Wednesday, 19 July 2017

Darah

Puteri Norizan:
"Manisnya' darah haid...." - yang benar,  akulah 'dia' ....

#kisahbenar... darah itu keluar dari rahim wanita kemudian melalui faraj & akhirnya diratah 'dia'..

"Setiap hari masa bungkus plastik yang penuh pad dalam tong sanitary tu... bau dia tersangat busukk... ada yang penuh pad & berketul2... ada sekali tu dalam pukul 10.10 malam saya dengaq bunyi bising dalam bilik ayaq tu... bila bukak tengok... ada 2 pad yang penuh darah kat lantai.. macam ada orang keluaqkan.... meremang saya masa tu.... balik pun tak boleh nak tidoq sebab fikir macam macam... "

Ini pengakuan dari Aini... seorang cleaner di Langkawi.

"Kami jadi cleaner ni pun kadang tak sangka orang Islam kita pun biaq pad lagu tu...  takkan depa tak tau 'benda tu' suka darah? Dulu tok saya pun cerita... ada sorang perempuan ni dia buang pad dia dalam tong sampah... pastu keluaq sat nak ambil pad baru.. masa dia masuk bilik ayaq tu semula.. dia tengok ada sorang perempuan tua makan2 pad dia yang penuh darah tu... lepas dia cerita kejadian tu kat mak dia... 3 hari dia demam panas.. pastu meninggal....Tolonglah basuh pad"

Menurut Aini.... sepanjang dia buat kerja cuci tandas.. kerja yang dia paling seram nak buat adalah bungkus tong sanitary kerana dia sangat percaya 'banyak yang berkumpul' di situ....

Seram bila bercakap dengan Aini..... tapi saya tak nafikan kebenarannya sebab dalam Quran pun dah diterangkan....

Surah Az-Zukhruf Ayat 62

وَلَا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطَانُ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Dan janganlah kamu sekali-kali dipalingkan oleh syaitan; sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.

"Saya pernah tegur seorang adik yang buang pad penuh darah ni... supaya basuh elok2 pad tu baru buang... pastu dia marah saya balik & cakap saya kolot"

Dalam Quran dah diterangkan yg syaitan iblis ni tunggu untuk sesatkan anak cucu Adam. Ya... walaupun kita tak nampak tapi dia memang ada.

Disebabkan ramai tak tahu pantang larang ni lah... finally jadi macam macam benda pelik.

Cuba fikir...
Kenapa ibu yang berpantang tak boleh keluar rumah?
Sebab darah nifasnya sangat disukai makhluk halus...

Cuba fikir...
Kenapa kita tak boleh mandi tanpa seurat benang?
Sebab 'dia & sekutunya' mengintai kita.... & kalau dia dah jatuh hati tu boleh bawa sampai ke bilik....

Cuba fikir ...
Kenapa anak anak kecil kena azan & iqamat sesudah lahir?
Sebab ada syaitan - Ummu Sibyan yang tunggu untuk sesatkannya....

Cuba fikir....
Kenapa uri perlu ditanam dengan mengikut cara Islam?
Sebab uri tu keluar dari faraj seorang wanita... yang punya bau hanyir yang sangat2 disukai makhluk halus.... sebab tu kena hilangkan baunya & tanam sedalamnya....

Banyak kes yang saya terima di #9bulan10hari berpunca dari kecuaian... & disebabkan kecuaian tulah ramai yang menyesal....

Buat semua wanita... basuhlah pad/kain yang terkena darah haid/nifas ni secuci cucinya dengan menggunakan sabun sehingga hilang bau... kemudian balutlah dengan kertas surat khabar & masukkan dalam plastik kemudian baru buang.

Rahim... faraj... semua tu 'barang' kita yang nak guna lama... uruskan benda yang ada kaitan dengannya sebaiknya....

Mesej ini khas untuk kaum  Hawa, yang bergaya hidup moden,terutama anak gadis hidup bebas, meremehkan kebersihan peribadi Sendiri sehingga kerap mendapat gangguan makhluk halus, penyakit misteri, kemurungan,
meroyan,tidak mahu lagi menghormati suaminya,dllnya.


Semoga berfaedah.

Anak²

Ada 13 permintaan ANAK yang mungkin tidak pernah mereka ucapkan:..*

1. Cintailah aku sepenuh hatimu.

2. Jangan marahi aku di khalayak orang ramai.😡

3. Jangan bandingkan aku dengan kakak, abang, adikku atau orang lain.👐

4. Ayah dan bonda jangan lupa, aku adalah fotocopimu.

5. Kian hari umurku kian bertambah, maka jangan selalu anggap aku anak kecil.🙇

6.  Biarkan aku mencuba, lalu beritahu aku apabila salah.🏃

7. Jangan ungkit-ungkit kesalahanku.🙈

8. Aku ialah Ladang Pahala bagimu.🎁

9. Jangan memarahiku dengan mengatakan hal-hal buruk, bukankah apa yang keluar daripada mulutmu sebagai orang tua ialah doa bagiku?😔

10. Jangan melarangku hanya dengan mengatakan "JANGAN" tetapi berilah penjelasan kenapa aku tidak boleh melakukan sesuatu.😇

11. Tolong ayah ibu, jangan rosakkan mentalku dan pemikiranku dengan selalu kau bentak-bentak aku setiap hari.

12. Jangan mengheret aku ke dalam masalahmu yang tidak ada kaitannya denganku. Kau marah sama yang lain, aku imbasnya.

13. Aku ingin kau sayangi dan cintai kerana engkaulah yang ada dalam kehidupanku dan masa depanku.

*"SEMOGA BERMANFAAT, BAGI PARA ORANG TUA DAN BAKAL IBU BAPA"*

Subuh berjemaah

Assalaamualaikum.
Riwayat drp Imam Ibnu Abi Syaibah:
عن هشيم عن ابيه قال:
فقد عمر رضي الله عنه رجلا فى صلاة الصبح فارسل اليه فجاء فقال: أين كنت؟فقال: كنت مريضا ولو لا عن رسولك أتانى لما خرجت. فقال عمر : فإن كنت خارجا إلى أحد فاخرج للصلاة.
Makudnya: Hashim drp ayahnya,katanya: Suatu pagi Saidina Umar mendapati seorang lelaki tidak ada ketika solat subuh berjamaah.Oleh itu,beliau tlh menghantar seorang utusan menemuinya.Bila lelaki itu dtg menemui Saidina Umar, dia pun bertanya: Di mana kamu??(tidak kelihatan semasa solat subuh berjamaah tadi). Jawab lelaki itu, Sebenarnya saya sakit..Kalau bukan kerana tuan menghantar seorang utusan menjemput saya menemui tuan,nescaya saya tak akan dtg kemari..Jawab Umar, Sesunguhnya jika kamu masih mampu datng menemui seseorang dlm keadaan sakit begini,maka sepatutnya kamu mesti dtg(ke masjid) utk solat subuh berjamaah (pagi tadi).

Semoga menjadi peringatan utk diri ini terutamanya..

Monday, 17 July 2017

Sahabat

Allah aturkan antara kita 1 pertemuan di tetapkan 2 hati..

Dalam 2 hati di berikan 3 rasa..
Iaitu.. Sayang.. Kasih.. Kasihan..

Dalam 3 rasa itu di selitkan 4 tujuan..
Iaitu... Berkenalan.. Berteman.. Berkawan.. Bersama..

Dalam 4 tujuan itu tersembunyi 5 perkataan..
Iaitu.. Teman Baik Selalu Ada di Sisi...

Dalam 5 perkataan itu tersembunyi 6 Impian.. Iaitu Sayang.. Kekal.. Setia.. Mengerti.. Menghargai dan Mengingati..

Dalam 6 impian itu tersimpul 7 huruf keramat..
Iaitu.. *S. A. H. A. B. A. T*

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di kasihi bukan untuk di sakiti..

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di sayangi bukan di benci..

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di hormati bukan di kasari..

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di pegang jangan di buang..

*S. A. H. A. B. A. T*
Perlu di hargai jangan di musuhi...

*S. A. H. A. B. A. T*
Tempatnya di hati bukan di kaki...

Selemah-lemahnya manusia ialah orang yang tak mau mencari sahabat ... Dan orang yang lebih lemah dari itu...
Ialah orang yang mensia2kan sahabat yang telah di cari...

PERSAHABATAN BAGAIKAN SEKOTAK CRAYON.. BERBEZA PENUH WARNA..
T E T A P I... JIKA MEREKA BERSAMA...
MEREKA DAPAT MEMBUAT PELANGI YANG INDAH....

itulah

*_S A H A B A T_*

Khas buat anda semua sahabatku yang tersayang..

Sunday, 16 July 2017

Guru

✨k.nor✨:
Rohaiza Abdul Rahim:
Khas untuk rakan2 guru.. Semoga memberi inspirasi👇🏼👇🏼...

*SATU PANDUAN DAN INGATAN BUAT WARGA PENDIDIK*

1. Jangan over dos kerja sbg guru. Ramai yang sakit jiwa, stress dan mati mengejut. Zaman berhempas pulas umpama lilin membakar diri sudah berlalu. Ini zaman bayar bil baru lampu bernyala.

2. Guru bukan aktivis badan kebajikan tapi 'Pembina Modal Insan'..Nasib mu belum pasti dapat pembelaan.Ianya bukan auta tapi fakta. Pilihlah pengerusi kelab staf yang berani menyuarakan masalah  dalaman. Jangan lantik tujuan pekena kawan-kawan. Kelab Staf bukan sekadar konsultan menyambut hari guru dan jamuan. Suarakan yg hak dan isu kebajikan rakan-rakan.
*Kesatuan guru pula sudah tiada taring sengatan*, Bayaran yuran umpama mencurah air di dalam lautan.Tengoklah sendiri, *tiada hasil yg mengembirakan !!*

3. Pemegang jawatan di sekolah, PPD, JPN dan KPM tidak mampu  melakukan perubahan. Menyelesaikan isu kecil pun mrk terikat dasar dan punca kuasa peraturan. Anda mungkin terkontang kanting kemudian.  Segelintir cuma mrk yg tidak mengutamakan pangkat kedudukan. Suatu hari anda akan merasai kebenaran pepatah *'habis madu sepah dibuang bertaburan'.* Ketika memerlukan sokongan, rakan sekolah hilang lari bertempiran. Sikap 'enau dalam belukar' akan kelihatan. Yakinlah ini kenyataan !

4. Berubah kerajaan persekutuan atau 10 kali Menteri Pendidikan berganti jawatan, belum tentu kita ada pembelaan. Pilihan yg ada, *kerjalah dengan kegembiraan*. Usah risau dgn sistem dan dasar tak ketahuan. Yang boleh ikut, kita ikut. Jika anda tidak mampu mengubah angin, laraskan layar anda!

5. Pemimpin sekolah harus berani berubah. *Jangan terlalu rigid, belajarlah bertoleransi*, bina karektor disegani dan disayangi. Anda pasti lebih dihormati. Persaraan dan kehilangan akan dirasai. Malangnya ramai yg mencipta jurang benci, macam kukubesi, alahai sedih sekali.

6. Markah prestasi usah kecewa jika tidak memuaskan hati. Bekerjalah dgn penuh komitmen dan rendah diri. Sentiasa syukur dan redha. Jgn merungut atau kecewa, mungkin itu bukan hak kita. Kerjalah dgn ikhlas, *jangan dengki atau tikam kawan* utk tunjuk prestasi kepada majikan. Usah fikir target APC dan imbuhan. Paling utama  biar hati gembira, hubungan silatulrohim mesra berkekalan.

7. *Sokong dan hargai rakan taulan*. Berikan ucapan tahniah kpd mrk yg terima anugerah prestasi atau kemajuan. Ingati harijadi rakan dan doakan mrk kejayaan. Salurkan aura positif kpd sahabat kenalan. Doakan mrk kerana itulah senjata paling berkesan.

8. Hakikat  kebenaran *Kajian kami mengesahkan 90% persekitaran pendidikan berada pada tahap negatif dan membimbangkan*. Semangat menurun akibat sikap dalaman. Sokongan dan penghargaan kurang diberikan. Persaraan awal semakin jadi pilihan. Banyak keluhan pentadbiran rigid, tidak terbuka terhadap teguran, mesyuarat kerap, lama dan membosankan. Ada pentadbir mula lemas dalam kuasa pinjaman. Lupa diri dek ujian jawatan yang mengubah perwatakan.

9. Targetlah umrah atau *Ibadah haji seawal usia*. Semua perkara akan lebih indah setelah kesempurnaan agama dilaksana.. percayalah janji tuhan mana ada dusta !
 *Cuti sekolah jalanlah sepuasnya*. Ianya ubat minda dan kesihatan utk  menghilangkan tekanan dalaman.  CRK kita 7 hari sahaja, sapulah cuti sekolah jalan cari makan yang memang hak kalian.

10. Tuisyen dan kelas tambahan, *tak salah anda minta bayaran*. Masa bekerja @ mengajar  sudah padan.  Teringin buat kelas tambahan..silakan. Jangan kecewa jika tidak dihargai pengorbanan. Kos yang paling mahal ialah penghargaan dari persekitaran.

11. Semasa di sekolah *kerjalah sehabis baik*, Menepati masa, cekap berwibawa, jangan benarkan kita dipandang lekeh pada personaliti dan perwatakan. Keluar pagar jgn pandang belakang, jalan terus ke depan, buat apa yang anda suka dan cuba usaha menambah pendapatan, asal halal, bermanfaat dan jangan peduli kritikan jenis manusia hantu syaitan. Mrk nak kita fail dalam kehidupan.

Friday, 14 July 2017

Tutor

Faham dlm kelas sahaja tak cukup.

Ada sebilangan pelajar kelas saya yg faham apa yg sy ajar, tp sayangnya tiada tindakan lanjutan sendiri selepas kelas.

Trainer or tutor bukan magician yg boleh turn markah anda dr fail kpd A.

Kami hanya buka jalan. Tunjuk jalan. Destinasi tu, anda sendiri yg kena berlari ke arahnya.

Betulkan sikap, insyaallah anda akan berjaya!

Ok?

Thursday, 13 July 2017

Malam jumaat

Malam ni malam jumaat
Malam yang penuh berkat
Jangan hanya pikir hal syahwat
Banyaklah baca selawat

Malam ni malam jumaat
Banyak sungguh perkara sunat
Kutip lah ia dengan semangat
Ngaji zikir tazkirah dan bertaubat

Malam ni malam jumaat
Alam dijadikan dengan rahmat
Dunia  dihancurkan dengan kiamat
Hendaklah kita selalu beringat

Malam ni malam jumaat
Tafakur disejadah baca munajat
Mohon ampun segala khianat
Masa berdosa selalu tak ingat

Malam ni malam jumaat
Alam kubur hendaklah diingat
Disana jarang orang yang selamat
Kerana hidup dalam gelap gelemat

Malam ni malam jumaat
Baca selawat beroleh syafaat
Semuga hidup dapat berkat
Dan mati pula dalam rahmat

Malam ni malam jumaat
Basahi mata dengan air yang hangat
Menangis dan merintih dalam munajat
Semuga segala dosa diangkat

Wahai Allah yang bersifat kamalat
Ampuni dosa hambaMu ini yang jahat
Terangi hatiku yang gelap gelemat
Dengan kasihMu berserta rahmat...

Sesekali utk berkongsi...satu kelainan..

*peringatan buat diri sendiri...
😭😭😭

Pancung

PERLAKSANAAN HUKUMAN JENAYAH DI KHALAYAK & KESANNYA

Sepanjang hampir 10 tahun keberadaan saya di Arab Saudi, negara yang masih menjalankan hukum jenayah Islam, hanya 3 kali sempat saya menyaksikan hukuman qisas…2 kes di Madinah dan 1 kes di Riyadh...

2 kes di Madinah dilaksanakan hukumannya selama 2 hari berturut-turut, iaitu semasa tahun akhir saya di sana 2007/2008...Kes pertama melibatkan 4 orang yang seingat saya kerana rogol dan bunuh berkumpulan, dan 1 orang pada kes kedua kerana kes bunuh...
Kes ketiga di Riyadh melibatkan seorang warga Sudan yang membunuh seorang wanita dan merogolnya setelah mati, lalu merompak duit dan barang-barang kemas bernilai ratusan ribu riyal, kemudiannya cuba meletupkan rumah dengan membuka saluran gas...
Kesemua mereka dihukum mati, kecuali kes ketiga ditambah dengan jasadnya digantung seketika selepas dipancung kerana melibatkan kes yang berat...

Bukan mudah dan selalu untuk menyaksikan hukuman tersebut selama saya berada di bumi Haramayn...Ramai dari kalangan sahabat dan para pelajar yang tidak pernah berkesempatan atau berpeluang menyaksikannya, kerana kesnya jarang berlaku...

Saya hidup di sana tanpa sebarang kerisauan jenayah berat sepeti rompakan dan pembunuhan...Rumah, kedai seringkali ditinggalkan tidak berkunci, bahkan kereta juga kosong tidak dimatikan enjinnya ketika singgah di kedai-kedai yang menggambarkan keamanan yang wujud...Namun biasalah jenayah-jenayah kecil dan sederhana wujud di mana-mana hasil kurang kesedaran dan tarbiah...Apatah lagi dengan pelbagai jarum fitnah zaman sekarang yang masuk ke rumah dan hati kita melalui satelit dan hujung jari kita...Sikap “nakal” masyarakat juga kadangkala menggugat keamanan masyarakat...

Justeru sebaik sahaja mendengar berita akan berlaku hukuman tersebut di tanah lapang berhampiran masjid Nabawiy berdekatan pejabat Tabung Haji di Madinah (ketika itu), buat pertama kalinya setelah tahun ke-5 berada di sana, saya bertekad untuk ponteng kelas yang merupakan pantang buat saya ketika belajar di sana...
Saya ingat lagi ketika itu kami sedang di kelas Takhrij Syeikh Rusyaydan yang merupakan anak murid yang melazimi syeikh ‘Abd al-Muhsin al-‘Abbad (muhaddith Madinah)...Walaupun beliau "bekeng", saya tetap memberanikan diri memohon keizinan beliau untuk  “skip” kelas hari tersebut demi merebut peluang yang jarang kunjung tiba..!

Saya ke sana bersama sahabat baik Dagestan saya Magomed Gazimagomedov...Setibanya kami di sana kelihatan ramai yang telah hadir berkerumun dengan halangan kepungan polis terhadap kawasan tanah lapang yang saya kira seluas setengah padang bola...Jarak polis yang mengepung juga agak rapat sesama mereka, sekitar 2 meter siap dengan Kalashnikov AK-47...Pihak polis bertindak sebagai pagar yang menghalang orang ramai dari masuk terlalu hampir ke kawasan dan melarang dari sebarang rakaman menggunakan kamera atau telefon bimbit...Maka ramailah juga yang naik ke bumbung-bumbung rumah, tembok, bahkan ada yang memanjat pokok-pokok..!

Alhamdulillah saya tidak lewat sampai di sana, kerana tidak lama kemudian sampailah 4 bas bersaiz sederhana yang setiap satunya membawa seorang penjenayah...Suasana sememangnya sepi dan mendebarkan...
4 beg mayat dihamparkan dengan jarak setiap satunya  sekitar 5/6 meter menurut anggaran saya...Lalu 4 ambulan digerakkan setiap satunya berhampiran setiap beg mayat menanti untuk menyambut jasad yang bakal kehilangan nyawa tidak lama lagi...

Kemudian semua penjenayah diturunkan dari bas dalam keadaan mata yang telah dibalut...Ada antara mereka kelihatan berjalan terhuyung-hayang yang saya rasakan kerana ketakutan yang amat sangat...
Mereka dibawa ke beg mayat yang telah disediakan buat mereka dan didudukkan di atasnya dengan posisi seakan duduk antara dua sujud dengan tangan diikat di belakang...Jubah bahagian kolar leher juga dipotong sedikit dan dilipat ke dalam agar bahagian tengkuk belakang lebih terdedah...

Setelah itu, seorang wakil polis membacakan kesalahan yang dilakukan dan beberapa maklumat utama berkaitan dan rumusan hukuman...

Sementara itu kelihatan hakim sedang merayu dan berunding buat kali terakhir dengan pihak waris mangsa agar dimaafkan para penjenayah tersebut dengan bayaran diyat...Barangkali hakim masih cuba menjelaskan kepada mereka kemaafan itu lebih utama dan disukai Allah dari hukuman...Agak lama juga ia berlangsung...

Seorang algojo (pemancung) profesional pula sedang menyemak beberapa bilah pedang khas agar proses hukuman lancar, dan ada beberapa algojo “back-up” juga kelihatan “stand-by” di sana...Setelah memilih pedang terbaik (bentuknya serupa pedang arab tradisional yang sedikit melengkung dan sederhana panjang saiznya), seorang algojo berdiri di sebelah penjenayah pertama menanti arahan hakim jika rundingan akhir tidak berjaya...

Suasana ketika itu begitu sepi menanti hasil rundingan...Bayangkan debaran perasaan para penanti hukuman ketika itu...Antara bayangan maut di hadapan mata dan barangkali masih menaruh harapan agar masih diberi peluang meneruskan kehidupan...

Tatkala saya melihat algojo membisikkan sesuatu ketika menundukkan penjenayah pertama dan mengangkat pedangnya, saya sedar rundingan akhir tersebut telah gagal dan pihak waris tegas menggunakan haknya untuk meneruskan hukuman walaupun telah diperingati dengan firman Allah:
فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ
“Maka sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya)” [al-Shura: 42].
فَمَنۡ عُفِىَ لَهُ ۥ مِنۡ أَخِيهِ شَىۡءٌ۬ فَٱتِّبَاعُۢ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَأَدَآءٌ إِلَيۡهِ بِإِحۡسَـٰنٍ۬‌ۗ
“Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa) dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya” [al-Baqarah: 178].

Akhirnya, satu kepala jatuh ke bumi bagai buah masak yang gugur dari tangkainya...One after another...
Setiap penjenayah dibisikkan sesuatu sebelum dipancung...Barangkali disuruh mengucap kalimah tauhid buat kali terakhir sebelum menghembuskan nafas terakhir menuju ke arah kehidupan yang kekal abadi...
Ada yang terpancut deras darahnya, ada pula yang tidak...
Setelah kepala jatuh ke bumi, jasad juga tersembam jatuh tanpa kelihatan menggeletar terseksa, seolah-olah nyawa pergi dengan begitu mudah penuh ihsan setelah Medula Oblongata sebagai pengawal fungsi otonomik sudah terputus tidak lagi berfungsi...

Dari kalangan hadirin, ada yang tergamam...Ada yang menyebut "Allahu Akbar"...Ada yang menutup mata...
Kelihatan juga seorang lelaki berkulit hitam yang tegap jatuh pengsan setelah melihat kepala bercerai dari badan...

Menyaksikan hukuman sedemikian di khalayak menyedarkan kami tentang banyak perkara untuk direnungi...
Adakah kita mahu berada di tempat dan situasi sama seperti penjenayah tersebut yang kita baharu saksikan sebentar tadi?
Adakah kita mampu menanggung ketakutan menanti ziarah malaikat maut dan keperitan nyawa direntap?
Adakah berbaloi kepala kita dipisahkan dari jasad hanya kerana kelakuan kita yang seharusnya boleh dielakkan dengan akal yang sejahtera?

Demikianlah Allah menuntut kita menerusi firmanNya:
وَلۡيَشۡہَدۡ عَذَابَہُمَا طَآٮِٕفَةٌ۬ مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ
“Hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman” [al-Noor: 2].

Supaya kita dapat mengambil pengajaran darinya sebagaimana firmanNya:
وَلَكُمۡ فِى ٱلۡقِصَاصِ حَيَوٰةٌ۬ يَـٰٓأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ لَعَلَّڪُمۡ تَتَّقُونَ
“Dan di dalam hukuman Qisas itu ada kehidupan (pengajaran) bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertakwa” [al-Baqarah: 179]...

Sunday, 9 July 2017

Tua

Antara ciri2 tua sudah datang melawat:

1. Pelupa ✅
2. Cakap berulang-ulang✅
3. Sakit lutut✅
4. Rambut menipis dan memutih✅
5. Mata semakin rabun✅
6. Mudah marah✅
7. Penyakit satu-satu datang✅
8. Kurang suka berfikir yg berat2✅
9. Suka mengenang masa lampau✅
10. Suka lagu2 dolu2✅
11. Suka re-union✅
12. Kuat merajuk dan left grup✅
13. Org start panggil pakcik, uncle, makcik✅
14. Suka copy paste bnda sama je✅
15. Suka post gambo air minuman n makanan...nk tunjuk dia sihat...padahal sakit byk✅

17. Mudah terkejut 😳. ✅

Rasanya disini.. paling kurang tentu ada satu.. kan. Saya pun ada.. biarlah rahsia..!!

Henponan

KONCO2 SENG REMONGSO ESEK DOYAN NGOMONG JOWO YO DI BOCOLAH

Ora tuwo
Ora enom
Ora lanang
Ora wedok
Angger wis nyelehke HP ditinggal sedilut didelok maneh , ditutup sedilut dibukak maneh.....

Kabeh sayang banget karo sing jenenge HP,
Lungo nggembol HP,
Jagong nggowo tas isine HP,
Sedino HP iso mlebu metu soko tas utowo kanthong Hem luwih soko ping seket...😳

Bar adus ndelok hp
Bar nyapu ndelok hp
Bar masak ndelok hp
Bar nyuci ndelok hp
Bar sarapan ndelok hp
Bar ketamon dayoh ndelok hp
Bar tangi turu ndelok hp
Tengah wengi nglilir ndelok hp...jiiiiiiaannn ... 😞😞😞😞😞

Pokoke angger bar opo wae sing di delok HP...
Soko setiyane karone HP pulsa kari sithik ndangNdang di tukokje
Lowbat sak strip bingung golek i colokan listrik ,
Sinyale lemah bingung golek nggon ,
Opo meneh yen pas lowbat listrik mati pisan, PLN sing di unek2ke .. .. ..

Diceluk bojone rekak ra krungu ,
HPne muni langsung mlayu nggoleki panggone...😀😀😀😀😀

Pokoke angger bubar opo wae sing digolek i hp...

Yen wedok, jenenge Nokia Binti Samsung

Yen lanang jenenge Sony Bin Lenovo.

Tujune aku ora ketularan koyo ngono...😂

Sing rumongso ngono ojo mesam-mesem dewe...
Mengko ndak ngerti bojone...😁😁😁😁😁

*DO'A NGGOWO HP*📱📞

*YA ALLAH*, ampuni dosa2 kulo ingkang gadah *HP* puniko
 *YA* *ALLAH*                                                                                                                                      *Amergo.kulo :*                                              
* Luwih akeh *NGISI PULSA* tinimbang *SEDEKAH* ...
.
* Luwih akeh moco
*SMS/WA/FB/BB*
tinimbang moco *AL-QUR'AN* ...
.
* Luwih sering *update status* daripada *update amal sholih* kalihan panjenengan *YA ALLAH*...

* Luwih sering bukak *BLUETOOTH* tinimbang *BERLUTUT SUJUD*...

* Sering *TELPON* tapi jarang *SILATURAHIM*....
.
*Ngisi pulsa* Rm50 *orak puas*, tapi *isi KOTAK AMAL* Rm10 mawon kroso *kakehan banget*....

* Yen *krungu HP muni* langsung *gedandapan ngangkat* karo pecicilan, tapi pas *sworo ADZAN* ngumandang malah
santai *INTERNETAN*..
.
*Ya ALLAH* mugi.. Panjenengan *ngapuro dosa-dosa kawulo* ingkang *gadahi HP* puniko...
Lan mugio *HP ingkang kulo* gadahi langkung saget migunani *kangge sarana IBADAH* dumateng panjenengan *YA ALLAH*...

Lan mugio *Poro Dulur* kulo ingkang kadhos kulo inggih panjenengan *ngapuro ugi YA ALLAH*...

*Aamiin..*

*Edisi bukan nyindir, tapi ngelingno awakku dhewe*

_*nyuwun ngapunten bila tersinggung.. he he 🙂 hanya untuk renungan lembut tapi nyata..._*

wassalam

Saturday, 8 July 2017

Roadtax

Berikut adalah harga roadtax di Semenanjung Malaysia.

Harga Roadtax Perodua

– Kembara 1.3cc RM100
– Myvi 1.3cc RM70
– Myvi 1.5cc RM90
– Kancil RM20
– Kelisa RM20
– Alza RM90
– Rusa 1.6 RM120

Harga Roadtax Proton

– Saga 1.3cc RM70
– Saga 1.6cc RM90
– Iswara 1.3cc RM70
– Iswara 1.5cc RM90
– Savvy 1.2cc RM55
– Wira 1.3cc RM70
– Wira 1.5cc RM90
– Wira 1.8cc RM279
– Waja 1.6cc RM90
– Gen2 1.3cc RM70
– Gen2 1.6cc RM90
– Exora 1.6cc RM90
– Satria 1.6cc RM90
– Perdana 2.0cc RM380
– Inspira 1.8cc RM279.20
– Inspira 2.0cc RM 379.00

Harga Roadtax Honda

– City 1.5cc RM90
– Civic 1.3cc RM70
– Civic 1.5cc RM90
– Civic 1.8cc RM279.60
– Civic 2.0cc RM379
– CRV 2.0cc RM438.80
– HRV 1.8cc RM279.60
– Freed 1497cc RM120
– Stream 1998 RM379
– Accord 2.0cc / 1997cc RM378.50
– Accord 2.4cc RM736
– Elysion 2.4cc RM723.20
– Odyssey 2354cc RM734

Harga Roadtax Toyota

– Vios 1.5cc RM90
– Avanza 1.3cc RM70
– Altis 1.8cc RM277.60
– Unser 1.8cc RM354.30  @ RM272.40
– Cambry 2.0cc RM379
– Innova 2.0 RM379
– Caldina 2.0cc RM379
– Estima 2.4cc RM729.60
– Wish 1.8cc RM278.80
– Alphard 2.4cc RM729.60
– Alphard 3.0 RM1630.40
– Harrier 2.36cc RM742.00
– Harrier V6 2994cc RM1630.40
– RAV4 2.0cc RM439.20
– Fortuner 2694cc RM1150.40
– Vellfire 2362 RM729.69
– Hilux 2494cc RM835.20

Harga Roadtax Naza

– Naza Citra 2.0cc RM367.50
– Naza Ria 2.5cc RM837.60

Harga Roadtax Nissan

– Almera 1.5cc RM90
– Grand Livina 1.6cc RM90
– Grand Livina 1.8cc RM279.20
– Teana 2.0  RM378.50
– X-TRAIL 2.0L RM439.20
– X-TRAIL 2.5L RM830.40
– Serena 2.0cc RM439.20
– Sentra 1.6  1597cc RM 90.00
– Vanette 1488cc RM120
– Latio 1.8 1798cc RM 279.20
– Teana 2.5 V6 Premium 2496 RM 876.00
– Frontier2.5 4WD Gronroad (M) 2488cc RM 2012.50

Harga Roadtax Mitsubitshi

– L200 2447cc RM821.60
– Grandis 2378cc RM758.00
– ASX 1998cc RM379.00
– Airtrek 2.0cc Turbo RM438.80
– Pajero 2499cc RM821.60
– Pajero  L047 2555cc RM928
– Pajero IO 1834cc RM373.20

Harga Roadtax Kia

– Optima 2.0cc RM378.50
– Picanto 1.1cc RM55
– Cerato 2.0cc RM379.50
– Spectra 1.6cc RM90

Harga Roadtax Ford

– Econovan 1415cc RM120
– Spectron 1799cc RM356.70
– Ranger 2198cc RM598.40
– Fiesta 1596cc RM90
– Focus 1999cc RM379.50
– Ranger 2198cc RM598.40

Harga Roadtax Chery

– Easter 1971cc RM365.50
– B14 2350cc RM730

Harga Roadtax Wolkwagon

– Passat CC 1984cc RM372.00
– Golf TSI 1390cc RM70
– EOS T FSI  1984cc RM372.00

Harga Roadtax Suzuki

– Swift 1.5cc RM90
– APV 1.6cc RM120

Harga Roadtax Mazda

-Mazda CX5 1988cc RM439.20
-Mazda 2 1.5cc RM90
-Mazda 6 2.0cc RM379.00

Harga Roadtax Hyundai

– i10 1.0cc RM55
– i10 1248cc RM70
– Grand Starex 2497cc RM837.60
– Sonata YF 2.0 Sport 1998cc RM 379.00
– Matrix 1.6 RM90.00
– Santa Fe 2.2 CRDi 2199cc RM 579.00
– Santa Fe 2.4 4WD 2359cc RM 739.00

Harga Roadtax Inokom

– Elantra 1.6cc RM90
– Elantra 1.8cc RM278.80
– Atos 1086cc RM55

Harga Roadtax Isuzu

– D-MAX DDI ITEQ 4X2 TFR85HDAT1 (A) 2999cc RM1638.40

Harga Roadtax BMW

– 525 2.5cc RM874.00
– 320 1997cc RM375.50
– 318I 1995c RM377.50
– 325 2.0cc RM377.50
– X6 2979cc RM1606.40
– M3 Sedan 760Li 3999cc RM 6625.50
– M5 4.4 V8 4395cc RM 8407.50
– 3-Series coupe 325i 2497cc RM 877.00
– 7-Series 760Li Individual 5972cc RM 15,504.0

Harga Roadtax Volvo

– S60 1.6 T4 1596cc RM 90.00
– V40 2.0 T5 1984cc RM 372.00
– S40 2.0 1999cc RM 379.50
– XC90 2.5 T5 2521cc RM 932.5

Harga Roadtax Mercedes Benz

– B180 1.7cc RM239.60
– C180 1796cc RM278.40
– C200 K (A) 1998cc RM379.00
– BENZ E300 2143cc RM523.00
– M-Class ML 3504MATIC 3498cc RM 4371.00
– S-Class s 500 L blurEFFICIENCY 4663 RM 9613.50
– C-Class Sedan C 63 AMG 6208cc RM 16,566.00

COPY PASTE....

Friday, 7 July 2017

Subuh

Jika subuhnya tiada dijaga
Pada wajahnya tiada cahaya
Jika subuhnya sengaja terlupa
Tanda imannya tiada bernyawa

Jika subuhnya terasa berat
Tanda munafik sudah mendekat
Jika subuh tiada dipeduli
Tanda iman menghampiri mati
Jika subuhnya tiada berjama’ah
Tanda hidupnya akan hilang barakah

Jika subuhnya tiada ke masjid
Tanda imannya ada penyakit
Jika subuhnya selalu terlewat
Tanda imannya semakin cacat

Jika subuhnya di akhir waktu
Tanda iman semakin kelabu
Jika subuhnya hari dah siang
Tanda rezekinya sudah hilang

Jika di subuh masih berdengkur
Tanda syaitan memeluknya tidur

Semoga Subuh kita terpelihara daripada perkara² di-atas,
 Aamiin...
Nak tahu latest 'Iman' macam mana? Tengok subuh kita macam mana...

Moga kita semua terus diberikan ISTIQAMAH...dlm beribadah walaupun diluar Ramadhan

Tuesday, 4 July 2017

Ilmu

Ilmu yang ada bukan tujuan untuk tunjuk kita hebat.

Tetapi ilmu yang ada tujuannya adalah untuk memimpin diri mu mengenali Allah dengan sempurna.

Maka bila diri mu sudah mempunyai ilmu yang banyak...
Ingat lah satu hal!

Janganlah kamu seperti orang-orang yang melupakan Allah…” (Al-Hasyr: 19)

Kerana Ilmu itu milik Allah.
Allah yang hebat.

Kamu takkan hebat tanpa Allah.

Gantung PhD mu itu dalam jamban

Mati

Mengapa Almarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din berwasiat dikebumikan di tempat beliau menghembuskan nafas terakhir? Inilah jawapannya. Akhirnya kita bertemu perbezaan yg ketara antara org yg berilmu dan yg jahil.
------------------------------------------
روى الإمام أحمد والنسائي وابن ماجه من عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال :
مات رجل بالمدينة ممن وُلِد بها ، فصلى عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ثم قال : يا ليته مات بغير مولده  قالوا : ولم ذاك يا رسول الله ؟ قال : إن الرجل إذا مات بغير مولده قيس له من مولده إلى منقطع أثره في الجنة .

Imam Ahmad , an-Nasa'i dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Abdullah bin Amr Radhiyallahu 'Anhuma telah berkata :
" Seorang lelaki kelahiran kota madinah meninggal dunia di Madinah. maka Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam telah menyembahyangkan jenazahnya.
Baginda kemudiannya bersabda :
" Alangkah baiknya andai kata beliau meninggal dunia bukan pada tempat kelahirannya".
Mereka  ( para sahabat ) bertanya :
" Kenapa begitu ya Rasulullah? ".
Baginda bersabda :
"Sesungguhnya apabila seorang lelaki meninggal dunia bukan pada tempat kelahirannya,  akan dihitungkan ( ganjaran pahala seluas ) jarak antara tempat kelahirannya hingga ke tempatnya di syurga.

[ HR. Ahmad, an-Nasa'i dan Ibnu Majah)

Dalam Islam, di mana kita meninggal maka di situlah pusara kita. Kita ditegah mengangkut mayat tersebut untuk dibawa ke tempat lain. Banyak antara kita berbuat begini. Mayat diterbangkan beribu batu, sebelum diterbangkan, mayat itu akan tersimpan lama di rumah mayat.

Ini menyiksakan mayat. Hatta jika orang Kelantan yang meninggal di KL dan kemudiannya diangkut untuk dikebumikan di KB, itu pun sudah tidak tertanggung siksa pada si mayat. Sebenarnya kalau kasih kita padanya ialah dengan mengkebumikan dia di tempat dia meninggal. Itulah kasih sebenarnya, mayat itu kalau boleh bercakap dia akan beritahu warisnya supaya jangan bawa dia pulang. Sebab Allah suruh dia dikuburkan di tempat dia meninggal.

Pada saat kematian pun mayat itu dipaksa melanggar perintah Allah. Menyegerakan pengkebumian adalah perintah Allah dan dikuburkan ditempat kematian juga adalah perintah Allah. Mengapakah mesti kita bawa dia (mayat) pulang, dia bukan milik kita, dia adalah milik Allah dalam erti yang sebenarnya, maka semestinyalah kita yang hidup kena faham dan kasihan padanya supaya jangan melanggar perintah Allah.

Bila nak bawa balik ke kampung, maka azab pada mayat yang belum dikebumikan semakin bertambah2, contoh, dasar kerajaan US ini bila mayat itu nak diterbangkan. Peraturan penerbangan Amerika ialah sebelum mayat itu dibawa menaiki pesawat, maka segala cecair dalam tubuh mayat termasuk otaknya akan disedut supaya memastikan mayat itu betul2 kering (on medical ground). Lepas itu dikeluarkan sijil kelulusan untuk naik pesawat. Tidakkah ini suatu siksa pada mayat orang yang kita kasihi. Cecair dalam tubuhnya itu adalah sebahagian dari anggotanya yang menangis2 mahu dikebumikan bersama jasad, tetapi telah disedut dan jasad pula dikimiakan. Alangkah malangnya. Ini semua kerana gara2 dan kehendak waris2 yang mahu mayat itu dibawa pulang.

Kalau ini disebabkan kita maka kita akan ditanya nanti. Perkara ini perlu difahami dengan sungguh. Kalau melanggar ketetapan Allah, maka beginilah jadinya dan akibatnya ada waris2 yang berkata,”Kalau arwah meninggal di Mekah, tidak mengapalah dia ditanam di Mekah, tetapi ini di Amerika..?!”.

Kita kena faham, kemuliaan, mayat atau kubur itu tidak tergantung di mana kubur itu terletak. Kemuliaan dan keselamatan mayat di alam Qubur adalah tergantung kepada taqwa dia kepada Allah semasa hayatnya. Kubur di Mekah sekalipun kalau hidup menentang Allah, maka itu bukan boleh dijadikan pelindung. Kita kena ingat walau mati di mana sekalipun, kubur yang akan menjadi salah satu dari Taman2 Syurga atau salah satu dari lubang2 neraka, adalah bergantung, insya’Allah, kepada sejauh mana kita hidup mengikut hukum2 dan perintah Allah. Orang islam yang faham, dia sanggup mati dan ditanamkan dimana2 sahaja sebab bumi ini semuanya hak mutlak Allah Taala dan di mana2 sahaja dia boleh beristirehat setelah dia hidup sebagai seorang hamba yang soleh/solehah yang bertaqwa, insya’Allah. Marilah kita sama2 ambil iktibar… Wallahua’lam bissawwab.

Share Sebanyak Mungkin Info ini, Tidak menjadi Satu kerugian Untuk anda Share Hal ini..Ilmu Perlu di kongsi .Jangan setakat Like Sahaja..1 Like & 1 Share Adalah Perkongsian Ilmu...

Niaga

*PERANGAI ORANG BISNES TAYANG HARTA*

Dalam peperangan ada 2 ideologi besar. Merahsiakan kekuatan atau menampakkan kekuatan melebihi yang sebenar. Golongan kedua ni jenis yang sanggup sewa atau buat hutang untuk beli kereta mewah, beli title Dato' dan Dr semata-mata masa balik raya nak tayang kat orang yg dia hebat. Tapi siap buat dengan cara yang humble seperti mengambil gambar tengah tunggu bini pergi toilet di r&r siap update status "lamaaanyaaa...berak batu kot bini aku ni" tapi gambar tengah tunggu sebelah Velfire beli hutang ansuran mudah 9 tahun.

Golongan pertama jenis merahsiakan kekuatan tapi sekali bertempur baru kau tahu dia kuat atau dia lemah. Harimaupun dalam kategori ini, kalau setakat jalan pergi pasor beli ikan nak buat apa bukak kuku.

Ideologi tayang kekuatan ini kalau dalam perang dia macam Korea Utara lah. Kalau propa nak dia sahaja paling power, dalam news tayang semua aset. Tapi 2,3 kali lancar roket semua tak terbang-terbang. Ini semua perangai yang banyak ada pada budak baru nak up. Pergi London sekali tapi 3 tahu tak habis update Facebook macam dia hari-hari pergi London.

Saya tak cakap mana betul dan mana salah. Cuma annoying juga lah kalau sampai melampau-lampau tayang harta tapi sanggup ikat perut dan sependar koyak. Abg Aji nasihat sikit kepada usahawan-usahawan muda semua, dulu abg aji pernahlah terlibat style tayang-tayang ni walaupun tak main hutang-hutang, namun lama-lama rasa jadi bodoh dan terbeban kerana kita sanggup susah untuk bagi orang rasa "jengkel". Tapi kalau niat nak tayang kau power dan kau nak ajar org jadi power atau rasa inspired, fine lah.

Dalam perang memang kekuatan kita mesti jadi misteri kepada lawan. Tapi kalau lawan dah tahu apa kita ada dan apa kita tak ada, lawan kau akan menang perang tu. Kau akan kalah (menang sorak mungkin).

Ada kes juga bila kau tayang-tayang sangat apa kau ada dia buat lawan kau terus kecut dan berundur. Tapi itu lawan jenis loser bro, bukan lawan sebenar kalau betul nak berlawan. Tak ramai orang betul-betul berjaya yang berkokok. Kalau adapun jenis main MLM atau ponzi master tayang kereta Ferrari atau Lambo (sewa). Yang lain semua senyap-senyap sahaja. Yang berkokok banyak ni biasanya abuk sahaja yg ada. Yang diam, ni yang berisi.

Hati-hati dengan orang yang diam-diam atau tiba-tiba diam. Adalah tu yang dia tengah buat. Jangan ingat dia dah kalah, kerana dia senyap...engkaupun tak tahu apa dia ada. Kalau bertempur, yang kecoh-kecoh akan kalah.

Ini semua Arts of War. Kita pilih nak jadi senyap dan dikatakan kalah tapi bila bertempur kita menang ATAU cakap macam-macam, terima award sana sini, masuk FB tayang harta itu ini tapi bila masuk gelanggang, KO first round.

Nak jadi mana satu? Kau pilih.

#kopipes

Monday, 3 July 2017

Sedekah

Menarik utk dibaca: Kisah dari Seberang..versi bahasa Indonesia
*🌷 "SAYA HARUS MEMBUANG AIR SUSU SAYA BU..."
_~ Kisah ini didapatkan dari Riyadh Saudi Arabia._
_~ Di sebuah desa Huraimla, ada seorang wanita yang sudah dinyatakan oleh Dokter terkena kanser darah, kondisi fisiknya sudah tidak bisa lagi berbuat apa-apa._
_~ Untuk merawat dirinya dan memenuhi semua keperluannya, dia mendatangkan pembantu dari Indonesia._
_~ Pembantu ini adalah seorang wanita yang ta'at beragama._

_~ Satu minggu setelah bekerja, Majikan merasa pekerjaannya dianggap bagus._
_~ Majikan wanita selalu memperhatikan apa yang dia kerjakan._
_~ Suatu waktu si Majikan memperhatikan kelakukan aneh si pembantu._
_~ Pembantunya ini sering sekali ke kamar mandi dan berdiam cukup lama._

_~ Dengan tutur kata yang lemah lembut si Majikan bertanya. "Apa yang sebenarnya engkau lakukan di kamar mandi?"_
_~ Pembantu itu tidak menjawab, tetapi justru menangis tersedu-sedu._
_~ Si majikan menjadi hiba dan kemudian menghiburnya sambil menanyakan apa yang sebenarnya terjadi._

_~ Akhirnya Pembantunya itupun bercerita bahawa dirinya baru 20 hari melahirkan anaknya._
_~ Karena desakan ekonomi itulah dia terpaksa berangkat bekerja sebagai TKW di Arab Saudi._

_~ "Saya harus membuang air susu saya Bu, kalau tidak dibuang dada saya terasa sesak dan penuh karena tidak disusui oleh anak saya."_

_~ Air susu yang menumpuk dan tidak tersalurkan itulah yang membuatnya sakit sehingga harus diperas dan dibuang di kamar mandi._

_~ "Subhaanallah, Anda berjuang untuk anak dan keluarga Anda," kata majikan._
_~ Ternyata Majikannya tidak seburuk seperti yang diceritakan di koran-koran atau televisi._
_~ Seketika itu juga si majikan memberikan gajinya secara penuh selama 2 tahun sesuai dengan akad kontraknya dan memberikannya tiket pulang._

_~ "Kamu pulanglah dulu, wang sudah saya berikan penuh untuk 2 tahun kontrakmu, kamu susui anakmu secara penuh selama 2 tahun dan jika kamu ingin kembali bekerja kamu mengubungi telepon ini sekaligus saya akan mengirim wang untuk tiket keberangkatanmu."_

_~ "Subhaanallah, apa Ibu tidak apa-apa saya tinggal?"_
_~ Si majikan waktu itu hanya menggelengkan kepala bahwa apa yang kamu tinggal lebih berharga dari pada mengurus saya._

_~ Setelah pembantu itu pulang, majikan mengalami perubahan luar bisa._
_~ Fikirannya menjadi terfokus pada kesembuhan dan hatinya menjadi sangat senang karena dapat membantu orang yang sedang kesulitan._

_~ Hari-harinya tidak lagi memikirkan sakitnya lagi, yang ada hanyalah rasa bahagia._
_~ Sebulan kemudian dia baru kembali lagi ke rumah sakit untuk kontrol._
_~ Dokter yang menanganinya segera melakukan pemeriksaaan mendetail. Tapi apa yang terjadi?_

_~ Dokter yang menangani awal tidak melihat ada penyakit seperti diagnosa sebelumnya._
_~ Dia tidak melihat ada penyakit kanser darah yang diderita pesakitnnya._
_~ Dokter itu terkagum-kagum, bagaimana mungkin bisa sedahsyat dan secepat itu penyakitnya bisa sembuh, apalagi kanser darah._
_~ Apa telah terjadi salah diagnosa?_

_~ Akhirnya Dokter itupun bertanya, apa sebenarnya yang telah dilakukan oleh pesakit itu._

_~ Wanita itupun menjawab, "Saya tidak melakukan apa-apa dengan sakit saya,_
_~ mungkin sedekah yang telah saya lakukan pd pembantu saya telah membantuku sembuh
_~ nyatanya setelah saya menolong hati saya menjadi lebih bergairah untuk sembuh dan hidup,_
_~ saya mempunyai pembantu yang sedang menyusui anaknya tapi susu itu tidak dapat disalurkan dan harus dibuang di kamar mandi."_

_~ Saya menangis apabila mengingat akan keadaannya, akhirnya pembantu itu saya suruh pulang agar bisa menyalurkan air sususnya dan dia sehat dan anaknya juga bisa sehat._
_~ Mungkin dengan itu akhirnya sakit saya sembuh,Dokter._

_~ Dokter itupun akhirnya tersadar, bahwa diagnosa dan sakit apapun bisa sembuh karena Allah SWT memang mengkehendakinya,_
*_~ 'Obatilah orang yang sakit dengan sedekah.'_*

_~ Semoga bermanfa'at dan Dapat Diambil Hikmah-Nya ..._
_~ Silakan saudara-saudariku yang baik, yang mahu share atau copas, dengan senang hati. Semoga bermanfa'at._
_~ Semoga pula Allah Ta'ala berikan pahala kepada :_
_• yang membaca,_
_• yang menulis,_
_• yg menyebarkan,_
_• yg mengajarkan_
_• yg mengamalkan…_ _~ Aamiin, Aamiin, Aamiin, ya Allah ya Rabbal’aalamiin.....

Isteri

KITA ISTERI YANG SERING ALPA

Dari:
Fauziah Hashim:
Tajuk: SYURGA SEORANG ISTERI
Dugaan paling besar adalah bersabar.

Jadi seorang isteri, hal yang amat kritikal bagi kita ialah suami. Kita - makhluk Allah yang sarat dengan emosi dan kadang terlalu menuruti kata hati, lalu memang satu hal yang menakutkan kalau ada kata-kata dan tindak tanduk kita yang melukai hati suami - sengaja atau tidak sengaja.

Rasulullah S.A.W sebut dengan jelas tentang perangai orang perempuan - saat berdepan dengan satu saja pun keburukan suami, si isteri boleh lupa dengan kebaikan suaminya yang lain. Perangai inilah yang paling banyak menjerumuskan perempuan ke neraka. Allah. betapa ngerinya!

Jadi seorang isteri, banyak-banyakkanlah minta maaf dari suami. Mungkin ada terkurang layanan kita, terkasar bahasa kita, terlajak berprasangka, tercerita tentang aibnya pada sesiapa.

Allah ya Allah, rendahkan hati kita untuk merayu kemaafan darinya. Jangan kita hanya nampak kelemahan dia tapi kita lupa kelemahan kita. Jangan kita sibuk besar-besarkan kesilapannya tapi kita pandang kecil kesilapan kita.

Pandang muka suami kita, siapa pun dia, itulah yang Allah dah pilihkan sebagai jodoh kita. Itulah lorong nikmat, itulah juga lorong ujian Allah buat kita.

Semua buruk baik dia boleh jadi asbab kebaikan untuk kita. Mungkin untuk tundukkan ego kita. Mungkin untuk Allah beri pahala melalui sabar kita. Mungkin untuk latih kita berdikari dan keluarkan potensi diri. Ada sebabnya. Pasti ada sebabnya!

Minta Allah jaga rumahtangga kita. Kalau ada hal tentangnya yang kita tidak suka, banyakkan berdoa pada Allah. Kita tidak boleh ubah suami kita, tapi Allah boleh. Minta dari Allah. Jaga hubungan kita dengan Allah agar mudah kita minta Allah jaga rumahtangga kita.

Masya-Allah, indahnya kesudahan hidup seorang isteri andai dia mati dalam keadaan mendapat redha seorang suami. Indahnya janji Allah bahawa isteri yang diredhai suaminya boleh masuk syurga dari mana-mana pintu yang disukainya. Indah sangat, kawan-kawan! Tidak teringin ke kita untuk mendapatkannya?

Hari ini, ayuh simpan niat untuk jadi isteri yang lebih baik daripada semalam. Simpan hasrat untuk cuba dan kemudian cuba. Allah pandang usaha kita. Allah pasti beri ganjaran walau pun pada sekecil-kecil usaha kita. Inshaa-Allah.

Ayuh tutup aurat kita serapat mungkin agar kita bakal menjadi ketua bidadari untuk suami kita di syurga kelak. Lindungi walau sehelai rambut. Litupi walau hanya tapak kaki yang kita rasa hanya berada di bawah tapi ia yang bakal menentukan ke syurga kah kita.

Ya Allah,
Jadikanlah isteri yang membaca ingatan ini sebagai isteri menyejukkan hati suami mereka ya Allah. Aamiin.

** copy & paste**
Share kan dengan sahabat2 wanita yang lain yer.Jika dengan coretan ini mereka menjadi isteri yang lebih baik dari semalam, pahala berpanjangan buat kita semua inshaa Allah..

Moga kita semua tergolong dalam golongan para isteri yg Allah Redho,suami redho kita sebagai isterinya...amiin..