start again from start. Aku makin serius , belajar sungguh2 . Tapi langit aku sentiasa mendung , still ade subjek yang aku sangkut. Mmg aku tak boleh go in gile subjek tu . 2 kali repeat. Mmg aku down. Skali lagi mk ayh aku bnyak nasihat aku, pujuk aku . Sbb jenis aku mmg cpt give up. Kekadang aku fikir kenapa la aku xpandai macam adik beradik aku yang lain , myb mk ayh aku kecewa dgn aku. Then alhamdulillah aku lulus subjek tu lepas repeat kali ketiga. Aku nekad nk banggakan mk ayah aku.

Masa aku third year , parent aku meninggal sebab kemalangan. Allah . Berkecai dunia aku. Aku lepas exam je terus balik ke rumah. Sampai je rumah jenazah dah siap dimandikan . Ade kt ruang tamu. Aku diam , tak mampu nk cakap ape. Tapi air mata aku mengalir deras. Aku peluk dorang , cium pp dorang , cium dahi dorang. Aku tak sempat nak tunjuk kt mk ayh aku yang aku dah bjaye nanti.

Lepas 2 hari , aku balik uia sbb still ade exam lagi 1 paper . Aku betul2 down mase tu. Aku taktau ape yg aku jawab. Aku fail subjek tu. Subjek yang patut aku lulus dgn mudah tp aku fail. Aku redha. Next sem nye aku repeat balik.

Now dah setahun lebih sejak mak ayah aku meninggal. Disaat semua kawan aku habiskan degree 4 thn , aku habiskan degree dlm masa 5thn stengah. Yes mmg lama, sbb aku bodoh. Alhamdulillah bulan 11 ni aku konvo. Tapi hari konvo aku takkan sama dgn kawan lain tanpa mak ayah aku. Kalau dorang ade mesti dorang hepi.

Mak.. Ayah.. Ijat dah grad skrng , dah bejaye . Ijat dah tunaikan harapan mak ayah. Ijat mintak maaf tak dapat tunjuk sijil konvo lebih awal. Kalau la ijat tak kena dismiss haritu , kalau la ijat tak kena repeat , mesti dpt grad lebih awal. Ijat mintak maaf. Ijat akan sentiasa ingat pesan mak ayah. Moga mak ayah tenang disana.

Al-fatihah - IjatKaison

Source: IIUM Confessions - BM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan