Selasa, 26 Ogos 2014

Niat belajar

Bismillah...
Sekadar berkongsi..semoga hati yg resah menjadi tenang
**************************
Aku pelajar asasi sains hayat u tempatan. Matlamat aku nk dpt 4.00 sbb aku nk amik doktor. So sejak first day aku masuk asasi ITU yg aku niatkan..
Aku nk dpt 4.00 sbb nk jdi doktor.
Hari demi hari di asasi semakin padat jadual + assignments yg dh menimbun .da semakin ku rasa payah nk dpt 4.00 mybbkn aku dlm kelas rasa stress sbb rse ilmu x masuk. Dlm otak ingat 4.00 sbb lau x , xleh amik medic..
Jadi aku rse x tenang sbb aku rse takut kalau x dpt apa yg aku nk tak tercapai..
Sampailah midsem, aku me nangis sbb rse payah sgt tpi aku dh belajar gile..bertambah kebimbangan aku terhadap 4 flat tu.lgi tak tenang hati !
And.....one day, aku pun join usrah. Cakap Pasal niat. Ada satu hadis tu ada ckap "kita akan dapat apa yg kita niatkan'
So, aku pun muhasabah balik diri aku .. Selama ni aku hanya belajar sbb nk dpt 4 flat, sbb nk amik medic...
Dan ... Aku tersedar aku belajar semata2 nk brjaya dlm exam..n bende ni buat aku x tenang sbb aku takut diakhirnya aku gagal dpt aku nak.
Firman Allah dlm at Taubah ayat 120:
Sesungguhnya Allah takkan sia2kan org yg berbuat kebaikan.
N aku sedar, aku perlu betulkan niat balik..
...sahaja aku belajar hanya kerana Allah...

Shbt, apa yg inginku sampaikan, jangan sedih!!
Cube betulkan blik niat kita belajar kerana APA??
In shaa Allah, kalau betul kita ni belajar krn Allah, kita x rse beban pun bljr tu sbbnya kita suka dptkn ilmu Allah tu
Tpi kalau kita bljr sbb nk exam semata2.. Mesti kita akan rasa beban..sbb Kita takut akhirnya kita gagal..

Tidal dgn niat kerana Allah..sbbnya bila kita betul2 buat kerana Allah, automatiknya kita akan tenang utk belajar kerana kita yakin Allah takkan sia2kan hamba yg beljar keranaNya. Kita xkan resah lgi either kita dpt 4 flat ke x. Sbbnya aku dh usaha sedaya upaya dapatkn kerana Allah, n Allah tahu apa yg terbaik untuk kita .

Our job for EFFORT,
HIS job for RESULT,

So...korang betulkan niat balik. Bimbang di hujungnya nanti kita mgkin gagal n usaha Kita belajar selama ni jadi sgt sia2 . berbanding andai kita belajar kerana Allah, andai ditakdirkan(nauzubillah) tak dapat, yakinlah usaha kits spjg nk dptkan pointer yg baik utk dpt course yg kita nk tu, Ada ADA NILAI di sisi Allah..yakinlah agar hati kalian jadi lebih tenang .sbb ketenengan hati tu sangat penting dlm memperoleh ilmu.

End of the story, aku dh x bimbang lgi apa result aku di hujungnya sbb aku yakin Allah Maha Berkuasa dan xkan sia2kan orng yg berusaha..

#sharelah agar lagi ramai yg tenang hati mereka
#keep calm and have faith
#ambik masa until refleks diri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan