Wednesday, 29 February 2012

carilah





















kawen

Seorang bapa bertanya kepada bakal menantunya:
"Mengapa engkau nak cepat kahwin dengan anak pakcik? Bagi 7 alasan engkau."

1. dah jumpa pasangan, harus dicepatkan kahwin (hadith)


2. nak jaga mata, hati dan kemaluan

3. nak ikut sunnah, kahwin, ajal bila2 masa sahaja


4. nak ada zuriat yg dapat bahagia dan doakan kami, mati bila2 masa aje


5. dapat beribadat dengan pahala yang berganda bila sudah punya isteri, sedangkan memandangnya sahaja sudah perolehi pahala


6. dapat merasa tanggungjawab sebagai suami dan menjadi seorang yg lebih berfikir lebih matang serta bijaksana bagaimana nak menyara keluarga


7. nak ambil amanah ibu dan ayahnya dan jaganya serta didiknya dengan kehidupan agama
8. saya sayang dan cintakan anak pakcik ♥


wallahua'lam ^_^'

miskin akhirat

Sebelum kita merungut kenapa. Kita periksa dulu apa yang buat manusia jadi kaya:-
  • Kilang
  • Kuasa Politik
  • Kehakiman
Di mana orang Melayu?

Kilang
Kita lihat kilang. Orang Melayu ada kilang? Kilang melambangkan teknologi. Dari kilang, wujud produk untuk dijual di kedai-kedai. Apa yang saya tahu, ramai orang Melayu yang memiliki kedai, jual barang orang China.

Tahun Baru Cina, orang di China dan Malaysia cuti. Kita nak beli barang di mana? Saya rasa, saya tak perlu huraikan panjang lebar bab ini. Jelas Melayu tak ada kilang macam orang Cina.

Kuasa Politik
Orang Melayu tak ada duit. Nak belajar pun kena pinjam duit dari kerajaan. Jom! Kita tengok kuasa politik.

Apa itu kuasa politik? Sekarang kita cakap soal orang Melayu di Malaysia. Dah tentu politik Malaysia. Malaysia itu sebuah negara. Jadi di sini, politiknya ialah politik negara. Kuasa politik negara.

Siapa ada kuasa politik ini, maknanya dia dapat kawal negara. Termasuk kilang orang Cina. Kalau nak buat kilang baru untuk orang Melayu pun boleh.

Hakikatnya, orang Melayu kekal miskin di negara sendiri. Walaupun berahli-politikkan ahli politik Melayu.

Baiklah! Kita ada dua kemungkinan:-

  1. Kemungkinan pertama, orang politik Melayu dah bikin kilang. Tapi orang Melayu kekal miskin. Sahlah kilang itu gagal dan tidak bermakna untuk rakyat.

  2. Kemungkinan kedua, orang politik Melayu belum bikin kilang lagi. Sahlah ahli politik tidur dan tak tahu duit yang dia pegang, dia dah belanja untuk diri dia sendiri.
Kehakiman
OK! Yang terakhir, kehakiman.

Sebelum kita sentuh bab mahkamah ni, kita imbas semula.

Kilang siapa pegang di Malaysia? Cina bukan?
Kuasa politik siapa pegang di Malaysia? Melayu bukan?

Kehakiman siapa pegang? Masihkah anda ingat peguam VK Lingam? Bidang kehakiman dipelopori oleh orang India. Mereka petah berbahasa Inggeris dan kebanyakan orang India suka bercakap.

Orang India tak ada kilang. Orang India adalah golongan minoriti di Malaysia. Mereka tak boleh menang majoriti dalam pilihanraya untuk peroleh kuasa politik negara ini macam orang Melayu. Kalau mereka nak boikot produk kilang orang Cina, mereka tentu akan diketawakan.

Sebab itu, mereka ambil jalan tikus untuk kaya.

Apa kehakiman boleh buat pada nasib orang India?

Tahukah anda bahawa kes saman-menyaman di mahkamah sekarang mencecah jutaan ringgit?

Kes orang besar-besar, lagi tinggi jumlah samannya. Kes orang besar, seperti kes orang politik dan orang empunya kilang.

Ya! Kehakiman dapat menggugat masadepan kuasa politik dan empunya kilang juga.

Renung sejenak
Tapi kalau anda tanya saya, siapakah yang lebih berkuasa dan cerah masadepannya di Malaysia?

Jawapannya, orang Melayu.

Pertama, mereka majoriti. Mereka boleh makan atas lantai dan semua kedai perabot orang Cina boleh bankrap atau terpaksa jual benda lain seperti China Doll dan seumpamanya.

Kedua, mereka ada kuasa politik. Pihak berkuasa boleh pilih bulu dalam menguatkuasakan undang-undang di negara ini.

Ketiga, mereka boleh lawan mahkamah. Melalui revolusi, jalanraya akan dilauti orang Melayu yang majoriti.

Kesimpulannya, BN gagal dan majoriti orang Melayu kena bangkitkan pemimpin Melayu yang gagal ini dan yang tertidur juga

Terkutuk


Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih Tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya Merasa terlalu seronok.

“Eh, makin kurus nampak. Diet ke?” kata saya setelah mempersilakannya Duduk.

“Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja. Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi Tinggal tulang,” balas Arifin.

“Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,” Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa Kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja Muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan.

“Orang rumah saya sakitlah, ustaz”, kata Arifin.


“Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak Tak hendak. Sakit apa?” saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di Kerusi. Setelah itu disorotnya mata saya dalam-dalam.

“Entahlah.” katanya perlahan,

” Lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, Paha, perut, dibelakang. penuh dengan lepuh macam orang terkena air Panas,”kata Arifin.

Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya, Niza, ke Serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doktor tidak Dapat melegakan penyakitnya.

“Sakit apa, doktor pun tak tau,”tambahnya.

“Dah pergi berubat kampung?”saya bertanya.

“Dah,tapi macam biasalah. bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh Kawasan orang bunian., sampuk. macam-macam lagi. Duit banyak habis, Masa terbuang, tapi sakitnya tak juga sembuh,”jelas Arifin.

Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula Hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang Cantik juga berubah murung, kusut

“Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya, Setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan Berbintil-bintil macam katak puru,” tambah Arifin.

Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh Akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan, bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga ke muka.

Disebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat.

Memang ada yang bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Ramai yang menyindir di belakang, tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara berhadapan.

Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah. Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih. Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti di penuhi darah beku.

“Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni. Kenapa dia, bukan orang lain? Apa salah dia? Kasian betul saya tengok,” kata Arifin. Wajahnya sayu

“Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu”.

Di sebabkan doktor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan.

“Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi, saya harap ustaz dapatlah tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara moden,”tambah Arifin.

“InsyaAllah.” Balas saya.

Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah dia meluahkan segala yang terbuku di hati.

“Apa yang dia cakap masa meracau tu?”

“Macam-macam ustaz. tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada saya. Saya tanya kenapa? . Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah. orang dah sakit memang macam tu,”kata Arifin.

Saya cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak. Setelah berbincang lama, dia meminta diri . Sebelum pulang, saya berjanji untuk ke rumah Arifin pada malam esoknya.

“Datang ya, ustaz . Saya tunggu,”katanya sambil mengangkat punggung.

Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak.

“Jemput masuk ustaz,”Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah bilik.

“Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia. Orang rumah saya ni sensitif sikit,” bisiknya sebelum kami masuk ke bilik berkenaan.

Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada terbaring mengiring mengadap ke dinding.

“Za. Ni Ustaz Nahrawi datang,”kata Arifin perlahan sambil memegang bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. MasyaAllah memang keadaan Niza sangat menyedihkan . Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu. Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza cuma tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.

Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya;”Pin, saya nak tanya sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung”.

“Tak adalah,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah,” jawab Arifin.

“Err,. dari mana datangnya bau yang.” soal saya, tapi tak sanggup nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.

“Ooo. mmm, dari alat sulit dia,”kata Arifin perlahan.

“Keluar lendir bercampur nanah.”

Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukanArifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal- hal yang seperti itu.

Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin, kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.

“Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah nya saya pun sudah.”

“Kalau macam tu, baguslah,”kata saya.

Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran, saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga mereka supaya bersabar dengan ujian Allah.

“Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh,” kata saya sebelum meninggalkan rumah Arifin.

Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah parah. Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya.

Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun tidak dikenalinya lagi.

Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya. Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi. Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.

“Ustaz,”katanya,

“Sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu”

“Kenapa?”pantas saya bertanya…

“Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan ceritakan segala-galanya”. Arifin menyambung ceritanya;

Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya.

Saya tanya “Kenapa?”

Dia jawab, supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain.

“Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya ditundukkan dengan ilmu hitam.”

Saya tanya, masa bila awak buat? Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak kira lah semasa saya bertugas di luar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki.

“Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza, hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap zina. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada saya.

Dia minta saya maafkan.”Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan.” Kata Arifin tanpa sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.

Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya. Budi bahasa pun elok.

“Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia,”kata saya.

Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya pergi.

Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu.”

Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang, kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan saja dia pergi.

Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa.”

“Ampunkan dia?” Arifin bertanya balik.

“Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain, kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia?”tingkah Arifin dengan suara yang agak keras.

Mungkin dia terkejut.

“Ya. dia pergi dengan aman dan awak pula dapat pahala,” jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan meninggal dengan mudah.

“Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia? Maki dia? Tak ada gunanya. Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas,” jelas saya.

Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali.

“Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat,” kata saya. Seminggu kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.

“Tapi Alhamd ulil lah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun, tidak sanggup juga rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia.

“Namun demikian, kata Arifin, lendir dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.

Kepada wanita, kutiplah pengajaran dari cerita ini. Kepada lelaki, hati-hatilah dalam memilih isteri, jangan pandang hanya pada rupa.
 — 

sakit...


"NAMA PENYAKIT “BIASA” @ ” NORMAL”


SYMPTOM
Menyerang individu/masysrakat  dgn perkara-perkara yg luar biasa atau jarang didengari masyarakat 
CONTOH PENYAKIT

1.       Zina – Diperingkat permulaan pasangan akan dipandang pelik/hina. Pasangan akan di sisih masyarakat.Akibat tiada pencegahan oleh masysrakat, kegiatan zina membusung dan aktiviti zina ini sudah menjadi penyakit “BIASA”. 



2.       Murtad – diperingkat mula, masysrakat sensitif jika isu ini berlaku. Masyarakat bertindak sepantas kilat jika ada kes murtad didengari. Akibat tiada pencegahan atau sensitivity drpd masyarakat, isu murtad ini akan menjadi penyakit “BIASA”. 


3.       LIWAT – Diperingkat mula ia di pandang jijik/hina. Akibat promosi berlebihan aktiviti ini mula bertunas apabila masyarakat ingin mencuba. Tanpa larangan/sekatan drpd masyarakat, penyakit LIWAT ini akan menjadi “BIASA” apabila sudah lali didengari dan kes LIWAT akan bercambah dari hari ke hari..  


4.       Menghina Allah dan Rasullullah melalui tulisan/kata2. Diperingkat permulaan masyarakat cepat melompat dan marah apabila isu ini timbul. Tetapi akibat kekerapan perkara ini ditonjolkan dan tiada pencegahan drpd pihak berkuasa, Isu menjadi lali dan bermulalah penyakit “BIASA” 


PUNCA PENYAKIT
1.       Pihak berkuasa gagal mengawal penyakit ini dari merebak melalui kempen kesedaran,penguatkuasaan undang2  atau program keagamaan.


2.       Masyarakat terlalu bertumpu kpd isu politik yg remeh sehingga lalai kpd serangan penyakit “BIASA”


3.       Masyarakat dikalutkan dgn masaalah peribadi – keewangan sehingga gagal memikirkan perkara masaalah sosial.  


4.       Masyarakat mengamalkan budaya hidup barat – “mind your own business” dan budaya “ human right” 


RAWATAN SEGERA
1.       Perlukan badan bertindak drpd pihak berkuasa dan menggembeleng segenap lapisan masyarakat untuk memerangi penyakit “BIASA” .Sekiranya pihak berkuasa dan masyarakat masih tidak mengambil berat ??? 


RAWATAN JANGKA MASA PANJANG 
1.       Tunggu Bala drpd Allah swt sepertimana Tsunami di Acheh. Nauzubillah.>>!!

RM50...

Tinjauan barang-barang dapur sama ada di pasar tani, pasaraya dan pasar besar didapati harga ikan dan makanan laut yang lain naik begitu mendadak sekali yang kadangkala boleh membuatkan kita pening kepala mana satu hendak diutamakan kerana harganya melambung-lambung dari hari ke sehari.

Mana tidaknya harga ikan cencaru yang dahulu boleh kita dapat RM4 sekilogram tetapi kini mencecah RM10 dan begitu juga ikan kembung dahulu boleh dibeli dengan harga RM6 tetapi kini sudah mencecah RM20. Harga sotong basah kini RM24 dan udang juga RM24 dan ketam kini RM28 sekilogram.

Serai tidak ada lagi harga 20 sen tetapi kini RM1 seikat, harga cili merah hanyalah 3 atau 4 biji  RM1 dan begitu juga dengan sayuran yang lain agak mahal harganya berbanding dengan harga 2 tahun yang lalu.

Nampaknya kita sudah kembali di zaman 60-an atau 70-an di mana walaupun harga ikan hanya di bawah RM1 sekilogram di masa itu tetapi masih tidak mampu membelinya sekati atau sekilogram dan hanya mampu membeli seekor atau 2 ekor ikan kembung untuk sarapan sekeluarga tengah hari dan malam.

Dengan membawa RM50 ke pasar hanyalah dapat membawa balik sekilo ikan kembong dan sekilo udang serta 2 atau 3 jenis sayur sahaja. Ada juga di antara pelanggan membeli ikan-ikan yang separuh busuk dijualkan di sana yang mana kadang kala kucing pun 'reject' untuk menjamahnya menjadi menu sekeluarga di rumah nanti.

Ini adalah realiti kehidupan sekeliling kita di mana tiada kaitannya sama ada yang hidup ataupun yang mati dan ianya adalah sebagai renungan sahaja.

Syed Abdullah Osman Jamalullail,
Seremban

Mungkir janji...

Sebelum kapal mewah Titanic karam, arkitek kapal tersebut pernah berkata bahawa ianya sangat teguh sehinggakan Tuhan pun tidak dapat menenggelamkannya. Demikanlah kata-kata terakhir yang tercatat dalam sejarah sebagai ungkapan yang penuh ironi.
Baru-baru ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah memberi jaminan bahawa dari segi fakta saintifik, projek nadir bumi Lynas di Gebeng, Kuantan di Pahang itu selamat. Malah, lebih daripada itu, beliau dengan berani mengatakan nadir bumi itu tidak berbahaya kerana bagi mereka yang menggunakan telefon pintar, mereka terdedah kepada nadir bumi setiap hari.
Sebenarnya, ini bukan kali pertama Najib memberikan jaminan beliau terhadap sesuatu hal. Dalam tahun 2011 sahaja, pelbagai jaminan telah diberikan apabila orang ramai bangkit menyuarakan bantahan kepada beberapa isu.

Jaminan-jaminan Najib
Jaminan-jaminan ini hanya seperti mendodoi bayi tidur. Ia seolah-olah menjadi kata muktamad untuk mematikan segala hujah rasional yang rakyat lontarkan seperti kita ini sudah kembali semula ke zaman kerajaan mengetahui segala-galanya.
Sewaktu skandal penyalahgunaan wang pinjaman ternak lembu Pusat Fidlot Nasional (NFC) yang dikendalikan oleh NFCorp untuk membeli kondo mewah mula hangat diperkatakan dahulu, Najib dengan berani tampil ke hadapan mempertahankan keluarga pengarah NFCorp yang mempunyai hubungan rapat dengan seorang Menteri Kabinet dan menjamin tiada sebarang penyelewengan yang telah berlaku.
Walau bagaimana pun, laporan media baru-baru ini mendedahkan bahawa pihak polis sendiri telah mengesyorkan supaya para pengarah NFCorp disiasat di bawah tuduhan pecah amanah, salah satu bentuk penyelewengan.
Dalam temu ramah dengan media antarabangsa CNN pula, Perdana Menteri pernah menjamin yang tiada kekasaran dan keganasan dilakukan oleh pihak polis terhadap penunjuk perasaan yang menyertai perhimpunan aman BERSIH 2.0 pada tahun lalu.
Namun, umum mengetahui kepalsuan jaminan itu. Kita dapati yang pihak polis bukan sahaja telah melakukan provokasi melampau, malahan mereka telah mengasari penunjuk-penunjuk perasaan yang terbabit.
Kedua-dua contoh ini sahaja sudah memadai untuk menunjukkan bagaimana jaminan-jaminan Perdana Menteri ini tidak ada kredibilitnya. Setiap kali beliau mengutarakan sesuatu pendapat atau jaminan, sudah kita sedia maklum yang beliau bukannya bercakap dalam kapasitinya sebagai Perdana Menteri Malaysia tetapi lebih sebagai Pengerusi Barisan Nasional dan Presiden UMNO.
Reaksi beliau selama ini adalah langkah terdesak untuk melindungi air muka beliau dan kepentingan politik UMNO-BN. Sebab itu jugalah Najib sanggup merayu undi supaya rakyat memberi majoriti dua pertiga kepada UMNO-BN dalam pilihan raya umum akan datang jika mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diberi lebih kuasa.

Layakkah Najib memberi jaminan keselamatan nyawa manusia?
Jadi, wajarkah rakyat yang cerdik mempercayai jaminan Najib berkaitan isu nadir bumi Lynas ini? Sedangkan dalam isu yang lebih mudah difahami seperti NFC dan BERSIH pun beliau boleh ‘tersilap’ memberi jaminan.
Wajarkah dalam isu yang lebih rumit seperti Lynas ini, kita berasa selamat dan yakin tiada sebarang kemudaratan dan kecelakaan akan menimpa penduduk Gebeng dan Kuantan serta seluruh Pahang kelak?
Najib tidak ada kelayakan sama ada dari segi saintifik mahu pun kredibiliti untuk memberi keyakinan kepada mana-mana pihak terhadap keselamatan projek itu. Jika disemak latar belakang beliau, tidak dinyatakan yang beliau pernah dianugerahkan apa-apa ijazah dalam bidang sains, biar pun daripada Universiti Curtin sekali pun.
Memang ada pakar sains yang mengakui nadir bumi yang telah diproses menjadi cip mikro bagi telefon pintar itu rata-ratanya tidak berbahaya. Namun begitu, yang menjadi kekhuatiran ramai ialah sisa toksik daripada bahan mentah tersebut. Jika tidak dilupuskan dengan betul, sisa-sisa radioaktif inilah yang sebenarnya akan membawa kemudaratan kepada penduduk-penduduk sekitar terutamanya di Gebeng dan kawasan sekitar Kuantan.
Kemalangan skala besar boleh berlaku kerana masalah yang kecil sahaja. Loji Chernobyl di Ukraine (dahulu Soviet Union) dahulu telah dikendalikan oleh pakar-pakar nuklear yang terkemuka, namun itu tidak dapat mengelakkan daripada berlakunya kemalangan ngeri yang memberi kesan kepada lebih 200,000 orang. Selepas siasatan dijalankan, didapati kemalangan tersebut berpunca daripada sesuatu masalah teknikal yang kecil.

Australia tolak, Malaysia terima
Persoalannya, sanggupkah kita melihat rakyat kita sendiri merana jika apa-apa terjadi kelak? Beberapa faktor seperti bentuk daratan yang dipenuhi dengan sungai dan kepadatan penduduk yang tinggi menjadikan Malaysia calon yang amat tidak sesuai untuk projek pemprosesan nadir bumi. Jika sisa radioaktif itu terserap dalam tanah dan sistem perairan kita, semestinya aktiviti dan kesihatan kita turut terjejas.
Projek sebegini memerlukan kawasan yang luas dan tidak berpenghuni. Dengan kata lain, kawasan dengan kepadatan penduduk yang rendah. Dalam hal ini, kawasan gurun amatlah bersesuaian untuk melaksanakan projek nadir bumi ini kerana sisa-sisa radioaktif dapat dilupuskan tanpa membahayakan kesihatan orang ramai.
Sudah tentu Australia dilihat sebagai lokasi yang ideal untuk membangunkan projek Lynas. Justeru, cukup musykil apabila Australia sendiri menolak tawaran Lynas dengan tidak membenarkanya beroperasi di negara itu. Penolakan oleh Australia itu sepatutnya sudah cukup untuk rakyat Malaysia bangkit menentang Lynas daripada beroperasi di negara kita.
Jika berlaku sesuatu bencana yang amat buruk dan ngeri, apakah yang dapat Najib jamin pada saat itu? Janganlah kita jadikan kata-kata jaminan Najib itu sebagai satu lagi kata-kata terakhir yang penuh ironi apabila nyawa rakyat bakal terjejas akibat radiasi kelak.

Tuesday, 28 February 2012

Unta

Saidatina Fatimah r.a, isteri Saidina Ali r.a didatangi seorang peminta sedekah. Ketika itu Saidina Ali r.a mempunyai 50 dirham. Setelah menerima wang, pengemis itu pun balik. Di tengah jalan, Saidina Ali r.a bertanya berapa banyak yang diberi oleh Saidatina Fatimah r.a. Apabila diberitahu 25 dirham, Saidina Ali r.a menyuruh pengemis itu pergi sekali lagi ke rumahnya. Pengemis itu pun pergi & Saidatina Fatimah r.a memberikan baki 25 dirham kepada pengemis itu.

Selang beberapa hari, datang seorang hamba Allah berjumpa Saidina Ali r.a dengan membawa seekor unta. Orang itu mengadu dalam kesusahan & ingin menjualkan untanya. Saidina Ali r.a tanpa berlengah menyatakan kesanggupan untuk membelinya, meskipun ketika itu dia tidak berwang. Dia berjanji akan membayar harga unta itu dalam masa beberapa hari.

Dalam perjalanan pulang, Saidina Ali r.a berjumpa dengan seorang lelaki yang ingin membeli unta itu dengan harga yang lebih tinggi daripada harga asal. Saidina Ali r.a pun menjualkan unta itu kepada orang itu. Setelah mendapat wang, Saidina Ali r.a pun menjelaskan hutangnya kepada penjual unta.

Beberapa hari kemudian, Rasulullah saw berjumpa Saidina Ali r.a lalu bertanya
"Ya Ali, tahukah kamu siapakah yang menjual & membeli unta itu?"
Apabila Saidina Ali r.a mengatakan tidak tahu, Nabi menerangkan yang menjual itu ialah Malaikat Jibril & yang membelinya ialah Malaikat Mikail.

Frontal lobe 2

Kesan ujikaji ke atas otak

Sangat luar biasa. Itu sahaja yang dapat saya katakan selepas mengetahui perkara ini. Siapa sangka pada waktu seribu empat ratus tahun yang lalu tanpa teknologi canggih, Al-Quran telah membongkar cara bagaimana mengesan penipuan melalui ayat yang sangat pendek tapi memberi makna yang sangat jelas.

Sebelum dipaparkan apakah ayat tersebut, ingin saya kongsikan bersama anda tentang suatu kaedah yang digunakan pada masa kini untuk mengesan pembohongan. Kaedah tersebut menggunakan pengimejan ke atas otak melalui getaran magnetic atau lebih dikenali sebagai FMRI. Kaedah tersebut dapat mengesan gerak balas yang berlaku ketika otak sedang melakukan penipuan. Bukan itu sahaja, melalui kaedah ini alat mengesan pembohongan dapat diwujudkan. Terdapat banyak kawasan unik dalam otak yang terlibat dalam penipuan dan percakapan benar yang boleh dikesan melalui kaedah FMRI.

Keadah FMRI digunakan untuk mengetahui aktiviti otak

Ujikaji Ke Atas Ubun-Ubun Otak Manusia

Fakta mengesahkan, di dalam otak seorang yang sedang melakukan pembohongan terdapat tujuh kawasan yang aktif tetapi dalam otak orang yang bercakap benar, terdapat hanya 4 kawasan yang aktif

Mengapa hal ini berlaku?. Bagi melakukan pembohongan, otak perlu berusaha lebih keras lagi bagi mengaktifkan kawasan-kawasan yang bergerak balas dalam otak untuk menjana idea-idea dusta berbanding dengan bercakap benar. Ketika proses pendustaan sedang berlaku, bahagian hadapan otak yang mana terletaknya kawasan ubun-ubun akan bertindak balas yang melalui bahagian medial inferior, pre-central area, hippocampus, temporal tengah dan juga kawasan limbic. Begitu juga ketika bercakap benar, terdapat juga aktiviti di bahagian otak hadapan iaitu temporal lobe dan cigulate gyrus.

Sekarang saya kongsikan keajaiban Al-quran bersama anda. Kajian demi kajian dilakukan dengan susah payah sedangkan dalam Al-Quran telah membuktikan penemuan yang baru dijumpai ini.

Ketahuilah, sesungguhnya jika dia tidak berhenti (berbuat demikian) Nescaya Kami tarik ubun-ubunnya (iaitu)ubun-ubun orang yang mendustakan lagi durhaka.
(Al-Alaq ayat 15-16)

Sebelum kami mengulas dengan lebih lanjut tentang ayat di atas, kami mohon saudara sudari pembaca mengambil kitab tafsir Al-quran dan rujuk pada ayat yang kami paparkan di atas.

Jika saudara melihat ayat tersebut, perkataan (Nasiya) bermaksud ubun-ubun. Menurut kitab tafsir Ibn Kathir (ubun-ubun yang berdusta) yang dipaparkan dalam ayat tersebut bermaksud, ubun-ubun Abu Jahal menipu dalam percakapan dan perbuatan. Dalam konteks otak, bahagian yang dinamakan sebagai frontel lobe adalah ubun-ubun. Melalui ubun-ubunlah, suatu kebenran atau pembohongan dapat dikenalpasti.

Subhanallah, apa lagi yang boleh kita katakan selain Al-Quran sememangnya diturunkan sebagai panduan kepada seluruh Umat manusia. Berimanlah dengannya dengan sebenar-benar Iman.

Sunday, 26 February 2012

Info minyak

Mungkin dgn sedikit ilmu di dada.. saya nak jelaskan sedikit.. sekira nya ada salah dan silap, harap maaf kan, sekira ada yang terkurang, dan ada kawan2 lain yang tahu dgn lebih lanjut.. mungkin dapat tambah…
Dgn sedikit pengalaman bekerja di hub petroleum di Kertih, Terengganu, walau pun di bidang bukan Teknikal, namun dgn pergaulan dgn org2 Teknikal dan Pemasaran, dapat tahu sedikit info ttg syarikat majikan sendiri..
Memang betul, dgn kurniaan Illahi, Alhamdulillah minyak mentah di luarpantai Msia adalah “sweet crude”. Sweet crude minyak ini mmg gred nye baguih, dan di dagangan antarabangsa kerana kandungan sulfur yg rendah, antara minyak yg sentiasa dicari oleh pasaran (minyak Msia dipanggil “Tapis Crude” di dalam crude oil trading.. minyak2 di medan minyak seluruh dunia semua ada nama utk “trademark” di dagangan antarabangsa, contoh nye “Brent Crude” utk minyak dari laut UK, “Nile Crude” untuk minyak dari Sudan, etc).. Tapis Crude adalah antara yang terbaik, Gred A lah, oleh sbb kurangnya kandungan sulfur di dalam nye..
Kenapa Petronas jual minyak Msia ke luar? Ini adalah strategi perniagaan.. sesungguh nya.. minyak mentah, di mana2 di dunia ni pun, sama sahaja kandungan nye setelah di proses.. cumanye, sebelum di proses, ada bahan2 lain yang “mengotori” minyak itu.. salah satu nye adalah sulfur, yg kalau kandungannya tinggi, proses penapisan makin rumit… jadi.. actuallly nye, bila Petronas jual minyak Tapis Crude ke luar, dapat untung yang lebih sebab minyak itu mahal harga nye, orang nak beli sbb nak proses Tapis Crude ni mudah.. dan Petronas beli minyak Gred C (yang byk sulfur) dgn harga yg murah, dan petronas buat proses penapisan sendiri di PETRONAS Penapisan Terengganu (PPTSB) dan di PETRONAS Penapisan Melaka (PPMSB) yang mempunyai teknologi yang tinggi utk tapis minyak sedemikian.. hasilnya.. masih minyak yang bersih.. yang sama.. untuk kegunaan semua syarikat minyak di malaysia..
kenapa saya cakap untuk kegunaan semua syarikat minyak di malaysia? Sbb semua minyak yang ditapis dalam Malaysia, whether it is being done by Petronas at PPTSB or PPMSB, or by Shell di penapisan nya di Port Dickson atau by Exxonmobil di penapisannya juga di Port Dickson.. semua minyak bertapis itu adalah hak milik Kerajaan Malaysia.. ianya akan dikumpulkan setempat di satu depot besar (di Kelang kalu tak silap saya) kemudiannya baru lah syarikat minyak itu masing2 ambil minyak yg dtelah ditapis tadi mengikut jumlah PSC (Petroleum Sharing Contract) masing2 yang telah ditandatangani antara syarikat dgn Kerajaan Msia sejak 1974 (di bawah Petroleum Development Act 1974)..
then.. PETRONAS, Shell, Exxon, masing2 bawak minyak bertapis tadi balik kat depot sendiri2 pulak.. and letak additives… additives inilah sebenarnya yang membezakan minyak antara syarikat2 minyakk… additives ini adalah “rahsia” besar syarikat minyak masing2.. ia merupakan ramuan tambahan untuk memberi “edge” atau kelainan kpd minyak itu.. so, dgn penambahan additives, baru lah ada minyak “Primaxx3″, minyak “VPower” dan minyak “Exxon”.. barulah ada kaler hijau.. biru… merah.. kuning.. dll..
Sekarang, keuntungan PETRONAS, 75% dipulangkan kepada kerajaan Malaysia.. 25% sahaja diguna semula sebagai modal pusingan..
jadi, jgn ditanya sama ada PETRONAS sudah menjalankan tanggungjawab nya kepada rakyat atau belum.. tapi tanyalah soalan itu kepada sesiapa yang menguruskan nya..
sekian

4 Syarat Bertudung-Ustaz Don Daniyal


Assalamualaikum..Hari ni CK nak share satu video pasal syarat-syarat untuk bertudung daripada ceramah Ustaz Don Daniyal..CK ambik daripada Youtube (terima kasih la ye kepada owner yang upload tu..) tapi dalam bentuk by part..ada 4 ke 5 part ntah..lupa dah..tapi CK dah combinekan semua part..So jadilah video yang kat atas ni..

Ustaz kata, tak kisah kita nak pakai tudung jenis fesyen ape pun asalkan menepati, memenuhi 4 syarat nih..Rasulullah SAW juga tak kata mana-mana jenis tudung yang paling elok..Cuma Rasulullah SAW mahu wanita mengikuti 4 syarat ni..

Kat bawah ni CK ada tulis sedikit pasal apa yang Ustaz Don terangkan kat dalam video nih..boleh la baca sambil tengok video..Harap memberi manfaat..




"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."
( An Nur : 31 )

4 Syarat Bertudung
Gambar Hiasan
1.  وليضربن dan ولايضربن بارجلهن (Jangan hentakkan kaki kamu) -Kain Tudung Berjuntai Ke Bawah
Kain tudung yang dipakai mesti la terjuntai@melabuh jatuh ke bawah..Bukan ke atas..Bermakna apabila kita pakai tudung tu, tudung tu memberat ke bawah dan menutupi bahagian depan dan belakang badan..So apabila kita tunduk, orang tak kan nampak lurah atau isi dalam baju kita..Kalau angin tiup pun,boleh nak cover lagi la..

2. بخمرهن (Terselindung)
Kalau kita nak selindung atau sembunyikan sesuatu, benda yang menutupi mesti la yang tak jarang kan? Lain kata transparent..Kalau jarang, nun dari jauh udah nampak bayang-bayang benda yang  kita disembunyikan..Bermakna kain tudung yang kita pakai mestilah tak jarang..Bukan tudung ja, baju pun sama..Dan yang ramai orang tak sedar adalan kain telukung kita..Selalunya kita tengok kain telekung yang jarang kan? Konon beli yang nipis macam plastik atau yang licin nylon tu boleh lipat kecik-kecik..mudah nak bawak kalau nak pergi travel jauh-jauh, jimat ruang.. Tapi mana sah solat kalau kita pakai telekung yang boleh nampak badan atau telinga kita..(Gilo po solat tak pakai baju sampai boleh nampak badan..)..Rambut pun sama, kang tengah solat, rambut elok je tembus kain telekung tu..dah solat kita tak sah tanpa kita sedar..iye dak?

Longgar
Kain tudung tu mestilah longgar..Ni zaman sekarang sumenya gigih nak lilit kepala sampai nampak saiz kepala gajah..Trent sekarang pakai tudung nak nampak sanggul..Yang xde sanggul pun gigih la pegi beli tudung yang ada sanggul tipu tuh..Siyez la CK cakap, TAK CANTIK pun korang pakai macam tu..

Rasulullah S.A.W bersabda:
“Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” 
(HR : Muslim. Hadith no 212.)
Tersembunyi
Bila pakai tudung, telinga tak boleh nampak..Bentuk pun tak boleh nampak..bukan setakat anggota yang telinga tu je, semua yang patut ditutup la..

Menutupi @ menyelaputi
Otak yang hilang kewarasan kerana diselaputi selepas mabuk minum arak..(mesti ramai yang tak faham part ni..CK tak tau nak hurai macam mana..kalau nak faham,kena tengok dalam video nih..)

3. على (Atas)
Atas..Bermakna diluar..Bukannya pakai di dalam..Contoh yang paling mudah, pengantin zaman sekarang suka sangat pakai tudung masuk dalam baju..So dada mudah dilihat..Kenapa sebelum kawen,molek je tutup dada tapi bila time kawen, nak masukkan dalam baju..Kononnya nak nampak fit,kemas tapi dosa sudah sampai time tu..Beware..

4. جيوبهن (Dada)
Atas dada..Makna atas dada bukanlah atas dada bawah leher..Tapi ATAS BAHAGIAN DADA..tudung dilabuhkan ke bawah melebihi dada dan atas pusat..Nak mudah, masa kita solat selepas kita takbir, kan kita letak tangan atas daripada pusat..Jadi itulah takat yang sesuai untuk wanita memakai tudung..melebihi dada atas pusat..

Jadi, perhatikan cara pemakaian kalian..CK penah dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus, ada orang soal pasal wajib ke pakai tudung?..Ustaz jawab, kita tak wajib pakai tudung tapi kita WAJIB MENUTUP AURAT..So,pandai-pandai la korang pikiaq..wassalam..

kredit : kaktusberduri