Selasa, 21 Februari 2012

labur lebur

Oleh: syamkaze

"Selesai solat Jumaat, saya disapa oleh seorang perempuan melayu genit bertudung di pintu keluar di Anjung C. Wajahnya yang cun melecun ditambah bahang mentari jam 2 petang, membuatkan hati saya cair untuk menatap keayuan serinya. 


Cerita 1 (2012) 


Saya membaca sebuah iklan di akhbar Utusan. Sebuah syarikat bumiputera menjemput orang ramai ke roadshow dan taklimat bisnes plan. Nama program gempak habis. Program USAHAWAN XXX. Jual apa?. Mesin air mineral aje. Modal permulaan disediakan (bukan percuma tapi bantuan pinjaman peribadi). Ianya mungkin satu iklan yang sudah biasa kita lihat, tapi apa yang menarik perhatian saya ialah iklan berkenaan disertakan sekali dengan testimony pujian melangit daripada orang kuat Dewan Perniagaan XXX kononnya sebagai satu program hebat melahirkan usahawan hebat.

Alahai, geli geleman saya mendengornye. OKlah kalau hebat sangat, saya pun teringin juga nak menyertainya. Tetapi sebelum itu pantang saya kalau tidak menggoogle mengenainya dahulu. 2-3 pages pertama. Semuanya hebat. Masuk pages ke-5 saya tertarik ke sebuah laman sembang. Tu dia, begitu banyak soksek-soksek peserta yang mengaku dah jadi mangsa dan teraniaya. Cakap tak serupa bikin. Konon company melayu nak tulung melayu. Akhirnya duit pendaftaran hangus sebab pinjaman peribadi tak lulus. Lebih malang bila ada peserta yang mendakwa pulangan pelaburan tidak seperti yang dijanjikan oleh syarikat. Laa, ini ke program usahawan yang direkomen kuat oleh orang kuat Dewan Perniagaan XXX tu? Ini bukan program nak ajar orang jadi usahawan. Ini program penipuan pelaburan yang berselindung disebalik nama usahawan.

Cerita 2
Masjid Wilayah, Disember 2008. 


Selesai solat Jumaat, saya disapa oleh seorang perempuan melayu genit bertudung di pintu keluar di Anjung C. Wajahnya yang cun melecun ditambah bahang mentari jam 2 petang, membuatkan hati saya cair untuk menatap keayuan serinya.

“Mari Cik Abang join program pelaburan kami. Syarikat usahasama antarabangsa dalam pelaburan rumpai laut di Malaysia Timur. Cik Abang hanya perlu beli lot sangkar. Keuntungan lebih 300 persen selepas 12 bulan” aduh! ceritera gadis manis ini bisa merobek jantung hati saya. Kata-kata puitisnya membuatkan saya terpaku mendengar siulan cintanya. Mudah benar kaki saya terkaku dan minda saya terjebak dengan pujuk rayunya. Serapah apa yang digunakannya kerana mudah saja saya jatuh cinta dengan pukulan jampi si gadis ayu. Namun saya sempat menahan sabar, setelah setengah jam mendengar ceritera HEBAT, saya minta lolongan ke kamar opis.

Sesampai di bilik opis yang berhawa beku, seorang kawan lelaki saya menyapa “Hai, asyik benor aku lihat kau mendengar cerita cinta awek cun kat masjid tadi?”. 
 
“Saje sesekali melayan. Kau tak joinke?” Tanya saya.
 “aku dah ambil pamplet dia. bohonglah tu semua. Kau jangan percaya!”kata kawan tadi. Ya, betul! memang bohong.
 
Bila saya menyiasat perihal syarikat yang kononnya usahasama antarabangsa tu, terlalu banyak info yang meragukan. Yang pasti hanyalah sepasukan conmen yang berselindung disebalik pelaburan rumpai laut. Tawaran kepada saya adalah untuk membeli lot sangkar pembenihan rumpai laut dan projek telah dirasmikan oleh seorang menteri di Sabah. Peserta fasa pertama telah pun untung 300 persen kerana harga dan permintaan tinggi rumpai laut dari seantero dunia. Tak perlu buat apa-apa. Cuma labor dan tunggu keuntungan selepas bulan ke 13. Wau! Syoknya.

Setahun kemudian, terpampang di tajuk akhbar taiblot perihal penipuan skim pelaburan berkenaan. Opis syarikat dan tapak semaian disebu pihak berkuasa. Pengarah syarikat dah lari ke luar negara dengan wang pelaburan peserta berpuluh juta Ringgit Malaysia.
 
“waduh, nasib baik aku dengar nasihat kau dulu. Nasible aku tak melabur” jawab saya kepada rakan saya itu semasa duduk minum di kopi korner opis berhawa hamis (aircon selalu rosak). Kawan saya kelihatan menunduk kepala ke bumi. Ada titis jernih saya kesan di wajahnya.
 
“aku tertipu syam, entah apa gatalnya aku contact salesgirl tu. Saje je nak tanya lebih lanjut pasal pelaburan dan kompeny tu. Dia ajak lepak kat coffee house dengar investment briefing. Last-last aku terjebak dengan pujuk rayunya” 
 
“berapa banyak kau rugi?” Tanya saya dengan simpati.
 
“puluh ribu jugaklah. Aku siap buat personel loan lagi.”

Sedih saya mendengar cerita malang kawan saya itu. Mungkin itulah agaknya yang dilagukan oleh M. Nasir dalam kias fansuri. ……Siapa Tahu..betapa berat cinta yang ditanggung…Sehingga dia sanggup lakukan….Biar apa saja demi mendapatkan …Restu Sultan cahaya hatinya….


Cerita 3
Bandar Indahpura, April 2008. 


Abang Mat, jiran saya di Bandar Indahpura telah selesa menjawat jawatan tinggi di sebuah kilang orang putih di Senai. Jarang benar saya bertembung dengannya kerana dia selalu bertugas disebelah malam. Tiba-tiba satu pagi, saya lihat beliau sedang mencangkul rumput liar di depan rumahnya sambil bersiul senang hati.

“Eh, tak kerjake malam tadi Abang Mat? Biasa jam 10 baru balik.” Tanya saya dengan ramah.
 
“Abang dah berhenti kerja, Syam. Sekarang abang Mat nak jadi usahawan.
 
Ternak lintah” Ehhh….Macam biasa je..saya dengar tagline berkenaan..Oh!
 
Ya..dalam majalah ujang oleh PokCik Kaya….

Seterusnya Abang Mat memberitahu bahawa beliau telah mengikuti kursus ternakan lintah di Lembah Kelang. Siap bengkel 3 hari lagi. Abang Mat cuma perlu cari tanah dan buat kolam. Semua benih lintah, ubatan dan makanan dijual oleh syarikat yang menyediakan kursus lintah berkenaan. Selepas itu, bila lintah dah matang, syarikat akan membeli semula lintah daripada peserta kursus. Dengarnya lintah adalah komoditi berharga yang dijual mahal kepada syarikat ubatan antarabangsa.

Dipendekkan cerita, Abang Mat nekad ingin menjadi usahawan dan penternak Melayu Glokal. Selepas berhenti kerja dari jawatan ribuan hinggit sebulan, beliau berjaya menyewa tanah di hujung desa sawit isterinya. Dengar cerita lebih RM50k beliau dan isteri laburkan. Semua yang bakal diusahakan adalah dari titik peluh benget yang mengalir dari urat tangan yang bersilang kejap. Ini bukan pelaburan dari air liur duduk goyang kaki. Ini pelaburan dari usaha ternak yang berpaksikan keringat, darah dan air mata kata Abang Mat yang berjiwa kental.

Saya anggukkan kepala. Diam dan bersetuju. Tak berani menyanggah walau sepatah kerana di tangan Abang Mat ada mata cangkul. Cangkul kepada seorang usahawan tani atau usahawan ternak umpama mata pedang bagi seorang pahlawan terbilang.

Sesudah itu, saya berhijrah ke Bukit Solaris dan tidak ketemu Abang Mat lagi sehinggalah dua tahun kemudian saya bertembung dengan abang Mat di depan kedai Mamak ketika ingin membeli roti bom di Indahpura. Saya pelawa beliau untuk menikmati segelas teh tarik. Beliau kelihatan sangat tidak terurus.

“Lama jugak kita tak jumpa. Camna Abang Mat dengan projek lintah hari tu?” 
 
“Tak payah tanyalah Syam, buat sakit hati aku aje. Kompeny tu penipu besar!” gerutu Abang Mat. Setelah berjuta peluh jantan Abang Mat curahkan bagi menjayakan projek ternakan lintahnya, barulah beliau tersedar yang syarikat tersebut hanya ingin mengambil kesempatan. Benih lintah, ubatan dan makanan dijual dengan harga yang mahal manakala lintah dewasa yang dibeli daripada peserta projek dengan harga yang rendah dengan alasan penawaran lintah di pasaran banyak kerana sudah ramai peserta. Setelah setahun dan kerugian berpuluh ribu, Abang Mat berhenti dari menjadi usahawan ternak dan membawa teksi di JB.

Inilah 3 kisah yang ingin saya coretkan. Nasihat saya. Janganlah Melabur dan tak perlulah melabur lagi. Kerana apa? Kerna di dunia sekarang lebih ramai conmen seperti lintah-lintah Abang Mat yang kerjanya hendak mengisap ringgit Malaysia manusia yang dungu seperti kita.

3 alasan saya kenapa kita patut hentikan kerja-kerja labor dan lebur ni adalah kerna pertama melabur tak semestinya untung. Kedua dah terlampau ramai manusia yang tidak amanah menawarkan pelaburan amanah atas bermacam nama program usahawan, projek francais dan bermacam amanah saham yang manusia-manusia seperti kita sendiri pun tak paham-paham macaman ianya boleh menawarkan pulangan keuntungan berlipat ganda. Dan ketiga, jika ada manusia jujur dan program yang dibacking oleh kerajaan pun, jika wang dan hinggit terpampang di depan mata, nafsu rasukan boleh menguasai minda. Yang dilabur akan lebur. Wang hinggit boleh diganti tapi kepercayaan sanak sedara dan rakan taulan akan hilang sekelip mata dan kita yang tersilap menjadi agen pelaburan tak bertauliah boleh merana dihina dan dikeji.

Sekiranya ada untung bisnes atau duit gaji yang lebih dan selepas ianya dizakatkan, disedekahkan kepada yang memerlukan, lebihan tersebut wajarlah kita simpan sahaja. Boleh saja menyimpan di dalam tabung atau di bawah bantal. Mana tahu kot-kot esok ada wang perak dibawah tilam kita. Ataupun simpan sahaja di institusi yang lebih dipercayai seperti di tabung Haji atau ASB. Ada atau tidak dividen kita tak ambil kisah. Tinggi atau rendah bonus tahunan kita tak ambil peduli. Kerana apa? Kerana niat kita adalah untuk menyimpan dan bukan untuk melabur. Seperti pesan arwah opah saya dulu, kalau menyimpan, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Rupanya orang dulu lebih bijak menyimpan duit dan harta berbanding orang zaman melayu internasional sekarang. Apa ya…pepatah lama orang dedulu tentang labor-melabur ni?

Jika ingin juga melabur, kajilah dulu asal usul kompeni dan orang yang kononnya amanah dalam pelaburan berkenaan. Janganlah hanya melihat keuntungan yang dijanjikan atau rupa cantik jurujual yang buat close up talk. Tapi lihatlah dari pelbagai segi. Seperti kata-kata M. Nasir yang bertanyakan kepada Hud-hud… Lihat Dunia dari mata burung …atau dari dalam tempurung…yang mana satu engkau pilih… 

Nasihat saya…tak payahlah melabur. Jika hasrat hati kuat nak melabur, kita mesti rajin menyemak, menyiasat dan menyiasat skim pelaburan tersebut. Lebih baik duit lebih yang kita ada kita simpan atau gunakan untuk memulakan satu perniagaan yang kita sendiri boleh kawal input, proses dan outputnya…jangan jadi seperti Abang Mat, jiran saya yang tidak hanya hilang keringat, darah dan air mata tapi puluhan ribu hinggit.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan