Jumaat, 17 Jun 2016

Sahabat

kalau kau rasa kau salah satu pelajar Malaysia, kau baca. kalau tak, kalau kau malas, teruslah kau scroll bawah laju laju. aku tak rugi apa apa.

sini aku mahu mula:

aku risau. risau dengan kerjaya masa akan datang.

macam mana masa depan aku? aku takut. takut tak ada kerja. takut gaji aku tak cukup mahal. takut nak pilih course. ramai senior senior aku dulu yang menganggur kalau masuk universiti ini dan itu masuk course itu dan ini. nak tahu senior aku graduate dari United Kingdom dah bertahun tahun menganggur dan sekarang apply jadi cikgu math. see? rezeki masing masing, jangan nampak rendah expect rendah, tapi nampak tinggi terus expect tinggi. ingat kalau balik dari luar negara terus dapat jadi Engineer atau Doctor? tak. ini soal rezeki, bila kita bicara soal rezeki ini semua ni peraturan Allah. macam mana kau di universiti dulu? macam mana kau study? macam mana kau perform dulu? cara komunikasi kau macam mana dengan manusia? macam mana kau handle masalah? hubungan dengan Allah kau macam mana? ini je base kalau kau nak lepas belajar, kalau kau nak dapat kerja baik baik. jangan expect tinggi kalau solat 5 waktu entah kemana, solat berjemaah tak jaga, kuliah feqah, tasawwuf dan akidah di mana mana surau pun tak hadir. batas pergaulan kau hancur.

dah tu berlambak je diluar sana yang tak ada agama, solat pun tak jaga okay je berjaya?


bila kau tak jaga benda ni ini hanya antara dua; antara kau terus berjaya atau kau gagal di pertengahan. hati hati jika kau terus berjaya dan makin berjaya. itulah istidraj. makin kau menjauh dari Allah makin kau berjaya. kau telah hilang manisnya iman dan Islam. Allah itu ar Rahman dan ar Rahim, ar Rahman itu maksudnya pemurah. tidak kira kau Islam, bukan Islam, munafik atau mu'min Allah itu pemurah. dengan izin Allah, kau usaha kau dapat. tapi sayang wahai manusia, ar Rahman itu hanya kepada mereka yang berpegang pada Allah. ar Rahman itu akan kau lihat di akhirat nanti.

tapi takpelah kan paling kurang kau dah sampai objektif; berjaya didunia. tapi lepas kau mati kau nak expect apa? pertolongan Allah dan Rasulullah? maaf aku nak pesan, didunia pun kau tak akur dengan Allah dan Rasullah jangan kau expect pertolongan lepas kau mati. wallahi pengakhiran dunia itu akhirnya mati, tapi akhirat itu abadi. kekal.

wallahi aku ingin pesan sekali lagi, lebih baik Allah tegur kau dengan kegagalan dan kau sedar yang kau telah menjauh dari Allah. kau mungkin dilihat gagal disisi manusia, tapi alhamdulillah kau masih ada iman, kau sedar yang kau menjauh dari Allah.

Dia itu Allah kau nak apa Dia ada. yakin. yakin. berapa kali aku pesan soal yakin. itu base dalam Islam, itulah iman. apa maksud iman? yakin dan amal dengan setiap apa yang Allah dan Rasullah sampaikan.

ramai mana kawan aku yang,


"weh aku confirm memang tak boleh."

"weh dah penuh tempat kosong untuk belajar course tu. aku takkan boleh punya orang lain lagi hebat kot."


aku dah berbuih mulut pesan dengan sahabat sahabat aku,

"weh jangan pernah putus harapan, selagi kau mampu kau usaha, usaha. tapi bila time berdoa kau kena yakin dengan Allah."

in the end? kau tahu aku nak cakap apa kan. yes, mereka berjaya. mereka dapat masuk dengan course/tempat belajar yang mereka mahu.

sebenarnya above of everything, aku nak tekan satu benda je:

Allah kau kena jaga, Rasulullah kau kena pegang erat erat dengan apa yang Rasulullah ajar. nampak mundur tak mundur kau kena pegang! pegang!

kau kena ingat, "addunya sijnul mu'min wajannatul kafir."

dunia ini penjara bagi orang mu'min. (yes, memang nampak susah, nampak je susah tapi bila kau dah jatuh cinta dengan Allah dan Rasulullah wallahi rasa kekosongan kau akan hilang. kau nak expect apa dengan penjara?) dan indah dilihatnya bagi mereka yang lawan Allah dan Rasul. dah lah, ada masa aku sambung lagi ok?

-dari sahabatmu yang concern. share tak mahu share terpulang, aku pesan kerana aku sayang dengan sahabat sahabat aku disini.

hanya t.m.i bukan illusi, adios.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan