Rabu, 29 Februari 2012

sakit...


"NAMA PENYAKIT “BIASA” @ ” NORMAL”


SYMPTOM
Menyerang individu/masysrakat  dgn perkara-perkara yg luar biasa atau jarang didengari masyarakat 
CONTOH PENYAKIT

1.       Zina – Diperingkat permulaan pasangan akan dipandang pelik/hina. Pasangan akan di sisih masyarakat.Akibat tiada pencegahan oleh masysrakat, kegiatan zina membusung dan aktiviti zina ini sudah menjadi penyakit “BIASA”. 



2.       Murtad – diperingkat mula, masysrakat sensitif jika isu ini berlaku. Masyarakat bertindak sepantas kilat jika ada kes murtad didengari. Akibat tiada pencegahan atau sensitivity drpd masyarakat, isu murtad ini akan menjadi penyakit “BIASA”. 


3.       LIWAT – Diperingkat mula ia di pandang jijik/hina. Akibat promosi berlebihan aktiviti ini mula bertunas apabila masyarakat ingin mencuba. Tanpa larangan/sekatan drpd masyarakat, penyakit LIWAT ini akan menjadi “BIASA” apabila sudah lali didengari dan kes LIWAT akan bercambah dari hari ke hari..  


4.       Menghina Allah dan Rasullullah melalui tulisan/kata2. Diperingkat permulaan masyarakat cepat melompat dan marah apabila isu ini timbul. Tetapi akibat kekerapan perkara ini ditonjolkan dan tiada pencegahan drpd pihak berkuasa, Isu menjadi lali dan bermulalah penyakit “BIASA” 


PUNCA PENYAKIT
1.       Pihak berkuasa gagal mengawal penyakit ini dari merebak melalui kempen kesedaran,penguatkuasaan undang2  atau program keagamaan.


2.       Masyarakat terlalu bertumpu kpd isu politik yg remeh sehingga lalai kpd serangan penyakit “BIASA”


3.       Masyarakat dikalutkan dgn masaalah peribadi – keewangan sehingga gagal memikirkan perkara masaalah sosial.  


4.       Masyarakat mengamalkan budaya hidup barat – “mind your own business” dan budaya “ human right” 


RAWATAN SEGERA
1.       Perlukan badan bertindak drpd pihak berkuasa dan menggembeleng segenap lapisan masyarakat untuk memerangi penyakit “BIASA” .Sekiranya pihak berkuasa dan masyarakat masih tidak mengambil berat ??? 


RAWATAN JANGKA MASA PANJANG 
1.       Tunggu Bala drpd Allah swt sepertimana Tsunami di Acheh. Nauzubillah.>>!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan